TÉMA AMD RADEON VEGA v souvislostech: Proč je jaká je, ale rozhodně není propadák? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Čtvrtek, 03 srpen 2017
Přejít na obsah
TÉMA AMD RADEON VEGA v souvislostech: Proč je jaká je, ale rozhodně není propadák?
Jaká je AMD VEGA a RX VEGA a proč?
Závěr - AMD VEGA není propadák, má jasný cíl
alt

 

 

 

 

 

  • TÉMA AMD RADEON VEGA v souvislostech:

                                              Proč je jaká je, ale rozhodně není propadák?

Jaká je vlastně AMD VEGA? Co přináší, za jakých podmínek, kam a proč je to jen začátek? Někteří si stěžovali, že tu už dlouho nebylo nějaké pěkné „DD čtení“ v pořádných souvislostech. Dobře, myslím že máme trochu času podívat se na téma AMD VEGA s tím, že pokud vás zajímá jen že věci jsou, tak to můžete s klidem ignorovat. Pokud ale chcete být informovaný uživatel a nestačí vám vědět jen, že věci jsou, ale chcete znát i proč jsou, tak na to se podíváme v dnešním článku.

Musím říci, že mě trochu zaskočilo příkré hodnocení, kterého se dočkala nová AMD VEGA do některých čtenářů – přičemž, jestli jste si všimli, tak odborná veřejnost, je ohledně VEGA mnohem klidnější. Někteří čtenáři však odstřelili VEGA, aniž by vůbec dostala šanci něco ukázat, či se dotyční „odstřelovači“ snažili si něco o ní zjistit. Označovat ji ale za fail, to je podle mě opravdu fail. Jsem si sice jistý, že se současnými možnostmi AMD nebude sice v prodejích úspěšná co do počtů dle měřítka a na poměry u dnes vládnoucí NVIDIA, ale bude úspěšná na poměry AMD a velmi pravděpodobně půjde o nejlepší produkt a velmi dobře vydělávající produkt na GPU trhu pro AMD za poslední roky. Já dokáži pochopit, proč někteří jsou zatím zklamaní z RX VEGA, ale označovat ji rovnou za propadák je prostě z mnoha důvodů naprosto mimo. Proč?

  • AMD v klinické smrti a cesta zpět …

Je nutné pochopit prostředí ve kterém vznikala a kam přichází. V uplynulých několika letech se AMD vytratilo s high endového trhu a především pak zaostávalo na tom profesionálním. Ten sice tvoří kusově malou část prodejů všech grafik, ale dělá dvě třetiny zisku z grafik, jak s oblibou říkají u NVIDIA. A právě NVIDIA zcela převálcovala AMD v těchto nejvýdělečnějších segmentech, kdy AMD tam stále mohla nabízet především jen karty postavené hlavně na sérii Radeon R9 290/390, protože R9 FURY s FIJI a pouhými 4GB HBM1 nebylo do mnoha oblastí prostě v podstatě použitelné. Po několika letech je VEGA prvním aktuálním produktem AMD pro výkonný segment a podle toho i vypadá.

