TEST: AMD RYZEN 5 (1600X a 1500X) proti Core i5 – AMD překonává INTEL v mainstreamu
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Wednesday, 12 April 2017
alt

 

 

 

 

  • TEST: AMD RYZEN 5 (1600X a 1500X) proti Core i5

                                                    – AMD překonává INTEL v mainstreamu

Mnoho posledních let jsme neměli na výběr. 4jádra Intel Core i5 nebo nic. Teď už na i5 zapomeňte. Dnem 11.04.2017 vstupují do prodeje zbrusu nové mainstreamové procesory střední řady, AMD RYZEN 5. A tak pro vás máme naši recenzi a testy. Trochu nám to trvalo, ale protože nechceme být jako někteří jiní recenzenti, kteří namíchali staré výsledky na staré verzi Biosů, Windows i některých aplikací s novými (a to ještě v tom lepším případě, pokud se to s aktuálním SW vůbec obtěžovali měřit), museli jsme prostě otestovat úplně všechno znovu! Naše recenze a testy jsou tedy maximálně aktuální k dnešnímu dni, kdy používáme nejnovější BIOSy, aktualizované verze aplikací, Windows 10 Creators Update i oficiálně udávané frekvence DDR4 pamětí pro Intel (2400MHz) a AMD (2666MHz). DDWorld jede podle hesla: „radši později a pořádně, než dříve a blbě“ :). Co nás dnes hlavně zajímá, je souboj INTEL Core i5 s novými AMD RYZEN 5 ve střední třídě procesorů mezi 5 – 7,5 tisíci korunami. Což myslím zajímá velkou část potencionálních zákazníků.

Na poslední chvíli jsme do testu zařadili k mainstreamovým procesorům i herní testy s mainstreamovou Radeon RX 480, i když už jsme chtěli otestovat i jistou novější grafiku, ale na to si ještě týden budete muset počkat ;). Takže dnes vám na DDWorld.cz řekneme, jak se věci mají. A že tu máme hodně velké změny …

 

  • Intel nás zabetonoval na 4jádrech – AMD boří zažité pořádky!

Posledních mnoho let na trhu moc veselo nebylo, konkurence žádná, ceny vysoký a tristní výhled na zlepšení, protože AMD vypadalo, že se musí každou chvíli položit. Zejména pokud se díváme do cenové kategorie mainstreamu, tedy Intel LGA 115x platformy a Z97/170/270, které dominují trhu poslední roky a kvůli problémům AMD prostě nebyla žádná pořádná konkurence. Intel je sice největší výrobce čipů na světě, investuje desítky miliard dolarů do vývoje procesorů i jejich výroby, ale to, co předvádí posledních několik let v desktopu, no nejsem si jistý, jak to nazvat, ale už nějakou dobu to nevypadá, že by se výrazně snažil. Aktuální procesory KABY LAKE sice nejsou rozhodně špatné čipy, jenže když přijde na srovnání s vlastní minulostí, je vlastně jedinou zajímavou věcí na nich pokles spotřeby a vyšší možnosti taktování. Pokud vezmete na srovnání originální Core i7-2600K apod., trochu jej nataktujete na 4GHz+, zjistíte že nárůst výkonu u současných CPU není v mainstreamu v mnoha případech nijak dramatický a to vlastně vysvětluje celou současnou situaci.

Intel prostě více než 4jádra v nabídce pro 90% uživatelů nemá. Mainstreamová platforma Intel, to jsou 2jádra, 4 jádra nebo 4jádra a 8 vláken a tím to hasne. A tak to bylo posledních mnoho let a nejspíše by to pokračovalo ještě několik dalších. Intel sice vylepšuje výrobu a vylepšuje jinak stále stejnou architekturu, ale mezi některými generacemi jsou rozdíly v jednotkách % a recenzenti mají co dělat, aby u těch dechberoucích zlepšení neusnuli. Výsledkem toho je, že Intel fakticky totálně zabetonoval situaci, zabil téměř všechen vývoj na více frontách. Drtivá většina uživatelů neměla roky důvod upgradovat, vývojáři her neměli extra velký důvod proč se snažit hry optimalizovat na více jader, protože většina lidí prostě neměla více než 4jádrový procesor a tak dále a tak dále. Navrch toho ceny zůstávaly pořád stejné a měnila se jen čísla procesorových generací. Pro nás to tak znamenalo žádné konkurenční cenové prostředí a pevné ceny (když bereme v potaz kurz dolaru poslední 3 roky) 5 tisíc za nejlevnější 4jádrový i5 procesor, a až 10 tisíc za 4jádrový procesor s 8 vlákny (i7). K tomu Intel zakázal veškerou zábavu ;). Taktování omezil u čipsetů jen na nejvyšší Z verze a u procesorů si nechává účtovat extra příplatek za odemčené K verze, které navíc nedávají smysl, protože už sami mají dost vysoký základní takt a ve skutečnosti tak mají nižší OC potenciál, než by bývaly měly nejnižší verze a jsou nejdražší, takže jejich taktování z hlediska „zisku výkonu zdarma, za který bychom jinak museli platit“, nedává žádný smysl. Ale ano, Intel nabídl i více. X79/X99 platformy a 6, 8 a naposledy i 10 jader. Ovšem za ceny, které nejsou pro slabší povahy …  

Minulý měsíc se však hodně věcí změnilo. Stalo se, v co jsme ani nedoufali. Malá firmička jménem AMD, jejíž rozpočet je jen o málo větší než kapesné užšího vedení Intelu, AMD, které je rádo že vůbec ještě žije a za prvním INTEL je v pořadí výrobců čipů někde ve třetí desítce, přišlo na trh se zbrusu novou architekturou velkých ZEN procesoru a prvními modely na ní postavenými. Desktopovými RYZEN 7 čipy s 8jádry/16vlákny pro mainstreamovou AM4 platformu. A začaly se dít věci!

V tuto chvíli můžeme myslím s jistotou prohlásit, že AMD odstřelilo Intelu celý high end. X99 platforma podle všeho prostě v tichosti končí. Intel se ani nebude snažit upravovat ceny a nějak konkurovat. Nemá k tomu ani prostor a fakticky by mu to ani nepomohlo. AMD nabízí výkon druhého nejvýkonnějšího procesoru Intel ve všech ohledech s nižší spotřebou a pro mainstream i za 10 tisíc korun. Není pochyb o tom, že pokud dnes chcete utratit 10 a více tisíc za procesor, jdete si teď pro AMD RYZEN 7.

Ale 10 tisíc za procesor je pořád hodně peněz pro velkou část uživatelů. To se týká obrovského počtu současných uživatelů PC, kteří neměli celé roky důvod procesor upgradovat ani ze starých Core i3/Core i5 ani z FX série, protože AMD nemělo nic a jediné, co jim dokázal pro mainstream nabídnout Intel, jsou zase jen 4 jádra. AMD však konečně přináší změnu!

 

  • AMD RYZEN 5 nastupují proti Core i5

Nemáte 20, 30, 50 tisíc na procesor a chcete do svého PC něco lepšího než ušmudlaná 4 jádra, kdy i váš mobilní telefon má dnes 8jader běžně ;)? Donedávna by se vám někteří vysmáli, a se slovy že „4jádra prostě musí stačit každému“, by vás poslali k šípku. Jenže nyní přichází AMD a nabízí nám nejen procesory s 8jádry/16 vlákny za polovic proti Intelu, ale také nově modely se 6jádry/12 vlákny za cenu čistě 4jádrových/4vláknových mainstreamových Core i5! Vážně …. Nezbláznil jsem se, ani si nevymýšlím! Intel uvedl před pouhými 3 měsíci nová KABY LAKE Core i5-7400/7500/7600 a 7600K a nyní přichází AMD s novými RYZEN 5 procesory a Intel má o čem přemýšlet, protože jestli něco nevymyslí, tak někdo letos nedostane prémie.

V nabídce jsou nově dvě 4jádra s 8 vlákny (RYZEN 5 1400 a 1500X) a dvě 6jádra/12vláken (RYZEN 5 1600 a 1600X). Za stejné ceny, za jaké nabízí Intel Core i5 a dokonce nejdražší pouze 2jádrové Core i3.

Zní vám to dostatečně zajímavě? :) Tak se na ně podívejme, protože jsme pro vás RYZEN 5 i Core i5/3 proti sobě postavili a otestovali podrobně v aktuálních testech ….

