TÉMA: Jak vybrat Projektor? Aneb proč může být lepší než televize a co nabízí v praxi?
Napsal Jan "DD" Stach   
Neděle, 13 říjen 2019
alt

 

 

 

 

 

  • TÉMA: Jak vybrat Projektor?

                     Aneb proč může být lepší než televize a co nabízí v praxi?

Proč si i doma neužít zážitek velkého plátna jako v kině? Mnozí z nás sice mají doma televizi, ale vlastně se na ní jako na klasickou TV dnes už ani nedívají. S dalším rozmachem streamování obsahu po internetu se do popředí zájmu dostává možnost vlastního výběru seriálů i filmů, a to kdykoliv chci. A hlavně filmy nejlépe vypadají na pořádně velké úhlopříčce. Jako v kině.

  • Projektor je lepší řešení než TV?

Mnozí se s projektorem setkávají většinou tak maximálně při návštěvě kina. Ale není dnes žádný problém si projektor pořídit i pro domácí, případně firemní a další nasazení. Výběr je slušný a možností spousta. Na DDWorld.cz se každou chvíli věnujeme testům a recenzím projektorů, které pro vás hlavně připravuje kolega Honza Belka, jež se této oblasti věnuje už hodně dlouho a má v ní velké zkušenosti. Ale nedávno jsem se rozhodl, že je na čase, abych se i já vrhl do světa projektorů a domů si ho pořídil :). Takže jsme se pustil do „výzkumu“ světa projektorů a věcí okolo a na to se chci zaměřit v sérii několika článků.

Jsem právě jeden z mnoha typických současných „multimediálních konzumentů“, který sice vlastní běžnou LCD TV, ale prakticky vůbec ji nepoužívá. Takže TV jen stojí jako „povinná“ výbava kdesi domácnosti a nic nedělá. Prakticky na vše používám svůj počítač s 32“ BenQ IPS 4K monitory. 32“ obrazovka není sice úplně málo, ale když si pouštím nějaké ty filmy, které jsem třeba dříve viděl v kině, tak to není prostě ono. Uvažoval jsem tedy původně nad pořízením nějaké větší TV, ale když jsem zkoušel 75“ obrazovky, které jsou ještě celkem cenově přístupné, pořád to nebylo ono. Jenže nějaké ještě větší LCD obrazovky, to už je technologický oříšek. Nabídka je značně omezená a jejich ceny z jiného vesmíru (klidně miliony, což dát za něco tak banálního jako je TV, může opravdu jen blázen). Takže projektor je jedinou schůdnou cestou k většímu obrazu. A pro uživatele jako jsem já dost možná vlastně i lepším řešením, než klasická LCD TV.

Samozřejmě projektor má určité výhody, ale také i určitá omezení. A dnes se na tyhle aspekty projektorů podíváme z pohledu běžného uživatele.

 

  • Výhody projektoru

Proč si pořídit projektor místo TV a jaké má výhody? Je tu pár věcí, které mě napadají, ale třeba ještě vymyslíte další.

Velikost obrazu: Největší výhodou je právě možnost promítání opravdu velkého obrazu, tedy vtažení do děje a zážitek opravdu jako z kina, kdy 100 – 300“ úhlopříčky, nejsou pro projektory žádný problém. Pokud byste chtěli klasickou LCD obrazovku v podobné velikosti, tak to by byl velký problém. Řešení existují, ale ceny takových se počítají i v mnoha milionech korun, a málokterá by byla vhodná pro použití v domácnosti. Rozumný slušný projektor se ovšem dá pořídit klidně i do 20 tisíc, hodně dobrý do 50 tisíc a špičkové modely i kolem 100 tisíc (samozřejmě existují i dražší, určené ovšem opět pro profesionální použití apod.). Tedy normální ceny jako za LCD TV s mnohem menší velikostí obrazu.

Efektivita: Větší klasické LCD obrazovky atd. nemají ani moc dobrou efektivitu z hlediska spotřeby. Pokud se bavíme o velkých úhlopříčkách nad 100“ a víc, tak se bavíme často o spotřebách ve stovkách W až jednotkách kW. Naproti tomu projektoru je tohle jedno. I těch 300“ dá klidně se spotřebou 200 - 300W. U větších úhlopříček, o které nám ale jde především, je tak efektivita projektoru velmi dobrá.

Kompaktní rozměry: Pokud jste měli tu čest s nějakou opravdu velkou LCD TV, tak víte, že manipulace s takovou obrazovkou, jakékoliv stěhování apod., to je docela o nervy (někdy i o bezpečnost všeho okolo). Naproti tomu projektor je mnohem kompaktnější řešení (nebavíme-li se o špičkových velkých modelech s většími rozměry, které neudělají ostudu ani pro použití v kině).

 

  • Nevýhody projektoru

Nemá ale smysl tvrdit, že projektor je dokonalé řešení. Není. Je tu samozřejmě i několik nevýhod. Stejně jako sebelepší LCD TV nedokáže nabídnout to, co projektor a nahradit ho, tak ani projektor nedokáže plně nahradit některé výhody klasické LCD obrazovky.

Světelný zdroj: Největší současnou nevýhodou projektoru je vlastně to, že je to projektor. Tedy vyžaduje poměrně silný zdroj světla o poměrně vysoké spotřebě, a kvalita výsledného obrazu navíc záleží na mnoha faktorech jak toho světelného zdroje, tak prostředí. Množství světla v místnost, či na co je konkrétně promítáno, a tak podobně. Není to tedy jen o projektoru samotném.

