TEST AMD Radeon RX 460 „POLARIS 11“ v podání Sapphire NITRO 4GB – Co umí 14nm low end?
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Monday, 08 August 2016
alt

 

 

 

 

 

  • TEST AMD Radeon RX 460 „POLARIS 11“

                         v podání Sapphire NITRO 4GB – Co umí 14nm low end?

Levná, úsporná, skvěle vybavená a solidně výkonná? To je nová nejlepší levná grafická karta na trhu. Sérii testů nových grafických karet zakončíme zatím posledním vydaným zbrusu novým modelem. A to vůbec nejlevnější grafikou nové generace, určenou pro nejnižší grafický segment. AMD vydává Radeon RX 460, který se bude prodávat už od 109 dolarů, tedy kolem 3200 korun vč. DPH, tedy v segmentu, který už opravdu provětrat potřeboval.

Suverénně zatím nejlevnější grafika z nových generací AMD (14nm) a NVIDIA (16nm), má nabídnout rozumný herní výkon pro méně náročné hráče ale skvělý výkon pro e-sport hry a to při velmi nízké spotřebě. Pro domácí uživatele taktéž nabízí moderní výbavu včetně akcelerace 4K H.265 videa, podpory FreeSync/AdaptiveSync, 10-bit, HDR a tak dále. Zkrátka pokud vám nestačí, nebo nemáte grafickou kartu v procesoru, pak Radeon RX 460 má nabídnout vše, co potřebujete za nízkou cenu. Zda nabízí, na to se dnes podíváme :).

  • AMD Radeon RX 460 aka POLARIS 11 – low end nové generace

Nefalšovaný low end, který se snaží nabídnout to nejlepší ve své kategorii. AMD RX 460 navrhlo bez přídavného napájení, kdy vychází tedy v referenci 2GB edice. Vedle ní ale výrobci připravili i 4GB OC modely s 6-pin napájením.

Základem obou je miniaturní nový 14nm grafický čip POLARIS 11, který je určený zejména do mobilního segmentu. Čip má pouhých 123mm2 a je tak zhruba poloviční proti POLARIS 10 na RX 470/480 sérii. V plné specifikaci má 1024 výpočetních jednotek a 64TMUs. Z nějakého neobjasněného důvodu ale AMD na RX 460 osadila jádro v osekané konfiguraci s „jen“ 896 aktivními jednotkami (56TMUS).

I tak je karta výrazně výkonnější, než předchůdce, kterým byl Radeon HD 7790 (později známý jako R7 260X) s jádrem Bonaire. Radeon HD 7790 měl také 896 jednotek a 128-bit sběrnici. Jádro ale mělo 160mm2 a o miliardu (o třetinu) méně tranzistorů. RX 460 má také 75W TDP, kdy HD 7790-R7 260X mají 85-115W. Rozdíl výkonu ale není tak velký. 1792 vs 2150 GFLOPS. Samozřejmě je tu celá řada nové výbavy, která RX 460 jako POLARIS generace obsahuje, včetně HW akcelerace 4K h.265 videa, HDR, FreeSync/AdaptiveSync, HDMI 2.0b/DP1.4, vylepšená podpora DX12/VULKAN API, vylepšení výkonu paměťového systému a tak dále a tak dále.

  • Sapphire NITRO RX 460 4GB

Bohužel, jako první nám do redakce dorazila jedna ze 4GB nereferencí s přídavným napájením, tedy nikoliv verze 2GB bez napájení, která je i výrazně levnější. Zatímco RX 460 2GB startuje na 109-119 dolarech, tedy u nás běžně již za 3300 korun vč. DPH, 4GB verze je dražší a stojí kolem 4100 korun vč. DPH.

Nicméně mezi Sapphire RX 460 2GB a RX 460 4GB je v případě Sapphire rozdíl i v poměrně mnohem lepším chladiči na 4GB variantě, kterou právě máme k dispozici. Na malém jádru je pěkný velký pasiv s heatpipe a dvojicí 85mm ventilátorů (2GB edice je bez heatpipe a má jen 2x 75mm ventilátory). Karta je velmi pěkně zpracována na levnou edici a má lehké přetaktování a to 1250MHz na jádře.

  • Konkurence

NVIDIA zatím nevydala 16nm low end GTX 1050, takže konkurenci tvoří GTX 950 2GB (nástupce hodně rozšířené GTX 750Ti). Tato starší, ale velmi úsporná karta se sice s RX 460 nemůže srovnávat technologickou výbavou, ale výkonově i spotřebou klidně může. Nicméně GTX 950 se prodává jen a pouze ve 2GB verzích a aktuálně stojí od 4 tisíc korun výše, a z hlediska chladiče ve srovnatelném provedení jako NITRO RX 460 je pak zhruba za 4500 korun, vedle čehož už zaváděcí ceny RX 460 nevypadají vůbec špatně.

Z hlediska vlastní stáje stojí RX 460 proti výprodejovým Radeon R7 370, což je fakticky přejmenovaný Radeon HD 7800 série, tedy vyšší třída s 2x větším GPU a 256-bit sběrnicí. 2GB verze stojí kolem 4 tisíc, 4GB verze pak ale 5 tisíc. Přímým předchůdcem je Radeon R7 260X, které už ale nejsou na trhu, nejblíže je tak o něco slabší stále prodávaná 128-bit R7 360 (jen 768 výpočetních jednotek), která má napájení a stojí 3 tisíce ve 2GB verzi.

Podívejme se tedy, co karty výkonově dokáží …

 

 

  • Sapphire NITRO RX 460 4GB

Tahle grafická karta se dá nazvat luxusním low endem.

Karta má sice malé PCB, ale to je o malinko prodloužené s pěknou průsvitnou částí ala logo :).

Sapphire pro tento model nejen použilo 4GB paměti a osadilo jej lepším napájením včetně tedy přídavného 6-pinu, ale nasadilo na ni i NITRO chladič.

Na místo obyčejného kusu hliníku, který obvykle low end grafiky mají, tak zde je klasický pasiv s mohutnými heatpipe a dvojicí 85mm ventilátorů, v podstatě jako to známe z grafik výrazně výkonnějších a hlavně dražších.

Celkové rozměry karty jsou ale stále velmi rozumné a to 221mm na délku, 123mm na šířku a 38mm  na výšku. Sapphire místo referenčních taktů 1090 – 1200MHz nataktovala kartu na 1175-1250MHz, přičemž ale karta jede v zátěži pořád 1250MHz stabilně. 4GB paměti mají standardně 7GHz.

Na výstupech karta nabízí 1x DVI-D (2560x1600 60Hz), 1x HDMI 2.0b (3840x2160 60Hz) a 1x DisplayPort 1.4 (3840x2160 60Hz). Ano, karta umí i CrossFire, které se u AMD Radeon grafik dávno děje přes grafický slot, nikoliv přes můstky.

Takže se podívejme, co to umí v praxi …

 

 

  • Testy a testovací sestava

Vybavili jsme a přestavěli naši hlavní testovací sestavou, kterou tvoří aktuálně nejvýkonnější platforma na trhu, Intel X99:

Pro otestování grafických karet jsme zvolili technicky aktuální hry. Vybrali jsme hlavně hry s ohledem na aktuálně používané herní engine a technologie, které budou využívat i připravované tituly, tak aby testy byly vypovídající pro výběr grafických karet.

Testujeme tři hlavní rozlišení. 1920x1080, 2560x1440 a 3840x2160, vždy v plných detailech. Testovány jsou vybrané typické herní scény o délce 120s, které projíždíme 3x na každé grafice v každém testovaném rozlišení. Výsledně uděláme průměr a výsledek měření vidíte v grafu jako průměrnou hodnotu FPS zaokrouhlenou na celé číslo. Pokud by karta vykazovala i přes slušné FPS nějaké problémy typu microstutteringu, byla by pod grafem o tom poznámka. Snažíme se o maximální jednoduchost a přehlednost výsledků, pochopitelných tak i pro méně problematiky znalé čtenáře.

Všechny grafické karty mají stejné podmínky, stejnou testovací sestavu, herní sekvenci i herní nastavení. V příslušných kapitolách najdete i naměřené provozní vlastnosti a na konci také z naměřených hodnot výkonu a známé ceny spočítanou výhodnost. Toť celý náš postup měření, zkrátka čistě a jednoduše, žádné zbytečné laborování.

Upozorňujeme, že výsledky testů nejsou přímo srovnatelné s výsledky na jiných serverech vznikajících na jiných sestavách. Také se mohou lišit výkony v různých částech hry, stejně jako nastavení detailů. Testované hry jsou také někdy vylepšovány výrobci či módy, které mohou ovlivňovat výkon. Výsledky našich testů jsou tak vždy platné k datu vydání testu a slouží k přímému objektivnímu srovnání testovaných grafik, které v tomto testování mají všechny stejné podmínky.

 

 

  • Star Wars Battlefront (DirectX 11)

Jako první tady máme nejnovější hru s FrostBite enginem, který se ve velkém používá u her patřící pod EA. A kromě Battlefieldů na něm běží i nové hvězdné války, ale hlavně na něm poběží již oznámený nový Mass Effect a další hry, takže rozhodně se vyplatí sledovat výkon v této hře.

Současná nejnovější verze engine přišla o podporu API MANTLE (to se totiž stalo univerzálním standardem pod názvem API VULKAN, jehož podpora je později v plánu), ale má nová vylepšení a optimalizace částečně už patřící technicky pod DirectX12. Nicméně v současnosti je Star Wars Battlefront "jen" DirectX11 hra. Chystaný Battlefield 1 na vylepšené verzi stejného engine už ale bude DirectX12, stejně jako Mass Effect, postavený na ještě lepší verzi FrostBite engine. 

Podívejme se na další moderní hru ...

 

  • The Division (DirectX 11)

Jedna z nejzajímavějších nedávno vydaných her běžící na zbrusu novém engine je pravděpodobně vizuálně asi nejlépe vypadající hra současnosti.

Engine je vybavený i některými zcela novými NVIDIA GAMEWORKS technologiemi, které podstatně zlepšují kvalitu a zpracování technik stínování. Ale jsou to hodně výkonově náročné (i když rozdíl je alespoň staticky dost vizuálně viditelný). Až na jednu techniku navíc běhají na NVIDIA i AMD grafikách, takže jsme se rozhodli s výjimkou té jedné techniky běžící jen na NVIDIA grafikách, nechat ostatní GAMEWORKS nastavení aktivní. Pokud je vypnete, získáte hodně FPS, protože náročnost těch technologií je značná, ale vizuálně The Division vypadá prostě úžasně a hra je navíc stále aktuální, dost povedená a stále ve vývoji a bude tu s námi hodně dlouho. Ono je to totiž vlastně MMO :).

Podívejme se na další hru ...

