AMD Radeon RX 480 4GB vs NVIDIA GTX 1060 3GB – TEST odlehčených Sapphire a Gigabyte grafik
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Sobota, 26 listopad 2016
alt

 

 

 

 

 

  • AMD Radeon RX 480 4GB vs NVIDIA GTX 1060 3GB

                                    – TEST odlehčených Sapphire a Gigabyte grafik

Dnes se podíváme na slíbený souboj lehčích vah. Grafických karet RX 480 se 4GB a GTX 1060 se 3GB. Je to vlastně to poslední, co jsme z mainstreamu ještě netestovali. Se stoupajícími cenami grafických karet ale mnozí přemýšlí, zda se pár set korun nevyplatí ušetřit a nepořídit tak místo 8GB RX 480 jen 4GB a nebo jestli 3GB na GTX 1060 je dost a stačí proti 6GB verzi. Dnes vám ukážeme, jak se věci mají a odpovídáme si na všechny otázky.

  • AMD Radeon RX 480 – 8GB vs 4GB

V polovině roku na trh uvedený Radeon RX 480 existuje od počátku ve dvou verzích. Paradoxně nejlepší čas koupit levnější 4GB edici byl hned na začátku, protože referenční RX 480 byly fakticky všechny jen 8GB a 4GB edice pro úvod vznikly jednoduše SW uzamčením poloviny paměti a daly se odemknout! Za nižší cenu jste tak mohli mít 8GB edici :). Samozřejmě to už dnes dávno není možné.

4GB edice jsou dnes opravdu jen 4GB. A to i když se jinak fyzicky od 8GB verzí neliší. Radeon RX 480 má v obou velikostech paměti stejné jádro POLARIS 10 s 2304SP taktované minimálně na referenčních 1266MHz. Jediný rozdíl mezi 8GB a 4GB edicí je dle oficiálních specifikací AMD rozdíl v taktu pamětí, kde 8GB edice mají 8GHz, 4GB jen 7GHz. Obě mají stále 256-bit sběrnici, což je výhoda proti NVIDIA GTX 1060 modelům.

Rozdíl je pochopitelně i v ceně karet, kdy už od počátku byla RX 480 4GB podstatně výhodnější a začínala na fantastických 199 dolarech (6200 korun vč. DPH) zatímco RX 480 8GB stála 239 dolarů (7400 korun vč. DPH). Dnes se ceny příliš nezměnily, i když v zahraničí klesly některé 4GB edice až na 189 dolarů. Díky růstu ceny dolaru ale u nás žádné zlevnění nepocítíme (ba naopak).

  • NVIDIA GTX 1060 – 6GB vs 3GB

Bez kontroverze a zbytečného čeření vod to u NVIDIA asi neumí. Zatímco AMD prodává opravdu stejnou grafiku jen s jinými parametry pamětí v případě RX 480 8GB vs 4GB, u NVIDIA není 3GB edice stejná jako 6GB! Je to jiná grafická karta a označovat obě GTX 1060 je prostě matení zákazníka!

Obě karty sice mají jádro GP106, ale 6GB verze má 1280jednotek/80TMUs a výpočetní výkon 3,86TFLOPS, 3GB má tohle jádro jen s 1152 jednotkami/72TMUs a 3,47 TFLOPS. Označovat obě karty jako GTX 1060 je tedy zcela špatně (AMD také neoznačuje RX 470 jako RX 480). Obě verze mají jen 192-bit sběrnici, což výrazně omezuje výkon paměťového subsystému a je nevýhoda proti 256-bit konkurenci, zejména když AMD a NVIDIA dnes používají stejně účinné metody komprimace dat a práce s pamětí.

A které karty si konkrétně dnes otestujeme?

  • Sapphire Radeon NITRO+ RX 480 4GB

Ano, tuhle edici jste u nás už mohli vidět v 8GB verzi a fyzicky se vlastně ta 4GB od ní nijak neliší. Zpracování a provedení karty je zcela identické.

Jediným rozdíl jsou tak ty 4GB paměti na 7GHz. Jinak má karta jádro taktované až na 1306MHz. NITRO+ chladič má masivní základnu a dva velké ventilátory a karta mí i RGB podsvícené logo. Napájení je 8-pin. Stojí aktuálně 6600 korun vč. DPH

  • GIGABYTE GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 3GB

Velmi podobnou nereferenční edici Gigabyte jste u nás již také mohli vidět (RX 480). Gigabyte má v nabídce několik verzí, tahle je tou prostřední 3GB edicí. Má o něco mohutnější chlazení.

3GB paměti jsou taktované na 8008MHz a jádro má přetaktování na 1797MHz v OC boostu. I tato karta stojí 6600 korun vč. DPH.

Máme tedy před sebou dvě stejně drahé karty s různými parametry a dnes se podíváme, jak se věci mají. Samozřejmě protože máme otestované referenční i nereferenční RX 480 8GB, GTX 1060 6GB a RX 470, můžeme si vše krásně porovnat. Takže pojďme na to.

 

  • Sapphire RX 480 NITRO a

                                Gigabyte WindForce GTX 1060 – Grafické karty

Podobné (v podstatě stejné) nereferenční edice jen na trochu jiných modelech, už jsme na DDWorld.cz testovali, takže se obávám, že vám dnes neukážeme nic zásadně objevného :). Ale pro pořádek.

Sapphire Nitro RX 480 4GB má dvouslotové provedení, kompletně nereferenční zpracování a rozměry jsou 240 x 120 x 42mm.

Grafika má dva 95mm ventilátory, které v klidových stavech jsou vypnuté a karta je tak bezhlučná. Napájení je vzadu a 8-pin.  

Karta má hliníkový zadní plát, RGB podsvícené logo. Na výstupech jsou DVI, 2x HDMI a 2x DP. Karta podporuje zapojení více grafik CrossFire a také FreeSync (Adaptive Sync). Samozřejmě má duální BIOS.

