TEST grafik a procesorů v novém Battlefield V Alpha – parádní grafika, optimalizace trochu kulhá.
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Úterý, 03 červenec 2018
altUzavřená Alpha Battlefield V je venku a DDWorld.cz měl možnost udělat pár testů. Jak hra šlape?

 

 

 

 

Nedá se říci, že by Battlefield 5 byl zcela novou hrou. Prakticky jde o přeskinovaný a mírně upravený Battlefield 1 s drobnou evolucí engine. Hra stále používá stejný herní engine, jehož základem je bohužel DirectX 11, ale s rozšířením DirectX12, které však kvůli angažovanosti NVIDIA, co by partnera tohoto dílu, může ze hry vypadnout, protože současné NVIDIA karty mají pod DX12 horší výkon, zatímco DX12 výrazně pomáhá Radeon kartám. Prozatím není jasné, jak to tedy bude. Alpha verze ale nadále nabízí obě API. Z hlediska nároků na hardware je EA poměrně podrobná:

Minimální požadavky (720p nízké detaily)

  • Procesor: AMD FX-8350 nebo Intel Core i5-6600K
  • RAM: 8GB
  • Grafická karta: AMD Radeon HD 7850 2GB nebo GTX 660/1050 2GB (DX11.0)
  • OS: Windows 7 64-bit a DirectX 11.0
  • HDD: 50GB

Doporučená specifikace (1080p střední detaily)

  • Procesor: AMD RYZEN 3 1300X nebo Core i7-4790K
  • RAM: 12GB
  • Grafika: AMD Radeon RX 480 4GB nebo GTX 1060 3GB (DX11.1)
  • OS: Windows 10 64-bit DirectX 11.1

A jak se hra v aktuální ALPHA verzi hýbe? Nečekejte žádná velká překvapení. Situace je hodně podobná, jako u Battlefield 1. Hra ještě nemá žádná NVIDIA GameWorks „vylepšení“, takže zatím se nestihlo moc zkazit :). Hra tudíž běhá dobře, ale je o něco náročnější, díky detailnější grafice. V současnosti je to s přehledem asi nejlépe vypadající hra na trhu s extrémně detailním zpracováním téměř každého prvku na obrazovce. Opravdu parádní grafika!

Na aktuálních grafických kartách běhá hra rozumně dobře, není problém si hratelně zahrát ani ve 4K rozlišení na vyšší detaily. V současnosti si AMD grafiky vedou velice slušně ve srovnání s GTX kartami, máme ale obavu, co s tím udělají „gameworks“ prvky NVIDIA, které obvykle jen podstatně zvyšují HW nároky, a to pro GTX i Radeon karty, ale Radeony dostávají pravidelně větší zásah (což je jedna z hlavních point GameWorks). AMD Radeon grafiky jsme testovali s DX12 API, NVIDIA s DX11 API, protože vliv obou API je u obou značek poměrně jednoznačný. NVIDIA po zapnutí DX12 ztrácí zhruba 5-7% výkonu, zatímco AMD po vypnutí DX12 přijde o 15-20% výkonu.

Otestovali jsme v rychlosti také několik procesorů a musím říci, že to vypadá, že vícejádrové procesory začínají mít stále více navrch. Jen 4jádrový procesor zde má už docela dost co dělat, 6 a 8 jádrové čipy jsou jasně vpředu. Hra využívá v intenzivnějších chvilkách běžně 12 vláken. Bohužel aktuální Alpha verze se potýká s nepříjemnými propady FPS, kdy u některých procesorů jsou k vidění docela výrazné poklesy minimálních FPS. Tady se asi určitě bude muset ještě zapracovat.

  • Závěr

Na uzavřenou Alpha šlape Battlefield 5 skvěle, zejména s ohledem na extrémně pěknou grafickou stránku. Ale to se dalo čekat vzhledem k použitému a neustále laděnému základu používaný i v dalších EA hrách. Samozřejmě dají se najít chybky a problémy, ale je to Alpha a zbývá několik měsíců do vydání hry (listopad).