 

 

  • Far Cry PRIMAL (DirectX 11)

Další z letošních her, která ovšem běží již na osvědčeném a použitém herním engine. Viděli jsme jej u skvělého Far Cry 4.

Nový PRIMAL má ale některá vylepšení, mezi něž patří i odstranění NVIDIA GAMEWORKS technologií, jež v tomto případě věci poněkud komplikovali. PRIMAL vypadá ve výsledku ještě lépe a je dosti dobře optimalizovaný. Určitě se enginem této hry ještě setkáme, protože další Far Cry je jistě v přípravě, ale věříme že v ještě modernější DX12 podobě, protože UBISOFT chystá DX12 vylepšení.  

Jdeme k další hře ...

 

 

  • The Witcher 3 (DirectX 11)

V našem testu nesmí chybět tenhle herní skvost. Nejen jedno z nejlepších herních RPG všech dob, ale i skvěle vypadající hra, kterou jsme navíc letos oprášili díky parádnímu velkému datadisku.

Herní engine také bude použit u dalšího chystaného velkého RPG projektu tvůrců této hry, i když toho se dočkáme kdoví kdy. Zaklínač 3 je ale jedna z těch her, kvůli které se vyplatí jít si koupit pořádnou grafiku. Vypadá prostě famózně a výrazně to ovlivňuje hratelnost a zážitek. DX12 se možná dočkáme, ale není to u této již vydané a dokončené hry prvořadé, tvůrci se totiž soustředí na zbrusu nový projekt, který pojede určitě na notně vylepšené verzi použitého engine včetně DX12.

Podívejme se na další hru ...

 

 

  • GTA 5 (DirectX 11)

Další z vynikajících a dlouhotrvajících her, které vyšly nedávno. Poslední GTA má navíc online režime, který je hodně populární, takže opět určitě nesmí v testech chybět.

Rockstar si na PC verzi dali docela záležet a hra má tak vzhledem k detailně zpracovanému živoucímu prostředí opravdu parádní grafiku i velmi dobrou optimalizaci. Pravděpodobně se s tímto herním engine, setkáme ještě u nějaké další hry, ale v modernější podobě.

Podívejme se na další hru ...

 

 

  • HITMAN (DirectX 12)

Jedna z prvních DirectX 12 her, která nedávno vyšla a bude vycházet další obsah pro ni (hra vychází epizodicky). DirectX12 je zkrátka tady a zatím všechny hry, kde alespoň trochu funguje s nějakým přínosem vůči DX11 ukazují, že současné NVIDIA GTX 900 grafiky sice podporu DX12 inzerují a hru rozběhnou, ale zdaleka ne tak dobře jako AMD grafiky a to i několik let staré HD 7000 modely.

HITMAN je spolu s několika dalšími jednou z prvních DirectX12 her, které využívá DX12 v širším měřítku včetně pokročilých technik. Nicméně obě hry jsou stále i DirectX11, nejsou tedy nativní DX12. Na trhu už jsou ale i hry, které bez DX12 nespustíte, například nedávno vydaný Quantum Break a pár dalších, zejména her vydaných na Windows 10 platformě. Bohužel v těchto hrách nelze posoudit přínos DX12 proti DX11, nicméně minimálně Quantum Break ukazuje, že AMD grafiky si pod DX12 výrazně výkonově polepšily ve srovnání s NVIDIA grafikami, které, ne že by z toho těžit vůbec nedokázaly, ale spíše přestaly těžit z faktu, že pod DX11 jsou AMD grafiky brzděny. Nástup DirectX12 je rychlý a vyjde s ním většina velkých AAA her, které se chystají. Na cestě jsou i první, které jsou skutečně na DX12 postaveny od základu.

 

 

  • Total War: Warhammer (DirectX 12)

Další z nových DirectX12 her. Tedy hra vyšla jako DX11 ale chystá se DX12 update, jehož testovací verzi máme k dispozici. Přínos DX12 v této hře je proti DX11 ohromný a výrazně ovlivňuje hratelnost. Tahle hraje navíc jedno z příjemných herních překvapení roku a naprosto vynikající strategie, která zabaví na hodně dlouho. A jak šlape v DirectX12 na našich grafikách? NVIDIA i AMD modely proti DX11 těží v desítkách % zlepšení je markantní o desítky FPS. AMD se ale přece jen daří díky lepší podpoře DX12 a asynchronním shaderům vytáhnout trochu více:

Podívejme se dále ...

 

 

  • DooM (API VULKAN)

Horkou novinkou je vůbec první velká hra s vylepšením API VULKAN, což je nová generace otevřeného API standardu, který vzešel z AMD MANTLE a má tedy velmi podobné technologické cíle i jejich provedení, jako DirectX12. API VULKAN je ale otevřený i mimo Windows, adaptoval jej již například Google pro ANDROID. Na PC by pak mohl běžet na Windows i Linux. Jedna z prvních velkých her, která demonstruje jeho značné praktické přínosy, je nový DOOM, který v základu staví na OpenGL. Přínos VULKAN je však značný na NVIDIA a hlavně AMD grafikách jde o desítky % výkonu. Hru jsme tedy zařadili, navíc když jde o tak povedený nový titul, který hned tak neomrzí:

I API VULKAN stejně jako DX12 využívá najednou grafický i výpočetní výkon grafik, z čehož těží univerzálnější architektura AMD grafik. Ale přínos je znáti na NV grafikách, byť není tak velký. Na herním engine nového DooM (idTech) poběží i další chystané hry a to prý s ještě masivnějším nasazením a využitím VULKAN, takže rozhodně se vyplatí sledovat. Doufáme také v prosazení VULKAN API do dalších her.

 

 

  • Hry – World of Tanks, Call of Duty a OverWatch

Speciálně dnes jsme ještě otestovali další tři hry, které rozhodně nereprezentují poslední grafické technologie a nejlepší možné optimalizace, ale jsou velmi populární, pokud jde o hraní. Na druhou stranu nejsou to optimalizačně až takové katastrofy, jako některé populární e-gaming hry, jež běží ježe na DirectX9, i grafiky jako RX 460 v ní mají stovky FPS a záleží tam spíše na výkonu procesoru než karty, protože hry jednak nedokáží využít výhod nové grafiky a postrádají jakékoliv optimalizace. Ale šlapou téměř na všem. V našem případě jsme vybrali tři populární hry, který jsou modernější, mají nějaké ty optimalizace a takhle to vypadá:

  • World of Tanks

Zdaleka nejpopulárnější tanková hra na světě (bohužel War Thunder a Armored Warfare hraje velmi málo lidí). Nedávno hra dosáhla verze 9.15, který z technického hlediska přinesl výrazně nový engine, který využívá alespoň DirectX11 místo DX9, využívá dvou jader CPU a má pár optimalizací, takže si asi všichni všimli podstatně lepší grafiky a lepšího výkonu celé hry. Otestovali jsme verzi 9.15:

Schválně jsme tam na srovnání šoupli RX 470, abyste viděli jak to šlape na low endu a na mainstreamu. Rozdíl je poměrně patrný, ale i na low endu si na vysoké detaily v klidu zahrajete v té pěkné grafice :). A určitě by mohlo být ještě lépe, DirectX12 optimalizace atd. snad se k tomu Wargaming také dopracuje … časem :).

  • Call of Duty: Black Ops III

Zatím poslední díl populární hlavně MP akce využívá nejvyspělejší verze starého engine. Má slušné optimalizace a docela jede:

Opět si zahrajete i na low endu, ale mainstream je o pěkný kus dál.

  • OverWatch

A jeden z posledních herních přírůstků od online akčního soupeření. Nový OverWatch postrádající optimalizace, zaměřený je na to, aby jel skoro na všem.

Takže i na ultra detaily si to zahrajete úplně v pohodě na low endu, mainstream je zase úplně jinde.

Původně jsme chtěli otestovat ještě dalších pár her, populární CounterStrike nebo League fo Legends, ale v obou hrách jsme i na low endu dosáhly hoodně přes 100 – 200 FPS i na low endu, takže tady není co testovat z hlediska výkonu grafiky. Zahrajete si to naplno i na RX 460 a s velkou rezervou. To nejlepší je ale spotřeba, čili otázka, s jak nízkými náklady si ty hry vlastně zahrajete?

 

 

  • Provozní vlastnosti - Spotřeba, chlazení a taktování

Důležitým aspektem jsou dnes provozní vlastnosti, které se u jednotlivých modelů grafik dokáží poměrně významně lišit.

  • Spotřeba

Jako vždy měříme spotřebu v několika testech a hrách, nikoliv jen v jedné - uvádíme pak v grafu průměr těchto všech měření. Pokud narazíte na nějakou recenzi, kde měří spotřebu v jediném testu, vůbec jí neberte vážně, protože díky úsporným technologiím a dynamickému řízení spotřeby, mají všechny současné karty různou spotřebu v různých hrách a rozdíl může být klidně až mnoho desítek W! Takže co platí ve srovnání grafik v jedné hře, ve druhé platit nebude - proto děláme průměr spotřeby v rámci všech našich testů. Kolega kompletně přepracoval a přeměřil spotřeby i s ohledem na zařazení dalších testů.

 Taktéž platí, že existují specifické aplikace, které dokáží vytížit uměle grafiku naplno a proti běžné spotřebě ve hrách a běžně užívaných aplikacích, bude spotřeba vyšší o další desítky W. To je možná zajímavé ohledně výběru vhodného zdroje, ale o běžné spotřebě to nevypoví vůbec nic. V našem případě vidíte tedy typickou spotřebu celé sestavy, a že máme hodně "nabušenou sestavu" takže jsou a čísla docela vysoká :). Hodně přes 100W jde například na vrub jen použitému procesoru.

Spotřeba RX 460 v podání OC 4GB verze Sapphire překvapila. Ačkoliv karta má ty 4GB paměti proti 2GB v základu, je přetaktovaná a má 6-pin napájecí konektor, žere jen o několik málo Wattů více než 2GB GTX 950 bez konektoru napájení! Jsme hodně zvědaví na RX 460 2GB bez konektoru.

  • Chlazení karty

To hlavní na co si u Sapphire NITRO RX 460 4GB připlácíte, nejsou ani tak ty paměti, ale ten chladič, který je na poměry low endu v pravdě luxusní. Místo jednoduchého hliníkového pasivu je tu pasiv s heatpipe a pořádnými ventilátory.

Výsledek, nejen skvělé teploty ale hlučnost karty v podstatě žádná! Tahle karta je tak tichá v zátěži, že jsme ji nemohli ani změřit, zbytek počítače byl prostě hlučnější.

Opravdu vynikající chlazení, tišší to už snad být ani nemůže.

