TEST: Chladíme CPU a GPU jediným AiO chladičem! Alphacool Eisbaer a NexXxoS GPX v akci
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Úterý, 25 duben 2017
alt

 

 

 

 

 

  • TEST: Chladíme CPU a GPU jediným AiO chladičem!

                                                Alphacool Eisbaer a NexXxoS GPX v akci

Dnešní výkonná AiO chlazení jsou zbytečně nevyužita. Co tak jedním chladit procesor i grafiku? Kapalinové „vodní“ chladiče AiO už jsou na trhu ve třetí(?) generaci, která proti té první před několika lety podstatně zvýšila kvalitu, spolehlivost ale i výkon a hlučnost provozu. Tedy alespoň u těch opravdu kvalitních AiO, protože současně je na trhu také nižší třída modelů AiO, kde kvalita zdaleka není tak vysoká, ale lákají hlavně na velmi atraktivní cenu. Testujeme různé modely AiO chladičů pro vás, takže myslím že máte slušný přehled :). Jedno konstrukční řešení je však v současnosti zcela výjimečné.

AiO chladiče byly v podstatě od svého uvedení zajímavé pro své komplexní řešení, kdy uživatel nemusí nic rozebírat, kontrolovat či ladit a celý okruh je vlastně uzavřený a již z krabice plně funkční. A takové byly vlastně všechny AiO sety. Byly! Ačkoliv na trhu máme řadu výrobků s různými logy, ve skutečnosti vyrábí AiO chladiče podle své konstrukce jen 3-4 výrobci. Všichni ostatní si je od nich nechávají děla s různými úpravami (hlavně designu pump a různými ventilátory). Aktuálně asi nejzajímavější a možná nejkvalitnější konstrukci (také nejdražší), má Alphacool. To je společnost, která se dlouhá léta zabývá výrobou kompletních vodních chlazení, velkých okruhů pro PC apod. Využívá tak svých zkušeností i v konstrukci AiO a na aktuální modelové řadě je to vidět.

  • Alphacool Eisbaer

Toto AiO je unikátní tím, že vlastně kombinuje AiO s klasickými prvky velkého vodního okruhu. Zatímco drtivá většina současných AiO modelů je nerozebíratelná, tedy pokud je nechcete potom i zpětně složit ;), Alphacool navrhl svůj okruh rozebíratelný a doplnitelný o další prvky. Na základě této konstrukce tohoto výrobce vyrábí své lehce modifikované chladiče AiO i další výrobci, například BeQuiet či u nás hodně populární Fractal Design u jehož KELVIN řady také inzeruje možnost rozebrání a rozšíření okruhu.

Jenže Fractal už další příslušenství přímo nenabízí, a tak sice možnost rozšíření okruhu inzeruje ale bez dalších podrobností. Alphacool, který za tím základním designem v základu stojí, už ale další věci nabízí! A v jeho nabídce i obchodě najdete vše potřebné pro rozšíření tohoto AiO, takže kromě chlazení procesoru můžete chladit najednou jedním AiO i grafickou kartou. Již dříve jsme pro vás otestovali Eisbaer AiO ve 240mm variantě (2x 120mm ventilátory). Existuje také 120mm, 280mm a 360mm verze, stejně tak si můžete koupit ten základní vodní blok s pumpou i expanzní nádobou v jednom samostatně (Solo) a zapojit si ho třeba i na mnohem větší výměník, které má Alphacool v nabídce v různých tloušťkách i velikostech včetně opravdu monstrózních modelů.

Alphacool Eisbaer je podle našeho názoru asi nejkvalitnější návrh mezi současnými běžnými AiO řešeními vůbec. Kromě kvalitní výkonné a velmi tiché pumpy je to hlavně celo-měděný okruh, kdy kromě měděného vodního bloku využívá i měděný výměník (většina ostatní AiO má lehčí a levnější hliníkový). Další prvek kvality okruhu a jeho zpracování souvisí právě s unikátní možností rozebírání a rozšiřování okruhu. Jinými slovy, materiál, konstrukce a kvalita spojů tomu musí odpovídat. Takže zatímco ostatní AiO mají běžně plastové fitinky a trubičky, jež se rozebírat nedají, Alphacool používá klasické kovové rozebíratelné součástky.

Aby ta možnost rozšíření byla co nejjednodušší, Eisbaer AiO má naprosto unikátní věc. Jedna z hadic má rychlospojku, kterou lze bezpečně okruh snadno rozpojit a zase spojit. K tomu patří i integrovaná expanzní nádobka ve vodním bloku s ukazatelem hladiny, kterou lze otevřít a kapalinu (destilovanou vodu) doplnit v případě rozšíření okruhu. Vše je naprosto jednoduché, přístupné v podstatě každému, i tomu, kdo se stavbou vodního chlazení nemá žádné zkušenosti. A proto mě osobně toto řešení zaujalo a chtěl jsem ho sám i pro vás vyzkoušet. Na rozdíl od kolegy v redakci, který má postavené komplexní vodní chlazení na míru a klasický okruh, já na stavbu podobné věci nemám čas a nikdy jsem to nezkoušel (ačkoliv jej dokáži ocenit). Nicméně o výkonu AiO chlazení nepochybuji, a tak jsem kromě procesoru chtěl jedním AiO chladit i grafickou kartu. Proč?

  • Výkonné AiO pro CPU je zbytečné plýtvání potenciálem!

Máme rádi AiO a současná kvalitní řešení jsou jasnou volbou pro chlazení procesoru. Bezhlučný provoz a současně teploty které umožňují jsou prostě mimo možnosti klasických chladičů. Ačkoliv je nutné dodat, že v mnoha případech je AiO pro současné procesory prostě overkill a kvalitní klasické chladiče (například Noctua), jsou sice o několik stupňů horší, ale jsou někdy i tišší a jedná se vlastně o jednodušší řešení, které je technicky řešeno i spolehlivější.

