TEST: GIGABYTE AMD Radeon RX 6950 XT – nová verze nejlepší herní grafické karty současnosti
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Úterý, 10 květen 2022
alt

 

 

 

 

  • TEST: GIGABYTE AMD Radeon RX 6950 XT

                            – nová verze nejlepší herní grafické karty současnosti

Dnes už tedy mohu oficiálně představit první z vylepšených variant RX 6000 XT modelů, které si AMD připravilo. Konkrétně se podíváme na nový Radeon RX 6950 XT v podání Gigabyte Gaming OC edice. Což přes „relativně nízkou cenu“ je aktuálně jedna z vůbec nejvýkonnějších herních grafických karet na současném trhu.

  • AMD Radeon RX 6x50 XT modely. O co jde?

Pokud sledujete naše aktuality pravidelně, tak víte, o co jde v případě nových modelů Radeon RX 6650 XT, RX 6750 XT a RX 6950 XT. Pro ostatní tedy zopakuji :). Jedná se o nutný technologický update, kdy se změnila situace ve výrobě GDDR6 pamětí. Dosavadní široce používány základ v podobně 16GHz GDDR6, nahrazují ve výrobě 18GHz čipy. Není to tak, že by 16GHz končily úplně, ale jejich výroba je utlumována, protože do výroby vstupují novější ještě rychlejší. V produkci jsou totiž už nyní 20GHz a 24GHz čipy, které budou použity na novou generaci karet od konce tohoto roku. 18GHz čipy tak v podstatě přebírají pozici „základní modelové nabídky“ GDDR6.

AMD RX 6000 série karet ale až na dvě výjimky (RX 6500 XT a hodně speciální RX 6950 XTX), doposud používaly výhradně právě ty 16GHz čipy. Nicméně nemůžete jen tak vzít prodávaný produkt a prohodit tam čipy, i když fyzicky je to přesně to, co se stalo. Kvůli zákonům ale i spolehlivosti apod. musíte prostě všechno znovu otestovat, hlavně certifikovat a vydat zkrátka jako nový produkt/model. AMD se tak rozhodlo pro jednoznačnější označení, a že ty 18GHz čipy nasadí na tři karty, a to konkrétně ty modely, které používají plnou verzi aktuálních NAVI 2x jader.

Radeon RX 6650 XT (NAVI 23) přímo nahrazuje RX 6600 XT, který dále vyráběn nebude. Radeon RX 6750 XT (NAVI 22) sice přímo nemá RX 6700 XT nahradit, ale vzhledem k situaci se tak také nepochybně stane, a to samé se týká RX 6900 XT (NAVI 21), kdy výroba tohoto modelu byla utlumována, takže RX 6950 XT jej fakticky také nahrazuje. Oficiálně ale AMD v tuto chvíli ukončuje (EOL status) jen RX 6600 XT. Každopádně kromě použití rychlejších GDDR6 pamětí, což tedy zvedne u všech tří karet paměťovou propustnost, AMD zvýšilo lehce i boost takty GPU samotného a také TBP celé karty. Současně aktualizovalo doporučené ceny, které pochopitelně plně reflektují současné náklady na výrobu a celosvětovou situaci.

  • AMD Radeon RX 6950 XT 16GB

V redakci máme i ostatní modely, dnes ale začneme tím nejvýkonnějším. Radeon RX 6950 XT je tedy RX 6900 XT s vyšším TDP (330W vs 300W) odpovídající vyšším taktům GPU (2310MHz vs 2250MHz) a použití 18GHz místo 16GHz GDDR6 pamětí. A to je vlastně všechno, co je nového :).

AMD sice prodává na svých stránkách i tu pěknou referenční verzi, která je fyzicky stále stejná, ale na běžném trhu uvidíme v našich obchodech výhradně nereferenční verze, kdy výrobci překvapivě nepoužili ten stejný design, jako mají u dosavadních RX 6900 XT variant. V mnoha případech tu máme zcela nové edice, často s mnohem většími chladiči, které jsou podobné těm na modelech RTX 3090 Ti. A jednu takovou tu dnes máme.

  • Gigabyte Radeon RX 6950 XT Gaming OC 16GB

Do redakce nám dorazila GAMING OC edice od společnosti Gigabyte, která je opravdu výrazně větší, než dosavadní GAMING OC verze 6900 XT od stejného výrobce. Ta byla výrazně kratší a užší a měla 85mm ventilátory.

Novinka je o poznání delší (33,5cm) je mnohem širší (14,5cm) a i když je vybavena také trojicí ventilátorů, nově mají 100mm průměr! Karta má také přehnané 3x 8-pin napájení, ačkoliv její TBP nepřesahuje 400W TGP v případě OC edice Gigabyte.

Ten ale navýšil referenční TBP opravdu výrazně přes 330W, i když takty zvýšil jen minimálně na 2324MHz v případě boostu na GPU. Karta má přepínatelný BIOS (Silent a Performance režim), který ovlivňuje jen charakteristiku chodu ventilátorů (tedy hlučnost a teploty).

Pokud jde o cenu, AMD ohlásilo RX 6950 XT za 1099 dolarů, což je o 100 dolarů více než byla původní cena RX 6900 XT z roku 2020. Nicméně ono to vlastně není zdražení, protože kvůli inflaci, která se pohybuje běžně kolem nepěkných 10+% dnes, to znamená, že těch 100 dolarů přesně odpovídá inflaci. Takže 6950 XT fakticky stojí v současných penězích to samé co stála RX 6900 XT. V případě nereferenčních edic, které budou o něco dražší, se bude cena pohybovat kolem 1200 dolarů v závislosti na edici, kdy dobrou zprávou je, že vzhledem k výrazně lepší dostupnosti karet, opadnutí poptávky těžařů i hráčů, budou karty nejen fyzicky dostupné, ale za ty doporučené ceny se budou i běžně prodávat, což tady už více jak rok nebylo. Celý rok 2021 jsme si o kartě s výkonem RX 6900/6950 XT „jen“ za 1100 dolarů, mohli nechat tak akorát zdát … se štěstím se za to prodávaly karty o dvě třídy nižší :(.

