TEST: AMD Radeon RX 590 8GB v podání XFX FatBoy – nejlepší mainstreamová herní grafická karta?
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Čtvrtek, 15 listopad 2018
alt

 

 

 

 

 

  • TEST: AMD Radeon RX 590 8GB v podání XFX FatBoy

                                          – nejlepší mainstreamová herní grafická karta?

POLARIS grafická architektura je evidentně nesmrtelná. Poprvé objevila u RX 480 už v polovině roku 2016, je tu s námi dodnes. Ale popravdě, technologicky a výkonem jde stále o to nejlepší, co cenově dostupné grafické karty pro většinu uživatelů, vůbec nabízejí. Na rozdíl od konkurenční PASCAL architektury (GTX 1000), POLARIS umí dobře DirectX12 i VULKAN s čímž mají GTX 1000 karty problém a vyřešily to až nové TURING RTX 2000. POLARIS ale umí i spoustu dalších věcí, má výborný nebržděný výpočetní výkon v SP i DP režimu (násobně větší než u GTX karet), což je důvod, proč byl tak populární u těžařů, kdy POLARIS Radeon grafiky byly nejžádanější. No a umí také adaptivní synchronizaci obrazu, nebo-li FREESYNC (včetně HDR tedy FreeSync 2), kdy k tomu nepotřebuje k tomu žádný přídavný drahý extra modul v monitoru jako konkurenční G-SYNC. A tak AMD nemá v mainstreamu konkurenci, protože zatímco můžete vybírat ze stovek různých monitorů od 2,5 tisíce korun výše s FreeSync podporou, tak neexistuje nic jako mainstreamový cenově dostupný G-SYNC monitor ke GTX 1060. Takže pokud chcete maximálně plynulé hraní v mainstreamu, je situace podobná highendu. Zatímco NVIDIA dnes vládne v ultra highendu od 1080Ti/2080 a výše, tak AMD vládne naprosto jednoznačně v mainstreamových hladinách. A řekla si, že to ještě trochu vylepší.

  • Radeon RX 590 alias 12nm „RX 580“

Říkali jsme vám o tom dříve a AMD to oficiálně zdůrazňuje. RX 590 není žádná nová generace, je to prostě v rámci současných výrobních možností, a hlavně cenových možností mainstreamové kategorie, vylepšená RX 580. Samozřejmě nemohla nést stejné jméno, protože čip, ač je parametrově (až na takty) stejný, je jiný. POLARIS 20 čip pro RX 580 je totiž 14nm, ale nový POLARIS 30 pro RX 590, je vyráběn 12nm u GF. Je tedy fyzicky odlišný, i když je jinak vlastně stejný ;).

Nicméně 12nm proces nabízí proti 14nm tři možnosti. První možností je, že při stejných taktech, a tedy stejném výkonu, bude mít 12nm čip o něco nižší spotřebu. Anebo můžete mít ve výsledku stejnou spotřebu, ale 12nm čip může mít o něco vyšší takty, a tedy vyšší výkon. No a třetí možností je, že využijete naplno vyššího taktovacího potenciálu 12nm procesu, který dokáže tak o 200MHz více, než 14nm. A právě pro třetí možnost se rozhodlo AMD s RX 590 modelem.

RX 480 na původním 14nm procesu, optimalizovaná RX 580 na vylepšeném 14nm+ a nová 12nm RX 590, všechny karty mají stále POLARIS architekturu se stále stejným počtem výpočetních jednotek a uspořádáním jádra. Tedy 2304 shaderů, 32ROPs a 144 TMUs. K tomu je zde stále 256-bit sběrnice a 8GB GDDR5 na 8GHz. Paměťová propustnost je tedy stejná a to 256MB/s pro všechny tři 8GB verze. Co se změnilo, jsou takty jádra.

RX 480 začínala na 1120/1266MHz (základ/maximální boost), RX 580 to vylepšila na 1257/1340MHz (největším zlepšením ale byla nová správa napájení, tedy lepší efektivita, zejména v klidových a nižších zatíženích) no a RX 590 dotáhla takty až na 1469/1549MHz, což je opravdu znatelné zlepšení, ale je to honění taktů a s tím i roste spotřeba. Takty pamětí pak zůstávají na 8GHz, a důvodem je, že by AMD muselo předělávat jádro, pokud by chtělo použít dnes rychlejší GDDR6 nebo i GDDR5X. Navíc současně obě tyto nové paměti jsou výrazně dražší, kdy už těch 8GB 8GHz GDDR5 je dnes dvojnásobně dražší, než v době, kdy RX 580 přišla na trh. Pokud se tedy ptáte, proč AMD neudělalo další změny, je to prostě proto, že by to trvalo, a hlavně stálo více. A to dnes nikdo nechceme.    

  • XFX Radeon RX 590 Fatboy OC+ anebo rovnou nereference …

AMD sice stanovilo referenční takty, ale v prodeji nebude přímo žádná referenční RX 590 grafika. Existovat by také měly pouze 8GB modely a pouze v nereferenčních provedeních. Já mám k dispozici hned dva modely, XFX a PowerColor, dnes se podíváme na ten od XFX, ale postupně otestujeme další.

XFX Radeon RX 590 Fatboy OC+ je řekněme standardní edice s chlazením, které tento výrobce již používá na několika modelech. Designově je rozhodně originální. Jedná se už o přetaktovanou edici, kdy karta má dva BIOSy, jeden maximálně s 1580MHz (70°C), druhý (OC+) má 1600MHz (80°C limit). Ač vypadá veliká, jde o kartu s menším a lehčím chladičem, než mají některé konkurenční edice.

  • Ceny a konkurence

AMD „stanovilo“ cenu 279 dolarů, což je ale v tomto případě cena platná rovnou pro nereference, protože referenční RX 590 neexistuje. Což je bohužel současná výrobní realita nově vyráběných karet, daná zejména vyššími výrobními náklady na výrobu čipů jako takových a zejména dvojnásobnou cenou pamětí než v době RX 580, která oficiálně začínala na 229 dolarech, ale dlouhodobě se prodávala právě spíše za 249-279. Jak víte, ceny v posledních týdnech po velmi dlouhé době konečně klesly tam, kde by měly být. RX 580 8GB je dnes běžně dostupná za 6000 – 7500 korun a mělo by to tak zůstat. RX 580 bude nějakou dobu pokračovat. RX 590 stojí 7500 korun a za tuhle cenu můžete většinu nereferenčních edic opravdu koupit (včetně dnes testované XFX). Vzhledem k tomu, že nabídne vyšší výkon, by měl poměr cena/výkon zůstat stejně dobrý, jako u RX 580.

To se nedá říci o konkurenci. NVIDIA GTX 1060 6GB je stejně stará, jako RX 480, v té době byla o něco výkonnější, nicméně vzhledem k omezenější propustnosti pamětí, menší paměti, výrazně nižšímu výpočetnímu výkonu a horší podpoře DX12/VULKAN, nestárne moc dobře. A dnes už zejména v novýc DX12/VULKAN hrách znatelně ztrácí na RX 580. Nová RX 590 náskok ještě navýší a to je problém, protože GTX 1060 6GB stojí kolem 279 dolarů, tedy kolem 7500 korun naprosto běžně. A řada nereferencí, je i výrazně dražší. NVIDIA navíc nedokáže nabídnout G-SYNC na mainstreamových monitorech (nejlevnější stojí kolem 12 tisíc), takže nepředstavuje ani alternativu proti široce rozšířenému a využitelnému FreeSync.

No a aby to AMD ještě podpořilo, že představuje dnes výrazně lepší volbu pro všechny hráče, tak s příchodem RX 590 ohlásilo také nový bundle hned tří chystaných her, které k RX 590 (ale i dalším kartám), můžete získat u vybraných prodejců zdarma a jde o velmi zajímavé a očekávané hry v celkové ceně nějakých 3600 korun!

Dnes jsem pro vás připravili kompletně novou sadu testů a aktuální výsledky, takže se na to rovnou podívejme …

 

 

  • Grafická karta XFX Radeon RX 590 Fatboy OC a testy

Podívejme se na samotnou grafickou kartu, kterou dnes budeme testovat. AMD nám poslalo na otestování dvě karty, dnes se podíváme na XFX Radeon RX 590 Fatboy OC+, která je v nabídce a dostupná i v ČR.

Balení je standardní, nechybí žádný podstatný údaj. Některé uživatele by mohly potěšit redukce pro napájení, které tento výrobce přidává.

Samotná grafika působí větším dojmem, kdy ji zvětšuje poměrně velký kovový zadní plát, která ale není v přímém styku s ničím vzadu, takže nefunguje jako heatspreader. Je spíše jen ochranným rámem a přesahuje délku samotného PCB i chladiče. Hlavně díky němu má karta celkově 27cm na délku, 12,4cm na výšku a zabírá 2,5slotu (5,3cm).

