Zotac GF 9800GTX v testu grafických karet mezi 5 – 10 tisíci
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Úterý, 22 duben 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Zotac GF 9800GTX v testu
                     grafických karet mezi 5 - 10 tisíci

    Dnes se podíváme na velký test grafických karet v cenovém rozmezí 5000 - 10 000 korun s daní. V hlavní roli bude Zotac 9800GTX a také přetaktovaná edice Zotac 9800GTX AMP!, která si dělá nárok na nejrychlejší jednojádrovou grafickou kartu světa. Samotnou Nvidii 9800GTX už jsme si před nedávnem představili v krátkém preview. Dnes se podíváme n kompletní aktuální test s aktuálními ovladači. Dlouze představovat GF9800GTX asi nemusím. Společnost Nvidia před časem představila GF9. Proti velkým očekáváním zákazníků a nás všech se bohužel jedná o staré známé GF8 jen s minimálními změnami. Ještě do konce čtvrtletí se ale promítnou větší změny v podobě přechodu na 55nm výrobní proces u 65nm jádra G92, které je dnes páteří nabídky společnosti Nvidia.

G92

   Na GF9800GTX se objevilo 65nm jádro s označením G92-420-A2. Samotné parametry jádra ale zůstávají shodné s tím již používaným na grafických modelech 8800GTS 512MB. Zůstává stejný počet tranzistorů, který je 754 milionů. Zvýšil se o něco takt jádra. Ze 650Mhz na 675Mhz. Zůstává 512MB paměti a 256-bit paměťová sběrnice. Tak pamětí ale narost z 1940MHz na 2200Mhz, tedy skoro až na samou hranici možností DDR3 pamětí, které tento model stále využívá.

parametry-grafik

   Firma Zotac, která nám zapůjčila svůj model na test, je ale také jednou z firem, které mají v nabídce i přetaktovanou verzi 9800GTX a to nijak málo. Nese označení Zotac 9800GTX 512MB AMP! A její takty jsou posunuty ze standardních 675Mhz na úctyhodných 750Mhz na grafickém jádře G92 a paměti jsou až na samé hranici možností z 2,2GHz na 2,3GHz. Fyzicky jsme sice tuhle variantu neměli k dispozici, ale díky možnosti taktování u standardního modelu Zotac 9800GTX jsme si jednu AMP! verzi vyrobili.

9800GTX-parametry

Celý test jsme pojali jako test grafických karet v cenovém rozmezí 5000 - 10 000 korun. Do testu jsme tedy zařadili odpovídající modely. Nejlevnější z nich je dnes 8800GTS 512MB, která už dokáže i 5000 korunovou hranici prolomit! Pak tu máme její TOP verzi od firmy ASUS, tedy přetaktovanou edici 8800GTS 512MB. Následují ZOTAC 9800GTX a její přetaktovaná verze AMP!. V testu samozřejmě nechybí ani starší verze GF8800GTX a GF8800Ultra. Nejdražší současnou grafickou kartou v testu je duální ATI Radeon HD3870X2. Její cena je však stále od 10 000 korun dosti vzdálena.

cena

Dnes se tedy podíváme, která karta si v tomto cenovém rozmezí vede nejlépe a jak jsou na tom 9800GTX včetně přetaktované verze ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • ZOTAC 9800GTX - balení

  V hlavní roli je dnes grafická karta 9800GTX a to v provedení firmy Zotac. Pokud jde o balení, tak firma nevsadila na žádné přerostlé krabice. Balení je veliké tak akorát. Graficky je zpracované dobře, na obalu najdeme vše, abychom o kartě chtěli vědět.

9800GTX-5

Uvnitř najdeme kromě samotné grafické karty i základní příslušenství. To se u firmy ZOTAC v tomto případě skládá z dvou napájecích redukcí, video kabelu, DVI a HDMI redukce. Nechybí ani bonus v podobě přiložené originální hry.

9800GTX-4 

Tou je v tomto případě celkem netradiční hra LOST podle stejnojmenného nevímproč tak oblíbeného TV seriálu :). Nechybí samozřejmě ani CD s ovladači. Přítomen je také jeden monitorovací kabel.

AMP-zotac-baleni

Pokud jde o verzi Zotac 9800GTX AMP!, které sice fyzicky k dispozici nemáme, ale díky fotografiím od výrobce, si můžeme představit i je. Nic fyzicky odlišného na AMP! verzi nenajdeme. Zotac ho balí do stylově úplně stejné krabice akorát s jiným potiskem. Nechybí na obale označením AMP!.

9800GTX-amp-parametry

Samotná grafická karta AMP!, která je přetaktovaná z výroby na již zmíněných 750MHz na jádře a 2300Mhz na pamětech, je ale fyzicky úplně stejná s referenčním modelem. Jediným rozdílem je odlišný potisk chladiče. Ten ale zůstává stejně jako celá grafická deska úplně stejný.