  • Konkurence

AMD si docela věří a posílá RX 6950 XT přímo proti RTX 3090, která ovšem má doporučenou (i reálnou) cenu ohromných 1500 dolarů (současným kurzem 23,7 je to 43 000 korun vč. DPH). Což proti „pouze“ 1099 dolarům (31 500 korun vč. DPH) za RX 6950 XT je podstatný rozdíl. Nemluvě o RTX 3090 Ti, která stojí nehorázných 2000 dolarů (57 500 korun vč. DPH). Takže NVIDIA by musela být o polovinu až dvojnásobek výkonnější, aby ty ceny uhájila. No mohu předem prozradit, že opravdu není. AMD přes výrazně nižší cenu útočí s RX 6950 XT na pozici nejvýkonnější herní grafiky současnosti, a GB se svou OC edicí ten výkon ještě o pár % posouvá výše …

Jaká tedy je v praxi? Otestovali jsme ji …

 

 

  • Gigabyte Radeon RX 6950 XT Gaming OC 16GB

                                                                              – grafická karta a TESTY

Žádné zásadní novinky GB u své Gaming OC edice nevymýšlelo, i když jde fakticky o TOP model, balení je prakticky stejné, jako u jiných Gigabyte karet i za zlomek ceny této. Nicméně prostě funguje a plné účel.

Výrobce nicméně překvapivě nepoužil stejný nereferenční design, jako u své dosavadní RX 6900 XT GAMING OC edice. Karty sice vypadají podobně, 6950 XT verze je ale výrazně větší a mohutnější.

Chladič byl do všech stran protažen, karta má tak 33,5cm na délku (což může být problém v některých skříních, kam se prostě nevejde) a 14,5cm na výšku. Zabírá plné tři sloty a váha karty je přes 1700g.

Přepracován byl vlastně celý chladič, byť jde o funkčně stejný základ, místo 3x 85mm ventilátorů u 6900 XT verze má tahle 3x 100mm ventilátory s velkými lopatkami. Samozřejmě mají i režim 0dB, takže do cca 50°C teploty GPU se ani neroztočí a karta je chlazena zcela pasivně. Zadní strana je kryta velkým kovovým backplate s průduchy. Přepínač režimu S-mode a P-mode, které ovlivňují nastavení otáček ventilátorů, je na horní hraně vpředu.

Karta je vybavená decentním RGB podsvícením, vše plně nastavitelné v programu, takže může svítit i nesvítit, jak chcete.

Karta má jinak ve výbavě a technicky vše, co nabízí samozřejmě AMD Radeon RX 6000 série. Tedy DP 1.4, HDMI 2.1, na všem podporováno FreeSync Ultimate atd. A všechny další technologie s touto generací grafik spojené (Ray Tracing, FSR, akcelerace AI, atd). Po stránce technologické výbavy, architektury apod. se nic nezměnilo.

  • TESTY a měření výkonu

Tohle je další recenze/TEST, který vzniká na zcela nové sestavě, a hlavně skladbě testů. Starší sestavu/skladbu jsme používali více než rok. Nyní přišel čas vše pořádně aktualizovat (obvykle bychom tak činili každých několik měsíců, ale vzhledem k situaci s dostupností karet a nutností jejich testování to nebylo příliš důležité). Takže jsme nasadili nové hry, aktualizované na nejnovější verze, nejnovější ovladače atd. Výsledky by tak měly být docela dost rozdílné proti staré sestavě a mnoha výsledkům a recenzím, které vznikají na starých testech.

V sestavě jsme udělali ale jen minimální změny. Zůstal AMD RYZEN 5950X procesor se stejným aktivním PBO režimem. Vyměnili jsme desku za novější ASUS ROG CrossHair DARK HERO X570 variantu a také jsme změnili paměti za agresivnější rychlé modely, přenastavené na DDR4 3800MHz CL17 nastavení. A udělali pár drobných vylepšení, pokud jde o chlazení atd. Nicméně v případě sestavy vlastně celkově žádné velké změny nejsou. Hlavní změna se týká testovaných her a jejich nastavení. Tady je všechno nové.

Testujeme také prakticky výhradně nereferenční modely, tedy s výjimkou některých Radeon karet, které ovšem jsou/byly dostupné běžně v obchodech i v těch referencích. U NVIDIA jsme vyřadili z testů všechny tzv. „FE edice“ a nahradili je standardními OC nereferencemi. Důvodem je to, že NVIDIA svými FE edicemi, které normálně v obchodech nekoupíte, manipuluje s recenzemi a výsledky testů. FE edice jsou totiž ve skutečnosti speciálně vyladěné luxusní OC modely, které mají jeden z nejvyšších výkonů, vyšších než skutečné reference a běžné levnější edice. Ovšem mají nejnižší spotřebu a také uváděnu nejnižší cenu. Jenže realitou je, že v obchodech jsou výhradně dostupné nereferenční modely, které mají buď nižší, nebo když už podobný výkon, tak vždy s mnohem vyšší spotřebou a mnohem vyšší cenou. NVIDIA FE edice vůbec nereprezentují skutečnou realitu NVIDIA karet, které jsou nám v obchodech a PC skutečně nabízeny a prodávány. Těmi jsou vždy nereferenční OC edice, které mohou mít podobný, ale často spíše i nižší výkon než FE, ovšem vždy prostě žerou více a hlavně stojí více.