TEST: AlphaCool Eisbaer 240 – kvalitní rozebíratelný AIO set s celo-měděnou konstrukcí

Pointa je, že zejména velké AiO s výměníky 280mm či 360mm, které jsou dnes velmi běžné, prostě dalece převyšují potřeby i těch nejžravějších procesorů na trhu a to i po taktování. Bez taktování mají procesory dnes maximálně 130-140W (i7 pro X99), běžně ale kolem 95W (i7 pro Z270 či RYZEN pro AM4). A tato velká AiO mají přitom potenciál chladit odvádět několik stovek W TDP. Tak některé napadlo, zda by se výkon takových AiO nedal využít i pro chlazení grafické karty, která má běžně 2-3x tolik TDP co běžný procesor. Jinými slovy, použití výkonného AiO je na ní ještě zajímavější.

No a jedno AiO s jediným výměníkem by znamenalo i úsporu místa, úsporu nutných ventilátorů a prostě efektivnější využití chlazení jako takového. A právě proto se Alphacool rozhodl rozebíratelné a rozšiřitelnou AiO konstrukci nabídnout. K ní totiž nabízí i nutné příslušenství, tedy další dvě hadice, no a především vodní blok na grafiku a na míru dělané pasivy pro celou škálu referenčních i nereferenčních grafik! A je to velice šikovně vymyšlené v současných verzích.

  • Alphacool NexXxoS GPX

Alphacool dnes nabízí vodní blok na grafickou kartu a ten je namontovaný v na míru vyrobeném velkém pasivu, který přesně padne na konkrétní grafickou kartu jako „fullcover blok“. Prodává to buď jako celek anebo si můžete koupit ten vodní blok a ten pasiv zvlášť. To je výhodné i vzhledem k tomu, pokud vyměníte grafiku, tak nemusíte měnit celý blok, jako u FullCover bloků, ale vyměníte jen ten pasiv a vodní blok si do něj namontujete. Tedy pokud Aplhacool bude držet současné rozměry, což vypadá, že bude.

V nabídce je celá řada řešení pro různé grafické karty AMD i NVIDIA od high endových po mainstreamové. V našem případě tu máme na ukázku model ATI R9 480 M01. To je jeden z několika pasivů, které má Alphacool v nabídce pro různé verze RX 480 (některé jsou jen pro reference, některé jsou pro konkrétní nereference).

K připojení k Alphacool Eisbaer AiO CPU pak už potřebujete jen rychlý rozšiřovací kit, který obsahuje dvě hadice s rychlospojkami a 250mm destilované vody ve speciální lahvi umožňující přesné plnění. Výsledný okruh pak bude vypadat takto:

A tak jsem se rozhodl jej vyzkoušet v praxi co by uživatel běžně nestavící vodní chlazení, zda má smysl i pro nás vodní chlazení grafiky vedle procesoru řešit. A také jak funguje chlazení CPU i GPU jediným AiO v praxi. Vybral jsem si k tomu 280mm verzi Eisbaer, která má dostatečný potenciál na uchlazení procesoru i grafické karty.

Tak se na to podívejme ….

 

 

  • Alphacool Eisbaer 280 CPU – Pro procesor

Už dříve jsme recenzovali 240mm verzi tohoto AiO, já mám kvůli většímu výkonu k dispozici 280mm verzi. Až na výměník a ventilátory na něm se jinak neliší. Blok s čerpadlem atd. je stejný.

Balení je praktické, obsahuje vše, co je třeba. Jedná se o univerzální řešení pro všechny Intel a AMD platformy, nově je k němu i AM4 upínka (dokoupitelná extra).

Základem je kombinovaný měděný vodní blok s vodní pumpou a integrovanou expanzní nádobou s viditelnou hladinou kapaliny. Pumpa má novou konstrukci s keramickým ložiskem a je napájena 7 – 12V, přičemž maximální otáčky jsou 2600RPM. Maximální výkon je pak 70 litrů za hodinu a 0,85m výška sloupce. Rozhodně zdaleka převyšuje potřeby chlazení jen procesoru.

 Zajímavá a ojedinělá je integrovaná expanzní nádobka, která je doplnitelná a je zde právě kvůli možnosti rozšíření okruhu, kdy při zapojení dalšího bloku pro grafiku samozřejmě potřebujete okruh doplnit a jinak by to nešlo.

Důležitým prvkem okruhu je samozřejmě výměník. V tomto případě se jedná o kvalitní celoměděný kousek, což není zdaleka běžná konstrukce na poli Aio. V případě modelu Eisbaer 280 jde logicky o výměník pro 2(až 4) 140mm ventilátory.

Alphacool dodává dva Eiswind 14 v základu. Mají maximálně 1100RPM, 62,31 cfm a hlučnost údajně 29,4dbA. Zajímavé jsou pro zvláštní lopatky, které mají vroubkování na sobě a ještě jsou netradičně vyrobeny z poloprůhledného modrého plastu. Ale naštěstí modře nesvítí :).

K dispozici je samozřejmě podrobný návod, který rovněž obsahuje o návod k připojení bloku pro grafickou kartu atd.

A na to se teď podíváme …

 

 

  • Alphacool NexXxoS GPX - ATI R9 480 M01 – pro grafickou kartu

Tohle je jen jeden z mnoha modelů NexXxoS řešení, které Aplhacool v nabídce má. Dorazí v pěkné krabičce, ve které v tomto případě najdete celé řešení.

A tím celé myslím již smontovaný komplet samotného vodního bloku v na míru vyrobeném pasivu pro chlazení celé grafiky.

V balení nechybí ani pořádný zadní backplate, potřebné spojovací materiály a také termální podložky a návod k montáži.