  • Taktování

Protože má karta ten přídavný konektor, předpokládali jsme, že půjde taktovat. A jde. Bez sahání na voltáž jsme z 1250/7000MHz dostali grafiku stabilně na 1350/8000MHz. Výsledek? Zhruba 10% nárůst výkonu už posouvá grafiku docela zajímavě. Chlazení si toho přitom skoro ani nevšimne.

 

 

 

  • Výkon, ceny a výhodnost grafik

Začněme u výkonu grafických karet. Otestovány máme aktuální grafické karty v aktuálních testech s aktuálními ovladači. A jak si tedy celkově výkonově karty stojí?

  • Výkon grafik

Otestovali jsme všechny modely ve vyrovnaných podmínkách v náročných nastaveních a aktuálních hrách a takovýto je tedy průměrný výkon:

Ještě tedy rozepsáno zvlášť pro DX11:

a zvlášť pro DX12/VULKAN:

aby byli všichni spokojeni ;).

  • Ceny a výhodnost grafik (poměr cena/výkon)

Jaké grafické karty jsme dnes testovali, víte. Uvádíme tedy ceny testovaných verzí grafik, typické běžné ceny, nikoliv nutně nejnižší, ale ani nejvyšší.

Ceny grafik jsou teď hodně divoké, zohlednili jsme slevy, ale mnoho grafik je teď ve výprodeji, nebo jsou sice v obchodech uvedeny, ale nejsou a nebudou již skladem (většina FURY, R9 390/390X modelů) a tak je to teď trochu divočina. Dostupnost GTX 1060 a RX 480 v obchodech také s cenami hodně hýbe … aktuálně už se situace lepší.

  • Poměr cena/výkon aneb výhodnost nákupu

Poměr cena výkon je samozřejmě ovlivněn těmi výprodejovými cenami a změnou generací, nicméně i když nové karty začínají na vyšších cenách, jsou výhodnější než starší modely.

Takže pojďme k závěru a hodnocením ...

 

 

  • Závěr a hodnocení

AMD Radeon RX 460 se hodně povedla! Teď se asi příznivci high endu smějí, ale bohužel (i když to někteří nechápeme), je mnohem více lidí, kteří hrají na low endu a to i několik generací starém, než na high endu. A co pro nás příznivce výkonu je nehratelné (pod 60FPS v průměru už máme problém), to někteří hrají při 30FPS v nízkých detailech a stačí jim to. No a pro ně je nový Radeon RX 460 něco jako GTX 1080 pro příznivce výkonu ;). Bez přehánění.

Pokud máte GTX 950, je v průměru RX 460 výkonově o něco málo lepší v DX11, v DX12 je to však úplně jiné, tam je využití výkonu grafik podstatně lepší a výkon tomu jednotlivých modelů dokáže odpovídat. Nicméně je to podobná úroveň výkonu. Ale GTX 950 je hodně nová karta vlastně. Takže podstatně častější budou mezi uživateli grafiky jako GTX 750Ti, 740, GTX 660/650 a Radeon HD 7700/R7 260/360 či ještě stačí karty, případně integrované grafiky. Pro majitele starších grafik je RX 460 opravdu hodně zajímavý upgrade.

Ve srovnání s předchůdcem, Radeon HD 7700 řadou, v testu reprezentovaný stále prodávaným R7 360 2GB modelem, je RX 460 o 47% výkonnější a to je navíc znatelně úspornější. Má dokonce lepší výkon, než 256-bit Radeon R7 370 a to už se bavíme o vyšší třídě, původním Radeon HD 7850, který žere mnohem mnohem více.

Pod moderním DX12/VULKAN má RX 460 výkon často téměř na úrovni GTX 960, což jsem vám říkal, že tomu tak bude a někteří tomu nevěřili. Ono se není moc čemu divit, RX 460 má výkon 2150GFLOPS, GTX 960 má 2308GFLOPS a DX12/VULKAN hry jak víte tak ten výpočetní výkon grafik využívají při správné optimalizaci. Samozřejmě ve starších, či hůře optimalizovaných hrách je vidět, že to využití chybí a RX 460 je někde kolem GTX 950. Nicméně zase, otázku, kterou si tak musíte při výběru grafik položit:

Bude v budoucnu více her se špatně optimalizovaným Direct11, nevyužívajícím možností vícejádrových CPU i moderních grafik, anebo bude více her s DX12 využívající podstatně více výkonu a možností současných CPU a grafik?

Hodně dobré je to i s cenami, kdy 2GB verze RX 460 bez napájení stojí 3200 korun a za tyhle peníze ji opravdu u nás koupíte! A 2GB verze nebude o moc pomalejší než námi testovaná luxusní 4GB edice, kde platíte hlavně za ten chladič Sapphire NITRO, který je ale na této kartě opravdu excelentně tichý.

Námi testovaná Sapphire NITRO RX 460 4GB OC stojí 4100 korun, což je přeci jen o poznání více, ale není to vůbec špatné, protože nejbližší konkurence, GTX 950 2GB stojí i více a k 3200 korunám za 2GB RX 460 se ani neblíží.

Nicméně poměr cena-výkon samozřejmě není u 4GB luxusní verze úplně nejlepší, což se asi změní, až otestujeme 2GB edici, která je skoro o těch tisíc korun levnější. Chlazení sice mít tak dobré nebude, výkonově by ale neměla zaostávat o mnoho, a bude žrát ještě méně (nemá konektor!).  

  • AMD Radeon RX 460 je prozatím bezkonkurenční!

AMD takovouhle kartu dlouho potřebovala. Považte, že poslední nový low end od AMD byl před lety (v roce 2013!) vydaný Radeon HD 7790 vylepšující HD 7750/7770 sérii (z roku 2012!). Tahle GPU se ale objevovala na dalších kartách celé roky, najdete ho i na R7 360! Takže už je to opravdu hodně let, kdy AMD vydalo nový low end (více než 3 roky!). Low endem není ani R7 370, tedy výkonově i cenou dnes ano, ale původem je to čistokrevný mainstream, alias původní Radeon HD 7850 (rok 2012), tedy 256-bit karta. Nový Radeon RX 460 je tedy velmi důležitý model, jehož prodeje budou v opravdu masivní a to v desktopu i mobilním segmentu. RX 460 je čistokrevný low end.

Zdánlivě se může zdát, že nepřináší mnoho, zejména když jsme většina zvyklí na podstatně výkonnější karty, ovšem to je jen zdání. Srovnáte-li jej s předchůdci R7 360/R7 370, což je to nejlepší, kam původní HD 7000 série s mnoha optimalizacemi stále stejných jader došla, je o více než 40% v reálu výkonnější než přímý předchůdce HD 7700 řada, přitom žere méně. Je dokonce výkonnější než HD 7850 alias R7 370, přičemž spotřeba mnohem menší. Navrch je tu samozřejmě pořádná porce výbavy a optimalizací. Pokud jde o výbavu, nemá na trhu soupeře a GTX 950 ji možná výkonově stále stačí (mimo DX12/VULKAN), výbavou ale pochopitelně ani náhodou – RX 460 má akcelerovat 4K h.265, umí FreeSync/Adaptive Sync, 10-bit, HDR, optimalizované na DX12/Vulkan s využitím výpočetního výkonu a tak dále a tak dále.

Jako low endová grafika nemá Radeon RX 460 v současnosti soupeře a 4GB verze je zajímavá, i když má ten napájecí konektor. Výkonově to sice nepřidá mnoho, ale je to přeci jen znát na plynulosti některých her, protože 2GB paměti jsou prostě už docela málo. Nicméně cena rozhoduje a 2GB stále dostačují a výrazně levnější, ale co taková 2GB RX 460 nabídne, na to se podíváme až jindy.

  • Pro koho je určena?

Samozřejmě se teď dostáváme k tomu, pro koho je tento typ grafik určen. I za těch 3200 – 4100 korun není vyloženě laciná a má zhruba polovinu výkonu nového mainstreamu (RX 470/480), který cenově začíná pod 6 tisíci, tedy není zase o tolik dražší. Pro řadu uživatelů je to ale hodně a pro řadu počítačů je výkon i spotřeba RX 470/480 (případně GTX 1060) prostě moc. Někteří namítnou, že za ty 4 tisíce se dá koupit nějaká bazarová starší grafika vyšší třídy. To sice ano, ale mnoho šetřících uživatelů nemá na ty výkonnější ojeté grafiky zdroj, nebo zase je nechce živit. Ano, i když starší jetý high end stojící dnes zlomek původní ceny, žere pořád stejně a to hodně. Prostě tohle pro většinu šetřících uživatelů není alternativa k novému low endu.

AMD kartu orientuje na příležitostné hráče a na hráče e-sport her, kdy nabídne více než dostatečný výkon, při rekordně nízké spotřebě a tedy vynikající efektivitě. A proti tomu se nedá nic říci – RX 460 překonává efektivitu konkurenční NVIDIA v tomto segmentu (prozatím). Pokud hrajte CSko, WoW, Minecraft apod. tak vám tahle karta za pár šupů nabídne ohromný výkon při naprosto minimální spotřebě. A ještě vás PC máte moderní s možnostmi, které nová generace grafik nabízí. Jak ukázal náš test, v maximálních detailech to v náročných hrách samozřejmě na plynulé hraní často není, v DX12/VULKAN si ale vede skvěle a stačí jen trochu snížit detaily a hratelné to bez potíží bude úplně krásně na 40-60FPS ve všech hrách. Takže ano, je to herní grafika, ale on o tom někdo pochyboval? RX 460 má vyšší výkon, než současné PS4/Xbox One konzole, takže stejná hra by v těch 1080p měla běhat v lepších detailech i lépe než na konzolích.

Osobně bych RX 460 volil opravdu, jen pokud by vám integrovaná karta nestačila a jste méně nároční a nehrajete náročné tituly. Jestli to s tím hraním her (včetně nově vycházejících) myslíte ale vážně, je to tedy váš koníček, pak opravdu jděte do Radeonu RX 470 minimálně. Obě karty mají ale své obrovské zástupy uživatelů. Radeon RX 460 je něco, co AMD už dlouhá léta nemělo, opravdu pořádný skutečný nový low end se slušným výkonem, excelentně nízkou spotřebou a technologicky i výbavou plně aktuální. A to by mohla být desktopová RX 460 ještě lepší, protože nemá plně aktivní čip (jen 896 z 1024 jednotek)!

