TEST: AMD RYZEN 7 2700 – extrémně efektivní, velmi výkonný a levný mainstreamový procesor
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pondělí, 14 květen 2018
alt

 

 

 

 

 

  • TEST: AMD RYZEN 7 2700 – extrémně efektivní,

                                     velmi výkonný a levný mainstreamový procesor

Dnes se podíváme na jeden z nejzajímavější procesorů na trhu, nejlevnější aktuální 8jádrový čip. Loňský procesor RYZEN 7 1700 byl jako zjevení z jiného světa. Levný mainstreamový 8jádrový/16vláknový procesor, jež stál méně než 4jádro od Intelu a který proháněl několikanásobně dražší high end Intelu. Ovšem přitom má jen 65W TDP a navíc je odemčený pro taktování, takže si v jeho případě můžete doma z tohoto modelu udělat podstatně dražší verze. Není se co divit, že RYZEN 7 1700 byl právem mnohými označován, spolu s RYZEN 5 1600, za nejlepší procesor roku 2017 a jeden z nejlepších procesorů, které se vůbec kdy objevily na trhu.

Jak už víte z našich předchozích článků, AMD letos uvedl vylepšenou druhou verzi RYZEN procesorů. Místo 14nm jsou již 12nm, mají vyšší výkon, lepší vlastnosti a AMD optimalizovalo co mohlo i uvnitř. U této generace se také rozhodlo poněkud změnit strategii, a tak jsou k dispozici jen dva 8jádrové modely a jen 2 6jádrové, kdy nabídka skutečně dává perfektní smysl.

Už jsme otestovali RYZEN 7 2700X, který se soustředí na maximální výkon. Tento procesor je nástupcem 1700X/1800X modelů, které však při uvedení stály mnohem více a neměly u sebe žádný chladič. RYZEN 7 2700X však stojí jen 8700 korun a má u sebe vynikající Wraith PRISM chladič, který v podstatě nabízí to, co samostatné chladiče za až 1000 korun. Zde jej ovšem dostanete již v ceně procesoru. Současně je RYZEN 7 2700X nastaven na vysoké takty a dokáže se navíc sám taktovat v závislosti na situaci (chlazení), takže je perfektně vyladěný a taktovat jej ručně fakticky nemá ani smysl.

TEST: AMD RYZEN 7 2700X – nový nejlepší mainstreamový procesor na trhu pro všechny!

Pro příznivce taktování však AMD má perfektní nabídku. A nejen pro ně …

  • AMD RYZEN 7 2700 (65W)

Do redakce nám dorazil i druhý uvedený 8 jádrový 12nm model. Prakticky vzato jde pochopitelně o stejný čip, jen je nastavený na mnohem nižší takty a záměrně nižší TDP (které dodržuje). A je také levnější. Zatímco 105W model 2700X má takty 3,7 – 4,3GHz, RYZEN 7 2700 má jen 65W a takty 3,2-4,1GHz.

Nižší takty sice budou znamenat o něco nižší výkon, ovšem pořád se bavíme o procesoru s 8 jádry a 16 vlákny. RYZEN jsou navíc extrémně efektivní, když se nesnažíte hnát ty takty nad 4GHz. Takže 65W TDP je skvělá hodnota a procesor je tak zajímavý pro všechny, kteří chtějí opravdu výkonný, ale efektivní počítač se solidní spotřebou a nízkými nároky na chlazení.

RYZEN 7 2700 je však zajímavý i pro ty, kteří chtějí taktovat. Výkonnější 2700X je v základu nastavený a dokáže se sám přetaktovávat tak, že ruční taktování v podstatě postrádá smysl. Pokud chcete taktovat a jste ochotni taktovat, tak 2700 bez X dává mnohem větší smysl. Jednak je levnější, jednak má větší potenciál, protože začíná na nižších taktech a především dává taktování tohoto procesoru skutečně pravý význam, kdy si můžete jeho nataktováním doma udělat z levnějšího modelu ten dražší a nemusíte za to nijak připlácet.

Pravdou ale je, že cenový rozdíl mezi 2700X a 2700 není příliš velký. 8700 vs 7900 korun, kdy ten rozdíl lze velmi snadno vysvětlit i tím, že u 2700X máte lepší chladič Wraith PRISM, zatímco k 2700 dostanete „jen“ Wraith SPIRE LED. Ten je sice také dobrý a pokud nebudete taktovat, tak jej není žádný důvod měnit, ale Wraith PRISM je prostě výkonnější.

Pravdou však je, že ceny obou modelů, tedy 2700X i 2700 jsou fantastické, protože mají 8jader/16vláken. Podobný procesorový výkon nabízí v případě Intelu až Core i7-7820X za 14-15 tisíc. Intel vám za 7600 korun dokáže nabídnout jen zamčené 6jádro Core i7-8700 s mizerným BOX chladičem anebo odemčené pro OC 8700K za 9400 korun bez chladiče. Ani jeden z nich ale nedokáže celkovým výkonem vůbec konkurovat RYZEN 7 (ani Core i7-7820X modelu).

