DeepCool Captain 240 EX Game STORM – TEST výkonného AiO chlazení s nepřehlédnutelným stylem
Napsal Jan Belka   
Pondělí, 20 červen 2016
alt

 

 

 

 

  • DeepCool Captain 240 EX Game STORM

               – TEST výkonného AiO chlazení s nepřehlédnutelným stylem

Vodní AiO chlazení není dnes už nic neobvyklého, ale design se příliš neliší. Tento model ale vyniká. Jelikož velmi rád testuji vodní chlazení jako celek a v poslední době jsem tu testoval AIO vodní set od společnosti Fractal Kelvin S24 (odkaz), rozhodl jsem se otestovat další podobný set. Oslovil jsem tedy společnost DeepCool, která není u nás moc známá, ale jejich produkty patří ke světové špičce, a také se vyznačují opravdu neotřelým designem, což je něco, čemu valná většina u nás nabízených AiO příliš nedá.

Rozhodl jsem se tedy pro jejich novinku na poli 240mm AIO vodníku Captain 240 EX, který má neotřelý vzhled a opravdu velmi povedený černo-červený dizajn, hodící se takřka ke všem herním deskám na trhu, například RoG od ASUS.

Tento model se technickým základem neliší provedením od většiny výrobců na trhu. Je to tedy nerozebíratelný set vodního chlazení, který disponuje měděnou základnou bloku a celohliníkovým radiátorem. Cenově se tento set vodního chlazení pohybuje na 100 Euro, u nás tedy nějakých 2700 korun.

Hlavní body udávané výrobcem:

 

  • Obrovský chladící výkon.
  • Keramické ložisko u pumpy s dlouhou deklarovanou životností 120 000 hodin.
  • Dostupné s třemi různými radiátory 120/240/360mm.
  • Vysoký rozsah otáček ventilátorů (500-1800rpm) s deklarovanou životností 50 000 hodin.
  • Hlučnost ventilátorů začínající na 17dBA

První pohled na samotný Captain 240 Ex prozradí, že tohle je opravdu trochu „jiné“ chlazení.

 

  • Technické parametry:

DeepCool nicméně vsadil na prověřenou klasickou funkční koncepci, kterou používá valná většina výrobců. Ale pokud jde o design, tak šel mnohem dál. Každého hned zaujme skleněná trubička na bloku, skrze kterou je krásně vidět kapalina a také červeně pulzující horní strana bloku, což vypadá ve skříni opravdu efektně.

Veškeré specifikace a vlastností daného AIO setu vystihuje velmi stručně následující tabulka s parametry:

Co tedy u tohoto setu chválím, je to, že byla zvolena keramická pumpa, což zaručuje velmi dlouhou životnost a hlavně tišší chod. Také maximální otáčky pumpy nasadil výrobce velmi nízko, což je logické, protože set není rozebíratelný a vyšší otáčky a tím i průtok by byly naprosto zbytečné a vliv na výkon by byl naprosto minimální. Kdo je tedy vyznavač ticha a nechce mít hlučnou pumpu, je tento set od společnosti DeepCool ideální.

Blok je kompletně z mědi.

U ventilátorů vsadil výrobce na ložiska s HDB technologii, které slibují nízké tření a tím pádem i dlouhou životnost. Jediné co asi nerad vidím, je hliníkový radiátor. Přece jenom kombinace měděného bloku a hliníkového radiátoru může způsobit galvanickou korozi, ale výrobce prý používá speciální kapalinu, která by tomu měla zabránit. Výhoda je ale zase samozřejmě v nižší ceně setu.

 

 

  • DeepCool Captain 240 EX – Balení a chlazení

Balení je velmi dobře vyvedeno, zákazník se ihned dozví všechny parametry i celkový vzhled.

Vodní set je velmi dobře zabalen a chráněn proti poškození.

Celkový náhled na blok s pumpou.

Blok je tedy celo-měděný a dosedací plocha je již potažena vrstvou teplo vodivé pasty.

Ventilátory jsou v balení celkem 2 a mají 120mm. A nemají LED podsvícení :).

