MegaTest: 9 grafik proti 13 procesorům – co se vyplatí koupit?
Napsal Jan "DD" Stach a Redakce   
Čtvrtek, 22 květen 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MegaTest: 9 grafik proti 13 procesorům - co se vyplatí koupit?

  Nejsložitější test, který jsme doposud vytvořili. Cílem je zjistit, zda dnes opravdu potřebujeme drahý procesor a grafickou kartu a co se vyplatí více, jestli investice do silnějšího procesoru nebo do silnější grafické karty. V testu se podíváme na 9 aktuálních grafických karet a 13 aktuálních procesorů ...

AMD-7

  Možná se vám některým mohlo zdát, že to na DDWorldu posední dobou s recenzemi procesorů a grafických karet trochu umřelo, ale to se možná může zdát na pohled, protože v zákulisí se pracovalo usilovněji, než kdykoli před tím. Už dlouho jsem chtěl zjistit a otestovat několik zásadních věcí. Nakonec to trvalo skoro měsíc a podílel se na tom celý testovací team našeho serveru. Vzali jsme 9 aktuálních herních grafických karet od levné ATI HD3850 256MB po nejdražší GF9800GX2 a ty jsme otestovali proti sobě na celkem 13 aktuálních procesorech od nejslabšího AMD X2 4400+ po utlra drahý Intel Core 2 Extreme Q9650 za nějakých 21 000 korun. A co jsme to chtěli zjistit?

Gigabyte-8800Ultra-16

  Jak jistě mnozí víme, naším světem počítačů koluje hlavně v poslední době mnoho rozporuplných dojmů a pojmů. Zaměřili jsme se tedy testem na ověření, či vyvrácení několika z nich:

  • 1. Je lepší investovat do výkonného procesoru nebo do výkonné grafické karty?
  • 2. Vyplatí se procesor dražší než 2000 korun?
  • 3. Vyplatí se investice do dražší grafické karty při malém monitoru?
  • 4. Jsou AMD Athlon 64 X2 staré nevýkonné procesory a Intel Core 2 Duo nutností pro vysoký herní výkon?
  • 5. Opravdu neexistuje hra optimalizovaná pro čtyřjádrový procesor?

Intel-Penryn-2

  Jak vidíte, otázek je celá řada a jistě by se našli i další. Takže co s tím? No zkrátka vezmeme 9 aktuálních grafických karet a místo jednoho procesoru je otestujeme hned na aktuálních 13 modelech procesorů od nejlevnějších dvoujader, přes tříjádrové až po nejdražší čtyřjádrové procesory. Taky nám to ze začátku přišlo jako celkem jednoduchá záležitost. Posléze jsme zjistili, že to tak jednoduché zase nebude. Vybrali jsme 5 aktuálních her a tři nejpoužívanější rozlišení v každé. No a pokud umíte počítat, tak je to 9 grafik x13 procesorů x3 rozlišení x5 her a x2 pro kontrolu výsledku testu a máme tu tedy přes 3500 jednotlivých testů! Ve čtyřech lidech nám to trvalo celý měsíc usilovné práce a výsledkem je nepřeberné množství tabulek a grafů, které se z výsledků dají vytvořit.

Podívejme se tedy nato, jak to celé dopadlo a co jsme to vlastně testovali a zjistili.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • MegaTest: procesory

 Celkem aktuální téma. Už delší dobu postupně zjišťujeme, že nám nějak procesory výkonově přešlapují na místě a co více, oho se snad nevyplatí za procesor dávat více, než 2000 korun. Výkon zkrátka není potřeba. Mnoho lidí si ale myslí, že výkon procesoru je důležitý právě ve hrách. No přesvědčíme se, jak to s tou nutností drahého procesoru vlastně je. A které procesory jsme to vybrali do testu?

procesory-parametry

Tabulka prozradí, že jsme sáhli po těch skutečně aktuálních modelech v zajímavých cenových relacích. Mezi nimi máme i několik na DDWorldu dosud neprezentovaných novinek. Tak se na ně krátce podívejme. Začněme od nejlevnějšího.

cena-CPU

AMD Athlon 64 X2 4400+ EE - v současnosti jeden z nejoblíbenějších modelů, zejména kvůli své ceně. Základní tak 2,3GHz možná nevypadá z herního hlediska příliš nadějně, ale to se teprve dozvíme. Jinak se jedná o léty prověřený procesor, který ani dnes neztratil nic ze své atraktivity a mohu dopředu prozradit, že možná ještě získá. Cena 1300 korun je více než atraktivní.

AMD Athlon 64 X2 5000+ BE - smutná zpráva na úvod, tento model na trhu končí, nicméně vystřídá ho podobný model, takže vlastně nic se neděje. BE má otevřený násobič a frekvence 2,6GHz už je velmi slušná. Patří k nejoblíbenějším procesorům současnosti. Cena 1800 korun je tím důvodem.

Intel Pentium Dual-Core E2220 - V současnosti asi nejschopnější nejlevnější procesor Intel na trhu. Cena 1900 korun je zajímavá, frekvence 2,4GHz také. Procesor nemá nic společného s Intel Pentium, vychází plně z Core. Je jen ořezaný o většinu vyrovnávací paměti a má pomalou FSB.

To by byly procesory pod 2000 korun a předem říkám dobře si je zapamatujte, na konci dnešního testu to bude právě s nimi zajímavé. Podívejme se teď na kategorii 3000-5000 korun, kde se dnes pohybují tzv. mainstreamové procesory.

AMD-1

Intel Core 2 Duo E7200 - první novinka. Intel odlehčil 45nm model E8200 a výsledkem je E7200. To má 3MB L2 cache a frekvenci 2,53GHz. 45nm výroba a více než zajímavý taktovací potenciál. V současnosti asi jeden z nejatraktivnějších procesorů vůbec ...

AMD Athlon X2 6000+ - Náš tradiční testovací procesor. Spousta lidí tvrdí, že je slabý. No přesvědčíme se. Každopádně jeho spotřeba je díky 90nm výrobním postupu až 125W, ale frekvence 3GHz mu poskytuje stále velmi vysoký výkon.

AMD Phenom X3 8650 - Druhá novinka v našem testu. Tříjádrový procesor AMD! Cena 3400 korun nevypadá špatně. 2,3GHz také není špatné a dokonce 2MB L3 cache se také mohou v multimediálních aplikacích hodit.

Intel Core 2 Duo E8200 - už o něm dnes byla řeč. 45nm dvoujádrový model Intel na frekvenci 2,66GHz je oblíbený kvůli vysokému taktovacímu potenciálu. Cena však již atakuje 4000 korun a to je opravdu dost za dvoujádrový procesor.

AMD Phenom X4 9550 - První čtyřjádrový procesor v testu. Není nejlevnější na trhu, ale nemá k tomu daleko. Za 4000 korun nezní čtyřjádrový procesor špatně. Odradit může frekvence jen 2,2GHz, ale uvidíme, jak jsou na tom hry s využitím více jader.

Intel Core 2 Quad Q6600 - Nejstarší čtyřjádrový procesor na trhu a jeden z nejoblíbenějších mezi nadšenci. I dlouho po uvedení 45nm procesorů je tento 65nm model stále nejoblíbenější. Cena dnes atakuje 4600 korun s DPH a frekvence 2,4GHz je slušnou zárukou výkonu. V našem testu nesmí chybět.

AMD Phenom X4 9850 BE - V současnosti nejdražší desktopový procesor AMD. Čtyřjádrový model tiká na 2,5GHz a má i zvýšenou rychlost HT na 4,0GHz. Jeho cena je lehce pod 4900 korun s DPH, což při vědomí, že je to nejvýkonnější model AMD v nabídce, nevypadá zase tak špatně. Uvidíme, co nám předvede.

AMD-4

A tímto opouštíme vody mainstreamu a podíváme se do nejdražší kategorie procesorů pro šílence, tedy pro náročné zákazníky a sponzory výrobců. Zkrátka nad 5000 korun s DPH.

Intel Core 2 Duo E8400 - I zde najdeme dvoujádrový model. Tento má 3,0GHz a jeho cena je nepříliš zajímavých 5200 korun s DPH. 45nm výroba je zárukou vysokého taktovacího potenciálu, nízké spotřeby a nízkého zahřívání. Uvidíme, jak je na tom v porovnání s levnějšími modely, tkeré jsou často jen o pár MHz pomalejší.

Intel Core 2 Quad Q9300 - nejlevnější 45nm čtyřjádrový procesor. Spíše se o něm jen mluví a slouží hlavně jako marketingový nástroj. Jeho cena je nezajímavých 5900 korun s DPH, s dostupností je to taky mizerné a proti 65nm Q6600 má jen o 100MHz vyšší frekvenci, což nevyváží 45nm výroba, nižší spotřeba ani nižší zahřívání. 

Intel-6

Intel Core 2 Extreme QX9650 - na trhu je sice ještě několik procesorů, ale přeskočme hned k ukázce toho nej na trhu. Extrémní model Q9650 je vyráběn 45nm procesem a na své 3,0GHz potřebuje 130W. Existuje ještě rychlejší model na frekvenci 3,2GHz, ten už má TDP plných 150W. Nicméně myslím, že si vystačíme s QX9650. Tenhle špičkový čtyřjádrový model stojí přes 21 000 korun. Uvidíme, nakolik se vyplatí a jak je ve hrách výkonný.

To bychom měli procesory. Myslím, že pro představu jsme zvolili dobré modely. Podívejme se tedy na grafické karty.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • MegaTest: Grafické Karty

Podobně jako procesory, jsme si vytipovali i několik aktuálních modelů grafických karet. Spíše se dá říci, že všechny zajímavé herní modely současnosti. Testovací karty nám zapůjčila společnost Gigabyte. Některé nebyly přímo referenční, a tak jsme je upravili na takty referenčních modelů, aby test byl vypovídající. Začněme opět u toho nejlevnějšího. Předem jsme test koncipovali i jako ukázku toho, co je vhodné pro různě veliké monitory. Zaměřili jsme se na 17", 19", 20", 21", 22", 24" a 26".

HD3850

AMD ATI Radeon HD3850 256MB - nejlevnější smysluplná herní grafická karta. Za cenu 2400 korun s DPH nabízí více než hodně výkonu. Limitovat ji může 256MB paměti, ale 512MB varianta stojí o 300 korun více. Karta je ale vhodná pro 17-22" LCD a tam by to neměl být takový problém.

9600GT

GeForce 9600GT 512MB - druhá nejlevnější grafická karta v testu. Za přibližně 3100 korun pořídíte to nejlevnější smysluplné z herního hlediska z dílny NVIDIA. Jádro 65nm G96 je ořezaná G92, přesto karta dosahuje zajímavých výkonů. Je vhodná pro 17-22" LCD.

HD3870

AMD ATI Radeon HD3870 512MB - jedna z nejatraktivnějších grafických karet současnosti. Její doba se nicméně chýlí s vydáním HD4850 ke konci. Za cenu 3400 korun můžete mít grafiku s relativně vysokým výkonem pro 22" LCD s GDDR4 paměťmi.

8800GT

GeForce 8800GT 512MB - přímá konkurence výše uvedené. Dnes se dá pořídit kolem 4000 korun a stále je velice atraktivní. Opět je vhodná pro 17-22" LCD.

  Tím jsme pomalu opustili mainstream a vrháme se do high-endu. Výše uvedené grafické karty mají dostatek výkonu pro rozlišení a vysoké detaily pro 17-22" LCD tedy rozlišení 1024/1280/1600. Grafické karty nad 5000 korun by pak měly nabídnout dostatek výkonu pro 24" LCD, což ale ne vždy platí.

8800GTS-512MB

GeForce 8800GTS 512MB - grafická karta na 65nm G92 vychází z modelu 8800GTS s G80. Dnes je poměrně za slušnou cenu někde kolem 5200 korun DPH. Pro monitory menší než 22" ale nabízí výkon za dost draho a pro větší 24" monitory už zase její výkon nestačí. Uvidíme, jak se vyplatí.

9800GTX

GeForce 9800GTX 512MB - tahle grafická karta je poněkud zklamání. Nvidia neudělala nic jiného, než 8800GTS přejmenovala a lehce upravila. Výsledkem je 9800GTX, která je sice o něco výkonnější než 8800GTS, ale o poznání dražší. Větší problém ale nastane při srovnání s 8800GTX/Ultra.

8800Ultra

GeForce 8800Ultra 768MB - vlastně lehce přetaktovaný model 8800GTX. Nejstarší grafická karta v řadě GF8. Je ji už více než rok a půl! A reálná pozice? Nová 9800GTX ji sotva překoná! Zkrátka 8800GTX/Ultra je jeden z nejlepších grafických modelů v celé historii a tak rozhodně nemůže chybět v našem testu. Jádro G80, 384bit sběrnice a 768MB RAM v akci.

HD3870X2

ATI Radeon HD3870X2 1GB - duální grafická karta AMD, která se překvapivě velmi povedla. Nabízí velmi vysoký výkon, plně dostatečný pro 24" LCD a to za velmi zajímavou cenu 8000 korun s DPH. Přesto i její dny se pomalu chýlí je konci. S příchodem modelu HD4870 se věci trochu změní. V současnosti ale jedna z nejatraktivnějších grafických karet pro 24-26" LCD.

9800GX2

GeForce 9800GX2 1GB - poněkud speciální model, který má výjimečnou pozici na trhu. Tomu však odpovídá i cena, která je nepříliš atraktivních 11 500 korun s DPH. Jedná se vlastně fyzicky o slepenec dvou 8800GTS G92. Její výkon je v současnosti ze všech grafických karet nejvyšší. Samozřejmě nemůže v našem testu chybět.

cena-grafik

A tímto jsme si představili všechny grafické karty, které se dnes zúčastní testu. Pokud si říkáte, že jsme mohli zařadit i nějaké SLI/CF, tak vlastně dvě poslední grafické karty jsou takovým CF/SLI. ATI HD 3870X2 je vlastně CrossFire dvou HD3870 a Nvidia 9800GX2 je SLI dvou 8800GTS G92. Podívejme se tedy na testovací sestavu a testovací postup.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Megatest - Testovací sestava a postup

Zvolili jsme aktualizovanou testovací sestavu. Žádné velké experimenty a drahé věci.