Podívejme se tedy na 9800GTX podrobněji ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • ZOTAC 9800GTX - karta

9800GTX se vlastně parametrově příliš neliší od modelu 8800GTS 512MB. Nicméně fyzicky už zde rozdíl najdeme. 9800GTX je výrazně delší a vrací se k délce modelů 8800GTX/Ultra. To by samozřejmě mohli někteří vnímat jako nevýhodu, protože délka karty je značná a v některých případech zasahuje nepříjemně do prostorů pevných disků.

9800GTX-1

  Zda byla takováhle délka bezpodmínečně nutná, těžko říci. Na modelech 8800GTX/Ultra ale značnou část karty zabíraly napájecí obvody. G92 spolu s užší paměťovou sběrnicí a méně pamětí by na 9800GTX ale mělo být energeticky méně náročné. Přesto je opět celá zadní část karty věnována napájení.

9800GTX-2 

Tentokrát ale celou plochu PCB zakrývá chladič. Ten by měl mít podle všeho s G92 méně práce než v případě jádra G80, očekávali bychom tedy tichý provoz, když už. Jak sami vidíte, PCB karty je celkem jednoduché, rozhodně o dost jednodušší než PCB starších 8800GTX/Ultra. Jádro G92 je také proti G80 o dost menší.

9800GTX-3

Samotná 9800GTX disponuje dvěma výstupy DVI a jedním TV. Je to dvouslotová grafická karta. Novinkou proti 8800GTS 512MB je přítomnost dvojice SLI konektorů. Kartu tedy můžeme osadit do systému Nvidia 3-way SLI. To se staršími 8800GTS 512MB nešlo. Šlo to jen s modely 8800GTX/Ultra.

9800GTX-6

A teď už se pomalu přesuneme k samotnému testování ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •  Testovací sestava a testy

    Opět jsme použili naší standardní testovací sestavu, která se vyznačuje nepřehnaným výkonem za nepřehnanou cenu. Snažíme se o to, ukázat výkon na výkonově běžné počítačové sestavě. Ukazovat výkon na vysoce výkonných přetakovaných systémech, které si pořídí jen minimum lidí, není příliš vypovídající. Všechny dnes testované grafické karty jsou na posledních oficiálních aktuálních ovladačích a tedy test ukazuje aktuální současnou situaci.

Testovací sestava DDWorld.cz:

 

Model

Zapůjčil

Procesor

AMD Athlon64 X2 6000+ (3,0GHz, s AM2)@3,2GHz

AMD-CPU-ikonka

AMD-logo

www.amd.com

Chlazení

Noctua NH-U12P

noctua-CPU-ikonka

noctua

www.noctua.at

Základní deska

Gigabyte GA-AMD790FX sAM2+

GB-MB--ikonka

gigabyte-logo

www.gigabyte.cz

RAM

2x1GB DDR2 800Mhz cl4

 

 

Grafická karta

viz testy

 

 

Pevný disk

Western Digital Raptor

74GB 10 000ot/min

WD-HDD-ikonka

western-digital-logo

www.westerndigital.com

 Zdroj

Thermaltake Toughpower 750W

 

 

OS

Windows Vista Ultimate 32-bit

www.microsoft.cz

 

V sestavě se dále nachází zvuková karta Creative Audigy 2 ZS PCI a druhý 250GB pevný disk na data a zálohu.

  • Použité ovladače NVIDIA:     nForce 174.74
  • Použité ovladače AMD-ATI:  Catalyst 8.4

Do testu jsme dnes zařadili několik grafických modelů. Od firmy ASUS tu máme z aktuálních karet model 8800GTS 512MB, přetaktovanou edici 8800GTS TOP 512MB a také duální Radeon HD 3870X2. Všechny tyto modely jsou jinak v referenčním provedení, pokud se týká chlazení i návrhu. Od firmy Zotac tu máme 9800GTX, která byla také nataktovaná na fyzicky shodnou verzi 9800GTX AMP!. V testu samozřejmě nechybí ani dvě starší grafické karty. Model 8800Ultra od firmy Gigabyte a model 8800GTX od firmy ASUS. Oba modely se odlišují lehce takty a chladičem, jinak jsou opět fyzicky stejné. Máme tedy před sebou kompletní paletu grafických karet mezi 5000 až 10 000 korun s DPH, podívejme se tedy na samotné testy.

8800GTX-ASUS

     K samotnému měření nemám mnoho co říci. Všechny testy děláme přímo ve hrách v nejčastěji používaných nastaveních. Všechny karty mají vždy stejné podmínky. Měříme hodnoty FPS pomocí programu FRAPS. Samozřejmě kromě výkonu se podíváme i na provozní vlastnosti karet. Změříme spotřebu celé sestavy s danou grafickou kartou ve stejné situaci pro každou kartu a také zjistíme teplotu u jádra u každé testované grafické karty. Všechny výsledky tradičně převedeme na procentuální vyjádření vůči nejvýkonnější kartě v daném testu a následně zjistíme přený průměrný výkon a spočítáme poměr cena-výkon z praktického výkonu.

assasin-creed

Vzhledem k tomu, že se jako server orientujeme na praktický výkon, netestujeme karty v umělých 3D Marcích, které dnes již o praktickém výkonu karet vůbec nic nevypovídají. Soustředíme se hlavně na nejhranější hry a orientační vzorek nejpoužívanějších herních engine pro co možná nejobjektivnější výsledky. Dnes to bude v dostatečně vypovídajícím vzorku aktuálních 12 her.

