Aktualizace: loď po 6 dnech vysvobozena a průplav uvolněn. Škody jsou značné.
Víte jak je problém s dopravou, kdy je omezená a na všechno se tak čeká déle a současně doprava zdražila několika násobně? Tak se objevil nečekaný nový problém. A to problém opravdu doslova obřích rozměrů. Asi víte, že prakticky všechno, co se do Evropy po moři vozí z Asie, putuje přes Suezský průplav. A je toho opravdu hodně. Více než 50 obřích lodí všeho druhu jím propluje každý den. Jenže 25.3. se jedna z největších kontejnerových lodí na světě, vzpříčila v kanálu. Najela na mělčinu a zablokovala celý průplav:
A od té doby se jí snaží vyprostit. Bohužel neúspěšně. I když musíme ocenit snahu toho jednoho bagristy, na kterém tak závisí stav většiny Evropského obchodu:
Ono by to bylo vtipné, pokud by se tím opravdu doslova nezablokovala drtivá většina Evropského obchodu a spojení s Asií! Na obou stranách kanálu je nyní zácpa dohromady asi 150 lodí a hromadí se dál, protože se nedaří kanál zprůjezdnit. Každý den tak vznikají obrovské škody v miliardách dolarů. A hlavně už tak velké potíže s dodávkami mnoha produktů a zboží, jsou ještě větší. Pokud tu loď nevyprostí standardními metodami, což vypadá že prostě nepůjde, když se o to snaží už dva dny bez úspěchu, budou muset loď odhlehčit. Do čehož se tam pouštět nikdo nechce, protože jde o jednu z největších lodí na světě vezoucí až 20 tisíc kontejnerů! A vzhledem k tomu, že se zpříčila mimo pobřežní infrastrukturu, zabralo by jen samotné případné odlehčování a opětovné nakládání mnoho dní, což bude mít nedozírné následky a škody. A počítejte s tím, že spousta věcí v Evropě tak bude ještě hůře dostupná, protože na těch lodích i na té zpříčené je mnoho zboží, kterého už teď je nedostatek.
Takže by mě nepřekvapilo, kdyby teď aktuálně nejčastější "výmluva" dodavatelů a distributorů byla: „zpozdila se nám loď“. Já vím, že to zní trochu jako „pes mě sežral úkol“, ale někdy ten pes ten úkol opravdu sežere :). Ale vážně. Jsem v kontaktu s mnoha výrobci, všichni řeší nedostatek prakticky všeho a potvrzují, že na těch lodích je spousta věcí, na které čekají, takže teď opravdu mnozí jen mlátí hlavou do stolu, což je asi tak to jediné, co s tím mohou teď dělat. Nechtěl bych být kapitán té lodi ani pojišťovna majitele …
Aktualizace: V pondělí 29.3. se podařilo uvízlou loď konečně vysvobodit a odpoledne tak uvolnit průplav. Škody za 6ti denní ucpávku činí kolem 10 miliard dolarů, zpoždění a narušení už tak narušených dodavatelských řetězců jsou ale významné. Navíc zdaleka neskončí, protože z kapacitních důvodů může kanálem proplout jen omezené množství velkých lodí (obvykle kolem 50 denně). V současnosti je ale fronta téměř 300 lodí. Každopádně tenhle incident připomněl obrovskou zranitelnost a slabiny současného světa, fakt že Evropa je naprosto závislá na výrobě v Asii a je nesamostatná v řadě klíčových oblastech. A stačí chyba jednoho člověk a celý řetězec může být vážně narušen. Tím spíše, že podobná chyba nebo nehoda se může kdykoliv opakovat. Každopádně Evropa by měla pracovat zejména na technologické nezávislosti výroby pro svůj trh, speciálně když chce propagovat přechod na zelenější technologie, tak by se všechny potřebné materiály a technologie u nás také měly vyrábět, protože je neekonomické a neekologické to přeci tahat z druhé strany světa, kde to vzniká kdoví v jakých podmínkách …
No podle toho bahna na kraji si s pravidelným čištěním od nánosů taky moc hlavu nelámou. Každopádně běžnému člověku může být jedno, jestli grafiku nekoupí kvůli těžaři a nebo kvůli lodi. A spoustu dalších věcí už není teď, alespoň lidi vidí, jak bylo rozumné si zlikvidovat výrobu a vše dělat na druhém konci světa
Cely vset nie , iba Europa ;-) Cez Suez ide cca 12 % svetovej dopravy. Obchadzka okolo Afriky znamena + 12az 18 dni a mastny priplatok za extra minute palivo ...
