TEST výkonu a RECENZE: Kingdom Come: Deliverance – jaká je originální velká česká hra?
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Tuesday, 17 July 2018
alt

 

 

 

 

  • TEST výkonu a RECENZE: Kingdom Come: Deliverance

                                                            – jaká je originální velká česká hra?

Největší herní projekt z ČR letos konečně dorazil. Máme pro vás podrobnou recenzi a benchmark. Hra vyšla už v únoru, ale já jsem s jejím finálním hodnocením nějakou dobu počkal. Byl jsem zvědav hned na několik věcí. Jak tvůrci opraví poměrně zásadní počáteční problémy hry, jak přistoupí k připomínkám hráčů, jak se bude vyvíjet podpora a doplňování obsahu a optimalizace a jak se vlastně bude hra hráčům jako celek líbit, tedy zda půjde o úspěch, nebo propadák. Teď v červenci už máme ve všem jasno, takže vám nabízím kompletní recenzi hry po dohrání (80 hodin) a také benchmark v aktuální verzi, která již proti původní získala několik updatů, dokonce i detailnější balíky textur apod. Dnes si tedy s odstupem několika měsíců shrneme, jaká je vlastně celá hra, která je asi největším herním projektem od českých tvůrců od dob první MAFIA., Hra, která je dělaná, co by velký herní AAA projekt s cílem zaujmout hráče po celém světě a dokonce jim představit historii Českých zemí (za což mají WarHorse velké plus).

 

  • Kingdom Come: Deliverance

Co je vlastně Kingdom Come: Deliverance? Jedná se o velké RPG z pohledu první osoby, odehrávající se na území českého státu na začátku 15. století. Klade důraz na realističnost prostředí a období, ve kterém se odehrává, tudíž na rozdíl například od SKYRIMu či Zaklínače, jsou zde herní možnosti pochopitelně omezeny. Takže žádná kouzla, draci apod. I když s českými báji a pověstmi či pověrami přijdete během svého putování také do styku. Každopádně tvůrci slibovali hardcore RPG středověký zážitek a do značné míry se jim slib podařilo splnit. Ačkoliv právě tento cíl byl terčem obav, zda to potřebnou velkou část hráčů vůbec zaujme a bude bavit hrát.

Starší kampaň na Kickstarter, prostřednictvím které tvůrci požádali samotné hráče o podporu a finanční zdroje, však byla rekordně úspěšná a jde s přehledem o jeden z nejúspěšnějších aktuálně dokončených herních projektů, který spolufinancovali samotní hráči. Nakonec se podařilo tímto způsobem vybrat kolem 36 milionů korun. Ač se to zdá jako hodně, podle magazínu FORBES činily celkové náklady na vývoj hry skoro 750 milionů korun. Odpovídá tomu výsledek? Ano i ne.

 

  • Jaká je hra?

Přes prohlašování o unikátnosti hry a hardcore zaměření, je nutné říci, že z valné většiny používá stejné herní mechanismy, které nalézáme u podobných velkých RPG her posledních spoustu let. Zde se tvůrci trochu sami omezili možnostmi absencí fantasy prvků (například SKYRIM). Nicméně snažili se to vynahradit dobovými prvky, ačkoliv ve výsledku fungují velice podobně, jako právě v jiných fantasy RPG titulech. Pokud jsem tedy měl z počátku obavy, zda „realistické“ středověké RPG bude i pro mě jako hráče zábavné, tak po dohrání hry mohu říci, že obavy nebyly na místě.

Přesto však musím říci, že zdaleka ne vše odpovídá slibům, očekáváním, a hlavně možnostem a potenciálu. Celkově hra působí skutečně jako takový první pokus (pochopitelné). Velké hratelné DEMO, které jako by bylo součástí nějakého většího celku. Nahrává tomu i příběh, který sice víceméně nějak smysluplně začíná, ale v podstatě nemá konec. Stejně tak prostředí je na současné poměry docela malé a omezené, byť jeho nevidaně věrně dobově odpovídájící zpracování je velmi povedené.

Samozřejmě tvůrci museli myslet na to, že hra má být v první řadě hra, takže pochopitelně herní mechanismy a prvky fungují podle toho. Nedá se říci, že by WarHorse objevovali Ameriku, v podstatě vzali základní první velkých RPG her jako je zlepšování vlastností postavy učením s tím související možnosti nošení a používání lepší výbavy a schopností atd. Hra má denní, noční režim, spousta NPC, kteří podle něj žijí a jednají a spoustu dalšího. Hra a postavy na vás také reaguje podle vašich skutků. Součástí hry je hlavní příběh, ale také rozvětvené zajímavé vedlejší příběhy a questy, kdy je pravdou, že hra vede o něco méně za ručičku, ale vede za nic přesto stále. Nedá se říci, že by součástí hry byl nějaký prvek, který bychom ještě neviděli. Tvůrci se maximálně snažili o jeho unikátní zpracování a podání.