U AMD takový problém není, reference AMD RX 6000 se běžně prodávají. Navíc nereference jsou většinou skutečně OC edice, tedy jsou vždy výkonnější než reference, a rozdíl ve spotřebě tomu odpovídá. Z hlediska testování jsou to tedy skutečně reference, čímž NVIDIA FE modely rozhodně nejsou. Nicméně snažíme se obecně používat (pokud máme možnost a seženeme) pro testování tedy běžně prodávané edice jednotlivých karet, v testu tedy používáme následující modely AMD Radeon:

  • Sapphire NITRO+ RX 580 OC 8GB
  • ASUS ROG STRIX VEGA 64 OC 8GB
  • Gigabyte GAMING RX 5500 XT 8GB
  • Sapphire PULSE RX 5600 XT 6GB
  • Gigabyte AORUS RX 5700 XT OC 8GB
  • Gigabyte EAGLE RX 6600 8GB
  • Sapphire PULSE RX 6600 XT 8GB
  • AMD Radeon RX 6700 XT 12GB
  • AMD Radeon RX 6800 16GB
  • AMD Radeon RX 6800 XT 16GB
  • AMD Radeon RX 6900 XT 16GB

V případě NVIDIA grafik jsou použity následující modely:

  • ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB
  • PALIT StormX GTX 1660 SUPER OC 6GB
  • ASUS ROG STRIX GTX 1080 Ti 11GB
  • MSI VENTUS RTX 2060 6GB
  • MSI Gaming X RTX 2080 Ti 11GB
  • ASUS ROG STRIX RTX 3060 12GB OC
  • EVGA XC Gaming RTX 3060 Ti 8GB
  • Gigabyte Gaming OC RTX 3070 8GB
  • EVGA XC3 Ultra RTX 3070 Ti 8GB
  • ASUS ROG STRIX RTX 3080 10GB OC
  • MSI Gaming X TRIO RTX 3090 24GB
  • PALIT RTX 3090 Ti GameRock 24GB

Samozřejmě používáme Windows 10 Professional x64 s nejnovější aktualizací.  Nainstalovali jsme nejnovější verze testovaných her a samozřejmě nejnovější verze ovladačů AMD Radeon Software a NVIDIA GF. Jako obvykle testujeme s každou grafickou kartu každé měření 3x a výsledkem je průměr tří měření (v grafu zaokrouhlený na celé číslo). Testujeme nyní 8 her, každou ve 3 rozlišeních, což znamená že pro každou kartu děláme 72 jednotlivých měření. Testujeme obvykle na nejvyšší detaily včetně vyhlazování. A snažíme se vybrat hry tak, aby byly zastoupeny nejběžněji se vyskytující herní engine, na kterých běží i řada jiných her s podobnými výkonovými a technologickými požadavky. Netestujeme technicky zastaralé hry, ačkoliv jde o velmi hrané tituly jako CS GO, DOTA apod. protože nedokáží architekturu a výkon nových GPU využít. Všechny testy jsou také již s aktivním sBAR/SAM režimem.

A jaký je výkon karty v praxi? Podívejme se na pár testů …

 

 

  • Battlefield V (DirectX 12)

Stále aktuální hlavně multiplayerová hra, která má již slušnou optimalizaci a umí využít i pokročilejší technologie DirectX12. V aktuální verzi používá i DXR (Ray Tracing), který je zapnutelný na některých kartách AMD i NVIDIA, ale testujeme bez něj (je totiž vizuálně prakticky neviditelný, ale má znatelný vliv na FPS). Herní engine (Frostbite) pak používá celá řada her od EA, jde v podstatě o jejich hlavní technický základ. A používat jej bude i nadále, takže výkony grafik jsou tak podobné v mnoha dalších hrách a budou i nadále:

Všechny karty testujeme v režimu DirectX12 a hra běží na plné detaily (ultra+AA). Hra je také aktualizovaná na nejnovější verzi s nejnovějším update a na aktuálních ovladačích. Uvažovali jsme o tom, zařadit novější titul Battlefield 2042. Ovšem z technického hlediska je to stejný engine, jen v mnohem horší, méně optimalizovaném stavu zatím. Takže zůstáváme u BF5.

 

 

  • Cyberpunk 2077 (DirectX12)

Už je to rok od vydání této velmi očekáváné hry, a i když stále není ani zdaleka ve stavu (technickém i obsahovém), v jakém jsme ji očekávali. Poslední aktualizace během roku 2021 vylepšily ovšem věci natolik, že je hra konečně trochu použitelná pro testování. Tedy bez aktivního Ray Tracingu, který je nadále velmi neoptimalizovaný. Takže testujeme bez něj.

Jinak je vše testováno s maximálním nastavením, samozřejmě v nativních rozlišeních bez DLSS/FSR apod. Tvůrci mají v plánu stejný herní engine dále rozvíjet, CyberPunk se má dočkat několika přídavků a ve vývoji je i nový Zaklínač, který nepochybně bude používat vylepšený stejný engine. Takže ve srovnání grafických karet a jejich schopností pro následující roky, nesmí chybět.

 

 

  • Far Cry 6 (DirectX 12)

Další díl Far Cry série staví opět na stejným herním engine, jako předchůdci, Zde opět o něco málo vylepšený. Rozdíl není dramatický, stále jde o jeden z hůře optimalizovaných základů po stránce využití CPU apod. Ale poslední verze a aktualizace to trochu vylepšily. Každopádně takhle to šlape u nejnovějšího titulu:

Testováno je opět v nejvyšších detailech s texturami (které ovšem u méně jak 12GB grafik se zcela nenačtou, takže hra na grafikách s méně jak 12GB paměti vypadají trochu hůře). Jinak stejný engine bude používaný i nadále u budoucích her UBISOFT, takže stále velmi důležitá součást grafických benchmarků aktuálních karet.

