Intel Pentium D805 – dvoujádro pro lidi
Napsal DigitalDooM a redakce   
Pondělí, 10 duben 2006

 

 

 

Intel Pentium D805

                dvoujádro pro lidi

   Za krátkou chvilku, co je tento procesor na trhu, už si stačil udělat opravdu velmi dobré jméno. Po mnoha měsících – skoro letech, se firma Intel konečně probudila a začala také myslet na zákazníky z řad běžných lidí tedy procesory pro domácí počítače. A bylo také už na čase, jelikož za poslední měsíce to s Intelem šlo v oblasti domácích PC ,(které ale netvoří hlavní odbyt), z kopce. Nedávno totiž prodeje v USA ukázaly, že skoro 80% všech nových PC je postaveno na konkurenční platformě AMD, což prostě pro konkurenční firmu Intel je mírně řečeno ostuda a tedy pádný důvod k zamyšlení. Intel se tak rozhodl něco s tímto stavem udělat, krom změny loga a sloganu … dlouholetý ,,intel inside“ nahradil ,,leap ahead“ , také Intel s velkou slávou přechází na výrobní proces 65nm (ano ano, jako vždy nám nový výrobní proces přinese zvýšení výkonu, snížení produkce tepla, snížení spotřeby atd. … prostě ty samé věci jako vždy ;) ). Konečně tak zmizí ze scény mnohými proklínaný Prescott a sním netburst technologie, která Intel při pohledu zpátky spíše uškodila. Ale před tím, než se tak stane, nám možná Intel předkládá nejzajímavější produkt za dobu existence Prescottů i když vlastně nepředkládá vůbec nic nového.

    Dlouho se o něm  mluvilo, ale dlouho se nic nedělo, ovšem to už je minulost jelikož nyní před námi leží opravdový dvoujádrový procesor, pro lidi. Jinak ho ani nelze nazvat, jelikož procesor za 4000,,- s DPH lze již skoro považovat za low end a to je cena již přijatelná pro opravdu každého. Intel tímto procesorem doslova vypálil AMD rybník, protože nejlevnější dvoujádro AMD ( X2 3800+) má cenu nastavenu nad 8500,- s DPH. Také se ukazuje že Intel Pentium D 805 je přímo stvořeno pro taktování, přirozeně nás tedy zajímá výkon před i po taktování, protože do této doby držel pozici nejzajímavějšího CPU z pohledu taktování, jednoznačně a nepřehlédnutelně AMD Opteron144, který ale už dnes zdaleka není tak výhodná koupě, jako kdysi, jeho cena stačila vystoupat až k nevýhodným výšinám a ceny jiných CPU mezitím klesaly a klesaly …

Intel Pentium D805 se představuje.

805ka zepredu

805ka zezadu

   Nic zajímavého na samotném CPU nenajdete, co se však skrývá uvnitř pouzdra prozrazuje následující tabulka.

Tabulka-CPU

      Další tabulka ukazuje jednotlivé parametry dnes asi ke koupi nejzajímavějších procesorů a námi testovaných. Nutno upozornit, že Intel funguje jinak než AMD, takže jednotlivé parametry nelze přímo porovnat mezi jednotlivými značkami. ( například X2 3800+ není nutně výkonově horší díky cache ,,pouze“ 2x512kB proti Pressleru D920 s 2x2MB).

Tabulka-CPU

    Co se týká dodávaného chladiče, tak u 805ky je standardní BOX. Což je chladič sice dostatečný na uchlazení procesoru i po přetaktování, ovšem na dnešní dobu za cenu opravdu velkého rachotu. Takže jako tichý ho nelze v žádném případě označit. Ovšem toto nelze vytýkat pouze Intelu, ale i AMD, které je na tom se standardně dodávanými chladiči úplně stejně. Takže za dodávané chladiče ztrácejí obě firmy stejně bodů ;) ,naštěstí lze tento nedostatek řešit snadno pořízením chladiče z nepřeberného množství kvalitních kousků, které jsou k dostání na dnešním trhu. Získáte tím nejen o poznání tišší až bezhlučný chod, ale také mnohem lepší teplotní výsledky.

 

 

 

 

Taktování:


    Asi to, co zajímá značnou část potencionálních kupců je, jak se podařilo dané procesory nataktovat, všechny CPU šli zcela bez problémů a bez dramatického zvýšení teploty (jen s dramatickým zvýšením spotřeby zejména u Intelu).

