Grafické karty ATI nahradí NVIDIA TESLA v HPC? Vysoká spotřeba FERMI je velký problém Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Friday, 28 May 2010
altVysoká spotřeba nových karet FERMI se ukazuje jako vážný problém …

 

 

 

Architektura FERMI měla být velmi silnou zbraní pro výkonné výpočetní stroje založené na GPU a NVIDIA měla s TESLA kartami založenými na FERMI velké plány. Ukazuje se však, že by FERMI mohlo být poměrně velkým problémem, a dokonce by mohlo znamenat ústup TESLA ze současných pozic v  profi sféře a HPC platformě. V tomto smyslu se začali vyjadřovat čelní představitelné některých významných společností. Například Silicon Graphics Inc, která se dlouhodobě na GPGPU HPC zaměřuje a využívá TESLA produkty, poukazuje na to, že nová generace TESLA produktů FERMI je zkrátka příliš žhavá a karty mají i více než 225W spotřebu. To zvyšuje náklady a nároky na chlazení, provoz a údržbu. Nejedná se o nijak malé částky. Mluvíme o milionech-stamilionech dolarů jen v nákladech na provoz a údržbu. Kromě toho se šéf Silicon Graphics Inc nechal slyšet, že při prvním hodnocení GPGPU schopností se NVIDIA zdála jako lepší řešení, nicméně s postupujícím vývojem už se lepší být nezdá a Silicon Graphics Inc hledá náhradu.

A zde se ke slovu dostává konkurence. AMD nabízí své AMD STREAM, což je GPGPU založené na grafických kartách ATI FirePro. Ty mají jednak výhodu v tom, že proti NVIDIA nabízejí výrazně lepší provozní náklady (konec konců i pořizovací cenu), což znamená nemalou úsporu nákladů, ale také nabízejí ve skutečnosti mnohem vyšší výkon – pokud jej dokážete využít. NVIDIA si ale do této doby firmy získávala díky větší podpoře svého softwaru CUDA, pod kterým vznikla řada specializovaných GPGPU aplikací. Nicméně společnosti jako právě SGI si všímají rostoucí zajímavosti platformy a čipů AMD-ATI. AMD má díky tomu velkou příležitost zabojovat na poli profesionálního GPGPU, pokud se jí podaří udělat svou platformu stejně softwarově atraktivní a použitelnou jako CUDA, což konkrétně znamená větší podporu pro firmy jako SGI. AMD samozřejmě dlouhodobě působí na GPGPU trhu, dokonce grafiky a čipy ATI jsou dnes vždy v nejvýkonnějších GPGPU počítačích světa, nicméně konkurenční TESLA má díky dlouholetému soustředěnému zájmu a vývoji CUDA více zákazníků. Jenže grafická generace FERMI může dlouhodobé snažení NVIDIA pěkně pocuchat a to jen tím, že prostě příliš topí a žere a ve výsledku ten výkon za to nestojí.

Uvidíme, zda AMD rychle zareaguje na poptávku ze strany firem jako SGI, protože ta není jediná, která se na novou generaci TESLA produktů na FERMI architektuře zrovna dvakrát nadšeně netváří a hledá alternativu. Je otázka, zda AMD má ale vůbec zájem stát se částečně SW společností, i když poslední indicie naznačují, že AMD hledá SW výpomoc ze všech stran a snaží se sešikovat vývojáře a dát jim potřebnou podporu. Poměrně brzy AMD bude mít pár důležitých konferencí, takže se očekává, že se dozvíme více. Pokud jde o společnost NVIDIA, tak ta samozřejmě svou softwarovou pozici a převahu jen tak nepřenechá konkurenci, nicméně FERMI HW je opravdu daleko toho, co bylo slibováno a co si slibovala samotná NVIDIA, ale bohužel minimálně rok nejsou v podstatě možnosti, jak HW vylepšit a 28nm výrobní proces pro GPU bude k dispozici až později v roce 2011, a to je velmi dlouhá doba. Ta může přinést zásadní obrat na GPGPU trhu a to už jen proto, že AMD i konkurenční Intel chystají na trh čipy typu CGPU, tedy procesor s integrovanou grafikou vše na jediném kusu křemíku. Zejména AMD má pro využití takto umístěného jádra pro výpočty a GPGPU, velké plány. A s FUSION by se tak mohly svést právě i velké grafiky ATI FirePro a AMD STREAM platforma. Své si bude chtít říci i Intel, který sice Larrabee zrušil, co by grafickou kartu, ale jako paralelní výpočetní jednotkou se s ním stále počítá.

