Výrobci dokázali již z velké části vyřešit potíže ve výrobě, teď však řeší nevyřešitelné. Dopravu.
Nejen Čína se potýká s novou velkou vlnou agresivní varianty Covidu. Ačkoliv je většina tamní klíčové populace očkována, jde o očkování Čínskými vakcínami, které mají velmi nízkou účinnost a efektivitu. Obojí navíc v čase ještě rychle klesá. Navíc díky tomu, že se Covid a jeho šíření v populacích nepodařilo nikdy zastavit, vir má tak skvělou možnost dále mutovat. Vznikají tak jeho agresivnější nakažlivější a silnější varianty se všemi důsledky pro očkované i neočkované. A ty právě nastupují. Situace se prudce zhoršuje v mnoha částech světa. A to jsou stále ještě letní měsíce, kdy se měla situace naopak uklidnit – v mnoha částech světa jsou už teď přetížené nemocnice, a to se řítíme pomalu ale jistě do podzimu, kdy virus a jeho šíření exponenciálně zesílí. To není dobrá výchozí situace, tím spíše že i když je před námi nevyhnutelně nová silná vlna, mnozí lidé to opět nevnímají a podceňují, protože nechápou, jak funguje exponenciála, ani že důsledky věcí přes 2-3 týdny jsou k vidění teprve dnes a věci z dneška se projeví za 2-3 týdny. Falešný pocit klidu u nás i v jiných částech světa je opravdu jen klid před bouří a co nás čeká, to zažívají již jinde …
Problém narůstá zejména v Asii a speciálně v Číně. Tamní vláda pochopitelně lže o skutečných číslech a rozsahu nákazy, stejně jako to dělala dříve. Oficiální čísla jsou násobně nižší než jsou ta skutečná. Ovšem ani Čínská vláda nedokáže utajit zavírání měst včetně klíčových výrobních a dopravních oblastí. Tyto přísné uzávěry svým rozsahem a následky vůbec neodpovídají těm oficiálně hlášeným nízkým číslům, takže je jasné, že reálná situace musí být velmi vážná. Tím spíše, že Čína prakticky v těchto týdnech paralyzovala už tak přetíženou a nestíhající dopravu …
- Dotkne se nás to všech – zdražování a problémy s dostupností
Nejde zdaleka jen o počítače a počítačové komponenty, tady se naopak situace trochu zlepšila, díky tomu, že ta obrovská poptávka trvající už prakticky rok, je postupně naplňována. Nicméně situace má do normálu (a mít ještě dlouho bude) opravdu hodně daleko. Ještě daleko větší problémy narůstají ve stavebnictví, ale třeba i prodejci kuchyní, nábytku, aut a mnoha dalších věcí nemají dnes prakticky co prodávat. A to, co prodají, tak mnozí si mohou cenu zvýšit klidně násobně, a stejně se to okamžitě prodá.
Pokud si myslíte, že je to stále dáno zejména problémy ve výrobě, tak nikoliv. Drtivá většina potíží je dnes dána nikoliv kapacitně nestíhající výrobou (ta jede více než naplno a chrlí obrovské množství všeho), potíž je s dopravou. Díky globalizaci se většina produktů vyrábí různě po světě, nejvíce samozřejmě v Asii. A i když jsou továrny třeba v USA nebo v Evropě, i tyto továrny jsou často silně závislé na dodávkách komponent, materiálů a polotovarů z Asie, speciálně z Číny, kde se těží a zpracovává drtivá většina surovin. Problém je, že doprava všeho z Číny vázne.
Situace to není nová, přišla s prvními Koronavirovými omezeními, kdy už tehdy se vytvořily fronty a prodlení a tomu také odpovídají zvýšené ceny atd. Od té doby se však nejen že situace nezlepšila, ale rapidně se zhoršila a zhoršuje. Výrobní závody v Asii obnovily plně produkci rychle, mnohé ji navýšily na rekordní objemy, ale vyrobené zboží zůstává zaseknuté v Číně. Tamní klíčové sklady, překladiště a přístavy jsou naprosto přecpané zbožím, ale chybí kapacity na jeho přepravu. Nejsou kontejnery, nejsou lodě a mnohé z těch co jsou, tak čekají ve frontách. A situace se nelepší, naopak se prudce zhoršuje.
Zásadní ranou jsou právě nové Koronavirové uzávěry v Číně. Tamní vláda zavřela několik oblastí, včetně několika klíčových přístavů, či jejich částí. Ty už teď jsou navíc naprosto přeplněné nestíhají. Výsledkem bude další hromadění zboží, další zpoždění dodávek a další růst cen dopravy. Ta je na násobcích obvyklých hodnot. Navíc i ty ceníky jsou dnes spíše jen cárem papíru, ceny se domlouvají prakticky „na místě“ a jednoduše kdo zaplatí víc, toho zboží jede. Není dost místa pro všechny. Reálné ceny jsou tak mnohem vyšší, než ty v cenících a na papíře. No a kdo to všechno zaplatí?
