Víkendová glosa: Zachrání AMD ZEN? – Pravděpodobně ano a nebude na to sám!
Napsal Jan "DD" Stach   
Neděle, 26 únor 2017
alt

 

 

 

 

  • Víkendová glosa: Zachrání AMD ZEN?

                                            – Pravděpodobně ano a nebude na to sám!

Příští týden se dočkáte nezávislých testů ZENu, bude pro AMD představovat naději na další existenci? Už nějakou dobu vám nepíši o nových RYZEN procesorech jen nějaké dojmy na základě jednoho dvou grafů, které AMD dovolili uveřejnit a objevily se v rámci představení nových produktů před pár dny. Znám totiž přesný výkon i všechny vlastnosti nových produktů v celé škále aplikací, her atd. A nejsem zdaleka sám. Tedy přesněji v ČR jsem jeden z mála, ale nejsem sám. A tak všechny ty naše zprávy o RYZEN berte vážně a nejsou přeháněním a není to „jedna baba povídala“ ;).

Pokud se vám zdá, že na téma RYZEN vychází hodně článků, ano je to tak, ale tak významný produkt si to zaslouží. Samo AMD přiznává, že tohle je nejdůležitější a nejlepší jeho produkt za dekádu a není významný jen pro AMD. RYZEN znamená skutečnou konkurenci pro Intel a celý trh, a to i tam, kde už jsme v to ani nedoufali. A konkurence je něco, co nám bolestně v mnoha posledních letech chybělo. Intel samozřejmě dělal, co mu situace dovolila, včetně toho, že usnul na vavřínech a začal se věnovat zcela jiným oblastem, než jsou klasické x86 procesory, které už ani on sám nepovažuje za své primární produktové směrování. Jeho nové generace procesorů přinášely menší a menší přínos, za to ceny byly stále vyšší, či spíše jejich vývoj nebyl žádný. Ceny malých dvoujádrových mobilních procesorů v řádu několika set dolarů, ceny za 4jádrové procesory, kdy nejlevnější stojí více než 5 tisíc a za skutečně výkonný CPU s 8 jádry prostě méně než 30 tisíc nezaplatíte, to je věc, jež nekonkurenční prostředí na poli procesorů umožnilo a kterou trpíme dnes a denně. Není prostě divu, že jsme z RYZEN procesorů (kteří už známe celou situaci) nadšeni. A popravdě nadšení není jen z velmi dobrého produktu za velmi dobrou cenu, ale zejména z toho, že celý trh se konečně někam pohne, a dokonce správným směrem, a pro všechny! Právě proto je AMD a jeho RYZEN nejvýznamnější x86 CPU produkt za posledních 10 let.

  • Otázkou ale je, zda tento produkt zachrání AMD jako firmu ….

Tři desktopové procesory by na záchranu AMD z dlouhodobého hlediska nejspíše opravdu nestačily. Ale znamenají v poměrech AMD opravdu hodně. Tím spíše, že RYZEN 7 1700, 1700X a 1800X jsou procesory, které zcela jsou bezkonkurenčně lepší, než co nyní nabízí Intel ve stejné cenové hladině a do plichty to má sakra daleko. Ba co více, oni jsou stejně dobré nebo lepší, než co Intel dosud nabízel jen ultra nadšencům s hodně hlubokými kapsami. Jsou mezi námi nepříliš inteligentní pisálkové bez nadhledu a schopnosti vnímat širší kontext, kteří vám budou tvrdit, že AMD nemá movité zákazníky a že příznivci AMD nemají 500 dolarů na procesor. A proto se prý 500 dolarový RYZEN nebude prodávat, protože si myslí, že si každý asi půjde raději koupit za těch 500 dolarů výrazně slabší Intel, jen kvůli tomu, že nemá AMD rád. Tohle ale prostě není o tom mít rád AMD či Intel.

AMD navíc neoslovuje jen nějaké své ovečky, není to opravdu Intel ani Apple (i když obě firmy mají velký zájem o technologie a produkty AMD také to s AMD tak zlé asi nebude). AMD jasně říká, že chce otřást celým trhem a nepřehání. Když postavíte vedle sebe RYZEN 7 1800X a dokonce o trochu slabší Core i7-6900K, tak jen blázen by si teď koupil ten více než 2x dražší Intel. AMD hlavně nastavilo tu cenu tak, že se nejedná o ultra high end a nedostupné zboží pro 99% uživatelů. Postavilo sice svůj produkt výkonem na úroveň TOP produktu Intelu, ale za poloviční cenu! A co více, AMD nabízí další dva jen o něco málo slabší produkty se stále TOP high end výkonem za ceny blízko mainstreamového čtyřjádra Intelu! AMD tedy neoslovuje jen těch několik málo nadšenců, kteří jsou ochotni vyklopit 30 tisíc za procesor (to by byla špatná strategie), AMD oslovuje obrovskou skupinu těch, kteří chtějí vysoký výkon za slušnou cenu. A to je v době, kdy poptávka a prodeje kvalitních výkonnějších PC jsou na rekordních úrovních, je trefa přesně do černého, která osloví nejen „fandy AMD“, ale také početný zástup těch co nakupovali Intel jen proto, že neměli prostě na výběr. Tím spíše, že pokud ceny zůstanou, kde jsou, tak si Intel koupí ve stejných cenových hladinách jen blázen. A věřím tomu, že k redukci Intel cen dojde, což je přesně to, proč mají všichni z AMD a jeho RYZEN tak velkou (a neskrývanou) radost a „spamují“ své weby články o RYZEN, na rozdíl od mrtvého tuzingového trollblogu, který zcela zásadní obrat na pro nás všechny klíčovém PC desktopovém trhu, ignoroval do poslední chvíle.

