Volkswagen "haknul" vlastní auta, aby při měření vylepšovaly emise, než jaké skutečně mají. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 25 září 2015
altO Dieselgate aneb opravdu velkém maléru automobilky Volkswagen je těžko neslyšet. Co se stalo?

 

 

 

Obří aféra, která opravdu otřásla mnoha věci, a to hlavně penězi a důvěrou, známá jako DieselGate, hýbe celým světem. Oficiálně totiž bylo potvrzeno, že miliony auto s motory TDI koncernu Volkswagen, mají speciální "hack" řídící jednotky.

Ta při měření emisí pozná, že je testována a spustí tak speciální program, mnohonásobně sníží vypouštěné emise a tím splní limity. V praxi jsou však emise i 15-35x horší. Týká se to všech dieselových motorů rodiny EA189 (1.6/2.0TDI) montovaných do aut koncernu Volkswagen od roku 2009. A to včetně Škodovek. Přišlo se na to v USA a to už více než před rokem. Volkswagen však nesjednal nápravu a tak celá věc byla naplno zveřejněna a firma se přiznala. Každopádně existence podobného "SW" hacku je sama o sobě alarmující. Ovšem jak řada pozorovatelů dodává, není to nic, o čem by se minimálně dávno netušilo.

Automobilky totiž musí splňovat přísnější a přísnější emise s tím související i snížení spotřeby atd. A tím se dostáváme ke všeobecně známému problému laboratorních měření spotřeby a rozdílu proti spotřebě reálné. Ano, určitě dokážete dosáhnout tabulkových hodnot spotřeby, dokonce jít i pod ně, ale ani zdaleka to není normální jízdou. Laboratorní měření podle předpisů platných v Evropě jsou prostě úplně mimo realitu a automobilky při nich využívají hromady fíglů, včetně podobných úprav řídících jednotek, které "optimalizují" chod motoru a vypouštěné emise protože poznají, že jsou testovány. Fakt že se Volkswagen k podvodu přiznal, nic nemění na tom, že ono velké snižování emisí zůstává na papíře i v rámci ostatních automobilek. Ty sice tvrdí, že žádný podobný hack jednotky nemají a první testy auto od BMW zatím potvrzují, že projdou testy, tak jak slibují, nicméně ony minimálně laboratorní fígle s měřením spotřeby dělají všichni a z nich vyplývají i emise a to co je na papíře. A obecně se o tom ví.

Problém se týká dieselových motorů, které jsou v Evropě u uživatelů populární kvůli nižší spotřebě než benzínové motory (což je primárně dáno nízkými otáčkami dieselu). Nicméně diesely mají velký problém s emisemi, kterých vypouští víc, což je dáno právě horším spalováním kvůli nižším otáčkám. Navíc vývoj hybridních pohonů výrazně snižuje výhodu úspornosti dieselu proti benzínu, nemluvě o stále větší náročnosti dieselových motorů na údržbu z důvodů jejich složitosti, osazování větším počtem turbodmychadel atd. V USA navíc TDI nikdy nemělo na růžích ustláno, což je dáno tím, že v USA velkoobjemové motory jsou mnohem dostupnější a v tamních provozech zdaleka ne tak žravé, jako v evropských provozech (ze zkušenosti se skoro 4t autem s 5,6l benzínem dlouhodobě jezdím za 12,5-13,5 litru průměr, zatímco se stejným autem v Evropě jezdí známí za 16-18litrů na 100km je to dané prostě provozem a jeho charakterem). Volkswagen svým počínáním pořádně zavařil nejen sobě, ale i všem ostatním, kdo se s diesely snažil v USA uspět. Dokonce jsme měli i výhled na to, že se ta pěkná velká americká SUV objeví na tamním trhu kromě velkoobjemových benzínů i v dieselové verzi (tedy uživitelné i v Evropě). Dieselová osobní auta to tedy mají v USA pěkně nahnuté, ale na ústupu jsou i v Evropě. Přes jejich oblibu jsou stále nákladnější na vývoj a splnění limitů emisí. Proti hybridním benzínům nejsou o nic moc úspornější na spotřebě a elektrická auta jsou už také tady. Osobně bych si dnes nový diesel nekoupil a nekoupil bych si ani 1,6Turbo benzín a podobné oturbené minimotory, které slibují zázračně nízkou spotřebu, ale jak je to v praxi, jistě víte. Klasická atmosféra 2.0-2,5litru je ideální a dá se s tím jezdit za 7-10 litrů a ušetříte hromadu peněz na servisu a výměnách olejů proti dieselu :), nemluvě o výkonu. Ač příznivec motorů, musím přiznat, že pokud bych ty prachy měl, tak stejně jdu do TESLA P85D.

Každopádně pokud máte akcie Volkswagen, tak vás aféra asi moc nepotěšila. Nepotěšila ale také majitele aut s dotčenými motory z koncernu Volkswagen, protože auta vlastně mají nižší hodnotu, než jakou měla mít (v USA je teď moc dobře neprodáte) a v USA už se tak hromadí žaloby. Problém se také z USA přesouvá i do Evropy a globálně zasahuje německé automobilky, protože Volkswagen prostě podváděl ve velkém. Ten hack řídící jednotky je tak ten nejmenší problém, i když je zajímavé, co všechno se softwarem dnes dá i v běžném autě ovlivnit jen tak v podstatě okamžitě. Tak schválně, kdo z vás má pěkně načipované TDI a řádně zakouřený nárazník? Tuhle jsem jel za jednou bílou Oktávkou, která byla bílá jen zepředu. Ze zadu to ale vypadalo z každé zatáčky, jak kamna na uhlí, z jeho emisí by asi v leckteré zkušebně šli do kolen :). Ale jistě všichni víme, jak se u nás dělají emise. Jen na okraj, teoreticky můžete dostat pozvánku do servisu pokud máte auto s dotčeným TDI, ale můžete to v klidu ignorovat. Prakticky by mělo dojít jen k výmazu toho hacku z vaší jednotky, ale ten se stejně v běžném provozu neaktivuje. Jo větší sranda by byla, pokud by úřady po VW chtěli, aby všechna ta auta dodržovala dlouhodobě ty emise, které automobilka slibovala. Já nevím, ale to by už snad na výkonech muselo být znát. Ale to se pochopitelně nestane. Každopádně ač nejsem žádný zelený šílenec, přeci jen mi vadí alibismus ohledně snižování emisí, které zůstává na papíře = obelhávání lidí že nový motor menší motor s turbem apod.= ekologičtějí, a tak dále ...      

BTW: pokud VW opatřil hackem vlastní auta ohledně ovlivňování emisí, nebude tam mít i nějaký ten hack aby se při 200tis km auto rozbilo a museli jste pro nový? Že by tajemné "kurvítko" o kterém se na poli PC a elektroniky řadu let mluví a nikdo ho zatím spolehlivě neobjevil?

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 498x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1949x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1282x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1168x
Komentářů: 5
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1863x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Pátek, 12 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1666x
Komentářů: 0