Seznamte se s novým členem redakce DDWorld! Aneb věci kolem fotografií a obrázků na webu.
Napsal Jan "DD" Stach   
Neděle, 22 leden 2017
alt

 

 

 

 

  • Seznamte se s novým členem redakce DDWorld!

                                        Aneb věci kolem fotografií a obrázků na webu.

Doufám, že jste si všimli zlepšující se kvality fotografií v recenzích. Opravdu se hodně snažíme. Do redakce nám přibyl nový a velmi užitečný člen :). Vlastně už několikátý v poslední době. Snažíme se zlepšovat ve všech oblastech toho, co děláme a stále se učíme něco nového. Konkrétně přímo já, který mám na starost finální publikaci a úpravu všech článků, včetně pořízení a konečné úpravy většiny fotografií, které naše články doprovází. Nebudu vám lhát, nikdy jsem na fotografování moc nebyl, bral jsem to jako banální věc a mnoho let jsem to nijak zvlášť neřešil, ani nebyl moc důvod.

Dlouhodobě je náš web zařízený na obrázky o šířce maximálně 550b, které se dají zvětšit jen kliknutím na ně. V době vzniku webu a systému před 11 lety, to bylo dostatečně funkční řešení. Nicméně časy se mění. Rozlišení monitorů roste, a tak poslední dobou sice stále máme fotografie v článcích je o šířce 550 bodů, ale skoro každá jde rozkliknout na výrazně větší rozlišení. V souvislosti s přípravou zcela nového systému a webu, kde už budou fotografie řešeny lépe a běžně budeme používat 1080p velikosti a vyšší, bylo přeci jen nutné řešit jejich kvalitu. Přiznám se, že někteří kolegové v redakci byli výrazně přede mnou se svým vlastním fotografickým vybavením, což mě nakonec donutilo se tím také zabývat. 

V té souvislosti jsem zjistil, že má fotografická (alespoň ta digitální) minulost není zrovna bohatá. A dokonce ji mám stále celou doma :). Pokud vás tedy zajímá, s čím za dnes 11 letou historii DDWorld.cz vznikaly fotografie do testů a recenzí, tak malá výprava do minulosti …

  • Digitální fotografická historie DDWorld.cz

Ač se to nezdá, DDWorld.cz je tu už od roku 2006! Někteří asi víte, že je to fakticky můj první osobní web, který jsem s několika kolegy-kamarády založil, protože už nás nebavila tehdejší bída českých IT webů, kde kvalitních a hlavně praktických testů hardware ubývalo a mnoha výsledkům se navíc nedalo věřit (jak jsme si následně v praxi ověřili vlastním testováním). A tak jsme začali s vlastním zkoušením věcí v praxi, co by uživatelé a o 11 let později jsme tu stále, silnější než kdy dříve s možnostmi otestování téměř čehokoliv, díky přímé oficiální podpoře ze strany téměř všech špičkových výrobců. Na druhou stranu stále se držíme stejného konceptu uživatelského testování a testy podle krabic, bez vyzkoušení samotného produktu v praxi a manipulování s výsledky necháváme na jiných. U nás každý produkt podrobíme důkladnému, nikoliv jen laboratornímu, ale hlavně praktickému testování. K tomu patří i pořizování pokud možno maximálně vypovídajících a zajímavých snímků testovaných produktů, které už od začátku mám na starosti téměř výhradně já osobně. DDWorld.cz jsem tak začal na tomhle:

Olympus FE 120, tedy klasický kompakt, který byl v té době skvělým z pohledu poměru cena-výkon mez levnými digitálními fotoaparáty. A asi víte, jak na DDWorld.cz máme rádi ten poměr cena-výkon ;). Tenhle foťáček měl slušných 6MP a malinkatý 1,8“ display. Fotografie měly originální velikosti 2816 x 2112. Ve své době stál 250 dolarů, což tehdy bylo něco kolem 5 tisíc. Nicméně v té době šel vývoj digitálních kompaktních fotoaparátů rychle vpřed (asi jako vývoj fotoaparátů v mobilních telefonech pár let zpátky). Takže jsem už ke konci roku 2007 upgradoval.