Sapphire NITRO RX 480 4GB je pak luxusní low end grafika, na které jsou fajn ty 4GB paměti, i když proti 2GB to v průměru mnoho nepřidá, pomáhá to ale hlavně ve stabilitě her (průběhu FPS). To hlavní je ale to NITRO chlazení, které vedle verze použité na RX 460 2GB, kde je klasický jednoduchý hliníkový pasiv a malé ventilátory, je výrazně výkonnější (heatpipe atd.). Výsledkem je naprosto tichá karta.  Cenově je dražší, kdy 4100 korun je docela dost, ale za stejné peníze koupíte jen GTX 950 2GB, která je ve všech ohledech horší, nebo Radeon R7 370, který má maximálně stejný výkon, ale spotřebou i výbavou je úplně jinde (nikde poblíž RX 460). Fakticky tady není co řešit a Radeon RX 460 je zdaleka nejlepší volba, řekl bych od teď zatím jediná v low endu (na GTX 750Ti, GTX 950, R7 360 či R7 370 už prostě zapomeňte). Ještě jsme zvědaví na ten 2GB model RX460  bez napájení, co za 3200 korun předvede. Ten si do testů doplníme později.   

Zvláštní poděkování patří kolegovi Lapkovi, který to pro vás jako obvykle otestoval a tentokrát si dal záležet, aby nebylo pochyb, na kterém webu dnes vychází nejlepší recenze grafik v ČR. A testování nebylo moc zábavné pro nikoho nás, protože testovat low end ... no ta FPS tak pěkně neběhají jak jsme zvyklí :), tak snad to oceníte, i když nám to trochu trvalo  ...

Hodnocení Saphire NITRO RX 460 OC 4GB: 92%

„Luxusně tichá grafika s dobrým low endovým výkonem a maximální výbavou“.

Za zapůjčení karty děkujeme společnosti AMD a Sapphire

Za zapůjčení výbavy pro test děkujeme našim partnerům:

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Bobulak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 01:24:00
avatar
Jako dobry, ale preci jen sem cekal trochu vic..

PSroc na pct to vychazi uplne jinak?
Tam kartu v podstate zdrbli..
BolginNT [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 01:45:52

Proč to vychází jinak? Protože na PCT recenzují 2GB verzi od gigabytu a tam už jsou rozdíly celkem propastné oproti této 4GB Nitro verzi.
Ty výsledky odpovídají i ve srovnání s testem na Computerbase.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 01:46:43
avatar
obávám se že rozdíl mezi 2GB a 4GB verzí nebude tak velký natož propastný ;)
BolginNT [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 01:52:45

No dobře, beru zpět. Výraznější rozdíl byl opravdu jen u několika málo titulů.
U těchto shit-tier karet je vážně jedno, kolik paměti mají.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 07:51:50

Bezny hrac si nevsimne lepsi vykon o 50% ci mu ide hra 60FPS alebo 90FPS je to stale plynule, alebo ci mu to ide 10FPS alebo 15FPS stale to seka. K testom, staci ze windows sa prave rozhodne nieco v PC optimalizovat alebo antivir si zacne nieco testovat a uz vykon ide do prdele. Napriklad ted na PC nic nerobil ale CPU ide na 70% a ram vyuzita na 90%.
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 08:24:46
avatar
lol tak to doporučuju "pročistit" wokna, esli ti tam něco co nevíš co využívá HW
BolginNT [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 10:25:29

Teď se přiznám, že dost dobře nechápu, co tím chtěl básník říct jako že ty rozdíly v měření budou způsobené zaplácaným windowsem? U normálního člověka, co se o tohle nezajímá a co ani neví, jaké procesy mu parazitují na pozadí, určitě. U těchto testovacích sestav s přetaktovaným i7 procesorem a hromadou RAM, kde běží jen hra a maximálně něco na měření průběhu fps nikoli.
Větší problém je spíš způsobený metodikou testování, kdy za absence interního benchmarku, jaký má třeba nový Tomb Raider (a spousta dalších her), je ovjektivita hodně v rukou recenzenta. Například u Dooma podle mě stačí jedno špatné ohlédnutí do nějakého výbuchu, nebo naopak delší pohled do velmi nenáročné scény a při několika takových výchylkách už dojde ke zkreslení průměrného framerate.

Spíš co bych dodal k této kartě, tak mě zklamalo s ohledem na podávaný výkon vzhledem k majitelům starších generací GPU za podobné peníze. Pokud někdo kupuje novou entry level-kartu a doteď neměl nic, tak to jde, ale pokud už vlastní např gtx950, tak nárust výkonu mu za to u většiny titulů příliš stát nebude.
U Rx470 to je jiná písnička, tam za ty peníze nabízí tolik výkonu, o čem by člověk s kartou za stejné peníze rok nazpět jen snil.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 15:58:01

Snivaj dalej, sam windows sa optimalizuje, upgraduje, zalohuvava a nepita sa ci moze ci nie. Doby 98 ci XP skoncili ze to robil len ked si mu to povolil. o W10 racej nevravim co ta poza chrbat roby
BolginNT [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 16:03:21

Mám W10 a žádné samovolné využití CPU na 70%, respektive 90% u RAM se mi neděje, takže jak psal kolega nademnou, doporučuju pročistit systém od bordelu, který tam máš a přestat poučovat druhé, když o tom nemáš páru ;)
Valda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 07:53:13

Ten graf z Dooma ve mě vždy probouzí dost zvláštní pochybnosti 2GB R370 nám jela v tomto nastavení co tady sotva na 25 fps a propadala skoro na nulu vždy když přepisovala paměť (tady je avg 57 ?!?!? pochopil bych maximální snímky ale ne avg) a moje bejvalá 290tka má problém se udržet nad hranicí 60fps alespon 70% herní doby. ve Vulkanu samozřejmě. Vše na core i5 6600 (chápu že v doomu je to hodně o cpu, ale takový rozdíl?).

Prostě buď při tom měření čučíte do země nebo do zdi a nebo mi to hlava nebere. V Doomu samozřejmě, žádnný vložený bench který to objektivně změří není, což je velká škoda.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 10:03:16
avatar
Core i7 5960X@4GHz + VULKAN API ... 57 FPS s R7 370 žádný problém. Jsou recenze, kde se dostali i výše .... VULKAN pro optimalizaci udělal hodně.
Valda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 11:13:30

Jak říkám, také to jedu ve Vulkanu, ale nezdá se mi, že by rozdíl v tom CPU, dělal až takové obrovské změny zvláště na slabé kartě jako 370, u té 290tky bych to už třeba pochopil, ale ta 370 ..... no prostě je to hodně zvláštní, výsledky v Doomu jsou tady tak o 30% nad než v recenzích,které jsem četl. A nebo z mé zkušenosti, může to být zvoleným úsekem hry.

Jak měříte v Doomu? Hned na záčátku nebo nějakou animovanou čast nebo jak ?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 12:07:09
avatar
normálně ve hře .... výsledky nám přijdou podobné jako k jakým dochází jinde (Odkaz) apod.

Nicméně ano, výkon se může v různých částech hry lišit, poměrově by to ale mezi grafikami výknově mělo být stejný, takže nekoukejte na FPS ale prostě na výkon v rámci srovnání ...
Valda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 12:28:49

Takže proste zapnete na 10 minut hru a hrajete? To tedy není zrovna přesný na měření.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 12:54:58
avatar
Ehm ... měří to tak všichni. Prostě máš save z pasáže hry a ten používáš pro všechny karty znovu a znovu. jen měníš grafiky a rozlišení. Měříme 120s pasáž a děláme průměr průměrných FPS ze tří průchodů na každé grafice v každém rozlišení.

Nehledejte v tom žádné zádrhele ani nejasnosti. Prostě na každé sestavě to může vyjít trochu jinak, ale poměrově by na každé sestavě myl být ty výkony podobné, samozřejmě za podmínky, že ten výkon grafiky není limitovaný něčím jiným, třeba slabým CPU ... nciméně v našem případě prostě testujeme výkon grafické karty, takže se snažíme eliminovat vlivy jako procesor apod.

Výsledkem tak je, že víme, čeho je která grafika prostě schopna, jaký má výkon. To kolik ho využijete je pak čistě na vás ;) Ta grafika ten výkon ale má ;)
Valda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 13:16:12

Na tohle jsem se ptal stačilo to napsat hned a je jasno V pořádku .
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 01:48:46
avatar
testují jak potřebují aby to vyšlo, ne jak to je a vyjít má. Nic víc. i když je zvláštní jak se v poslední době výsledky hodně naklání na stranu AMD a to i ty, kde nás ještě nedávno jejich testy přesvědčovali, že je propastný rozdíl pro NV karty ;) ... to ukazuje že něčí testy zdá se byly zcela mimo a bezcené v podstatě lživé ... jsem zvědav, zda se od některých dočkám omluvy, že vlastně DDW testoval celou dobu dobře a ne u nás, ale jinde to vycházelo špatně ;) dneska aby člověk nevěřil už ani renomovaným velkým profi magazínům ...co?
jalav [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 06:56:59

pct? To je jako ptát se na názor na demokracii od Hitlera, Stalina či Jobse
Antonín [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ad Bobulak 1:24 2016-08-11 19:31:58

Mám stejný pocit.
Taky jsem čekal víc.
Měli nechat 1024 výpočetních jednotek a bylo by to dokonalé.
Uxmal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 01:43:04
avatar
Citace:
Nový OverWatch postrádající optimalizace, zaměřený je na to, aby jel skoro na všem.


Tá veta nedáva zmysel. Ak niečo nie je optimalizované, tak to predsa nemôže dobre bežať na slabom HW.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 01:45:21
avatar
nikoliv, grafika stojí za houby postrádá jakékoliv lepší detaily apod. proto jede na všem .. to není optimalizace ;)
Uxmal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 01:50:54
avatar
Optimalizácia nie je pridávanie moderných feature a technológií, ale proces v ktorom sa všetko vyladí tak aby to fungovalo aj na starom HW. Čo sa im podarilo skutočne perfektne.
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 08:26:25
avatar
stejně tak optimalizace není osekání a zhnusení grafiky aby to jelo ..
ladislaFcz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - zbytečnost 2016-08-11 08:24:08
avatar
Já nevím, do NTB to asi bude fajn, ale kdo si to koupí do PC? A bavím se právě o těch, kterým stačí za pár kaček hrát na FullHD se staženými detaily... Za stejné peníze se totiž dají koupit jeté R9 280X, R9 380, GTX 960, mnohdy ještě minimálně s roční zárukou. Sám jsem teď prodával R9 380 4GB za 3500,- a byl jsem rád, že si jí někdo vzal . Tyhle všechny karty jsou na tom s výkonem podstatně lépe. Navíc opět... kolik lidí, kteří mají hluboko do kapsy si koupí nový AAA titul s DX12 za 50e? Nikdo. Ti všichni hrají x let staré hry ze Steamových slev. Moje ratolest hraje na ATIně 6870 co jsem koupil za litr a na FullHD nemá s většinou her žádný problém. Prostě soudný člověk si tuhle kartu nevybere, ale úplně jí vidím v nějakých Tesco sestavách .
Ne, vážně, zamyslete se. Kolik lidí při výměně HW vezme ten starý a vyhodí ho, nebo ho dá do šupliku... prostě vezmu starou GK, prodám jí a snížím si tak cenu té nové. A borec co má hluboko do kapsy tu starou koupí a směje se, že má za hubičku dvakrát tolik výkonu, než kdyby koupil tohle...
digitalis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 08:50:25
avatar
Konecne su tu aj oddelene grafy na rozne API ako aj ich priemery. V zavere pekne zhrnuty a porovnany vykon s dalsimi kartami z low segmentu. A karticka je sikovna Tesim sa na test 2GB. Na inych weboch sa tiez ukazalo, ze v narocnjesich hrach je vidiet, ze 4GB maju svoj prinos aj pre takuto low kartu, co znamena ze vykon ma, ale ho degraduje skor velkost pamate.
nobloch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 09:39:56
avatar
A není možné, že plně odemčená jádra si zabraly nějaké konzole nebo Apple, jako to bylo u 380 (nebo X).