 

 

  • Procesory AMD RYZEN 5 v kostce a TESTY

Máme tady střední třídu mainstreamových procesorů AMD RYZEN. Ano, i RYZEN 7 jsou střední třída, protože AM4 je mainstreamová platforma, a jak ukazují poslední týdny, AMD chystá ještě větší platformu AM44 (X390/399) s 12 – 16 jádrovými (24-32vláken) procesory „RYZEN 9“. Takže při vší úctě, nemůžeme jen 8jádrové RYZEN 7 označovat za high end, ačkoliv jejich výkon high endový nyní ve všech ohledech je a konkuruje bez problémů tomu nejlepšímu, co Intel dosud nabízel za desítky a desítky tisíc korun (a stejně to je mnohým málo …).

AMD s AM4 (B350/X370) je přímou a zcela vyrovnanou konkurencí vůči stejně mainstreamově orientované Intel LGA 1151 (B250/Z270) platformě. 8jádrové/16vláknové RYZEN 7 procesory jsou prostě konkurencí mainstreamovým Core i7 a obě řady jsou maximem na poli mainstreamových procesorů s dvoukanálovým řadičem pamětí.

Nyní AMD přichází s konkurencí vůči Core i5 procesorům. A zcela náhodou zvolila podobné označení, takže Core i5 se postaví RYZEN 5. Přehlednější už to být asi nemůže ;), vím ale minimálně o jedné firmě, které se tahle přehlednost asi úplně nelíbí. Parametry jsou následující.

Opět jsou v nabídce dvě X verze, které mají zvýšené XFR (turbo, které navyšuje frekvence nad uvedené specifikace). Takže u RYZEN 5 1500X s oficiálně 3,5 – 3,6GHz, se ty takty dokáží pohnout až o +200MHz. Pokud to chlazení a podmínky dovolují (což je skoro pořád). U RYZEN 5 1600X je to + 100MHz. Verze bez X jsou orientována spíše na efektivitu, mají nižší takty a maximálně 65W TDP. Nicméně jsou nesmírně zajímavá pro taktování. Všechny RYZEN 7 i RYZEN 5 procesory jsou plně odemčeny pro taktování. A tak i když RYZEN 5 1600X vypadá zajímavěji než RYZEN 5 1600, díky poměrně velkému rozdílu frekvencí, oba čipy mají 6jader/12vláken ale jeden stojí 7600, druhý jen 6600 korun! Přitom je to opět stejný procesor a jde skoro stejně taktovat (minimálně nabídne ten slabší stejný výkon jako ten v originále silnější). To samé platí i pro RYZEN 5 1400 vs 1500X.

Některé asi zajímá, jak AMD udělalo 4(6) jádrové čipy. No pravdou je, že RYZEN 5 jsou fyzicky vlastně pořád RYZEN 7 procesory. Ano, je to pořád stejný kus křemíku a čipu. Avšak zatímco u RYZEN 7 pracují oba dva CCX moduly (tedy 4+4jádra), v případě RYZEN 5 jsou to jen 3+3 a 2+2. Důvodem, proč AMD nepoužívá asymetrické rozdělení jader (tedy třeba 4+0, nebo 4+2 apod.) je, že v některých případech znamená propady výkonu a další problémy. Symetrické rozdělení poskytuje zcela spolehlivý a konzistentní výkon ve všech ohledech. Nemůžeme říci, zda jsou všechny procesory RYZEN 5 takto omezeny proto, že by neprošly jako RYZEN 7, tedy že nejsou schopny jet na plných 4+4. Osobně si myslím, že je řada RYZEN 5 čipů, které by klidně 4+4 jet dokázaly. Uvidíme, zda to náhodou nepůjde odemknout a vyzkoušet. Zatím to nejde. Samozřejmě je ale řada čipů, které mohou být částečně defektní a jako RYZEN 7 tedy fungovat nebudou, ovšem bez potíží většina čipu funguje, tak je škoda to nevyužít a neprodávat to jako RYZEN 5. Je to zcela běžný přístup jak na poli procesorů, tak grafik.

Je pochopitelně otázkou, zda AMD udělá stejným způsobem i RYZEN 3 řadu. Nicméně vzhledem k tomu, že RYZEN 3 je oznámeno až na Q3, lze očekávat, že to už žádné 1+1 vzešlé z „RYZEN 7“ nebude a půjde o čistě 4jádrové čipy s jediným CCX modulem (tedy zcela jiný čip) a s velkou pravděpodobností AMD už méně než 4jádrový procesor ani neplánuje a budou nejspíše možná jen 4jádra/4vlákna a 4jádra/8vláken. Ekonomicky už by to jinak nedávalo smysl. Tím spíše, že AMD chystá i „ZEN“ APU s jedním CCX modulem, která se ale podívají letos jen do mobilního segmentu. V desktopu ale téměř jistě budeme mít v low endu letos jen maximálně RYZEN 3 modely.

 

  • !!!DŮLEŽITÉ!!! Testování procesorů

Posledních pár dní to byl vážně záhul pro testování, pokud chtěli mít všechno pořádně. Procesory sice máme v držení už déle, ale nové BIOS pro desky chodí neustále. A jsou velmi podstatné. AMD totiž u posledních verzí mikrokódu (AGESA 1004) opravilo jednu errata chybu (v praxi nic, co by něco pro nás ovlivnilo) ale hlavně vylepšilo výkon a chování procesoru v některých situacích. Zlepšilo také výkon pamětí a snížilo latence. Ne všichni výrobci však tento mikrokód (AGESA 1004) použili a teprve nyní se tyto BIOS objevují. Máme k dispozici velmi aktuální neveřejné beta BIOSY, které by vylepšení mít měly, k dispozici máme i desku B350 s AGESA 1004 biosem. Každopádně výsledky starších měření jsou tím pádem k ničemu a dělá to tak další rozdíly ve výsledcích recenzí. Další rozdíly dělá to, že Microsoft přišel s novým velkým Creators Update pro Windows 10, který taktéž drobně zlepšil výkon RYZEN procesorů v některých případech. K tomu AMD vydalo optimalizovaný napájecí plán pro Windows 10, kdy ten základní u W10 pro RYZEN procesory ovlivňuje negativně výkon, pokud je nastavený jinak než na „vysoký výkon“. Jenže na tom zase procesor nesnižuje spotřebu, jak by mohl. AMD tak přišlo s vlastním profilem, který má vysoký výkon i snižuje spotřebu a s tím tedy také nově testujeme.

K tomu nám dorazily do redakce konečně schopné paměti a spolu s vylepšeným BIOSem a možnostmi nastavování pamětí. A tak jsme místo 2133MHz u předchozích testů použili i pro AMD to, kolik výrobce nativně uvádí. V případě RYZEN 5 a RYZEN 7 tak nově používáme 2666MHz DDR4, které jsou maximální „oficiální“ frekvencí pro 2moduly single rank, a u Intelu používáme oficiálně uváděných 2400MHz u KABY LAKE. Nicméně naše paměti zvládají i chod na 3200MHz a posun výkonu je zejména u RYZEN procesorů docela zajímavý. Ale to je téma zase na někdy jindy.

Každopádně všechny výše uvedené změny znamenají, že jsme museli staré výsledky hodit do koše a všechny Intel i AMD procesory otestovat prostě znovu. Pozor, ne všichni recenzenti tohle dělají, a tak v řadě recenzí najdete mix výsledků, což vytváří další a další zmatení atd. V našem případě jsme tedy naše sestavy aktualizovali na nejnovější verze všech BIOSů, ovladačů, aplikací a všechno otestovali znovu. Neměli jsme čas projet i X99 platformu, ale vzhledem k tomu, že fakticky končí, cenově je naprosto mimo a zajímají nás hlavně mainstreamové AMD AM4 a Intel LGA 1151, myslím že nás to dnes trápit nemusí. Do testů jsme dnes zařadili všechny ostatní relevantní procesory.

Vedle RYZEN 7 s Core i7 pro srovnání, tedy oba dva RYZEN 5, které zatím máme k dispozici a přímou konkurenci v podobě Core i3-7350K a Core i5 7500 a 7600K. Pochopitelně nechybí ani FX-8350 jako výchozí bod, se kterým vše srovnáváme.

Takže pojďme na to …

 

 

  • CineBench R15 – Renderování

Jako první tady máme oblíbený renderovací Cinebench v aktuální verzi 15, který opravdu dokáže každý současný procesor pořádně provětrat. Nejnovější verze k tomu využívá perfektní optimalizace pro fyzická jádra i HT technologii. Na četné žádosti jsme zařadili i dílčí test výkonu jen jednoho jádra, ačkoliv je pochopitelně pro současné aplikační použití mnohem více klíčový ten vícejádrový test.