Důvody jsou samozřejmě jasné každému, kdo situaci trochu sleduje. Finance! A na to navázané možnosti jednotlivých firem. AMD se doslova hrabe z existenčních problémů několik posledních let a zdá se, že se mu to postupně daří. Jenže to nejde hned a rychle, jak bychom si asi jako zákazníci přáli. Neobešlo se to bez obětí a AMD musí hodně obětovat i dnes. Bývalé vedení AMD ve snaze hledat úspory před časem v podstatě grafickou divizi bývalého „ATI“ přivedlo do stavu faktického zničení. Grafická divize AMD ztratila spoustu lidí, musela zrušit řadu projektů a s důsledky se jako zákazníci a trh potýkáme vlastně až nyní poslední 1-2 roky, kdy tyto produkty měly být právě na trhu. Někteří čtenáři si vývoj GPU představují jako něco, co je otázkou několika málo měsíců. Tedy že když konkurence vydá grafiku, tak druhý výrobce do pár měsíců odpoví lepším produktem reagujícím na produkt konkurence. Jenže tak tomu bohužel v reálu není ani u AMD ani u NVIDA. Vývoj GPU je otázkou dobrých 3 až 4 let. Fakt, že jsou si ty konkurenční produkty nakonec v mnoha ohledech podobné a srovnatelné na trhu, je, a vždy byl, malý zázrak! Pokud jde navíc o novou architekturu GPU, tak vývoj trvá klidně 4-5let! Jinými slovy na konci roku 2016, když AMD vyrobila finální verze VEGA 10 čipů pro teď uváděné VEGA a RX VEGA grafiky, tak vývoj toho čipu začal už kolem roku 2012. A to byl rok, kdy se na trhu objevily NVIDIA KEPLER grafiky GTX 680 a AMD Radeon HD 7000 řada, tedy vůbec první 28nm GCN generace. A už v té době tak AMD začínalo pracovat na VEGA s NCU, tedy nástupci GCN.

Bohužel, situace se v té době vyvíjela tak, že AMD jako celek bylo stále více ve srabu, problémy se vršily, strategie a lidé ve vedení se měnily, peníze docházely a AMD se zadlužovalo. AMD je navíc hlavně výrobcem CPU a až na druhém místě je GPU. Ale je to jediná společnost v současnosti, která má obojí! Výkonné procesory i výkonné samostatné GPU. Intel má jen ta CPU a NVIDIA má jen ta GPU. A tak je samozřejmě velký rozdíl, když Intel s obratem 13-14 miliard dolarů za kvartál dělá „jen“ procesory, NVIDIA s obratem 1-2 miliardy za kvartál dělá jen grafiky, a AMD s obratem kolem 1 miliardy dělá CPU i GPU na stejné technologické a výkonové úrovni jako oba konkurenti! Říkal tady někdo něco zázraku? Bohužel v době, kdy se tedy rozhodovalo o produktech pro současnosti, tedy 2016-2017 a mělo se na nich ve vývoji plně pracovat, byla grafická divize AMD v troskách. Doslova. Nové (současné) vedení AMD, které přišlo na konci roku 2013 a hlavně v roce 2014 s nástupem Lisa T. Su jako CEO, dokázalo postupně stabilizovat situace na procesorovém trhu najmout zpět schopné lidi a oživit grafickou divizi pod vedením Raja Kodury (konec roku 2013). Jenže škody už byly udělány a nedaly se jen tak napravit a jejich projevy na trh dorazily v dalších letech (tedy teď).

AMD se stále potýkalo současně s omezenou aktuální produktovou nabídkou, tedy bídnými prodeji a finančními výhledy, přičemž muselo ale investovat do dokončení zbrusu nových architektur CPU (ZEN) a GPU (VEGA), tedy produktů, které mu měly pomoci zpět, ovšem až později od roku 2017 a dál. AMD však nemělo kolem roku 2014 kde brát, zadlužené bylo už z minulosti, a tak prostě investice byly a jsou ve srovnání s konkurencí naprosto směšné a AMD si tak muselo hodně vybírat, čemu se vůbec bude věnovat. Výsledkem tak je nutně omezená nabídka produktů hlavně v GPU oblasti, protože upřednostňována byla zcela logicky CPU divize před menší GPU (přestože GPU divize byla celé roky v zisku a držela AMD nad vodou i díky embedded produktům). Nicméně za poslední roky se AMD podařilo posunout nejen grafické technologie o velký kus dál, takže se rozhodně nedalo říci, že by nic nedělalo. Jak se říká, není umění udělat z hodně něco, ale z mála něco. A tak AMD bylo zatraceně více kreativní v hledání cest, jak zlepšit a dodat více výkonu se stávajícími možnostmi grafik i procesorů. Na CPU trhu to vidíme teď s RYZEN, kdy AMD předvádí extrémní efektivitu konstrukce čipů, kdy vyrábí jeden čip pro všechny procesory a do výkonnějších jich dává více a funguje to! A tak díky nouzi u AMD je celý trh dneska mnohem dál díky například AMD API MANTLE, díky kterému se konečně začala řešit příšerná optimalizace API (tedy neefektivním využíváním výkonu CPU i GPU atd.) a výsledkem tak jsou DX12 a VULKAN (obojí na AMD MANTLE přímo staví). A tak by se dalo pokračovat. AMD výrazně zapracovalo na ovladačích, optimalizacích atd. Zkrátka snažilo se najít efektivnější a levnější cesty pokroku, když vývoj a počet uvádění jeho GPU nutně kvůli nedostatku financí a rozhodnutím z minulosti zaostával.  

