AMD RYZEN 9 7950X (ZEN 4) – TEST a RECENZE nového nejlepšího mainstreamového CPU!
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pondělí, 26 září 2022
alt

 

 

 

 

 

  • AMD RYZEN 9 7950X (ZEN 4) – TEST a RECENZE

                                               nového nejlepšího mainstreamového CPU!

AMD jede podle jasně nalinkovaného plánu a překonává vlastní i očekávání všech ostatních. Za posledních několik málo let udělala na procesorovém poli větší posun, než Intel za více jak dekádu. Prakticky ve všech ohledech má dnes AMD nejlepší, nejefektivnější a technologicky nejpokročilejší procesory. Ovšem pokud jste si stejně jako mi všichni ostatní mysleli, že RYZEN 9 5950X je opravdu skvělý a hned tak ho něco nepřekoná, tak po 22 měsících přichází na trh nový RYZEN 9 7950X, který je úplně někde jinde a lepší ve všem! Jde o nejlepší desktopový mainstreamový procesor, který se kdy na trhu objevil, a dnes se na něj spolu podíváme v praxi :).

 

  • AMD RYZEN 7000X aneb ZEN 4 do akce!

Před sebou máme kompletně novou generaci procesorů, architektury, i patice a celé mainstreamové platformy AMD. ZEN 4 je technologicky největší generační posun od první generace ZEN. Každý aspekt architektury i výbavy se dočkal vylepšení. Přesto nejde o revoluci, protože AMD se rozhodlo hrát na jistotu, kvůli snaze o co nejhladší přechod na zcela novou platformu a nový 5nm výrobní proces. Revoluci si tak AMD schovává pro následující ZEN 5, plánovaný na rok 2024 ;).

Nový ZEN 4 tak nepřináší zásadní přepracovaní základní čipletové konstrukce a samotného modulu, kdy stále je zde v základu o 8jádrový/16vláknový čip a také samostatné I/O. Nicméně proti ZEN 3 je posun v mnoha směrech obrovský. To že má zatím nejvýkonnější model v nové řadě, tedy RYZEN 9 7950X, stejný počet 16jader/32vláken a tří čipovou konstrukci, je asi tak to jediné, co s dosavadním králem v podobě RYZEN 9 5950X, mají společného. Vše ostatní je úplně nové …

 

  • Co je nového?

Budeme mít hodně článků, kde se budeme věnovat jednotlivým zásadním oblastem podrobněji, dnes je to hlavně o recenzi konkrétního modelu procesoru, takže věci okolo vezmeme jen zběžně. Co je tedy nového?

ZEN 4 čipy přechází ze 7nm výroby v případě předchůdců ZEN 3, na novou 5nm výrobu TSMC. To umožnuje masivní nárůst hustoty tranzistorů, ale také množnost masivního nárůstu taktů. A toho AMD opravdu hodně využívá.

RYZEN 7000X procesory jsou v běžných situacích i o celý 1GHz rychlejší, než předchozí generace. Až 5,7GHz mají v boostech. Nicméně je s tím spojena i vyšší spotřeba. 5nm čip může být o poznání úspornější a efektivnější, ale ne, když jej záměrně honíte o GHz rychleji než starší 7nm :). Alespoň první 4 vydané procesory RYZEN 7000X jsou primárně o výkonu, o maximálních taktech, a tak se na maximálně nízkou spotřebu nekouká. Ovšem je zde také ECO režim, který je hodně zajímavý ;).

Vedle podstatně vyšších taktů čipů přináší ZEN 4 také sama i sobě kolem 13% nárůst IPC, je zde zbrusu nový paměťový řadič, kdy AMD přechází na DDR5 paměti. Ve výbavě je nově podpora AVX-512 instrukcí atd.

Zajímavý je i ten I/O čip, který se stará o výbavu, i ten je zcela odlišný od toho v RYZEN 5000 sérii. Nově je místo 12nm vyráběný už 6nm, současně má PCIe 5.0 linky (a to dostatečný počet pro GPU i M.2 současně). Asi nejzajímavější novinkou je ale přítomnost malé integrované grafiky se všemi výhodami, co k tomu patří. Je ovšem slabší než u APU typu RYZEN 5000G, protože prioritou není výkon, ale jen to, aby zde vůbec integrovaná grafika byla. Pouze 2CU RDNA 2, ovšem v plné multimediální výbavě akcelerace formátů a s podporou HDMI 2.1 a DP 2.0 na výstupech! A má ji každý RYZEN 7000X procesor.

 

  • Konec AM4, přichází AM5 a AMD s ní má velké plány!

Ještě, než se podíváme na samotný procesor, je nutné si říci zásadní věc. Tohle není jen další nová generace procesorů, AMD dnes přichází s kompletně novou mainstreamovou platformou AM5, která střídá letitou nesmírně populární AM4. Ta překvapila naprosto všechny, když nakonec od roku 2016 podporovala hned několik naprosto odlišných generací procesorů i architektur. Nikdy v historii desktopových CPU jsme nemohli tolik různých modelů za tolik let osadit do jedné jediné základní desky. Natož aby platforma z roku 2017 mohla i v roce 2022 být stále to nejlepší na trhu. Nicméně vývoj technologií pokračuje a AM4 již došla na hranici svých možností. Přichází AM5!

Ta je zcela nová. Ač jsou procesory a patice stejně velké (40x 40mm), fyzicky jsou naprosto odlišné. AM4 používaly PGA 1334, tedy nožičky (piny) byly na procesoru. AM5 přechází na LGA, tedy piny jsou v patici. To je nutné, protože přes fyzicky stejné rozměry má novinka rovnou 1718 pinů, což prostě není fyzicky rozumné snažit se nacpat ve formě jemných nožiček na CPU. Takže s AM4 končí PGA styl procesorů.

Novinka díky tomu nabízí podstatně větší možnosti, pokud jde o napájení a jeho řízení, zvýšen byl limit spotřeby. Především ale umožňuje podporu nových generací technologií, jakou jsou PCIe 5.0 a DDR5.

Za pozornost ovšem stojí, že AMD se snaží přechod na nutnou novou platformu usnadnit. A tak přes kompletně fyzicky odlišné řešení patice, jsou nakonec AM4 chladiče kompatibilní s AM5 deskami! Což nejen ušetří životní prostředí, kdy tak nemusíme perfektně funkční chladiče vyhazovat, ale samozřejmě šetří naši kapsu i čas a testování. Ale to není vše. AMD současně slibuje, že AM5 zopakuje to, co nabídla AM4. Tedy nové desky nebudou podporovat jen jednu, ale několik generací procesorů RYZEN. Počínaje tedy ZEN 4 od dnešního dne. To je masivní výhoda proti konkurenčnímu Intelu, který nic podobného se současnými platformami slíbit nemůže, a tak v případě nákupu celého nového špičkového PC se zdá být výběr o to jednodušší.

 

  • Úvodní nabídka RYZEN 7000X se soustředí na TOP výkon

AMD v první vlně uvádí na trh 4 modely pro novou platformu. Ve všech případech jde o 7000X procesory, které jdou po maximálním výkonu, tedy taktech a tomu odpovídá i vyšší spotřeba.

Na trh ale dorazí i levnější verze s nižšími takty a podstatně nižším základním TDP, tedy i spotřebou. Současně však AMD chystá zejména pro hráče a uživatele aplikací těžících z velké cache ještě výkonnější modely v podobě RYZEN 7000X3D série. Tedy procesory s vrstvenou L3 cache, která bude zhruba 3x věší než mají RX 7000X v základu. No a stejně jako u RYZEN 7 7800X vs 7800X3D se tak dá čekat i o desítky % vyšší výkon v aplikacích, které si na velkou rychlou L3 potrpí. Což jsou překvapivě speciálně hry. Nicméně AMD oficiálně potvrdilo, že letos RYZEN 7000X3D nedorazí, jsou naplánovány na Q1 2023 a tedy do půl roku budou na trhu.

Takže se zatím podívejme na RYZEN 9 7950X, co by aktuálně nejlepší, nejvýkonnější a také nejdražší model v nové nabídce AMD pro AM5 …

 

 

  • AMD RYZEN 9 7950X a ASRock X670E Taichi a testování

Co dnes tedy testujeme a recenzujeme? AMD nám s předstihem poslalo na hraní svou novinkou, jedinou podmínkou bylo použít pro první testování dodané komponenty v testovacím KITU, a to hlavně pro případně řešení nějakých problémů s výkonem a kontrolu.

Pro DDWorld.cz AMD vybralo vedle procesorů také špičkový modely ASRock X670E Taichi a poslalo také jedny z prvních pamětí podporujících AMD EXPO profilování. Konkrétně 2x 16GB GSKILL Trident Z5 NEO na 6000MHz s CL36. Samozřejmě AMD nám nebrání jinak testovat co a jak chceme :). Ale první testování jsme tedy udělali dle přání (a podmínek NDA) na výše uvedené desce. Ale nebojte, už máme v redakci větší výběr:

 

  • RYZEN 9 7950X – balení, specifikace

Máme v ruce balení, tak jak půjde na běžný trh. RYZEN 9 7950X má větší krabičku než ostatní RYZEN 7000X modely, ačkoliv ji nepotřebuje, protože žádný z těch čipů nejde na trh s chladičem v ceně.

Pro srovnání s minulostí je nové balení zase trochu jiného stylu, vzdáleně připomíná to z RYZEN 3000 série, které také bylo odlišné a masivnější od ostatních, zatímco u RYZEN 5000X šlo AMD cestou jednodušších balení. Většinu krabičky v tomto případě vyplňuje pěna.

Procesor samotný je samozřejmě hodně zajímavý ve srovnání s předchozí generací. Fyzicky jsou stejně velké (40x40mm) ale jinak kompletně odlišné. Určitě největší změnou je absence nožiček, které mainstreamové procesory AMD měly od nepaměti. Zde už to s ohledem na jejich počet a rozměry už nebylo možné. Takže se přešlo na LGA patici, velmi podobnou, jakou má Intel i s podobným upínáním na desku.

7950X má tedy dva ty čiplety, celkem 16jader/32vláken a mezigeneračně tedy nedošlo k nárůstu v tomto ohledu. To se ale nedá říci o taktech, kdy 5950X měl 3,4GHz a 4,9GHz, 7950X to ovšem navyšuje na 4,5 až 5,7GHz! Nicméně TDP je nyní 170W (230W maximální napájení patice) což je dost nárůst proti 105 (165W) u předchůdce.

Mimo vyšších taktů je nový 7950X podstatně lépe vybavený, má i onu integrovanou grafiku v I/O, má také nový DDR5 řadič s oficiálně DDR5-5200MHz, ale AMD uvádí jako ideální kombinaci DDR5-6000MHz. Ve výbavě jsou také nové PCIe 5.0 linky.

 

  • ASRock X670E Taichi a AM5 platforma

Pokud jde o testovací desku, u tohoto testu je jí nová TAICHI od ASRock, postavená na špičkové X670E platformě. Což znamená, že je zde 28 PCIe 5.0 linek, vždy pak 1x 16-linkový Gen5 pro grafiku a minimálně 1x 4linkový M.2 Gen5. X670E to mají jako předepsané minimum vždy.

ASRock Taichi je pochopitelně velký a bohatě vybavený TOP model, takže je zde masivní 26fázové napájení s odpovídajícím chlazením. 1x PCIe x16 a PCIe x8 slot obojí v Gen5 provedení a k tomu ještě jeden M.2 Gen2. Dále jsou zde další 3x Gen4 M.2, 8x SATA a vzadu najdeme 2x ThunderBolt4/USB4 porty, 2,5Gbps síťovku, WiFi 6E a špičkový integrovaný zvuk.