Horší je šance že výlet(i s nákladem) skončí u Somálska,.. ale tech 12 dní neni tak strašné, je pravdepodobné že vyprošťovaní + poradí rade i tech 18 dní presáhne snadno. Cena Paliva vz stráty se zdržení,..
No jo najviac je na tom zarazajuce ze zjavne spravca kanala nieje dostatocne pripraveny rychlo riesit aj taketo nehody. Je az tragikomicke ako sa tam niekolko dni motaju zo 2 barge a 8 remorkerov bez viditelneho posunu k vysledku. Z tych 8 remorekov je len iba jeden Baraka1 trochu vacsi s taznou kapacitou 160 ton. Nechapem ako chcu s takymi slabuckymi tahacmi posunut na plytcine zaseknutu 200 000 ton tazku lod ? Skodaze dalsie cakajuce velke lode niesu prisposobene na moznost potlacit. Pri takom pokuse by sa im predky pokrcili ako papier nehovoriac o tom ako by prevalili bok samotnej Ever Given...Tak im asi neostane ine len pokracovat v bagrovani zeme okolo a s pod lode.
Se do nás furt nedrbal a neštval nás proti Rusku, už dávno mohla být hotová Nová hedvábná stezka a vozilo by se z Číny zboží vlakem. Byly by tak dvě cesty (vlaková dokonce výrazně ekologičtější) a problém by nebyl. Jenže proč by Rusko investovalo cca 120 miliard dolarů do obnovy Transsibiřské magistrály, když by neustále hrozilo, že na pokyn lenního pána evropští vazalové tuhle cestu zavřou a Rusko bude sčítat škody.
se klidně vozit může, ta železnice funguje .... a nevede přes území USA takže ti se do toho nemontují ... jenže vede přes území hned několika států, kteří mají s Ruskem historické zkušenosti, včetně ČR a ti nám jasně říkají, co je Rusko zač ...
Na druhou stranu je otázkou, zda současná situace, kdy se v číně vyrábí všechno, je dlouhodobě vhodná strategie ....
Jedna kolej se nehodí pro časté táhání nákladu, má malou propustnost a stabilitu.
Tranzitní koridor vyžaduje dvě koleje (pro každý směr i jako lokální záloha).
Nevím co s tím Rusem máte, ale pokud si trochu zavzpomínáme, tak to byl Západ, kdo zničil Československo s tichou podporou Polska. A byl to Němec s Polákem, kteří si rozebrali naši krásnou zemičku. Poněmčení a tvrdá polonizaze tu jela do té doby, než Němec skrčil pakt Piłsudski-Hitler do koše. V Číně se dávno nevyrábí vše, dnes je v kurzu Indie. Železnice je to správné řešení z Asie do Małaszewicz. Bez lodí to však nikdy nepůjde! Nedělejte z týdenního zpoždění vědu. Tehle problém může přispět k lepší logistice do budoucna. Pokud jde o PC, tak je naprostá zhovadilost kupovat zen3+gk za dnešní ceny. Když nákup za draho, tak jedině zen4, DDR5, gk7900. Do roku 2022 máme čas.
Němec s Polákem si rozebrali naši zemičku za podpory Anglie, Francie a... Ruska. A víš o tom, že Stalin se snažil získat vliv nad naší zemí už před válkou? Spousta zemí, včetně těch západních, nám ublížila, spojenci nejvíc tím, že nás na Jaltě nechali Stalinovi. Ale že všech nejvíc nám uškodilo Rusko tím, že si nás zařadilo k sobě do východního bloku.
Jasně 365.000 lidí u nás zahynulo kvůli Německu, ale nejvíc nám ublížilo Rusko. Stalin se taky snažil domluvit se západem proti Německu, ale nechtěli, kalkulovali s tím, že se Německo pustí na východ, což taky udělal, ale nejdřív zabral západní evropu I když Stalin taky trochu kalkulovat s tím, že si to Němci rozdají s Francii jako za první světové a jakmile se vyčerpají zákopovou válkou, vezme Evropu jedním vrzem
Tak abychom byli v obraze, třeba i jen díky učivu ZŠ, připomeňme si už 1. sv. válku. Německo, aby oslabilo Rusko a byla tak východní fronta oslabena/uzavřena, posílá vlak s haldou zlata a peněz kam? Do Ruska komunistům a Leninovi na revoluci. Už zde se mohou hledat kořeny pozdějšího nekompromisního nástupu komunistů. Myslíte, že bez peněz by něco zvládli?