Gigabyte-8800Ultra-17

      Často mluvíme o hratelné úrovni FPS - snímků za vteřinu. Pokud se průměr snímků drží nad hodnotou 40FPS, považujeme hru za bez problémů plynule hratelnou. 40-35FPS je to hratelné ale občas zpozorujeme trhání. Průměrná hodnota kolem 30FPS pak už většinou znamená znatelné cukání a trhání hry. Kolem 25FPS je už většina her hratelná jen s obtížemi, zpomalení obrazu je velmi patrné. 20FPS je už nehratelné, repetivě je to hranice pro otrlé :). Pravdou ale je, že jsou i hry, kde třeba 30FPS nedělá problémy a pak jsou tu také hry, kde 100FPS je pořád málo. Pro většinu her ale platí výše uvedené.

Jak dosáhnout hratelné úrovně FPS? Hlavně omezením detailů, snížením rozlišení, či vypnutím optimalizací obrazů jako je AA vyhlazování. Většina současných karet s 256-bit sběrnicí a 512MB paměti dnes ale má dost síly na plné detaily včetně AF optimalizací obrazu v nejčastěji užívaných rozlišeních 1280 - 1600. Pojďme se tedy podívat na samotné testy ...       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Enemy Territory: Quake Wars (OpenGL 2.0)

V současnosti se používají dvě herní technologie. DirectX ve verzi 9 a 10 a OpenGL 2.0. V současné době je 99% her postavena na DiretX. Testujeme tedy jen jedinou OpenGL hru a tou nejaktuálnější je Enemy Territory: Quake Wars.

ET-QW

Tato akční FPS multiplayerová akce je v současnosti velmi oblíbena a tak v našem testování nemůže chybět. Využívá již hodně optimalizovaný herní engine, který nedělá ani grafickým kartám s hratelností žádné problémy ... 

ET-1  

A jak je to ve srovnání přínosu přetaktované verze 9800GTX?

ET-2  

(Gameplay video Enemy Territory: Quake Wars)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • STALKER (DX9)

Oblíbená hra, která zanedlouho dostane pokračování. Herní engine je trochu netypický, ale dnes je již vyladěn a slušné grafické kartě nedělá problém ani s plným dynamickým nasvětlováním scény. Kromě toho že v této hře nejspíše vůbec nefunguje AA je herní engine velice dobrý.

stalker

   Výprava do perfektně zpracovaného okolí Černobylu dostane zanedlouho pokračování, které bude dějově přecházet. Herní engine ale bude stejný s dalšími optimalizacemi. Zjišťování výkonu karet v této hře je tedy stále aktuální.

stalker-1 

stalker-2 

(Stalker gameplay video)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Oblivion (DX9)

Velkolepé RPG má herní engine, který bude použit v, troufám si říci, nejočekávanější hře roku - Fallout 3. Samozřejmě dozná dalších optimalizací. Základ se ale nemění, takže výkon karet bude podobný dnešnímu měření.

oblivion

Rozlehlé RPG má značně rozdílné hodnoty FPS ve městech, budovách i venku. Měříme proto v té nejnáročnější, tedy venkovních lesních oblastech. I po letech je Oblivion stále velmi náročnou hrou a v plných detailech je to hratelné jen na nižších rozlišeních.

oblivion-1

oblivion-2

 

(oblivion gameplay video)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Test Drive Unlimited (DX9)

Zástupce závodních her se skvěle zpracovaným enginem s ukázkovým využitím HDR.

TDU

Rozlehlý ostrov má různou náročnost. Ve městech klesá hodnota FPS na polovinu proti hodnotám mimo město. Měříme proto v plných detailech, které hra nabízí - HDR+4AA v příměstských oblastech, kde jsou hodnoty FPS někde mezi výše zmíněnými extrémy.   

tdu

tdu-2  

   

(Test Drive unlimited Gameplay video)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Medal of Honor (DX9)

Nejnovější díl slavné válečné hry využívá herní engine UT3. Dnes nejpoužívanější herní technologii, kterou používá a bude používat řada her. Optimalizace jsou minimální. Zajímavostí je snad jen fakt, že ve hře není možné nastavit AA.