    Hlavního hrdinu naší recenze a jeho taktování, si rozebereme podrobněji. Náš kousek Intel Pentium D805 2,66GHz, se nám podařilo nataktovat bez potíží na  3,32GHz  (166x20) při 1,325V. Tento takt považujeme za dosažitelný nejspíše u všech 805 (bez záruky). Maximální stabilní hodnoty na které jsme se dostali bylo úctyhodných 3,70GHz (185x20) při zvýšením napětí na 1,375V … výsledek tedy + 1,04GHz proti nominální frekvenci 2,66GHz opravdu skvělý výsledek. Navíc bude tato hodnota sloužit i jako žádaná pro další dnes testované Intel CPU, pro porovnání. Ovšem takovýto výsledek není možné dosáhnout na každé desce, rozhodně ne bez kvalitního zdroje specifikace ATX 2.2. Spotřeba se totiž odpovídajícím způsobem zvedla. Co se týká vyzařovaného tepla můžeme konstatovat že Intel ušel značný kus od první Prescottů a teplota i na extrémní frekvenci s námi osazeným chladičem, se stále pohybovala okolo 50-55°C . Pokud vás zajímá maximální hodnota při které nám najel náš kousek pak vám prozradím, že to bylo extrémních  3,84GHz (192x20), při extrémním napětí (nad maximální doporučenou hodnotou!) 1,425V. Podobné kousky, pokud máte rádi svůj HW opravdu nedoporučuji zkoušet! Bez kvalitního chlazení, napájení a základní desky jednak takovéto hodnoty nebude schopni nejspíše dosáhnout a při napětích kolem maximálně doporučených 1,40V je to příliš riskantní pro dlouhodobý provoz. (Podobněji o taktování obecně, jeho + a –  a o tom, že to děláte na vlastní riziko si povíme v jiném článku.)

805oc.gif¨

   Abychom nekřivdili dalšímu Pentiu D 820 dosáhli jsem shodného maximálního taktu 3,70Ghz. Což vzhledem k tomu, že je to defacto ten samý CPU není nic až tak překvapivého, navíc má rychlejší sběrnici takže očekáváme že bude i o něco málo rychlejší.

   Další na řadě byl Intel Pentium 920 Pressler, to je kousek vyrobený 65nm způsobem a jsou to vlastně dvě P46xx v 65nm verzi. Dle předpokladů by jeho taktování neměl být žádný problém… bez problémů jsme se dostali na hodnotu 3,70GHz (pro porovnávání s ostatními). Nakonec jsem se dostali na stabilní maximum 4,2GHz. Bohužel na další testování tohoto CPU nám nezbyl čas, jelikož nataktovat a zkoušet stabilitu každého CPU zabírá vcelku dost času, ale možná se v nějaké příští recenzi na tyto CPU 9xx podíváme podrobněji, jelikož 920 se za danou cenu a podle výsledků testů, ke kterým se zanedlouho dostaneme, jeví zajímavě, zejména proti přímému konkurentovi X2 3800+, který ovšem stojí min o 1500,- s DPH více.

    Jako poslední jsme si nechali starší a rozšířené  jednojádro Intel Pentium 4 630, vcelku rychle se nám ho podařilo dostat na námi požadovaných 3,70GHz, což jak jsem později zjistili nebylo daleko od maxima které v našem případě bylo, ale už nestabilních, 3,8GHz. Intel prodává ještě P4670 která tiká na 3,8GHz, to že jsme nedosáhli této hodnoty lze nejspíše přičíst ,,horšímu“ kusu, který jsem měli k dispozici.


   U AMD jsme si vzali jako první na mušku slavný Opteron144 (mimochodem můj vlastní ;)), je TcaseMax57°C což mu dává slušné šance na slušný výsledek, který se dostavil v podobě bez problémů dosažených 2,8GHz (AMD FX57). Hodnota, na kterou se mi ho podařilo stabilně vytaktovat, bylo 3025MHz což  je na jednojádro AMD často nevídaná hodnota a nutno říci, že takových kousků opravdu moc není, takže budeme pracovat pouze s hodnotou 2,8GHz, která už tak neobvyklá rozhodně není.

   AMD Venice 3000+ je velmi rozšířené a oblíbené CPU, které se dá taktovat také vcelku slušně, nakonec stabilní hranice našeho kousku byla 2,7GHz, což je asi průměrná hodnota a proti nominálu 1,8GHz určitě výborný výsledek.

