Chladíme AMD RYZEN procesor – TEST Wraith MAX, SPIRE, STEALTH a NOCTUA D15, U12S a L9x65
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Středa, 26 červenec 2017
alt

 

 

 

 

 

  • Chladíme AMD RYZEN procesor

    – TEST Wraith MAX, SPIRE, STEALTH a NOCTUA D15, U12S a L9x65

Procesory RYZEN překvapují v mnoha ohledech. Jedním z nich je rozhodně i nenáročnost chlazení. Jedno z témat, o které jste si psali, abychom se na něj podívali. Chlazení nových 14nm AMD RYZEN procesorů a speciálně srovnání dodávaných BOX chladičů Wraith a porovnání s nějakými dalšími modely. Konečně se nám podařilo vše doměřit, v testu nám chyběl dlouho jeden chladič, který se nám povedlo získat až nedávno. Takže pojďme na to.

 

  • Procesory AMD RYZEN 3/5/7 a jejich chlazení

Návrat AMD na pole konkurenceschopnosti s jeho procesory se hodně a velmi překvapivě povedl. Nejen výkonem ale i provozními vlastnostmi jsou procesory RYZEN zajímavé. Léta vtipkování o přímotopech od AMD jsou dávno pasé a situace se dokonce zcela otočila. Pokud jde o nároky na chlazení jsou procesory AMD RYZEN i vzhledem ke svému výkonu, dokonce to nejlepší, co na trhu nyní je. Vše samozřejmě souvisí s excelentní efektivitou, se kterou AMD dnes převálcovalo i Intel. Nebylo by to ale AMD, aby si situaci zbytečně nekomplikovalo. Ihned po uvedení totiž mnohé vyděsily teploty, které hlásila čidla a dostupné aplikace u některých procesorů. AMD sice z dobrého technického důvodu, ale samozřejmě v praxi zmatečně, nastavilo záměrný 20°C offset pro procesory s X na konci v názvu:

A samozřejmě tím zmátlo spousta uživatelů, kteří tak zbytečně řešili v reálu neexistující problém, že jim procesory topí třeba na 78°C v zátěži, když jiní mají 58°C. V následujících týdnech byl naštěstí offset „odstraněn“ update BIOSů a samozřejmě i měřících aplikací, takže pokud máte dnes aktualizovaný BIOS a patřičné aplikace, již by vše mělo ukazovat skutečně správné teploty bez přidávání 20°C. Nutno dodat, že 20°offset od AMD dělal problémy i automatickému řízení ventilátorů u systémů výrobců základních desek, což byl v praxi větší oříšek než prostý fakt, že reálná teplota byla o 20°nižší, než ukazovaly aplikace. Jak už jsem ale napsal, s aktuálními BIOS už offset není problém a teploty jsou tedy reportovány správně a hlavně řízení ventilátorů už běhá jak má a vše je tedy tiché.

 

  • AMD „box“ chladiče Wraith

Kromě procesorů AMD velmi zapracovalo i na referenčním BOX chlazení, které je k procesorům přidáváno. Náznaky toho už AMD předvádělo v posledních 1-2 letech, ale vlaná většina AMD procesorů 28/32nm generace byla v základu stále dodávána s těmi mizernými uřvanými BOX chladiči, a proto byl první AMD Wraith velkou událostí:

Co na původních běžných BOX bylo špatně? Především nízký ventilátor s ostrými lopatkami, který byl zdrojem hluku i v klidových stavech systému. Na obojím však AMD velmi zpracovalo a současná generace BOX chladičů má hned tři verze a všechny mají stejně skvělý ventilátor, který má vysoké lopatky, otáčí se pomaleji, chladí ale stejně nebo lépe a hlavně tiše! K dispozici máme všechny tři verze, včetně nejvýkonnější, kterou bohužel AMD stále nedodává, ale asi víme proč.

