TESLA má nový interiér s divným/nelegálním volantem – uvnitř je i nový počítač s AMD Radeon Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Thursday, 28 January 2021
altObří obrazovky a systém s AMD Radeon RDNA 2 grafikou i pro hraní her? Divný volant k tomu.

 

 

 

 

AMD hodlá s grafickou sérií postavenou na RDNA 2 dobít svět opravdu všude? Po představení desktopových Radeon RX 6000 grafik a konzolových variant SONY a Microsoft, se chystá letos také mobilní série RX 6000M, ale také integrované RDNA2 v SAMSUNG SoC ARM. A nyní automobilka TESLA představuje novou generaci (update) svých modelů (Zatím S a X) se zcela novým počítačovým multimediálním systémem uvnitř, který údajně používá také AMD Radeon RDNA2 architekturu. Mimo jiného.

Má jít o systém využívající konkrétně nový 7nm NAVI 23, tedy nejmenší z nových čipů založených na RDNA2 architektuře, kdy tyto čipy budou u klasických karet nasazeny u modelů jak Radeon RX 6500 a mobilních variant. Samozřejmě by dávalo použití AMD RDNA2 architektury u TESLA smysl, zejména když má jít o výkonný multimediální systém, schopný provozovat i moderní hry. A protože všechny nové hry budou dělané a optimalizované téměř výhradně pro RDNA 2 architekturu (díky její přítomnosti v konzolích atd.) …

Nicméně tohle není to nejzajímavější na nových TESLA modelech, kde byl představen inovovaný Model S a Model X verze 2021. Kromě drobných změn v exteriéru, je tu zejména zcela nový interiér. Kvalita toho dosavadního byla oprávněně kritizována, protože jednoduše nedosahuje takové úrovně, která by pro auto za 80+ tisíc dolarů, byla odpovídající. Nová verze tak mnoho věcí jasně adresuje.

Jednou z největších viditelných změn jsou větší obrazovky. Navíc ta hlavní je nově na šířku, už není na výšku. Nejkontroverznějším prvkem nového interiéru je pak ale určitě volant. Tedy vlastně absence klasického volantu. Místo toho je tam „závodní“ ovladač, který není kulatý, ale je hranatý a nemá vršek. Vtip je v tom, že takhle to TESLA prostě nebude moci prodávat v drtivé většině světa. Proč je to problém? Nesplňuje to určité předpisy a vlastně to není ani funkční řešení volantu jako takového.

Podobný hranatý volant bez vršku mají běžně závodní auta. Formule, cesťáky apod. Ale ani všechna závodní auta nemají takový „volant“, protože je praktický jen ve velmi specifických případech. Ty auta, která jej mají, tak je to proto, že řízení je nastaveno tak, aby pilot nemusel nikdy přehmatávat. U takových závodních aut je úhel zatočení kol navíc velmi omezený, protože prostě nepotřebují větší. Není tedy nutné otáčet volantem tolik, abyste se dostaly k mezní hranici. Pro lehké korekce, které musí závodní pilot vykonávat, jsou ten tvar a minimální úhly otáčení vhodné, protože dnes až na výjimky (řazení sekvencí), piloti nepouští volant z ruky. Nicméně i u mnoha závodních aut najdete volant klasicky kulatý. A najdete jej hlavně u všech běžných auto. Proč?

Tenhle hranatý závodní „volant“, je nepoužitelný u běžných aut a všude, kdy se vyžaduje větší práce s volantem, tedy musí se více otáčet. Hlavně běžná auta mají úhel zatočení kol větší, a především existují přímo technické předpisy pro všechna auta, jaký musí minimálně být. Existuje i předpis jaký musí volant musí mít určitý počet otáček – myslím že jsou to dvě otáčky a strmost řízení tomu musí odpovídat. Přehmatávání je tedy nezbytné, zejména v krizových situacích tak musí být vše co nejjednodušší. A to „TESLA volant“, který není kulatý, prostě neplní. Ve stávající podobě nemůže schválen pro provoz v EU, mnoha státech USA a ve většině státech světa. Je nebezpečný. Zejména je ale nepraktický. Pro běžné auto je tenhle typ volantu ergonomicky nevhodný. Neumím si také moc představit, že by o tom TESLA nevěděla a jen se tím snaží upoutat pozornost, aby se o jejích nových věcech psalo. Což se jí nepochybně podařilo. :)