   AMD X2 3800+ jsou vlastně jednoduše řečeno dvě jádra Venice 3200+, náš kousek se nám podařilo vytáhnout na 2,6GHz, což je  nárůst ,,pouze“ o 600MHz, uvidíme jak se mu bude dařit oproti levnějším konkurenčním dvoujádrům od Intelu. Se svou cenou cca 8500,- s DPH je to suverénně nejdražší CPU v našem testu a výkon by tomu měl tedy odpovídat. Na závěr této kapitolky, pro přehlednost uvádím tabulku s našimi OC úspěchy, neúspěchy a předpoklady.

taktovani

dodatek: námi dosažené hodnoty v žádném případě nelze brát, jako pevně dané, že se povede i vám doma nataktovat váš kousek stejně, jako náš vám nikdo nezaručí. Klidně můžete dosáhnout lepších, ale i horších výsledků. U taktování není nikdy nic jisté, každý kus je originál. Navíc jsme se příliš nezdržovali hledáním opravdu ideálního nastavení, takže záměrně neuvádím nastavená napětí, protože jsem nastavoval napětí podle uvážení a jsem si jist, že by se stejných výsledků, při delším laborováním, dalo dosáhnout i s nižším napětím. Při pokusech o maximum jsem často překročil maximální doporučenou hranici (např.1,4V v případě 8xx,1,5V v případě 9xx), což v žádném případě nedoporučuji nastavovat bez opravdu výborného chlazení. U dvou procesorů (Opteron144, p920) lze dosáhnout vyšších stabilních hodnot (při extrémních nastaveních), než námi testovaných, pro objektivní možnost porovnání s ostatními.

Upozornění: Pamatujte, že veškerá taktování a související věci, provádíte na vlastní nebezpečí a vlastní riziko poškození taktované věci, či věcí závislých. Ani autoři článků ani výrobce HW nenese v případě poškození věci žádnou odpovědnost.  

 

 

 

 

Konfigurace testu:

Intel varianta:

 
CPU:   Intel Pentium D 805 2,66GHz 533MHz 2x1MB
          Intel Pentium D 820 2.80GHz 800MHz 2x1MB
          Intel Pentium D 920 2,80GHz 800MHz 2x2MB
          Intel Pentium 4  630 3.00GHz 800MHzHT 2MB

Deska: ASUS P5WD2-E i975X Premium

RAM: OCZ 2x512MB  DDR II 667MHz cl4 Gold EL


   

AMD varianta:

CPU:  AMD Venice 3000+ 1,8GHz/1GHz 512kB

         AMD Opteron144 1,8GHz/1GHz 1MB

         AMD X2 3800+ 2,0GHz/1GHz 2x512kB

Deska: DFI Lan Party NF4Ultra-D

RAM: Corsair 2x512MB DDR 400MHz cl2

 

Společné komponenty:

Grafická karta: Sapphire X1900XT
Pevný disk: WD250KS 16MB
ZDROJ: Enermax Liberty 500W
Chladič: Ninja Scythe + 120x120

OS: WinXP prof. SP2 + aktuální ovladače HW k datu dokončení recenze

 

Teoretické testy:

  Náš server preferuje praktické testy před teoretickými. Teoretické testy o výkonu CPU ledascos napoví, ale pokud člověk neví, co přesně který test měří, tak mu to moc neřekne a jen to vyhodí nějaké číslo, které je valné většině lidí, tak akorát na vytahování po fórech. Navíc u těchto teoretických testů je často výhercem síla lobbingu jednotlivých výrobců. Z těchto a dalších důvodů jsem zařadil do testu pouze dva nejznámější teoretické testy. V grafech jsou barevně odlišeny oba výrobci a zvlášť je navíc odlišen, pro nás nejzajímavější, Pentium D 805.

pcmark05

    Prvním teoretickým testem je známý PCmark 05. Ten je dělaný tak, že používá spousty podprogramů Microsoftu, které byly dříve optimalizovány  pro Pentium, je zde velký vliv SSE3 instrukcí a další záležitosti využívané a dobře fungující na Intel CPU. Zejména je zde asi nejvíce vidět funkce HT (HT u AMD a HT u Intelu je zcela něco jiného ;) ) u Intelu, všimněte si totiž umístění jednojádrového Pentia4 630, které jako jediné v tomto testu, tuto funkci má. Tento test je tak, díky optimalizacím, jasně doménou procesorů Intel.

sandra

     Druhým testem je Sandra 2005 CPU, ten už měří daleko rovnějším metrem a jeho výsledky vcelku přesně vystihují výkon jednotlivých CPU v praxi, což uvidíte za moment v reálných testech. Tento test zohledňuje dvoujádra, takže jejich totální nadvláda byla očekávána. Pěkný výkon předvede 805ka po OC, zajímavé je umístění 65nm 920 až za staršími 90nm 820 i 805. Že by pomalá cache  2x2MB proti 2x1MB? Uvidíme jak to bude v praktických testech.


 
 
 

 

Praktické testy:

    Nyní přejděme k praktickým testům, otestoval jsem oblasti které považuji za nejpoužívanější. A tak si každý můžete prověřit který CPU je na kterou činnost ten pravý.

