NVIDIA chystá RTX 3000 SUPER karty – co nabídne nová RTX 3090 SUPER a další edice? A kdy? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Čtvrtek, 26 srpen 2021
altStejně jako u RTX 2000, NVIDIA chystá „refresh“ stávajících RTX 3000 modelů. Jaký?

 

 

 

 

Nová generace grafik NVIDIA je ještě daleko. 5nm LOVELACE, která přijde pravděpodobně jako RTX 4000, dorazí při nejoptimističtějším vývoji věcí, někdy v Q4 2022, tady více než za rok. Některé zprávy hovořily i o až začátku 2023, ale poslední informace ze zákulisí, které mám, mluví o tom, že NVIDIA za každou cenu představí novou generace v roce 2022 a snaží se věci urychlit. Je totiž prakticky jisté, že AMD s revolučním čipletovým 5nm RDNA 3 pro RX 7000 sérii, to stihne na trh dříve, už na přelomu Q3/Q4 2022. Každopádně o tom dnes mluvit nebudeme, to jsme rozebírali nedávno a samozřejmě ještě o tom budeme mluvit mnohokrát. Dnes nás zajímá nejbližší budoucnost …

  • NVIDIA RTX 3000 SUPER

Na 99% je jisté, že dorazí RTX 3000 SUPER nebo prostě jinak pojmenované vylepšené stávající RTX 3000 grafiky. Výrobci notebooků s nimi počítají v Q1 2022, pro desktop by se SUPER edice mohly objevit v Q4 tohoto roku.

O co půjde? Stejně jako u minulé generace RTX 2000, kdy NVIDIA prostě hlavně přeznačila některé modely s lehkou úpravou počtu aktivních jednotek v GPU či specifikací paměti, to samé se bude opakovat u i RTX 3000 série.

Sama NVIDIA stále ladí detaily. Je několik věcí, které v současné nabídce NVIDIA trochu vadí. Nejde přitom v žádném případě o to, že by se karty neprodávaly. NVIDIA a její šéf očekává, že převis poptávky nad nabídkou u mnoha modelů potrvá ještě velkou část příštího roku. Firma tak kouká především na maximalizaci svých marží a vylepšení obrazu některých modelů vůči konkurenci.

  • RTX 3060 SUPER 6GB?

U RTX 3000 SUPER se tak údajně uvažuje o vydání RTX 3060 SUPER se 6GB GDDR6X. Jednak NVIDIA potřebuje stáhnout ten cca 10% rozdíl výkonu, který ztrácí na RX 6600 XT, ale především se snaží kartu výrobně zlevnit. RTX 3060 má dnes 12GB paměti GDDR6, což je fajn, ale vtipné je, že má více paměti než výkonnější a „oficiálně“ dražší RTX 3060Ti/3070 a dokonce i RTX 3080. Ty mají jen 8GB a 10GB. Pro NVIDIA je to hlavně problém z hlediska marží, kdy jí opravdu rozčiluje, že AMD má ve stejné hladině výrobně jasně levnější model v podobě 8GB RX 6600 XT. Pro RTX 3060 je ale problém udělat ji jen se 6GB, což by sice snížilo výrobní náklady o desítky dolarů, ovšem 6GB paměti na tak výkonnou kartu je dnes málo, především když většina moderních her už vyloženě vyžaduje 8GB paměti a počítá s nimi.

Některé detaily a nastavení si na kartách s méně jak 8GB ani nemůžete zapnout. Částečným řešením by bylo použití rychlejších GDDR6X, které by dodaly vyšší propustnost. Kapacita by sice stále byla potíž a projevila by se opět rychlým zastaráním karty, zejména proti 8GB RX 6600 XT, ale to NV vyhovuje. Ostatně za rok a něco nabídne RTX 4060 a bude mít zájem aby si ji majitelé rychle zastarávající RTX 3060 koupili co nejrychleji. Každopádně GDDR6X jsou rychlejší, mají vyšší propustnost, takže by přiblížili kartu výkonu RX 6600 XT a především 6GB GDDR6X je sice dražších než 6GB GDDR6, ale současně je desítky dolarů levnější než 12GB GDDR6. Velkou nevýhodou by ale byla spotřeba. GDDR6X mají o desítky W vyšší spotřebu než GDDR6. Už dnes je RTX 3060 znatelně méně efektivní, než AMD RX 6600 XT, s GDDR6X by rozdíl spotřeby mohl atakovat až 100W.

RTX 3060 SUPER 6GB GDDR6X není tedy tesaný do kamene, ale je to jedna ze velmi zvažovaných variant, která by lehce zvedla výkon a hlavně snížila výrobní náklady, přičemž by NVIDIA klidně omluvila zvýšení té doporučené ceny. Ačkoliv na reálných cenách v obchodech, které u RTX 3060 činí dnes 17 tisíc až 24 tisíc korun, by se těžko něco měnilo.

