AMD RYZEN 5000 procesory s 3D chipletem budou o více jak 15% výkonnější. A stále pro AM4! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Sunday, 25 July 2021
altAktuální RYZEN 5000 procesory ZEN 3 architektury a AM4 platforma zdaleka neřekly poslední slovo.

 

 

 

 

Nové procesory AMD na stávající ZEN 3 architektuře jsou prý blíže, než si myslíme. Podle posledních zpráv totiž dorazí na trh ještě letos. A současně nyní mohu s téměř jistotou říci, že půjdou osadit stále do současných AM4 základních desek. I když pravděpodobně se AMD bude soustředit s jejich oficiální podporou výhradně jen na ty s čipsety série 500. Což dá rozum, zejména s ohledem na pravděpodobně vyšší nároky výkonnějších novinek.

Jak od nás víte, AMD všechny překvapilo před několika týdny na Computexu, když ukázalo zcela fyzicky novou verzi RYZEN 5000 procesorů. Zatímco konkurence o procesorech s více vrstvami už hodně dlouho mluví, AMD je již začalo vyrábět. Předvedlo stávající ZEN 3 čiplet s druhou vrstvou křemíku, která obsahuje dalších ohromných 64MB L3 na čiplet. I když pozor!

Nikdo úplně přesně neví, kolik těch vrstev o 64MB velikosti, tam může ve skutečnosti být. AMD to předvedla s jednou vrstvou. Některé zdroje ovšem tvrdí, že jich tam může být hned několik. A to znamená ještě větší L3 a více výkonu, než AMD ukázalo. Mnozí také upozorňují, že AMD sice ukázalo ten výkon ve hrách, ale záměrně tak, aby vlastně neřeklo, o kolik výkonnější novinky reálně budou. Neukázalo zdaleka plný potenciál, natož nejlepší případ. Naopak prý zůstalo záměrně hodně „při zdi“.

AMD totiž předvedlo srovnání RYZEN 9 5900X vs prototyp RYZEN 9 5900X 3D, které zamklo na nižším 4GHz taktu. Ve hrách pak najednou v 1080p měl systém s 3D verzí toho procesoru až o 25% vyšší výkon FPS. V průměru kolem 15%. Lidé, kteří mají přístup k více informacím tvrdí, že realita bude prostě ještě znatelně lepší. Nejde jen o to, že nevíme, jaká bude finální specifikace té extra L3 vrstvy paměti, nevíme ani jaké budou finální takty samotného procesoru (kdy můžeme předpokládat, že budou vyšší). A už vůbec nevíme, jaké další věci AMD ještě u této nové „půl generace“ ještě vylepšilo. Co je prý jisté, že bude stále pro DDR4, tedy stávající AM4 platformu.

Jinými slovy, AMD prý opět razí stejnou strategii jako v posledních letech. Ukazuje nové chystané produkty sice ve velmi dobrém světle, ale zdaleka je neukazuje v tom nejlepším světle a neukazuje to, co reálně dokáží. Naopak, záměrně se drží zpět a opět tak chce, aby při uvedení realita „překonala očekávání“. To je myslím dobrý přístup. Každopádně RYZEN 5000 a AM4 platforma prostě neřekly poslední slovo. AMD nemá z Intelu a jeho nových 10nm ALDER LAKE příliš velké obavy. Podle informací ze zákulisí by RYZEN 5000 3D měly na výkon ALDER LAKE stačit a dokonce přímo „herní výkon“ má údajně zůstat v držení AMD celkem bezpečně, protože AMD díky mnohem efektivnější architektuře a 7nm výrobě, dokáže ten vysoký výkon udržet dlouhodobě, protože má skoro poloviční TDP proti Intelu a jeho 10nm ALDER LAKE. Ty na ten špičkový výkon potřebují přes 230W, ale tam může oficiálně fungovat jen krátkodobě a pak jeho výkon výrazně klesne, pokud má dodržovat oficiálně 125W TDP. Na stejném TDP bude AMD prostě stále jasně výkonnější.