Ač chladič působí mohutně, patří k těm nejlehčím na RX 590 modelech. Má klasicky heatpipe v přímém styku se základnou a hliníkové pláty. Celé to chladí dvojice ventilátorů. Karta nemá žádné RGB podsvícení.

O napájení se starají 8+6pin a je nutné zapojit oba. Výrobce doporučuje minimálně 500W nejlépe 550W zdroj.

Pokud jde o výstupy, karta nabízí obstarožní 1x DVI, ale také 1x HDMI (2.0b) a 3x DisplayPort (1.4). karta plně podporuje FreeSync 2 s HDR atd. Samozřejmě celková výbava a vše je stejné, jako u RX 580, nic se nezměnilo. Podporováno je tedy 3D, XCONNECT, VR, Eyefinity, CrossFire. Kartu lze taktovat, ale i opak skrze chytrou úsporu Radeon CHILL, vše podporováno přes Radeon Software ovladače. XFX dává na kartu 3 roky záruky.

  • Testy a testovací sestava

Dnes jsme použili naší standardní testovací sestavu. Takže AMD RYZEN 2700X přetaktovaný na všech jádrech na 4,25GHz stabilně s chlazením NZXT Kraken X72 (360mm AiO). K tomu máme 16GB G.SKILL FLARE X AMD paměti na 3200MHz s CL14. Základní deskou je ASUS ROG CROSSHAIR X470. V sestavě je také pořádná zvuková karta ASUS ESSENCE STX II, vše napájí platinový 1200W zdroj. A je to osazeno v plně chlazení Fractal Design DEFINE R6 skříni.

Samozřejmě používáme Windows 10 Professional x64 s nejnovější aktualizací (1809). Nainstalovali jsme nejnovější verze testovaných her a samozřejmě nejnovější verze ovladačů AMD Radeon Software a NVIDIA GF. Jako obvykle testujeme s každou grafickou kartu každé měření 3x a výsledkem je průměr tří měření (v grafu zaokrouhlený na celé číslo). Testujeme 5 her, každou ve 3 rozlišeních, což znamená že pro každou kartu děláme 45 jednotlivých měření. Testujeme obvykle na nejvyšší detaily včetně vyhlazování. A snažíme se vybrat hry tak, aby byly zastoupeny nejběžněji se vyskytující herní engine, na kterých běží i řada jiných her s podobnými výkonovými a technologickými požadavky. Netestujeme technicky zastaralé hry, ačkoliv jde o velmi hrané tituly jako CS GO, DOTA apod. protože tyto hry dokáží současné karty rozjet na stovky FPS a tak je opravdu jedno jestli máme 280 nebo 300FPS. Zajímají nás nové hry, protože novou grafiku si kupujeme hlavně pro ně a pro to, co v následujících několika letech vyjde.

Takže pojďme na to …

 

 

  • Battlefield V (DirectX 12)

Aktuální multiplayerová hra, která má skvělou optimalizaci a umí využít i pokročilejší technologie DirectX12, má dokonce jako první i DirectX Raytracing, které však můžete využít jen u RTX karet, což bude tématem budoucího testu. Aktuálně je BF V určitě zdaleka nejlépe vypadající hrou současnosti, kdy vizuální kvalita a detailnost je úžasná. O to více překvapí, že hra je velmi dobře optimalizovaná a běhá v plných nádherných detailech i na mainstreamových kartách, klidně i ve vyšším než 1080p rozlišení. Navíc použitý herní engine (Frostbite), používá celá řada her od EA, jde v podstatě o jejich hlavní technický základ, a používat jej bude i nadále, a výkony grafik jsou tak podobné v mnoha dalších hrách:

Všechny karty testujeme v režimu DirectX12 a hra běží na plné detaily (ultra+AA). Žádné úlevy pro testované modely a všechny mají identické podmínky. Hra je také aktualizovaná na nejnovější verzi. Mainstreamové karty jako RX 590 nemají žádný problém s hratelností v 1080p ani 1440p!

 

 

  • Shadow of the Tomb Raider (DirectX 12)

Nejnovější herní pokračování Lary Croft je vizuálně velmi působivé, hra také primárně staví na DirectX12 a optimalizace je solidní. I tento herní engine používá řada dalších her a bude na něj spoléhat i řada chystaných titulů, takže rozhodně zajímavé pro otestování grafických karet.

Samozřejmě testováno je v plných detailech včetně AA a také nejlepší kvality vlasů Lary ;). Ve FullHD bez problémů hratelné s cca 60FPS na aktuálním mainstreamu, který představuje RX 590. pokud uberete na některých detailech, zahrajete si v pohodě i ve 1440p.

 

 

  • Far Cry 5 (DirectX 11)

Opět jedna hra, která používá herní engine, jež byl a bude k vidění v mnoha dalších titulech. Z nějakého důvodu však letošní Far Cry nepoužívá Direct12 ale jen DirectX 11, což není úplně ideální a je zde tedy prostor pro vylepšení u dalších her. Každopádně hra vypadá graficky velmi dobře a běhá dnes také výborně.

Testováno je opět v nejvyšších detailech včetně vyhlazování. A jak vidíte, i mainstreamová RX 590 stačí bez problémů na hraní v 1080p i 1440p a nemusíte se nijak omezovat na detailech.

 

  • Forza Horizon 4 (DirectX 12)

Pro milovníky rychlých kol tu máme novou FORZA, která přináší nejen obrovské množství zábavy a aut, ale také úžasný grafický kabátek, kdy jde o nejlépe vypadající závodní hru současnosti. Herní engine opět byl a bude využíván i u dalších her. Staví primárně na DirectX12 a na to jak výborně hra vypadá, tak je opravdu excelentně optimalizovaná:

U závodních her je plynulých alespoň 60FPS docela důležité, a FORZA to dokáže v té parádní vizuální kvalitě nabídnout i s mainstreamovou grafikou, kdy RX 590 má vysoko přes 60FPS v plných detailech v 1080p i 1440p. Pokud trochu oberete na kvalitě nastavení, tak si tuhle hru s mainstreamem zahrajete naprosto plynule i ve 4K!

 

 

  • Kingdom Come DELIVERANCE (DirectX 11)

Jedním z nejrozšířenějších herních engine je CryENGINE. Ten používá velká spousta her, a to jak ve starší DX11 verzi, tak se objeví i v DX12 a VULKAN. Letos vyšla jedna velká česká hra, která používá CryEngine v jeho starší DirectX11 verzi a tak jsem ji otestovali:

Máme aktuální verzi s nejnovějšími update, takže hra je už trochu lépe optimalizovaná, pořád jí ale chybí řada věcí, nemá DX12, a je tedy docela náročná. Nicméně ve FullHD si ji bez potíží zahrajete i s mainstreamovou RX 590, která překoná 60FPS. Pro hraní v 1440p už budete muset na kvalitě některých detailů ubrat, ale rozhodně to hratelné bude i tam.

 

 

  • Provozní vlastnosti – spotřeba, chlazení, taktování

Začněme u spotřeby. Měříme jak v klidu, tak v herní zátěži, a to v průměru všech testovaných her. Spotřeba současných grafik není konstantní a stálá, ale dynamicky se mění díky řízení spotřeby, které dnes grafické karty mají. A tak se hra od hry může spotřeba stejné karty lišit i o několik desítek W. Pokud navíc kartu zatížíte výpočetně, či na úplně maximum například s FureMark, dostanete ještě o desítky W vyšší spotřebu u některých modelů. Tak pozor na to. Samozřejmě naši spotřebu ovlivňuje i zbytek sestavy, kdy máme silně přektaktovaný RYZEN 7 2700X na 4,25GHz apod. Nicméně všechny karty mají stejné podmínky:

RX 590 žere hodně na mainstreamovou kartu, protože AMD upřednostnila výkon hnaný frekvencí, před efektivitou. RX 590 dokáže přitom nabídnout při podobných taktech jako RX 580 stejný výkon ale při o něco nižší spotřebě. Většina RX 590 ale žene takty maximálně vzhůru a spotřeba je tak vysoká. Nicméně zase s ohledem na výbavu (256-bit 8GB RAM, nebržděný výpočetní výkon a FreeSync bez modulu) je ta spotřeba solidní. Nicméně RX VEGA s HBM je jasně efektivnější, kdy vidíte že RX VEGA 56, která je znatelně výkonnější, žere už jen o něco málo více.

  • Chlazení

RX 590 je tedy k dispozici pouze v nereferenčních verzích a chlazení jednotlivých výrobců se od sebe dost liší. Já si schválně vybral pro první test XFX Radeon RX 590 Fatboy OC+, protože má asi nejslabší chlazení ze všech edic. Vím, jak jsou na tom ostatní výrobci a všichni dokáží uchladit karty na nižší teploty a většina i tišeji.