Testovací sestava DDWorld.cz:

 

Model

Zapůjčil

Procesor

viz. testy

 

 

Chlazení

Noctua NH-U12P

noctua-CPU-ikonka

noctua

www.noctua.at

Základní deska

Intel

ASUS Formula Maximus Intel X38

ASUS-Maximus-14

 asus-logo

www.asus.cz/

Základní deska

AMD

Gigabyte GA-AMD790FX sAM2+

GB-MB--ikonka

gigabyte-logo

www.gigabyte.cz

RAM

2x 2GB A-DATA Vitesta 800MHz cl4

 

Grafická karta

viz testy

 

 

Pevný disk

Western Digital Raptor

74GB 10 000ot/min

WD-HDD-ikonka

western-digital-logo

www.westerndigital.com

 Zdroj

Thermaltake Toughpower 750W

 

 

OS

Windows Vista Ultimate 32-bit

microsoft-logo

www.microsoft.cz

 

  Ovladače všeho byly aktuální. Pro účely našeho testu jsme vybrali celkem 5 her, což je pro potřeby dnešního testu více než dost. Je mezi nimi jedna na technologii OpenGL 2.0 - Enemy Territory: QW. Dále je zde U3 herní engine DX10 - BioShock. Pak zde máme oblíbenou Call of Duty 4: MW. Následuje STALKER a nechybí ani nejnáročnější hra současnosti - Crysis. Všechny hry byly opatřeny nejnovějšími updaty a všemi náležitostmi. Testovalo se pomocí FRAPS 1 minutové sekvence přímo ze hry. Sekvence byly vybrány na základě typického herního prostředí a herních situací ve hře. Nejedná se tedy o time dema, ale o reálné výsledky. Měřili jsme pouze průměrné hodnoty FPS. Minimální ani maximální hodnoty nejsou vypovídající, na běžné sestavě připojené na internet může dojít s jakýmkoliv procesorem a s jakoukoliv grafickou kartu k poklesu FPS chvilkově klidně na nulu. Stačí, aby si nějaký program během hraní v pozadí hrábnul na disk atd. Průměrná FPS jsou tedy nejsměrodatnější a nejvíce vypovídající. Nastavení jednotlivých her jsou přizpůsobena reálným podmínkám a testovaným kartám z hlediska hratelnosti v jednotlivých rozlišeních. Nemá cenu testovat náročná nastavení při úrovni FPS kolem 10 celkem.

ATI_Paloorde

Jednotlivé výsledky jsou pak převedeny na % ve vztahu k nejvýkonnějšímu procesoru v daném testu. Poměr cena-výkon je pak spočítán v každém testu jako cena za CPU+GPU za 1FPS. Ale o tom všem až u jednotlivých testů a v závěru. Podívejme se na jednotlivé testy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Enemy Territory: QW - 1280x1024 testy pro 17" - 19" LCD

První testovanou hrou je Open GL 2 záležitost. Enemy Territory: QW vlastně stále funguje nenotně upraveném DOOM3 herním enginu. První série grafů a tabulek obsahuje výkon v rozlišení 1280x1024, tedy rozlišení používaném na 17-19" LCD.

ET-graf-1280x1024

Pro přehlednost jsem tabulky rozdělil na grafické karty do 5000 korun a nad 5000 korun s DPH. I tak jsou grafy veliké.  Prozrazují ale mnohé. Přeci jen je rozdíl mezi procesory. QW je hra viditelně optimalizovaná na víécejádrové procesory, ale také záleží na frekvenci. U slabších karet vidíme menší přínos se silným procesorem, u silných karet zase slabší procesory snižují výkon.

ET-graf-1280x1024-2

Převedeno na procenta to vidíme u jednotlivých kombinací ještě zřetelněji:

ET-1280x1024-tab-vykon

Podívejme se nyní na vyšší rozlišení.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Enemy Territory: QW - 1600x1200 testy pro 20" - 22" LCD

S vyšším rozlišením roste nárok na grafickou kartu. Nicméně nárok na procesor klesá. Přínosy výkonu s rychlejším procesorem jsou nižšší. Stále je ale patrné, nízko taktovaný čtyřjádrový procesor je na tom stejně jako vysoce taktovaný dvoujádrový model. Důkaz optimalizace pro více jader.

ET-graf-1600x1200

Opět vidíme, že slabší grafické karty dnes nakrmí jakýkoliv procesor. U silnějších grafických karet je silnější procesor vhodnější, nicméně i tak mluví jen o přínosu několika málo FPS, což se tedy za příliš velký přínos považovat vzhledem k ceně nedá.

ET-graf-1600x1200-2

Procentuální tabulka nám opět prozradí více:

ET-1600x1200-tab-vykon

Podívejme se teď na rozlišení pro 24-24" LCD.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Enemy Territory: QW - 1920x1200 testy pro 24" - 26" LCD

V tomto vysokém rozlišení se skutečně nebudeme zabývat grafickými kartami pod 5000 korun, které si majitel 24" LCD pro hry asi těžko pořídí. Zabývejme se tedy jen grafickými kartami dražšími než 5000 korun

ET-graf-1920x1200

Silnější procesor je i zde výhodou, ale v testu asi nelze ani nejlevnější model AMD 4400+ označit za vyloženě slabý. Rozdíl mezi ním, procesorem za 1300 korun a vysoce taktovaným 45nm čtyřarovým modelem za 21 500 korun s DPH je 15-18% na výkonu každé karty. Za cenu Intelu bychom ale mohli mít hned 16 procesorů AMD X2 4400+.

ET-1920x1200-tab-vykon 

Procentuální tabulka opět hodně prozradí. Podívejme se na další testovanou hru.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •  Call of Duty 4: MW - 1280x1024 testy pro 17" - 19" LCD

Oblíbená MultiPlayerová hra současnosti. Výkon tedy jistě zajímá hodně hráčů. Jak to tedy je s procesory zde?

CoD4-graf-1280x1024

Měřili jsme to 2x. Studená sprcha ale pro všechny, kteří si myslí, že jim dražší, nebo nataktovaný procesor přinese nějakou výhodu. Výkon v této hře je limitován grafickou kartou a levný procesor AMD X2 4400+ za 1300 korun podá skoro stejný výkon jako vysoce taktovaný čtyřjádro Intel Core.

CoD4-graf-1280x1024-2

Testy silnějších grafických karet odhalily jen rozdíly u nejsilnějších duálních modelů. Opět ale nic, kvůli čemu bychom měli vytahovat z peněženky více než 2000 korun na dražší procesor.

CoD4-1280x1024-vykon

Procentuální tabulka pak odhalí celou skutečnost.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Call of Duty 4: MW - 1600x1200 testy pro 20" - 22" LCD

Ve vyšším rozlišení u této hry záleží na procesoru ještě méně. Spíše to vypadá, že i těch 1300 korun za procesor je více než dost.

CoD4-graf-1600x1200

  Větší rozdíly se ukáží jen u duálních karet, ale opět nic, kvůli čemu by nějak utrpěla hratelnost. Často používaná fráze, že na výkonnou grafiku a vysoké rozlišení potřebujete výkonný a drahý procesor dostává vážné trhliny.

CoD4-graf-1600x1200-2

  Procentuální rozdíly pak ukáží, či spíše v tomto případě neukáží, jak je to ve skutečnosti s tou nutností drahého vysoce taktovaného procesoru ...

CoD4-1600x1200-vykon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •  Call of Duty 4: MW - 1920x1200 testy pro 24" - 26" LCD

A jak jsou na tom nejdražší grafické karty v HD rozlišení?

CoD4-graf-1920x1200

Nějaké ty rozdíly se mezi procesory přeci jen ukáží. Přeci jen ale stále nenajdeme důvod, proč za procesor utratit více než 1300 korun. Opět je limitací výkon grafické karty a ne procesor. Začínáte mít pocit, že vás někdo podvedl, když vám slíbil vysoký herní výkon díky výkonnému a drahému procesoru?

CoD4-1920x1200-vykon

Procentuální tabulka vám prozradí, že na tom asi něco bude. Podívejme se na další hru, zda se naše podezření potvrdí.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •  BioShock DX10 - 1280x1024 testy pro 17" - 19" LCD

  Asi nejdůležitější dnes testovaná hra. Je založena na U3 herním enginu, který dnes využívá drtivá většina nových i vznikajících her. Výkon tedy bude ve všech podobný našemu testu.

BioShock-graf-1280x1024

No bohužel se ukazuje, že i zde je limitace výkonem grafické karty, nikoliv procesorem. Větší rozdíl se ukáže v tomto rozlišení až u výkonných grafik. Ty ale zase asi nikdo z 19" LCD používat nebude.

BioShock-graf-1280x1024-2

Začínáme mít o výkonných procesorech vážné pochybnosti.

BioShock-1280x1024-vykon

Podívejme se na vyšší rozlišení.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • BioShock DX10 - 1600x2000 testy pro 20" - 22" LCD

Bohužel, jestli si myslíte, že se ve vyšším rozlišení konečně vyplatí ten výkonný a drahý čtyřjádrový, či dvoujádrový procesor, jste opět vedle. Nevyplatí.

BioShock-graf-1600x1200

Jen u nejsilnějších grafických karet je vidět nějaký ten přínos. V této hře je i veškerý žádný přínos čtyřjádrových modelů. Rozhoduje spíše frekvence a optimalizace se projevuje opět jen tím, že níže taktovaný čtyřjádrový model se vyrovná výše taktovanému. Jenže limitace výkonu ve hře je u grafické karty, ne u procesoru.

BioShock-graf-1600x1200-2

Procentuální tabulka pak ukáže ony rozdíly, za které platíme tisíce a tisíce navrch.

BioShock-1600x1200-vykon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • BioShock DX10 - 1920x1200 testy pro 24" - 26" LCD

A jsem opět u nejdražších sestav. Drahý procesor nutností? Omyl!

BioShock-graf-1920x1200

Všechna ta krásná Core 2 Duo, čtyřjádrové 45nm procesory Intel a nové čtyřjádrové Phenomy poraženy prý „pomalým a zastaralým" AMD Athlon X2 4400+ EE za 1300 korun. A to prý někdo říkal, že to není herní procesor :).

BioShock-1920x1200-vykon

Procentuální tabulka ukáže ty rozdíly, za které platíte, nebo kvůli kterým taktujete.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • S.T.A.L.K.E.R. - 1280x1024 testy pro 17" - 19" LCD

Předposlední hrou, kterou si dnes otestujeme, je STALKER. A to proto, že zanedlouho bude opět aktuální, protože vyjde druhý díl.

STALKER-graf-1280x1024

Bohužel, ani zde není přínos dražšího procesoru příliš patrný. I když přeci jen AMD X2 04400+ nějaké to FPS ztrácí.

STALKER-graf-1280x1024-2

Rozdíl se ukáže až u dvoujádrových grafik kde levný Intel je ještě slabší. Celkově ale opět je výkon limitován výkonem grafické karty a nikoliv procesoru. Opět tedy nevidím důvod, proč za procesor na hry utratit více než 2000 korun.

STALKER-1280x1024-vykon

Procentuální tabulka opět následuje.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • S.T.A.L.K.E.R. - 1600x1200 testy pro 20" - 22" LCD

Že by vyšší rozlišení ukázalo nějaké výhody dražšího procesoru?

STALKER-graf-1600x1200

Tak ne. Nejsou dokonce vůbec žádné. U slabších grafik je úplně jedno jestli za procesor dáte 1300 nebo 20 000 korun.

STALKER-graf-1600x1200-2

U těch silnějších jsou také rozdíly úplně zanedbatelné!

STALKER-1600x1200-vykon

Procentuální tabulka opět ukáže, jak se to s těmi rozdíly má.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • S.T.A.L.K.E.R. - 1920x1200 testy pro 24" - 26" LCD

Že by konečně něco ukázalo nejvyšší rozlišení, už pomalu přestávám věřit.

STALKER-graf-1920x1200

Tak jo, AMD X2 4400+ i levný Intel se propadají, ale opět to není tolik, kolik by ztrácet při rozdíle ceny mezi nimi a dražšími CPU v testu měly. Výkon je opět evidentně limitován výkonem grafické karty a ne procesoru.

STALKER-1920x1200-vykon

Procentuální tabulka to opět celé prozradí přehledně. Podívejme se na poslední herní test.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • CRYSIS - 1280x1024 testy pro 17" - 19" LCD

Tak konečně nejnáročnější hra na HW současnosti. Zde už konečně musí být pořádně vidět, proč se vyplatí pořídit si výkonný procesor 45nm Intel Core 2 Duo/Quad nebo nový AMD Phenom!

Crysis-graf-1280x1024

Ehm ... Tak nic. Kromě toho, že levné grafické karty nemají pro vysoké detaily příliš pochopení, opět nevidíme žádný rozdíl mezi levným a drahým procesorem!

Crysis-graf-1280x1024-2

Bohužel ani u silnějších grafik to není o moc lepší. Jen duální Nvidia 9800GX2 vykazuje lepší výkon s výše taktovanými procesory, či vícejádrovými procesory. Crysis je tedy optimalizovaný pro čtyřjádrové procesory.

Crysis-1280x1024-vykon

Procentuální tabulka následuje. Podívejme se na větší rozlišení.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • CRYSIS - 1600x1200 testy pro 20" - 22" LCD

Tak že by snad vyšší rozlišení svědčilo výkonnějším procesorům? Mám vážné obavy ....

Crysis-graf-1600x1200

Tak ano, nějaké ty rozdíly tam jsou i u slabších karet, ale ty nemají příliš výkonu pro high detaily. Projevuje se tam ale optimalizace pro tříjádrový i čtyřjádrový procesor.

Crysis-graf-1600x1200-2

Rozdíly jsou opět patrné u nejvýkonnějších grafik, zejména GF9800GX2. Za každý FPS navíc ale draze zaplatíme!Procentuálně to vypadá takhle:

Crysis-1600x1200-vykon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • CRYSIS - 1920x1200 testy pro 24" - 26" LCD

 V tomto rozlišení si nedělám iluze. Limitace je evidentně grafickou kartou a výkonný procesor vám na hratelnosti mnoho nezlepší:

Crysis-graf-1920x1200

Procentuálně to sice vypadá zajímavě, ale praxe je dost tristní.