Existují celkem 3 základní verze AMD Wraith „BOX“ chladiče. Tou nejmenší a nejjednodušší je Wraith STEALTH, větší verzi s lepší pasivem představuje pak SPIRE, který existuje i v provedení s RGB LED proužkem a vrcholem všeho je Wraith MAX. Na všechny se dnes v praxi podíváme …

 

  • NOCTUA a její AM4 Special Edition

Výrobci chladičů dokázali pro většinu existujících chladičů dodat potřebné upínání pro AM4 platformu. NOCTUA samozřejmě nabízí také kity pro své chladiče, a to hned dvě verze:

Nicméně rozhodla se nabídnout i tři „speciální verze“ svých chladičů pouze v AM4 provedení. Výhodu v tom sice moc nevidím, protože stejné chladiče lze koupit i univerzální a AM4 kit k nim dnes také máte, což mě přijde šikovnější (nicméně potřebné kity pro další platformy lze dokoupit), ale budiž. NOCTUA nám poslala tyto tři chladiče na srovnání:

Vybrala celkem chytře se svého portfolia tak, aby pokryla všechny potřeby i cenové relace. Zástupce velmi kompaktního chlazení je jen 65mm vysoký NH-L9x65 SE-AM4 s 92mm ventilátorem. Středním modelem je pak populární NOCTUA NH-U12S SE AM4, tedy klasická věž se 120mm ventilátorem. No a vrcholem nabídky není nic jiného, než královská obří dvojitá věž NOCTUA NH-D15 SE-AM4.

I tyto tři chladiče si dnes vyzkoušíme.

Testovat budeme s procesory RYZEN 5 1400 a RYZEN 5 1600 a také RYZEN 7 1800X. Podívejme se tedy dále …

 

 

  • AMD Wraith STEALTH, SPIRE a MAX

Začněme u BOX chladičů AMD. Aktuální řada Wraith má tři verze. STEALTH, SPIRE a MAX. Jaké jsou?

 

  • Wraith MAX

Tento chladič zatím AMD oficiálně běžně neprodává, nicméně vidět jste jej mohli při různých předváděčkách a máme jej také od AMD zapůjčený v sestavě. Jedná se o nejvýkonnější verzi, tak výkonnou, že to možná vysvětluje, proč jej AMD k chladičům nedodává.

Používá stejný vysoký 85mm ventilátor jako ostatní modely, ale na rozdíl od ostatních je hlava hranatá a ventilátor chladí masivní pasiv s měděnou základnou a posílený heatpipe. Chladič má 85mm na výšku.

Kolem ventilátoru je také RGB podsvícený kroužek, kdy k chladiči tak patří dva kabely (jeden pro RGB podsvícení a druhý pro vlastní připojení chladiče). Chladič sám se montuje známým páčkovým mechanismem na ty plastové upínky, které jsou na AM4 deskách.

 

  • Wraith SPIRE a SPIRE LED

Toto je chladič, který AMD už běžně dodává hned k několika procesorům. U modelu RYZEN 7 1700 jej najdete exkluzivně dokonce s RGB LED podsvíceným kruhem, u dalších procesorů RYZEN 5 1600 a 1500X už LED podsvícení nemá.

SPIRE má stejný 85mm ventilátor, ale již podstatně jednodušší konstrukci pasivu. Ten je ale stále vysoký a má měděné jádro. Upíná se už tak, že musíte sundat ty plastové upínky kolem patice a nechat tam jen zadní plát, se kterým se to sešroubuje. Je to konstrukčně a funkčně určitě lepší způsob, než jaký používá Intel u svých BOX chladičů.

 

  • Wraith STEALTH

Základní verzi najdete u procesoru RYZEN 5 1400 a také u nových RYZEN 3 1200 a 1300X. Je ze všech nejmenší. Pořád má ten stejný 85mm ventilátor, ale pasiv už je pouhé 2cm vysoký, tedy méně než polovina proti SPIRE verzi a navíc je to jen jednoduchý hliník bez měděného středu.

Montáž je stejná jako u SPIRE a AMD jej dodává k nejúspornějším čipům, kde má šanci opravdu fungovat.