Mezitím konkurence naplno využila problémů AMD, a tedy mizící faktické konkurence a výběru na trhu. Zvyšovala ceny produktů pro zákazníky a tím ještě víc navyšovala své zisky, rozjížděla i nové oblasti trhu a výsledkem tak byly rekordní roky a kvartály, jak pro Intel na CPU trhu, tak pro NVIDIA na GPU trhu. Zejména NVIDIA tak najednou měla peněz, že nevěděla, co s nimi a mohla si dovolit i věci, na které by dříve ani nepomyslela. Například udělat 815mm2 velké GPU jen pro jednu konkrétní oblast a použití. NVIDIA tedy nejen že pokračovala v běžném vývoji, ale ještě jej akcelerovala, rostla, nabírala nové lidi, rozšiřovala nabídku čipů a specializovaných řešení atd. AMD mezitím produktově „stálo“, zrušení celé jedné generace high endu znamenalo další problémy na trhu a další posílení NVIDIA. POLARIS byl a je skvělý mainstreamový produkt, jenže proti rozjeté NVIDIA, která masivně investuje i do marketingu, nestačí jen uvést třeba i o něco lepší a na trhu výhodnější grafiku, musíte ji umět také prodat. Bohužel AMD ty peníze na marketing prostě nemá, a tak se stále prodává více GTX 1060 než RX 580/570. Do toho už skoro dva roky chybí AMD v high endu a fakticky i na profesionálním trhu, nemluvě o HPC a AI, kde jsou dnes obrovské peníze (stačí se podívat na ceny NVIDIDA řešení pro tyto oblasti). Jinými slovy 100% příjmů z high endu už skoro dva roku inkasuje jen NVIDIA, stejně tak drtivou většinu příjmů z HPC a profi segmentu inkasuje NVIDIA. A právě proto není nová AMD VEGA žádný propadák …

VEGA totiž AMD posouvá z 0% podílu na nějaká % podílu! Tedy ze 100% příjmů pro NVIDIA a fakticky nulových příjmů pro AMD na minimálně desítky až stovky milionů, kdy se tak NVIDIA rázem bude muset přeci jen dělit (i když příjmy z trhu rostou, takže nezchudne). Propadákem byly jednoznačně poslední dva roky bez nabídky aktuálního produktu od AMD. Radeon VEGA naopak situaci mění a zejména ve výpočetní oblasti je velmi zajímavým produktem navrch i za zajímavou cenu a přichází navíc v situaci, kdy AMD má současně co nabídnout i na CPU trhu pro servery a výpočetní oblast – tedy kombo, které nikdy jiný nemá.

Tím se dostáváme k tomu, jaká je VEGA a proč RX VEGA je a nejspíše bude zatím pro hráče zaostávat za očekáváním … což ovšem neznamená, že je či bude špatným a nezajímavým produktem.



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 593x
Komentářů: 0
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 783x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 984x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3515x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1400x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1242x
Komentářů: 5