Někdy vyžaduje nějaké zatemnění: souvisí s první věcí, tedy promítáním světla na něco. Většina běžných projektorů má nižší jas je tedy použitelná jen za určitých světelných podmínek. Nemusí být nutně černočerná tma, spousta projektorů se dá používat i za dne v průměrné místnosti, některé i ve dne, ale ne všechny. Záleží tedy na svítivosti. LCD obrazovka ale svítí sama, takže podobné věci řešit nemusíte, snad jen když svítí sluníčko přímo na obrazovku, taky je to na houby :).

Omezená životnost: U dnes nejrozšířenějších projektorů, které jsou obvykle vybaveny klasickým světelným zdrojem, je omezená životnost té lampy. I když výrobcům se podařilo podstatně zvýšit životnost z dříve obvyklých třeba 4 000 hodin, na současných klidně i 10 000 a víc hodin. Nicméně lampa jednou určitě odejde, ale zase se dá snadno vyměnit. Nová obvykle stojí mezi 2 – 7 tisíci. Na druhou stranu, i LCD obrazovky mají vlastně omezenou životnost, trpí na různé neduhy, nejčastěji vypalování atd., takže mají omezenou životnost také. Ale přeci jen vydrží víc, déle a nevyžadují pozornost. Navíc běžný domácí projektor obvykle není vhodný na stálý provoz (minimálně v domácích podmínkách) a jako náhrada stále běžící TV. Ale i na to existují modely, ovšem náklady na takový dlouhodobý provoz budou vyšší než u LCD TV, pokud to jako běžnou stále hrající TV chcete používat.

Tolik k základní teorii, podívejme se na to, jaké vlastně máme možnosti, jaké jsou technologie a čeho si všímat u výběru projektorů …

 

 

 

  • Jak vybrat projektor – typy, parametry a technologie

Zásadní věcí při výběru projektoru je typ použití a co od projektoru jako uživatelé očekáváme. Tedy kde a na co plánujete projektor používat. Výrobci nabízí specializované modelové řady. Pokud například sháníte projektor do domácnosti, tak určitě nebudete kupovat mobilní mini LED projektor. A naopak, pokud chcete mobilní projektor, nebudete se tahat s 10 kg monstrem.

Samozřejmě při výběru projektoru zohledňujete také vaše možnosti umístění zařízení, kdy lze projektory používat volně položené na stole, ale také na pevno namontované ke stropu apod. Vždy tedy při výběru si jasně stanovte, na co, kde a jak chcete projektor používat.

 

  • Základní typy projektorů a modelové řady

Pro domácnosti (multimediální) – Asi nejrozšířenější kategorie. Mají vyvážený poměr mezi jasem a kvalitou obrazu i barev, mají HDR, 3D podporu atd. Někteří výrobci je ještě rozdělují na vyloženě modely pro domácí kino a univerzálnější projektory pro domácí zábavu. Ty jsou obvykle kompaktnější, zatímco modely pro domácí kino zasahují i do vyšších cenových hladin a větších rozměrů, ale mají nižší jas, ovšem lepší vlastnosti obrazu. Můžeme sem zařadit částečně i větší projektory vhodné i pro kina a větší prostory. A jsou zde i modely speciálně pro 3D promítání, ačkoliv nějaký druh 3D projekce, dokáže dnes nabídnout většina současných multimediálních projektorů. Obvykle samozřejmě vyžadují odpovídající druh 3D brýlí apod.

Pracovní projektory – určené pro prezentace a konference, včetně některých mobilnějších provedení. Mívají kromě poměru stran obrazu 16:9, také třeba jen 4:3. Hlavně ale mívají vyšší jas za cenu horší kvality některých aspektů obrazu jako věrnosti a kvality barev apod. Ale nejsou to kino projektory, takže to není podstatné. Nicméně jsou díky vyššímu jasu právě použitelné i v běžných nezatemněných místnostech. Mívají také častěji krátkou projekční vzdálenost.

 

Instalační projektory – speciálně dělané pro dlouhodobý provoz a výdrž a použití na výstavách, v showroomech, konferenčních sálech apod. Nabízí obvykle vysoký jas, zesílenou odolnost a výdrž a také ovládání a přístup přes síť (LAN). Existují projektory s vodním chlazením apod.  

Interaktivní projektory – velice specifická řada většinou s unikátní konstrukcí a velmi krátkou projekční vzdáleností (ne všechny). Samozřejmě také se zvýšenou odolností, a hlavně systémem pro interaktivní použití s digitálními ukazovátky, pery apod. Vhodné zejména do vzdělávacích zařízení k výuce apod.

Mini-projektory (mobilní) – jde o speciální modely, které obětují výkon a kvalitu obrazu, výměnou za mnohem menší rozměry. Dnes obvykle dokáží mít rozměry jen o něco málo víc, než třeba klasický externí disk. Staví na LED technologii, mívají i vlastní baterie a jsou tedy opravdu použitelné na cestách. Obvykle ale poskytují velmi nízký jas a jsou vhodné pro promítání jen obvykle do velikosti úhlopříčky 100“. V žádném případě bych je nedoporučil pro běžné domácí kino apod., k čemuž mnoho uživatelů svádí jejich cenová přístupnost, kdy jsou ze všech projektorů na trhu nejlevnější. Jenže také mohou hodně zklamat, pokud od malého LED projektoru s 1200 lumeny a malým kontrastem, budete očekávat kvalitní obraz skutečného domácího kina.