Jaké jsou v praxi se za okamžik podíváme, ještě tu máme představení NOCTUA modelů …

 

 

  • NOCTUA SE AM4 - NH-D15, U12S a L9x65

Minimálně dva z těchto chladičů už jsme testovali dříve v jejich univerzální verzi a SE AM4 edice se od nich liší jen tím, že v balení je pouze AM4 kit a žádný jiný. Nicméně fyzicky jde o stále stejné modely, jako jsou ty univerzální.

 

  • NOCTUA NH-D15 SE-AM4

Tento obří chladič asi představování nepotřebuje. Jeden z nejlepších, ne-li nejlepší klasický chladič pro CPU na trhu. Obří duální pasiv s rozměry 160x150x135mm, na který patří hned dva 140mm ventilátory.

Vše ve špičkové kvalitě a zpracování NOCTUA. Samozřejmě za tento chladič už musíte na rozdíl od BOX Wraith modelů zaplatit extra a stojí kolem 2300 korun vč. DPH se 6 lety záruky na vše.

Montáž je snadná, NOCTUA dodává v podstatě identický set pro všechny, a chladič lze namontovat oběma směry orientace.

 

  • NOCTUA NH-U12S SE-AM4

Velmi populární model, klasická věž pro 120mm ventilátor v extrémně kvalitním provedením NOCTUA. S rozměry 158x125x71 včetně ventilátoru je to kompaktní a výkonný chladič.

Jeho cena je mnohem přijatelnějších zhruba 1550 korun vč. DPH a taktéž se 6 lety záruky v základu.

Jeho montáž je identická jako u D15, opět lze samozřejmě i zvolit orientaci pasivu. Vzhledem ke kompaktnějším rozměrům nehrozí žádné kolize ani s RAM ani s grafikou v prvním slotu, kdy s D15 je to všechno jinak hodně natěsno.

 

  • NOCTUA NH-L9x65 SE-AM4

Tento model má specifické určení. Je velmi kompaktní záměrně, přičemž má na výšku včetně horizontálního ventilátoru jen 65mm. Je tedy velmi nízký a stejně tak i do ostatních směrů je velmi kompaktní a nepřesahuje prostor kolem patice.

Určený je tak hlavně do skříní, kam se vyšší chladič nevejde, typicky tedy nějaké HTPC skříně. NOCTUA jej také doporučuje pro maximálně 95W procesory.

Jeho cena činí zhruba 1180 korun vč. DPH, opět v základu se 6 lety záruky. Ventilátor má ale nízké lopatky a jen 92mm v průměru. Základna je ale poměrně masivní a posílená heatpipe. Upínání je stejné jako u ostatních NOCTUA chladičů. Výborně se hodí na ITX desky, kdy nezasahuje příliš do prostoru kolem CPU.

Jaké jsou všechny tyto chladiče v praxi? Podívejme se …

 

 

  • TEST s RYZEN 5 1400 - Teploty a hluk

Vzhledem k tomu, že nemůžeme všechny chladiče otestovat s RYZEN 7 1800X procesorem, protože prostě minimálně základní Wraith STEALTH chladič není na tento CPU vůbec určený, tak testování rozdělíme. Máme v redakci procesor RYZEN 5 1400, ke kterému ten nejmenší Wraith dostanete a tak jej srovnáme na tomto modelu. Výkonnější verze pak ještě otestujeme na RYZEN 7 5 1600 a také 1800X, tedy nejvýkonnějším, a tedy teplotně nejnáročnějším modelu na chlazení.

 

  • Testy s RYZEN 5 1400

Z testování na tomto procesoru jsme vynechali obří NOCTUA D15, protože si neumím v praxi moc představit, že by si ho na tento CPU někdo opravdu dával :). Už U12 ale ukazuje, jak chladný tento čip dokáže být.

Upozorňuji, že ty teploty v zátěži jsou skutečně maximální, měřené v maximální 100% stresové zátěži CPU, která v běžné praxi vlastně ani nenastává. Při běžné zátěži CPU, třeba hraním her, budete mít klidně teploty o 10°C nižší se všemi modely. Nicméně nám šlo o to ukázat prostě to maximum. A jak vidíte i ten jednoduchý WRAITH Stealth jen lehce překročí 60°C. Hlavně je ale i tak stále tichý, ačkoliv je „nejhlučnější“ ze všech testovaných, ten hluk se za hluk vlastně nedá ani označit.