  • RTX 3070 SUPER 16GB

U RTX 3070 i RTX 3070 Ti je nepříjemností jen 8GB paměti. Tato omezená kapacita bohužel znamená, že některé detaily v modernějších hrách si nezapnete. Navíc konkurenční Radeon RX 6700 má 12GB a Radeon RX 6800, který je nejvýkonnější kartou v této PERFORMANCE třídě, má dokonce 16GB. RTX 3070/3070Ti nejsou ani moc populární mezi uživateli, jsou drahé od začátku, omezených 8GB v této třídě výkonu a hlavně ceně je jasná nevýhoda a ani ten výkon prostě vzhledem k efektivnější a levnější RX 6700 XT s 12GB nebo ultra efektivní a výkonnější RX 6800 se 16GB, jsou prostě problém.

NVIDIA tedy zvažuje, co s RTX 3070 SUPER. Jako nejpravděpodobnější se jeví použití RTX 3070 Ti specifikace jádra a 16GB GDDR6X. Cena ale bude vyšší než za RTX 3070 a možná i vyšší než RTX 3070 Ti, i když NV si tam nechala jistou rezervu, protože 3070 Ti je mnohem méně výhodná než 3070, protože je o 100 dolarů dražší. Nevýhodou by byla opět spotřeba, kdy RTX 3070 Ti žere jako tank díky GDDR6X, které jsou velmi neefektivní. Skok z 8GB na 16GB kapacity by spotřebu ještě o pár desítek W zvýšil. Nicméně NV jde o to více poodskočit RX 6700 XT 12GB, tak aby si tu vyšší cenu snáze obhájila.

Opět, RTX 3070 SUPER není tesaná do kamene, NVIDIA zvažuje i další varianty.

  • RTX 3080 SUPER

Tady není úplně jasno, co se stávajícím RTX 3080 NVIDIA dokáže vymyslet. Speciálně když nedávno uvedla na trh RTX 3080 Ti, což ve své podstatě je RTX 3090 s polovinou paměti (12GB místo 24GB). Je tu jistá možnost, že by RTX 3080 Ti byla přejmenována na RTX 3080 SUPER, ale asi těžko ji NVIDIA pošle na cenovou úroveň RTX 3080, jakkoliv ty doporučené ceny jsou dnes opravdu jen na papíře a v praxi neexistují. NVIDIA ale potřebuje kartu kolem 700 dolarů.

RTX 3080 používá méně povedená GA102 jádra, která v téměř plných specifikacích používají i RTX 3080 Ti a RTX 3090. Je tedy otázka, nakolik se zlepšila výtěžnost výroby, pokud by RTX 3080 SUPER měla být postavena na o něco více aktivních čipech, než stávající RTX 3080. Současně karta již má 10GB GDDR6X paměti, zvýšení kapacity na 20GB můžeme tak prakticky vyloučit. Ve hře je jen zvýšení taktů pamětí, kdy ty stávající mají 19GHz.

Celkově je RTX 3080 SUPER zatím asi největší oříšek. Můj odhad je, že karta přijde s novou verzí jádra s o něco více jednotkami a o něco rychlejšími GDDR6X, takže ve finálně jen kosmetická úprava, aby více odskočila Radeon RX 6800 modelu, který se na ni dnes velmi dotahuje a byla tak skutečně vyrovnanější konkurencí RX 6800 XT. Nicméně z hlediska efektivity a spotřeby bude NVIDIA tahat za hodně krátký konec lana. 350W TDP je prakticky jisté, v reálu to bude znamenat až o 100W vyšší spotřebu než konkurenční Radeon.

  • RTX 3090 SUPER

NVIDIA uvedením RTX 3080 Ti trochu podkopla nohy svému TOP modelu RTX 3090. Tedy za normální situace na trhu by to byl problém, za současné situace to žádný problém není, protože NVIDIA dodává RTX 3080 Ti výrobcům prakticky za stejných podmínek jako GPU+paměti pro RTX 3090, jediným rozdílem je ta kapacita paměti. Ve finále na trhu ale bohužel obě karty stojí prakticky to samé. Druhým faktem je, že NVIDIA při uvedení RTX 3090 si nemyslela, že tuhle kartu bude muset nějak moc vyrábět natož propagovat. Myslela si, stejně jako většina lidí v GPU sféře, že RTX 3080 je natolik výkonná, že si s čímkoliv od AMD hravě poradí. No mýlila se. AMD a jeho RX 6800 XT s přehledem na RTX 3080 stačí a RX 6900 XT v mnoha případech dokáže porážet i RTX 3090. Obě karty jsou si tak vyrovnané, že je těžké určit jednoznačného vítěze. Zejména v nižších rozlišeních má AMD výrazně navrch, NVIDIA kontruje ve vyšších.

