Gigabyte i-RAM –nejrychlejší „pevný disk“ na světě?
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 02 květen 2008
ikonka-iramŘekněme si narovinu, pevné disky jsou největší výkonovou brzdou počítačích a je jedno, jak rychlý disk si myslíme, že máme, tedy pokud nemáme i-RAM ...

 

 

Firma Gigabyte nabízí již delší dobu unikátní řešení, které výkonově jakýkoliv pevný disk, včetně nejrychlejších SSD zadupe do země. Přitom je to velmi jednoduché. Gigabyte nám nabízí rozšiřující kartu do PCI, která obsahuje čtyři sloty pro paměťové moduly. Celé tohle slouží jako pevný disk a připojí se to pomocí SATA portu. A jaký je výkon?

gb-i-ram-2

 

Server X-bitlabs otestoval toto zařízení proti několika soupeřům. Nechyběl mezi nimi standardní 7200ot pevný disk, rychlé i pomalé SSD disky a nejvýkonnějším klasickým diskovým řešením v testu je 15 000ot disk.

i-ram-vykon-1

 

i-ram-vykon-2

Výkon i-RAM je fantastický ve všech ohledech. Odezva disku je méně ne 0,1ms! Rychlost čtení a zápisu je naprosto fenomenální. Uvědomíme-li si navíc, že bohužel Gigabyte i dnes stále nabízí starší verzi tohoto zařízení, které podporuje jen SATA 150 a hlavně je možné osadit jen starší paměti DDR, je to opravdu zajímavé zařízení s velikým potenciálem. Gigabyte prý navíc chystá novou verzi pro stávající moduly DDR2 a podporu SATA 300, čímž by se rychlost a výkon zařízení ještě podstatně zvýšila.

i-ram-vykon-3

i-ram-vykon-4 

Celé zařízení má ještě drobnou funkční nevýhodu v tom, že jako pevný disk si bohužel data pamatuje po vypnutí počítače jen po omezenou dobu, kdy má karta na sobě baterii, která napájí moduly a vydrží přibližně 15 hodin. Je ale možné jednak přikoupit baterii, která podstatně prodlouží dobu, kdy si celé zařízení data uchová. Nebo lze všechno jednoduše překopírovat před vypnutím na klasický pevný disk a pak to tam opět nahrát. Říkáte si, že cenově to asi nebude žádný med? No, není to nejhorší.

gb-i-ram 

Samotná karta Gigabyte i-RAM stojí kolem 3000 korun s DPH. K tomu samozřejmě musíte koupit paměti. Na této verzi jsme omezeni staršími DDR moduly, které se dělají dnes jen v 1GB provedení a to nás vyjde ve 4GB na nějakých 2500 korun. Sečteno a podtrženo - 4GB pevný disk s fenomenálním výkonem, vedle kterého vypadá standardní pevný disk jako Trabant vedle Bugatti Veyron, můžete mít za cenu kolem 5500 korun. Doufejme, že Gigabyte vyrukuje co nevidět s novou verzí pro DDR2 paměti, kde bychom mohli klidně osadit 8GB, což už by pro operační systém a základní software bylo dostatečné. Uvidíme, s jakými inovacemi přijde Gigabyte u druhé verze tohoto velice zajímavého řešení. Jak vypadá start systému Windows XP na takovém zařízení, můžete vidět na následujícím videu:

7s po zapnutí počítače jste na ploše a můžete pracovat!

PS: Zařízení není žádná novinka, známe ho již 2 roky. Objevil jsem jen nový test, kde jej porovnávají s nejrychlejšími HDD zařízeními, jako jsou nové SSD disky, nové HDD včetně 15000ot atd. Je tedy dobré si ukázat, jak rychlá ta nová zařízení vlastně jsou v porovnání s touto, dnes již cenově přístupnou záležitostí ;)

Zdroj: Xbitlabs

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
LuckyJosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-02 14:56:38
avatar
uz sem se tesil ze to bude novinka o nove verzi s podporou DDR2 pameti a ono ne hovori to jenom o vykonu dyl jak 2 roky staryho zarizeni pouziti dnesnich superlevnych DDR2 pameti tedy nehrozi (8GB mate tady za 3500) a stale tu je problem s napajenim ktery se da vyresit mnohem lepe...ale nova verze pokud se podari dovest k dokonalosti (DDR2, SATA2, vice slotu pro RAM) tak ji mistecko ve svym PC rad udelam..zas tak drahy to neni a na systemovy disk tech 16GB bude stacit
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-02 16:01:59
avatar
"Shodou" okolností zrovna ten samý outdate článek s úplně stejnými fotkami byl 7.10.2005 na svethardware.cz.

