TEST: Acer Aspire 5530 – AMD PUMA vs Intel Centrino
Napsal Tomáš tvaroh   
Úterý, 29 červenec 2008

 

 

 

 

 

 

  • TEST: Acer Aspire 5530 - AMD PUMA vs Intel Centrino

   Dnes se poprvé podíváme na novou mobilní platformu AMD PUMA a podíváme se na velice zajímavý a cenově dostupný notebook od společnosti ACER s touto novou zbraní AMD. AMD Puma se představuje ... Než začneme samotným testem notebooku, podívejme se na velmi nadějnou zbraň společnosti AMD proti známé mobilní platformě Intel Centrino, která právě nedávno dostala už své druhé pokračování. Naproti tomu AMD Puma můžeme považovat za první skutečně komplexní mobilní platformu společnosti AMD.

amd-puma-1

  • AMD Puma - šelma s ostrými zuby?

  Nová platforma společnosti AMD se skládá z procesoru, grafiky, čipové sady. Začněme u procesorů. Zde AMD nasazuje opravdu zajímavé modely, které jsou kombinací osvědčených AMD Athlon a nových AMD Phenom. Z obojího si berou to nejlepší. Bohužel se stále AMD musí potýkat s celkem rozšířenou představou, že mobilní AMD jsou topící a žravé procesory. Tato povídačka vznikla v době nasazení prvních procesorů Sempron do mobilní sféry. Ale to už je opravdu mnoho let a tato představa je dnes jednoznačně mylná.

amd-puma-4

  AMD uvedlo hned 4 řady: AMD Turion X2 Ultra Dual-Core Mobile, AMD Turion X2, AMD Athlon X2 a Sempron. Všechny tyto nové modelové řady mají technologii Athlon X2, ale části, jako HT a zejména napájecí systémy s inteligentní správou napájení mají převzaty z nové generace procesorů AMD Phenom. Procesory tak mohou vypínat nezávisle na sobě jádra, i datovou sběrnici. Dokáží běžet s rozdílnými frekvencemi každého jádra. Vylepšen byl řadič pamětí, který je u procesorů AMD integrován přímo v procesoru. Procesory AMD už umí pracovat s rychlostí pamětí až 800Mhz. AMD chce své procesory přesně směřovat na potřeby zákazníků.

amd-puma-5

  Po mobilním procesoru valná většina lidí nepožaduje vysoký výkon a AMD se snaží nabídnout maximum skutečně využitelného výkonu za příznivou cenu. Nicméně AMD také ví, že mobilní trh se dále rozvíjí a to do oblastí běžného domácího použití jako je i hraní her. Proto své řady procesorů přizpůsobilo do celkem tří hlavních kategorií, na které dělí svou platformu.

amd-puma-9

  S tím souvisí grafické karty. AMD po nákupu společnosti ATI získala své vlastní grafická jádra a výsledek této akvizice můžeme vidět právě na AMD PUMA. AMD Puma je nejkomplexnější mobilní platformou současnosti a konkurenční Intel se v tomto ohledu nemůže AMD rovnat, protože mu zatím chybí jedna důležitá část.

  Základem platformy AMD, stejně jako platformy Intel Centrino jsou integrované grafické karty. V případě AMD PUMA je to opravdu silná zbraň. Čipová sada AMD780G. Ta nese grafické jádro ATI Radeon HD3200. To je bezesporu nejsilnější integrované grafické jádro, které v mobilní platformě dnes nalezneme. Žádná integrovaná grafická karta Intel se sním měřit nemůže. Jenže AMD šlo ještě dál. Díky tomu, že produkuje i grafická jádra pro běžné grafické karty, AMD v návrhu počítalo s možným připojením právě neintegrované grafické karty. Tohle Intel mít v současnosti své pomocí nemůže - nevyrábí grafická jádra pro klasické neintegrované grafiky. Pokud se tedy výrobce rozhodne osadit mobilní počítač s AMD PUMA i neintegrovanou grafickou kartou, má v případě řešení AMD tyto možnosti: ATI Radeon HD3400/3600 a 3800. Nicméně v daném počítači vždy bude i integrované grafické jádro HD3200. A tím AMD docílilo velmi zajímavé věci. Když bude mít výkonný herní notebook výkonnou grafickou kartu typu HD3800, tak pokud tato grafická karta nebude zapotřebí, tedy v režimu 2D, tato grafická karta se vypne a práci zastane integrované grafické jádro! Tím se ušetří značné množství energie. Navíc je zde ještě technologie ATI Hybrid CrossFire. Tedy spojení výkonu integrované a neintegrované grafické karty. Bohužel pokud vím, tak toto zatím funguje jen s modely HD3400. Samozřejmě, všechny tyto karty mají podporu nejmodernějšího DirectX 10.1, čímž se žádný konkurent pochlubit nemůže. Samozřejmostí je i podpora technologie AVIVO pro akceleraci videa a vylepšení obrazu přehrávaného videa systémem technologie HDR.

amd-puma-7

   Nezmínil jsem se ještě o jižním můstku. Tím je SB700, tedy už nový jižní můstek. Ten disponuje bohatou výbavou. Stejně jako platforma Intel Centrino i AMD Puma nabízí podporu technologie Vista ready Boost. U AMD tomu říkají HyperFlash.

   To ale není zdaleka vše. AMD Puma disponuje i jednou specialitou. Tím je příprava na přídavnou externí grafickou kartu. A to pomocí 8 linek PCIexpress 2.0. Toto nemůže konkurenční platforma Intel nabídnout. A to ani nová Centrino 2. S připojením externí grafické karty totiž Intel v návrhu nepočítal. O pokus toto upravit se postarala společnost ASUS, ale svůj model externí grafické karty vydala až letos. Nicméně technologicky je velmi omezený a navíc ani výkon se nebude moc s řešením AMD měřit. ASUS totiž k připojení externí karty využívá pouze jedinou linku PCIexpress, což se na výkonu zcela určitě negativně projeví. Platforma AMD Puma je ale na připojení externí grafické karty ATI Radeon plně připravena už z podstaty svého návrhu.

amd-puma-2

 Na rozdíl od společnosti Intel, se AMD rozhodlo nezařadit do své platformy přímo jednotné Wifi řešení. Tento krok je mezi výrobci obecně přivítán s velkým povděkem. Výrobci totiž rádi využívají různá řešení různých výrobců a krok Intelu na platformě Centrino 2 jim v podstatě znemožnil jakékoliv odlišení svých notebooků od konkurence. AMD ale tyto překážky neklade. Navíc dokonce jsou některá hifi řešení lepší, než to, které Intel jednotně vsadil do své nové platformy. Záleží tedy na konkrétním výrobci notebooku, pro které Wifi řešení se rozhodne ...

amd-puma-8

  AMD svou novou platformu cílí na tři zájmové skupiny notebooků. Běžné použití, business třída a herní třída. Největší novinkou je soustředění i na profesionální sféru notebooků, což přivítali mnozí výrobci. Na platformě AMD se objeví mobilní počítače o velikostech od 13 do 17". Tedy od těch tenkých ultra mobilních až po DTR.

   A dost už o teorii. Podívejme se na praxi. Do testu jsme schválně zvolili jeden z modelů, který staví čistě na AMD Puma technologii a to na samotném jejím základu. Pojďme si ho přestavit.           