Nebe a dudy proti starým BOX chladičům, které AMD běžně k procesorům FX či A10 doposud dodávalo. Samozřejmě ostatní chladiče jsou o něco tišší, ale vzhledem k tomu že RYZEN 5 1400 příliš netopí, tak v běžné praxi si rozdílů těžko nějak zásadně všimnete. Znát je ale výkon jednotlivých modelů na teplotách při té nízké hlučnosti všech.

Podívejme se na výkonnější procesor RYZEN 5 1600 …

 

 

  • Test s RYZEN 5 1600 – Teploty a hluk

Zde už jsme vynechali z testů základní Wraith STEALTH, protože ten je dodáván jen k těm úspornějším slabším AMD procesorům, přestože AMD uvádí TDP u RYZEN 5 1400 a 1600 stejných 65W, jak vidíte v grafu, 6jádrový RYZEN 5 je přeci jen na chlazení náročnější. A AMD k němu v základu dodává velmi rozumně ten větší Wraith SPIRE.

A opět měříme maximální teploty ve 100% stresovém zatížení procesoru, a v běžných zátěžích jako jsou hry ale i další aplikace vytěžující CPU budete mít běžně i o 10 a více stupňů nižší teploty. Jak vidíte, nedodávaná nejvyšší verze WRAITH MAX je hodně výkonný chladič, dokonce dokáže porazit ten malý NOCTUA, i když ten je v nevýhodě, protože přes podobný pasiv má menší a nižší ventilátor a má jen 65mm na výšku proti 85mm u Wraith. V testu už máme i D15 s dvojicí 140mm ventilátorů a to je teprve síla.

Pokud jde o hluk, opět jsou všechny chladiče vlastně tiché. I ten Wraith SPIRE! Rozdíly tu ale jsou, jasně měřitelné, ale v běžné praxi je stěží zaznamenáte v zavřené běžně chlazené CASE (měříme v otevřené abychom vůbec něco změnřili). Teploty jsou parádní vzhledem k fantastickému výkonu CPU a právě fakt, že k RYZEN 5 1600 už v ceně dostanete i ten velmi použitelný tichý chladič SPIRE, z něj dělá ještě atraktivnější volbu pro mnoho uživatelů, ovšem výrobci ostatních chladičů už z toho tak nadšeni nejsou :).

Zbývá nám uchladit výkonný RYZEN 7 1800X …

 

 

  • Testy s RYZEN 7 1800X – Teploty a hluk

U 8jádrových RYZEN 7 procesorů dodává AMD v základu chladič jen k nejlevnějšímu RYZEN 7 1700 a jedná se o SPIRE, který má ovšem ten RGB LED kroužek v tomto případě. Opět tedy z pohledu cena-výkon bezkonkurenční nabídka a pokud nebudete CPU taktovat, tak se obávám že výrobci chladičů opět mlátí hlavou do stopu, protože ten SPIRE je prostě na chlazení RYZEN 7 1700 v základu naprosto bezproblémový a tichý. K výkonnějším RYZEN 7 1700X a 1800X už AMD chladič v ceně CPU nedodává. Původně k nim měl být dodáván ten Wraith MAX, ale po jeho otestování už chápu, proč tomu tak není.

Jak vidíte, SPIRE chladič stačí na chlazení i 1800X modelu, WRAITH MAX je ale o poznání dál a blíží se i velmi výkonnému U12S, ačkoliv ten je přeci jen o něco tišší. Byť opět není rozdíl ve hlučnosti v praxi v zavřené skříni v podstatě moc znatelný a i Wraith chladiče jsou stále tiché. Rozdíly sice změříme, ale když zavřete skříň tak to prostě moc nepoznáte – ale čísla nelžou :).

U tohoto procesoru jsme tak vyzkoušeli i chlazení při taktování, kdy RYZEN 7 1800X na 4GHz je z celé řady RYZEN procesor pochopitelně to nejnáročnější na chlazení (má nejvyšší výkon i spotřebu), ale za náročný bych ho rozhodně neoznačil, na to jsou na trhu podstatně výhřevnější procesory.