Dále – Evropa a nástup Hitlera a nacionalismu v Německu – díky expanzivní agresivní politice a strachu především Anglie a Francie je Německu a Hitlerovi povoleno vše. A kořeny jsou opět hned po 1. sv. válce. Německo nesmělo vyrábět a vlastnit ponorky i další ozbrojené složky měly být výrazně omezené. Výsledek? Celá Evropa věděla a viděla, jak Německo zbrojí a nic proti tomu neudělala, smlouvám a mezinárodnímu právu navzdory.
1938 – opět „západní spojenci“ Francie a Anglie „prodávají“ oblasti sudet ČSR, v podstatě obětují Československo v bláhové naději, že to Hitlerovi bude stačit (btw jediný, kdo nabízel jakousi pomoc bylo Rusko/SSSR i bez toho, že by se připojila Francie – s odkazem na smlouvu FR/ČSR/SSSR). Získali tím kolik? Necelé 2 roky? 1939 Německo obsazuje České země, 14. 3. Slovensko vyhlašuje klerofašistický Slovenský štát a „žádá“ velkoněmeckou říši o „ochranu“. Pořád se bavíme jen o západní Evropě a našich „spojencích“. Naši zemi si rozeberou Německo a Poláci, na Těšínsku se bojuje s Polskem. To ještě Poláci netuší, co je v září čeká. Až tam se ukazují Rusové/Sovětský svaz a Stalin, kdy si na základě smlouvy s Hitlerem rozeberou Polsko.
Rusko, potažmo Sovětský svaz nám a naší zemí ublížilo daleko později, po válce. Ale prvotně se jednalo o „západ“, který ovlivnil prudký tok dějin v celém 20. století.
Čili – víme, co umí Rusko, ale nikdo už neříká „víme co umí západ“, i když nás nespočetněkrát zradil a prodal. Je třeba se dívat na dějiny objektivněji a trochu s nadhledem.
to je ještě v pohodě, znám lidi co jedou stále s kartami ještě staršími jako GTX 980Ti nebo novějšími ale na podobné výkonové úrovni jako je ta GTX 980Ti nebo možná i o něco nižší ( třeba RX 580 nebo GTX 1660 atp.) a chtěli si koupit něco lepšího jako např. tu RX 6700xt nebo někteří třeba chtěli koupit i tu 6800/6900 xt/ RTX 3080 ale to nejde a když už tak za cenu která je skoro o 100% vyšší než jaká by normálně byla, jako např. nyní koukám že mají skladem v tsbohemia RX 6900 XT za 56 490,- Odkaz a to si prostě už i člověk co byl ochotný dát za grafiku 30-40 tis. prostě rozmyslí
Nechápu, co tady brečíte... To si jako fakt myslíte, že v těch kontyšech se vozí grafické karty a podobné věci?
Na to zapomeňte.
Zboží s měrnou cenou 500+ USD/kg se dopravuje obvykle letecky. To si dnes nikdo nelajzne to poslat lodí.
ne, nemyslíme, víme to .... vozí se tam podobné věci, grafické karty, desky, skříně, zdroje, veškeré periferie atd. letecky se z PC HW přepravuje jen minimum věcí, protože je to dost objemné a těžké zboží ....
heh, zkus poslat blby jeden kontejner letadlem a lodi a pak porovnej naklady, myslim ze to potom pochopis..
To neni jak poslat par malych balicku individualnich objednavek z aliexpresu za par susnu na prazdnych sedackach letadel osobni dopravy (dokud teda byla), protoze to letadlo uz zaplatil nekdo jiny a letelo by tak jako tak. Posilat kontejnery zbozi letadly je drahe i pro Apple a to uz je jo co rict..
Mapu jsem viděl ale, kdyby ta loď uvízla na delší dobu, tak by se to třeba vyplatilo. Ještě mají možnost kolem Afriky. Ale tady se aspoň ukazuje, jak je špatně, když existuje pouze jedna možnost/cesta. Něco se podělá a většina světa je v háji. To stejný, že se prakticky všechno vyrábí v Číně. Potom to tak dopadá. :/
No ono je primárně špatně, že se vše vyrábí na jednom místě na světe, Čína, Indie atd. pak je jasné, že pokud se jedna země rozhodne např. pro embargo a byť jen na týden zastaví výrobu a vývoz, tak se zbytek světa po****. V honbě za levnou pracovní sílou (a kdysi čistějším ovzduším pro výrobu, což už dávno není pravda) se takřka vše, co se týká elektroniky dělá v Číně a okolí. A na to zbytek světa dojede.
Stačí, když se pár dodavatelů/výrobců v Asii nakrkne, a svět bude bez telefonů, počítačů, aut a spousty dalších výrobků.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!