Tento test tak odhaluje vlastně vše. A protože snad všechny moderní renderovací aplikace využívají výkon všech jader i vláken, je vícejádrový CPU pořádný přínos. 

 

 

  • 7-Zip – komprimace dat (AES)

Jako další tady máme v praxi hojně využívanou komprimaci/dekomprimaci dat. A jaký tady mají potenciál testované procesory?

7-Zip je moderní aplikace využívají i pokročilých speciálních instrukčních sad, v tomto případě třeba AES, využívá také výhod vícejádrových CPU a hlavně výkonu pamětí, kde má překvapivě RYZEN malou výhodu nad Core procesory, protože AMD dokáže těžit z její frekvence, což v případě Intelu zdaleka tak markantní není.

 

 

  • POV-Ray 3.7 - RayTracing Rendering

Velmi náročný a velmi populární renderovací program využívající náročnou metodu RayTracing, se kterou se hodně počítá do dalších let.

A i v tomto náročném renderingu naprosto drtí vícejádrové procesory všechno a vysoko taktované 4jádro se jim příliš nepřiblíží.

 

 

  • HandBrake - Video Encoding

Převody videa jsou dnes stále populárnější mezi uživateli. Možností, jak je dělat, je celá řada. Dnes se dá využívat i síly GPU, které to dokáže převést podstatně rychleji, než CPU, ovšem stále jsou problémy s výslednou kvalitou, takže na procesor mnozí nedají dopustit. A převod videa výkonný CPU rozhodně výrazně urychlí. Můžeme se u HD a hlavně 4K videa bavit o rozdílech v řádu desítek minut i hodin.

I tato oblast výpočetního nasazení bez potíží využívá maxima jader/vláken a výhodu výkonu pamětí.

 

 

  • TrueCrypt

Stále populární cryptovací nástroj, který vyžaduje hodně výkonu procesoru a není divu, že i tady je tedy požadavek na co nejvýkonnější procesor na místě.

Opět v tabulce vévodí 8 jádrové procesory. Vysoko taktované 4jádro hodně zaostává.

 

 

  • Herní výkon

Na internetu je stále řada testů procesorů, kde testeři změří i s drahou grafikou výkon v extrémně nízkých odlišeních a bez plných detailů a AA/AF. Řekněme si na rovinu, že je to úplný nesmysl tohle měřit, protože koho to jako zajímá? On to někdo z nás bude hrát a používat v takovém nastavení? Ne! Nemá žádný význam ani vypovídající hodnotu testovat procesory s grafikou v rozlišení a nastavení, ve kterém to nikdo nebude normálně používat. Takže jediné smysluplné nastavení je silná grafika v kombinaci s běžným alespoň 1920x1080 ale i třeba 4K rozlišením a plnými detaily. Zde nás zajímá, co kterým procesorem získáme za výkon. Ostatně i FullHD je dnes už nízké rozlišení a některé grafiky a hry jsou už „výkonem“ CPU, či spíše výkonem (optimalizací) hry samotné, zde limitovány.

U mnoha současných nových her už není často problém s využitím 8 i více jader. I když hlavní výhoda vícejádrových CPU spočívá v tom, že jejich výkon je konzistentní, i pokud kromě hry máte zároveň spuštěny další aplikace. Výkon procesoru je prostě mnohem vyšší.

 

  • Battlefield 1 (DirectX 12)

Hra nedávno dostala aktualizaci, která trochu zlepšila výkon RYZEN procesorů. U předchozí verze totiž RYZEN s vypnutým SMT měly vyšší výkon než se zapnutým. Update posunul výkon na úroveň toho vypnutí SMT. Nicméně nadále, pokud u 8 a 6jádrových RYZEN vypnete SMT, výkon se o 1-2 FPS zvedne. Takže prostor k optimalizacím ještě je. Co jsme ale udělali navíc je, že kromě celkem nesmyslného testu výkonné grafiky (a to používáme „jen“ GTX 1080) v 1920x1080, zařadili i test ve 4K a nově také test mainstreamové Radeon RX 480 ve fullHD.

 

  • GTX 1080 ve FullHD

Zde naměříme největší rozdíly FPS, ale i tak nejsou nijak zásadní pro hratelnost hry. Jakýkoliv 4jádrový CPU je zcela dostatečný.

 

  • GTX 1080 ve 4K

S vyšším rozlišením se rozdíly mezi procesory téměř vymažou. Proč? Protože se zátěž přesune na GPU a omezením je výkon grafiky. Nicméně vícejádrové CPU mají výhodu v plynulejší hře. Výkon jako takový je ale téměř identický, protože prostě výkon procesoru není pro tuto hru stěžejní a máte-li solidní moderní 4jádrový CPU, tak to stačí.

 

  • Radeon RX 480 ve FullHD

No a to samé platí i o hraní sice v nízkém rozlišení, ale s mainstreamovou grafikou.

Omezením je opět výkon grafiky, nikoliv procesoru, a tak vidíte, že výkon většiny výkonných CPU je téměř stejný. Hra jako Battlefield prostě neumí z výkonu CPU výrazně těžit.

 

  • GTA V (DirectX 11)

No a zástupce starší generace končícího DirectX 11. Technicky vzato hra využívá pořádně jen 4jádra. 8jádra mají výhodu jen v tom, že protože hra není to jediné, co na PC běží, takže zvládají více věcí a jejich minimální FPS jsou tak o něco vyšší. GTA je také příkladem hry, která nemá naprosto žádné optimalizace pro RYZEN, kde poměrně výrazně RYZEN ztrácí i při zapnutém SMT. Porti minulému testování ale použití rychlejších RAM nahání několik zajímavých FPS u AMD. Dalších pár FPS se dá získat vypnutím SMT u 8jader, ne tak už u 4jádra Ryzen 5.

 

  • GTX 1080 ve FullHD

Tahle hra je krásným příkladem, jak to vypadá u starší hry s žádnými optimalizacemi pro nové RYZEN procesory. Vypadá to tak, že to není v praxi pro hratelnost hry absolutně žádný problém.

 

  • GTX 1080 ve 4K

S nárůstem zátěže na grafiku, jejíž výkon se stane omezením, tedy typicky při hraní ve vyšších detailech a rozlišení, se výkony procesorů srovnají. Přestože RYZEN nemá žádné optimalizace, jeho výkon za Intel v podstatě nezaostává. A jako herní CPU je minimálně stejně dobrý, ne-li díky vyššímu výkonu v záloze vlastě lepší.

 

  • Radeon RX 480 ve FullHD

Pokud plánujete hrát se slabší grafikou, tak opět můžete být v klidu, výkon procesoru není to, co by vás omezovalo, pokud dnes máte solidní moderní alespoň 4jádrový CPU. Rozdíly mezi CPU jsou minimální, protože omezením je výkon grafické karty a hra neumí výkon procesorů nijak zužitkovat, maximálně zkonzumuje něco z vyšší frekvence jádra.

 

  • Poznámka k RYZEN CPU a výkonu ve hrách

Herní výkon se od vydání RYZEN procesorů neuvěřitelně přeceňuje. Najednou je Core i7-7700K strašně super procesor, fakt že existují podstatě výkonnější i7-6800/6900K modely se zcela ignoruje, jen proto, že má o několik bezvýznamných FPS s ultra výkonnou grafikou v ultra nízkém rozlišení více. V praxi je jeho výkon přes o desítky % vyšší frekvenci jen zanedbatelně lepší. Zcela názorně ukazuje, že téměř u všech her neměříme výkon procesorů, ale výkon aplikací.

Pokud by hry používaly skutečně výkon procesorů, tak by výsledky vypadaly podobně jako CineBench apod. Jenže současné a ty několik let staré co máme, prostě výkon skutečně výkonných CPU neumí využít. Na jednu stranu je to fajn, i s procesorem za 5 tisíc si v praxi zahrajete stejně jako s procesorem za 15 i více. Ale je to smutné. Samozřejmě výkonnější čipy mají výhodu v mnohem větším potenciálu k využití, který se projevuje hladším průběhem FPS, lepšími minimální FPS a hlavně a především tím, že kromě hry toho můžete mít na pozadí i zároveň zapnuto více … a to je vlastně to, co nejen herní výkon daného procesoru ukazuje nejvíce realitě vypovídajícím způsobem.