Každopádně jak vidíte, výrobci jako třeba BenQ, EPSON, OPTOMA, SONY a další, nabízí řešení ideální pro každou příležitost a vhodné pro každý konkrétní prostor. Jen si vybrat. A jaký výběr technologií samotných projektorů vůbec máme?

 

  • Technologie projekce

Pokud jde o technologický základ, projektory jsou samozřejmě dnes digitální zařízení (určitě mnozí znají i nedigitální projektory třeba na diapozitivy). Takže základem je vždy nějaký čip a optická soustava. Dnes jsou nejrozšířenější 3 typy řešení (technicky vzato jen dvě). DLP, LCD a samostatně se uvádí ještě LED. Liší se zdrojem světla a provedením celé soustavy optiky a čipů. Samozřejmě liší se pak hlavně výslednými vlastnostmi obrazu atd.

  • DLP projektory

Jsou dnes zdaleka nejrozšířenější a prakticky drtivá většina projektorů je dnes tohoto typu. Základem je 1 nebo u současných modelů často spíše už 3 „čipy“ s malými zrcátky. Funguje to tak, že světlo z lampy prochází přes optickou čočku a dopadá na rotující barevný kotouč, který změní vlnovou délku světla. Na kotouči jsou minimálně tři základní barvy (RGB) a jedna průhledná část pro zvýšení jasu.

Dnes už ale kotouče mají i více barev. Každopádně obarvené světlo z kotouče putuje do další čočky (nebo čoček), která je nasměruje na DLP čip s malými zrcátky. Ten pak vytvoří obraz pootáčením těch zrcátek. Vše je precizně synchronizováno. Jedná se tedy o odrazovou (reflektivní) technologii. Nejznámější výrobce této složité a vpravdě geniální technologie, je Texas Instruments a zrcátka na jeho čipech se pohybují běžně více než 1000x za sekundu. Jak precizně to musí být všechno vyrobeno, si asi umíte představit, a proto kvalitní DLP projektory nemohou být vyloženě levné. Nevýhodou DLP technologie je možný vznik duhového efektu, což ale v současnosti výrobci dokáží eliminovat například 3DLP technologií, využívající dichroická zrcadla, kdy efekt duhy nevzniká.

Největší praktickou nevýhodou DLP je vlastně dnes převládající použitý klasický světelný zdroj (lampa) samotný, jeho nároky na napájení a hlavně chlazení. Výhodou je ale prakticky vše ostatní. Tedy spolehlivost, vynikající vyvážená kvalita obrazu ve všech směrech, od barev, přes kontrast atd. právě díky univerzálnosti a převažujícím výhodám je DLP nejrozšířenější současnou projektorovou technologií.

  • LCD projektory

Používají dichroická zrcadla a LCD panely. Systém funguje tak, že světlo z lampy dopadne na první zrcadlo, to propustí červenou složku a odrazí zbylé světlo. Následuje zrcadlo pro zelenou složku, a nakonec pro modrou. Odražené paprsky míří samostatně do přiděleného LCD panelu. Pro zobrazení se tedy využívá tekutých krystalů a jedná se tak o transmisní technologii. Výhodou dříve bývala vyšší životnost lampy, menší zahřívání a ostřejší obraz, a ještě lepší barvy. Jenže vývoj DLP eliminoval řadu výhod LCD, a té tak zůstaly hlavně výraznější nevýhody.

Největší praktickou nevýhodou je degradace samotných LCD a jejich vypalování, kdy tak viditelně klesá kvalita obrazu s nasvícenými hodinami. Jsou také choulostivější na mechanické znečištění (největším nepřítelem je prach). Z hlediska kvality obrazu trpí výrazně na viditelnější rastr a mívají horší podání černé. Hlavně jsou „pomalejší“ pokud jde o vytváření obrazu. Je tedy asi jasné, proč je DLP dnes populárnější. LCD ale ještě nemuselo říci poslední slovo, vývoj na tomto poli také stále probíhá.

  • LED projektory

Technicky vzato jde vlastně o druh DLP projektorů, kde místo klasické lampy je použito LED diod. Mají ale i další konstrukční odlišnosti, ale existují i řešení využívající klasickou DLP konstrukci s LED zdrojem světla místo klasického. LED má asi největší potenciál pro další zlepšení. Předností je teoreticky mnohem vyšší efektivita, tedy nižší spotřeba a nižší nároky na chlazení. Současně umožňuje i velmi kompaktní konstrukce, kterých tedy využívají předně prakticky všechny současné malé mobilní projektory. Ale LED se dá používat i u velkých projektorů, k čemuž postupně dochází. Nevýhodou LED ale bývá někdy i výrazně nižší světelnost. Nicméně vývoj této technologie pokračuje a osobně si myslím, že jednou klasické lampy nahradí zcela. A ve hře je také laserová technologie, co by zdroj světla, které se už dnes objevuje u některých speciálnějších modelů.

Tolik tedy k základní teorii o technologiích a teď se podívejme na to, čeho si u projektoru a jeho výběru všímat atd.

 

 

 

  • Čeho si při výběru projektoru všímat aneb parametry a vlastnosti

Samozřejmě je tu několik zásadních parametrů, kterých si při výběru projektoru všímat, a které souvisí i s použitelností projektoru v určitých konkrétních podmínkách. Nás asi hlavně zajímají multimediální a kino projektory, ale určitě se najde i pár zájemců o prezentační projektory, nebo projektory pro provoz ve dne apod. Mohu s jistotou říci, že pro každého existuje téměř ideální model s konkrétním mixem vlastností a parametrů. Čeho si tedy hlavně všímat? 