Gigabyte GTX 1060 WindForce OC 3G má také dvouslotové provedení. Pasiv je trochu jednodušší, napájecí kaskáda je jednodušší a karta má jen 6-pin napájení.

Chlazena je dvojicí 90mm ventilátorů, které jsou také v klidových stavech karty vypnuté. Karta má také zadní plát, zde ale slouží k fyzické ochraně karty, ne jako doplněk chlazení.

Nemá podsvícení a rozměry jsou 223 x 121 x 39mm. Na výstupech najdeme 2x DVI, 1x HDMI a 1x DP. Na o něco výkonnější OC nastavení (vyšší takty) ji musíte přepnout v dodávané aplikaci. Na rozdíl od konkurence nepodporuje GTX 1060 zapojení více grafik SLI a neumí ani FreeSync (Adaptive Sync) standard. Má jen nestandardní a na cenově dostupných monitorech nevyskytující se GSYNC.

Podívejme se tedy na výkony a praktický provoz obou grafik.

 

  • Testy výkonu v DirectX 11

Samozřejmě jsme ale udělali výkonové testy na naší testovací sestavě:

Hlavně proto, abychom kartu pořádně vyzkoušeli a také samozřejmě abychom ji srovnali s referenční verzí, proti které má lepší chlazení i mírné přetaktování. A tady jsou výsledky. Neovlivňujeme hry nastavením detailů, všechny hry jsou testované na plné detaily s vyhlazováním a se zapnutými vylepšeními.

Výkon odpovídá taktování i rozdílu velikosti paměti.

 

  • Testy výkonu v DirectX 12 a API VULKAN

A ještě samozřejmě pár testů v DirectX12 a novém API VULKAN:

Opět výkon odpovídá taktování karet …

 

  • Provozní vlastnosti - Spotřeba, chlazení a taktování

To hlavní, co nás zajímá u nereferencí, jsou samozřejmě rozdíly v provozních vlastnostech grafik.

  • Spotřeba

Jako vždy měříme spotřebu v několika testech a hrách, nikoliv jen v jedné - uvádíme pak v grafu průměr těchto všech měření. Pokud narazíte na nějakou recenzi, kde měří spotřebu v jediném testu, vůbec jí neberte vážně, protože díky úsporným technologiím a dynamickému řízení spotřeby, mají všechny současné karty různou spotřebu v různých hrách a rozdíl může být klidně až mnoho desítek W! Takže co platí ve srovnání grafik v jedné hře, ve druhé platit nebude - proto děláme průměr spotřeby v rámci všech našich testů. Kolega kompletně přepracoval a přeměřil spotřeby i s ohledem na zařazení dalších testů.

Taktéž platí, že existují specifické aplikace, které dokáží vytížit uměle grafiku naplno a proti běžné spotřebě ve hrách a běžně užívaných aplikacích, bude spotřeba vyšší o další desítky W. To je možná zajímavé ohledně výběru vhodného zdroje, ale o běžné spotřebě to nevypoví vůbec nic. V našem případě vidíte tedy typickou spotřebu celé sestavy, a že máme hodně "nabušenou sestavu" takže jsou a čísla docela vysoká :). Hodně přes 100W jde například na vrub jen použitému procesoru.

Dle očekávání a parametrů má GTX 1060 o něco nižší spotřebu, ale to je dáno i tím, že má prostě méně paměti, fyzicky užší sběrnici a celkově nižší výpočetní výkon. RX 480 žere o něco více, což je dané i podstatně více tranzistory v GPU, kromě lepší výbavy samotné karty. I tak jsou obě edice vzhledem k výkonu rozhodně úsporné a výrazným zlepšením proti minulé 28nm generaci.

  • Chlazení karty

A jaké je chlazení? Obě grafiky mají nereferenční chladiče, ten na Sapphire RX 480 NITRO je o něco masivnější. Výsledek je ale docela podobný.

Obě karty v klidových stavech vypínají ventilátory a až do 50°C jedou tedy pasivně = bezhlučně. Hlučností jsou pak velmi podobné, tedy tiché.

  • Taktování

Dá se říci, niž zvláštního. RX 480 Sapphire NITRO jde nataktovat a hlavní je dostat výše paměti, protože 7GHz je docela málo. Bohužel více než 7,6GHz se nám z nich vytáhnout nepodařilo :(. Jádro jde na stabilních 1375MHz. Celkově je nárůst výkonu až kolem 9-10%.

U Gigabyte GTX 1060 3GB WindForce je také nějaká rezerva. Karta se s OC profilem od výrobce pohybuje v neuváděném maximálním boostu až na 1949MHz (1797MHz oficiální boost), jde to trochu zvednout, dostaly jsme se v maximech až na 2063MHz u jádra. Paměti jdou na 9GHz. Celkově to ale znamená jen kolem 7-8% výkonu, což většinou nedožene ve většině hrách výkonově ani referenční GTX 1060 6GB, která má více jednotek v jádře a právě těch 6GB paměti.

Ani jedna z grafik tedy OC nadšence asi nezaujme.

 

 

  • Výkon, ceny a výhodnost grafik

Začněme u výkonu grafických karet. Otestovány máme aktuální grafické karty v aktuálních testech s aktuálními ovladači. A jak si tedy celkově výkonově karty stojí?

  • Výkon grafik

Otestovali jsme všechny modely ve vyrovnaných podmínkách v náročných nastaveních a aktuálních hrách a takovýto je tedy průměrný výkon:

  • Ceny a výhodnost grafik (poměr cena/výkon)

Jaké grafické karty jsme dnes testovali, víte. Uvádíme tedy ceny testovaných verzí grafik, typické běžné ceny, nikoliv nutně nejnižší, ale ani nejvyšší.

  • Poměr cena/výkon aneb výhodnost nákupu

Poměr cena výkon je samozřejmě ovlivněn těmi výprodejovými cenami a změnou generací, nicméně i když nové karty začínají na vyšších cenách, jsou výhodnější než starší modely.

Takže pojďme k závěru a hodnocením ...

