Problémy s hořením nových napájecích konektorů u NVIDIA grafik jsou vysvětleny – vadný design Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Sobota, 19 listopad 2022
altTak to vypadá, že vše je definitivně objasněno. Za vše může konstrukce nového konektoru.

 

 

 

 

Po mnoha a mnoha spekulacích, kdy jsme se snažili většině vyhnout, se objevila detailní analýza problému, a hlavně demonstrace selhání v praxi kolegy z GamersNexus (GN). Ti nejen podrobně analyzovali poškozené konektory pod mikroskopem, ale dokázali hlavně v praxi provést a předvést přímo ono selhání a tavení konektorů:

Jejich video je velmi podrobné a vše říkající, i když až na dalších vysvětlují, co to všechno znamená apod. Několik dní na to se ozvala konečně oficiálně i sama NVIDIA, která k problému dosud zarytě mlčela. Víceméně ale jen potvrdila závěry GamersNexus. Několik dní před tím vším se současně objevily zprávy o tom, že výrobci karet a další požadují novou revizi celého 16pin (12VHPWR) konektoru. A už se na ní zjevně pracuje. Asi je tedy už všem jasné, co se stalo.

  • V čem je problém a kde se stala chyba?

Pro ty, kteří neviděli ono podrobné video, tedy shrnu, na co se přišlo. Za selháním, tavením a hořením nestojí vada v samotných konektorech ani redukcích NVIDIA, nepotvrdily se tak předchozí spekulace. I když částečně může vzniknout problém tím, že nový konektor je velmi jemný a může dojít k rychlému opotřebení kontaktů, vzniku „kovových třísek“, které vytvoří nežádoucí kontakty a kumulace tepla, což může vést k tavení. Nicméně tohle nebyl primární důvod dosavadních případů selhání a hoření RTX 4090 karet.

Tím hlavním důvodem se ukázalo to, že konektor nebyl správně zasunut. Stačí poměrně málo a povysunutý konektor vytvoří extrémní teplo v místech oněch neúplných kontaktů, speciálně pokud je konektor ještě nahnut a celé se to začne tavit. GamersNexus to přímo demonstrovali a zachytili v praxi:

Prakticky u všech zdokumentovaných případů je u těch poškozených konektorů vidět, že nebyly plně zasunuty, takže tohle byla jedna z hlavních teorií problémů a byla tedy definitivně jednoznačně potvrzena. Fakticky jde tedy o chybu uživatelů a montáže karet, protože prostě nezasunuli správně a plně konektor. Prakticky všichni se ovšem shodují, že hlavní problém v celé věci jednoznačně leží na bedrech NVIDIA, která je s Intelem hlavním iniciátorem a spolutvůrce celého nového konektoru a jeho konstrukce. Pokud ona konstrukce nového konektoru umožňuje podobnou uživatelskou chybu s možností podobného zásadního a nebezpečného selhání, je jednoznačně problém v konstrukci, ne v uživatelích.

NVIDIA navíc výrazně přispěla tomu, aby problém zhoršila tím, že nové grafiky jsou tak strašně žravé, že vyžadují obří chlazení, se kterým se horko těžko vejdou do běžné skříně. Fyzický tlak na ten konektor je tak ještě větší, protože často se to všechno opírá o bočnici a doslova láme, pokud se tedy konektor nepodaří zasunout pořádně, hrozí přitom zavírání PC a bočnice, a následným provozem a vibracemi, se ten neúplně zasunutý konektor dodatečně povolí a vznikne tedy onen ohňostroj. Současně mnozí uživatelé zadělávají na problém tím, že opakovaně připojují a odpojují ten nový konektor, aby se ujistili, že je v pořádku. Nicméně kvůli jeho jemnosti jej tak rychle mechanicky opotřebovávají, a tedy vznikají tam ty nečistoty a zářezy v materiálu, které mohou problém také způsobit.

  • Jaké je řešení?

Je evidentní, že problém je přímo v konstrukci toho nového konektoru. Ještě před zveřejněním zprávy GN a oficiálního vyjádření NVIDIA, se objevily informace o tom, že v zákulisí se tlačí na novou revizi celého konektoru. Ostatně o tom, že podobný problém s tavením konektoru může vzniknout, si byli tvůrci tohoto standardu dobře vědomi. Podobné případy byly oficiálně zdokumentovány během testování nového standardu, takže to nebylo pro nikoho překvapení.

NVIDIA ale vše zhoršila tím, že její nové karty jsou tak žravé a tudíž fyzicky obrovské, že se prostě tísní ve skříni a to vytváří dodatečný tlak na kabeláž a tlak na ten konektor, který je současně mnohem méně robustní než běžné 8-pin. I při plném správném zasunutí nevydává výrazné znatelné kliknutí západky jako současné starší konektory. Tohle prostě není ideální design.