MoHA

Atmosférická skvěle vypadající akce má řadu příznivců. Navíc testujeme UT3 herní engine v nastavení DirecX9, což zkrátka nesmí v testu grafických karet chybět. Testujeme v plných detailech ve třech nejpoužívanějších rozlišeních (nebo jejich alternativách).

moh

moh-2

 

(Medal of Honor: Airborne Gameplay)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • The Witcher - Zaklínač (DX9) 

Nejlepší příběhové RPG poslední doby má ale v základu i po posledním patchy poněkud zvláštní herní engine. Nicméně tvůrci oznámili na září speciální patch, který hru značně zoptimalizuje a přidá i nějaký ten další obsah. Takhle nějak má vypadat podpora.

witcher 

  Pokud si chcete užít pravý herní román, je svět Zaklínače to pravé. Připravte se ovšem, že i na silných grafických kartách to nebude občas úplně ono.

witcher

witcher-2

 

 

(The Witcher - gameplay)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Call of Duty 4: MW (DX9)

Nejoblíbenější MP hra poslední doby. Herní engine je dobře optimalizovaný, takže i v plných detailech si ho můžete vychutnat na relativně levných kartách.

cod4

Výkon nás v této hře zajímá hlavně kvůli zábavnému Multiplayeru, který nabízí vyvážené hraní, kde silní nemají přehnaně velkou výhodu. Prostředí je plné detailů, hraní má atmosféru. Prostě to pravé na odreagování. A jak si vedou naše karty?

cod4

cod4-2

(Call of Duty 4:MW - gameplay video)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Call of Juarez (DX10)

Poprvé se dnes zakousneme do DirecX10. V této hře je dodán až patchem, není to tedy nativně DX10 hra. Rozdíl mezi DX9 a DX10 úrovní detailů je ale výrazný. Bohužel DX10 je brutálně náročné.

coj 

Her s tématikou divokého západu není mnoho, ale tahle patří k těm velmi povedeným. Přesto budete muset omezit detaily a o nějakých zapnutých optimalizacích obrazu se příliš nedá ani hovořit.

coj

coj-2 

(Call of Juarez - Gameplay)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Company of Heroes (DX10)

Company of Heroes je jedno z nejlepších RTS poslední doby. Testujeme v DX10 nastavení, které je dodáno pomocí patche. Rozdíl proti DX10 je v úrovni detailů jasně vidět, bohužel opět je to za cenu snížení FPS.

coh

Oblíbená strategická hra je v DX9 přibližně o polovinu méně náročnější než v DX10, ale když už to DX10 tam máme, proč ho neotestovat.

coh

coh2

(company of heroes - gameplay)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • BioShock (DX10)

Notně diskutovaná hra, která opět využívá moderní UT3 herní engine. Jak se vedou karty pod DX9 v tomto herním modelu ale již víme, takže se tentokrát podíváme, jak si vedou v DX10 rozšíření. To jde zde jen minimálně náročnější než DX9, ale projeví se jen pohlednějšími speciálními efekty.

bioshock

Podvodní město vypadá v UT3 DX10 zpracování velmi dobře a již se mluví i o dalším dílu. Navíc UT3 herní engine je a bude hojně užívaný, takže výkon karet v této a podobných hrách je podobný. Naštěstí je ale velmi dobře optimalizován.

bioshock

bio-2 

(BioShock - Gameplay) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • World in Conflict (DX10)

Zajímavý herní engine, který využívá jen tato hra. Disponuje i DX10 nastavením, které posouvá úroveň efektů i detailů hodně daleko. Náročnost je ale značná. I silné grafické karty zde mají celkem problémy.

wic

Z herního pohledu velmi zajímavá hra, která kombinuje vlastně několik druhů her - FPS, RPG A RTS. Rozhodně ale stojí za zahrání, i když ve vizuálně působivém DX10 nastavení si to hratelně užije málokdo.

wic

wic-2 

(World in Conflict - Gameplay)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Crysis (DX10)

Herní testování zakončíme z pohledu herního enginu nejpokročilejší současnou hrou. Crysis se v současnosti právem chlubí nejlepším kabátkem. Vzhledem v DX10 skutečně dech beroucímu zpracování, je optimalizace hry celkem slušná. Pokud si odpustíte ultra rozlišení textur a další ultra nastavení, tak je hra hratelná na jakékoliv slušné grafické kartě.

crysis

Testujeme ale v plných detailech v DX10 pěkně na procházce v džungli. Karty dostávají pěkně zabrat.

crysis

crysis-2   

(Crisis - Gameplay)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Teploty, spotřeba, taktování

     Výkonové testy máme za sebou, nezbývá než se podívat na provozní vlastnosti, které nás dnes u grafických karet zajímají více, než kdy jindy. Většinu z nás zajímá hlavně spotřeba. Méně důležitá je spotřeba ve 3D, ta je většinou vysoká, ale musíme si uvědomit, že typická grafická karta v typickém počítači jede drtivou většinu svého života ve 2D, tedy v klidu. Spotřeba v klidu by nás tak všechny potěšila nejlépe nulová. Nač živit něco, co momentálně nepotřebujeme, že?

spotreba

Jak vidíte, spotřeba karet je různorodá. Ve 2D to není u současných modelů taková katastrofa, což je dobře. Ve 3D spotřeba výrazně vzroste. Model 9800GTX je poněkud žravější než 8800GTS 512MB. Ale zase méně než 8800GTX/Ultra. Nejvyšší spotřebu vykazovala naše sestava s osazenou duální RV670. To je zkrátka nevýhoda duálnosti.

teploty

Se potřebou úzce souvisí i teploty a také hlučnost chlazení. Všechny dnes testované grafické karty měli referenční provedení chladiče, takže se to dá celkem slušně porovnat. Nová 9800GTX se ukazuje ve velmi dobrém světle. Jednak je celkem chladná a hlavně je její chladič opravdu tichý - z tetovaných karet je nejtišší. Špatné to ani není u modelu 8800GTS 512MB. Teploty dalších grafik v testu jsou už vyšší, a chladiče mají co dělat a hlavně ve 3D to úplně tiché není u žádné. Vyloženě vysavač jsme však v dnešním testu opravdu neměli.