Zdroj: Xbitlabs.com, DDWorld.cz

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 13:50:51
avatar
ja som už dobrý rok (samozrejme nielen na tomto serveri) nečítal nejaké pozitívum na Nvidiu Mala konečne prestať žvástať robiť zo sebou niečo.
HD_Fugas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 14:31:26
avatar
ale zase se to hezky čte
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 17:05:24

Pozitivum? Po poslednim roce neni pozitivni uz samotnej fakt ze nVidia jeste funguje?
Pilot Balů [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-03 17:50:42

Zdar SLABáme, tak a to tak, to máš pravdu, tedy
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 19:33:54
avatar
ehm, no ja poznám nejaké tie weby(a určite nie len ja), kde máš práve opačný problém...myslím, že nemusím hovoriť mená...
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 21:05:32
avatar
kde to je opacne a nepisou zadna pozitiva o ati?sem s temi jmeny ja zadnej takovej neznam.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-29 00:22:58

Ano. Dokonce i PCTuning v doporučených sestavách má samo ATI.
Paxan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-29 09:47:19

Grafické karty AMD tam má, ale celkově ty sestavy jsou skládany dost pochybně . Jedna cenová kategorie a AMD je vždy min. o 1000 levnější, ptž by jinak mohla být i lepší (silnější CPU nebo tak), takže je vidět jak PCTuning je vše stranný .

J. C. Dentom na PCTuningu máš pořád jak NVIDIA je dobrá a AMD horší , neříkám že něco není oprávněný, ale chyby NVIDIA tam jsou zmenšovaný.
jmmazuch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Predavat CUDA 2010-06-01 21:40:03
avatar
Predavat CUDA programy prerobene na ATI, zarobi
Nahalemi7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 13:59:55

ono ani pozitivum nenajdes snad len nvidioti maju svoje pozitiva ak bude karta ako GTX 480 za 350 380e tak ju pochvalim ale musi mat spotrebu max 250w a teplotu 65-70 v burne pri 50% otackach ventilatora a pretocenie aspon o 25-30% stabilne a nie za nepriaznivych podmienok ale to je nerealne.. u NV... inac nemam zaujem....sice Fermi su nie zle karty ale vysli prilis skoro su nedorobene...buducnost to ma ale konkurencuia nespi a vyda nieco lepsie...a lacnejsie..
IIIRazor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 15:26:45
avatar
takze sou to špatný karty
Nahalemi7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 16:29:50

Nie ze su fermi zle ale su nedorobene a skoro vydane... oni maju potencial ale v momentalnej situacii neponukaju nic viac ako kokurencia ktora za podobny rovnaky vykon menej stoji...
Patyjon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 14:05:55
avatar
Aneb Fermi je sr..ka po stopadesátéprvé...

ach jo...
Nahalemi7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 14:10:38

Mne sa to paci ako vzdy DD zhadzuje Fermi ale je to pravda to si zasluzi a co pise tak ma aj dovod...nech sa to tu omelie aj X-krat normalny clovek nepojde do takej sracky akou je Fermi....nech tu uz budu HD 6xxx tesim sa planujem kupu...dufam ze aspons 1 jadrom to natrhnu GTX 480....zeby mala konkurenciu aj v 1 jadrovej ako by cely NV fans...no ako poznam tak ked prekona HD 6xxx GTX480 v 1 jadre Nv fanusici sa budu vyhovarat ze to je nova generacia co prisla 3 mesiace po fermi potom budem kazdemu pripominat ze fermi prisla po 7-9 mesiacoch a to mohla byt konkurencia pre HD 5xxx
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 21:14:39