EDIT: akorát navíc tam bylo video s benchmarkem 4 těhle srandiček v RAID 0: http://youtube.com/watch?v=01zgSiXS794&feature=related
Onecar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-02 15:59:34
avatar
Správně, je to ohavně staré, někdo objevil Ameriku :-).
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-02 17:05:25
avatar
já taky neříkám že je to novinka, jen se objevil nový testík, který to porovnal se současnými zařízeními, které se na nás v oblasti HDD chystají a myslí si, že jsou rychlé
Neznámý  2008-05-02 18:47:18

naprosto souhlasím, tuhle věcičku mám už delší dobu vyhlídnutou a jenom čekám až bude DDR2 verze. Opravdu nechápu, co jim u gigybtu tak trvá :/ Naposled jsme po to m pátral asi před měsícem, když jsme chtěl absolutně tichý disk do htpc s rychlym startem aby s enemuselo uspávat. Ale furt je jenom tohle no JInak až bude ddr verze, tak neváham a ihned nakupuji ;)
Nephilim [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-02 15:04:26
avatar
Ja mam na toto zálusk, ale na DDR to nekupim, ked to bude na DDR2 tak idem okamžite dotoho, Gigabyte dodavame, budem mat dobru cenu... takze uz sa tesim...
doggie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-02 15:11:31
avatar
ja bych to taky na systemovej disk klidne bral...akoratkdyz to vydrzi jen tech 15h a pojedu treba na dovcu tak se mi smaze system ne? teda jestli jsem to spravne pochopil
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-02 15:16:37
avatar
Az bude verze pro DDR2 (popr. pristi rok pro DDR3) tak si rad neco takoviho koupim.
Hlavaja [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - výdrž 2008-05-02 15:31:52

Karta vydrží uchovat data 15 hodin vytažená z PC nebo v PC odpojeném od elektriky. Pokud je PC jen vypnutý, tak je na PCI slotech stále zachované nějaké minimální napájení, díky kterému není baterie potřeba. Aspoň takhle jsem to někde četl
Dominik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-02 16:08:56

Vyzera to velmi slubne. Urcite si pockam na tu novu verziu a tiez na jej cenu. Myslim ze 4GB mi bude stacit na XP, cize neni co riesit, no cenu celeho tak pocitam okolo 5000sk
fun.Tomas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re:výdrž 2008-05-02 15:57:52

s tou výdrží se to má tak, jak píše Hlavaja. Ve sto let staré recenzi na Anandtechu píšou, že jsou pouze tři případy, kdy to běží na baterku:
1) když máte kartu venku ze slotu
2) když máte odpojený zdroj od desky
3) když máte vypnutý zdroj(přepínačem)
Takže to s tou výdží bych fakt moc neřešil, 16 hodinové výpadky proudu snad nemá ani ČEZ
Zbycho [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-02 16:09:19
avatar
Joj, přes dva roky stará novinka, tu jsem o tom četl poprvé Odkaz . Fakt už by měli u Gigabyte jít do sebe a pohnout kostrou, v době nástupu DDR3 oni straší s DDR1 a pouhými max. 4GB. Takhle jim uniká hodně potenciálních peněz za výrobek. Za verzi s DDR2 bych taky velmi rychle vyměnil systémový disk. a kdyby tam bylo 8 slotů na DDR2 (4GB / 2moduly RAM A-Data stojí něco přes 1600Kč = za 4 sady suma 16GB je cca 6400Kč) a komunikovalo by to přes PCI-E (ale nemusí ta SATA 300 by i zatím stačila) a byla přiložena SD karta pro zálohování při vypnutí (cca 3600 Kč za 16GB verzi)... No nebyla ba to zas tak levná sranda, ale kdyby to na trhu bylo, tak šetřím, šetřím
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-02 16:28:47
avatar
Ja spis nechapu proc tohle nevydaj spolecnosti ktere RAM vyrabi - pro ty by to moh bejt vybornej kseft....
Menethor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-02 16:07:27
avatar
Tak to je velmi dobry napad, jen by to potrebovalo aby se toho chytili i dalsi vyrobci a trochu tenhle koncept doladili a smrskli i cenu o neco niz. Vim, ze 3000 neni za takovyhle vykon moc, ale kdyz se na to podivam, tak jde vlastne jen o pametove sloty, baterku a radic za 3klacky je to vic jak dost. Taky by mohli udelat sloty na pameti z obou stran aby se tam toho veslo vice.