AMD je zpět!!! RYZEN šokuje výkonem a cenou a staví Intel CPU do nekonkurenceschopné pozice

RYZEN 7 procesory jsou ale teprve začátek. A můžeme být dost rádi, že AMD začalo právě těmito procesory, protože jako fandové PC je to přesně ten produkt, který nám na trhu chyběl, který potřebujeme, a jež rozhýbe hodně uživatelů se staršími AMD a Intel procesory k upgradu. Pro AMD samotné jsou RYZEN 7 procesory pouhým začátkem, ale velmi významným, kterým ve své pozici relativně hodně získá. Už několik let nemělo na CPU trhu tak konkurenceschopný produkt s tak (relativně) vysokou prodejní cenou a tedy marží. Proti předchozím mnoha letem tak AMD najednou je opět v segmentu výkonných CPU a z 0% podílu v tomto segmentu, a tomu odpovídajících nulových příjmů a zisků, najednou nějaký ten podíl obsadí a budou z toho minimálně desítky a desítky milionů dolarů zisku, což jsou peníze, které u AMD hrají roli. V druhé řadě získá i část pověsti zpět. Dojmy z RYZEN jsou zatím čistě pozitivní a stále se nikomu nepodařilo přijít na nějaký zásadní problém, který by měl dojem zkazit (až tedy na situaci se základními deskami, o čemž jsem už psal, ale výrobci se dušují, že ještě neukázali vše).

  • RYZEN 7 jsou jen začátek …

Samozřejmě desktopový segment CPU mezi 379 – 500 dolary AMD jako firmu samotný nezachrání, ale je to dnes velmi zajímavý kus trhu, kde se toho prodává stále více s velmi slušnými zisky, na které si AMD řadu let nesáhlo. V Q2 pak dorazí RYZEN 5 procesory, které zasáhnout velký segment kolem 250 dolarů a i tam nabídnout mnohem více výkonu než nabízí dnes Intel. Jak to víme? Protože už znám podrobný výkon RYZEN 5 procesorů, byť na ně skončí NDA až za několik týdnů. Opět tedy kus trhu, kde AMD už několik let nebylo, protože jeho nejdražší CPU se už nějakou dobu prodávají pod 200 dolarů. No a později bude následovat i nižší segment s novými RYZEN 3 a také novými APU, což bude také velké oživení klesajících příjmů a podílu AMD proti stávající situaci. Zkrátka a dobře, RYZEN se povedl a to tak, že velmi a bude zásadním vylepšením celé situaci AMD v desktopovém trhu po všech stránkách, včetně té finanční.

Jenže RYZEN nejsou jediným produktem na ZEN architektuře. V průběhu Q2 se AMD vrátí i na servery, pracovaní stanice a datová centra s NAPLES platformou a novými OPTERON „ZEN“ procesory včetně 32jádrového modelu, který se bez potíží vyrovná tomu nejlepšímu, co nabídne Intel (což vyplývá ze srovnání RYZEN vs Core i7 na desktopu). Serverový segment je další segment, ze kterého AMD postupně vypadlo, protože prostě nemělo co nabídnout. Nyní se vrací s konkurenceschopnými produkty a říká se, že už jen tohle bude znamenat získání až cca 10% trhu. Proč? Protože firmám prostě vadí dominující Intel a fakt, že nemají alternativu a na výběr, a tak prostě sáhnou po AMD už jen proto, že bude tu alternativu konečně představovat a nemusí být tak 100% závislé jen na jediném dodavateli CPU, který jim diktuje podmínky. Tím spíše, pokud i ZEN OPTERON předvedou, co předvádí RYZEN proti Intelu v deskopu …. . A v serverovém segmentu jsou další zajímavé peníze, na které si AMD už dlouho nemohlo sáhnout a nyní sáhne a každé % podílu bude sakra znát.

A jedeme dál … trefou do černého jsou procesory s grafikami, kdy AMD nemá konkurenci. Intel sice dokáže nabídnout také CPU s grafikou, ale jeho grafiky nemají výkon a technologickou úroveň Radeon grafik v APU procesorech AMD. No a pokud AMD dokáže nyní vyrovnat výkon i provozní vlastnosti Intelu v CPU části a přidá tomu svou tradičně lepší grafickou část … máme tady další objektivně skvělý produkt, který prostě na trhu něco bude znamenat. Tím spíše, že jsme ještě neviděli co AMD chystá pro mobilní segment, což je další trh, ze kterého v podstatě vypadlo a nyní se tam může vrátit. A to i tam, kde dosud nebylo, tedy high end mobilní PC, ale i Ultrabooky. A i kdyby AMD nabídlo jen několik produktů, stále by to mělo znamenat efektivní tlak na Intel, aby konečně ty jeho procesory nabídl za normální ceny. Není prostě normální chtít za 2jádrový/4vláknový mobilní procesor i deset tisíc korun a podle toho samozřejmě vypadají ceny notebooků. Mimochodem, RYZEN dorazí i do výkonných NB a to v kombinaci s VEGA, mám potvrzeno od výrobců, že už pracují na nových 15“ o 17“ modelech, takže další kus trhu, kde AMD už několik let vůbec nebylo!

A stále nekončíme. Trefou do černého jsou pro AMD konzole. Tím spíše, že hlavně Microsoft ze svého XBOXu udělalo prostě Windows 10 PC a platformy propojuje. Úspěch má ale i SONY s PS4 postavené také na AMD a obě firmy se nebojí upgradovat své konzole, takže ZEN a VEGA se objeví i v novém XBOX One a velmi pochybuji, že na to SONY nezareaguje. AMD jako SONY s MS, tak dalším nabídne zbrusu novou platformu velkých „SoC“, kde na jediném malém PCB bude výkonný ZEN procesor, VEGA grafika a HBM sdílená paměť. A s tímto produktem AMD zamíří i do dalších segmentů včetně HPC (s ultra výkonným a drahým řešením). Mimochodem první generace je těsně před dokončením, už je to tedy reálný a existující produkt, žádné vzdušné zámky. Další věc, které tak nepochybně AMD velmi pomůže a ve které využije svou ZEN procesorovou architekturu i grafickou VEGA architekturu.