Crysis-1920x1200-vykon

Ok, tak se podívejme, jak to vychází cenově ....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Co pořídit pro 17" - 19" LCD? (Rozlišení 1280x1204)

Když už jsme to tak naměřili, tak jsem si dal tu práci a udělal i tabulky s celkovou cenu za procesor a grafiku a spočítal jsem, kolik zaplatíme za 1FPS reálného výkonu v případě dané kombinace. Výsledky jsou velmi zajímavé. Takhle vypadá cena kombinací CPU+Grafika:

cena

A takhle to vypadá s cenou za výkon s jednotlivými kombinacemi v testovaných hrách v rozlišení pro 17" - 19":

BioShock-1280x1024-cena

CoD4-1280x1024-cena

Crysis-1280x1024-cena

ET-1280x1024-tab-cena

STALKER-1280x1024-cena

Je to zajímavý pohled kam nás slevy procesoru i grafik dostaly. V současnosti totiž neexistuje slabý herní procesor a slabá herní grafika. Výkon procesoru se projeví u silných grafik v nízkém rozlišení. Jenže grafiku za 5000 si pro 17-19" LCD asi nikdo pořizovat nebude, takže je to celkem jedno. A pokud jde o levné procesory a levné grafiky je to celkem jasné. Nejvíce se vyplatí to nejlevnější. V případě grafických karet je to nejvíce ATI Radeon HD 3850 256MB. Za ním s odstupem následuje model HD3870 512MB, velmi těsně následovaný GeForce 9600GT 512MB a z povzdáli to sleduje 8800GT 512MB. Na všech grafikách si ale královsky zahrajete a to nemusíte za procesor Utratit ani 2000 korun. Nejatraktivnější je asi model AMD X2 5000+ BE, který je ale nahrazen novějším s podobnou frekvencí, cenou i výkonem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Co pořídit pro 20" - 22" LCD? (Rozlišení 1600x1200)

Vyšší rozlišení už chce více výkonu. Přesto se dnes dá říci, že grafické karty do 5000 korun poskytují dostatek i pro 22" LCD a dražší karta je poněkud zbytečným vyhazováním peněz. Začněme tedy opět celkovou cenu za kombinace:

cena

A takhle to vypadá v jednotlivých hrách v testovaném rozlišení pro 20-22" LCD:

BioShock-1600x1200-cena

Crysis-1600x1200-cena

CoD4-1600x1200-cena

ET-1600x1200-tab-cena

STALKER-1600x1200-cena

Závěry jsou ale podobné, jako v předcházející kapitolce. Opakovat se tedy znovu nemusím. Drahé procesory a grafiky se prostě pro monitor do velikosti 22" nevyplatí.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Co pořídit pro 24-26" LCD - (HD rozlišení 1920x1200)

HD rozlišení dává grafickým kartám pořádně zabrat. Na toto rozlišení dnes lze doporučit jen dvě - ATI Radeon HD3870X2 a GeForce 9800GX2. U nich je silnější procesor znát, ale bohužel to není tak výrazně, jak by se podle vysoké ceny dalo soudit. Nejdříve opět cena za jednotlivé kombinace:

cena

A takhle to vypadá s poměrem cena za 1FPS v jednotlivých hrách:

BioShock-1920x1200-cena

Crysis-1920x1200-cena

CoD4-1920x1200-cena

ET-1920x1200-tab-cena

STALKER-1920x1200-cena

Jak vidíte, silné, ale drahé procesory dopadly jako sedláci u chlumce. Celkově nejzajímavější grafickou kartou je ATI Radeon HD3870X2, která v kombinaci se středně silným procesorem za dobrou cenu, nabízí nejlepší poměr cena-výkon-použitelnost. Už ideálním procesorem pro ni je kupodivu AMD X2 5000+ BE na 2,6GHz, ale ani levný X2 4400+ není slabý!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Závěr, hodnocení a doporučení

   Myslím, že těch tabulek a grafů bylo dost a dost. Prozradily nám řadu zajímavých věcí. Už když jsme šli do tohohle testu, mysleli, jsme si, že to s těmi výkonnými procesory nebude žádná sláva. Skutečnost ale předčila i naše nejpesimičtější odhady! Na začátku jsme si položili několik otázek, na které jsme se měli pokusit najít odpověď:

  • 1. Je lepší investovat do výkonného procesoru nebo do výkonné grafické karty?
  • 2. Vyplatí se procesor dražší než 2000 korun?
  • 3. Vyplatí se investice do dražší grafické karty při malém monitoru?
  • 4. Jsou AMD Athlon 64 X2 staré nevýkonné procesory a Intel Core 2 Duo nutností pro vysoký herní výkon?
  • 5. Opravdu neexistuje hra optimalizovaná pro čtyřjádrový procesor?

Testy odpověděli na mnohem více. Pojďme si to tedy všechno shrnout.

   Jestli je lepší investovat do výkonného procesoru nebo do výkonné grafické karty? Tak je to myslím zcela evidentní. Pokud stavíme herní počítač, je nám drahý procesor vlastně celkem k ničemu! FPS Hry jsou dnes limitovány výkonem grafické karty a pokud tedy chceme více herního výkonu, investujme do grafiky. Drahý vysoce taktovaný procesor nebo domácí taktování nehraje v herním výkonu v FPS hrách dnes takřka žádnou roli! NVIDIA má tedy pravdu, když tvrdí, že dnes potřebujeme vlastně jen výkonné GPU, ale jen částečně.

AMD-8

   Je také nutné si uvědomit, v jakém rozlišení budeme hrát. V současnosti totiž i levné grafické karty poskytují více než dostatek výkonu pro 17-22" LCD! Ty ale mezi hráči i občasnými hráči drtivě převládají. Investovat tedy do dražší výkonné grafiky je pro tato rozlišení stejný nesmysl, jako pořizovat výkonný a drahý CPU. Tím jsme zároveň odpověděli i na třetí otázku.

Intel-3

  A vyplatí se procesor dražší než 2000 korun? Z herního hlediska FPS her - ani náhodou! Naopak je celkem na pováženou i do drahého herního PC pro FPS hry v HD rozlišení strkat dnes procesor dražší než 2000 korun. Bohužel tedy musíme konstatovat, že mýtus, že Intel Core 2 Duo nebo Nebo Phenom je nějak výrazně z herního hlediska lepší než staré, ale levné AMD Athlon X2, vzal zcela za své. Pravdou také není, že není hra optimalizovaná pro čtyřjádrové procesory. Spíše to vypadá, že optimalizovaná hra je dnes skoro každá, jen se optimalizace kvůli limitaci výkonu grafickou kartou projevuje v FPS hrách jen tím, že nízkotaktované čtyřjádro minimálně stejně dobré, jako vysoko taktované dvoujádro. Pokud jde o vícejádrové procesory, pak je atraktivní model AMD Phenom X3 i AMD Phenom X4 a to zejména kvůli své ceně, která je v hladinách, kam se zatím vícejádrový Intel nepodíval. Jediný skutečně zajímavý čtyřjádrový procesor Intel je starý dobrý 65nm Q6600 - ten ukazuje, že si mé ocenění na začátku roku, za nejatraktivnější procesor poslední doby, plně zaslouží. Nový 45nm model Q9300, který by ho měl nahradit, by za současnou cenu pořídil jen blázen. Stejný výkon za výrazně vyšší cenu? Asi nejtragičtější poměry cena výkon mají vysoko taktovaná dvoujádra Intel E8xxx a samozřejmě extrémní edice Intel, která má přímo úděsný poměr cena-výkon :).

  • Závěr

  Výrobcům se úspěšně podařilo prostřednictvím různých umělých benchmarků, PC Marků a 3D Marků, vnutit všem myšlenku, že pro herní počítač a hraní oblíbených FPS a RPG potřebujeme výkonný a drahý procesor. Opak je ale pravdou. Jaké je ale překvapení, že skutečně nemusíte pořizovat procesor za 10 000 ani za 5000, dokonce ani za 3000, ale stačí za 1500 korun, abyste ve většině případů dosáhli stejného herního výkonu v FPS hrách, jako s 15x dražším procesorem!

AMD-1

  Mnozí také nepříliš prozřetelně považují AMD Athlon X2 za pomalé procesory. Velký a hlavně drahý omyl. Nejen, že mají výkonu více než dost, ale díky své ceně jsou stále nejlepšími herními procesory z pohledu absolutního poměru cena-výkon! Přiznejme si, že hlavně díky své dnes již extrémně nízké ceně. Intel Core 2 Duo ani AMD Phenom nenabízí z hlediska herního výkonu v FPS hrách mnoho navíc. Ten kdo říkal, že AMD Athlon X2 není herní procesor, tak nám pěkně lhal. Je to vynikající herní procesor v současnosti s nepřekonatelným poměrem cena-výkon. Stejně tak si musím začít opět považovat našeho testovací AMD Athlon X2 6000+. Vůbec se nepotvrdilo, že by byl v našich testech limitní součástkou. Dokonce jak vidíme, tak ve vyšších rozlišeních je výkon všech procesorů vyrovnaný. Na výsledcích našich testů grafických karet nic nemění ani nasazení výkonnějšího procesoru. Procentuální rozdíly zůstávají stejné!

AMD-2

  Bohužel tedy musíme zbořit mýtus přínosu výkonného nataktovaného procesoru. Testy nám odpověděli na otázku, proč klesá průměrná cena prodaného procesoru hluboko pod 200 dolarů. Když totiž 60 dolarový AMD Athlon X2 5000+ BE dokáže podat stejný výkon, jako několikanásobný dražší procesory, je něco špatně. Zákazníci ale pomalu zjišťují, že příslib vyššího herního výkonu při pořízení dražšího procesoru než 2000 korun, jsou přinejmenším hodně odvážné sliby.

Intel-6

  Stejně tak testy odpověděly na otázku proč tak rapidně klesá průměrná cena prodané grafické karty. Herního výkonu je zkrátka dost. A i když herní výkon závisí na grafice a ne na procesoru, herního výkonu je dost i u levných grafických karet pro nejrozšířenější 22" LCD monitor. Sečteno a podtrženo zbývá vyhlásit doporučení. Ve všech kategoriích existují jedna-dvě alternativy, které k sobě mají blízko, ale následující kombinace zkrátka vyšli o něco málo lépe.

Kombinace s nejlepším poměrem cena-výkon-použitelnost:

gold-award

pro 17" - 19" LCD:

AMD Athlon X2 4400+ EE + ATI Radeon HD3850 256MB

(alternativy: AMD X2 5000+ apod. + ATI HD3870 / Nvidia GF9600GT)

(celková aktuální cena: cca 3700 korun s DPH)

oceneni-1

 

pro 20" - 22" LCD:

AMD Athlon X2 5000+ BE + ATI Radeon HD3870 512MB

(Alternativy: Intel Core 2 Duo E4xxx + GF8800GT 512MB)

(celková aktuální cena: cca 5200 korun s DPH)

oceneni-2

 

pro 24" - 26" LCD:

Intel Core 2 Duo E7200 + ATI Radeon HD3870X2 1GB

nebo

AMD Phenom X3 8650 + ATI Radeon HD3870X2 1GB

(Celková aktuální cena: cca 11 000 - 11 400 korun s DPH)

oceneni-4

 

Kombinace s nejvyšším výkonem v testu:

Intel Core 2 Extreme QX9650 + GeForce 9800GX2 1GB

(Celková aktuální cena: cca 33 000 korun s DPH)

oceneni-3

Za zapůjčení většiny grafických karet do testu

děkujeme společnosti Gigabyte.cz

gigabyte-logo

EDIT: Objevilo se několik správných připomínek. Celý test se vlatně zabývá herním výkonem v FPS 3D hrách. Zkusíme také dodělat nějaké testy strategických her, kde by se měl výkon procesoru projevit více. Vzhledem k náročnosti testů nám dejte tak minimálně týden na zpracování. ještě tedy nelámejme úplně nad dražšími vícejádrovými procesory hůl. Nicméně stežovat si na nedostatek výkonu dnes skutečně nikdo nemůže a nemusíme mít nutně to nejnovější, nejvýkonější a nejdražší. Hardware nám nějak předběhl software, alespoň co se her týká.