Opět jsem hledal něco zajímavého s výborným poměrem cena-výkon. Volba padla na Fuji FinePix F40fd. Můj asi vůbec nejvíce a nejdéle zatím používaný fotoaparát, se kterým jsem mimochodem sjezdil i pořádný kus světa. Měl mnohem kvalitnější kovové tělo, 8,3Mpx, 3x optický zoom (36-108) ISO až 2000, podporovat SD karty a potěšil i větší 2,5“ pěkný display. S tímhle jsem vydržel hodně dlouho. Od roku 2007 až do roku 2013.

Roce 2013 ale přišel BenQ se svým ultrazoom kompaktem GH800. To byl pořádný upgrade. Kromě 18Mpx CMOS snímače má i parádní optiku s 36x zoomem a stabilizací, který se mi v praxi hodně osvědčil na výletech po Americe. Tenhle fotoaparát dokázal ostřit a přibližovat věci jak dalekohled :). Skvělou věcí na něm byl i vyklápěcí display. Pořád to je digitální kompakt a přeci jen ten snímač svou kvalitou té optice úplně nestačil. I tenhle fotoaparát měl skvělý poměr cena-výkon, kdy stál něco přes 5 tisíc korun a dělal skvělou službu.

Nicméně přeci jen si nešlo nevšimnout, že požadavky na kvalitní fotografie ve vyšším rozlišení už se zvyšovaly a mě osobně už se přestávaly fotografie testovaných produktů, které jsem s tím dělal, líbit a musel jsem se v Photohopu hodně snažit, aby to alespoň trochu vypadalo.

  • Rok 2016, aneb dobře … budu to dělat pořádně.

Loňský rok byl zlomem, kdy už se ke kritice mého „fotografického nezájmu“ přidala i řada spolupracovníků v rámci DDWorld.cz. Někteří si navíc pořídili mnohem lepší vybavení a jejich fotografie (jejich technická kvalita) byla poslední kapkou. Pravda, je celá řada webů, které dělají mnohem horší fotografie a také na to kašlou, ale vždy jsme se na DDWorld snažili dělat věci stylem: „když už, tak pořádně“.

Takže jsem nejdříve během roku 2016 pořídil konečně pořádné fotografické osvětlení. Žluté světlo 500W halogenové stavební lampy, kterou jsem před lety ukořistil v jednom hobymarketovém výprodeji, jsem vyměnil za regulérní foto-světla s 5500K zářivkovým světlem. To samo o sobě hodně pomohlo, i když jsem stále fotil s BenQ GH800. Začal jsem tedy pokukovat po něčem lepším a objevovat svět fotoaparátů a zrcadlovek :). V průběhu roku se kolega Honza Belka rozhodl mě s tím trochu pomoci (protože jsem se nemohl rozhodnout) a ujal jsem se jeho staršího Canon EOS 650D se setovým objektivem 18-55mm. K tomu jsem si pořídil ještě 50mm s lepší světelností objektiv, který se skvěle hodí na spoustu focení.

Po 10 letech focení na kompakty pro DDWorld.cz, jsem se učil se zrcadlovkou a zjistil, že o focení vlastně nic nevím :). Posledního půl roku se tak intenzivně v praxi seznamuji s věcmi, jako co je to vlastně to ISO, pro mě stále záhadná expozice a co mám dělat se závěrkou a tak dále. Nebudu zde radši prozrazovat, jak dlouho mě trvalo, než jsem přišel na to, jak s tím vším udělat alespoň trochu ostrou fotku, nemluvě o fotografiích s ostrým popředím současně i pozadím a dalších věcech, kvůli kterým jsem byl v posledních týdnech a měsících zdrojem všeobecného pobavení ze strany fotograficky zkušenějších kolegů. A učím se pořád, na Youtube sjíždím tutoriály všeho druhu a hned zkouším v praxi. Přesto mě to nedalo a rozhodl jsem se nakonec zainvestovat do pořádného vybavení, i proto, že připravujeme další věci v rámci tvorby a vývoje DDWorld.cz, které se také musím ještě naučit.