  • Světelný výkon (Svítivost, Jas) udávaný v ANSI Lumenech

Platí, že čím vyšší jas, tím výkonnější lampa, tím jasnější obraz, a tedy možnost používání i s menším nebo žádným zatemněním. Jenže vyšší jas sebou obvykle také nese vyšší nároky na lampu, na napájení i chlazení a tomu by měly odpovídat i rozměry těla projektoru, pokud má být hlučnost v přijatelných mezích. To tedy obvykle souvisí i s rozměry projektorů. Obecně řečeno, větší je lepší ;).

Projektory se svítivostí do 2500 lumenů obvykle vyžadují nějaké zatemnění pro slušný obraz a jsou tak koncipovány. Nemusí jít nutně o projektory s vyloženě slabým světelným zdrojem, ale často jde právě o kino projektory určené do provozu se zatemněním. Horší světelnost totiž vymění za podstatně lepší a věrnější barvy, lepší kontrast a celkově prostě nejlepší obraz. Projektory s vyšší svítivostí kolem 3000 – 3500 lumenů se dají používat i ve dne, například v restauracích, doma bez velkého zatemnění, ve firmách na prezentacích apod. Vyšší jas je ale vykoupen horšími aspekty obrazu v jiných ohledech.

Pokud ale chcete projektor, který budete používat za plného světla, tak by měl mít alespoň kolem 5000 lumenů. Ty jsou vhodné na prezentace, projekční výstavy, větší sály apod. Většinou tedy jde o větší modely, které do běžných domácností nebývají určeny  

  • Kontrast aneb na kvalitě záleží

Jde vlastně o rozdíl mezi nejtmavším a nejsvětlejším bodem obrazu. Čím je rozdíl vyšší, tím kvalitnější je obraz a jeho možné detaily. Samozřejmě mezi projektory jsou velké rozdíly, a ne na každé použití je kontrast zásadně důležitý. Většina běžných projektorů se dnes pohybuje mezi 10 000:1 až 30 000:1. Ale jsou i extrémy s velmi nízkým nebo vysokým kontrastem (špičkové domácí modely mají i 50 000:1). Pozor na některé marketingové hrátky s čísly. Pokud vám jde o kvalitu obrazu především, tedy o projektor na filmy, tak obecně zase platí, že větší je lepší.

 

  • Rozlišení obrazu

Podobně jako u běžných monitorů. Hlavní je udávané nativní rozlišení. Pozor u některých projektorů dnes, které udávají třeba i podporu 4K obrazu, tak ve skutečnosti ten obraz různě „upscalují“ a nejde o nativní 4K s odpovídajícím počtem pixelů. Nicméně dnes už existují konečně i dostupné nativní 4K UDH projektory. Samozřejmě FullHD (1920x1080) modely jsou stále zdaleka nejrozšířenější. Řada levnější projektorů, nebo prezentačních projektorů, ale nemá třeba ani to. Pozor, zatímco u FullHD (1080p) nemusíte moc řešit kvalitu HDMI kabelů, kterými obvykle projektor připojujete, u připojení nativního 4K při 60Hz, už kvalita kabelů hraje roli. Horší kabely nedokáží 4K/60Hz poskytnout, funguje třeba jen 30Hz a horší barvy. Ale o tom si budeme ještě povídat později.  

 

  • Projekční vzdálenost

Je zásadní funkční vlastnost. Jednoduše v jaké vzdálenosti od plátna/zdi, na které je promítáno, musíte projektor mít. Většinou jde o určitý rozptyl vzdálenosti, do kterého se musíte trefit. U domácích projektorů obvykle 1,5 až 5 metrů (modely s krátkou projekční vzdáleností mají už kolem 1,5m). Vzdálenost od projektoru ovlivňuje i výslednou velikost obrazu, ale i kvalitu obrazu. Obecně je dobré mít projektor co nejblíže plátna (pro požadovanou velikost úhlopříčky), aby světlo putovalo co nejkratší vzdálenost. Některé projektory (hlavně mobilní) nemají moc nastavitelnou optiku, takže vyžadují umístění do určité specifičtější vzdálenosti a polohy. Při výběru projektoru je tohle tedy velmi podstatná věc, které věnujte pozornost.

Obvykle výrobci nabízí na svých stránkách propracované projekční kalkulačky, kde můžete zadat rozměry vaší místnosti a další rozměry, a pro každý konkrétní model projektoru se dají najít přesné parametry možností umístění. Takhle vypadá například projekční kalkulátor BenQ (viz zde).

 

 

 

  • Závěr aneb můj výběr

Tohle je první článek z několika. Chci se věnovat tématu projektoru z mého pohledu v praxi, protože jsem si svůj první projektor nedávno pořídil. A docela jsem si užil při výběru, ale také montáži atd. Není to zkrátka jen o projektoru samotném (na rozdíl od monitoru, který koupíte, postavíte a jedete), ale také o jeho správné instalaci, o výběru plátna, které udělá hodně, o připojení a tak dále. Dnes jsme se podívali na takový úvod do tématu projektorů, řekli jsme si jaké jsou základní možnosti, technologie atd. Příště se podíváme na konkrétní případ/příklad, a také na další aspekty jako výběr plátna a instalace projektoru, což také ovlivňuje hodně věcí. Když už jsme tedy u toho, jaký je můj konkrétní výběr?