XFX Radeon RX 590 Fatboy OC+ má tedy jeden z horších chladičů na RX 590, kdy vzhledem ke spotřebě je jasné, že chlazení bude výzvou než třeba na RX 570 apod. Nicméně ve výsledku to není tak zlé. XFX má na své kartě dva BIOSy. Jeden má teplotní limit 70°C druhý 80°C. Rozdíl je, že ten první pustí kartu na ty takty do 1580MHz (běhá o něco málo níže v průměru), druhý pak až na 1600MHz. Otázkou je, zda ten výkon cca 2 - 2,5% v průměru, stojí za to vyšší zahřívání atd. testujeme tedy tu „horší“ ale výkonnější variantu.

Hlučnost karty je jen průměrná na současnou dobu. Není vyloženě hlučná, ale ani zcela tichá. Jsou znatelně tišší RX 590 edice. Nicméně do hlučnosti vysavače to má daleko :).

  • Taktování

XFX Radeon RX 590 Fatboy v režimu OC+, tedy v druhém biosu, má těch až 1600MHz a limit 80°C. Samozřejmě lze tyhle limity „prolomit“. Nastavení chlazení i taktů funguje i skrze AMD ovladače. RX 590 nabízí dnes běžný průměr, pokud jde o OC potenciál. Je to už také OC edice, takže něco z něj již využívá proti „referenčnímu“ nastavení.

  • OC Základ: 1600MHz pro jádro a 8000MHz pro 8GB GDDR5
  • Přetaktování: 1650MHz pro jádro a 9000MHz pro 8GB GDDR5

Pokud vám nevadí vyšší hluk a o dalších cca 20W vyšší spotřeba, tak karta dokáže 1650MHz bez zvýšení napětí na jádře. Dokáže také 9GHz na pamětech. Celkový výkonový přínos je v průměru kolem 8-9% dalšího výkonu, což už silně dýchá na záda výrazně dražší ref. GTX 1070 v mnoha hrách. Osobně bych to s tím chladičem ale asi běžně neprovozoval, tohle není edice pro nějaké další přetaktovávání.

Takže k závěrům …

 

 

  • Cena, výkon a výhodnost

Než se pustíme do úplného závěru, ještě si tedy uvedeme sesumírování situace na grafickém trhu. začněme u ceny karet.

  • Cena grafik

Jako obvykle bereme oficiálně běžné ceny s DPH platné k datu vydání/psaní recenze. Situace je poměrně jasná a dnes pro nás už i výhodná (ještě teď máme noční můry při vzpomínce na situaci z první poloviny roku):

RX 580 dnes můžete koupit i za méně než 6500 korun, což je i její oficiální doporučená cena. Lepší edice ale stále stojí přes 7 tisíc (což je skvělá cena proti situaci před několika měsíci). No a nová XFX RX 590 stojí stejně jako případná „referenční RX 590“ 7499 korun vč. DPH a tato cena platí hned pro několik dalších RX 590 edic. Shodou okolností je to prakticky stejná cena, co stojí referenční GTX 1060 FE edice, no a nereferenční GTX 1060 jsou často bohužel výrazně dražší, námi používána ASUS Strix OC se prodává za 8900 korun.

  • Výkon grafik

Otestované všechny karty máme, takže můžeme spočítat průměrný výkon vyjádřený tedy v procentech, kdy jako základ 100% jsme dali referenční RX 580 8GB. Jak vidíte, RX 590 je jasně výkonnější, zatímco GTX 1060 už jasně zaostává.

Samozřejmě záleží na vzorku testovaných her, ale zaměřili jsme se na hry s herními engine, které se objevují u většiny těch hlavních herních titulů a objevovat budou. Samozřejmě včetně otestování DirectX12, které se konečně u her prosazuje jako základ.

  • Poměr cena/výkon tedy výhodnost nákupu

No a protože známe cenu a známe výkon, můžeme si čistě matematicky spočítat, jak je která karta výhodná. Tedy kolik korun zaplatíme za 1% výkonu:

Zde vidíme v plné nahotě současnou situaci. Radeon RX 580 jednoznačně vede, ale RX 590 je prakticky úplně na stejné úrovni. Je sice dražší, ale nárůst výkonu tomu odpovídá, a protože jde o karty s vynikajícím poměrem cena/výkon, těžko se dá něco kritizovat. Zejména při pohledu na tristní situaci konkurenční GTX 1060 6GB, která je opravdu znatelně horší volbou a řada nereferencí nabízí horší poměr cena/výkon, než dražší karty jako RX VEGA 56 či GTX 1070.

Takže k závěrům …

 

 

  • Závěr a hodnocení

Radeon RX 590 určitě není karta, kterou bychom s nadšením očekávali, a kterou bychom si po více než roce existence RX 580 na trhu, přáli. Bohužel, ukazuje současné maximum, co lze reálně vyrobit a za mainstreamovou cenu prodávat. Bohužel nový 7nm proces, který by znamenal výrazné zlepšení, je ukrutně drahý a pro běžné grafiky je otázkou skutečně až příštího roku. Pokud bychom chtěli i posun na poli pamětí, tedy GDDR6 či HBM2, i ty jsou mnohem dražší, než už tak drahé GDDR5.

Výrobci grafik se navíc musí vypořádat s výrazným zdražením výrobních nákladů. RX 580 začátkem roku 2018 vyšla za těch 229 dolarů v 8GB edici. Jenže během dalších měsíců se výrazně změnila situace. Na přelomu 2017/2018 zdražily křemíkové wafery až o 25%, takže základní materiál, z kterého se dělají všechny čipy prostě zdražil pro všechny. Současně těch stále stejných 8GB GDDR5 8GHz pamětí, stojí dnes i více než dvojnásobek toho, co stály v době vydání RX 580! A to se bavíme o několika desítkách dolarů. Takže RX 590 vychází za 279 dolarů, přičemž reflektuje současnou výrobní realitu, a hlavně to není cena za referenci, ale rovnou za přetaktované dobře chlazení nereference, kdy RX 580 stály ve stejných nereferenčních provedeních kolem 249-269 dolarů. V reálných cenách teprve v posledních týdnech klesly levnější RX 580 pod 7 tisíc korun. RX 590 vychází za 7,5 tisíce a já s tím nemám problém, stojí prakticky to samé, co slabší RX 580 se stejným chlazením. Je samozřejmě škoda, že není 7nm nemá GDDR6 nebo HBM2, prostě není to nová generace. Jenže pokud by tohle měla, nikdy by se k 7,5 tisícům korunám ani nepřiblížila. Třeba jen těch 8GB HBM2 pamětí, které máte na RX VEGA kartách, stojí samy o sobě kolem 150 dolarů! Můžeme jen doufat, že ceny pamětí půjdou pomalu dolů, že 7nm výroba plně odstartuje a zlevní a pak přijde na řadu ta RX NAVI, která je v plánu, ale vypadá to na uvedení někdy v průběhu Q2 2019 a nejspíše bude o něco dražší než RX 590 (ale asi i výkonnější).

RX 590 určitě není nutným updatem. Vznikla proto, že AMD má k dispozici volnou část kapacit 12nm výroby, tak proč to nevyužít. Náklady a náročnost předělání jádra ze 14nm na 12nm jsou minimální, protože AMD nedělalo žádné změny, bylo to rychlé a cenově dostupné. Výsledkem tak je prostě o něco vyšší výkon a ten se hodí vždy. RX 590 se tedy může prezentovat jako novinka, ale současně se neprezentuje jako nějaká zásadní inovace či dokonce nová generace. AMD si dalo pozor a karta tak nabízí stejně skvělý poměr cena/výkon jako RX 580 a nepředstavuje tedy zhoršení jako některé jiné nedávno uváděné nové grafiky. RX 580  mimochodem stejně jako RX 570, na trhu zůstane. RX 570 4GB, RX 580 4GB a 8GB a RX 590 8GB budou vedle sebe koexistovat. Každá se svou jasnou cenovkou a každá je zajímavá.

  • AMD Radeon RX 590/580 vs NVIDIA GTX 1060

Pokud jde o konkurenci, s nástupem novějších technologicky vyspělejších her stále více využívající DirectX12, GTX 1060 ztrácí na konkurenceschopnosti. Chybí jí pořádná podpora DX12, což NVIDIA v případě PASCAL nikdy nevyřešila a vše vylepšila a přináší až TURING (RTX 2000) série. GTX 1060 má také jen 192-bit, jen 6GB RAM a podstatně nižší výpočetní výkon. Stále více se tedy propadá výkonově proti RX 480/580/590 POLARIS kartám, které mají skutečně DX12 podporu včetně AS, podstatně vyšší výpočetní výkon a mají 256-bit a 8GB, což nabízí až GTX 1070.

Dá se říci, že stejně jako má dnes NVIDIA jasnou převahu v ultra high endu, kdy GTX 1080Ti, RTX 2080 a 2080Ti nemají konkurenci a jsou jasnou volbou ve svém segmentu, totéž lze říci o AMD v mainstreamu. RX 570, RX 580 a RX 590 jsou jasně lepší a výhodnější než GTX 1060 a ta dnes nepředstavuje ani alternativu, natož konkurenci.