A právě VEGA je druhým dílem skládačky k ZEN. AMD k naší nevoli obětovalo rok 2016 v souboji s NVIDIA (a ukázalo tak, co by se stalo, pokud by stejně jako dosud na CPU trhu vládl GPU jen jeden výrobce a myslím, že nám ten jeden rok bez AMD v high endu opravdu stačil), aby se mohlo vrátit s RYZEN (ZEN) a VEGA a nabídnout tak jako jediný výrobce na trhu kompletní vlastní výkonnou platformu. Více o VEGA se brzy dozvíme, i ta ale bude určitě značným zlepšením, kdy z téměř nulových příjmů a podílu v segmentu nad 250 dolarů bude najednou zase něco a nejspíše ne málo.

Takže kam to všechno směřuje?

 

 

  • AMD je na dobré cestě!

Pokud se vám tedy zdá, že RYZEN jsou slibným začátkem, ale stále jen začátkem, máte pravdu. ZEN se prostě musel povést, pokud mělo mít AMD naději. Ale vše, co zatím RYZEN ukazují, předčilo všechna očekávání, a tak je opatrný optimismus na místě. Tím spíše, že RYZEN jsou opravdu jen začátkem. Sám ZEN je také na začátku a AMD už v tuto chvíli připravuje ZEN+ a také se chystá na 7nm výrobu v roce 2019. Mimochodem, ZEN2 neboli ZEN+ prý bude nezanedbatelně lepší, AMD se se 14nm u prvního ZEN trochu učila. Vše navíc musíme vnímat v kontextu s tím, co chystá Intel.

A ten toho zase tak moc zásadního nechystá. V letošním roce pravděpodobně nedokáže zásadně odskočit RYZEN procesorům a nedokáže nabídnout podobně schopnou mainstreamovou platformu, byť určitě nabídne nakonec více a za méně, než původně plánoval, za což také vděčíme AMD a jeho RYZEN. Nezapomínejme také, že jak X99, tak chystaná X299 platformou, je high end a složitější platforma než AM4, které stojí proti stejně mainstreamově orientované Z270. V high endu ale Intel převahu udrží, Core i7-6950X je stále nejvýkonnější CPU (i když ne všude), a nové pro X299 budou ještě o něco lepší. Ale X299 je high end se vším všudy, fakticky desktopová verze serverové platformy, a zatímco AMD bude mít konkurenci pro serverovou „X299“ se vším všudy a po všech stránkách, pro desktop ji nenabídne a AM4 bude zatím maximem. Pokud jsou vám peníze jedno, bude Intel stále nabízet nejvíc za nejvíc :). Cenově ale už je a bude AMD výhodnější a možná ne o málo. Intel bude muset řešit věci, ale už jsme se o tom bavili. Intel strká integrovanou grafiku do všech svých mainstreamových CPU pro Z270, zatímco AMD vám místo toho prodá více procesoru pro AM4. I proto tak Intel jen necelé dva měsíce po vydání 7.generace procesorů najednou už mluví o osmé, i když není jasné co tím vlastně myslí.  

Intel také nemůže použít staré finty jako před lety, když ho AMD překonalo s Athlon64 procesory. Jednak je po drobnohledem, ale také sám Intel se změnil. Dnes už vlastně nepovažuje x86 procesory za svůj hlavní směr a cíl, stejně tak vztahy a smlouvy s AMD jsou úplně jinde. Dnes je AMD pro Intel spíše více partnerem než konkurentem (i když konkurencí zůstává), kdy to vypadá, že obě firmy spolu dokonce budou úzce spolupracovat ohledně grafických technologií. Intel tím může dávat najevo, že je ochoten AMD přepustit menší část procesorového PC trhu, který ho už zase tolik nezajímá, výměnou za technologie, které ho zajímají více. Intel, kdyby chtěl, tak může AMD zlikvidovat třeba tím, že své procesory nabídne za ceny tak nízké, že AMD vykrvácí, ale Intel to neudělá. Dost možná by i antimonopolní úřady zasáhly. Sám Intel ale AMD vedle sebe z mnoha důvodů potřebuje a koupit ho nemůže (takové sloučení by antimonopolní úřady také nikdy nedovolily). To samozřejmě neznamená, že Intel nepřitopí pod kotlem a nezačne zase procesory pořádně vyvíjet a snažit se i o zajímavější ceny. Bez AMD a jeho úspěchu s RYZEN a ZEN procesory obecně by k tomu ale neměl žádný velký důvod a situace by tak pro nás všechny byla stále horší.

Dokáže tedy ZEN zvrátit osud AMD jako zadlužené firmy směřující k neodvratnému konci? Je opravdu brzy hodnotit, hodně ale napoví čísla na konci tohoto roku, a hlavně výsledky v druhé polovině roku, které ukáží, jak velký je o AMD zájem a vůbec jak si celá platforma PC a x86 produktů nadále stojí a jaký má tedy potenciál. Že ale AMD dosáhne výrazně lepších výsledků než kdykoliv za několik posledních let, je celkem jasné. Pokud se podíváme na to, kdy naposledy měla tak konkurenceschopné produkty jako bude mít letos v plné síle v druhé polovině roku, musíme se dívat mnoho a mnoho let zpět.

  • Co udělá Intel?

Ten už dávno o tom, jak se ZEN povedl/nepovedl ví, a sám začal jednat už před časem. Ohlásil novou strategii, zpomalil (i když nuceně) uvádění nových výrobních procesů a bude dál vylepšovat 14nm, hlavně také pracuje na zbrusu nové architektuře a nástupci CORE, která ale bude hotová až kolem roku 2020. Také zrušil část svých divizí a produktů, do kterých cpal miliardy a miliardy dolarů a nepřinášely mu zisk. Intel prostě ví, že AMD si letos už část jeho podílů vezme a chystá se na „turbulentnější“ dobu a potenciálně horší časy. Samozřejmě by byl rád, aby to nebylo nic zásadního, počítá s růstem trhu jako celku a také tím, že AMD prostě nemá výrobní kapacity na to, mu konkurovat. Nadále prostě platí, že Intel je největší výrobce mikročipů na světě a AMD i kdyby chtělo nejspíše nemá kde vyrobit tolik čipů, aby dokázalo uspokojit celý trh. Jakékoliv zlepšení je však v jeho skromných podmínkách zásadní. Zatímco Intel nejspíše přijde v součtu o jednotky miliard dolarů z CPU trhu a možná letos dohromady až o 10% celkového podílu, což sice akcionáře naštve, ale z hlediska prosperity firmy jako takové to zase tolik neznamená, pro AMD by zisk těch několika miliard dolarů byl naprosto klíčový a zcela změnil situaci a budoucnost firmy. Každý kus nového CPU RYZEN a ZEN, který AMD od teď prodá ho posouvá dál a dál od té nuly, kterou měl skoro u všech segmentů, kam teď nové produkty uvádí a kam se tak vrací se svou přítomností. Do situace vstupuje i zatím nepotvrzené partnerství mezi AMD a Intel ohledně grafických technologií, o kterém se mluví a jež se potvrdí/nepotvrdí v dalších týdnech, protože v březnu končí dohoda Intelu s NVIDIA a musí být nahrazena. I to by vztahy mezi oběma firmami mělo ovlivnit.