Kvalita zpracování je naprosto ukázková, využití přesného obrábění v praxi. Samozřejmě jsem vám na ukázku rozebral vodní blok a pasiv, abyste viděli, že kromě plochy pro chlazení GPU myslel Aplhacool i na chlazení pasivu a tak je zde velká kontaktní plocha opatřena pastou.

VC našem případě vám ukazujeme ATI R9 480 M01, což je jedno z několika řešení pro RX 480, v tomto případě to je první verze vyrobena a vyřezána přesně na míru referenčního Radeon RX 480. V nabídce je ale i několik dalších modelů, stejně tak řada dalších pro různé grafické karty. Konstrukce je pořád stejná, liší se samozřejmě ten pasiv, který je každé grafické kartě a modelu vyrobený na míru (samozřejmě v nabídce nejsou úplně všechny modely, hlavně některé nereferenční, ale reference jsou u všech aktuálních grafik, kam připadá osazení takového chlazení v úvahu).

Samotný vodní blok je opět měděný, s kvalitní povrchovou úpravou a designovými prvky. Používá fitinky s rozměry G1/4, jsou přesně nadepsané a pasují do nich dodávané hadice.

  • Alphacool Eisbaer Quick-Connect Extension Kit

Pokud budete chtít grafiku s NexXxoS chladičem připojit do toho AiO Eisbaer řešení, potřebujete ještě tento set. Ten obsahuje dvě 32cm dlouhé hadice s pružinovým opletením, potřebnými fitinkami do bloku grafické karty a rychlospojkami na druhé straně.

K tomu je zde potřebná nádobka s destilovanou vodou (250ml) v šikovném měkkém plastovém provedení s přesným dávkovačem bez nutnosti lahev nahýbat apod. Tu potřebujete, protože musíte doplnit okruh po připojení bloku na grafické kartě. Jinak to nebude fungovat a také to uslyšíte ;).

No a to je všechno … jde se stavět :).

 

 

  • Osazení chlazení na CPU, GPU i spojení v praxi

Problémem klasických vodních okruhů je poměrně složitá montáž a instalace, kdy řadu věcí musíte řešit na míru atd. Použití AiO chlazení věci usnadnilo na nejvyšší možnou míru. Fakt že v tomto případě lze AiO doplnit o další prvky dělá věci zpět o něco komplikovanější, ale ne o moc. Hlavně se otevírá cesta k možnosti chladit „vodou“ i grafiku a to i pro nás, kteří nejsme ve stavbě vodních okruhů pro PC nijak zkušení. Pokud zvládnete montáž AiO do počítače, není montáž rozšíření i na grafickou kartu zase o tolik složitější.

  • Montáž AiO PC

Začněme u Alphacool Eisbaer 280 CPU. Jeho montáž do PC je stejná, jako každého jiného AiO modelu. Samozřejmě záleží na použité skříni apod. V mém případě jsem jako základ použil skříň NZTX S340 Elite, která nabízí možnost montáže až 280mm výměníku na přední pozici a jeho osazení dvojící ventilátorů před něj (jinak se to tam ani nevejde). A je to výhodná pozice, protože vpředu ve skříni stejně mít ventilátory musíte, takhle je tedy využijete rovnou pro chlazení prostoru skříně i procesoru a grafické karty. Zároveň na této pozici má vodní chlazení s výměníkem největší výkon, protože je ochlazováno studenějším vzduchem jdoucím do skříně.

V tomto případě jsem také použil nový AMD RYZEN 7 1800X procesor na základní desce ASUS CrossHair HERO X370, u které ani nevadilo, že jsem neměl v době testování k dispozici AM4 montážní kit. Tato deska totiž umožňuje montáž jako by to byla AM3+ deska. Ačkoliv to není úplně ideální a rozhodně doporučuji použít AM4 kit, který je již v této době běžně dostupný.

V případě této skříně tedy nejdříve namontuji výměník a ventilátory dopředu, následuje montáž samotného bloku na desku. Obojí jednoduchá věc, nic komplikovaného. Nezapomeňte samozřejmě na připojení čerpadla a obou ventilátorů na odpovídající piny na základní desce.

AiO pro chlazení CPU je tedy namontované. A zatímco normálně by to byl konec montáže, v případě tohoto chlazení můžeme pokračovat.

  • Montáž Alphacool NexXxoS GPX - ATI R9 480 M01 na Radeon RX 480

V našem případě jsem si vybral na chlazení vodou referenční AMD Radeon RX 480 8GB, což je přímo ideální kandidát vzhledem k legendární hlučnosti tohoto základního továrního chlazení. A nejen hlučnosti.

Referenční RX 480 je nejen velmi hlučná, ale pokud chcete i ten výkon na těch až 1266MHz musíte ručně upravit nastavení tak, aby karta byla ještě hlučnější. Tedy aby se ventilátor točil rychleji a karta tedy v provozu víceméně stabilně boostovala na těch 1266MHz co má. Pokud kartu necháte, jak je, s poměrně agresivním řízením ventilátoru, tak sice bude o něco tišší (pořád hlučná), ale takty se v průměru budou pohybovat kolem 1140-1180MHz a výkon tedy bude o několik % horší, než by mohl být. K tomu referenční chlazení nemá zrovna úžasné teploty a ovlivňuje to i spotřebu karty. Z počátku prodejů navíc existovaly jen reference, což byl problém. Pro příště se tedy nabízí podobné řešení. Jak jsem ale napsal, Alphacool nabízí mnoho dalších modelů pro různé grafické karty AMD a NVIDIA včetně některých nereferencí, takže ukazuji jen jednu z mnoha možností stejné konstrukce.