 

  • TEST: Skutečný „herní“ výkon procesoru

Skoro všechny recenze (včetně výše uvedených grafů) obvykle ukazují herní testy v ideálních, řekl bych spíše laboratorních podmínkách. To znamená na čistém OS, kde v pozadí neběží téměř nic (Proč? Protože se to snadno a přesně a opakovatelně testuje). Jenže u mnoha uživatelů takové podmínky vůbec praktickému fungování neodpovídají (u mě tedy vůbec). Mnozí mají kromě hry puštěnu řadu dalších aplikací, například prohlížeč s mnoha stránkami, k tomu třeba streamují, anebo mají otevřené různé další SW pro práci apod. No a věřte, že v takové praxi bude výkon procesorů ve hrách vypadat ale úplně jinak:

(Rendering- streaming je tam jen jako příklad možného souběžného využití celkového výkonu CPU v praxi a co to znamená pro jednotlivé procesory)

Ještě si myslíte, že Core i7-7700K je nejlepší herní procesor? Opravdu není, stačí toho mít na pozadí trochu více než jen hru, a dělat více věcí najednou a tohle 4jádro prostě nestačí, zatímco pro 6-8jádrové čipy to není žádný problém. Bohužel tyhle testy ve většině recenzích běžně neuvidíte, protože je obtížné je dělat. Nedají se dost dobře laboratorně přesně opakovat vždy se stejným výsledkem (měření se liší vždy o několik %) a prostě je to sice mnohem více vypovídající a praktičtější test herního výkonu, ale peklo pro recenzenty.

Herní výkon procesoru vám neukáže samostatně puštěná hra, ale to, když tu jednu hru spustíte spolu s dalšími aplikacemi. Jinými slovy využijete plný výkon celého CPU. Ten výkon, který i ta hra může, dnes ale jen velmi výjimečně využívá. Core i7-7700K nemá ve většině her vyšší počet FPS proto, že by to byl výkonnější procesor, ale proto, že hra není schopna využít skutečného výkonu procesorů. I7-7700K je i extrém z hlediska taktů, které jsou výrazně výše, než na kolika běhá AMD i řada dalších CPU, přesto tomu ani „herní“ výkon zdaleka neodpovídá. Proč? Protože u her neměříme dnes výkon procesorů, ale výkon hry samotné a stav optimalizací, kolik výkonu daná hra skutečně využívá. A situace je tristní! Důvod? Protože Intel doposud pro 90% uživatelů nabízel jen 4jádra, neměly samozřejmě vývojáři důvod se snažit využívat více … RYZEN s 6 a 8 jádry za cenu Intelovo 4 jader je změna, která se prostě projeví … Intel bude muset počet jader zvýšit a vývojáři her budou samozřejmě výkon využívat, stejně jako tomu bylo, když 4jádra nahrazovala 1-2jádrová CPU ….

Podívejme se na provozní vlastnosti a taktování …

 

 

  • Spotřeba a taktování

Jednou z ostře sledovaných kategorií je dnes provoz, a hlavně spotřeba systémů. V našem případě testujeme spotřebu celé case. Nově v několika stavech se sestavou v klidu, s maximálním vytížením celého CPU a pak při hraní hry, kdy je zatížena hlavně grafická karta.

AMD RYZEN je mnohonásobně efektivnější než FX procesory, v mnoha oblastech je efektivnější než Intel, ale ne všude. Každopádně při srovnání platforem Intel a AMD najednou není ve spotřebě rozdílů a to fakticky znamená, že AMD je efektivnější, protože při stejné spotřebě nabízí mnohem lepší výkon v mnoha oblastech! Ano, AMD právě pokořilo Intel v jediné oblasti, kterou posledních mnoho let a generací opravdu znatelně vylepšoval (snižování spotřeby a zlepšování efektivity).

 

  • Taktování

RYZEN procesory jdou všechny taktovat v podstatě stejně. Překvapení to není, protože jsou to všechno stejné čipy. Ukazuje se, že 3,9-4GHz jsou v tuto chvíli rozumné domácí maximum, a stabilně se dají provozovat s rozumným napětím 1,4-1,4125V. Se slabším vzduchovým chlazením atakuje teplota 90°C v extrémním vytížením, ale procesor a jeho ochrana začne snižovat napětí a výkon až při dosažení 95°C, což je výrazně více než u starších FX procesorů. S běžným 280mm AiO, nebo s naším Fractal Design KELVIN S36 (360mm) se ale teploty i na 4GHz pohybují lehce nad 70°C. (Pozor AMD indikuje u RYZEN X procesorů +20°C schválně navíc, i když poslední update BIOSů by to měl odstranit, takže aplikace by měly ukazovat správné teploty.)

Lze se dostat i výše, stabilně se nám daří provozovat všechny RYZEN 7/5 procesory na 4,1 – 4,15GHz, ale přírůstek výkonu už nestojí za to, protože napětí 1,50-1,55V, jež je k tomu potřeba, je extrém, který nedoporučujeme delší čas používat! Mnohem zajímavější možnost je taktování pamětí. RYZEN procesory milují vysokotaktované paměti (mnohem více než jsme kdy viděli u Intelu a to proto, že komunikační sběrnice v procesoru RYZEN běží na frekvenci osazené paměti) a zejména výkon ve hrách a řadě aplikací, které těží z propustnosti RAM se mezi 2133MHz a 3200MHz DDR4 RAM bavíme klidně i 10-15% reálného výkonu navíc! A rád bych upozornil, že v našem případě jsme se taktování RAM ještě v podstatě nevěnovali … všechny naše výsledky testů jsou s DDR4 na oficiálně udávaných 2666MHz ;). Aktuálně už ale základní desky s novými BIOS bez potíží podporují stabilně 3200MHz (i více už) a výrobci RAM aktuálně uvádějí první paměti, které jsou speciálně určeny pro RYZEN, protože samozřejmě všechny DDR4 doposud byly výhradně používány Intelem.

Ano, i Intel jde taktovat. Ale jen Core i5-7600K, který je pro taktování odemčený. Core i5-7500 už ne. A ano, Intel dokáže jít k 5GHz. Náš testovací kousek ale nikoli, je jen průměrný a končí na 4,9GHz. Nicméně je pravdou, že Core i5 má také 3x méně tranzistorů, než mají RYZEN 5/7 procesory, takže 4GHz u AMD na 14nm FinFET procesu pro SoC? To jsou kouzla a čáry a dalece přesahuje i nejoptimističtější očekávání. Nicméně je to také současné maximum pro první generaci RYZEN procesorů. Jenže taktovat jdou všechny, navíc k tomu nepotřebujete mít X370 čipset, ale stačí vám i ten nejlevnější, zatímco u Intelu si musíte koupit drahý odemčený procesor a drahý Z270 čipset.

Podívejme se dále ….

 

 

  • Výkon, cena a výhodnost

RYZEN 5 1600X se 6jádry/12 vlákny je něco, co jsme v mainstreamu ještě neviděli. O desítky a desítky procent výkonnější, než konkurenční Core i5 a překonává i i7. Co dodat. Snad jen si to matematicky vyjádřit v tabulkách:

 

  • Výkon

RYZEN 5 1600X poměrně výrazně odskakuje RYZEN 5 1500X. Prostě jádra a vlákna nenahradíš.

A to je problém pro přímo konkurenční Core i5, která mají jen ta 4jádra/4vlákna. Všude tam, kde je výkon CPU opravdu využíván, jsou Core i5 úplně ztracena.

 

  • Cena a výhodnost

AMD opět fakticky nabízí stejný výkon za polovinu toho, co jej nabízel Intel. Rozdíl už není tak markantní, jako když RYZEN 7 procesory za 10-15 tisíc mají výkon jako i7-6900K za 32 tisíc. Nicméně RYZEN 7 1600X má výkon nad úrovní i7-6800K, což je high end čip pro X99 za 13 tisíc. AMD svůj procesor nabízí za 7600 korun. A to nemáme v redakci o 1000 korun levnější RYZEN 5 1600, který má také 6jader/12vlákne stojí jen 6600 korun a ještě k němu dostanete slušný chladič!

RYZEN 5 1500X už je slabší a v podstatě se výkonově vyrovnává Core i7 s totožnou konfigurací 4jader/8vláken na podobné frekvenci. Jenže zase, stojí o poznání méně a konkuruje vůbec nejlevnějším i5 se 4jádry a podobnými frekvencemi.