Je fakt, že reklamu na Ariel člověk taky vidí denně. A někdo prostě podlehne a pak v krámu hrábne po té jejich krabici. No a když budeme dokola opakovat, že FERMI se nepovedla (což je navíc pravda), tak se třeba i pár zarytých fandů nechá přesvedčít, že to tak je. Není třeba aby hned kupovali ATI, stačí aby uznali porážku. Mě tedy ano.
Rastislavovic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ??? 2010-05-31 00:26:09

No, prave Ariel co sa tyka testov naozajstnej ucinnosti, tak v testoch vyhrava-jedinou konkurenciou je mu tak Persil. Pozri si www.dtest.cz alebo nejake nezavisle nemecke casopisy spotrebitelov.
Cechys [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 14:12:11
avatar
Abych rek uz me clanky o Fermi prestavaj bavit porad to same--> topeni, drahe, ten kdo si to koupi je naprostej hnup & idiot treba by me docela zajimala Fermi 480tka vs 5870 Matrix oba ve vodniku a s pretaktovanim (ta na PCtuningu je smesna a nechapu jakej smysl ma taktovat bez zvednuti napeti 5870tky pod vodnim blokem tech 1ghz by vzladla i s tim vzduchacem )
DDR0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 14:31:18
avatar
to je fakt, dost se to opakuje. Co běžný domáci uživatel ještě se zatnutými zuby skousne a pořídí si na grafiku vodníka a má to v poho, tak ve firmě kde jsou těchto čipů stovky už to znamená nemalý problém - výkonnější klimatizace, o dost větší náklady na elektřinu a výkon tomu neodpovídá tak není divu že koukají ke konkurenci která nabízí stejný a mnohdy větší výkon za mnohem menších nákladů. Rukavice byla hozena a je otázka je jak se s tím AMD popere
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 14:10:51

Aka je presna linka k clanku na Xbitlabs.com odkial boli cerpane informacie? Dik...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 14:43:53
avatar
ten článek je hned v aktualitách, nemůžeš jej minout ...
DDR0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 14:18:22
avatar
tak jestli se AMD pozvedne softwarově, jenom dobře protože prohlašovat že je jen výrobcem HW je dost alibistické. K čemu výborný a výkonný hw když na něm nemá co běžet opravdu naplno
Nahalemi7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 14:23:09