Součástí hry je tak například velmi zajímavý soubojový systém beroucí do úvahy reálné zacházení s dobovými zbraněmi a také typy brnění apod. Výsledkem je jeden z nejzajímavějších soubojových systémů ve středověké/fantasy hře z prvního pohledu vůbec. Pravdou ale je, že nebude po chuti každému. Ve hře je proto i možnost vycvičit se pořádně v lukostřelbě, což byl můj styl, jak jsem prošel hrou a upřímně, lukostřelba je zde zdaleka nejsilnější a nejrychlejší možností, jak čelit a vyřídit i několik protivníkům najednou. A to je záměrně její realistická účinnost snižována čistě herními rozhodnutími nastavení (například umělou velmi nízkou rychlostí „nabíjení“ a natahování luku).

Hra nabízí také detailně propracovaná a fungující historická místa, spousta věcí ke čtení, jízdu na koni, lov, sběr, alchymii, řešení questů různými způsoby a systém reakcí NPC na vás podle vašich skutků, vzhledu apod. Ač hra nevede vyloženě za ručičku v questech, dá se zvládnout i bez toho, byť proti SKYRIM apod. budou muset u řešení úkolu mnozí používat více hlavu, než jsou zvyklí. Hlavní příběhová linie je překvapivě solidní, dokáže překvapit, ale skýtá i několik zklamání. Nicméně k tomu se dostanu k závěru recenze.

Nyní se podívejme, jak hra šlape na našich počítačích v aktualizované verzi proti vydání a řekněme si něco o technickém zpracování hry samotné.

 

 

  • TEST výkonu procesorů a grafik

                                             a hodnocení technického zpracování hry

Hra používá starší verzi herního engine CRYENGINE 3. Bohužel tvůrci hry nakonec přistoupili k určitým modifikacím engine, což vyloučilo snadnou aktualizaci na novější verze CRYENGINE. Hra například tak využívá jen DirectX11 a chybí základní optimalizace na moderní současný hardware. Výsledkem toho všeho je, že hra sice vypadá dobře, velmi dobře pokud jde o lesy apod. ale zdaleka ne fotorealisticky, a tak dobře, jak by se podle náročnosti dalo předpokládat. Bohužel chybějící optimalizace se tvůrcům nepodařilo dosud vyřešit.

Naopak hra je po posledním update ještě náročnější, zejména u grafik NVIDIA zaznamenáváme propad výkonu. Grafiky NVIDIA také sice vykazují solidní průměrná FPS, ale mají podstatně horší rozptyl a stabilitu FPS než grafiky RADEON, které sice mohou mít podobné průměry, ale mají prostě lepší a hladší průběh FPS a to dost znatelně. Situace se pro grafiky NVIDIA ještě trochu zhoršila po posledním update s lepšími texturami apod. Nicméně ani u grafik RADEON není vše OK. hra sice jede na VEGA grafikách už lépe, než při vydání, ale stále zdaleka podle jejich skutečného výkonu. Vzhledem k naprosté absenci moderních technologií se nedivím. Přesto musím říci, že jsem v průběhu hraní hry přešel z ASUS STRIX GTX 1080 OC na ASUS STRIX RX VEGA 64 OC a hra běhá výrazně lépe, zejména pokud jde o nižší propady FPS.

Hra nabízí dostatek voleb k ovlivnění nastavení detailů, majících zásadní vliv na kvalitu hry. Bohužel jich budete muset využít, i pokud máte to nejlepší, co trh nabízí. Ani s RX VEGA 64 či GTX 1080Ti nelze dosáhnout na hratelné FPS ve vyšších rozlišeních jako je 4K. Ne bez nutnosti snížení detailů o 1-2třídy. Musím říci, že doporučené sestavy podle tvůrců hry neodpovídají nárokům hry.

Minimální nároky (asi na nízké detaily v 720p)

 

  • AMD Phenom II X4 940 nebo Intel Core i5-2500K
  • AMD Radeon HD 7870 nebo GTX 660
  • 8GB RAM
  • 40GB HDD
  • Windows 7 64-bit

Doporučená sestava (asi na 1080p/30FPS při slušných detailech)

 

  • AMD FX-8350 nebo Core i7-3770
  • AMD Radeon RX 580 nebo GTX 1060
  • 8GB RAM
  • Windows 10

Kolega pro vás otestoval hru s aktuálními ovladači a na nejaktuálnější verzi. Bohužel hra stále trpí řadou problémů s optimalizací a výkon zdaleka není tam, kde bychom si jej představovali a kde by měl být s ohledem na možnosti, který současný HW nabízí (DirectX12/VULKAN atd.).

 

  • Test výkonu grafických karet

Kolega pro vás na naší nové sestavě otestoval několik aktuálních modelů grafických karet. V kombinaci s hodně výkonným procesorem AMD RYZEN 7 2700X otočeným na 4,25GHz a 16GB DDR4 na 3200MHz hra nabízí následující:

Nejvýkonnější grafikou je ve všech případech GTX 1080 Ti, což asi nepřekvapí. Radeon RX VEGA 64 se ale už dokázala slušně dotáhnout, byť v 1080p má stále problém se špatnou optimalizací ze strany herního engine. Vzhledem k zastaralému API a verzi herního engine jsme ale zázraky nečekali. VEGA má alespoň lepší průběh FPS a menší propady FPS než GTX 1080/1080Ti a spol. které bohužel po posledních aktualizacích hry ztratily na výkonu (vyšší detaily díky dodatečným balíčkům textur) a zejména výrazně se zhoršil průběh FPS.  Bohužel žádná z grafik neumožňuje skutečně plynulé hraní ve 4K dokonce i ve 2560x1440 jsou ty propady FPS někdy dost nepříjemné. Musel jsem u všech grafik podstatně snížit detaily (na vyšší až střední úroveň proti ultra) abych si ve 4K zahrál alespoň s 50-55FPS.