Veškeré instalační příslušenství je dodáno. A jaký je tedy set v praxi?

 

 

  • Instalace

 Jako testovací sestavu jsem se rozhodl použít základní desku Asus Crosshair V formula Z ve spojení s procesorem AMD FX-9590, což je 220W bestie, která tento vodní set otestuje opravdu na své limity. Přece jenom socket 1150/1151 by nebyla taková výzva a X99 platforma? No, zase nemůže mít každý redaktor DDWorld.cz doma X99 sestavu :). Skříň a zdroj dodala firma Be Quiet!, a to konkrétně Silent Base 800 a zdroj Dark Power 10 850W s platinovou certifikací. Grafická karta je taktéž od firmy ASUS, konktrétně řady MATRIX.

Co se týče samotné instalace, je velmi jednoduchá a dobře popsaná v přiloženém manuálu. Celá instalace zabere zhruba 5 minut, což považuji za velmi dobré. Není zde tedy žádný zádrhel.

Z celé instalace jsem pořídil video:

Zde video, kde je krásně vidět efekt pulzujícího bloku na procesoru:

Parádní, co říkáte? Ale dobře, vzhled je jedna věc, hlavní by ale mělo být chlazení a jeho výkon.

 

 

  • Výkon a teploty v praxi

Samotné testování jsem se rozhodl provádět v zátěžovém testu OCCT, který opravdu dokáže z procesoru vyždímat maximum a otestovat vodní set na hranici jeho možností.  Dále jsem použil méně náročný Unigine Valey 1.0, jakož to simulací herní zátěže, kde ve většině her není využito všech jader procesoru. Nakonec jsem otestoval vodní set v režimu IDLE, kdy na PC neděláte nic náročného, například brouzdání na internetu apod.

U všech měření jsem vždy počkal 30minut, aby se teploty ustálily, prostě tak abych zjistil, jaký výkon bude mít chlazení v běžných domácích podmínkách. Ventilátory jsem testoval v nastavení 5/7/12V, což v našem případě s osazenými DeepCool 120m ventilátory znamená:

 

  • 5V – 1100Rpm
  • 7V – 1500Rpm
  • 12V – 1900Rpm

  • Teploty: Maximální zátěž procesoru (OCCT)

 

  • Teploty: Běžná zátěž při hraní (Unigine Valey)

 

  • Teploty: Klidové stavy (Idle)

Jak je vidět z grafů, vodní set nemá problém uchladit tuto 220W bestii i v režimu 5V na pumpě a 5V na ventilátorech, kdy je vodní set úplně neslyšný. Já osobně bych preferoval rozumný kompromis 7V na pumpě a 7V na ventilátorech, přece jenom na 12V jsou ventilátory trochu slyšet a 7V nemá na teplotu velký vliv, ale rozdíl v hlučnosti je hodně poznat (rozdíl v otáčkách je velký). Doporučuji tedy nechat v chodu automatickou regulaci, která otáčky ventilátorů sníží někam právě k hodnotám 1100 – 1500, kdy je tedy hlučnost nízká a výkon chlazení vysoký a spolu s tím stačí i nižší nastavení napájení pro pumpu.

Připomínám, že jsme to celé otestovali na extrémním procesoru AMD FX-9590 s TDP 220W, což je o mnoho více, než má většina procesorů na trhu a je to hodnota, které dosáhnete jen s vysokým taktováním většiny. O výkonu testovaného chlazení tek nepochybujte …

 

 

  • Závěr a hodnocení

K vodním AIO setům jsem byl vždycky trošku skeptický a to hlavně z hlediska použitých materiálů nebo z hlediska kvality pumpy, chladícího výkonu nebo hlučnosti. Poslední 2 roky se ale tyto vodní sety hodně zlepšily, hlavně co se týče použitých materiálů a také hlučností pumpy, což byla zprvu celkem velká bolístka těchto AIO chladičů. DeepCool je už ale zkušený hráč na trhu s vodními AIO sety a dost věcí si opravdu pohlídal. Například pumpa vypadá velmi kvalitně a používá součástky z keramiky, což radikálně zvyšuje životnost. Hlučnost pumpy je také excelentní, více méně nejtišší pumpa u AIO setu na 12V co jsem tu kdy měl. A i přesto stačí bohatě nastavit pumpu na 7V, protože vliv na výkon je zanedbatelných 1-2°C.