Takže to nezdržujme a pojďme rovnou na to, jaký je RYZEN 2700 v praxi. Používáme pro testování novou ASUS CrossHair HERO X470, BOX chladič AMD Wraith PRISM, 2x 8GB DDR4 2933MHz paměti a primárně ASUS ROG STRIX Radeon RX VEGA 64 grafiku. Samozřejmě nechybí srovnání i odpovídající platformy Intel. Vše na nejnovějších BIOSech s nejnovějšími aktualizacemi Windows, tedy včetně oprav SPECTRE a MELDOWN, které mají vliv na výkon, což ne každá recenze jinde reflektuje.

Pojďme tedy rovnou na testy …

 

 

 

  • CineBench R15 – Renderování

Jako první tady máme oblíbený renderovací Cinebench v aktuální verzi 15, který opravdu dokáže každý současný procesor pořádně provětrat. Nejnovější verze k tomu využívá perfektní optimalizace pro fyzická jádra i HT technologii. Na četné žádosti jsme zařadili i dílčí test výkonu jen jednoho jádra, ačkoliv je pochopitelně pro současné aplikační použití mnohem více klíčový ten vícejádrový test.

Tento test tak odhaluje vlastně vše. A protože snad všechny moderní renderovací aplikace využívají výkon všech jader i vláken, je vícejádrový CPU pořádný přínos.

 

 

  • 7-Zip – komprimace dat (AES)

Jako další tady máme v praxi hojně využívanou komprimaci/dekomprimaci dat. A jaký tady mají potenciál testované procesory?

7-Zip je moderní aplikace využívají i pokročilých speciálních instrukčních sad, v tomto případě třeba AES, využívá také výhod vícejádrových CPU a hlavně výkonu pamětí.

 

 

  • POV-Ray 3.7 - RayTracing Rendering

Velmi náročný a velmi populární renderovací program využívající náročnou metodu RayTracing, se kterou se hodně počítá do dalších let.

A i v tomto náročném renderingu naprosto drtí vícejádrové procesory všechno a vysoko taktované 4jádro se jim příliš nepřiblíží.

 

 

  • X265 - Video Encoding

Převody videa jsou dnes stále populárnější mezi uživateli. Možností, jak je dělat, je celá řada. Dnes se dá využívat i síly GPU, které to dokáže převést podstatně rychleji, než CPU, ovšem stále jsou problémy s výslednou kvalitou, takže na procesor mnozí nedají dopustit. A převod videa výkonný CPU rozhodně výrazně urychlí. Můžeme se u HD a hlavně 4K videa bavit o rozdílech v řádu desítek minut i hodin u velkých projektů.

I tato oblast výpočetního nasazení ale ne každý software dnes skutečně využívá maxima potenciálu procesorů.

 

 

  • TrueCrypt AES

Populární cryptovací nástroj, který vyžaduje hodně výkonu procesoru a není divu, že i tady je tedy požadavek na co nejvýkonnější procesor na místě.

Opět v tabulce vévodí vícejádrové procesory.

 

 

  • Výkon ve hrách

Velké téma je výkon procesorů ve hrách, ačkoliv v dnešních hrách je výkon procesoru v podstatě vedlejší. Stále jsme v období, přechodu mezi starým DX11 a novým mnohem optimalizovanějším DX12/VULKAN, kdy hry pořádně nevyužívají více než 4-6 vláken. V praxi to tak znamená, že často mnohem výkonnější procesory zaostávají v určitých situacích za slabšími čipy, které mají méně jader, ale vyšší takty. Velice často se tak stává, že slabší procesor se ve hrách prezentuje jako výkonnější, i když výkonnější ve skutečnosti není, jen hra nedokáže výkonější CPU využít.

  • Jak číst výkonové testy procesorů ve hrách?

Ohledně testů výkonu procesorů ve hrách drtivá většina recenzí v podstatě klame a testuje v nastavení a situacích, které v praxi u 99% uživatelů nikdy nenastanou. Faktem totiž je, že u současných her není rozdíl výkonu mezi procesory nijak dramatický, takže aby se nějaký rozdíl změřil, testuje se schválně v kombinaci nízkého rozlišení a extrémně výkonné grafiky.

Upozornění: Mnoho recenzí a testů je také chybných. Mnozí novináři si usnadňují práci a používají výsledky starší, jenže Intel letos musel řešit vážný bezpečnostní problém a záplata pro MELDOWN a SPECTRE snížila výkon procesorů Intel. Někteří testeři však nepoužívají aktualizovaný BIOS + Windows a tak stále udávají vyšší výkon, než jaký Intel procesory mají. Pokles výkonu je až 10% proti minulosti u běžných aplikací velký zásad dostal právě „herní výkon“, který opravdu o několik % poklesl.

Faktem ale je, že výsledky herních CPU testů vlastně neukazují výkon CPU, protože ty hry nepoužívají výkon CPU jako celku, ale ukazují jen optimalizaci, a tedy výkon samotné hry (aplikace). Zejména některé Intel modely těží s vysokých taktů na méně jádrech, ale zdaleka ne všechny Intel procesory ty vysoké takty mají. AMD tak zapracovalo právě v oblasti zvýšení taktů na méně jádrech, ale také snížilo latence uvnitř čipu a zrychlilo paměti, takže výrazně stahuje náskok Intelu v oblasti výkonu an méně jader. A vidět je to právě v extrémních situacích u her

  • ASUS ROG Radeon RX VEGA 64 v 1920x1080

Tohle je právě extrémní situace, kdy testujeme ultra výkonnou herní grafickou v nízkém rozlišení, což klade na CPU vyšší nároky, ale zdaleka hry nevyužívají celý výkon CPU, jen jeho části.

