Tohle bude bolet! Po čipech dochází hliník a hořčík. Situace je kritická. A můžeme si za to sami. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Středa, 27 říjen 2021
altNedostatek čipů je způsobený velkou poptávkou. Nedostatek hliníku bude větší problém …

 

 

Většina lidí si spokojeně žije a nevnímá kolik se kolem nich používá a nadužívá materiálu a hlavně kde a za jakých podmínek se bere. Nyní samozřejmě už asi všichni slyšeli o tom, že je nedostatek čipů všeho druhu, za což může jednoduše extrémně vysoká poptávka (daná nadužíváním), na kterou nebyla výroba zařízena. Čipy se dnes cpou doslova všude a do všeho. Včetně věcí, které by se bez nich úplně v klidu obešly. Ale nyní už neobejdou. Největší problémy mají některé tradiční automobilky, zejména ty se špatným plánováním a strategií. Mezi ty patří především VW a jeho "česká" Škoda i mnozí další. Speciálně Evropští výrobci a také automobilky v USA. Naproti tomu Čínští, Korejští či Japonští výrobci a například i americká TESLA, problémy nemají. Proč? Protože mají z velké části vlastní výrobu vlastních čipů nebo používají takové, které jsou ve výrobě dostupné.

Většina klasických automobilek včetně české škody ale používá cíleně zastaralé čipy a hlavně výhradně od externích dodavatelů, protože to bylo ekonomicky výhodné. Nemají vlastní výrobu. Ale které prostě už dnes nikdo nechce dále vyrábět, jelikož jsou na zastaralých výrobách, ke kterým se výrobci čipů už nechtějí vracet a investovat do nich. Speciálně za situace, kdy výrobní kapacity nestačí ani pro výrobu těch nejdražších a nejpokročilejších čipů pro IT. Mnohé automobilky budou trpět i dále, pokud nepřepracují design svých aut a produktů. Nedostatkem kvůli zbytečné spotřebě (těžba kryptoměn například), trpíme i v IT v některých oblastech a trpět ještě budeme pravděpodobně většinu příštího roku. Pak ale slibují výrobci zlepšení situace, protože do hry vstoupí nové výrobní kapacity. Jenže čipy zdaleka nejsou náš hlavní a nejzávažnější současný problém …

 

  • Nedostatek materiálů, za který si můžeme sami

                                                                   – problém bude hliník a hořčík

Ještě před rokem stála tuna hliníku nějakých 1800 dolarů. Dnes se stejná 1 tuna prodává za ceny kolem 3200 dolarů, reálná cena je prý ale podstatně výše dnes. To je téměř dvojnásobný meziroční nárůst a ten nekončí. Spotřeba hliníku je obrovská a neustále roste. Používá se doslova všude. Jeho výroba a zpracování v dnes potřebném velkém objemu je ovšem docela složitá, drahá, ekologicky značně devastující a komplikovaná. A neobejde se například bez hořčíku. Výroba hliníkových a hořčíkových slitin je také energeticky extrémně náročná. A tyto materiály najdete a potřebuje téměř ke všemu. Zejména u letadel a aut, kde jejich podíl strmě stoupá (jsou lehké), ale také u počítačů, speciálně šasi notebooků a telefonů (jsou extrémně lehké, tenké a zároveň pevné) atd.

Zatímco čipů je nedostatek kvůli velké poptávce, na kterou nestačí výroba, hliníku/hořčíku je nedostatek, protože dosavadní hlavní zdroj těchto surovin, jejich zpracování a samotné výroby, cíleně omezuje jejich další produkci. Bez hořčíku hliník a jeho slitiny nevyrobíte, navíc hořčíkové a hliníkové polotovary se nedají moc dlouho skladovat kvůli oxidaci atd. Takže většině výrobců všeho možného po světě vč. ČR dochází zásoby materiálů, a nové zkrátka nejsou. Kdo za to může?

Evropa a USA :). Tyto země spotřebují ve svém průmyslu a na svých trzích obrovské množství hliníku, hořčíku a mnoha dalších materiálů. Ovšem téměř nic z toho na svých územích již netěží a nezpracovávají. Rozhodně ne v měřítku, ve kterém je spotřebovávají. Ekonomicky a ekologicky bylo samozřejmě v minulých dekádách výhodnější vše přesunout do Afriky a zejména Asie. A tak koho překvapí, že v současnosti 85% světových dodávek nepostradatelného a nenahraditelného hořčíku má na svědomí Čína? A ta z důvodů omezených vlastních dodávek energie a také kvůli vlastním klimatickým cílům, omezuje jeho produkci, a tedy i dodávky.

