Souboj duálních drtiček: ASUS ATI 3870X2 vs GF 9800GX2
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pondělí, 28 duben 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Souboj duálních drtiček:
    ASUS ATI 3870X2 vs ASUS GF 9800GX2

Dnes máme na programu test dvou dvoučipových grafických karet a v současnosti nejvýkonnějších grafických karet na světě. Ze stáje ATI přichází duální ATI Radeon HD3870X2, který na jediném PCB integruje dva grafické čipy ATI RV670, dvě 256-bit sběrnice a 2x512MB DDR3 RAM. Z tábora firmy NVIDIA přichází GeForce 9800GX2. Ta na svých dvou protilehlých PCB integruje dva grafické čipy G92, dvě 256-bit sběrnice a 2x512MB GDDR3. Jedná se o souboj dvou odlišných konstrukcí. Celkově jsou to vlastně ale jediná příbuzná řešení na trhu.    

karty-4

  Obě grafické karty nám do testu zapůjčila firma ASUS, která si v prvním případě pro nás připravila vylepšenou verzi duálního ATI HD 3870X2. V testu se nově objevuje verze TOP. Ta má několik vylepšení proti standardní HD 3870X2. Disponuje lehce zvýšeným taktem, hlavní novinkou je ale hned čtveřice DVI výstupů!

parametry

HD-3870X2

Druhá karta v dnešním testu je také od společnosti ASUS a jmenuje se Nvidia GeForce 9800GX2. Je ve svém referenčním provedení. ASUS tak jedině udělal vlastní přelep. Parametry obou testovaných karet máte v tabulkách.

parametry-9800GX2

  Pravdou však je, že se nejedná o přímé cenové konkurenty. Radeon lze totiž pořídit za cenu kolem 8500 korun, zatímco Nvidia začíná na cenách kolem 11 000 korun. To je dáno tím, že 9800GX2 je v současnosti vyráběna jedinou továrnou pro všechny výrobce grafik. Obsahuje speciálně vybrané G92 čipy. Je to tedy trochu exkluzivní zboží. Navíc s největší pravděpodobností je to nejvýkonnější grafická karta na světě, ale o tom se přesvědčíme až v dnešním testu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • ASUS 3870X2 TOP vs ASUS 9800GX2 - balení

  Obě grafické karty z produkce firmy ASUS k vám přijdou v balení odpovídající tomu, co si pořizujete. ASUS tradičně na krabicích nešetří, takže velký kufříček je jeho standardem i zde.

karty-1

Balení obou grafických karet je podobné, samozřejmě rozdílné jsou popisky. K záměně dojít nemůže. Na krabicích najdeme všechny nezbytné informace, samozřejmě nechybí pochválené výhody, které přináší každý z jednotlivých modelů.

karty-2

Uvnitř nás nečeká příliš odlišností. V každém balení najdeme příslušnou grafickou kartu a k ní následující: Manuál, CD s ovladači, bonusové DVD s hrou Company of Heroes, nezbytnou kabeláž a jako další bonus je zde typické kožené pouzdro na CD/DVD disky.

karty-3

Jsou tu samozřejmě drobné odlišnosti. U HD 3870X2 najdeme ještě redukci DVI-HDMI a CrossFire můstek. U 9800GX2 najdeme speciální kablík pro sledování a řízení otáček ventilátorů atd. ve speciálním softwarovém systému.

karty-6

  A to je k samotným balením vše, ASUS nás ničím nepřekvapil a rozhodně ničím nezklamal. Podívejme se na samotné grafické karty. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • ASUS HD 3870X2 TOP - karta

Duální ATI Radeon HD 3870X2 už jsme několikrát měli tu čest vidět. ASUS ve svém TOP provedení vsadil na svůj vlastní design, který se od referenčního návrhu liší v několika bodech.

HD3870-X2

Asi nejviditelnější je sázka na zcela jiný typ chladiče. ASUS nám předkládá svůj návrh, který využívá dva ventilátory. Pod kovovým krytem se nacházejí rozměrné měděné pasivy, které jsou pomocí heatpipe spojeny se žebry, které ventilátory ofukují. Proti referenčnímu chladiči ale neodchází teplý vzduch přímo z bedny, ale opět se vrací do skříně. Uvidíme, jaký bude chladič v praxi.

HD3870-X2-7

Další viditelnou změnou je přítomnost hned čtyř DVI výstupů! Majitelé více monitorů zajásají. Pokud si tyhle karty dáte do počítače dvě, což není žádný problém, tak klidně můžete připojit na jediný PC bez problémů celkem 8 monitorů!

HD3870-X2-2

Nějaké ty změny ASUS provedl i na parametrech karty. Ty samozřejmě nejsou na první pohled vidět. Tahle TOP verze má obě jádra RV670 přetaktované z referenčních 825MHz na 851MHz. ASUS také osadil kvalitnější paměťové moduly. Ty mají vynikající časování 0,8ns a tikají na frekvenci 1900MHz, proti referenčním 1800MHz je zde tedy malé zlepšení.

HD3870-X2-4

  Samozřejmě vás asi napadne, kolik tyhle změny navíc stojí ve srovnání s referenčním provedení HD 3870X2. Sám jsem se divil, ale cenový rozdíl je většinou jen kolem 500 korun, což není špatné. Podívejme se ale premiérově na DDWorldu na duální GeForce 9800GX2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • ASUS GeForce 9800GX2 - karta

Druhá karta v testu má dnes na našich stránkách premiéru. Je to trochu opožděné, ale dříve to zkrátka nešlo. Dnes se tedy můžeme podrobněji podívat na duální Nvidia GF 9800GX2. Tahle karta byla dosti diskutovaná. Je to vlastně koncepčně přímý následovník nepříliš úspěšného modelu GF7900GX2. Na rozdíl od ní ale 9800GX2 je o dost více funkčnější. I v konstrukci se odehrály nějaké změny.

9800GX2-3

  Proti konkurenčnímu ATI HD 3870 X2 není duální NVIDIA technologicky výrobně tak pokročilá. Co se AMD-ATI podařilo dostat na jedno PCB, duální NVIDIA nese na dvou stejně velkých. Ty jsou umístěny proti sobě tak, že obě jádra i paměti chladí jediný chladič uprostřed.

9800GX2-2

  Grafická jádra G92 jsou pro tuto kartu speciálně vybírána. Vše je navržené skutečně na míru, osazený chladič uchladí vše jen do určité frekvence. Vlastně chladí dvě grafické karty najednou, mezi nimiž je minimum prostoru. Jaké to musí být peklo uprostřed, si asi umíte představit.