Intel samozřejmě nebude jen nečině přihlížet a „dávat něco“ AMD zadarmo. To opravdu ne! :) Kromě toho, že se může opřít o nezměrně větší výrobní kapacity, takže nebude muset s cenami tolik dolů, konečně snad dodá i lepší produkty na trh, lepší než chtěl a za lepších podmínek. Má prostě důvod se na procesorový trh zase trochu zaměřit a trochu se snažit a má samozřejmě něco v záloze, byť nic nyní zcela zásadního, co by nové AMD procesory postavilo do současné role FX procesorů. A i proto AMD a jeho nové procesory jsou pro všechny takovou událostí. Konečně se něco pořádně pohne, a to co AMD dokázalo ve své situaci s financemi na úrovni kapesného užšího vedení Intelu není nic menšího než zázrak. Schválně, kolik znáte na trhu podobných situací konkurenčních firem, a to i mimo IT?

AMD jeví konečně i trochu života na poli marketingu, i když tomu pomáhá opravdu povedený produkt, který se v situaci, kdy celý trh hladový po jakékoliv změně situace, propaguje vlastně sám :). Spuštění předobjednávek byl ale sakra sebevědomý a správný tah. No a první čísla ukazují, že sakra úspěšný (nejen na poměry AMD). Všichni prodejci navyšují objednávky AMD platformy na počty, jaké mnozí nepamatují a bohužel výrobci desek nestíhají, i když i ti už před časem navýšili výrobu AMD desek na počty, které také skoro nepamatují. Zájem ze strany uživatelů je velký a nedivím se, cenová politika Intelu a jeho minimální vylepšování nových generací, prostě jakoukoliv chuť k upgradu bezpečně zabíjelo mnoho posledních let. Troufám si říci, že bych své 5960X jinak možná ve svém PC nevyměnil dalších několik let. AMD sice oficiálně neukázalo mnoho, ale věřte, že co jste zatím viděli odpovídá tomu, jaký produkt je (byť vám samozřejmě v testech ukážeme i případy, kdy je výkon o něco nižší, ale nikdy není nijak zásadně horší, aby to něco změnilo. Já už samozřejmě znám všechny dílčí výkony v dalších aplikacích i hrách a všechny věci kolem jak z podrobných materiálů pro ty, kteří mají produkt k otestování, tak z testování, kdy kolegové už procesor mají.

  • Závěr

Má vlastní kompletní sada dorazí velmi brzy (zdržela se na cestě), takže sám si postavím PC na RYZEN na naše testování tento týden a samozřejmě vám o tom poreferuji, jak se věci mají v praxi :). Kromě oficiální testovací sady od AMD pro nezávislé testování, s finálním prodejním kusem procesoru RYZEN (tedy žádný testovací sample sehnaný pod rukou), mám k dispozici hned tři špičkové X370 základní desky. Od NOCTUA mám kompletní sadu několika nových chladičů pro AM4 (a AM4 montážní sadu k tomu na vše bude i samostatná recenze) a výrobci dalších chlazení mě už posílají montážní sady pro stávající AiO sety a další chlazení, které se dostanou brzy do prodeje. Vše vám v dalších dnech ukážeme a o všem vás budeme informovat. Sám však NDA prostě dodržím, tím spíše že jsem dal slovo, které mnoha výrobcům a partnerům zcela stačí k tomu, aby nám i přes velikost DDWorld.cz poskytly řadu produktů mezi prvními na světě a bez přemlouvání. Kromě jiného je to také elementární slušnost a za to se na mě zlobit nemůžete :). Nemá smysl dělat si zle a dělat ze sebe hulváta pro pár dní a rychle pomíjivou internetovou slávu a pár laiků. Stále věřím, že se slušností a poctivostí nejdál dojdeš.  

 


 

No a pár slov pod čarou: Nenechte si kazit náladu různými trolly, kteří opravdu dělají všechno proto, aby vás rozhodili (je to jejich fetiš, a mám to přímo od hlavního trolla – dělá to schválně! Přiznal se k tomu už před lety, což já osobně takové chování nikdy nepochopím). Trollové se pasou na vašem, často zcela oprávněným rozčilováním se, o čem a jak to zase píší. Neberte je prostě vážně a nekrmte je. Vše, co píší a testují ignorujte, nemá to žádnou vypovídací hodnotu vzhledem k jejich nevěrohodnosti dané chováním. A věřte, že se to z nich vymlátit nedá. Zkoušelo se to … dají pokoj jen na chvíli, pak už jdou zase trollit a pást se na vašem oprávněném rozčilování se. Pokud považujete DDWorld.cz za pravý opak jednobarevného troll webu, tak to uvažujete správně.

Studie: On-line Trollové v diskusích nejsou jen zlí - jsou to sadisti a psychopati

DDWorld.cz nestraní žádné společnosti pro své blaho (nemůžeme si to dovolit, natož já osobně, neuživil bych se a neměl bych možnosti a spolupráce jaké mám). Nestraníme tedy AMD, Intelu NV ani jiné – férově vycházíme se všemi, kdo mají zájem neklamat uživatele a neposkytovat jen svá „alternativní fakta“. Neshazujeme produkty jen proto, že se nám nelíbí chování nebo logo jedné firmy. Máme rádi všechny dobré a zajímavé produkty ještě radši je testujeme a ukazujeme vám je, ale samozřejmě nám udělá radost, když je ten dobrý produkt i za dobrou cenu.

