Za 60 dní nebudou moci AMD ani Intel prodávat procesory?! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 17 březen 2009
altAž do této absurdní situace se může všechno rozvinout. Intel i AMD mají technologie toho druhého ve svých procesorech.

 

 

 

Intel potvrdil, že skutečně vyzval AMD k nápravě situace do 60 dní. AMD prý podle Intelu porušuje novým uspořádání svých výrobních kapacit Cross licenci. Háček je v tom, že pokud AMD po uplynutí 60 dnů ztratí x86 licenci, nepřijde tím o právo prodávat své x86 procesory jen AMD, ale i Intel. Jeho procesory totiž zase obsahují technologie AMD, které Intel v rámci Cross-licence získal. Intel by přišel o licenci na 64bit technologie a integrovaný řadič pamětí, které jsou prý technologiemi AMD. Tím pádem by nemohl prodávat procesory Core 2, pokud by obsahovaly 64bit instrukce a rozhodně by nemohl prodávat Core i7, které kromě 64bit obsahuje i integrovaný řadič pamětí a v podstatě celá jeho konstrukce je nikoliv náhodou, podobná procesorům AMD Phenom. Ona Cross-licence není jen dohoda o tom, že AMD může vyrábět a prodávat x86 procesory, ale také o vzájemné výměně některých klíčových technologií.
Pokud se spor o licenci nevyřeší, může nastat tak absurdní situace, že se v podstatě procesory Intel a AMD budou vzájemně prodávat a vyrábět nelegálně – nějak si neumím představit, že by se najednou po celém světě přestaly vyrábět, natož prodávat. Jediným procesorem, který by se pravděpodobně vyrábět mohl, by byl současný Intel ATOM, ten myslím 64bit ani integrovaný řadič pamětí nemá, pokud tedy neobsahuje některé jiné technologie by AMD, o kterých nevíme. Na řešení situace s Cross-licencí je tedy podle vyjádření Intelu 60 dní. Uvidíme, kam se dostaneme. AMD jakékoliv pochybení odmítá a upozorňuje Intel, že problémům s možným ukončením Crosslicence by také čelil problémů a dokonce že samotné jednostranné vypovězení licence ze strany Intelu je porušením Cross-licence. Bohužel tato licence je jedním z nejstřeženějších tajemství, které AMD a Intel mají a tak nelze říci, na čí straně je pravda. Vzhledem k tomu, o jak důležitou jde věc, si nemyslím, že jeden nebo druhý jen tak bez ničeho v ruce blafuje. No v následujících týdnech nás možná čeká hodně srandy.

Zdroj: Tomshardware




Jak to celé dopadne?


AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Lelda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 00:35:48

Tak nějak si myslim, že vůči tomuto je "buzerování" od EK naprostá trivialita. Kdyby to bylo jak píšeš tak se stim asi Intel chlubit nebude.Ale zas na druhou stranu poslat do kytek jednoho ze dvou výrobců procesorů to si dneska v krizi fakt nikdo asi "nelajzne" podle mě se nějak dohodnou už jenom AMD kvůli sobě.
Neznámý  2009-03-17 03:08:11

Via, nevyrábí procesory?!
Neznámý  2009-03-17 03:09:11

s nVIDIÍ, za zády, by to mohlo, a to by to, mohlo, být, možná ještě, zajímavé, si myslím, tedy, abych tak, řekl, prostě no!
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-18 09:54:11

1. Ano, podle posledních zprav, co jsem četl, Nvidia zase dohodla s VIA. Jiná věc je ovšem, jak dlouho jim tahle dohoda výdrží.
2. To publikum: dávat minusy za otázku je blbost a hulvatství. Styďte se.
Na americkém foru položíš otázku - dostaneš odpověď
Na izraelském - dostaneš další otázku
Na ruském - dostaneš vysvětlení, že jseš debil.
Jak vidím podle tohoto fora, Rus a Čech jsou opravdu bratry na věky!
Itchy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 11:57:16
avatar
Prvá súvislá veta čo dáva význam, len tak ďalej...