9800GX2-4

Nicméně NVIDIA to všechno zvládla a dvou duální grafickou kartu představila přibližně dva měsíce po uvedení duální ATI, která se tak na ten čas stala nejvýkonnější grafickou kartou na světě. GF 9800GX2 nemá za cíl nic jiného a nic menšího než udržet výkonnostní trůn pro značku NVIDIA.

9800GX2-5

Celá karta je pevně obalena plastovým krytem. Samozřejmě je tuhle duální kartu možné zapojit do systému SLI a získat tak Quad SLI. Pokud jde o výstupy, tak majitelé moderních LCD jistě potěší, že karta disponuje přímo HDMI konektorem. K tomu pak má dva DVI konektory.

9800GX2-6

9800GX2 je také po čertech těžká karta. Dvě PCB se hold pronesou. Celkově jsou rozměrově duální karty ale zcela srovnatelné. To je takové malé vítězství NVIDIe a jejího upořádání dvou PCB. Celkově je 9800GX2 velmi pěknou kartou, i když připomíná trochu moderní automobily, kdy když si chcete prohlédnout motor, tak kvůli celkovému plastovému zakrytí máte smůlu :). Přejděme tedy k samotným testům ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •  Testovací sestava a testy

    Opět jsme použili naší standardní testovací sestavu, která se vyznačuje nepřehnaným výkonem za nepřehnanou cenu. Snažíme se o to, ukázat výkon na výkonově běžné počítačové sestavě. Ukazovat výkon na vysoce výkonných přetakovaných systémech, které si pořídí jen minimum lidí, není příliš vypovídající. Všechny dnes testované grafické karty jsou na posledních oficiálních aktuálních ovladačích a tedy test ukazuje aktuální současnou situaci.

Testovací sestava DDWorld.cz:

 

Model

Zapůjčil

Procesor

AMD Athlon64 X2 6000+ (3,0GHz, s AM2)@3,2GHz

AMD-CPU-ikonka

AMD-logo

www.amd.com

Chlazení

Noctua NH-U12P

noctua-CPU-ikonka

noctua

http://www.noctua.at/

Základní deska

Gigabyte GA-AMD790FX sAM2+

GB-MB--ikonka

gigabyte-logo

www.gigabyte.cz

RAM

2x1GB DDR2 800Mhz cl4

 

 

Grafická karta

viz testy

 

 

Pevný disk

Western Digital Raptor

74GB 10 000ot/min

WD-HDD-ikonka

western-digital-logo

www.westerndigital.com

 Zdroj

Thermaltake Toughpower 750W

 

 

OS

Windows Vista Ultimate 32-bit

http://www.microsoft.cz/

 

V sestavě se dále nachází zvuková karta Creative Audigy 2 ZS PCI a druhý 250GB pevný disk na data a zálohu.

  • Použité ovladače NVIDIA:     nForce 174.74
  • Použité ovladače AMD-ATI:  Catalyst 8.4

I dnes budeme karty testovat ve třech nejpoužívanějších rozlišeních. Tím největším bude HD rozlišení 1920x1200, které je na 24" LCD. Předpokládám totiž, že potencionálních zájemců o větší úhlopříčky mezi námi příliš není. Ony se totiž příliš nevyplatí. Otestovat obě karty v rozlišení 2500 by až takový problém nebyl, ale myslím si, že by to bylo užitečné jen pro minimum uživatelů a tedy celkově trochu zbytečná práce.

8800GTX-ASUS

     K samotnému měření nemám mnoho co říci. Všechny testy děláme přímo ve hrách v nejčastěji používaných nastaveních. Všechny karty mají vždy stejné podmínky. Měříme hodnoty FPS pomocí programu FRAPS. Samozřejmě kromě výkonu se podíváme i na provozní vlastnosti karet. Změříme spotřebu celé sestavy s danou grafickou kartou ve stejné situaci pro každou kartu a také zjistíme teplotu u jádra u každé testované grafické karty. Všechny výsledky tradičně převedeme na procentuální vyjádření vůči nejvýkonnější kartě v daném testu a následně zjistíme přený průměrný výkon a spočítáme poměr cena-výkon z praktického výkonu.

assasin-creed

Vzhledem k tomu, že se jako server orientujeme na praktický výkon, netestujeme karty v umělých 3D Marcích, které dnes již o praktickém výkonu karet vůbec nic nevypovídají. Soustředíme se hlavně na nejhranější hry a orientační vzorek nejpoužívanějších herních engine pro co možná nejobjektivnější výsledky. Dnes to bude v dostatečně vypovídajícím vzorku aktuálních 12 her.

Gigabyte-8800Ultra-17

      Často mluvíme o hratelné úrovni FPS - snímků za vteřinu. Pokud se průměr snímků drží nad hodnotou 40FPS, považujeme hru za bez problémů plynule hratelnou. 40-35FPS je to hratelné ale občas zpozorujeme trhání. Průměrná hodnota kolem 30FPS pak už většinou znamená znatelné cukání a trhání hry. Kolem 25FPS je už většina her hratelná jen s obtížemi, zpomalení obrazu je velmi patrné. 20FPS je už nehratelné, repetivě je to hranice pro otrlé :). Pravdou ale je, že jsou i hry, kde třeba 30FPS nedělá problémy a pak jsou tu také hry, kde 100FPS je pořád málo. Pro většinu her ale platí výše uvedené.

Jak dosáhnout hratelné úrovně FPS? Hlavně omezením detailů, snížením rozlišení, či vypnutím optimalizací obrazů jako je AA vyhlazování. Většina současných karet s 256-bit sběrnicí a 512MB paměti dnes ale má dost síly na plné detaily včetně AF optimalizací obrazu v nejčastěji užívaných rozlišeních 1280 - 1600. Pojďme se tedy podívat na samotné testy ...       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Enemy Territory: Quake Wars (OpenGL 2.0)

V současnosti se používají dvě herní technologie. DirectX ve verzi 9 a 10 a OpenGL 2.0. V současné době je 99% her postavena na DiretX. Testujeme tedy jen jedinou OpenGL hru a tou nejaktuálnější je Enemy Territory: Quake Wars.