Samozřejmě zákazníci. A ty ceny nebudou vyšší jen kvůli nákladům na dopravu, budou vyšší i proto, že mnoho zboží není dostupné. Výběr je proto omezený, a to málo co je, tak často nestačí stále zvýšené poptávce. A cena tak stoupá i proto. V současné chvíli je tak silně narušený celosvětový přepravní řetězec, což silně narušuje výrobní řetězec. Některá odvětví jsou samozřejmě zasažena více než jiná. Mnoho věcí je úzce provázaných a bez stabilního zásobování nemůže fungovat, protože výroba spoléhá na pravidelné dodávky materiálů a polotovarů. Většina výrobců nemá vlastní výrobu potřebných komponent natož materiálů a nemá ani skladové zásoby. A ty co měli, tak se vyčerpali. No a protože situace v dopravě se nejenže nezlepšuje, ale ještě zhoršuje a neexistuje žádné rychlé a snadné řešení, je prakticky jisté, že situace mnoha produktů na trhu, jejich dostupnosti a cen, se jen tak nezlepší …
- Je více problémů ale žádné rychlé a snadné řešení …
Potíž je i jen plánování vydání novinek a uvedení nových modelů na trh. V redakci máme ohromnou hromadu produktů na recenze a testy. Ty jsou k nám zasílány letecky s tím, že je samozřejmě máme stihnout otestovat na uvedení, tedy před tím, než jsou ty produkty reálně dodány do distribuce a prodej zahájen. Jenže u drtivé většiny těchto věcí výrobce neustále posouvá termín uvedení. Mám tak rozpracovaných mnoho recenzí, které nemohu dokončit ani vydat, protože produkt stále nebyl ohlášen a vydán. A i ty, co se výrobci nakonec s odklady rozhodnout vydat a ohlásit, tak mnohé nejsou stejně v obchodech dostupné i další týdny, takže naše recenze je sice fajn, ale když si ten produkt nikdo nemůže koupit, je to trochu frustrující ….
Všechny firmy dnes říkají to samé, problém není u mnoha věcí už ani tak sama výroba, ale čím dál více doprava. Její vysoká cena dnes je jedna věc, ale fakt, že se prakticky nedá spolehnout na žádný termín dodání je zásadní problém, které dělá plánování a vydání, prakticky nemožné. Zpoždění dodávek je dnes naprosto běžnou realitou. Není tak otázkou jestli se vaše dodávka zpozdí, to je dnes prakticky jistota, ale o kolik to bude. Ti nejšťastnější operují s termíny zpoždění v délce 2 – 6 týdnů, většina však počítá s lhůtami v rozptylu 1 – 2 měsíců. Ti, co mají současně i problémy ve výrobě způsobené také problémy v dopravě potřebných komponent, tak často neví, jestli teď objednané finální zboží dorazí za 6 nebo třeba za 12 měsíců. V některých oblastech a u některých firem je situace tak špatná, že mají prázdné sklady, řady objednávek ale nemají co prodávat a dodávat. A nemají kde nakoupit. Obvyklé lhůty dodání několika týdnů, se protáhly na mnoho měsíců a ani pak nikdo negarantuje vůbec nic. Smlouvy jsou dnes často jen zbytečný cár papíru, zejména čínští dodavatelů nemají problém domluvenou dodávku prodat narychlo někomu jinému, protože prostě víc zaplatil. Nebo se vaše zboží prostě „nevejde“ na loď a čekáte tak dál. A tomu samozřejmě odpovídají i finální ceny pro zákazníky, kdy nějaké doporučené ceny jsou dnes také jen na ozdobu a pro čistě „akademickou“ diskusi. S realitou nemají a nemohou dnes mít nic společného …
Rád bych zakončil tenhle negativní článek nějak pozitivně, ale není moc objektivně pozitivních informací na tohle téma. Jediné rychlé řešení by bylo okamžité snížení poptávky po produktech tak, aby logistika měla čas dohnat zásobování a věci se vrátily do „normálu“. Jenže na nějaké prudké opadnutí poptávky to zatím úplně nevypadá. Lidi mají navíc ohromné množství naspořených i půjčených peněz, vlády rychle tisknou další, spousta lidí má také díky uzávěrám a nově objeveným výhodám práce z domova najednou hodně času kolem, a tak všichni nakupují jak vzteklí. Takže žádné pozitivní zprávy nejsou, v mnoha oblastech se situace spíše ještě rapidně zhorší, jen v málokteré se věci o něco zlepší. Nás jako fandy IT může jen těšit, že výrobci Hardware jsou obvykle mnohem, flexibilnější a agresivnější, takže mnozí své dodávky produktů prostě celým tím marastem protlačí. Není to tedy tak, že by nebylo co kupovat.
Postavit si PC nebo koupit si NB prostě normálně jde, jeden máte o něco omezenější výběr a ceny mají do ideálních, ale i těch doporučených, často daleko, byť jsou mezi různými odvětvími komponent značné rozdíly situace. Například vůbec nejsou potíže s procesory a základními deskami, toho je dost, speciálně v některých segmentech, kde prodeje komplikuje především situace s cenami grafických karet. Atd. takže pokud jde o počítače a novinky, ještě tenhle rok jich uvidíte a otestujeme spoustu … avšak i jejich ceny bude ovlivňovat situace v dopravě apod.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|