Ale ano, sluší se dodat, že žádný z nových AMD, ani stávajících Intel procesorů nemá výhodnosti na AMD FX-8350! Jasně, výkon má nevyrovnaný, spotřebu příšernou, ale těch 8jader opravdu někde funguje a za 3850 korun, prostě matematika je jasná.

Takže pojďme k závěrům …

 

 

  • AMD překvapuje svět podruhé

                                             – vymazává Intel a definuje nová pravidla!

Nemá smysl to zastírat, AMD dokázalo nemožné a naprosto nepředstavitelné. Firma, které posledních několik let mnozí předpovídali krach, která nemá ani vlastní sídlo, jejíž rozpočet na vývoj a provoz je naprosto směšný ve srovnání s Intelem, který je absolutním králem výroby mikroprocesorů, zatímco AMD je výrobce v pořadí ve třetí desítce, tak tohle AMD právě vymazalo Intel z dalšího segmentu desktopového trhu. Poté co mu zdemolovalo high end X99 platformu, právě převálcovalo to nejlepší, co má Intel pro mainstream (Core i5/i7).

Jeho pouze 3 měsíce staré mainstreamové procesory KABY LAKE pro 3 měsíce starou Z270 platformu prostě nestačí na mainstreamovou platformu AMD B350/X370. A nedá se zastírat, že to nikdo, ani Intel nečekal. AMD se podařilo nemožné, v pozici totálního outsidera porazilo naprosto dominantní Intel na jeho vlastním písečku x86 procesorů. Podruhé v historii! Zbývá tak akorát vydat nejvýkonnější procesor na trhu a bude vymalováno. Jestli AMD ty 16jádrové „RYZEN 9“ procesory opravdu vydá, tak někdo u Intelu letos nedostane prémie. Někteří si prostě neuvědomují, co se právě stalo. Ba hůře! Berou to do značné míry jako samozřejmost.

Jenže objektivní fakta, skutečnosti a možnosti prostě všechno hovořilo proti AMD. Intel, který investoval desítky a desítky miliard dolarů za poslední roky do vylepšování Core architektury, 22nm, 14nm a 10nm výrobních procesů, stavby továren, právě prohrává s AMD, které se posledních několik let pohybuje na hranici krachu a s financemi na úrovni kapesného užšího vedení Intelu vytvořilo lepší procesory, než jaké je pro mainstream aktuálně schopen nabídnout Intel. Navíc když ty nejnovější uvedl před pouhými 3 měsíci na trh! To je jako kdyby Vatikán zaútočil na USA a úspěšně obsadil Washington DC.

Samozřejmě do vyhrané války je daleko. Ale pokud AMD ještě opravdu vydá 16jádrové RYZEN 7 a Intel opravdu vydá jen 10 jádra …. Nicméně ještě je tu rok další a Intel sice s velkým zpožděním, ale přeci snad příští rok uvede 10nm výrobu, která mu pomůže se AMD zase trochu vzdálit, ovšem pravděpodobně za to zaplatil více, než AMD utržilo dohromady za posledních několik let. Ale hned a tak rychle to nebude. A také si prostě nebude moci dovolit ceny jako doposud, což je největší Achillova pata Intelu. Dokáže Intel snížit marže? Zatím se k tomu zjevně nemá …. X99 platformu nejspíše už odpískal, než aby ji zlevnil a snaží se posunout X299 vpřed, ale zatím nevíme, co a za kolik to bude. Zatím také nereagoval na RYZEN 5, o kterých ví minimálně od začátku roku, že budou vážně dobré, a je myslím jasné, že ceny i7-7700K a i5 procesorů prostě nejsou udržitelné. Tedy pokud jsou zákazníci alespoň trochu inteligentní a nechystá se zase nějaké neférové jednání, což dobře známe z dob AMD Athlon64 vs Pentium4.

AMD má dnes prostě lepší a výkonnější procesory pro masy, než Intel. Jediná oblast, kde má Intel navrch, je kapacita výroby a možnost dosahování vyšších taktů na své 14nm výrobce. Jenže AMD mu překvapivě stačí ve výkonu na takt a s výjimkou extrémního i7-7700K na 4,5GHz všechny ostatní Intel procesory na trhu mají maximálně lehce přes 4GHz a většina pod. A to jsou takty, na kterých běhá i RYZEN s 3x více tranzistory. Největší šok je však efektivita, s jakou to dělá. Zejména když si vezmeme, že efektivita a snižování spotřeby bylo v podstatě to hlavní, co Intel poslední generace vylepšoval.

A teď si přijde AMD s první generací úplně syrových nových CPU na naprosto nevhodném výrobním procesu pro velká CPU (tedy aspoň se to myslelo) s mnohem komplexnějším a větším čipem s více jádry/vlákny a vyšším výkonem a prostě ho překoná. Ano, 4jádrový i5-i7 procesor má spotřebu srovnatelnou s RYZEN, jenže ten má větší výkon (i o desítky %) což znamená, že je efektivnější. Může mi někdo znovu vysvětlit, co se právě stalo?! Ale dost teorií ….

 

  • RYZEN 5 proti Intel Core i5

Tady se není o čem bavit. Jediný důvod koupit si Core i5 je, že chcete používat jeho Integrovanou grafickou kartu. Jinak pořízení Core i5 nedává absolutně žádný smysl. A vlastně ani Core i7. Za současné ceny jsou naprosto nevýhodné, mají horší efektivitu než RYZEN a jejich herní výkon, které se neuvěřitelně přeceňuje, není v běžné praxi o nic znatelně lepší, než výkon RYZENů, které navíc nemají výhodu dokonalé optimalizace pro téměř všechny testované hry, jako má Intel.

AMD RYZEN 5 je po všech stránkách lepší procesor než Intel Core i5 a 6jádrová verze i než i7. Jedinou výhodou Intelu jsou vyšší takty, jenže to výkon procesoru jako celku dnes příliš nezvýší, ve většině aplikací, kde na výkonu procesorů opravdu záleží se ani 5GHz Intel ke 4GHz RYZEN s více jádry nedokáže přiblížit. Pokud tedy budeme pokládat herní výkon za vrovnaný (což zatím v praxi je s výjimkou situací, kdy máte při hraní puštěný stream a další věci, kdy jsou výkonnější RYZEN procesory prostě lepší než Intel), tak všude jinde, kde je výkon CPU jako celku využíván, prostě nemá Intel se 4jádry žádnou šanci. A nic lepšího, než ta 4jádra Intel pro mainstreamovou platformu nenabízí.

Koupit si Intel Core i5/i7 pro LGA 1151 je hloupost i právě proto, že více než to, co na trhu teď máme už nebude. Tato platforma končí, zatímco AMD AM4 právě začíná. A nejen že si tam můžete už teď osadit i to 8jdárové RYZEN 7, oni tam půjdou i RYZEN II a RYZEN III generace procesorů.

RYZEN 5 jsou lepší i v tom, že jdou plně taktovat a nemusíte si kupovat ani drahý čipset. Intel taktování omezuje maximálně a taktovat i5-7600K vlastně nemá smysl, protože mu nějaký znatelný výkon prostě nepřidá. Za stejnou cenu vám AMD prodá 6jádrový/12vláknový RYZEN 6 1600X, která má téměř stejný výkon na 1jádro, mnohem větší výkon na všechna jádra a lepší efektivitu.

A abych byl upřímný, ještě mnohem zajímavější je RYZEN 5 1600 … stejný procesor, který jde taktovat, dostanete k němu slušný chladič a stojí jen 6600 korun? Tady není co řešit o Intel platforma nemá nic, co by se tomuhle, byť jen přiblížilo! RYZEN 5 1500X/1400 už jsou méně impozantní, jenže jsou ve všech ohledech lepší než Core i5 a dokonce Core i3, kterým konkurují. Mají stejný výkon na jádro, vyšší výkon jako celek, srovnatelnou spotřebu = lepší efektivitu a jsou výhodnější. A ano, jdou také taktovat, kdy Intel v této cenové hladině nabízí k taktování jen asi nejstupidnější současný procesor na trhu, předražený dvoujádrový i3-7350K a i k němu si musíte koupit Z270 desku ;).