AMD zde ale u nových CPU podstatně snížilo náskok Intelu a síly se tak prakticky vyrovnaly a rozdíly se minimalizují i u novějších a lépe optimalizovaných her.

Jenže většina hráčů bude hrách v podstatně odlišných nastaveních. Nízké rozlišení jako je 1920x1080 bude používat v kombinaci podstatně slabší grafické karty.

  • Gigabyte AORUS Radeon RX 580 v 1920x1080

Takže takhle to bude vypadat, když použijete mainstreamovou grafiku typu Gigabyte AORUS RADEON RX 580:

Rozdíly mezi současnými rozumně výkonnými procesory jednoduše nebudou téměř existovat!

  • Hraní ve 4K rozlišení …

A pokud plánujete s výkonným procesorem hrát v kombinaci s výkonnou grafikou kartou typu Radeon RX VEGA 64 a to ve 4K rozlišení, tak to bude vypadat takhle:

Opět nebude mezi výkonnými procesory dnes žádný velký rozdíl …

  • Proč testy her neukazují skutečný „herní“ výkon procesoru?

Nicméně musíme k tomu všemu dodat ještě jednu věc. Neexistuje totiž nic, jako herní procesor. Procesor má prostě výkon jasně daný a záleží na tom, kolik ho daná aplikace využije. U her tedy netestujeme výkon procesorů, ale výkon a optimalizace samotné hry (aplikace). Například v případě Core i7-8700K totiž víme, že je to procesor slabší než třeba Core i7-7900X nebo i RYZEN 7 2700X, přesto mohou nastat případy, kdy může vykazovat ve hrách více FPS. To ale není proto, že by to byl výkonnější procesor, je to proto, že hra neumí výkon těch výkonnějších procesorů skutečně využít a pak hraje roli takt na těch málo vláknech, která využita jsou a méně jádrové čipy mají obvykle tyto takty vyšší. Vy ale ten skutečný a celkový výkon procesorů využít i při hraní her můžete.

Stačí když mimo samotné hry budete mít v pozadí další aplikace. Samotná hra sice může využívat třeba jen těch 6vláken CPU, ale další aplikace mohou využívat další vlákna a pak se tedy naplno ukáže výkon CPU, kdy samozřejmě jen 6jádrový procesor bude mít mnohem menší rezervu, než třeba 8, 10 či 6jádrový čip. Takže na našem příkladu vidíte, co s výkonem ve hře udělá, když v pozadí mám aktivní streamování, prohlížeč s mnoha okny a další aplikace. Jinými slovy, když současně s hraním hry využívám i další výkon.

O tom je výkon procesoru!  

 

 

  • Podívejme se na provozní vlastnosti a taktování …

Jednou z ostře sledovaných kategorií je dnes provoz, a hlavně spotřeba systémů. V našem případě testujeme spotřebu celé sestavy. Spotřeba procesorů je dnes ale značně dynamickou a neustále se měnící veličinou. Jak Intel, tak AMD procesory mají značně propracované systémy řízení taktů a spotřeby v závislosti na aplikaci, vytížení a chlazení. V některých případech mohou dokonce překračovat svá TDP a tak dále.

Nový RYZEN 7 2700 zůstává extrémně efektivní. Zatímco u 2700X AMD prostě využilo plný potenciál taktů i za cenu vyšší spotřeby, 2700 je jasně zaměřený na efektivitu. Na rozdíl od Intelu je AMD striktní a 65W je 65W na všech deskách, ne jako u Core i7-8700, který by měl být 65W, ale u řady Z370 desek jede i automaticky bez vědomí uživatele přes tento limit a výkon tomu odpovídá – s 65W nastavením striktně má však podstatně nižší výkon (i spotřebu). RYZEN 7 2700 má také úplně stejnou spotřebu, jako předchozí 14nm RYZEN 7 1700, ovšem má přitom až o téměř 10% vyšší výkon, čímž tak dorovnává výkon 95W RYZEN 7 1700X.

  • Chlazení

AMD má také lépe vyřešeno chlazení, kdy jeho čipy jsou již v základu vybaveny kvalitní kovovou pájkou uvnitř, kterou AMD ještě proti 14nm u 12nm modelů vylepšilo. Výsledkem jsou tak nižší teploty než u topících Intel procesorů. A to i při taktování. AMD navíc dodává v základu mnohem lepší BOX chladič v ceně CPU, než Intel, který dokonce k i7-8700K nedává žádný chladič a k i7-8700 mizerný hlučný chladič.

Wraith SPIRE LED je tichý, teploty v maximální zátěži s ním se pohybují běžně jen mezi 55-60°C, což je naprosto skvělé. Chladič má i nějaký ten potenciál pro taktování a zvládne udržet tenhle čip rozumně tichý a chlazený i na 4GHz. Má LED kroužek, který verze tohoto chladič u RYZEN 5 2600X modelu nemá. Podsvícení je kompletně RGB a lze jej regulovat přes základní desku (kabel k připojení k RGB led konektoru na desce je u chladiče přiložen).