 

  • Test výkonu procesorů

Hra kupodivu dokáže zatížit až 16 vláken, nicméně blbě. Zatížení je nerovnoměrné. Procesory RYZEN nejsou využity plně, hra je evidentně vyvíjena na Intelu, což nepřekvapí. Přesto se dá říci že 6-8 jader je pro tuto hru znatelným přínosem.

Věřím že problémem je zastaralé DirectX11, na kterém hra běží a modernější verze API jako DX12/VULKAN by výrazně optimalizací a skutečnému využití procesorů napomohla.

 

  • Zhodnocení technického zpracování

Obecně vzato na to, že jde o první hru WarHorse jde o nadpůrměrně vypadající titul. Fantasticky detailní a krásné zpracování středověkých reálií a českých zemí funguje skvěle. Zpracování postav a některých detailů už hapruje. Hlavním problémem je ale zastaralá verze CryEngine zastaralé API a nevyužívání možností a výkonu současných grafik a procesorů. Zkrátka fakt, že hra vyšla bez optimalizací a stále je nedostala, je zoufale viditelný na neodpovídající náročnosti.

Zvuky jsou velmi dobré, i když si přejete, aby tvůrci do hry dali větší variabilitu hlášek, kdy větu „Jindra je tady“ apod. už jsem alergický. Hudba a ozvučení je však parádní a jedno z nejlepších, které se ve hrách obecně nachází! Skvělé! Anglický dabing je také prvotřídní. Zkalmáním je nicméně absence fyzikálního modelu poškození těl, kdy realismus hry tady jednoduše naráží na hardové panenky. můžete sekat a řezat do lidí živých i mrtvých, jak jen je libo, a fyzické následky na ně neexistují. Ovládání je překvapivě dobré a intuitivní. Během hraní jsem sice našel spoustu bugů, ale žádný vyloženě nerozbil hru a neshazoval ji. Každopádně je nutné hodnotit tohle dílo, jako celek.

Pojďme na to …

 

 

  • Co se povedlo a nepovedlo ....

Uběhlo tedy 5 měsíců od vydání hry, během kterých tvůrci vydaly několik updatů pro hru opravující opakující se chyby a bugy a upravující některé vlastnosti hry. Jeden update se také soustředil na grafické vylepšení hry, bohužel ani jeden update zatím nevyřešil totální absenci optimalizace hry a její přehnané nároky na moderní hardware, který pořádně neumí využít.

U hry jsem nakonec zůstal 80 hodin, a dohrál jsem ji celou i s většinou vedlejších úkolů. Takže těžko mohu hru prohlásit za nezajímavý propadák ;). Není to propadák a mnoho dalších se mnou jistě bude souhlasit. Komerčně je také solidně úspěšná. Její vývoj stál sice nějakých 800 milionů korun, ale k zaplacení prý stačilo prodat půl milionu, a nakonec prodeje už znatelně překročili 1 milion. Na první hru stále poměrně malého studia, hru pro poměrně omezenou a náročnou skupinu hráčů, je to více než slušné.

Musím ale říci, že mohlo být i lépe. Tvůrci se svými rozhodnutími ohledně některých herních mechanismů připravili o část hráčů. Některé mechanismy a systémy v základu jsou nastaveny schválně tak, aby jako dělaly hru těžší, protože bez nich by hra byla strašně jednoduchá. Nicméně věci jako nutnost odpočinku, značně omezené zdroje, způsob jak funguje systém ukládání, absence zaměřovače u luku (přitom u meče jej máte), prostě tyhle věci nedělají hru těžší, jako spíše více frustrující a otravují hráče. Naštěstí hra podporuje módy a tak hned se objevily módy, které výrazně pomáhají hru si užít. Takže celou hru jsem prošel s módem, umožňující ukládání kdykoliv (bez Sejvovice) vážně nemám čas a chuť hrát opakovaně velké pasáže hry kvůli tomu že nesmím ukládat.

Kingdom Come: Deliverance na mě ale přesto působí jako produkt, který vyšel dříve, než měl. Důvodem byly nejspíše docházející finance na vývoj. Každopádně hra by si zasloužila ještě půl roku až rok intenzivního vývoje zejména po stránce optimalizací. Co se týká obsahu, hra působí dojmem takové větší DEMO verze. Pravda, SKYRIM, Witcher 3 nebo Fallout 4 apod nás strašně rozmazlují svou rozsáhlostí (hlavně proto, že jde o několikáté pokračování, takže vývojáři jsou zkušení), takže menší mapa je trochu problém, zejména s ohledem na nepříliš obsáhlý hlavní příběh bez zakončení. Hra řekněme obsahuje v podstatě vše, na co jsme z RPG her zvyklí, jen je toho prostě o třetinu až pětinu méně. Neumím si představit, že by hra vyšla, jak bylo původně zamýšleno, tedy rozdělena na tři díly. To by byl průšvih.