 

 

 

 

 

 

  • ACER ASPIRE 5530 - 602g16Mi

   Tentokrát vám přinášíme notebook z dílny výrobce, kterého není potřeba dlouze představovat a s jehož výrobku už jsme se setkali mnohokrát. Společnost Acer nám na testy zapůjčila nový model z řady ASPIRE s modelovým označením 5530. Notebook patři do skupiny levnějších notebooku co je na něm ale zajímavé je že základ tvoří nové komponenty od firmy amd známe pod označením pod vývojovým označením PUMA. Jak již jsme psal do rukou se nám dostal levnější zástupce této platformy, takže nevyužije zdaleka celé možnosti. Notebook totiž lze pořídit za cenu do 15 000 kč vč. DPH.

acer-aspire-5530-1

    Zaklad tohoto notebooku tvoří chipset 780G s integrovanou grafickou kartou ATI RADEON  HD3200. Tuto grafická karta je momentálně nejvýkonnější integrované jádro jakým lze notebook vybavit a snadno si poradí na slušné úrovni i z nedávno vydanými  herními tituly.  Chipset je doplněn procesorem AMD Athlon x2  který je sice patří do rodiny tich pomalejších a levnějších procesorů ale i přesto nabízí vice než dostatečné množství výkonu pro běžnou činnost a brzdit vás nebude.  Notebook je také vybaven celkem 2GB operační paměti RAM typu DDR2 na frekvenci 667MHz.Celkové kapacity je dosaženo užitím dvou 1GB modulů.

parametry

   Jak již jsem psal, jelikož se jedná o levnější kousek, není tento model vybaven konektorem, který umožňuje připojit externí grafickou kartu. Tento konektor není povinný na všech nových noteboocích se základem AMD PUMA (zvláště na těch levnějších) ho tudíž nemusíte nalézt. Tento konektor slouží k připojení speciálních boxů obsahujících výkonnou grafickou kartu, která je založena na deskotopových grafických jádrech.  Brzy by se měli v takovémto provedení objevit grafické boxi obsahující ATI Radeon HD 3870 který přinese notebooku nevídaný grafický výkon na který se současné mobilní grafická jádra koukají poradně s povzdálí a umožní tak uživatelům notebooků vychutnat si i nejnovější hry ve velice slušných detailech.

 Pojďme se podívat na testovaný notebook.

 

 

 

 

 

  • Acer Aspire 5530 -  představení

   Notebook je vyveden v novém vzhledu ACER Gemstone-M  tento vzhled vychází z nám již dobře známého vzhledu. Notebooky v designu Gemston jsme již dříve nejednou testovaly. Tato varianta upouští od vnitřní bílé barvy a řekl bych, že tmavá barva po otevření víka na mě působí velice dobře.

acer-aspire-5530-5

    Zpracovaní aceru je na velice dobré úrovni od dob folio šasí které lze skoro označit za papírové, udělal acer pořádný kus práce. Současné notebooky acer mají velice dobré zpracovaní i použité materiály mi přijdou více než dostatečně pevné pro běžné použití. Plasty neskřípou pružení je minimální a po uchopení do ruky působí notebook velice bytelným dojmem. Výtku mám jen k lesklému víku sice vypadá velice pěkně ale jako obvykle každý dotek , nečistota , prach  které jakoby povrch až přitahoval vás praští do očí při prvním pohledu. Zajímavostí je použití zámků víka na klasický způsob posuvného táhla. Jen táhlo je umístěno na těle notebooku a ne ve víku. Celkově se jedná v této cenové kategorii o jeden z nejatraktivněji působících a kvalitně zpracovaných notebooků.

acer-aspire-5530-4

Ovládání a zabezpečení

    Notebook je vybaven velice příjemnou klávesnicí s vnořenou numerickou částí přístupnou přes klávesu FN. Klávesnice je velice kvalitní a práce na ní příjemná. Po stranách klávesnice jak zleva tak zprava lze nalézt multimediální tlačítka. Tlačítko pro zapnutí a vypnutí Wi-fi a Bluetoothu je po levé straně klávesnice. Touchpad je klasický se dvěma tlačítky a rollovaním po straně. Po stránce zabezpečení toho notebook moc nenabídne. Snad až na obvyklý zámek kensington a možnosti nastavení přístupového hesla v biosu.

acer-aspire-5530-9

Porty a výbava

   Většinu portů a konektorů lze nalézt na bocích notebooku. V zadní části se nachází jen konektor pro napájecí zdroj a výdech chlazení. Vpředu potom jen čtečka paměťových karet. Na pravé straně potom konektor pro klasický zastaralý modem, optická mechanika a dvojice USB portů. Na zbývající levé straně se potom nachází zámek kensington, dokovací konektor, ethernet konektor, VGA a HDMI výstup, dvojice USB portů, express card slot a 3x audio vstup/výstup doplněné digitálním otočným kolečkem pro řízení hlasitosti.

acer-aspire-5530-7 

K multimediální výbavě lze uvést 0,3MPx web cameru, integrovaný mikrofon. NoteBook se také pyšní integrovaným subwooferem ve spod notebooku a audio výstupem 5.1 a označením DOLBY HOME THEATER. Celkově za danou cenu opravdu nemáme notebooku co vytknout, i rozmístění výstupů je inteligentní a proti minulosti se u ACERu opravdu hodně změnilo (k lepšímu).  

acer-aspire-5530-8

Display

   Notebook má zabudovaní TFT LCD panel o rozměru 15,4" s rozlišením WXGA 1280x800 s lesklou úpravou povrchu CrystalBrite a výrobcem udávanou odezvou 8ms. Display měl dobré podání obrazu, jasu i barev. Rozlišení je úměrné ceně. Celkově ale v žádném ohledu nezklame. Ostrý obraz slušné pozorovací úhly.

acer-aspire-5530-2

Rozměry 364,6 (š) x 272,3 (d) x 30,8/43,7 (h) mm a váha necelé 3kg jsou naprosto běžnými parametry v této kategorii. Celkově se nám zpracování notebooku za cenu necelých 15 000 korun vč DPH opravdu líbilo a těžko bychom za ty peníze mohli požadovat více. Nový tmavý návrh Aspire GemStone M je opravdu propracovaný a povedený. Jen to lesklé víko, to lesklé víko. O sice efektním a ale nepříliš praktickém prosvětlení loga Acer se už moc rozepisovat nebudeme. Celkově ale slušné zpracování za ty peníze. Podívejme se, jak ta Puma vrčí a frčí...

 

 

 

 

 

  • Testy výkon

  Začněme samozřejmě přehlídkou parametrů:

cpugpu

  A nyní k samotným testům. Na ty jsme byli docela zvědaví. Samozřejmě ale musíme mít na paměti, že tohle je jeden z nejlevnějších modelů. Disponuje levným procesorem ADM AThlon X2 mobile, není to tedy ani vlastně pravý mobilní Turion X2. Přesto jeho výkon je velmi solidní a v dané cenové kategorii má co nabídnout a výkonu pro běžného uživatele má vrchovatě.

pcmark

  Notebook má velmi solidní výkon na pamětech. Vysoká propustnost zůstala, ovšem latence se proti starším Athlonům zhoršila. Na celkový výkon to ale nemělo příliš vliv.

latence

everest

  Nadprůměrně výkonný se tento model ukázal i v práci se svým pevným diskem.

hdd

   Velkou otázkou byla integrovaná grafická karta HD3200. Ta se ukázala ve vynikajícím světle a žádná konkurenční integrovaná karta se k ní výkonem ani nepřibližuje. Podívejte se, kde jsou výkonově srovnatelné modely s Intel GMA X3100. O tom, že multimediálně hlavně po stránce ovladačů je ATI Radeon HD3200 výrazně lépe fungující kartou se ani nemusíme dlouze rozvádět.