 

  • Chladiče

Zajímavá je situace kolem chladičů. K dispozici máme dva ze tří nových BOX chladičů, které AMD zatím uvedlo a k některým modelům přidává. K dispozici máme nejvyšší WRAITH Max, který se bude prodávat k AMD RYZEN 7 1800X/1700X a RYZEN 5 1600X, jež jsou v současnosti k dispozici jen bez chladiče. K RYZEN 7 1700 a RYZEN  1600 ale dostanete odlehčenou verzi WRAITH SPIRE v ceně a je to velmi povedený chladič! Pozor, k RYZEN 5 1400 je také chladič, ale má poloviční velikost pasivu (a bez měděného jádra), ovšem stejný vysoký velký ventilátor.

V případě RYZEN 5 1500X a 1600, které dostanete s WRAITH SPIRE je to ale skvělá nabídka. Musím říci, že jako BOX chladič je naprosto vynikající. Výrobci klasických extra chladičů v cenové hladině do 500 korun jsou prostě ze hry. WRAITH SPIRE má velmi slušný výkon a hlavně je tichý. Nemá sice RGB proužek (ten má až WRAITH MAX), ale jako chladič je naprosto dostatečný pro velkou část uživatelů. To, co Intel dává ke Core i5 je proti tomu odpad a ke Core i5-7600K nedostanete žádný chladič (stejně jako k 1600X (zatím).

Jenže k RYZEN 5 1600 ten chladič dostanete a tenhle procesor se 6jádry/12vlákny stokí úplně stejně, jako i5-7600K se 4jádry a bez chladiče. Takže pokud bychom ke všem procesorům připočítali cca 300-400 korun za podobně slušný chladič, rázem je RYZEN 5 1600 ještě zajímavější.

 

  • Závěr a hodnocení

Nemám co bych dalšího dodal. Jsem stejně překvapen jako vy. AMD dokázalo něco, co si nikdo ani v nejdivočejších snech nepředstavoval. Očekávali jsme, že RYZEN budou maximálně slušné procesory, ale že takhle zdemoluje všechno, co Intel na trhu má, zboří zažité pořádky a nechává Intel (stejně jako všechny ostatní) nevěřícně zírat, co se to sakra děje, to nikdo nečekal. Ryzen 7 jsou super pro všechno a nejuniverzálnější CPU na trhu. Ovšem stojí 10 tisíc, což je dost peněz pro mnoho lidí. RYZEN 5 1400/1500X jsou také super, jsou levné a mnoho uživatelů velmi potěší, nicméně to nejzajímavější je podle mě RYZEN 5 1600X a hlavně 65W model 1600. Pro taktování odemčených 6jader/12vláken za 6600 korun se slušným chladičem k tomu? Řekl jsem před časem, že i7-7700K by měl stát maximálně 7 tisíc. Nyní říkám, že i za 6 by byl drahej … 5Ghz na 4 jádrech je prostě méně než 4GHz na 6jádrech.

(AMD vládne mainstreamu na všech frontách?)

AMD boří zažité pořádky a bylo na čase. 6-8jader se stává mainstreamem a konečně mají vývojáři důvod pro tolik jader opravdu optimalizovat. AMD navíc nenabízí jen podstatně více výkonu, než za 6 let kdy nabídl za tyhle peníze Intel, ale nabízí to i s lepší efektivitou. Intel může po X99 pohřbít předčasně i Z270 platformu a vypadá to, že nová X299 bude důležitější, než jsme si mysleli. Samozřejmě za současných podmínek nemá končící Intel platformy pořizovat. Bohužel AMD AM4 se stále rozjíždí, věci se ale rychle zlepšují, i když o nabídce základních desek se to moc říci nedá. AMD s RYZEN procesory ale začalo naprosto snově, jeho procesory jsou nyní jasná volba od mainstreamu po high end a Intel bude muset něco vymyslet. Doufejme, že to bude v mezích férového konkurenčního soupeření. Každopádně pořád nevěřím tomu, co vidím. A to jsme stále na začátku, protože je hodně věcí, co se u RYZENu neustále zlepšuje a zlepšovat bude. Za poslední měsíc to vidíme a pociťujeme na vlastní kůži. Doufejme, že to vydrží.

„RYZEN 5 – nejlepší mainstreamové procesory na trhu“

  

V dalších týdnech a měsících budeme testovat další věci kolem RYZEN, oba levnější procesory, také chladiče, další desky, paměti, uděláme testy i s novými grafikami atd.

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
pavel.pavol [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-12 07:34:03

Tak to se AMD opravdu povedlo. Ted jeste aby to pochopili lide kupujuci nove zelezo. Myslim ze letos co AMD predvedlo a jeste predvede svedci o tom, ze z nejhorsiho je venku. Vazne smekam co Lisa Su predvadi pod jejim vedeni firmy. Dekuji DD za opet skvelou recenzi.
petrovic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Konečně! 2017-04-12 08:19:00

Už jsem myslel,že se toho nedožiju,konečně nastala doba kdy se dá za slušněj peníz pořídit pořádnej procesor.Po létech masírek Intelu,že 4-jádro přece musí stačit všem se situace konečně změnila.DD oceňuji,že ukazuješ i multitasking,spusta lidí si neuvědomuje,že testy na čistém systému a reálnej provoz jsou dvě odlišný věci a tam to 4-jádro prostě ztrácí dech.
Podle mě je Ryzen 1600 jedoznačnej KING OF MAINSTREAM.
Mimochodem,už ho mám objednanej .
Phenom 2 X4 může jít do důchodu s důstojným nástupcem.
KALIK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-12 19:24:53
avatar
Mám stejný procesor, ale spíš uvažuji o ryzenu 1700. To je podle mě důstojný nástupce
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-12 08:21:25
avatar
Klobúk dole pred AMD, ale ono to z časti tak dobre vypadá len preto že Intel nevie čo má za svoje procesory pýtať. Samozrejme intel nemá v mainstreame 6-8 jadrové CPU čo je zas jeho neschopnosť alebo vypočítavosť.
Pokiaľ by AMD uviedlo 16 jadier tak to by aj tak stálo cca 30 000 a väčšinu ľudí by to aj tak nezaujímalo. Zaujímavejší by bol 8-10 jadrový so 4 kanálovým radičom.
Inak mňa nikdy, síce mám len 4/8 vlákien nenapadlo aby som pri hraní hier mal pustený napr. encoding videa a ani keby že mám 10/20 vlákien by som nič tak náročné na výkon procesora pri hre nerobil aj keby nato ten procák mal. Už len pre ten pocit, že mi bude niečo brzdiť grafiku. Max. mám otvorený prehliadač
A áno 5*4=20, 4*6=24 a 8*4=32 matematika nepustí a Intel prehráva
jfb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-12 08:28:40

Já nvím proč ne? Pokud vím, že hra není schopen CPU využít, tak toho využiju. Když jsem ripoval dvdcka pokoci DVDfabu, tak jsem běžně na AMD 4 jádru pustil ripování dvou DVD, každé na jedno jádro, a dvě jádra použil na hru a než se to riplo, tak jsem si hrál. Celkově jsem ušetril čas, i když by použití všech jader na ripování dobu ripování zkrátili, musel bych na to čekat.
jfb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-12 09:50:15

Mínusy za co?
Wendak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-12 14:45:05

Za to, že sis dovolil při hraní dělat na PC ještě něco jinýho
Jinak ode mě máš plus, taky mi při hře běží ještě jiná hra pod prohlížečem jako Flash aplikace a někdy i víc takových, takže realita oproti těmto syntetickým testům her (na prázdném systému i bez antiviru), je jinde. Ale ne s Ryzeny
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-12 08:32:15
avatar
Za mě jako lidové CPU které zvládne univerzálně vše je 1600 a 1600X. Tyto dvě CPU mají potenciál i do budoucnosti v horizontu i 4 - 5 let, že budou ještě stále použitelné na cokoli.
990 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-12 09:14:17

Vypadá to, že konkrétně na hry úplně stačí 1500X, protože ve většině her je na tom dost podobně, jako osmijádrový R7-1700: Odkaz
kocour13 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-12 09:44:26

A víš proč? Protože rozumné testy by byly až s GTX1080Ti v SLI. Ono totiž pro drtivou většinu her je duležitější GPU, než CPU, až na pár vyjímek. Guru testují právě takové hry. CPU náročný je TW, bohužel zároveň úplně debilně optimalizovaný, takže tam Ryzen potenciál neukáže, protože víc jak 4c/4t pořádně neumí. No a další příklad je Civ VI na větších mapách, kdy tahy PC trvají dlouho v závislosti právě na CPU. Proč se tohle netestuje a testují se hry mnohem více závislé na GPU, je mi záhadou. Takže ano 1500X a výš na hraní aktuálně zcela s přehledem.