9800GTX-amp-parametry

  Pokud jde o přetaktování modelu, který je dnes v hlavní roli našeho testu, tedy 9800GTX, tak minimálně na verzi AMP! (750/2300Mhz) to jde bez problémů. Výše už začínají problémy s chlazením i se stabilitou, ale jádro jde ještě výše skoro k 800Mhz. Nicméně výkonový přínos je už minimální. Podívejme se tedy na samotný závěr ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Grafické karty mezi 5000 - 10000 s DPH - závěr

Dnes to vlastně byl kompletní aktuální test schopností a výkonu grafických karet mezi 5000 - 10 000 korunami s DPH, které se na našem trhu pohybují. Je tedy čas si to všechno pěkně zkompletovat. Nejdříve se podívejme na celkový výkon.

vykon-celkem

    Dnes už po stránce výkonu je všechno dost jasné. AMD svůj ATI Radeon HD3870X2 opravdu hodně doladilo a dnes tahle karta velmi slušně funguje už i v nižších rozlišeních skoro ve všech hrách. Ne vždy je to s odpovídajícím přínosem, ale často je výkonový rozdíl mezi ní a nejsilnější jednojádrovou grafickou kartou opravdu propastný, zejména pokud se týká HD rozlišení 1920x1200, které nás v této kategorii karet zajímá úplně nejvíce. Předpokládá se totiž, že tyhle grafické karty připojíte k odpovídajícímu monitoru, což dnes bude nejčastěji nějaký 24" model. Trochu problém je s hodnocením 9800GTX. Z výkonu téhle karty se dnes už na zadek nikdo neposadíme. Referenční model jen o něco málo překoná 1,5 roku starou 8800GTX. Vysoce přetaktovaná edice pak dokáže překonat 8800Ultra, ale zda je to dnes nějaký veliký úspěch ... těžko říci.

cena

   Do úvahy musíme vzít cenu. Ta v případě 9800GTX 512MB není nijak strašná a pohybuje se kolem 6000-7000 korun s DPH. Pokud bychom žili ve stejné situaci jako v nedávné minulosti, asi bychom se z podobné ceny radovali. Současná realita je ale taková, že ta cena taková prostě musí být. Výkon konkurenčního duálního ATI Radeon HD3870 X2, který stojí kolem 8000 korun s DPH je totiž často o dost vyšší. Ještě z jednoho úhlu pohledu se na to dá podívat - poměr cena-výkon.

cena-vykon

    Ten není pro 9800GTX příliš příznivý. V tomto pohledu je dokonce překoná i duální Radeon. Situaci 9800GTX také notně ztěžuje starší model 8800GTS 512MB. Ten sice dosahuje o pár procent nižšího výkonu, ale jeho cena je dnes kolem 5000 korun a dokonce i méně a to mu dává bezkonkurenčně nejlepší poměr cena-výkon mezi současnými grafickými kartami mezi 5000 - 10 000 korunami s DPH. Bohužel tento model je právě nahrazen 9800GTX a produkce 8800GTS 512MB byla zastavena. Uvidíme, jak bude cena 9800GTX klesat, ale podle mého odhadu je 9800GTX výrobně nejspíše o něco dražší než 8800GTS, takže brzký pád po 5000 bych moc neočekával. Možná až s příchodem 55nm G92 jader, to už tu ale bude opravdu silná konkurence v podobě ATI RV770.  

zotac-9800GTX

    Otázkou dnes tak trochu je, pro koho je vlastně model 9800GTX určen. 6000 korun je v současné realitě grafických karet celkem dost peněz. U podobně drahých karet dnes předpokládáme nasazení na 24" LCD a tedy v rozlišení 1920x1200. Jenže zde není výkon této karty v mnoha případech dostatečný a konkurence je v podobné cenové hladině výkonově lepší. 9800GTX můžeme ocenit za její slušné provozní vlastnosti, kvalitní zpracování, ale to je tak asi vše. Je to možná trochu paradox, dříve bychom z podobné grafické karty nadšeně jásali, dnes moc nevíme, co s ní. Doporučit-nedoporučit? Těžká otázka. Odpověděl bych asi takhle, pokud chci vysoký grafický výkon pro kvalitní 22" monitor a tedy rozlišení do 1680xXXX, tak je 9800GTX opravdu dobrým kandidátem, i když cenově vychází starší 8800GTS pořád lépe. Pokud ale mám 24" LCD a chci hrát v rozlišení 1920x1200, obávám se, že výkon 9800GTX není dostatečný a lepší provozní vlastnosti 9800GTX to skutečně nezachrání. Zde pak nastupují duální modely a za 8000 korun s DPH je tu jedna jasná volba. Majitelé 8800GTX/Ultra rozhodně nemají proč o 9800GTX byť jen uvažovat, za zavážení by s velkým možná stál duální Radeon HD3870X2, pokud by vám výkon na nových 24" LCD chyběl. Osobně si ale myslím, a to mluvím jako majitel 8800GTX, že už to do vydání karet nové generace, které proběhne v červnu, nějak doklepu :).