Samozřejmě nechybí odpovídají SW výbava, OC výbava atd. Asi tedy nepřekvapí, že tahle luxusní deska také nebude nejlevnější. Na druhou stranu mohu říci, že mezi luxusními X670E nejde zdaleka o nejdražší model. Přesto počítejte s cenou kolem 16 tisíc korun. ASRock má ale pochopitelně v nabídce i skromnější X670E/X670 modely za podstatně nižší ceny, tohle je ale TOP model.

Musím říci, že s ohledem na to, jak vypadaly první X370 desky, když začínala AMD AM4 platforma, je proti tomu začátek AM5 v případě X670E desek, nebe a dudy :). A to i co se týká problémů se stabilitou apod. Je snad jen jedna věc, která bude řadu uživatelů děsit (zbytečně), ale o tom až ke konci článku :).

 

  • Testy

Pro srovnání jsme použili aktuálně otestované RYZEN procesory v kombinaci s ASUS ROG CROSSHAIR HERO X570. K tomu jsme osadili naše osvědčené G.SKILL FLARE X paměti 2x 8GB DDR4 3200MHz CL14, ale v případě nových RYZEN 5000 používáme pro ně doporučené DDR4 3600MHz modely. Samozřejmě jsme pro srovnání zařadili i další Intel Core procesory na odpovídajících platformách.

Všechny Intel sestavy byly testovány s Kingston Black 1TB NVMe SSD PCIe 3.0 a AMD TRX40/X570 platformy mají výhodu Gigabyte NVMe SSD gen 4 s PCIe 4.0 rozhraním. Systémy jsou vybaveny grafickou kartou AMD Radeon RX 6900XT v referenci. Všechny výsledky všechno je testováno kompletně znovu. Na aktualizovaném WINDOWS 10 (W11 u nové AM5) se všemi záplatami pro Intel i AMD. Současně jsou všechny aplikace a hry na nejnovějších verzích a také ovladače a BIOS pro desky jsou použity ty nejaktuálnější k datu vypracování recenze.

Všechny procesory jsou také testované na základních nastaveních. Tedy bez MCE, nadlimitní překračování TDP u Intelu, nebo v případě AMD není aktivní technologie PBO. Prostě všechno jede ve specifikacích od výrobce procesoru.

Takže pojďme na to …

 

 

 

 

  • CineBench R20 a R23 – Renderování

Jako první tady máme oblíbený Cinebench v aktuální verzi R23 i starší R20, která je více vypovídající a lépe testuje skutečný potenciál procesorů než starší verze. Opravdu dokáže každý současný procesor pořádně provětrat a ukázat jeho reálný maximální výkon. Využít dokáže zatím až 256 vláken.

Na četné žádosti jsme zařadili i dílčí test výkonu jen jednoho jádra, ačkoliv je prakticky k ničemu, protože vlastně výkon 1 jádra nevyjadřuje. Testuje sice 1 jádro, ale protože moderní CPU v tomto typu dnes nepříliš obvyklé zátěže dokáží nahnat takty mnohem výše, než když procesor zatěžuje více nebo všechna jádra, není to prostě skutečně „test výkonu na jádro“. V plné zátěži nebudou mít CPU takhle výkonná ta jednotlivá jádra, protože poběží pomaleji. Takže tenhle CB 1core test je hodně teoretický a ani ho nezapočítáváme do celkových výsledků.

Ve vícejádrovém nasazení se samozřejmě výrazně projeví výkon více jader/vláken. Tady bychom skoro mohli testování ukončit, protože CineBench ukazuje prakticky vše, co o výkonu CPU potřebujete dnes znát. Ale podívejme se i na další testy …

 

 

  • 7-Zip – komprimace dat (AES)

Jako další tady máme v praxi hojně využívanou komprimaci/dekomprimaci dat. 7-Zip je moderní aplikace využívají i pokročilých speciálních instrukčních sad, v tomto případě třeba AES, využívá také výhod vícejádrových CPU. Opět tedy více jader a vláken = vyšší výkon.

U tohoto testu hrají velkou roli operační paměti, kdy hlavně DDR5 dokáží nahnat hodně.

 

 

  • POV-Ray 3.7 - RayTracing

Velmi náročný a velmi populární program využívající náročnou metodu RayTracing, se kterou se hodně počítá do dalších let.

Pochopitelně i zde je výkon vícejádrových procesorů dobře využíván.

 

 

  • Blender – Rendering

Další z populárních testů a aplikací, která rozhodně dokáže těžit a vytěžit maximum z každého procesoru, je Bleder.

Více jader a vláken zde prostě jasně vede a procesory s méně jak 8 vlákny opravdu zásadně zaostávají. I zde je ale výkon vícejádrových čipů dobře využíván.

 

 

  • Video Encoding

Převody videa jsou dnes stále populárnější mezi uživateli. Možností, jak je dělat, je celá řada. A převod videa výkonný CPU rozhodně výrazně urychlí. Můžeme se u HD a hlavně 4K videa bavit o rozdílech v řádu desítek minut i hodin u velkých projektů.

V této oblasti se v poslední době hodně optimalizovalo a je to znát. Opět je zde velkým přínosem větší počet jader/vláken, takže v této cenové hladině jsou velké rozdíly.

A jak si vedou procesory ve hrách?

 

 

  • Výkon ve hrách

Výkon ve hrách je silně sledované téma, ačkoliv není příliš důvod, protože pokud jste běžný hráč, tak vám jakýkoliv současný procesor s více jak 6jádry nebo 8vlákny na taktu alespoň 3,2GHz+, udělá dobrou službu. Nicméně v kombinaci s výkonnější grafikou už mohou nějaké rozdíly ve FPS dnes existovat. Zda pro hratelnost většiny her nějak zásadní, to si nemyslím.

Současné hry málokdy skutečně výkon CPU využívají, pokud by tomu tak bylo, tak by samozřejmě 16 jádrové nebo dokonce až 32 jádrové desktopové procesory byly ve hrách násobně výkonnější než 8jádra. A to se samozřejmě neděje. Je tedy důležité připomenout, že to, co v současných hrách testujeme, není vlastně výkon samotného procesoru, ale to, jak hra výkon daného CPU skutečně používá. Je samozřejmě rozdíl, když třeba 100FPS máme s plně zatíženým 8jádrovým procesorem, nebo máme 90FPS se 16jádrovým procesorem, který je ale využit v dané hře jen na 60%.

 

  • Realistické testy „herního výkonu“

Módou některých procesorových testů je dnes testování naprosto nerealistické nepraktické konfigurace, kdy použijeme ultra silnou grafiku, pro ultra nízké rozlišení někdy ještě se staženými detaily. Výmluvou je, že pak se ukáže prý procesorový výkon. Neukáže! Ukáže se jen, jak daná hra neumí výkon procesorů využívat a na těch několika málo jádrech/vláknech, co částečně využívá. A tak záleží jen na výši taktu na části čipu, nikoliv na skutečném výkonu procesoru jako celku. Skutečný výkon procesorů ale využit u her dnes není, tudíž test nízkého rozlišení s výkonnou GPU ve hrách neřekne to nic o tom, jaký výkon procesory skutečně mají. Na to máte například CineBench, který zatěžuje skutečně celý čip a pokud by hry dělaly to samé, vypadalo by to ve výkonovém srovnání stehně jako v CineBench. Bohužel na poli optimalizace her je třeba udělat ještě hodně práce.

Každopádně abych potěšili všechny, máme také otestováno nízké rozlišení (1920x1080) s výkonnou grafikou (RX 6900 XT), což sice málokdo v reálu používat bude, ale máme to změřeno. Čím slabší grafiku použijete, tím více se smažou rozdíly mezi čipy i v tomto rozlišení. A naopak, pokud zvýšíte rozlišení, tak mezi procesory nebudou téměř žádné rozdíly i když to budete měřit s nejvýkonnějšími grafikami.

Nicméně v téhle cenové hladině už jsme na hranici toho, co dnešní hry procesorově běžně využívají. Současné hry nejčastěji používají 8 vláken, některé i 16, některé starší a špatně optimalizované (a starší) jen 4, ale nejčastěji dnes je výrazněji využíváno čistě hrou 8 vláken. Pokud vás zajímá proč, tak proto, že většina her je multiplatformích a současná generace konzolí má jen 8jader/vláken, ta nová ovšem staví na RYZEN 7 3700 s 8jádry/16vlákny, takže 16vláken bude brzy standardem. Samozřejmě hry poběží i na méně, ale propad výkonu, zejména minimálních FPS bude znát a nebude to prostě tak plynulé.

Současně musíte brát v potaz, že když na počítači se 4jádrovým procesorem budete mít kromě hry puštěno ještě něco jiného, i ten „herní“ výkon tím bude trpět, zatímco třeba se 16 jádrovým procesorem můžete v klidu hrát i s náročnou další aplikací běžící na pozadí. To je ten skutečný procesorový výkon, který vám ovšem dílčí herní testy prostě neukáží.

 

  • Výkon integrované grafiky

Zajímavou novinkou u RYZEN 7000X řady je stálá přítomnost integrované grafiky. Ne v samotném CPU čipu, protože nejde o APU, ale AMD integrovalo 2CU jednotky do I/O čipu, který se stará o výbavu a komunikaci.

Nejde o nijak výkonnou grafiku, ani to není její účel. Stejně jako v případě většiny integrovaných grafik v procesorech Intel, je zde prostě hlavně proto, aby tam byla. Tedy spolehlivý zobrazovač textu na monitor, který je součástí procesoru :). AMD ji ale velmi dobře vybavilo multimediálně, takže použití v HTPC je dobrá. Její grafický výkon pro hry apod. je ale hodně omezený.

Pouze 2CU RDNA 2 zkrátka nezvládnou mnoho, je výrazně slabší než integrované grafiky v RYZEN 5000G sérii procesorů (a AMD samozřejmě chystá i RYZEN 7000G s výkonnější integrovanou grafikou, ale vycházet budou asi až z nové generace mobilních CPU), a je jen o trochu výkonnější než integrované řešení v Intelu. Některé hry si tedy zahrajete, ale na náročné hraní to rozhodně nebude. Ale není to účel. Už jen přítomnost této iGPU v nových RYZEN 7000X je však dělá mnohem univerzálnější a lépe vybavené, než předchůdce.

Podívejme se tedy na provozní vlastnosti …

 

 

 

  • Spotřeba, teploty a taktování

Jednou z ostře sledovaných kategorií je dnes pochopitelně provoz, a hlavně spotřeba systémů. V našem případě testujeme spotřebu celé sestavy. Spotřeba procesorů je dnes ale značně dynamickou a neustále se měnící veličinou. Jak Intel, tak AMD procesory mají značně propracované systémy řízení taktů a spotřeby v závislosti na aplikaci, momentálním vytížení a také aktuálních dosahovaných teplot v různých částech čipu. V některých případech mohou dokonce dočasně překračovat svá udávaná TDP a tak dále.

Testujeme všechny CPU v základu s nastavením TDP tak, jak uvádí výrobce. Nemáme v základu aktivní žádné taktování a překračování TDP nad rámec specifikací. Aktivní jsou pouze běžné/výchozí boost/turbo technologie, nikoliv MCE apod. Testujeme ale s výkonným AiO chlazením, takže procesory mají možnost boostovat na maxima, což je výhoda hlavně pro Intel, který udává TDP jen pro základní takty, ale potřebuje mnohem vyšší, aby dosahoval často deklarovaného výkonu. To je problém nejen Intelu, který si hodně vymýšlí se 125W a (a reálně 250 – 300W)u svého Core i9-12900K/KS, nově si ale AMD řeklo, proč to taky takhle nezkusit. Udávané 170W TDP je tak hodnota, která možná TDP tedy tepelné vyzařování udává, ale tvrdit to s jistotou nemůžeme.