Jako další klad tohoto setu je jeho design a vzhled. Černo červená kombinace je prostě „cool“ a sedne si s mnoha deskami na trhu, například RoG od ASUS nebo Gaming serie od MSI, používají kombinace stejných barev. Nicméně tohle by dokázal nabídnout kde kdo. To hlavní je design samotného bloku A tady DeepCool AiO kope jinou ligu proti tomu, na co jsme zvykli. Pulzující osvětlení v červené barvě na samotném bloku čerpadla s nezvyklým turbínovým designem a trubicí vypadá opravdu úžasně. Kdo má tedy rád skříně s plexi bočnicí a rád se „kochá“ vnitřkem své skříně se zajímavými komponent, je tento set jednou z nejlepších současných možností, jak tomu dodat trochu neobvyklého vzhledu a stylu.

Pokud porovnám tento set třeba s minule testovaným Fractal Kelvin S24, je tento set v průměru o 1-2°C výkonově horší na extrémním 220W procesoru AMD FX-9590, při stejném nastavení pumpy a se stejnými ventilátory, ale je také o dost levnější, a proto má opravdu dobrý poměr cena/výkon mezi AiO řešeními. Výkonově si i tak poradil s chlazením skvěle. Jediný mínus dávám setu za kombinaci hliníku a mědi, což je mimo jiného důvod oné nižší ceny a pravděpodobně i nižší životnosti, která by ale stále měla být vyšší, než „morální“ životnost. Proto pokud nepotřebujete rozebíratelný AIO vodní set, ale chcete něco „trochu“ zajímavě vypadajícího, můžu toto řešení od DeepCool doporučit. Bohužel v ČR se v nabídce našich obchodů příliš nevyskytuje, ale snad by se to mohlo v dohledné době změnit. Rozhodně by to nabídku a výběr v ČR osvěžilo.

Hodnoceni: 89%

Za zapůjčení děkujeme společnosti DeepCool

Za vybavení pro testy děkujeme našim dalším partnerům:

   

 

 

AUTOR: Jan Belka
https://www.facebook.com/HWrecenze/

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
rigix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-21 12:59:42

Nenašel jsem tam celkem podstatnou informace. Z čeho je vyrobený radiátor ? Všechny all inka aktuálně mají hliník s povrchovou úpravou- neviděl jsem kousek co by přežil 5 let, celkem normálně odchází po 3 letech an galvanickou korozi- tlakem povolí utěsnění kolem chladicího bloku procesoru a hurá už to teče- velmi často K.O deska i procesor. Je to kurvítko s velmi přesným datem spotřeby a zatím se toho kurvítka v rámci fair play businessu žádný výrobce all in vodníku nevzdal, přitom cenový rozdíl při stavbě vlastního okruhu mezi meděným a hliníkovým radiátorem je cca 30 % kdy hliník 240 stojí 900 a měděné provedení 1200 kč, je celkem jasné že s příplatkem 300 stovek by si osoba znalá koupila celo měděné řešení, ale to by zase nebylo fajn pro výrobce, protože by to žilo dokud by točilo čerpadlo a to může s keramickým ložiskem být velmi dlouhou dobu.
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-21 13:15:02
avatar
Ahoj, je to zmineno hned nekolikrat
1) v tabulce specifikace
2) v zaveru

je to Hliník.

Jinak od Deepcool mam zjisteno ze pouzivaji specialni kapalinu ktera korozi hodne eliminuje..
rigix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-21 13:21:58

Máš pravdu sory, budu lépe číst. Až uvidíš vodníka kompletně v mědi, tak na nej prosím udělej recenzi.