9800GTX-AMP  

    Zotac 9800GTX je kvalitně zpracovanou kartou a tahle značka se na našem trhu začíná objevovat stále více. Nemyslím si a ani jsem neobjevil nic, že by v něčem zaostávala za jinými. Přetaktovaný model 9800GTX AMP! je příjemným vylepšením, za který ale samozřejmě patřičně zaplatíme. Referenční Zotac 9800GTX se pak nijak neliší od jiných referenčních modelů ostatních firem. Karty firmy ZOTAC rozhodně doporučit ke koupi můžu. Nenašel jsem nic, co by se Zotacu dalo vytknout, i když samozřejmě o samotné Nvidii 9800GTX platí vše výše uvedené. Tímto testem ale tento týden s grafikami ještě nekončíme :).      

Za zapůjčení karty 9800GTX děkujeme společnosti ZOTAC

zotac-ikona

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
obc [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-22 13:32:50
avatar
Přehlédl jsem se v tabulce, takže jsem celý komentář smazal. Rozdíly jen +/- 200.-Kč, vzhledem k tomu, že graf výkon/cena považuju za zcestný, takový rozdíly ani neřeším.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-22 13:37:25
avatar
OK jasný, někdo je ale řeší, možná by ještě zajímavější bylo se podívat, jak je to s tím poměrem v různých rozlišeních
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-23 20:08:50
avatar
Zajímavé by bylo i srovnání s 9800GX2. Model GeForce 9800GX2, 512MB DDR3 by se do cenového rozmezí vešel, cena cca odpovídá 3870GX2. Gigový model je jen o pár stokorun nad 10 tisíc.
Bucho [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Sli 2008-04-22 13:38:02

Mě by hlavně zajímalo srovnání 8800GTS, 9600GT s 3870X2. Obě už se dají do sli sehnat poměrně levně. Především 9600GT Sli si myslím že by mohlo nabídnout jak nejlepší výkon, cenově nejlepší řešení a třeba i menší spotřebu než 3870X2.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-22 13:39:31
avatar
SLI i CF srovnání bude , ne tedy tento týden, ale ten příští ano a bude to v celkem zajímavém testu nejen grafických karet ...
cch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-22 14:25:16
avatar
příští týden nebo test? nějak mi to z toho není jasný
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-22 14:29:36
avatar
tenhle týden bude ještě jeden test GK a další týden bude ten s SLI aspol.
Pif Paf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - a spol? 2008-04-22 15:33:56
avatar
bude se to týkat 3 jádrového Phenomu?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-22 16:03:37
avatar
snad jo
neox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-22 13:49:19
avatar
nejlepsi vykon za cenu ze sli reseni nabidne 2x 8800gt
doktor2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-22 14:07:05

to asi ano ale bude to platit jen do vydání GT200 a tak to půjde pořád dokola. Zatím si myslím, že SLI nebo CROSSFIRE jsou vyhazování peněz a nebo slouží k masáži Ega pár jedincům ..tím myslím ty borce, kteří si nemohou takové řešení vynachválit v rozlišení 1600x1200 nebo dokonce 1024x1280. SLI má smysl pokud mám tak na 30-ti palcové LCD.
neox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-22 14:34:53
avatar
jo ale s 8800gt,gts,gtx se da vydrzet naprosto bez problemu jeste rok,gt200 je uz tak trochu nemoc,kazdy si to muze na sobe zmerit
neox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-22 13:42:44
avatar
ten bude pri klesajicich cenach hw a gk cim dal zcestnejsi. koneckoncu gts je i tak jasne nejlepsi volbou z testu a na uroven 9800gtx ji pretaktuje kazdy.u crysis vypadla z grafu amp verze, ale to snad nestoji ani za to doplnovat,zvlast kdyz tam je % srovnani.
doktor2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - BFG 2008-04-22 14:03:04