Samozřejmě tady už TDP procesoru výrazně poskočí, takže tepla je více a výkonnější chladiče ukáží své možnosti. Opět ani v nejvyšší stresové zátěži, kdy v běžné normální zátěži CPU budete mít teploty klidně i o 10°C nižší, není s chlazením CPU velký problém. Za pozornost stojí právě výkon WRAITH MAX verze, kdy AMD si zjevně postavilo dost schopný BOX chladič i pro přetaktovaný RYZEN. A stále je rozumně tichý, na poměry BOX hladičů neuvěřitelně tichý! U SPIRE také sice není hluk o moc větší, teploty už ale překračují 80°C, což je sice stále provozovatelné, ale dlouhodobě bych to osobně zbytečně netrápil, i když fungovat to bude. U méně výhřevných RYZEN 5 1600 či 1400 však i po jejich nataktování stále na jejich běžný i rozumně tichý provoz stačí.

Takže k závěrům …

 

 

  • Závěr a hodnocení

Začněme u dodávaných BOX chladičů WRAITH SPIRE a STEALTH, které jsou obrovským zlepšením proti minulosti. Nebojím se říci, že pro velkou část uživatelů PC jsou naprosto bezproblémovým řešením, kdy jak výkon, tak překvapivě i tichý provoz prostě znamenají, že nemusíte investovat do lepšího chladiče. Velmi špatná zpráva pro výrobce chladičů. Zejména pokud vůbec neplánujete taktovat, tak v případě SPIRE u RYZEN 5 1600 a RYZEN 7 1700 tím extrémně zvyšuje zajímavost samotných CPU, protože konkurenční Intel vám ke svým CPU v této třídě nedokáže podobné chlazení v ceně dodat. V případě základního WRAITH STEALTH bych řekl, že je srovnatelný s BOX od Intelu u levnějších a méně hřejivých CPU, ale AMD má prostě lepší ventilátor a je o malinko tišší. Hlavně má ovšem lepší konstrukci upínání.

AMD má ještě ten WRAITH MAX, jež zatím k RYZEN procesorům nedodává. Asi se ptáte proč, protože při pohledu na jeho výkon a solidně nízkou hlučnost, kdy bez potíží tiše chladí i přetaktovaný RYZEN 7 1800X, je to velmi dobrý kompaktní a dobře vypadající chladič. A být v ceně těch CPU, byla by to pecka. A to je ten problém. Podle mého názoru se totiž AMD ozvali výrobci chladičů, které by WRAITH MAX jednoduše připravil o podnikání. MAX je tak dobrý, že jednoduše nedává pořízení chladiče v cenové relaci do 1000, ale možná i do 1500 korun, vlastně žádný smysl! Taková NOCTUA U12S je běžně výkonná věž a za 1500 korun a rozdíl proti MAX je jen několik málo stupňů a hlučnost sice měřitelná, ale v praxi prostě pro většinu lidí stěží nějaký rozdíl představuje. A navíc je MAX i velmi pěkný chladič s RGB podsvícením a nejjednodušší možnou montáží atd. Zkrátka pokud by jej AMD začalo k těm dražším RYZEN procesorům RYZEN 7 přidávat v ceně CPU, výrobci chladičů by byli nahraní a většina uživatelů by po vyzkoušení, co tenhle „BOX“ dokáže, prostě přestala o nákupu lepšího chladiče, byť jen uvažovat. Už takhle výrobci nejsou nadšeni z Wraith SPIRE, který je opravdu velmi dobrý na to, že je zadarmo u už tak cenově výhodného CPU.