V balení najdete vše potřebné, to hlavní je podrobný název, který už názornější být ani nemůže. Musím říci, že Alphacool to má velmi pěkně a přesně vymyšlené a vyrobené, takže všechno padne jako ulité. Prvním krokem je rozebrání grafické karty. Bohužel tento krok se často pojí s ohrožením záruky. Je to bohužel zásah do kompletu, a ne všichni výrobci to tolerují. Taktéž je zde vždy riziko, a tak bohužel výměna chlazení na GPU je stále o něco choulostivější, než na CPU. Nicméně jinak to nejde a pokud budete postupovat opatrně bez násilí a podle návodů, tak minimalizujete rizika na minimum.

Při demontáži referenčního chladiče na RX 580 zjistíte, že výkon mít opravdu nemůže. Celé GPU chladí miniaturní hliníkový pasiv s měděný jádrem, zbytek karty má kovový pasiv na VRM paměti, a to celé chladí ten příšerný vysokootáčkový ventilátorek s mini-lopatkami. Je zázrak, že to vůbec funguje :).

 Když máte PCB karty celé odhalené a čisté, vyčistěte jádro od pasty a budete nanášet novou, kterou Alphacool přidává v příslušenství. Pastu rozhodně na GPU nepodceňujte, je velmi důležitá, protože ji opravdu patláte na jádro samotné, nikoliv na pouzdro, jak je tomu u CPU. Podle návodu si pak nastříháte termální podložky a umístíte je na paměti, VRM a další části PCB, přesně podle návodu.

Následně PSB nasadíte na ten vrchní pasiv s vodním blokem a zajistíte napevno dvěma šrouby dole. Které už se rozdělávat nebudou. Následně si připravíte „žlutou“ sadu termálních podložek a v podstatě uděláte to samé, co na té druhé straně.

Až to budete mít, nasadíte jednoduše ten masivní zadní plát. A celé to přitáhnete všemi šrouby. Imbus klíče, vše je v příslušenství. No a je hotovo!

Musím říci, že s tímto chlazením karta vypadá mnohem lépe než v čistě referenci. Působí neuvěřitelně kompaktně a vše je masivní kov, skvěle opracováno. Rozměrově nepřerůstá v žádném ohledu velikost karty.

Následuje připojení hadic s té samostatné rozšiřovací sady a postupujte podle návodu, ať správně připojíte In/Out. Také dbejte na pořádné dotažení fitinek, matice nesmí být volně a doporučuji opatrné použití kleští nebo klíče. Opravdu opatrné a zase to nepřetahujte. Dobré utažení je nicméně důležité, protože rozhodně nechcete, aby vám kapala voda v PC :).

  • Montáž do PC a celého okruhu

Klasicky osadíte grafiku do slotu a teď následuje choulostivá operace rozpojení a zase zkompletování okruhu. Normálně rozšroubujete tu rychlospojku, jsou tam pojistné ventily, takže kapalina nevyteče, ale pár kapek tam bude, takže rozhodně hadřík nebo papírové ubrousky do akce a nemontujte to v ležícím PC ale pokud možno mimo prostor PC. Dlouhé je to dost.

Podle návodu spojte spojky dle barev. Ano, tak jak to vidíte na fotkách je to správně. Modrá na červenou a červená na modrou. Tedy pokud jste správně zapojili už ty hadice do bloku na kartě ;). Rychlospojky rukou pořádně utáhněte. A teď bude následovat docela nebezpečná věc. Doplnění kapaliny do okruhu.

V případě že jako já musíte mít okruh zamontovaný už v PC, protože jinak by se vám to v malé skříni špatně skládalo, musíte být opravdu extra opatrní. Naštěstí dodávaná lahev s destilovanou vodou umožňuje přesné plnění a nemusíte nic „nalévat“ do PC. Přesto si dejte kolem toho bloku papírové ubrousky atd. prostě ani kapka nesmí mimo! U kvalitnějších desek to v případě následného zapnutí PC může působit problémy a zkraty, které deska sice přežije a po vysušení a vyčistění bude fungovat, ale u méně kvalitních desek, které nemají kvalitní povrchovou úpravu, by to byla konečná.

Nepopírám, že je mnohem lepší celý okruh smontovat mimo skříň a teprve pak osazovat na komponenty. Proč? Protože se snadněji plní a můžete to různě nahýbat tak, aby se kapalina rozlila postupně do celého chlazení. Takhle ve skříni jsem to musel zapnout, aby se to rozlilo a doplnit to nadvakrát. Musí to být opravdu plné. Indikací, že to tak není, bude jednoduše velmi nepěkný zvuk z čerpadla a okruhu, jak hrabe na prázdno apod. Musí to být prostě krásný čistý zvuk (tedy pokud možno žádný).

Nicméně všechno je hotovo a gratuluji, máte postavené téměř kompletní vodní chlazení PC a potřebovali jste k tomu fakticky jedno běžné AiO chlazení a rozšiřovací kit. Asi vás tedy zajímá, co to v praxi dokáže a jak to funguje ….

 

 

  • Testy v praxi – voda na CPU a voda na GPU s jedním jediným AiO

Jak jsem napsal v úvodu, považuji 280mm ne-li 360mm AiO typu Eisbaer pro chlazení jen 95W CPU za hodně velké mrhání potenciálem. Ano, toto chlazení umožňuje chladit procesor typu RYZEN 7 1800X na fantasticky nízké teploty i v zátěži, a to zcela bezhlučně. Nicméně chladící výkon podobného kvalitního AiO s kvalitním velkým výměníkem je několikanásobně větší než 95W TDP druhého nejvýkonnějšího procesoru na současném trhu!