Současně nelze tohle 170W TDP srovnávat s TDP předchozích generací, protože AMD změnilo to, jak jej udává. AMD se ale přeci jen netají skutečnými nároky procesorů a tomu, co ve skutečnosti žerou z patice (PPT) a udává tyto hodnoty přehledně. Takže 170W TDP procesor znamená až 230W energie z patice a odpovídající proudy. To je podstatně více, než předchozí generace a jeden z hlavních důvodů/výhod, proč AM5 patice přichází. Na něco takového AM4 prostě nebyla stavěná. AM5 ale ano.

Spotřeba RYZEN 9 7950X je tedy vysoká, o mnoho vyšší než v případě 5950X, nicméně díky nárůstu výkonu efektivita není o moc horší. Ba dokáže být i o poznání lepší. AMD totiž umožňuje jednoduše přepnout TDP limit. Tzv. ECO režim nabízí nastavení 45W, 65W, 88W, 142W režimů, vedle tedy základního 170W nastavení. Chci si ale testování těchto režimů nechat na jindy, protože je hodně zajímavé. Co však mohu říci, že když se nesnažíte honit takty a tedy maximální výkon, tak 7950X je fenomenálně efektivní. Má na 65W vyšší výkon, než RYZEN 9 5950X a Core i9-12900K jedoucí bez limitu (=200 až 300W)! Je třeba něco dodávat? :). Další možností je podvoltování (UV), kdy i tohle skvěle funguje a bez ztráty výkonu má procesor se stažením 100mV o 20W nižší spotřebu.

 

  • Chlazení

RYZEN 9 7950X u sebe nemá v balení chladič, dož nepřekvapí. Musíte si tedy v každém případě sehnat chladič sami. Výhodou AM5 platformy je možnost použít chladiče z AM4. Je to opravdu kompatibilní, zkoušeli jsme několik AiO i klasických TOWER chladičů a žádný problém. Nicméně téma chlazení je u 7950X zajímavé. A určitě bude tématem mnoha diskusí.

Mnozí budou asi překvapeni, kdy v náročné zátěži může 7950X dosahovat prakticky s jakýmkoliv chlazením teploty až 95°C! Mnozí se budou plašit a hrozit, jestli není v něčem problém. Není. 95°C je správná teplota. V případě 7000X modelů, které jsou hlavně po maximálních taktech a tedy výkonu bez ohledu na spotřebu, zvolilo AMD maximalistický přístup.

95°C je provozní teplota, na kterou jsou nové čipy stavěné pro 24/7/365 provoz! Ano, AMD říká, že na této teplotě běhají čipy dlouhodobě bez degradace. Skutečné maximum, při kterém CPU snižuje výkon je až kolem 115°C. Nicméně ta 95°C je zásadní. Je to TjMax hodnota, ke které se podle výkonu vašeho chlazení prostě orientují takty. Typické teploty v zátěži v případě 7950X jsou ale dle použitého chlazení 70 – 90°C, já jsem použil extrémní Corsair H170i, tedy 420mm AiO (3x 140mm) a ani v extrému jsem se nikde na 95°C nedostal. Ve většině případů to tak vysoko nešlo ani s NOCTUA NH-D15 apod. No a pokud CPU trochu podvoltujete, teploty jsou rapidně dolů, takže ani v extrémech se to k 90°C nedostane.

Současně těch 95°C nefunguje jako hranice u Intelu, kdy ten na této hodnotě (95 – 100°C obvykle) začne tvrdě snižovat výkon ve snaze se uchladit, protože není stavěný na trvalý chod na takhle vysoké teplotě. AMD RYZEN 7000X ale ano, takže výkone na těch 95°C nesnižuje, naopak výkon (takty) zvyšuje až do doby, než je té teploty dosaženo (pokud ne, tak prostě do limitů boost taktů nebo napájení) a tam to prostě drží. AMD zkrátka chce, aby uživatel měl maximum výkonu vždy k dispozici.

Samozřejmě teploty se liší podle typu zátěže, třeba ve hrách s mým výkonným AiO běhal procesor lehce přes 60°C, v náročnějších renderech kolem 80°C. A to platí tedy o výchozím 170W TDP nastavení (= až 230W spotřeba). Pokud snížíte TDP na 142W/88W/65W, teploty masivně spadnou, ale to prostě proto, že procesor nesmí překročit určitou hladinu TDP a tedy napájení. Je to celkem zajímavé řešení ze strany AMD :).

 

  • Taktování

Samozřejmě výše uvedené souvisí i s taktováním. AMD nastavilo 95°C jako výchozí cílovou provozní teplotu, ke které se CPU snaží dostat, když může. Samozřejmě v závislosti na výkonu chlazení, se tam ani nikdy dostat nemusí. V tom případě nastoupí ono omezení na 230W spotřeby, což je základní nastavení. AMD fakticky využívá PBO už v základu k maximalizaci výkonu.

Nicméně rezervy tu jsou. 7950X jde ručně taktovat, nebo s využitím systémů výrobců desek. Samozřejmě platí, že hodně záleží na použité desce a chlazení. Nicméně jde posunout ze základních 5,2 takt na všech jádrech na 5,4GHz a je to plně stabilní a spotřeba se ani moc nezvýší. Zato výkon přeleze 40 000 bodů v CB R23. Takže taktovací hrátky budou ještě možné, ale faktem je, že AMD u RYZEN 7000X hodně využívá maximálního potenciálu v základu, i za cenu té vyšší spotřeby. Nebo můžete zkusit naopak podvoltování, i to výkon navýší. Zkrátka 7950X bude hodně zajímavý na vyladění, a speciální nástroje na to už se chystají.

Novinkou u AMD a AM5 jsou nativní DDR5 paměti (DDR4 není vůbec podporováno), které běží 1:1, kdy AMD oficiálně uvádí DDR5-5200 ale doporučuje DDR5-6000MHz jako ideální. V této souvislosti stojí za pozornost nová AMD EXPO technologie, což je speciální profilování. Po osazení pamětí do systému, začne BIOS paměti testovat a zkoušet, kdy hledá nejnižší časování. Celý proces nicméně nějakou dobu trvá a PC se několikrát restartuje, což může dost lidí hodně znervóznět. Ale jakmile se to chytne, tak do nějaké změny nastavení nebo vyčištění nastavení, to pak drží dobře. Každopádně neměl jsem čas si s tím výrazně hrát, ale použité GSKILL Trident Z5 NEO s AMD EXPO naskočily po těch několika minutách prvního bootování na těch 6000MHz CL36, což je vynikající a drží. Samozřejmě testy výkonu s různě rychlými paměťmi připravíme později .. 

Podívejme se tedy na závěry a hodnocení

 

 

  • Závěr a hodnocení

Naše první setkání se zbrusu novou platformou AMD a novou generací procesorů ZEN 4 je více než velmi pozitivní. AMD rozhodně překvapilo prakticky ve všech ohledech. Speciálně 7950X je mnohem rychlejší a výkonnější proti 5950X, než jsme čekali, přestože má stejný počet jader i vláken. AMD však současně zvolila trochu odlišný přístup v některých ohledech. Možná i trochu podobný přístupu Intelu, což je záměrné. Protože Intelu prostě poslední dobou procházelo, že udával takty a výkon, které s udávaným základním TDP vůbec nekorespondovaly. Všude byl prezentován výkon na vysokých taktech, ale ne na tom nejviditelněji prezentovaném TDP 125W, ve skutečnosti to bylo v případě Core i9-12900K na 250W a v případě KS verze dokonce na 300W. Navíc ne vždy a všude, protože hodně záleží hlavně na základní desce, protože některé tohle prostě nezvládnou a tak ovlivňují výkon. To tak trochu platí i u RYZEN 7000X, kde ne všechny AM5 desky budou zvládat až 230W PPT.

AMD se tak ovšem rozhodlo stejně jako Intel využívat plně potenciálu, kdekoliv to jen jde v případě RYZEN 7000X. Netají se tedy vysokým 170W TDP a až 230W spotřebou na „základní nastavení“. Výsledkem je prostě extrémní posun taktů, ale i výkonu, které je o desítky % vyšší než předchozí 5950X s maximem 142W. Novinka je ale v tomto nastavení o trochu méně efektivní než 5950X, stále ale mnohem efektivnější než ještě náročnější 12900K/KS. Ovšem nemusí to tak být vždy.

AMD žene 7000X modely záměrně na maximum, ovšem pokud chcete, nabízí i jednoduše ECO módy, kdy místo těch výchozích 175W TDP (230W PPT). Můžete nastavit 105W (142W PPT) nebo 65W TDP (88W PPT) apod. Samozřejmě výkon o něco spadne, ale ne o tolik, o kolik si myslíte. Na tohle se chci zaměřit v samostatném článku, protože pokud chcete opravdu efektivní procesor, je 7950X absolutní král!

Třeba stažený jen na těch 65W (88W PPT) dokáže být stále o kousek výkonnější než Core i9-1200K a RYZEN 9 5950X běžící bez limitu tedy na jejich 250+W a 143W+! Ano, RYZEN 9 7950X je extrémně efektivní, kdy vedle něj i 5950X vypadá jako nenažraná potvora. Ale musíte chtít, aby takový by :). V základním nastavení jde ovšem cíleně po výkonu za každou cenu, tedy i za cenu vyšší spotřeby, byť ta není stále tak extrémní jako u Intelu a lze ji i stáhnout bez ztráty výkonu. A ten je více než impozantní.

 

  • Až 95°C je normální!

Hodně diskutované téma bude ovšem teplota, kdy to funguje prostě jinak než doposud. AMD říká, že nové čipy navrhlo jako vysokofrekvenční pro vysoké teploty, takže 95°C je úplně normální provozní hodnota, na kterou je stavěný a může na ní běhat 24/7/365 bez degradace. A není to teplota, při které by jako v případě konkurenčního Intelu, byl výkon snižován ve snaze čip ochladit pro další boost. Je to teplota, ke které se procesor snaží záměrně dostat, kdykoliv může! Samozřejmě záleží na použitém chlazení, takže někdy se tam prostě nedostane, pak prostě nastoupí to maximální 230W napájecí omezení nebo frekvenční limit. Nutno říci, že 7950X s NOCTUA D15 nebo 360mm AIO nejeví žádné výrazné výkonové rozdíly v praxi. Takže není to tak, že by běžná výkonná chlazení zásadně ovlivňovalo výkon, ale může pokud by bylo nějak výrazně omezené a ten CPU tedy narážel na ten 95°C „limit“ kam se snaží dostat s cílem udržet takty a výkon co nejvýše.

Je to zajímavý přístup, který ale může být problematický v tom smyslu, že doposud byla vysoká teplota vnímána značně negativně. Něco, čemu je za každou cenu nutné se vyhnout, aby neklesal výkon, a nedegradoval čip. Už teploty kolem 85°C byly u minulých generací čipů problém, nyní ale AMD přichází s tím, že i těch 95°C je normální. Vlastně je to žádoucí hodnota, na kterou je ten CPU stavěn pro maximální využití v praxi. Troufám si říci, že spousta uživatelů bude dost vyděšená, až jim RYZEN 7000X bude boostovat na 90°C a budou pátrat po tom, co je špatně. Nic, je to v pořádku. Tak to u RYZEN 7000X fungovat prostě má :). Cokoliv mezi 70° až 95°C je normální provozní stav s běžným chladiči. A není to skutečné maximum, to je o poznání výše, přes 100°C než procesor začne snižovat výkon a tzv. „throttlovat“, tedy chovat se jako Intel, když ten dosáhne 85° až 100°C.

Nicméně zdaleka ne ve všech oblastech výkonu bude procesor takové teploty atakovat. Při hraní her měl 7950X jen něco kolem 60°C, ve většině typech běžných zátěží kolem 80°C maximálně, jen nějaké většinu umělejší benchmarky to vyženou výše. Samozřejmě vyšší teplota je pochopitelná s ohledem na mnohem vyšších počet tranzistorů, které se ale ukrývají opět ve velmi malých čipech. Takže teplo je dost koncentrované. Ale není to zkrátka v praxi problém.