Jo a ten CPU dělá hrozně moc. Dokážu si představit, že s i3 by byl výkon klidně poloviční.

Na sestavě Phenom X4 955 + 280X + rozlišení 1680x1050 mi WoT padá běžně až k 40 FPS. Mám sice nastavení na high, ale něco naopak na min. Stíny, vegetaci, výbuchy aby to napřekáželo ve výhledu.
kocour13 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 09:48:49

Phenom je ve Wotku hrozna brzda, ačkoli to na svou dobu byl parádní CPU.... Také jsem ho měl na jednom PC a přesně kvůli Wotku proběhl upgrade na I5.
Bobulak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - spatny vykon 2016-08-11 10:45:49
avatar
Mam stejnou grafiku,jen Toxika 1150/6400 a s Core i5 3570k a Wotko mi jde ve 2560x1440 na 65fps+ vse na full, jen vypnuty veco fo ptekazi a efekty v odstr.rezimu.

Obavam se, ze u tebe je to procakem.
danito [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Metoduika testů 2016-08-11 11:27:27

Zdravím. :-) Nechci být za vrtáka, ale testovat low-end kartu na sestavě s hi-end procesorem mi přijde taky mimo mísu. Nešlo by pro jednou udělat test grafik na A-10 nebo FX 43xx? Pořád se tu mluví o realitě, jiné servery mají špatnou metodiku (není to z mých úst :-))... Co je reálného na i7 + 460? Protože ano. Ukáže to výkon karty. Ale mimo tuhle bublinu to funguje tak, že pokud mám i3 nebo FX 43xx nebo 63xx budou výsledky jiné. A vo vo vo tom je. Mám si jako majitel i3 vzít 460 nebo 950? Která s mým čipem bude lepší? Nepotřebuji srovnání 60 karet. Low-end je pár karet. Low-end procesor, trochu lepší deska a karta. Jinak si myslím, že tahle metodika je stejně zavádějící, jako jinde. Hezký den
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 12:00:13
avatar
testujeme výkon grafiky, ne výkon procesorů ;) takže ano je to trochu mimo mísu ve smyslu že asi nebude moc počítačů s touhle grafikou a 5960X procesorem, ale ukazuje to prostě maximální výkon, který ta karta má a je schopna poskytnou ... prostě je to test grafické karty a grafických karet, kdy všechny mají tedy možnost poskytnout a ukázat co umí naplno
Adamer64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 12:26:54

Az na to, ze "vykon" AMD grafik vo Vulkane je priamo umerny vykonu CPU. Dajte tam miesto i7-5960X realistickejsi i5-750 a vykon tejto grafiky v Doome sa bude hrabat niekde na urovni 750Ti a R7 360.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 12:56:40
avatar
pak to nebude test výkonu grafiky, ale procesoru ... procesory testujeme jindy

Nás zajímá, jaký výkon má ta která grafika, pokud ji nic neomezuje a tak k tomu vytváříme podmínky. To kolik toho výkonu využijete je pak čistě na vás a pokud máte nižší výkon, zjevně to není problém grafického výkonu ale něčeho jiného ;)
trnkaj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 13:25:44

Myslim, ze Adamer64 a danito poukazuji na ty testy, podle kterych nektere nove Polarisy v nekterych hrach s rychlym procesorem predhoni konkurenci, ale na pomalem procesoru jsou na tom znatelne hur nez konkurence.

Takze do levnejsich pocitacu se slabsim procesorem se muze vic vyplatit koupit grafiku od NV, aspon podle tech testu.

Samotneho by me to taky zajimalo, jak to teda je
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 13:35:33
avatar
no ale to není výkonem grafiky, ale špatnou optimalizací, takže až se optimalizace zlepší a že se zlepšuje, půjdeš si zase koupit jinou kartu? ... problém zjevně leží jinde než ve výkonu grafiky ... a myslím že je dost ostuda vývojářů, pokud nedokáží využít HW jak se má, zvlášť když se ukazuje, že to jde ... takže bychom měli vývojáře tlačit do optimalizací i nákupem moderního HW a ne zanechávat status "nebudeme to řešit" a nekupovat dražší a mně pokročilý HW jen proto, že v neoptimalizovaném SW jede lépe ...
trnkaj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 13:37:08

Spatnou optimalizaci ceho? Doom povazujes za spatne optimalizovany?
Napr. v tom Doomu s nabusenou OC i7 vyhrava o cca 15% RX 480 nad GTX 1060, ale se starym procesorem je RX 480 o 20-30% pomalejsi. A tuhle grafiku si nikdo s i7 nejspis porizovat nebude, ti sahnou rovnou po GTX 1070/1080.

viz
Odkaz
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 13:41:00
avatar
Zjevně je tam něco špatně optimalizováno, když RX 480 dokáže dát takový výkon a najednou s jiným CPU ne ;) ....

Každopádně platí, že když testuješ grafiku, nemáš ji ničím omezovat, pokud ji omezíš není to test grafiky, ale maximálních možností toho, čím si její výkon omezil, tedy CPU ...

Navíc je zjevné že se dá dalším vývojem API a optimalizací, tedy sw hodně věcí zlepšit, takže DooM ukazuje, co RX 480 a GTX 1060 skutečně dokáží a kde se dají věci ještě zlepšit ... ostatně VULKAN API v DooM je první verzí a sami vývojáři jasně řekli, že to je jen ochutnávka a další výraznější lepší využití bude následovat v dalších hrách ...
trnkaj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 13:28:25

Napr. tohle:
Obrázek

GTX 1060 tam ve Vulkanu ma s ruznymi procesory kolem 100-104 fps a RX 480 se s temi samymi procesory (starou i5 a starym ctyrjadrovym amd procesorem) propada az k 70 fps.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 13:33:33
avatar
ano, ale to je test procesorů, nikoliv grafik! Test grafické karty má řpeci ukázat jaký výkon grafika zvládne, pokud ji omezíš procesor neukazuješ výkon grafiky ale procesoru ...

Navíc kdybychom tohle vydávali za test grafické karty a pak přišel další patch hry, který zjevně limitaci ze strany CPU odstranil asi bychom neodvedli moc dobrou práci.

Prostě oddělujte testy grafik a procesorů. Na DDWorld.cz vám děláme obojí.
trnkaj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 13:36:11

Ne, to je test grafiky v ruznych podminkach - ze s pomalym procesorem te GTX tolik neklesa vykon jako te RX.

Vzdyt je to tam jasne videt - GTX ma porad temer stejny fps, ale RX hrozne klesa s ubyvajicim vykonem CPU.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 13:38:17
avatar
ne, to je test výkonu procesoru ... když grafika zvládá 100FPS a se slabším CPU má jen 70 FPS, tak zjevně to není grafika co testuješ, ale ten procesor.

Je tam jasně vidět, že RX není problém, problém je špatná optimalizace SW a jak se ukazuje lze ji udělat lépe. Ostatně jak mizerný měla RX výkon pod OpenGL a najednou s VULKAN má mnohem lepší ...

Ta grafika ten výkon prostě má, teď je na tobě, kolik ho využiješ a že se situace lepší dokládá i test, na který odkazuješ. Za rok bude RX 480 úplně jinde a GTX 1060 bude zaostávat, to se klidně vsadím ... bude se opakovat situace R9 380 vs GTX 1060 ....
trnkaj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 13:41:47

To je test grafiky! Tady mas cely odkaz na clanek:
Odkaz

Testuji tam, jak se grafika chova s ruznym CPU, takze je to test grafiky.

A ten test je v uz celkem dobre optimalizovanem Doomu a ve Vulkanu.

Citace:
ne, to je test výkonu procesoru ... když grafika zvládá 100FPS a se slabším CPU má jen 70 FPS, tak zjevně to není grafika co testuješ, ale ten procesor.

Prave o tohle tam jde, ze u jedny grafiky to fps se slabsim procesorem klesa, ale u druhe temer vubec.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 13:43:41
avatar
není to test grafiky!!!

Testují to jaký výkon mají různá CPU s jednou grafikou .... je to jasně test výkonu procesorů a jejich vliv omezující výkon grafiky ....

Ne VULKAN v DooM není dobře optimalizovaný,je to teprva první uchutnávka a ukázka toho, co má nové API přinášet a toho, jak strašně se na optimalizace a využití HW prostředků v OpenGL (případně DX11) kašlalo ... VULKAN/DX12 tohle mění a bude ještě mnohem lépe, VULKAN v DooM je testovací verze na plné implementaci a využití VULKAN API pracují tvůrci a bude v další verzi jejich iDtech engine ...
trnkaj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 13:49:31

Ja fakt nevim, jestli to tam nevidis nebo videt nechces, ale je to test grafik, nevim uz, jak jinak to vysvetlit.
Ty procesory tam jsou uplne nepodstatny, podstatny jsou ty dve grafiky a jen ruzne vykonny procesory, je fuk, jaky modelu CPU to jsou.

Je to test dvou grafik: RX 480 a GTX 1060 a jak se chovaji se slabsimi procesory.
Zamereni toho testu je vykon tech dvou grafik, ne vykon procesoru.

S i7 ma RX 480 120 fps a GTX 1060 104 fps.

A ted ta zajimava cast: s starou i5 ma GTX 1060 porad 103 fps, ale RX 480 klesne na 81 a se starym AMD 4jadrem ma gtx 1060 porad 100fps, ale RX 480 jen 71 fps. Obe grafiky maji stejne podminky, ale jedna ma 71 fps, druha 100.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 14:00:03
avatar
To jako myslíš vážně? ty budeš vysvětlovat šéfredaktorovi HW magazínu, který testuje 10 let procesory grafiky a každý den se tím zabývá na plno co je test procesoru a co je test grafik? Jako vážně?!

Já nevím proč to nechceš pochopit, že když máš výkon karty 100% a omezíš výkon té karty výkonem CPU na 70%, že to není výkon grafiky ale výkon toho, co to omezilo (ať už výkon CPU nebo výkon softwaru).