Máte pravdu, že DDWorld.cz je opakem neobjektivity, trollování a „alternativních faktů“ prezentovaných všude možně nejen na různých vydavatelstvích závislých webech a magazínech. 100% věříme tomu, co píšeme a co doporučíme vám, koupili bychom si kdykoliv za své peníze také pro sebe. Zájem DDWorld.cz je vždy na základě testů a nejlepších informací doporučit ten nejlepší produkt za nejlepší cenu, ať nese logo jakéhokoliv výrobce a poskytovat informace, jak nejpřesněji to jde v souvislostech a s nadhledem. A po 11 letech na tom nic měnit nehodláme, ačkoliv DDWorld.cz se letos výrazně promění ;). No a úspěšné a dobré produkty vzájemně si vyrovnaně konkurujících firem AMD, Intel, NVIDA atd. jsou klíčem k tomu, aby se dařilo nám všem. Takže AMD do toho, ať mají nudící se Intel a NVIDIA zase důvod vydat něco nového a o dost lepšího, a hlavně upravit ty ošklivé ceny. Na DDWorld.cz vás máme všechny (i další) rádi, jen to chování by někteří mohli zlepšit … :).

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-26 03:15:51
avatar
Už ať je léto a to nejen pro to, že mám léto ze všech ročních období nejraději ... ale hlavně pro to, že už budu mít to urputné čekání na ryzen a vegu za sebou a budu mít vše o nich nastudované a budu už jen vybírat, co si z toho koupim Už mám toho adrenalinu až moc :-D ... jo a "víkendová glosa" mě hoooodně pobavila
suchanr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-26 05:03:05
avatar
Na ZEN se cekalo nekolik let, takze par dni snad nikoho nezabije.
NavratilJirka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-26 07:01:12
avatar
Popcorn hotov, diskuze může začít
kapo22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-26 07:22:24

V druhé půlce roku bych si rád udělal radost a pořídil si nějaký malý PC s malým Ryzenem a int. grafikou. Tak snad to dobře dopadne
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-26 08:32:24
avatar
DD, dobra reakcia na OBR
Tiez by som siel do ryzenu, bol by to moj prvy amd procak, ale s tou zostavou co mam som zatial spokojny, na hry nemam velmi cas a teraz ani nazvys 30-40litrov. Ked uz tak jedine 8jadro.
Bjorn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-26 09:02:32

Že by flashback dávných dob? Vzpomínám na dobu, kdy jsem přísahal, že mi Intel nesmí přes práh a byl smířen s tím, že AMD bude vždy ta trochu pomalejší alternativa. Pak přišlo fantastické období Athlonů 64, které zadupaly nenáviděné P4 :-D a já měl obrovskou radost. Dnes mám již sedmý rok v PC Intel (2x Core i7 2nd a 6th gen.), ale jiná možnost de facto nebyla. Nicméně zdá se, že přichází lepší časy... Už jsem pro jistotu naklikal odstoupení od smlouvy nedávno zakoupených komponent a předobjednal Ryzen 1700X a Crosshair Hero, kdyby se ukázoalo, že Ryzen skutečně nemají slabá místa. Jen škoda, že těch fošen není více... chtěl bych furmuli, jako mám teď :-(
harrym [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-26 09:39:12

Intel vydal aktuální pojednání, kde jasně píše, že IPC (frekvence) rozhoduje, a ne počet jader. Tak nevím, co se tu plácá.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-26 10:50:54
avatar
Problém ale je, že frekvence se už moc nenavyšují. Asi je to na limitu. A jak lze takový problém vyřešit když můžeš mít řekně max.5GHz na jádru ale potřebuješ víc a víc výkonu? No tak přidáš jádra. Jiná cesta není dokud někdo nepřijde s technologií pro 6GHz+.
A výkon záleží i na softu...každý je napsaný jinak takže nelze jednoznačně říct, že výkon na jádro je důležitější než počet jader. Problém je např u her, kde je problematické jí napsat pro více jak 4-6jader/vláken. Ale pak jsou tu apky (render, zpracování audia/videa apod.) které využijí daleko více jader/vláken.
Takže ono to moc porovnávat nejde. Pokud má někdo PC jen na hry, tak mu asi nějakou dobu bude stačit 4c/8t na 4-5Ghz. Kdo má PC i na další výše uvedené věci, klidně využije i 8c/16t.
biker00x [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-26 10:09:20

Tak se běž k tomu pojednání modlit. Když umíš použít vlastní hlavu, uděláš si názor sám.
Julo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-26 10:17:46

"Trollové se pasou na vašem, často zcela oprávněným rozčilováním se, o čem a jak to zase píší. Neberte je prostě vážně a nekrmte je."

Tak prečo vyšiel tento článok? Stačilo ho poslať Obrovi súkromnou správou
Myslím, že Obr a DD sú najvernejší čitatelia článkov navzájom medzi sebou.
nenazranej [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ryzen 2017-02-26 10:31:19
avatar
Fajn připomínka k té sr..ce PC Tuning, poslední dobou z nich lezou jen šílenosti a nešlo si nepovšimnout jak málo informací k AMD vydávají v době, kdy je jimi internet přeplněn. Asi proto mají modré stránky v barvě Intel . Jinak Ryzen je super, už se těším na 4/8 s RX 560 nebo APU, nedivte se, jsem SOCKA, ale hlavne neni čas na hraní, 1 x týdně 3 hod., u mě jsou prosezené noci fuč, rodina je ta nej sestava ; )
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-26 10:54:00
avatar
A že ta sestava sežere peněz co?
Socka/nesocka...prostě máš jiné priority a ti, kteří mluví o sockách protože nechtějí nebo nemají na CPU/GPU za 15+tis, mají prostě jiné vnímání světa.
palab [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-26 13:41:55

