Zajímavé řešení zvolil jeden obchod a je dost možné, že sebou strhne lavinu.
Nešvar, který se objevuje nejen u nás, ale i po celém světě, donutil některé obchodníky k rázným krokům. I u nás, nic neobvyklého - nakupování online má spoustu výhod, ale jednu podstatnou nevýhodu. Nemůžete si fyzicky osahat a vyzkoušet zboží, než jej nakoupíte. Proto si spousta lidí chodí do kamenných obchodů zboží, o které se zajímají, "vyzkoušet". Jenže tam jej následně nekoupí (ani to často ani neplánují) a pořídí jej cíleně případně o něco levněji přes internet, protože internetoví prodejci nemají tak vysoké nálady právě na ty kamenné obchody, takže si mohou dovolit většinou prodávat levněji. Že to rozhodně není minimálně slušné ze strany zákazníků, se asi nebudeme přít. Ale slušnost, ta se dnes nenosí a každá sleva a ušetření se počítá, i když to často bývá sleva jen domnělá, anebo se za těch pár ušetřených korun zachováme takto neférově.
Zajímavou obranu zvolil proti tomuto nešvaru jeden Australský obchod, čehož si všiml snad celý internet a rozhodně řada podobně postižených obchodů a všichni sledují, jak jeho řešení v praxi obstojí:
Ve stručnosti: Do obchodu bude zpoplatněn vstup částkou 5 dolarů (australských) za osobu, která "jen hledá" a chce si něco osahat a vyzkoušet. Pokud si zákazník něco koupí, bude mu těch 5 dolarů vráceno. Zbytek si za své peníze užil prohlídku produktu :).
Osobně si myslím, že tento postup je opodstatněný. Zda ovšem nebude omezovat i ty slušné zákazníky, kteří si v tom obchodě prostě jen nevyberou, je druhá otázka. Podobná věc může ale fungovat jen ve slušnější společnosti, takže myslím, že v našich zeměpisných šířkách něco podobného nehrozí. Kromě toho, že u nás má řada velkých obchodů kamenné pobočky s vystaveným zbožím a stejně ceny a pobočce, jako na internetu, jsou u nás v mnoha odvětvích velmi vysoké marže a okrádání lidí "slevami na oko" je na denním pořádku. U nás už jsou dokonce mnozí čeští zákazníci tak pitomí, že se o ty předražené šunty i rvou, přitom kousek za hranicemi, třeba v Německu či Rakousku, je stejné zboží, dokonce s lepší kvalitou a ve větším množství dostupně levněji i bez slev:
Ale to je jen taková odbočka. U elektrotechniky máme naštěstí téměř 100% jistotu, že všechny produkty prodávané u nás jsou stejné kvality jako na západě i jinde. Stejně tak se uvedený příklad se vstupem vztahuje právě hlavně na obchody s elektronikou, případně dalším podobným zbožím, kde až tak vysoká marže není a sloužit jako zkušebna se samozřejmě nikomu za těchto podmínek nechce. Na druhou stranu ani pro internetové obchodníky není dnes situace úplně bez rizika ... mnozí zákazníci totiž objevily kouzlo jménem: "14ti denní lhůta vrácení zboží bez důvodu".
Jak se líbí podobné obchodní řešení vám? Má šanci na úspěch? Nebo je to prostě neřešitelný problém, protože lidi už jsou takoví a oblbnout, okrást a oj**at je dnešním jediným cílem jak zákazníků, tak obchodníků?
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|