Takže je na čase vám představit nového člena redakce … :)

 

 

  • Nový člen redakce DDWorld.cz aneb co dál?

Rok 2017 bude pro náš web velkým zlomem v mnoha věcech, fakticky v tom, jak věci děláme a jak to celé vypadá (o tom, že chystáme kompletně nový web na letošní rok asi už víte). Ale bude toho více. A tak jsem se rozhodl, že k tomu potřebujeme i pořádné vybavení a že se prostě fotit a další věci naučím. A i když stále jsme amatéři a uživatelé, tak ty fotky a věci které děláme a budeme dělat, můžou přeci jen slušně vypadat. Si myslím. Po dlouhém zvažování a konzultacích jsem pořídil nového a zatím nejdražšího člena redakce :).

  • Canon EOS 80D a objektiv 18-135 mm IS USM

Původně jsem chtěl pořídit poměrem cena-výkon mnohem zajímavějšího předchůdce, velmi populární model Canon EOS 70D, který se dá dnes koupit i s objektivem hodně pod 30 tisíc, nicméně novější verze 80D má pár vylepšení z toho jedno pro mě zcela klíčové, takže volba byla jasná. Mimo Canon EOS řady jsem ještě přemýšlel nad Panasonic Lumix DMC-GH4, ale tady mě odradil fakt, že je to starý model, kdy nový GH5 byl zrovna představen. Ten však je už příliš drahý nemluvě o cenách objektivů případně redukcí. Takže volba byla nakonec o to jednodušší, byť musím říci, že stát nový GH5 ve výsledku podobně jako 80D, asi bych si vzal ten. Ale cena bude jinde.

Další nad čím jsem dumal, byl objektiv. Původně jsem chtěl co nejvíce ušetřit, přeci jen DDWorld.cz je malý chudý web :), a chtěl jsem koupit tak jen samotné tělo, protože základní setový 18-55mm objektiv už mám z toho staršího modelu 650D a k němu ještě extra pořízený 50mm objektiv. Nicméně pak jsem si přečetl a hlavně v praxi vyzkoušel ten druhý dražší setový objektiv, který Canon k 80D modelu dává. Tedy EFS 18-135mm IS USM … no a bylo rozhodnuto.

Musím říci, že pokud řešíte stejné dilema, tak 18-135mm je opravdu jasná volba, i když je dražší, je prostě jinde a tohle by měl být ten základní „seťák“ k foťáku jakým je 80D. Mohl jsem přímo osobně srovnávat ten úplný základ 18-55mm s tímhle novým s IS USM ostřením atd. a věřte, chcete ten 18-135mm. V současnosti navíc ještě byla možnost získat díky oficiálnímu Canon CashBack docela zajímavou slevu (přesněji část peněz zpět). Hodně se dá s cenou hnout i výběrem obchodu. Není to o tom najít vyloženě nejlevnější neprověřený zapadlý obchod, ale i mezi spolehlivými a prověřenými obchody jsou značné rozdíly. Canon EOS 80D s EFS 18-135 mm IS USM se prodává rovnou jako set v jedné krabici, ale v českých obchodech (kde platí cashback) se ceny dokáží hodně lišit. Pohybují se obvykle mezi 40 – 50 tisíci, což je u stejného produktu tedy sakra rozptyl. Mě se nakonec podařilo ho schrastit dokonce za méně než 40 tisíc a ještě mě Canon vrátí 3500,- za tělo a 1500,- za objektiv, takže je to sice pořád ranec, ale původně jsem chtěl skoro stejně utratit za 70D s tím základním 18-55mm. Takže myslím, že nakonec OK.

Navíc tohle celé beru jako investici do DDWorld.cz a doufám, že to také oceníte. A na těch fotkách, co s tím teď budu do většiny článků dělat, si snad rozdílu proti minulosti všimnete. Ještě sice vyjde pár článků s fotkami pořízenými starším fotoaparátem, ale dál už to bude na EOS 80D. Pokud s tím budou ty fotky pořád horší kvality, tak to už bude zjevně záležitost toho, co je mezi fotoaparátem a židlí :). Nebudu vám lhát a tento článek s pozadím DDWorld.cz vám prozrazuje, že jsem fotograf ultra-amatér. Na druhou stranu mám zájem se učit a učím se, a se snad zlepším :).