edit: a to ještě nutno dodat, že TW je měřeno v tom benchmarku, co je ve hře, což je úplná kravina, protože např. při obléhání hradu jsou průmerné fps mnohem, mnohem nižší!
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-12 14:19:23
avatar
Já se dívám více do budoucnosti. Z dnešního pohledu jsou ty 1600 - 1600X trochu jako domácí CPU luxus. Do budoucna ale mají potenciál vydržet v tom PC déle, což ve výsledku peníze ušetří.
digitalis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-13 17:18:32
avatar
To 990:
Presne kvoli tomu sa 1500X paci aj mne
Icejack [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-12 09:23:50

Jak mám chápat grafy 7-Zip – komprimace dat (AES) kdy méně sekund je lépe? V tom případě je na tom AMD špatně. Nebo jsem jen lama a nechápu ten graf?
jfb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-12 09:52:57

DD tam má chybu, ten popisek - sekundy - méně lépe tam nemá co dělat.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-12 14:24:04
avatar
JJ to by pak I7 dostával na prdel i od I5 a přitom ten I5 vyšší frekvence nemá.
nobloch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-12 09:25:15
avatar
Montážní kit od Scythe úspěšně objednán a to mám zatím jen chladič.
Ale že to bylo dlouhé čekání. Kdy jste DD začal psát o nástupcích FX? Tři roky by to molo být.

Podle naměřených výsledků mě napadá jen jeden případ, kdy jsou Intel procesory výrazně výhodnější. A to pokud bych byl např. hráč FPS a nejdůležitěji by pro mě byly vysoké FPS na úkor detailů a rozlišení. Resp. hra by byla brzděna CPU nikoli GPU.
jfb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-12 09:54:44

Přesně. 7700K je dobrý snad je pro progamery CS:GO.
creon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - TC 2017-04-12 09:25:42

Super recenze.
Mám jen jednu výtku: Opravdu truecrypt? Vývoj byl ukončen již před 3 roky!
Co takhle zkusit jednoho z nástupců, např. Veracrypt: https://veracrypt.codeplex.com/?
luke777 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-12 09:32:57

tady mas civilizaci 6
http://www.hardware.fr/articles/959-14/jeux-3d-civilization-vi-total-war-warhammer.html
jfb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-12 09:53:34

A je veracrypt pod kontrolou NSA, nebo není?
caleb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-13 08:06:56

Veracryptu se moc neveri, ze nepouziva backdoor, proto se ani moc nevyuziva. Staci se podivat kolik zabira instalace oprot TC, uz to je krajne podezrele. Nevim, proc by meli mit instalator Veracryptu cca 7x vice nez TC, kdyz je to v podstate to same...
palab [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-12 10:22:36

Díky za super testík, opět je vidět, že i Ryzen 5 je skvělou volbou který předčí cenou a výkonem i mnohem dražší procesory Intelu, klobouk dolů to se jim tedy povedlo... myslím že to budou jistě nejvíce obsazované procesory v PC sestavách.
Viky.05 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 1600x vs 1700x vs 7700 2017-04-12 10:34:58

Zdravím, chci se zeptat. Někde květen/červen, budu skládat nové PC a monitor 3440*1440. Budu kupovat buď Vegu grafiku, nebo 1080Ti. Který z výše uvedených procesorů bude nejlepší? Dík
palab [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-12 11:14:11

No já bych šel asi už u tak výkonných grafik spíše do Ryzenu 7 1700 a přetaktoval, nebo pokud neřešíš peníze což soudím podle výběru grafik tak rovnou koupit Ryzen 7 1800x a nemusíš ani taktovat a máš TOP.. jinak pokud chceš opravdu Ryzen 5 a chceš jej na hry i práci tak bych spíše volil 1600x za který se příplatek jistě vyplatí..
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-12 11:15:18

Flame koment
danito [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Sám seš flame 2017-04-13 22:12:51

To takhle budeš označovat každý vlákno? Hihihi
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-14 18:12:20

Kvůli tobě ne, aby ses mohl zůčastnit onoho vlákna
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-12 11:28:23
avatar
Ehm .... 6500 vs 12000 vs 10000? To máte hondě velké rozpětí .....

tak poměrem cena výkon je 1600X jasná volba .... 1700X pokud chcete maximum ale připlatíte si .... 7700K jedině pokud cena klesne pod 7 pak bude ještě zajímavé, ale pokud bude využit výkon celého CPU bude 1600X natož 1700X vždy výkonnější ... na jádro je ale zatím king ....
kocour13 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-12 11:52:03

Ta 1600X, za 6500Kč není ani u distribuce, asi překlep, ale i za těch 7500Kč je pořád výrazně výhodnější, než 7700k. Pro mně je 1600X nejlepší CPU od AMD v poměru cena/výkon.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-12 17:57:56

Ta 1600 bez X bude výhodnější za 6,5. Co není v základu doženeš na oc. Jako 1700 néé
kocour13 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-13 10:19:06

Mam radši silnější základ a pak OC, ale to už je podle vkusu každého soudruha.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-13 14:01:51

To se uvidí podle testů 65W vs 95W co s tím pujde štelovat, aby byli rovnocenné R5 1600 series. Možná bude nějaký limit krz TDP a ten litr za X-ko místo do chladiče narvat do cpu (X). Se uvidí
kocour13 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-13 15:05:21

Jo jasný, kdybych šetřil každou kačku, beru taky 1600 s chladičem.
Viky.05 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-12 12:29:44

Bude to na hry, pouze na ně...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-12 13:32:33
avatar
tak si klidně kup "jen" 1600X a zbytek narvy do grafiky .... pokud by nestačilo tak můžeš za rok-dva zapřemýšlet nad výměnou za nějaký RYZEN II/III ;)
Viky.05 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-12 15:41:32

Vim, ze pri vysokem rozliseni uz je limit GPU, ale i tak, nakrmi to tu Vegu or 1080Ti?
Razor407 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AMD 2017-04-12 12:35:57

AMD treba si vedieť poskladať a pozerať na podporu RAM.... Mne osobne sa po rokoch co skladam PC sa nepodarilo poskladať z AMD (zatial iba intel som skladal) bezproblémové PC. Programy ktore pouzivam na prácu proste nefunguju tak dobre ako pod intel. Tak isto testy ako cinebench R15 ryzen 1800x ma cas od času score pod 1400. 1624 bodov som mal raz aj to som si vysledok neulozil. CpU-Z bench je tak isto dost rôzny. Ale urcite odporúčam, nakoľko spotreba, teploty a vykon(ked to ide ako ma) je super. Upgrade z i7 4970k na Ryzen ked clovek hraje hry asi nie ale inak ANO.
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-12 15:27:44
avatar
Já prakticky skládal zatím jen AMD sestavy a v pár případech Intel. A zatím jsem neměl s žádnou sestavou problém. A ani jsem nějak moc neřešil jaké paměti na té desce jedou. Vybíral jsem obvykle dle ceny/výkon
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-12 17:54:16
avatar
Mám to podobně.
Jedna věc je, když je PC nestabilní a druhá, když je stabilní ale např. paměti nejdou na jejich OC frekvenci. Což je třeba častý případ Ryzenu.
Sestavy co jsem skládal často šlapou do dnes, nikdy nebyl problém s nějakou nekompatibilitou atd. a jak říkáš, to člověk málo kdy řešil nějaké projíždění QVL desky apod. Jen juknout na základní specs jestli zvládně frekvence a napětí a už se objednávalo :-D
se_ky [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-18 09:54:51