Z hlediska hardwarových optimalizací se tak nejvíce bojíme toho, co si NVIDIA, jako partner tohoto dílu, prosadí se svými GameWorks. To je mor a téměř v každé hře, kde se kdy NVIDIA angažovala se svým GameWorks byl výsledek takový, že hra byla jen pro všechny náročnější (GF i Radeon) a zejména uživatelé s Radeon kartami trpěli vždy nejvíce, ale ani majitelé slabších GTX grafik neměli důvod k radosti. Pravdou totiž je, že NVIDIA nemá zájem o optimalizování hry aby nějak dobře běžela. NVIDIA chce prodávat grafiky, takže dobře optimalizovaná hra, která by chodila skvěle i na slabších kartách i na kartách konkurence, jde proti jejímu zájmu. Zvýšení HW nároků má naopak podpořit prodej nových výkonnějších GTX karet a dát jim důvod existence. To je pravý účel GameWorks a zájem NVIDIA, když dává nějaké hře podporu.

Jediné štěstí je, že herní engine a hra musí hlavně šlapat i na současných konzolích, kde je ale hardware od AMD. A že AMD spolu s DICE spolupracovali několik let, takže používaný herní engine má díky tomu slušné optimalizace včetně DX12 režimu. Je tak jen otázkou, jak moc se nově spolupráce EA a NV u této hry projeví na „optimalizacích“ a kolik toho marketingu jménem NVIDIA GameWorks, se do finální hry nakonec dostane a prosadí. Doufáme, že toho moc zkazit nestihnout, nemluvě o tom že tvůrci hry ani nemají proč nutně do hry technicky zasahovat proti BF1 a zhoršovat ji přídavnou GameWorks technologií. A pokud něco Battlefield hry opravdu nepotřebují, tak je to určitě NVIDIA Gameworks balast. Zatím vše v Alpha šlape relativně slušně a odpovídá to výkonovým možnostem jednotlivých modelů grafik (dle TFLOPS parametrů), ale prostor ke skutečným optimalizacím určitě je (a opravám bugů). Zda skutečné optimalizace dostaneme, je však otázkou.

Přál bych si, aby Battlefield z roku 2018 měl už jako základ DirectX 12 s jeho skutečným využíváním, nejen DirectX11 s naroubovaným DX12 s několika málo prvky. Posun ve využití většího počtu procesorových jader/vláken ale je vidět, takže se k tomu snad pomalu dostáváme. Graficky je Battlefield 5 úžasný, hratelně je to však prostě Battlefield 1 s novým skinem a několika úpravami nastavení pravidel a vyvážení prvků (prakticky). Tedy nic nového, ale otázkou je, zda příznivci značky něco nového vlastně vůbec chtějí. Tvůrci ale ladí některé drobnosti včetně funkce určitých klíčových věcí, nicméně většina věcí zůstává prostě při starém …

Hlavní testovací sestava DDWorld.cz:

  • Procesor: AMD RYZEN 7 2700X OC 4,25GHz (8/16)
  • Deska: ASUS ROG CrossHair VII HERO WiFi X470 (AM4)
  • RAM: 16GB Kingston HyperX PREDATOR 2x 8GB DDR4 3200MHz
  • Grafika: ASUS STRIX ROG Radeon RX VEGA 64 8GB OC edition
  • SSD: WD Black PCIe NVMe SSD 512GB + 1TB SSD SandDisk
  • Zvuk: ASUS Essence STX II 7.1
  • OS: MS Windows 10 Prof 64-bit
  • LCD: BenQ BL3200 32" 3840x2160 IPS

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-04 09:18:54
avatar
GTX 1060 nam zacina celkem dost zastaravat.. viditelne kazdou noevjsi hrou zaostava za RX 580 cim dal vic a vic .. situace kolem GTX 960 vs R9 380 se opakuje.
digitalis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-04 09:39:13
avatar
No, ved aj ja si to vsimam. Casom moja RX 570 4GB ma podobny vykon (hlavne pod DX12) ako GTX 1060 6GB, co pri uvedeni tomu tak nebolo, a konkurentom bola az RX 580 8GB.
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-04 10:22:18
avatar
nj kdo pred tezebni horeckou koupil RX 570 4GB za cenu pod 5tis s DPH udelal asi hodne dobrej kauf
digitalis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-04 17:26:02
avatar
jj
secho [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-05 11:00:51