EDIT: to bolo adresované na tú 1. Ladikovu správu nad tým, neviem prečo ma to hodilo sem
573v0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 23:45:17
avatar
Skúsme hádať..ak to nebolo tým, že si tú svoju správu poslal neskôr ako ladík tú druhú nesúvislú, tak sa vzdávam....
NeXuS [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 00:53:35
avatar
Chtějí se zviditelnit, nic víc bych za tím neviděl. Intel i AMD budou vyrábět a prodávat procesory dál, naprostý nesmysl že by se výroba a prodej zastavily
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-18 10:01:45

Zviditelnit se v porovnání s kým? Že by měli v procesorech konkurenta? No ano, IBM a Solaris. Ale pro uživatele jiných platforem hadka na teto platformě lákavosti nepřidá.
Děláš stejnou chybu jako jeden politik, co se dozvěděl o smrti Talejrana a zamyšleně pronésl: "Nechápu, PROČ to proboha udělal?!". A AMD a INTEL nejsou talejranové ani náznakem. Majíí chytré inženýry, ale co se pravníků a manažerů týče, je to docela obyčejné publikům. A chyby dělají všichni, i géniové, zvlášť pokud jde o vztahy.
Federmann [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Marketing 2009-03-17 07:11:43
avatar
Třeba si budou navzájem platit 10USD za každý vyrobený procesor. Nebo budou největší porušovatelé licencí na světě a Nvidia se může klidně přidat, VIA bude mít legální monopol!

Ale vážně: AMD - ATIC je mnohem složitější Odkaz jako vždy se u nás spousta informací neuvedla. Co vlastně platí pro AMD/ATIC 34,2%/65,8% (majetek), nebo 50%/50% (hlas), navíc je 100% výroby pro AMD, tudíž je jeho majetkový podíl výrazně vyšší, pro účely posuzování licence bude nadpolovičním vlastníkem. Pro Intel je značně nebezpečná i "Budoucnost GLOBALFOUNDRIES" Odkaz

Intel si pouze hoví triko a marketing, nebo se hrozí blížícího se konce licenční smlouvy a chce ...
VitaH [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Konkurence z číny 2009-03-17 07:47:07

Je více než pravděpodobné, že se dva nesmiřitelně smíření protihráči nakonec dohodnou, ostatně jako vždy, když se rafli předtím. Pokud by k tomu nedošlo, což je nanejvýš nepravděpodobné, pak by hrozila záplava CPU made in china, tam se totiž na nějaké licence a práva zase až tak nehraje a vzhledem k tomu, že sami kutí nějaké procesory (byť toho o nich příliš známo není) by to pro ně bylo vítané uvolnění trhu.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-18 10:04:02

Budeme používat ARM, Solaris a IBM. 8 jádový 5GHz procesor - nekup to :-)
jkarlik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 09:21:42

Nevim kde chodite na to ze ATOM neni 64bit.
Mam ho na serveru pres pul roku s 64bit jadrem.
Pokud nemam nejaky zazracny kus.
Ale podle tech stranek http://ark.intel.com/cpu.aspx?groupId=35635 to umi asi i ostatni kusy ATOMu.
jfb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 13:10:32

Ne, 64bit Atomy jsou jen 230 a 330, viz Váš odkaz, ostatní dnes vyráběné Atomy N a Z jsou jen 32bit. Jinak další proceros co může Intel vyrábět je Itanium, protože je to jeho vlastní 64bit bez patentů AMD
UncleFido [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 15:39:56
avatar
Souhlas, na Acer Aspire A150 se mi 64bit Fedora 10 odmítla nainstalovat s tím, že CPU x86_64 instrukce neumí.
Flyer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 22:26:47
avatar
Podle mě jen INTEL čeří vodu, moc dobře ví že může víc stratit než získat připadnym sporem.
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 10:10:07

pravnici intelu sa nudili, tak nejaku kauzu potrebovali, aby sa nenudili a nebrali platy len tak pre srandu..
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-18 10:06:47