 

  • Závěr a poznatky z praxe

RYZEN 9 7950X je fenomenálně výkonný procesor (ano rozseká i 24jádrový ThreadRipper 3960X za dvojnásobnou cenu ve 4kanálové platformě) a stále s relativně dobrými provozními vlastnostmi. Ale je v základu žhavější a žravější, než předchůdce, což je ovšem záměr ne chyba :). 7950X totiž dokáže být i fenomenálně efektivní, kdy o desítky % překoná 5950X natož Core 12000 sérii. Jen ho tak musíte sami nastavit ;). AMD ve výchozím stavu jde záměrně pro maximalizaci výkonu, fakticky plně využívá toho, na co dříve sloužilo částečně PBO apod. Všechny RYZEN 7000X jsou nastaveny na téměř maximalizaci využití výkonu (s jistou rezervou pro OC), napájení atd. Nepreferují tedy efektivitu, která s poměrně malým poklesem taktů, dokáže být diametrálně lepší. Ovšem AMD umožňuje nastavit jednoduše procesor, jak chcete.

Tahle univerzalita, kdy 7950X je dosud nejvýkonnější mainstreamový procesor na trhu, ale dokáže být i nejefektivnější, je úžasná. Navíc má lepší výbavu, kdy integrovaná GPU je sice co do herního výkonu slabá, ale to je záměr, aby I/O čip ve kterém je integrovaná, byl co nejmenší a nejlevnější. Ta grafika je ale velmi dobře multimediálně vybavena, vč. podpory HDMI 2.1 a DP 2.0 a je součástí každého RYZEN 7000X, takže vždycky díky tomu máte v PC grafiku a k čemu připojit monitor. Mimochodem funguje Hybrid graphics režim, kdy můžete mít v PC grafickou kartu a současně mít připojený monitor k té integrované, o výkon se bude starat ta neintegrovaná a posílat data přes systém a výstupy na desce. Ale pokud vám jde o maximalizaci výkonu, tak to takhle nepoužívejte, je tam pochopitelně zpoždění a výkonová penalizace.

Cena za 7950X ale není nízká, stojí přes 21 tisíc korun. Byl by býval i levnější, kdyby kurz dolaru ke koruně nebyl tak nezvykle vysoko, kdy oficiálně je 7950X dokonce o 100 dolarů levnější než 5950X, čímž jde AMD hodně proti současnému proudu. Ta cena je ale fér. Největší problém jsou ceny X670E desek, které jsou hodně vysoko a zatím nejsou dostupné levnější B650E, jež dorazí později. Takže cena celé platformy se rozhodně podepíše na ne až tak zajímavém poměru cena/výkon celku. Samotný CPU je ale překvapivě velmi výhodný. Ale to je běžná věc u novinek tohoto typu, nic neobvyklého a nečekané. Věci se zlepší s uvedením levnějších RYZEN 7000 bez X modelů a B650E/B650 desek později. Nutno ale dodat, že X670E desky jsou sice drahé, ale také fantasticky vybavené a je to investice na mnoho let.

Pokud AMD dodrží slib v případě podpory AM5 a budoucích několika generací RYZEN procesorů (minimálně ZEN 4, ZEN 4D, ZEN 5, ZEN 5D a ZEN 6) tedy zopakuje to, co předvedlo s AM4, tak s tou cenou X670E desek nemám problém. Protože vám prostě vydrží mnoho let a jen budete měnit CPU případně paměti a GPU. A na rozdíl od AM4 a prvních X370 desek, AM5 je v mnohem lepším stavu už teď. Neměli jsme jediný problém s ničím. A i ta nejlepší X370 deska vypadá vedle běžných X670E desek jako ultra low end :). Takže pokud AMD s tou podporou nekecá (jako u TRX40 kdy pořád čekáme na ThreadRipper 5000X), tak si vybírejte pečlivě, protože s tou dnes koupenou X670E můžete třeba i v roce 2026 mít stále špičkový PC jen tam vyměníte CPU na nějaký budocí „RYZEN 10000“ :). A fakt že už teď mají plnou PCIe 5.0 podporu pro GPU i několik M.2 a USB4 je samozřejmě bonus. Konkurence nenabízí platformu, která by slibovala podobnou životaschopnost a upgradovatelnost v následujících letech.

RYZEN 9 7950X je prostě skvělý CPU, nejlepší mainstreamový RYZEN a procesor obecně, co kdy vyšel. Nejen starou 5950X naprosto deklasuje ve všem a všude. Ano, v tom základu má vyšší spotřebu, ale to je prostě proto, že AMD chce abyste měli maximální výkon, navíc tím reaguje na to, co dělá Intel.  Rozdíl je, že AMD se tím netají a vysokou spotřebu přiznává. Ale nemusí jí mít vždy. Chcete efektivitu? Zapněte ECO režim. Musím říci, jakkoliv 7950X je úžasný na ten výchozí maximální výkon, mě se mnohem více líbí na snížený režim nebo jen se sníženou voltáží. Dokonce jen na 65W (88W PPT) má vyšší výkon než 5950X/12900K na maximum bez limitu. To je přesně ten důvod, proč kupuji high end, ne kvůli maximalizaci výkonu, ale kvůli vysokému výkonu a maximalizaci efektivity. Ze stejného důvodu mám Radeon 6900 XT. Nikoliv kvůli maximálnímu výkonu za každou cenu, a že při 300W porazí 350W RTX 3090 a často i 450W RTX 3090 Ti, ale že jen o pár % nižší výkon má i při méně jak 250W. A RYZEN 9 7950X půjde také velmi dobře vyladit, už se na tom pracuje. Ale to odbočuji.

S RYZEN 9 7950X a testováním 7000X a AM5 teprve začínáme, nicméně už po tomhle úvodním testu můžeme říci, že AMD se ZEN 4 překonalo všechna pozitivní očekávání. Jako nová architektura bez extrémních změn a bez přidání jader/vláken je ten nárůst výkonu neslýchaný. Nedivím se, že z chystané revoluční ZEN 5 má Intel noční můry a už brzdí ve svých očekávání. Protože když tohle, co AMD předvádí s novým ZEN 4 dokáže na 5nm bez přidání počtu jader/vláken na začínající platformě, co asi předvede ZEN 5 na 3nm s výrazným nárůstem jader/vláken a na vyladěnější AM5?! Ale to budeme řešit až za necelé 2 roky ;). V tuto chvíli je 7950X prostě to nejlepší, co si můžete koupit, ať pro maximální výkon nebo maximální efektivitu a můžete si to vyladit, jak potřebujete, kdy RYZEN 9 7950X nabízí nejen zajímavý potenciál i pro externím OC, ale obří potenciál pro ladění efektivity atd. A to jsme teprve na začátku téhle generace procesorů a celé platformy AMD. Vypadá to, že zlatý věk PC platformy pokračuje a pokračovat bude a máme zase důvod a hlavně na co upgradovat :).

Jinak RYZEN 9 7950X není vlastně co vytknout, protože jednoduše neexistuje v mainstreamové katagorii v žádné oblasti lepší procesor než tohle. Ve všech ohledech je lepší než cokoliv před ním, někde rozdílem třídy, natož za podobné peníze. Jako celek je vynikající a troufám si říci jde o nejzajímavější RYZEN procesor, který dosud vyšel, pravda, nová AM5 platforma tomu hodně pomáhá, ale současně to trochu kazí vysokými cenami desek, ale to se zlepší a navíc zdaleka neukazuje plný potenciál ZEN 4 nato Gen5 atd. AMD to s tím "leadrováním" na CPU poli myslí zjevně vážně a jakkoliv 7950X překonává všechna očekávání, AMD prý zdaleka nekončí. Naopak, tohle je teprve začátek ...

 

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
EuGenio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 02:07:56

Mě se tenhle přístup "per nahoru takty (voltáž?) dokud nenarazíš na termální, frekvenční či wattový strop" docela líbí. A u TOP modelu mi to přijde přirozené - ten má být o maximálním výkonu. 95°C by měl polovodič v pohodě vyrdžet, pokud je na takovou teplotu navržený.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 07:40:50

Ale keby si pozorne pozeral, tak by si zistil že ked uberieš napatie na 7950 o -100mV -20W -12°C tak je ešte výkonnejší
Trva dlhšie kym narazi na tepelne limity a tym môže dlhšie a vyššie držať frekvencie
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 08:20:15
avatar
to jo a i když je to stabilní v našem případě, nemusí to být vždy, AMD má asi důvod, proč to drží výše. Nicméně na cestě je už Hydra prográmek od Yuriho, a stejně jako u RYZEN 5000 to dokáže vyladit, prostě v tom základu hraje AMD na jistotu, ale půjde s tím hnout. Pořád má i ty ECO režimy, kdy ten výkon na 65W je naprosto fenomenální ;) takže pokud někdo chce nízkou spotřebu i to 7950X umí jen si to musíte přepnout ...

Nutno říci, že s jakýmkoliv lepším chladičem to ani v tom základním nastavení na ty limity zase tak často v běžných aplikacích nenaráží, po tom snížením voltáže už nikdy. Vyzkouším to i s levnějším chlazením, ale není to zdaleka takové topení, jak ta oficiálně možná provozní teplota může napovídat. Jen někteří mohou být překvapeni a pátrat co se děje, když to k těm 90°C bude v některých typech zátěže stoupat ....
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 10:19:14

Implicitni napeti na cpu musi bios nastavit tak, aby byl bez problemu schopen bezet i nejhorsi kremik, ktery projde vystupni kontrolou. Ale naprosta vetsina procesoru bude schopna bezet na snizenem napeti.

Ta Juriova Hydra je fajn, protoze umi najit pro kazde jadro nejnizsi napeti,na kterem je ochotno bezet. Dokonce umi jit i niz, nez se da nastavit v biosu. Ale pro stabilitu je dobre dat napeti o 1-2 kroky vyssi, nez najde hydra. Zvlast, kdyz clovek kvuli igpu taktuje pamet dost na krev.
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 10:31:42

A jsou to skutečně teploty procesoru na povrchu heatspreaderu a nebo jen nějaké lokální hot-spoty uvnitř?
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 17:42:23

Asi neni zadna (verejne dostupna) dokumentace, kde by se zpusob mereni teploty hlasene procesorem presne popisoval. Ale podle drive uvadenych popisu na technickych webech by to mela byt nejvyssi teplota ze spousty teplotnich cidel rozesetych po celem cipu. Pri vysoke zatezi nejspis z nejakeho cidla v blizkosti vypocetnich jader cpu.

Kremikove obvody snasi teploty hodne pres 100C, ale pri 95 na povrchu pod chladicem by byly tranzistory asi uz dost dokrupava upecene. Krome toho neni teplotu na povrchu cim merit.
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 19:51:47

To by šlo, pod heatspreader by se daly termistory, co by se ho dotýkaly...
Zubik1000CZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 06:17:10
avatar
Docela luxus.

PS: doufám, že se další testy (ideálně jako další pro změnu ten nejnižší model) dostaví co nejdříve
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 08:21:31
avatar
máme ještě 7700X na další čekáme ...

v tuto chvíli mě třeba 7600X přijde trochu zbytečný, protože CPU je sice za slušnou cenu, ale strkat to na drahé X670E .... B650/B650E dorazí až za cca měsíc ...
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 19:52:32

To samý říkal Steve na Nexusu, že tento procesor totálně zabíjí cena desek...
Imhotep [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 07:13:40

Zas ty hlouposti kolem testu s nizkym rozlisenim. Hned bych nabyl dojmu, ze si poridim k me letite i5 3570 Radeona 6900XT a vesele muzu parit ve 4k. To by bylo asi velke zklamani. R5 pravdepodobne poridim. Jaky je odhad ceny za MB 650E a 16GB GK (az budou)?
AlmightyCraft [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 07:38:19
avatar
Ono bohužel vždy člověka překvapí jaké výsledky má TOP GPU + hodně staré CPU při 4K rozlišení (kupodivu to nebývá tak špatné, zato fHD tam je to přesně opačně).
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 08:24:55
avatar
máš tam i 2K rozlišení, i tam jsou měřitelné rozdíly. A v tom textu máš i zmínku o tom jak to je. No věř mi, že to letité 3570 by tě opravdu hodě brzdilo i ve vyšším rozlišení, ten úbytek by byl znát, cokoli co má méně jak 8vláken je už brzda i ve 4K v kombinaci s high endem ....