  • Taktování

RYZEN 7 2700 má větší potenciál k taktování než RYZEN 7 2700X, což je dáno takty v základu. Nataktováním RYZEN 7 2700 získáte prostě větší přínos, než nataktováním RYZEN 7 2700X. Pravdou ale také je, že RYZEN 7 2700X mohou být, a v praxi dle našich zkušeností jsou, řekněme povedenější čipy. V praxi totiž platí, že čipy, které jsou ve středu a kolem středu wafferu, jsou obvykle kvalitnější a povedenější. Ty se pak vybírají pro ty nejlepší procesory s vyššími takty. RYZEN 7 2700X tedy dokáže běžet na 4,2-4,3GHz přetaktovaný.

V případě RYZEN 7 2700 může AMD bez obtíží použít i horší kvalitu čipů, protože základní takty jsou prostě nízko. Měli jsme k dispozici v posledních 2 týdnech několik RYZEN 7 2700 kusů a všechny šly přeci jen o něco hůře než 2700X. Ten na ASUS Crosshair X470 dokážeme dostat na 4,25GHz s posledním update BIOSu dokonce 4,3GHz (s 360mm AiO) na všech jádrech a zcela stabilně. V případě RYZEN 7 2700 však i se stejným chladičem a na stejné desce končíme maximálně na 4,1 až 4,2GHz při 1,425V. 4GHz však všechny bez potíží překonávají, a to i s napětím jen kolem 1,4V.

Stále tak samozřejmě platí, že vzhledem k základním taktům, kdy RYZEN 7 2700X dokáže na všech jádrech/vláknech jet v základu i 4GHz, RYZEN 7 2700, který je limitovaný na 65W TDP se hodně podtaktovává. Při zatížení zhruba poloviny CPU už je takt jen lehce nad 3,5GHz, při plném zatížení 8jader/16vláken je lehce nad 3,4GHz. To je obrovský rozdíl. Ve výkonu na 1 jádro v aplikacích s menší zátěží ale nestrádá, protože lehká zátěž na 1-2 jádra znamená 4,1GHz takt, na 4vlákna pak pořád kolem 4GHz.

Takže nataktování 2700 z 3,4GHz na 4,1 – 4,2GHz stabilně je obrovský skok a přínos, samozřejmě s odpovídající spotřebou. RYZEN 7 2700X lze sice nataktovat až na 4,25-4,3GHz, ale vzhledem k základu, kdy běží na všech jádrech už kolem 4GHz stabilně, je ten přínos výkonu samozřejmě menší. Nadále ale platí, že si můžete udělat z RYZEN 7 2700 nataktováním RYZEN 7 2700X a nemusíte za to extra připlácet.

 

 

  • Ceny, celkový výkon a výhodnost nákupu

Ještě než se podíváme na úplný závěr, řekněme si pár věcí. Začněme u ceny procesorů.

  • Ceny

AMD je hodně agresivní, pokud jde o ceny. Nicméně RYZEN 7 1700 i RYZEN 7 2700 jsou cenově proklatě nízko a vždy byly. Vzhledem k výprodejům starší generace lze dnes Ryzen 7 1700 koupit dokonce za 7 tisíc, kdy 2700 jako novinka za normální nevýprodejovou cenu je samozřejmě dražší. Nicméně 7900 korun za 8jader/16vláken a slušný tichý chladič k tomu a s velkým potenciálem pro OC? Intel za podobnou cenu dokáže nabídnout jen Core i7-8700 bez K, tedy pro OC zcela uzamčený procesor se 6jádry/12vlákny a mizerným hlučným chladičem.

  • Výkon

Poměrně nízký takt samozřejmě znamená, že když RYZEN 7 2700 není využit na plný potenciál jako 2700X, jeho výkon není tak impozantní a méně jádrové ale výše taktované procesory mu v řadě případů stačí (zejména ve hrách). Nicméně když je výkon 8 jader a 16 vláken využit naplno, tak přes nízký takt stejně převálcuje i Core i7-8700K a to rozdílem třídy. V průměru je podobný.

  • Výhodnost nákupu – poměr cena/výkon

Na rovinu, některé procesory hodně znevýhodňujeme. Počítáme totiž poměr tak, že v podstatě bereme, že základní desky stojí stejně a nebere v potaz, pokud má u sebe v ceně procesor i schopný chladič. Takže RYZEN modely jsou v tomto ohledu vlastně znevýhodněné.

Ale i tak mají poměr cena-výkon výborný, i s ohledem na to, že jde o úplně novinky (čemuž ceny obvykle odpovídají).

Takže k závěru …

 

 

  • Závěr a hodnocení

RYZEN 7 2700 je stejně jako předchozí RYZEN 7 1700 jeden z nejlepších procesorů na současném trhu. Velmi výkonný s velkým potenciálem, který je záměrně nevyužit ve prospěch extrémní efektivity. 65W na 8 jádro se 16 vlákny je fantazie, i díky tomu dodaný pěkný základní Wraith SPIRE RGB LED dokáže tento čip běžně uchladit na 55-60°C i v maximální zátěži naprosto tiše.

Pokud vám záleží více na nízké spotřebě a menších nárocích na chlazení, je RYZEN 7 2700 nejlepší nový procesor na trhu, u kterého máte k dispozici stále naprosto špičkový výkon 8jader a 16 vláken, který ještě začátkem loňského roku byl výsadou několikanásobně dražších a výrazně méně efektivnějších high end procesorů.