Takže je tu samozřejmě snaha udělat RTX 3090 SUPER. Co to znamená? Téměř určitě plně aktivní GA102 jádro a jeho takty i takty pamětí vytočené na maximum. Karta už používá 24GB GDDR6X pamětí, takže více paměti nemá smysl. Ale může je ještě zrychlit. Oficiálně by GDDRX6 měly zvládat 21GHz, u RTX 3090 běhají zatím nejrychleji a to na 19,5GHz. Takže je tu rezerva. Nicméně GDDR6X jsou příšerně neefektivní na tom vyšším taktu. Očekávané zvýšený počtu aktivních jednotek v GPU z 10496 na 10752 nehraje z hlediska spotřeby prakticky žádnou roli. Nelze očekávat ani vyšší takty, takže všechno půjde hlavně do pamětí, když se mluví o tom, že by karta měla 21GHz a propustnost 1008GB/s ze současných 936GB/s. Nicméně GDDR6 na 21GHz znamenají podstatně zvýšenou spotřebu. Hovoří se o posunutí TDP ze 350W (což má fakticky ale jen FE verze, všechny ostatní edice mají ke 400W) na 450W u RTX 3090 SUPER. A to i když NV údajně vynechá některou výbavu, například už ani RTX 3090 SUPER by neměla NV-LINK (SLI).

  • Kdy se dočkáme?

Podle některých zdrojů se dá očekávat nástup RTX 3000 SUPER do desktopu ještě letos někdy kolem listopadu. Nejpozději pak tedy v Q1 2022. V žádném případě tedy nepůjde o novou generaci a žádná z karet nenabídne nějak zásadně lepší vlastnosti a výkon. Naopak, jasná snaha o maximalizaci výkonu povede ke snížení efektivity a zvýšení spotřeby, což u některých edic by mohlo být opravdu výrazné. Rozhodně nečekejme lepší ceny. Přinejlepším NVIDIA zachová doporučené ceny u některých Ti edic pro SUPER verze, ale víme, že doporučené ceny NVIDIA jsou jen na papíře, firma fakticky nedodává výrobcům karet GPU+paměti tak, aby oni dokázaly vyrobit a prodávat karty srovnatelné s FE edicemi za ty peníze. Nemluvě samozřejmě o skalperech/obchodnících, kteří si přiráží klidně 100% marže dnes.

Šéf NVIDIA sám řekl, že není šance ně nějaké znatelné rozšíření kapacit a zlepšení dodávek. A tak očekává pokračování současné situace i většinu příštího roku. Tedy období, kdy budou RTX 3000 SUPER aktuální. Pokud tedy zásadně neopadne poptávka, lze očekávat, že doporučené ceny u RTX 3000 SUPER budou míst stejnou vypovídají hodnotu a platnost, jako mají dnes, kdy slouží výhradně k marketingu a matení uživatelů v recenzích tím, že spousta novinářů používá doporučené ceny k srovnávání karet. Kdyby byla situace normální a RTX 3000 SUPER byly uvedeny tak, jak jsem naznačil u jednotlivých modelů výše, byly by jejich ceny nutně vyšší než ceny současných „neSUPER“ edic. Snad možná s výjimkou RTX 3070 Ti vs RTX 3070 Super.

Za současné situace doporučené ceny bohužel nic neznamenají, jenže protože cena je zásadní částí a ukazatelem kvalit a hodnoty produktu, je to problém. Je také otázkou, zda za současné situace bude na RTX 3000 SUPER karty od NVIDIA, reagovat konkurenční AMD. O něčem jsem slyšel, že se chystá, NAVI 2x mají ještě slušné rezervy, AMD kromě potenciálu taktů u mnoha modelů samotného GPU, nevyužívá nikdy ani rychlých pamětí. Všude používá jen standardní GDDR6, nepoužívá GDDR6X ani HBM, takže tady by mohly být ještě zajímavé rezervy. Nemluvě o možnosti navrstvit cache jako to udělá u ZEN 3 čipů ;). Je ale otázka, zda za současné situace vůbec s RX 6000 něco dělat. Prodávají se skvěle, prodá se vše, co se vyrobí a uvedení RX 7000 s 5nm RDNA 3 u RX 7900/7800/7700 série začne prakticky jistě na přelomu října/listopadu příštího roku. Aktuální stav testovacích RDNA 3 karet tomu napovídá. Takže je vůbec důvod něco kolem RX 6000 řešit? U NVIDIA, kde by se nová generace měla objevit později a současně ta stávající dorazila o několik měsíců dříve než AMD karty, má samozřejmě smysl udělat nějaký podobný refresh.