3dmark

Pojďme si tedy udělat takové celkové shrnutí ...

 

 

 

 

  • Acer Aspire 5530 -  AMD Puma shrnutí

   Než začneme mluvit celkově, podívejme se ještě na pár dílčích zjištění:     

Chlazení

   Notebook notebook má dobře zpracované chlazení. Nasávaní vzduchu je na spodu NB teploty viz obrázky. Teplotně se notebook nijak zvlášť nehřeje, provoz je tichý, jen ventilátor je občas zřetelněji slyšet. V dané cenové kategorii ale opět nic neobvyklého.

teploty

Baterie

  Notebook je dodáván v našem případě se 6článkovou baterií s kapacitou 47Wh  s tou výrobce udává výdrž 2,5 hodiny a náš test to potvrdil. Ale POZOR! Na většině e-shopů je udávaná doba 3,5hodiny, jenže ta platí v případě osazení 8člankouvou baterií, která není součástí standardního balení a musí se koupit zvlášť. Výdrž standardní baterie není v dané cenové kategorii žádným překvapením - výdrž 8 článkové baterie už zní ale lépe.

baterie

Záruka a servis

2 roky je běžná záruka na produkt. Pro firmy 1 rok + 1 rok rozšířená záruka Acer Advantage (bez nutnosti registrace). Lze dokoupit rozšíření záruky na 3 roky i s pojištěním náhodného poškození. Servisní centrum Aceru (dnes už přímo řízené společností ACER) pro střední Evropu se nachází v Brně.

acer-aspire-5530-1

  • Závěr a hodnocení

    Tento notebook je za danou cenu opravdu povedeným modelem s vyváženými vlastnostmi. Ocení lidé, kteří potřebují kvalitní pracovní nástroj a rádi se zabaví i nějakým filmem či hrou. Pro běžného uživatele nabízí notebook dostatek výkonu a tak je zajímavou volbou v dané kategorii. Nabízí vzhledově atraktivní i kvalitní zpracování, bohatou výbavu, slušný LCD a může se v daném segmentu chlubit jednoznačně výkonově nejsilnější integrovanou grafickou kartou, se kterou si můžete troufnout na leckterou hru, či multimediální aplikaci. Aktuální cena je necelých 15 000 korun s DPH s Windows Vista Home Premium.   

hodnoceni

Za zapůjčení děkujeme společnosti ACER

acer

   A samotná AMD PUMA? Jako první seznámení to není špatný. Revoluce na poli notebooků to sice není, ale slušná evoluce co se týká funkčnosti ano. Nabízí skutečně vyvážené a využitelné vlastnosti, což jsme čekali. Hlavní zbraní této platformy jsou grafické karty. Procesory jsou trochu slabší než procesory konkurence, na druhou stranu jedná se jen o řádově několik procent výkonu a za slabé je jednoznačně označit nelze - naopak. Co se týká spotřeby, nemají si mobilní procesory Intel ani AMD co vyčítat. AMD má navíc při podobné spotřebě už integrovaný řadič paměti přímo v procesoru a čipset tedy není tak energeticky náročný. V našem testu se tedy rozhodně neukázalo, že by AMD byly v mobilních počítačích žravé a topivé procesory. A to jsme testovali jeden z nejlevnějších modelů. Co teprve ty technologicky nejpokročilejší modely? Ale to až v jiné recenzi. Každopádně ta Puma je rozhodně pěkná šelmička ...

AUTOR: TomTva
Jsem to ja. Dělám to pro zábavu a možnost něco ostatním sdělit a něco nového se dozvědět.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Hellraiser [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Chyba 2008-07-29 08:13:53

Dobrý den, článek jsem nijak extra zatím nečetl, jen jsem hned našel asi chybičku. Na druhé stránce máte chybičku v tabulce u pamětí, kde uvádíte Operační paměť 2GB a v závorce máte (2+1) což nechápu. Popřípadě děkuji za vysvětlení Přeji pěkný den
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-29 10:11:31
avatar
ano to bude asi chybka 2GB je správně
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-29 08:04:28
avatar
"Velkou otázkou byla integrovaná grafická karta HD3200. Ta se ukázala ve vynikajícím světle a žádná konkurenční integrovaná karta se k ní výkonem ani nepřibližuje."

To je trochu nesmysl, když v tabulce jsou notesy s 8600M a 2400M které jsou podstatně výkonnější ne? ))) 8600M GT víc než dvojnásobně

"AMD Puma je nejkomplexnější mobilní platformou současnosti a konkurenční Intel se v tomto ohledu nemůže AMD rovnat, protože mu zatím chybí jedna důležitá část."

Mimochodem, která část chybí Centrinu proti Pumě? Intel nevyrábí vlastní procesory, čipsety nebo grafické karty?
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-29 09:23:08
avatar
Tím myslel grafické karty integrované v chipsetu. No a Intelu zrovna chybí, výkonná v chipsetu Integrovaná GK. X3100 je jenom špatný vtip.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-29 10:12:26
avatar
Seš vážně tak hloupej nebo to děláš? NHa to jak dlouho sem chodíš bys měl vědět ....

Každý, kdo jen trochu ví něco o počítačích tak ví, co je to integrovaná grfická karta .... pro tebe tedy vysvětlím. Integrovaná grafická karta je součástí čipové sada-základní deksy. Diskrétní grafická karta, nebo li klasická grafická karta je pak samosttaná přídavná karta ....

ATI Radeon HD3200 jr integrovaná grafická karta! 8600M/2400M/8600M GT jsou přídavné grafické karty! Když chceš porovnávat integrované grafické karty srovnávej HD3200 s Intel X3100. Pokud bys chtěl srovnávat s 8400M/8600M GT, tak by ta musela být grafika HD 3400/3600/38000 ....

a druhá část, co chybí Intelu proti Puma? přece právě vlastní diskrétní grafické karty!
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-29 12:30:55
avatar
A ještě dlouho chybět budou.

Ale nějak nevidim důvod proč tohle kupovat, když budu chtít grafickej výkon, koupim si něco s lepší grafikou.. a když chci ten zbytek, tak tohle zase nepotřebuju..

Btw. autor by moh svoje nadšení pro AMD mírnit, souhlasim, že v tomhle ohledu je to dobré, ale zas tak dokonalé bych to neviděl.. ten procík je vyloženě chudák..

Docela rád bych viděl SB700 a tyhle typy kříženejch procíků na desktopech.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-29 14:45:41
avatar
proč je ten procák chudáček??? tenhle notebook nabízí přesně to, co je potřeba a přesně v tom mnozžství jak je potřeba ... silnější procesor opravdu není potřeba a i vše osttaní má v rovnováze v dané cenové hladině je to lepší volba než starší Centrina - uvidíme co nová centrina ale za 15 000 korun je tenhle notebook vynikajícím výkoným pracovním nástrojem pro 90% uživatelů. O slabém procesoru nemůže být ani řeč ...
Solitary [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-29 18:23:44
avatar
Ja prave vidim v HD3200 velky duvod proc koupit notebook na platforme Puma. Ze stejneho duvodu, proc se kupuji normalne integrovane grafiky... bud nemas penize, nebo nepotrebujes tak velky graficky vykon (nehrajes tak casto) a nebo chces mit velkou vydrz na baterii (dedikovane grafiky totiz dost zerou vis?) (nebo klidne vsechno najednou)... to ze HD3200 je nejvykonnejsi integrovane reseni je pak jen vyhoda pro zakaznika. Ja si taky koupil notes jeste s GMA950, nemam to na hry, ale presto na nem hry hraju.
Jinak taky nechapu proc oznacujes ten procesor za chudacka. Chces snad hodiny a hodiny denne renderovat slozite 3D sceny na notebooku? pak sis koupil uplne spatny pristroj(a ani Intel Centrino 2 by te nezachranilo). Na to, na co bude tento notebook/CPU slouzit je velmi dostatecny. Nevim proc se kazdy tak pidi za vykonem u notebooku, kdyz ho ani nevyuzije.

