Konečně trochu výkonu? AMD láká na VEGA, NVIDIA na „něco velkého“ – již za pár dní!
Napsal Jan "DD" Stach   
Neděle, 01 leden 2017
altPozvánky na CES od AMD a NVIDIA lákají na velké věci. Co se chystá?

 

 

Žádné flákání, začátek roku bude napěchovaný novinkami. Už příští týden začíná CES, největší technologický veletrh světa, kde se budou prezentovat všichni s novinkami pro rok 2017, které navíc v dalších týdnech půjdou rovnou na trh. Vánoce už tradičně slouží jako prodej starých krámů za extra zvýšené „akční“ ceny, protože ovce koupí před Vánoci cokoli :). Chytří uživatelé čekají s nákupy až na Q1, kdy se objevují první novinky, většinou za ceny těch starých výběhových věcí.  

 

  • AMD láká na VEGA!

Je to oficiální, nový rok, nová architektura. AMD oficiálně láká na speciální stránce ve.ga na očekávané VEGA grafiky:

Na pořádné preview, kde s velkou pravděpodobností poprvé uvidíme i fyzicky kartu samotnou, se máme těšit na CES 2017, konkrétně pokud dobře počítám, tak v 5.1. v 15 hodin našeho času. Co konkrétně znamená to strašně obrovské množství bubnů, to nevím:

Nicméně má to být tedy PREVIEW architektury VEGA, jak AMD oficiálně uvádí, nečekejme tedy uvedení konkrétních produktů na trh. Nicméně je možné, že AMD prozradí, jaké varianty grafik s VEGA chystá. Připomínám, že VEGA je zbrusu nová architektura a největší změna od uvedení GCN. První jádro, které se chystá, je určeno pro high end a nadšence, později přijde i menší verze, která by měla poprvé dostat HBM2 konstrukci a paměti do mainstreamu. Každopádně PREVIEW nám asi hodně napoví, co a možná i kdy můžeme opravdu čekat a že na konkurenci k NVIDIA GTX ve vyšším segmentu čekáme dlouho ….

BTW: Vypadá to, že si AMD i utahuje z konkurence. Nástupce současných GTX grafik NVIDIA PSACAL bude VOLTA a ve videu lákající na VEGA je v jednom záběru vidět výše uvedený obrázek. Co by to tak mohlo znamenat?

 

 

  • NVIDIA láká na něco velkého!

No a právě NVIDIA rozhodně bedlivě sleduje AMD, kterému určitě poslala nějaký dárek za to, že jí stažením se z vyššího segmentu umožnila bez větší snahy a námahy vydělat největší peníze v její historii a dosáhnout takových výdělků, se kterými ani nepočítala. Jak ale víme, NVIDIA má v záloze výkonnější grafiky, které zatím uvádět nemusela. Týká se to jak TITAN X 12GB, který sice představen byl, ale na běžný trh uvedený nebyl, tak hlavně jeho GTX verze v podobě 1080Ti. Konečně tedy skutečný high end a nástupce 980Ti.

NVIDIA sice neříká co přesně chystá, ale na 4.1. láká na svou prezentaci na CES, na které ohlásí něco velkého. Největší šance dáváme právě oznámení modelu GTX 1080Ti, který chce NVIDIA určitě stihnout uvést ještě před VEGA, protože zatím může diktovat ceny. Spolu s tím chce NVIDIA ohlásit speciální placený klub pro fandy NVIDIA, Club Geforce Elite service.

Je ale také možné, že NVIDIA má ještě něco dalšího v rukávu. Nezapomínejme, že má ještě jedno jádro GP100, které putuje na karty s HBM2, takže nemůžeme vyloučit, že může předvést i něco podobného, ačkoliv je pravdou, že tohle řešení nemusí být o mnoho výkonnější než 1080Ti a také že toto řešení NVIDIA cílí do speciálního výpočetního segmentu a tak přeci jen je velmi pravděpodobné, že HBM2 řešení nějaké GTX grafiky vůbec v řadě PASCAL 1000 neuvidíme. GTX 1080Ti na GP102 by navíc výkonově měla stačit na pokrytí AMD VEGA, byť technologicky bude VEGA s HBM2 dále. GTX 1080Ti staví stále na klasické konstrukci s 384-bit sběrnicí a 10GB GDDR5X pamětí.  

Samozřejmě vás o obou akcích a o tom, co na nich firmy představí, budeme informovat.