  • Situace pro nás zákazníky je bídná a asi taková zůstane

Jestli ale RTX 3060 SUPER budou něco řešit pro nás, co by zákazníky, kteří nemůžeme koupit (až na vzácné výjimky) žádnou z nových karet nové generace za doporučené ceny, nebo alespoň za rozumné ceny, kdy jen RX 6600 XT za mnoho posledních měsíců se k tomu aspoň přiblížila, to nás zajímá o něco více. Nejde prostě o to, že by se grafických karet vyrábělo málo, výroba trhá rekordy, a to přes citelné zdražování materiálů, energií a dopravy. Ale poptávka ze strany hráčů a obnovená poptávka ze straně těžařů, kdy digitální měny a jejich hlavní velko-držitelé ovlivňující všechno, se nadechují k dalšímu kolu vyluxování peněženek důvěřivých malých investorů, snažící se zázračně zbohatnout bez práce. Prostě poptávka po grafikách zůstává vyšší, než výroba a dodávky karet, které jsou navíc silně komplikovány potíži v dopravě. Drobné náznaky zlepšení v době uvedení RX 6600 XT jsou zase ty tam, protože problémy s uzavřením některých přístavů, a dokonce i částí nákladních letišť, ohlášené zdražování výroby a pokračující problémy s cenami a dostupností základních materiálů spolu s opět sílící pandemií, nic z toho neslibuje rychlý návrat k normálu a ceny, jaké bychom si u grafických karet přáli vidět.

Kdybych neviděl ty obrovské prodeje i v ČR, kdy velké dodávky karet se u nás i za ty absurdní vysoké ceny rozeberou rekordním tempem, označil bych RTX 3000 a RX 6000 za ztracené generace. Ale ony jsou extrémně úspěšné. Jak u NVIDIA, kde RTX 3000 je výrazně prodávanější než RTX 2000, tak především u AMD, kdy RX 6000 je už teď výrazně úspěšnější a prodávanější než jakákoliv AMD Radeon generace v minulosti. A zdaleka nekončí. Těch karet prostě není nijak málo. Naopak jich je dodáváno hodně, mnohem více, než obvyklý normál, speciálně u vyšších modelů. Ale ani to nestačí spojené poptávce hráčů a těžařů. A i přes zvýšení kapacit výroby se situace nezlepšila a další zvyšování kapacit výroby v dohledné době není příliš možné.

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-26 13:20:57
avatar
Hmm, co se týče RTX 3060 SUPER, proč by nVidia nezopakovala scénář s RTX 2060 SUPER? RTX 2060 měla taktéž jen 6GB a SUPER edice pak 8GB (okuchaná RTX 2070). Klidně by mohli vzít RTX 3060Ti, udělat z ní 3060SUPER s 8GB pamětmi. Výkonem by byla blízko Ti, paměti by měla 8GB, cenově by stála +/- (spíše +) jako Ti a je hotovo.
Pro nás zákazníky (rozuměj normální hráče) je to stejně jedno. Bude stát ranec. Běžný konzum tolik peněz za kartu na fullHD nedá. Stejně to skoupí jiní a budou prodávat daleko dráž a a hodně si na tom nasadí sami obchodníci. Čili nějaká SUPER řada bude vypadat možná jakž takž dobře jen na papíře (hlavně a bez uvedené ceny). Přečteme pár recenzí, podíváme se na pár YouTube videí na výkon a tím to skončí.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-26 13:23:37
avatar
jako že by NV použila mnohem dražší a větší GPU na levnější RTX 3060 s dnes menším a levnějším jádrem? Za současné situace?

Jak píši v článku, kdybych neviděl to obrovské množství karet, které se v ČR prodává, tak bych věřil tomu, že hráči ty karty nemají a nekupují, ale já ty prodeje vidím ...
clovicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - HMM 2021-08-26 13:44:32