Ve srovnání máme právě NOCTUA a její tři „speciální“ modely pro AM4, ačkoliv samozřejmě díky dostupnému upínání můžete na AM4 platformu osadit jakýkoliv i starší chladič NOCTUA. Nejlevnější NH-L9x65 s cenou lehce přes 1100 korun je lepší než SPIRE, nicméně ne o moc. A i jeho výhoda kompaktnosti je vzhledem k podobně kompaktní velikosti SPIRE trochu na vodě, nicméně je výkonnější a díky kvalitě NOCTUA i překvapivě tišší. Právě toto srovnání ukazuje, jak moc jsou WRAITH dobré a jak moc z nich výrobci chladičů neskáčkou radostí. Ano, dokážou nabídnout více výkonu, ale za těch cca 1000 korun na víc toho „moc navíc“ prostě není. Zajímavé to začíná být až u chladičů typu NH-U12S. Klasická kvalitní věž za 1500 korun nabízí jasně více výkonu než standardně dodávaný SPIRE a rozdíl už je vidět a v měření hlučnosti i slyšet (přesněji neslyšet).

Velkým skokem ve výkonu, ale i v ceně je pak obří NOCTUA NH-D15, která už je možná až příliš velká do některých PC (koliduje s grafikami v prvním slotu). Nicméně její výkon už atakuje výkon AiO chladičů, jež však už za její cenu lze také dnes pořídit (kvalitní jsou ale stále o poznání dražší). Proti Wraith řešení je zde už citelný rozdíl výkonu a chladič je navíc naprosto tichý za všech okolností i s maximálním přetaktem CPU na 4GHz. Ukazuje tedy, že pokud chcete, stále má smysl si lepší chlazení pořídit a dokáže nabídnout hodně.

 

  • Závěr

Osobně, protože mám možnost ten nejlepší Wraith MAX používat, lituji, že jej AMD nedodává běžně, protože i proti velmi dobrému box chladiči jakým je SPIRE je prostě znatelně lepší. Naprosto bez potíží a velmi rozumně tiše s ním lze chladit RYZEN 7 1800X na 4GHz! Pro výrobce chladičů je efektivita nových RYZEN procesorů a schopnosti v základu dodávaných BOX Wraith chladičů těmi nejhoršími zprávami :).

Tolik let spoléhali na přímotopy AMD a teď jim takhle AMD udělá čáru přes rozpočet. Myslím si, že nakonec tam nějaký kompromis ale udělaný byl, AMD nedodává ten parádní Wraith MAX a tak nekazí výrobců chladičů šanci na výdělek úplně. A zároveň SPIRE chladič dává jen k RYZEN 5 1600 a RYZEN 7 1700 a další modely jako RYZEN 5 1600X, RYZEN 7 1700X/1800X už dodává pouze bez chladičů a tak si nějaký extra chladič koupit musíte. Základní verzi Wraith STEALTH pak najdete u RYZEN 5 1400 a RYZEN 3 1200/1300X, kdy na jejich tiché chlazení bez potíží stačí a je opravdu použitelný. Pokud je ale chcete taktovat, doporučil bych si koupit něco lepšího a tak stále dávají i levnější chladiče do 1000 korun smysl. Pokud by AMD chtělo zabít trh s chladiči, stačilo by ten Wraith MAX dávat ke všem RYZEN procesorům a bylo by vymalováno :).  

Takhle ale prostě stále mají všichni šanci. NOCTUA a její SE AM4 edice, které vybrala, aby pokrývaly všechny eventuality a cenové relace, ukazují, co dokáží. U12S je stále velmi atraktivní model, jak výkonem a maximálně tichým provozem, tak samozřejmě naprosto bezkonkurenční kvalitou zpracování a stále rozumnou cenou. Obří D15 je pak prostě králem klasických chladičů, provedením a zpracováním naprosto bez konkurence, nicméně obří rozměry už občas komplikují život u některých sestav a také cenově už spadá do kategorie AiO chlazení, jež ale ne vždy jsou tišší.

Jak U12S, tak D15 mají samozřejmě nadále naše doporučení a jedná se o to nejkvalitnější, co trh v této podobě chladičů vůbec nabízí. S menším L9x65 je to obtížnější, je sice velmi tichý a při svých rozměrech se solidním výkonem, ale stojí prostě dost a jeho použití je skutečně vhodné jen když opravdu nelze dát větší chladič. Nicméně je to možnost a varianta a v provedení NOCTUA pochopitelně nic menšího než špičkové zpracování, výkon a provozní vlastnosti nenabízí.