Ati su silnejsie karty ako NV no prolem je SW...NV ma vyborne softwarove zazemie a kazdym ovladacom sa zvysuje vykon karty no AMD teda ATi kvlitny software nema.. ako spominas ATI ma silne karty ale slaby software a pri NV nepodarena karta ale silny software..
DDR0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 14:27:04
avatar
právě, SW podpora je rozhodující. Takhle hodit hw do placu a nechat ostatní ať se s tim poperou může nechat leda Intel, ten na to má pozici ale menší firma jako je AMD se musí umět nabízet. Je to klasická ukázka jak lepší technologie je ignorována kvůli minimální softwarové podpoře. NV stačí průměrná technická stránka ale umí z ní vyždímat maximum. A o tom to je
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-29 00:20:41
avatar
intel nic nenechav na nahodu ma sve kompilatory optimalizujici softvare na sve procesory
Je pak jasne ze pokud maj 2 procaky stejnej potencial, ale na jeden je vystupny program z kompilatoru lepe spracovany, vysledni podavany vykon ma vecsi.
V profi sfere se stavi HW se specifickymi pozadavky, cili se da lepe vybrat vhodna kombinace komponent aby byl vysledni vykon pri stejnych nakladech co nejvyzsi.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 14:44:45
avatar
software ale mají dělat SW společnosti, AMD se prohlašuje za HW výrobce, protože dělá jen čipy, které mají nabínout smysl a využití SW
DDR0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 15:13:45
avatar
jak píšu, Intel si tenhle postup může dovolit, AMD nikoli a nejednou na to doběhlo
neříkam dělat na to přímo konkrétní programy ale platformu jako NV kde jde všechno snadno a rychle
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 15:49:09
avatar
naopak, AMD na to, že se snažilo dělat více věcí, málem dojelo .... teď dělá, co dělat má ... pořád je to malá firma a nemá jen ty grafiky na to nezapomínejte
DDR0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 16:23:13
avatar
ač má lepší technologie než NV tak se musí víc snažit i se softem. Čistě jen s hw neprorazí, mělo by si vzít příklad z NV která má podpůrný program a ráda pomáhá optimalizovat programy pro chod na jejím hardwaru a proto se jí daří ikdyž má horší výrobky než konkurence. Doprovodné služby mají velkou váhu, to bys měl sám vědět. A takhle to funguje i v jiných oblastech např ve zbrojařině, kde se ke zbraním také dávají servisní a upgradovací služby jako bonus(offsety). A v době krize je na doprovodné služby a servis hodně slyšet
A opakuji je to malý podnik a většinu trhu drží konkurence tak musí zákazníkům nadbíhat a nabízet lepší služby než konkurence. Doufam že ten nábor lidí v jiných firmách přinese svěží vzduch do zatuchlých inženýrských kamrlíků a trochu to rozhýbe. Dobrý hw je nespasí pokud ho nenabídnou se zajímavým příslušenstvím.
Rastislavovic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ??? 2010-05-31 00:34:45

DD, tej svojej logike ktoru tu prezentujes snad neveris ani ty sam-aj ked sa s tebou totiz nezhodnem, stale ta povazujem za intelignentneho.
............................................
Podla tvojej logiky keby AMD vyrabalo televizory, tak sice budu mat nadherny obraz ktory konkurencia nema,ale uz nebudu mat ziadny zvuk, dialkove ovladanie, pripojenie k internetu. My sme predsa hardwarova firma-zvuk nech robia spolocnosti zaoberajuce sa zvukom, pripojenie k internetu nech si dorobia operatori atd. My vam dodame iba telku s kvalitnym obrazom.
.............................................
Ano, podla tvojej logiky moze AMD stale zostat iba HW firmou. Potom ale nech samo AMD(a s nou aj ty sam) mozete prestat snivat sen o tom, ze AMD prerazi na HPC trhu a ze z toho bude mat aj nejake zisky.
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 21:16:42

No napsat ovladač je také tvorba SW. Ale je pravda, že jsem se u ATI neptal zda se cítí být čistě HW firma. To mi zatím tvrdí jen tady DD. Co ty na to chlape? Psaní ovladačů, hmm?
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 14:23:49
avatar
Nerad se opakuji a tak to nechám být a vyjádřím se až bude opravdu k čemu se vyjadřovat.Jinak řečeno,nou koment.
Patyjon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 14:29:25
avatar
Kulantně řečeno
romankun [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 15:22:55

Opakování jest matkou moudrosti.Aby se lidi skutečně už jednou probudili je ovšem potřeba opakovat ne 100 ale nejmíň 1000 krát.Jen tak dál DD.Nic jiného nezbývá.
Nahalemi7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 15:26:30

Trapko.... chod na pctuning tam vkuse opakuju aka je fermi dokonala
DDR0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 15:39:44
avatar
Co tam neni Obr tak je to trochu lepší, i GF465 tam odsoudili a to je co říct
SPIRIB [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 16:15:49
avatar
coze ? Obr uz nie je na PCT ? a kam sa podel ? ma vlastny web ? Obrworld ???
Loki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 17:47:46
avatar
Ne ne... po vychválení Fermi jako nejlepší GK všech dob odjel do USA... od té doby se nic neví.
Nejpravděpodobnější verze je, že si do úst vložil falešnou plombu s ciankáli (zděděnou po dědovi) a pojistil to ránou z Lugra (taky děda) do spánku .
romankun [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 15:42:16