Nevím no,já aspon co se zeptám hráčů a normalních ehmm lidÍ co hrají asi 50sati."Koupil jsis novou kartu".Tak asi 10 jo mám (protože jim je fuk kolik stoji )5 "no musel, klekla mě".
A zbytek "SES POSRAL za tu cenu si nechám svoji starší".
Tak nevím kdo ty karty kupuje ale řekl bych že hráči to nebudou a nejsou a nebo max těm kterým je fuk -ZA KOLIK- .
Takže bych řek že "ano vidíš kolik"ale nevidíš KOMU!?A vo tom to je
A to patřím mezi hmm 6600xt.6700 atd no 11.5 -dopr... koupím ..prdím na to.Ale ono jeje není min za 14,23(to si strčte dopr...)asi tak no.A nejsem asi jedinej
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-26 20:53:57
avatar
Máte samozřejmě pravdu, v mém okolí většina uvažuje stejně. Ta poptávka hráčů po hiendu není pochopitelně nic proti poptávkách těžařů. Redakce je ale vůči těžařům tak antagonistická, že se snad bojí i představit si, že jejich milované hiend herní karty skončily úplně k jinému účelu než na hraní. Je to ale tak. V tomto světle mluvit o tom,že karty jsou snad vyprodané kvůli hráčům ů, ve smyslu že jsou tak dobré na hry, je naprosto směšné - byl by jich stejný nedostatek i kdyby neměly obrazové výstupy
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-26 13:54:47
avatar
co třeba možnost použití 6nm TSMC nebo 5nm SAMSUNG výroby pro výrobu takových čipů, možná že by nebyli o nic větší, tedy spíše by byli menší a tedy víceméně o nic dražší na výrobu ? podle některých zpráv to vypadá že AMD zvažuje výrobu NAVI 22 a 23 na 6nm TSMC Odkaz a stejně tak SONY pro PS5 slim prý zvažuje nějaký die shrink pro PS5 slim na příští rok a když by to bylo dražší na výrobu tak by o tom asi ani neuvažovali
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-26 14:07:21
avatar
No já nemohu s určitostí tvrdit nic, protože neznám nikoho, kdo by si chtěl (kromě bratra) koupit novou GK. Já se řídím jen tím, že se denně koukám na shopy (alza, TS Bohemka, Softcom, CZC, Mironet) a všude jsou buď neskutečně přepálené ceny a nebo většinou jen "těšíme se", "již brzy" apod.
Tak fakt nevím, kde se prodává to obrovské množství karet. Možná něco málo lidmi, co jim jsou peníze jedno a nebo se skřípěním zubů pořídí, protože musí a nebo v hotových sestavách? A že by tolik lidí pořád dokola kupovalo sestavy za 35K a nahoru? To se mi nechce věřit.
Co se týče samostatného prodeje, tak nevím, kam koukáte a odkud berete statistiky. Pokud nemáte kamaráda přímo v obchodě a který by Vám nelhal, tak nevěřím, že by se v ČR prodávalo obrovské množství nových grafických karet normálním hráčům / lidem. A statistikám na alze a jinde nevěřím. Tam si může napsat kdo chce co chce a nemusí to být pravda.
Jediný zdroj, odkud můžu čerpat, tak ještě na základce (2-3 roky nazpět) mi náš syn říkal, že až na jednoho všichni spolužáci měli "herní" notebooky s něčím jako GTX 1650 a nebo 1050(Ti). On byl king s klasickým PC a GTX 970. Dnes má (dva roky) bazarovou GTX 1070.
A statistiky na steamu, co by jedné z nejrozšířenějších platforem, hovoří taky jasně. Nevidím tam na předních místech v nejzastoupenějších GK RTX 3060(Ti), RTX 3070, RX 6800/6700/6600XT. Tak kde ty karty jsou? Kde končí? Kdo je kupuje? Nechce se mi věřit, že by celosvětově byla pořád tak velká poptávka násobně převyšující nabídku, když všichni výrobci mají zase ještě vyšší počty vyrobených kusů, než kdy dřív. Spíš se mi zdá, že je to umělé. Že obchody ani nemají potřebu objednávat moc kusů GK. Stačí pár, ty hodit do sestav nebo je skoupí bůhví kdo a ke zbytku jen "těšíme se" a sem tam dát do prodeje pár kousků za 1,5-3 násobné ceny.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-26 14:56:05

Ta obrovská množství by mě taky zajímala.
Ne že bych moc věřil takovým věcem jako je ten nákupní feed nalevo v eshopu alzy, kde to ukazuje kdo si co koupil v dané kategorii před jakou dobou, ale párkrát jsem to sledoval a moje nákupy se tam objevily.

No a když koukám
cpu:
před minutou, před patnácti, před dvaceti atd...

GPU:
dnes, včera, před třemi dny...
(

A když kouknu do sestav:
před minutou, před deseti, před hodinou, před dvěma hodinami...
(gamebox 3060, gamebox 3080, gamebox3060, gamebox 1660, gamebox 3060...)

Takže by to opravdu mohlo být prodávané v celých sestavách. A co neudají v sestavách, tak dočasně dají za násobek ceny k volnému prodeji.
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-26 15:30:41
avatar
nevím jak Alza ale předpokládám že na tom bude víceméně stejně jako někteří jiní trochu menší obchody kde znám někoho kdo tam dělá a všichni z nich dávají více než polovinu až 3/4 grafických karet do sestav ...
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-27 13:20:00
avatar
Teda usuzovat dle kamarádů a třídy na základce, (kde očividně 95% rodičů jsou IT analfabeti, když koupí dětem takové NB) to není úplně dobrý vzorek na to dělat si nějaký názor...