Jediné, co má lepší, je nižší spotřeba, jenže tomu odpovídá i nižší výkon, nižší výbava horší výpočetní výkon atd. Pokud vám jde o tu spotřebu a u RX 580/590 se vám zdá vysoká, vždycky můžete zapnout technologii CHILL, která je součástí ovladačů Radeon Software. Výkon o něco záměrně omezí, ale spotřeba klesne opravdu zásadně. Takže nižší spotřebu mohou mít i RX modely. Když je necháte a zajímavá vás to (což většinu ne). Ve všem ostatním jsou ale RX modely jednoznačně lepší. Výkon, výbava, cena. Zásadní výhodou je i podpora FreeSync:

TÉMA: AMD FreeSync – Plynulé hraní bez trhání a sekání téměř pro každého v praxi

GTX 1060 sice umí G-SYNC, jenže neexistuje mainstreamový G-SYNC monitor. Zatímco mainstreamových i dokonce lowendových FreeSync monitorů máte na trhu hromady za dostupné ceny. Kombinace RX 570/580/590 s FreeSync monitorem je tak neporazitelná a nabízí naprosto plynulé hraní, které NVIDIA v této cenové hladině prostě nabídnout nedokáže. Opravdu důrazně doporučuji, pokud uvažujete o novém monitoru a nové kartě v mainstreamu na hraní her, ten FreeSync pořídit.

  • Závěr

Radeon RX 590 není tedy zásadní novinkou, nicméně je to velmi dobrá karta. Ano, určitě bychom chtěli už něco nového než POLARIS, ale současné výrobní možnosti to dost dobře neumožňují, pokud to má zůstat takhle cenově přístupné. Realitou navíc je, že POLARIS je stále vynikající a jednoznačně překonává konkurenční PASCAL architekturu, která prostě na dnes konečně pořádně nastupující DX12 není stavěna a v případě GTX 1060 chybí vlastně i výkon a výbava. Radeon RX 590 tak představuje jednoduše nejlepší mainstreamovou grafiku na trhu s nejvyšším výkonem a nejlepší výbavou. Za cenu GTX 1060 6GB nabízí znatelně vyšší výkon i výbavu, a je jasnou volbou pro každého mainstreamového hráče. I ta spotřeba se dá omezit, pokud vám na tom záleží, jako že většině mainstreamových hráčů jde o ten výkon především.

RX 590 je o cca 8-10% v průměru výkonnější než RX 580, na zadek se z toho neposadíme, ale je to zajímavé, protože zejména pokud máte monitor s 2560x1440 nebo 3440x1080 apod., tak těch několik FPS může hrát roli pokud jde o hratelnost hry s lepším nastavením detailů. A jak vidíte v našem testu, RX 590 je vynikající grafika pro 1080p (prakticky nemá smysl kupovat něco dražšího pro tohle rozlišení) a bez potíží použitelná i pro 1440p! To se o RX 580 a hlavně GTX 1060 už moc říci nedá a prostě každé % výkonu tady hraje roli. Je to za cenu vyšší spotřeby, ale chlazení karet je OK, i když tetovaná XFX Radeon RX 590 Fatboy OC+ je z hlediska chladiče jednou z horších verzí. Pořád ale solidní a použitelná.  

AMD tedy za RX 590 nebudeme tleskat ve stoje, nicméně uznale pokývneme hlavou, je to nejlepší mainstreamová grafika a jednoznačně poráží GTX 1060, která dnes už nepředstavuje ani alternativu a nikdo by ji neměl už kupovat. Prakticky až na fakt, že je to stále ten 2,5 roku starý POLARIS, nemáme, co RX 590 vytknout, protože je to vynikající karta pro 1080p, dobrá i pro 1440p, v kombinaci s FreeSync úžasný komplet, který nemá konkurenci. Nic lepšího v mainstreamu prostě není, a hlavně stačí bez jakýchkoliv problémů na hraní nejnovějších her se vším všudy (pokud tvůrci alespoň slyšeli o optimalizaci). Jestli vám jde hlavně o cenu, tak RX 580 8GB na trhu zůstává a dnes za 6000 – 6500 korun je úžasnou volbou, RX 590 je sice o něco dražší, ale protože je i o to výkonnější tak má stejně skvělý poměr cena-výkon. Jsou to jasné volby pro všechny hráče, hledající výkonnou moderní grafiku za rozumné peníze pro 1080p i 1440p. AMD naprosto dominuje mainstreamové nabídce grafik po všech stránkách a zcela zaslouženě.

Pokud tedy hledáte náhradu za starší mainstreamovou grafiku jako GTX 970 či R9 380 a třeba i starší karty, tak RX 580/590 můžeme jen a jen doporučit, nejlépe rovnou s FreeSync monitorem, kdy budete překvapeni, jak plynule a za tak málo peněz, se dnes dá hrát všechno ve vysokých detailech. AMD vám navíc přidá tři chystané parádní hry v ceně (u vybraných prodejců). Co k tomu dodat. RX 580/590 jsou jednoznačně jedny z nejlepších grafik v celé historii herních karet. Cenová dostupnost, skvělý vlastně naprosto ideální výkon pro drtivou většinu hráčů, nadčasová HW i SW výbava, POLARIS sice počítá třetí rok existence, ale vůbec to není vidět, naopak je lepší a lepší. Doslova. Je docela škoda, že věci byly, jak byly, a nebylo možné pokračovat v R9 290 sérii a postavit před lety „skutečné RX 490/590“, tedy high endový velký POLARIS včetně duálních RX 495/595. Sice by to žralo i koberec okolo počítače, ale výkon by byl fenomenální a cena zajímavá, a trh by vypadal určitě trochu jinak …

 

"Radeon RX 590 - skvělá cena, skvělý výkon, skvělá výbava"

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Jardat [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 06:27:58

Díky za recenzi.
Bylo by možné zařadit do testu porovnání spotřeby v běžném režimu s RX 580?
Jinak za hranicemi, je karta dostupná skutečně za 7500,- .
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 07:39:08
avatar
U zeleného skřeta taky. Takhle XFX za 7499,- (ale očekávaná dostupnost 23.11.), RX 590 od Asrocku za 7599,- (stejná dostupnost), Sappire Nitro+ RX 590 SE za 7890,- (dostupné) a dost přepálený Asus za 11tis
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 11:45:34
avatar
Spotřebu máte změřenou v běžném režimu (samozřejmě na naší sestavě) rozdíl tam máte a spočítejte si to podle vašeho tarifu na elektřinu ... já myslím že ten rozdíl není moc významný ;)
Kate$ka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 07:11:33

Za aktuální situace je asi stále 580 jasná volba, přecijen 5500-6000Kč za 580 dobrá nabídka a rozdíl 10% ve výkonu není moc.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 11:46:23
avatar
V článku jasně píši:

Citace:
RX 590 je o cca 8-10% v průměru výkonnější než RX 580, na zadek se z toho neposadíme, ale je to zajímavé, protože zejména pokud máte monitor s 2560x1440 nebo 3440x1080 apod., tak těch několik FPS může hrát roli pokud jde o hratelnost hry s lepším nastavením detailů. A jak vidíte v našem testu, RX 590 je vynikající grafika pro 1080p (prakticky nemá smysl kupovat něco dražšího pro tohle rozlišení) a bez potíží použitelná i pro 1440p! To se o RX 580 a hlavně GTX 1060 už moc říci nedá a prostě každé % výkonu tady hraje roli.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 08:02:05
avatar
Podle OC to vypadá, že kartu brzdí paměti. Protože 50Hz na jádře ti 8-9% výkonu navíc neudělá.

DD, můžeš zkusit undervolting a výkon jen s OC pamětí?

EDIT:
Pořád přemýšlím, co i o RX 590. Přináší cca 10% výkonu navíc, ale i o něco větší spotřebu a cenově se pohybuje nad RX 580 cca o 1,5tis+ v závislosti na modelu.
Je asi škoda, že karta má stále 8GHz paměti.
Přiložené hry jsou zajímavým bonusem.

Osobně, kdybych do té karty šel (jako že spotřebu tolik neřeším, ale když mám RX 580 tak to asi nemá smysl), tak volím opět Sapphire Nitro+ RX 590 SE a cenu kompenzuji prodejem Devil May Cry 5 a Resident Evil 2.
Ganimoth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - - 2018-11-16 11:01:42
avatar
tak GCN architektura je skrcena pametmi odjakziva, zadne prekvapeni
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 21:06:55
avatar
Člověče nevím kdes na to přišel, Fury (GCN též) má k dispozici takovou paměťovou propustnost, že ji nedokáže využít
Akus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 11:15:51

U RX 580 je stejna nabidka her
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 11:37:53
avatar
Pravda. Sice jen u některých, ale i tak... Tím je herní bonus smazán ku škodě RX 590.
MartinCZ80 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 17:11:22
avatar
Ano nabídka bonusových her je i u RX 570 a 580 ale tam je možné vybrání pouze 2 her ze 3. 3 dostanete až u RX 590 nebo Vega 56,64.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 12:07:36
avatar
9GHz GDDR5 jsou dražší ....