3dstudio

   Můj oblíbený 3Dstudio Max 7, zde reprezentuje 3Dmodelovací programy, typickou a velmi náročnou činností je rendering scény. Není žádným tajemstvím, že od nepaměti se v takovýchto aplikacích používaly víceprocesorové stanice apod., takže dvoujádra jsou na toto to pravé. Dokáží uspořit  50% času, což je opravdu nezanedbatelné. Vcelku zklamáním je tady 630ka, která ani po mohutném přetaktování o moc větší výkon nepodala. Jako zajímavost je tu situace, kdy se opteron144@2,8 tedy FX57 - nejvýkonnější jednojádro na trhu, vyrovnal nejslabšímu dvoujádru na trhu. Rozdíl cen je v tomto případě opravdu úsměvných 24 000,- s DPH za stejný výsledek :) , takže můžu myslím vcelku nedoporučit koupi Fx57 pro 3Dstudio max na místo 805ky ;).

xvid

    Xvid 1.1 zde představuje převody videa, tedy jedna z nejsledovanějších oblastí vůbec. Není tajemství že už vcelku dlouhou dobu jsou absolutní doménou dvoujaderných procesorů a to přesněji X2 AMD, ovšem stále, i v dnešní době, se objevují neinformovaní lidé tvrdící něco jiného. Sami vidíte, jak se má situace. Nejslabší X2 AMD zde podává výborné výkony a to právě vzhledem k výsledkům výrazně nataktovaných Intel. X2 3800+@2,6GHz si mimochodem můžeme vcelku dobře představit, jako o 4% slabší než nejvýkonnější CPU na trhu FX60(to tiká také na 2,6GHz ale má 2x1MB cache a její vliv je právě cca +4% výkonu navíc). 920@3,7GHz si naopak můžeme představit jako nejvýkonnější co nabízí Intel a tím by momentálně měl být 965EE na 3,7GHz takže také oproti našemu kousku zhruba o max 4% výkonnější. Zajímavý je také výkon P4 630 kdy opět zafungovalo HT a po OC se dotáhl se na taktovaný Opteron 144 a oba dokázali pokořit netaktované nejlevnější dvoujádro 805. Ale vítězem je zde prostě dvoujádro a  805ka si tak zde zaslouží velkou pozornost pro svou cenu.

winrar

    WinRAR zde reprezentuje kompresy dat a podobné činnosti. Takže opět velmi, pro praxi, užitečný test. V tomto programu není žádná výhoda dvou jaderný procesor, teda pokud nebudete komprimovat na obou jádrech naráz ;). Zde ale 805ka moc nezáří, ale ani moc neztrácí, rozdíly v nepřetaktovaném stavu jsou minimální, a přetaktování jí výrazně nepomůže, ale má v záloze, proti stejně drahé konkurenci, druhé jádro, pro souběžnou jinou činnost ;). Komprimace je však výraznou doménou AMD, výsledek Opteronu144@2,8 mluví sám za sebe.

    Herní testy je také, pro většinu velmi sledovanou, a často diskutovanou oblastí. Vybral jsem dvě hry pro procesory více zátěžové. Existuje ale také spousta her, kde vliv a rozdíly mezi CPU tak viditelné nejsou, ale rozdíly jsou i tam. Testoval jsem ve vyšším rozlišení a se silnou grafikou takže procesor si opravdu užil :).    Se slabší GK ale nebudou výsledky samosebou zdaleka tak vysoké a rozdíly mezi CPU se zmenší ovšem stále tu nemalé rozdíly budou. Kapitolou samy o sobě jsou tu dvoujaderné procesory. Zatím nejsou hry pro ně optimalizované, takže jejich výsledky jsou prostě výsledky jednoho jádra. Ale to se má velmi brzy změnit a zanedlouho i ve hrách bude přínos dvoujader neoddiskutovatelný. 

ut2004

     UT2004 je pěkná hra s pěknými počty FPS a rozdíly jsou tu krásně vidět. Králem herních CPU je stále AMD FX57 v našem případě ho simuluje opteron144@2,8GHz. Už pěknou dobu platí, že pokud hry, tak AMD a tento test to jenom potvrzuje. Intel se zde prostě mírně řečeno nechytá (zahrajete si to ano, ale s jiným CPU to může být o moc lepší ;) ) a dokonce i starý P4 630 tu doslova vytře zrak všem novějším Intel dvoujádrům. Ovšem žádná sláva to pro něj není, když řečí čísel je zde P4 630@3,7GHz o cca 23% slabší, jak opteron144@2,8GHz, což by nebylo to nejhorší, kdyby mu takto nataktovanému neseděl za krkem nejslabší AMD a to nepřetaktovaný A64 3000+. Na dvoujádra Intel zde raději upozorňovat nebudu a 805ka tu podává při jeho základním taktu bohužel očekávané špatné výsledky. Jen pro doplnění: low end AMD Sempron64 2800+ udělal (nepřetaktovaný) 115FPS, ale na jeho výkony a výkony srovnatelných CPU se ve stejných testech,jako dnes, blíže podíváme jindy.