 

  • Závěr a hodnocení

Jak se věci mají mezi Radeon RX 480 a GTX 1060? Zatímco 6GB edice GTX 1060 zatím drží celkem krok s RX 480 modely v DX11 hrách, kde je to docela vyrovnané, v novějších hrách pod DX12 ji RX 480 ale jednoznačně utíká. 3GB verze je znatelně pomalejší. I když jsme testovali přetaktovanou verzi s lepším chlazením, tak i tak proti referenční GTX 1060 6GB je o 7-10% pomalejší, jenže u některých her nastane díky jen 3GB paměti kolaps a výkon padne i o více než 20%. A to je ten problém, co některé, zjevně chybné a zavádějící, recenze neukazují.

3GB paměti jsou prostě málo. Rozhodně málo na herní grafice za více než 6 tisíc korun v roce 2016! Existují recenzenti, kteří manipulují s testy tak, že sníží nastavení detailů a tedy náročnost her, aby ten problém 3GB GTX 1060 nebyl tak velký, ale je to vyloženě oblbování uživatelů. Naštěstí většina recenzentů má dost rozumu a slušnosti, že testuje v plných detailech výkon grafických karet, a ne v nižších uměle omezených detailech výkon aplikace. Proč je to podstatný rozdíl?

Právě 3GB GTX 1060 má totiž kvůli jen 3GB a jen a 192-bit sběrnici k tomu výkonové problémy, které se projevují jak na celkovém výkonu, tak hlavně na stabilitě a průběhu FPS u některých her významně. Jakmile ve hře zapnete některé pokročilejší technologie, vyhlazování a tak dále i v 1920x1080 už je to dnes pro 3GB grafiku občas problém. Tím spíše, že téměř všechny nové hry jsou dělány na využití cca 4GB paměti pro FullHD a nároky rychle rostou. Není problém dnes využít ani těch 8GB paměti. A tak když někteří recenzenti a jejich testy tuhle realitu zamlčují, zadělávají tím řadě uživatelů na problém. Zejména těm méně informovaným, kteří se už teď u některých nových her mohou divit, proč mají ty a ty problémy s „přisekáváním“ hry a nízkým výkonem, když někdo jiný s GTX 1060 (jenže se 6GB verzí) tyhle problémy nemá.

Řeknu to na rovinu, GTX 1060 3GB je produkt, který nikdy neměl být vydán v této podobě s tímto názvem. Ten název karty není v pořádku a prodávat zjevně odlišný produkt od GTX 1060 6GB pod stejným názvem … nevím, ale není to klamání spotřebitele (a že NVIDIA uvádí parametry včetně nižšího výkonu to nezachrání)? Je mi celkem jasné, proč GTX 1060 3GB vznikla. Protože NVIDIA nemá co postavit proti neuvěřitelně výhodné Radeon RX 470. Kdyby NVIDIA prodávala GTX 1060 6GB jako GTX 1060Ti a tu 3GB verzi třeba s ještě větším rozdílem jako GTX 1060, tak neřeknu nic. AMD také neprodává RX 470 jako RX 480 a je to fakticky úplně stejný případ jako GTX 1060 modely..

  • Radeon RX 480 4GB vs 8GB

V případě AMD je situace jednodušší. Jádro je stejné a rozdíl je tedy v kapacitě i rychlosti pamětí. To celé je ovšem vyváženo výrazným cenovým rozdílem, kdy Sapphire NITRO RX 480 4GB je aktuálně nejlevnější 4GB edice na trhu za 6600 korun a stejná karta s 8GB stojí až 7600 korun. A to už je rozdíl, kde se musí přemýšlet. AMD má výhodu v 256-bit sběrnici, takže i ta 4GB edice má dostatečný výkon subsystému, a nejsou zatím tak znatelné propady výkonu ačkoliv ano, u některých her se 8GB projeví i ve stabilitě FPS, ale ne zásadně a znatelně. Celkově je ale zatím stále rozdíl výkonu celkem malý a kvůli většímu cenovému rozdílu je 4GB RX 480 jasně výhodnější a zatím bez v praxi znatelných dopadů na použitelnost.

  • Závěr a hodnocení

Pokud chcete GTX 1060, tak se velkým obloukem vyhněte 3GB modelu. To je karta, kterou si zaděláváte už teď na problémy. Pokud chcete GTX 1060, existuje pro vás prostě jen 6GB model. Celkově však v mainstreamu dnes výkonem i výhodností dominuje AMD. Její Radeon RX 470 a RX 480 jsou lepší grafiky, lépe vybavené. Ano, mají vyšší spotřebu, ale to jde na vrub i té výbavě a fyzickým parametrům (takže chtít po RX 480 i stejnou spotřebu jako GTX 1060 je dost nefér), kdy místo jen 192-bit a 3-6GB mají 256-bit a 4-8GB. To dělá velký rozdíl a ten bude stále znatelnější, protože hádejte co?! Nároky her na paměť a její výkon stále rostou.

GTX 1060 3GB je grafikou, která má v mnoha hrách dobrý výkon vzhledem k ceně, ale to má přímo konkurenční RX 480 a dokonce podstatně levnější RX 470 také. Radeon RX 480 4GB proti 8GB edici nikdy neutrpí žádný šokový propad výkonu, nebo problémy se zřetelnou nestabilitou průběhu FPS kvůli nedostatku paměti. GTX 1060 3GB ale ano. Protože 3GB je dnes prostě málo, zejména s jen 192-bit sběrnicí. Výkonu použitého GPU tahle paměť prostě neodpovídá a nestačí. A to je hlavní provozní problém GTX 1060 – nekonzistence, nedostatečná paměť, která se prostě u některých her projeví a bude se projevovat a nic s tím neuděláte. Její existenci na trhu chápu, jako částečnou obranu NVIDIA proti RX 470. Zcela zásadně mě u ní vadí fakt, že se jmenuje GTX 1060, když GTX 1060 to opravdu není. Pokud by tohle udělalo AMD, tedy neodlišilo názvem parametry jádra odlišnou RX 470 od RX 480, v diskusích by někteří drželi vidle a pochodně a kráčeli vypálit centrálu AMD. Když ale NVIDIA prodává grafiku s odlišným parametrem jádra a věcí s tím související pod stejným názvem, který je tak zcela zavádějící … je klid. Zajímavé.  