Já 570X 4GB od MSI koupil loni v květnu za 5500 Kč, poslední várka na CZC, pak na dlouhou, předlouhou dobu nebylo nic k sehnání, měl jsem kliku...
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-06 02:47:39
avatar
Jj polaris se dobře drží, dneska už nikdo nepochybuje o RX580, je prostě lepší než gtx1060. AMD má ale ještě jednu kartu, která dokáže ještě větší zázraky, bohužel nebyla moc rozšířená - Fiji Nano a tak se o tom moc neví a v nových hrách se neměří. Silové parametry jako 4096SP a HBM jsou prostě brutální a narozdíl od přetaktované Fury X a non-full spec Fury zůstala spotřeba Nano netolik vzdálená od modernějších karet.
To co předvádí ve Vulkánu Doom, kde dorovnává GF1080 nebo Wolfenstein2, který se slabým 35W CPU mě dává na uber detaily 3440x1440 55+ fps tak na to nemá ani polariska, přitom Nano byla spíše mainstreamová karta vzhledem k ceně pod 12 tisíc
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-05 06:27:17

Ne, vždycky bylo RX570=RX480=GTX1060=GTX980 Odkaz Odkaz
martyst111 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-04 09:29:54

To bude tim ze 580tka je hold vykonejsi
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-04 09:59:01
avatar
nj ale stoji stejne a zas tak moc vykonna v dobe vydani vuci 1060 6GB rozhodne nebyla.. to bylo kolem 5% prumer. Dneska sou hry kdy utika o 20-30% a to je obrovsky propad pro Nvidi po roce na trhu
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-04 10:20:11
avatar
Nezapomeňte, že tam není GameWorks. Pokud to tam nacpou, tak se ten graf může slušně změnit.

Nicméně že Radeony časem zrajou zatímco NV ne pořád platí.
Kubajsz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-04 10:43:47

Aneb jak myslet pozitivně
Georrge [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-04 10:50:21

To je sice moc hezké (a myslím to upřímně), ale po čase už nikdo starší karty netestuje, takže názor na karty a jednotlivé značky si lidi dělají při vydání karet, no a tam by AMD mělo opravdu zabrat. Čas většinou ukáže, že produkty mají dobré (a často lepší jak nVidia), ale při vydání to tak jednoznačné není a to pro značku není dobré.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-04 11:36:02
avatar
No já když jsem byl kupovat manželce šlehač, protože ty krásné co si kupovala jí nevydržely ani rok. Manželka se totiž nechávala unést jak ona říká krásou a jak byl tichý a lehký. Bodejť by nebyl když je uvnitř vše kromě motoru z plastu. Po výběru z mnoha jsem vzal do ruky šlehač od Kenwoodu, první co mě napadlo bylo, že vzít s ním krávu po hlavě, tak je na místě mrtvá. Má ho dodnes a jak manželka říká, je nezničitelný. To jsem vybíral výrobek za cca 2 000 Kč. U GK člověk je odhodlán utratit několika násobně více a nezajímá se jak to bude fungovat za 2 roky? Pochopím když si člověk naběhne z důvodu že se před koupí nezajímá. Nepochopím ale, že se už nezajímá ani po koupi, zda dlouhodobě investoval dobře. Možná je problém tak trochu i v redaktorech co ten hardware testují aby na podobně možný vývoj upozornil třeba i příklady z minulosti a né jen momentálním stavem. Lidi co se zajímají o hardware průběžně jako jsou třeba zde čtenáři v četně redaktorů si ale možná neuvědomují, že za hráče se považují lidi s naturelem hráče na konzoli. To jsou lidé které zajímá jak si vede konzole v okamžiku nákupu a nikoli dlouhodobě (hardware je nezajímá). Tohle v NV pochopili dokonale a na tom postavili svou strategii. Dokud ale redaktoři webů co se zabývají hardware při hodnocení nezvednou prst a neřeknou "ale pozor, produkty této firmy morálně zastarávají rychleji a tedy i výkonově v čase ztrácí než konkurence", tak se toho moc nezmění.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-04 12:02:27
avatar
někteří ale na to upozorňujeme a jsme kvůli tomu označováni za neobjektivní protože to prý nemůžeme vědět ... ačkoliv je to generaci za generací úplně stejné ... Proč? protože NVIDIA ví že ty karty dělá jen pro teď a co bude za 2-3 roky je jí jedno protože to chce prodat uživatelům novou kartu ... je to legitimní strategie. AMD tlačí technologie dopředu více, za což trpí tím, že například jako u VEGA je čip prostě v době vydání naprosto nevyužit protože neexistuje technologicky hra, která by ho využila ... je to zase její strategie. Z hlediska prodeje grafik asi blbá (blbější než má NV) ale z hlediska technologického vývoje ....
Kubajsz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-04 14:51:42

Kdyz ma zakaznik na vyber, at si koupi co chce.
Ja treba hraji uz nekolik let jen na noteboocich.