To na co odkazuješ je test procesorů a toho, jak omezují výkon grafické karty, je to test výkonu těch procesorů a výkonu optiomalizací využití výkonu CPU v kombinaci s grafickou kartou.

Zaměření toho testu je jednoznačně na ukázání, že existuje dost velká brzda výkonu grafiky, a to je slabý procesor a že to není brzda HW, ale spíše právě SW, tedy že další optimalizace tento stav dokáží zlepšit a zlepší. statně jaký byl výkon v OpenGL? mizerný a stačil jeden velký SW patch předělání hry do nového API a kde je výkon teď ... takže ta omezení věřím že jsou jen dočasná a v nových hrách nebudou vůbec.

Pokud grafiky neomezuje výkon CPU je RX 480 zjevně výkonnější než GTX 1060 a to platí i na papíře, protože má větší výpočetní výkon a DooM ho dokáže využít. Takže 120 vs 104 ukazuje skutečný výkon grafik, tak když jej nebrzdí výkon CPU či špatné optimalizace.

Zbytek ukazuje vliv výkonu procesorů. A prosímtě nedělej ze mě a ze sebe blbce, že nepoznáš, co je zjevně omezení výkonem procesoru nikoliv grafiky. Neurážej mě tímhle zbytečným flame.
trnkaj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 14:12:14

Citace:
To jako myslíš vážně? ty budeš vysvětlovat šéfredaktorovi HW magazínu, který testuje 10 let procesory grafiky a každý den se tím zabývá na plno co je test procesoru a co je test grafik? Jako vážně?!

Právě proto, myslel jsem, že ses jen překouk, ty vážně pořád trváš na tom, že tohle je test procesoru?

Citace:
Já nevím proč to nechceš pochopit, že když máš výkon karty 100% a omezíš výkon té karty výkonem CPU na 70%, že to není výkon grafiky ale výkon toho, co to omezilo!

Právě o to v tom testu jde, že výkon jedné grafiky to omezí, druhé nikoliv.

Citace:
Zaměření toho testu je jednoznačně na ukázání, že existuje dost velká brzda výkonu grafiky, a to je slabý procesor a že to není brzda HW, ale spíše právě SW, tedy že další optimalizace tento stav dokáží zlepšit a zlepší.

Právě že ten test má změřit, jak moc ten výkon klesá na jedné a druhé grafice a ukazuje, že u obou grafik ten výkon neškáluje podle procesoru stejně.
Vždyť tam máš už test ve Vulkanu v Doomovi, kde tam co chceš ještě optimalizovat? Tam už moc není co.

Citace:
Pokud grafiky neomezuje výkon CPU je RX 480 zjevně výkonnější než GTX 1060 a to platí i na papíře, protože má větší výpočetní výkon a DooM ho dokáže využít.

Ne, pro Dooma ještě nejsou napsané intrinsic shadery, narozdíl od AMD grafik.

Citace:
A prosímtě nedělej ze mě a ze sebe blbce, že nepoznáš, co je zjevně omezení výkonem procesoru nikoliv grafiky.

Kdyby to bylo omezení výkonem procesoru, tak přece klesnou se slabším CPU fps i u té GTX a ne jen u RX, ne?

Citace:
Neurážej mě tímhle zbytečným flame.

Mě jde jen o to, že by bylo super do recenzí občas udělat i třeba test grafik spolu s nějakým pomalejším procesorem, aby se dalo poznat, jak moc pomalejší procesor ty grafiky ovlivní.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 14:22:27
avatar
ano myslím to vážně ... stále nechápeš že když omezíš výkon grafiky procesorem (nebo špatnou aplikací), že to neukazuje výkon grafiky, ale výkon toho CPU případně SW.

On neklesá grafický výkon ani ten výkon co ta karta má nikam nezmizí, ale klesá využití dostupného výkonu grafiky, to je rozdíl. Když ta grafika zjevně dokáže dát 120FPS s jedním CPU není určitě v pořádku, že s jiným CPU má jen 70 ... to zjevně není problém výkonu grafické karty ani to neukazuje její výkon, ale procesoru nebo optimalizace - ten výkon karty se přeci nikam neztratil. A zjevně je tam ještě hodně co optimalizovat a minimálně to na co tady narážíš ti jasně říká, že je tam ještě hodně co zlepšovat v optimalizacích.

Ne nebudeme do testů grafik strkat omezení jejich výkonu výkonem procesoru apod. Testy výkonu grafik v kombinaci s testy výkonu určitých CPU, děláme v testu procesorů a někdy i v dílčích recenzí nových her ... pokud děláme testy grafických karet, zajímá nás jaký skutečný výkon mají, ne jak ho lze omezit
trnkaj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 14:22:57

Citace:
ano myslím to vážně ... stále nechápeš že když omezíš výkon grafiky procesorem (nebo špatnou aplikací), že to neukazuje výkon grafiky, ale výkon toho CPU případně SW.

To sice jo, ale ne v případě, že u jedné grafiky ten výkon (nebo vužití výkonu) klesá a u druhé ne. Ale už tohle neřešme, je to jen slovíčkaření.

Citace:
On neklesá grafický výkon, ale využití výkonu grafiky, to je rozdíl.

Jo, s tímhle souhlasím, nechtělo se mi to rozepisovat, tak jsem to napsal nepřesně.

Citace:
Když ta grafika zjevně dokáže dát 120FPS není určitě v pořádku, že s jiným CPU má jen 70 ... to zjevně není problém karty. A zjevně je tam ještě hodně co optimalizovat.

S tímhle nesouhlasím, když jiná grafika s tím problém nemá, tak to podle mě je problém karty. Obzvlášť, když už ta hra jede na novém API.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 14:25:00
avatar
zjevně problém v optimalizaci, ne ve výkonu samotné karty.


Jak to může být problém karty když ten výkon na těch 120FPS má?!! není to problém grafiky .. je to problém toho, co ten její výkon omezilo ... to je snad logické?

Mimochodem bez VULKAN pod OpenGL je výkon klidně o 40% nižší, budeš tvrdit, že ukazuje výkon grafiky?
trnkaj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 14:33:17

Myslis optimalizace ovladacu nebo ceho? Kdyby to byl problem optimalizace hry, delalo by to prece i na te NV.

Že AMD má v OpenGL nízký výkon (i o desítky procent nižší než třeba v DX) je celkem známé, takže to výkon grafiky rozhodně neukazuje
ladislaFcz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 14:59:49
avatar
Podle mě je úplně jedno, jestli je to test CPU nebo GPU. Důležitý je ten výstup a to ten, že RX 480 je super karta, pokud teda máte CPU za 10.000,-+ (což je asi pro zájemce o tuhle kartu mimo), ale že se starším CPU pojede s omezeným výkonem. Oproti tomu GTX 1060 si svůj výkon drží i se slabým CPU. Tohle by mimo jiné měl naspat dobrý recenzent, protože tohle lidi zajímá.
Ono ve spojitosti s RX 460 se pak najednou může přijít na to, že bez i7 si na tom nepustíte nic... Ten, kdo si pořídí tuhle kartu určitě nebude mít v PC i7 a určitě ne ani aktuální generaci i5. Spíš i3 a podobně. Na základě recenze tady si tu kartu koupí a pak se budou asi dost divit...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 15:05:11
avatar
nesouhlasím, naše recenze ukazuje přesný výkon, který ta karta má ... to kolik ho využiješ záleží přeci na tobě, ale nás prostě v testu grafiky zajímá jaký skutečný výkon ta která grafika nabízí.
ladislaFcz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 15:24:58
avatar
Ano, to je tvoje metodika. Testovat různá GPU s nejvýkonnějším CPU, aby to ukázalo jen výkon GK a to stejné u CPU, kde je opět týráš ve spojení s top GK. Ale pochop, že z toho si správnou informaci vytáhnou jen ti, kteří se zajímají o hi-end, protože se hi-end CPU potká v testu s hi-end GPU. Ale lidé zajímající se o koupi low-endu si tam tu informaci nenajdou a pokud, tak je zkreslená. já neříkám, že to máš dělat jinak, jen se potom nediv, že v recenzi o low-endové RX 460 lidi hledají test i s low-endovým CPU a třeba i to, jak běží hra na nižší detaily. To je celé.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 15:45:07
avatar
nesouhlasím ... správná informace je to pro všechny ať kupují Hie end nebo ne ... ta karta a ty CPU ten výkon prostě mají!

není to má metodika, je to jediná správná objektivní metodika zjištění skutečného výkonu ... nemůžeš prostě výkon něčeho otestovat tak, že ho omezíš a budeš tvrdit, že to má přesně tenhle výkon.

Jak hra poběží na nižší detaily? no samozřejmě lépe než když to testujeme na maximum. takže když na max má grafika 40FPS a snížíš detaily, tak to v každé hře udělá různě podle dostupných voleb. To přeci nechceš abychom testovali, protože by to bylo u každé volby u každé CPU úplně jiné ...
trnkaj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 15:46:48

I pokud ten výkon má, tak by ale měli vědět, že ho třeba nedosahuje.

Pokud by se obě grafiky se slabým CPU chovaly stejně, pak je to v pohodě, ale pokud u jedné klesá využití výkonu, bylo by dobré to zmiňovat.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 16:12:42
avatar
to myslím že poznaj doma není to dobré zmiňovat, protože je to něco co není způsobeno výkonem grafiky, ale výkonem aplikace a může a bude se to určitě měnit ... kromě toho na testy tohoto typu jsou jiné články než test grafik
jirka64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-12 00:03:19

Tak tato odpověď je výsměch všem čtenářům tvého webu?

Takže, my kupujeme GK dle tvého doporučení a ty nám budeš zatajovat(jako že se o tom nebudeš zmiňovat), že tebou doporučená karta s naším slabším procesorem nevyužije svůj výkon na max. Mluvím především o LOW ENDU, kde se dá slabý procesor očekávat.
Takže v reálu nám GK(doporučená tebou) bude dávat o 20-60% méně FPS a to POZNÁM AŽ DOMA(to je odstrašující věta od nezávislého novináře).
Ty máš nám neznalcům radit a ne se nezmiňovat o důležitých podrobnostech okolo GK.
Tvou odpovědí jsem dost znechucen. Se nad sebou zamysli, co to je novinářská etika!
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-12 00:42:19
avatar
já nic nezatajuji! Ukazuji vám, jaký ta karta má prostě maximální výkon .... kdybych vám to neukazoval, to bych vám zatajoval něco. Takle je snad asi každému jasné, že slabší CPU = méně výkonu, ale ta karta ten výkon má ... bohužel testovat karty se slabým CPUznamná testovat výkon toho CPU a ne těch karet .... takže jestli jsi znechucen, že meříme správně a to co máme, tak je mi tě líto ...
jirka64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-12 03:40:58

Tak to ještě jednou zkusím.
1. Co prosím znamená věta: "není to dobré zmiňovat"(to není zatajování)? Proč to není dobré zmiňovat?