 

 

  • Forza Horizon 5 (DirectX 12)

Nejnovější díl úspěšné závodní série používá stejný technický základ jako populární předchůdce. Jen s drobnými vylepšeními. Hra nejen skvěle vypadá, ale je dnes i výborně optimalizovaná, dokonce i na nejnovější grafické architektury AMD i NVIDIA. Takže zařadit ji do testů aktuálních grafik je přímo povinnost, pokud chceme hru, která skutečně je stavěna na současné generace karet:

Na to, jak skvěle hra vypadá, jde opravdu o výborně optimalizovaný titul. Navíc prakticky bez technických chyb a problémů, což je vzácné a testování hodně usnadňuje. A nepochybně bude tento engine a základ použit i pro další díly této dnes asi nejlepší arkádové závodní herní série.

 

 

  • Assassin’s Creed Valhalla (DirectX 12)

Jedna z nejlepších her série, opět využívající stejný a vylepšovaný herní engine. Za poslední měsíce dostala hra další technická i obsahová vylepšení a optimalizace. A další jsou v plánu, takže důležitá hra, který nesmí chybět ve srovnání výkonu a schopností současné generace GPU. A dnes běhá takto:

Testovány jsou maximální detaily, kdy je hra docela náročná, ale dá se to, ale na to, jak dobře vypadá, jde o jednu z lépe optimalizovaných her, a to plně již i pro současné architektury grafik. Navíc stejný herní engine a technická základ opět bude použit i u dalších herních titulů. Takže důležitý titul, který dokáže prozradit realitu o skutečném výkonu a použitelnosti současných karet pro další roky.

 

 

  • DooM Eternal (API VULKAN)

Jediná významná současná hra, využívající alternativní API základ, tedy VULKAN místo jinak dominantního DirectX. Jak víte, VULKAN je postavené na základech API MANTLE od AMD a byl kompletně převzat jako náhrada za OpenGL. DooM je pak drsná klasická akční hra a v nejnovějším díle se extrémně povedla. Herně i technicky a graficky. Detailní grafika není překvapivě příliš náročná na výkon:

Přestože jde o jednu z nejlépe vypadajících současných hrách, dokáže poskytovat stovky FPS na moderních grafikách. Testujeme v plných detailech bez RT, DLSS či FSR. Samozřejmě opět tento stejný technický základ bude nepochybně použit pro další hry tohoto vydavatele i série, takže důležitá součást grafických benchmarků, aby měly nějakou vypovídací hodnotu.

 

  • Provozní vlastnosti – spotřeba, chlazení, taktování

Důležitým aspektem výkonných grafik jsou samozřejmě provozní vlastnosti. Zejména spotřeba a s tím související chlazení. Nová generace výkonných grafik přichází s opravdu velmi vysokou spotřebou. Měříme průměr jednotlivých modelů ze všech našich herních testů, měřena je spotřeba celé PC bedny a takhle to vypadá:

Gigabyte Gaming OC překvapil. AMD říká, že RX 6950 XT má 330W TDP, což je o 30W více než původní RX 6900 XT, což platí o referencích, které to přísně dodržují. Bohužel nereference, speciálně u RX 6950 XT, to ženou mnohem výše. Výrobci prakticky kašlou na vyladění a cpou do 6950 XT mnohem více energie, než je třeba. Spotřeba této karty je tak o 75W vyšší než spotřeba původního 6900 XT v referenci. Nárůst výkonu tomu neodpovídá, takže efektivita se zřetelně zhoršila, i když je stále jasně lepší než u konkurence. I OC edice RX 6950 XT má stále nižší spotřebu, než mají typicky srovnatelné nereference RTX 3090, natož RTX 3090 Ti, které překračují i 450W.

To tedy vysvětluje použití tak masivního chlazení. Dokáže udržet teploty kolem 68°C (70°C v SILENT režimu) v zátěži. Hlučnost je pak poměrně nízká, ale není to nejtišší podobná edice na trhu. Na tak extrémně výkonnou kartu je ovšem relativně tichá. V klidových stavech je bezhlučná, protože ventilátory stojí úplně.

  • Taktování

Na rozdíl od NVIDIA RTX 3090 karet, kde ani ty luxusní OC nereferenční edice nelze nějak výrazně taktovat, nový RX 6950 XT má stejně jako RX 6900 XT ještě další potenciál. Gigabyte u novinky použil mohutnější chladič, což umožňuje vyhnat takty ještě výše než dříve. U RX 6900 XT s tím menším chladičem bylo možné kartu provozovat se stabilním boost taktem někde kolem 2600MHz. U této mohutnější edice je možné takty dostat na 2800MHz se stabilním boostem až kolem 2750MHz.

U RX 6950 XT jsou ale ještě použité ty 18GHz GDDR6 čipy v základu, což proti RX 6900 XT, kde byly jen 16GHz, které se realisticky daly nataktovat na cca 17GHz, je docela rozdíl. Lze je posunout v našem případě na 19 GHz. Proti už tak přetaktovanému základu stoupl výkon po tomto ručním taktováním o dalších 9%. Což není vůbec špatné s ohledem na téměř nulový potenciál OC u mnoha jiných karet v této výkonové třídě. Překvapivě spotřeba se už moc nezvýšila, pravděpodobně proto, že GB cpe do karty hodně už v tom svém OC základu.

Takže k závěrům …

 

 

  • Celkový výkon, SAM(rBAR), RayTracing atd.

Všechny testy jsme již prováděli už se zapnutou technologií AMD Smart Access Memory (pro AMD RX 5000/6000) grafiky a také obdobou v podobě univerzální rBAR pro NVIDIA (RTX 3000), kterou dnes AMD i Intel platformy běžně podporují. V některých hrách dokáže docela znatelně zvýšit výkon (i více než 10%, u některých her je ale přínos minimální až žádný.