Btw: Kdyz tu chcete srovnavat HD3200 s konkurencnim Intelovskym resenim, tak to srovnavejte s X4500HD a ne s X3100. Protoze X3100 byla jeste konkurence pro X1250. X4500HD je ale konkurenci pro HD3200. Sice tohle srovnani prohraje, ale i tak... trosku soudnosti
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-29 13:29:05
avatar
Už zase začínáš s těmi osobními výpady? Nejsem tak hloupej, jen občas některé tvoje konstrukce logicky nechápu

Integrovaná grafická karta je grafická karta, která je součástí základní desky, na rozdíl o dedikované neboli přídavné grafické karty, které je přídavná proto, protože se zasouvá do slotu a dá se tudíž přidat nebo ubrat.

Mám tě teda chápat tak, že rozdíl je podle tebe v tom, že zatímco HD3200 je napájená na desce fyzicky, tak 8600M GT je v těch notebookách zasunutá do PCI-E slotů? Pokud je to tak, tak se omlouvám, ale notebook s diskrétní grafickou kartou (zasunutou do PCI-E) jsem vážně ještě v životě neviděl a pak nechápu co tady AMD řeší s PUMOU

Do dneška jsem si myslel že 8600M GT je v těch notesech taky napájená na desce Jak je prosímtě integrovaná grafická karta 8600M GT přídavná? Mikropájkou? Nechápu proč jí nesrovnávat s HD2400 nebo HD3200

Jestli ten rozdíl vidíš v tom, že ten čip u 8600M GT je napájený o centimetr vedle než HD3200, resp. je to na desce JINÝM ZPŮSOBEM integrován, tak to laskavě nemotej s integrovanou vs. dedikovanou resp. diskrétní grafickou kartou (neboli přídavnou kartou).

PUMA nemá žádné vlastní diskrétní grafické karty Má integrovanou grafickou kartu a externí grafickou kartu, ale externí grafická karta (btw. to vlastně už ani není "karta", ale "krabička" není diskrétní ale externí

P.S. integrovaná grafická karta vlastně ve skutečnosti vůbec není žádná "karta"
Pajoncek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re 2008-07-29 13:30:52

DD ma pravdu. Si HLUPAK.

HD3200 a X3100 su grafiky integrovane v chipsete!!

8600/3650 su diskretne grafiky pripojene k doske cez nejake rozhranie.
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-29 13:47:47
avatar
Takže 8600M GT není integrována na základní desce ale je k ní připojená? A přes jaké rozhraní je připojena k základní desce?

Jak 8600M GT tak HD3200 tak X3100 jsou integrované, rozdíl je v tom, že 8600M GT je integrována na desce jako samostatný čip a X3100 a HD3200 jsou ještě více zaintegrovány do čipu čipsetu.

Ale to neznamená, že je nelze srovnávat A už vůbec ne, že 8600M je diskrétní grafická karta Není to karta, jen další čip napájený napevno na desce

Pro mne z hlediska uživatele je fuk jak je grafika v notebooku integrovaná, hlavně že tam je integrovaná )))
Ttxman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-29 15:26:58

Jednoduchy vysvetleni:
Na desce sou asi tak 2 cipy.. takovy celkem velky cverce Ty tam sou vzdycky.

Integrovana graficka karte znamena, ze je primo v jednom z tehlech cipu.

Ostatni (pridavny) graficky karty jsou bud k desce pripajeny jako dalsi cip. (Pribyde dalsi cip = na desce je o 1 misto vic co hreje) a nebo je je pripojena do nejakyho slotu (vetsinou MXM Odkaz)

A ted jeste PUMA pridava moznost pripojit grafiku k notebooku z venku kabelem, coz na zadny jiny platforme nejde...

(i kdyz jsou USB pripojitelnygrafiky a monitory, nebo od Asusu karty do do Expresscard slotu tak temhle resenim chybi datova propustnost na narocnejsi veci)
Solitary [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-29 18:26:03
avatar
Ty vazne blbec jsi to ze obcas nektery vyrobce integruje i jadro "dedikovane" grafiky na zakladni desku z ni nedela integrovanou, porad je to resene jako pridavna karta, byt je na PCB zakladni desky (porad komunikuje s CPU jako grafika, ktera neni na zakladni desce primo, ale na vlastnim PCB)! A ano, nekteri vyrobci delaji i do notebook DEDIKOVANE grafiky jako DEDIKOVANE... jsou pripojene pres rozhrani PCI-Express (ale samozrejme ne takove jako znas z desktopovych desek, to je pouze rozhrani, to co ty myslis je asi jen slot) ale muze byt ve forme MXM, viz Ttxman nebo tam muze byt klidne i pres nejake jiny slot, to je zkratka na vyrobci jak si s timhle poradi. Pokud ho totiz da samostatne, tak v pripade poruchy grafiky muze vymenit jen grafiku... videl jsem starsi Acery s X700, a stejny model mel i X800. Grafika byla ma notebook pripojeny pres takovy dlouhy pin konektor. Nez tu zacnes hazet rozumy a slovickarit o blbostech, tak si nejdriv neco zjisti to tu rovnou na sebe muzem hazet hovna, kdyz chces ignorovat rozdil mezi integrovanou grafikou a dedikovanou.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-29 14:37:53
avatar
Sory jsi ale vážně hloupej - to není výpad ale konstatování evidentní skutečnosti ... jasně mluvím o integrovaných grafických kartách a to jsou karty, které jsou součástí návrhu čipové sady tedy AMD780G a Intel 945G/965GM - pokud neznáš rozdíl mezi integrovnou a diskrétní grafickou kartou a přídavnou grafickou kartou tak to opravdu nemá slov ...

grafické karty typu Nvidia 8600M už jsou řešení, která jsou daleko dražší a nejedná se o integrované grafické karty! Jejich konkurencí jsou grafické karty typu HD3600/3400 třeba. Jak vypadá diskrétní grafická karta do notebooku? Takhle: http://www.techpowerup.com/img/08-01-07/ARG3650board_ang_E_rgb_HighRes.jpg

přídavná grafická karta je pak úpně něco jiného - to je právě to řešení ATI XFG nebo ASUS má také podobné řešení ...

Každopádně tohle jsou elementární věci, už třeba jenom rozdíl ceny napoví že tahle grafická řešení nelze srovnávat ....
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-29 16:55:11
avatar
Hm, uživatele za osobní útoky mažeš a sám se jich nevyvaruješ Ach jo, trochu to tady začíná upadat

Integrovaná grafická karta byla vždycky taková karta, která byla součástí základní desky. Že je někdy ještě víc integrovaná a součástí čipu čipové sady, to je věc druhá. Co já vím, tak nejstarší grafické karty na základních deskách, byť od intelu, byly samostatný čip a nebyly integrované v jiném obvodu čipsetu.

Ale proč se hádat o terminologii, stačí to prostě jen přesně vysvětlit.

Mně je fuk, jestli je grafika integrovaná v čipu vpravo nebo vlevo. Prostě je v notebooku, a funguje. Zajímá mne užitná hodnota a cena.