GTX 1060 3GB tedy při nejlepším vědomí a svědomí doporučit nemůžu. S tou kartou budou problémy narůstat. Pouhé 3GB paměti na herní grafice za téměř 7 tisíc v roce 2016 to je prostě přešlap. A mnoho neznalých uživatelů s ní bude řešit stále více problém, že se jim nějaká hra nějak seká, že nemají ten výkon, co GTX 1060 (6GB) má a tak dále. Prostě GTX 1060 3GB není GTX 1060!!!

Radeon RX 480 4GB ale doporučit určitě mohu. 4GB paměti je sice minimum pro herní grafiku v roce 2016, ale i díky kombinaci s 256-bit nemá nikdy žádné zásadní problém, protože s tolika paměti prostě vývojáři běžně operují. Ano, je tu několika procentní úbytek výkonu proti 8GB verzi, ale hodně z toho jde na vrub nižšímu taktu 4GB paměti proti 8GB verzi :(. Cenový rozdíl je však znatelný, a tak Sapphire RX 480 NITRO vychází velmi výhodně! Je to nejvýhodnější RX 480 na trhu, jelikož je nejlevnější nereferenční RX 480 na trhu a ještě přetaktovaná. Chlazení má dobré, tiché, snad jen spotřebu by Sapphire určitě mohlo vyladit trochu lépe, ale není to ani tak žádná katastrofa. Nemám, co bych vyčítal. Jednoduše totiž za 6600 korun lepší a výkonnější grafickou kartu dnes prostě nekoupíte a za stejné peníze prodávané GTX 1060 3GB modely nepřestavují konkurenci, o které by se dalo uvažovat. Kromě podstatně lepšího paměťového výkonu bez propadů má RX 480 obecně vyšší využitelný výpočetní výkon, lepší podporu DX12/VULKAN s vyšším přínosem do nových her a podporu FreeSync standardu, který najdeme na mnoha nových monitorů.  

 

Sapphire NITRO RX 480 4GB: "skvělý výkon, provozní vlastnosti i poměr cena-výkon"

Za zapůjčení děkujeme Sapphire

Za výbavu pro testování děkujeme našim dalším partnerům:

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-28 08:54:15
avatar
Podle testů ani 3GB verze GTX1060 pro fullHD rozlišení nevypadá na katastrofu. Já si ve fullHD zahrál spoustu her ještě na jaře na very high - ultra (míněno přednastavené profily ve hrách, ne vlastní všechno na maxované) na 4GB GTX 960, než jsem ji prodal a nějakými velkými záškuby a poklesy FPS tak, že by se hry nedaly hrát, jsem netrpěl.
Dle mého to bude stejné i v tomto případě. Jediné, co se mi nelíbí, je cena té karty na našem trhu. 960 jsem kupoval za 6200 vč. DPH. Už to mi přišlo hodně, takže i zde bych chtěl vidět 1060 za levnější peníz. Ideálně do 5500Kč vč. DPH.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-28 10:40:18
avatar
No za katastrofu jsem ji také neoznačil a napsal jsem:

Citace:
GTX 1060 3GB je grafikou, která má v mnoha hrách dobrý výkon vzhledem k ceně, ale to má přímo konkurenční RX 480 a dokonce podstatně levnější RX 470 také. Radeon RX 480 4GB proti 8GB edici nikdy neutrpí žádný šokový propad výkonu, nebo problémy se zřetelnou nestabilitou průběhu FPS kvůli nedostatku paměti. GTX 1060 3GB ale ano.


problém prostě je, že existují už teď hry a nastavení, které podlomí této kartě nohy a to jen proto že má jen 3GB paměti. Vzhledem k tomu, že testujeme často nové vycházející hry, tak vím že využívají i ve FullHD kolem 3,5-4GB paměti minimálně a tak kupovat 3GB kartu za téměř 7tis je prostě hloupost.

Ceny na našem trhu? Za ně nemůže AMD NVIDIA ani výrobci. Kurz dolaru je nyní 25,5 koruny. Dolarová cena se nezměnila .... pro nás ale kurz dolaru nákupy prostě zdražil

Pokud by měla stát jen 5,5K u nás, tak by dolarově musela GTX 1060 3GB stát kolem 175. Stojí minimálně 200. Neříkám že nesouhlasím s tebou, ale zatím do uvedení nějakých lepších grafik je to nereálné. AMD sice tlačí RX 470/480 ale stále je tu mnoho lidí s hlavou v pr****, kteří nakráčí do obchodu a chtějí GeForce nebo NVIDIA. Těm se 3GB GTX 1060 prodávají snadno ... zvlášť když za rok budou stát v tom obchodě znovu, že ta karta výkonově na něco nestačí a tohle se seká atd. ;)
Shadow R.O.G. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-28 12:06:08
avatar
Citace:
AMD sice tlačí RX 470/480 ale stále je tu mnoho lidí s hlavou v pr****, kteří nakráčí do obchodu a chtějí GeForce nebo NVIDIA. Těm se 3GB GTX 1060 prodávají snadno ... zvlášť když za rok budou stát v tom obchodě znovu, že ta karta výkonově na něco nestačí a tohle se seká atd. ;)