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-22 18:11:06
avatar
Kloubouk dolu, tohle muselo dat hafec prace
Ale oledne toho CPU, zkousel jsem UT3 na mape Shangrila (nebo tak nejak) a nejnarocnejsi scena tam mela s mym Athlonem X2 taktnutym na 2,73GHz 33 fps. Na defaultnich 2,1GHz jen 26. Ja vim ze to neni moc, ale u tak rychle hry jako je UT3 je to poznat a pod 30fps uz to opravdu neni ono

Jenom si neodpustim rypnuti: "Crysis je tedy optimalizovaný pro čtyřjádrové procesory" - na 3,0GHZ dvoujadru ma 50fps a na 3,0 GHZ ctyrjadru ma 52 fps. tak tomu rikam optimalizace
Skvely test AMD procesoru je ted taky na CZC, je v nem krasne videt o kolik je vyssi vykon na jadro u K10 nez K8 (nemyslim jen ve hrach)
Hry jsou o GPU, ale pro napr. praci s videem nebo grafikou je CPU urcujici komponenta, tam je supervykonne GPU na nic, at si Nvidia rika co chce
Neznámý  - GRATULACE 2008-05-22 22:04:08

Musím se připojit ke gratulaci naprosto parádní práce.Opět jste strčili PCTUNING a jiné "proPCweby" do kapsy. Zrovna týden přemýšlím, že bych nějaký takový test potřeboval. A co se týče procesorů zase jako vždy, se ukázalo že největší výkon procesorů INTEL dělá jejich marketingové oddělení a korumpování "testerů" .
Škoda jen, že nebyl testován procesor Athlon 64 X2 4850 ale jinak test opravdu BOMBA, jen tak dál.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 00:00:51
avatar
no to zase klid. Core 2 DUo jsou určitě obecně rychlejší než AMD AThlon X2 ... byla by to obrovská ostuda kdyby ne ... ale naše starší testy klasických aplikací to potvrzují, jen prostě výkon ve hrách ovlivňuje grafika ale protože PC hráči hodně nakupují hardware, snaží se nás markting výrobců nutit do dražších CPU a jak vidíme, je to oblast, kde toho přínosu zrovna moc dražším CPU nezískáme ... BTW: co se týká testování jiných modelů X2 tak máte tam jeden na 2,3GHz, jeden na 2,6GHz a jeden na 3,0GHz. Lze si snadno udělat obrázek, kde se budou další X2 modely podle frekvnece asi nacházet ;)
Anonymní  - Vyhodnocení testů 2008-05-23 05:53:15

Dobrý den. Nějak jsem z článku nepochopil, jakým způsobem to je vyhodnoceno? Z tabulek totiž vyplývá, že nejlepší poměr FPS/cena má vždy kombinace nejlevnější grafika + nejlevnější procesor. Tudíž se obávám, že z tabulek jste své zavěry nevyčetli! Aletřeba mi něco uniká... prosím nakopnout!
Jorn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 12:47:38

Co na tom nechápeš? Sice to na cheapest kombinaci jde jak na diskotéce se zappnutym stroboskem, ale jelikož je low-budget kombinace grafika + procik výrazně levnější, vyjde tě 1 fps levněji. Nikdo neřiká, že na 10 fps už si nezahraješ.
silent64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-22 18:21:43
avatar
no čo sa týka hier, tak je to v podstate aj celkom pravda, ale keď človek pracuje s aplikáciami náročnými na procesorový výkon, tak je to samozrejme úplne niečo iné(napr. strih/komprimácia videa, renderovanie...), ale autor jasne napísal, že čo sa týka HIER, tak sa moc nejako extra výkonný procesor nevyplatí. Ak by sa testoval aplikačný výkon, nastala by teda úplne iná situácia, ale o to v tomto teste celkom zrejme nejde.Ostatne, potvrdil to aj dávnejší test na konkurenčnom serveri(ak môžem spomenúť, tak na EH), kde testovali upgrade x1950pro na HD3850/3870, 8800GT na X2 3800+ @2,25GHz. Podobne to môžem potvrdiť aj z vlastnej skúsenosti. Možno ale existujú výnimky a v budúcich hrách sa zrejme rozdiel dosť prejaví.
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-22 18:26:39
avatar
Dobra prace - akorat se podle me nemuseli testovat jen strilecky ale i strategie ktere v dnesni dobe patri mezi nejnarocnejsi hry vubec protoze zatezuji CPU + GPU + RAM - zatimco strilecky zatezujou hlavne grafarnu. Napriklad Supreme Commander a Company of Heroes by pro takovi test byly podle me vhodni kandidati.
Pif Paf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-22 18:50:29
avatar
Takový SC by mě taky zajímal...
Pif Paf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-22 18:48:42
avatar
Pěkný test.
Jen se obávám o reakce některých jedinců...
Už vidím ty reakce typu: Je to kacíř, upalte ho!!! : D
Greeny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-22 18:59:05
avatar
presne tak, defacto vyhralo AMD a to jiste vzbudi v mnoha lidech pochybovacne tendence..

jinak opravdu skvely test, podobnym testem se nemohou pysnit ani profi servery... klobouk dolu
obc [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-22 19:04:24
avatar
No a čekal snad někdo jiné výsledky?
Greeny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-22 19:36:30
avatar
ano, myslim si ze spousta lidi cekala ze intel core 2 duo vyhrajou na plne care
Mishoo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 19:32:20

ta hra by musela potom stale zatazovat CPU na 100 percent aby tam boli vydiet vysledky. si porovnaj pri hrach vytazenost AMD a intelu. amd je ovela viac vytazenejsie nez intel pri rovnakej zatazi.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-22 19:52:43
avatar
no já teda jo ... čekal jsem že ten výkon těch drahých CPU bude vidět ....
Smrtihlav [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-22 19:18:26

super test klobuk dole KONECNE som si mohol pozriet ako to skutocne je s pomerom cena-vykon pre 17" a rozlisenie ktore pouzivam ja pretoze vsade su testovane len 20" a viac palcove monitory (i ked uznavam ze tie ma v sucasnosti urcite viac ludi) planujem kupit PC a toto mi celkom pomohlo este si ale pockam na radu ATi 48xx a uvidim ako na tom budu s cenou dufam ze niekde medzi 5500 a 6000Sk
MartensPh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Par drobnosti 2008-05-22 19:20:43

Kdyz uz jste si dali tolik prace, mozna to chtelo i po sobe to nechat precist nekym s jazykovym citem, docela dost chyb jsem nasel a to jsem to cetl docela zbezne
Jinak jsem asi blazen, protoze jsem si poridil Q9300 a Crysis jsem tedy jen zkousel na plne detaily v demoverzi, hezka nudna hra ale duvod, proc si ho poridit krome spotreby a chlazeni je, kdyz se rozjedou vsechna jadra a komprimace videa jede vyrazne lepe nez na dvoujadre T7200. A presto jeste muzu normalne pracovat, proste nadhera.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-22 21:15:51
avatar
jasný jasný chybičky, to je moje

No test je o CPU ve hrách ne o výkonu jinde, pro herní počítač skutečně nemá 45nm Q9300 žádný smysl.
Igoreso [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-24 08:07:15

Musim ti ac nerad oponovat.. znam minimalne jednu hru kde ti je sebelepsi GPU nanic pokud nemas minimalne Dvoujadro CPU(pro velke mapy min 4jadro).
SUPRME COMMANDER
prave kuli teto hre jsem si koupil Q9300 abych konecne mohl hrat vetsi mapy aspon se 4ma protivnikama..(s dvujadrem nehratelne)

A obecne kdybys skusil i nake strategie zistil bys ze vykone CPU se u nich hodi.(ne kazdej hraje jen strilecky)

Ale dik za testy..
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-22 19:31:00
avatar
Skvělá práce, to musela být fakt fuška.

Ty výsledky jsou vážně skoro bych řekl až extrémní

Já bych řekl, že ukazují jak velmi málo až vůbec jsou hry optimalizované na vícejádrová CPU, resp. jak strašně málo na počtu jader a vlastně i na přesné frekvenci procesoru záleží.

Jakmile je to dvojjádro aspoň nad 2GHz tak ve střílečkách to stačí. Možná ve strategiích, kde je spousta práce CPU by to dopadlo trochu jinak.

Nicméně velmi děkuji, už jsem zvažoval, že svůj E6600 upgraduju, jak je vidět, tak s tím ještě počkám

EDIT: tak mne napadlo, škoda že jste to nezkusili i na nějakém jednojádru, mohli jsme se dočkat třeba skandálního odhalení
Greeny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-22 19:38:26
avatar
ano, s tim jednojadrem je to pravda, mozna se do testu mohl zaradit nejaky vyse taktovany Celeron/Sempron... vysledek by mohl byt taky velmi zajimavy
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-22 19:51:51
avatar
ty by dopadly hůře přeci jen malá cache a nízká frekvence by se projevila ... jednojádrový CPU by neměl šanci .... navíc při ceně 1500 za ta AMD X2 to je opravdu bezpředmětné
juloSVKxxl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ONE Core... 2008-05-22 21:27:07
avatar
DD Team vynikajúca práca
Padol "mýtus" o ktorom sa na DDworld-e už dávno písalo
Na hry netreba super výkonné C2D, dokonca Quad.
S tým jedno jadrovým CPU by to bolo ozaj zaujímavé, osobne mám AMD Athlon64 3000+@3800++(2,5GHz + HD3850), raz som ho znížil na deflaut frekvenciu(1,8GHz), myslel som že "vybuchnem" od tej "rýchlosti" .
PS:
Konkrétne ktoré ovládače ste použili , na nekonkretizovanom webe použil jeden Pán pre ATi Catalist 8.1, 8.3
Máte tam niekoľko chybičiek...(5 nm=65nm....asi to bola 2str)

EDiT: Thx.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-22 21:13:52
avatar
co bylo před měsícem aktuální? Tuším že catalyst 8.4 a nf174 nevím to přesně, zjistím a doplním
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 04:36:12
avatar
Jednojádra fakt ne. Měl sem P4 na 2,4GHz a na AMD X2 na 2,6 se vůbec nechytá, nemá ani půlku výkonu. Tohle žádnej hyper-threding nezachrání. Prostě když hrát, tak 2-jádro aspoň. A myslim, že ten X3 Phenom vůbec neni marnej. Ale počkam až zlevní X4 nebo se objeví nová BE edice, nejlíp na 45nm.
Mishoo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 19:37:05

P4 s HT je skor pre kancelarske aplikacie kde potebujes vyssie vyuzitie cpu bez toho aby si mal dvojjadro. a HT zdvihne vykon cpu cca od 10 do 30% a ked uz tak si mohol dotaktovat tu P4 na 2,6GHz. to porovnavas medveda a rybu.
h4t3ck [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - p4 2.6GHz(medved) vs Barton 1. 2008-05-27 23:52:14

Musim ti oponovat... bohuzial p4 2.6GHz je vyrazne pomalsie od Bartona.
Kamos vytaktoval p4 na 3.5GHz a mal v SuperPI 1M = 53sekund (bez vytaktovania mal 78sec)
Ja som vytaktoval Bartona na 2.3GHz a mal som v SuperPI 1M = 51sec. (bez taktnutia som mal 55sec).

Na tomto je presne vidiet, ze NetBurst ma vyhodu pri vysokej frekvencii. Lenze stupla neumerne teplota, spotreba a vykon slaby u P4. Ja som u Bartona nemusel dvihat ani napatie, teplota stupla o 3-6 stupnov.

V praci mam P4 1.8GHz a tam som dosiahol v SuperPI 1M = 106sec.

NetBurst a P4 boli najvacsim omylom v dejinach procesorov hned po Cyrixe
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-22 20:08:09
avatar
Kdyby se testovali i nejaky strategie tak u tech by se rozdili mezi CPU projevili vyrazne vic.
Hammy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ... 2008-05-22 19:28:04
avatar
A jsme doma! Já věděl proč neměnit svou milovanou desku ;) prakticky sem ušetřil hodně peněz na další platformě… (což by asi byla pro Intel Core2duo atp.) já si říkám, pokud bude stále existovat něco jako Havok a podobně, tak nebude v dohledné době třeba výkonné CPU pro hraní her. Dneska se to hlavně točí kolem Grafik, takže si ještě míním pořídit 750W Corsair, a nějaké to HD48xx… (možná taky CrossFire (4FUN)) pravda ale je, že jste měli otestovat pár Strategii. Např. ve UnrealTournament3-ce je AI vcelku náročné na CPU, když dáte na MAX „BOTs“
cch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-22 19:55:15
avatar
skoro naprosto vyčerpávající, test je obsáhlý, ale mám jednu výtku k výběru her: uplně tam chybí nějaká ta strategie!!! samý akční 1st person střílečky, kde průběh je výce méně shodný , velká škoda třeba takový tiberium war dává procesoru slušně zatopit, a mapy o více než 5 hráčích už jsou na mám 4600+ na defaultní frekvence trhané
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-22 19:55:37
avatar
Tak mi dejte týden - zkusím to nechat dotestovat mám tu ještě všechno pohromadě ...
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-22 20:09:20
avatar
To by bylo skvele.
cch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-22 21:14:00
avatar
tak to by bylo skvělé
Igoreso [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-24 08:09:30

Prosim zarad tam i Supreme Commander.. den dava dnesnim CPU pokourit nejvice
Tedmen [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-22 20:18:28

Supr to se jen tak nevidí.
flanker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-22 20:56:27
avatar
defakto s ejen potvrdil znamy vyrok, ze v hernim rozliseni neni limitem jakykoliv CPU s taktem 2.6GHz a vice, v ramci jednotek FPS.
BUde i samostatny test procesoru E7200 a X3 8650????Oba budou myslim velmi oblibene...A taktez zkusit nasledne X3 8650 osadit do desky AM2, zda se vyplati upgrade a jak se to projevi na poklesu vykonu vuci AM2+.
Onecar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-22 21:04:15
avatar
Potvrdila se jenom jedna věc, a to že na žánr FPS netřeba výkonný procesor, což ví i dítě v mateřské školce.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-22 21:12:26
avatar
fakt? tak to se jdu do nejbližší školky hned zeptat co ví dál, zbytečně by člověk testoval co ví děti v malé školci. Já třeba před tím testem měl jen neblahé tušení, realita je ale ještě horší
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-22 21:43:31
avatar
4 flanker: DD uz davno sliboval ze otestuje Phenom pod AM2, ale kde nic, tu nic... Je sice pravda, ze nova deska stoji 1500, mam ale svoji desku vyhodit? Stala me 2,5 litru. A marketingove figle v podobe PCI-E 2.0 a AM2+ me maji donutit dat dalsich 1500 za novou desku. Ale proc
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 04:39:47
avatar
Zpětná kompatibilita procesorů pro AM3? Třeba? PCI-E 2 neni vůbec od věci, pokud si koupíš jakoukoliv moderní grafiku, který sou fakt levný a budou ještě levnější.