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Zvirek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - už aby to bylo 2017-01-01 20:05:58

Už je načase, aby GTX 1070 měla konkurenci a stála pod 10 litrů, kolik stát má. Nebo jestli to bude Vega s tímto výkonem za stejnou cenu, je mi to fuk, ale už aby to bylo a já mohl nakupovat - jak novou kartu, tak nový monitor na 1440p.
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-02 00:10:59

Vyrábět tak někdo i 3K monitor(2880x1620). Ten 1440p mi příjde oproti FullHD jako nepatrnej pokrok, a pro 4K monitor je už zase potřeba drahá(neexistující) highendová karta.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-02 00:32:49
avatar
Odpověď je 34" 3440x1440 21:9 widescreen u kterých propustnost stávajícího DP1.2 stačí i pro refreshe kolem 100Hz a nabídka je zde široká včetně gsync/freesync
Shadow R.O.G. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-02 01:18:55
avatar
jj, machina - širokouhlé monitory sú zaujímavé, ale staršie hry, čo nie sú ani 16:9, vyzerajú lepšie na klasickom QHD, teda 2560x1440p, napr rozlíšenia typu 1600x1200p ešte ujde aj v celoobrazovkovom režime na QHD (úplne super to samozrejme nie je), to 21:9 je podpora u hier chudšia (a hrať v okne na monitore s 3440x1440p takú hru, to ďakujem), tie logicky novšie hry ano...

btw shipo - testoval som 24" FullHD, rodičia majú 21.5" FullHD monitor - ja mám 27" QHD a mne to teda ako rozdiel príde....
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-02 09:50:10

Ja mam 2 monitori. Na strielačky full HD, kde je dobre mať fps nad 50+ a na plošinovky filmi 4K, kde nevadi ani fps cca 30 a to hravo zvladne i 1070... 4K strielačku neda ani 1080Ti.
Kto vie možno to Vega zmeni uvidime na CES 2017 tento tyžden vo štvrtok
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-02 12:35:17
avatar
mohu potvrdit, na 34" 21:9 jsem přecházel z 26" 16:10 a stále to byl rozdíl obrovský.

pár postřehů k hraní na 21:9
World of tanks - nutná editace ini souboru, ruční nastavení FOV
world of warships - nativně
Fallout 4 - mody+flawless widescreen apka +ini editace FOV
Tales from borderlands - flawless widescreen apka
Mechwarrior online - nativně

další jsem zatím nezkoušel. Pravda je však taková, že všechno co jsem chtěl, jsem zatím ve 21:9 rozchodil a tím myslím ve fullscreenu. Největší oříšek byl fallout4 ale nakonec i ten. S novýma hrama obvykle problém nebývá. Určitě bych to neviděl jako důvod do 21:9 nejít. V některých hrách jako např. v mechwarriorovi díky širšímu poměru stran vidím kolikrát i z bočních okének svého mecha, ze kterých jsem na 16:10 neviděl, takže má to své výhody
Shadow R.O.G. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-02 14:04:27
avatar
tak samozrejme, že očiam a periférnemu videniu je prirodzenejšie širokouhlejšie rozlíšenie a určite je 21:9 zaujímavejšie ako 16:9 pomer strán.

Ale sám si popísal, že s tým 21:9 to nie je úplne jednoduché a treba to v mnohých hrách skrátka riešiť...
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-02 01:49:56
avatar
Mi se libi i to QHD, jenze v provedeni s freesyncem stoji to same co 4K monitory a to mne vylozene odrazuje. Koupit znovu FullHD jen kvuli freesyncu se mi teda nechce ani nahodou a tak porad jen cekam kam se to pohne.
Shadow R.O.G. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-02 02:19:24
avatar
ono nezáleží úplne od rozlíšenia - nájdeš herné Eizo IPSko za cca 1000Eur a má rozlíšenie QHD - ale úprimne by som si ho vyskúšal, ja žial mám Free-sync monitor a g-sync grafiku , a monitor sa nekupuje každý deň, hlavne tie drahšie, takže tomu ešte tak chvíľu bude...

ak chceš 4K rozlíšenie silou mocou, tak je lepšie čakať - grafiky ho ideálne nezvládajú a to ani tie najluxusnejšie typu TitanX (samozrejme záleží od náročnosti hry a miery nastavenia detailov, antialiasu a pod., niekde to ide)...
Shadow R.O.G. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-02 02:27:53
avatar
Citace:
BTW: Vypadá to, že si AMD i utahuje z konkurence. Nástupce současných GTX grafik NVIDIA PSACAL bude VOLTA a ve videu lákající na VEGA je v jednom záběru vidět výše uvedený obrázek. Co by to tak mohlo znamenat?


Ja typujem, že to znamená nepodceňovať Voltu, pokiaľ je mi známe, tak Volta už bude/mala by niesť niečo lepšie ako GDDR5X...
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-02 12:58:28
avatar
bohužel 34" 21:9 s 3440x1440 společně s freesyncem/gsync je stále minimálně 20 tisíc (gsync 26+). Pokud máš dobrý full HD, tak jen další fullHD s freesyncem se podle mě taky nevyplatí kupovat. Na 4K je brzy kvůli výkonu a neschopnosti DP 1.2 protlačit ve 4K více než 60Hz a QHD s freesyncem je za cenu 4K.