ET-QW

Tato akční FPS multiplayerová akce je v současnosti velmi oblíbena a tak v našem testování nemůže chybět. Využívá již hodně optimalizovaný herní engine, který nedělá ani grafickým kartám s hratelností žádné problémy ... 

et  

A jak je to ve srovnání dnes testovancýh karet od firmy ASUS?

  et-b

(Gameplay video Enemy Territory: Quake Wars)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • STALKER (DX9)

Oblíbená hra, která zanedlouho dostane pokračování. Herní engine je trochu netypický, ale dnes je již vyladěn a slušné grafické kartě nedělá problém ani s plným dynamickým nasvětlováním scény. Kromě toho že v této hře nejspíše vůbec nefunguje AA je herní engine velice dobrý.

stalker

   Výprava do perfektně zpracovaného okolí Černobylu dostane zanedlouho pokračování, které bude dějově přecházet. Herní engine ale bude stejný s dalšími optimalizacemi. Zjišťování výkonu karet v této hře je tedy stále aktuální.

stalker

stalker-b 

 

(Stalker gameplay video)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Oblivion (DX9)

Velkolepé RPG má herní engine, který bude použit v, troufám si říci, nejočekávanější hře roku - Fallout 3. Samozřejmě dozná dalších optimalizací. Základ se ale nemění, takže výkon karet bude podobný dnešnímu měření.

oblivion

Rozlehlé RPG má značně rozdílné hodnoty FPS ve městech, budovách i venku. Měříme proto v té nejnáročnější, tedy venkovních lesních oblastech. I po letech je Oblivion stále velmi náročnou hrou a v plných detailech je to hratelné jen na nižších rozlišeních.

oblivion

oblivion-b

 

 

(oblivion gameplay video)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Test Drive Unlimited (DX9)

Zástupce závodních her se skvěle zpracovaným enginem s ukázkovým využitím HDR.

TDU

Rozlehlý ostrov má různou náročnost. Ve městech klesá hodnota FPS na polovinu proti hodnotám mimo město. Měříme proto v plných detailech, které hra nabízí - HDR+4AA v příměstských oblastech, kde jsou hodnoty FPS někde mezi výše zmíněnými extrémy.   

TDU

TDU-b  

   

(Test Drive unlimited Gameplay video)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Medal of Honor (DX9)

Nejnovější díl slavné válečné hry využívá herní engine UT3. Dnes nejpoužívanější herní technologii, kterou používá a bude používat řada her. Optimalizace jsou minimální. Zajímavostí je snad jen fakt, že ve hře není možné nastavit AA.

MoHA

Atmosférická skvěle vypadající akce má řadu příznivců. Navíc testujeme UT3 herní engine v nastavení DirecX9, což zkrátka nesmí v testu grafických karet chybět. Testujeme v plných detailech ve třech nejpoužívanějších rozlišeních (nebo jejich alternativách).

moh

moh-b

 

 

(Medal of Honor: Airborne Gameplay)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • The Witcher - Zaklínač (DX9) 

Nejlepší příběhové RPG poslední doby má ale v základu i po posledním patchy poněkud zvláštní herní engine. Nicméně tvůrci oznámili na září speciální patch, který hru značně zoptimalizuje a přidá i nějaký ten další obsah. Takhle nějak má vypadat podpora.

witcher 

  Pokud si chcete užít pravý herní román, je svět Zaklínače to pravé. Připravte se ovšem, že i na silných grafických kartách to nebude občas úplně ono.

witcher

witcher-b

 

 

 

(The Witcher - gameplay)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Call of Duty 4: MW (DX9)

Nejoblíbenější MP hra poslední doby. Herní engine je dobře optimalizovaný, takže i v plných detailech si ho můžete vychutnat na relativně levných kartách.

cod4

Výkon nás v této hře zajímá hlavně kvůli zábavnému Multiplayeru, který nabízí vyvážené hraní, kde silní nemají přehnaně velkou výhodu. Prostředí je plné detailů, hraní má atmosféru. Prostě to pravé na odreagování. A jak si vedou naše karty?

cod4

cod4-b

 

(Call of Duty 4:MW - gameplay video)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Call of Juarez (DX10)

Poprvé se dnes zakousneme do DirecX10. V této hře je dodán až patchem, není to tedy nativně DX10 hra. Rozdíl mezi DX9 a DX10 úrovní detailů je ale výrazný. Bohužel DX10 je brutálně náročné.

coj 

Her s tématikou divokého západu není mnoho, ale tahle patří k těm velmi povedeným. Přesto budete muset omezit detaily a o nějakých zapnutých optimalizacích obrazu se příliš nedá ani hovořit.

coj

coj-b

 

(Call of Juarez - Gameplay)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Company of Heroes (DX10)

Company of Heroes je jedno z nejlepších RTS poslední doby. Testujeme v DX10 nastavení, které je dodáno pomocí patche. Rozdíl proti DX10 je v úrovni detailů jasně vidět, bohužel opět je to za cenu snížení FPS.

coh

Oblíbená strategická hra je v DX9 přibližně o polovinu méně náročnější než v DX10, ale když už to DX10 tam máme, proč ho neotestovat.

coh

coh-b

(company of heroes - gameplay)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • BioShock (DX10)

Notně diskutovaná hra, která opět využívá moderní UT3 herní engine. Jak se vedou karty pod DX9 v tomto herním modelu ale již víme, takže se tentokrát podíváme, jak si vedou v DX10 rozšíření. To jde zde jen minimálně náročnější než DX9, ale projeví se jen pohlednějšími speciálními efekty.

bioshock

Podvodní město vypadá v UT3 DX10 zpracování velmi dobře a již se mluví i o dalším dílu. Navíc UT3 herní engine je a bude hojně užívaný, takže výkon karet v této a podobných hrách je podobný. Naštěstí je ale velmi dobře optimalizován.

bioshock

bioshock-b

 

(BioShock - Gameplay) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • World in Conflict (DX10)

Zajímavý herní engine, který využívá jen tato hra. Disponuje i DX10 nastavením, které posouvá úroveň efektů i detailů hodně daleko. Náročnost je ale značná. I silné grafické karty zde mají celkem problémy.

wic

Z herního pohledu velmi zajímavá hra, která kombinuje vlastně několik druhů her - FPS, RPG A RTS. Rozhodně ale stojí za zahrání, i když ve vizuálně působivém DX10 nastavení si to hratelně užije málokdo.

wic

wic-b

 

(World in Conflict - Gameplay)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Crysis (DX10)

Herní testování zakončíme z pohledu herního enginu nejpokročilejší současnou hrou. Crysis se v současnosti právem chlubí nejlepším kabátkem. Vzhledem v DX10 skutečně dech beroucímu zpracování, je optimalizace hry celkem slušná. Pokud si odpustíte ultra rozlišení textur a další ultra nastavení, tak je hra hratelná na jakékoliv slušné grafické kartě.

crysis

Testujeme ale v plných detailech v DX10 pěkně na procházce v džungli. Karty dostávají pěkně zabrat.

crysis

crysis-b

   

(Crisis - Gameplay)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Teploty, spotřeba, taktování

Už tedy víme, že obě duální grafické karty jsou ta nejvýkonnější grafická řešení, které máme ve formě jediné grafické karty k dispozici. Mnohé ale jistě napadne, jak jsou na tom tyhle grafické karty ohledně provozních vlastností.