GN a další navrhují fyzické změny. Například zkrácení těch 4 komunikačních pinů tak, aby konektor musel být prakticky plně zasunut, aby i ony měly kontakt, bez kterého by současně nebylo možné, aby se karta vůbec spustila. Současně by se měla udělat robustnější ona západka, aby konektor při plném správném zasunutí ideálně vydal jasný zvuk klinutí. To ovšem může být složitější vzhledem k celkovým minimalistickým rozměrům konektoru.

Oficiální vyjádření tvůrci nového PCIe napájecího standardu zatím není, ale revize konektoru je velmi pravděpodobná. Současných NVIDIA karet se už ale asi nedotkne. Pokud jste všechno dobře zapojili, a nevyvíjíte extrémní tlak na ty redukce a kabely ve skříni, neměl by problém vzniknout. Není ovšem vyloučeno, že spousta karet a jejich konektorů je takříkajíc „načatá“ a problém se tak může projevit dodatečně kdykoliv, a bude potřeba provést výměnu poškozených konektorů. NVIDIA ale tvrdí, že problém selhání se zatím týká jen několika desítek případů zatím. Ujistěte se prostě o tom, že konektor je plně zasunut, současně jej ale neodpojujete a nezapojujte příliš často, ať ho neopotřebíte a nevznikne jiný problém. Zkrátka pokud některou z těch karet máte, zatlačte na ten konektor, abyste se ujistili, že je plně zasunut, ale nevysunujte jej před tím. Zkrátka opatrně.

  • Závěr

Osobně stále úplně nechápu, proč nový 12VHPWR PCIe napájecí konektor musel být nutně takhle fyzicky malý. S hledem na velikost grafik nedává nutnost malého konektoru zase takový smysl. Při pohledu na velikost současných konektorů nechápu, proč není třeba o polovinu větší. Piny by byly větší, a tedy robustnější, a vše by lépe a jistěji sedělo a bylo dimenzováno s rezervou. Chápu, proč je nový konektor nutný, ale není žádný důvod k tomu, aby byl takhle malý, prakticky bez rezerv v čemkoliv, a současně zjevně tak jemný, že dochází k jeho rychlému opotřebení. Intel a NVIDIA, kteří s touhle konstrukcí přišli, tlačili na ni a prosadili ji jako standard, nikdy prostě nevysvětlili, proč zrovna tyhle rozměry.

Nicméně přes ony úvodní problémy a velmi pravděpodobnou nějakou fyzickou změnu konektoru novou revizí, nebude téměř jistě od nového konektoru upuštěno. Ačkoliv je jasné, že v této generaci jej bude využívat pouze NVIDIA RTX 4000 série. AMD totiž s novou RX 7000 zůstane u klasických 8-pinů. Nicméně firma se vyjádřila v tom smyslu, že do budoucna využití nového konektoru určitě nezavrhuje, ale u nastupující generace Radeon RX 7000 grafik zůstává ještě u starší generace. A to ne kvůli potížím, které se projevují u NVIDIA karet, ale kvůli kompatibilitě se zdroji. V současnosti na trhu není téměř žádný ATX 3.0 zdroj, pro které je nový 12VHPWR PCIe konektor předně vytvořen. Nutné jsou tak redukce, případné nové kabely ke zdrojům, což obnáší zvýšená rizika a problémy a komplikace pro uživatele. A AMD nechce pro své uživatele ani jedno.

Samotné rozhodnutí nepoužít nový 12VHPWR u RX 7000 grafik přišlo před více než rokem. A podle mě je to dobrý tah, ten nový konektor prostě bude mít smysl až s ATX 3.0 zdroji, a ty na trhu ve velkém nebudou zjevně dříve jak od příštího roku. A sám o sobě ten nový konektor nepřináší vůbec nic a není tedy důvod na něj spěchat. Pravda, AMD u RX 7900 XTX jej na rozdíl od NVIDIA RTX 4000 série ani nepotřebuje, protože je efektivnější a úspornější. 355W 7900 XTX si tak vystačí i jen s dvojicí 8-pin, některé nereference budou mít 3. Většinou reálně 500W modely RTX 4090 by potřebovaly minimálně 3 nebo rovnou 4 tyhle 8-pin konektory, takže pro NV bylo nasazení novějšího konektoru s až 650W limitem mnohem důležitější.

Každopádně ještě jednou tedy pokud se vás to týká, zkontrolujte zapojení u vaší RTX 4090/4080, ale nevytahujte ten konektor (ať ho zbytečně neopotřebujete), jen ho plně zasuňte, zabraňte tomu, aby se vykvrdlal, povytáhl apod. Zabraňte zbytečnému tlaku na kabely a konektor a pak by neměl být problém.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
pcmaker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-19 21:41:22
avatar
Přesto si stále myslím, že konektor i kabely ze zdroje jsou poddimenzovány a špatně navrženy. Jednoduše řečeno. Není tam žádná rezerva. Konektor jsem zapojoval velmi pečlivě a kabel ohnul s co největším poloměrem. Asi po půl hodině v zátěži 3DMarkem jsem pohmatem cítil, že jsou přívodní kabely v blízkosti konektoru teplé. Kabel byl použit originální ke zdroji ASUS ROG Thor II.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-19 22:55:35
avatar
teplé je OK .... vysoko přes 100°C. kolem 200 je problém
caduto [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-20 01:16:10