Mám naprosto stejnou zkušenost. Pokud se sestava AMD dobře vyladí i s komponenty, nikdy nemá problém.
Nad tomám tristní zkušenosti s několika Intel sestavami. Ale to je spíš individuální věc.
digitalis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-12 13:41:14
avatar
Vyborny clanok. Super, co sa podarilo AMD. Konecne mi nebude luto po dlhom odkladani, dat cez 200€ za novy CPU ako to bolo doteraz, pretoze za ciste 4-jadro Core i5 7500 platit cez 200€ je ozaj sialene. Ryzen 5 1500X bude moj buduci procesor.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-12 13:40:20
avatar
ehm ... 1500X je pořád 4jádro ;) .... myslím že 1600/1600X je lepší volba ;)
digitalis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-12 22:41:22
avatar
Ano, je to 4jadro. Ale oproti Core i5 ma 8 vlakien a 16MB cache
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-13 01:17:18
avatar
jo ale R5 1600 není o moc dražší a má 6/12 ;)
digitalis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-14 21:56:52
avatar
1500X ma z Ryzen5 modelov najvyssi XFR, az +200MHz. A vysoke takty, oproti 1600. Aj preto sa mi paci najviac. 1600X je uz vyssia liga, za tu cenu ma ale ultimatny vykon.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-14 23:12:51
avatar
1600X je dražší .... ale R5 1600 s chladičem v ceně pokud si toho trochu dotaktuješ, tak to nic nepřekoná ....
shadowmage [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-12 15:08:44
avatar
Díky za velmi pěkný test, osobně si raději připlatím za 8 jader a 16 vláken, protože nahrazovat vysoce taktované Core i5 procesorem co má 4 jádra a 8 vláken mi nepřijde taková výhra, ale je na čem stavět střední třídu, což je milé. A patice bude hezkých pár let na trhu. Kdyby nic jiného, doufám že to Intelu zákazníci spočítají za ty každoroční změny patic. I kdybych pominul mizerný nárůst výkonu za poslední roky, i kdybych prominul ceny za procesor, tak ty patice a tím pádem mizerné možnosti upgrade prominout nehodlám
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-12 15:16:41
avatar
Chápu, že nefunkčnost Truecryptu nemá vliv na testování procesoru, ale nový Truecrypt ještě někdo používá, když má zadní vrátka?
bandolier.wz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-12 23:26:30
avatar
TrueCrypt 7.1a je nemá
caleb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-13 08:08:01

TC je prave asi nema, kdezto Veracrypt s nejvetsi pravdepodobnosti ano.
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-13 12:52:13
avatar
Právě, že má i TrueCrypt, akorát až od nějaké verze. Ty starší jsou použitelné, ale musí to chodit i s novými OS, jinak je to k ničemu
z1byR [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-12 17:22:10

Díky za super recenzi. Už teď se těším na recenzi RX 580 ať mám konečně jasno z čeho novou sestavu poskládat. Jako procesor je pro mě 1600x jasnou volbou.
marek13 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - r3 2017-04-12 21:09:01

Ako tam pozerám testy na nete, tak 1400 je na tom s výkonom už dosť nízko oproti ostatným Ryzenom a ak to takto pôjde ďalej, tak ryzen R3 sa asi bude pohybovať niekde na súčasnej athlon X4, čo sa dúfam mýlim, lebo práve tento lowend ma najviac zaujíma.
besh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-13 00:01:21

Tak konecne jsem se dockal petkovych Ryzenu a dneska mam dvojnasobnou radost, protoze konecne se objevila i B350 deska dle mych predstav! Odkaz
KALIK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-13 07:20:35
avatar
Ta deska vypadá konečně použitelně! A co cena?

Sry, dal jsem ti omylem mínus
besh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-16 22:08:35

Cenu tipuju kolem 4 tisic. Edit: Jo, nakonec tesne pod 4k Odkaz
Jerrow [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-13 08:21:45
avatar
Vypadá dobře, bohužel pro mě nepoužitelná, má jen 4x sata. Potřebuju jich minimálně 5.
Navíc mám x-fi do pci slotu, takže potřebuju buď pci slot a nebo slušnou integrovanou zvukovku, což by mohla být až ALC1220, to mají jen X370 desky, co jsem tak na všechny koukal...
Odpor_nbk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-13 09:22:26

zde mas B350 s ALC 1220, to je dost kvalitni deska Odkaz
KALIK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-13 09:40:27
avatar
ALC 1220 má i ta MSI, dle specifikace výrobce.
Jerrow [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-13 11:12:10
avatar
Tak zrovna GB moc kvalitní není, mám s nima plno špatných zkušeností. Snad u všech, co jsem kdy skládal, něco zlobilo a většinou jsem to řešil výměnou za MSI nebo Asus.
Ale jak říkám, potřebuju 6xsata.

Jak moc velký je rozdíl v ALC889, 892 a 1220 v kvalitě zvuku? Předpokládám, že kvalitou se žádná x-fi nepřiblíží ani omylem...
digitalis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-13 12:10:28
avatar
V niektorych parametroch za idealnych podmienok sa moze priblizit k X-Fi ALC 1150. ALC 1220 zatial neviem, ake ma kvality, viem len, ze ma o malo lepsi odstup od sumu. Napr. ALC 892 je pouzity na SB Fx. Ale vsetky vyssie rady, majuce procesor od Creative, nie nejaky rembrand, su zvukovo samozrejme vyssie od kodekov typu ALC, nehovoriac o moznostiach nastavenia zvuku a vybavy zvukovej karty. Od X-fi Gamer, co bola prva generacia CA20K1 na PCI a od X-Fi Titanium, co je druha generacia CA20K2 na PCIe a vyssie, mozu byt vsetci majitelia uplne v pohode a nemusia riesit integrovane "zvukovky". Tak ako ja s mojou X-Fi Titanium
kocour13 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-13 13:04:05

Super, konečně někdo, kdo se vyzná ve zvukovkách. Díky, na tohle už chvilku hledám odpověď.
Zvirek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - srovnání s letitým xeonem ? 2017-04-13 09:32:40

Co takhle nějaké srovnání s nějakým nonK i-7 ?

Před lety jsem takhle koupil Intel® Xeon® E3-1230 v2 za 5200 Kč ( nový samozřejmě ), který slouží dobře i dnes a ta cena je podobná jako u Ryzenu a myslím, že i ten výkon by byl podobný, ale nevím, jestli v současné 14 nm generaci intel nějaké Xeony, nebo nonK i7 (4C/8T ) vůbec má ( a jestli pořád stojí do těch 6tis. Kč ) ?
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-13 11:35:20

E3-1230-V2 vs 1500X: Odkaz
Ryzen se výkonem/cenou dotáhl až někam na intelovský Haswell(=skvělý posun pro AMD)
Zvirek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ok 2017-04-13 18:27:05

Hmm, 11 % pro Ryzen proti 4 roky starému , tehdy stejně drahému procesoru ...

Ale samozřejmě se to porovnávat nedá ( Xeon je o 4 roky/o 4 genereace starší ), spíš bych chtěl vidět porovnání se současnou generací cca stejně drahých nonK I7, resp. Xeonů, ale nyní Intel nic takového v nabídce asi nemá, co ?
volfiste [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Konečně konkurence 2017-04-13 16:23:55

Super, konečně pořádná konkurence.
Jenom mě mrzí, že budu muset dál brát i3/i5/i7, kvůli integrovaný grafice
Sneer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - WRAITH SPIRE 2017-04-14 11:52:37
avatar
"WRAITH SPIRE má velmi slušný výkon a hlavně je tichý. Nemá sice RGB proužek (ten má až WRAITH MAX)"

Podla info a foto RGB ma, tak jak to je?

DD nebudes robit testy tych chladicov? Ake su v porovnani s PC fera, gelid tranquillo...

edit:tak 1600 RGB nema, ale je to divne, ked vsade uvadzali, ze ho ma Odkaz
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-14 12:06:27
avatar
WRAITH spire má RGB jen u R7 1700 verze ... jinak ne

Ano na testech se dělá ....
GaGy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 4-6 core 2017-04-14 08:55:06

pánové pokud budete kupovat ted nove Ryzeny tak 4jadru se vyhnete. Určitě uz6core! Staci bohate 1600 @ udělat OC. Všechny Tyzeny končí stejně. Cca 4ghz
paaja [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-14 16:46:48

@DD - nemají být na straně 4 u testu 7-zip na obrázku spíš body než sekundy? :-)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-14 17:34:54
avatar
ne mají tam být Kb/s .... jsem to neopravil
paaja [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-15 20:47:28

Myslím na dolním okraji obrázku, je tam "..méně je lépe", ale má to být obráceně :-)
TurboCmelak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - R5 1600 2017-04-17 10:04:02

Mám půjčený z práce a je to teda trhač. Myslím za ty peníze je to super výkon. S box chladičem 3.95ghz ale asi bych si to netroufnul provozovat. Nicméně pro krátké testíky to projelo a já koukal jak se posunuje výkon pěkně nahoru. Asus Prime B350 a s RAM jsem skončil na 2933mhz. Pro někoho, kdo chce na cenu je to fakt topka.

Osobně jdu do 1700..
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!