USA a Evropa si přitom v minulých letech a dekádách nechaly vlastní těžbu, zpracování a výrobu doslova zdevastovat Čínou, která jednoduše šla pod cenu, kam se nemohli Západní výrobci dostat = skončili. Nyní, když má Čína prakticky tržní monopol, tak si může diktovat podmínky a je nenahraditelná. Ovšem těžba a zpracování s devastujícími účinky v takovém měřítku, v jakém to Čína poslední roky prováděla, není možné donekonečna. Nicméně dnes je Evropský průmysl zcela a Americký průmysl z velké části, závislý na dodávkách z Číny, protože vlastní zdroje a zpracování materiálů v současnosti prakticky nemají, hlavně je nerozvíjely, a naopak si je nechaly zavřít, zkrachovat a skončit. Bez náhrady.

Spousta výrobců na Západě včetně ČR, tak bude muset zastavit výrobu v mnoha odvětvích, protože prostě nebude mít materiál. To znamená velké problémy, další růst cen všeho atd. A hlavní krize v tomto směru je teprve před námi, když Čína opravdu zásadně omezila produkci a výrobu pro další měsíce. A výrobci tak vědí, že nebudou mít v dohledné době, jak doplnit nyní téměř prázdné sklady materiálů. Ty malé dodávky, které budou, pak výrazně zdraží.

 

  • Řešení není ani snadné, ani rychlé a bude hodně bolet.

V každém případě byla stejně jako u čipů a u mnoha jiného, velká chyba celé politické reprezentace Evropy i USA, že dovolila Západním firmám přesun výroby v takovém měřítku do Číny. A prostě mimo území Evropy a USA. Je to zásadní strategické selhání, na které budeme doplácet dekády. Je hezké, že se tlačí na výrobu elektroaut a dalších moderních technologií, ale když většina produkce materiálů i konečných výrobků je z Číny a Evropa ani USA nejsou schopni být soběstačné, k čemu to jako je?

I když se teď začne, rozjede se znovu těžba a zpracování surovin u nás, což bude narážet na odpor ekologů a obyvatel, kteří si zvykli na to, že materiál a výroba jejich věcí probíhá na druhé straně světa, takže negativa a emise z toho jsou tam, a ne u nás, tak USA budou významně soběstačnější v horizontu nejdříve dekády, ovšem rozhádaná Evropa pak pravděpodobně bude potřebovat dekád několik.A to i kdyby šly věci nejlépe jak by jít mohli, což v Evropě ani USA nikdy za stávají rozdělené společnosti nepůjdou.

Současná situace je však především příležitostí začít dělat věci správně a rozumně. Pokud chceme u nás něco vyrábět, ekologicky a ekonomicky, musíme využívat místní materiály a zdroje, co nejblíže výroby koncového produktu. To dnes zvládá skvěle Čína, která díky tomu v mnoha směrech ovládá mezi 80 - 90% trhu v řadě klíčových oblastí a dodávek materiálů i produktů. USA a Evropa jsou díky tomu vlastní vinou prakticky v rozkladu. Bez dodávek z Číny nejsme v ČR schopni vyrobit jedinou moderní škodovku natož elektrickou … ale všechny tyhle problémy byly zcela očekávatelné a dlouho na obzoru. Byla to jen otázka času, pandemie jejich příchod jen výrazně urychlila.

Potíže s dodávkami hliníku, hořčíku a dalších materiálu nevyhnutelně tvrdě zasáhnou průmysl na západě v mnoha odvětvích v dalších týdnech a měsících. Situace bude kritická na přelomu roku a v jeho první polovině. A problémy s nedostatkem čipů, jsou proti tomu sranda. Čipy se dají celkem rychle vyřešit a bez mnoha čipů se dá i obejít. Ale bez základního materiálu jako je hliník, hořčík a slitiny s nimi, se dnes prostě ve výrobě neobejdete. Proč se s tím nic nedělalo dříve? Protože bylo přeci pro všechny ve všech směrech výhodné ekologicky devastující, energeticky náročné zpracování a výrobu přesunout do Číny ;). Firmy vydělávaly více na levné práci, politici vydělávali na firmách a obyvatelé na Západě měli levné produkty a nemuseli řešit dopady těžby a výroby za svým barákem. Byl to problém Číny na druhé straně světa, která na tom samozřejmě vydělávala a vydělávat bude. Ale není to udržitelné donekonečna …

I když mnozí evidetně stále doufají, že se situace přežene a staré pořádky se vrátí. Tedy že situace se vyřeší tím, že Čína zase bude dodávat více. Ale to prostě není a nemůže být dlouhodobé řešení … co když příště vyřadí kapacity výroby v Číně něco úplně jiného, než úmyslné vypnutí výroby? Co když budou zničeny zcela? Co bude dnes na dodávkách z Číny zcela závislá Evropa a z velké části závislé USA dělat? Jsme v roli hasičů požáru, který už dávno v plné intenzitě zuří všude kolem nás ale zatím vymýšlíme, jestli a kde máme koupit hadice a kýble ...