Kingdom Come: Deliverance sice sliboval hardcore zážitek středověkého RPG, ale řekl bych že když osekáte SKYRIM o fantasy prvky, že vám zbude vlastně právě tahle hra. Některé prvky fungují téměř identicky, včetně absence rozumné AI, znovuobjevování se nepřátel ve „vyčištěných“ oblastech, fungování herních prvků jako NPC či navazování vztahů. U řady věcí ale vyčnívá to, jak si tvůrci ulehčili práci, aby hra už mohla vyjít. Takže chování světa vůči vám je sice o něco lepší než ve SKYRIM, ale i tak má logické trhliny, například vás NPC zdraví jako starého známého i tam, kam jste poprvé přijeli apod. Fungování vyjednávání je občas k smíchu, rozmanitost výbavy vzhledem ke statistikám je značně omezená, chybí například brnění na koně (vyjma jednoho dílu ukrytého na jednom místě mapy, kam se mimochodem dostáváte způsobem, který se za realistický rozhodně označit nedá), chybí kuše, romance s Terezou je zajímavá, jenže poté už chybí co dál a její chování vůči vám nedává smysl, chybí řada věcí. Prostě když se zaměříte na jednotlivé prvky a detaile, zjistíte jak moc je tam nedodělaného, otevřeného či chybějícího.

Největším zklamáním je pro mě to, kdy jsem se těšil na ty slibované velké bitvy, které jsou součástí hlavního příběhu. Takže jsem věnoval maximum časů a úsilí k sehnání nejlepší výbavy, než jsem se do dokončení příběhu pustil. Problém je, že jako maximálně vytrénovaný lukostřelec, je pro mě otázkou zabití i nejtěžšího soupeře 1-2 maximálně 3 střely, přičemž se tvůrci snažili uměle ztížit lukostřelbu absencí zaměřovacího kříže a nerealisticky zoufale pomalým přebíjením a natahováním luku (v reálu i jako netrénovaný střelec to zvládám minimálně 2x rychleji). Když vám ale řeknu, že jsem byl schopen sám vystřílet celý tábor po zuby ozbrojených nepřátel o síle 30 vojáků, tak vážně nevím, co si o hře myslet. Největší zklamání byly ale ty inzerované velké bitvy. Takže jsem si připravil a bitvy začala. Vypadalo to dobře, desítky vojáků zamířili do středu a vy jejich součástí, jenže stačilo pár výstřelů z luku a bylo po bitvě z mé strany. Prostě jsem zabil těch pár vojáků v oblasti, zbytek byl rychle přemožen a byl konec! Právě z toho, jak rychlé jsou ty „velké“ bitvy, jsem velmi zklamaný. Pravdou je, že hra je velmi špatně dimenzována z mnoha hledisek. Ve SKYRIM, FALLOUT nebo Witcher 3 jste sice v pozdějších fázích hry extrémně silní, ale i tak jsou tam stále silní nepřátelé apod. Tady? Kolem 10 hodiny hraní už jsem měl solidní výzbroj a výbavu i naboostovaný skill lukostřelby a už jsem byl k neporažení a hra neměla žádnou výzvu.

Tedy když nepočítám systém ukládání, který nedělal hru těžší, jen delší kvůli opakování pasáží, protože jste si nemohli uložit, když vás náhodou zabili (což se mi ale od 10hodiny hraní nestalo i to i bojích s přesilou).

Takže to pojďme sesumírovat ...

 

  • Závěr

Kingdom Come: Deliverance je dobrá hra, zejména s ohledem na podmínky jejího vzniku. Na poměry malého studia je to skvělá hra, která má prvky velkých AAA RPG, jen je prostě menší ve všech ohledech. Co dělá skvěle je zpracování podoby českých zemí ve středověku (hrady, vesnice, lesy atd.), tady asi nemá konkurenci a dokázala, že jde udělat solidně zábavnou RPG hru bez čar a kouzel :). Nicméně zdráhám se označit hru, která stála 800 milionů korun, jako malý nezávislý herní titul a odpopuštět mu proto spoustu věcí. Ano, velké hry od velkých vydavatelů stojí znatelně více, ale to proto, že současný herní průmysl plýtvá skoro ve všem nepodstatném (platy lidí, co hru nevyvíjí, marketing a stupidní nápady) a na tom zásadním (technologie, skuteční vývojáři) šetří. Někdy i tvůrci módů pro hry dokáží nabídnout lepší výsledek, než nabízí tvůrci hry samotné (Bethesda je toho králem). I pro KCD vznikají solidní módy, upravující přešlapy tvůrců hry a dávající hře podstatně zábavnější hratelnost. Je fajn, že tohle WarHorse umožnili.