Tyto technologie stále musíte ručně zapnout v BIOSu, ovšem pak už prostě fungují. A protože jsme nezjistily žádné nevýhody a nedostatky (nemá to nikdy negativní vliv na výkon), ponecháváme ji prostě už zapnutou stále. Nevím, proč AMD a Intel nechávají SAM/rBAR v základu neaktivní. Už to nedává smysl.

  • Ray Tracing

Do celkových výsledků zatím nezapočítáváme testy s Ray Tracingem. Ono totiž srovnávat AMD Radeon vs NVIDIA grafiky s RT efekty v některých dosud vydaných hrách, je naprosto neobjektivní. Starší hry s RT efekty vyšly před dobou, v základu RT efekty neměly a dostaly je poději s update a optimalizací výhradně pro RTX grafiky NVIDIA. Ty samé hry ale stále nedostaly žádnou podobnou optimalizaci pro Radeon RX 6000 grafiky, takže srovnávat za těchto podmínek výkon karet pod RT v těchto hrách? Příkladem takové hry je například METRO EXODUS:

Hra nemá vůbec optimalizaci na RX 6000 sérii, a DRX/RT technologie byla vyvinuta a optimalizována přímo a jedině pro NVIDIA RTX 2000/3000 sérii. V této hře jsou také Ray Tracing efekty dost přehnané. Zejména co do vlivu na výkon, kdy znamenají pokles FPS o 35 až 45%. Což je hodně vzhledem k malému vizuálnímu přínosu. Většina novějších her, které už berou ohled na novější RDNA 2 architekturu AMD, která se totiž nachází i v konzolích, které to musí také zvládat, používá Ray Tracing (DXR) efekty v univerzálnější a jednodušší verzi. Příkladem takové hry (a většina nových to má stejně) je například F1 2021:

Zde je DXR použito lehce na stíny a pár efektů nasvícení. Daň za zapnutí je také mnohem menší, zhruba něco mezi 15 - 25% FPS. Stále pak obecně platí, že ten téměř neviditelný vizuální efekt, který přináší RT do v současnosti plně rasterizovaných her, žere tolik výkonu, že zapínat ho nemá dnes smysl. RTX 3000 a RX 6000 GPU obecně prostě nemají dost výkonu na smysluplný real time Ray Tracing ve hrách. A je to dnes jen marketing, než skutečně nyní pro hráče užitečná technologie. Smysl Ray tracingu je udělat celé nasvícení scény a odrazy touto metodou, pak je to z hlediska tvorby jednoduší než rasterizací. A výsledek je také více realistický. Bohužel v současnosti prostě nemají současné GPU dost výkonu tohle zvládnout. Potřeba bude několikanásobek jejich výkonu, aby to zvládnutelné bylo. Do té doby bude Ray Tracing jen extra prvkem, kdy bude doplňovat jinak stále rasterizovanou grafiku. Ale pokud to hry nabídnou, tak obě řady jej podporují. Ovšem DXR efekty je první věc, kterou bych u her vypnul, protože v současné době prostě za ty výkonové požadavky, vizuálním přínosem rozhodně nestojí. Smysl budou mít až o několik grafických generací později, kdy budou mít GPU několikanásobek současného výkonu.

  • Celkový výkon

Takže zásadní je stále jen a pouze rasterizační výkon, bez vlivu RT. A tam dnes vypadá výkonové srovnání takto:

Samozřejmě záleží na výběru her. V našem případě máme dobrý vzorek hlavních používaných technologií a moderních engine, které jsou a budou aktuální další roky.

Takže k závěrům …

 

 

  • Závěr a hodnocení

AMD Radeon RX 6950 XT je v mnoha případech nejvýkonnější herní grafická karta současnosti, prakticky vždy v nižších rozlišeních a často i ve vyšším 4K. Nejen že v mnoha případech překonává výrazně dražší RTX 3090, ale dokonce překonává i rovnou 2x dražší NVIDIA RTX 3090 Ti, kdy je tak už jasné, proč NVIDIA zoufalou 3090Ti vůbec vydávala. Bála se RX 6950 XT zcela oprávněně protože s jen RTX 3090 by herní trůn neměla šanci ani atakovat! V průměru je výkon těchto tří karet docela podobný, rozdíl není nijak markantní a RTX 3090 Ti dokáže RX 6950 XT porážet sem tam alespoň ve 4K, ale ne všude. AMD typicky vždy vyhrává v nižších rozlišeních, což vzhledem k nesrovnatelným cenám těchto tří produktů, znamená vlastně drtivou porážku pro NVIDIA. RTX 3090/3090 Ti jsou opravdu mizerná nabídka a rozhodně nestojí ani za úvahu, natož za koupi. Velmi předražené karty za ničemu neodpovídající ceny, které jsou prakticky krádeží za bílého dne.

Paradoxně Radeon RX 6950 XT, ač je nejdražší a zdaleka nejméně výhodnou kartou v celé AMD Radeon RX 6000 sérii, má tak vlastně vynikající poměr cena/výkon ve srovnání podobně výkonných karet na trhu. Za cenu RTX 3090/3090 Ti můžete mít podobně výkonný Radeon RX 6950 XT, a slušnou část či dokonce celý zbytek PC k tomu. Tomu se dá těžko říkat vyrovnaná nabídka a souboj.