Přesně tak, ne každý potřebuje nabuchané Pc na hry, je jich hodně co jej potřebují převážně na Internet a sem tam nějakou tu práci, ale to rozhodně neznamená že jsou socky, jen mají jiné priority.. ne každý kdo má rodinu má v sobě i trochu toho dítěte které si někdy rádo řádně zapaří hry jako my..
Lumir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Vs 2017-02-26 11:46:21

Toto je soukromá válka, myslím tím tento článek vs Obrův na PcT, přirozený běh všeho dění to neovlivní a věci dopadnou tak jak mají. Ten si koupí to a jiný zase to, Intel zase v srpnu udeří, protože má čím, AMD si pokryje tu svou soc. vrstvu, protože výbavou zákl. desek dodávané k Ryzenu se Intelu X99 pořád dívají na záda, na tož potom nové platformě X299, no a my tady a jinde se budeme pořád handrkovat
PS: A ještě nás čeká nádherný souboj v odvětví grafických karet.
Robokovich [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Proč má amd zachraňovat zen? 2017-02-26 11:50:23

Nezachraňuje snad ZEN firmu AMD? Ale jen řečnická otázka.

Jinak ohledně toho kdo si myslí, že kupující AMD nemají 500 dolarů na cpu, hoši tak dál od pravdy být nemůžete ))))

Mohu vám bezpečně říci, že prodeje 1800x jsou brutální a jak píše DD opravdu to nemá obdoby. To je fakt, žádná spekulace. Obrázek si pak o situaci udělejte sami a nevěřící tomášové začněte přijímat skutečnost. Původně jsem si taky myslel že obyč 1700 půjde nejvíc, není to tak, je to přesně naopak. Zatím je situace taková, u předobjednávek. Až bude venku reálné testy taktování atd, půjde podle mě nejvíc na dračku 1700.
kocour13 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-26 12:26:55

Tohle si myslím taky a myslím si to proto, že celou platformu narozdíl od grafiky měníme v mnohem delším cyklu (alespoň u mně a v mém okolí to tak je). Dnes vydrží platforma klidně 5 let, některým i víc. Takže těch, co budou nakupovat do budoucna klidně i 1800X bude hodně. No a teď už jde jenom o to, jestli 1800X udělá opravdu takové výsledky, jak se předpovídá, že udělá, to se ostatně dozvíme už velmi brzy.
TeeJay [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-27 10:37:47
avatar
"Proč má AMD zachraňovat ZEN" - buď 4. pád, koho co, nebo i 1. pád, kdo co, oboje je gramaticky správně, kontextově ale jasně jen druhá možnost
Tedy proč "má firma AMD zachraňovat ZEN platformu" je první možnost, která je pochopitelně blbost, správná je "proč má firmu AMD zachraňovat ZEN platforma"
ludva [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Statistika 2017-02-27 12:20:07

Na ty "brutální prodeje" bych počkal a řekneme si za rok, jeden pán v diskuzích taky tvrdil jak se grafiky od AMD nestíhají ani naskladnit a už jsou pryč Odkaz
Robokovich [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Dva důvody 2017-02-27 22:35:28

Za prvé to nemám vycucaný z prstu a za druhé už se o tom všude píše i ofiko. Takže můžu klidně napsat - já jsem Vám to říkal

Apropo abych uvedl na pravou míru, ty brutální rozdíly mám na mysli proti prodeji starých nepovedených FX, ten rozdíl je oproti tomu co teď AMD mělo opravdu obrovský.
ludva [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-28 07:49:23

Proti starým FX jasné o tom snad nepochyboval nikdo ;)
Tralalák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-26 15:06:57
avatar
Citace:
Jeho nové generace procesorů přinášely menší a menší přínos, za to ceny byly stále vyšší, či spíše jejich vývoj nebyl žádný.


Len drobná poznámka. Pokiaľ však komentujeme spoločnosť ako takú (teda nielen ich high-end ponuku) je namieste sledovať výkon vo všetkých segmentoch a aj prierezovo kam sa posúvajú. Z môjho pohľadu to je segment malých jadier, kpričom až donedávna platilo kde AMD (Bobcat, Jaguar), VIA (Nano)* dokázali ve své situaci s financemi na úrovni kapesného užšího vedení Intelu (Atom) není nic menšího než zázrak.

* v prípade VIA s financemi na úrovni kapesného užšího vedení AMD

Samozrejme, že peniaze oslobodzujú, ale nieje to vždy len o peniazoch a kvantite presne tak ako v dennodenných pracovných činnostiach.

Celé to však utnula 14nm "atómová" microarchitektúra Intel Goldmont na desktopovo/notebookovej/embedded platforme Apollo Lake a serverovej Denverton:

16-jadrový Atom C3955 pri frekvencii 2.1GHz s 31W TDP poráža (zatiaľ máme len jeden Multi-Media benchmark) napr. 8C/8T AMD FX-8350 procesor so 125W TDP a pre porovnanie dávam aj výsledok dnes už dôchodcu v pokročilom veku procesora AMD Thuban Athlon 6C/6T a samozrejme najnižšie taktovaný Ryzen R7:

SiSoftware Sandra 22.20 - Processor Multi-Media - Windows x64 10.0.6

• Intel Atom CPU C3955 @ 2.10GHz (16C 2.1GHz, 8x 2MB L2 cache, Goldmont - Denverton, 31W TDP): 229.47Mpix/s
zdroj: Odkaz

• AMD FX-8350 Eight-Core Processor (4M 8T 4.22GHz, 2.2GHz IMC, 4x 2MB L2 cache, 8MB L3 cache, 125W TDP): 187.87Mpix/s
zdroj: Odkaz

• AMD Phenom II X6 1100T Processor (6C 3.72GHz, 2GHz IMC, 6x 512kB L2 cache, 6x 6MB L3 cache, 125W TDP): 92.82Mpix/s
zdroj: Odkaz