Tak co říkáte na našeho nového člena redakce? Dobrý výběr? Nějaká další doporučení? A všimli jste si vůbec nějakého toho zlepšení ve většině článků z poslední doby? Považujete kvalitu fotografií v recenzích za důležitou a zvětšujete si fotky v článcích? Dejte určitě vědět, protože tomu přizpůsobíme nový web, kde uvažujeme nad automatickým zvětšením náhledu při najetí kurzoru nad obrázek …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
caleb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-23 20:39:41

Tak nevim, tela ma Canon cca 2-3 roky technologickeho vyvoje za konkurenci. Za nespornou vyhodu bych videl, ze kdyz bych si porizoval novy zrcadlo Canon, tak uz bych k tomu musel mit nekolik objektivu, kterych by se nechtel zbavovat. Kdyz zacinan takto na novo (porizeni tela+objektivu), tak bych urcite vybiral od konkurence.

Viz napr.:
https://www.dxomark.com/Cameras/Canon/EOS-80D
https://www.dxomark.com/Cameras/Nikon/D7200

nebo o cca 10 0000 kc lacinejsi:

https://www.dxomark.com/Cameras/Nikon/D5500

a nebo full frame mirrorless, jen nepatrne drazsi, je uplne jina trida:

https://www.dxomark.com/Cameras/Sony/A7
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-23 21:15:08
avatar
Sony a Nikon jsem zvažoval, ale Canon 70/80D vycházejí v testech a srovnáních lépe ...
martyst111 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-23 23:47:50

Hlavne pozor DD at to nema rozliseni sypajiciho si pisku do oci
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-23 23:56:14
avatar
fotim do plného RAW .... 6000x4000 original v případě nutnosti to můžu dávat na nový web ve 4K rozlišení ;).
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-23 21:59:28

Tak tento člen redakce bude zcela jistě objektivní. O tom není pochyb
Kernel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-25 00:04:04

ja som si myslel ze to bude dokonca človek
Begy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-23 22:47:20
avatar
jj taky jsem si prošel fotovýbavou za peníze až bych brečel.
Stejně po pár letech zjistíte že fotku vyhodíte protože není ostrá nebo je o ničem...
Poznáš rozdíl mezi mobilem a zrcadlovkou ale že to bylo pořízeno tímhle tělem nebo objektivem fakt nikdo nepozná
Hurikan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Nikon D7200 2017-01-23 23:41:46

A proto jsem vybral domu D7200 ale když má někdo plonkové objektivy(sračky) tak si stejně koupí Canon.
Bohudík pro mě...vychází obrazově líp D7200
Jinak se nechci přetahovat kdo má větší péro ale je to jedno jestli 80D nebo D7200
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-23 23:53:46
avatar
Kromě toho, že není obrazově moc lepší, a 80D má lepší ostření, tak D7200 nemá otočný display a nechci to jen na focení .... Nikon jsem tedy vyřadil rychle, SONY byla možnost, ale taky ten panasonic ... nicméně vyhrála 80D - ostření je super a ano, měl jsem už koupený ten 50mm objektiv (ten je mimochodem naprosto super! 1.8 světelnost za 3000 tisíce se s tím dají dělat fotky a videa úplně neskutečný). A cenově 80D celkově vycházel taky nejzajímavěji.

Jinak objektivy nejsou problém, pokud mě to focení nějak chytne, vždycky se dá utratit více .. líbí se mi Sigma Art, ale ty ceny .... jinak si myslím a z toho co jsem si zjišťoval, tak ten lepší seťák Canon EFS 18-135mm je hodně dobrej a chválí ho všichni. Myslím si že nepoznáte rozdíl když to budu fotit s tím, nebo s D7200 apod. ;)

Jinak jsem zjistil, že pokud si někdo myslí že diskuse fandů AMD vs NVIDIA jsou flame, tak diskuse fandů Nikon vs Sony vs Canon vs atd. to je teprve masakr
Hurikan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-24 07:05:47

