IT News – přehled událostí - Souboj o herní fyziku Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 30 březen 2009
Přejít na obsah
IT News – přehled událostí - Souboj o herní fyziku
Týden v událostech
Dal
alt

 

 

 

Jako tradičně již každý týden, pojďme vyzdvihnout jedno téma. Tím největším tématem minulého týdne je asi začátek velkého souboje herní fyziky.
  • NVIDIA proti zbytku světa …

Až doposud jsme herní fyziku moc neřešili. Mnoho her si tvořilo vlastní fyzikální engine, který byl akcelerován přes CPU, a všem nám to stačilo. Nějakou dobu už se ale snaží prorazit NVIDIA se svým PhysX. Ten je jednak akcelerovatelný přes CPU, ale samozřejmě s mnohem horšími výsledky než když jej akcelerujete přes GPU. Příčiny to má dvě, jednak NVIDIA musí ukázat, že hnát PhysX přes GPU má smysl, takže na nějaké optimalizace pod CPU kašle, a samozřejmě PhysX prodává její grafiky. NVIDIA vyvíjela kolem PhysX v posledních týdnech nebývalou aktivitu, snažila se jej dostat kamkoliv to jen bylo možné. A proč?

Zatím nejrozšířenějším fyzikálním skorostandardem je HAVOK. Ten však do této doby fungoval jen pod CPU. Plány akcelerace fyziky přes grafiku a to konkrétně akcelerace HAVOKU přes grafiku, nejsou nikterak nové. Dávno před tím, než NVIDIA koupila PhysX a dala si jej do svých čipů, tak před lety už o akcelerovaném HAVOKU mluvila ATI a přislíbila svou plnou podporu. Nicméně od té doby se událo několik věcí. AMD koupilo ATI a Intel koupil HAVOK. Dost dlouho tak bylo o HAVOKU GPU ticho, nicméně AMD-ATI vždy o HAVOKu mluvilo jako o jisté věci. A minulý týden se také již stalo. HAVOK je oficiálně poháněn jak přes CPU, tak mnohem lépe pod GPU. Ovšem zpráva má ještě lepší část. A to tu, že HAVOK GPU nebude jen záležitostí AMD-ATI, která je mu dnes největším partnerem. HAVOK totiž běží pod OpenCL, což je nový skutečně standard GPGPU technologie a přítomným tak vlastně na všem, včetně herních konzolí i grafik NVIDIA. PhysX tak dostal mocného nepřítele.

ATI také již demonstrovala možnosti a schopnosti současné akcelerace fyziky přes GPU prostřednictvím HAVOKu. Samozřejmě jsou základní, ale už dnes slušné. PhysX má ale nějaký ten náskok, jenže při podpoře, která se HAVOKu dostává, bude dost pravděpodobně veškerý náskok do roka smazán. PhysX oficiálně podporuje a vyvíjí NVIDIA, PhysX akcelerovaný přes GPU běží oficiálně jen na grafických kartách NVIDIA a jako takový není OpenCL. NVIDIA ale již krátce po přechodu HAVOKU na OpenCL oznámila, že se myšlence přechodu PhysX pod OpenCL nebrání. V podstatě stejně nemá na vybranou, protože aktuálně je sistace taková, že PhysX podporují jen grafické karty NVIDIA pokud chcete PhysX akcelerovat přes GPU. Přes CPU lze PhysX využívat na PS3, Wii a PC. Naproti tomu je tu HAVOK, který lze využívat všude přes CPU a téměř všude přes GPU, tedy kromě ATI i na konzolích a co je nejlepší i na NVIDIA grafikách. Co má tedy do budoucna větší šanci v současné situaci se nemusíme moc dohadovat. Nejlepší na tom je, že Havok pokud dožene PhysX, jako že určitě, budou umět úplně to samé a je tedy otázka, zda tu mít dvě úplně stejné technologie.

Jedinou otázkou je cena. NVIDIA aby s PhysX prorazila, jej dává všem zadarmo, pokud jde o licenci. HAVOK je placený, ale zdaleka ne pro všechny. Největší herní studia a partneři Intelu mají HAVOK v podstatě zdarma, takže v cenových podmínkách bych problém ani tak neviděl. Jedno je však jisté, bitva o fyziku začala a zatím to vypadá jako souboj NVIDIA vs zbytek světa (Intel, AMD). Jak tohle dopadne? Záležet bude samozřejmě kromě podpory obou fyzikálních instrukčních sad také na tom, čemu začnou dávat přednost herní tvůrci. Šanci dnes mají obě, ale stále se nejedná o stěžejní technologie, protože herní tvůrci nechtějí povětšinou omezovat své okruhy zákazníků výběr technologie, která by běžela třeba jen někde a někomu. Bitva o fyziku tedy začíná, ale je to skutečně pozvolný začátek. Tužší souboje bych očekával až příští rok.
A teď pojďme na novinky …


 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 559x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 855x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3208x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1354x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1220x
Komentářů: 5
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1896x
Komentářů: 1