Avšak už na vyššie taktovaný Ryzen samozrejme nemá:
• AMD Eng Sample: 2D3151A2M88E4_35/31_N (8C / 16T, 3.14GHz, 8x 512kB L2 cache, 2x 8MB L3 cache, Zen, 65W ~ 95W TDP): 317.84Mpix/s
zdroj: Odkaz
zero8324 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - interpolácia výkonu Ryzen-u 2017-02-26 16:36:50
avatar
Ktomu výkonu 16 "hlavého" Atomu....8jadrový Ryzen na 2,6Ghz sa isto vôjde do 45W TDP, a pri 2,2Ghz sa zrejme zmestí do 35W TDP...interpoláciou výsledkov, by sa dalo dopočítať výkony pre Ryzen pri 2,6ghz = cca 263Mpix/s a pri 2,2ghz = cca 222Mpix/s...pri tak nízkom TDP sa turbo ani moc neuplatní, takže sním veľmi nerátam.
Tralalák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-26 18:18:08
avatar
Teď, ale neviem či Ryzen na 2.2ghz = cca 222Mpix/s dle Vašej "interpolácie výsledkov" je dobre alebo špatne voči Atomu 2.1GHz = 229.47Mpix/s ...
zero8324 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-27 08:24:28
avatar
Pre lepšie zrovnanie výkonu, som sa ešte raz pozrel na výkon Ryzenu v Sandre...podľa tohto zdroja Odkaz vychádza pri 3,62Ghz hodnota 461 Mpixel/s, čo pri 2,1Ghz vychádza na hodnotu 267Mpixel/s. Len pre porovnanie hypotetický 16jadrový Kabini by dosiahol pri takte 2,1ghz hodnotu cca 202Mpixel/s. Navyše predpokladám, že tento test je do veľkej miery závislý na rýchlosti pamätí a počtu kanálov.

Edit: Atom C3955 používa 4 kanálové pamäte DDR4 2133Mhz CL15 regECC....respektíve s nimi bol robený ten test
Tralalák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-26 23:22:10
avatar
Zdroj na pamäťový radič v teste?
zero8324 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-27 08:43:31
avatar
Tak beriem späť...vychádzal som z obrázka Odkaz, (domnieval som sa že Denverton je ten úplne vpravo, 2xpasív), dnes ráno na to pozerám znova, a už som sa dozvedel čo je zač...takže tie horeuvedené pamäte isto niesu z toho Denvertonu.

Stále sa však domnievam, že to quad channel môže mať, pri toľkých jadrách by sa to uživilo
Tralalák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-27 10:55:22
avatar
Domnievam sa, že memory quad channel by bol na malé atomové byť až 16-jadro až moc. I keď vedel by som si to predstaviť :-)

DualCore C3338 má memory single channel DDR4 1866 PC4-14900 /14 933,33 (MB/s)/, čiže minimalistický scenár pri 16-jadre je memory dual channels DDR4 1866 PC4-14900 čo robí /29 866,66 (MB/s)/.
Ak by 16-jadro malo aj vyššie rýchlosti DDR4 ako DDR4-2133 PC4-17000 čo robí /34 133,34 (MB/s)/ resp. DDR4-2400 PC4-19200 čo robí /38 400 (MB/s)/ tak by to mohlo tie malé jadrá uživiť. I keď atomy hrajú na spotrebu tak uvidíme...
digitalis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-26 12:37:19
avatar
Velmi dobry clanok. Presne popisuje aktualny stav na trhu so vsetkymi suvislostami, ako aj logicke prognozy do buducnosti. Taktiez som velmi rad, ze znova vdaka AMD, ktore za pomoci svojich otvorenych technologii popohnalo vyvoj v oblasti spracovania 3D grafiky a otvoreneho pristupu k programovaniu na low level API, rozvyrilo aj stojate vody na poli CPU. Dufam, ze AMD bude mat uspech, ktory mu pomoze vo vsetkych oblastiach trhu, aby z toho nakoniec mohol tazit kupujuci.
Wendak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ZEN+ 2017-02-26 13:09:19

No na rozdíl od Obra se mi zdá, že tento článek je povětšinou pravdivý a selským rozumem přijatelný. Jediný, s čím si nejsem tak jistý, je ZEN+, o kterém nevíme prakticky nic a řekl bych, že to bude spíš mírná evoluce ZENu než další revoluce, ale to je jen můj názor
ludva [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-26 15:28:17

Kdo spočítá, kolikrát je v článku napsáno "AMD" má u mě AMD bludišťáka
typhoon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Win 7 2017-02-26 16:03:47

Ahoj DD,jak to bude s podporou Ryzen v sedmičkách?
Koukám na ovladače u základek a tam drivery jsou .
Logicky z toho usuzuju že to pojede vpohodě.
Co ty na to?
Jen prosím nepiš nic o tom že na staré win nemá cenu kupovat nové věci. Desítky mi zatím nesmějí do PC a bůhví jestli někdy.
Hucilu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-26 18:09:44

Taky nechapu ten povyk ohledne sedmicek na Ryzenu.Jediny challenge ktery mne znervoznuje bude instalace sedmicek na Samsunga 960
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-26 18:13:55
avatar
AMD si dokonce Ryzen pro Win7 certifikovalo, ale ofiko podpora je jen pro Win10. Win7 na Ryzenu samozřejmě pojedou a v poho. Jen některé technologie nebudou k dispozici.
Osobně si ale myslím, že s takto nových HW je lepší mít Win10 a po upgradu na ně přejdu (i když trošku nerad ).
palino1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-26 16:40:37

moja i5 3570 je pripravena zomriet!
aby ju nahradilo spasonosne AMD 8 jadro 1700x
bozee....to je aje HYPE
https://www.youtube.com/watch?v=CcwJ6l33Zwo
lern [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-26 17:20:52
avatar
Smutná pravda je, že pozice AMD se nemůže měnit ať má sebelepší a nebo sebehorší produkty.

V dobách, kdy mělo AMD nic moc produkty (alespoň co se procesorů týče), tak stejně padnout nemohlo. Nebylo to ani v zájmu Intelu, protože pak by byl intel rozcupován antimonopolními úřady.