Kup si DFi 790FX M2RS, ale bacha musíš k tomu mít hodně dobrej zdroj (aspoň 500W a kvalitní značku Fortron=OCZ, Tagan, TT, musí to mít 4 větve 12V, nebrat SeaSonic.. nemaj se s těma deskama rádi). A jo, deska je drahá, ale ber to tak, že je to zázrak stability a OC. A měla by dost dlouho vydržet (minimálně rok, možná i dva).
Indy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 2 GB 2008-05-22 21:24:06
avatar
Hezky, dlouhy a narocny test, bohuzel u Crysis nema 100% vypovidajici hodnotu protoze 2 GB RAM na Vistach nestaci... Rikam to po kazdem testu a porad nic...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-22 21:47:23
avatar
jééé chybka ... v sestavě bylo samozřejmě 4GB RAM při dnešních cenách jasná volba!
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-22 21:38:51
avatar
Fakt nádherný test, ale je fakt že tých 2GB už niekde nemusí stačiť. Viem že toto je test dobrý len pre hráčov ale niekedy sa vyšší výkon naozaj hodí a ten kto si kúpi ten najlacnejší procák povedzme X2 4400 alebo Prentium E tak to nie je žiadna výhra aspoň kým ho nepretaktuje nie vždy sa ľudia na PC hrajú a sem tam treba poriadne potrápiť aj procák. Ja by som napr. už nemohol mať svoje Pentium E 2140 na default lebo je to pomalý procesor ale na 3GHz je to niečo úplne iné, ale niekedy by sa zišiel aj quad, predsa treba sem tam niečo aj zbaliť alebo rozbaliť, prekódovať, takže aj drahé quady majú svoj zmysel a aj tie raz budú za 2000 to je isté.
MGST [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-22 22:08:53
avatar
Pripájam sa k ostatným! Toto sa inak nedá komentovať! Klobúk dolu, páni.
Itchy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Pekný článok 2008-05-22 22:31:06
avatar
Musím pochválit skvelá práca, hned mám v niektorích veciach jasno
TomyBoy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-22 22:35:14

Tvrdit, že stačí koupit nějaký levný X2 a stačí to na všechno mi přijde trochu divný. Každej přeci kupuje HW s ohledem na budoucnost a že mi běží všechno pěkně dnes neznamená, že to tak bude navždy. Proto bych vůbec nezatracoval koupi silnějších procesorů a grafik, samozřejmě s rozumem.
Jsem rád, že ve výsledcích je jasno a AMD-ATI nám drtí,válcuje a zadupává konkurenci jako vždy. Jenom bych rozdal ještě pár Gold a Silver Awards aby to mělo pořádnej vodpich.
schali [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-22 22:49:08

navic neexistuje clovek kterej by mel PC jen na hrani her, cely je to nesmysl, vykon CPU oceni kazdy narozdil od GPU
Moas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-22 23:03:15

Ano, nejen na hraní her. Taky na filmy, Internet, úpravu fotek, přehrávání hudby, domácí programování, tvorbu web stránek... kurňa ale na co z toho potřebuju silnější CPU než tu nejobyčejnější X2?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-22 23:56:50
avatar
asi tak je sice pěkné že procesor za 3000-5000 je o 30% výkonější a že v reálu mi to všechno zvládně o pár sekund rychleji, ale když za to musím tolik zaplatit, moc výhodné to není. V domácích podmínkách navíc těch pár sekund nehraje žádnou roli
Jorn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 12:51:51

Divil by ses, ale úprava fotek dá procesoru pěkně pokouřit. Tedy tím nemyslím ořez jpg obrázku, ale takový import z RAW do 16bit AdobeRGB, úpravy v několika vrstvách, noise reduction (smysluplná, tedy přes Neat Image) atd. atd.
petrs [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-24 20:56:57

....asi tak...
yesi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 10:06:56
avatar
A robi toto kazdy gamer??
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-22 23:55:53
avatar
Kde AMD-ATI zadupávají konkurenci? Jo nabízejí většinou lepší poměr cena-výkon, ale protože musí ... Marketing Intelu a NVIDIE je tak silný, že si můžou prodávat podobně dobré produtky, ale o něco dráže nicméně že by dnes někdo někoho drtil a zadupával do země? Tak to z testu rozhodně nevyplývá
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 04:42:21
avatar
Yep, potvrdilo to víceméně to co sem si myslel, že síly sou ve skutečnosti pro normální hráče dost vyrovnané, finančně ve prospěch ATi-AMD.

Btw. mohl bys udělat jeden special test? Porovnej odběr dvou sestav, který jsou stejně výkoný, ale jedna má 45nm Intel a druhá 65nm AMD. Chtěl bych totiž vědět, jak moc dalece lže Intel s TDP a jak moc má AMD nadsazený TDP. Dík.
choucas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 08:44:54
avatar
Zmier sa s tým, že intel neni úplný zázrak a na pohodové hranie nepotrebuješ žiaden quadcore. Proste to je tak a ak neveríš tak si to testni sám. Dnes investuješ 5200,- do procáku a grafiky a do roka ti nebráni nič to predať a zase investovať podobnú čiastku za komponenty ktoré budú v danom čase za podobnú cenu ale omnoho výkonnejšie. Je to určite rozumnejšie ako vygrcať za procák a grafiku 15 000,- a potom sa s tým trápiť 3 roky a smutne očumovať nové výkonnejšie a lacnejšie komponenty. Dnes sa neoplatí investovať veľa a tento trend tu asi aj ostane. Výrobci potrebujú predávať a nie aby im stagnoval obchod. Ale premrštené ceny im to nedovollia tak idú na to ako v iných odvetviach. Nízke ceny, malé marže, a tým pádom večší ptredaj. Výrobcovia nechcú aby si si kúpil hardware na 3 roky, pochop to!
Mishoo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 19:40:17

no neviem ci drti. som ani nevidel amd hore ze by bolo ale ked myslis. a intel drti v spotrebe a vo vyprodukovanom teple. to amd sa musi hambit. a este k tomu amd vyraba aj starym hnilym 90nm procesom. fuj sa moze hambit. to intel je uz na 45nm. INTEL + NVIDIA 4EVER
Grimlok [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Novej komp 2008-05-22 23:36:46

No já si předevčírem objednal novej komp. E8200 a 8800GT 512MB OC od MSI. A na tomhle obsáhlém (hodně obsáhlém, smekám) testu jsem si ověřil, že to na moje 17" LCD bude stačit.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-22 23:57:25
avatar
E8200 + 8800GT OC na 17" LCD? LOL to si připoj dvě ať se to využije
Grimlok [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 01:11:10

Časem plánuju větší monitor. Nejsou penízky, jsem pouze chudý student. Takže si asi napíšu Ježíškovi o 22" minimálně
choucas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 09:03:57
avatar
No vidíš. Mal si si kúpiť kombo AMD 5000+ BE + hd 3870/512 a predať 17" LCD a kúpiť si k tomu 20" LCD. A vyšlo by ťa to na tie isté prešulky.
Grimlok [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 10:37:22

Jsem Intelák a už od začátku výroby, jsem chtěl mít Core2Duo doma. Konečně se mi můj sen plní. A pro jistotu mám rezervu ve výkonu. Kdoví kdy budou zase penízky na vylepšení.
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-22 23:59:29
avatar
před par mesici sem si jako herni PC poridil AMD Athlon X2 5000+ BE + ATI Radeon HD3870 512MB na desce s cipsetem AMD 790FX v kombinaci s 22" monitorem a jak vydim dle tohoto testu je to jedna z nejlepsich cenově přijatelnych variant. Taky sem ted dost uvazoval ze bych vymenil Athlona X2 za novy AMD Phenom X4 9850 BE, ale jak to tak vydim tak to nema smysl a radeji si pockam na 45nm AMD.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 00:50:31
avatar
no ještě uvidíme ty strategie, nicméně obecně bude ten Phenom rychlejší mimo hry
obc [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 06:26:18
avatar
Což jak píšeš výše je bezvýznamné a ne moc výhodné, a kupovat si žádného Phenoma nemusí.
Zdeny@ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - paráda 2008-05-23 00:02:24
avatar
výborný test -- určitě to dalo strašně moc práce ,ale ten výsledek je ohromující a pomůže to hodně lidem v rozhodování aspon' co se týká hraní her a ivestice do procesoru __ opravdu skvělá práce teamu ddwordu a jen tak dál
Arg [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 07:54:21

Super test, jen bych postavil grafy přesně opačně, nejdříve grafika a sloupečky s procesory, vyniklo by to lépe, ale záleží co byla priorita, jinak tohle jsou přesně ty testy které mě u DDWorldu držejí, "zaměřeno na realné použití", smekám fakt, asi těžko bychom hledali jiný web odpovídajcí na dlouho diskutovanou otázku o nutnosti výkoného procesoru pro hráče. Slova nVidie se nepřekvapivě potvrdila.
Maissi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Dobrá práce.... 2008-05-23 09:09:40

Jen bych při výběru low-endového procesoru Intel zvolil E2180, který je o cca 500Kč levnější než E2220. Protože sestava s E2180 a HD3850 by silně atakovala nejlepší poměr cena/výkon....
eXistenZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 09:33:34
avatar
No, vynikajúci a obsiahly test, klobúk dolu

Osobne som trochu puntičkár, a pri niektorých hrách a niektorých rozlíšeniach mi príde tých 20% výkonu dole medzi 4400 a q6600 dosť, ale ak je to nad 30fps, tak ma to vlastne ani nezaujíma.

Nakoniec to vyzerá tak, že moje e6400 vydrží ešte velmi, velmi dlho, hlavne keď dosahuje až 3,6GHz po pretakte. Síce je pravda, že aj pracujem s videom, zvukom, 2D, 3D grafikou, ale na to tento procík celkom slušne stačí.

Čo by som jedine vytkol je to, že do high endu je zaradená HD3870X2 ako najlepší výber... Mnooo dúfam že niesom slepý, ale v pomere cena/výkon ju porážajú 8800GTS a aj 9800GTX... Síce som ATi fanda, ale toto mi príde trošku nefér...
Hlavne preto, lebo HD3870X2 je síce super karta, ale dosť elektriny papá, a 8800GTS, či 9800GTX nieje najhoršia voľba hlavne keď majú lepší pomer cena/výkon prakticky pri každom procesore pri vyšších rozlíšeniach.

Každopádne parádny a hlavne obsiahly článok, takýto test som na nete ešte ani nevidel. Good work!
Hvezdosvit [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 09:59:39
avatar
Když jsem pořizoval v zimě počítač, učinil jsem z různých zdrojů stejný závěr teď si mohu jen gratulovat k ušetřeným penízkům. škoda, že js (dáváte přednost tykání vykání či snad onikání?) .. jste nezařadil i Supreme Commander, myslím že se dalo čekat, že čtenáře bude zajímat i pohled z tohoto úhlu (trošku se mi vkrádá podezření, že nejdřív existoval záměr testu něco prokázat a podle toho se hledala vhodná zdrojová skupina dat).

Rozhodně zajímavé by bylo i porovnání výkonů GK s ohledem na typ a časování RAM a další test s ohledem na základovou desku. Troufám si předpovídat podobný výsledek (tisíce navíc za pouhá procenta výkonu).

Každopádně dobrá práce, děkuji.
Aladin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Hm... 2008-05-23 10:23:34

Zajímá mě, proč bych si nemohl koupit k 19"LCD grafiku za 5 tis.? Já mám 19" LCD a grafiku mám 8800GTS 512MB. Když si pustím Oblivion a dám vše naplno tak mi stále sem tam nestíhá. Mám to pochopit tak, že pokud chci hrát naplno tak musím mít pouze 22" nebo 24" LCD? Nějak mi totiž uniká souvislost... Mně 19" stačí a na stůl bych těžko dal 24".
Jinak test dobrý, ale stále mi uniká kde autoři berou tu jistotu, že vynášejí soudy co, kdo, jak, dělají všichni lidé jen protože oni by to přece neudělali, takovou kravinu, ne...
Dicorion [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re 2008-05-23 11:08:30
avatar
Já bych to chápal spíše tak, že na rozlišení pro 17-19" monitory stačí karty do xxx Kč. Nikdo ale netvrdí, že lepší (dražší) grafika je na škodu

S 19" monitorem je spíše nesmysl kupovat duální grafiky. Spotřeba vysoká nárůst ýkonmu slušný, ale víceméně zbytečný (nevyužitelný).

Děkuji velice za super test. Připojuji svoji prosbu za strategie. S vlivem CPU na výkon mám "značně nepříjemné" zkušenosti a moje stará GF6600GT se mi zatím v PC dost fláká

Mno jo no, tak sand bude příští rok upgrade....
Swamx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ROFL 2008-09-08 16:54:30

protože máš NVIDII lol
Klamath [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 10:25:28
avatar
Test je paradni. Opravdu klobouk dolu. Zase jednou vyborne odvedena prace Diky DD teame
Tomasjerry [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 10:56:58

Vdaka, test je super, aspon viem, ze mi netreba E8200 a bohate mi staci E6700, aj s VGA som vyhral, takze nieje co riesit . Vdaka vam mozem ukazat tento test par neveriacim, aby pochopili, ze rozdiel medzi 2-jadrom a 4-jadorm je v hrach fakt min, takze nebudu vymyslat a konecne ma niekto bude aj pocuvat.
Wolf_BL [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 11:47:40
avatar
Paradní test. Měnil jsem X2 4000+ 2,1Ghz za X2 5600+ 2,8Ghz 2MB L2 a nárust fps ve hrách jsem nezaznamenal. Jen systém a některé aplikace beželi rychleji. Takže podle mě pokud se nedělá profi video/audio/grafika, kde se projeví vykonný procesor, tak stačí jakýkoliv levný dvoujádro jak od Intelu tak AMD.
Jorn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 12:56:45

"Drahé procesory a grafiky se prostě pro monitor do velikosti 22" nevyplatí."
No nevim nevim, já bych s tímhle tvrzením zas až tak nesouhlasil. Procesorový výkon navíc, pokud není krvavě zaplacen, viďte pane ykstrým, se dycky hodí. Už jen proto, že vám ty vidle samy o sobě budou běhat o něco svižněji, tu a tam něco zakódujete. Ne že by vám rvalo žíly, jestli to kódování potrvá 5 minut nebo 6, ale když je ta možnost a není to o tolik dražší, tak proč ne.
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Intel vs. nVidia 2008-05-23 13:05:13

Tenhle test by měl být poslán do Intelu, aby viděl, že nVidia oprávněně tvrdí, že nezáleží tolik na CPU, jako spíš na GPU.
Jinak si myslím, že v akčních hrách není CPU tolik potřeba. Su zvědavý na ty strategie, protože stařičká EmpireEarthIII mému C2D 3GHz dává pěkně zabrat. A to nemluvím o SupremeCommanderovi...