Samozřejmě jsem ale otestoval výkon chladiče i bez rozšíření na základní kartu. Protože nás samozřejmě zajímá, jak se přidání dalších oficiálně 150W TDP do okruhu projeví. Otáčky čerpadla se pohybovaly mezi 700-1000RPM dle zátěže a otáčky ventilátorů byly do 20%. Bohužel nepořádek dělá fakt, že AMD nastavilo 20°C Offset u RYZEN X procesorů. To znamená, že jeden čas všechny senzory a všechny aplikace ukazovaly teploty o 20°C vyšší, než jaké ve skutečnosti jsou! AMD to upravilo u posledních verzí microkódu pro biosy, ale ne všichni výrobci to ještě zařadili. Pokud se vám tedy teploty u vašeho RYZEN s X v názvu zdají nějak vysoko, odečtěte 20°C a to je skutečná teplota ;). Dnes už nové BIOSy a nové verze aplikací ukazují teploty „správně“. AMD však mělo velmi rozumný a logický důvod, proč těch 20°C offset nastavilo a vysvětlíme si to v jiném článku. Každopádně je to trochu problém pro řízení otáček, kdy některé programy se řídí podle teploty, a tak s 20°C navíc, které ale vlastně nejsou, nutily běhat ventilátory o čerpadla rychleji a výsledkem tak bylo zbytečně hlučné chlazení. Na vyladění se ale postupně pracuje. Dá se vše nastavit ručně. ASUS je zhruba na půl cesty a v mém případě se starším biosem se snažil honit otáčky ventilátorů i čerpadla zbytečně vysoko, ale dalo se to vyladit.

Každopádně při správném vyladění automatiky nebo i ručně je chlazení RYZEN 7 1800X i v maximální zátěži naprosto tiché s teplotami, které jsou prostě naprosto parádní. Zkrátka je zde určitě potenciál pro chlazení ještě něčeho dalšího jediným AiO. Takže jak to vypadá, když připojíme a chladíme grafickou kartu RX 480 8GB?

Vodní chlazení udělá z referenční RX 480 úplně jinou kartu! I chlazení díky AiO sníží teploty doslova brutálně. Karta navíc jede téměř stabilně pořád na maximálně 1266MHz v zátěži a nebudete tomu věřit, ale i spotřeba se o několik W (10-15% proti referenčnímu chladiči) snížila, a to je to až na chlazení vlastně pořád stejná karta. Jen je výkonnější, o něco úspornější a fakticky bezhlučně chlazená!

Rozdíl v teplotách ale v produkovaném hluku je diametrální. Jak se ale projeví přidání cca 150W TDP do okruhu k 95W procesoru? Projeví. Je to samozřejmě dost tepla navíc, které se musí AiO odvádět. Když necháte věci na automatiku, systém zvedne otáčky pumpy na zhruba 1200-1800 v zátěži, a také se zvýší otáčky ventilátorů na až 30-40% ve snaze udržet stále ty atraktivní teploty. Vliv na hlučnost je znát, nicméně stále je to velmi tiché a teploty se stále drží na skvělých hodnotách.

Osobně jsem nezkoušel nastavit vše na maximum, protože to by s teplotami zamávalo, ale zvedlo hlučnost. Ručně se nicméně dá systém vyladit k téměř naprosté bezhlučnosti, pokud vám tedy nevadí pár stupňů tomu obětovat na CPU i GPU, ale je tu opravdu hodně velká rezerva k tomu. Zkrátka kvalitní 280mm AiO je konečně pořádně využito a dokáže chladit jak 95W tak 150W grafiku a je zde i prostor pro přetaktování.

S referenční RX 480 v okruhu jsem se při taktování dostal na naprosto stabilních 1450MHz! Něco, o čem si s běžně chlazenými i nejkvalitnějšími nereferenčními RX 480 můžete nechat jen zdát (u RX 580 už to jde a pod vodou dokáže jít na 1550MHz bez potíží). A teploty byly pořád parádní. Taktéž procesor se nechá k těm 4GHz na všech jádrech bez potíží vytaktovat. Prostě jedno pořádné AiO má dost výkonu na to, vše zvládnout a stále tiše i když hlučnost se při přidání grafické karty do okruhu o něco zvýší.

 

 

  • Závěr a hodnocení

Musím říci, že systém překonal má očekávání. Zejména pokud jde o výkon/hlučnost při RX 480 přetaktované na 1450MHz a že to s tímhle chlazením na referenční RX 480 vůbec jde. Každopádně Chlazení procesoru i grafik jediným AiO v PC, je možné a považuji to za optimální využití jeho potenciálu. Zejména u kvalitního AiO jakým je Alphacool Eisbaer od verze 280mm výše. Používat jej jen na chlazení CPU je prostě plýtvání potenciálem. S GPU v systému pořád má dost síly. Teploty jsou vynikající a hlučnost záleží na nastavení.

Musím říci, že největší slabinou kompletu jsou jednak ventilátory Alphacool, které mají do kvality a tichosti NOCTUA řešení trochu daleko a musím říci, že je to první, co jsem následně udělal – výměna ventilátorů. Snížení hluku je znát, protože jakmile se Alphacool Eiswind 14 ventilátory přiblíží těm cca 800otáčkám a více, jsou prostě slyšet. To už NOCTUA prostě není. Hlučnost čerpadla není problém do cca 1800otáček. Kolem 2000 už začne být slyšet a u 2600 už slyšet je a je to takový zvláštní nízký zvuk. Nicméně celý okruh má dost výkonu s čerpadlem nastaveným pod tyto úrovně, takže není žádný problém.

Samozřejmě že zapojení grafiky do okruhu podstatně zvýší nároky, ale prostě jednoznačně využije potenciál tohoto chladiče. Zvýšení teplot není ale výrazné, systém to vyvažuje zvýšením velmi nízkých otáček ventilátorů i čerpadla v případě jen chlazení CPU a celkově se tak dá systém udržet stále extrémně tichý (i když se to někdy musí ručně doladit). A to máte vyřešené chlazení celé skříně procesoru i grafiky vlastně jen dvěma ventilátory na výměníku :). Pokud se vám zdá jeden výměník málo, můžete do okruhu doplnit ještě další a ano, ty teploty se dají i za použití tohoto AiO ještě srazit.