B650E budou drahé (fakticky je to X670) ale každý výrobce chystá jen tak 1-2 "HALO" B650E modely, většinou pak budou jen B650 a jejich ceny budou mnohem rozumnější. Určitě o něco dražší než B550, ale ne brutálně ...
Imhotep [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 19:26:48

Samozrejme chapu test v nizkem rozliseni s top grafikou. I ze zdejsiho grafu FC6 je jasne, ze 5950X (106fps) je pro 6900XT brzda vuci 7950X (122fps) 2K rozliseni. Logicky se rozdily zmensuji ve 4K, kde uz se narazi na limity grafiky. Jaky ma kdo takt je nepodstatne, porovnavaji se konkretni modely CPU se stejnou GK. 3570 bude brzdit jakoukoliv slusnejsi GK nehlede na rozliseni. Po 10 letech uzrava cas na hezky 4K upgrade k memu OLEDu. Po kolapsu GK uz pres rok jedu na AMD Radeon HD 6800 Series s 1GB ram
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-28 20:14:32
avatar
Co mas za oled? Na statickej obraz a hrani to asi nebude uplne ono ale ta cerna proti hnusnymu ips je paradni. Sam mam oba tyto panely.
Imhotep [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-29 07:09:07

Panasonic TX-65JZ1500. Na staticky obraz to neni, s tim pocitam a v takovem rezimu ho neprovozuji. O nejake vypaleni nemam absolutne obavy. Velka spokojenost ale momentalne to nemam cim nakrmit
AlmightyCraft [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-29 07:41:18
avatar
Já mám 55" OLED LG CX přesně 110cm před obličejem a jsem velice spokojen, na IPS (v nejhorším) natož fuj VA nebo TN už se dívat nechci. Obraz na OLED je prostě next level, o vypálení se nebojím, neboť 120Hz s VRR na hry stačí a Oled tv vychází cenou jako maličký lepší herní monitor. Kdo se bojí o vypálení tak může mít vedle nějakou 32" potvůrku za pár šupů "jen to chce větší stolek".
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 19:53:39

Nevím jak 6900XT, ale když jsem zkoušel rozdíl na 5700XT mezi už starým Core i5 6600K@4,6GHz v RDR2 a bráchovým Core i5 core i5 4670, tak jsem měl v 1080p běžně kolem 60FPS s propady na 50 ve městě...na bráchovým 4670 se stejným nastavením to bylo spíš 50-55FPS s propady ve městě až na 35FPS!!!

Takže tam, kde se začne víc využívat CPU to hodně padá dolů...
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 10:25:33

Raduji se a chvalim :-). Konecne test srovnavajici igpu a slabe grafiky na nizkych detailech.
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 08:26:21

Moc díky za test. Trochu mě svrběla hlava, že bych jeden kus přikoupil, když všude unikaly ty brutální výsledky v Cinebench. Ale u mě jedou v podstatě 24/7 dva kusy Ryzena 5950 a jeden kus 5900 enkodování videa v Handbraku. A tam je to nárust výkonu zhruba 30% oproti 5950. Když si vezmu že za cenu nárustu spotřeby, která mě momentálně sakramentsky trápí, tak bych si poměrem výkon/spotřeba prakticky nepomohl. Takže zůstávám u ZEN3 a těším se na ZEN5.
FabledWarrior [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 09:12:09

No to jste asi nečetl pozorně... vždyť při 65W TDP dává 7950X stále vyšší výkon než 5950X ... což tedy znemaná, že buď ušetříte energii a nebo tomu necháte 170W TDP a ušetříte čas... tak jako tak je to win
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-28 16:28:42
avatar
Přesně tak!
Uvidíme, až to někdo otestuje, ale čekal bych, že 7950X bude při ECO 105W režimu pořád o 25% výkonnější a spotřeba identická, neli nižší.
snakehead28 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - TOP 2022-09-27 10:20:52

Pekne napísaná recenzia veľmi zaujímavého produktu
CPU je to fakt zaujimavy, ale osobne si počkám na nejaký X3D, napríklad 7800X3D...už tych par mesiacov vydržím... snaď

Tiež vtedy bude viacero dosiek na trhu, snad lacnejšie RAMky a najme nová generácia grafik (dúfam, že už bude vačši výber nereferenčných) a ATX3.0 zdroje.

Ďakujem za test, DD.
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Piny 2022-09-27 12:28:26

Zajímalo by mě, proč je problém mít piny na CPU ale ne na desce.
CPU s AM5 je fyzicky plošný spoj, základní deska je taky plošný spoj a pokud zkazím osazování pinů na desce, příjdu o mnohem víc součástek, než na zkaženém procesoru.
Takže IMHO je jedno, kde budou piny, problémy budou podobné.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 12:27:58
avatar
při tom velkém počtu by ty piny byly moc křehké. Nejzásadnější je ale to, že potřebuješ určitý přesný tlak, aby vše bylo v kontaktu. Pokud by ten kontakt nebyl, mohlo by to mít katastrofální důsledky ;) zkrátka LGA už je při tom růstu kontaktů jediná možnost dnes ...
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 15:08:07

Ale ty samé problémy přece budou i při osazování základní desky.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 15:55:31
avatar
ne nutně, ty piny jsou v desce (naležato) pruží, takže když do toho nerýpneš kolmo tak jsou bezpečné a ta patice má rovnoměrný tlak na všechny ...
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 16:15:56

PGA
- tuhé rovné piny na procesoru, ty strkáš do nějaké zdířky a pak pohybem rámečku na patici svíráš a tím tviříš kontakt.
Výhody - pin šel poměrně snadno narovnat, bylo to odolené řešení.
Nevýhody - nerovnoměrný přítlak cpu v patici a někdy potřeba "reseatingu" + počet pinů už dosáhl konstrukční hranice

LGA - nemá tvrdé piny, ale takové malé ohebné pružinky, které se mírně ohýbají pod ploškami na cpu
Nevýhoda - je to mnohem křehčí a uživatelsky neopravitelné, oprava znamená výměnu patice
Výhoda - zcela rovnoměrný přítlak cpu na patici, lepší a rovnoměrný kontakt, možnost použít větší množství pinů díky tomu, že je to celkově menší


suma sumárum - pga je robustnější, ale méně přesné řešení, které dosáhlo svých konstrukčních limitů. LGA je pravý opak.

Po PGA se mi nebude stýskat, jen si člověk bude muset dát víc bacha při skládání. Hlavně nejebnout rohem cpu do patice
blackie333 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - idle spotreba 2022-09-27 12:22:51

Prečítal som hromadu testov na webe a hľadal som hlavne info, ako sa popasovali s idle spotrebou. Trávim veľa času pri PC čítanim, keď je CPU idle a PC moc nevypínam...
Pri gen.5000 sa už priblížili v tomto ohľade Intelu, tak som dúfal, že to teraz AMD dorovná, ale bohužiaľ nie.
Asi je za tým ten freq.pomer 1:1 (pam.radič vs DDR5), takže bez ohľadu na freq. CPU jadier(a infinity fabric) pam.radič automaticky neznižuje freq.(svoju ani DDR5).
Mám z toho dojem, že ECO mód síce nastaví limit pre jadrá, ale neobmedzuje súčasne spotrebu pam.systému. Tá sa mení len v závisloti od nastavenej rýchlosti DDR5.
Uvidíme, čo napovedia ďalšie testy a či predstavia v BIOSe nejaké nastavenia, ktoré tých avizovaných 70-90 W total idle výrazne znížia. Pre mňa je to zatiaľ deal-breaker
schali [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 14:00:35

Kde to píšou?
blackie333 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 18:25:40

rozcestnik recenzii je na techpowerup, ak si to dobre pamatam, efektivitiou sa zaoberaju testy na comptoir-hardware.com (FR) a computerbase.de (DE). Treba ale pouzit translator...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 14:06:38
avatar
to se mě nezdá, já měl pořád aktivních těch 6000MHz s tím profilem a ta spotřeba v tom ECO režimu klesá jak má ...
blackie333 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 18:37:05

OK, ja som to samozrejme nemeral, ty to mas odskusane...
Ide mi o to, ci pri znizenom TDP klesa podobnym % spotreba v zatazi aj v idle.
Alebo v IDLE pri aktivacii ECO klesne spotreba len mierne, teda je tam podstatna cast spotreby, s ktorou nepohnes a nezavisi od nastaveneho TDP ani zataze jadier.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-28 16:40:37
avatar
Jako že při nastavení na 170W to má v idle 45W a při nastavení na 65W to má jen 25W?
Pokud se nic nezměnilo proti Zen3, tak idle spotřeba s nastavením ECO režimu nijak nesouvisí, ten řeší jen max. spotřebu, kterou při zátěži nesmí CPU překročit.

Taky mi přijde, že v ladění idle spotřeby by mohlo AMD pokročit. Doteď se snažili dobýt trh maximalizací výkonu a efektivity při jeho využívání. To je samozřejmě super, ale tam už bych řekl, že mají vítězství v kapse.
Teď by bylo fajn, aby ten desktop přestal žrát 60-80W když si jen čteš v prohlížeči recenze na DDW. Když tak notebook dokáže za 10W, tak nevidím důvod, aby to nešlo i na desktopu vyladit pod 20W.
A je nás určitě většina, co jim PC tráví 80%+ v idle při práci s dokumenty, webem, terminálem, programováním, atd. Takže by to byla velká úspora energie.
blackie333 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-29 08:43:48

Mám podobný názor, prečo spotrebuje moderný desktop v IDLE takmer 100w? Môj starý i5-4670K desktop si bral cca 35W.
Čo som zatiaľ videl, tak idle spotreba R7000 oproti generácii R5000 naopak stúpla (15-20W).
Chápem, že PCIE5 asi potrebuje vyššie napätie, ale R7000 obsahuje moderný 6nm IOD chip oproti 12nm u R5000, podobne moderný je nový pasívne chladený Asmedia chipset, ktorý žerie cca 7W.
Preto som očakával skôr pokles a z tejto jedinej veci som zatiaľ sklamaný, inak samozrejme výkon a výbava R7000 sú výborné.
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-29 16:56:43

Lubomír Samák z HWCoolingu měří opravdu jen čistě spotřebu procesorů a podle jeho testu Odkaz12 jádrový r9 7900X s dvěma cpu čiplety klidovou spotřebu 18,6W. Intelské monolitické 6-ti jádro i5-12400 má klidovou spotřebu 25,5W a z testovaných má nejmenší klidovou spotřebu (7,9W) staré šestijádro i5-10400F. Klidová spotřeba nového 12-ti jádrového Ryzenu je tedy menší, než u aktuálního Intelu s polovinou jader.

Velké klidové spotřeby naměřené ve většině recenzí nejsou spotřeby procesorů, ale celých sestav, kde hodně dělají základní desky, samostatné grafiky a také účinnost zdrojů. A na základních deskách asi hlavně čipsety, vysoko taktované paměti, ostatní komponenty.

Klidová spotřeba zdroje se většinou neuvažuje, ale může dělat celkem nezanedbatelnou část klidové spotřeby počítače, zvlášť když má zdroj menší účinnost a/nebo je i předimenzovaný. U malých zátěží (pár % jmenovitého výkonu) totiž účinnost rychle klesá. V absolutních číslech ty ztráty sice nejsou velké, ale uplatňují se po celou dobu zapnutí počítače.