spotreba

  Nemá cenu si cokoli nalhávat. Duální řešení mají z principu jednu nevýhodu. A to je právě ta dualita. Proti jednojádrovým řešením sice nemají úplně dvoujnásobnou spotřebu, ale ta je stejně o dost vyšší. Radeon HD 3870X2 a Nvidia GF 9800GX2 si nemají vůbec co vyčítat. V zátěži mají spotřebu víceméně stejnou. V klidu je Radeon o pár desítek Wattů úspornější. Nicméně ten kdo si pořizuje takhle drahé grafické karty, tak na nějaký ten Watt se nedívá.

teploty

Se spotřebou úzce souvisí teploty. V případě obou duálních řešení jsou vysoké. Nereferenční chlazení na HD3870 X2 je teplotně trochu lepší než referenční, nicméně během testu jsme s ním měli problém s hlukem. Špatně se řídili otáčky. Když jsme to nechali v systému na automatice, tak se karta stala opravdu dost hlučnou. Nicméně stačilo stáhnout otáčky pomocí softwaru a bylo po problémech. Nevím kde je přesně chyba. Ale snížením otáček ventilátorů se teploty nijak významně nezhoršily. V případě duální NVIDIA to s teplotama je opravdu hodně na hraně. Karta silně topí, nicméně řízení otáček funguje a karta je tichá.  

  • Přetaktování

   Samozřejmě jsme se krátce podívali i na možnosti taktování. Obě karty jdou taktovat, i když se u nich rychle projeví problém s chlazením. Zejména patrné je to u duální NVIDIA 9800GX2, která je celá obalena krytem a zahřívá se dost už na standardních frekvencích. Nějaké to zvýšení o 50-100Mhz na jádrech každé karty tedy možné je, paměti mají dokonce potenciál na dalších 100-300 možná i 400MHz, nicméně problém u obou karet je chlazení. Předpokládám, že s nějakým vodním blokem by to ale problém nebyl.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Duální grafické karty - závěr

  Máme za sebou kompletní aktuální test současných nejvýkonnějších grafických karet na světě. Oba duální modely, jak ATI Radeon HD3870X2, tak GeForce 9800GX2 si pohrávají s jednojádrovými grafickými kartami jako kočka s myší. Žádná pro ně není soupeřem. Je zde i dobře vidět, že oba výrobci opravdu notně zapracovali na ovladačích systémů SLI a CrossFire na jejichž principu obě duální karty fungují. Proti minulosti tahle řešení přinášejí přínos takřka v každé hře a to jak v případě ATI, tak Nvidie.

vykon

Pokud jde čistě o souboj duálních řešení, tak není pochyb o tom, že Nvidia GeForce 9800GX2 je celkově nejvýkonnější grafickou kartou na světě. Ovšem je nutné se na výsledky podívat z dalších úhlů pohledu.

cena

   Prvním pohledem je cena. Duální ATI stojí totiž kolem 8000 korun, zatímco duální Nvidia se pohybuje někde kolem 11 000 korun. A to je už slušný rozdíl. Výkonem GeForce 9800GX2 ve většině případů kraluje, ale jsou i případy, kdy to neplatí. Navíc když už kraluje, jde zde problém s tím, že u obou grafik mluvíme o hodnotách FPS většinou vysoko nad hranicí hratelnosti. Ve většině hrách tedy není příliš rozdíl, zda jedna dává 100FPS a druhá 120FPS. Nicméně prvenství 9800GX2 nikdo nevezme. Přesto skoro o 30% levnější HD 3870X2 výkonově zaostává za 9800GX2 celkově jen o 10-15%. Pro HD rozlišení 1920x1200 má navíc už HD3870X2 výkonu více než dost a žádná jednojádrová grafická karta pro ni není soupeřem. Význam vyššího výkonu a jeho použitelnost u 9800GX2 tak trochu klesá.

cena-vykon 

  Pokud jde o provozní vlastnosti, tak si nemají ani jedna duální karta co vyčítat. Obě žerou v zátěži strašně moc a jsou to nejžravější grafické karty, které kdy byly vyrobeny. Ve 2D už to tak hrozné není, ale překvapivě je ATI o celých 30W v klidu úspornější, což se díky tomu, že grafická karta se většinu svého funkčního období nachází ve 2D režimu, celkem počítá.

  • Závěr

  Pokud máte 24" LCD, pak je pro vás jasnou volbou jeden z duálních modelů grafických karet. Nebojím se doporučit spíše ATI Radeon HD 3870X2. Výkonově je sice slabší avšak plně dostatečná. Zároveň je i levnější a celkově s daleko lepším poměrem cena-výkon. Navíc vzhledem k tomu, že zde zanedlouho budeme mít novou generaci karet, nebudete v případě přechodu na novou kartu tratit tolik. Samozřejmě pokud je vám nějaká ta tisícovka jedno, tak nic lepšího v podobně jedné grafické karty než 9800GX2, mít nemůžete a rozhodně vás nezklame. Pro nižší rozlišení jako je 1600x1200 nebo 1280x1024 je samozřejmě pořízení duální karty naprostým nesmyslem.

karty-4

   Oba duální modely zcela drtí jednojádrové grafické karty. Proč tedy i 9800GTX stojí jen něco málo nad 6000 korun je asi všem úplně jasné. Vyšší cenu prostě nemá. Nicméně jednojádrové grafické karty ještě neřekly poslední slovo. Tím posledním slovem budou s největší pravděpodobností grafické karty s jádrem Nvidia GT200, které nás přijdou navštívit už začátkem letních prázdnin. Nvidia slibuje výkon grafické karty s GT200 srovnatelný s výkonem 9800GX2. Nicméně oba výrobci už dali jasně najevo, že budoucnost grafických karet je vícejádrová. AMD už s největší pravděpodobností připravuje duální HD4870 se dvěma RV770, protože velké čistě high-endové grafické jádro už vyrábět nebude. GT200 od NVidia se také podle všeho považuje za spolední monolitické čistě high-endové jádro. Současné duální modely jsou tedy ukázkou budoucnosti, a už dnes fungují velmi dobře, i když je stále co zlepšovat.

9800GX2 

  Problémy mají oba duální modely zejména s kompatibilitou s určitými základními deskami a čipovými sadami. Ani Nvidia 9800GX2, ani ATI HD 3870X2 nefungují všude, ale na současných moderních deskách a čipových sadách, se kterými se mohou dostat do styku fungují bez problémů. Problém jsou i ovladače, na kterých se musí neustále pracovat. V případě konceptu Nvidia 9800GX2 jsme narazili i na problém při používání dvou monitorů. Karta totiž neumí v režimu SLI, ve kterém pracuje, používat oba! Musíte si vybrat, buď výkon a režim SLI na jeden nebo non-SLI na dva. U Modelu HD3870 X2 s tímto problém není, navíc v případě modelu ASUS HD 3870X2 TOP má dokonce hned čtyři DVI výstupy!