Osobně preferuji firmu BFG ...po mých zkušenostech s jejich 8800GTX OC1 si ji koupilo více mých známých a nikdo s ní neměl problém. Už se také těším na další generaci i když skoro pochybuji, že ten výkon v dophledné době nějak využiji. BFG bylo dřív vždy o něco dražší než ostatní výrobci ale tohle naštěští nějak přestává platit alespoň u jejich referenčních řešení.
Indy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Divne 2008-04-22 15:35:12
avatar
Podivne, vsude jinde v testech ve vysokych rozlisenich vyrazne ztracela na stare 8800 a tady je tesne za nimi
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-22 16:03:21
avatar
tak jednak nemám 45nm QIntel na 4,0Ghz a netestuji rozlišení 2500
Swamp [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-22 16:51:57
avatar
Pro tyhle karty by bylo mnohem přínosnější testovat 2560x1600, než 1280x1024.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-22 17:10:12
avatar
přínosnější? tak schválně kolik lidí má takový monitor aby na něm hráli v 2560x1600 a kolik lidí má monitor a zajímá je výkon v 1280x1024?
LuckyJosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-22 18:11:24
avatar
kolik normalnich lidi s monitorem s max 1280x1024 zajima vykon high-endovych karet???nebo treba zajima ale pro kolik z nich bude opravdu prinosny takovy test?mit monitor s max 1280x1024 tak kupuju 9600/3850 512 a bohate mi to na pekne dlouho dobu vydrzi spravna tvoje reakce by teda mela byt ze takovy monitor ty nemas k dispozici
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-22 18:24:04
avatar
jak ty můžeš vědět co má být správná reakce, zrovna ty ...

jen tak mezi námi monitor na to mám, kdybych neměl, stačí si říci ... díky uspěšnosti serveru mám ty partnery, které potřebuji, a ti mi půjčí na co si ukážu. Takže v tom opravdu není problém

kolik normálních lidí s 1280x1024 zajímají tyhle karty? - vzhedlem k diskusím na netu asi valnou většinu, recenze těchto karet si čtou všichni, hojně se o nich diskutuje atd. Takže tyhle karty zajímají pořád víc lidí s 1280x1024 než těch s 2560x1600 .... samozřejmě reálně si je koupí nejvíce ti s 22-24" LCD ... majitelů 30" LCD je tak málo, že se testovat 2560x1600 opravdu nevyplatí.
ORy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ano 2008-04-25 13:54:57

Musim ti dat zapravdu..velke percento ludi zaujima ovela viac rozlisenie v ktorom si testoval nez nejake sialene 2560x1600...
drz sa a nedaj sa
Swamp [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-22 18:51:46
avatar
Přesně, na monitor s nativním 1280x1024 si dnes lidé kupují karty pod 3000,-. Cokoliv nad HD3850 už sluší 1680x1050, dnes asi nejoblíbenější rozlišení. Karty nad 5000,- jsou dnes highend a jsou tu pro 1920x1200 a vyšší rozlišení, výjimečně si je někdo pořídí na 1680x1050, ale na 1280x1024 si 9800GTX nebude pořizovat nikdo. Na 2560x1600 ano.
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-22 19:15:04
avatar
Se pleteš, někdo totiž chce hrát na stejnej grafice i za půl roku/rok. A myslim, že ta grafika za rok možná dá nějakou tu hru na těch 1280x1024.. Podle mě si kupujou monitory s rozlišením 2560x1600 jen lidi co maj opravdu dost peněz a nevadí jim kupovat novou grafiku 4x za rok (nebo si rovnou koupí 2-3 grafiky).

Vyjímkou jsou grafici, ale ty zase tyhle věci zajímat nebudou.

Já osobně bych tuhle kartu klidně bral, na nějakou tu chvíli by mi vydržela, stejně jako 9800 Pro, nebo x1950 Pro. (ale nějak si stejně koupim 3870, nebo X2).
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-22 19:40:14
avatar
já neříkám, že si lidi kupují dnes testované grafiky na 1280x1024, ale říkám, že přesto se o tyhle grafiky a testy zajímá více lidí s 22" LCD, než reálně o rozlišení 2560x1600 a protože mezi námi 30" LCD si moc lidí nepořídí, je testování v rozlišení 2560x1600 dost k ničemu, navíc by duální karty ty jednojádrový rozsekaly na hadry 24" LCD je dnes mnohem reálnější a praktičtější volba a jeho rollišení 1920x1200 tam máte stojím si zatím, že dnes testované grafiky je opravdu přínosnější otestovat pro lidi v rozlišení 1280x1024 než ve 2560x1600
TommoT [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-22 21:38:02
avatar
Na druhou stranu ale na to ty karty v dx10 hrach ne vzdy vykonove maj
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-23 22:38:47
avatar
A to pominem, že za půl roku ty hry v tom rozlišení nedaj žádnou novou hru..
Sobik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Test Drive Unlimited 2008-04-22 16:36:14

Z testu na internetu i z vlastni zkusenosti vim, ze v TDU nefungovalo CrossFire a vykon HD 3870 X2 byl tedy znatelne nizsi, nez GF 8800/9800. Catalyst 8.4 pridaly podporu por tuto hru??? Nejak jsem si toho v release notes nevsiml.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-22 17:09:02
avatar
o ničem takovém nevím - výkon HD3870X2 v téhle hře je celkem mizerný ... nenaměřil jsem nic světoborného ...znatelně nižší než 8800/9800 určitě není TDU hraji často ale CF tam moc nefunguje přínos je nízký ... z testu je to ale jasně vidět ...
Sobik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-22 18:08:53