  • Moje volba: BenQ CinePrime W2700

Není to náhoda, že se nedávno tento model objevil v naší recenzi. Právě tento model je tím, který mě po dlouhé době opravdu zaujal. A zaujal tak, že jsem se rozhodl si svůj první projektor doma nainstalovat a je jím právě tento. Přináší totiž něco, na co jsem dlouho osobně čekal. Tedy nativní 4K UHD rozlišení za dostupnou cenu. Je to jeden z prvních podobných modelů na trhu, takže není divu, že získává různá ocenění, včetně třeba EISA „BEST BUY Projektor“ 2019-2020.

Ano 4K rozlišení není něco, co by bylo vyloženě nutné pro všechny, ale já osobně jsem si na 4K rozlišení tak zvykl, že prostě bez něj ani ránu :). Navíc když máte 4K filmy a obsah, což dnes už není problém, to rozlišení dělá hodně. Tím spíše, že promítáte v mém případě na 120“ úhlopříčku a dívám se na to ze 4 metrů. Musím říci, že tenhle projektor má lepší čistší obraz, než projekce v leckterém kině ;).

(ten monitor před plátnem má 21" ... obraz na plátně má 120")

Tento model ale nemusí být pro každého. BenQ W2700 je model vyloženě pro domácí kino a vyžaduje nějaké zatemnění. Má totiž jas jen 2000lm, ale díky tomu poskytuje senzační barvy (má i novou technologii DCI-P3), skvělé podání černé, velmi slušný kontrastní poměr 30 000:1. A to vše v nativním 4K UHD (3840x2160) rozlišení, s HDR, a solidní výdrží lampy až 15 tisíc hodin (SmartEco režim). Přitom je stále docela kompaktní s hmotností jen necelých 4,5kg.

 

TEST: BenQ W2700 – Skutečný 4K UHD domácí projektor se skvělým obrazem za dostupnou cenu

Pro mé potřeby se blíží tomu, co považuji za ideální, protože kvalita obrazu je pro mě zásadní. Osobně nemám čas používat projektor jindy než večer nebo v noci, a není tedy náhradou za klasickou TV, kterou ale stejně nepoužívám ani přes den. Nižší světelnost mě tedy vůbec nevadí a nemusím právě řešit zatemnění (což bych musel, pokud bych ho chtěl používat i přes den). Nepotřebuji ani nějakou extra krátkou projekční vzdálenost apod. Po stránce obrazu je vynikající, a za aktuální cenu lehce přes 40 tisíc jde o velice schopný už skutečně 4K domácí kino projektor. Přesto mám nějaké výhrady k jiným jeho aspektům, které jsem pochytil z praxe. Ale o tom až v dalších článcích. Důležité je, že jako takový poskytuje to, co jsem chtěl, tedy zážitek jako z kina v mém pokoji.

Jediný můj problém teď je, nedostatek popcornu :). Každopádně filmy a seriály jsem si nikdy neužíval doma více a jsem si jistý, že je mezi čtenáři mnoho podobných uživatelů jako já, kteří nad projektorem „místo TV“, kterou stejně nepoužívají, přemýšlí. Ano, chce to trochu více přemýšlení a hlavně konání, než jen vyměnit malou LCD obrazovku za velkou, ale o tom zase až příště. A to tedy bude třeba o plátnu, o instalaci a o promítání jako takovém.  

Za spolupráci děkuji společnosti BenQ

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Tak sem uvedu svůj příklad 2019-10-14 08:16:29
avatar
Také jsem řešil zda pořídit projektor nebo TV. A defakto jsem projektor opravdu chtěl a dá se říct byl pro něj rozhodnutý. Navíc do novostavby ideální co se týče zavedení kabelů atd. ALE...

Ono ty nevýhody projektorů tu jsou sice zmíněny, ale nejsou tak úplně docela úplné.

Svítivost: Ano to je tu popsáno, je dostačující? V moderních domech. Ne. Ne během denního světla, ledaže by jste měli v domě vyloženě kinosál a nebo blackout žaluzie, ale zase s takovejma žaluziema si rovnou můžete postavit barák bez oken. Prostě moderní domy mají opravdu hodně světla v obývacích místnostech. Nejsou to paneláky s oknama 1*1m.

Hlučnost: Věc co tu není vůbec zmíněna. Nemám rád jakýkoliv rušivý elementy a i přestože dnešní projektory nejsou žádný turbíny stále to je slyšet. Jasně asi ne při koukání na válečný filmy, ale jindy ano a je třeba říct, že projektor máte často umístěný přímo nad hlavou takže, je to vlastně dost blízko.

Plátno: Nechoďte na mě s nějakým promítáním na zeď. Nežijeme v pravěku. A dobrý motorově stahovatelný plátno stojí 15 000.

Kabeláž: Já jsme stavěl nový dům takže pro mě tohle by nebyl defakto žádný problém, ale kdo běžně staví dům a nebo dělá totální rekonstrukci? Není to jen natáhnout kabely pro projektor, ale i pro ono plátno. Navíc pokud používáte jiné přistroje co na projektor budou přípojeny jako multimediální centrum receiver atd. tak ty jsou zase na opačném konci místnosti. Takže celkově kabeláž vás vyjde násobně více než u TV. Kvalitní Hdmi v délce od 5-10m stojí 1500Kč.