Účinnost zdrojů při nízkých zátěžích (pod 20%) se obvykle neřeší ani u certifikovaných zdrojů. Jen u 80 plus titanium se sleduje účinnost i při 10% zátěže a musí být >90%. Běžný 80 plus bronze má nejnižší měřený výkon 20% a při něm má mít účinnost >=82%. Když je zdroj v PC dimenzovaný na 500w, je 20%=100w a ztráta dělá 18W. Klidová spotřeba procesoru i celého počítače je ale většinou mnohem nižší než 100W a klidová spotřeba napájecího zdroje tak může dělat značnou část klidové spotřeby počítače.

Podle měření klidové spotřeby celých počítačů na Computerbase Odkaz vychází zvýšení klidové spotřeby nad úroveň klidové spotřeby procesoru (ze Samákových měření) opravdu velké. Samákův procesor r9-7900x v Computerbase neměřili, ale konstrukčně stejný r9-7950x na desce x670e podle nich bere v klidu 66W (+47W). A i5-12400F (na rozdíl od i5-12400 měřeného Samákem má vypnutou iGPU, tak bude jeho klidová spotřeba o něco nižší) má v desce spotřebu 45W (+20W). Pokud v Computerbase používali pro obě sestavy stejný zdroj i grafiku, tak rozdíl ve spotřebě základních desek uvedených 2 procesorů může být kolem 20W.

Notebooky mají nízkou (nejen klidovou) spotřebu, protože mají úsporné komponenty, nejsou laděné na výkon, ale na spotřebu a nemají čipset, ale všechno obsluhují z procesoru. Pokud někoho trápí klidová spotřeba měl by používat základní desky bez čipsetu ;-). Ty ale bohužel :-( nikdo nedělá.

Tedy až na Asrock. Ten dělá i samostatné AM4 desky s "čipsetem" X300 = misto cipsetu je pouze maly brouk pro odblokovani IO funkci cpu bez pripojeni cipsetu. Ale tyhle desky se běžně neprodávají. Lze ovsem koupit 2 jejich minipočítače X300 DeskMini a X300 DeskMeet. U DeskMini nameřili hoši z Computerbase se starym ryzenem r5-3400G klidovou spotřebu celeho pocitace 13W Odkaz.

DeskMini Odkaz je téměř ideální minipočítač - objem 2 litry (15,5 x 15,5 x 8cm), lze osadit ryzeny do 65W s box chladičem Stealth, VGA+HDMI+DP, 2x M2 disk 4xPCIe3.0, 2x 2,5 palcové HDD, 1GB ethernet, možnost M2 wifi karty, 120w notebookový zdroj a 2 sloty pro RAM. Paměti jsou bohužel notebookové SO-DIMM, což zvyšuje cenu a omezuje výběr i možnosti taktování.

DeskMeet Odkaz je větší (8 litrů), vybavený stejně jako Deskmini, ale jdou osadit 4 standardní RAM a grafika do délky 20cm a má 500W ATX bronze zdroj. Z pohledu spotřeby je (podle mne) škoda, že je ten zdroj zbytečně předimenzovaný. I ta nejvýkonnější 20cm grafika (PowerColor Radeon RX 6600XT Fighter 8GB) bere max 150-200W a tak by bohatě stačil 300-350W zdroj, který by měl při klidové spotřebě (5-10% max výkonu) lepší účinnost. A nejlépe SFX provedení, aby se vešel i vyšší chladič procesoru, než je těch max 54mm, které může mít pod tím ATX zdrojem.

Ale výrobci karet doporučují zdroje 500W+, asi aby byla jistota, že i se zdrojem pochybné kvality bude karta bez problémů fungovat. A tak tam dal Asrock zdroj podle doporučení, aby někdo neměl pocit, že je poddimenzovaný. I když možná i proto, aby při plné zátěži s grafikou jel na 50% výkonu, kde bývá nejlepší účinnost (o pár %) a tedy i menší ztráty, než při vyšší zátěži. Zdroj totiž, na rozdíl od běžných, nefouká vzduch ven, ale dovnitř, aby se nepřetahoval s ventilátorem od procesoru.
blackie333 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-29 19:47:17

Vďaka za tip a pekné zhrnutie celej problematiky. Až Asrock vydá verziu DeskMeet s AM5 a ATX 3.0 zdrojom učinným od 10W, bude to zaujímavý model do tejto energeticky náročnej doby.
Samozrejme si uvedomujem rozdiel medzi spotrebou CPU vs PC a viem, že Intelu tiež idle spotreba narastá. Nechcem ani netvrdím, že je to iba problém AMD. Ja im fandím, aby už konečne Intel aj v tomto porazili
Ale ak s CPU prichádza aj nová doska, ako spotrebiteľa ma zaujíma hlavne celková spotreba. Tie staré testované PC mali pravdepodobne zdroje ešte menej účinné ako dnešné PC a napriek boli ich výsledky oveľa lepšie, takže problém existuje.

Divím sa, že chipsety a dosky celkovo dnes stále nemajú účinnejšie technológie pre šetrenie spotreby, pritom CPU sú zložitejšie a dokážu sa regulovať celkom slušne.

Asi chýba tlak, donedávna bola spotreba dosiek nepodstatná v porovnaní s CPU, dnes už je to skôr naopak, ako dokazujú aj tvoje informácie...
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-30 03:05:05
avatar
Pokud opravdu má můj 5800X klidovou spotřebu 16W, tak ten zbytek musí být hodně neefektivní.
Mám pouze 560W zdroj a schválně jsem kupoval Platinum, který má dobrou účinnost i při nízké zátěži (10%). Jediná další "žravá" komponenta ve skříni je RX 6800, jinak žádné disky, jen 2x M.2 SSD. Když teď běžel PC hodinu v idle s uspaným monitorem (nebyl jsem u něj), tak se spotřeba ze zásuvky pohybovala kolem 77W. Když něco dělám, je to spíš kolem 90-100W + monitor.
Jestli je to opravdu o rozežranosti AMD desek, tak by to s tím chtělo začít něco dělat.
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-30 06:26:58

Ono asi bude zalezet i na nastaveni profilu vykonu ve windows a jestli a do jak hlubokych stavu spanku cpu pousteji. Profily ladene na velky vykon preferujici okamzitou reakci budou drzet komponenty pod plynem a tedy s vyssi spotrebou.

Dalsi otazka je, co vsechno je ve Win nainstalovano, bezi na pozadi a nenecha komponenty poradne usnout. Pamatuji si, jak se v jedne doskuzi k x300 deskMini resilo proc ma nekdo vyrazne vyssi spotrebu, nez v testu a s jakymi parametry poustet nejakou aplikaci, aby nechala cpu usnout. Hadam, ze testy se delaji na ciste instalaci windows a tam to asi neni veljy problem.

Jenze vetsina technickyych webu resi v duch cim vic prouzku, tim vic ajdidas spis (s trochou nadsazky) blbosti typu, jestli v rozliseni 3x2 body da karta ve hre 3500 nebo jen 3400 fps. A spotreba je malo zajimava, protoze zasuvka se prece neda vybit. A spousta ctenaru, jak je videt v diskuzich, tenhle pristup bere za svuj. A vyhovuje to i vyrobcum, protoze je pro ne lepsi prodat mene nadupanych desek s velkou marzi, nez vice malych, minimalistickych s nizkou marzi. Takze dokud nekdo vluvny, treba ta casto proklunana EU, nezacne resit, ze lenosici pc bere misto 7w desetkrat vic, tak se v tomhle asi nic nezmeni.

Ale ono je to i hodne otazka pristupu uzivatelu. Kdyz si nekdo misto super usporneho planu spotreby nastavi supervykonny, protoze se mu zda, ze cekat 20ms na probuzeni procesoru je neunosne, tak se asi tezko muze divit velke spotrebe. A s tim vyrobci nic neudelaji.

Neni problem si v biosu nebo ryzen mastwru ulozit nastaveni pro usporny a pro vykonny provoz a podle typu ulohy je prepinat. Jenze vetsina lidi ( vcetne mne ;-) ) neprepina ani profily ve windows. Ono je jednodussi se rozcilovat, ze neschopni vyrobci nejsou schopni udelat supervykonny, superusporny pocitac, nez menit sve zvyky :-O :-D.
blackie333 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-30 07:56:42

Ako píšeš, je dôležité, aby vo Windows bol nastavený Power profil na "Balanced" (Vyvážený), inak sa žiadne zaujímavé šetrenie v idle neodohrá...
Je dobré to pripomenúť, ak to niekto náhodou nevie a márne sa snaží o niečo len v BIOSe
Osobne nevidím zmysel, aby CPU bežalo na vysokých MHz aj v idle, ak prebudenie trvá pár ms. A deje sa iba, ak sa z dôvodu nečinnosti už predtým dostalo do nejakého úsporného stavu.
Ale je to samozrejme individuálne a záleži na vkusu každého...
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-30 08:20:20

Ano, profil ve windows je základ. V biosu jde spíš o nastavení nízkého taktu a napětí pamětí, nebo o snížení napětí procesoru a soc (offset nebo CO=Curve Optimization).

Případně i o fajnovosti typu odblokování přechodů do velmi úsporných stavů jader, vypínání nepoužívaných hodin pro sběrnice a jiná (ta)jemná nastavení, kterých je v biosu celkem dost. Ale neměl jsem zatím čas (a asi i dostatek motivace) hledat, jestli je někde popis jejich přesného významu, natož měřit jejich dopad na spotřebu. Dělat to jen pro sebe kvůli pár Wattům na jen občas pouštěném kompu se určitě nevyplatí. Je to spíš pro ukojení mé zvídavosti. Leda, že bych si na to udělal nějaké stránky ;-).

Asi jediný, kdo se optimalizací procesorů víc zabývá je Jurij Bublij (1usmus). Pro novější ryzeny (od 5000, možná i 4000) má moc pěkně udělaný program Hydra. Je schopen optimalizací posuvu křivek frekvence/napětí jednotlivých jader podstatně zvýšit výkon a/nebo snížit příkon. A má tam i automatické testování rozdílu proti standardnímu nastavení pomocí CineBench23.

Na mém 5600G došlo po optimalizaci v režimu Undervoltig ke snížení spotřeby (údaje z diagnostiky procesoru) v CB23 skoro o třetinu při velmi mírném poklesu výkonu (přesná čísla si nepamatuji). A protože se posouvá celá f/U křivka, bude docházet i k úspoře v klidu, jen jsem to neměl zatím možnost změřit.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-30 10:37:59
avatar
No já mám ve Windows originál "AMD Ryzen balanced" profil, v BIOSu ECO mode 65W a v Hydře ještě poladěné CO na co nejlepší UV a stejně mi HWinfo64 ukazuje nejnižší naměřenou spotřebu celého CPU (ne jen CPU čipletu) 37W a u RX 6800 ukazuje nejnižší spotřebu 8,6W.
Pak už dává smysl, že zbytek bedny to vytáhne o 20-30W nahoru...
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-01 12:17:43

Jeste mne napadlo jestli Lubomir Samak nema to mereni trochu podhodnocene. Podle popisu to vypada, ze meri odber na 12v vetvi pro cpu.

Pokud by byl procesor castecne krmen i z nejameho napeti na 24-pinu pro zakladni desku, tak by mohl brat realne i vic nez LS nameril. Zalezi na konstrukci napajecich obvodu konkretni zakladni desky. I kdyz u novych bych spis cekal, ze vsechna napeti pro cpu delaji z jedne napajeci 12v vetve. Bude to jednodussi a asi i spolehlivejsi.

Napajeni i z 24pinu by mohlo byt vysvetlenim skoku spotreby mezi starsim (10400 =8.9w) a novym (12400f = 25.5w) intelskym sestijadrem.