Každopádně zatímco technologie TESLA aut je určitě zajímavá, kvalita jejich zpracování ve všech ohledech je naprosto příšerná. Jestli to nová verze Modelů S a X zlepší, je tak hlavní otázka. Nebýt toho mizerného volantu, nevypadá nový interiér špatně a nepochybuji o tom, že v EU se to bude prodávat s normálním volantem ... 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-29 04:28:12
avatar
Když pominu že s tímto volantem se prodávat všude nebude, důvod tvaru volantu je naprosto jasný. Podívejte se na foto interiéru a bude naprosto jasné že kulatý volant bude zakrývat pohled na přístrojový panel. Kulatý volant by musel být podstatně většího průměru(sledovat přístrojový panel skrz něj) a nebo extrémně malého průměru.
Lukash [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-29 13:04:05
avatar
Tak to majú potom ľudia žijúci mimo USA smolu lebo práve oni budú musieť ten okrúhly volant používať. Tomu sa hovorí zlý ergonomický design.
Scionius [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-29 15:37:19
avatar
Taky mě to hned napadlo.
Nevím jak je to s legislativou, ale přehmaty obejdou poměrně snadno. Pokud ten volant není napojen přímo na kola ale elektronicky, jednoduše tam dají nějaká tlačítka s úrovni senzitivity, nastavitelnou citlivost tahem nebo proměnou senzitivitu dle rychlosti a nikdy se nestane, aby se muselo s volantem točit o víc, než 90 stupňů.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-29 19:38:18
avatar
tohle řešení odporuje legislativě a technickým předpisům pro automobily nejen v EU ...
Scionius [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-30 00:13:57
avatar
Byl to jen technicky solved pomíjející legislativy jednotlivých států.
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-30 19:38:43
avatar
Ve Star Treku taky nemá kormidelník ty svoje čudlíky na panelu napojený přímo na motory a manévrovací trysky

Co kdyby tam bylo mechanické napojení na volant vyřazené třeba pomocí elektromagnetu a v případě závady by se elektromagnet vypnul a mechanismus se spojil? Já vím, úpa spolehlivé by to asi nebylo, hlavně v krizových situacích by to nemuselo být dost rychlé... Jenom tak plácám
myzrael [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-29 20:12:43

Přesně takhle si myslím, že by to mělo fungovat.

Před 10 lety jsme měli v práci dočasně zapůjčen kloubový nakladač právě s takovým volantem nebo kniplem. Zvyknul jsem si na to okamžitě. Krutá realita nastala za pár dní, když nám vrátili opravený stroj s kulatým volantem a já se mohl ukroutit.

V autě to jistě nemá takový význam, ale nic bych proti tomu neměl. Musí to být dobře nastavené, ale to záleží na výrobci.

Větší obavu mám všeobecně z dotykových obrazovek. Myslím si, že je lepší čumět na cestu, nebo jestli to se všemi těmi asistenty už neplatí ?
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-29 05:50:31
avatar
Ten volant je divný. Inak trocha hranate volanty majú aj peugeoty, ja som napr uvažoval o 508sw, ten volant a malo miesta vzadu ma ale odradili. Toto ma tiež nemusí zaujímať, 100k na auto nemam
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-29 07:53:59

Vzhledem k tomu, že se z této automobilky stal pouze obří prodejce emisních povolenek ostatním automobilkám, což je také důvod, proč je aktuálně Tesla v plusu, tak tvar volantu není zrovna důležitý. Ta auta jsou stejně konstruována a hlavně kompletována tak diletantsky, že do toho sedne jen blázen. Sem tam tomu chybí například šrouby nebo matky v zavěšení kol a podobné vychytávky ...
Funin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-29 21:04:17

no ja uz jsem v Tesle parkrat sedel a jako blazen si fakt nepripadam
Lukash [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-29 13:02:06
avatar
Na interiéri popracovali, ale stále to zďaleka nenaplňuje očakávanie vzhaďom k cenovej kategórii vozu. Pôsobí lacne a použitý typ dreva je nevkusný, pripomína mi lepenku z 80-tych rokov.
fonda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-30 10:46:44
avatar
v americe se snad nikdy, a to ani u starých pořádných aut, nepoužívalo pravé dřevo tak jako u evropskych prémiovych značek.
Je jasný že to bude jen papírová imitace jako v Ladě 1600
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-30 13:53:19
avatar
Viz K.I.T.T.

Obrázek
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-31 09:47:37
avatar
Přesně tak!
Já myslím, že Tesla se nám snaží naznačit, že s autopilotem už ten volant budeme používat tak málo, že může mít i takovýhle úsporný tvar;-)
Uvidíme, jak se poperou s legislativou. Třeba dostanou výjimku...
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!Pondělí, 25 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 665x
Komentářů: 0
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Pátek, 22 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1570x
Komentářů: 9
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Čtvrtek, 21 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1248x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Středa, 20 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1925x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluÚterý, 19 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1169x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Čtvrtek, 14 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1917x
Komentářů: 3