Srovnávat X3200 a 8600M GT samo lze a v grafu který jsi do článku převzal to je uděláno. Btw. notebook s 8600M stojí přibližně stejně jako ten samý s radeonem X3200.

Pak bys musel demagogicky tvrdit, že nelze srovnávat Core 2 s Phenomem, protože Core 2 nemá integrovaný paměťový řadič nebo CF se SLI, protože CF nepoužívá SLI můstek.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-29 17:26:56
avatar
Sorry ale je rozdíl mezi osobní úroky a konstatováním na základě důkazů které si poskytl, že jsi hloupý když tu plácáš takové nesmysly!

Že tobě je jedno zda je grafika integrovaná nalevo nebo napravo je všem ostatním u pr ... nic to totiž nemění na tom, že jako integrovaná grafická karta je součástí návrhu čipové sady a tudíž 8600M není bráno jako integrovaná grafická karta a tudíž mluvíme-li o integrované grafické kartě mluvíme v našm případě o ATI HD3200 vs Intel X3100. Kdybychom hovořilo o diskértní grafické kartě, tak to je ta HD3400/3600/3800 nebo NVIDIA 8400/8600/8800/9400/9600 atd. je to takto dané, všichni výrobci to takhle berou, a to že to nějaký Benny nebere na celé věci nic nemění ...

přirovnávat to ke srovnání Core 2 a Phenom, no dovol. Tímto nám chceš tu svou hloupost dát najevo ještě více? Mám to tak brát? Nikdo rozumný tohle přece říci nemůže a nevkládej mi do ústo co jsem nikdy neřekl! Já srovnával Integrované grafické karty tedy HD3200 a Intel X3100 a žádný NVIDIA 8600M! To není integrovaná rgafická akrta ale diskrétní mobilní grafická karta ...

Sorry ale tímto jsi nás všechny uvedl v jasný obraz jak máme tvé diskusní přípěvky brát. S úsměvem a s citem a trpělivostí je přecházet, občas ti něco vysvětlit a vyvést tě z demagogického omylu ...
Braincreator [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-29 19:14:40

Milý Bennie, ono to fakt neni jedno, zda je nějakej čip připájenej vlevo nebo vpravo. Jedno je jen a jen kolečko u trakaře.
Pokud jde o koncového uživatele, tak máš sice pravdu, že pro mnohé to může být jaksi stejné (zda je grafika v čipové sadě nebo je "připájená" ve zvlášť čipu na desce), znám i mnohé lidi, kteří se náramě divili (i v dnešní době a nejsou zas nijak staří), že s desktopového počítače jde vyjmout grafika či paměti a nahradit jinými. Prostě žili v domnění, že to tam je prostě napájený napevno. Budiž, vše jim bylo vysvětleno, každý nemůže rozumnět všemu. Ale pokud chceš přispívat do diskuze, která má přeci jen trochu odbornější úroveň (čili většina z nás tu o počítači ví více věcí, než například traktorista Novák z Kotěhůlek), tak si nejdřív někde nastuduj základní terminologie a vůbec si najdi informace o tim, jak to v těch počítačích vlastně funguje.
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-30 00:11:52
avatar
Mno tak myslim ze kdybychom zasli do detailu, tak jen malokdo na tomto webu by vedel jak to v tech pocitacich funguje Aneb vetsina ceskych uzivatelu internetu se povazuje za odborniky (viz anketa na novinkach, kterou se mi ted nechce hledat)

Myslim ze Bennie narazel na to, ze tento web je dle slov DDho pro prakticke testy. Uzivatele zajima u notebooku vykon, vydrz a cena. Pokud bude stat 3400 podobne jako 3200 a i vydrzi si budou srovnatelne, zakaznik se asi nebude ptat ktera z nich je integrovana...
PC si vetsina ctenaru tohoto webu jiste stavi sama, notebook ale jiz kupujeme hotovy, a proto je pro nektere takovou tajemnou krabickou
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-30 07:07:18
avatar
Sine diky Napsal jsi to přesně.

Že jsou některé grafiky zasunovací do slotu i u notebooků jsem ale vážně nevěděl A teď už vím, moje chyba

Když je to byť samostatný grafický čip, ale napájený na základní desce a ne integrovaný do bridge, tak je to pro mne z pohledu uživatele prostě integrované, měnit se to nedá v podstatě nedá (viz NV a jejich aktuální notebookový průšvih) a užitnou hodnotu to má stejnou jako když je to zakomponované do bridge.

Pokud je to opravdu ve slotu, nebo v jiném snadno odnímatelném úložišti, tak je to úplně o něčem jiném, to má DD pravdu.

Nicméně jásat nad tím, že Intel nemá grafickou kartu do slotu je malicherné, nemá ji, protože ji nepotřebuje, to co nabízí má v bridgi. Bude-li potřebovat grafiku do slotu, šoupne tam ATI nebo NV a je vystaráno, a pokud bude potřeboval vlastní grafiku do slotu, jsem přesvědčený, že si ji obratem ruky vyrobí. I když Larrabee na to zatím moc nevypadá
Kal_Kal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-10-02 09:32:40
avatar
Paráda.
Právě jsi ukázal že i Flame diskuze občas jsou k něčemu dobré a dá se znich něco naučit.
Popravdě jsem od tebe takovouto reakci na závěr diskuze nečekal.
DaimondDog [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-29 09:25:44

nedalo by sa v testoch uviest aspon 2-3 testy na hry ? vela ludi hlavne studentov zaujima vykon notebookov v hrach ... thx
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-29 10:11:46
avatar
dalo pracujeme na tom
popkec [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Hezky test 2008-07-29 11:31:27

Diky za test, AMD PUMA vypada hodne dobre, asi pujdu zahodit svuj stolni pc :-D. NB s 3870 to bude neco, kam se hrabe Nvidia se svym XG station a gf 8600
Matuus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Velmi, velmi zle ... 2008-07-29 14:09:37

Preco sa tu porovnava PUMA a Centrino? Vsak Centrino je stara platforma a aktualnym protivnikom je Centrino 2, ktore oproti PUME ponuka vyrazne vyssiu vydrz prace na bateriu (Acer travelMate 5730 s 4800 mAh zvlada 6 a pol hodiny!).

"AMD v návrhu počítalo s možným připojením právě neintegrované grafické karty. Tohle Intel mít v současnosti své pomocí nemůže - nevyrábí grafická jádra pro klasické neintegrované grafiky." ... avsak moze pouzit neintegrovanu grafiku ineho vyrobcu (napriklad ATI alebo NV), takze nic nove pod slnkom, nejedna sa o ziadnu vymozenost ATI/AMD

Taktiez porovnavat HD3200 s X3100 je jasna znamka zvyhodnovania firmy ATI ... priamym konkurentom tu je X4500 HD, ktora ma o zhruba 70% vyssi vykon ako X3100 (stale vsak na HD 3200 nestaci, v 3DMark05 ma polovicny vykon oproti HD 3200).

"Brzy by se měli v takovémto provedení objevit grafické boxi obsahující ATI Radeon HD 3870 který přinese notebooku nevídaný grafický výkon na který se současné mobilní grafická jádra koukají poradně s povzdálí " ... recenzent asi nemal v rukach notebook s grafikou GeForce 8800M GTX (ano, taky notebook je drahy, avsak nie je vyzadovane napajanie z el. siete).
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-29 14:42:38
avatar
pokud vím centrino je pořád centrino na test Centrino 2 se dostane co nevidět Notebooků s X3100 je ale všude hromada takže stále srovnatelné, navíc u Intel grafiky nejde ani tak o ten výkon, že by jej neměla, jako o kvalitu ovladačů - Intel se s ovladači AMD-ATI měřit nemůže, nemá zájem je nějak piplat a nikdy neměl ...