 

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Saliery [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-27 14:34:59

Nevim, jestli se ma ted clovek uz tomu vsemu smat (co se deje ve svete) a nebo brecet. A jak pise autor, dalo se to cekat. Nejmene prinosny obor nebo povolani je politik. Ti jen dokazi skodit.
myzrael [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-27 15:16:15

Vyměním 100 kg hliníku za slabší grafickou kartu a 150 kg mědi za top grafickou kartu
Mak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-27 15:42:56

Nedostatek hliníku, nebo čipů,bude brzo nepodstatný problém.
Brusel se právě snaží, aby nebylo co žrát a čím si zatopit.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-27 16:01:43
avatar
tak hlavně že se viník našel ... ale vážně ... Brusel za to nemůže ... za to si mohou jednotlivé země více či méně sami svou politikou a rozhodováním. Je snad jasné, že měnit uhlí za plyn je kravina, když uhlí máš z vlastních zdrojů plyn musíš kupovat z nejistého zahraničí ... dávno jsme měli v ČR dostavět jaderné zdroje a postavit další, a k tomu narvat na všechny střechy kam to jde a dává smysl soláry pro vlastní spotřebu občanů (čímž bychom ušetřili výraznou část nutné velkoprodukce elektřiny) ... místo toho je rveme nesmyslně na pole. A byl klid ....

fakt že je teď kilo banánů za kostariky levnějších než kilo jablek z ČR mě také baví ... a svádět všechno na Brusel je pitomost. EU je tvořena státy a ty rozhodují a domlouvají se sami, své zstoupení v Evropě si také přímo volíme v pravidelných volbách, takže ne Brusel, ale voliči(i nevoliči) za to co volí a jak volí, ti nesou zodpovědnost ... a na spoustu těch kravin stačíme v jednotlivých zemích sami, a za současné problémy v ČR je z 99% části zodpovědná politická reprezentace a jejich voliči dekády zpět ... špatná strategie hospodaření, plánování a rozhodování atd. je opravdu hloupé svádět všechno na Brusel a dělat že místní politická a voličská reprezentace za to vlastně nemůže ....

Brusel je dnes už jen čistá výmluva, skoro to v poslední době vypadá, že celou EU si nejen naši politici vymysleli, aby mohli házet vinu za svá selhání na vzdálený Brusel a jak je vidno na velkou část lidí to funguje ... EU má svých problémů a stupidních rozhodnutí dost, ale bez ní by bylo v Evropě mnohem hůře, protože všechny ty chyby by se dělaly také a navrch ještě pár díky rozdrobené Evropě .... ostatně dvě světové Války a řada dalších konfliktů vznikla v Evropě ...

takže ne, za to že "nebude co žrát a čím topit", za to nemůže Brusel ani EU (i když v mnoha směrech tomu nepomáhají, ale to proto že o těch věcech rozhodují stejní politici a jejich voliči, jako u nás doma), za to mohou neschopní voliči a jimi přímo zvolení političtí zástupci posledních mnoha let, kteří řadu věcí zpackali a teď na to doplácíme a doplácet budeme ... jednoduché.

Voliči rozhodují, volí politiky kteří jsou odrazem voličů a společnosti a ti to mají koordinovat a kočírovat ať už v ČR nebo v Evropě ... pokud je nějaký problém, je to selhání politické reprezentace a voličů, kteří ji zvolili ...
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-27 16:12:19

se vsim souhlas, krome castecne toho s tema neschopnyma volicema...vladli nam tu pravicaci, vladli tu levicaci, vladli nam oba spolecne, vladli tu populisti...rozkradali si to tu vsichni, kauzy taky meli vsichni a to vedeni i za poslednich 30 let stalo vzdycky za hovno. jo tech poslednich 8 let prozirani, chaosu a absolutni nekompetence byl extrem... schopni lidi proste politiku nedelaj, a ted tim jak je svet v prdeli to nebude o nic lepsi. ale to se tyka prakticky celyho zapadu a neni to zadny cesky specifikum.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-28 11:07:31
avatar
rozdělení na pravici a levici je už desítky let nefunkční koncept .... politici jsou buď hloupí nebo chytří a ti se dále dělí na schopní a všehoschopní ...

politici se rekrutují z řad voličstva, voliči je volí, a to platí i o zástupcích a těch co rozhodují v rámci EU ...

všechno začíná (a končí) u voličů ....
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-28 10:37:44

U JE jsi stejně závislý na obohaceném Uranu z Ruska jako na plynu. Výhoda je ta, že s tebou nevyjebou před zimou, protože si ho menis jednou za rok a kupuješ roky dopředu
QproTest [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-28 20:08:48
avatar
Dobrý večer,

dlouho jsem neměl nutnost se zde přihlásit a komentovat. Ne vždy jsme se zhodli a moje pravomoce jsou nulové, přišlo mi to tu vždy trošku totalitní.