Takže bych to shrnul asi takto: Pokud chcete projektor používat opravdu jen na noční přehrávání filmů a máte na něj defakto neomezený rozpočet, ano je lepší jak TV. Pokud neomezený rozpočet nemáte, ale hodláte ho používat jako v pravěku, tak jasně kupte si jej, ale tohle teda není můj styl a určitě bych to nikomu nedoporučil.

Já nakonec vybral 75" TV za 24 000Kč za danou částku bych sotva pořídil slušný projektor. Když jsem spočetl vše kolem a kolem tak projektor s veškerým vybavením okolo by mě přišel na dvojnásobek.

+ Je samozřejmě potřeba počítt i se zvukovým vybavením jak u TV tak projektoru, které vás nakonec vyjde nejméně na dalších 20 tisíc.

A když to vezmu kolem a kolem tak mi těch 75" vlastně stačí. Plátno mělo mít 100"

Takhle to vypadá:
Odkaz
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-14 20:28:43
avatar
Pěkný to máš, taky by mi to stačilo
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-14 21:12:46
avatar
díky
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-15 00:56:42
avatar
75" bylo pro mě málo a víc to nešlo ... a chtěl jsem mít 120" od počátku, takže jiná možnost nebyla.

Jo zkoumal jsem jak to připojit a na co promítat dlouho, ale musím říci, nakonec se dali pořídit hodně rozumné věci a funguje to ... více v dalších článcích
honcka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-15 08:16:12
avatar
když ti tam straší ta velká telka, tak by si mohl mít v pohodě rámový plátno, já vidím jako jednu z nevětších výhod projekce, že hlavní designový prvek obýváku není telka. Mě to celkově vyšlo na cca 50k 70k i se zvukem
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-15 11:06:04
avatar
Ty nevýhody proč jsem nakonec koupil Tv jsem snad popsal dostatečně ne?
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-14 07:43:14

No, když ti to dělá radost...

já bych k těm nevýhodám (krom první stránky, co sji napsal sám) :
- hluk od chlazení
- černá není černá a to mě vytáčí i v kině, protože když už na něco jdu, tak je tam vesmír nebo je to horor a je noc.
- 40k? jako když jsem kupoval 55" 4k ambilight televizi s androidem za 13 (páč cahback), tak mi to přišlo drahý, ale říkal jsem si, zas je to dobře využitelný jako monitor, takže je vidět co máme puštěný ve VR nebo můžu sedět na gauči a něco hrát. Ještě jsme neviděl herní projektor.

Ale jo, do baráku, kde bych měl kino sálek včetně odpovídající zvukové aparatury bych si to dokázal představit...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-15 00:58:13
avatar
nesouhlasím, ta černá je u tohoto a podobných projektorů velmi dobrá, samozřejmě záleží jak to nastavíš, ale ta černá být slušně černá klidně dokáže a řada běžných monitorů v běžném nastavení také nemá černou úplně černou ;)
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-14 08:05:49

Aj som jednu dobu uvazoval nad projektorom .Ale ked si zratam minimalny cas ktory sem tam nahodou zostane na sledovanie TV/filmov tak je pre mna ekonomicky vyhodnejsie ist do kina. 99%casu by na vypnuty na TV ci projektor padal prach..
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-14 08:33:11
avatar
Kino je lol.. tam bych šel maximálně bez lidí. jinak je to děsnej opruz celou dobu poslouchat chroupače všeho možného.. nehledě na to, že to nejde pauznout, když chci na wc, zvuk často strašně řve (subjektivní) a obraz je oproti FullHD obrazu na velký tv doma nebo 4k fakt na plátně rozmazanej.. pro mě je kino prostě fail po všech stránkách od komfortu, přes kvalitu projekce...

Plus kupovat si tam nějaký jídlo a pití, to je doslova zlodějina za bílého dne...
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-14 09:21:09

Je to způsob jak vyrazit za kulturou a podniknout tak výlet i se svými bližními. To žraní během filmu je ale opravdu takový křupanský chování ve společnosti při sledování filmu. Taky mě to odrazuje tam vůbec sedět
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-14 09:54:20
avatar
Přesně. Taky to nesnáším a to sám rád u filmu něco chroupu...ale doma. Nikdy mě nenapadlo žrát v kině (pití ještě pochopím). Chování některých lidí je otřesné, ale co bychom chtěli...je to americké Stejně jako žvejkání s otevřenou hubou nebo křeč na ksichtu alá úsměv.
Naštěstí je to naše volba jestli tam jít nebo ne. Na film tedy radši kouknu v klidu domova a když už za kulturou, tak ne do kina
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-14 13:45:50
avatar
Přesně kultura není kino... kino je "buranská" zábava

Kultura je divadlo, výstava apod.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-14 20:27:11

aale... tak já třeba chodil na takové to noční promítání se švagrem vždycky když byly nové starwars... ono když většina pubescentů musí být doma ještě před začátkem představení (nebo prostě nechtějí jet kolem půlnoci domu tágem nebo sockou), tak se kultura zážitku o něco zvýší (ubyde chroupačů a hihňalek) a máme to jako společenskou akci/tradici každou zimu. No a s ženou chodíme do atlasu nebo podobných minikin a horory (It, jack staví dům, apod) a tam je taky "klid".
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-14 10:10:10