GiGi
Mishoo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 19:42:40

intel porovnaval aplikacie a nie hry. porovnaval kde sa prejavi vykon cpu.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 13:15:25

Osobne si myslim že najplepšou volbou je C2D E1200 stoji pod 1k da sa bez problemov nataktovať na 3,2GHz a nevižaduje drahe dosky, a ATI3850 256MB, ide to velmi pekne a je do aj dosť vykone, bezkonkurenčny vykon/cena
Grimlok [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 13:36:08

E1200 je slabej procák. Nataktovanej nebude o moc rychlejší. Jsem sice Intelák, ale Celer byl, je a bude pomalej.
eXistenZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 13:40:35
avatar
e1200 je pentium dual-core ako e2xxx ale má len 512kB cache. Výkon pri aplikáciách ktoré nevyžadujú velkú cache je len o trošku menší ako na rovnako taktovanom c2d a podobne. Ale ak už dojde na vyššiu cache, tak sa dosť bolestne prepadá, a dosť aj v hrách.
Bangla [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 13:53:31

Nejlepsi je E2160/2180 kvuli OC potencionalu. Taktovat lze lehce i pres 3GHZ a za cenu 1350KC je to bezkonkurenci volba. Jedinym protivnikem je 5000+BE ale ten stoji uz 1700. Na stejne frekvenci bude mit intel trosku vetsi vykon ale jak se pise tady na DD ve hre to nepoznas. Intel si temito procesory absolutne podkopal nohy. Smesna cena a neuveritelny OC potencial. Tento CPU je vhodny na hry pouze po OC musim zduraznit. NA frekvenci 2GHZ to nebude nic moc
LuckyJosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-24 11:46:04
avatar
no jo ale vetsina lidi netaktuje..sice tahle vetsina tvori na ddworldu tak 1/3 navstevniku a zbytek taktuje ale tu uz je asi DDmu jedno. dulezita je pro nej ta vetsina i kdyz zde na webu tvori mensinu
Mishoo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 19:43:54

ha kamo tak taktovali tu E12OO na 3,6 GHz bez problemov a predbehli C2D E6750 na fr. 2,6GHz.
Swamx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ROFL 2008-09-08 16:52:09

to je procík na Doom 1,2 a takový ty hry ne?
Bangla [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - HD4xxx na dalsi 3 roky 2008-05-23 13:50:43

Ahoj DD,Vyborny test,opravdu se mi libilo jeho zpracovani akroat by se mi tam hodilo vice her,ale jak pisete tak tam hodite i ty strategie.
Mam otazecku ohledne velikosti LCD a novych karet HD4xxx.
Chci si koupit 19LCD a rad bych HD4850/4870 512MB:
Vzhledem k nativnimu rozliseni 1280*1024 jsou tyto karty dost vykonne. Podle vyseho testu jsou naprosto zbytecne avsak si dovolim nesouhlasit.
Jak si uvedl v testu ve hre crysis v tomto rozliseni tebou doporucovane grafiky nejsou dostatecne vykonne. Kdyz uvazim ze jsi netestoval taktez velice narocny WIC, nebo dalsi narocne hry jako je Far Cry 2 ,ktere bude crysis velmi podobne(vyjde tedy za par mesicu) tak nemusim prehodnocovat svoje usudky.
Musim asi zduraznit fakt ze planuji koupit PC na minimalne 3 roky dopredu bez upgradu graficke karty.To znamena ze potrebuji urcitou rezervu. Na HD3850 kterou bys na 19LCD doporucil si ani dnes nezahraju treba Crysis,WIC nebo SC na plne detaily bez jistych problemu. Proto sem se te chtel zeptat na tvuj nazor. Pokud uvazis hry ktere jsem uvedl, pokud nebudu upgradovat treba cca 3 roky,pokud chci hrat na plne detaily v prubehu dalsich let.TO vse za predpokladu ze HD4870 bude vykonove cca 3870x2 a HD4850 neco pres 8800GT. Planuji koupi INTEL procesoru E2180 ,ktery je zdaleka nejlepsim procesorem na poli procesoru za smesnou cenu pres 1300kc. Toto tvrzeni plati pouze za predpokladu ze ho nataktuji na cca 3GHZ. Diky za komentar
MartensPh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Domaci vyuziti 4jadra 2008-05-23 14:03:37

Na hry asi zbytecne, ale kdyz mam DVD komprimovat na T7200 do H.264 cca 2-3 hodiny ve sluzne kvalite 1999kbps a na Q9300 to same zvladne za cca 1/2 hodiny, tak je to rozdil, ne? Nvic CPU T7200 mam v notebooku, takze vetrak jede jak blazne na 6 tisic otacek, kdezto Q9300 je v bedne s tichym chlazenim od Arctic Cooling a pocitam, ze se ani moc neroztoci. Pod OS X nemam vhodny meric otacek vetraku na Q9300, takze nevim, jak moc toci. Timhle jsem testoval rozdil a fakt to stoji za to

A co se pocita je, ze stale muzu solidne pracovat na necem jinem, ale to muzu na obou strojich, jenze na Q9300 to nezdrzuje komprimaci.
Agrael [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - super test 2008-05-23 14:21:43
avatar
diky za super test, tohle se vam fakt povedlo, muselo to bejt ale hodne narocny takze gratuluju. ten vysledek sem sice cekal podobnej ale vliv CPU je mensi jeste mensi nez sem cekal. A jeste jeden malej preklep dole na strane 6 "Podívejme se teď na rozlišení pro 24-24" LCD." to abych jenom nechvalil
Bangla [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 14:26:32

Ja zase nasel prekpel v prvni tabulce oznaceni Procesoru.
Je tam napsane E2220 tak jestli to nema treba byt E2200 Treba se pletu ja
BertCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - minimální framerate 2008-05-23 14:30:35

Výborný článek, příjemně mně překvapil. Možná by jen neškodilo zjistit minimální snímky za sekundu, pak by bylo patrné jak moc bude nebo nebude hra plynulá a hratelná...
jlm2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Fotografie 2008-05-23 18:43:10

Perfektní článek, jen bych měl takovou prosbu...
Nemohli byste, prosím, udělat také test procesorů zaměřený na zpracování dig. fotografií, zejména ve Adobe Photoshopu?
Nebo vůbec připravit článek věnovaný problematice zpracování fotografií (velké rozlišení, skládání panorámat, práce ve vrstvách a pod.).
Děkuji a přeji hodně štěstí do další práce.
Mishoo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 19:45:12

hm to si potom kup aspon 9300 aby ti to frcalo rychlo. nad amd ani neuvazuj.
LuckyJosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 19:54:58
avatar
ve photoshopu maji intel procesory docela vyrazne navrch. viz treba zde Odkaz
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 21:37:11
avatar
ve photoshopu stále rozhoduje frekvence ale pokud to nejsou úplně složité orpeace je ten rozdíl i v trochu náročnější činnosti minimálně v rámci několika sekund ... vzi test http://www.ddworld.cz/procesory-a-pameti/megatest-amd-phenom-9600-black-edition-vse-o-amd-k10-16.html
Dzouzef [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-26 14:16:21
avatar
Pokud chceš pěkný návody na photoshop v češtině tak každopádně tutorials cz Odkaz
LuckyJosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-26 15:49:50
avatar
on chce test procesoru ve photoshopu..ne navody jak se ma co delat protoze by to uz mel znat. navic se da najit spousta mnohem rozsahlejsich webu s tutorialy na photoshop sice v anglictine ale to je i tak nutnost pokud se chce nekdo venovat necemu na pocitacich..
Dzouzef [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 08:09:12
avatar
Nechci za nikoho mluvit, ale článek věnovaný problematice zpracování fotografií mi jako námět na test procesorů nepřijde. Práce s vrstvami a panoramata jsou tam popsaný pěkně v češtině. Vím že jich je spousta rozsáhlejších, ale na základy tenhle web bohatě stačí. Jinak na photoshop bych trochu ušetřil na procesoru a nacpal prachy do paměti tý není nikdy dost.
Mishoo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 19:26:32

hm ako vidim ze tu sa nebral ohlad na spotrebu a chladenie. taky X2 6OO0+ s TDP 125W a vyrobou "na prototype" 90nm na to treba mrazak aby sa to uchladilo, L2 cache 1MB je malo na dnesne veci. predsa na pc sa len nehrame a o napajani ani nehovorim to zere jak prasa. narozdiel od takej 8200 s 45nm a TDP 65W mi satci ked na to polozim aj hrncek so studenou vodou. a napajanie len 0.85V - 1.3625V to je fakt velmi malo. a 6MB L2 cache si porobi svoje.
eXistenZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 22:32:46
avatar
L2 cache AMD a Intel porovnávať nemôžeš ;)

Intel má totiž vysoko segmentované pipky (pre laikov - dlhé vedenie) takže potrebuje aj vyšší priestor cache. AMD tento "problém" nemá, takže si môže dovoliť mať cache nižšiu.
LuckyJosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 19:48:49
avatar
docela rozsahly test..o to vic zamrzi ze tu neni test spotreby jednotlivych sestav + pomer cena/vykon/spotreba. a taky z hlediska toho rozdilneho udavani tdp intelu a amd kdy ma mit intel spotrebu jako udavane TDP a amd hluboko pod ni v praxi je to ale naopak co?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-23 21:35:16
avatar
ne v praxi mají spotřebu podobnou protože u Intel platformy musíš brát že jsou ty CPU technologicky méně složité a nemají integrvaný řadič pamětí apod v Procesoru ;) s tím porovnáním CPU je to tedy trochu složitější, ale to by si mohl vědět, navíc z hlediska spotřeby je to dnes celkem jedno, ty rozdíly jsou celkem malé.
MikeKup [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Supreme Comm. 2008-05-23 21:48:53

Toz tak az za tyden budou grafy z tu te hry, to si hodne rad prectu vysledek. Bohuzel i tam plati, ze co jina mapa, to jina narocnost. Nektere se cloveku zacnou kousat pri 1000 jednotkach a jedna dokonce uz i ze zacatku, kdy jeste clovek toho ani moc nepostavil. Bude to moc moc zajimave.
PersonalComputer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Dva dotazy 2008-05-23 23:35:53

Ahoj měl bych dva dotazy - mám "22 palcový monitor ale podporuje jen 1680x1050 - je něco špatně ?

Uvažuju o upgradu grafiky a paměti. Čekám ještě na novou 48.. jak dopadne v testech a tak . Mohlo by se zohlednit i využití paměti protože dnes se všude prezentuje že kdo nemá 8GB není gamer ale mě to příjde poněkdu nesmyslné...

Strategie určitě otestujte musím řící že takový supreme commander není na 3GHz jednojádru hratelný ale s quadem se dějí věci...

Měl bych ještě takovou menší výtku. Myslím že by bylo dobré otestovat i čistou UT-3 hru. Bioshock je prý takový trochu lite unreal 3 engine... Navrhuji zařadit do testování UT III který je přece jen typičtějším reprezentantem tohoto enginu.

Myslím že zajímavé by bylo i testování Zaklínače, vzhledem k tomu jaká to byla hitovka...

No a čistě z technického hlediska by mě zajímal Flight Simulator X což je prý snad nejnáročnější hra vůbec...Navíc umí DX-10 a přesto je poměrně opomíjená...

Jiné připomínky nemám pěkný test, díky !
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-24 13:21:53
avatar
1680x1050 je nativni rozliseni (idealni) ale muzes v systemu nastavit i nizsi

Pro vetsinu lidi je 4GB idealni ale zalezi na tom na jak dloudo planujes ze ti ta sestava vydrzi - poku by to melo byt vic jak 2 roky tak bych vzal rovnou 8GB RAM dokud jsou levny - az zacnou nastupovat DDR3 tak ceny DDR2 vyletej nahoru (koukni se ted na ceny DDR1....)
vagi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-26 16:06:32
avatar
Nechci tu vyvolávat nějaky flame, ale například u tohoto testu: http://www.legionhardware.com/document.php?id=737&p=3 mi přijde, že na Supreme Commandera stačí bohatě dvoujádro na 3GHz...výkon QuadCore se nijak neprojevuje (alespoň ne v tom testu..a vlastně ani v ostatních, co jsem četl)
Vycházím pouze z několika přečtených testů, kde Supreme Commandera testovali...osobní zkušenost s touto hrou nemám.
karf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - tabulky a 100% 2008-05-24 00:09:13

Nebylo by lepší, kdyby 100% v tabulkách měla jen jedna kombinace - ta nejvýkonější? Dát 100% na jeden řádek u nejvýkonějšího cpu mi nepřijde jako rozumné, protože pak neni možné porovnat procenta mezi jednotlivýma kombinacema.
PersonalComputer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-24 01:47:44

Q6700 je o zbytečných osm stovek dražší. Q6600 je ideální...
8GB - no...já mám dva giga kvalitní paměti. Těch dalších šest bych neměl kam dát. Takže si myslím že by mi stačilo i šest... To bych potom musel vyměnit desku a stejně budu muset i takhle upgradnout OS za 64bit...
Pr3d1t0r [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - off topic 2008-05-24 12:21:44

Nevíte jak se má jmenovat procesor co nahradí 5000+ BE???
poluxtroj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-24 16:10:25
avatar
Dobrý test.Ale už musím reagovat na názory,že dualní grafiky jsou na 19" rozlišení zbytečné.Nevím kde kupujete grafiky,protože ty vaše jsou oproti těm mým,tak o 50% výkonější.Já jsem musel dokoupit k mé ATI 3870X2 ještě 3870(crossfire 3gpu),protože samotné X2 prostě došel dech a vyloženě nestíhá rozhýbat hry na nejvyšší detaily v rozlišení 1280x1024 .S 3 jadrem je to o poznani lepší,přesto pořad na hraně hratelnosti a to je důvod proč jsem nepřešel na vyšší rozlišení.Hry kterých se to týta asi nemusím jmenovat,ale přes to jde o hry jako Crysis,Colin mc rally dirt,Need for speed pro street,World of conflict atd...Doufám,že nové grafické karty už na tom budou mnohem lépe.Každopadně s Ati 3850 si toho moc nezahrajete,takže bych to moc nedoporučoval jako herní grafickou kartu,která má dost výkonu na 19"monitor.
centurion96 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-24 16:43:12

Obávam sa, ze tebe by nestačilo ani 8 grafických kariet. Buď máš super reflex a 100fps je pre teba trhanie alebo mas nejaku vadu a to trhanie je len v tvojom mozgu.
poluxtroj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-24 20:45:47
avatar
To není rozmazlenost,ale vlastní zkušenost,není všechno tak jak někteří píšou.Stačí mi klidně integrovaná graficka karta,když pojede vše jak má.Nastav si v Colin mc rally dirt extrémní detaily a tvůj mozek se zřejmně zastaví
centurion96 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-25 10:40:20