Zatímco u procesoru jsme si už na výkon AiO a následné teploty zvykli, takže výkon s RYZEN 7 1800X nás nepřekvapí, na výkon AiO při chlazení grafické karty jsme si nezvykli. A rozdíl je doslova brutální, zejména proti čistě referenčnímu základu. Nejen v teplotách, ale i provozu karty jako je hlučnost, výkon a dokonce i spotřeba. Pouhé osazení AiO na RX 480 z ní udělalo doslova jinou kartu a u toho bych se rád zastavil.

  • Není to levné, ale může to být i výhodné!

Přiznám se, že mě k otestování Alphacool řešení vedla ještě jiná myšlenka. Že je to vlastně velice výhodné, zejména v době, kdy nejsou nereferenční verze grafik dostupné (jako kdysi u R9 290 série, RX 480 apod.). Pojďme se teď bavit o cenách. Hypoteticky si stavíte PC a chcete použít AiO řešení pro chlazení svého CPU, přičemž chcete kvalitní řešení, které Alphacool Eisbaer 280 představuje. Stojí 3600 korun, což je běžná cena pro kvalitní AiO (4000 stojí 360mm varianta) no a protože umožňuje rozšíření, byla by škoda jej nevyužít.

Alphacool NexXxoS GPX - ATI R9 480 M01 v kompletu (blok, pasiv na míru + zadní backplate) stojí cca 2700 korun vč.DPH. a rozšiřovací kit (hadice a voda) k tomu je za cca 550 korun. To je podobná částka za celek, jako stojí běžně FullCover vodní blok, který je také v nabídce a můžete jej také do okruhu zapojit místo NexXxoS. Nicméně námi testované řešení má velkou výhodu univerzalitu.

FullCover na míru už na žádnou jinou kartu nedáte. Ale NexXoS řešení je vlastně samostatný univerzální vodní blok a extra na míru pasiv k tomu. Ten blok sám stojí 1650 korun, tedy většinu ceny. Zbytek stojí ten na míru přesný blok se zadním balckplate. Vy ale můžete s další grafikou vyměnit jen ten pasiv (tedy pokud Alphacool bude pokračovat ve stávající řadě produktů) a vodní blok do něj přendat a pokračovat s další grafikou v budoucnu. Alphacool rovněž nabízí barevné varianty na míru atd.

Osobně pro ty, kteří nechtějí nebo se bojí stavět kompletní vodní velký okruh, je možnost rozšíření a využití obrovského výkonu velkých AiO, skvělá věc. Zejména u grafik, kde je vliv takového chlazení doslova obrovský vzhledem k mnohem vyššímu TDP, které proti CPU běžně mají. A je to i docela výhodné. Můžete „ušetřit“ a místo nákupu nějaké drahé nereference, která stejně nebude mít teploty tak nízko, můžete koupit vodní chlazení a klidně nejlevnější referenční kartu, kterou najdete. Funguje to u AMD Radeon i NVIDIA GTX grafik. Jedinou nevýhodou je přeci jen extra montáž na kartu a potenciální ohrožení záruky grafiky. Nicméně při správném počínání, vše přesně sedí a funguje a výsledkem jsou nejen skvělé teploty ale téměř bezhlučný provoz PC, kdy CPU i GPU jsou chlazené jediným AiO a stačí k tomu i jen dva ventilátory. A ta cena za to vlastně není strašná, protože když koupíte referenční kartu, k tomu tohle, a AiO stejně do PC chcete, pořád to nebude vlastně o moc dražší (někdy i levnější), než když stejně AiO koupíte a k tomu pořádnou nereferenční verzi grafiky s klasickým chlazením (zejména v době uvedení novinek na trh).

Osobně si myslím, že je to skvělé využití výkonu velkých AiO, ale doporučoval bych to opravdu od 280mm verzí výše. Ty teploty se dají docela dost srazit použitím většího výkonnějšího výměníku a nebo zapojením dalšího výměníku. Alphacool je nicméně i dál a nabízí nově také Alphacool EisWolf, což je vlastně AiO ale přímo pro grafickou kartu:

Ale lze jej také stejně rozšířit. Nicméně ano, můžete mít i klasicky dva výměníky, a tedy dva okruhy v PC samostatně. Výhodou je snazší regulace a vyladění, kdy přeci jen procesor a grafika jsou dvě věci, které se trochu perou, když se snažíte najít ty nejlepší otáčky čerpadla i ventilátorů na výměníku. Cenově to nicméně vychází podobně, ne-li jedno AiO pro vše výhodněji. A z hlediska využití jeho skutečného potenciálu je to vlastně optimum. Nicméně souhlasím, že to stále není pro každého, ačkoliv vlastní realizace, funkčnost a montáž už nemůže být přístupnější a jednodušší, pořád vyžaduje rozebrání a montáž grafické karty, což je přeci jen o něco složitější, než u chlazení CPU a výrobci grafik to neradi vidí. Funkčnost v praxi ale všechny nevýhody jednoznačně přebíjí. Teprve s vodou odhalíte skutečné schopnosti i referenčních grafik a to bez hluku mizerných referenčních chladičů.

Samozřejmě Alphacool nabízí celou další řadu příslušenství a pokud zjistíte, že vám jen to AiO nestačí, tak se můžete pořádně rozšoupnout. Každopádně v případě Alphacool je velmi dobře vidět, jak to vypadá, když AiO chlazení navrhuje někdo, kdo má s vodním chlazením opravdu velké zkušenosti a nedivím se, že se jeho design objevuje u stále více „výrobců“ a modelů AiO na trhu a i když není nejlevnější, funkčností je na tom výborně. Škoda že originální ventilátory trochu pokulhávají, ale dá se to řešit. Jestli tedy chcete zkusit „kompletní“ vodu a zároveň máte trochu obavy, je Eisbaer + NexXxoS (případně Eiswolf) skvělá cesta, jak začít, protože jednodušší už to být vlastně nemůže. Na poli běžně dostupných AiO chladičů se jedná o naprosto unikátní produkt, ke kterému má Alphacool nepřeberné množství možností rozšíření.