Jenže AMD má kompelxni návrh včetně možnosti vlastní diskrétní grafické akrty, tedy komplexní paltformu, Intel ne, protože nemá diskrétní grafiku vlastní a musí využít řešení ATI nebo nvidia.

8800M GTX jsme v rukách orpavdu neměli ... na druhou stranu opravdu pochybuji, že by vám ten notebook vydržel nějak dlouho ve 3D bez napájení el sítě ;) Výhoda externího rgafcického řešení ej, že když jej nepotřebujete tak ho odpojíte a váš notebook vydrží výrazně déle na baterie než ten, který 8800M GTX obsahuje
popkec [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-29 15:09:45

NB ktery ma 8800M GTX musi byt hodne HODNE drahy a pro bezneho cloveka nedostupny, kdezto NB "s" 3870 bude cenove dostupny (podle me)
tomtva [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ZDRVIM VSECHNY 2008-07-29 15:32:44
avatar
NEJAKE reakce

rozdil integrrovaná a neintegrovana grafika
neintegrované řešení (taky zvané diskrétní) možnosti jsou jak ingrovanej čip s vlasní pamětí přimo napájený na board nebo přidavná karta v patici (dnes už častější asi častější než napajením. Vnitřní připojení dnes už jen pcie
klady vetsi výkon ,
zápory vetši naroky na chlazení , místo , napajení , víšší cena
A důsledky u takto vykoných notebooků je potom častným jevem že i když nic nedělaté a máte ho na stole jedou vam pořad ventilátory chlazení to způsobuje větší hlučnost navíc se ventilatory rychleji zanesou a opotřebují a notebook topí že nechat si ho na klíně je nadliský ůkol

toto se vztahuje i k namitce že existuje notebook s mobilní 8800GTX
navíc spotřeba bude enormí a toĎ otázka jestli je vubec baterie je schpna uzásobit gf při plných taktech a jak dlouho je toho schopna. takže ve výsledku napajení ze sítě je stále nutnost
navíc jsem koukal po netu a tu recenzi nasel výkon mobilní 8800gtx dle 3dmarku06 je necelích 9000 nemobilní 3870 desktop má 11300 a více počitám že upravená verze a stratou připojení výkon klesne někam k 10000bodů ale porad je to slušné navic rozměry boxu maj bejt cca jako rámečku 3,5palcového disku a takováto krabička už se s napajecím zdrojem do větší brašny k notebooku vejde a notebook jde na cestách používat bez ni.
předpokládám že se v brzké době objeví po 3870 i nova serie 4000
Ale abych se nepředbýhal ještě jsme tuto technologii netestovyli . takže jsem sám zvědav co nám to přinese v praxi. Dle předpokladů a dostupných informací by toto řešení mohlo být tim pravim ořechovím oproti 8800gtx kterou ma jen jeden superdrahej notebook pro většinu lidí nepřístupnej by notebook i do 20000 mohl obsahovat konektor a investici odhadem 4000 kč bude schopen konkurovat multimedialním výkonem notebooku za 50 000 a více navíc takovíto notebook potom nemusi bejt rozmerove ani 17 ani 15 ale treba jen 13 či dokonce 12" Beru to tak že mam pracovní snadno přenosnej notebook běhám sním po škole či práci přiběhnu domu a tam připojim grafiku a lcd a vklidu si muzu uživat multimedii. a her
Trefa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-29 16:50:12
avatar
Nice testik,DD neviete nahodou ceny drazsich typov PUMA notebookov na ktore sa uz da pripojit externa grafika ??? A to staci kupit klasicku povedzme 3870 alebo treba ten specialny box?
Neznámý  - dlužíte benniemu omluvu.... 2008-07-29 22:14:57

DEFINICE:
Je zábavné vás tady pozorovat. Hlavně pana Stacha. To co se z něj v průběhu let stalo je smutné.

Takže pozorně sledujte mé myšlenky a omluvte se benniemu:

1) DD napsal: integrovaná grafická karta HD3200....
2) Bennie oponoval, že v tabulce jsou i jiné, mnohem výkonnější integrované grafické karty.
3) DD Benniehooznačil za hlupáka a začal se chovat přezíravě
4) Bennie poměrně slušně argumentoval
5) Sesypali jste se na chudáka Bennieho

A teď, proč má Bennie pravdu.
On totiž jistě chápe jaký je rozdíl mezi IGP a integrovanou graficku kartou. IGP je Integrated Graphics Processor, tedy grafický procesor integoravý v chipsetu a zpravidla používající sdílenou paměť.
Integrovaná grafická karta je pak karta, která je integrovaná na PCB základové desky. Všimněte si rozdílu integrovaný procesor vs integorvaná karta vidíte ten rozdíl? Karta, to jako procesor, sběrnice, paměti, nějaký čip navíc... rozdíl od dedikované karty je v tom, že je to napájené na stejném kusu pcb jako chipset. Od integrovaného grafického čipu se to pak liší tím, že to má právě vlastní paměti, obvody atd....

A teď, co je podle vás HD3200?

Doufám že jsme se vyjádřil jasně.

Takže myslím, že je na čase aby se pánové experti Benniemu omluvili, na to jak dlouho chodíte na internet a jak jste zběhlí je to ostuda.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-29 22:41:59
avatar
Myslím, že jsem jednoznačně opakovaně několikrát vystvětlil, co je dnes myšleno pod pojmem integrovaná grafická karta mezi uživately a v samotném článku - ve vaší terminologii je to tedy Integrovaný grafický čip, nicméně já jsem to vysvětlil několikarát proč nazýváme zde a nejen zde HD3200 a Intel X3100 integrovanou grafickou kartou a proč karty typu HD3400/3600 Nvidia 8600 aspol nenazýváme grafickou akrtou a to opakovaně, nepochopil to ...

Jednoduše řečeno je HD3200 a Intel X3100 integrovaná grafická karta v čipsetu ... toto bylo několikrát jasně řečeno a takto to bylo podáno .... takže skutečně nevidím na mé straně jakékoliv pochybení ....
Neznámý  2008-07-30 14:40:40

Pardon, ale to že jste Vy několikrát někde vysvětlil, co dnes myslíte Vy pod pojmem integrovaná grafická karta, neznamená, že si to myslí i ostatní. Navíc to že to tak chápete, neznamená, že je to tak správně.

Ano, moudří pochopí, co máte na mysli když se bavíte o něčem integrovaném. Problém nastává v tom, že se pak neslušně chováte k někomu, kdo s tím nesouhlasí.

A jen tak pro zajímavost, v čem spočívá podstata karty HD3200, kde je ta karta? můžu si na ni šáhnout? Je někde nějaký kousek PCB který lze označit za kartu? Opravdu rád bych ho viděl. Ať se na motherboard dívám sebelíb, nějak tam ani kousek pcb, co by patřil k mé 3200 nevidim. Dokonce nevidím ani to jádro, ono je tak nějak integrované a pod pasivem. Na druhou stranu Vám poměrně bleskurychle můžu ukázat integrovanou grafickou kartu v podobě mé 8400M. Minimálně jádro v pouzdře a obvody vedoucí k pamětem.

