AMD FSR a NVIDIA DLSS se objevují spolu v prvních hrách – FSR je o otevřený opensource standard Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Neděle, 18 červenec 2021
altVše směřuje k tomu, že NVIDIA DLSS skončí a dál půjde jen AMD FidelityFX Super Resolution.

 

 

 

 

AMD udělalo opět něco, co by NVIDIA ani nenapadlo – tedy přesněji něco, proti čemu NV aktivně bojuje. Vzala svou užitečnou technologii a dala ji zdarma k dispozici všem k užitku hráčům a vývoji jako takovému. Pokud jste si mysleli, že AMD si dělá legraci s tím, že FidelityFX Super Resolution zpřístupní všem zdarma jako OpenSource, tak nedělá. Co řeklo, to splnilo.

FidelityFX Super Resolution je se zdrojovými kódy a potřebnými návody a dokumentací součástí AMD GPU Open a mají k ní tak přístup všichni (včetně NV a Intelu). FSR má podporu pro DirectX 11, DirectX 12 a API VULKAN. Není funkčností limitováno jen na grafiky AMD, ale bude fungovat i jiných (už funguje, ale AMD pochopitelně nebude tím, kdo to má vyladit pro jiné značky). Podporováno je již několik herních engine a bude jich přibývat. V současnosti se pracuje na další integraci a do konce roku předpokládám podporu ve všech zásadních enginech.

Na rozdíl od NVIDIA a její uzavřené DLSS technologie, AMD FSR funguje všude. Včetně grafik NVIDIA. Nemusíte mít ani nejnovější model. Nemusíte mít žádné AI jednotky a implementace do her je podle vývojářů naprosto triviální záležitost, mnohonásobně rychlejší a jednodušší než u DLSS. Zásadní je však fakt, že zatímco DLSS mohou využívat jen grafiky od RTX 2000 výše, tedy velmi malý a omezený počet uživatelů, AMD FSR funguje na RTX 2000, ale i GTX 1000, na Radeon grafikách od POLARIS výše, funguje hlavně také na konzolích, na integrovaných grafikách atd. A to je jen začátek, neexistuje důvod, proč by nemohla být rozšířena v budoucnu podpora i na ARM apod.

A objevují se první hry, kde DLSS a FSR jsou nabízeny vedle sebe k přímému srovnání. Například Necromunda HR nebo Avengers. V obou hrách tak jde tyhle technologie přímo porovnat a AMD z toho vychází skvěle. Funguje mnohem jednodušeji, a i když má NV 2letý náskok, nevykazuje DLSS vlastně zásadně lepší výsledky. Naopak jsou hry, kde je funkčně jednodušší FSR jasně lepší. Nicméně i DLSS má pár zajímavých momentů a dobrých výsledků. Na druhou stranu výsledný vliv z hlediska hratelnosti her je prakticky stejný, a tak nastupuje ten rozdíl spočívající ve faktu, že zatímco DLSS je uzavřená NV technologie fungující jen pro velmi omezený okruh karet a jejich uživatele, tak AMD FSR je otevřený standard fungující na všech těch NV grafikách, a hlavně všem ostatním.

AMD navíc tohle dokáže s FSR verze 1.0, a podle zákulisních informací se už připravuje nová verze, která toho ještě hodně vylepší. FSR je tak ve stavu přímo konkurenčním DLSS 2.0, kdy NV trvalo skoro 2 roky, než v tomto stavu je DLSS vůbec použitelné. Když ohlašovala samotnou technologii ve verzi 1.0, tak prostě lhala, protože věděla že nefunguje, že to nemá připravené, ale tvrdila nám opak. AMD tedy naštěstí chybu NV neopakuje. Ale přesto je to opakování situace, jaká nastala už s NVIDIA G-SYNC a AMD FreeSync.

Nějakou dobu vedle sebe G-SYNC a FREESYNC existovaly, ale protože jedno bylo uzavřenou technologií jen pro NV, dnes už G-SYNC zůstává jen marketingovým prázdným pojmem, protože všechno jede na Freesync (Adaptive Sync), což je průmyslový standard, který najdete prakticky u všech monitorů. NVIDIA tomu jen dále nutí všechny říkat G-SYNC, aby neztratila tvář a tvářila se, že její G-SYNC stále žije. Nežije, proč taky? FreeSync umí vše a je pro všechny. A přesně tohle se opakuje s DLSS a FSR. Je jen otázkou času, než DLSS prostě z her zmizí. Či přesněji, všude to bude AMD FSR, ovšem jen kvůli marketingu NV se tomu v případě zapnutí na grafikách NV bude říkat DLSS a NV k tomu bude opět všechny nutit. Nicméně samotnou DLSS technologii nemá smysl dále rozvíjet, když FSR je jako otevřený standard přístupný všem a pro všechny, řeší to samé a k vývoji mohou přiložit všichni ruku pro všechny hráče a všechen HW nejen PC grafiky, ale i konzole telefony apod.