Hodnocení Alphacool Eisbaer 280: 95%

Hodnocení: Alphacool NexXxoS GPX - ATI R9 480 M01: 96%

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 01:26:20
avatar
Chladi to dobre, ale za estetiku by som tomu dal tak 2 z 5 maximalne. Jedine do nepriehladnej skrinky.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 03:05:34
avatar
ano, designově se to s pořádným vodníkem s pěknými hadicemi srovnat nedá, uznávám
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 08:35:01

Ale jak víme od NZXT, tak i AIO může být pěkné.

Škoda alphacoole škoda
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 10:46:34
avatar
jo estetika je slabší, ale zase provedení super a pokud to má fungovat jednoduše rozpojení, tak to jinak asi nejde
martyst111 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 02:43:06

Masakr ty teploty referencky.Jak si vubec muze amd dovolit vydat kartu ktera se v zatezi doslova vari.Zacinam chapat proc ma nv karty drazsi nemam nic proti amd (presto ze mi prodaly podelanou kartu) ale nv ma ty karty proste lepe vyladene.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 03:04:56
avatar
no referenční chlazení na NV není o moc lepší ... a může si to dovolit, protože to splňuje technické požadavky .... kupovat si to ale nemusíš, jsou jak vidíš jiná řešení ...
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 08:32:31

Díky za test s grafikou. Tohle se mi fakt hodí. Jsem domluvený s kolegou na zavodnění jeho sestavy jen co vyjde vega a zvažujeme jestli budu stavět custom okruh nebo koupíme právě 280ku eisbaera + eiswolfa. (Z AIO panovaly poněkud obavy kvůli furyX (vraceli jsem dvě), ale jestli je to se zvukovým projevem jak píšete, pak jsou obavy rozptýleny a je to super.)

Opravdu oceňuji modularitu a kvalitu řešení a jednoduchost (nepotřebnost) údržby. Použitý "průmyslový" design je sice hnus a já bych si to k sobě nekoupil (sakra, proč to nemůže vypadat jako něco od EKWB), ale to není problém pro všechny.
MartinCZ80 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 10:47:16
avatar
Pokud nemáš pruhlednou (prosklenou) skřín tak to zase tolik nevadí ne.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 10:52:02
avatar
Alphacool ale má design bloků i "ala WK". i pro ty grafiky, dají se použít mají stejné fitinky.

Zvuk je super, ale jak píši, na RYZEN 5/7 s X je tam problém u starších verzí BIOSů a SW, že je tam 20°C offset, což rozhazuje řízení otáček čerpadla i ventilátorů, nicméně u novějších verzí už je to opravené. A pokud ještě vyměníte na výměníku ty základní ventilátory za Noctua, tak je to velmi tiché i s tou grafikou v systému. Prostě jako řešení základní vody pro každého to nefunguje vůbec špatně a nápad dobrý.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 13:45:28

Hmm, teď jsem chtěl začít debatu na téma design alphacool vs ekwb a myslel jsem přitom na heatkillery od watercoolu Už v tom mám bordel. Stejně šlo jen o subjektivní designový názor


Mimochodem... EKWB vydalo monoblok na crosshaira
Odkaz
Jsem v silném pokušení....

Jdu si radši pustit nějaký porno
Odkaz
MartinCZ80 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 10:37:17
avatar
Díky za recenzi přesně o tomto setu jsem jsem nedávno uvažoval že si ho pořídim.
Sareth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 11:06:51

Podľa obrázkov chladič nasáva vzduch do skrinky a teda teplý vzduch smeruje do skrinky. Nebolo by vhodnejšie aby bol otočený opačne a vyfukoval vzduch von?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 11:25:18
avatar
ne tohle je nejlepší pozice v bedně ...
mojzisl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 12:08:52

Tohle už se na youtube řešilo asi 100x, mít radiátor na přední straně skříně tak jak je to v článku je nejlepší řešení z hlediska teploty vody v okruhu i teploty vzduchu ve skříni i počtu větráků ve skříni i filtrace vzduchu od prachu (pokud tedy má skříň v předu filtr, to je jiná věc).
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 16:29:36

Horkým vzduchem bys toho moc neuchladil
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 22:33:50

Kurvadrat tohle píšu už po milionte. Mi blbne připojení...
Ne, uvnitř skříně není horký vzduch. Je tam vodník, teplo odvádí do radu.

A problematika intake / outtake je osemetnejsi než se zdá. Nasavat co nejchladnejsi vzduch zní logicky, ale zase fany musí překonat tlak ve skříni a mají menší účinnost protoze klesá průtok. No a fany umístěné nahoře a foukajici vzhůru ven maji výhodu že prirozene proudění teplého vzduchu jde nahoru a pomáhá.

Ale ať tak nebo tak v tom je rozdíl v jednotkách stupňů. Nejhůř se jeví intake umístěny nahoře. Zbytek je nastejno
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 23:57:13

Díky za vysvětlení
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-27 08:25:30

No, moc jsme to nevysvětlil, jen jsem chtěl napsat, že je zbytečné to hrotit a generalizovat. Podle mě se vždycky najde nějaký faktor, který bude důležitější než rozdíl 1-3 stupňů.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-27 10:56:37

To každopádně, ale základní principy odvádění tepla jsou dané.
To jestli uživatel udělá nějaký kompromis, není u chlazení zase tak zásadní. Jak píšeš, rozdíly nejsou velké.
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 12:30:31

Velká škoda, že se Alphacoolu nevěnujete trochu více a představujete pouze tyto AiO sety. Alphacool totiž odvedl úžasnou práci a nabízí velmi dobře propracované stavebnice pro vodní chlazení. Kdy tento základní set, kde je čerpadlo, expanzka a základna na CPU v jednom představuje hodně velký kompromis. Čerpadlo je slabé, expanzka se špatně doplňuje když je v PC a samozřejmě v nabídce je celá řada bloků na CPU, které jsou podstatně lepší než tento.