RYZEN 7 2700 ale není zajímavý jen pro ty, kteří hledají skvělý poměr cena-výkon a extrémní efektivitu, ale i ty, kteří rádi taktují. Ano, RYZEN 7 2700 nejspíše většinou nepůjdou taktovat tak vysoko, jako jde taktovat RYZEN 7 2700X, což je téměř jistě dáno tím, že AMD správně a schválně vybírá pro 2700X ty lepší čipy. Nicméně je otázkou, zda má RYZEN 7 2700X vůbec smysl taktovat, když dokáže ze sebe sám automaticky dostat v podstatě to nejlepší.

Vzhledem k tomu, že 2700X běží v základu na všech jádrech i na 4GHz, tak jeho přetaktováním na 4,2-4,3GHz u něj moc nezískáme. Dokonce při využití méně jader můžeme o nějaký ten výkon přijít, protože procesor sám se při zatížení méně jader taktuje až na 4,3GHz. U modelu 2700 je tak přínos taktování mnohem větší. Při zatížení více jader totiž takt CPU je v základu jen 3,4-3,5GHz, takže přetaktováním na 4,0 - 4,2GHz celé čipu (tedy tak na kterém v základu v jeho případě dokáží jet zatížená jen 2vlákna), znamená znatelný zisk výkonu. Jinými slovy, je to přesně ten druh taktování, který nám třeba Intel neumožňuje, tedy ušetřit a sami si udělat z levnějšího procesoru ten dražší.

Stojím si tedy za tím, že 2700 je lepší procesor pro taktování, protože má smysl ho doma vůbec taktovat. Pravdou ale také je, že AMD nacenilo nový 2700X i s tím lepším chladičem v ceně tak, že rozdíl je jen 800 korun, takže upřímně bych se taktováním ani moc nezabýval. A pokud vám nejde o co nejnižší spotřebu a o co nejlepší efektivitu, je RYZEN 7 2700X podle mého lepší volba. RYZEN 7 2700 je ale stále velmi zajímavý, a to i proto, že nemá vlastně konkurenci. Core i7-8700 bez K, který za jeho cenu dostanete (když není překračováno jeho TDP na některých Z370 deskách pro které navíc nemá smysl, když je zamčený pro OC) má jen 6jader/12vláken, nejde taktovat a chladič v základu u něj je vedle Wraith SPIRE spíše parodií.

Někteří sice budou opět vytahovat hry, které mizerně optimalizované nevyužívají plný výkon 8jádrových procesorů, běží na 4-8jádrech často rychleji. Nicméně prostě to není proto, že by RYZEN 7 2700 byl slabší CPU a není otázkou jestli, ale kdy hry začnou jeho výkon skutečně využívat. Připomínám, že je to jen rok, kdy jsme přešly ze 4jader/8vláken až na 8jader/16vláken v mainstreamu. RYZEN procesorům lze také zejména ve hrách výkon značně navýšit použitím výkonnějších pamětí, a to o hodně!

Platí to i u RYZEN 7 2700, který s DDR4 na 3466MHz s T1 časováním má běžně o 15% ve hrách vyšší FPS než v základu s DDR4 2933MHz. A na naší desce už dokážeme i 3600MHz i více s dalším přínosem výkonu. V běžných nastaveních, běžných rozlišeních tedy FullHD u mainstream grafik, 2K/4K u high endu, navíc mezi CPU Intel a AMD rozdíly znatelné stejně nebudou. Všude jinde je pak potenciál 8jádrového procesoru AMD jasně větší než jen 6jádrového Intelu, který mu dnes cenově jediný konkuruje.

  • Závěr

AMD RYZEN 7 2700 přesně ukazuje, co přináší refresh první generace RYZEN procesorů. AMD zcela záměrně zachovalo stejné TDP a spotřebu u tohoto modelu, jakou má RYZEN 7 1700. Výkon ale díky optimalizacím výroby, vyšším taktům, optimalizacím vnitřního výkonu a rychlosti RAM, dosahuje až o 10% vyšší výkonu a srovnává krok s méně úsporným RYZEN 7 1700X. To není špatné na pouhý výroční refresh a update, zejména v kombinaci s vyladěnější X470/B450 platformou. Připomínám, že CPU bude stejně dobře fungovat s update BIOSu i v deskách B350/X370. Samozřejmě majitelé RYZEN 7 1700 nemají důvod měnit, ale ani pro ně není určený. Pro ty, kteří nový PC teprve po delším čase budou stavět, představuje ovšem RYZEN 7 2700 jednu z nejzajímavějších voleb na současném trhu.

AMD ji příjemně zkomplikovalo tím, že zatímco mezi RYZEN 7 1700 a 1700X/1800X panovaly velké cenové rozdíly, mezi R7 2700 a R7 2700X je rozdíl jen 800 korun. A ten je snadno omluvitelný nastavením 2700X na vyšší takty a vyšší výkon a lepším Wraith PRISM chladičem v základu. 2700 je záměrně nastavený na maximální efektivitu, která je excelentní a Intel nemá nic s tímhle výkonem, co by se tomuhle jen přiblížilo, když je výkon celého CPU skutečně využit. Za stejnou cenu prodávaný 6jádrový i7-8700 bez K nepředstavuje ani alternativu.