Každopádně nemohu se ubránit dojmu, že hra prostě vyšla a stále je nehotová, v mnoha detilech odfláknutá a v řadě věcí v podstatě nenaplňujě asi ani očekávání samotých tvůrců. Současně i vzhledem k aktuálním prodejům je otázkou, zda má smysl se ji nadále snažit doplnit. Tvůrci počítají s dalšími update, nyní vyšlo DLC, v rámci kterého budete stavět a budovat novou osadu a řešit problémy obyvatel. Tento solidní přídavek jmeném "From the Ashes" doplňuje přesně ten typ obsahu hry, který chybí a dává tak smysl celé další oblasti. Tvůrci plánují i další přídavky. Otázkou je, zda to někoho zajímá. Znovu-hratelnost hry je totiž extrémně malá. Jak jsem řekl, hlavní příběh je sice fajn, ale velké bitvy jsou zklamáním z hlediska hratelnosti a prostě velký příběh dokončíte a není co řešit. Žádné překvapení vás znovu nečeká. Proč hrát tedy hru znovu? Že vyjdou dodatečná DLC? Podle je pozdě na doplnění obsahu této hry. Tvůrci by měli místo toho věnovat konečně úsilí technologické optimalizaci. Hra sice vypadá dobře, ale zdaleka ne tak dobře, jak špatně běží a využívá i s moderním hardware. Je to jedna z nejnáročnějších her současnosti, přitom do nejlépe vypadají má hodně daleko.

Zklamáním je také poměrně haprující atmosféra, kdy místo hardcore středověkého zážitku je to procházka a připomíná to pohádku princezna ze mlejna. Vážné scény s mrtvolami působí až směšně, kdy stojíte nad hadrovými panenkami a snažíte se zachovat vážnou tvář. Hned úvod „pobaví“, kdy „oplakáváte svou milou“ přičemž jí tam jen tak necháte ležet a věnujete se údajně rozsekanému příbuzenstvu, ležící na hromadě jako dvě hadrové panenky. Fakt, že seky mečem apod. nemají na fyziku těla žádný vliv, atmosféře a realističnosti hry výrazně škodí. Navíc v pozicích jakých tyto hardové panenky občas při soubojích končí, jsou opravdu neuvěřitelné. Hře by rozhodně prospělo větší surovost a realističnost (doporučuji tvůrcům třeba zkouknout pár historických akčních filmů, Kingdom of Heaven například, jak má vypadat správná středověká bitva). Prostě hra má být ze středověku, ale atmosférou tak moc nepůsobí, kvůli řadě nehotových či úplně absentujcících prvků jak na technickém, tak obsahovém zpracování.

Mnozí také kritizují, že hra nemá češtinu. Tvůrci dokonce slibují dodatečný dabing, ale já to považuji za vyhozené peníze a ztrátu času. Se vší úctou k českým hráčům, česky umíte, učte se cizí jazyky. A objektivně vzato, prodeje hry v ČR stěží zaplatí náklady na dabing, se kterým by to stejně i spousta českých hráčů (mnou počínaje) nehrála. Současné české titulky jsou více než dostatečné a anglický dabing je povedený. Stejně jako ozvučení a hudba ve hře. Škoda to kazit češtinou ;).  

Osobně bych tedy Warhorse doporučil, udělat pro tuhle hru poslední technologické optimalizace, které nutně potřebuje, udělat finální uhlazení a už na ní neztrácet čas. Raději ohlásit pokračování v lepším herním engine s novými systémy Ai, desktrukčního systému, atmosféry atd. a s mnohem větší a bohatší hratelností a obsahem hned od začátku. Kingdom Come: Deliverance ukázalo, že na vytvoření skutečně velkého RPG ze středověku mají a potenciál tam prostě je. Ale ze spousty důvodů by to chtělo začít od začátku na lepší technologii atd. Druhý díl a logické pokračování si tahle hra rozhodně zaslouží a neměl by být problém sehnat na jeho vývoj větší peníze a udělat jej prostě lepší ve všech ohledech, než cpát peníze do řekněme prvního pokusu, vznikajícímu v nouzi a vydaný nehotový pod tlakem.

Kingdom Come: Deliverance představuje soubor velkého potenciálu prezentovaný v celkově rozumně funkční podobě, vypadající jako velká top AAA hra, jen prostě menší. Tvůrci nevymýšleli novinky, prostě jen použili stávající herní mechanismy velkých AAA RPG her do svého světa a parádně zpracovaného realističtějšího podání středověku. Já myslím že hra splnila účel. Ukázala, že podobný titul má své místo, publikum a potenciál, ukázala možnosti a tvůrcům to, jak je udělat. Není to super skvělá hra, ale je dost dobrá na to, aby se dala označit za povedenou a dobrou hru i když s výhradami. Je hlavně příslibem do budoucna, který rozhodně doporučuji si třeba teď v létě pořídit a zahrát.

Pokud jsou u WarHorse chytří a vyvarují si některým pitomostem a hloupým zbytečně je samotné poškozujícím rozhodnutím, a dokáží využít financí a možností, které se před nimi otevírají, můžeme od druhého dílu očekávat hodně. Napadá mě podobnost s CDProjekt, kde první Zaklínač byl na tom podobně jako KCD, druhý byl lepší a třetí je legendou a zatím nedostižnou herní peckou. Doufejme, že WarHorse budou příkladu CDProjektu následovat (začnou tedy s dalším dílem od znovu a lépe). Sám jsem zvědav, jak bude budoucnost téhle herní značky vypadat.