AMD navíc ponechá ve výrobě i stávající RYZEN 5000 procesory bez 3D cache, protože jsou jednoduše výrobně nezanedbatelně levnější. Ta extra 3D cache je kvůli druhé vrstvě a hlavně následném pouzdření, samozřejmě znatelně dražší záležitost. Je tak prý pravděpodobné, že nové RYZEN 5000 3D varianty nahradí na původních zaváděcích cenách stávající modely RYZEN 5000. Ty se posunou o něco níže tak, aby AMD nedalo Intelu a jeho ALDER LAKE žádný prostor. Navíc od Intelu a jeho ALDER LAKE se očekávají vysoké ceny, téměř určitě budou dražší než RYZEN modely. Pokud jde o představení a uvedení, vypadá to na listopad tohoto roku, tedy rok po původní ZEN 3, což slušně zapadá do plánů, protože zbrusu nová architektura a generace v podobě 5nm ZEN 4 pro DDR5 AM5 platformu, se očekává zhruba v říjnu/listopadu o rok později. A ZEN4 posune věci mnohem, ale mnohem dál. Údajně proti ní budou současné RYZEN 5000 procesory takový slušný low end ;).

A výroba ZEN 4 se již testuje, vývoj platformy míří do úplného závěru a v první polovině příštího roku se rozeběhne ostrá výroba naplano. Do té doby bude AMD na trhu nabízet ZEN 3 a ZEN 3D verze procesorů, které doplní příští rok ještě 6nm ZEN3+ s NAVI v rámci APU. AMD zjevně nemíní přešlapovat na místě a tvářit se, že několik jednotek % výkonu je nová generace ;) ….

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
LukasL34 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-25 14:04:49
avatar
Zen 3, Zen 3D, Zen3+. Hmmm. Fakt by mě zajímalo o kolik je Zen4 lepší když se nebojí těchto půlgenerací. Marketingově by mi přišlo lepší kdyby po zen3 přišla jen zen4.
Asi nechtějí aby si majitelé AM4 desek mysleli že se na ně kašle.
Nebo je 5nm zen4 výrobně o tolik dražší, že se vyplatí pro starší patici vydat novinku.
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-25 17:00:28
avatar
Starsi patici? Ona je nejaka nova patice? AM4 je stale aktualni a jeste rok bude ... tedy tento rok urcite, pristi uz prijde AM5 ale Zen4 az za rok
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-25 22:51:43

Zen4 pride začiatkom roka 2023, ale AMD davnejšie tvrdilo že pride každych 15 mesiacov s novinkami až do ZEN5.
Tak že je jasne že nejaka medzi generace musi ešte prisť a tou je konečne CPU na EUV, ale nie 5nm, ale 7nm alebo 6nm.
Som zvedavi či v sebe bude mať len radič DDR4 alebo aj DDR5.
A hlavne som zvedavi na novu generaciu GPU
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Zen4 2021-07-26 10:39:36

má plán zdvihnúť IPC o 20% nad Zen3 asi Zen3/s 3D cache

a Zen5 má mať IPC 40% vyššie ako Zen4 a ako malá jadrá má mať Zen4D

A keďže vieme, že AMD so Zenmi plán vždy prekročilo (viď môj príspevok nižšie), tak to môže byť zaujímavé..
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-25 17:03:20
avatar
No parada jsem nahlodan a tesim se ... tise jsem doufal, ze to bude pro AM4 i pres to, ze duvody proc AM5 byly silne.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-25 17:48:35
avatar
nejvíc se mě na tomhle řešení líbí,že je poctivě silové bez toho aniž by se dál honil křemík takty. Takže do toho půjdu a vyměním své 5600X za ideálně taky jen 65W 6C/12T verzi s extra cache, pokud něco takového vznikne a nebudou to strkat jen na 2+chiplety. IPC je vždy vítáno. Více jader/threadů nepotřebuji, mám to jen na hry
kell_01 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-26 04:01:40

No to sem si taky myslel 12 jader je moc ale co sem spustil new world a moje 5900x jede kolem 60% a co me prekvapilo tak podle spravce uloh to vyuziva vsech 24 vlaken nektere vice nektere min ale treba takovej CP2077 tak tam to bylo max 13 vlaken.

hraju to na 2K na vse na max 6800xt 120-150 fps v prirode a ve meste kolem 80ti. grafika je skvela ale zere to na full jak nenazrana koza a to nemluvim o RAM to si papne klidne i 11GB
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-26 13:59:37
avatar
dávat za příklad new world... hra, která ještě ani nevyšla a je v betě + odpaluje GK.