Už jen ten fakt, že většina těch NB musí stát podobnou cenu, jako ty sestavy u kterých se ti zdá divné, že by se jich nějak hodně prodávalo, by tě mohl zarazit a přimět k zamyšlení;-)

Jinak co se týče zdroje informací, ze kterého čerpá DD počty karet, tak by mě hodně překvapilo, kdyby to bral z nějakých obchodů. S nejvyšší pravděpodobností zná lidi v distribuci. Takže sice zná počty co proudí do ČR, ale jak píšeš moc neví kam ty karty jdou. A i pokud má informace z obchodů, tak předpokládám, že je jako většina z nás, bere s rezervou;-)

Jo a ještě jedna věc. Lidí, kterým na ceně za GPU moc nezáleží je docela dost. Vzhledem k tomu, že ten popis sedí na lidi dlouhodobě kupující pouze NV, tak je jich možná dokonce i většina;-)
skyfire [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Zbytečné 2021-08-26 13:28:11

V dnešní době tyhle články o grafikách jsou úplně zbytečné. Dříve jsem je četl, ale teď, když vím, že sotva nějaká dorazí do obchodu a když jo, tak za cenu ojetého auta mě to fakt nezajímá. Až bude reálné karty opět kupovat a za normální ceny, tak si to snad přečtu, ale teď fakt ne. Uvítal bych spíše články o periferiích, HDD, monitorech a podobných věcech, které se dají běžně koupit a ne články o sci-fi. Doma jedu na staré RX480 a pořád mi naštěstí stačí na co potřebuju. Dobu RX 580 jsem propásl a od té doby se nic normálního koupit nedá.
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-26 14:20:07
avatar
Souhlas. Já bych rád viděl srovnání nějakých levnějších repráků, web kamer (kdyby zas měla děcka zůstat doma místo chodit do škol), tak ať vím, co stojí za to koupit v ceně do 1000Kč. Levnější bedny, zdroje do 600W apod.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-26 15:40:36

Ked som kupoval 7770 za šialených 150€ som si hovoril že som načisto osprostel take prachy len za GPU vyhodiť
Keď som kupoval 1060 6G za ešte šialenejšiu sumu 260€ som si hovoril ta musi biť pozlatena ked take šialene prachy za nu pitaju, prave začinala ťažba
Dnes 3060 cez 500€? 6600 cez 500€? VTF?... za to kupim 2 ojazdene fabie, alebo oktaviu aj s STK
Derryk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-27 09:30:12

Prosím o info o oktávce s STK za 500€ na email: derryk@volny.cz. Děkuji

Pokud víte o více vozech upřednostňuji benzín, kombík, tažné, hagusy. Ještě jednou předem díky.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-27 13:09:44
avatar
Teda pokud uvažuješ v intencích toho, že za 500€ se dá koupit ojeté auto, do kterého by ses nebál nastoupit, tak to teda potěš koště :-O

Jinak mě se teda ta inflace cen taky vůbec nelíbí. První GPU co jsem nekupoval jako student bez peněz z druhé nebo třetí ruky, byla HD 6950 za 7400,- a už ta mi přišla hrozně drahá ve srovnání s HD4870 nebo HD5870. A to jsem ještě vůbec netušil, co s cenou GPU udělá krypto...
Další GPU jsem kupoval R9 290X, na začátku krypto vlny, která zvedla cenu z asi 11k na 13k. Tenkrát jsem si říkal, že už nikdy doufám nebudu muset dát za GPU víc, že to je šílené :-D Ó jak jsem byl naivní :-)
I když zatím se mi teda s obrovskou porcí štěstí daří tu cenu nepřekonat. Za RX 5700XT jsem dal 10,5k a když jsem jí 1,5 roku starou prodal a přihodil 4,5k tak jsem za to dostal RX 6800, což se asi reálně do těch 13k pořád vejde ;-)
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-27 13:42:19

No ved prave cena wafera pred 10 rokmi bola 7000 dolarov, dnes cca 9000 dolarov, sučiastky a plošaky tiež extra nepodražili. Vyrobne nakladny GPU za 10 rokov vzrastli o cca 30%? Ale ceny GPU minimalne o 500%.
Tu mame neregulovany trhovi mechanizmus, zakaznika oškube jak kura
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-27 15:21:42
avatar
Taky mi přijde, že všechno to zdražení vstupů, o kterém píše DD je sice pravda a nic si nevymýšlí, ale zatímco vstupy narostli o desítky procent, tak výsledná cena GPU narostla citelně víc.

