8K (7680x4320) rozlišení nastupuje! SAMSUNG začne prodávat 65“ - 85“ QLED 8K TV. Za kolik?
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 03 září 2018
altKonec rozmazaného nedetailního 4K obrazu. 8K rozlišení nastupuje! S obsahem to bude horší.

 

 

 

 

Pokud se ještě trpíte na FullHD a jste ještě nepřešli na 4K (3840x2160) monitor, či TV, které je dnes ale vzhledem k cenám už prakticky běžný mainstream, tak by vás mohlo zajímat, že již brzy SAMSUNG uvéde na trh hned několik 8K TV.

Konkrétně modelovou řadu Q900R QLED s rozlišením 7680x4320 ve 4 fyzických velikostech, přesněji v 65“, 75“, 82“ a 85“ verzi. Půjde tedy o QLED panel s HDR 10+ standardem a nativním rozlišením 7680x4320. Jednou z hlavních technologií, na které SAMSUNG v případě těchto panelů pracuje, je opravdu kvalitní upscaling (Quantum 8K). Důvod je celkem pochopitelný. Minimálně letos nenarazíte na moc filmů, seriálů, které by byly nabízeny v tomhle 8K rozlišení. SAMSUNG tedy musí nabídnout opravdu kvalitní systém upscalingu minimálně ze 4K rozlišení.

V současnosti už není moc problém se 4K obsahem, digitální služby toto rozlišení u řady filmů/seriálů nabízejí, nicméně samozřejmě běžné digitální vysílání v ČR sotva přešlo na „FullHD“. Navíc zatímco ve 4K dokáže dnes natáčet kde co, včetně velké spousty telefonů, s natáčením v 8K rozlišení je to výrazně komplikovanější, a bude i nadále, což nabídku a možnosti 8K materiálů bude výrazně omezovat. Druhým problémem je samozřejmě datová náročnost. Už 4K je proti FHD značný skok v datovém toku, nutným kapacitám disků a přenosovým kapacitám, nemluvě o nutném výpočetním výkonu. U 8K je opět všeho třeba násobně více. Nativně tak lze dnes 7680x4320 rozlišení realisticky nastavit jen v kombinaci s některým PC hrami, kdy doufejme, že ty nové TV budou mít DisplayPort náležité verze. Nicméně her, které budou hratelné v 7680x4320 s nějakou běžnou grafikou kartou také asi nebude mnoho :).

Asi se ptáte na cenu. Tak nejdražší obří 85“ model bude docela drahý, cca 379 990 korun. Nicméně menší verze jsou možná levnější, než by mnozí čekali. 75“ vyjde na 179 990 korun a nejmenší 65“ model stojí 129 990 korun. Levné to není, ale úplně mimo dosah také ne. Osobně jsem čekal výrazně vyšší ty ceny. A ano, tyhle 8K TV si budete moci koupit již brzy a to konkrétně v říjnu tohoto roku. A nebudou jediné. Takže konečně se budete moci přestat otravovat s tím ošklivým, rozmazaným a nedetailním 4K a přejít na pořádně jemné a ostré 8K! :)

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Kontiola [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - asdf 2018-09-03 20:07:23

Z hlediska komerčního využití je to o ničem.
Z hlediska technologického je to parádní krok, který bude vyvíjet nátlat na výkon grafických karet.
Teď jen 8k displej zmenšovat a zmenšovat, až se vejde na jedno oko ve VR headsetu.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-04 08:34:20

Nieje problem zmenšiť 8K na 1 cm2. Technologiou OLED toto dokazali už 2002. Problem je že potrebuješ plynuli pohyb +120Hz aby si sa nepovracal, a dnešne GPU zvladaju v takej rychlosti 2K.
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-03 20:14:35
avatar
Na ten upscaling do 8K Samsung pouziva umelu inteligenciu. Algoritmus sa na zaklade "sample" videi nauci na videach ktore boli z 8K downsamplovane do nizsich rozliseni ako ma obraz vyzerat a na zaklade toho vyberie najlepsiu metodu na upsampling. Vysledkom by mal byt cisty obraz v roznych scenach.
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-04 07:22:34

Tolik reklamní kecy. Realita bude stát za starou bačkoru.
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-04 21:02:49
avatar
To ukazu recenzie.
Georrge [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 4k 2018-09-03 20:19:39

"V současnosti už není moc problém se 4K obsahem."