Jinak sám vidíte... u moderních her které umí využít spoustu vláken máte 60% zatížení. A to bude spíše extremní případ. Pokud to mám čistě jako herní PC na kterém když hraji, tak paralelně nic jiného nedělám, tak mám stále s 5600X dobrou rezervu. A to přijde direct storage, který dále sníží vytížení CPU u datových přenosů z SSD. High IPC 6C/12T CPU prostě na hry stačí

Co se týče velikosti VRAM 12GB stačí i na hiend. Můj Radeon 6800 má 16GB a je to nepotřebný overkill
Co se týče výkonu GPU, tak tam naopak nestačí ani RTX 3090/6900XT. RAM mám 32GB, diskuze 16/32 je ale na hraně, aktuálně pokud máte čistě herní PC na kterém neděláte nic jiného, tak 16 stačí až na vyjímku Star Citizen. Těžko říct jestli je to signál k tomu utrácet dnes víc

EDIT: tak new world je navíc DX11 hra, takže těch Vašich 24T je využíváno něčím jiným, určitě to není jen D3D renderovací pipeline. Kdyby to byla Gen12 hra tak zatížení CPU je ještě nižší. O důvod víc, že výkonnější CPU na hry je blbost. Kupovat manycore CPU na hry jen proto, že obvykle dosahují jedno-dvoujádrový boost o párset MHz výše je totální zvěrstvo.
GaGy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - pamět 2021-07-27 10:06:42

Já už dokázal obsadit 14,5Gb Vram
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-28 00:55:51
avatar
"obsadit", alokovat a skutečně potřebovat jsou dvě rozdílné věci jak se již ukázalo. V podstatě lze věřit jen tomu, co mají některé hry v nastavení kde počítají nutnou vram pro Vaše aktuákní nastavení hry. Má to např. Doom Eternal nebo Death Stranding
kell_01 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-28 06:11:12

No moje mysleni co se tykalo vyberu procesoru bylo ze 6-ti jadro nebudu kupovat protoze procesor si kupuju na 5-6 let a 5 let je dlouha doba.

NO tak co 8mi jadro hm to sou relativne zmetci co nechteji davat do 5950x protoze se moc hrejou.

A co to 12ti jadro hele sleva oroti 5800x je jen o 1800kc drazsi a to neni ani 500kc za jadro jasna volba.

A co se tyce tak narazka na new world mela byt ta budoucnost co nas ceka a nemine.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-28 12:47:16
avatar
Troufám si říct že na hry nebude potřeba 12C ani za pár let. To proto, že Gen12 API se vyznačují především nízkým zatěžováním CPU, takže hry které jsou na něm postaveny budou naopak méně náročnější oproti DX11 ekvivalentům. Ten New World je "budoucnost" z pohledu času, protože je nový a bude se hrát třeba 10 let. Na druhou stranu tehchnologicky je "starý" i když ještě nevyšel. To proto, že tahle velká MMO se vyvíjejí třeba 5-6 let a engine se dělal na začátku. V průběhu vývoje dost dobře už portovat nejde, stojí to moc peněz a je to moc práce všechny assety strkat do jiného enginu (byť jen do vyšší verze + platí se licence za oba eniginy, respektive verze, ekonomicky to tak snad žádná hra neudělala (ehm. krom Star Citizena) protože to jsou extra náklady které se Vám nezaplatí, proto platí, že na čem se hra začne dělat, tak se i dokončí). Proto ten starý DX11 engine u nové hry.