Tu kapalinu "speciální" používají prej všichni + povrchovou úpravu. Ta speciální kapalina není nic jiného než fridex, stejně ke korozi dochází.
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-21 13:30:37
avatar
uz jsem delal
1) Fractal S24
Odkaz
2) Phobya 120L
Odkaz
Draken [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-21 13:33:16
avatar
Odkaz ve článku na S24 není a tyhle mi píšou "Nemáte oprávnění pro prohlížení tohoto zdroje."
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-07-03 14:29:31
avatar
odkaz v uvodu jsem uz nahlasil do redakce ja to upravit nemuzu.. Takze to snad brzy doplni.

Zkus tento odkaz
Odkaz
Dan666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-22 23:07:30
avatar
rigix- 3roky vydrzi vpohode,ja jsem mel Crosair H50 Odkaz jede dotet u kamose a to jsem ho kupoval kdyz to byla novinka a chladi QX6700@3,7(a to je uz asi vic jak 4roky a jedine dve veci jsem na nem vypozoroval a to ze obcas hrci cerpadlo a o cca 5-10° mene chladi+je tam tepl.pasta od zacatku a ta by +- pomohla)

PS:jo a PC mi jelo denne cca 8h,osobne bych resil cas v chodu a ne roky nez "zhnije cerpadlo ci radiator",nyni mam CM seidon 120 na AMD FX 9590 a taky bez problemu uz vic jak rok
roll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-21 14:58:00

Stejně nechápu smysl AIO vodníků. Naprostá většina lidí stejně nemá 220w CPU a za 3000 už mám Noctuu a ještě mi zbude. Když vodníka, tak i na grafiku, kde to má smysl. Jenže to potom člověk musí vzít nějaké rozebiratelne řešení.
flanker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-21 16:46:38
avatar
já třeba allinone používám už pár let, přeci jen výkon je lepší o něco a je to komporomis mezi vodníkem a vduchem...

Kdysis jsme měl H100ku, která byla hluičná, ale slušná co do výkonu...Samozřejmě i Antec 920, který má skutečně vysoký výkon a brutální ventilátory na skoro 3000 rpm v max otáčkách

Pak vynikající Swiftech na X99 sestavě a jen díky tomu jsme schopen jej v OC uchladit, Noctua na něj už nestačila...
A v hlavní sestavě mám Raijintek. Prostě designově to vypadá lépe pro OC je to také o něco lepší. A zvláště dnes i cena/výkon pomalu dohání lepší vzduchové chladiče. Deepcool přeju hodně štěstí.
ljelinek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Tak 2016-06-22 14:58:50
avatar
to jsme dva. Kdysi, když si ještě vodníky dělali nadšenci "na koleně", jsem to chápal - lepší odvod tepla při přetaktování a hlavně ticho, protože většinou si ti makáči odtáhli radiátor s ventilátory někam pryč. V současné době ale nevidím pro přetaktování CPU jediný důvod a hlavně mi přece tato allinone řešení nijak zásadně neredukují hluk - větráky mají také (a často rovnou dva) plus pumpu. Když to srovnám s pomaloběžnými větráky od Noctua, které mám v case (1x in, 1x out take, 1x CPU, všechny seškrcené na 800 rpm), tak nevidím nic moc žádnou výhodu. spíše bych se bál, že mi časem dojde k úniku kapaliny a z kompu mi zůstane tak ten vodník.
Dan666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-22 23:21:11
avatar
AiO
+
1.vykon/a dokonce dnes uz cena vs vykon Odkaz VS Odkaz
2.na procesoru neni zruda co vazi 1kg a vic
3.vykone vzduchove chladice jsou OBROVSKE(takze u prosklenych skrini hnus na Ntou )
4.tiche chlazeni

-
1.pry cena o 2-3 kyla
2.nektere vzduchove chlazeni chladi i cast desky
3.teoreticky mensi zivotnost
roll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-23 08:40:58

Co se týče výkonu, ta Noctua je lepší (ano s trochou vyšší hlučností)
cena nižší o 600
Nevím, čemu vadí kus chladiče na procesoru (mě osobně se líbí, když je na co se dívat)
A životnost bude určitě na straně vzduchu, ale kdo má trojku na chladič asi neřeší.