farcry

    Far Cry je zde pro potvrzení nebo vyvrácení výsledků z předchozího herního testu a tak pokud se testovalo správně, měl by výsledky potvrdit a tak se i stalo … hodnoty se samozřejmě změnili ale poměry a dokonce i skoro pořadí zůstalo nezměněno, takže výše řečené u UT2004 platí i zde. Ani výrazné přetaktovaní všech Pentií nedokázalo pomoci Intelům k výraznému překonání nejslabšího AMD v testu navíc v nepřetaktovaném stavu. Těžko tak situaci současných Intelů ve hrách považovat za dobrou. 805ka zde předvádí vůbec nejhorší výkony a opravdu tak potvrzuje, že není 805ka určená pro větší herní vyžití.

 

 

 

 

Závěr:

    Sice je naším hlavním testovaným Pentium D 805, ale jeho zhodnotím až nakonec. Nejdříve bych ještě rád poukázal na další graf, který ukazuje spotřebu naší sestavy s jednotlivými CPU. Měřili ve stavu kdy CPU byl 100% využit a naše GK X1900XT byla v klidu, chtěli jsme alespoň trochu nasimulovat spotřebu průměrného PC s těmito CPU ve 100% stavu se vším všudy. Hodnoty berte orientačně, na každé sestavě budou jiné. Důležité a přesné by však měli být ty rozdíly mezi jednotlivými CPU!

spotreba

 

      Z grafů vidíte že Intel není žádný šetřílek, spotřeba tedy vůbec není přiměřená výkonu, který nabízí, a dokonce ani vlastně Prescott vyrobený 65nm, v případě 9xx, zrovna velké zlepšení nepřinesl. Navíc musím upozornit že 805 a 820 nemají šetřící utilitu Intel speedstep. Někdo si řekne že těch pár wattů nehraje roli, ovšem při dlouhodobějším stálém provozu PC se to už dost, v případě Intel, může prodražit. Do grafu jsem neuváděl testy Intel 920ky@4,20GHz a tak vám prozradím že v jeho případě nám spotřeba ukazovala neuvěřitelných 315W a to prosím s GK v klidu, takže pokud bych dejme tomu k tomuto CPU dal velice žravou X1900XTX měli by s tím již co dělat opravdu kvalitní a drahé zdroje.

Aktualita:
   Nedávno se objevila zpráva od Intel, kde se uvádí, že Intel chystá pro Pentia D9xx novou revizi jádra. Dokonce byla uvedena na můj vkus až příliš optimistická čísla. Konkrétně by se měla tepelná ztráta snížit ze současných 130W na 95W. Dále by mělo mít nové jádro revize C-1 (CPUID by mělo být F64) vylepšenou tzv. Enthenced HALT State (vylepšené zastavení). Tato změna by se navíc měla týkat i jednojader řady Pentium 6x1 (631,641,651 a 661). Celé to vypadá velice optimisticky, uvidíme jaká bude skutečnost.

   Když už jsem u zdrojů, tak se celkem často u prodejců, při dotazu jaký zdroj k 805ce, objevuje hláška typu:  ,,potřebujete kvalitní 8pinový zdroj“. Nedávno se mi stalo, že jednomu kamarádovi, který si 805ku za 4000,- chtěl do nenáročné sestavy pořídit,tak mu v jednom nejmenovaném kamenném obchodě podstrkovaly s vážnou tváří zdroj za 3000,- s 8pin se slovy, že je to prostě nutnost. Tak celá věc se má tak, že nutností je kvalitní zdroj, to bez debat. Ale úplně postačí standardních proporcí. Tj. ATX 2.0 2x12V silná větev. Ale samo sebou s takovýmto zdrojem nemůžete čekat výrazné taktovací výsledky a také pro silnější sestavy to už není. A neřešte redukce a další nesmysly, stejně jako vám ve 24pin desce pojede 20pin zdroj (20pin zdroje už se snad ani neprodávají), tak vám v 8pin ATX pojede 4pin ATX. Redukce je nesmysl, neřeší vůbec nic. Pro slabší PC osazené 805kou a trochu přetaktované tedy stačí bohatě zdroj kolem 1500,-. Pro silnější sestavy a větší OC je snad samozřejmostí onen výše zmíněný kvalitní a silný zdroj formátu ATX 2.2 s 8pin napájením CPU.