HD3870-X2-5

  Celkově jsou obě duální grafické karty výkonem s mnoha pro a proti. Ačkoliv výkonem model Nvidia 9800GX2 kraluje, což je koneckonců jeho jediný účel a poslání, je z hlediska konstrukce, použitelného výkonu, ceny a provozních vlastností, levnější ATI Radeon HD 3870X2 celkově vyspělejší a zajímavější duální grafické řešení, které však má do dokonalosti stále hodně daleko. Na konceptu duálních karet je stále hodně co zlepšovat a v současné době k nim má pořád dost lidí opodstatněné výhrady a dívá se na ně dost skepticky. Uvidíme, co přinese následující generační a vývojový krok ...     

Za zapůjčení karet děkujeme společnosti ASUS

asus-logo

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
doktor2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-28 19:23:22

GX2 je dle mého názoru karta pro martetingové účely a vyšla hlavně proto, aby Nvidia neztratila pozici absolutního high endu. Pro rozumně uvažujícího hráče jde o dost zbytečnou investici, zvláště když z kraje července vyjde 9900GTX, která bude určitě výkonnější. Četl jsem nedávno rozhovor s Igorem Staňkem z Nvidie a říkal, že spotřebou nové generace karet ve 2D režimu budeme příjemně překvapeni. Každopádně počkám a jdu do do toho GTXka, které bude + - za stejné peníze jako GX2.
Swamp [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-28 20:24:22
avatar
No teď, když vím, že za chvíli je tu GT200, tak je blbost 9800GX2 pořizovat. Ale třeba před měsícem to byla velmi dobrá koupě. Výkon mnohem vyšší než HD3870X2 (dovolím si mírně zpochybnit výsledky na ddworldu a brát jako relevantní výsledky EHW) a cena 12000,- - to není hrozné. Třeba Crysis 1920x1200 bez vyhlazování - totální smršť a zadupání do země všech ostatních karet.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-02 19:39:08
avatar
Jako jediné pro nás na DDWorldu platné výsledky beru a brát mohu jen ty naše, protože vím co jsme měřili a naměřili a že jsou správné 9800GX2 neyly nikdy o moc mnoho lepší než HD3870X2 - za výsledky ostatních redakcí, ať už jsou dobré, nebo správné, což já nevím jak vznikali, ručit nemohu ... ještě před měsícem 9800GX2 fungovala trochu hůře než dnes - než v některých hrách než Nvidia doladila ovladače ... crysis je bohužel jen jeden engine a optimalizovaný pro Nvidie takže se není čemu divit mnohem důležitější je výkon ve UT3 enginu, který se v různých podobách bude objevovat snad v každé druhé hře nevím o tom, že by engine hry Crysis se zatím někde jinde objevil, či plánoval se v dohledné době objevit, takže že tam je výkon díky optimalizacím takový jaký je je nám bohužel celkem na nic
Swamp [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-28 22:04:46
avatar
UT3 je 3x méně náročný, než CryEngine 2. Když si budu kupovat highendovou grafickou kartu, nebudu koukat na výsledky v testu, kde to jde hratelně i na kartě za 2500,-, ale budu koukat na výsledky, kde je tahle karta asi jediná, se kterou to je hratelné. Crysis je asi jediný směrodatný test výkonu téhle karty - všechno ostatní běží skvěle i na mnohem nižších grafikách, jen pro Crysis má smysl pořizovat takhle drahou GK.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-28 22:36:31
avatar
tak si hraj dokola Crysis, ostatní si budeme hrát ostatní hry )
Anonymní  2008-04-29 06:38:02

Ale on má pravdu. Logiku to má. Jestliže to jede dobře i na mainstreamových kartách, testovat na tom high-endové karty nemá moc smysl. Ono ti totiž můžebýt jedno jestli máš 70FPS nebo 90FPS. Hraješ hru a FPS neřešíš.
LuckyJosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-29 07:45:11
avatar
spis by se hodilo testovat pro high-end v typickym rozliseni a nastaveni takze 1920x1200 a vyse + 4xAA,16x AF nebo a to by bylo jeste lepsi se zkusit zamerit i na nejkvalitnejsi mozne typy AA apod to prave ani nikde moc neni ale pro uzivatele by to mohlo byt prinosem protoze typu ruznych AA nabizi nove karty opravdu spoustu a standartni 4x AA neni zrovna nejvyhodnejsi..
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-29 15:25:11