Na druhou stranu velikost čipu u HD 4870 je srovnatelná s 6600XT a uváděcí ceny při začátku prodejů jsou 299$ vs 379$. A čipem stejně velké HD 5870 a RX 6700XT jsou 399$ vs 479$.
Takže ono když do toho započítáš ještě inflaci, tak cca těch 30% navíc sedí.

Ovšem to počítám s oficiálními cenami a ne s těmi, které nám aktuálně vylepšují skalpeři;-)
Zkrátka skalpeři (kteří můžou existovat jen díky převisu poptávky) a kolabující doprava (která je tím převisem poptávky právě zabíjena) jsou opravdu ten důvod, proč neseženeš srovnatelnou kartu jako v minulosti za o cca 30% vyšší cenu, ale spíše za násobky dřívějších cen...
pcmaker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-26 16:24:09
avatar
O Nvidii se nebojím, spíš o AMD. TSMC totiž neustále zdražuje jako o závod, hlavně N7 proces. Aktuálně se chystá zvednout ceny o 10-20% na oplatku. Oni to zdražování už avizovali vlastně skoro všichni, kromě Samsungu. Tohle byla prostě "výhoda" fablees firem. Nezávislost na výrobci čipů. Ale jen v době, kdy byl svět ještě v pořádku.
hor410 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-27 15:08:57

No hlavně ta nezávislost na výrobci čipů už teď skoro není. Je tu TSMC a Samsung. GF už nepočítám, pochybuju že někdy v dohledné době budou mít aspoň něco jako "7nm". Intel vyrábí na pokročilejších procesech jenom pro sebe. UMC a SMIC už taky nic, ti zamrzli na kolika? 20nm? 28nm? 32nm?
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-26 16:31:09
avatar
Citace:
Nová generace grafik NVIDIA je ještě daleko. 5nm LOVELACE, která přijde pravděpodobně jako RTX 4000, dorazí při nejoptimističtějším vývoji věcí, někdy v Q4 2022
možná to bude trochu dříve jak dnes ráno napsal kopite7kimi: Odkaz
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-26 16:44:49
avatar
ne, bude to v Q4 2022 a ne až v Q1 2023, jak to poslední dobou vypadalo ...
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-26 17:59:20

Obaja hovorite o niečom inom, je jasne že od 2020 do 2023 nebudu AMD aj Nvidia šupať nožičkami a niečo na trh hodia.
Na druhej strane 5nm CPU či GPU naozaj dorazia až na konci 2022 lepšie povedane na prelome 2022/2023.
Nezabudli ste na EUV vyšej triedy 6-7nm s EUV?
Ked si prečitate tlačovu spravu TSMC tak jasne piše že 3Q a 4Q 2021 dosiahne rovnaky podiel vyroby 6nm s EUV ako 7nm bez EUV. Asi kam tie desiatky milionov vykonnych čipov idu? Keby to nestačilo tak TSMC jasne povedalo že prechod AMD s 7nm bez EUV na vyrobne linky 6nm s EUV je bezproblemovy...
Ano obaja mate pravdu pridu GPU na trh koncom roka 2021 (6nm s EUV) a ano 5nm proces dorazi koncom roka 2022
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-26 19:46:07
avatar
tak je asi pravděpodobné že peníze do vývoje next-gen architektur ( LOVELACE/HOPPER) dávali ještě před začátkem pandemie, miningboomu a zvýšené poptávky s tím s spojené a budou chtít ty investované peníze do vývoje co nejdříve jak to půjde zpět a tedy i ty karty co nejdříve vydat a to i za předpokladu že jich budou mít vyrobených jen pár tisíc které půjdou převážně recenzentům a různým influencerům na reklamu a budeme tu mít již třeba během Q3 2022 "vydání" s tím že půjde spíše o předprodej a větší dostupnost bude o několik měsíců později, možná až během 2023 velký tlak na urychlení vydání může mít samozřejmě i RDNA3 od AMD a grafiky od Intelu ...
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-26 21:22:05

Trochu mi unika pointa prečo riešiš rok 2023?
Teraz koncom roka 2021 sa budu viesť ťažke boje AMD vz Intel Intel nastupuje zo svojimi 10nm CPU a svojimi GPU vyrabane u TSMC na 6nm procese.
Proti nemu ide AMD zo svojimi ZEN3+ 6nm, a NAVI 2+, 6nm proces je o 20% menši ako 7nm + nižšia spotreba.
Linky 6nm momentálne vyrobia toľko waferov ako 7nm linky. Tak že vyroba ide na plne pecky.
Hovori sa že intel GPU maju vykon ako 3070 a 6700 a ma ich biť cca 20 000 000 ks, žiadne zopar vzorky pre recenzentov.
Jedina neznama je či to uvedu pred vianocami, alebo až na novy rok
To čo sa bude diať na prelome rokov 2022/2023 to je ešte daleko, tam udedie AMD aj Nvidia svoje multičipove GPU, ale to je 1,5 roka vzdialene... Boh vie ako to bude odladene...
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-27 08:21:39
avatar
A není to jedno ? ...
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-27 10:46:14
avatar
Jaký detaily konkrétně nejdou zapnout? Co to pro mě znamená, že se mi neobjeví v menu nebo objeví, ale nebudou aktivní?