EDIT: Tak jsem koukal na vývoj specifikaci ATX zdrojů a zapojení VRM měničů napětí pro cpu. Vypadá to, že napětí z 24 pinu procesor nevyužívá. Tech 12v z 24 pinu je pro napájení pcie karet a ani 5v i 3.3v se pro procesor nejspíš nepoužívá.
olsen [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-01 19:44:12

U Alder Lake(LGA 1700 procesor z ATX24 téměř nic nebere (všechno jde přes napájecí konektor pro CPU), podle měření
https://www.hwcooling.net/wp-content/uploads/2022/09/asus-rog-z690-maximus-hero-g265.html
https://www.hwcooling.net/rovnake-a-pritom-rozdielne-duel-intel-core-i5-12400-h0-vs-c0/
Otázka je, jak je to na AM4 a AM5.
blackie333 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-30 17:52:44

Čo som o tom zisťoval, tak zásadnú časť idle spotreby ryzenu tvorí jeho pamäťový radič, ktorý je súčasťou prepojovacieho IOD chipu. Úlohou IOD je komunikovať s chipletmi, RAM a systémovou zbernicou PCIE.
Jeho spotreba zostáva v podstate konštantná bez ohľadu na aktuálnu záťaž jadier. V testoch som videl, že spotreba CPU sa zníži o niekoľko Wattov, ak sa RAM nastaví horšie časovanie alebo frekvencia, ale nič významné.
Neviem o žiadnom desktop-level PC chipsete, ktorý by vedel parametre pre komunikáciu s RAM dynamicky znižovať podľa záťaže. Obávam sa, že DDR5 ani aktuálne chipsety v tomto ohľade zatiaľ nič nemenia.
Chápem to tak, že ak máme vysokopriepustnú RAM na vyššej voltáži a frekvencii, ktorá komunikuje s pamäťovým radičom CPU, vytvára to konštantnú spotrebu IOD chipu a RAM, nezávislú na aktivite a záťaži CPU jadier.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-30 18:25:29
avatar
Jo, to si taky myslím, že bude ten hlavní důvod. Myslím, že APU s integrovaným řadičem pamětí jsou na tom výrazně lépe. Bohužel Samak žádný otestovaný nemá, že bychom měli srovnání při stejné testovací metodice...

A pokud je to tak, já tomu moc nepomáhám tím, že mám paměti vyhnané na max. OC, že to stačilo i na zápis do Ryzen Memory OC seznamu:-)
Louda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-01 10:23:24

Můžu se zeptat ?
Jaký máš ramky a napětí @ 32GB 3733MHz@16-19-14-36

Moje ramky, Crucial Ballistix DDR4 16GB (2x8GB) 3600MHz 16-18-18-18-38-84 tRFC-631(350ns) @ 14-17-17-17-36-58 tRFC-561(311ns) 1,408V.
Moc jsem je neladil (skoro vůbec), nějaká rezerva tam je.
Udělám si čas, doladim je do krve.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-11 11:10:42
avatar
Tady Odkaz je můj zápis do OC leaderboardu se všemi detaily nastavení RAM.
Mám 2x16GB Micron E-Die původně 3200CL16 a běží mi na 1.4V.
Chtěl jsem dát původně IF na 1900MHz, ale ať jsem zkoušel jakékoliv nastavení pamětí a CPU, tak to nenaběhlo.
Asi o měsíc později jsem pak našel, že to mělo být způsobeno chybou v AGESA a už by to mělo být opravené, ale nenašel jsem čas znovu to celé ladit. Stálo mě to asi týden testování a ladění dostat se na tohle nastavení.
Pokud máš jen 2x8GB, tak by ti mělo jít ladění trochu lépe než u těch mých dual-rank pamětí...
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-01 15:24:19

Skládané ryzeny měly do řady 5000 centrální vcetne ciplet od GloFo na 12nm procesu, tak měly vyšší spotřebu. V apu je všechno v jednom čipu s lepším výrobním procesem a kratšími vzdálenostmi komunikace přes InfinityFabric, tak spotřeba tech obvodu bude o dost nižší.

Navíc je návrh dělaný primárně pro notebooky a tedy se snahou o maximální šetření energií. Když u DeskMini X300 naměřili klidovou spotřebu celého mini pocitace s 12nm ryzenem 3400g 13w, tak klidová spotřeba procesoru bude pod 10w a u 5nm verzi 4000 a 5000 určitě ještě menší. Mozna i proto, že mají jen pcie 3.0, které bude žrát méně než 4.0.

EDIT:Zkusil jsem svou 5600g v implicitnim nastaveni, kdy bios da ram na JEDEC 2400@1.2v a podle ryzen masteru ma v klidu cely procesor ppt=12.3w.

Prepnuti ram na xmp 3200@1.35v zvedlo klidovou spotrebu na ppt=14.3w. Asi polovinu z to narustu o 2w delalo zvyseni kmitoctu ram+InfinityFabric a druhou pulku zvyseni napeti ram, protoze po snizeni na xmp 2400@1.35v byl prikon ppt=13.3.

Zkusil jsem snizit prikon snizenim rychlosti a podvoltovanim ramna jedec 1866@1.1v a podvoltovanim cpu i soc ofsetem o -100mv. Proti jedec 2400@1.2v to neprineslo meritelnou zmenu.

Tak jsem zkusil pri ram na jedec 1866@1.1v misto podvoltovani ofsetem pouzit pretaktovani pomoci pbo a snizeni krivky f/U pomoci CO (CurveOptimization). Dal jsem na vsechna cpu jadra i na gpu maximalni snizeni dostupne v biosu a to -30. A ejhle, klidova potreba procesoru klesla na ppt=9.7w. Jeste zkusim posunout krivku f/U niz pomoci hydry.
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-01 13:56:16

Možnost taktování ram závisí na radici paměti a je dobré mít co nejnovější BIOS, protože AMD pořád vylepšuje svůj agesa balík a schopnost taktování v BIOSu se zlepšuje. A prostor pro taktování paměti bývá velký.

Mám 5600g ve fatality b450itx desce od asrocku a starší (2019), celkem levne paměti 3200MHz hyperx predátor s CJR čipy od hynixu. S nejnovějším BIOSem šly při nastavení XMP profilu při 1.45v taktovat jen zvýšením taktu bez dalšího ladění přes 4000MHz. A při troše ladění běží bez problémů na 4333 21-24-24 s igpu přetaktovanou na 2.35GHz. V aide dávaji čtení 61.3 GB/s pri zpoždění (latency) 56.9ns.

S tak pretaktovanou igpu a ram bere podle ryzen masteru cely procesor v klidu 19w a v SoTR benchnarku na nejnizsich detailec max 66w. Pritom dava prumer 46 fps, coz je na hry celkem v pohode.

Pameti by sly soupnout jeste vys, ale bios nechce povolit Write CAS pres 20 a tak pamet pri vysich taktech pri hrani pada. Jeste by slo zvysit propustnost lepsim casovanim, ale nebyl cas na ladeni.

Taky by se dal snizit prikon a mozna i zvysit vykon podvoltovanim cpu, soc a grafiky. Zkusil jsem to zatim jen offsetem -100mv na cpu i soc, ale to uz bylo moc a delalo to chyby obrazu a hra padala.
Louda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-01 15:39:42

Klasická výmluva Asrock uživatelů, když něco nejde, tak za to může AMD, hlavní je problém špatně odstíněná deska a slabší podpora ram v biosu (slabej bios tým).

Jednou jsem koupil na Alze Asrock b450m pro4, rozbalenou za litr, chtěl jsem ušetřit a to byla chyba.
Deska nastavila ProcODT=60 Ohm u Ryzen 1600AF(Ryzen 2600), to je moc (ProcODT=53 Ohm je dobře u Ryzenu 2600), to si moc nezataktuju, slabota.
Kaskáda 2x3 fáze bez LLC, nic moc kaskáda.
blackie333 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-05 13:51:53

To máš veľmi pekne vyladenú spotrebu a výkon je určite dostatočný. Vďaka za tipy a merania.

Ja som sa ale už tešil a nastavil svoj smer na novú platformu R7000 a súčasne som dúfal, že spotrebu PC v IDLE stlačím pod 50W, čo je pre mňa taká pomyseľná hranica, viac už by ma štvalo.
Ak v tomto ohľade ani dosky B650 a nové biosy neprinesú pokrok, napr. efektívne vypínanie diskrétnej grafiky a uspávanie neaktívnych onboard zariadení, počkám na novú 65W gen. APU 7700G, možno aj nový DeskMeet. Ide hlavne o zvyk, prechod na tak malé PC a menej možností k upgrade
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 12:32:06
avatar
Zen 4 tak nějak dostál mým očekávání. Jako už několikrát, v pracovním výkonu a efektivitě o generaci před Intelem, ve hrách o generaci za ním.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 12:45:16
avatar
AMD je ve hrách výkonnější už 5800X3D natož s 7000X a 7000X3D ... takže kde je o generaci za Intelem?
hor410 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 13:44:03

Zní to divně, ale třeba myslí něco jiného než my, v nějaké jeho konkrétní hře to může být o generaci za Intelem, co my víme
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 17:44:23
avatar
No však srovnáváme s loňským Alder Lake, jehož top i7 a i9 jsou +- na úrovni 5800X3D (podle herního vzorku). Zen 4 je teď zhruba dorovnává. O zatím nevydaných procesorech nemá smysl spekulovat.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-7700x/20.html
https://www.guru3d.com/articles_pages/amd_ryzen_7_7700x_review,25.html
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 19:43:13

Chápu to správně, rozdíl cca 0,5% výkonu, který by se dal dost označit za chybu měření označujete za "generaci pozadu?"
(samozřejmě ignorujeme všechny výsledky, kdy má AMD vyšší FPS, protože to by pak dle grafů bylo asi o světelný rok napřed)


Dále Vám nepřijde divné, že levňoučký a pomalý 5600G je jen o 5% slabší, než prémiová 7950x nebo 12900k ? To jsou mi panečku průkazné testy.

Jdete už všichni s tím herní výkonem doprdele a ukažte mi situaci, kdy některý z moderních procesorů při reálném nastavení grafiky nezvládá krmit GPU.
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-03 18:37:52
avatar
O nevydanych procesorech spekulovat muzeme driv byl Intel lepsi ve hrach, dnes jsou s AMD dalo by se rici na stejno, za par mesicu uz bude AMD o tu generaci pred Intelem, nebot to co udela 3d cache s Zen4 bude celkem brutalni narez ve hrach, prakticky vyzmizikuje nevyhodu DDR5 v latencich kdy uz u DDR4 ma u her vyznamny vliv pri 5800X3D a u Zen4 s DDR5 to bude sach-mat
dido [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 14:49:57

ako moze preboha niekto nazvat cpu za 700$ - takze realne u nas 750e bezdph / 900e s dph / 22000 czk ako mainstream ? chapem, threadripper je akoze top, ale toto je highend. mainstream moze byt tak 7600x
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 15:03:32

A už si videl kolko stoja mainstreamove dosky 670? 15 000-20 000Kč mainstreamovi procačik s dostičkou a 1800€ v prdeli Zda sa to vela dokial si nevidel cenu RTX4090 za 3100€
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 15:54:31
avatar
protože high end je RYZEN ThreadRipper 5000WX platforma pro WRX80 ... zatímco AM5 platforma je mainstream a nebudu to znovu vysvětlovat, ano s cenou 700 dolarů je to dnes levný mainstreamový procesor s ohledem na to co věci dnes stojí
Alienware [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-28 08:47:10

Honza s tím názvoslovím pořád bojuje.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-28 10:51:38

AM4 a teď už AM5 je mainstreamová platforma. Takže je to prostě celé mainstream. Já už se s tím taky smířil, používají to skoro všichni, koho sleduji. Ono asi říkat high-end procesor do mainstremové platformy zní divně.