Hral som DIRT na X1950GT, detaily sice neboli nastavene na uplny extrem, ale celkovo dost vysoko. Hra sa dala v pohode hrat. Chces mi povedat, ze na 4-krat rychlejsej grafike to nestiha? Asi by si mal skusit FORMAT: C a zacat od zaciatku.
poluxtroj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-25 22:25:25
avatar
Dirt s 1950gt,to jsi mě pobavil.Co znamená nastavené detaily dost vysoko? . Mam 1950XT tak mě tady nezkoušej.....
centurion96 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-26 10:44:36

Ved to ti prave hovorim, ze tebe to nestiha na nicom, preto by si mal nieco urobit so svojim systemom. Zrejme ti tam nieco nefunguje spravne. Podla toho co pises tak Dirt je asi najnarocnejsia hra dneska a bez SLI alebo Crossfire si mozes zapnut len 800x600 na Low
Swamx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - LOL, ROFL, LMAO 2008-09-08 16:44:05

bože ty si ale chytrak! placas nesmysly, mam na 2900XT otestované, že COLIN DIRT jede na plno 1280*1024 hratelně nad 35 FPS!!! probud se!
beYYYk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - .... 2008-09-14 15:42:45

podle mě meleš howna..... 8600 GT uplně paráda na 20 palců lcd...
D4NO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-14 15:56:41

Kup si novou klávesnici... píšeš howna místo hovna
pandalv [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - drobny komentar 2008-05-24 16:15:06

moc hezky clanek, primlouvam se za strategie a treba i nejake RPG. jinak se mi prilis nezamlouva tabulka kde nejvikonejsi procesor s kazdou grafikou ma 100 procent a zbytek je odvozen, myslim ze by stalo za to ukazat opravdovi rozdil, nastavit hodnotu 100 procent jen pro variaci nejvikonnejsi procesor a nejvikonnejsi grafika, zbitek propocitat v ramci snimku, pokud by to nebylo takto zpracovatelne rad bych dostal do ruky tabulku pro crysis a bioshock pro rozliseni 1600*1200 (panda.lv@seznam.cz). dekji a preji mnoho zdaru v dalsich testech
Mechanus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Doporuceni k nicemu 2008-05-25 09:56:48

Ač není mojím zvykem přispívat na fanouškovských "nezávislých" webech stylu RH nebo DD, tak tentokrát jsem už musel. Tento test má, nezlobte se na mne, téměř nulovou vypovídací hodnotu. Zvláště ta doporučení. Je vidět že "nezávislost" se dá skloňovat, tak jak se líbí. Osobně mám 24" LCD + E8200 + GF8800GT na WinXP 32-bit - stejně tak, jako jistě mnoho dalších, jsou mi Visty, potažmo DX10, zatím ukradené. Z vámi pár testovaných her mne zajímá tak maximálně STALKER, overhype typu Crysis či Q:ET opravdu, ale opravdu nikoliv, naopak mi chybí (real) UT3 engine (ideálně UT3 nebo GoW). Naopak hraji spíše TB strategie (HOMAM V) a RPG (i když poslední dobou...), popř. realtime (Supreme Commander). Než jsem sestavoval počítač, tak jsem měl možnost vyzkoušet několik různých systémů a nakonec jsem se rozhodl, tak jak jsem se rozhodl s přihlédnutím k tomu, že mimo hraní pracuji s fotkami a sleduji HD. A pro mne, světe div se, bohatě stačí GF8800GT a 3870X2 je mi vcelku ukradený. Stalker a GoW na max ani necuknou, naopak u strategií (a simulátorů) je procesor sakra znát. A např. u SC bylo poznat i přetaktování z 2,66 na 3,4. To mi AMD prostě neposkytne a moc levněji to nevyjde. A při práci s fotkami je Core2 výkonější, bohužel, než Phenom. Aby tento test měl alespoň nějakou vypovídací hodnotu, tak by bylo záhodno zařadit i něco jiného než FPS. Navíc taky přidat test se zpracovaním foto (to dnes dělá opravdu mnoho uživatelů), popř. test zatížení u HD videa (x264 avi, BluRay, apod.). Pak člověk zjistí, že situace není tak jednoznačná, jak vypadá zde. Např. 8800GT opravdu na 1920x1200 dostačuje a i nějakou chvíli vydrží. Dokonce se dá použít i 3870, ale ten je dost na hraně (super pro 1680x1050). Takže trochu bych ta doporučení poupravil.
Jinak upgrade jsem dělal postupně během cca 3 týdnů, nejdříve 24" LCD, pak 8800GT a nakonec deska + paměti + procesor a musím vám říct, že na Opteronu144 na 2,7 je spousta věcí nehratelných a pokles FPS je znatelný, ale nejméně znatelné (byť poznat to je) to je u her typu FPS. To jen tak mimochodem.
OmeGa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-25 10:08:32
avatar
mas pravdu, nie vsetko je len o hrach, ale cely tento test, a je to v nom viackrat napisane, je na temu ci nam slabsie cpu stacia na hry. odpoved je ano. nie tie najslabsie, ale rozhodne nie c2q za 25000. ano, chybaju mu tu strategie, ktore su narocne na AI, ale to uz vyssie bolo vycitane, a DD to dotestuje, ako slubil. co sa tyka volby hier, tak si myslim ze celkom dobre. samozrejme kazdeho zaujimaju ine, ale treba to nejak vylosovat
Mechanus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-25 10:50:27

To já moc dobře vím, ale ač nepatří mezi špičku (sorry), tak sem přeci jen rád chodím a na free fan server je víc než dobrý, nicméně občas mám pocit, že to zde sklouzává k hulánovství (byť nepřímo) a to je škoda. Ty testy by to chtělo doplnit a jak říkám, doporučení udělat citlivěji - udělat několik kategorií. Jinak obecně si myslím (mimo SC), že do primárně herního počítače je jakékoliv čtyřjádro nanic. Pro AMD bohužel stačí i stařičká X2, bohužel. K8 byla geniální architektura a jak vidno na mnoho věcí stačí i dnes a ačkoliv jí dochází dech, tak v případě her je schopná doběhnout i Phenom. Škoda škoda
OmeGa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-25 11:32:28
avatar
tento server by som rozhodne neporovnaval s mygebo, lebo to je v podstate najvacsia serverova urazka, aka je. s rh nema nic spolocne, ani vyjadrovanie (naozaj hnus) ani nazory na svet (ako pisal ze mal par nehod, tak mu to asi liezlo na mozog) a uz vobec zaujatost. ano, aj ja citim lahku naklonnost k ati, ale tou trpim aj ja, jednoducho drzim palce mensiemu, ale DD nema problem odporucit aj nV, staci precitat jeho clanok o 88gtx ci teraz popis a hodnotenie G80. keby bol az taky fanatik, tak by sa na take nieco ako chvalenie nV predsa neznizil ;)
obc [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-25 11:42:48
avatar
Nevím zda jste zaznamenal, jaké byly diskuze pod články Obermaiera na PCtuning kde doporučoval nVidii, jaké byly diskuze zde pod články kde je doporučována ATI, jaké byly diskuze pod články na extrahardware, kde je to vesměs označováno za objektivní z obou táborů a jaká je návštěvnost u Hulána. Samozřejmě, že návštěvnost a množství komentářů mají největší právě kontroverzní články. A je to i logické, pokud napíšu nebo čtu kritický komentář pod článkem, několikrát se vrátím abych i sledoval reakce na něj, pokud je článek bez výhrad, nemám důvod se na něj tolikrát vracet, a návštěvnost a diskuze i třeba u kvalitnějšího článku je slabší. Hulán má v diskuzi jen souhlasné příspěvky a proto musí psát co nejšokovější články, aby mu tam lidi chodili aspoň ze zvědavosti na jeho názory. U Hulána je to vyloženě záměr, tady a na pctuningu bych v tom záměr neviděl, spíše jde o sympatie autorů, i Obr i DD klidně doporučí i konkurenci, ta kontroverze není samoúčelná, i když s ní dle mého názoru oba autoři počítají.
Mechanus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-25 11:57:07

Tak tak, s tím souhlasím. Navíc jsem neřekl jako RH - to je fakticky urážka ráže 300mm. Ale prostě občas mi přijde, že je tady ta náklonost k AMD poněkud větší než by musela být ve smyslu osy AMD/NVidia - zdá se mi, že DD nemá rád nVidii. Jinak řečeno je nVidia kritizována za to za co ATi nikoliv, hlavně co se "podvodů" a PR týče.
Extrahardware co se týče grafických karet je nejlepší web v ČR, vskutku ukázka objektivnosti a pan Jahoda umí dělat špičkové testy, obzvláště ten poslední. Jak říkám nemám výhrad proti myšlence testu, ale něco bych poupravil.
Jinak faktem je, že se leckdy se zdejšími názory neztotožňuji a co se her týče, tak velká čas her s vysokým hodnocením mi přijde jako marketingový hype s nic moc realitou. A to, že se to dobře prodává neznamená vůbec nic a rozhodně to nereflektuje kvalitu hry (viz. filmy) - např. nechápu jak hry typu GTA4 a Crysis mohou dostat přes 85 procent a koneckonců nejenom ony. Ale asi jsem už moc starý, velká část hráčů holt nikdy nezažila zlaté časy ZX Spectra (mám pořád doma a je funkční) a her typu R-Type, Saboteur 1 a 2, etc.
P.S. sorry za offtopic
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-25 12:43:49
avatar
v pohodě, já zase úplně nesouhlasím s vaším pohledem na svět, ale to už tak bývá Já se soustředím jen na naši práci ... nekritizuji bez důvodu, stejně tak ale pochválím za dobrou práci NVIDII, jenže NVIDIA si to často kazí svým současným marketingem, to samé se u AMD kritizovalo v minulosti dost špatně, když žádný pořádný marketing grafických karet nemělo :-D Ale to, že je mi marketing NVIDIE často proti srsti a vůbec každému slušnému rozumnému člověku by měl být ještě neznamená, že mám něco proti samotným produktům NVIDIA a že jim budu nějak škodit - to ani náhodou. Ty za to totiž nemůžou. K hodnocení produktů přistupuji vždy a zásadně objektivně na základě toho, co reálně předvedou - marketing s nimi nespojuji. Navíc nás zajímá většinou ten produkt a ne co o něm výrobce prohlašuje Spolupracuji přímo s výrobci karet a desek s čipy NVIDIA a nemám žádný problém - oceňuji a hodnotím jejich produkty na základě toho, co předvedou, nápis na čipu ani žádná prezentace na tom nic nemění a to platí u všech ostatních stejně jako pro NVIDI, Intel, ATI, AMD atd. Já si kupuji výrobek kvůli vlastnostem s chopnostem a ne kvůli nápisu a logu na čipu ;)

co se týká objektivnosti, nebudu znovu komentovat, vím hodně o pozadích různých webů a jen vás varuji, že není vše tak jak se tváří a nadarmo neříkám, že profesionální web z DDWorldu dělat skutečně nechci, nerad bych se tím vmanévroval do určité pozice, ve které se skutečné objektivnosti už nedá dosáhnout .... více komentovat nebudu, je to každého věc, jako čtenáři bohužel ani zdaleka nevíte, co se v pozadí děje a mohu vám říci, že když jsem to nevěděl, byl jsem šťastnější. Iluze vám brát nebudu a jak už jse řekl několikrát před tím, DDWorld není a nechce být PROFI web a srovnávat se se zavadenými weby s velkými redakcemi, vyadavatelstvími atd. Nemáme na to a když nad tím tak uvažuji snad to ani nechci ... budeme to rozvíjet jinou cestou a myslím, že to tak bude objektivnější a pro uživatele zajímavější ....

Co se týká kontroverzních a šokujících článků, je třeba oddělovat bulvár od zajímavostí. Já píšu o tom o co se zajímám, stejna tak další autoři na DDWorldu a zajímavé zprávy, novinky, drby které se posléze změní v realitu, mají vždy trochu kontroverze a bombastičnosti - ale to je tím že světem IT skutečně žijeme, takže to berte tak ... Samozřejmě že musíme psát o tom co je zajímavé a co letí, jak jinak když právě to nás zajímá
Mechanus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-25 15:27:31

Však to také tak beru. Docela sem rád chodím, najdu si to své a odvádíte dobrou práci. Za tu musím pochválit.
Jinak co se ATi týče ta provedla taky pár špinavých triků, ale to se zde nerozmazávalo tolik jako ty co provedla nVidia. To že to je svinstvo o to se rozhodně nepřu.
Trochu proti srsti je mi ta jistá náklonost, ta tu je a nemá smysl ji popírat, naopak by to byla svým způsobem škoda.
A iluze... ...no řekněme, že těmi už nějakou dobu netrpím
crucifix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - he to je jasne proste nadherny 2008-05-25 10:25:45
avatar
Skvele zvladnuty a uzasny test, ktory hoci sa to v nom vyslovene neuvadza nieco meni. Meni pohlad na vsetky tie marketingove blbosti, ktore sa nam snazia vyrobcovia, ale bohuzial aj niektore weby vtlkat do hlavy. Moja zostava je dobry priklad toho, že aj za velmi lacny peniaz sa da rozumne zahrat. Presiel som na tom Crysis (medium details), call of duty 4 na high a podobne pecky. Mozno sa vyskytne polemika, ze monitor ma rozlisenie 1084*768 a ani nemam lcd (lebo nanho nemam prachy), ale pri hrach ide predovsetkym o zabavu a nie o nahananie sa po ultra high details...
_DAVE_ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - RE:DDOOM 2008-05-25 14:17:31

"Jenže grafiku za 5000 si pro 17-19" LCD asi nikdo pořizovat nebude"

Treba ja si prazdninach hodlam koupit 8800GTS k 19" LCD a nevidim na tom absolutne nic zvlastniho.