RYZEN 7 2700 je tedy zajímavý pro ty, kteří řeší každý spotřebovaný i vyzářený Watt, má tedy nízkou spotřebu a netopí. Současně je ale zajímavý i pro ty, kteří chtějí taktovat, protože má velký potenciál a můžete si z něj udělat výkonem dražší RYZEN 7 2700X bez potíží a má smysl si u něj i použít jiný chladič (v základu bez taktování je ale chladič výborný). Jestli neřešíte každý Watt a jde vám o maximální výkon a nezajímavá vás ani taktování CPU, pak si myslím je RYZEN 7 2700X lepší volba a navrch má i lepšíc hladič v základu, takže těch 800 korun si stojí za to připlatit.

Ať tak jako tak, z hlediska praktického výkonu, potencionálního výkonu celku, efektivity, ceny a výhodnosti jsou RYZEN 7 2700 a 2700X bezkonkurenční procesory. Intel nemá v mainstreamu žádný 8jádrový model, jen předražená 6jádra, která konkurují celkovým výkonem jen podstatně levnějším RYZEN 5 modelům. Intel ke svému vlastnímu překvapení v současnosti nemá proti RYZEN 7 co nabídnout a hraje na setrvačnost a nedostatečný přehled o situaci mezi zákazníky. Navíc nelze pominout ani obrovské problémy, které Intel platforma má, kdy každý jeho procesor má chyby. SPECTRE a MELTDOWN působí značné potíže, opravy snižují výkon, zhoršují stabilitu a situace je stále horší a horší. Navíc chyby nelze opravit, jen záplatovat, protože jsou přímo součástí architektury Intel. Koupě současných procesorů Intel je tedy dnes jen pro ty, kteří nepotřebují až tak bezpečnou a maximálně spolehlivou platformu. Pokud ovšem dnes chcete výkonem a současně efektivitou to nejlepší v mainstreamu, objektivně máte na výběr jen mezi AMD RYZEN 7 2700 anebo AMD RYZEN 7 2700X, kdy oba mají jasné určení … 

 

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:

 

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Funin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - popisky 2018-05-14 12:19:22

nejsou u toho posledního grafu s FC5 špatně popisky? Průměrné FPS je dle grafu větší než 99%
vladislavpokorny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-14 14:20:34

Jo, to už bylo i v dřívějším článku a pořád se to nese dál
Má tam být nejspíš min. a avg
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-14 14:27:14
avatar
jasně, jsem to opravil všude, kromě toho grafu pardon
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-14 17:12:55

Ještě je pak nepřesně tabulka Cinebech, 1CPU/xCPU, kdy grafy pak jsou ale v opačném pořadí, nejdříve xCPU a pod tím 1CPU.
A kdyby měla být dokonalá, mělo by být xCore/1Core, protože je to furt 1CPU sestava že
galo0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 2600X vs 2700X 2018-05-14 19:34:00
avatar
Ahoj, chtel bych si vybrat novy procesor pro novy desktop PC, vetsinou na nem hraju hry. Bude Ryzen 2600X dostatecny procesor, nebo se vic vyplati Ryzen 2700 / 2700X? Podle clanku to vypada, ze az tak velky rozdil to neni.

Rozliseni monitoru je 3440x1440 s freesync, grafickou kartu zvazuji Vegu 56. Diky.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-14 21:01:11
avatar
Ano, AMD nastavilo ceny všech nových RYZENů tak, aby byly hodně podobně výkonné ...

2600X určitě bude dostatečný CPU zejména pro 2K/4K ... jde pochopitelně o cenu, pokud si můžete dovolit 2700X bral bych 2700X pokud jen 2600X je to super volba, přeci jen cenový rozdíl mezi nimi dělá polovinu ceny slušné X470 desky.


osobně bych 2700 či 2600 bez X modely bral jen tehdy, pokud chcete extra nízkou spotřebu a nebo plánujete opravdu taktovat ručně .... jinak jsou 2600X/2700X pro většinu jasně lepší, protože už jsou perfektně vyladěny pro maximální výkon ...
galo0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-14 21:45:38
avatar
Dekuji za odpoved. Hledam cenovy kompromis a taktovat rucne neplanuju. Jak jsem spominal, mam monitor 3440x1440 75Hz s Free Sync, do 4K se nehrnu, protoze neni duvod.

Zatim jsem si vybral tyhle komponenty: https://www.alza.cz/nakupni-seznamy.htm?sharelist=76646C726A6D66765

PC menim kazdych 5-6 let, tak doufam, ze to vydrzi
DJ Rix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-14 21:03:15

A na toto jsem moc zvedav, co ti poradi. Resim neco podobneho, tak me to samotneho zajima. Respektive, primarne CPU na hry, prepokladam ze bezna kancelarska prace by sla stejne rychle i na nejakem lacinem CPU za dvojku.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-15 21:57:19

8c/16t je dnes na hry zbytečné a ještě asi chvíli bude. Osobně bych šel do 2600x, kvůli záruce slušných taktů/výkonu.

Kdyžtak cpu časem vyměníš, nejsme u intelu, do letošní desky dáš i budoucí generaci a naopak (takže prodat cpu bez desky nebude problém).