No jo ale kvoli jednej hre, kupovať kartu za 12000Kč ja som si crisis zahral a nejak ma svojim dejom nenadchol( su ovela lepšie hry ovela lepšim dejom). Takže kvoli dvom hodinam co som hral crisis si nebudem kupovať za 12000Kč kartu zo spotrebou 250W, ked na ostatne hry na engine UT3 my stači bohate karta za 3000Kč zo spotrebou 80W
Indy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-29 18:00:48
avatar
Jenze Crysis je predzvesti her co prijdou... Je treba myslet i na budoucnost, pokud tedy nekupujes kartu kazdej pulrok. treba Far Cry 2, ten vypada, ze bych si kvuli nemu grafiku koupil a koupim...
vagi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-29 19:35:48
avatar
Crysis je na oko sice lahodící, ale jaksi (podle mě) optimalizovaný na jednu stranu...nVidii!...ale to jen tak naokraj. Podle mě je takřka stejně vypadající...ale lépe optimalizovany pro obě strany engine, který používá UT3.
Solitary [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-30 14:43:36
avatar
Stalker ma taky logo Nvidia, a presto ocividne na ATInach beha lip, protoze X2ka tam GX2 slusne prohani... to bude nejspis hlavne diky absenci AA.
vagi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Výkonnější CPU... 2008-04-28 19:28:28
avatar
Možná by nebylo od věci, otestovat tyto dva "giganty" na nějakém lepším CPU...aby se vidělo, jaký má výkonnější procesor přínos u nejvýkonějších karet. Nebudem si nic nalhávat, ale ačkoliv je X2 dostatečně silný procesor...na tyto karty již nemusí být dostatečný. Rád bych se přesvědčil názorným testem. Jinač pěkné počtení!
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-28 19:32:23
avatar
na takovém testu aktuálně pracujeme, sám uvidíte, že význam CPU dnes není ve hrách nijak významný a náš Athlon X2 na 3,2GHz je velmi výkonným CPU a plně dostatečným na jakékoliv grafické řešení ... budete možná překvapen jak málo vám přidá nataktování třeba Core na 4,0Ghz - hry jsou dnes o grafice ne o procesoru v tom má NVIDIA pravdu ...
vagi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-28 19:49:46
avatar
Už se na ten testík těším!
Swamp [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-28 22:14:04
avatar
Já také. přeci jen bych řekl, že na multiGPU systémy Athlon X2 na 3,2GHz prostě nestačí. Ten procesor odpovídá cca E8200 na základním taktu. Opravdu by testům highendových karet slušel i highendový procesor. Q6600 stojí ... 4500,-? Nataktovaný přes 3GHz bude rozhodně silnější, než tenhle X2.
Indy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-29 18:02:14
avatar
Problem je ale v RAM, 2GB je malo... Proto jsou bohuzel testy na DD Worldu trochu zkreslene...
vagi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-29 21:00:45
avatar
Máš své tvrzení něčím podložené, nebo je to jen výkřik do tmy??
LuckyJosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-29 21:45:09
avatar
no 2gb stale postacuji..jenom 2 hry mi zabiraji se systemem vic nez 2gb pameti..crysis a gothic3 ale vzhledem k tomu crysis ktery tu dd testuje by jeste 2gb navic urcite neuskodily
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-29 22:07:22
avatar
Je vic her ktere vyuziji 2GB RAM - SupCom a CoH a nektere dalsi si sami o sobe vezmou 2GB RAM.
LuckyJosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-29 22:35:52
avatar
je taky rozdil jestli jedes pod vistami nebo xp coh i supcom se mi v pohode vlezou do 2GB..1.85 u prvni a 1.69 u druhe jmenovane
Swamp [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Rozlišení 2008-04-28 22:10:34
avatar
Jinak test celkem dobrý, ale, když testujete tophighendovou kartu, která je svou pozicí na trhu přímo a jasně určena pro extrémně vysoká rozlišení a detaily, proč testujete raději lowend 1280x1024 než tophighend 2560x1600? 2560x1600 sice běžný uživatel neocení, jak jsi sám napsal, ale uživatel, který si bude kupovat nejvýkonnější GK na trhu, 2560x1600 ocení mnohem spíše, než 1280x1024.
wydlosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-28 22:29:44

Naprostý souhlas, tyhle monstra si žádají testování v adekvátním rozlišení. Kvůli 1280x1024 si nikdo nebude kupovat grafiku za 11k, když by mu v tomhle rozlišení v 95% her bohatě stačila karta za 4k.
/ještě málá prosba na autora, šly by zveřejnit logy z frapsu? Případně do recenze doplnit minimální hodnoty FPS?
LuckyJosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-28 22:45:18
avatar
taktez souhlasim..sice tady DD pro pro kolik uzivatelu bude mit prinos testovani v takovem rozliseni..pravda pro mnoho ne..ale kolik lidi si tuhle grafiku koupi??no??ja bych rek ze mnoho ne
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-28 22:46:59
avatar
proto to testuje v tom 1280x1024 aby ti co si to nekoupí viděli si to mohli srovnat s tím co si koupí
Jorn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-29 11:51:26

Imho zbytečný. V rozlišení 2560x1600 na high detaily budou DX10 hry prostě nehratelný na čemkoli, tak k čemu ti bude vědět, že 3870X2 dává 4 fps a nVidia 5 fps?
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-28 22:16:17
avatar
Na to že je radeon na lepší výrobní metodě 55nm vs 65 nm tak je v brutální zátěži slabší i o 20-30 procent (Crysis) a přitom žere víc než GX2 Mně to teda tak skvělá karta nepřijde Ten rozdíl 10-15% to je dost optimistický odhad Ovšem cena o 3 tisíce nižší je adekvátní, 25% menší výkon si žádá o 25% nižší cenu.

Mimochodem, ještě před pár týdny se tady horovalo, že jen kvalitní a nadupaný procesor dokáže nadupanou grafiku nakrmit v souvislosti s 8800GTX, a najednou Athlon X2 je dostačující pro tahle monstra?

Testovat tuhle kartu na něčem slabším než quadcore je totální nesmysl, kdokoliv dá 10000 za grafiku, dá s klidnem i 5000 za čtyřjádro.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-28 22:42:46
avatar
Uvidíme ... nejspíše v dalším testu už bude použit X4 Phenom, ale že by se nějak zvedly hodnoty se netěšte, v jednom má NVIDIA pravdu - na CPU ve hrách oravdu tolik nezáleží. Každopádně DDWorld nekrade, musím něco domluvit s partnery kdo co zapůjčí ... snažíme se, co to jde, ale pořád to táhnu sám bez finančního krytí, takže nechtějte po mě zázraky ....
LuckyJosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-28 22:43:57
avatar
tak aby byl aspon na tech 3GHz...hry zatim tezi mnohem vice z frekvence procesoru nez z poctu jader
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-28 22:48:12
avatar
jo měla by to být B3 revize, tak ji nebudeme šetřit
Anonymní  - ATI vs. nVIdia vyrobni proces 2008-04-29 06:41:28

Ano. TOTO já říkám pořád. Je to záležitost mnoha let dozadu. Uvědomte si, že ATI má tradičně o stupeň lepší výrobní proces a přesto tradičně více žere a má lehce horší výkon. Tohle není zanedbatelný ukazatel a o něčem to vypovídá
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-29 16:02:27

No jo, ale ma to aj iny uhol pohladu, AMD ATI su priekopnici. AMD ATI su jedina firma čo niečo vivija a testuje, samozrejme že sa niekedi popalia. AMD ATI su optimalizovane na 64bit a DX10 + SSD disk v RAID.
NVIDIA sa vydalo cestou že je optimalizovana pre DX9 a podporuje niečo s DX10. NVIDIA taži s toho že niesu hry na DX10 (aj nove 9900 budu postavene na dva roky starej architekture ) ano ani crisis nieje na DX10, ale na DX9 ma nejake nove prvky, ale ide stale na DX9. ATI ma smoju 32bit a DX9 nieje to na čo je stavana a upravou dosť straca z vykonu. Vyvoj softwaru drži v rukach NVIDIA takže je jej to jedno hry su optimalizovane pre nu a ATI sa musi prisposobiť, preto NVIDIA s horšou zastaralou technologiou, či architekturou ma na vrch. Jednoducho povedane F1 stihačka nevyhraje aj ked je 10x rychlejšia a znesie aj 9G, ale na okruhu je jej to naprd
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-29 16:14:21
avatar
Taky jenom blázen by se přihlásil do F1 se stíhačkou že Co je Ati platný údajný technologický náskok, když ve finále dosahuje horší výsledky

