OpenCL 1.0 standardizovaný – NVIDIA jej oficiálně přidává do CUDA!
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 09 prosinec 2008
alt OpenCL se stane hlavním standardem GPGPU, bude fungovat jak pod CUDA na NVIDIA, tak na ATI STREAM na AMD a v mnoha dalších zařízeních …

 

 

    Včera byly uveřejněny finální specifikace OpenCL 1.0 a tento jazyk se tak stává oficiálně zatím jediným otevřeným GPGPU jazykem. Jeho podpora bude v mnoha zařízeních a stojí za ním nejznámější společnosti v IT oboru:

   3DLABS, Activision Blizzard, AMD, Apple, ARM, Barco, Broadcom, Codeplay, Electronic Arts, Ericsson, Freescale, HI, IBM, Intel Corporation, Imagination Technologies, Kestrel Institute, Motorola, Movidia, Nokia, NVIDIA, QNX, RapidMind, Samsung, Seaweed, TAKUMI, Texas Instruments a Umea University ...

   NVIDIA také hned v návaznosti na to se přidala oficiálně ke společnosti AMD-ATI, které už dříve ohlásilo plnou podporu tohoto jazyka na svých grafických kartách a GPGPU systému ATI STREAM. NVIDIA tak ohlašuje podporu OpenCL v CUDA a na svých grafických kartách. OpenCL by navíc měl být i součástí DirectX11, nebo s nimi být kompatibilní, jeho základem je programovací jazyk C.

   Pro nás to znamená jediné. Je jedno, jakou grafickou kartu budeme mít ... nebudeme omezeni jen CUDA nebo STREAM. OpenGL je pro všechny stejný a tedy vše, co bude pod ním napsáno, poběží tam, kde bude podpora. Jak rychle která aplikace půjde, bude již jen otázka výkonu samotného Hardwaru. Zdá se, že skvělá věc se tedy podařila a všechno tedy poběží na všem. Uvidíme, kdy se objeví první aplikace. OpenCL jako standard je i důležitý milník, protože tím vlastně končí souboj NVIDIA CUDA a ATI STREAM jako navzájem nekompatibilních prostředí. Pokud existovala nějaký výhoda NVIDIA CUDA nebo ATI STREAM, už není. Aplikaci napsanou pod OpenCL totiž musí podporovat obě prostředí stejně. Bude zajímavé tedy sledovat, jak například NVIDIA bude dále vyzdvihovat CUDA, jako nějakou výhodu ve svém marketingu. Domnívám se, že zaujme stejně jako ATI strategii: "CUDA/Stream je super věc, máme ji, jsme na ní hrdí, je to nejlepší věc na světě a jsme hrdí, že ji můžeme všem poskytnout" - už ale ani jedna společnost nezmíní, že to co umí ona, umí ta druhá taky :), ostatně podobné taktik jsme už svědky v tomto roce. .... Mimochodem, velkým hráčem na poli OpenCL je také Apple a jeho OS ;).

Zdroj: TechConnet

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Terepin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - OpenCL 2008-12-09 14:27:33
avatar
DD, 2x v článku za sebou máš OpenGL.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-09 14:45:08
avatar
sorry
Terepin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-09 21:11:34
avatar
Citace:
OpenGL je pro všechny stejný a tedy vše, co bude pod ním napsáno, poběží tam, kde bude podpora.

Ešte furt tam máš OpenGL.
Half [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-09 14:33:00

hmmmm.... zaujimave... este nedavno bola CUDA uplna zbytocnost ..
podla DD-ho mala asi nVidia vykrikovat: "My mame CUDA ale nezabudajte nato, ze konkurencna ATI ma tiez svoj STREAM !!!"
marketing/nemarketing - kazdy chce predavat svoje produkty a na prvom mieste boli, su a budu zisky spolocnosti...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-09 14:44:54
avatar
No CUDA a STREAM jsou na tom úplně stejně a vždy byly ... polde mě je to te´d navíc úplně jedno ... protože s podporou OpenCL je to vlastně jedno a to samé ... a jenom takhle to má nějaký smysl. Pokud by CUDA byla jen na NVIDIA s vlastními standardy a ATI STREAm na ATI s vlastními standardy pak by to byly skutečně zbytečnosti, takhle když mají společný jazyk je to, nebo to alespoň bude konečně k něčemu!