2. Věšina lidí GK nestuduje - tzn., že jim není jasné, že slabší CPU=méně výkonu, podívají se na testy a koupí. Ale hlavně u RX ten výkon klesá znatelněji více než na GTX a to je si myslím nutné zmínit. U GTX neztratím skoro nic a u RX až 50%, to si myslíte, že není vhodné zmínit(hlavně u Low endu)? Mě je jedno proč klesá výkon, ale není mi jedno, že klesá.

3. Měříte správně, nikde jsem nanapsal, že by jste měřili špatně - tzn. dle Vaší metodiky - mě prokazatelně obviňujete neprávem a beru si to jako útok na svou osobu a je mě Vás líto

4. Znechucen jsem hlavně slovy: "není to dobré zmiňovat" a ne tím: "že meříme správně a to co máme", to Vám věřím.
Tralalák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 17:08:37
avatar
Ruský web ferra.ru (Odkaz) to retestol chcel sa nto tiež blžšie pozrieť a dospel tiež k zaujímavým poznatkami (výsledkami).

Tak tak každý máme predsa tak nadupané CPU-čka ako disponujú redakcie (recenzenti) a o mne to platí ak nie dvojnássobne tak min páťnásobne...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 17:27:16
avatar
jo ale pokud si koupíš tu grafiku ať GTX 1060 tak RX 480, tak výkon bude mít pořád ten, který prezentujeme v maximu. To kolik ho využiješ záleží na mnoha dalších věcech, ta grafika ten výkon co prezentujeme ale má.
jack.k [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-12 18:35:43

V této rozepři se musím zastat aDDmina. Pokud se má opravdu testovat jen čistě výkon GPU, je třeba, aby ho CPU co nejméně omezovalo. Pak je tu ale správná připomínka, že s méně výkonným CPU bude mít i GPU nižší výkon. K tomu ale slouží právě test CPU, který by nám měl ukázat, jak moc to CPU ovlivňuje výkon GPU. Kdysi jsem tu četl, že výkon dnešních CPU je natolik dostačující, že i CPU za 2 tisíce se nemusí svým výkonem ve hrách stydět.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-12 18:39:54
avatar
A to platí, ano slabší procesor dává méně výkonu, což je snad kažédému jasné, ale i s procesorem úrovně Core i3 nebo FX-8000 za 3000 korun si všechno v klidu zahrajete. ANo grafická karta tím může být omezena, ale vždycky se dá koupit lepší CPU ;)
digitalis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 15:56:59
avatar
Suhlasim s danito, ze takato karta bude realne parovana s nizsim CPU, ale DD ma pravdu v tom, ze takto sa ukaze jej maximalny potencial. Preto sa pytam DD, ci je v plane test tejto karty a pripadne dalsich kariet z low endu s dostupnejsimi CPU?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 16:03:12
avatar
možná časem, ale nevím co by to řeklo více o výkonu karty samotné ;)
danito [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - A cena výkon? 2016-08-11 11:51:26

Vybrat GTX 960 4G taky není fér. A zmást cenou 6000,- taky ne. Protože GTX 960 2G není o moc dražší. Proto nechápu, proč tak "objektivní" server jako DD WORLD používá stejný metody, jako opovrženíhodná konkurence. I když mám AMD úplně všude(jen v NB mám C2D), nepotřebuju mazat med kolem huby.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 11:58:28
avatar
srovnávali jsme skoro všechny karty jen ve 4GB variantách ... c na tom není fér?
danito [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Alibismus 2016-08-12 12:59:16

:-) Nebudu se rozhodovat podle 4GB, ale především ceny a výkonu. Ta 460 je prostě low-end. V porovnání s minulostí je to výrazný posun. Potud je to všechno v olrajtu. Jenže problém je právě v tom, jestli si jako nezaujatý vyberu právě tuhle kartu nebo nějakou s cenou na dohled. A to bude právě 960 2GB. Já docela chápu, že si někdo, kdo čeká na 480, nakonec koupí 1060. Nebo 470. Tuhle kartu tipuju na hodně prodejnou. Vy se schováte za 4GB. Brrrr :-) 2GB verze 960 je na dostřel. A aby se ovce nedozvěděly, že existuje, raději ji neotestujem. No a pokud budu skládat komp levně, budu muset pátrat a hledat srovnání s tou 2GB verzí. Kdyby se potvrdilo, že má ta 460 podobné parametry jako 2GB verze 960 ( čímž by se ostatně potvrdilo ono "na dohled 960"), když budu ignorovat 950, pak se budu podle té recenze rozhodovat mezi 460 za 4200,- a 960 za 6000,-. Jenže 2GB 960 už je cenou hodně blízko, výkon má vyšší o 30% a já koupi 460 neobhájím. To b, musela stát o 500,- méně. Já to beru tak, že jste 960 2GB vynechali záměrně.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-12 18:25:59
avatar
v testu nemáme ani 2GB verzi R9 380, která je výrazně lepší než GTX 960 a není o moc dražší ... co usuzujete z toho? mě jen zaráží že na 960 si vzpomenete a na 380 ne ... co z toho mám usuzovat já?
danito [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - R9 380? 2016-08-13 12:00:33

Hmm. Jen tak mezi námi: 2GB verzi jsem nikdy neřešil, protože nevím. 4GB verze jsou výkonnější než 960 4GB až o 12% podle aplikace, ale mají větší spotřebu. A zelení můžou dodat stejnou logikou, že má nekdy až o 8% nižší výkon a výrazně vyšší spotřebu. Záleží na tom, jak si kdo pohraje se slovy. Jednou jsem doporučoval R9 v OC verzi, kde se dal snížit výkon i spotřeba. Jenže byla dražší. Není v mých možnostech znát vsechno. Nicméně 2GB verze v to testu nebyla také. Dobře, že to říkáte. Proto rikam to, co říkám. Na i7 se ukáže výkon. Ale k čemu to je? Je to jako měřit spotřebu auta v laboratorních podmínkách. Vyjde Vám 4,2l na 100km. Nebo jako když odborníci degraduji cenovou výhodnost FX tím, že k nim dají desku za 3t. To potom výrazně zahýbá s poměrem cena-vykon. A sám jsem to tu někde zmínil,že R9 3804G má vyšší výkon. Jen bych rád našel srovnání karet v reálném nastavení, s reálným procesorem. A třeba i s tou 2GB verzi R9. Klidně. :-)
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Low detaily... 2016-08-11 12:29:42
avatar
DD, jako všechno je OK. Beru testy v max nastavení tak jak se testují i ostatní grafiky a tím pádem i grafy a porovnání mezi nimi.
Nemohl bys ale u takovéhle grafiky udělat tabulku, jak to jede v low detailech? Přeci jenom tahle GPU není na max/ultra detaily a pokud by tu byla tabulka s FPS při min.nastavení tak si člověk udělá obrázek o tom, v jakém rozsahu se může pochybovat jen vlivem nastavení hry. Myslím že u low end grafik by to nebylo od věci.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 12:55:29
avatar
to dělat opravdu nebudeme, sorry hraní na low detaily nás nebaví a máme spousta jiné práce. Snížit detaily můžeš přeci vždcky a podle mě ani na RX 460 nemusíš hrát úplně na minimum ostatně ani na integrovaných grafikách netestujem úplně low detaily a taky to jede ;)
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 13:29:52
avatar
Chápu že to je práce navíc, ale neberu to že vás hraní na low detaily nebaví. Ten, kdo bude nad tuto grafikou uvažovat přeci tuto informaci potřebuje. Většina her je podle testu pod 30 FPS => nehratelné (i když pamatuji doby před xx lety, kdy i 25 FPS nám stačilo ) a myslím si, že je škoda že tam není aspoň tabulka s min. nastavením a FPS, což by dalo člověku představu o výkonu v rozsahu nastavení hry.
No nic, jen jsem se zeptal
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 13:31:08
avatar
já to ale do testu napsal, nicméně stačí snížit detaily, což můžeš vždy a nemusíš na low ;)
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 14:57:25
avatar
Presne tak... Kazdeho zajima jestli se to da utahnout tak aby to vypadalo co nejlepe. Snizeni detajlu pomuze, ale to je hra od hry a konfigurace od konfigurace ruzne.

Subjektivne za me hlasuju, at to zustane tak, jak je to ted. Dekuju.
mojzisl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 14:46:57

No ten test je dost špatně udělaný. Plně souhlasím s lidma, kteří kritizují již v příspěvcích nad tímto.

Naprosto nerealistická kombinace procesoru a grafiky. Kolik % lidí na světě bude tu kartu provozovat s tímto procesorem? V jiných článcích se oháníte tím, že jste magazínem pro normální lidi, doporučujete lidem vyvážené sestavy, v článcích o RX 480 jsme četli 5x týdně, jak AMD cílí na 85% zákazníků, jak je to důležité a že lidi kupující super drahé komponenty důležití nejsou a pak pod grafiku za 3500 Kč dáte procesor za 30 000 Kč.

Druhá věc je, k čemu je test grafiky, když se skoro v každém testu pohybuje na nepoužitelných FPS? Opět a znovu, takto tu kartu nikdo používat nebude. I na zde nenáviděném PCT to pochopili a udělali test ne jen na max detaily, kde jsou karty nepoužitelné, ale také v nižších detailech.

Chápu, že je to práce navíc, ale takto je celý test k ničemu a jedná se o zbytečně ztracený čas tím ten test vůbec dělat.

A nejsem jediný, kdo to v této diskuzi píše. A ten arogantní stěr "Já jsem šéfredaktor 10 let já vše vím nejlépe" není žádný rozumný argument, které tak pořád po všech požadujete.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 15:08:04
avatar
kombinace je ralistická, grafiku nebrzdí žádný procesr, takže může ukázat výkon naplno ...

testování v nižších detailech neukazuje výkon grafiky, ale výkon té které aplikace. Námi udělané testy ukazují, co grafika skutečně zvládne bez ovlivňování výkonem CPU či nastavením aplikace. prostě testujeme naplno maximální možný výkon. To kolik ho využijete přeci není chyba našeho testu ani výkonu grafiky. Ta grafika ten výkon prostě má ...

v ČR není žádný jiný podobný test ukazující výkon grafik v maximálních možnostech bez ovlivnění ze strany výběru zastaralých her apod.

To není arogantní stěr, to je objektivní konstatování! Nebo snad chcete tvrdit že nejsou šéfredaktor 10 let a netestuji?
mojzisl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 15:12:42

Já moc nemám rád přirovávání k autům, ale zde si tím pomůžu.