Dovolím si lehce nesouhlasit. Obsahu tvářícího se jako 4K sice přibývá, velmi často to ale není pravé 4K, nýbrž upscaling z 2K či 2,5K, případně mix z různých kamer s různým rozlišením, následně převedených do 4K. Takže ta telka bude upscalovat už jednou upscalovaný obsah časem se situace zlepší, ale i dnes se pořád točí filmy (a to i ty Áčkové) na kamery, které 4K rozlišení nemají.

Co se filmů týče, dá se dohledat, jestli je opravdu 4K, nebo upscaling (stačí vyhledat real fake 4k a projít nějaké stránky, třeba zde http://4kmedia.org/real-or-fake-4k/ ). U seriálů neposloužím
Richelieu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ha 2018-09-03 21:26:22
avatar
Prý "ne úplně mimo dosah". No já nevím, řeší se karty za 34k pro horních 10.000, ale telka startující na 130k je skoro zadarmo, alespoň tak mi to vyznělo
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-03 23:14:41
avatar
tak beru to jako high end zobrazovadlo ... vzhledem k cenám projektorů a špičkových TV není 130tisíc úplně mimo ...
pito [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-04 10:19:55

"Popularne" HD ready (1366x768 ) nas bude strasit este pekne dlho, budme radi za FHD. 4k je pre nadsencov s peniazmi (po akom case sa zacal konecne ukazovat HW co by to zvladal v hrach?) a 8k je zatial utopia a bude este par rokov, naviac na take 8k nie je pripravena ani infrastruktura - vid. "slavne" DVB-T(2). Ale chapem, pre niekoho viac pasikov, viac adidas... :-D
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-04 07:33:29

Infrastruktura k televizi = rychlý internet. Nebo ještě dneska existují masochisté, kteří by si na televizi pouštěli zvratky typu TV NOVA nebo politickou TV SOUKUP nebo další podobné? Ale asi máš pravdu - včera jsem narazil na rozhovor (který jsem ale nedočetl celý) s nějakým šéfem právníků TV NOVA. A ten tvrdil, že někde na Slovensku nenechají nějakou kabelovku vysílat jejich "exkluzivní" obsah. Jako vypadá to, že možná pár lidí na tehle planetě je opravdu přesvědčených, že ty zvratky jsou opravdu obsah a ještě navíc exluzivní...
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ethernet 2018-09-04 07:28:13

Docela výsměchem je, že do 4K televizí dává dodnes Samsung 100MBit ethernet. Takže když máte na NASu 80 GB 2 hodinový BD film, tak se dostáváte na datový tok 80x1024/7200s=11,37 MB/s. Což je upřímně velmi na hraně. Předpokládám, že něčím podobným zabijou i ty nové 8K televize. Slyšel jsem, že prý mají jen HDMI 2.0 sloty !!!! Takže nativní 8K přes HDMI v 60 snímcích/s ani náhodou. No nekup to za tu cenu. Jinak samozřejmě technologický krok správným směrem, jen to bude ještě pár let potřebovat, než se objeví u mě v obýváku.
Coko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-04 07:41:30

K TV se doma nemodlím, stačí mi bohatě Full HD s uhlopříčkou 32-40. Pozemní ani satelitní vysílání není plně Full HD, a s obsahem ostřejším než Full HD je problém, takže o 4K a 8K nemůže být ani řeč. A těch pár Real 4K filmů co vychází, taky každého nenadchne. Spíš je člověk nucen si nějakej ten film ve 4K pořídit aby si to rozlišení vůbec užil. Nepočítám samozřejmě ty 30let staré filmy přepočítané do 4K alá první Predátor a dost často nemusíme chodit tolik let zpět. Takže pořídit si takovou TV znamená ztrátu času při shánění obsahu. S uhlopříčkama TV je to podobně jako s mobilama, za pár let už s normální použitelnou uhlopříčkou nic nekoupíte, takže budeme muset vybírat, co se nám vejde do obýváku, nebo pokoje. To je fakt demence toto.
Kate$ka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-04 08:19:06

Už mi připadá, že tato obrovská rozlišení jsou mírně zbytečná. Ano, pro obří obrazovky, ale pro herní využití se asi nikdy nevyužijí, leda tak jako velká TV ke konzoli, ale ty na to nemají výkon. 8K rozlišení u monitoru je asi jako 4K rozliseni na telefonu. A další věc je datový přenos takového obrazu, dnes asi v plné palbě nemyslitelná věc přes stávající standarty.