...Ja som si vždy myslel, že tí, čo majú o grafických kartách slabé povedomie, tak nakupujú hlavne podľa veľkosti VRAM na GPU. Ostatne v minulosti bolo dosť mainstreamových kariet, ktoré existovali aj vo verziách, s toľko, či viac RAM ako high-end karty z toho času. Príklad: Odkaz, načo tej grafike bolo 2GB RAM naozaj netuším, keď taká GTX280 mala 1GB. Podľa tejto logiky, by si podobný zákazník mal vypýtať GTX1060 6GB miesto GTX1060 3GB, lebo má viac RAM, a v tomto prípade, tak vlastne urobiť dobrý výber.
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-29 14:14:15
avatar
Tak tak, mezi takovými lidmi opravdu 3G 1060 nefrčí. Jeden známý si např. všiml že mám jinou sestavu, okamžitě se ptal kolik mám paměti. Když jsem mu řekl že 16GB, tak vyvalil oči že mě ta grafika musela stát alespoň 30000, tak jsem mu vysvětlil jak to je, a pak z něj vylezlo že on tam má 1TB a že by už méně nechtěl, tím diskuze naštěstí skončila.
Taky jsem zažil výživnou diskuzi v krámku s PC kdy si někdo šel koupit grafiku, byla mu nabízena 1060 3G za 5500, ale pak zmerčil v regálu zaprášenou GT 730 4GB. Nechal si ji sundat z regálu, asi 5 minut studoval obal kde byla napůl sloupnutá cenovka s částkou 3000 a nakonec z něj vylezlo že si vezme tu levnější, že mu to stačí a že to má víc paměti jak ta za 5500 korun, takže "to" líp pojede.
Prodavač mu marně vysvětloval jak to ve skutečnosti je, ale neuspěl. Nakonec mu tu grafiku prodavač sám od sebe přecenil na necelé 2000(já vím proč mám ten krámek rád), no a zákazník spokojeně odešel s tím že má "výkonnou" 4GB grafiku a prodavač byl nakonec rád že se alespoň zbavil "ležáku".
Shadow R.O.G. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-29 18:19:15
avatar
Hovorím, neskutočné . Ale tak v RAM mal pravdu ten zákazník , že výkon tvorí aj čip, ktorému je u takej karty 4GB nanič, už je druhá vec. Ale produkt teda vypredaný, predavačovi sa uľavilo iste, pekné, že dal aj zľavu. Nakoniec veď zákazník kúpil slušnú multimediálnu kartu . Už dlhšie to nvidia rozdeľuje značením, a čokoľvek pod značenie GTX prakticky veľmi na hry ani nie je. GT sú núdzovky, ktoré keď stačia, tak by možno stačila aj iGPU...
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-30 00:09:59
avatar
Ano "Gran Turismo" jsou nouzovky, ale než iGPU tak raději tu nouzovku, už vidím jak "přetaktovávám" LCD s ovladači od intelu a zadávám tam pokročilé časování při kterém mi LCD jede na 75hz. Bohužel, mé LCD nemá při 75hz tak protivně ostrý obraz a je blíž tomu jak to vypadalo na CRT.

V tom krámku jsem zažil lepší štěky, jeden ze zákazníků naštvaně odcházel když nepořídil vysněný 1KW zdroj za který chtěl dát 1000 korun pro své core 2 duo s 8800GTX, nic menšího nechtěl protože jeho "značkový" "650W" zdroj za 600kč shořel po týdnu, další člověk chtěl 2TB operační paměti, atpod.
Když se smísí naivita, nabubřelost ega, hloupost, neznalost, tak je to kolikrát k smíchu, ale spíše k pláči.
Shadow R.O.G. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-30 10:53:26
avatar
Tak proste obecne, je kopa ľudí, čo si dajme tomu nepozrie ani nejaké výkonové grafy, ako sú na tom GPUčka v danej hre, CPU a pod a idú rovno nakupovať. Pritom, to je základ a nič namáhavé. Preto, to pre nich príliš dobre dopadnúť nemôže...ale môžu si za to samy. Pred nákupom sa tomu treba aspoň rámcovo povenovať a hneď by to bolo lepšie. Majú svoj osud a nervy predávajúceho vo svojich rukách .
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-30 16:03:16
avatar
Samozřejmě, většina tomu nerozumí, ani já tomu zdaleka nerozumím tak jak bych chtěl, ale mám štěstí že pomáhám při skládání sestav, u reklamací, testování, atpod.
Třeba cca 14 dnů zpět jsem si koupil 2TB disk Hitachi za 1200, je starý 4 roky, měl naběháno 400 hodin a byl zapnut 16. Poprvé se mi tak dostal do rukou disk v enterprise třídě určený pro nepřetržitý provoz. Chtěl jsem jej hlavně kvůli spolehlivosti(WD green a blue padaly jak mouchy), ovšem velmi mne překvapil jeho výkon, kopírování 3GB souboru trvá ani ne 10 sekund a minimální rychlost nešla pod 130MB/s, to vše v rámci jednoho disku, pro mě osobně neuvěřitelné.

Ale abych dokončil hlavní myšlenku, nejde ani tak o to že tomu nerozumí, jde spíš o to že si lidi nenechají poradit. Mě už taky přestává bavit číst grafy s výkony, u intelu moc pokrok není a výkon je vyšší spíše díky vyšším taktům a teď, jako bonus výkon grafik nižší střední třídy(GTX 1060, RX 480) je +- tam kde je GTX 970, což je pro mě osobně zklamání. Zvlášť když se dá koupit použitá už za 4000. Takže buď si koupím GTX 1060 6G a nebo RX 480 za cenu kolem 8000 a budu mít dostatek výkonu i pro DX12, nebo si za polovinu koupím jetou GTX 970 která ještě nějakou dobu pro fullhd vydrží a oželím na nějaký čas těch pár DX 12 titulů.
No nic, raději skončím než stvořím další OT slohovku.
Shadow R.O.G. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-30 20:48:42
avatar
Tak jasné, inak ani ja nesledujem všetko, ale ak potrebujem, tak si proste info nárazovo mrknem a o to ide, že hneď ten prehľad získam, ak ho potrebujem. Ostatne s youtube a pod, je to easy.