Ne, HD3200 není grafická karta a vy jste hulvát. Já na Vaší straně vidím jednoznačné pochybení. Pletete si pojmy a dojmy a pak místo toho abyste útrpně řekl, no dobře, mělo tam být napsáno, že je to integrované jádro a tím věc vyřešil, tak začnete nesmyslně argumentovat a chovat neslušně.
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-30 07:14:38
avatar
Velmi přesné - C480. Karta co nemá sběrnici, motherboard, napájení, atd není karta
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-30 09:36:35
avatar
A jéje. Pořád nevíš, co je integrovaná grafická karta? Napiš mi chipset, který třeba i na stolním PC obsahuje integrovanou kartu nVidia 8600GT nebo jinou 8600. Nemůžeš, žádný jí nemá. Nevím, že si nedáš říct, plácáš totiž už moc a nechceš se pustit své nesmyslné myšlenky, bohužel se tě ještě někdo zastal...
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-30 09:34:00
avatar
"Všimněte si rozdílu integrovaný procesor vs integorvaná karta vidíte ten rozdíl?"

Nevidím, neb všechny grafické karty mají grafický procesor - přejato z angličtiny. Někdy se tento pojem zobecňuje i na celou soustavu potřebnou pro funkci grafické karty.

Já jsem vůbec nepochopil úplně první Bennieho příspěvek a nejsem sám. Je to přesně tak jak napsal DD, jako když je tu Bennie poprvé. Vždy použité pojmy jsou naprosto obecně známy, co je co. Také do těch notebooků nekoukám a přesto vidím rozdíl mezi HD3200 a 8600.

Komentář C480 se zadrhává už u bodu dva, kde je špatně uvedeno, že v tabulce jsou mnohem výkonnější integrované grafické karty, když to tak není. No dobrý, nepovedlo se, asi si to neuvědomil, ale pak tak bojovat za svou nepozornost/nevědomost a hádat se do krve Stačí napsat, spletl jsem se a dostat pár plusů
Neznámý  2008-07-30 14:56:21

ano, všechna integrovaná (dokonce i ta neintegrovaná) grafická řešení mají GPU. Jenomže někdy to tím GPU jaksi končí a chybí ta "karta". Rád bych věděl, co si představujete pod pojmem karta u hd3200. Rád se poučím.

K požadavku na integrovanou N8600M vám řeknu, ať se podíváte na to jak vypadá pcb dell xps1530, já bych rád na oplátku viděl nějakou neintegorvanou 8400M. Předpokládám, že se na celém googlu někde najde ten kousek pcb, který vezmu, a přes nějakou sběrnici ho zapojím k motherboardu.

Btw, v tom je ten háček, omlouvat se nemá Bennie ale digitaldoom.
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-31 06:26:37
avatar
No dobře, říct, že to GPU někdy končí je hezké, ale primární název výrobní to má "Integrated Graphic Card" aneb IGP, takže už přímo z oficiálního názvu to tam máte. Prostě se tomu tak říká a je přesně specifikováno čemu se tak říká. Nevím, že se to tu vůbec řeší. Já si nemusím nic představovat pod pojmem karta u HD3200, protože to je IGP, název, který se používá a jinak to není. Takže by mě spíše zajímalo, kde jste vy dva zvali odvahu bojovat s tím, co na světě používají největší firmy k označení svých výrobků
K tomu dellu, koukám, co to je za typ a čtu: "15.4 palců velký širokoúhlý WSXGA+ displej má rozlišení 1680 x 1050 bodů (poměr stran 16:10) a o grafiku se stará grafická karta NVIDIA GeForce 8600M GT s 256MB vlastní grafické paměti." - no vidím, že je tam grafická karta s vlastní pamětí, přídavná. ok, takže asi myslíte, že když to výrboce dá na PCB základní desky, že to je ntegrovaná nebo jak? Vždyť Vám to už tady vyvrátilo plno lidí, tak co řešíte. To co popisujete se dělá dnes u většiny notebooků a přesto je označení výrobců grafická karta a integrovaná grafická karta...bojujete proti označení výrobců? no to můžete, ale tady zřejmě ničeho nedosáhnete...
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-31 08:38:54
avatar
Nikde na celém serveru intel jsem "integrated graphic card" nenašel. Intel svoje GPU integrované do bridge nazývá výlučně integrated graphic media accelerator nebo integrated graphic processor. O "kartě" ani slovo.
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-31 10:08:13
avatar
Jo moje chyba Zamotal jsem se. To ale nic nemění na tom, že tu chcete měnit zákonistosti, které jsou už pár let dané. "Každý" znalý je chápe a jen dva tři lidi se tu najednou naleznou a začnou povídat, že je to jinak A víš proč ti tak DD odpověděl? Protože ho naštvalo, že začínáš podobnou debatu na téma, které je jasné a že uvádíš údaje, které klamou další zřejmě v kontrastu s tím, že jsi chtěl sem něco napsat což je samo o sobě dobré, odpovídat na komentáře, když tě třeba někdo pochválí, to znam dobře jak je to příjemné ) Jasně, že asi neměl tak ostře, ok, ale musís si uvědomit, že se dál pereš za nepravdu axiomu, a tak to nefunguje
nnevimm. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-30 14:31:55

"Integrovaná grafická karta je pak karta, která je integrovaná na PCB základové desky. Všimněte si rozdílu integrovaný procesor vs integorvaná karta vidíte ten rozdíl?"

Tohle je pouze slovíčkaření. I kdyby DD napsal integrovaný "čip" místo karta pochybuji, že by to Bennie pochopil jinak než s integrovanou "kartou".
Integrovaný grafický čip HD3200 je součástí navrhu čipsetu. -> Znamená to, že je integrovaný.
K čipsetu jako takovému je nadále možné připojit jakoukoliv grafickou kartu s rozhrani PCIexpress -> takto připojená grafická karta je nazývána dedikovaná.
Chápeš ten rozdíl? integrovanou grafickou kartu asi těžko zaměníš zajinou než jaká tam v návrhu musí být, zato dedikovanou si může každý vyrobce (ať už pomocí MXM slotu nebo připájet přimo na plošný spoj MB) dát jakou chce.

K tvé otázce - HD3200 je integrované GPU.

Myslím, že Benniemu se nikdo omlouvat nemusí protože nesmyslnost jeho příspěvků je z nich naprosto jasná. Zato ty, že jsi se k jeho hlouposti ještě přidal jsi dokázal akorát to, že jsi stejně hloupý jako on.
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-31 06:29:35
avatar
Hlavně je to IGP že jo, a to už má to označení karta v názvu, netušim moc za co bojujou a už to tak vypadá, že fakt za to, že nechtěj vzít, že nemaj pravdu Ještě poznámka - oni by třeba teoreticky mohli změnit integrovanou kartu, ale nemůžou, protože to zase vytvořilo AMD, nebo nVidia a do toho nesměj sahat, chipset dostanou na stůl a napojej si na něj svoje obvody (třeba ty 8600GT), tím to hasne.
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-31 08:40:29
avatar
IGP=integrated graphic processor. Označení karta tam nikde nevidím
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-31 10:02:43
avatar
Jo tentokrát jsem to po**** (-pletl) já Jsem už zase přemýšlel, jak Váš vymažu nebo utnu a zamotal jsem se do toho. Každopádně nevím, že to nenapíšeš rovnou (to cos napsal panu Tvarohovi)...napsat, že ses zmýlil a byl by s tím konec Jako teď....
Grook [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-30 00:45:30
avatar
Ackoli dostanu palcu dolu jako prase.Souhlasim s C480, Jelikoz tak to bral a pochopil i Benny.
Nadruhou stranu , ano DD mu to vysvetlil, ale stejne jste ho setli.
A ted tu je ticho popesine ......... . Panove ,penove, nekdo je slovickar a nekdo cte mezi radky.