Budoucnost to naštěstí není a nová MMO co se začínají dělat dnes, již Gen12 budou -> pro ně tedy už ten 12C zase potřebovat nebudete. Gen 12 hra vám sice pěkně vytíží všechny ty thready na Vašem 12C, ale celkové zatížení CPU bude 10%, tzn. hru zvládne i 6C s 25% zatížením a tedy stále levou zadní (viz příklad Doom, na kterém se snad shodneme, že je to moderní engine, dokonce nechybí ani RT)

S dalším uvažováním souhlasím. Pokud jste chtěl něco silnějšího na 5-6 let tak ano. O 5800X bych si neopřel ani kolo. Je to nejhorší kousek z celé Zen3 série (automatické mínusy od majitelů). Nevím jestli to jsou cílení zmetci nebo je to dáno konstrukcí , tj. tím, že teplo se odvádí pouze z jediného čipletu, každopádně řada lidí reportuje velmi vysoké teploty u 5800X (až k 90), daleko výš než u dvoučipletů 5900X/5950X, které mají větší plochu k chlazení. A ano rozdíl ceny není velký. Kdybych chtěl něco výkonnějšícho než 5600X, také bych šel až do 5900X
kell_01 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-29 05:11:33

Souhlasim prakticky se vsim ale myslim si jednu vec, je to jen moje domenka a odpozorovani z praxe ze zadnej procesor se neda vytizit hrami vic jak cca 75% vychazim z toho ze hry nepouzivaji vsechny typy instrukci a verim ze budoucnost je ve vicejadrovem vykonu. Uvidime co prinese budoucnost.
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-26 07:52:38

Zvětšování cache obvykle výrazně zhoršuje poměr cena/výkon. Nepřidá to zdaleka tolik, o kolik bude nárůst ceny. Takže bych se tím vůbec netrápil.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-26 09:51:41
avatar
nejsem budget builder, takže mi nejde o cenu, ale spíše o kombinaci co nej IPC pro hry a rozumného TDP, proto mám aktuálně 5600X
zero8324 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AM4 to nevzdáva 2021-07-25 19:53:53
avatar
To sú dobré správy...zdá sa že AM4 socket, bude ešte zo 12-18 mesiacov výkonovo aktuálny na špičkovej úrovni. Ešte keby na záver životnosti(po vydaní AM5) povolili aspoň na X470 PCI Express 4.0 na 16x + 4x NVMe...aspoň v beta biose ako voliteľnú možnosť (s negarantovanou funkčnosťou...ASRock by to asi rád urobil)
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-27 08:07:41
avatar
Tak BIOSy s podporou PCI-E 4.0 pro X470 už tu byli, ale AMD je nařídilo výrobcům stáhnout...
mannik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-25 21:22:23

I když pravděpodobně se AMD bude soustředit s jejich oficiální podporou výhradně jen na ty s čipsety série 500. Což dá rozum, zejména s ohledem na pravděpodobně vyšší nároky výkonnějších novinek.

Ne, nedává to rozum. Ryzeny jsou SoC a reálně k fungování chipset nepotřebují. Ten je tam jen od nahrátí mikrokódu a správě (multiplexování) pomalejších sběrnic (usb, lanka či některé PCI). To omezení je umělé, to mi AMD nevymluví.

Ale jinak jsem zvědavý na spotřebu takhle velké cache, protože cache je vlastně takový slovník, ve kterém se musí vyhledávat a dělá se to obvykle paralelně (teoreticky je možné mít all-way cache, která umí paralelně vyhledávat u každé paměťové buňky, ale ta spotřeba je pak monstrózní, tak se to nedělá). Zrovna cache jsou totiž jedna z těch náročnějších věcí co se týká spotřeby.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-26 08:26:08

Netřeba se rozčilovat. Jak víme, tak oficiální podpora a podpora výrobců jsou dvě odlišné věci.

A mě to tedy dává rozum v tom ohledu, že 500 série je novější a výrobci si dali s novými deskami mnohem více záležet, než při uvedení AM4 platformy a 300 sérii. Teď mluvím o provedení pcb a napájení a podobných věcech. Takže pravděpodobně desky s podporou pci4 platformy budou jako celek lépe připraveny na zvýšenou spotřebu vyvolanou velkou cache.