Doufám, že vám náš test odpověděl na otázku, jaké nároky na chlazení mají nové RYZEN procesory od AMD. Vidíte, že staré pořádky se bortí, ale nebojte, pokud chcete opravdu výhřevné procesory, které vás důkladně v zimě zahřejí, tak nebojte, na trhu je stále najdete, jen se změnilo logo výrobce. Producenti výkonných chlazení se v dohledné době o své podnikání strachovat rozhodně nemusí, ačkoliv mainstreamové AMD RYZEN procesory pro AM4 jsou sice bez výzvy, ovšem ještě dorazí RYZEN ThreadRipper procesory, které jsou fakticky dvěma RYZEN 5/7 procesory v jednom CPU, a ty už zase výzva budou :). Ale to už je jiný příběh na někdy jindy …

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Tokamak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-07-26 17:23:13
avatar
Spire chladic mam na ryzen 7 1700 a fakt parada, tichy chladny, prez sumeni pevnych disku ho nemam sanci zaslechnout
GaGy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Spire 2017-07-26 17:39:43

Taky ho mám. Je v pohodě.. Hry cca 60C ... OC 3,85Ghz ,při 1,328V .. V stress testu už to šlo k 93C po dvou hodinách v aidě.. Tak přemýšlím jestli něco pořídit ač si myslím že by postačil i SilentiumPC Spartan 3 PRO HE1024 ...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-07-26 20:46:02
avatar
ten stress test je vážně trochu "mimo běžnou realitu" v praxi se zatíženým CPU běžnými aplikacemi to tak vysoko nejde, nicméně osobně bych, pokud plánujete RYZEN taktovat, lepší chladič doporučil

- když už, tak SilentiumPC Fera 3 HE1224 v2, má AM4 kompatibilitu už a má 120mm klasické ventilátory (ten Spartan má neobvyklé 100mm).
Anub1ss [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-07-26 18:04:58
avatar
Ta absence chladiče Wraith MAX mne celkem štve šel vlastně sehnat jen u některých FX 8350 a 8370 v podstatě jen v exkluzivním balení uvedeno někdy před 2 lety čekal sem že se objeví minimálně u Ryzen 5 1600X a u Ryzen 7 1700x a 1800x kde by to kvůli vyššímu TDP oproti ostatním Ryzen modelům dávalo smysl škoda velká škoda....

Dá se ten chladič vůbec někde sehnat ta verze u FX cpu sice svítila ale vyloženě RGB to nebylo ne ?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-07-27 12:15:23
avatar
ne, oficiálně AMD ten aktuální Wraith MAX nikde nenabízí. Nevím jestli vůbec bude ...

//EDIT, tak pozor AMD oznámilo, že MAX bude brzy nabízet
Panoramix0903 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-07-27 13:49:24

Fakt? To by bola pecka teda.
Ryzen 7 1700 + Wraith MAX by bola moja predstava.
Aby tam bola slušná rezerva na letné horúčavy.
besh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-07-27 17:49:29

"AMD Opens Up Wraith Max Cooler To Retail For $59"
Odkaz
pseudografx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Byl by fajn, ale... 2017-07-28 20:17:31

...ta cena se mi zdá poněkud přestřelená. 59 USD, to by u nás znamenalo cca kolem 1700 Kč. A za to už se dá koupit i levnější vodník... Pokud by byl dejme tomu do 1200, tak by to bylo přijatelné, za ty LEDky a slušný chladicí výkon.
samusaran [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-07-26 21:06:27
avatar
ten amd max by si aj vela ludi kupilo
GaGy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Wraith Max 2017-07-26 22:11:04

Přesně ,můžou ho prodávat jako solo...
Právě přemýšlím co koupit na ten můj CPU .. Tiše doufám že vyhraju ten MSI ,když mám MSI desku
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-07-27 09:40:06
avatar
Na výběr je dost slušných chladičů. Otázkou je, kolik jsi ochoten do toho vrazit.
nexro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-07-27 19:13:43
avatar
Dík za test - hledal jsem ho dávno po netu a hlavně jeho porovnání s levnějšíma chladičema jako je hyper 212,fera atp... a nemohl jsem nic "kloudnýho" najít, tady je sice porovnání proti highend vzduchu, ale aspoň si člověk může udělat dobrej obrázek a najít testy noctua chladiče proti jiným už není takovej problém.