GTX970 ti určo môže ešte vydržať, zvlášť ak si v DX11 a máš FullHD...snáď nemáš ešte ten CRT monitor, čo uvádzaš v profile. Len drobná oprava - RX480/GTX1060 sú normálny mainstream, nie nižší. Ten majú napr číňankovia v podobe radeonu 470D. Vyšší mainstream, teda performance segment začína na GTX1070. GTX1080 by sem tiež spadala, ale za ňu sa platí plná high-end cena ako na 28nm za najsilnejšie jadrá, len si to bez Vegy môže zatiaľ NV dovoliť.

Hry a DX12, sú sklamaním aj pre mňa, a v poho behám na win7 64bit a nič ma netlačí nikam na zmenu zatiaľ...
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-30 23:00:02
avatar
Už jsem aktualizoval sestavu v profilu, ten Compaq P1100 ještě mám, ale umřel a doufám že ho ještě někdo opraví. Na ten by GTX 970 asi nestačila, uměl 2048x1536.

Já RX480/GTX1060 neberu jako střední třídu, už vzhledem k jejich výkonu. Ale v podstatě máš samozřejmě pravdu.

Já u W7 zůstanu, maximálně udělám dual boot, ale jak píšeš, DX 12 zatím nestojí za to.
Marcel19751 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ještě 2016-11-28 09:03:11

stále jsi nebyl virtuálně ukamenován? Ono konkurent v moderních hrách ani není 480(cenově ano),ale podobný výkon v moderních hrách má 470, což na jiném webu nechtěli nechat dopustit a tak 60%her byl test na 3-5 let starých hrách kde to bylo nejméně 80 fps a výše a pochybuji,že nekdo bude řešit v těchto hrách to, že 1060 má o 10% a více vyšší výkon,když v reálu to bude 80 fps VS 90 fps. V moderních dx 11 hrách byla o pár % lepší 1060 a DX 12 zase o něco lepší 470. Karty jsou vyrovnané,ale když někdo testuje 60% starých tak pak tradá vítězem je 1060. To jako kdyby v těch starých hrách měla 1060 čistě teoreticky o 30% lepší výkon(teoreticky 470 80fps a 1060 110 fps)tak autor na PC Tu... vyvodí zprůměrováním her , že aktuálně vhodnější je Gtx 1060 protože v průměru má o 20% lepší výkon ?Děkuji za objektivní test.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-28 10:41:56
avatar
Za co? Neukazuji nic nového, řada recenzí s podobným vyzněním vyšla už dříve, bohužel je tu i řada dalších, které jsou zavádějící.

Staré hry jsou jedna věc, ano některé z nic nevyužívají ani 3GB paměti takže těžko mohou něco ukázat, zejména když ještě v mnoha někdo stáhne detaily vypne AA atd. To pak samozřejmě limitaci ani skutečné výkony grafik nikdy neukáže. To je asi pointa testu ;)

V aktuálních vycházejících hrách ani obvykle neplatí, že NV má lepší výkon než AMD pod DX11, v mnoha nových hrách na DX11 je výkon vyrovnaný, jenže ono už vychází dost DX12 her a tam je AMD většinou lepší (skoro ve všech až na jednu).
Bosnak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - No voni 2016-11-28 09:28:41

ty výkonnostní rozdíly 1060, 470, 480 jsou v podstatě tak malé, že je to víceméně plichta a v mnoha případech budou rozhodovat osobní preference, tedy zdali soudruh vidí rudě, nebo zeleně. Kéž by podobná konkurence byla i v segmentu vyšším.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-28 10:30:51
avatar
ano, konkurence to je, ale pořád se dá vybrat objektivně lepší a horší produkt a to bez vidění světla ... myslím že i většina zelených soudruhů souhlasí, že 3GB na grafice za téměř 7tis jsou málo a že GTX 1060 3GB není GTX 1060 ...
Bosnak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-28 11:17:54

O tohle se nehádám Je jasný, že 3 < 4 < 6 < 8 (pravda, ještě do toho mluví taktování) a 1152 < 1280 (72 < 80). Vo tom žádná Ale vzhledem k tomu, jak blízký výkon tyhle všechny karty mají, tak musím i jako majitel 8 GB 470 MSI připustit, že někomu prostě jako výhodnější pro něj vyjde i ta 3 GB 1060. Třeba proto, že ocení z nějakého důvodu tu trochu nižší spotřebu, je zvyklý na NVIDIA drivery a vyhovují mu, má portfolio her (třeba i starších, kterých se nechce vzdát, ale novou kartu z nějakého důvodu koupit musí), které víc sedí NVIDIA atd...
Prostě, že v tomhle případě to rozhodování není jen o tom výkonu.
PS nemluvím o lidech, kteří výkon karty poměřují počtem větráků (tu nechci, to má jen 2 větráky, to je slabý,,, takovou má Venca a seká se mu to. Já chci támhletu s 3 vrtulema.....)
giffoo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-28 11:55:17

Súhlasím s Bosnak. Plus cenový rozdiel 11 eur na alze za najlacnejšie 1060 3GB vs. 480 4GB v prospech nVidia, niekto oceni aj to. Aj 480 sa dá upraviť aby mala nižšiu spotrebu, ale mnoho ľudí sa s tým babrať nechce, chcú kúpiť VGA, strčiť do PC a hotovo. A za ušetrených 11 eur si kúpia nejkú gamesku.
1060 vz 480 vz 470 sú tak blízko seba výkonom, že kúpou jednej z nich chybu nik neurobí. Ano 1060 3GB niekde stráca, ale stále to je hratelné a stále sa dajú ubrať detaily alebo vyhladzovanie. A mnoho ľudí si jednoducho pustí hru, a hrajú s deafult nastavením.
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-28 12:13:21
avatar
ubrat vyhlazování ?? tuhle položku jsem nevypl již několik let...
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-28 16:04:56

Protoze se tahle polozka se u novych her uz nevyskytuje
Maximalne maji ruzne rozmazavaci filtry.
Kajman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-28 14:25:17