Obzvlast ked v tom kine to nemusi byt vzdy len sledovanie filmu. Raz sme boli partia chlapov divat priamy prenost ligy majstrov a bol to celkom pohodovy zazitok. Par piv bolo v cene listka .
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-14 13:44:42
avatar
tak to radši půjdu do divadla za kulturou.. kino nepovažuji za žádnou kulturu.. s ohledem na to žraní tam apod.
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-14 10:04:50

A tak zase s tym jedlom v kine je to tiez subjektivne.Obcas si ten pocorn kupim aj ja.Mne osobne hluk okolo vadi len pri tichych napinavych scenach. Zatial som mal stastie ze v takych momentoch stichli vsetci v kine.
Okrem toho v nasom okoli stale preziva niekolko kin kde nieje povolene ziadne jedlo.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-14 08:28:31
avatar
O projektoru často uvažuji, ale když vidím ty ceny (s nativním FullHD od cca 10tis), tak stejně skončím myšlenkama u větší TV
Asi jako GRNDL
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-14 10:31:42
avatar
Sledování TV u nás doma prakticky neexistuje (výjimkou jsou vánoční pohádky při zdobení stromku - asi nějaká nostalgie). Před dvěma lety jsem pořídil BenQ W2000 a můžu ho jenom chválit. Obraz je nádherný (FullHD), duhový efekt jsem nezaznamenal (jeho vnímání je individuální), ventilátor chlazení trochu slyšet je, ale během filmu mimo vnímání.

S tím zatemněním - sledovat něco za světla jen se zataženými žaluziemi vzásadě jde, ale je třeba si uvědomit základní věc - "černá" je tak tmavá jako zatemněné bílé plátno! (hluboká čerň na reklamních obrázcích s osvětlenou místností je blbost) Na druhou stranu promítaný obraz dobře pracuje s kontrastem, takže "pocit" černé barvy funguje i u objektivně šedé. Zájemcům rozhodně doporučuji navštívit nějaký showroom (nebo kamaráda), bez osobní zkušenosti se to špatně vysvětluje.

Plátno je samozřejmostí, elektricky stahované není nutné, ale ty nejlevnější nebrat (slušné a cenově rozumné jsou od Optoma).

S kabely je to trampota - nejlépe zalištovat k držáku nebo polici. Já ho mám v konferenčním stolku a dráty natahuju.

Nepodcenit ozvučení, integrované repro jsou většinou chrastítka. Vzhledem k tomu, že musíme brát ohled na sousedy, jsem to vyřešil slušnějším soundbarem se subwooferem.

Celkové náklady cca 33 tis. (dnes by to šlo pod třicet, možná pětadvacet)
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-14 10:35:32
avatar
Tak integroavané repro jsou vždy chrastítka ať jde o TV nebo projektor
honcka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-15 08:09:53
avatar
S tím plátnem bych polemizoval, neviděl jsem snad jedinou obyčejnou roletu, která by se nekroutila po stranách (ruční na to trpí víc). Tohle je vyřešeno u samovypínacích pláten, ty jsou ale pouze elektrické
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-16 09:35:35
avatar
Po dvou letech na něm jemné vlnky jsou, ale na obrazu to neregistruji. (ty viditelné jen na krajích, ale ty jsou mimo promítací plochu)
mXMach [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-14 11:04:32
avatar
Taky jsem stale pokukoval po 4k projektoru ale obraz je proste úplně mimo i v noci. Loni na podzim jsem pořídil 65C8 oled a prostě pokaždý když se na něco koukam nejlepe ve 4K a dolby vision tak jsem opravdu hodně nadšenej.. trošku jsem donutil i přítelkyni zamyslet se nad tim co vidí v kině a jaká je tam kvalita obrazu jako taková a hlavně černá barva.. tak jsem jí trochu pokazil zážítek při návštěvách kina Vim, že oled neni dokonalá technologie a microled vyladí všechny mouchy, kterými oled trpí ale v současné době neni jiná alternativa.. rozhodně ne v "konkurenčím" qled. V dnešní době do kina jen na dolby cinema (Berlin, Viden, Linz)
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-15 08:06:43
avatar
přesně.. kino suxx
mojzisl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Kontrast 2019-10-14 11:49:47

Článek jsem si přečetl, každý máme jiné preference, jen bych rád upozornil autora na to, že ten Benq má kontrast 30000:1 uváděný jako FOFO, čili Full On/Full Off, čili se jedná o dynamický kontrast, který se projeví pouze při změně scény ze světlé do tmavé, ale ničemu nepomůže v rámci jednoho snímku. Reálný, statický kontrast toho projektoru bude tak 1/10 či dokonce menší.

Jsou projektory, které mají FOFO kontrast ve stovkách tisíc, takže ten Benq s těmi 30000:1 není teda žádná výhra.

Nad projektorem jsem také domů uvažoval, ale právě mizerný "reálný" kontrast je to, co mě odradilo, stejně jako mě to odradilo od koupě IPS televize.

Jediná technologie schopna dosáhnout velkého kontrastu v rámci jednoho snímku je OLED, všechno ostatní je mizérie vylepšena marketingem a údaji o kontrastu, které v reálném použití jsou stejně k ničemu.
honcka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-14 12:07:12
avatar
Pár připomínek spíš k vyšší třídě.
1) u technologií chybí LCoS
2) u kontrastu je třeba zmínit, že je záhodno se orientovat dle nativního, ne dynamického kontrastu

dále zatemnění, pro kvalitní obraz je nutné -> čím větší ambientní světlo, tím nižší kontrast, jakmile se chytnete na udičku, tak se začnou řešit věci typu parazitní osvětlení od odrazů ze stěn, to se dá eliminovat tím, že projektor přepnete do eco módu (aby míň svítil), vhodnou barvou stěn a stropů (málokomu povolí manželka si vylepit obývák černým kobercem) případně volbou plátna, na to je dobré šedé, nebo černé plátno. Jenže to stojí ranec, někdo nade mnou psal 15000, to je ale takový základ, roletu bych doporučil samovypínací, to je tak okolo 20000 za bílé a tak od 30000 za šedé (beru 100"). Top plátna jako Stewart stojí okolo $2000 za m2.