Podle mě to ale stejně skončí tím, že 3D cpu budou výrazně dražší než základní 5000 serie a upgradovačů s hodně starou deskou bude minimum a tedy proč se kvůli těm pár snažit a štěpit zdroje. Čest výrobcům, co to i tak implementují.

Jako mám tu Crosshaira VI Hero co vyšel na přelomu 2016/2017. Ta deska je včetně monobloku a prostě je to mazel, kterého se mi přes věkovitost nějak nechtělo zbavovat. A nějak mi přijde zvrácený chtít po komkoliv, aby dělal pro tuhle desku podporu pro CPU z konce roku 2021.
pita [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-26 08:57:42
avatar
Tam by měly být novější chiplety ty co budou(jsou) v X570S - min žerou a topí. Tak to bude +- nastejno.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-07-26 12:42:38

Moment není to náhodou tak, že:

x570 "chipset" je defakto chiplet z 3000 serie procesorů
a
x570S bude používat chiplet z 5000 serie procesrů?

Přeci nedělali nejdřív úsporný chiplet do "chipsetu" kde spotřeba není až tak důležitá, aby ho až pak dali do CPU...


Takže ten úspornější chiplet už v 5000 serii dle mého je a u 3D variant už tedy v tomto ohledu místo pro zlepšení není?



Každopádně když kouknu do nabídky, tak x370 b350 se neprodávají, x470 už téměř zmizely. B450 desek je celkem dost, ale zase mi přijde, že kdo by si do levné 450ky kupoval drahý 5000 3D cpu. (chybějící pcie4 bych bral jako dealbreaker) Tak už jen s ohledem k tomu mi přijde zpětná oficiální podpora pouze 500 serie desek jako rozumná volba. Chtít po výrobcích, aby plošně podporovali už roky prodané desky které nedokáží využít potenciál drahých cpu by mi přišlo jako plýtvání zdroji.
pita [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - V-cache cpu 2021-07-26 08:52:45
avatar
A já chtěl 5900x, ale pořád jsem váhal a doufal v nějaký refresh a nakonec se to vyplatilo. Super už se těším. Dobrá práce AMD.
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Prekračovanie plánu je systém 2021-07-26 10:36:19

Citace:
Jinými slovy, AMD prý opět razí stejnou strategii jako v posledních letech. Ukazuje nové chystané produkty sice ve velmi dobrém světle, ale zdaleka je neukazuje v tom nejlepším světle a neukazuje to, co reálně dokáží. Naopak, záměrně se drží zpět a opět tak chce, aby při uvedení realita „překonala očekávání“


To je ale stratégia AMD


22. 2. 2017

AMD připravila velké překvapení: IPC procesorových jader Zen není zvýšené o „až 40 %“, ale o „více než 52 %“. Krom toho s zveřejnila další údaje včetně specifikací a cen - i pro Českou republiku.
Odkaz



Zen 2 může zvýšit IPC až o 13 %
18. 10. 2018
Odkaz


Zen 2 otestován v UserBench: o ~15 % vyšší IPC v FP proti Zen+
25. 1. 2019
Odkaz




Zen 3 / Epyc Milan: O 15 % vyšší IPC, až o 20 % vyšší výkon
31. 8. 2020
Odkaz



Lisa Su odhalila Zen 3: o 19 % vyšší IPC, o 26 % lepší herní výkon
9. 10. 2020
Odkaz
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Vie sa o 4 vrstvách 2021-07-26 11:28:40

Citace:
Nikdo úplně přesně neví, kolik těch vrstev o 64MB velikosti, tam může ve skutečnosti být.


Quad-Layer 3D Wafer Stacking Technology Enables Chips of the Future

6 days ago
Odkaz

Teda o 3 vrstvách cache
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Monday, 22 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 625x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníFriday, 19 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 2547x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCWednesday, 17 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1300x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Tuesday, 16 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1180x
Komentářů: 5
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíMonday, 15 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1871x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Friday, 12 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1671x
Komentářů: 0