Když se jede na výkon, raději si vezmu 30 let starý Porsche nebo GTI než nejnovější 1,2HTP Fabku ))

Ale ATI není stíhačka, teda stíhá, ale spíš nestíhá že Ati je ten druhý vzadu, co svůj nižší výkon omlouvám technologickým náskokem Větší pitchovinu jsem fakt neslyšel Není divu že marketing NV může plácat cokoliv a prodává a prodává

Možná si ATI experimentuje na neprobádané půdě, ale to by měli dělat v laborce a ne to zkoušet na zákazníkách Možná odhadli blbě nástup DX10, ale to je holt business Zatím to ale vypadá, že ani na DX10 hrách navrch nemají.
LuckyJosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-29 16:37:03
avatar
aha..vzdycky je ati ten prukopnik..vzdycky ma technologicky navrch..no ale kdo prvni prinesl do sveta PC unifikovanou architekturu a podporu dx10 rozhrani??no kdo??nebyla to nahodou ta horsi zastarala architektura nvidie??hlavne ze ati prisla s dx10 o pul roku pozdeji..ale vzdycky to je prukopnik kterej zene vyvoj dopredu..no tyhle keci fakt miluju
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-29 17:46:08

Prečti si to este raz, GPU 8800 podporuju len určite časti DX10 nie všetko, na trhu nieje žiadna hra, ktora by bola naozaj robena na DX10 všetke su robene na DX9 a potporuju niečo s DX10 to je vyhlasenie NVIDII to nemam s vlasnej hlavi Až ATI ma plnu podporu aj architekturu na DX10, ale je im to na prd ked žiadna hra nieje vyložene na DX10, preto som dal ako priklad Formulu 1 a stihačku ATI su na prd ich schopnosti lietať ked sa zavodi na asfalte NVIDIA s aerodinamiky viuživa len pritlak . NVIDIA si to uvedomuje ale nikam sa neponahla lebo vyvoj ma vo svojich rukach a vie, že hry skvor ako na buduci rok čo pojdu čisto na DX10 nebudu a preto na to kašlu. Svoju GPU na DX10 si vyvijaju v laboratoriu. Celkovo AMD ma sklon ked niečo je ako tak konkurenčne schopne tak šup to na trh či Phenony alebo 2900 3870 a potom to vyladuju.
Anonymní  2008-04-29 20:02:00

Nic ve zlém, ale jestli se chceme bavit o technollogickém průkopnictví, proč sem taháte 3D API Microsoftu. To je přece úplně něco jiného. ATI nevymyslela DirectX a DirectX sám o sobě není žádný technologický zázrak. A pokud vydávám kartu v roce 2007, a musím si vybrat mezi DX9 nebo DX10, jen hlupák upřednosťnuje DX10. A to z prostého důvodu. Až se DX10 rozšíří, bude tady další, nebo ještě další a nebo ještě další generace, a HD38x0 budou zastaralé ořezávátka. Tak k čemu to?
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re: Bennie 2008-05-02 14:07:26

To ze tu par diskuteru(LJ, dd.joke atpdb.) stale fanaticky veri ze "kvalitni a nadupany CPU dokáže nadupanou grafiku nakrmit v souvislosti s 8800GTX" neznamena ze tento nazor zastava vetsina diskuteru, mimochodem pokud budes pozorne prohlizet testy jinych webu(dokonce i Bckovy PCT uz to prokazal) tak zjistis jak jsi se nechal temito lidmi opit rohlikem. Ano CPU take zvysuje vykon ve hrach, ale nikterak drasticky jako GK resp. pokud vemes bezne CPU dvoujadro za 2k a beznou GK za 2k a zjistis ze mas 4k na novou sestavu vice(z neceho zbylo, darek atpdb), tak je daleko efektivnejsi pridat 4k na vykonnejsi GK nez ty penize pridat na vykonnejsi CPU, a ta sama krivka efektivity je do rozdilu 20k.... Dokonce bude efektivnejsi nechat si 2jadro a quadSLI/CF nez extremni 4jadro a "obyc"SLI/CF(v tomhle pripade by dokonce byla tato sestava drazsi nez 2jadro a quadSLI/CF), jde tu o efektivitu vynalozenych prostredku a dneska uz v teto kategorii vedou GK, nikoli CPU. Jinymi slovy dam priklad: Q6600/9850x4(4,8k) + HD3650(1,3k) = cca 6100 Kc a vykon "nic moc", a E220/4450+EEX2(1,6k) + 3870/8800GT/9600GT(4,5k) = cca 6100 Kc a vykon nekolikanasobne lepsi... Uz si rozumime?

Na dnesni hry staci jakekoli dvoujadro 2,4GHz+ jelikoz dnesni GK karty jsou tak VYKONNE a jelikoz minFPS navysenim jader a frekvence CPU nezvysis(stale nizka propustnost RAM, musis nekolik let pockat na nekolikanasobne vykonne operacni pameti) a pouze tim navysis maxFPS tak ten prinos je mirne receno diskutabilni. A jeste k tomu dneska je doba takova ze za priplatek 5-10k zvysis maxFPS daleko vice vymenou ci pridanim GK(dokonce v radech nekolika rozliseni na max detaily), nikoli frekvenci a poctem jader u CPU(nedocilis ani hrani hry ve vyssim rozliseni na max detaily)....
Anonymní  2008-05-02 14:26:25

No vy jste mi tedy génius. Samozřejmě, že ke kartám typu HD3650 nebo HD3850 můžete dát jakékoli dvoujádro. Protože ony tu kartu skutečně nakrmí. Jenže u oblud typu 8800GTX nebo třeba 2x HD3870 CF už to jedno není. Nějaký 4400EE vám to bude pěkně brzdit
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re: dd.joke 2008-05-05 13:40:52

Co neni jedno? Ze kdyz k HD3870X2 vymenite dvoujadro na 2,4Ghz za ctyjadro na 3,2Ghz ze Vam napr. v crysis sice stoupnou maxFPS cca o 5-10 bodu ale nezbavite se minFPS(to je dano rychlosti HDD a RAM a bohuzel i OS) a zaplatite za to 28k Kc navic ani nemrknete(resp. pote zaplacete)...

Daleko vice docilite kdyz misto radobyupgrade(viz vyse) poridite dve HD3870X2 a z hlediska minFPS je uplne sumak jestli pojedete na dvoujadre 2,4Ghz ci na dvoujadre 5Ghz ci na ctyrjadre 2,4Ghz ci na ctyrjadre 4Ghz... A pri dvou HD3870X2 Vam muze byt ukradene jestli v CS 1.6 ci source mate 1000FPS s dvoujadrem 2,4Ghz ci 1200FPS s ctyrjadrem 4Ghz... Proste CPU zvysuje POUZE maxFPS, nikoli ze by jste se zbavil negativniho vlivu minFPS(resp. ano ale v tak zanedbatelne mire(proste to stale na stejnych mistech skubne) ze to rozhodne za ty penize nestoji).....