Takže současné srovnávání FSR a DLSS ve hrách je podle mě jen akademické cvičení a bude to prostě následovat přesně ten vývoj, jaký byl u FreeSync vs G-SYNC. A je jen otázkou času, než se objeví další zajímavá užitečná technologie, kterou NV uměle uzavře pro sebe a bude se snažit využívat jako marketingový nástroj k prodeji svých grafik, i když by klidně mohla fungovat pro všechny všude, takže AMD nebo někdo jiný zase bude muset přijít a otevřít to. Asi nikdo už nemůže popírat, že AMD a NVIDIA sice dělají ve stejné oblasti, ale jejich přístup k technologiím a zejména zákazníkům, je jako noc a den. Jedna firma má zájem rozvíjet technologie pro technologie samotné, druhá jen pro sebe a své zájmy … to už nelze popřít.

NV není hloupá, a ví že sama mohla přijít s DLSS v otevřené verzi jako FSR, ale to samozřejmě nebylo v jejím zájmu maximalizovat své zisky a minimalizovat možnosti výběru pro samotné uživatele. Stejně jako dělat to nepoužitelné pro její vlastní starší karty, protože cílem DLSS bylo a je marketingově podporovat jen prodej nových karet. Tedy dělat nové hry co nejnáročnější a špatně optimalizované, nikoliv používat DLSS/FSR pro zvýšení použitelnosti starších slabších karet …  přesto se najdou tací uživatelé, kteří této věci a tomuto přístupu ještě tleskají. Naštěstí AMD tak napravuje situaci a otevírá skutečný potenciál technologie pro všechny, i když by pro ni bylo samozřejmě mnohem finančně a marketingově výnosnější, držet FSR také uzavřené pro její PC a konzolové platformy ….

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
ZLOSYN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-18 16:56:14

Prečo bol môj komentár zmazaný?
Za to že som sem dal odkaz na celý článok?
Tu je pekne vidieť ako je niekde DLSS lepšie než NATIV.

https://videocardz.com/newz/amd-fsr-and-nvidia-dlss-comparison-shows-similar-quality-and-performance-at-4k-resolution-in-necromunda-hired-gun
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-18 17:23:06
avatar
zavádějící flame ... záměrně poukazujete na hru se zjevně špatnou implementací (asi nejhorší ze všech zatím s FSR her) ... takže váš příspěvek beru jako flame, speciálně proto že ji dáváte jako příklad toho, že DLSS je jako technologie lepší obecně apod. V článku přitom jasně píši:

Citace:
A objevují se první hry, kde DLSS a FSR jsou nabízeny vedle sebe k přímému srovnání. Například Necromunda HR nebo Avengers. V obou hrách tak jde tyhle technologie přímo porovnat a AMD z toho vychází skvěle. Funguje mnohem jednodušeji, a i když má NV 2letý náskok, nevykazuje DLSS vlastně zásadně lepší výsledky. Naopak jsou hry, kde je funkčně jednodušší FSR jasně lepší. Nicméně i DLSS má pár zajímavých momentů a dobrých výsledků. Na druhou stranu výsledný vliv z hlediska hratelnosti her je prakticky stejný, a tak nastupuje ten rozdíl spočívající ve faktu, že zatímco DLSS je uzavřená NV technologie fungující jen pro velmi omezený okruh karet a jejich uživatele, tak AMD FSR je otevřený standard fungující na všech těch NV grafikách, a hlavně všem ostatním.