No jen dodám že žádný vodič nemá být ani teplý. Pokud tak nastane je zvolen špatný průřez vodiče. Ideální stav je že vodič v plné projektované zátěži má teplotu stejnou jako okolí nebo jen mírně vyšší a v případě že je více kabelů u sebe musí se počítat s kumulaci tepla takže ještě větší průřez vodiče. Takže ve zkratce chtěli jen za každou cenu něco nového a šetřit na tom jak jen se dá takže reálně tento nový 12 PIN přenese míň než 2x6 současné. Takže závěr jednoduchý strčte si to někam i s celou NV a Intelem.
hvarcz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-20 07:45:52

Teplota by měla být do 60-70 stupňů Celsia dle norem.
caduto [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-20 13:21:41

To jo norma to takto píše ano ale já teda nehci v pc další topení. Radši 2x větší průřez než takový radiátor navíc. Obzvláště když už z podstaty veci je to jen eskalování problému čím víc grafiky topí tím víc bere štávy a zároven vydá tepla tím víc zahřeje kabely které tím páte mají větší odpor tím se sami víc zahřejí a to zase vede k vyšší teplotě kolem a celé se to sečte na zdroji který má ještě víc práce. Prostě je to celé nesmysl uplně.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-20 20:01:27

Norma je norma, ale bezpečie a kludne spanie je druha vec.
Ja napriklad vypinam PC tak 2-3x za tyždeň prakticky beži nonstop a riziko že vyhorim v ľubovoľnú dobu kvoli GPU 2x mi na dobrom pocite nepridá. Nvidia to musi prerobiť to napájanie, tu nepomôže ani zľava.
Serral [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-21 00:31:45

Ten kabel ale není teplý od vodiče, ale od okolního tepla z grafické karty.
Serral [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-21 00:29:55

Poddimenzovány nejsou, viz to video, kde teploty se ani po odstřihnutí konektorů prakticky nehnuly.

Ten ohřátý kabel u 4090 je spíš jen důsledek množství tepla odcházejícího z grafiky - aspoň teda u mě má cca okolo 40-50°C, tedy o něco míň než zbytek grafiky (třeba backplate, ten je na omak už hodně teplý).
Stasek1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-19 21:47:15
avatar
ja ho tam mám až po kule
hvarcz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-20 07:48:04

Škoda, že jsem to nevěděl dříve, na poslední chvíli jsem stáhl 4080 a budu čekat na XTX.

Zkusil někdo 4090 s omezeným příkonem? Třeba těch 350W?
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Jasně 2022-11-20 22:27:03
avatar
Třeba tady: Odkaz

Při 350W výkon moc neklesne.
Serral [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-21 00:30:41

4090 s powerlimitem na 290W má výkon ve hrách nižší o 10%.
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-20 08:24:05
avatar
Tohle je dost zásadní konstrukční chyba Chtěl jsem taky 4080 koupit, ale bude mít stejný problém. Takže si počkám na nové revize, ty přijdou dle mého až s refreshem karet, takže cca za rok. Teď mě nic nepálí k tomu koupit novou GK, ale AMD udělalo dobře, že tento konektor "zatím" neimplementovalo.
JJuraj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-20 13:18:55

Samotny konektor na grafike sa menit nebude, max. len kabel, takze z tohto pohladu to je jedno ci cakas alebo nie.
schali [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-21 16:31:00

Záhada vyřešena, BFU jsou všude, už je teda jasný proč se to nedařilo tak dlouho nikomu nasimulovat, každý si zjevně zkontroloval, zda je to správně propojený. Ono obecně zapojování kabelů u PC je strašná hovadina, jeden horší typ konektoru než druhý.
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-22 11:35:09

jestli se nedela trochu velbloud z komara. tech karet kde konektor shorel je minimum..ale jasny ze to udela bombasticky titulky. mozna by si PC nemeli stavet lamy, ze zkontroluju zastrceni vsech konektoru je uplnej zaklad a i v minulosti treba stary molex konektory se zasouvali pekne blbe a nemely stejny nebo minimalne obdobny konektor i predchozi 3000 FE edice? rtx3090 ti mela taky 450W tdp a zere stejne jak 4090...
honcka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Proč dělat něco znovu, když už 2022-11-23 09:57:50
avatar
Nechápu, proč vymýšleli tuhle zrůdnost, když je už k dispozici mnohem lepší řešení a to udernější modelářský konektory, u tohodle jde dle specifikací přes 12pinů u 12VHPWR přetáhnout 50A (600W) např u XT90 konektoru jde přes 2pin přetáhnout 90A (1080W)
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!Pondělí, 25 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 225x
Komentářů: 0
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Pátek, 22 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1449x
Komentářů: 7
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Čtvrtek, 21 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1182x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Středa, 20 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1875x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluÚterý, 19 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1135x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Čtvrtek, 14 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1902x
Komentářů: 3