50mm f1.8 to je povinnost jak pro Canon tak Nikon. Sám uvažuju o f1.4
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-24 08:59:20

ja som s 1.4 spokojny..
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-24 21:29:05
avatar
taky vse fotim tou povnou 50mm dela to krasny fotky ..
caleb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-24 07:09:01

Se Sigmou Art mas pravdu, takova Sigma 18-35 1.8 je naprosto famozni zalezitost, na tento objektiv nedam dopoustit
KALIK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-24 07:54:48
avatar
Pokud člověk nědělá nějaké specialitky typu sport apod, nepotřebuje dle mého drahé tělo a ta 650 naprosto dostačuje. Důležitější jsou objektivy a peníze bych cpal zejména tam, ale stejně to netřeba přehánět. Ono ani tak nejde o tu fototechniku, jako spíš o to focení. Je hloupé mít kvalitní fototechniku a fotit fotky jak z kompaktu, tj. bez znalosti kompozice a bez znalosti techniky.

Sám jsem nějaký čas fotil na 650D, ale ten odešel s přítelkyní. Uvažoval jsem, že bych něco taky pořídil, ale nakonec jsem zjistil, že je to drahá hračka. Jen za ten základ (tělo a objektiv) bych stejně 30 tis dal, ale využití je spíše občasné a to je ten problém. Pokud není co fotit, pak je to příliš drahá hračka a navíc neskladná, těžká. Osobně si myslím, že dnešní kvalitnější fototechnika je silně předražená, zvláště objektivy a má to smysl zejména pro ty, kteří se tomu chtějí věnovat trochu vážněji. Ostatním skutečně stačí ten mobil a na 95% snímků je to víceméně dostatečné. Navíc zde vstupuje další faktor. 90% lidí nepozná rozdíl mezi fotkou z kompaktu a zrcadlovkou. 90% lidí nepozná dobrou fotku vůbec a 90 procentům lidí je to úplně jedno a tak je to se vším
Mr.Paul [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-24 09:13:10
avatar
pěkný přírůstek, nicméně na mě příliš těžkotonážní a neohrabaný...osobně bych volil něco menšího a lehčího, se srovnatelnými možnostmi focení a srovnatelnou kvalitou - micro 4/3, např OM-D od Olympusu. k tomu 12mm nebo 17mm a případně 45 mm objektiv a fotky jedna báseň
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-24 21:28:43
avatar
me velikost nejak nevadi mam to v 99% jenom na doma a na foceni produktu, ven to taham minimalne max na naky vystavy..
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-24 21:28:13
avatar
ja mam Canon 70D a taky spokojenost, vsak fotky v mych recenzich sou OK ne?
divi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Lítý souboj:Canon vs. zájmena 2017-01-25 00:14:09

Tak slušnej foťák by už byl, teď ještě dopilovat gramatiku a konečně se naučit, kdy se píše "mě" a kdy "mně". V tomto článku např. věta:

"MĚ se nakonec podařilo ho schrastit dokonce za méně než 40 tisíc a ještě MĚ Canon vrátí 3500,- za tělo a 1500,- za objektiv, takže je to sice pořád ranec, ale původně jsem chtěl skoro stejně utratit za 70D s tím základním 18-55mm."

Příklad správného užití zájmena mě:
Články na ddworld čtu rád a dlouhou řadu let, ale z těch stále stejných opakujících se hrubek (ve výše uvedeném případě dokonce dvakrát v jedné větě) mám při čtení pocit, jako by mi někdo vytáhnul oční bulvy, pořádně MĚ do nich nakopnul a pak je zase pustil zpátky.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-25 21:24:27
avatar
njn budu se snažit ... škoda že ten foťák tu gramatiku neumí
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-25 20:34:20
avatar
Citace:
vždy jsme se na DDWorld snažili dělat věci stylem: „když už, tak pořádně“.