GDDR5X nebo GDDR6 jsou ještě dražší a vyžadovaly by úpravu jádra

Ano, Sapphire Nitro+ RX 590 SE je vynikající, také ji budeme mít v testu, má podle mě zdaleka nejlepší chlazení ze všech 590 ...
TeeJay [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 07:48:18
avatar
Tak konečně nastal čas vyměnit R9 290. Byť spotřeba téhle karty nepatří k nejlepším, není špatná a zásadně si pomůžu, zvlášť u počítače, co běží 16 hodin denně. A trošku víc výkonu navíc mě taky neurazí.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 08:08:48
avatar
Myslím, že tohle je přesně karta pro takové uživatele. Ti, co mají staré R9 karta nebo ještě starší karty.
RX 480 přišla jako náhrada za R9 290 (náhrada výkonem), takže tam to ještě nemělo smysl měnit. Ale RX 590 už je něco jiného. Navíc ta spotřeba...R9 290 má TDP 250W (ref.verze možná i o trochu vyšší), takže s RX 590 to je vlastně nastejno.
TeeJay [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 13:44:17
avatar
R9 290 ještě úspěšně prodám, prodám i ty hry a bude z toho karta za pár šupů.
Výkonu má víc a spotřebu o něco menší. Možná ještě trošku zaexperimentuju s takty, třeba může běžet mnohem úsporněji za cenu jen o něco nižšího výkonu. A na hry si profil rád přepnu, když jednou za dva týdny budu něco hrát
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 11:48:50
avatar
ta spotřeba RX 590 je podobná spotřebě R9 290, ale výkon a technologická výbava je samozřejmě jinde ...
TeeJay [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 13:46:47
avatar
Právě proto je to ideální upgrade. 580 mi přišla ještě jako moc malý výkonový krok kupředu, abych si koupi ospravedlnil, když mi 290 slouží bezproblémově.

A ona ta spotřeba je o něco menší a to hlavně v klidu, kde je můj počítač 98% času co běží. Spotřeba v zátěži mě netrápí.
skaven [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-19 09:14:58

a co tak posunut sa o level vyssie:
https://www.caseking.de/en/sapphire-nitro-radeon-rx-vega-56-8192-mb-hbm2-gcsp-186.html
Dirtrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Dvojí metr 2018-11-16 08:31:46

Nemohu si pomoci, ale tohle je dvojí metr. Když Intel vydává neustále refreshe svých procesorů, je za to právem pranýřován.
Tady AMD udělalo totéž, další refresh Polarisu, který nemá nic navíc, pouze vyšší takty za cenu vyšší spotřeby (a vyšší cenu), a ejhle, najednou se nám to prezentuje jako nejlepší mainstreamová grafika.
Já bych si s tím troufnul nesouhlasit, protože 10% výkonu navíc za cenu 200% spotřeby 1060 mi nepřijde úplně "cool".
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 08:40:14
avatar
Vidím to stejně. Z té spotřeby jsem zklamaný. Myslím, že trend byl poslední roky jiný - spotřeba v mainstreamu klesala a AMD teď udělá toto. Ale důležité je, jak moc v zátěži topí a kolik teplého vzduchu je potřeba odvést z bedny.
Jsem zvědavý na refresh 1060GTX.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 09:22:02
avatar
Na trhu je mezera mezi RX 580 / GTX 1060 a GTX 1070. Tam směřuje tahle karta. Výkonem jasně překonává 1060, spotřebou bohužel taky.
Zajímala by mě spotřeba RX 590 8GB vs GTX 1060 6GB při fullhd s lockem na 60fps.
Protože moje zkušenost RX 580 je taková, že přes 140-160W se dostanu málokdy (i když výrobce uvádí spotřebu do 235W)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 12:08:12
avatar
Dvojí metr? No ten zjevně máte ...

Srovnávat to, když Intel, který vydělá několik miliard dolarů čistého zisku každý kvartál že recykluje několik let stejnou architekturu a prodává ji dráže a dráže a už není ani zajímavá ani nejlepší na trhu se situcí, kdy mnohem menší a finančně mnohonásobně slabší AMD vydává vylepšenou kartu, která stále stojí podobné peníze a je to nejlepší, co v této kategorii vůbec najdete ....

ano máte dvojí metr.

"Cool" to není to máte pravdu (v pravém slova smyslu), jenže výkon navíc to je a nic výkonnějšího za tyhle peníze v mainstreamu není ... pokud vám jde o podobný výkon jaký má 1060 6GB a nižší spotřebu doporučuji RX 570 ;)
Dirtrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 14:46:57

Jenom abych si to ujasnil:
- recyklace architektury u Intelu je špatně, protože společnost Intel má velký obrat i zisk
- recyklace u AMD je v pořádku, protože má výrazně menší obrat

Myslel jsem, že recenzenti hardware by měli obhajovat takové praktiky společností, které jsou výhodné pro koncové zákazníky, tedy lepší produkty za stejnou nebo nižší cenu. AMD sice fandím, sám mám RX480, ale zde je třeba říci "takto ne, přátelé".
LadIQe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 17:29:24

problem je, ze kym u gpu nemusite menit maticnu, v pripade intelu to treba, tot ten problem

dalej ano je logickejsie, ze firma, ktora ma 100x mensi obrat spravi viacero recyklatov nez firma, ktora zarobi za mesiac to co ina za rok-dva, si myslim, ze je to viac pochopitelne

inac som zvedavy ako obhajite 1060, ktora tu uz ma 3 verzie a chysta sa 4.

samozrejme nehajim 590, vykon ma pekny, spotreba by mohla byt nizsia, ale co uz, nik vas nenuti to kupovat

navi bude az ta prava gpu architektura, ktora nahradi stary polaris, ci to bude len vylepsena gcn alebo uz kompletne nova prepracovana sa uvidi, ale dufam ze gcn to uz nebude
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 14:33:30

No kvůli refresh GPU nemusíš kupovat novou MB a příp. RAM...;)
Pitrs [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 09:11:39

Hmm, spotřeba jako moje RTX 2080 .
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 11:53:37
avatar
a spotřeba skoro jako RX VEGA 56 .... prostě když honíš takty na starší architektuře se starším typem pamětí, tak to prostě není tak efektivní .... ;)
Akus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 09:27:08

Taky me zajima spotreba v realnem provozu. Takhle to vypada pokud budu hrat tak 4 hodiny za den tak to mate tak 500Kc o proti te 1060 za rok navic. A ted se bavim o spotrebe ne o tom co ta karta umi (FreeSync ne pro kazdeho je to priorita). Vykon +/- to same.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 11:55:16
avatar
spotřeba se dá významně snížit (Chill) ... RX 570 má podobný výkon jako GTX 1060 6GB je výrazně levnější a žere jen o málo více a pořád máš FreeSync, 256-bit, a lepší DX12 podporu ;)
Tarkin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Proč nejlepší grafická karta? 2018-11-16 10:11:28

DD mám otázku. Vzpomínám si jak jsi u RX480tky psal, že má v jádře nějaké funkce, obvody na zlepšení efektivity, na snížení spotřeby. Ale že je AMD nestihlo zprovoznit. Máme tu třetí refresh a spotřeba je ještě vyšší.

RX 590 je v průměru o 5-10% výkonnější, než GTX 1060. Jenže kolem 7,5 tisíce už jsou slušné verze GTX 1060, které nabízejí větší přetaktování, frekvence kolem 2Ghz nejsou problém a stále budou žrát míň jak RX 590.

RX 590 podle testů žere jak GTX 1080TI.

Tak co je na tomhle "nejlepší mainstreamová grafika"?
Mirdaa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 10:13:31

Tenhle kšunt je špatnej za 6000 a tady to dostane dvě ocenění Nemluvě, že "neuvěřitelně" porazila dva roky starou kartu, která stojí uplně stejně v lepších edicích než tenhle vysavač a s poloviční spotřebou.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 12:12:13
avatar
tohle je taky "technicky" 2 roky stará karta, ale výrobce ji alespoň vylepšil ;) ....

Doporučení má za to, že jde o jasně nejvýkonnější mainstreamovou kartu s jasným náskokem na 1060 a vše ostatní za stejnou cenu ...

ocenění za výhodnost má proto, že má skvělý poměr cena/výkon, výhodnější než 1060 a vzhledem k výkonu v 1080p i 1440p má vynikající výhodnost vůbec ...

bylo by neobjektivní ty ocenění neudělit, protože prostě nic lepšího na tom trhu v mainstreamu není. Kdyby bylo, samozřejmě dáme tomu tahle ocenění a ne 590 ... ;) takže máte objektivní důvod, proč by 590 neměla mít ta doporučení a je na trhu něco lepšího za 7500,-?
Mirdaa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 12:07:48

Asi máte pravdu. Už se těším na atomovej hřib u rtx 2080 ti. A nechcete taky objektivně otestovat stejného výrobcem, třaba ASUS?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 12:23:00
avatar
ASUS také otestujeme, ale ten bude mít 590 později, zatím nejsou v obchodech a ASUS nám ji ještě neposlal ... ale bude, nebojte. Jsem také zvědav na to chlazení ...
Tarkin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 12:30:34

Možná by se zasloužilo říct, že ty řeči o tom, že RX 480 má neaktivní úsporné funkce byl nesmysl. Protože jak víme, tak nic takového neměla a ani RX 590 nemá.