Jinak velmi pekny clanek, hodne stesti v dalsi praci.
Tempest [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - jedno velke ale 2008-05-25 21:40:14

Tenhle test je dobry pro hrace 3d akci, kde se CPU "flaka" Chtelo by to vyber z vice zanru her kdyz uz tyhle testy delate. Lidi nehraji jen doomovky. Z vlastni zkusenosti vim, ze pro letecke simulatory je procesor MNOHEM dulezitejsi, nez grafika. Rukama mi proslo par PC, na kterych byl Il2sturmovik 1946 (celkem novinka kdyby to nekoho zajimalo) a na athlonu64 X2 na 1,8 GHz s nv8800GTS to bezi hure, nez na mem intel8200@3,2GHz s ati 3850 a dokonce i z HD2600. Hure nemyslim prumerne ci nejvyssi FPS, hlavne v nejnizsich, kdy se to na pomalych CPU propadne na nehratelnou uroven a rychle cpu bezi stale hratelne
krabat [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - E2180 2008-05-26 10:08:17

kdyz uz se snazite o pomer cena/vykon, tak nechapu, jak vam tam muze chybet E2180. takhle mi to prijde dost tendencni...
ale az na toto, je to fakt pekny clanek
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-26 16:10:32
avatar
je tam E2220 které se za danou cenu vyplatí více, ale ani ten nemá kdovíjaký výkon ... E2180 by byl o dost pomalejší má hodně nízkou frekvenci ...
krabat [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-26 21:51:08

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/dualcore-shootout_5.html#sect0

je minimalne stejne dobra, jak tebou chvalena 4400+
o overclockingu nemluve...
Eso Rimmer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - jiné typy her 2008-05-26 15:14:13
avatar
A co takhle místo samých FPS a nově RTS přidat i něco jiného? Co třeba letecký simulátor? Mám na mysli například Microsoft Flight Simulator X který by ze své povahy měl z výkonu procesoru těžit asi víc než z grafické karty.

PS. Taky v článku není ani zmíňka o tom, jaké rozdíly by byly při věcech jako komprimování videa apod.

PS2. Jinak ale dobrý článek!

PS3.: Tak Tempest (a asi i někdo další) už mě předběhl.
Tempest [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-26 17:59:32

Bohuzel na nase dotazy ohledne jinych her DD nebere ohled a ignoruje je. Asi na ne nema co rict... smutne....
marradPC [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Gratulace 2008-05-26 20:26:42
avatar
Náš skvělý DDworlde,
chtěl bych tímto vyjádřit velkou gratulaci k tomuto článku a kdybych mohl chtěl bych si potřást rukou s tím kdo toto DÍLO stvořil, protože tato nezávislá recenze byla zapotřebí na internetu jako sůl. Aby už někdo v tom bordelu grafických karet a procesorů udělal nějaký pořádek a sejmul tu pověru o velkém propadu výkonu mezi AMD X2 proti C2D. Snad jen jedno, radši bych viděl v testu C2D Q6700 na místo Q6600.

Jinak Opravdu upřímná gratulace. Super práce.

tak tohle mi přišlo dnes.....

Gigabyte EP35-DS4, 775,intel,DDR2,PCIE,8xSATA2R,1xIDE,7.1
Intel Core 2 Quad Q6700 (2, 66GHz, 8M, 1066MHz)
Noctua NH-U9B
GEIL 2x2GB DDR2 PC800 Black Dragon
SCYTHE SCKW-1000 Wing
OCZ 8800GTS 512MB OC
Samsung Spin Point F1 HD502IJ 500GB 16MB Serial ATA/300
Asus DRW-2014S1T SATA
Fortron EPSILON 600W/LN/12fan/PFC/24PIN/EPS
Thermaltake VI1000BWS M9 (w/window)
Samsung TFT 20" 2032BW -2ms,DVI,3000:1,black
Genius KB-06xe PS/2 černá
Razer Krait

co na to DDworld..
yesi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 10:31:52
avatar
Procak drahy, disk mohol byt 2x320, siel by do RAID0 = 2-nasobna rychlost, grafu by som bral 38x0, ale to je jedno.
Masar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-26 21:12:24
avatar
Dekuji za super test.Tento test je podla mna vhodny pre tych co hraju akcne hry.Fakt ze CPU je viacej zatazeny pri strategickych hrach a simulatoroch ,kde je realna fyzika.Ja som v zivote nechcel mat high-end procesor ale vzdy som si hladal stred nakolko tak casto nepracujem s multimedialnym obsahom,ale vzdy som si kupoval plnokrvniky.Ziadny sempron a ani celeron.Zacinal som s procakom od Intelu- Pemtium 233 MMX ale potom som skusil AMD a odvtedy som verny tejto znacke.Mne to staci! Nepokladam sa za profesionala aby som potreboval Intel zo super vykonom.Moj nazor je ,ze AMD sa zacina uberat inou cestou ako Intel podla mna sa bude viac orientovat na hracsku komunitu.Graficku kartu mam NVidia dlhe roky a som velmi spokojny.Uz viackrat som premyslal ze skusim ATI ale vzdy ma odradili problemy s drivermy.Teraz nastal cas ze ju asi vyskusam.Pozdava sa mi ich cenova politika a NVidia je znacka ktoru predava jej meno. To je tak isto aj s Intelom .Kazdy z nich ma v niecom plus a niecom minus a co je pre nas vhodne a dobre sa musime rozhodnut my kupujuci..Velakrat sa stretavam z ludmi ktory pridu za mnou a chcu kupit PC.Moja prva otazka je .Co na tom chces robit a kolko ches investovat do toho a podla toho im poradim nikdy nepoviem aby kupily od tej alebo onej znacky.Vzdy rozhoduje cena a v tom jasne vedie AMD a ATI,ale INTEL a NVIDIA su znacky ktore ludia viac poznaju z pocutia ,ale nevedia o nich nic viac. Preto este raz velmi pekne dakujem DDworldu za tento test.
yesi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 10:30:02
avatar
Super.. Grats.
Pacco [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 18:10:09

to neni trochu blbe ved cpu sa testuju na nizkych rozliseniach (napr 800x600) to vtedy by sa ukazalo jak su na tom procesory ;) takto je to o nicom lebo pri takych rozliseniach uz pracuje naplno gpu . . na nizkych rozliseniach gpu "odpociva" a pracuje najme cpu ;)
ljelinek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Pekny 2008-05-28 08:57:51
avatar
test, musel dat hrozne prace, ktery potvrdil, ze ve hrach je nejdulezitejsi grafika a ze AMD ma lepsi pomer cena/vykon. Ale jsou tady nejaka ALE.

Cena/vykon - jiste tady AMD hraje prim, ALE generovany zisk je potom mizivy a nelze se divit, ze si potom firma musi pujcovat

Herni pocitac - to je ta nejvetsi chimera, ktera vznikla. Pocitac je univerzalni vec, urcena primarne pro praci a ne pro hrani!! Kdo chce hrat hry, koupi si herni konzoli, kdo ma PC na praci + upravu fotek, archivovani a strih videa apod. rad si jiste priplati par stovek za vykonny procesor, ktery mu usetri spoustu casu.

Chapu, ze se redakce snazila udelat skvelou recenzi (a obsahove se ji to zcela povedlo), ALE z meho pohledu tema "HERNI POCITAC" je, s odpustenim, BLBOST a zastavam nazor, jak jsem psal vyse, PC = univerzalni vykonny stroj, HRANI = konzole.
Unnamed3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Microsoft flight simulator 2008-05-29 21:06:34

Hra, ktera ma vse naprosto obracene je.... Je to zmineny Flight simulator X. Hra, ktera je absolutne zavisla na vykonu procesoru a na jinem nez ctyrjadrovem si ji v plnych detailech nezahrajete!!! (A to jeste poradne taktovanem)... Sam jsem pocitil rozdil mezi HD2900XT a 7600GT na stejnem procesoru, rozdil byl prumerne 4fps a hrat se to na Athlonu X2 6000+ se to stejne poradne nedalo... Docela by me zajimal srovnavaci test procesoru v tehle "hre"... Jinak skvelej test
Eso Rimmer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-30 23:30:18
avatar
jj, ostatně jak jsem psal výše. Nechci nijak snižovat tento test. Muselo to dát hodně práce, ale nechápu proč sz 5 her je 5 FPS. Lepší by bylo dát z každého žánru 1-2 hry (FPS, RTS, SIM, RPG...).

Ale tak třeba to ukecáme na seriál a příště bude to samé s 5 simulátorama, pak s 5 RTS atd.
Miri37 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-06-01 10:06:39
avatar
Nádherný článek. Testování muselo být děsně časově a psychicky náročné. Mám jen jednu asi nemalou prosbu. Nešlo by doplnit nebo spíš udělat další kratší test ve hře Flight simulator X.
Jelikož má DD lepší vztah k AMD,tak třeba pouze za využití těchto 3CPU a 2 GPU (Athlon 64 X2 4400+EE, Athlon 64 X2 6000+, Phenom X4 9550,Randeon HD 3850 256MB, Randeon HD 3870X2 1GB). Nebo je tu asi jednoduší věc. Doplnit název článku na „MegaTest: 9 grafik proti 13 procesorům – co se vyplatí koupit na FPS hry“.
radezz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 1 2008-06-07 11:42:58

super test. ja smažím na AMD X2 5200+ 2,6GHz. a zatim na inegr. gr. nvidia 6100... ale Stalker me jede na medium, a C.O.D. 4 na low.
Swamx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-08 16:33:25

lol
Bajaja [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - stategicke hry 2008-06-17 14:04:04
avatar
chcem sa spytat autore ci uz nejako pokrocil s testami vykonu GK/CPU u strategickych hier, dost ma to zaujima kedze hravam skvor tento zaner, a v dohladnej dobe by to uz chcelu upgrate ...

a mozno odveci otazka, da sa nejako testovat aj napriklad Civilizaca 4 ? ja viem ze je to tahova strategia, ale aj tam je otravne cakat na vsetky tahy superov , pripadne kym preroluje obrazovka ... hrava niekto tuto hru ? na akej zostave ? (na mojom pomalom Semprone2600 a GK6600GT je to pri vecsich mapach celkom ubohe) ..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-06-17 14:40:32
avatar
zkusíme co půjde ten test se nám protáhl, zařadili jsem další věci a také nový hardware ... a některý je ještě pod NDA tak chvilku počkejte, chceme to mít aktuální
BertCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Tak nevím 2008-07-03 11:52:26

Z jedné strany uvádím pod testovací sestavou výsledky z jiného zdroje a potom výsledky ddworldu. Jde sice o trošku jiné parametry nastavení, ale rozdíl je propastný! Na 3.2GHz C2D si COD4 na 3850 256MB nezahrajete!

Testovací sestava jiného zdroje:
Intel Core 2 Duo E6750 @ 3,2 GHz (8× 400, 1,325 V)
Coolink Silentator @ 900 rpm
Asus P5K-E WiFi AP (Intel P35)
Kingston KHX6400D2ULK2/2G @ 960 MHz, 4-4-4-12, 2T, 2,1 V
Western Digital Caviar SE16, 250 GB (WD2500KS)
Toshiba SD-H802A, HD DVD-ROM
Corsair CMPSU-TX750, 750 W
Cooler Master Centurion 534 lite
Noctua NF-S12 @ 800 rpm, Cooler Master 12 cm @ 800 rpm
Scythe Kama Meter
Windows Vista Ultimate, 32-bit
ForceWare 169.25 WHQL pro GeForce 8, 174.12 pro G94,
174.53 pro 9800 GX2 a 9800 GTX
Catalyst 8.1 WHQL, 8.3 WHQL pro HD 3870 X2
a jejich test COD4:
http://www.extrahardware.cz/files/images/clanky/2008/05kveten/megatest_grafik/graphs/call_of_duty_4/cod4_aa.png

Z druhé strany tohle:
http://www.ddworld.cz/images/stories/procesory/CPU%20vs%20GPU/CoD4-graf-1600x1200.png
Swamx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Totální nesmysl!!!!!!! Nevěřte 2008-09-08 16:31:35

Bohužel jsem tento článek našel pozde nečetl jsem k němu diskuse, takže možná nebudu první kdo by rád upozornil na

autorův omyl. Takže za prvé: Údaje a závěry které budu uvádět jsou osobné zkušenosti z testování na několika

variantách počítačů. Za druhé: Snahu autora si cením ale silně nesouhlasím s obsahem. Fakta: Jak se mohou všichni

prohlížející kouknout mám C2D 2.66GHz na 4GHz s obyčejným chlazením a GK 3870 X2. V článku je několik závažných

nedostatků jako například testované hry jsou enginově podobné, kromě Crysis, což je hra, která přesně odporuje

výmyslu, že procesory a jejich frekvence neovlivňuje plynulost a rychlost hry!!!! Osobně jsem se prostřílel COD4 a

STALKERem a mohů jasně říci, že tyto hry nejsou nijak náročné a zvládne je i můj notebook s 8600GT, takže se z nich

nedá vyvozovat závěry při frame rate kolem 70->. Ano opravdu se nad tyto hodnoty již neprojevuje frekvence

procesoru protože již záleží na jádře GK a průtoku MEM. Kdyby autor otestoval hry jako jsou Unreal Tournament 3,

Supreme Commander, Gothic 3, Race Driver GRID, FlatOut UC, FEAR a jiné, zjistil by, že jeho teorie je nesprávná!

Pro příklad mé obhajoby mohu uvést i výsledek z 3Dmarku 2005 a 2006 při základních frekvencích procesoru(2.66GHz) a GK výsledky 3dm2005 = 18626 a 3dm2006 = 13233, ovšem po přetaktování procesoru(4.00GHz) se výsledek rapidně změní 3dm 2005 = 26251 a 3dm2006 = 17985, což je podlě mě dostatečný důkaž pro autora tohoto článku aby se zamyslel, kde udělal chybu a pokud mu to nestačí, tak bych rád zmínil například hru FlatOut Ultimate Carnage v které při hraní na plno(1280*1024px, 6*AA, 16AF, full in game options HIGH) kolem 20-40 FPS průměrně. Při přetaktování procesoru se ale hratelnost vylepší a užívám si 45-65 FPS a to jsem na frekvence GK ani nešáhl!!!! Hra Unreal Tournament 3 mluví také sama za sebe a po přetaktování procesoru se FPS vyšvyhnou o krásných 35 navíc!!! Tímto bych rád upozornil nešťastníky, kteří se nechali ovlivnit tímto "FAKEM" a vřele doporučuji najít si jiné testy a situaci například procesoru AMD X2 6000 zvážit, protože jsou to za něj vyhozené peníze pro Gaming i Programing ....
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!