Ja se tu bavim o realnem prinosu za dany obnos penez, a ten prinos nejnadupanejsich CPU(QX9770) je proste sporny pro domaci a nonprofiherni pouziti, dalsi pridavna GK a budto zadny ci dejme tomu i mirny upgrade CPU je nekolikanasobne efektivnejsi a zaroven i nekolikanasobne levnejsi, tot cele, dneska uz se situace s vlivem CPU obratila, uz to neni takova pravda a upgrade do 30k se vyplati vice do grafickych karet nez do CPU...

PS: Ani E4600 ani 4850e(Vami zminovana 4400EE nesplnuje ozkouseny limit 2,4Ghz) nebudou takovou brzdou aby zpusobovali vice minFPS(vykonovych propadu) nez Q9300 ci ostatni drazsi modely a maxFPS budou i s levnymi CPU velmi vysoke(i kdyz samozrejme ne tolik co nejsilnejsi CPU)...
sviftcz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-28 22:28:20
avatar
Sláva předraženým přímotopům
Pr3d1t0r [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-28 22:46:44

No co, když si člověk spočítá kolik protopí takk si pořídí jednu takovouhle grafiku a hned je v pokoji příjemný teplo a nemusí vydávat další peníze na topení. Když k tomu člověk přidá nějaký slušný crt, který taky nejsou chladný tak má v pokojí příjemných 25 stupňů.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-28 22:53:02
avatar
26°C přesně ... měl jsem tu duální 9800GX2 v PC a mám dvě 21" CRT peklo ... musím mít stále otevřené okno a dveře
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-29 16:13:57

To my hovor v kanclu mame 4 PC na 3D modelovanie, high štvoriadra aj poriadne žhavou GPU k tomu 24" LCD jedna zostava skoro 500W, aj v zime s vypnutim kurenim sme mali v kancli 28°C
LuckyJosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-28 22:42:50
avatar
9800GX2 nema smysl kupovat..za 10 klacku koupite SLI 8800GTS 512 a to je podstatne vykonejsi a levnejsi
SpeedyDevil [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-28 22:55:19

a studenejsi


jinak DD : hezkej testik me se celkem libil vlastne ti nemam co vytknou jen bych mozna testoval s originalnim chladicem ne tim upravenym asusem (z vyroby) kerej fouka do case chtel bych vedet teploty originalu
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-28 22:58:43
avatar
v grafu máš i teploty s referenčním chlazením ;) to je ta druhá HD3870X2 v testu ;)
SpeedyDevil [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-28 23:01:47

ha sem si nevsim ty jo zajimavy rozdil byhc do toho ani nerek a este bych mel dotaz njde na X2ku upevnit 2x accelero stylem ze jedno bude smerovat dolu od karty a jedno nad kartu?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-28 23:06:19
avatar
tak to bohužel orpvadu nevím ... řekl bych ale že ne
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Nerozumim tomu... 2008-04-28 22:46:52
avatar
...proč ty karty vyšly na konci zimy a ne před ní. To bych z ekonomických důvodů domácnosti uvažoval o koupi, takhle ne
SpeedyDevil [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-28 22:57:31

proc mate takovej sklon kupovat porad silnejsi a silnejsi pocitace co sou jako primotopy ja mam asi sest let duron 1.2ghz 256mb ram a ati 9600SE 128 mb ap orad nejak vychazimea dokonce tomu staci 225W zdroj kerej by nenakrmyl ani tuhle kartu samotnou
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-28 23:01:01
avatar
nevim .... většinou už pro ten pocit To je jasko by si se měl zeptal, proč chci auto s motorem o výkonu 500 koní
SpeedyDevil [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-28 23:03:21

to ej jasny ses podnikatel a chce vyvalit co nejvic za benzin
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-28 23:05:42
avatar
No já bych s ním ani nejzedil moc ... to je to samý jako s PC - mám jeden z nejvýkoějších PC co lze sestavit a píšu na něm články skoro nehraji ...
SpeedyDevil [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-28 23:06:41

a neams doma neco co by muj duron nahradilo ap odaroval bysD

Otazka 2: co mas za masinu?
Rimmerak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-29 12:03:20

Tak to jsme asi dva :-) Mám 5000+BE momentálně na 3300MHz a 95% času si články čtu :-D, no do toho Winamp, aby se neřeklo.
Je to prostě pro ten pocit. Nic by se mi nespomalilo, kdyby jen na default 2,6GHz, ale když stabilně funguje na 3,3, mám pocit vítězství :-) Na hlučnost to nemá vliv, mám Reserator...
LuckyJosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-29 13:15:11
avatar
tak to ja mit takovy auto tak si jezdim kazdej tejden jen tak na okruh mam ale zatim jen xsaru tak i kdyz ji davam poradne zabrat je to malo no
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-29 16:54:36
avatar
Hihi copak na okruh to by se to roštovaly roštěnky na takovou slintací káru Škoda že motory nejdou tak snadno přetaktovat jako procesory a grafiky a ten upgrade leze dost do prachů
LuckyJosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-29 18:32:36
avatar
njn mi chudi taktujem pc a ti bohatsi si zas ladi auta
Kwazzy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Kablik u 9800GX2 2008-04-29 13:41:31
avatar
Recenze a testíky jsou úplně parádní. To asi nemá ani smysl to chválit. Dlouho jsem nečetl takovou parádní prácičku. Muselo to dát hodně práce. Mám ale otázečku. Kam se instaluje ten kablik u 9800GX2 a jakým software se ovládá?
Solitary [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-29 15:49:47
avatar
Je pravda, ze nataktovana GX2 nema vubec zadny vykonovy narust?
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-29 17:44:27
avatar
jo je to pravda...a HD3870x2 ten nárust má taky v řádu několika procent.OC prostě nemá smysl.jediné kde je to malilinko znát je 3D MARK 06
Kwazzy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Propady výkonun duálek 2008-05-15 13:59:36
avatar
Kartičky to jsou vcelku parádní, mrzí mě ale obrovské propady v jednotlivých částech hry, konkrétně Crysis. Na konci hry se to nedá hrát. Měl jsem jak 3870x2 tak i 9800GX2. Atině shořelo jedno jádro, nVidia to sice vydržela, zato já v tom veru nevydržel. Počkáme na 9900GTX, nebo 4870 ... doufám, že to už budou mít doladěné.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!