Death Stranding: TEST výkonu GPU a CPU a RECENZE hry – originální hra, ale možná až moc? Tisk E-mail
Pondělí, 20 červenec 2020
Death Stranding: TEST výkonu GPU a CPU a RECENZE hry – originální hra, ale možná až moc?
TEST výkonu GPU, CPU a technologické zpracování

• Death Stranding: TEST výkonu GPU a CPU a RECENZE hry

– originální hra, ale možná až moc?

Na poli AAA her se hraje na jistotu. Vývoj dnes stojí velké peníze, takže velcí vydavatelé se nepouští do žádných experimentů. Naopak, některé hry prakticky kopírují stejné prvky z jiných her. Výsledkem tak jsou hry, které jen vypadají trochu jinak, ale hratelností a herními prvky se příliš neodlišují, ačkoliv patří do různých sérií a kdysi i žánrů. Vydavatelé se snaží, aby hry byly přístupné pro maximum uživatelů. Originalita je něco, co se nedá naplánovat, něco, co nevíte, jaký bude mít dopad a tedy něco, co je pro většinu vydavatelů naprosto nepřijatelné. Takže když se objeví skutečně originální AAA titul, musíme se na něj podívat.

Death Stranding je právě takovou hrou. Mnoho měsíců po časově exkluzivním vydání na PlayStation 4, přichází nyní technologicky i obsahově kompletní a lepší verze pro PC. SONY by ji samo od sebe samozřejmě nikdy nevydalo, natož na PC platformu. To si prosadil tvůrce hry, Kojima. Před sebou tak máme originální vizi jednoho autora, kterou ovšem zpracoval velký profesionální team a výsledek je naprosto špičkové audiovizuální zpracování v poněkud neuchopitelném ale rozhodně originálním individuálním příběhu a zvláštním světě. Začneme tedy tím, jaká je hra, a pak se podíváme na to, jak běhá na našich PC.

• Jaký je Death Stranding?

Divný a jiný. Většina současných AAA her má hratelnost postavenou na jasně dané postavě v jasně daném světě v jasně nalajnovaném příběhu. K tomu se tam většinou hodně střílí a většina her má RPG prvky tvorby postavy, výbavy apod. Tahle hra má sice jasně danou postavu, ale všechno ostatní je prostě jiné, jakoby mlhavé a otevřené interpretacím. Speciálně po prvních pár desítkách minut si říkáte: „Co to je? A to je všechno“?

Prostě „simulátor chůze“, nebo „simulátor poslíčka“, to přesně hru vystihuje, pokud jde o základ hratelného obsahu. Ale vše se odehrává ve vizuálně působivé „sci-fi“ krajině. Nicméně jak se plní a zvětšuje váš náklad, tím je těžší se krajinou pohybovat. Navíc začnete narážet na nepřátele, ať fyzické, nebo „duchovní“, nebo další výzvy. Management nákladu a hlavně výbavy se postupně začne komplikovat, stejně jako průchod pasážemi a střety s „nepřáteli“. Bohužel klasičtí „lidští“ oponenti, jsou největší slabinou hry.

Nejsilnější stránkou hry je ale detailnost, která po omezené PS4 verzi konečně naplno vynikne u PC, která je technologicky a graficky ještě o jeden dva kroky dál a v ní si konečně můžete užít věcí naplno. Vynikne tak v mnoha směrech zajímavý minimalismus hry, kdy v prostředí jste většinou sami a dalšími „obyvateli“ se šetří. O to zajímavější jsou setkání, zejména náhodných, kdy hra ve skutečnosti nabízí desítky a desítky hodin, v rámci, kterých budete postupně objevovat, že je tam mnohem více, než se na první pohled zdá. Bohužel nic pro ty, kteří rádi rychlou frenetickou akci a vše naservírováno až pod nos v jasně označených lokacích a uzavřených koridorech. Zajímavostí je „online“ složka hry, kdy do vaší hry tak mohou pronikat stopy a nápovědy od jiných hráčů. Jinak ale klasický multiplayer to není.

Kde hra exceluje, jsou filmové sekvence, na kterých je také v zásadě postavena. Jako některé jiné „SONY“ hry, máte i zde pocit, že se spíše díváte na film, který můžete občas ovládat, než že skutečně hrajete hru. Kvalita filmových scén je na úrovni AAA filmů, s tomu odpovídajícím hereckým obsazením.

Pokud se vám zdá, že mám problémy přesně charakterizovat hru, tak nezdá. Je to problém. A příběh tomu zrovna nepomáhá. Je poměrně zmatený, a očividně dílem člověka, který prostě myslí jinak a obtížně stravitelné pro mnoho z nás, speciálně ty přímočařeji pragmatičtěji uvažující. Tomu odpovídá vlastně i celá hra, která prostě není a nebude pro každého a některé věci balancují na hraně toho, že vás přímo od hraní odpuzují (doslova se vás snaží naštvat). Nicméně to je daň za opravdu originální AAA hru ….

A jak běhá na našich PC, tedy na grafických kartách a procesorech? Podívejme se …

Spuštěno: 157x