 

Celkové zhodnocení:

    Co říci o testovaných CPU a výsledcích testů? To, že dvoujádra nastupují a to je bez debat. Intel se na tomto trendu snaží správně vydělat a nabídnou cenově přijatelné dvoujádro. Bohužel ten výkon, ač je za nabízenou cenu skvělý, není zase při větším zkoumání tak úžasný, a Intel tak těží vlastně z toho, že AMD nenabízí nic srovnatelného. A tady se chci trochu zastavit malou úvahou, protože se mi trochu zdá, že u AMD se zaspalo a nevyužilo se všeho, co trh žádal a nabízel.  Trochu mě mrzí že AMD dávno neuvedl dvoujádro ze slabších jader než je X2 3800+ a tím pádem za nižší cenu, protože pokud se pořádně podíváte na testy, tak je jasné, že kdyby existovalo dejme tomu dvoujádro X2 3400+ (2x1,8GHz 2x512kB) s cennou řekněme 7000, s DPH, byl by to naprostý trhák. Jenže na kdyby se nehraje a musíme brát to, co je. Takže v kategorii levná dvoujádra vlastně žádná konkurence a tím pádem výběr zatím neexistuje, protože nejlevnější co AMD nabízí je X2 3800+ za min 8500,- s DPH, což levné není. Zatímco Intel má pod touto cennou dvoujádra dokonce tři: za 4000,-(805) a 7500,-(končící 820 a stávající 920). Škoda přeškoda hlavně pro nás, jako zákazníky.
  Z testovaných dalších CPU bych chtěl poukázat na cenově, výkonově a taktovatelsky zajímavé právě druhé nejlevnější dvoujádro. Moderní 65nm Pentium D 920. Výkonově dokonce občas prohraje se starším 820, ale někde je zase lepší a hlavně má Speedstep (úsporný režim) a jde mnohem více taktovat.

   Nás však nejvíce zajímal právě Intel Pentium D805 a tak se dostávám k jeho hodnocení. Intel rozhodně zaslouží pochvalu za vydání takovéhoto levného dvoujádra, jednak tím, že ten výkon, v pro dvoujádra optimalizovaných aplikacích, je parádní a hlavní pochvala je za cenu, za jakou nám ho nabízí. Nemyslím si, jako někteří, že Intel 805ky dotuje, to určitě ne, prodává skoro výběhovou technologii, jejíž výrobu má  dobře zvládnutou, navíc výrobní náklady jsou v řádech max. desítek dolarů. Intel tímto produktem nemá konkurenci, protože AMD nám k naší a jeho smůle nenabídl podobný produkt. Jak však zhodnotit výkon 805ky? Opatrně! V optimalizovaných aplikacích je to dvoujádro a je tedy značným přínosem, v neoptimalizovaných je ovšem pomalé. Přesně tak, jak se na jeho parametry očekává, taktováním sice ledascos dožene, ale za cenu ještě vyšší spotřeby a stále nepřesvědčivému výkonu jednoho jádra proti konkurenci. Ale stále máte pro dvě činnosti dvě jádra k dispozici.Navíc 805ka rozhodně není herní procesor. Negativem je jeho spotřeba a absence Speedstepu a v tuto chvíli i velmi nízký výkon ve hrách. Kam toto dvoujádro doporučit? Pro ty, co chtějí luxus dvoujádra za příjemnou cenu, přičemž využijí ho hlavně v pro něj optimalizovaných aplikacích, zároveň se ale smíří s jeho menším výkonem na jedno jádro a vyšší spotřebou. 805ka si však od nás určitě zaslouží hodnocení poměr cena-výkon, je to dvoujádro za 4000,- a to se prostě počítá :).       

  

 

 
AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.
Komentáře
Přidat Nový
sid [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - pochvala 2006-04-10 08:46:31

pochvala za pěknou recenzi, do testu mohlo být zařazeno třeba i enkodování mpeg2 videa, třeba Mainconcept či jiný enkódér, ale přesto pochvala
Treglis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - pochvala^2 2006-04-10 09:56:54

Pridavam se s pochvalou. Je to snad prvni web, kde se konecne porovnali srovnatelne procesory Intelu a AMD, ktere jsou momentalne zakazniky asi nejzadanejsi.
Pokud budou clanky vedeny v podobnem duchu, tedy prakticke testy a srovnani "lidsky" dostupnych HW komponent (mainstream), tak si myslim tento web ziska velke jmeno a oblibenost. Takze drzim palce at v tomto tempu vydrzis a nevzdas to.
digiman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2006-04-10 11:14:37
avatar
Článek paráda jenom by možná chtělo tabulku kde by bylo uvedeno výkon na wat vim že tu je všechno uvedený ale u tý spotřeby celý sestavy by to bylo zajímavý jaký CPU má nejvýhodnější poměr spotřeba výkon (brano treba na celou sestavu třeba podle výsledků ze sandry)
Pulec1337 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Cool 2006-04-10 13:29:18

Peknej clanek. Sam mam D805 bohuzel MSI mATX. Zkousel jste nekdo ho pretocit ve windowsech treba clocgenem ???
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AUTOR 2006-04-10 14:01:05
avatar
[B]děkuji za kladné odezvy, ano v nastoupeném trendu budeme pokračovat, zajimavé články vždy pondělí-středa-pátek (více není zatím v našich silách - mých), preferujeme právě praktické testy produktů pro normální lidi ..

testy videa lze provádět ve více programech já sem zvolil xvid, v ostatních to bude více méně výsledkově podobné.