Je škoda na to neupozornit. Lze si tak od nich postavit vodníka, kde budete mít velkou expanzku v 5,25 pozicích a přímo na ní už můžete mít i několik čerpadel. Celé si to můžete poskládat podle libosti a podle potřeb chladícího výkonu ... přidávat osvětlení, čidla atd, chladit paměti, napájecí kaskádu, chipset, pevné disky atd. a dosáhnout poměrně zajímavého výsledku. Od doby, co jsem je objevil jsem bohužel na jejich stránkách strávil poměrně dost času i peněz .

Celkově se mi Alphacool líbí, protože ten systém hadic s ochranou proti zlomení a rychlo rozpojkami je fajn. Je vidět, že u toho při návrhu někdo přemýšlel. A když vidíte kolikátou verzi full-cover bloku mají na některé grafické karty, tak je vidět, že se tomu opravdu věnují.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 12:37:08
avatar
věnujeme ale má ho na starosti kolega já kompletní vodní chlazení nemám a ani nechci zatím .... ale budou určitě další články ...
CCblue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 15:04:02

A proč nikdo neprodává grafické karty rovnou pro připojení vodního chlazení?
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-26 16:30:50

No, poslední dobou už to není tak v módě jako dřív v době gtx280 a tak, ale myslím, že MSI a EVGA mají nebo měly 1080ky s fullcover blokem. Tovární atinu/amd si nevybavuju. FuryX má aio, to se nepočítá.

A důvodů proč to tak je víc:
- fullcover blok stojí balík, takže jsou to automaticky jedny z nejdražších nereferencí
- vodníka ke kterému by to šlo připojit má poměrně málo lidí
- těch pár lidí s vodníkem má různé preference a che si blok vybrat
- karty s továrním vodníkem jsou bazarově téměř neprodejné (kdo má vodníka obvykle nekupuje výběhovou kartu) a lidi bez vodníka si kartu kterou nemůžou použít nekoupí
- vzduchové chlazení je na takové úrovni, že vodníka netřeba. Dřív pokud chtěl člověk ticho, tak to jinak nešlo, prostě to výrobci neuměli. Teď je to jiná pohádka a má to smysl jen pro pár lidí.
roll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-27 10:00:10

Takže v balení není nová sada AM4 a musí se dokoupit zvlášť? To bych ji tam raději dal místo zastaralé AM3 když už. Přeci si nikdo teď nebude kupovat vodníka za tolik peněz na starou platformu ne? To ty peníze radši dal do nové sestavy s ryzenem, nebo nové GPU.
kocour13 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-27 10:14:45

Že by proto, že ty kusy, co teď leží na skladech, byly vyrobeny v době před Ryzenem?
roll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-28 21:43:27

Tak jestli nové kusy mají i AM4 mělo by to v testu být uvedené. Je tam napsáno, že se dá dokoupit, což člověka může zase trochu odradit..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-27 12:15:04
avatar
v případě mého kusu ne, protože jsem ho dostal dlouho před vydáním AM4 platformy .... nyní už by tam být mělo a pokud není dá se dokoupit, nebo možná i získat zdarma (výrobci to tak dělají) ....
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-27 16:35:06
avatar
Jaká asi bude životnost v režimu 24/7?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-04-27 16:59:06
avatar
určitě několik let ....
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-05 14:36:43
avatar
tak mě napadá - nešlo by koupit místo jednoho rozšiřujícího kitu hned dva a osadit je za sebou pro chlazení 2 grafik stále jedním aio? Snížilo by to cenu za chlazení per GPU. Taková 2x nejlevnější 580 tímto způsobem vytuněná by asi natrhla zadničku i 1080Ti za lepší cenu (samozřejmě za cenu nevýhod dual řešení)
XMEN2XX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-17 12:00:37

Moje zkušenost je asi jiná než v této recenzi. Teplota GPU se pohybuje při zátěži nad 70° . Při OC je to i přes 80°. A to při maximálních otáčkách pumpy i větráku chladiče. Procesor to uchladí bez potíží.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-17 12:45:43
avatar
to je hodně divné, 70°C je podivně hodně na vodní chlazení ....
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-17 13:19:48

V takovém případě je někde problém. Já se s vodníkem na GPU nedostanu nad 50°C, kdy tedy mám fullcover od EK, ale zbytek je poskládaný taky přes AC.
Buď to někde nedoléhá správně na GPU nebo je problém v proudění kapaliny.
XMEN2XX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-18 00:30:53

Cely chladic GPU jsem rozebral. Zkontroloval kapalinu. Processor mam AMD Ryzen 1700X a GPU Sapphire RX470 Nitro+ 8GB. Teplota v klidu je u CPU 31 stupnu a GPU 30 stupnu. Pri zatezi CPU max.57 a GPU i 82 stupnu. Vsechno jsem sestavil nekolikrat presne podle navodu. Vetraky mam NOCTUA .
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-18 00:54:37
avatar
to je divný .... ta teplota by tak vysoká na GPU být neměla .... a jak moc je to tichý? Jaké jsou otáčky pumpy?
XMEN2XX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-18 11:39:11

Pumpa ma otacky od 1800-2500, ventilatory 1050-1200 otacek. Dnes to cele znovu naplnim. Mam originalni kapalinu Alphacool CKC . Ventilatory umi maximalne 1500 otacek.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-18 12:04:35
avatar
to je divný, 1700X + RX 470 mají dohromady tak poloviční TDP co by to chlazení mělo zvládat, takže ta teplota na GPU je divná .... taky to může být vadný senzor.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!