NVIDIA totiž za cenu RX 6950 XT 16GB edic, nabízí jen RTX 3080 Ti 12GB, což je už znatelně slabší a hůře vybavená karta. Tohle tedy vysvětluje, proč se AMD s RX 6950 XT vůbec obtěžovalo na trh a současně proč NV narychlo vydávala tu šílenou RTX 3090 Ti, ačkoliv víme, že zhruba za půl roku přijdou na trhu zcela jistě modely nové generace, které za tuhle cenu budou podstatně výkonnější. Současná nabídka NVIDIA je ovšem tak mizerná a cílí jen na uživatele, kteří neznají hodnotu věcí a kupují předražené věci za ceny, za které nestojí, že ignoruje ty, kteří očekávají slušný produkt za slušné peníze. A ten v této nejvyšší třídě grafických karet dnes nabízí jen AMD RX 6900 XT a nyní i RX 6950 XT karty.

U RX 6950 XT je podle mě jediným negativem jednoznačně výrazné zvýšení spotřeby. Tedy přesněji řečeno růst spotřeby u nereferencí, kde to výrobci nesmyslně přehání. AMD stanovilo TGP na 330W, ale nereferenční edice to ženou na 370 – 380W! A stojím si za tím, že bezdůvodně. Jejich takt GPU není o moc vyšší, než má reference a nic nevysvětluje ty desítky W navíc. Já jsem záměrně zkusil stáhnout napětí na testované Gigabyte GAMING OC edice, a hádejte co?! O 50W nižší spotřeba, bez vlivu na výkon či stabilitu. A to jsem neměl moc času si s tím skutečně pohrát, kdy u své původní RX 6900 XT jsem schopen se dostat na 250W při zachování plného výkonu z 300W.

Skoro mě přijde, že výrobci grafik záměrně ženou spotřebu u RX 6950 XT edic vzhůru, protože spotřeba jejich edic RTX 3090/3090 Ti s podobným či spíše nižším výkonem je ještě výrazně vyšší, tak aby to nevypadalo tak hloupě. Protože pokud by RX 6950 XT skutečně nadále měly jen těch 330W, tak podobně výkonné RTX 3090 Ti edice se 450W, vypadají vážně hloupě. AMD by mělo stejný výkon za bezmála jen poloviční cenu a ještě o 25% nižší spotřebou? To už by všechny zákazníky donutilo více přemýšlet. Je mě ale líto, že si výrobci nedali s tím vyladěním větší práci, protože jsem si jist, že RX 6950 XT nemusí překračovat ani 350W. Problém je to prostě v tom, že 300+W grafiky jsou v praxi nepříjemné na provoz, vzhledem k tomu generovanému teplu v běžné místnosti. Takže velmi nerad vidím, že výrobci tak lehkomyslně zbytečně ženou spotřebu výše, než je nutné a nesnaží se zejména v současné době energetické krize, o větší efektivitu.

  • Závěr

Samozřejmě pokud máte RX 6900 XT, není RX 6950 XT pro vás zajímavá, ale to není její účel. Pokud ovšem stále nemáte výkonnou kartu nové generace a nákup jste pochopitelně kvůli jejich dosavadním cenám odkládali, je novinka velmi zajímavá. Tedy pokud je maximální herní výkon to, co vás primárně zajímá.

V mnoha případech je RX 6950 XT dokonce vůbec nejvýkonnější herní grafika současnosti, ne všude, ale v mnoha případech i v průměru ano. Výjimkou jsou většinou Ray tracing nastavení, kde má NVIDIA o něco navrch, ale ne v každé hře, v novějších s lepšími optimalizacemi je to vyrovnané. A nikdy nemá NV o tolik navrch, aby to alespoň trochu ospravedlnilo nesrovnatelně vyšší cenu RTX 3090/3090 Ti edic. AMD navíc zásadně zapracovalo na ovladačích a také FSR technologii, která plně dokáže konkurovat DLSS, ačkoliv je nesrovnatelně univerzálnější a její nová verze FSR 2.0 to posune ještě dál.

A i když 6950 XT za cenu od 31 500 korun vč. DPH není rozhodně levná karta, proti RTX 3090 za ceny od 43 tisíc a v průměru často i srovnatelně výkonná RTX 3090 Ti za ceny od 56 000 korun vč. DPH, nabízí AMD naprosto vynikající poměr cena/výkon. Ten rozdíl je tak zásadní, že ačkoliv výkonově je to zajímavý souboj, po letech až šokujícím způsobem nebývale a nečekaně vyrovnaný (i když AMD celkově vyhrává), výrazně nižší spotřeba, a hlavně cena znamená, že souboj má jednoznačného vítěze. AMD naprosto drtí NVIDIA, protože ta nic podobně výkonného za ceny lehce přes 30 tisíc korun, prostě dnes nenabízí. RTX 3080 Ti je za podobné ceny znatelně pomalejší.

Ba co více, když vám jde jen o ten maximální herní výkon, tak RX 6950 XT nabízejí i slušný OC potenciál /na rozdíl od RTX 3090/3090 Ti), kdy celkem snadno lze kartu posunout o dost výše, což znamená že pak bude prakticky všude skutečně jednoznačně nejvýkonnější herní grafickou kartou současnosti. Což vidíte v grafech, kam jsme tedy přetakovanou RX 6950 XT na 2750/19000MHz zařadili.

Jediné, co mě mrzí, že AMD důrazněji nevymáhá ten TGP limit, protože už těch referenčních 330W už je docela dost, ovšem výrobci nereferencí to z nepochopitelného důvodu ženou ještě výrazně výše. Testovaná Gigabyte Gaming OC má přes 370W (a to není ještě nejhorší edicí v tomto směru), a přitom to prostě není potřeba. Dokázal jsem to stáhnout o 50W aniž by byl ovlivněn výkon. A je to znát na chlazení a hlučnosti. Zkrátka se mě nelíbí, že výrobci karet „jen tak“ ženou spotřebu extrémně nahoru. To že NVIDIA s neefektivními RTX 3090/3090 Ti hnanými na limit musí mít šílených a nepříjemných 450W přeci neznamená, že původně 330W kartu AMD, budeme muset taky tlačit ke 400W. AMD by podle mě mělo zasáhnout a nutit výrobce více optimalizovat a vyladit to více.