Je skoda ze pokud vam zde nekdo dava plec ,neni povinen dat k tomu i prispevek. To by pak bylo videt co je kdo zac a cemu fandi.A nokolik je nezaujatej.
Koko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - hoj 2008-07-30 13:38:13

Hoj, udělali jste mi hodnocením nesmírnou radost, mám ho doma cca. 10 dní a jsem max. spokojenej. Mimochodem, dohrál jsem na něm COD 4, sice s nižším grafickým rozlišením, ale bylo vše O.K. Za 15k dost dobrej kup
tomtva [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - pro c480 2008-07-30 17:49:13
avatar
zdravim

autorem článku jsme já a abych upřesnil integrovanou grafickou kartou myslim kartu integrovanou v chipsetu a tam také patři hd3200 proto to G v označení čipové sady kdyžto ja mám třeba ve svem starem asusu m6va neintegrovanou grafickou kartu x700 128mb je to male pcb na kterem je jen gpu a 4 modulí pamětí toto malé pcb nemá vlasní napajecí obvody ani padici prostě je na pevno připajeno na zakladni board

Je pravda že bennie spiše z neznalosti zautočil ale od vás je ten utok daleko horší polemizování nad tím co je integrované a není
osobně beru grafickou kartu která už má vlastni čip jako neintegrovanou totu kartu volí výrobce notebooku jako dalši součastku kdyžto když šáhne po čipsetech u intelu s vše co má v nazvu G u ati už to asi taky bude tak tak to znamená že výrobce nemusi kupovat další čip či kartu chceteli . kdyžto u takové 8600 už se jedna o to male pcb možna i jen čip s vlastní pamětí jedno je jasné i když pokusi ty byli tak ve směs platí s jakou grafikou nb poříš taková je tam napořad. i kdybys mel tu vymenou karticku běžně se neprodavaj a navíc chlazení je dimenzovaný na nějaké tdp a nejak přispůsobený
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-31 08:57:08
avatar
Za "útok z neznalosti" se omlouvám a rád jsem se něco nového dozvěděl. Myslím, že není ostuda něco nevědět, pokud jsi to ale vzal osobně, přijmi moji osobní omluvu

Následující již osobní útoky některých diskutujících mne ale zklamaly a přístup DD pak velmi. Kdysi jsem uvažoval, že bych sem na server také přispíval (samo o něčem, čemu rozumím poněkud lépe , dokonce jsem to DD i nabídl a on přijal, ale postupem času jsem dospěl k názoru, že na server tohoto typu nechci publikovat.

Občas sem možná ještě zajdu, infomace jsou tady sice bulvárnější a spekulativní, ale někdy mají přece jen jistou užitnou hodnotu, ale toť vše. Mám dojem, že tenhle server nejspíš nikdy nebude nic víc než jakýsi blog a la myego.cz, protože kvalitu dělají zejména lidé, kteří za ním stojí.
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-31 10:09:20
avatar
No...napsat tohle hned druhý komentář po vysvětlení situace, tak si nemusel být uražený
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-31 14:39:51
avatar
Však já nejsem a ani jsem nebyl uražený Kdybych se urážel takhle snadno, to bych svoje povolání nemohl vůbec dělat

Komentář jsem napsal tehdy, když jsem pointu pochopil

Nadále se stejně jako Intel domnívám, že IGP není karta

Rozdíl mezi IGP, GPU napájeným na desce a GPU na vlastním boardu ve slotu je mi nicméně již jasnější
Solitary [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-07-31 21:53:52
avatar
To je uz slovickareni ze IGP neni graficka karta... "karta" to neni, ale je to uz zazity pojem. Pokud to chces spravne, je to graficky akcelerator. Nebo doslovne Integrovany Graficky Procesor (IGP)
Rohlik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Praktické zkušenosti 2008-08-07 14:10:19
avatar
No tak já tuhle mašinku už mám něco víc jak týden na stole a zatím jsem poměrně spokojený (kromě Vist, na které si jaksi furt nemůžu zvyknout). Mám verzi AS5530G-702G25Bi, který má intergovanou HD3200 i NEintegrovanou (přesto integrovanou) HD3470. Nesmyslnými spory co je a co není integrované se nebudu zabývat. Noťas funguje jak má, k nějakým výkonovým testům jsem se zatím nedostal, ale šlapká jak má. Myslím, že výhodu dvou grafických karet není potřeba objasňovat. Prostě když není potřeba (2D) tak jede jen HD3200 a ve hrách (zatím vyzkoušeno jen Settlers VI) HD3470. Pro mě ideální situace... ještě jsem neměl čas se někde pídit, jesli by šlo natvrdo vypnout HD3470 a zkusit benchmarky na HD3200, tak pokud někdo o něčem víte, pisněte mi a já to testnu
fire [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-23 21:26:13

zdravim!
chcem podobnu konfiguraciu ako mate vy a chcel by som sa na nieco spytat. ako funguje prepinanie grafickych kariet? ako je to s chladenim.. teplotou procesora a hlavne ventilatorom ci je spusteny aj pri beznej praci s internetom. a poslednu vec.. ako je to s hlasitostou repro v porovnani s inymi notebookmi? za pripadne odpovede vopred dakujem
Rohlik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-28 17:58:22
avatar
tak jsem se konečně dostal ke kousku testování... v 3D Marku 05 na síťové napájení na max výkon dal tonhle kousek 4300 bodů (s origoš ovladačema), když jede na baterku, tak i při nastavení max výkonu, tak nejspíš není zapnutá HD3470, protože to dává 2300 bodů (kupodivu stejný výsledek se dá dosáhnout s minimálním nastavením - úsporný profil).

Chlazení není problém, větráček moc často nejede (office, internet) a když jo, tak na chvilku a na nízké otáčky. Repráčky jsou hlasité standardně, ale zvuk je poměrně dobrý a "neplastikový"
Xyw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-31 19:02:20
avatar
Ahoj, rad by som vedel, ci tato G verzia ma aj FireWire(IEEE 1394), pretoze na fotkach som ho nejako nemohol najst a v specifikacii si kazdy obchod pise co chce, takze niekde pri tomto modeli pisu, ze ma IEEE 1394 a niekde, ze nema. Matie to a preto sa pytam. Iank idem si ho kupit aj asi, ak ma FireWire, inak sa budem musiet poohliadnut po niecom inom
PS: mohol by si ho prosim Ta nafotit a fotky niekam uploadnut(link na mejl pls, alebo ho daj sem)
Rohlik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-01 11:57:34
avatar
Tak tě musím zklamat - FireWire to nemá... pro mě to problém není, ale pro tebe asi je má to pouze 4x USB a 1x HDMI

Fotit ho myslím nemá smysl - vypadá stejně jako ten z recenze
Xyw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Dakujem 2008-09-01 18:40:08
avatar
Ok, dakujem, myslel som, ze ked tam ma 2 grafiky, ze bude nejakym sposobom zmenene rozmiestnenie konektorov.
Rohlik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-02 09:39:08
avatar
ono ta druhá grafika je vlastně jenom další "šváb" připojený k základní desce, ale řek bych, že uvnitř budou tyhle typově stejné notebooky shodné ať mají jakoukoliv konfiguraci.
miki75 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-10-12 20:02:26
avatar
kamos ho ma a sice novsiu radu 6 a som na tom skusal bezne hry nou problem vsetko fahci doporucujem vsetkym
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!