Já nad tímhle taky dumal, ale nekonec vzal 2800x, jednak občas doma renderuju, druhak jsme měl využití pro přibalený chladič, který je fakt slušný. Ale bylo to z jiných důvodů než požadavků her.
DJ Rix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Starší hry 2018-05-14 20:59:44

Otevřu outlook,čtu maily. Prohlížeč,něco hledám na netu, otevírám si k tomu excel, píšu něco ve wordu. Jedna,dvě....deset záložek v prohlížeči, dělám k tomu prezentaci v powerpointu.
Mám už práce dost, všecho poukládám,zavřu a pouštím hru,odfrknu si. Sakra ! On je to 9 let starý STALKER, který jede jen na jednom jádru ! Proč já si jen nekoupil procák, co má jednovláknový výkon lepší !
Zajímalo by mě, kolik procent uživatelů PC využije ten brutální vícevláknový výkon ? Co dělá na tom PC většina uživatelů ? Hraje hry ? Pouští si video ? Brouzdá po internetu ? Já fandím AMD, donedávna jsem měl jejich grafiky, vždycky jejich CPU, ale využiju to ? Nebo bude pro mě lepší CPU, co mi utáhne lépe i ty staré "vykopávky" ? S ohledem na to mi připadá, že udělám nejlíp, když vyměním svůj FX6300 za nějaké i5-8400 nebo něco podobného. Práci na tom udělám stejně rychle a hry pojedou rychleji.
Omlouvám se za delší vstup, jen jsem cítil nějakou potřebu to tu sdělit
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-15 11:55:06

Těžko říci, co je "většina". Většina hrající MMO, vedle toho browser, IM, video,...? Dost možná při popularitě dnes.

Brw. hraji podobně starý DeusEx HR a žádné jádro na R5 1600@3,9 nepřesáhne snad 70%, to je Stalker tak prasácky napsanej? Trochu to zavání "optimalizacemi" od nVidie....
DJ Rix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-15 19:31:23

JJ, to jsi napsal přesně, optimalizace je katastrofální, to je fakt. Lagy, načítání sto let i z SSD atd... ale já tu hru mám prostě rád
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-15 23:35:45

Tak Deus nastartuje tak za 10s vcetne loadingu a log, ktera se daji odklikat!
Uxmal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-15 09:39:16
avatar
Ty máš 400Hz monitor že potrebuješ čo najvyšší jednovláknový výkon na 11 (!) ročnú hru?

Ja mám 6600k a pri pustenej hre cítim znížený výkon ak mi do toho hrá spotify, v prehliadači mám otvorených 20+ tabov so zopár pauznutými youtube videami a do toho sú v pozadí klienti ako steam, origin, bnet atď.
DJ Rix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-15 19:30:14

Prosím ? Asi nechápu dotaz. Dokonce jsem jak se zdá takový exot, že mám 24 monitor s rozlišením 1980*1200, to je dnes už prý skoro trapné a nízké rozlišení. Ta 9 let stará hra jede jednovláknově, CPU jede na tom jednom jádru "nadoraz" a dokonce ani s tou (opět na toto rozlišení zdá se naprosto nesmyslnou) GTX1060 nejsou FPS nijak závratné... Ano, XRAY engine je opravdu mizerně optimalizovaný, to třeba ten Doom4 jede krásně na všech jádrech, a opět kupodivu jede CPU skoro nadoraz.Prostě se ptám, jaký CPU je pro mě vhodnější ? Stalkera díky silné komunitě a novým módům budu hrát určitě ještě dlouho, na druhou stranu určitě budu chtít hrát i nové hry,ale když se dívám na cenově porovnatelné CPU, tedy i5-8400 a R5-1600 tak je herní výkon u intelu o ne úplně málo lepší, tak jak se k tomu postavit ?
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-15 21:10:07
avatar
Máš FX-6300, tak pokud si seš jistý, že nevyužiješ víc jak čtyři jádra, tak jsou tu čtyřjádrové Ryzeny bez IGPU s poctivou pájkou - menší teploty a delší životnost. AM4 socket AMD jen tak nevymění, Intel mění snad každý rok a zcela zbytečně. Proti FX si v singlethreadu polepšíš o dost. Neustálé chyby u Intelů a jejich opravy jsou vzhledem k příplatku za Intel dost trapné.
Exorcius [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-15 12:12:46
avatar
hrávám dvě hry najednou a u toho mám třeba puštěné video, případně video s muzikou a navíc občas do toho něco grabuju..
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-14 21:13:14

A co když vypneš Stalkera a budeš si chtít zahrát něco jiného?
Budeš stejně spokojený, když budeš mít levné dvoujádro co nebude stíhat?
DJ Rix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-14 21:16:08

To netuším, to dvoujádro za babku (ono se ještě dělá nějaké dvoujádro ? ) bylo myšleno na tu office práci only, ale když vypnu toho stalkera a zapnu třeba Dooma4, pojede mi líp na tom i5 8400 nebo na R7 2700 ? I tam, zdá se, bude to i5 lepší....
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-14 21:20:58

Nevim jak často kupuješ cpu, ale naddimenzované levnější cpu se mi zdá adekvátnější, než co koupíš u konkurence. S rezervou pro hry využívajíc 4 vlákna +.
MiroP [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-14 21:57:18

Nieco k "extremnej" efektivite. Pozriem do tabulky, 2600X. Idle stav, 64 W pre 2600X, doma na zasuvke mi 8700K ukazuje 50-53W s GTX 1080 s aura cirkusom. Pozrieme zataz, 172 W, pri 4.2GHz pre 2600X. Pustim OCCT s AVX na 4.7 Ghz all cores, 172.7W. Niekedy skusim tu hnusnu, nefektivnu, hlupu a deravu i7 podtaktovat na 4.2 Ghz, ako to vyjde. Sorry, ale mne to teda extremne efektivne nepride. A to bez ohladu na moj vysledok, staci pozriet tabulku a porovnat s 8700 bez k....
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-14 23:01:39
avatar
spotřeba se u CPU dynamicky mění a rozdíly jsou značné ...