Ad Nehalemi7 a pod.-smyslem příspěvku byla a je reálná situace Ati vs. nV a ne neustálé vzájemné napadání!!Snad se v dohledné době nV doufám vzpamatuje - zatím je ale ATI leader.
Nahalemi7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 16:19:05

sorry za zle pochopenie...inac som pochopil slova... berem spat hore napisane "trapko".....
romankun [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 18:13:09

Beru
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 15:51:41
avatar
Stým PCtuningem máš pravdu rád se tam chodím "kochat"tím jak je NV vyzdvihována do nebe.Jenom "malinko" jsou mimo realitu.
Krutas3669 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 16:07:56
avatar
Mas pravdu ozaj len "malo" su mimo!!!
Nahalemi7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 16:16:46

No jj keby realita mala byt 0 oni su 99 zo 100
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 17:49:57
avatar
Ze by ATI chytla sanci za pacesy? Jak uz se tu psalo, pozitivama zrovna nvidia neoplyva a snad se uz odrazi od dna.
PS: nekdy o tom dnu pochybuju
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 22:21:18
avatar
História sa opakuje akurát to nie je Nv vs 3Dfx ale Nv vs Ati.
Medzi hlavné rozdiely ale patrí aj fakt že nebude pre akúkoľvek konkurenciu možné kúpiť Nv.
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-29 07:35:11

Uz som to raxz pisal ale nebolo to v pripade 3DFX tak, ze podporovali iba glide a opengl nie? Pretoze to sa potom neda porovnavat s dneskom kedy NV podporouje tie iste standardy co aj konkurencia + pracuje na niecom svojom, co sa snazi presadit. Dost velky rozdiel...
j.matrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-30 10:33:02
avatar
3dfx podporovalo directX aj open gl, okrem toho mali svoj vlastny glide ( ktory vyvinuli este pred presadenim directX, bezal pod nim super napr. este unreal tournament).
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-30 13:00:31

Dik za info. Potom v com bol problem, ktory posadil 3DFX na dno? Pokial podporovali to iste co aj konkurencia nemali mat nudzu o zakaznikov ak mali dobre karty nie?
morke [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 21:26:04
avatar
Že nVidia tento rok vše pokazila je známé. Co tak napsat něco, až se ji zase něco povede?
romankun [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-28 21:43:45

Ad morke.Co psát - jenom popřát všechno nejlepší-ať se daří jí a tím pádem i nám.
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-29 00:14:42
avatar
Aneb Nvidia fermi, problem s kombinaci mohutne architektury s nevhodnim procesem
ATI problem se softwarovou podporou, jelikoz neni na takove urovni jak u konkurence cili problem efektivne vyuzit vykon architektury,...
preklad obidve sou na tom dost bidne

duvod proc sou profi grafiky tak drahe je prave v podpore,..
Rastislavovic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ??? 2010-05-31 00:43:42

Absolutne nerozumiem tomu co si napisal-asi si cital iny clanok ako ja.
......................................
Problem u Nvidie-obrovsky zrut napajania a velky vydajca tepla, neskutocny hluk....
Problem u AMD: ziadna softwarova podpora. Skus urobit nejaku aplikaciu pre zdravotnictvo alebo statistiku a zistis, ze to nemas ako urobit.
......................................
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCWednesday, 17 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 684x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Tuesday, 16 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 738x
Komentářů: 2
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíMonday, 15 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1355x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Friday, 12 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1195x
Komentářů: 0
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaci
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaciThursday, 11 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1114x
Komentářů: 4
Seriál Fallout je tu a je to pecka!
Seriál Fallout je tu a je to pecka!Wednesday, 10 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1757x
Komentářů: 6