realita je, že pokud jde implementace udělaná dobře, výsledky FSR jsou srovnatelné s DLSS ovšem FSR funguje prakticky na všem ... to je pointa celé věci ... o DLSS se za současného stavu nemá smysl bavit, funguje jen pro velmi malou skupinku uživatelů přitom výsledek je prostě většinou stejný jako FSR, které běží prakticky drtivé většině hráčů takže žádný souboj FSR a DLSS se nemůže konat ... nejsou rovnocenné z hlediska potenciálu použitelnosti ... FSR funguje i na kartách, které umí DLSS, DLSS na druhou stranu funguje jen tam ... takže proč se o DLSS vůbec bavit, navíc když FSR řeší to samé a je to otevřený standard pro všechny ...
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-18 19:33:27
avatar
Prístup a marketing nvidia a AMD je odlišný. NVidia sa profiluje ako prémiový produkt, naopak AMD ide skôr cestou viac výkonu/pamäte za nižšiu cenu. Teda nvidia z podstaty fungovania svojho marketingu nemôže urobit DLSS ako otvorený produkt. Exkluzivita DLSS teda nie je chybou, ale naopak to je niečo čo ma zákazníka presvedčiť aby si priplatil oproti AMD. Proste NVidia vie DLSS a tiež FSR a AMD len FSR. Cize majiteľ karty od nvidia ma niečo naviac oproti majiteľovi karty od AMD. O tom ci sa za to oplati priplatit nech sa rozhodne kazdy sam, ale argument ze niečo je horšie lebo nefunguje vsade je určite nespravny.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-18 21:05:35
avatar
chcete tvrdit že 6900XT není prémiový produkt?!

připlácet si na DLSS, které není a nebude standard, je to samé jako připlácet si na G-SYNC ...
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-19 10:10:26
avatar
Zda sa ze väčšina ľudí nemá taký pocit. Napriek tomu že 6900xt ma lepší pomer cena výkon ako 3090, tak sa nepredáva lepšie. Dokonca ani ako 3080. Prémiové produkty su napr. IPhone, Audi, … všetky majú spoločne, ze ľudia du ochotný si priplatiť aj keď si u konkurencie môžu kúpiť podobny produkt lacnejšie. Ako si inak vysvetľujete vysoké predaje nvidia produktov oproti AMD?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-19 17:09:34
avatar
marketing .... AMD žádný nemá. NVIDIA jede už roky hlavně marketign, technologie i produkty jsou vedlejší ...
lukeDD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-19 18:11:51

Veľmi jednoducho. NVIDIA je extrémne agresívna v marketingu a na veľa ľudí ich marketing zaberá vrátane teba.
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-19 20:34:28
avatar
Hry nehrám, ale prezradím ti, že moja najvýkonnejšia grafika ktorú vlastním je od AMD
rookie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-21 11:32:51

a napriek tomu si marketing nvdii zozral aj s navijakom
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-18 18:30:37
avatar
To jako to, ze DLSS pretvori most s ocelovymi lany na neprirozene ocelove sloupy je to, jak nvfans cele ty roky mluvi o tom, ze vysledek je lepsi nez nativni?
ZLOSYN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-18 19:11:38

Keby si si dal dole tie červené okuliare tak by si uvidel že to vyzerá omnoho lepšie. Ale fanATIkovi to je ťažké vysvetliť
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-18 19:39:26

S tím fanATIkem opatrně
To je historický titul z dob karet jako gtx 8800 nebo 2900xt, jenž se má vyslovovat s patřičnou (ne)úctou.

Označovat tím dnes někoho, komu se nezdá výsledný obraz dlss dost dobrý je mimo mísu.

btw. dělal jsem si teď nějaké privátní testy s 1080ti 5700xt a 3060ti a je vidět, že AMD karty, lépe řečeno ovladače opravdu zrají. 5700xt se hezky vyšplhala nad 1080ti a jestli obou kartám ještě bude pomáhat fsr, tak ta 1080ti bude z hlediska morální životnosti opravdu nejlepší HW kup všech dob.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-18 22:45:56

Ohledně toho zrání ovladačů, estli to není tím, že aktuální RDNA2 vychází z RDNA1 a tudíž mají k sobě velmi blízko v podpoře nových driverů a tedy výkon leze u 5700XT ještě nahoru. Kdežto Pascal je už dávno architektonicky zapomenut. To zrání obecně by mělo být už minulostí. Přeci jen ty drivery od AMD jsou už jinde, než před pár lety.

U AMD je pecka, že stále staví na stejné architektuře a jede si v generační RDNA architektuře, takže z pohledu driverů jednodušší práce. O přínosu konzolí škoda mluvit . Minimálně to má ucelené marketingově a to se mi líbí.
Kryptortor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-19 13:22:23
avatar
Koukal jsem na ta srovnání a NV DLSS si tam maluje nesmysly, které neodpovídají nativu. ) Fakt, že tohle někdo může označit za vítězství NV se říká oxymorón.