Každopádně za tento komentář bych Vám rád poděkoval a rád bych se pod něj podepsal.

Intelektuální a skvostný názor.
Mak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-28 09:54:10

Mýlíš se.
Přesně za všechny ty věci cos tu vypsal Brusel může.
A naši politici napříč vládami mu v tom statečně pomáhají.
Neházej to na voliče. Voliči volej podle toho co jim řeknou v televizi.Nic víc.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-28 11:09:08
avatar
nesmysl, politici jsou lidi z lidu, tedy z voličů a voliči je volí, takže jakou si zvolí reprezentaci, takovou mají ... u voličů to začíná i končí a to včetně EU, kam si také všichni volíme zástupce ...

kéž by voliči volili jen podle TV, oni bohužel volí hlavně podle feedu na Facebooku apod. a ten je krmí neskutečnými ****, protože to má za úkol ...
Mak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-28 15:35:27

Citace:
nesmysl, politici jsou lidi z lidu, tedy z voličů a voliči je volí, takže jakou si zvolí reprezentaci, takovou mají ... u voličů to začíná i končí a to včetně EU, kam si také všichni volíme zástupce ...


To je právě ten omyl.
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - To je nezmysel 2021-10-28 16:56:14

V EÚ sú tri orgány

1. Európska komisia - akási vláda EÚ, kde má ale každý štát svojho zástupcu

2. Európsky parlament - volená

3. Rada Európskej únie- zasadenie ministrov členských štátov zodpovedných za danú oblasť- ak sú to predsedovia vlád ide o Európsku radu (pozor nemýliť si s Radou Európy, to je vec mimo EÚ)


Žiadne záväzné opatrenie nemôže schváliť len jeden orgán EÚ. Vždy to musia byť minimálne dva. A v Európskej rade má každý štát právo veta- t.j. minister má právo to zastaviť.

A je len veľmi málo vecí, ktoré môže schváliť Komisia s parlamentom.- V podstate sú to len zmluvy s USA, CAN a medzinárodnými organizáciami a EÚ.
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-28 17:27:01
avatar
Jinými slovy je vždy jednodušší něco neprosadit, než prosadit.
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - to je pravda 2021-10-28 19:57:01

S týmto súhlasím
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-28 11:04:10
avatar
Nedostatek plyn je v současnosti chiméra. Jednak Rusko bude dodávat tolik, o kolik si řekneme. Je to zejména na státech EU, jak se k tomu postaví. Zatím pouze slyšíme Rusko fuj, a pak škemráme o suroviny které nemáme.
Jinak Nordstream 2 je dostavěn, ale uvedení do provozu brání německý regulátor trhu, který protahuje schválení.
Ergo, zdroj je, cesta je a jediné co chybí je vůle. Tedy ceny jsou nahoru šponovány ze strany Evropy.
Richelieu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-29 07:30:13
avatar
Přesně, ono to bude tím, že Evropa je škrt a myslí si že sem začne Rusko posílat plyn jen tak a v Evropě si ho pak rozdělíme. Když ho bude moc, tak samozřejmě to bude mít i dopad na cenu. Rusové jasně říkají, objednejte si plyn, k ceně přidejte tranzitní poplatky a máte ho. Stejný důvod proč jsou o 20% menší dodávky plynu z USA. Asie zaplatí více a to přispívá k nedostatku a tlačí to cenu nahoru.
StahlGAMING [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-28 07:41:31

Vsetko co sa tu deje vo svete je riadena podla planu velkeho resetu. Kazda kriza je umelo vyvolana a umelo riadena. Otazkou je ci sa tento ich velky reset dotiahne do konca alebo to spadne na drzku ako snaha o fasizmus, nacizmus, socializmus,komunizmus...
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-28 11:20:19
avatar
Že velky reset, tak to som sa dobre zasmial svetové špičky nedokážu zabezpečiť jednoduché veci, ako dostupnosť materiálov. Neschopnosť vidíme na rozhodnutiach EU a netreba si robiť ilúzie, že inde to funguje lepšie. To co vidíme je presný opak nejakého riadeného plánu, skôr to je ukážka neschopnosti sa prispôsobiť novým podmienkam a nedostatok zdravého uvažovania. Ide o neriadeny chaos a zle rozhodnutia a nie niečo plánované.
StahlGAMING [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-28 16:55:39