RYZEN je efektivnější než Intel pokud AMD neženeš na 4GHz .... Z hledika výkonu třeba 2700 a jeho 65W nedokáže AMD nabídnout nic s takovým výkonem a zároveň tak nízkou spotřebou ...
MiroP [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-14 23:34:12

To je mi jasne, 172.7W nebola okamzita spotreba, ale priemer z 15 minut testu. To je fuk, nesnazim sa spochybnovat testy, ani nic podobne. Len som vyslovil svoj nazor, ze efektivitu si predstavujem inak. Na vyssich frekvenciách tu ma AMD este rezervy. Odsranit to posledne, tak Intel ztrati zmysel.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-15 01:15:28
avatar
ano, přes 4GHz je RYZEN výrazně méně efektivní než pod 4GHz, souvisí to s výrobou, kdy AMD vyrábí 12nm FinFet, původně udělanou SAMSUNGem pro jeho ARM SoC .... s takty přes 4GHz a poměrně velkými čipy se rozhodně nikdy nepočítalo ;) ....

Intel má výrobu vyvinout na míru jeho CPU a architektuře a to i velkým monolitům .... proto dokáže prostě vyšší takty, ale i Intel je s takty přes 4,5GHz mnohem méně efektivní a proto se nesnaží jít k 5GHz, protože pak jde celá efektivita do kopru ...
LadIQe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-14 23:08:41

kks pozeram ze wtf 2700 je o tolko slabsi oproti 2700x hned na to test spotreby a rozdiel 80W jaaj uz mi doplo ale tych 65W s tym vykonom je super, potom ked sa taktne tak je to ina bestia

opät ako 1700 tak aj hento je cpu roka pre mna
martyst111 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-14 23:38:07

Supr recenze dobra prace.
StahlGAMING [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-15 05:58:38

Ked sa nato tak pozeram tak R5 2600x ma rovnaky herny vykon ako R7 2700 takze pre hraca by bola lacnejsia R5 setrnejsia k penazenke
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-15 08:37:20

Jop na hry R5 2600X viac nez dost. Ale len pokial nechcete popri hre nechat na pozadi nieco pocitat. Napr kodovanie videa, rendering ,streamovanie a podobne narocnejsie veci.
komplik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-15 12:33:56

Vesměs všichni recenzenti se schodují že 2700/X je fajn CPU, ale best value je právě u té 2600X.

Ono stačí kouknout do prodejností CPU, toto je sice Mindfactory.de, ale vypovídající hodnotu to má, podobně tomu bude u všech prodejců.

Z Ryzenu se prodávaly 1600/1600X pro svou výbornou hodnotu, stejné to bude u 2600/2600X, i když jsou 2700/X levnější než první verze při launchi, ty 2600 mají daleko lepší poměr cena výkon.

Tak jak tak i přes silnou konkurenci Ryzenu jde vidět že zákazníci v zemi s lepšími přijmy moc neřeší a kupují kčkové i5/i7 protože těch pár € rozdílu za ty kompromisy nestojí. /žebříček je počet prodaných kusů v prvním roce od uvedení)

Odkaz
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-15 13:15:02

Tohle je pro mě obrovskou záhadou. Ano, máme mizernou kupní sílu, ale když se podíváš půl roku dozadu, jak se prodávali i5 8600 jen v kombinaci OC šipsetu (páč jiný nebyl), tak tomu nějak nerozumím. Na jednu stranu máme hluboko do kapsy, na druhou jako stádo kupujeme nesmyslnou (drahou) kombinaci.

Zatrolený marketing....
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-15 15:56:51

Nejde lousknout prstem, aby se dobré procesory ihned prodávaly. Po delší odmlce, kdy Intel měl léta převahu to chvíli trvá, než se nová AMDčka dostanou zákazníkům pod kůži. Taky se ladily biosy atd.
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-15 17:45:37

To není téma Téma je nesmyslná popularita CPU, ke kterému nebyla adekvátní MB a prodeje byly, protože Intel. Ale kvanta lidí si k nim pořídila "předraženou" desku. Takže prachy až tak nechybí očividně.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-15 18:08:17

Bych řekl, že to co jsem napsal s tím úzce souvisí, ale závěr nechám na tobě. Respekt
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-15 13:04:29
avatar
samozřejmě že 2600X je šetrnější k peněžence je levnější
harrym [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-15 23:54:02

A cože se to testuje na FC5? Dyť týhle hře stačej v zásadě jen 2-3 vlákna, víc to nepožere...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-16 00:49:14
avatar
je to nová aktuální hra (a dobrá) .... technologicky bohužel DX11 a využívá jen 6vláken, ale prostě taková je dnešní realita ....
Dr. evorubač [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-24 07:44:58
avatar
Core i7 7820X stoji 14-15 tisic? no neviem ako v CR, ale tu u nas sa da kupit v prepocte tak do 11000 (predrazena Alza za 450 EUR). ...iba pre upresnenie faktov.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-24 10:12:21
avatar
aha, tak konečně zlevnilo .... tak 11,5
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!