Citace:
takže máte objektivní důvod, proč by 590 neměla mít ta doporučení a je na trhu něco lepšího za 7500,-?

Jak se to vezme, pro někoho kdo je basic uživatel RX 590 nabízí nejvyšší výkon, ale také monstrozní spotřebu.
Pro někoho více zdatného si myslím, že například Strix edice GTX 1060 nabídne více.

EDIT:
Vycházím z čísel z recenze Techpowerup. RX 590 v Nitro verzi je o 8% výkonnější jak GTX 1060, možnosti OC jsou 3,9%. Spotřeba je o 100W vyšší jak GTX 1060. V minulých dobách si za to často kritizoval NV a to nebyly dvojnásobné rozdíly, jak je tomu nyní.

Možnosti lepších verzi GTX 1060 jsou ale mnohdy i 10-20%. A i po OC žerou méně jak defaultní RX 590 a mají lepší chladiče.

Z toho důvodu absolutně nechápu to hodnocení "Nejlepší..."
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 12:28:31
avatar
nebyli to řeči! Aktivovala je už RX 580! podívejte se na spotřebu v klidových stavech, s 1-2-3 monitory, pod youtube apod. ;) tam je mezi RX 480 a RX 580/590 velký rozdíl klidně 2-3 násobek ... to je to o čem mluvíme.

v čem nabídne 1060 více? Má jen 192-bit proti 256-bit, má jen 6GB proti 8GB, neexistuje mainstreamový GSYNC monitor, zato existuje hromada FreeSync monitorů a 1060 má mnohem horší podporu DX12 zejména při AS, což stále více nových her používá ... takže co nabídne více?

Jestli ti jde o spotřebu a oželíš někol % výkonu, zapni CHILL u toho 580/590 a budeš koukat jak to dokáže být úsporné a efektivní ... a nebo si kup RX 570 bude mít stejný výkon jako 1060 mnohem levněji a spotřeba nebude nijak monstrózní ...

Jinak s tou "monstrózní" spotřebou přeháníte u RX 590, je vysoká, karta je méně efektivní než VEGA 56, PASCAL i TURING, ale ta spotřeba není monstrózní ... v naší silně přetaktované sestavě nežere nijak enormně. Samozřejmě by bylo hezké, kdyby měla méně, ale enormní to prostě není ... na to tady jsou jiné karty ;)
Tarkin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 12:38:28

Opět jsem si to nevycucal z prstu, ale vycházím z naměřených hodnot:

https://www.techpowerup.com/reviews/Sapphire/Radeon_RX_590_Nitro_Plus/30.html

Mezi RX 470-480/570-580 téměř žádné rozdíly ve spotřebě idle stavu nejsou.

Je to slovíčkaření, ale když konkurence žere o polovinu méně, tak je prostě monstrozní.

Citace:
v čem nabídne 1060 více? Má jen 192-bit proti 256-bit, má jen 6GB proti 8GB, neexistuje mainstreamový GSYNC monitor, zato existuje hromada FreeSync monitorů a 1060 má mnohem horší podporu DX12 zejména při AS, což stále více nových her používá ... takže co nabídne více?

K čemu to srovnání papírových parametrů, když to v recenzích pak vychází uplně jinak? Je přece uplně fuk, že je sběrnice menší, když to výkon má.

Kolik lidí Gsync, Freesync používá? Řádově možná jednotky procent, kolik lidí bude platit za dvojnásob spotřebu? Skoro všichni, nikdo si nebude kartu omezovat Chill modem.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 12:50:39
avatar
to že to někde naměří blbě nic neznamená ...

spotřeba není monstr=ozní ale rozhodně za ni 590 nechválíme ... a v článku je to jasně napsané.

to není jen srovnání papírových parametrů, mají jasný vliv na praktický výkon. FreeSync má dnes větěina nabízených monitorů, takže to jasně roli hraje, spotřebu řeší minimum lidí a pokud ji řeší tak si chill u radeonu klidně zapne ....
Akus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 13:45:37

Trosku me zarazi proc mam resit zda je pamet 192 ci 256bit (a chapu ze 256 je lepsi) kdyz ve vykonu to vlastne neni poradne znat asi jako 6GB vs 8GB. 1060 svou vyssi cenu srazi pod cenu 580tky ve spotrebe a ne ze ne. A pokud neresim FreeSync. Tak vlastne papirove (parametrove) horsi karta (1060) je +/- vykonove stejna jako druhy refresh (580).

Ano souhlasim 590 je vykonove o malo lepsi ale s vyssi spotrebou +/- stejou cenou. A jedine co je pro ni (pro nekoho) prinos je prave FreeSync.

A me jako zakaznika moc nezajima jestli ta ci ta firma ma jaky zisk. Me zajima co za sve penize dostanu.

Chybi mu tu clanek kolik kazda s firem vynalozi prostredku pro vyvoj dane veci. To ze nekdo vydelava a je vetsi firma neznamena ze do vyvoje dava vice nez firma mensi.(a myslim tim penize na vyvoj daneho produktu) Protoze jak vim Intel se nezabyva jen CPU..... + musi nacpat penize i do vyvoje tech linek co to vyrabi

Za me vychazi o dost lepe 580 pri soucasnych cenach. (v porovnani 1060 a 590)

Upozornuji ze tohle je jen muj osobni nazor a nejedna se o provokaci atd......
A za preklepy se rovnou omlouvam psano v mobilu ve vlaku.

Jedine za co 590 muze dostat chvalu a to je to ze je nejvykonejsi a nejvybanejsi kartou za cenu do 8000Kc
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 11:58:50
avatar
záleží jak se na to díváš, máme to změřené, pokud stáhneš 590 na referenční takty, je výkonnější než 580 a má stejnou spotřebu, takže pokud by jela na taktech jaké má 580 nebo 480 byla by o poznání úspornější ...

AMD ale jasně míří na co nejvyšší výkon, a právě proto má ocenění. je to se znatelným náskokem na GTX 1060 prostě nejvýkonnější mainstreamová karta a ta cena za to je výborná.

proto má i to druhé ocenění za výhodnost, protože má prostě skvělý poměr cena-výkon.

v testu máš právě "2GHz" nereferenční GTX 1060 se skvělým chlazením, ano žere méně, ale pořád je o poznání slabší, zejména v DX12 s AS apod. nenabízí FreeSync a stojí stejně nebo více ...

Ano tohle je nejlepší mainstreamová grafika na trhu, má nejvyšší výkon a skvělý poměr cena-výkon nic lepšího za mainstreamovou cenu prostě nepořídíte .... proto má ta ocenění a bylo by neobjektivní je neudělit, když nic lepšího s lepším výkonem a výbavou prostě na trhu není.
JFXT [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 12:14:25

Co je na tomhle "nejlepší mainstreamová grafika"? Existuje jednoduchá odpověď. Napovím. Jsou to tři písmena, která představují název firmy nebo jeho akronym.
Podle mě se jedná o zbytečný produkt. Kdybych teď pořizoval grafiku a vybíral jen u AMD, vezmu 580. 5-10% výkonu mě při 30fps nezachrání a při 80ti je mi to jedno. No a ti, co mají na jadernou elektrárnu, aby to uživili, si koupí spíš RTX2080.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 12:20:32
avatar
Nevím proč by to, že jde o XFX kartu z ní mělo dělat to že je nejlepší na trhu ... to nechápu. S významem té spotřeby přeháníte ... navíc kdo řeší kartu s cenou kolem 7 tisíc, tak si nebude kupovat 2080 ani kdyby tu jadernou elektrárnu měl ...

podle tebe je zbytečný ale pro někoho to může být zajímavé:

Citace:
RX 590 je o cca 8-10% v průměru výkonnější než RX 580, na zadek se z toho neposadíme, ale je to zajímavé, protože zejména pokud máte monitor s 2560x1440 nebo 3440x1080 apod., tak těch několik FPS může hrát roli pokud jde o hratelnost hry s lepším nastavením detailů. A jak vidíte v našem testu, RX 590 je vynikající grafika pro 1080p (prakticky nemá smysl kupovat něco dražšího pro tohle rozlišení) a bez potíží použitelná i pro 1440p! To se o RX 580 a hlavně GTX 1060 už moc říci nedá a prostě každé % výkonu tady hraje roli.
JFXT [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 16:32:45

Tak teď jsi mě dostal já samozřejmě myslel AMD.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 16:51:03
avatar
to že má čip na sobě logo AMD nebo jakékoliv jiné přeci nevytváří jeho výkon, parametry, cenu apod.
JFXT [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 17:17:02