I dnešní multimediální centra. Donedávna uměl 4K pořádně snad jen Shield. Když to uvedu správně tak ona ještě ani zdaleka nenastala doba 4K natož něco lepšího.
gumojd [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-04 08:43:56
avatar
Já teda beru sledování filmů a seriálů jako koníček a proto když mám ztrácet čaš sledováním, tak jen v maximální možné kvalitě. Takže já to vítám a až se to za 3 roky dostane na 1/3 ceny, tak půjdu aspon do úhlopříčky 85". Ano, televizní vysílání jede u nás na televizi tak 10% času, zbytek je netflix, nebo BD.
Cena 130k není pro mě, ale nepřijde mi to nic divnýho. 15 let zpátky se braly třetinový platy a lidi si kupovaly plazmy za 50k + domácí kino k tomu. Pamatuju si pár let zpátky na první 55" OLED, co prodávali v EW za 300k! a teď se dá koupit taková televize za 25k. To že dnes je v High endu technologický demo, kam to směřuje je dobře a to že nějakej lojza ještě nepřešel ani na FHD a bude vykřikovat, jak mu to stačí a jak má obraz ostrej mě fakt baví, když ani nevyzkoušel nic jinýho.
Dr. evorubač [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-04 10:22:54
avatar
...žiadny Lojza tu nič nevykrikoval, každý tu slušne hovorí svoj názor a postoj k veci. Ak niekto hovorí, že mu stačí 1366×768, potom to je asi pravda. Už len preto, že nemáte a nemôžete mať prehľad, kto čo vyskúšal alebo nevyskúšal. Chcem len povedať, že by bolo fajn, keby ste aj svoje vyjadrovanie upscalovali do maximálnej možnej kvality.
gumojd [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-04 15:08:32
avatar
Myslím, že jsem se nějak neslušně nevyjadřoval. Jen prostě nesdílím názor: K čemu to je, když mě stačí 15 let stará technologie a je to úplně zbytečný.
Kate$ka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-04 11:31:33

Tak mě by hlavně zajímalo jak rozeznáte 4K a 8K na TV i o 80" ze vzdálenosti X metrů.
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-04 15:14:30

Super pocin vyvoj by mal napredovat.Samsungu gratulujem k uvedeniu na trh, snad najddu dost zakaznikov.Ja osobne este nebudem kupovat ,az ked to trochu zlacnie a vychytaju technicke a obsahove problemy.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-04 21:06:11
avatar
Citace:
az ked to trochu zlacnie a vychytaju technicke a obsahove problemy.


Tak 5 let...
flastie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-04 16:46:20
avatar
Som zastanca pokroku ale 8K na 65" ploche? to by ste museli byt len nieco cez pol metra od nej aby ste videli ten 8K efekt. Od pol metra a dalej uz rozdiel nevidite. potrebovali by ste poriadny celostenovy 200" televizor aby sa vyuzil potencial 8K. Ak budu 200" telky bezne dostupne tak 8K ano. ak nie tak je to len zbytocna marketingova vec. Mimo VR nema na telkach sa hnat za vacsim rozlisenim na malych uhloprieckach.
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-04 20:49:05

65 televizi doma nemám, jen 55 4K. V kuchyni ale máme 32 FHD, což odpovídá pixelove hustotě 4K na úhlopříčce 65 a věř tomu, že na půl metru (i více) vidíš jednotlivé pixely. Takže pokud chceš sledovat z půl metru, tak je na úhlopříčce 65 8K minimum
Oldis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-04 18:24:35

na 4k porno ale člověk jen tak nenarazí, a kvůli ničemu jinému to nemá smysl pořizovat.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-04 20:12:42
avatar
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-04 20:44:59