Poměr výkon-watt ... no já nevím jestli je to zapotřebí zase hádat se o každý watt není třeba a navíc je asi jasné, že opteron144@FX57 nebo i X2 je natom v tomto ohledu jasně nejlépe...

Ano zkoušel jsem to přetočit i ve winnech, lze to více méně na stejné hodnoty jako biosem, ale stále platí nutnost kvalitní desky a hlavně kvalitního zdroje pokud chcete dosahovat opravdu vysokých výsledků ...[/B]
jfrlbc [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - hry podporující dualcore 2006-04-10 14:23:11

Dobrý den,
škoda že mezi herními testy chybí hra podporující dualcore. Např. Quake4. Jinak je to moc dobře napsaná recenze, přístupná pro širokou, i laickou veřejnost. Jen tak dál.
Rentigo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 3DMark 2006-04-10 18:25:49

„Prvním teoretickým testem je známý PCmark 05. Ten je dělaný tak, že používá spousty podprogramů Microsoftu, které byly dříve optimalizovány pro Pentium, je zde velký vliv SSE3 instrukcí a další záležitosti využívané a dobře fungující na Intel CPU.“

I kdyby byly ty programy pro Intel optimalizovany, bylo byla by to vyhoda, která by mela byt zohlednena, protože aplikace, z kterých se sklada PCMark, jsou realne a bezne se pouzivaji. Nicméně PCMark používa knihovnu DLL kompilátoru Intel C++ Compiler, a to je ten důvod, co zvýhodňuje Intel CPU.

Jinak byl test zajimavy, a vím, ze tento web a testy (zvlašte pokud ses na to sam) daji hodne zabrat, tak jsem zvedav, jak to bude vypadat v budoucnu. Drzim palce.
JakubL [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Dualcore hry 2006-04-11 15:34:18

Také bych rád viděl test v nějaké dualcore hře, jako Quake4, když už teda testuješ dualcore.
FaZZy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Super Pí 2006-04-23 22:50:11

zajímalo by mě jak byna tom byly procesory při výpočtu pí
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AUTOR 2006-04-24 12:22:12
avatar
[B] - v budoucnu to bude vypadat pořád lépe, jak pevně doufám a dělám pro to maximum ...

- Dualcore, jak už jsem uvedl na forech, krom Q4 se special patch jiná hra pro dvoujádra není, takže nemám, jak ověřit výsledky že měřím dobře ... takže až budou hry pro dvoujádra budou i testy

- Super Pí: já věděl, že jsem něco zapoměl ... hmm tak až budu mít na testy jiný CPU tak to doplním i o tenhle test pár jich tu v přípravě máme [/B]
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Rozpolcene dojmy 2006-04-26 11:24:45

Intel sice udelal velke kroky dopredu ale po pravde me nenapada proc tento CPU koupit, protoze cena V TMOTO pripade neni vse. Myslim si ze UZITNA hodnota vs cena opravdu neni vysoka. Ano, mozna tak misto celerona dobra DOCASNA nahrazka, jelikoz VYJMA 2xCPU nic NENABIZI. K cemu je FAMOZNI OC kdyz po OC to zere jak tank a strili jak pistole i kdyz o ni tvrdite ze ma 75mm kanon... :? Chci tim rict ze to je spise kancelarsky CPU a taky tomu odpovida cena. Na to to bude investice opravdu dokonala, bohuzel vsak nic jineho uzitecneho protoze MUSIM brat v potaz technologicky STAROU architekturu, STAROU sbernici a TOMU odpovidajici vykon. Je to nejlevnejsi dual na trhu ale ja bych ho nechtel. Je to divnej meziksicht a nedivim se ze AMD chce udrzet uroven. Pokud ma dostatecnou vynosnost na 2x3800+ NEMA duvod nabizet v oblasti DUALU neco horsiho, sam jste to temito testy prokazal. Dnes clovek premysli aby jeho investice byly co nejvic univerzalni a na provoz lacine, opravdu si nemyslim ze DNES skoro nikdo NEDELA se zvukem, videem, hrama, navrharskejma prostredima atd atd atd.... Ovsem pokud to bude mit za dusledek ze AMD snizi cenu nejslabsiho duala na 6k a min pak muzem prohlasit, tento Intelackej dual mel pro nas VELKEJ prinos..... ;)
Ossis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - D930 2006-04-27 15:45:45