Kdybyste byl redaktorem magazínu o autech, provedl byste test Fabie 1.0 jen a pouze na německé dálnici s argumentem, že jste otestoval maximální výkon a zbytek je na lidech?

Neberte mě špatně. Já plně souhlasím s tím, že jste provedli test maximálního výkonu grafik. O tom není sporu. Já si jen myslím, že je tento test pro 99% lidí zcela zbyterčný, protože ukazuje výsledky, kterých v praxi nikdo nedosáhne.

A v tomto kontextu se mi tak test jeví zbytečný.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 15:20:35
avatar
ale ukazuje skutečný výkon grafik a o to jde, nám nejde u testu grafik ukázat, jaký výkon bude mít majitel té které konkrétní sestavy, ale jaký výkon má ta která grafika. Na testy výkonu CPU případně celých sestav máme jiné články.

Takže tento test má všem jasně ukázat a říci, jaký výkon má ta která grafika se všemi vlastnostmi. To je snad to, c všechny zajímá. pak může řešit, proč jeho sestava dosahuje mnohem nižšího výkonu a může vyloučit, že by to bylo výkonem grafiky ;)
trnkaj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 15:50:25

Kdyby ty grafiky všechny škálovaly s využitím výkonu podle výkonu CPU, tak by to bylo v pohodě, tady jde o to, že některé grafiky to ovlivňuje mnohem víc, to by se v recenzích určitě objevit a otestovat mělo.

Sice by mohl vyloučit, že to bylo výkonem grafiky, ale bylo by to grafikou, když ta s pomalejšími CPU klesá více než jiné grafiky .
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 15:56:08
avatar
není to grafickou kartou, je to omezením ze strany využití CPU nebo aplikace ... grafika má prostě výkon jeden a daný.
trnkaj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 16:00:10

Jo, ale předpokládám, že většinu hráčů nezajímá jen ten "teoretický" maximální výkon tý grafiky, kterého dosahuje s top procesorem, ale to, jak se jim bude chovat reálně doma s X let starým procesorem.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 16:04:22
avatar
to je sice hezký ale neumím si představit kolik času by to zabralo, kdybychm testy tohoto rozsahu měli dělat s několika procesory ... to ti v ČR nikdo nezaplatí ... si neumíte představit, jak dlouho trval tenhle test a stejně mě to nikdo nezaplatí ... takže co procesor to násobek času.
trnkaj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 16:14:08

To chápu, co třeba jednou za rok nebo tak nějak udělat jeden test a jen třeba 2-3 procesory a 2-4 grafiky?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 16:20:11
avatar
to jsme dělali, zabralo to měsíc a čtenost nebyla o nic vyšší a přitom jsme tomu obětovali několik dalších potencionálních článků ... takže spíše ne.
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 16:35:02
avatar
Chapu, ze je to casove narocne, ale jednou za cas si vzit nejakou kartu na paskal a pretestovat to v kombinaci s jinym procesorem by mohlo byt take zajimave. Urcite ale ne u novinky, protoze to by v dobe vydani clanku uz novinkou nemuselo byt . Sam mam jeste stare 4-jadro a zajima me, jak se dana grafika chova v kombinaci se slabsim CPU. Pro me by to byl velice zajimavy test.

To ale nemeni nic na tom, ze z hlediska objektivity je nejlepsi testovat tak, ze ostatni casti systemu by nemeli brzdit vykon testovaneho zarizeni (u testu GK by nemelo brzdit CPU a naopak). Pokud se to testuje se slabsim systemem tak to neni test komponenety ale daneho systemu a to asi neni pointou testu komponent.
Max_ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 17:03:55

Stačilo by vzít 1 slabší procák a 1 hru DX11 a jednu DX12, orientačně pro srovnání by to stačilo
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 17:33:22
avatar
nestačilo, protože zase jiný procesor jiná hra a bude všechno úplně jinak ;) pod tohle se nepodepíšu chceme dělat testy objektivně, což bohužel vyžaduje více měření ...
miso [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 17:59:21

Tak pre užívateľov sú tie testy užívateľsky nepoužiteľné (nesúvisí to s o. testu ! ) a Pán Belka by to nemohol testovať na svojom compe ?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 20:14:25
avatar
ten má Core i7-6790K v jednom PC, na chladiče má FX-9350 a ve svém PC má myslím Core i7-4930K ... nevím o kolik by mu to vyšlo jinak než na naší hlavní redakční 5960X ....
Tralalák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 20:39:16
avatar
Domnievam sa, že existuje veľmi veľký dopyt po recenziách kariet AMD Radeon RX470 / RX480 a NVIDIA GeForce FTX 1060 so staršími alebo jednoducho slabšími resp. relatívne slabšími procesormi pretože nie každý máme predsa tak nadupané CPU-čka ako disponujú redakcie (recenzenti) a zároveň by bolo dobré vidieť ako low level API DirectX 12 a Vulkan (ne)pomáhajú týmto procesorom.
Žiaľ Core i7-6790K; FX-9350; Core i7-4930K a redakční 5960X takými procesormi nie sú...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 21:12:51
avatar
jenže to nejsou recenze karet co chcete, ale recenze procesorů a ty děláme taky ... jindy a jinde ;)
Shadow R.O.G. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-12 00:41:23
avatar
ja som to tu chvíľku nesledoval (zaneprázdnenosť), ale tak vidím, že je živo a ako obvykle sa rúbe do živého ...

k CPUčkam....rozdiel bude podľa hry, ale solídne 4-jadro intel napr by nemalo herne s rovnakou grafikou podať drasticky horší výkon ako povedzme top 5960X, či 6950X 8, 10 jadrá natívne...rendering by bol iná káva a to aj proti hrám relatívne dobre využívajúcim viacjadrové procesory, problém už by som teda videl v 2-core inteloch a AMD ekvivalentoch, to už na solídne hranie nie je a grafiku by to brzdilo...
Dr.K [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 17:49:33

Omlouvám se že to píšu pod tenhle článek, ale hodila by se mi rychlá pomoc. Mám objednanou sapphire nitro + 480 4GB, ale po tom co jsem si tady přečetl testy 470 4GB a zjistil že je mezi kartami minimální rozdíl začal jsem váhat.
Rozdíl ale není zas tak velký ani v ceně (400,-). Proto se ptám jestli byste brali 480 za 6 500,- nebo nitro+ 470 za 6 100,-? Ještě připadá v úvahu 470 4GB za 6 200,- od MSI.
Předem díky za pomoc
PS víc než 6,5K za kartu dávat nechci, proto mi nedoporučujte 8GB verze nebo dokonce GTX 1060
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 20:12:35
avatar
osobně bych bral Nitro+ 4GB RX 480 .... za 6400,- asi nejzajímavější volba ...
Dr.K [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 20:35:30

OK, díky za pomoc právě jsem si nebyl jistej, protože z testu vyplývalo že 470 je výhodnější, ale to nebyla tahle 4GB verze 480
mojzisl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-12 07:23:03

Ještě jeden příspěvek si dovolím napsat.

Z mého pohledu je zbytečné vyžadovat v testu to, aby každý test grafiky měl v každém grafu všechny testované GPU. Snad žádný člověk se nebude rozhodovat, zda si koupí RX 460 za 4000 Kč nebo GTX 1080 za 22 000. Takový graf by v testu bohatě stačil jeden pro rychlé porovnání výkonostních tříd, ale detailní testy by stačilo udělat tak, že se srovnávají GPU ze stejné cenové kategorie s jednou grafikou z kategorie vyšší (např. RX 470), kde by mělo smysl uvažovat, že si uživatel přeci jen připlatí. Pak by se daly low-end grafiky testovat a srovnávat mezi sebou v rozumných detailech, kde grafiky dávají použitelné FPS a tím zjistit, které GPU je v REÁLNÝCH podmínkách lepší pořídit.

Ono totiž s tím CPU a v tomto nastavení grafy vypadají tak, jak vypadají, ale se slabším CPU a nižšími detaily, čili tak, jak to budou hráči v praxi používat, může být to pořadí úplně jiné. Myslím, že všichni víme, že AMD grafiky jsou náchylnější na CPU výkon.

Také není třeba mít 2 různé sestavy. Pokud vím, plno, možná i většina X99 desek umí u CPU vypínat procesorová jádra a není problém procesor podtaktovat. Sice se tím nedostánne přesně výkonu třeba i3, ale dosáhne se tím přibližného výkonu se slabším CPU, což je opět to, jak bude karta v praxi používána.

Plně rozumím tomu, že je to časově náročnější, na druhou stranu by z toho vznikl test, který je pro čtenáře přínosnější a lépe ukazuje reálnou situaci. Takto z mého pohledu opravdu obětujete už tak plno času na to udělat test, který je prostě potom zbytečný a nikdy daný produkt nebude v této konfiguraci používat.
Dzmijak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-12 08:22:47
avatar
Nemala byť spotreba Polarisu o 50W nižšia ako spotreba GTX950 pri rovnakom výkone?

Ak si správne spomínam tak nám AMD niečo také sľubovalo ešte začiatkom roka.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-12 09:13:47
avatar
AMD srovnávala se spotřebou stejně výkonného předchůdce, tj. R7 370 ....
dargy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - chybicka se vloudila :) 2016-08-20 07:51:40

Sapphire NITRO RX 480 4GB je pak luxusní low end grafika, .... oprav si to... Za tie prachy btw. solidny vykon pre obcasnych hracov.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 2GB vs 4GB 2016-08-22 02:50:28
avatar
Pozor tahle karta je co se velikosti paměti týče vyjímka. Například u R7 370 je celkem jedno kolik tam máte paměti, u této karty není. Podle různých testů vychází 2GB verze o dost pomaleji (například 20fps oproti 30 na 4GB verzi). Díky tomu je 2GB verze na moderní hry v podstatě nepoužitelná. Ono to vlastně vůbec není špatně, protože zvláštnost číslo 2 - 2GB verze má oproti 4GB mnohem menší spotřebu. Podle mě má 2GB verze jinak nastavený TDP limit, jinak to nelze vysvětlit. Díky tomu je 2GB verze předurčena do HTPC sestav kde nechceme hrát a chceme co nejmenší spotřebu, naopak 4GB je pro šetřílky na hry. Je dobré to ale před nákupem vědět
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-22 08:12:55

R7 370 má ale taky normálních 16 linek PCI-E
RX460 s jejími 8 linkami je určena do MacBooků, kde je neosekaná verze čipu.
bircky [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Po výkonové stránce dobrá, ale 2016-11-07 02:17:32

ta karta je hlučná jak sviň. Už při 30 % otáček to vydává nepříjemný zvuk a při 55 % už to řve jako prase... Takže ručně nastavené otáčky na 23 % až do 65 °C. Radši jděte to jiného výrobce, který umí tiché chlazení. Za ty prachy je RX460 4GB na nenáročné hry pro manželky super karta.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!