Jedinej problem vydim v tom nebezpeci ztraty dat. Spise by to chtelo nejakou co nejlevnejsi (pomalou) NAND flash pamet, na kterou by se to pri vypinani pro jistotu ulozilo. V pripade ztraty dat by se nacetly pri startu a pokud ne jelo by to rovnou. Tim by se docililo skoro takovy bezpecnosti jako u klasickych disku a rychlost by zustala. Jenom vypinani pocitace by bylo pomalejsi a zapinani pri "havarii" tez. Jo a vlastne by ani to vypinani nebylo tak moc pomaly, kdyz by se zapisovalo jen to, co se za provozu zmenilo.
petrsuchy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-02 18:29:24
avatar
Spis bych tam vrazil nakou proste pridavnou pamet ktera je schopna si data udrzet a kdyby ta karta zjistila ze je bez napajeni tak by z baterky mela snad dost energie aby vsechno zkopirovala do ty pridavny pameti.
lukas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-02 16:29:23
avatar
Na Fusion ioDrive to nema.
Hlavaja [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-02 17:05:31

S trochou snahy by ho mohla verze 2 strčit do kapsy, stačí místo SATA použít PCI-E a rychlost by byla teoreticky zase někde jinde.

Jinak mi ten io Drive příjde až na cenu fajn.
LuckyJosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-02 17:23:06
avatar
no jo ale tohle si aspon ja muzu koupit za cenu fusionu sezenes novou masinu nebo jeste docela slusnou jetou karu..to je podle me lepsi investice
aPk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-02 16:57:25

Docela se divim, ze se to objevilo tohle, kdyz je to ukrutne stare, spise bych cekal zpravu o memristoru, ktera snad vcera nebo predvcirem obletla svet Sice to je vec ktera by se ve vetsim mnozstvi mohla objevit (tedy pameti postavene na memristoru apod.) az tak za nekolik let a este draze, ale ma mnohem vetsi potencial a je to super objev
Simax85 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-02 17:02:37
avatar
Je to staré, já sem to četl někdy 2 roky zpět snad v nějakém Score.... Bral bych to jedině jako DDR2, použil bych stávající a koupil více rychlejších.... a s pamětí těžce přitlačit na Vistu je i 8Gb žalostně málo
Onecar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-02 18:18:29
avatar
Je to tak, na Vistu bychom potřebovali těch slotů alespoň 4 (4*4 = 16GB), jenže modul o 4GB kapacitě je i dnes docela drahý, líbilo by se mi 8*2GB.. 16GB na systém stačí bohatě.
pfhawk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-02 18:31:27

srry za odkaz na konkurenci, ale tohleto by vyresilo problem s uchovavanim pameti po vypnuti i s kapacitou Odkaz
problem je, ze to vymysleli ted, takze chvili bude trvat, nez to pude do produkce. alespon se muzeme tesit na svetle zitrky
Kalasnikov [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-02 19:39:41
avatar
frčí to pěkně na druhou stranu po instalaci XP mi najede 7200 ot WD za 15 vteřin takže taky nic hrozného :-)
Squad_leader [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Frajeřina 2008-05-02 20:13:17
avatar
Anonymní  - Filesystem 2008-05-02 20:14:18

