O AMD RX VEGA: Proč je jaká je a ceny nejspíše porostou. Jak je to s výhodnými balíčky? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Středa, 16 srpen 2017
Přejít na obsah
O AMD RX VEGA: Proč je jaká je a ceny nejspíše porostou. Jak je to s výhodnými balíčky?
Reálné ceny grafik na trhu ...
alt

 

 

 

 

  • O AMD RX VEGA: Proč je jaká je

                      a ceny nejspíše porostou. Jak je to s výhodnými balíčky?

Bylo nebylo … :) … kdysi dávno, když se ještě herní grafické karty používaly jen pro hraní her a na trhu existovaly dvě vyrovnané firmy co do finančních a vývojových možností, měli jsme se fajn a srovnávání grafik bylo velmi jednoduché a věci dávaly smysl. Ještě dnes tak můžeme s láskou vzpomínat na vyrovnané souboje grafických karet ve všech cenových hladinách a přetahování se každého cca 1,5 roku, když nastupovaly nové generace. Tyhle časy jsou ale evidentně dávno pryč. A nová realita je taková, že neplatí nic z toho, co platilo a všechno se nám zkomplikovalo.

Už mnoho let na trhu dvě vyrovnané firmy nemáme. Co do finančních možností a tomu odpovídajících lidských zdrojů (tedy když musíte vyladit stejnou věc, tak vám to s méně lidmi logicky déle trvá) a financí na vývoj, má dnes AMD jen zlomek toho, co NVIDIA. Tento velmi prostý a podstatný fakt mnozí přehlížejí a pořád koukají na srovnání produktů obou firem, jako by vznikaly ve stejné výchozí pozici. Jenže nevznikají, AMD má nejen mnohem menší rozpočet než NVIDIA, ale hlavně začíná s grafikou divizí v podstatě od nuly, přičemž mnohem důležitější je pro AMD CPU divize, a i tak má AMD dohromady na obojí menší finanční a lidské zdroje než NVIDIA jen na jedno GPU. Proto také zatím existuje jen jeden univerzální čip VEGA (a ne jeden výpočetní a jeden čistě pro hry), proto také spousta věcí není hotových, ale přes to všechno je VEGA objektivně solidním produktem, když současně AMD dokázalo dostat na trh i nejvýkonnější procesory a překonat ještě mnohem větší Intel. Já nevím, jak si prostě někteří představují. Copak je normální v dnešním světě, aby předlužená mini firma dokázala v jednom roce vydat technologicky a výkonově špičková CPU i GPU, které dokáží bez potíží konkurovat absolutní špičce co nabízí konkurence s mnohonásobkem finančních prostředků, neřešíc žádné existenční problémy?

Ano, beru argument, že jako zákazníky nás při nákupu přeci situace firem nemusí zajímat, a zajímá nás jen produkt samotný. Samozřejmě s tím 100% souhlasím, protože vždy nakupujte to nejlepší za naše peníze bez ohledu na značku na tom produktu. Nicméně pokud hodnotíme produkty mezi sebou, je pozadí jejich vzniku dost zásadní, určujíc, jaké ty produkty jsou a mohou být. Je docela rozdíl, když jedna firma za (příklad) 3 miliardy udělá jeden produkt a druhá firma jen za 300 milionů dokáže udělat plně konkurenceschopný produkt, byť o něco později a třeba s vyšší spotřebou, ale technologicky ještě pokročilejší a s ještě větším vyšším výkonovým potenciálem. Pro AMD i celý trh je Radeon RX VEGA velkým návratem a úspěchem už jen proto, že vůbec je. Není asi tak těžké pochopit, že současná RX VEGA, byť není ve stavu, v jakém by být měla, je pořád mnohem lepší než žádná RX VEGA, tedy stav posledního 1,5 roku! Proč je VEGA dobrý produkt a přínosem pro trh jako takový?

 

  • 1, Nějaká konkurence je lepší než žádná konkurence

  • 2, Neexistovala výkonná grafika pro 4K FreeSync. Už je!

  • 3, Pro AMD je to úspěch v každém případě:

Žádný produkt = 0% podílu = 0 peněz
Nějaký produkt = nějaká % podílu = nějaké peníze.