Mimochodem, dostalo mě, jak se prezentuje RX 6600, prej jako na FHD dobrá karta. Tvl, ona je výkonejší než RTX 2070 a tu mám na 2K ...

Njn, doba se mění a náročnost her narůstá. Jenže oni taky všichni publicisti talčí lidem do hlavy, že musíš, prostě musíš mít 60 FPS. Mě na sandboxy stačí 40 FPS.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-27 11:19:12
avatar
Ano, některé extra efekty, obří textury apod., které kladou nároky na velikost paměti, nemůžeš v některých hrách zapnout, pokud máš méně než 10-12GB paměti apod. Zatím samozřejmě takových není mnoho, ale přibývají a přibývat budou. 8GB je zkrátka dnes už základní hodnota, 12GB je ideál, 16GB je rozumné pro delší životnost ....

6600XT se prezentuje jako FHD karta proto, že na 2K tu má 6700 XT ;) ....

ale také proto, že jde o FPS a MHz. Dnes už jsou prostě velmi běžné monitory 1920x1080 se 144Hz i více, takže karta musí dávat tomu odpovídající FPS. A 6600XT na to tedy stačí ...

Pro 1440p apod. kde jsou také běžně 144Hz monitory, je pak RX 6700 XT vhodná nebo dokonce RX 6800 bez XT ....

atd.
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-27 13:16:56
avatar
Můj monitor umí FreeSync v rozmezí 35 - 90 MHz. Bez FS má 144 MHz. Nepotřebuju kartu, která bude za každou cenu dohánět frekvenci monitoru. Pokud bud hrát mulťáky tak jo, ale jak říkám, na sandboxy mi stačí 40 FPS a radši obětuju pár snímků za účelem obrazové kvality. Před pár lety jsme si s kámošema říkali, že cokoli nad 30 snímků stačí

S názorem ohledně paměti a textur souhlasím. Je to jako objem válců u motoru, ten taky nenahradíš
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-27 16:45:11
avatar
Bola doba keď sa aj 24 fps bralo oko plynule
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-27 23:01:55
avatar
Já jsem na brutálně přetaktované Voodoo 1 hrál Unreal Tournament se 14-17FPS, ale nevím jestli jsem tomu i tenkrát říkal "plynulé" ;-)
fagot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-27 12:36:35

DD už jsi byl několikrát v diskuzi upozorněn na to, že nerozumíš pojmu marže a počítáš ji kvůli tomu chybně. Opravdu to není prodejní cena/nákupní cena. Koukni do libovolné učebnice mikroekonomie nebo klidně i na wikipedii: https://cs.wikipedia.org/wiki/Mar%C5%BEe

Koukni také na rozdíl významu v zápisu 100% a 100 %. To první znamená stoprocentní a to druhé sto procent. Takže správně mělo být buďto ”kteří si přiráží klidně 50 % marže„ nebo ”kteří si přiráží klidně 50% marži„
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-28 10:43:52
avatar
To že by DD potřeboval korektora se ví už dávno. Ale s těma procentama jsi dostal i mě
Rizek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AMD vs NV 2021-08-30 11:02:52

„Obě karty jsou si tak vyrovnané, že je těžké určit jednoznačného vítěze. Zejména v nižších rozlišeních má AMD výrazně navrch, NVIDIA kontruje ve vyšších…“
Proč prostě redakce/autor nenapíše, že NV je lepší ve srovnání nejvyšších modelů? Nebo si snad někdo pořizuje ty nejvyšší modely GK na to, aby na nich pouštěl hry a programy v nízkém rozlišení?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-30 11:37:26
avatar
Ano, na trhu máš spousta 1080p/1440p monitorů s 240Hz, a na to jsou ty Radeony ideální ...
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!Pondělí, 25 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 520x
Komentářů: 0
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Pátek, 22 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1524x
Komentářů: 8
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Čtvrtek, 21 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1222x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Středa, 20 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1900x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluÚterý, 19 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1151x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Čtvrtek, 14 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1907x
Komentářů: 3