Gigabyte Gaming OC je jinak velmi solidní celkem normální edice (snad jen pozor na tu délku), ale vážně bych rád, kdyby GB zkusilo tu spotřebu stáhnout níže a vydalo nějaký update BIOSU. 300+W grafiky jsou v běžné místnosti prostě nepříjemné na provoz, a i v současné době energetické krize bychom se měli snažit nezvyšovat spotřebu více, než je třeba. Zejména když RX 6900/6950 XT dokáží být opravdu hodně efektivní, i při zachování toho jejich extrémně vysokého překvapivého výkonu.

Radeon RX 6900 XT už tak byla delší dobu nejlepší high end grafika na trhu, a její výkon se postupně zlepšovat a dokázala nakonec překonávat i RTX 3090. nový RX 6950 XT je ale ještě znatelně výkonnější, kdy přetaktováním ji dokážete posunout výše, než co dokáže RTX 3090 Ti, což k nemalému šoku všech, dělá z RX 6950 XT jasně nejvýkonnější herní grafickou kartu současnosti. Což je nejen velký (a všemi nečekaný) úspěch pro AMD ale s ohledem na sice vysokou ale proti konkurenci vlastně velmi nízkou, a tedy slušnou cenu za to, jde o po všech stránkách o nejlepší současnou výkonnou herní grafickou kartu na trhu. Opravdu působivé zlepšení a výkon, a ta cena za to je překvapivě více než velmi solidní …

 

Za výbavu pro testování děkuji našim partnerům

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
GeoTech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-11 15:15:30

0 - 5 fps viac v 4K a o 60W vyssia spotreba, no nekup to ...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-11 15:25:56
avatar
jasně, mít o 0 - 5FPS méně výkonu o 100W vyšší spotřebu a zaplatit o 20 tisíc víc je lepší ;)
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-11 19:35:28
avatar
Testy k ničemu s vypnutým FSR a DLSS, když ta technologie tam je, tak to má být zapnuté, ať je vidět jak s tím jedna nebo druhá grafika umí pracovat v určité hře. Takhle je to jako chtít olíznout lízátko, ale budu ho mít od sebe 20cm, vidím ho, ale nevím jak chutná.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-11 19:55:56
avatar
??? proč bychom testovali nativní výkon grafik s aktivními supersamplovacími algoritmy?

testujeme nativní rozlišení a výkon, navíc obraz s aktivním DLSS/FSR je horší než nativní rozlišení takže obě jsou spíše pro případy, když nemáš dost výkonu v nativním rozlišení tvého monitoru než aby to bylo "trvale zapnuto" ....

Jinak co potřebuješ vědět? Když se podíváš na naše grafy, tak pokud má hra DLSS/FSR podporu, tak prostě budeš mít i o desítky % více FPS s aktivním DLSS/FSR ale nebude to "nativní rozlišení" ...
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-11 19:55:38
avatar
Otazka pristupu... pro me a verim ze i vetsinu potencialnich zajemcu, by ty testy zase byly bezcenne s aktivni upscalingovou technologii. Opravdu si nepriplatim za top grafiku, abych si vykresleny obraz musel ve finale zhorsovat. Ta krata ma vykonu vic nez dost na jakykoliv dnesni titul. Tahle otazka u ni bude releveantni mozna za dva roky - jenze to uz vetsina uzivatelu topgrafik bude mit stejne novou generaci.
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-11 22:08:46
avatar
Horší přirovnání jsem dlouho neslyšel V jaké kvalitě by sis to představoval ? Je snad 5 úrovní od Ultra kvality do ultra nekvality. Ultra kvalita ti přidá třeba 10-20% fps a vypadá to OK, kvalita se dá ale už je to znát, ... ostatní jsou nesmysl podle mě používat, protože se na to nedá koukat. Každopádně není snad problém si nějaký ty fps přičíst sám z hlavy, pokud je to na tebe moc složitý, udělej to na kalkulačce. Testovat všech 5 úrovní kvality akorát opruz navíc a ztráta času.
Dreip [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-12 13:10:01

Ta tvá žádost a už vůbec ne to přirovnání nedává vůbec žádný smysl Smysl by to mělo jen jako bonus ke standardním nativním testům. Asi ti nedošlo že Fsr/Dlss kompresují (tedy zhoršují) finální obraz.
Alienware [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-11 20:00:51

Tak ona je taky ta 3090 technologicky dál a používá dražší komponenty. Třeba s RT je u CP2077 2x výkonější jak 6950XT.
Dále v programech jako Blender má 2-3x vyšší výkon.

Každopádně cena té 6950XT je parádní, o tom žádná.

Jak už tu padlo, škoda chybějícího porovnání DLSS/FSR, ale asi tuším proč
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-11 21:02:46
avatar
Nemohlo by to být proto, že to jsou pomocné berličky pro karty které nemají dost výkonu, což není zrovna popis sedící na nejvýkonnější karty, které si můžeš koupit? ;-)
Dreip [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-12 13:14:48

Jaký má smysl dělat porovnání FSR/DLSS u nejvýkonnějších grafických karet, když v podstatě bez problému můžeš hrát na nativním rozlišení? Něco mi tu uniká
Alienware [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-12 14:44:10

Ano, uniká. Když máš top kartu, logicky bys k tomu měl mít i pořádné zobrazovadlo, tedy kvalitní více Hz 4K monitor a tam se bez DLSS či FSR neobejdeš.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-12 17:04:41
avatar
Mám 6900 XT mám 4K 144Hz a bez DLSS/FSR se úplně v pohodě obejdu ...
Alienware [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-13 21:46:55