Podívej se na cz torrent, zadej do vyhledávání 2160, UHD nebo 4K a uvidíš, že 90% obsahu, který ti to vyjede je právě porno. Porno už dneska jede téměř jen na 4K kamery. Porno vždy udávalo video standardy už od dob VHS.
Oldis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-05 12:30:21

to budou jednotky případů, víš co to dá za práci vyretušovat všechny pupínky kolem pohlavních orgánů a ještě aby se to udrželo celé natáčení?
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-05 13:10:57

Pupínky samozřejmě retušují automatizované algoritmy. Jednotky případů to opravdu nejsou, dnes už jedou v 4K i ty nejlowcostovější sračky typu český casting (ty samozřejmě bez retuší ). Jak říkám, porno udávalo video standardy už od dob VHS - tehdy lobovalo za nižší rozlišení než standard od Sony. Tehdy kvůli tomu aby nebylo vidět jak jsou pornoherečky škaredé. Od dob, kdy rozlišení překročilo práh, kdy už se nedokonalosti hereček zakrýt nedají se to řeší automatizovanými algoritmy na zkrášlení hereček a mimo jiné je dnes taky tahounem 4K. Skoro bych si tipl, že funguje nějaká dohoda mezi výrobcemi televizí a pornoprodukcema.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-05 16:03:12

Kušte s pornem, dyť stačí video ve FHD 60FPS a je to v cajku. Snad tady nebudeme zkoumat retuši pupínků
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-05 16:16:04

A mimochodem, nevím jaké videa navštěvuješ, ale je tolik krásných holek, že žádná retuš není potřeba
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-05 20:58:27

Ano po retuších vapadají parádně. Vidět originál, už bys takový optimista nebyl
honcka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-05 15:50:48
avatar
Máte pravdu mainstream filmová produkce 8k hned tak produkovat nebude.
A) zatím má 8k kameru akorát RED od konce minulého roku, Arri jí ještě ani nemá v nabídce
B) většinu peněz vydělávají z kin, kde jsou většinou akorát 2k, ty lepší multikina mají pár sálu se 4k (btw 2k je i imax), přejít na 8k by rapidně zdražilo veškerou postprodukci a to kvůli pár lidem hned tak dělat nebudou
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - "nastupuje" 2018-09-04 19:54:15
avatar
Za 130 tisíc si lidé u nás kupují auta, nikoliv televize. Nevím jak jinde, ale u nás 8K určitě "nastupuje"
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-04 20:12:33
avatar
za 130 tisíc si u nás lidi kupují PC, TV i projektory ... ;) samozřejmě že ne každý, ale neočekáváš snad že první 8K na trhu bude hned za cenu 4K TV ? že ne?
AlmightyCraft [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-04 20:44:36
avatar
ano mohu potvrdit že předražené a rádoby luxusní zboží se v ČR stále těší většímu zájmu... stále platí že více proužků než soused tím větší chlapák
Oldis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-05 12:31:46

dokud budou lidi s timhle myšlením tak to i platit bude
AlmightyCraft [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-06 15:10:50
avatar
lidi s tímto myšlením budou vždy, i kdyby vše na světě bylo zdarma tak někdo bude chtít větší hromádku nebo kuličku "hovínek" než ostatní, to je prostě běžná povaha většiny populace, ale také tahoun pokroku
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 8k je bullshit 2018-09-04 21:05:02
avatar
Citace:
Pokud se ještě trpíte na FullHD a jste ještě nepřešli na

To je vražda, napsala.
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-05 00:27:59
avatar
Nj to je no :-D ... ale zajímavý, že já když to četl tak mi to přišlo uplně normální, jenže já prostě četl "Pokud ještě trpíte na FullHD a nepřešli jste na" :-D
YORGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-05 08:39:35

Na výstavu pěkný, ale upscalovat fullHD na 8K je už fakt moc. Výsledek určitě nebude vypadat zrovna vábně..No tak snad se během dalších 5 let obsah a připojení "upgradují" na 4k a celkově se to posune o další krok - dnes je fullHD standard,4k zobrazovadla běžně dostupné,obsah ve 4k začíná,takže aby už do 5 let byl 4k obsah standard a 8k zobrazovadla běžné.
Normální člověk si stejně televizi kupuje jednou za 5 až 10 let, takže až ted se 4k televize začly dostávat do běžných domácností. Sám sem teprve nedávno přešel z 32" HD ready na 55"4K HDR televizi a jsem nadšený