Cle mě by se mělo hovořit o věcech tak jak jsou, že prostě CUDA ani STREAM nejsou výhoda, obojí umí to samý, - nečekám to od výrobců, ale čekám to od novinářů - jenže to bych asi chtěl moc ...
TanisCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - tak tak 2008-12-09 14:47:25

Tady se pořád snaží navodit atmosféra toho, že marketing je něco špatného a zlého. Tipnul bych si proto, že amd-ati svůj marketing není schopna dotáhnout k adekvátnosti svých produktů
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-09 14:51:24
avatar
Pokud jde o markteitng jako marketing, tak ten mi nevydí, jde mi ale o korektní marketing, který lze dělat i dnes, ovšem někteří k němu mají daleko... já si nemyslím, že AMD-ATimá špatný markting, jenom není tak agresivní plný polopravd jako jiný ... je to dáno zaměřením firmy ... jenže ani ejdno mě vasltně ani moc nezajímá, mě jde o skutečnost a ne o marketing, protož vždy budu víceméně v opozioci proti všemu marketingu řekněme si na rovinu, kdyby některé věci byly tak dobré, jak tvrdí markting, tak by masivní marketing nepotřebovali a čím horší a bezvýznamnější věc a výrobek, tím má větší reklamu ;)
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-09 15:24:16
avatar
V dnesni dobe prodava hladne marketing. Na trhu se musi navodit pocit ze nas produkt je proste potreba a je super, nejde bez nej zit. ATI nema moc silny marketing, ale pritom ma stejne silne argumenty jako Nvidie. V tom je to tajemstvi.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-09 22:24:20
avatar
můj názor je, že moc markteingu škodí a když too člověk pochopí tak zjistí, že je leopší sáhnout po méně prpagaovném než více protože jak jsem řekl - co stojí za starou belu potřebuje i nejvíc reklamy...
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-10 09:49:36
avatar
Souhlasim, ale vetsina lidi na reklamu da. Nechci tu napsat neco co by vyvolalo flame. Formuloval bych to jinak ale spoustu lidi by to zacalo brat jako osobni urazku a to nechci.
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-09 22:50:27
avatar
presne tak, viz nove NFS, to ma reklamu i v TV. Takove GTA IV se prodava bez ni. Cim to bude?
Pif Paf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-09 20:28:14
avatar
V hlasování mi chybí možnost "Je mi to jedno."
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-09 20:54:28
avatar
souhlas. Osobně mně to už opravdu nebaví neustále všude samé gpgpu, cuda stream PhysX havok. Pořád de o velice okrajové využití s nedořešenou funkčností.
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-09 22:52:45
avatar
kazde zacatky jsou tezke... Casem to bude jen lepsi. Budoucnost je v HD videu a to je zkratka na klasickych CPU prilis zdlouhava zalezitost
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-10 02:49:52
avatar
Tak to jo. Ja vidim v gpgpu budoucnost, stejně jako ve výpočtech fyziky grafikou, ale pořád je to na počátku a drtivá většina uživatelů to stejně dnes nevyužije a přitom ale už dnes jsou lidi tak zpracovaní marketingem firem že věří v realné využití již dnes. Řekněte mi kolik her dnes dokáže počítat fyziku přes gpu. Pokud vím je to jen UT3 s PhysX a to jen v několika mapach které si musí člověk dodatečně stáhnout Navíc aby to přineslo nějaký nějaký užitek člověku musí mět v PC dvě Nvidia Grafiky, aby jedna čistě počítala fyziku. Kolik je takových lidí? A kolik naivních lidí si koupí Nvidia jen proto že podporuje PhysX? a neví o tom že to stále počítá CPU.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!