  • 4, Výkon RX VEGA je vysoký a konkurenceschopný v profi oblasti, HPC i herním segmentu!

A AMD s RX VEGA udeřilo přesně tam, kde ty peníze jsou. Není příliš velké tajemství, že současná VEGA je hlavně výpočetní karta, její výkon ve výpočetních aplikacích je při její ceně doslova brutální! Jsou reálné aplikace, kde herní RX VEGA za těch několik set dolarů, konkuruje profi grafikám za několik tisíc dolarů:

Je evidentní, že výpočetní vyladění karty je výrazně dál, než herní vyladění karty. U herního vyladění je prostě spousta práce, řada věcí vůbec nefunguje, včetně klíčových prvků architektury, kterými se měla odlišovat od předchozí a měly jí zajišťovat větší efektivitu, výkon atd. Aktuální stav, kdy polovina věcí vůbec nefunguje a další fungovat ani nemohou, protože ještě nevyšly hry, které by je používaly je prostě takový, že v přímé srovnání nevychází RX VEGA 64 proti R9 FURY X úplně dobře. Do včerejší recenze už jsem to nestihl, ale vypíchnu to tedy dnes.

RX VEGA 64 vs R9 FURY X

AMD Radeon RX VEGA 64 Air má běžně takt kolem 1546MHz, a tak jsme ji také otestovali. Proti ní stojí Radeon R9 FURY X s taktem 1050MHz. VEGA má sice nižší propustnost pamětí „jen“ 484GB/s, proti 512GB/s, ale zase jich má 8GB proti 4GB. Obě karty mají 4096 jednotek, ale VEGA by je teoreticky se všemi těmi novinkami měla mít výkonnější na takt, a protože má současně o 47% vyšší takt, měl by být tedy výkon tomu odpovídající. Ale není.

Pokud ale chcete důkaz, že v RX VEGA zjevně celá spousta věcí stále není aktivních a funkčních, tak s o 47% vyšším taktem proti FURY X má jen o 32% vyšší výkon ve 2560x1440 a o 27% vyšší výkon ve 4K! To je něco, co stojí rozhodně za pozornost. Obecně se má za to, že AMD grafická divize, která je velmi malá s malými financemi a tomu odpovídajícím malým teamem, prostě nestíhá všechny věci softwarově aktivovat a optimalizovat tak aby se vůbec daly používat. I proto nám AMD poslalo dvě sady ovladačů, kde v jedné funguje jen něco a v druhé zase něco jiného. Prostě všechno je rozpracované. Samozřejmě souhlasím se všemi, že tenhle stav VEGA není ideální, ale jak jsem také mohl osobně zjistit, v praxi karta funguje bez problémů. Jenže když vidíme ten potenciál výkonu, který ukazuje ve výpočetní oblasti a v některých hrách.

Hodnotit dnes VEGA je nemožné, protože VEGA není jen hardware, který hotový evidentně je, ale také všechny ty funkce musí mít odpovídající SW podporu a aktivaci a to nemají. Potenciál tam je. Bohužel, vyladění AMD VEGA GPU není o nic méně náročné než vyladění NVIDIA VOLTA GPU, což je problém, když NVIDIA si může dovolit utratit 3,5 miliardy na vývoj VOLTA zatímco u AMD počítejme s tak desetinovou částkou na VEGA. A tomu odpovídají i lidské zdroje, tedy počet lidí atd. To je prostě obyčejná finanční realita, tím spíše, že obě firmy se perou o stejně orientované kvalitní, a tedy drahé lidi do svých teamů a nemusím myslím vysvětlovat, že jedna si jich může dovolit prostě víc. AMD to vyladění zkrátka bude trvat s méně lidmi déle a doufejme, že je to prostě jen v tomhle a nikoliv, že samotná architektura má nějaký problém. Co jsem zjišťoval u odbornějších zdrojů, kteří rozumí GPU více, tak nikdo ani nenaznačil, že by VEGA nějaký zjevný HW a architektonický problém měla. Tudíž to prostě vypadá ne nedostatečné SW vyladění a podporu.

A teď k cenám grafických karet …



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 531x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 844x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3154x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1349x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1217x
Komentářů: 5
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1894x
Komentářů: 1