...navíc se vsadím, že i na tu největší 8K verzi dají jen HDMI a tím to zabijou
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-06 09:15:38

Standard je dneska 4K, protože základní model o stejné uhlopříčce už je dneska levnější než stejná uhlopříčka základního modelu FHD. Na youtue už je dneska 4Kvideí mraky, na torrentech už se to s filmy ve 4K taky zlepšuje. Ale souhlasím, že ještě tak půl roku bude trat než 4K obsah standard bude. Ono převzorkovat 4K na H265 aby ta velikost videa nebyla brutální chce docela výkonné PC, což nemá doma každý.Bohužel, i když si koupíš 32 jádro, tak pro to není softvérová podpora a ryhleji to protlačíš více taktovaným 8 jádrem.
YORGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-06 11:11:55

Já to myslel jakože lidi mají dnes už standardně FHD televize a FHD už je všechen obsah. Kdo si dnes koupi novou televizi tak samozřejmě 4k, ale jelikož se televize meni jednou za 5-10 let tak většina lidí teprve 4k mít bude až v příštích třeba 2 letech.
c.Data [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-05 10:05:54
avatar
Jako ty ceny bych taky čekal výše, teď jsem koupil Philips za 13k a to ještě 3k vracejí 55" 4K LED a Netflix filmy a seroše vypadají super ale je to "jen" philips, a jde to poznat.
Sukh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-05 21:10:36

Sony za 10 asi tiez nebude hitparada
harrym [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-06 08:33:17

Většina lidí je slepejch jako krtci, a těm stačí to Full HD, a i to je moc. Navíc terestiální dvb-t vysílání už víc naboostovat nelze. Mezi h264 a h265 je REÁLNÝ rozdíl tak 40% bitrate při srovnatelné kvalitě (mezi h265 a nástupcem h266 očekávám reálně už jen 15-25%), a větší frekvenční pásmo tomu nikdo nedá.
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-07 19:52:02

Tak ono by z těch multiplexu stačilo vyhodit tv nova, tv prima, Barrandovy a další (zatím největší hnůj na který jsem narazil se jmenuje šlágrtv, ale všechno jsem to neprojížděl. Pak by se mohlo vysílat terestriální i v 8k. Klidně v h264.
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-09 09:29:43

No nechce se mi ani zjišťovat, jaký datový tok by bylo potřeba na 8K při použití h264. To by byl pořádný ranec tak na gigabit síť
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Hmm 2018-09-06 09:23:44

8K je v tuto chvíli naprostý overkill. Ten upscaling budou potřebovat a to prakticky pro naprostou většinu obsahu.

8K znamená v podstatě 32Mpix. Staré filmy točené na klasický film, tedy analog, mají zrnitost filmu na úrovni 16Mpix. Takže zatímco u 4K (8Mpix) to stačí, tak vše, co bylo točeno na analog bude do 8K pouze přepočítané. Z pohledu novější digitální tvorby se vše točí nebo v minulých letech točilo do nižších rozlišení, takže opět vše bude přepočítané na vyšší rozlišení.

A těch filmů a obecně obsahu nativně natočeného v 8K moc nebude.

Už nyní se podívejte, kolik je obsahu skutečně vytvořeného ve 4K. Moc toho není.

Z pohledu PC mají aktuální grafiky problém utáhnout 4K ve vyšších snímkových frekvencích. Představa, že budou zvládat 8K, které má 4x větší počet pixelů je dost zcestná. Je to prostě stejný skok, jako mezi 1080p a 4K. A vemte si, kolik let uplynulo od chvíle, kdy grafiky začaly v klidu zvládat 1080p do dneška.

Takže mi zkuste říct, co s takovou televizí vlastně chcete dělat, kromě toho, že se s ní budete chlubit a pouštět na ní promo videa ... to je ale asi tak vše. Kdyby to alespoň byla OLED telka, nebo alespoň pseudoOLED ve stylu LG, ale s RGB maskou ... takto je to sice QLED, ale základem je stále a jen LCD panel se všemi omezeními a limity, které LCD má.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!