Hodnocení Kingdom Come: Deliverance: 77%

Hru v ČR vydává společnosti COMGAD

 

Dojmy a podklady pro recenzi získány na sestavě:

 

  • AMD RYZEN ThreadRipper 1950X (16jader/32vláken)
  • 32GB DDR4 3200MHz Kingston HyperX (4x 8GB)
  • Gigabyte AORUS X399 Gaming 7 TR4
  • ASUS ROG STRIX Radeon RX VEGA 64 8GB OC
  • Western Digital Black NVMe SSD 512GB
  • ASUS Essence STX II 7.1
  • Windows 10 Prof 64-bit
  • BenQ 32“ BL3200PT (3840x2160 IPS)

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:

 

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
trnkaj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-17 07:55:23

Citace:
Věřím že problémem je zastaralé DirectX11, na kterém hra běží a modernější verze API jako DX12/VULKAN by výrazně optimalizací a skutečnému využití procesorů napomohla.

Jen pro upresneni, vyuziti procesoru s pouzitym grafickym rozhranim skoro vubec nesouvisi, neni problem vyuzit 16 jader treba v DX7.

Jinak hra me bavila, ale je fakt, ze je dost narocna a jelikoz ma rozliseni monitoru 2560x1440 a i kdyz nejaky detaily trochu snizim, tak mam s GTX 1080Ti fps sotva polovinu obnovovaci frekvence, takze cekam na novy grafiky, abych si hru mohl poradne vychutnant + aspon budou vylazene vsechny bug, tak doufam, ze pres zimu se na to budu moct vrhnout
martyst111 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-17 13:24:05

To je dost smutne ze ani na 1080ti hra poradne nejede. To je jak gta 4 clovek ma predimenzovanej pc ale je rad za 40 fps.
trnkaj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-17 15:51:50

ono ten monitor ma 165Hz, takze pulka je cca 80, coz asi vetsine lidi celkem staci, ale na tom rychlym monitoru ten rozdil je proste dost videt a jsem zvyklej skoro vsude mit 100+ a pak ty fps padajici i k 60 uz dost trhaj oci, ale asi jsem rozmazlenej .
Kýbl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-17 08:00:23
avatar
Ahoj,
super recenze. Bohužel většina záporů, které zde zmiňuješ jsou pravdivé. Opravdu však nechápu jak můžeš napsat, že ti přišla hra jednoduchá, když jsi úplně vynechal meč a vydal ses cestou srabíka s lukem? Zkus si to zahrát ještě jednou s mečem a uvidíš. ;) Hra s DLC si dle mého názoru i přes všechny nedostatky zaslouží 9/10, jelikož s DLC je hraní na cca 100hod, což ti dneska málokterý herní singleplayer titul nabídne.
Objektiv [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-17 08:15:31

Dojmy a podklady pro recenzi získány na sestavě:




AMD RYZEN ThreadRipper 1950X (16jader/32vláken)
32GB DDR4 3200MHz Kingston HyperX (4x 8GB)
Gigabyte AORUS X399 Gaming 7 TR4
ASUS ROG STRIX Radeon RX VEGA 64 8GB OC
Western Digital Black NVMe SSD 512GB
ASUS Essence STX II 7.1
Windows 10 Prof 64-bit
BenQ 32“ BL3200PT (3840x2160 IPS)

Tak jak?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-17 10:09:21
avatar
????
Objektiv [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-17 10:46:22

V recenzi máte nápsánu sestavu s ryzenem a pod ní potom tuto sestavu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-17 10:58:39
avatar
Jste tu nový? Tak přece fungujeme normálně, máme více sestav. Testy a benchmarky CPU/GPU děláme na naší redakční hlavní sestavě která je dnes tvořena kolem R7 2700X a je u kolegy, který tyto testy pravidelně dělá. Hry nicméně pochopitelně hraji pro účely vypracování samotné recenze na svém vlastním osobním/pracovním PC a tam mám ThreadRipper (což je taky RYZEN) ...

Fungujeme tak spoustu let, protože kolegové, kteří mě s DDWorld.cz pomáhají každý bydlí jinde, takže sestav přirozeně musíme mít více a každý si dělá to svoje . Benchmarky a testy tak dělá kolega, já se soustředím na recenzi hry .... v čem je přesně problém?
Objektiv [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-17 12:36:04

Aha tak to mě tedy zmátlo.
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Kontrolny dotaz 2018-07-17 16:13:05

DD> este pouzivate eyefinity 3x 4K ? Ma hra Kingdom Come nativnu podporu tak vysokeho rozlisenia alebo sa to v hre neda priamo nastavit ? Je to hratelne v takom rozliseni aspon na low alebo bez sance ?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-17 16:57:24
avatar
no mám 3x 4K monitor ale používám jen 2x 4K protože prostě 3x 4K neutáhne žádná grafická karta dnes na low by to asi přetaktovaná VEGA nebo 1080Ti dali ale to není hraní ...
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-17 17:34:13
avatar
Nevím, přijde mi jakoby DD popisoval jinou hru než hraju. Proti hrám jako skyrim, fallout 4 je KCD svěží vánek u kterého si při hraní nepřipadám jako vůl. Připomíná mi to Fallout 1@2, herně je to perfektní a těch pár chyb se dá bez problémů odpustit.
Narozdíl od skyrim a fallout 4 jsem neměl potřebu stahovat modifikace. Vlastně ano, mám modifikaci aby se obchodníkům rychleji obnovovaly peníze protože pár obchodníků mělo neustále jen jednotky grošů, plus tečka pro střelbu z luku.