V tom případě ti nezbývá než čekat asi a doufat že snad někdy s příchodem DP 1.3 monitorů ceny spadnou. Obávám se, že se to ale nestane, protože už by se to teoreticky stát mohlo. Další šance bude ke konci roku až opadnou intervence ČNB a monitory 20K+ se dostanou pod 20. Holt pořádný freesync potřebuje i lepší elektroniku a ta stojí peníze, ta základní elektornika co má většina monitorů podporuje bohužel freesync jen tak aby se neřeklo (rozsahy 42-60 a podobně). Já za to ty peníze nakonec dal. Je třeba si uvědomit, že po dobu morální životnosti monitoru vyměníte grafiku minimálně 3x. Pokud kupujete grafiky za 10 tisíc, to máte 3x10 tisíc = 30. Monitor za 20 něco tisíc tedy stojí míň než ty grafiky. Pokud kupujete hiend grafiky za 15-20, tak cena monitoru je proti tomu ještě menší. Podle mě je investice do monitoru důležitá, už jen proto, že oči máte jedny
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-01 20:20:34
avatar
Jako Nvidia udělat kartu s GP100, HBM2 a dát tomu normální cenovku do 25 tisíc, tak to beru. Jak znám ale nenažranost této firmy, tak se klidně s kýmkoliv vsadím, že za ty peníze dostaneme maximálně ten ořez Titán alias 1080Ti. Já jen doufám v co nejvýkonnější Vegu. Na titan X nejspíš mít nebude, protože AMD koncipuje svůj hiend trochu níže (aby si to mohl pořídit i normální člověk). Dokonce očekávám nemastnou-neslanou Vegu, která ukáže svou sílu postupně. Je třeba si uvědomit, že to bude nová architekrura.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-02 11:18:42

Citace:
Na titan X nejspíš mít nebude, protože AMD koncipuje svůj hiend trochu níže (aby si to mohl pořídit i normální člověk).


Ad absurdum..
AMD koncipuje svůj high end níže, protože má takové a takové možnosti. Myslet si, že AMD má výkon níže kvůli zákazníkovi, je přeci nesmysl.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-02 11:35:45
avatar
ale ona je to víceméně pravda ... strategií AMD je od poslední generace grafik (podle výrobců karet) nestavět své produkty přímo proti tomu, co nabízí NV, ale mezi ně ... samozřejmě pokud by AMD mohla nabídnout výkon vyšší než TITAN X, tak ho nabídne, nicméně zásadní je pro ní nabídnout lepší výkon kolem úrovně GTX 1080, ovšem za cenu mezi GTX 1070/1080 a případně výkon GTX 1080Ti ale za cenu mezi 1080/1080Ti.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-02 12:21:59

Dá se na to tak dívat.
Stejně si ale myslím, že AMD směřuje vždy tam, kde je strop jeho možností. Cena souvisí také s možnostmi prodeje a poptávky.
Strategie AMD je logická a vyplývá z možností firmy.
AMD jde především o zisk, jako každé jiné firmě.
Jen praktiky se u různých firem liší...

edit: Když bych to zjednodušil, tak AMD je drženo při zdi nvidií a intelem. V této hierarchii si AMD nemůže moc vyskakovat, pokud nepřekvapí. Toť otázka.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-02 12:45:22
avatar
Citace:
AMD koncipuje svůj high end níže, protože má takové a takové možnosti. Myslet si, že AMD má výkon níže kvůli zákazníkovi, je přeci nesmysl.


znělo by to jako blbost, nebýt dvoučipů, AMD již pár generací skutečný top hiend staví na dvoučipech - naposledy Pro Duo. Takže to skutečně vypadá, že mají takovou strategii. Kdyby takovou strategii neměli, tak ty hiend dvoučipy vůbec nevydávají, respektive vůbec se s nimi neobtěžují. Ono to zní možná jako trivialita - jen dát 2 čipy na jedno PCB, ve skutečnosti i tohle stojí neskutečné prachy, cokoliv udržet na trhu, podporovat to atd.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-02 12:54:00

A nebude to z důvodu konkurenceschopnosti?
Velký čip je výrobně nákladnější, než spojení 2 menších čipů ala vzor AMD.
Tam bych řekl, že nejde o sníženou cenu pro zákazníka, ale o to držet krok v high endu.
Shadow R.O.G. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-02 16:02:10
avatar
ano, AMD dvojčipovky vydáva rado, lenže tak úplne to nemožno brať ako odpoveď, k High-end až enthusiast jednočipovkám NV, ktorá na dvojcipovky prakticky zanevrela.