Odhaduji, že tohle řešení nebude to pravé ořechové. NTFS Filesystem asi nebyl navržen pro paměťové uložiště, ale jako systém pro plotýnkové disky. Takže ten sysém bootuje rychle spíše Windows navzdory a NTFS to pravděpodobně brzdí. Ovšem vzhledem k tomu jaká je ve windows podpora nonWin filesystémů s tím nic udělat nepůjde...
Miri37 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Šok 2008-05-02 22:58:05
avatar
Pod hlavičkou aktuality jsem čekal víc než tzv. archeologický nález s poznámkou možná bude něco novějšího někdy.
eoden [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - RamDisk 2008-05-02 23:22:54
avatar
jen pro zajimavost pokud is někdo chce sam ten výkon vyzkouset tak zkuste program RamDisk ktery vlastně vymezí část vaší RAM a udělá z ní disk.

výsledky na GEIL DDRII 800 cl4 2GB
-pro disk sem vymezil 512MB

-čtení až 1325,4MB/s průměrně 1020,7 MB/s
-(nemuzu ted rozchodit cteni u Hdtach) ale minule jak sem to testoval tak ro bylo o par bodu meně.
Dominik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - dakujem dobry clovek 2008-05-03 12:24:03

Velmi pekne dakujem za typ. mam 2GB ram a vyclenil som si 1GB. Zmesti sa mi tam nejka verzia XPcka?
c0r0ner [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 7s 2008-05-02 23:48:14
avatar
Citace:
7s po zapnutí počítače jste na ploše a můžete pracovat!
Asi neumím počítat, ale 7 sec po zapnutí teprve začíná boot z "disku". Ale i tak je to mazec!!
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-03 00:15:00
avatar
Pokud chcete nekdo kvalitni zdarma RAMdisk tak tady je peknej clanek spolu s linkem pro stazeni : http://www.mydigitallife.info/2007/05/27/free-ramdisk-for-windows-vista-xp-2000-and-2003-server/
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-03 07:35:19
avatar
Umí tenhle progámek mapovat jako ramdisk paměť nad 4GB ?
Např. 4GB pro systém a od 4GB výše jako ramdisk?
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-03 11:41:49
avatar
Pokud ten tvuj OS vidi tu pamet (coz v tomhle pripade znamena 64bit OS) tak jo.
Anonymní  - blbost 2008-05-03 13:07:20

Samozřejmě že neznamená. Unixy jsou schopny plně fungovat již mnoho let na 32bit CPU Intelu s plnými 64GB RAM. Opět si nevidíte dál než na konec svého dvorku s vývojově zaostávajícími Windows
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-03 14:44:16
avatar
Co takhle ze by sis to precet parkrat znova - jasne tam pisu ze je podstatne aby tu RAM tvuj OS videl a jelikoz 95% lidi ma windows tak sem tam napsal tu poznamku o 64bitu - serverovi verze Win taky dokazou pouzit PAE bez problemu ale nevidim duvod pro zustavat u 32bit systemu kdyz ma nekdo PC s 4+GB RAM
Anonymní  2008-05-03 15:31:28

Cituji: "Pokud ten tvuj OS vidi tu pamet (coz v tomhle pripade znamena 64bit OS)"

Vzhledem k tomu, že na servery typu DDworld chodí cca 10-15% uživatel non-win systémů, tak je vaše tvrzení poněkud troufalé nebo Hulánovské. O duvodech zustavat u 32bitu byt vami zde nespekuluji. Vykladate tady totiz, jaka je zbytecnost 32bit system jen proto, ze Microsoft se uracil vydat 64bit OS. Desktopove Widle neumi vic jak 4GB RAM z mnoha duvodu, takze tam je 64bit system nutnosti. Deskopove Unixy ale podporuji 64GB RAM jiz od doby Pentia I a Pentia Pro je to pro ne standardni vec. Reknete mi jediny duvod, proc by mel nekdo svuj funkcni 32bit system preinstalovavat na 64bit jen proto, ze Microsoft si ze sve nechopnosti udelal opet marktingove heslo. Kdyz se nad tim tak zamyslim, ono je vlastne opet vyhodne udelat produkt na hovno, protoze brzo si zakaznik bude muset koupit novy (rozumej, az bude mit vice RAM). Nejpikantnejsi na tom je, ze kdybych vam tedy pred par lety vykladal, jak jste na tom blbe protoze nemate 64bit system, ohanel by jste se tu recmi o zbytecnosti 64bit. Najednou, jen a pouze windows, narazily uz po mnohokrate za svou historii na svuj technoogicky strop, tak razite heslo 64bitu pro kazdeho