Momentalne mam nb s GTX1080 OC a AMD nic alespon vykonove vzdaleneho nenabizi.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-04 15:03:37
avatar
on tu někdo říká že zákazník nemá na výběr a nemůže si koupit co chce? tedy kromě vás .... "AMD nic alespon vykonove vzdaleneho nenabizi"?

O tom se přeci vůbec nebavíme .... AMD mimochodem má mobilní VEGA karty s velmi vysokým výkonem, bohužel je všechny vyžral Apple pro svůj iMAC ...
casperdeluxe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-05 19:36:58

Dovolím si v tomto případě nesouhlasit. Vzhledem k tomu, že není možné předpovědět vývoj her, tak není možné zjistit, jak na tom která hra bude. A vzhledem k tomu, že GK jsou spotřební zboží, je jasné, že se karty kupují dle aktuálních testů. Váš mixér je jiný případ. To je věc, kterou chcete koupit jednou a používat ji celej život. Asi jako pračku, ledničku, mikrovlnku atd. Dovolím si říct, že průměrné každé 3 roky si člověk koupí novou GK.
nenazranej [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Nv vs. ATI, AMD 2018-07-04 20:08:16
avatar
Občas koupím NV pak zas AMD, a to asi 16 let. Nikdy mě nezklamala ani jedna značka. Momentálně NV GTX 1050 Ti s pasivním chladičem PalmX od Palitu. Výkonnější pasiv není. Tak za mě, koupím dle momentálních potřeb a momentálních nároků v době koupě. Mám rád obě značky. U CPU jsem jasnější AMDholik.
marek13 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-04 23:26:09

Nejde mi do hlavy jedna vec. Prečo je ako hlavná testovacia zostava DDWorld.cz postavená na CPU AMD aj na GPU AMD? Veď ešte stále naviac výkonu v súčasnosti v hernej oblasti poskytuje kombinácia Intel + Nvidia. Redakcia sa tak vystavuje riziku, že natrafí na hru, ktorá z nejakého dôvodu nebude "AMD friendly" a my sa tak nedozvieme aký skutnočný potenciál tá hra má.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-04 23:35:05
avatar
Budme naopak radi! Na kombinaci intel - nvidie testuje prakticky kazdy web a myslim, ze neni problem si to pripadne dohledat.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-05 11:00:45
avatar
není pravda, kombinaci Intel + NVIDIA rozhodně nemusí poskytovat největší porci herního výkonu .... když použiji třeba Intel pentiumG a NVIDIA GT 1030 DDR4 tak kombinace Intel + NVIDIA bude stát za houby .... proti kombinaci AMD+AMD ... například.

Kombinaci Intel + NV má téměř každý web, což mě přijde dost hloupé a neobjektivní a můžeme 90% webů klidně zrušit, protože testují vlastně pořád to samé. a když porovnám naše ajejich výsledky tak se moc nelišíme, takže to zcela odporuje vašemu tvrzení ....

každopádně pokud bychom testovali na Intelu znamenalo by to že když natrefíme na hru která nebude Intel friendly, tak se také nedozvíme o potenciálu ...

Testovaný Ryzen 7 2700X je jeden z nejvýkonnějších CPU pro hry na trhu, v této hře dokonce nejvýkonnější (včetně 8700K), takže vaše poznámka nějak postrádá logiku ... 2700X je nejvýkonnější herní CPU zde.

Jinak vaše zevšeobecňování je úžasné ... hloupé. Kdybychom testovali na AMD FX tak neřeknu, ale RYZEN 7 2700X a tvrdit že Intel má lepší výkon? Nemá v novějších hrách je dokonce často 2700X před 8700K a nebo je to tak vyrovnané a to i s high end grafikou typu VEGA 64/1080Ti, že rozdíl nestojí za řeč.

každopádně možná by si to chtělo aktualizovat přehled. Intel už nemá navrch ani ve hrách, zejména když RYZEN zkombinujete s 3200MHz RAM+ ale je mi jasné, že tu ten FLAME píšete schválně ....