Tak výkon asi jo, i tu cenu můžou uvlivnit, ale co ta tři písmena zaručují stoprocentně, je hodnocení 'Best buy' na tomto webu. Promiň, ale fakt nechápu, jak můžeš tak bezvýznamnému, nic nového nepřinášejícimu produktu s vyšší cenou, vyšší spotřebou a minimalnim nárůstem výkonu udělit ocenění.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 20:24:05
avatar
nechápe protože hodnotíš produkty podle značky, loga apod. Já ne ...

proč má ocenění jsem vysvětlil a zatím jsem neslyšel jediný objektivní argument proti jen ignorování reality ...
Hurikan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 10:40:50

Takže nakonec jde jen o 5 - 10% výkonu a jak jsem řikal 3fps navíc a to ještě s větší spotřebou a za +1500,- a se to vyplatí po 8měs. od vydání 580

580 + tři hry byla jasná volba, todle snad nemyslej vážně.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 12:01:46
avatar
vyplatí ... není to poměrem cena/výkon prakticky o nic horší než 580 a má to o těch 10% vyšší výkon. A jak píši v článku:

Citace:
RX 590 je o cca 8-10% v průměru výkonnější než RX 580, na zadek se z toho neposadíme, ale je to zajímavé, protože zejména pokud máte monitor s 2560x1440 nebo 3440x1080 apod., tak těch několik FPS může hrát roli pokud jde o hratelnost hry s lepším nastavením detailů. A jak vidíte v našem testu, RX 590 je vynikající grafika pro 1080p (prakticky nemá smysl kupovat něco dražšího pro tohle rozlišení) a bez potíží použitelná i pro 1440p! To se o RX 580 a hlavně GTX 1060 už moc říci nedá a prostě každé % výkonu tady hraje roli.
fanda433 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 11:19:35

Škoda, člověk si řekne, že horší už to nemůže být.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 12:13:36
avatar
může .... mohli by jen přejmenovat RX 580 na 590, nezabývat se přechodem na 12nm a prodávat ji za více než 1060 6GB když je výkonnější a stejně by byla výhodnější ;)
Kate$ka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 11:57:14

Popravdě to doporučení výměny 970 za 590. Mi nedává moc smysl. Tak stejně 290 za 590. Ten výkonový rozdíl a zvláště potom provozní není natolik velký aby opodstatnil 7500Kč za kartu.

Update: Reakce nvidie je zlevnění pascal karet o pár dolarů:

For example, the GTX 1060 6 GB was $260 and is now $230, and the GTX 1070 was $390 and is now down to $360. Zdroj TPU.

Čimž se 1060 dostavá cenově o 50 usd pod 590.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 12:16:31
avatar
??? ten výkonový rozdíl bude více než jasně viditelný, když navíc k tomu plánuje někdo pořídit i nový monitor tak FreeSync jasná volba a sakra ten rozdíl uvidíš ...

a nic lepšího za 7500 než 590 prostě nekoupíš ...

to snížení ceny stejně nevyrovná výhodnost RX 580 ani RX 590, stále nenabídne FreeSync výhody a stále nevyřeší problém pod DX12, na které ta karta není udělaná, ale DX12 prostě nastupuje ... ale pokud si chtěla důkaz, že RX 590 je prostě tak dobrá, jak píšeme a zasloužila si ta ocenění a doporučení, tak fakt že NVIDIA zlevňuje své karty je více než výmluvný ;) Kdyby RX 590 byla tak špatná, jak tu někteří naznačují, NV by určitě nezlevňovala ;)
Kate$ka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 12:36:02

Žádné důkazy nepotřebuji, jen uvádím jaké jsou aktuální informace.

Jakožto majitelka 970 nebo 290 bych o 590 opravdu neuvaovala, za těch 7500 je ten výkonový nárust příliš malý.

Co se zlevnění 1060 týče tak ať je to jak je to 590 je o cca 8-12% lepší cena 1060 je/bude 230 a 590 280Usd (beru oficiálí ceny, na krámě se to projevý asi až po vánocích) Brát v potaz novou cenu a jen čistě výkon/cena tak 1060 vyjde výhodněji v tomto poměru + 1060tky je její spotřeba +590tky je dx12 lepší podpora myslím, že si nemají co vyčítat.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 12:51:13
avatar
Citace:
Žádné důkazy nepotřebuji ...


tak to se nemáme o čem bavit, prosím už nereaguj v diskusích.
Kate$ka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 13:14:10

Ehm a proč jsi měl potřebu vůbec reagovat na můj původní přízpěvek? Já se tě o to nežádala.
Marcel19751 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Tady 2018-11-16 13:05:38

to kočkování co je a není lepší o kousek pro svoji pravdu mně vždy pobaví. Jedno je jisté ta grafika je výkonnější a o to hlavně šlo. Nic jiného nikdo nesliboval. Ta karta je pořád modernější než 1060 a pokud porovnáš hry na moderních základech(nemusí jít nutně jen o ty DX 12 ,nebo Vulkan) za poslední řekněme 2 roky a vynecháš vykopávky,které se pořád v recenzích objevují a nevěřím,že je hraje ranec lidí,(až na pár vyjímek ale GTA)tak zjišíš,že ten rozdíl bude větší než obecně prezentovaných 8-10%, ale bude to kolem 15%.Prostě zákazník,který mění kartu tak, určitě bude vybírat povětšinou s her vydané právě třeba za poslední 2 roky a ne Crysis,Alien VS Predator , protože ty staré hry co chtěl hrát bude mít pravděpodobně odehrané na své staré grafice. Proto vnímám RX 590 prostě jako smysluplnější nákup. A jak píšeš,že NV zlevnila karty tak to je právě proto,že i ona vnímá 590 konkurenceschopnou a všichni víme jak firmy typu NVidia, Apple, Intel neradi sahají na své vysněné ceny produktů :-)
Kate$ka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 13:30:40

Je to tak, já nikde o 590 ani neťukla, ve špatným smyslu. A důkazy taky neptřebuju aby mě někdo přesvědčoval zda to je nebo není nejlepší karta. Každý ať si vybírá podle vlastní preference.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 11:36:12

Tyjo, čekal jsme tak nějak víc. Ne o moc, ale když kouknu na spotřebu, tak teda nejásám. Prostě jsme očekával víc výkonu nebo menší nárůst spotřeby. Tohle je hodně mírná evoluce a ne vždy asi úplně správným směrem. Jak psal někdo výše, tohle dělal intel poslední roky a svorně mu za to spíláme. A tady se mi to taky nelíbí. Prostě miniaturní nárůst výkonu za šílenou cenu (a teď uvažuji kombinaci spotřeby a nákupní ceny)

Přínos vidím hlavně v tom, že to nasadí strop na cenu 580tek...

To je bída, to je bída, ať se to sakra už někam hne. Nikdy by mě nenapadlo, že budu hypnotizovat staré železo, aby vydrželo co nejdýl, protože teď se mi fakt nechce kupovat vůbec nic nového.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 12:17:07
avatar
nikdo nejásá, ale v článku máte jasně napsáno proč to je co to je .... AMD nemůže za cenu výrobních procesů a ceny křemíku, ani za cenu pamětí ;)

a je tam napsáno i kdy se to změní a pohne ;)
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 13:59:19

Však já vím, četl jsem to, jen jsem očekával víc. AMD si prostě nasadilo laťku se ZENy poměrně vysoko a jak v cpu divizi pořád mile překvapuje, tak v grafické je to prostě bída.

Prostě čekal jsem že u 590 budou dva profily, jeden úsporný (výkon ala 580, ale watty dolu) druhý oc (výkon nad 580 o 10-15%, a s pořádně navýšeným tdp). Cenu jsem čekal jen mírně vyšší než u 580. Takže buď vyšší výkon a spotřebu za stejnou cenu nebo menší spotřebu a stejný výkon za stejnou cenu.

No a místo toho máme znatelný příplatek, vyšší spotřebu a navýšení výkonu proti 580 je nic moc. Nějak mi tam převažují ta negativa...