Co mě mrzí je práce s operační pamětí, mám 32GB a hře je to u zádele, hraní s hrou na plotnovém disku je prakticky nemožné protože se něco neustále načítá. 20GB balík HD textur je taky relativně zbytečný, nějaký rozdíl jde pozorovat, ale není to zrovna to co by člověk od HD textur čekal.

Když to shrnu, pro mě je to perfektní hra kde úkoly dávají smysl a dá se do ní slušně "zažrat" až člověk ztratí pojem o čase. Proti tomu skyrim i fallout 4 jsem často znechuceně vypínal.
Puchpotu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-17 17:50:39

Bez urážky, ale hrát dnes na plotnovém disku? 500GB Crucial MX500 šel dolů na 2604Kč na heuréce, to už je super nabídka. Jsou tituly na plotnách prakticky nehratelné díky načítání, škoda času.
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-17 18:10:39
avatar
Jo, já vím, ale nic to nemění na tom že hra nepočítá s velkou kapacitou operační paměti. I takové GTA V je s balíkem textur bez potíží hratelné na plotnách, není problém aby zabrala více než 16GB z ram. KCD si udržuje 6-8GB a přitom má k dispozici dalších 22GB ram.

Samozřejmě KCD mám na SSD a budu kupovat i 500GB SSD na další hry.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-17 18:25:27
avatar
Hele, taky mám hry na plotně. A troufnu si tvrdit, že na plotně to má více jak 75% uživatelů. Prostě poměr cena/kapacita často vyhrává.
Pravda, mám to na SSHD 1TB a nemám nějak velkou potřebu měnit. Ale stejně jako Fox_25 bych taky byl rád aby si to hry natahaly do RAM, když jí je nazbyt (taky mám 32GB).

Nicméně nad MX500 500GB uvažuji delší dobu, ty disky se prostě povedly
Icik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-17 19:27:29

S Intel Optane Memory je hraní i z plotnového disku bez problému.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-18 08:45:47

A to máte z marketingové brožury, nebo s tím máte nějaké zkušenosti?

Já že bych se s dovolením vysmál
Icik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-18 18:34:30

Hm, fakt to zní jak z brožury.

Škoda, že mi tu teď ten křáp 1700X s Asus Hero 6 leží ve skříni. Kdybych věděl, že je to taková sračka, tak bych těch 16 tis za to nedával. A Cinebenche fakt nehraju.
Kdyby někdo měl zájem, nechám mu to vše za 7 tis.
c.Data [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-17 17:47:09
avatar
Honzo většinou s tebou souhlasím, ale mapa malá?? Prošel jsi ji celou a pobavil se nad otesánkem, klepnou, Ikarem atd, co je většina vedlejších úkolů?? Některé jsou naprosto super!! Osobně je to první hra, kterou jsem hrál třikrát. Co se enginu týče, tak jasně po tom co to mají celé udělané ve "starém" to předělají do nového a nevydají to vůbec, protože jim dojdou peníze, viz DukeNuke. Na to že team dělal na konci 100 lidí je to veledílo. Velké množství variací jak vyřešit daný úkol. Jinak jo skyrim byl velký, prošel jsem ho celý, ale většina lokací je CTRL-C a CTRL-V.

Za mne je to 95% a to za originalitu, dobře napsané příběhy (Hlavní i vedlejší) a nádherný svět!
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-17 19:33:02
avatar
no je menší než u jincýh her, ale napsal jsem také, že je to pochopitelné, protože tohle je "prvotina".

No právě Zaklínač série dokazuje, jak se to má dělat. Každý z těch dílů používá poměrně zásadně odlišný vizuál apod. a taky to zvládly. Myslím že sorvnání CDProjekt a jejich zaklínače s WarHorse a jejich KCD je zcela na místě ...

Originalita? No až na realističtější prostředí bez fantasy prvků mě ta hra zase moc originálí v ničem nepřijde. Ano úkoly jsou zamotané, ale to v jiných hrách také a třeba v zaklínači měli o moc lepší podání a vliv na svět apod. A variace tam byly také, takže jako na menší hru je to bezva, o tom žádná, ale spousta úkolů mě tady dost nudila, bylo to jen o ježdění sem tam často

a udělal jsem drtivou většinu úkolů které jsou ve hře vůbec k dispozici ...
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-17 21:50:41
avatar
Ještě jsem tam nenarazil na úkol který by mě vysloveně nudil, originální je to právě v tom jak se jim povedlo zpracovat a zapracovat úkoly do hry v rámci středověkých reálií.
Ano, je tam ježdění sem a tam, ale tak nějak to k tomu patří, přistihl jsem se i u toho že minimálně využívám rychlé cestování, ani po 70 odehraných hodinách se mi ta krajina kupodivu neokoukala.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-18 12:11:56
avatar
tak to mě upřímně přijde jako samozřejmé, právě ve struktuře úkolů nevidím žádné problémy ale také nic novátorského ...

rychlé cestování je někdy pomalejší než když jedeš na koni sám, protože při rychlém cestování ubíhá ten herní čas rychleji ...
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-18 15:05:20
avatar
Já nemluvím pouze o struktuře úkolů, myslím si že vzít středověké reálie a postavit na nich zábavnou hru je samo o sobě originální. Zaklínač 3 je perfektní a baví mě, ale KCD má prostě něco víc, něco co mě nutí pokračovat v hraní.