Logika opět jako s auty. Vezmu nějaký malý SUV třeba Hyundai Tucson. V základu stojí 500k, což je z pohledu dnešních aut láca. Udělejte z něj ale čtyřkolku, osaďte plug in hybridní motor s 265 koňmi, dejte tam kůži a panaromatickou střechu a všechny asistenty. Najednou máte auto za mega a čtvrt. Přitom je to furt mainstreamové auto, rozhodně to není nic prémiového a v životě se o něm nikdo nebude bavit jako o něčem vrcholném nebo luxusním. S ohledem na prémiové značky je to furt levné a s ohledem na technologie je to taky furt jen mainstream.
Alienware [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-28 18:46:49

Toto je dost hloupé přirovnání
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-28 23:01:56

Snažil jsem se zohlednit stejnou platformu, ale značné rozdíly ve výkonu, výbavě a ceně a ve své podstatě i té "mainstreamovosti" spočívající v relativní dostupnosti. Když pošetříš, do am4/5 platformy si koupíš, co chceš. Na TRko už se zmůže málokdo.

Každopádně - vymysli lepší příměr a jen nekritizuj. Ale to bych od někoho, kdo se v diskusích zmáhá jen na pichlavé poznámky, k věci nenapíše nikdy nic a maximálně hodí do placu nějaký hejt o problémech něčeho, co má z doslechu. PC tě dle tvých slov nezajímají a jedeš jen notebooky. Tak děkuju, že jsem ti stál za reakci, opět jsi značně přispěl do diskuse a všem je vše jasnější. Ale možná by příště stačilo jen to mínusko, takhle mám chuť tě poslat do prdele a říct ti, že jsi kokot. Ale neudělám to, protože si tvé kritiky vážím a udělám vše proto, abych příště vymyslel lepší příměr.
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 15:45:58
avatar
V tomto testu má ten Ryzen vyšší spotřebu jako ten od Intelu což je zajímavý
Jinak ve hrách je to jak kde , někde je silnější ten Ryzen jinde zase Intel, viz Spiderman kterej využívá CPU dost tam Intel šlape líp o několik fps
Odkaz
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 15:53:26
avatar
bohužel zrovna SPidey je velmi špatně optimalizovaná hra pro CPU naopak ten výkon CPU nevyužívá, testovali jsme jej taky v samostatném článku ...
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 16:04:49
avatar
Ok jen se ptám jinak jak je to stou spotřebou pač třeba tam vyšel ryzen jakože žere víc i o 30w než ten Intel a zde je to naopak což je zvláštní tam by neměl být takovej rozdíl přece naopak
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 16:08:53

V tom testu som si všimol inu anomaliu 12900 tam beži na 4,8GHz a AMD 7950 na 5,5GHz, nehral sa tam niekto s niečim či to su bežne takty Intelu?
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 17:25:59
avatar
co ja vim, nevim jaky ma mit takty ten intel
DandaH [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 16:26:25

Můžete pocitově napsat, jak běhají windowsy se zen4 vs zen3? Že je to prý hodně znát na workflow, svižnosti systému i při otvírání oken apod. U 5900x mám někdy minizáškub, že třeba půl sekundy či sekundu se nic neděje a pak se otevře třeba průzkumník, na čistých win 11 (běhají rychleji, jak desítky) samozřejmě. Ale je to vyjímečně hodně
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 16:29:01
avatar
pocitově je to nejsvižnější systém, který jsem kdy testoval ... žádné záškuby, i Intel platforma se proti tomu trhá ... prostě všechno jede jako nikdy
DandaH [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 16:42:49

hmm že bych začal přemýšlet? jen tolik jader nepotřebuji, stačí mi těch 12, bude test 7900x?
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-28 11:29:52

To říkal JayZ taky, že byl překvapenej, jak jsou ty Windows brutálně svižný, žádnej záškub, odezva na klik okamžitá
Janami [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-29 19:01:40

To mi jako hoši chcete říct, že 7950X je první procák, na kterém mi poběží plynule i Widle, jo .
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 18:19:23
avatar
Díky za test, máte to z českých webů určitě nejpřehledněší, i když jiní to mají třeba podrobnější, viděl jsem testy na Alze, sice ok, ale nerozumím tvrzení M. Mikle, že Ryzen 7xxx neumí vůbec využít potenciál DDR5, zatímco Intel Alder Lake ano?
Ještě se mi líbí a vždy sleduji testy na Guru3d a Computerbase.
Zatím mám vyhlédnutý Ryzen 7900X, nebo 7700X, budu ale určitě čekat na desky B650E, potenciál X670 nevyužiji.
Testy: Odkaz a Odkaz
Skutečně parádní jsou výkony 7950X a 7700X i při snížené spotřebě 88/65 Wattů.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 17:34:11

a hlavne ta cena, nahadzal som si to v alze do košika, tak vyskočila na mna cena zostavi bez GPU 2100€ 7950+670E a 1800€ 7900+670
Nič pre slabe žaludky
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-01 18:24:31
avatar
No ten recenzent na Guru3d je zdá se zmatenej jak lesní včela. Výkřikuje tam o vysokém vyzařování tepla a vysoké spotřebě jak u 7950X (kde je to ještě pochopitelné), tak ale i u 7700X.
Přitom jeho vlastní grafy a čísla ukazují, že 7700X má stejnou nebo nižší spotřebu a teplotu jako 5800X. Což dává smysl, když samo AMD udává stejné TDP a také to, že nedělalo žádné změny do systému řízení spotřeby a taktů (PBO2)...
Pak nemají takové blbosti hlásat lidi v diskuzích, když si to přečtou i v recenzi od někoho, kdo by tomu měl rozumět a vysvětlit jim jak to s tou teplotou vs vyzářeným teplem = spotřebou, vlastně je

Naopak mě hodně pozitivně překvapila recenze na CB, kde to moc pěkně popsali a otestovali do velkých detailů. Fakt doporučuju přečíst!
Kdo bude chtít efektivitu, tak Zen4 je jasná volba!
Kabofr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 6900XT 2022-09-28 16:25:21

Citace:
Ze stejného důvodu mám Radeon 6900 XT. Nikoliv kvůli maximálnímu výkonu za každou cenu, a že při 300W porazí 350W RTX 3090 a často i 450W RTX 3090 Ti,

Sorry, nechci tu zakládat flame. Ale tohle tvrzení je naprosto zavádějící.
A to z několika důvodů:
1, Referenční 6900XT s 300W dorovná RTX3090 pouze ve FULL HD. Cokoliv nad ztrácí a ve 4K už výrazně.Rozdíl 5-10%.
Viz: https://www.techpowerup.com/review/amd-radeon-rx-6950-xt-reference-design/30.html

2, To se samozřejmě nebavíme o RT, téměř v každé nové hře s RT je angažována NV a výkon Radeonů je až na pár vyjímek (F1, Far Cry) výrazně slabší. Nvidii navíc pomáhá odlazené DLSS, kdežto u AMD si často hráči musí pomoct sami a využít FSR 2.1 mod.
Viz: https://www.techpowerup.com/review/amd-radeon-rx-6950-xt-reference-design/32.html

3, RX6900XT má potenciál dorovnat 3090 i 3090TI, ale za cenu vysokého přetaktování a posunutí power limitu přes MPT. Ale pak prostě bude žrát 350-450W také.
Ale ani pak to nebude ve 4k a RT náročných situacích vítězství.
Viz: https://www.gpureport.cz/recenze/356/sapphire-nitro-rx-6950-xt-16g-testy-spotreba.aspx?article=356&page=5
biker00x [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - flame 2022-09-28 10:30:49

Sorry, ale stejně zavádějící jsou tvoje tvrzení, protože jsou nepodložená. Navíc rozdíly 5-10% výkonu jsou podle toho, kdo / jaký web testuje.
Kabofr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - flame? 2022-09-28 16:26:59

Ozdrojoval jsem každý svůj argument. Abys mě tu nemohl nařknout a napadat.

Narozdíl od tebe mám jak 6900XT (včetně zkušeností s lazením přes MPT), tak i RTX3090.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-28 17:26:44
avatar
No ten odkaz, co používáš jako důkaz, že je slabší už ve 1440p ukazuje výkonový rozdíl 2%.
To je hluboko v chybě měření (i když že 25-ti her už to chyba nebude), ale hlavně je to naprosto nepodstatné. Do 5% rozdílu se můžeme směle bavit o totožném výkonu, páč to v praxi nemáš šanci poznat. Takže když jim tam vyšel rozdíl výkonu 7% ve 4K, tak to taky není nic velkého.
Taky tam nikde nevidím s jakou 3090/3090Ti to vlastně porovnávali, takže další věc, která v praxi může skončit tak, že nedokážeš koupit takovou 3090 aby vyšla výkonem lépe než 6900XT.
Zkrátka jsou to naprosto srovnatelné karty dnes a dohadování se, která je lepší nedává moc smysl...
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-28 19:35:41
avatar
GPU report dělá celkem dobré testy, ovšem proti renomovaným webům mu vždy vyjdou NV výkonnější, to, že fandí Nvidii je tam poznat a to je pro testy hendikep, bohužel jejich měření mnoho jiných webů přebírá.
Zatímco zde na DDWorld jsou testy přibližně stejné, jako mají renomované weby - Odkaz, Odkaz, Odkaz
Kabofr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-28 20:10:31

Často vycházím z Techpowerup. To mi přijde jako nejlepší.
6900XT srovná 3090 v FHD, v QHD chybí 1-5%, ve 4K už 5-10%.

Takže sorry, ale těch pár her, který testuje DD a bůh ví jak (metodika neexistuje) úplně neberu jako široké pokrytí.

A to se nebavíme o RayTracingu. Ten se na AMD chytá jen v Deathloop, F1, FarCry. Zbytek na NV těžce ztrácí a 6900XT je na úrovni mezi 3070Ti a 3080. Kde navíc má NV pokryto DLSS a AMD FSR teprve dodává.

Pokud se máme v průměru bavit o tom, že 6900/6950XT dorovná 3090TI všude (ale bez RT), tak bude žrát také 350-450W. Nic víc nic míň.
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-28 21:20:26
avatar
Techpowerup rozhodně není nejlepší...
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Pájka alebo pasta? 2022-09-29 12:25:15
avatar
Používa AMD stále pájku alebo už prešli na pastu ako Intel?
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-01 21:05:12

Pastu melo amd v ryzenech jen u apu rady 2x00g a od 3x00g jsou i vsecha apu pajena. Pasta neprichazi v uvahu, protoze by zhorsila chlazeni a snizila vykon. Takze pokud vubec, tak bude nanejvys v nejakych hodne levnych a slabych procesorech pro chrebooky, nebo na a vestaveni do nejakych zarizeni treba do NASek.
Sagi27 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-02 19:44:33

Mam na Vas otazočku. Planujem kupu noveho procesoru vlastne cele nove PC. Ako som uz pisal mam starucky intel 6700K takze uz je na case myslim. V plane mam Ryzen 7950X nad doskou som premyslal ze ktoru ale ddw my s tym pomohol (dakujem) cize ASUS ROG Crosshair X670E HERO. Len vaham ci pockat na 7950X3D alebo nie. Ked sa pozriem dnes na Ryzen 7 5800X3D a Ryzen 7 5800X tak rozdidel v cene je cca 15% ak by tomu bolo obdobne pri Ryzen 7950X a 7950X3D tak jeho cena by bola velmi blízko 1000€ Myslite ze za tu cenu bude stat (pravdaze ak to s tymi 15% tak bude).
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-03 19:01:56
avatar
Na to je tezke dat nejakou smysluplnou odpoved neb co clovek to ruzne vyuziti kompu a benefitizace te vetsi cache, tak reknu jen, ze ja za sebe bych si pockal
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!