Aby si pochopil preco sa zavadzaju "tie neschopne rozhodnutia" musel by si obetovat par hodin svojho zivota na preskumanie ako to cele funguje. Osobne to nechcem dalej rozvijat, lebo zo skusenosti viem, ze s clovekom ktorim sa o tomto zacnem rozpravat tak sa zacne smiat a nazyvat to konspiraciou....
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-28 16:58:50
avatar
Ľudia si často radi domýšľajú veci, hlavne keď ide o niečo nove a nepoznané. Bolo to tak vždy a moderna doba na tom nič nemení. Stále sme vedení rovnakými pudmi ako ľudia v stredoveku. Vtedy ľudia v prípade morových epidémii a hladomorov, casto vinili čarodejnice, videli v tom hnev boží. Dnes už samozrejme na čarodejnice ani hnev boží väčšina ľudí neverí. Namiesto toho tu mame rôzne konšpirácie o čipoch vo vakcinach, gear reset,… tiež je badať, že príchodom covidu čoraz viac ľudí prepadá podobným poveram. Osobne si myslim, že to je veľmi nebezpečne a môže viest k veľmi zlým veciam.
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-29 00:04:36

tedka o tom vysel celkem dobrej serial na netflixu. inside job, doporucuju, je tam uplne vsechno a presne jak ten svet v realu funguje!!
Rohl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-28 22:38:58

Ano, jde o konspirační bláboly a zase psané slovensky, jak jinak. Celá současná situace je výsledkem levicových a populistických politiků a jejich tupých voličů, které zajímají jen dávky a dotace. Nehledejte zlomyslnost, tam kde stačí čistá stupidita.
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-28 10:33:01

Zrovna v případě hliníku ve Střední Evropě by problém nebyly až tak chybějící kapacity. Pokud vím, tak hutě v Břidličné a na Slovensku myslím ve Žiaru nad Hronom pořád fungují. Hliníku je v zemské kůře skoro nekonečně mnoho. Více než železa. Problém hliníku je ale v jeho šílené energetické náročnosti, kdy se díky brutální afinitě ke kyslíku nedá využít chemické redukce, ale používá se elektrometalurgie. Při současném nedostatku elektřiny v Evropě pro tyto hutě paradoxně téměř likvidační i prs nedostatek výstupní komodity na trhu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-28 11:10:50
avatar
právě o tom mluvím, protože to bylo výhodné, tak se všechno přesunulo do Číny. Teď v Evropě nemáme vybudované ani dostatečné zdroje surovin, ani zpracování a budeme plakat ...
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Slovaco 2021-10-28 16:58:23

Slovaco (Výrobca hliníka SLOVak ALuminium COrporation)

beží dodnes - akurát terz obemdzuje výrobu pre rast ceny elektriny
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - čína nedokáže vyrobiť ani dosť 2021-10-28 17:09:44

Citace:
China Now Produces One Billion Chips a Day

July 15, 2021

Chinese semiconductor makers (including makers of memory and logic components)
produced 30.8 billion chips in June


Yet China imported 51.9 billion semiconductors in June


country could fab around 37% of its semiconductor needs.



Odkaz


a

Citace:



Čína je pro výrobce čipů stále významnější zákazník
20. 10. 2020

Naproti tomu podíl Číny na objednávkách výroby čipů stoupl během deseti let 4,4× (z 5 na 22 %)



Odkaz


Čína potrebuje

30,8+51,9= 82.7 miliardy čipov mesačne t.j 992,4 miliardy čipov ročne

Svet vyrobí 4 510,91 miliardy čipov za rok 2021



Pritom miliárd 1000 miliárd čipov bola dosiahnutá prvý raz v roku 2018
Citace:

More Than 1 Trillion Semiconductors Sold Annually for the First Time Ever in 2018
Thursday, Feb 14, 2019,


Odkaz


V roku 2018 chýbalo 300 miliard čipov, dnes chýba 2000 miliárd čipov, ktorí svet potrebuje na kompletizáciu výrobkov
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-29 18:14:17
avatar
To, že EU řídí banda tupců a ženou nás do záhuby, říkám už nejméně 10 let.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 697x
Komentářů: 0
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 819x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1006x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3565x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1409x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1245x
Komentářů: 5