CF nie je všade ako jednočipovka, musí byť odladené ovládačmi atď. (SLi samozrejme rovnako)

Osobne, mám radšej jednočipovky s poriadnym monolitickým veľkým čipom - túto cestu razí NV dlhodobo v high-ende.

Citace:
Velký čip je výrobně nákladnější, než spojení 2 menších čipů ala vzor AMD.


Pro Duo je čo? spojenie dvoch veľkých čipov - FijiXT (FuryX) je aj čo sa die size týka high-end, nie menšie jadro ako predchádzajúce generácie - iba o niečo menšie ako napr GM200 (980Ti/TitanX Maxwell), predstavujúce priamu konkurenciu. Nemožno teda tvrdiť, že AMD v poslednej dobe neurobilo väčšie jadro, práve Fury rodina kariet a Pro duo ho majú....
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-02 16:27:48

Taky je to nejvýkonější řešení na světě.
Akorát, že nemá takovou váhu, jako jednočip. Důvody budou co jsi napsal výše ... CF atd.
Shadow R.O.G. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-02 17:14:19
avatar
tak, dalo mi chvíľu zabrať, nájsť solídnejšie porovnanie Pro Duo vs nereferenčná GTX1080:

Odkaz

Pro Duo prišlo neskoro, výkon herný, má síce impozantný, ale za cenu toho, že je to dvojčipovka, vo videu vidieť, že GTX1080 trocha stráca, čo znamená, že Pro Duo, je herne zhruba na úrovni TitanX Pascal a to je dvojčipovka proti jednočipovke, na to nezabúdame. Jednočipovka s o niečo nižším výkonom ako má dvojčipová karta je vždy lepšie riešenie, lebo výkon je istý, to pri neodladených hrách u dvojčipovky nie - z Pro Duo sa môže stať FuryX, z 295x2 sa môže v takých hrách stať 290X (hry čo nevedia využiť dvojčipovky).

Btw trocha ťa usadím. Posledná dvojčipovka NV - TitanZ, nebola vôbec špatná a bola výkonnejšia ako R9 295x2 v FP64 (NV ju zničila slabým chladením, ktoré vyústilo v podtaktovanie jadier a nižší herný výkon a samozrejme ju zničila cenovkou), urobiť ju trocha inak, tak mohla byť TitanZ dobrá, ale na hry sa vyplatila viac 295x2ka...neviem, prečo NV na dvojčipovky kašle, zrejme si vystačí s jednočipovými riešeniami a nemá záujem vydávať dvojčipovky s adekvátne kvalitným chladením, ale čipy na potenciálne dvojčipovky jednoducho má.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-02 18:11:31
avatar
Tak pro Duo je 28nm, čili k přímému porovnání s Titanem/1080 bude až duální Vega.
Shadow R.O.G. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-02 18:53:01
avatar
ano, ale zasa má výhodu výkonu iba za cenu dvoch čipov na PCB, preto si myslím, že porovnanie s novším jednočipom, hoci na novšom procese (16nm) zmyseľ dáva a je férové ;)
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-02 21:51:06
avatar
Technologicky nesouhlasím, srovnává se 16nm a 28nm, všechna pozitiva jsou logicky na straně 16nm čipu. Z pohledu trhu však souhlasím - AMD své 14nm velké GPU na trh ještě nedodalo - zatím
Shadow R.O.G. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-02 22:59:47
avatar
no ale dá sa to brať aj inak:

kedy bol prezentovaný projekt Quantum? Odkaz...AMD malo PCB s 2X FijiXT už kedy, ale začalo sa predávať až keď už nastupovala 14/16nm generácia, hlavne teda silné 16nm grafiky ako GTX1080....Pro Duo vyšlo skrátka neskoro, je to taký dopredaj a nie je ani primárne určené na hry, hoci logicky môže na ne využité byť, ale spojovalo sa Pro Duo hlavne s VR...

a to vyššie som napísal preto, že nie je ani fér porovnávať kartu ako pro duo s inou jednočipoukou rovnakej generácie - ak všetko funguje (CF/SLi), tak logicky dva čipy udolajú jeden, preto je fér porovnávať pro Duo so sli napr GTX980Ti, FuryX CF atď, aj keď Pro duo ide do jedného slotu - ide len o malú výhodu a je to CF a mal by sa porovnávať s CF/SLi svojej generácie, jednočipovky za ideálnych podmienok dvojčipovka rovnakej generácie udolá, ale nie je dvojčipovka vždy a pre každého užívateľa ideálnym riešením - niekto ich má rád, niekto CF/SLi nemusí naopak
vladislavpokorny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-02 09:15:39

No, takže Vega highend bude z kraje léta, a pro nás, běžné smrtelníky, tak Q2 2018 ...
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!