Rychlé cestování má ušetřit reálný čas, ne ten herní. Jede se podle nalinkované cesty a ne podle ideální jako když ovládáš koně sám. Samozřejmě to i tak trvá relativně dlouho, ale ono se není čemu divit když engine počítá rutinu NPC na celé mapě.
biker00x [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-17 18:53:08

Recenze se podle mě soustředí příliš na technickou - HW stránku, optimalizace atd. a ne na hratelnost, která je podle mě prioritou. a hratelnost hodnotím hodně vysoko, za mě je to hra roku.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-17 19:27:59
avatar
hratelnost podobné hry úzce souvisí s technickým zpracováním a optimalizacemi ;)
Objektiv [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-17 20:39:45

Hratelnost jednoznačně nestojí na vizuálu. Je plno her které jsou technologicky neatraktivní a přitom mají výbornou hratelnost. Visuální stránka a technologická není to stejné.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-17 20:46:41

Souhlas, jen v té poslední větě máš vizuální stránku a technologickou, že není totéž. Myslel jsi asi hratelnost vs technologie
Objektiv [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-17 21:46:42

Ne myěleno je to tak, že technologická stránka visuálu může být zasostalá a přitom visuál zapadne do konceptu lépe jak TOP fotorealistická grafika. Příklad jsou třeba hry od Blizzardu. Není to visuálně technologiský top, ale prostě k těm hrám to sedí.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-17 22:54:33

KCD je realistická hra se snahou o co nejvěrnější reálnou grafiku. Takže je to jiný typ hry, než od Blizzardu.
Původně jsem myslel odlišení hratelnosti od vizuálu. Na druhou stranu kolísající fps moc nepřidává hratelnosti, ale pokud hra lidi baví, tak bych také přimhouřil obě oči nad grafikou.

Edit: Nikdy by mě nenapadlo, že mě bude bavit hra s animovanou grafikou a hle série Borderlands mi to předvedla
Objektiv [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-18 20:30:06

Zahrej si Ori and the blind forest a zjistíš že od zaputí uteklo několik hodin
Exorcius [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - lol 2018-07-18 09:37:04
avatar
No většina záporů, které zde zmiňuješ já hodnotím naopak jako plus. Nesnáším hry, kde tě vodí za ručičku. To že není ukazatel myši u střelby je naopak super, protože chvíli trvá, než se to naučíš. Stejně tak u souboje.

A rozhodně doporučuji vypínat ty ukazatele úkolů na mapě. To je věc, co mě na spoustu hrách irituje. Když mě považují autoři za pitomce, co se nedokáže řídit popisem, co mi řeklo NPC.

Hlad a další potřeby jsou naprosto v pořádku a naopak mě v pozdějších fázích mrzelo, že časem ustupují do pozadí s tím, jak člověk levelí a nemá potřeby pak tak velké.

S velikostí mapy se dá souhlasit, ale řekl bych, že je to tak akorát na ´kompletní dohrání všeho okolo 100 hodin, což je u mě ok. Zaklínač mi v poslední fázi už přišel moc zdlouhavý a vedlejší q ve finálních lokací jsem už ani neprocházel všechny.
neverkill [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-18 15:30:02
avatar
nepamatuju si kdy sem naposled vydrzel u nektery hry vic nez 10h, tohle jsem komplet prosel za 75h a byl jsem celou dobu nadseny prave originalitou, za kterou si hra zaslouzi dalsi bodiky navic myslim.

Pro cloveka co pari hry uz 20 let je prave originalita myslim zasadni argument.

Na Sazavu sem jezdil jako malej v klasteru byl tak 10x takze clovek co ma rad ceskou krajinu se muze i dojmout pouhou projizdkou po okoli a pricist si dalsi bodik.
Oldis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-21 15:53:37

Co se realističnosti týče tak bych tomu vytknul to že les vypadá tak jak les vypadá dnes a ne jak vypadal začátkem 15. století.
Velkou devizou ať se to naprvn9 pohled nezdá je právě chování NPC, respektive jejich simulace, což v jiných hrách nebývá, jiných hrách bejvá jednoduchá smyčka, do který může hráč kdykoliv skočit. Zatímco v KCD když je noc tak vás npc pošle do pryč protože spí, a pak si jede podle behaviorálního stromu. To se v jiných hrách neděje.
Oldis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-21 16:17:52

Poslední velký RPG sem hrál ME:A, a proti němu mi přijde rpg systém u KCD propracovanější.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!