Jedine v cem mate pravdu je, ze predrazena serverova verze byla schopna s velkym spozdenim 64GB RAM skutecne take vyuzit, ale to je uzivateli osobniho PC platne jak zmrzlemu zuimnik.

PS,: Jen pro vasi ukjlidneni, pozivam 64bit OS od doby, kdy zadne x86-64 Widle nebyly, takze proti 64bit operacnim systemum nic nemam.
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-03 17:42:35
avatar
1. Jak si sam napsal naprosta vetsina lidi kteri sem chodi pouziva Win tudis pokud nemam duvod se domnivat ze dotycnej pouzova jiny OS tak mu odpovim podle toho jak je to ve Windows.....

2. Duvodem pro nepodporu PAE v beznych verzich Win je primarne problem s ovladaci ktere byly kdyz to tam slo zapnout - vzhledem k tomu jake mnozstvi ovladacu by se muselo predelat aby s nimi nebyli problemy se stabilitou v systemu se zapnutym PAE tak bylo jednodusi ho v beznych verzich vyradit.

3. Ty tvoje agrumenty na to co ja bych rikal na 64bit pred lety si strc za klobouk - pouzivam Linux i Windows pro ruzne ucely uz celkem dlouhou dobu - vcetne 64bit verze Linuxu....
Anonymní  2008-05-03 19:14:55

1) Kdybys napsal Windows, tak ani neceknu, ale tys pouzil OS (netvrdim ze zamerne), a tohle zobecnovani nonsensu Windows na vsechny OS mi dost vadi.

2a). Ano PAE na Windows má děsný problém s ovladači. A tomu bych skutečně neříkal "drobný problém"

2b). Microsoft PAE oběvil někdy kolem roku 2000, což je dost pozdě!

3. Myslim to tak, ze uz je to takovy kolorit. Dokud to Widle nemají, tak všude čtu, jaká je to vlastně nemsyslná a zbytečná vlastnost. Pak to příští verze widlí implementuje, a je to rázem důvod pro migraci na další verzi. Týká se to například akcelerovaného prosředí Grafické karty. Když vyšel unixový compiz, tak podle uživatel křiklounů s Windows to byla kravina nejvetsi. Najednou po letech Microsoft prichazi s Vistou a Aero, a vsude ctu, jak je to dovod prejit na Vistu - akcelerovane prosredi Muzeme se vsadit, ze to same v bledemordem budou virtualni plochy, ktere Microsoft nekdy mozna ve verzi 2020 implementuje. Zatimco dnes ctu, jaka je to cipovain a ze kazdy musi mit 20 aplikaci v jednom panelu, pak budou porvavat jaka je to skvela feature. S 64bity je to stejne.

Kady zname vetu 640kB je dost pro kazdeho. Tenhle katastrofalni pruser z dilny pana Gatese (co na tom ze konkurence to ma opet lepe) se pak misto radikalni opravy resi lepenym rozsirenim typu himem.sys. Dolezeme na 4GB, a zase je pruser, protoze nekdo neumi napsat OS s lepsi podporou. A tak musime opet prechazet na novy 64bit OS. Ale co, dame mu limity 8-128GB, aby az nahodou dojdeme k teto mete si musel zakaznik nakoupit znovu. Nebr to osobne, ale cim dele resim problemy svych znamych s PC, tím déle se utvrzuji v predstave, ze jsou v Microsoftu bud naprosti idioti (cemu se mi nechce verit) a nebo to delaji schvalne (na coz bychsi vsadil). A vydavat zkripleny OS jen proto, aby si zakaznik co nejdriv musel koupit nas OS znovu, to je hajzlovina par excelance. To se na me nezlob.
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-03 20:02:50
avatar
Re: Konec - Z jejich hlediska (kseft) to smysl dava vyborny