Co se týče obyčejných lidí, co mají 80
W CPU tak jim stačí chladič do 700 a jsou spokojení. Mě třeba nejde teplota 3570k 4,3 GHz nad 60 stupňů a hluk dělá grafika
Dan666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-26 14:46:31
avatar
80W takovi lidi neresi poradne chlazeni tem staci vzduchovej chladic do 700KC,takze v tom mas pravdu,ale resit nejak vyzname 60-90w CPU je blbost a tyto chladice jsou pro 100-220w+OC a tam je +-AiO lepsi a vydrz neni problem protoze clovek co si koupi takovej CPU ma i na poradnej chladic,to je jako by si nekdo koupil sportovni vuz a jezdil na spotrebu jako i sportak muze mit docela prijatelnou spotrebu,ale na co je proboha sportak a ty kone pod kapotou chteji uhanet a zrat
THISONE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-22 19:45:11
avatar
Zkusil někdo z Vás strčit mezi vodní chlazení a procesor peltierův článek?

Peltiery se dají koupit za drobný obolus, viz 100w 40x40mm Odkaz, nebo za o trochu více s nadstandardním výkonem 338 W(!) (a většími rozměry 62x62 mm) viz Odkaz

"Horká" strana může jít s malou rezervou teplotně pod bod varu chladící kapaliny při max zatížení, pokud by se vyřešila otázka rosného bodu/námrazy při startu systému na "studené" straně (třeba opožděným startem chlazení, kdy se ohřeje procesorem tato strana - její boky - nad teplotu okolí), tak by to mohlo umožnit trvalý, tichý a výrazný overclocking s relativně malými přídavnými náklady do vodního chlazení.

U toho většího (výkonnějšího) peltiera by se musel přesah řešit např. komolým jehlanem o podstavě čtverce z kovu, který dobře vede teplo viz Odkaz, vloženým mezi peltiéra a procesor (aby přesah nezamrzal - nerosil). Možná by pomohlo opožděné spuštění peltiera až na dobu, kdy by se mezikus + "studená" strana peltiera ohřál nad rosný bod.

Tyto tepelné stroje (pumpy) i když s mizernou účinností by mohly výrazně zvýšit celkovou účinnost vodního chlazení...

Jestli jste s nimi někdo experimentoval, prosím, podělte se.
THISONE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - pozn. k některým znakům 2016-06-22 19:08:59
avatar
Nelze uvádět parametry, resp. není jak vložit některé znaky, např. delta, větší, nebo rovno...
Dumbo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-22 20:49:02

Pred rokmi som kúpil dva p. články a snažil som sa to nejako narvať medzi procák a chladič( v tej dobe bol na trhu jeden chladič už so zabudovaným p. článkom a preto ma ten princíp zaujal) ale vtedy som nebol tak zručný aby som to dotiahol do nejakého použitelného stavu a navyše som nevedel nijako eliminovať to rosenie, tak to ostalo len pri pokusoch s minichladničkou ... články mám ešte hodené v šuflíku, možno raz príde ich čas.
THISONE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-23 00:36:27
avatar
...no, popravdě, to jsme na tom podobně - i s tím jejich koncem v šupleti - tedy těch, které přežily pokusy s jejich seriovým řazením (několik peltierů na sobě, vždy studenou stranou na teplou). Bohužel jsem neměl články o různých výkonech (bylo by třeba ten na procesoru ochlazovat dalším s vyšším výkonem atd. a až na konec řady dát vodníka), takže to moc nefungovalo s ohledem na jejich mizernou účinnost. Nakonec jsem s nimi ochlazoval vodu do vlastního vodníka (chladiče) na procesoru (vstup vody k procesoru na studenou stranu, teplá strana peltierů chlazena teplou vodou z procesoru) - výhodou bylo, že se lépe dalo zabránit rosení. Protože jsem ale neměl jak měřit bodově teplotu jednotlivých peltierů a všechno to byl vlastně bastl metodou pokus - omyl (což mě naplňuje odporem), tak mě to nakonec přestalo bavit a začal jsem si srabácky kupovat vzduchové Noctuy :-)

Btw., jako chladič jsem používal obludu z Oktávie :-)
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!