Ano, domluvili se s pravníky AMD a rozhodli si přivydělat - jsou jedini, kdo z takového sporu bude mít užitek. Máš dobý postřeh a + ode mne. Škoda že je nemohu dát více a stydím se, že jsem na to nepřišel sám.
Rohlik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 10:52:06
avatar
ono za dobu výroby x86 už bylo podobných excesů hodně. Vlastně obě firmy se stále navzájem žalují a následně mimosoudně vyrovnávají (nejspíše dodatky ke cross-licenci). Je to podle mě zase jen snaha o doplnění této dohody nějaké odstavce výhodné pro Intel
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 11:30:52
avatar
Viděl bych to stejně
Menethor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 13:47:26
avatar
Presne, v Intelu ani v AMD nejsou idioti a tak vsechny kroky minimalne desetkrat konzultuji s pravniky. Takze jak oddeleni vyrobni casti AMD, tak tahle zaloba byla urcite dukladne proverena. Rozdeleni AMD bylo urcite udelano tak, aby to primo neporusovalo tu Crosslicenci, maximalne ji jen mirne obchazelo. Pak to bude vypadat tak, ze na sebe udelaji bububu a pripisi dve stranky, ktere tohle obchazeni zlegitimuje a pojede se dal.
AMD i Intel toho druheho potrebuji, takze se dohodnout musi.
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 17:08:57
avatar
Mimochodem zajímavý moment je, že Intel požádal AMD, aby umožnila zveřejnění tajné části crosslicenční smlouvy, kterou považuje Intel za porušenou a AMD to odmítlo... to nepůsobí dvakrát důvěryhodně...

Mimochodem Intel údajně prohlásil, že AMD může dál vyrábět licencované produkty ve svých továrnách (teda pokud by nějaké mělo), ale ne v továrnách, které mu nepatří aspoň z 51%.

Na mne ten článek na tomsharware.com působí tedy dost odlišně od zdejší newsky. A což teprve tisková zpráva intelu..

http://www.tomshardware.co.uk/amd-intel-x86-cpu,news-30627.html

http://www.intel.com/pressroom/archive/releases/20090316corp.htm?iid=pr1_releasepri_20090316r
Slunce [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 13:53:45

jediné co se může stát, že si již AMD a Intel nebudou vyměňovat žádné technologie, jinak budou oba bez licencí dále vyrábet procesory
milhaus18 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 14:28:17
avatar
Dlouho sem se tak nepobavil...ze by dva nejvetsi vyrobci procesoru prestali prodavat!!!!Vzdyt je to naprosta blbost!!!
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 14:32:54

a vsetci skandujme: zalobu na VIA! zalobu na ARM! zalobu na IBM! zalobu na SUN! zalobu na SGI!

aby vsetko vsetkym zakazali..

na koho este nie je podana zaloba, nech sa hlasi u sudruha Kyjanicu..

btw. firma SGI este funguje? idem browsnut..
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 18:14:40
avatar
Jéžiš, furt...: "rozhodně by nemohl prodávat Core i7, které kromě 64bit obsahuje i integrovaný řadič pamětí a v podstatě celá jeho konstrukce je nikoliv náhodou, podobná procesorům AMD Phenom"
Hele, já mám doma škodovku a její konstrukce je, bezpochyby nikoliv náhodou, podobná vozům Mercédes Benz...
Fakt už mě to dělení na ty "hodné" co všechno důležité vymysleli, nebo aspoň většinu toho, a na ty zlé co to všechno ukradli, nebo aspoň většinu toho, nebaví... Chjo...
Dost toho mám v práci kde furt poslouchám, co zas Microsoft ukradl Applu... Od frajerů co mě ohromují dvoutlačítkovou myší a DivX videem...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-18 09:50:02
avatar
Intel je zase tvůrce x86 a dalších technoloígií CPU, lteré používá AMD, tak v čem je problém?
cch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 18:17:25
avatar
škatule škatule hejbejte se, už jen aby bylo těch 60 dnů za náma
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 21:09:03
avatar
stakovou abych urychlil plánovaný nákup nového cpu a rychle běžel si ho koupit dokud se prodávají
ljelinek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Proboha, 2009-03-17 21:18:45
avatar
to je ale hovadina. Licence mezi firmami jsou vazany na urcite podminky, ktere nesmi byt pouzity. Pokud jedna firma ty podminky porusi, je na soudu, aby zjednal napravu - bud ta firma uvede vse do souladu se smlouvami nebo podstoupi nejake sankce. Absolutne nechapu, jak nekdo muze uvazovat, ze v tehle situaci by Intel nemohl pouzivat technologie druhe firmy - mohl, z jeho strany k zadnemu poruseni smluv nedoslo a na ty technologie ma prave diky cross-licencnimu ujednani opravneny narok. Kazdopadne ted bude zajimave sledovat souboj pravniku obou stran.
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-18 07:59:48
avatar
Velmi přesné
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 136x
Komentářů: 0
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 972x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1250x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1144x
Komentářů: 5
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1849x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Pátek, 12 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1656x
Komentářů: 0