Jasně, že 6GB je lepší než 3GB. Osobně jsem taky raději koupil "plnohodnotnou" GTX1060 6GB.
Ale podle některých testů, je ve FullHD rozdíl mezi 6 a 3 GB u drtivé většiny her bezvýznamný, to zásadnější je rozdíl díky menšímu počtu jednotek a TMUs.
----
A osobně, Doom by měl mít samostatnou sekci ohledně výkonu, těžko to míchat s DX11 nebo DX12, protože jde o JEDINOU hru na technologii Vulkan, kdy nevím ani o žádných Áčkových hrách, které by s touto technologií měly vyjít. Takže to vypadá, že pouze IdTech bude vydávat další tituly s Vulkanem. Mimochodem Doom ve FullHD i bez Vulkanu jede v ultra nastavení na GTX1060 bez jakéhokoliv problému, takže vyšší výkon už není třeba
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-28 14:29:25
avatar
jenže jde o těch pár her, kde se ukáže jako zatraceně významný - protože se tam objeví problémy, které u jiných karet nejsou kvůli jen 3GB paměti. A když se to s RX 480 4GB nestává, je lepší koupit RX 480. Takže testy, které ukazují rozdíl nevýznamný, jsou jednoznačně zavádějící a velmi škodlivé protože řada uživatelů se pak bude divit a s se stoupajícími nároky nových her stále více, že oni mají problémy, když recenze ukazovaly že tam rozdíl není ;)

DooM je Ačková hra, jedna z nejlepších akčních her poslední doby a její engine bude používán dál. VULKAN budou využívat i další hry ... nejde o to že by nebylo k používání, je to ukázka toho, že RX 480 nemá ten vyšší výpočetní výkon jen tak pro parádu a že her, které z toho budou těžit přibývá ...
Kajman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-28 22:42:43

Kampak mi zmizel odkaz na GPUReport? Tam jsou hodnoty podloženy fakty a dle mého docela slušně.
maroxCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-28 10:02:03
avatar
Na Gamersnexus to dopadlo jinak. Čemu teď věřit?
Odkaz
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-28 10:14:51
avatar
no rozhodně ne gamenexus .... už výsledek jejich testo doom ve vulkan je nesmysl .... stejný výkon? Ha ha, to snad nikde nikde nikomu jinému "nevyšlo" ;)
maroxCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-28 10:16:54
avatar
Tomu jsem se právě taky divil.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-28 10:43:44
avatar
tak věř "instinktu" ... kdyby 3GB paměti bylo v roce 2016 na grafice za téměř 7tis dost a nebyl to problém, neprodávají se hlavní modely hlavně s 8GB a 6GB ;).
maroxCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-28 10:48:23
avatar
No "future-proof" to určitě není, ale ve více testech i s těmi 3GB RX 480 4GB pěkně zatápí (hlavně pod DX11).
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-28 10:55:54
avatar
no jo, ale i řada těch DX11 her teď vychází s update na DX12 ;) a s DX11 se nějak do dalších let nepočítá ;)
maroxCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-28 11:21:10
avatar
Problémem je, že s těmi updaty jsou v 99 % menší FPS než pod DX11. Viz. třeba BF1 kde RX 480 má pod DX12 menší FPS než 1060 pod DX11.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-28 11:24:23
avatar
ano, i takové hry jsou, pak jsou ale hry, kde přínos DX12 je, třeba Civilizace 6 apod. ... jde ale o to, že DX12 je priorita, DX11 je mrtvé ... budou teď vycházet hry a vychází, kde už máš jen DX12 ...
maroxCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-28 11:43:22
avatar
Ona zrovná šestá Civilizace jede na NV hodně dobře. Viz. Odkaz
Zajímalo by mě, jak se výsledky změní po tom DX12 patchi.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-28 12:12:50
avatar
už to máme otestované, AMD dohnalo NV pod DX12 ... ta stagnuje pod DX12 vůči DX11 ... brzy vydám článek.
maroxCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-28 12:20:34
avatar
Zajímá mě poměr FPS, 1060 6GB na DX11 a RX 480 8GB na DX12, to bude hodně zajímavé.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-28 12:47:45
avatar
říkám, u NV se výkon v podstatě nezměil, u AMD narostl ...
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-29 11:48:35

To znamená, že NV si drží výkon napříč dx.
U AMD je hezké, že pod dx12 má nárust výkonu a tím pádem dx11 ji moc nejde. Problém nastává, že dx11 her je drtivá většina.
Takže ve finále to tak jednoznačné pro AMD není.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-29 17:30:47
avatar
DX11 her je většina, ale už letos většia AAA her je DX12 a příští rok jich bude ještě více, takže DX11 nehraje roli, protože tam mají AMD i NV výkon podobný a na vše na co stačí GTX 1060 stačí i AMD RX 480 ... pod DX12 se ale AMD obvykle daří lépe protože RX 480 je výkonnější grafika než GTX 1060 ... parametrově i fakticky ...

pod DX11 nikdo problém nemá, pod DX12 kdy nároky nových her pochopitelně rostou ale problémy budou, protože výkon současných grafik bude samozřejmě stále hůře dostačovat ...
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-29 17:28:24

Děkuji za odpověď. To dává logiku.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-29 17:48:48

Tak to jsem zvědavý na novou generaci grafik, kdy bude více dx12 her a železo na to bude připravené z obou táborů

Edit: známý si koupil 480 8GB a mastí na ní i starší dx8 hry. Musím říct, že ovladače jsou skvělé i pro starší hry. Žádné problikávající textury nic. On totiž streamuje a hraje na ní všechno možné a no problem. To jen offtopic k ovladačům ;)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-29 17:59:33
avatar
u starých her není problém ani tak grafika a její ovladače, jako podpora ze strany OS .... W10 apod. ale já se nesetkal taky s ničím, co by vyloženě nejelo, navíc staré hry jsou v kurzu a dělají se i oficiální remastered verze
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-29 18:09:33