A teď v době RYZENu, který vypadá výborně, zas bohužel AMD nebude moci nijak výrazně růst. Proti Intelu to je pořád malá firma.
RYZEN není pro AMD produkt, který by je dostal na výsluní, to rozhodně ne. Podle mě se ale nemá cenu takovými otázkami zabývat. Pro koncového uživatele bude RYZEN (na 99%) výborná koupě.
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-26 18:00:02
avatar
DD vy se s p. Z. Obermaier v tech GLOSÁCH předháníte To je tak vtipné si přečíst článek tady a pak na konkurenčním serveru. Ale jak říkám, koupím to co je v té době nejlepší poměr/ceny/výkon. Nemám problém s Intelem ani AMD a doma mám obě platformy a obě mi dobře slouží.
maiob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-26 18:11:23

ono ani tak nejde o predhananie sa v glosach ako rekacia DD na vyplod ZO na modrom servery ... je zaujimave ze prisiel som dnes ako prve sem a ked som videl clanok ihned som preklikol na PCT kedze nazov hned evokoval ze nieco sa zrejme pohlo
1zwei [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-26 21:52:30

Prečo vôbec vznikol tento článok, keď autorovi glosy to riadne vytmavili čitatelia pctuningu - to už ďalší komentár nepotrebovalo
mehanik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - NOCTUA NM-AM4 mounting kit 2017-02-26 22:27:22

Ahoj. Nevíte jak vyzískat od výrobce NOCTUA NM-AM4 mounting kit, když mám objednanou desku a procesor. Nechtěl bych to zbytečně kupovat a také na to čekat až po zakoupení desky, nebo procesoru.

Díky
1zwei [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-26 22:35:43

Odkaz; DDW: Odkaz
Araya [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-27 08:39:40
avatar
Já když jsem potřeboval kit na mou stávající desku, tak jsem jim napsal a odepsali , že není problém jen potřebují doklad o koupi.Tak jsem prostě poslal kopii faktury na koupi desky a pak kopii faktury na koupi chladiče. Pak už jen přišel balíček z Rakouska. Za tohle firmě fandím a nekupuju nic než Noctuu
mehanik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-27 12:34:01

Chápu. Odkaz i recenzi znám. Ale už mám předobjednanou desku s procesorem a tak bych byl rád, kdyby pak nemusel čekal na kit ještě třeba týden. Jelikož jsem bral verzi 1700X bez chaldiče. Zkusil jsem jim poslat kopii objednávky a uvidíme, zda to bude stačit. Jinak pak asi kit koupím na Alze.
Škoda že Noctua nedělá i vodní chlažení. S její precizností a smyslem pro kvalitu, zpracování, výkon a ticho s dlouhou zárukou, by to byla paráda.
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-27 01:39:33
avatar
Počkám si na recenzi a začnu slavit přesně v tento den naryzeniny :-D
hexa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-27 04:35:48

Je sranda sledovat všechny strany:-D
Jak rudé,tak jeden nejmenovaný web modro zelených.Až teď se ukazuje kdo je objektivní a ne zainteresovaný do značky...stačí mrknout na jmenované a žádná zpráva,informace,apod:-D
Warhemer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-27 08:53:27
avatar
Děkuji DDWorldu za objektivní podivaní se na zkutečnosti a jsem velice rád že už aspoň vím nástřel výkonu Ryzen 7. Otázka ohledně zakladních desek ASrock jestli na ně budou testy? Předobjednan Ryzen 7 1700X
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-27 09:34:17
avatar
Jestli pokukuješ po Asrocku, tak jen upozorním že jsou na tom bídně s DDR4. Všechny jejich desky s X370 podporují RAM jen do 2666Mhz a to při použití dvou SR/DR modulů. Při použití čtyř jedou už jen do 2400MHz (Odkaz. Nějakou zmínku o vyšších frekvencích jsem nenašel.
A to je velká škoda.
Nexon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-27 11:46:21

Tak jsem si dal ten čas a článek na PCtuzingu retardovaného frustráta OBRa přečetl. Po jeho přečtení jsem PCtuning v záložkách definitivně přesunul do složky "komické weby". Už jen ten graf v článku uvedený jako market share, v kterém je osově ozrcadlená křivka jedna představující Intel, druhá AMD je vrchol debility, ignorance, hlouposti, retardace. Nechápu vedení tohoto webu, že ho nechalo díky tomuto hovádku definitivně zničit. IT je empirický obor, kde lze všechno ověřit a analyzovat, důvěru si buduje léta. Pctuning klesl na úplné dno nejspodnějších sraček na dně žumpy. Promintě, že to musím takto napsat.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-27 12:43:06

Koukám Česko-Slovenská IT scéna stále funguje
Robokovich [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Nexone mluvíš za mě :) 2017-02-27 22:31:06

Podepisuju se pod to co jsi napsal. Pctuzing žumpu jsem předevčírem přestal číst. Fu Pct žumpa s tim dementem.
sviftcz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Naprostý souhlas 2017-02-27 12:31:45
avatar
Po dlouhé době, zde čtu článek s jeho obsahem nejen souhlasím ale dokonce jsem se dozvěděl i něco nového

Na recenzi se těším a věřím, že rok 2017 společně s posílením koruny, bude velmi zajímavý pro nákup HW.
RockStorm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Podivejte se a posuďte 2017-02-27 12:45:46
avatar
Jestli toto video neni fake tak ryzen bude opravdu super kup.... docela mě začíná štvát že mám doma desku na na intel se z170 a jediné co mi hcybí je procesor ramky a grafika

https://www.youtube.com/watch?v=LdqIsqwDRig
kocour13 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-02-27 13:04:57

Deska se dá prodat, u RAMek zapláčeš z aktuálních cen, jinak pohoda.
RockStorm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Jsi blazen? 2017-02-27 15:00:11
avatar
ji nebudu prodavat... A myslim ze i kdyz uz bude ryzen lepsi pořád. i5 a rx 470/480 k zomu bude dobra herni mašina a ukltra na 50 FPS mi stačí.... Co se tyče progamingu tak stejne kazdej stahuje stiny odlesky a tak aby dobre videl a to zvedne fps dost....
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!