Docela si mě ZLOSYNu pobavil. Vnímáš i jinde (mimo virtuální svět) realitu tímhle způsobem? Jestli ano, pak určitě doporučuji navštívit odborníka..
ZLOSYN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-19 14:43:29

Kde som písal niečo o niekoho víťazstve?
Písal som že to niekde vyzerá lepšie ako Native.
A ten most vyzerá rozhodne lepšie s DLSS.
Keby to bolo naopak, tak to tu máme v každom článku napísané 100 krát
Kryptortor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-19 18:06:47
avatar
Cituji: Tu je pekne vidieť ako je niekde DLSS lepšie než NATIV.

Jinak řečeno tím říkáš, že NV řešení je někde lepší, než nativ o FSR nemluvě, tedy NV vítězství. ;)

A ten most sice vypadá hezky, ale je to o přístupu. Buď vycházím z toho, že je ve scéně most a třeba medvěd (nativ) a DLSS z toho nakreslí most a gorilu. To mi zkrátka nepřijde úplně OK..
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-20 01:14:39

DLSS se trénuje na násobně větším rozlišení něž je nativ (ví co tam má průměrně být).
Vlasy, kabely a ploty jdou krásně zobecnit. Doplnění informace do mezery je mnohem lepší než kdyby tam jezdili roztrhané pixely.
Kryptortor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-20 19:19:03
avatar
Kdyby ti přišel účet za elektřinu ve výši 1 354,89 Kč a dodavatel by k tomu napsal, že se jim to líp počítá, když to zaokrouhlí nahoru, takže zaplatíš 1 500,- Kč, je to taky takové čistější řešení, jako DLSS?
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-21 13:59:06
avatar
Tak napsat "DLSS lepšie než NATIV" je holý nesmysl.
Bez ohledu na to co si tam ta umělá inteligence vymyslí navíc, to nikdy nemůže být lepší, než bez jakékoliv upscale technologie.
Může to možná být líbivější, ale to není totéž. Hlavně proto, že ztrácíš věrnost. Jak máš pak vědět, jestli třeba hlava protivníka v akční FPS existuje a můžeš ho do ní trefit a nebo tvůj výstřel půjde do prázdna, páč si jí tam jen vymyslela AI při upscalingu?
Jasně, tenhle příklad je trochu extrém, ale ukazuje názorně, že cokoliv si do obrazu domýšlet, je problém a rozhodně to ten obraz nedělá lepší.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-21 21:35:16

To je dost zajímavá myšlenka ohledně dodržování jemnosti neuronové sítě v DLSS.
Malé pochyby to opravdu může vyvolat v nepřesnosti doplněných okrajů textur. Třeba se toho někdo v budoucnu chytne k přetestování je li to možné vůbec postřehnout a zda zásahy v obraze jsou opravdu striktně dodržovány s původním vykreslením hran a okrajů.
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-19 07:48:40

Vypadá to super, alespoň ve 4K, ale pořád hnojové hry. Chci to v Cyberpunku 2077 a dalších peckách. Avengers nikdo nehraje a Necromundu jakbysmet.
LukasL34 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-19 08:13:24
avatar
Když už to je open-source, co brání lidem aby si to implementovali sami v podobě módů?
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-19 08:27:43

Nic, a doufám, že se to brzy stane. GTA V již takový mód má, jak jsem pár minut zpátky zjistil. Tohle prodlouží použitelnost mé RX6800XT o pár let. Hraní ve 4K už nebude tak náročné jako dříve.

https://www.youtube.com/watch?v=2BCrfCcFjRw&t=373s
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-19 08:45:41

Hm takže až takto se FSR bude používat. No tím je složité DLSS určeno skutečně k zániku
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-19 09:03:41

Pokud to bude i v nejnovějších peckách, tak rozhodně. Otázka je, jak kvalitně budou ty módy upscaling dělat. Implementace ze strany vývojářů bude asi vždycky o něco lepší.
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-19 12:00:41

Tak vyzkoušeno to GTA V a musím konstatovat, že co se obrazové kvality týče, nepoznal jsem na ultra quality 4K rozdíl. FPS mi to přidalo dle situace od 10 po zhruba 20.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!Pondělí, 25 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 417x
Komentářů: 0
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Pátek, 22 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1497x
Komentářů: 8
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Čtvrtek, 21 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1204x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Středa, 20 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1888x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluÚterý, 19 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1143x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Čtvrtek, 14 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1903x
Komentářů: 3