No tak koukám, že intel zlevňoval, takže D930 za 6.3 je takřka bezkonkurenční...
Odkaz
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AUTOR 2006-04-27 16:48:25
avatar
Ano ceny se hýbaly a 920 se trouchu vyšplouchla, pokud nemá CC v ceníku chybu, tak asi nikdo nekoupí 920ku s 2,8Ghz za 6200,- když 930ka s 3.0GHz stojí 6300,- ... z těchto posunů máme samozřejmě jako zákazníci rádost, a jelikož v ruce stím přišla i nová revize zmíněného procesoru, v nejbližší době se na něj v nějakém testu mrkneme .... Každopádně konkurenci tyto CPU nemají vlastně žádnou, AMD s cenami stávajích X2 nic nedělá a do příchodu sAM2 asi ani nic neudělá ...
Ossis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - CZc 2006-04-27 16:53:37

Chybu tam nemá, protože za podobnou cenu ho má i alzasoft, to by pak byla velká náhoda.
latal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - jak mohu pretaktovat s biosem 2006-05-02 20:31:01

dobry den, mam procesor D805 a rad bych pretaktoval, ale ma deska od INTELU lepe receno bios, ktery na ni bezi mi to nedovoli... Neni tam nikde moznost nastaveni frekvence. Zkousel jsem uploud novejsi verze, avsak bez vysledku. Je mozne ze se tak Intel sam chrani proti pretaktovani? Co mam v takovem pripade delat? prosim poradte... existuje nejaky program kterym se da taktovat primo z windows?

diky diky diky za radu...
Hurvajs [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - teplota D805 2006-05-08 21:18:45

trapim se s teplotou D805 na desce ASUS P5WD2E-Premium. Uz jsem sundal 2x chladic ( Zalman 9500), znovu namazal, usadil a hreje to porad stejne. V BIOSu teplota CPU 50C, ve Win + - to samy.. Nevim, cim to je, kdyz bezne je tento CPU v klidu na 33C.. a teprve pri OC jde k 50ti.. :sigh
Jediny, na co jsem prisel bylo to, ze deska na vychozim nastaveni BIOSu davala do CPU nejak moc Voltu a hralo to jeste vic. Musel jsem v BIOSU nastavit 2,275 V aby pak ve Win ukazovalo 1,3V - tedy presne to, co CPU potrebuje.. Ale tim jsem jen snizil teplotu z 55-60 na tech 48-50C, coz je furt ale nejak moc. ( Krom BIOSu mereno v nekolika utilitach - Asus Probe, SpeedFan atd..). Neporadil by mi nekdy mazany, kde je mozna chyba? :cry
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AUTOR 2006-05-08 22:43:19
avatar
Zkusil bych update biosu, protože to je nestadardní chování, také je možnost, že špatně měří senzor, ale u ASUS by to bylo divný ... zkus ten bios nahrát novej pokud to nepmůže oobrátil bych se na servis ...
Hurvajs [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2006-05-09 09:45:36

Pri prvnim spusteni a zjisteni tech teplot jsem nahral BIOS 0405_beta ( vysledky stejne) a vcera novy BIOS 0501 a opet stejne hodnoty. Zkousel jsem v BIOSU AUTO hodnoty u nastaveni Ai Overclocking, vysledkem byla spise vyssi teplota - deska v tu chvili dava do CPU vic nez 1,4 V.. Takze jsem nekde musel dat hodnoty man., tak, aby VCore bylo max. 1,3V. Sahnu na to rukou, tak je to to tesne u CPU teplejsi, nez "lidskych"36C, zaroven je to ale vyrazne chladnejsi, nez chipsed a GPU.. Servisem myslis reklamaci? A ted ceho, desky, nebo CPU? ( nemam moznost CPU zkusit v jinem kompu.. Komponenty jsou ani ne mesic stare.. takze v zaruce, ale to martyrium posilat to.. :cry ) Dik za napovedy..
Libich [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - D805 2006-12-02 21:54:06

Tak jednoznačně pozitivní krok Intelu začal právě s tímto dual core procesorem, sám sice nebyl nejlepší a hodně po přetaktování hřeje, ale právě to donutilo postupně zlevnit i AMD a zlevnění 9xx teprve, i když až Core2 Duo zasadil ránu, bohužel levná verze Core2 Duo nakonec na trh nepřišla.
palab [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-03 22:16:52

souhlas
palab [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-03 22:20:14

souhlas
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!