Me osobne by vyhovovalo kdyby vydavali jen 1-2 verzemisto 10 nebo kolik jich je....
Onecar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-03 09:24:42
avatar
Nejede na Vista x64.
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-03 11:40:42
avatar
V diskuzi pod clankem je link na aktualni verzi ktera pod Vistou 64bit jede.
Onecar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-03 21:48:19
avatar
Nejede :-) a pokud tobě jo, napiš jak jsi to rozchodil. Já když kliknu na Install tak mi to vyplivne error "Failed!".
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-03 22:41:30
avatar
Musis mit vypnuty vynuceni podepsanejch ovladacu.
Onecar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-03 23:06:52
avatar
Ale to jde přece jen jednorázově při startu OS, to jako budu vždycky jak debil mačkat F8 abych to udělal?
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-03 23:37:59
avatar
Dokud ten program nema digitalne podepsanej ovladac tak s tim toho moc neudelas ale pokud chces tak si ho muzes digitalne podepsat sam - tady je link: http://www.ngohq.com/home.php?page=dseo
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-03 20:00:42
avatar
Pardon, zeptal jsem se blbě

Tak tedy znovu: když mám na vista64 víc jak 4 Giga, bude to umět to nad 4 giga mapovat jako ramdisk?

(jinak s tím hodnocením mikrosoftu souhlasím, zkriplují to úmyslně, proč by jinak byl limit u home premium 16 a u ultimate 128GB?

Když faktický limit je asi 2TB nebo tak něco? Pouze protože se někdo tak rozhodl. Ale stejně je to fuk, zatím nás limitují 2 resp. 3GB, a víc nic moc nevyužije.
Dejv Rok [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-03 20:23:50

Ja na svuj samsung F1 nedám dopustit 640GB za 2400Kč a rychlost čtení až 110MB/s
Dejv Rok [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-03 20:25:39

PS: mam visty a zapnuti PC po režimu spánku u mě trvá kratší dobu než se nahřeje muj CRT monitor to je +- 8 sekund ;)
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-04 22:56:28

Mno čekal bych víc, hlavně jsem v testu nečekal tuhle starožitnost. Předně mě zaráží použítí "pomalého" PCI slotu, ono je to i v testu vidět, ze tam ta brzda je. Ideál by v dnešní době byl PCI-E slot, onov dnešní době, kdy se do PCI-E strká prakticky jenom grafika by se konečně ostatní sloty využily i jinak, než jako prostor pro chladič u dvouslotový grafiky.
Za druhý bych čekal podporu DDR2 pamětí, které jsou cenově úplně jinde jak starší DDR a navíc jsou dostupné ve větších modulech. Na druhou stranu, pro WinXP budou 4GB v pohodě stačit, pro Linux stejně tak. A pro Visty, těm by bylo málo i 8GB v případě DDR2 verze osazené 4x2GB moduly. Takže je to taková výtka týkající se spíše ceny.
Ono obě výtky jsou při delší úvaze zbytečné. U disku s kapacitou 1-8GB je jedno jestli je max. přenosová rychlost 133 nebo 250 MB/s (500 MB/s při sečtení rychlosti v obou směrech pro PCI-E 1x). Jde o přítupovou dobu a počet zvládnutých požadavků.
Otázka je ale k čemu by to člověku doma bylo. Za ty peníze si je možný koupit 2 vcelku velmi rychle disky WD nebo Samsung 640GB. Cili celkovou kapacitu 1,2TB s tím, že se na to už vejdou Visty a systém nenabootuje za 10 ale za 40 vteřin, což není žádná tragédie. Zvlášt když vám data na disku vydrží léta a ne hodiny.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!