Realita ale je, že 8700K má velmi mírně navrch jen za určitých podmínek proti 2700X, a to v nízkém rozlišení s exterémě výkonnou grafikou (se slabšími kartami není rozdíl žádný) a ve vyšších rozlišeních už má často lehce navrch 2700X navíc pokud otestujete novější hry je tam výsledek pro RYZEN mnohem lepší než pro hry, které vyšly před RYZEN, což je celkem logické .... každopádně v praxi je rozdíl výkonu mezi 2700X/8700K v praxi zanedbatelný v 1080p s běžnými grafikami (vyjma třeba VEGA64/1080Ti) a prakticky neexistující ve vyšších rozlišeních ....
maroxCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-05 10:38:19
avatar
Jo, třeba v Crashovi je to tak vyrovnané mezi 1080 Ti a Vegou 64, že to ani nestojí za řeč (rozdíl jenom něco mezi 30-40 FPS) .
Odkaz

Nebo Vampyr, také opravdu velmi vyrovnaný výsledek .
Odkaz
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-05 11:01:37
avatar
???? .... v našich testech máte obě karty tak o co vám jde?

a fakt že v technologicky zastaralých hrách je technicky zastaralejší 1080ti daleko před DX12 moderní kartou VEGA 64, vás nějak překvapuje? A za mizernou optimalizaci některých her VEGA nemůže ...
VendyPhoenix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-05 11:18:52

Zdar,

DD tento výkřik fakt neřeš. Určité typy lidí nepřesvědčíš, ani kdyby kvůli tomu měli sami umřít. Vždy to bude vina někoho jiného (v tomto případě tvoje, protože on tě zná, ví co si myslíš a na své cesty do ameriky si vyděláváš penězma od firem, kterým děláš pozitivní recenze. On totiž dokonce ví o čem sníš a má dokonalý přehled o pohybu peněz ne tvém účtu). Stačí?

Teď vážně, já bych na tyto výkřiky opravdu nereagoval. Vše začal Kubajsz, který se daného tématu vůbec netýkal a zbytečně si na něj reagoval. Dopadlo to přesně jak se dalo čekat... Ozvou se další výkřiky.
maroxCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-05 11:03:58
avatar
Ještě že jsem tu zastaralou 1080 Ti koupil, za posledních 10 let jsem nezažil tak skvělou kartu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-05 11:09:25
avatar
??? ještě jeden podobný FLAME příspěvek a udílím BAN. Já někde řekl, že 1080Ti je špatná karta? Navíc v testu ji máš, tak co tu plácáš?

fakt nevím jak vám mám vysvětlit, že FLAME se tu prostě na DDWorld.cz pěstovat nebude.
VendyPhoenix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-05 11:16:26

MaroxCZ nikdo tě nenapadá za koupi 1080 Ti, co to zase meleš za kraviny. Já nemám problém veřejně napsat: V této chvíli je nejvýkonější herní grafickou kartou GTX 1080 Ti od NV. Proč zase vykřikuješ nemysly!!! Kdyby hry byly pořádně optimalizované, tak lidé nemusí teď kupovat tolik 1080 Ti nebo Vega 64, stačily by výkonově slabší karty a byli by spokojenější zákazníci, že ušetřili. Stejně tak, jako jsou lidé co chtějí nejvyšší výkon nebo nejmodernější kartu a nehodlají dělat kompromisy. Oba dva přístupy jsou v pořádku, ale ty ne.... ty musíš prudit! Proboha dej si facku před zrcadlem!
EDIT
Omluva: nedal jsem to do vlákna.
casperdeluxe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-10 17:48:57

Zajímaly by mě rozdíly v CPU, kdyby se použila GK 1080Ti.
Zajímavé je, že na konkurenčním webu píšou trošku něco jiného. cituji "Nakonec tu máme malý test procesorů, kde evidentně nejde o počet jader či vláken, které procesor zvládne, ale především o IPC jednotlivých jader a v tom jsou i díky vyšším taktům lepší procesory Intel. Nicméně tento rozdíl mezi procesory se stejně může projevit jen tehdy, kdy použijeme velice výkonnou grafickou kartu s nízkým rozlišením, ale i tak je zajímavý rozdíl mezi nejvýkonnějším Coffee Lake a ostatními procesory v případě nejslabších momentů. "
A teď si vyber, kde je pravda
Puchpotu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-10 18:06:31

Nic si nevybírej a počkej si na finální verzi hry, ovladače pro BF od AMD i NV, dokud není hra hotová, jsou takové testy k ničemu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-10 19:13:00
avatar
pravda je ta, že pokud testujete AMD v DX11 tak je záměrně a schválně brzdíte ... proto jsme testovali NV v DX11 (v DX12 mají ižší výkon) a AMD v DX12 (v DX11 mají o odst nižší výkon)
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!