Obří obrazovky a systém s AMD Radeon RDNA 2 grafikou i pro hraní her? Divný volant k tomu.
AMD hodlá s grafickou sérií postavenou na RDNA 2 dobít svět opravdu všude? Po představení desktopových Radeon RX 6000 grafik a konzolových variant SONY a Microsoft, se chystá letos také mobilní série RX 6000M, ale také integrované RDNA2 v SAMSUNG SoC ARM. A nyní automobilka TESLA představuje novou generaci (update) svých modelů (Zatím S a X) se zcela novým počítačovým multimediálním systémem uvnitř, který údajně používá také AMD Radeon RDNA2 architekturu. Mimo jiného.
Má jít o systém využívající konkrétně nový 7nm NAVI 23, tedy nejmenší z nových čipů založených na RDNA2 architektuře, kdy tyto čipy budou u klasických karet nasazeny u modelů jak Radeon RX 6500 a mobilních variant. Samozřejmě by dávalo použití AMD RDNA2 architektury u TESLA smysl, zejména když má jít o výkonný multimediální systém, schopný provozovat i moderní hry. A protože všechny nové hry budou dělané a optimalizované téměř výhradně pro RDNA 2 architekturu (díky její přítomnosti v konzolích atd.) …
Nicméně tohle není to nejzajímavější na nových TESLA modelech, kde byl představen inovovaný Model S a Model X verze 2021. Kromě drobných změn v exteriéru, je tu zejména zcela nový interiér. Kvalita toho dosavadního byla oprávněně kritizována, protože jednoduše nedosahuje takové úrovně, která by pro auto za 80+ tisíc dolarů, byla odpovídající. Nová verze tak mnoho věcí jasně adresuje.
Jednou z největších viditelných změn jsou větší obrazovky. Navíc ta hlavní je nově na šířku, už není na výšku. Nejkontroverznějším prvkem nového interiéru je pak ale určitě volant. Tedy vlastně absence klasického volantu. Místo toho je tam „závodní“ ovladač, který není kulatý, ale je hranatý a nemá vršek. Vtip je v tom, že takhle to TESLA prostě nebude moci prodávat v drtivé většině světa. Proč je to problém? Nesplňuje to určité předpisy a vlastně to není ani funkční řešení volantu jako takového.
Podobný hranatý volant bez vršku mají běžně závodní auta. Formule, cesťáky apod. Ale ani všechna závodní auta nemají takový „volant“, protože je praktický jen ve velmi specifických případech. Ty auta, která jej mají, tak je to proto, že řízení je nastaveno tak, aby pilot nemusel nikdy přehmatávat. U takových závodních aut je úhel zatočení kol navíc velmi omezený, protože prostě nepotřebují větší. Není tedy nutné otáčet volantem tolik, abyste se dostaly k mezní hranici. Pro lehké korekce, které musí závodní pilot vykonávat, jsou ten tvar a minimální úhly otáčení vhodné, protože dnes až na výjimky (řazení sekvencí), piloti nepouští volant z ruky. Nicméně i u mnoha závodních aut najdete volant klasicky kulatý. A najdete jej hlavně u všech běžných auto. Proč?
Tenhle hranatý závodní „volant“, je nepoužitelný u běžných aut a všude, kdy se vyžaduje větší práce s volantem, tedy musí se více otáčet. Hlavně běžná auta mají úhel zatočení kol větší, a především existují přímo technické předpisy pro všechna auta, jaký musí minimálně být. Existuje i předpis jaký musí volant musí mít určitý počet otáček – myslím že jsou to dvě otáčky a strmost řízení tomu musí odpovídat. Přehmatávání je tedy nezbytné, zejména v krizových situacích tak musí být vše co nejjednodušší. A to „TESLA volant“, který není kulatý, prostě neplní. Ve stávající podobě nemůže schválen pro provoz v EU, mnoha státech USA a ve většině státech světa. Je nebezpečný. Zejména je ale nepraktický. Pro běžné auto je tenhle typ volantu ergonomicky nevhodný. Neumím si také moc představit, že by o tom TESLA nevěděla a jen se tím snaží upoutat pozornost, aby se o jejích nových věcech psalo. Což se jí nepochybně podařilo. :)
Každopádně zatímco technologie TESLA aut je určitě zajímavá, kvalita jejich zpracování ve všech ohledech je naprosto příšerná. Jestli to nová verze Modelů S a X zlepší, je tak hlavní otázka. Nebýt toho mizerného volantu, nevypadá nový interiér špatně a nepochybuji o tom, že v EU se to bude prodávat s normálním volantem ...
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|