V náročných hrách dá kolem 50-60 FPS ve 4K, takže takový monitor neužiješ. Díky FSR už daleko lépe ;)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-13 22:08:08
avatar
v náročných hrách ti 60FPS stačí .... všechny nový hry testuji, neboj ;) nikde jsem zatím nijak výrazně detaily stahovat nemusel ...
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-12 02:45:54
avatar
Posun teda fakt minimálny. Rýchlejšie ramky veľa výkonu nepriniesli. To sa im vôbec platilo "faceliftovat" tie karty?
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-12 06:34:09

Ten facelift asi urobili kôli Intelu, ten mal teraz vydať svoje GPU a AMD s Nvidiou chceli niečo ponuknuť že aj oni maju niečo novšie 30X0Ti a 6X50, len že Intel sa na to ako obvikle
Samozrejme nas hlavne zaujimaju ZEN4 7-8 mesiac a RDNA3, aj Nvidia niečo planuje na začiatok školskeho roku.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-12 09:09:50
avatar
náklady minimální, přínos je jasně měřitelný, takže vyplatilo ...
H2O e.X.treme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - regulace otáček 2022-05-12 19:04:25
avatar
Zdravím
Vážně zvažuji koupi této grafiky RX 6950 XT.
Ovšem z pohledu elektro konstruktéra je pro mě nepřijatelné vypínání venilátoru (důvody nebudu rozvádět).
Je možné, ať už přes ovladače, či úpravu BIOSu zvolit nějaké minimální otáčky pod které rychlost vent. neklesnou? A dále nastavit teplotní závislost regulace otáček?
Na modelu GTX980Ti mám takto přes BIOS upraveno.
Díky za korektní odpověď bez spekulací, já si myslím
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-12 19:45:24
avatar
V ovladacich/vykonnost/ladeni si muzes prehledne a pomerne podrobne nastavit chrakteristiku otacek ventilatoru dle libosti - vcetne vypnuti funkce pro uplne zastaveni ventilatoru.
PS: mohl bys me alespon ve zkratce nasmerovat pro ten duvod?
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-13 00:07:32
avatar
Vzhledem k tomu, že taky mám elektro vzdělání, tak by mě ten důvod taky docela zajímal:-)
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-13 01:19:01
avatar
Ja z pohledu strojniho konstruktera prave nevidim moc duvodu ten ventilator nechat bezet nepretrzite treba i mimo jakoukoliv zatez. Ve skutecnosti vidim spise jen nevyhody - kazdopadne ale nemuzu vedet vsechno, tak treba to nejake pozitivum mit muze a rad bych se tedy necemu priucil
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-13 03:00:32
avatar
Nevím jak to má AMD, ale moje grafika spustí ventilátory tuším nad 60°C a pod 55°C vypne, což bohužel není úplně tichý proces(spolehlivě to přehluší i šum z 3 kousků hdd 7200ot) a navíc, proč to trápit na takové teplotě, zejména kvůli kondenzátorům když PC jede 24/7. Na druhou stranu, je to osazené long life PSF Nippony a Cornell Dubilier kondíky, takže by to mělo snést dlouhodobě i vyšší teploty.

Akorát by mě zajímaly ty nevýhody, kromě vyššího mechanického namáhání BGA při teplotních skocích cca 30°C-73°C při hraní mě nic nenapadá.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-13 18:44:46
avatar
Ja pouzivam primarne amd karty a o procesu zapnuti/vypnuti otacek ventilatoru vpodstate nevim (resp pri zatezi postupne zacnu slyset stoupajici otacky ventilatoru). Provozni teplota kolem 70°C se obvykle udava za takovou idealni, nejefektivnejsi. Predpokladam, ze na cca tuto teplotu je veskera elektronika a pouzite materialy cilene konstruovana a nevidim tak prostor pro to "trapeni na takove teplote".
Krom zminovaneho vyssiho teplotniho kolisani vnimam jako nevyhodu snizeni zivotnosti lozisek (vetsina uzivatelu je ve 2D apod bez potreby aktivniho chlazeni podstatne dele, nez v zatezi) a zbytecnou vyssi cirkulaci prachu/rychlejsi zanaseni chladice. Mimo zatez mam taky casto uplne ticho, ve kterem slysim i ty ventilatory na minimalnich otackach a radeji je neuslysim vubec. Zadne hlubsi zkoumani sem tomu ale nevenoval, jsou to jen moje subjektivni dojmy zpatra.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-13 22:16:54
avatar
No vidíš, to mě ani nenapadlo, že nechat ty větráky vypnuté může mít vlastně výhodu, že tam pak nejsou teplotní skoky.
Moje PowerColor RX 6800, zapíná větráky při 50°C, ale vím o tom jen díky tomu, že mám na ploše widget s monitorováním CPU i GPU:-)
Jsou při čemkoliv kromě max zátěže téměř neslyšné a pak když začnou lehce vrnět, tak je stejně přehluší chladič CPU.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-13 09:36:52
avatar
ano, v různých aplikacích pro GPU se otáčky ventilátorů se dají ručně regulovat, systém vypínání se dá vypnout, takže ventilátory pomalu poběží pořád ...
Nazor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Zbytečný produkt 2022-05-13 10:04:47

Za mě je to zbytečný produkt a je vidět, jak AMD řeší nedostatek zdrojů. Za chvíli je tu nová generace, takže tohle je vlastně mainstream za cenu současného high endu. O tom, že další generace bude cenově jinde je jiná. Na druhou stranu, kdo kupuje v tomto segmentu, tak chce to nejvýkonnější a peníze neřeší. Podle mě to je karta na půl roku nebo do doby, než vyjde nějaká zajímavá edice nové generace.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!