Recenze grafik, cpu a podobně jsou ok.
Naproti tomu recenze zvukových karet, sluchátek "hraje to dobře" nebo periférií jako myší chybí srovnání s jinými produkty alespoň ve své kategorii. Chápu, že nemůžete vždy udělat velký srovnávací test 15 sluchátek, ale nějaký kompromis - třeba duel dvou zařízení za podobnou cenu by jistě pomohl více než, že jedny sluchátka hrají "dobře" a další recenze jiných, že hrají "dobře" taky. Které z těch 2 si mám koupit, na to mi však ani jedna z recenzí neodpoví.

Jinak fotky mě tady přišly ok, nikdy jste je tu neměli profi, na druhou stranu myslím, že to ani lidem nevadí. Fotka desky, grafiky nějakým dobrým mobilem pro ilustraci úplně stačí. Zkuste dát raději anketu o tom, co podle čtenářů byste měli zlepšit nejdříve a raději se zaměřte na to, co vyjde. Vsadím se, že kvalita fotografií to nebude
rookie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-26 12:11:06

tak pán je audiofil, fajnšneker na zvuk
mas pravdu, ale napr. pre mna su taketo recenzie postacujuce, a obmedzené zdroje nech venuju na podstatnejsie veci

btw. tvoje komentare citam rad, lebo su k veci, maju hlavu a pätu
dufam, ze teraz som si to trochu vyzehlil u teba
kocour13 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-26 13:18:00

A mně by třeba pomohl srovnávací test zvukových karet, jestli má vůbec cenu kupovat drahou (např. sound blaster z) nebo jsou dneska už integrované (Realtek ALC1220) na takové úrovni, že to nemá smysl řešit. Tohle se dneska někde rozumně dočíst - celkem oříšek :-)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-26 13:35:07
avatar
má to smysl řešit, jen ty nejkvalitnější integrované zvukovky jsou na úrovni alespoň základu neintegrovaných zvukovek. A kvalitní integrovanou zvukovkou myslím tu na Gigabyte Z270 GAMING 9, která je několik tříd nad běžnými integrovanými zvukovkami ;)
kocour13 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-26 13:42:56

Hm, takže konkrétně pro mně bude asi rozumné zůstat u staré Creative X-Fi Fatal1ty Champion Series, zbytečné upgradovat na novější zvukovku + zapomenout na používání integrované. Děkuji za pomoc.
Warder [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-26 13:13:19
avatar
Janík (aDDmin) a kedy bude od nového aj "prískočné" ?

P.S. Nech sa Vám tam všetkým aj naďalej len a len darí.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-26 13:33:48
avatar
???
Jehner [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Pochvala 2017-01-26 19:14:48

Zmenu chválim a myslím že už bola potreba. Fotky z USA bolo niečo čo som nezvládol
K foťáku - dobrý výber. Neriešil by som či C alebo N. Oba sú výborné. Je to len o pocite a ovládaní. Ak už máš 18x135 tak 18x55 kľudne predaj. Pevná 50 je super. Mám ju už nejaký piatok a nedávam ju dole. Dúfam že si kúpil STM model.
Čo by sa ešte možno zišlo dokúpiť je statív a pevná 35, ale to už sú detaily.
Viac sa treba povenovať teórie. Skús si pozrieť kurz produktovej fotografie, alebo si zaplať. Naučia ťa tam viac za 2 dni ako samouk za rok.
Inak na úpravu používam Lightroom, PS zapínam výnimočne.
Dobré sveto a nech sa darí
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-26 21:37:51
avatar
jj 50mm STM to je

zatím další nákupy objektivů dělat nebudu, ale pokud, tak to vidím na Sigma 18-35mm f/1,8 DC HSM Art .... ale zatím to nehoří .

kurzy jasný, neobjedu se bez nich, jsem marnej. Nedokážu s tím udělat ostrou fotku z ruky . musím se hodně učit :/
Jehner [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-27 20:49:27

Sigma je super ale pozor na ostrosť - skúšaj v predajni nie všetky kusy môžu ostriť dobre. A odporúčim ti to čo mne keď som začínal - fotiť a fotiť. Potom si rozmysli aký objektív by si potreboval. 18x135 je veľmi dobrý objektív - kým využiješ jeho kality na 100% to potrvá tak veľa trpezlivosti
karel002 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-01-28 09:38:56

Na 100% dobrá volba.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!