Catalyst 8.3 - http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-9800gtx-review,1800-6.html
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-22 18:36:43
avatar
hmm totální nesmysl ale u současného Toms HW se není čemu divit, časté chyby v grafech, podivné výsledky, recenze až příliš stručně a nejasné, navíc nejsem si jist, ale TDU má v nastavení hry jen HDR a 4xAA žádné AF. a navíc HD3870X2 dnes pod HD3870? - minimálně by měla HD3870X2 stejný výkon jako HD3870 pokud by nefungoval CF, ale takhle to rozhodně vyjít nemůže, jinak nikde nevidím verzi hry, zda je s patchem apod. Já testuji vždy s tím nejnovějším co je atd. prostě co vám k tomu mám říci, zeptejte se Tom´s HW jaktože jim to tak vyšlo, já vám to nepovím, co jsme naměřili to uvádím. HD3870X2 si v TDU nevede nijak slavně to je snad vidět ... ale že by výkonově nestačila ani na HD3870 a prohrávala s GF8800? nesmysl ...
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-22 19:16:31
avatar
On ten server šel nějak do kytek, god knows why..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-22 19:34:59
avatar
proč? to ti řeknu .... za každým serverem stojí někdo, ten má na začátku plno elánu, ví jak to dělat, a chce to dělat, léta ubíhají, server vyrostl, je úspěšný, ale tak nějak to hlavního tvůrce myšlenky přestane bavit, omrzí a nelze se mu divit, někdy se na to prostě vykašle, jindy to předá/prodá někomu jinému, kdo ale nemá potřebný zápal ani styl a pak to holt jde ke dnu ... to je přesně případ Tom´s HW. Není na tom nic nenormálního, to je prostě život, servery přicházejí a odcházejí, ani já u DDworldu nezůstanu věčně, i když v dohledných letech mě odtud nikdo nevyštípe
Sobik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-22 21:32:12

Hmm, tak s daleko starsimi vysledky jsou vysledky nesrovnatelne lepsi - http://www.tomshardware.com/reviews/ati-r680-rage-fury-maxx-2,1764-7.html Nevim, jak vy, ale ja uz THG, zejmena diky posledim par recenzim, neverim. Xbitlabs se taky ohledne GPU chova nejak divne, alespon testy CPU jsou porad spicka.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-22 22:05:17
avatar
jj ono to nějak obecně stagnuje - jak říkám tyhle velký servery už jsou jen pračky na peníze, lidi co je založili už toho nechali a převzali to rýžovací společnosti, kterým jde jen o to udělat reklamu ale správností výsledků, pravdivostí tím už se nikdo netrápí ... ... ale je na webu pár nadějných serverů co se rozjíždí ... computerbase je z těch slušných, ale taky si hodně věcí až příliš zjednodušují

Jako spousta lidí mi nevěří, že většina recenzí na netu je nějakým způsobem ovlivněna a je to dělaný za nějakým účelem, který ale není pravdivé informování zákazníka o situaci, prostě ty servery mají v rukou příliš velkou moc a vliv na úspěch jednotlivých produktů než aby se to nechalo mnohými subjekty jen tak bez povšimnutí a využití a v poslední době, kdy se net čím dál více profesinalizuje a rostou výdělky z reklamy ... domyslete si sami co se asi děje ;) ...

proto já si nechci nehcat kecat žádným nakladatelsvím a vydavatelsvím ani jinou společností do testů ... jakmile začneš už to jde do háje ... necháme to pěkně u amatérsko uživatelského serveru a testování a bude to fajn
Sobik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-22 22:35:53

Souhlasim, dokonce uz i Anandtech, ktery jsem kdysi povazoval za nejserioznejsi HW server na svete, se chova uplne stejne, kvalita sla dle meho nazoru razantne dolu. Nastesti se objevuji i nove, zatim jeste neposkvrnene magaziny, krome ddw dale treba zmineny computerbase nebo ehw.

Jinak s Vasi praci jsem spokojen, nemam co bych namital, mozna obcas nejake grafy zaznamenavajici propady vykonu po zapnuti AA + AF, ale chapu, ze nemate zdroje a moznosti velkych magazinu, takze az se nekdy casem ddworld vice rozroste.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-22 22:49:34
avatar
snažím se zaúkolovat více lidí co se týká psaní článků, ono se to těžko všechno zvládá když chcete podrobný test a ještě musíte obstarávat chod celého serveru a všeho okolo děláme co můžem
Maissi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Chybky.... 2008-04-23 00:26:19

V grafech na 1. a 18. stránce máš 2x Zotac 9800GTX (za 6000Kč a za 6500Kč) - ta dražší má být zřejmě Asus 8800GTS TOP....

PS: Až to DD opravíš, tak tento komentář prosím smaž. Díky.

Edit: Ty dve chyby sem opravil - graf muze opravit jen DD - snad to opravi.
Rebel44
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!