Staré hry jsou nej Jen ať si vývojáři šáhnou do svědomí, proč opustily staré dobré herní mechanismy. Složitost a snaha stále něco vymýšlet není nejlepší cesta ke hratelnosti :/
V grafice to samozřejmě NE/platí ...
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-29 18:43:24

Co mi chybí v dnešních hrách je atmosféra
Té bylo kdysi až moc na úkor grafiky řekněme.
A víme jak je to dnes, přesně naopak.
Bajaja [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - FPS na CIV ? 2016-11-28 12:52:26
avatar
neviem ci CIVka je prave hra kde je dolezite nahanat FPS,
hram CIV6 na 1440p , na staruckej 5850 takmer stabilne na 30-37fps ... neviem ci 60+FPS spravi velky orzdiel v hratelnosti
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-28 14:24:48
avatar
civka 6 je hlavně o procesoru
martyst111 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-28 16:03:56

Co jsem koukal na testy na vice webech tak 1060/6gb oproti 480/8gb podavala celkove vetsi vykon.Je pravda ze to bylo testovane ve hrach kde bohate staci i 6gb pameti ale i pres na papire nizsi specifikace u NV podavala lepsi vykon za o neco vyssi cenu.Kdyz se clovek koukne na spec. obou karet na papire tak si jasne rekne amd lepsi u vseho krom asi dvou udaju ma vetsi cisilka jenze ona ta NV ty karty umi vyrabet tak ze jeji karty umeji pracovat efektyvneji asi neco jako amd vyrabi slaba jadra procesoru ale dohani to vice jadry kdezto intel ma mene jader ale silne.Kazdopadne at je to jak chce muj budouci upgrade bude patrit rx 480 protoze tech 8gb pameti si myslim ze neni spatne do budoucna.
Aswan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Undervolt 2016-11-28 20:17:10
avatar
Zkoušel jste někdo undervolting té Sapphire? Četl jsem, že mají značně zvýšené napětí, a na stejných taktech se jde dostat trochu níže, což nezanedbatelně sníží spotřebu karty.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-28 21:58:34
avatar
ano, jde to minimálně o 25W-30W snížit tu spotřebu, aniž by to mělo vliv na stabilitu .... i když je to asi kus od kusu, jinak by to nastavili od začítku ...
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-11-29 09:38:56
avatar
RX480 Nitro+ 4GB mam doma 2 tydny a jde to, ale neni dobre jit dolu na extrem. Slo mi to snizit o 100mV, ale to neni na normalni provoz. Mel jsem pocit, ze mi pak padaji veci (zadne hryznuti, zadny restart driveru karty, ale ciste pad WoT na kterem jsem to testoval). Na stabilni kartu je potreba hodne dobre chladit a pripadne zvysit napeti. Doporucuju drzet kartu pod 70degC a pak karta bude stabilnejsi, ale za cenu hlucnejsiho chlazeni (jsem rozmazleny No-fan resenim; "hlucnejsi" znamena do 1000 otacek coz v realu taky neni zadna tragedie). Nakonec jsem skoncil na -50mV v TRIXX.
giffoo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-04 06:21:19

Ja som skúsil ale na RX470 Nitro+ 8GB, ale len v Assetto Corsa a F1 2015 narýchlo. Deafult nastavenie vo Wattman bolo napätie 1,1 V.
Moje nastavenie Wattman (pre každú hru vytvorený profil s rovnakými hodnotami): napätie max 1,0 V (STAV 7), cielová teplota 75° a fan od 1000 do 2000 rpm.

Assetto Corsa deafult nastavenie: spotreba kolísala max. 150 W, napätie 1,125 V, teplota 75°, fan 1300 rpm, takt 1260.
Nastavenie Wattman: spotreba 120 W, napätie 1,006 V, teplota 63-65°, fan 1300-1400 rpm, takt stabilne 1260.

F1 2015 deafult Wattman: spotreba 140W, napätie 1,12 V, teplota 68°, fan 900 rpm, takt 1260 MHz.
Nastavenie Wattman: spotreba 117 W, napätie 1,006 V, teplota 59°, fan 1300 rpm, takt 1260 MHz stabilne.

Far Cry 4 deafult Wattman: spotreba 163 W, napätie 1,125 V, teplota 75°, fan 1450 rpm, takt 1260 MHz.
Nastavenie Wattman: spotreba 139 W, napatie 1,006-1,012 V, teplota 69°, fan 1300 rpm, takt 1260 MHz stabilne.

Far Cry Primal deafult Wattman: spotrba 160,3 W, napätie 1,125 v, teplota 70°, fan 1245 rpm
Nastavenie Wattman: spotreba 143,5 W, napätie 1,025 V, teplota 61°, fan 1547 rpm, takt 1260 MHz stabilne

Automobilista padá pri vytvorení profilu v Crimsonoch, skúsim novší ovládač.

Ešte skúsim Crysis 3, poprípade Battlefield 4, Automobilistu, RRRExperience, ale asi to skúsim vo Wattmanovi natvrdo v global nastavení nastaviť.
pseudografx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Pokusy s undervoltingem 2016-11-30 05:03:03

Mám Sapphire RX480 Nitro+ 8GB (1266/1306MHz), kterou pro jistotu převážně provozuji na default frekvenci 1266 MHz kvůli slabšímu 430W zdroji. I tak se mi spotřeba zdála poměrně vysoká, a tak jsem ji zkoušel srazit pomocí utility Trixx.
Zatímco při výchozím napětí byla průměrná spotřeba čipu po spuštění Unigine Valley 116 W, po snížení na 1,0625 V (tj. o 70 mV) se snížila na 101 W. 15 W úspory takřka bez námahy mi přijde fajn, navíc se tím dost výrazně snížily otáčky ventilátorů z 2000 na 1550 rpm (teplota se držela pod 75 °C). Zkoušel jsem nastavit ještě nižší napětí, ale např. při -85mV už byla karta nestabilní.
Warlordik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-07 12:07:02

Ďakujem za test, a práve preto som sa rozhodol zakúpiť NVIDIA GTX 1060 6GB.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!