Jinak pro lidi co by chtěli AMD Wraith Max RGB je tu dobrá zpráva: AMD ohlásilo, že ho bude prodávat samostatně. Bohužel zatím se mluví o ceně 60$.
Zdroj: Odkaz
hulo89 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-07-29 11:15:02

ahoj vie mi niekto poradit ci je dobra mb pre ryzen 1600 doska od asus rog strix b350 f gaming ? klady zapory dakujem
samusaran [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-07-29 19:25:21
avatar
dolezite aby mala chladice , bez dosku neber.
samusaran [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-07-29 19:24:40
avatar
MAX sa bude predavat za cca 60 dolarov
Radeon9240 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AiO 2017-08-03 10:57:37

nemohli by ste spraviť aj porovnanie s AiO chladičmi? Mám R7 1700 a rozmýšľam nad Kraken x42, ale neviem či sa to oplatí oproti AMD chladiču
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-08-09 14:36:44
avatar
ano, později je přidáme . Obecně počítejte tak až -10°C proti D15 u přetaktovaného CPU u KRAKEN X62, u netaktovaného CPU je AiO až zbytečné a rozdíl tam moc nebude ...
Kert [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - NH-D15 2017-08-09 14:29:01

Vejdou se pod tu NH-D15 paměti?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-08-09 14:35:18
avatar
ano, i středně vysoké, Noctua tam s tím počítá, jen ten ventilátor může být problém u vážně vysokých RAM, ale on tam být ani moc nemusí ...
laci [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - NH-D15 2017-08-22 21:01:02

Ahoj, mna by zaujimali 2 veci:
1. vojdu pod NH-D15 pamate G.Skill [Trident Z] F4-3200C14D-16GTZ, ktore maju vysku 44 mm (pri standardnej montazi chladica je pod ventilatorom priestor iba pre pamate s vyskou max. 32 mm)? - viem, ze mozno posunut ventilator aj vyssie, ale potom je potrebna sirsia skrina, alebo sa da odmontovat druhy ventilator, ale ide to aj bez toho? Ak je potrebne odmontovat druhy ventilator, ako klesne chladiaci vykon?
2. Potreboval by som najst skrinu za rozumnu cenu (okolo 60-80 eur) s max. sirkou 210 mm, kde to cele vojde. Na webe som nasiel nejake zoznamy kompatibility (napr. tento https://pcpartpicker.com/products/case/?compatible_with=noctua-cpu-cooler-nhd15#sort=a8&page=1), lenze tam chybaju rozmery a tazko sa v tom orientuje.
Este jedna otazka k testu: podla vyrobcu skrine NZXT s340 elite (https://www.nzxt.com/products/s340-elite-matte-white) tam vojde maximalne chladic s vyskou 161 mm (CPU Cooler: 161mm), ako si ho tam teda dostal?
Dakujem.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-08-22 21:04:11
avatar
1, Ano, paměti se tam vejdou .... u toho ventilátoru záleží na skříni....

2, to neporadím ...

3, NZXT S340 ... těch 161mm je trochu zavádějících ... do standardní verze se vejde záleží na tom posazení toho bočního ventilátoru .... Odkaz ... do elite verze nevím, to jsem nezkoušel, teoreticky taky .... není to ideální do té skříně, je dělaná spíše na vodníka
laci [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-08-22 22:38:36

Dakujem za odpoved.

1. Teda treba posunut ventilator vyssie a pouzit sirsiu skrinu.

3. Aj pri standardnej S340 -ke vyrobca udava maximalnu vysku chladica 161 mm. Naozaj tazko sa vybera skrina, ak tie hodnoty nevystihuju skutocnost.
Ano, ten odkaz som nasiel aj ja.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!