Mám doma LCoS JVC DLA-X30, plátno Hivilux 110" grey, když mám nejlepší podmínky zatemnění (noc+blackout závěsy+blackout rolety), pustím černou barvu a dám ruku před plátno, tak nevidím žádný stín, tma jak v pytli
archecon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-14 17:48:01

Chybí vám tu laserové projektory pro krátké vzdálenosti jako třeba xiaomi mi 4k
https://youtu.be/QZe9oos-IXU

Sám mám rok starou HD verzi a po zkušenostech s kino projektorem Epson s klasickou lampou na něj nedám dopustit.
Nutnou podmínkou je ovšem použití vypnutého plátna v pevném rámu.. Díky geometrii krátké vzdálenosti promítání je obraz citlivý na dokonalou rovinatost promítaného plátna. Sám jsem to řešil koupí plátna přímo z čínské fabriky za 500 USD , normálně počítejte spíše 700 USD a více. Plátno není obyčejné ale šed barvy odráží obraz přímo do zorného pole diváka a nerozptyluje světlo do okolí. V této kombinaci je to špíčka, už jen kdyby neexistovalo šumění ventilátoru chlazení. Díky vestavěnému androidu, a 5G wifi je zapojení elegantní. Vlastně jen bílá krabice pod plátnem a žádné kabely kromě napájení. Stačí nainstalované KODI a pluginy, případně doinstalovat apku na IPTV a fantastické řešení. Mimochodem zde právě má smysl jednoduchý nas připojený k nedávno rezenzovanému routeru ASUS.

Tady je to plátno s fabrikou. Bez záruky, že obchoďáka taky ukecáte, Ale oproti cenám v Evropě je to cenově nebe a dudy.
https://www.xyscreen.com/ambient-light-rejecting-ultra-short-throw-projector-screen-zhk100b-pet-crystal
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-15 01:02:41
avatar
je v článku zmíněno že jsou laserové projektory (u LED) právě speciálního typu
archecon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-15 02:51:54

Pravda, tu větičku jsem přehlédl . JInak LAserový projektor běží 12 hodin v kuse každý den, protože manželka na mateřské. Zádné neduhy jako pokles jasu u klasických lamp. žádné problémy s prachem jako u LCD řešení. A zvuk je obstojný. Do paneláku na 100 procent. Velká místnost v rodinném domě si zaslouží pochopitelně lepší ozvučení.
Hitch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Nejedná se o nativní 4K projek 2019-10-14 19:29:32

Jedna dle mne dost podstatná věc tu nezazněla, a to že se nejedná o nativní 4K projektor, i když to tak výrobci rádi prezentují. Nativní 4K projektor by stál 90 000 Kč a víc. DLP čip tohoto projektoru nemá rozlišení 3840 x 2160, jak byste možná očekávali. Místo toho používá technologii DLP XPR pro posun obrazu, aby efektivně znásobil počet pixelů jeho 0,47 DLP čipu 1920 x 1080.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-15 01:00:34
avatar
ne tak úplně, tohle je první projektor BenQ s novou generací 4K DLP XPR technologie, je to efektivně 4K, má 8 294 400 pixelů, opravdu velký rozdíl proti dosud používaným XPR modelům .....

je to první cenově dostupnější 4K projektor, kde to rozlišení opravdu vypadá jako 4K, což se o podobných "4K" projektorech za dostupnou cenu říci nedalo ....

ale ano, máte problém, nativní 4K to technicky čipem není, ale to proto, že by opravdu stál minimálně dvojnásobek, ale mohu říci, že zdaleka takový rozdíl ostrosti a kvality obrazu tam už není jako byl o to jde především ....
Hitch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-15 19:11:44

To mne zaujalo. Já uvažuji o BenQ TK800M, který má vyšší svítivost a je podstatně levnější. Případně o BenQ W1720. Ale nikde jsem nenašel, že by měli jinou generaci DLP XPR. Tou novou generací jste si jist? Zkoušel jste i ten TK800M?
Zvirek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 4K? 2019-10-15 09:53:58

Jako se vším souhlasím a vlastně už vše takto používám řadu let ale v nativním FHD.
Jediné, co bych právě neupotřebil je 4K.
Opravdu máš dost obsahu pro krmení 4K projektoru ? Já s FHD filmy mám 32 TB NAS už přes polovinu zaplněný ( stovky filmů ), v případě 4K by se tam těch filmů moc nevešlo ( odhaduji spíše desítky )....
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-15 10:21:27
avatar
A to člověk ani nemluví o seriálech, které jsou ve vetšině v rozlíšení sotva 720p
gumojd [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-16 15:08:23
avatar
To už určitě není pravda. Já sleduju jak filmy tak seriály a všechny nový jsou k sehnání ve 4K a je tam opravdu velkej rozdíl v kvalitě i díky HDR. Co se týká zvukových stop, tak to už ani nekomentuju. Ten zvuk je úplně někde jinde.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!