// jinak důvody proč máme oporti dřívějšku tak málo výkonu za tak moc peněz jsou mi zřejmé a chápu je, opravdu si 590 porovnávám přímo proti 580, protože předpokládám, že náklady na 580 a 590 jsou totožné.
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-17 08:23:44

Když přišla RX580 na trh, stihl jsem 4GB verzi za 6,5k, 8GB verze byla myslím o litr výše. Tedy u 590 vidím v podstatě stejnou cenu?
Marthy5 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 11:43:36

Tak žádná legenda tahle gk určitě nebude
Ale hráči mají před vánocemi zase o něco větší výběr grafických karet,nějaké příznivce si asi najde takže tak no...Ale nej mainstreamová karta-to snad ne.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 12:06:20
avatar
Ono je za 7500 korun něco výkonnějšího?

není! takže je to nejlepší mainstreamová karta pro velkou většinu mainstreamových uživatelů, kteří řeší hlavně ten výkon. Pokud vám jde o spotřebu, můžete zapnout chill, nebo koupit RX 570 ;)
Marthy5 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 12:43:36

Tak pokud jde o mne jako šťastný majitel GTX 1070 Ti nemusím řešit výkon ani spotřebu,ale jasné-jde o gk jiné třídy a ceny.
Pokud jde o RX 590,tak s tím 7.500-zatím bych nechal na hlavě a počkal jak se ceny vyvine dále.Našel jsem tuhle kartu na alze opravdu za tuhle cenu,ale karta bude k mání za cca týden,tak může jít o cenu předběžnou.Jinak cena se dá odhadnout podle ceny RX 580.Nesmíme zapomenout že obecně vyšší spotřeba řady RX 480/580/590 klade vyšší nároky na chlazení,a zatímco o něco vyšší platby za elektřinu(oproti třeba GTX 1060) je mnoho hráčů schopno tolerovat,tak o hlučnosti se totéž říct nedá.
Takže reálné ceny RX 580 s kvalitním chlazením (např.Sapphire nitro+) jsou v obchodech za nějakých 7300+ Kč,u RX 590 kvalitních edicí čekám ceny tak o 1000 Kč vyšší.Uvidíme časem,ale za 7500 žádnou RX 590 která by stála za koupi nečekám.
Mirdaa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 13:19:36

AMD vlastně svojí třetí nejvýkonější kartou kterou momentálě prodává sestřelilo osmou nejvýkonější/čtvtou nejslabší grafiku co je dva a pul roku na trhu
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 1060gtx s GDDR5X 2018-11-16 19:20:03
avatar
Já se domnívám, že až vyjde 1060gtx s GDDR5X, tak zas nebude RX 590 nárůstem výkonu tak výrazná. To bude boj. Jádro z 1070, spotřeba nižší, výkon pod DX12 nikterak tragický.
Edit: akorát ta cena bude nejspíš vyšší. Jestli RX 590 začíná na 7.500, tak 1060gtx s GDDR5X bude začínat na 8tis. za nejlevnější edice, jinak beztak kolem 9-9,5.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-16 20:25:46
avatar
1060 s GDDR5X je osekaná 1070 a není vůbec jisté, že jde o celosvětový produkt, vypadá to jen na čínskou edici ... a pochybuji že bude za méně jak 9 tisíc i tak, přičemž RX 590 výkonem určitě nepřekoná, jelikož NV stáhla parametry na úroveň 1060 ...
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Vega56 prokoukla 2018-11-16 21:23:35
avatar
Tak nevím, na posazení na prdel to není. Naopak nejlevnější edice Vegy56 se zdá být atraktivnější než kdy předtím - o dost lepší výkon při stále ok poměru cena/výkon a k tomu i lepší poměr výkon/spotřeba a modernější výbava. Když se navíc podíváte do release notes k par posledním ovladačům dostává spíš Vega výkonnostní nárůsty, Polaris už moc ne. Je to těžké, na lowend int.Vega ve R2400G, výš bych si šel do levné polarisky z druhé ruky a novou kartu pak až Vegu56. Tak nějak bych měl nechuť kupovat novou Polarisku, je tady už dlouho, nechal bych ji už "odpočívat v pokoji". Ale můžete to vidět jinak, pro někoho kdo má 3. Rok 175W Fury Nano neref. Prostě ani 590ka nedosahuje kvalit téhle staré karty, a to nebyla o tolik dražší. Kdyby mi někdo nabídl výměnu za novou 590ku nebral bych to.
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-17 07:09:56
avatar
No já mám rád AMD, fandím mu hodně, ale tahle karta mě teda vůbec nenadchla. A abych pravdu řekl, z toho co je teď momentálně v mainstreamu bych si nepořídil vůbec nic. A za highend beru cenu okolo 18K, což je dejme tomu 2x lepší mainstream, víc za highend dávat nehodlám. Pokud bude již od teď normální že highend stojí 35 tisíc, tak je to fakt smutný a highend už mít v počítači nikdy nebudu. Abych pravdu řekl, tak já jako milovník počítačů a hardware a odpůrce konzolí jsem ze situace grafických karet, pamětí, procesorů (naštěstí ryzen teď super) tak otráven, že si počkám na Playstation 5 a koupim ho a jednou za čtvrt roku koupim na to nějakou hru, stejně už nehraju zdaleka tak jak kdysi a bude mi to stačit.
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-17 08:27:18

Já bych přidal otrávenost z monitorů. Po třech letech prakticky není upgeade (monitor za 7k). Pokud chci HFR nebo 3-4k, šup dvojnásobná cena...
Pitrs [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-17 10:17:34

Přesně, taky se těším na PS5, uvidíme jak zvládne 4K.
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-17 14:40:10
avatar
PS 5 bude muset 4K sedět jak poklice na hrnec, jinak ho nemá žádný smysl vydávat někdy v roce 2020.
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-17 11:46:51

Hmm,skoda ze jsem nedavno koupil 580. Kdybych pred pul rokem vedel,ze vyjdr 590,pockal bych si na ni.
Ikdyz je otazka,kolik ten Sapphire bude stat...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-17 13:16:09
avatar
dostupný v ČR za 7699
Rolandes [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Cena 2018-11-17 12:09:58

Ta cena to zabíjí. Vzhledem k tomu, že se RX580 4GB dal koupit na Alze za 4299,- s daní a 8GB za 5499,- Tak RX590 bohužel za 7500 nedává smysl. Běžně bez akcí se dá sehnat 580 8GB za 5990,- (např T.S.Bohemia, CZC) 4GB verze už jde pod 5000 taky bez akcí.
Kubajsz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Vyhodnost 2018-11-18 19:36:19

///EDIT by DD:

uděluji BAN za neustálý FLAME, "AMD weby" tu nebudu tolerovat .... hodnocení produktu na DDWorld.cz nezohledňuje jaké logo je na čipu pod chladičem ...
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-18 14:07:11
avatar
Je super sledovat, kolika diskuterum zalezi na spotrebe pc komponent, to beru jako pozitivni trend obecne. Jenom ale taky doufam, ze to nejsou uzivatele, kteri si tech par desitek rozdilovych Wattu (a nejspise tedy usporach na energiich zhruba tak 200-500 Kc za rok) nepropali na bezucelnych blikatkach a podsvicenickach na deskach, pametech, ventilatorech a nevim cim vsim jeste. Tohle dohromady klidne udela taky dalsich par desitek Wattiku. Dale doufam, ze sve stroje v dobe nepouzivani striktne vypinate a nenechavate je zrat nikdy naprazdno. A teprve beda, jak nekde zapomenete svitit zarovku buhzdarma, to by byl teprve ucet! Kdyz pocitate kazdy Wattik, tak ho snad pocitate vsude.. jinak by to bylo dosti povrchni
Kate$ka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-18 15:32:24

Já si zase myslím, že je docela povrchní přístup prezentovat to takhle. Jednoduše pokud mám výrobek, který mohu udělat uspornější tak proč to neudělat. To jak se v dnešní době "energeticky ekonomicky" lidi chovají je čistě na triku každýho z nás, ale pokud výrobce čehokoliv dokáže dosáhnout stejné funkčnosti nebo výkonu při nižší spotřebě je na místě to ocenit. A naopak zbytečnou spotřebu navíc zmínit.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-18 19:35:33
avatar
že karta žere víc a není tak efektivní jako třeba VEGA 56 je v článku výslovně zmíněno ... nicméěn spotřeba karty není nijak tragicky vysoká stačí na to běžný 500-550W zdroj, který má většina sestav, takže žádný problém
RonNikolaTesla [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-19 00:40:32

Při nákupu moderní grafické karty počítám do ceny i náklady na monitor se synchronizací - rozdíl v ceně mezi nejlevnějším panelem s gsyncem a freesyncem mi pokryje rozdíl ve spotřebě na příštích dvacet let. Spotřeba je potom úplně irelevantní. Je taková jaká je. Svoje zákazníky si to určitě najde. Lepší teď takovouto kartu, než příštího 3/4 roku vůbec nic. Nic jiného tahle karta ani být nemohla.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-19 02:24:44
avatar
to jim nevysvětlíš ...
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Mainstream 2018-11-18 23:21:02

Hlavní věc je cena, za kterou si dostupný výkon grafické karty koupíme za co nejmíň a že karta prožere časem nějaké drobné W navíc je čistě spektakulární :-D
Kate$ka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-18 23:46:38

Tak si tam místo GK dosaď myčku na nádobí aby ti to docvalko. Achjo tady je natvrdlost, sebestřednost a zaslepenost v opravdu vysoké koncentraci. Já píši o X a hned 2 odpovědi jsou o Y a Z.

Nevím jakou má spojistost výkon zdroje a nebo cena s tím co jsem napsala. Pánové vy si asi sedíte na očích co?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-19 02:24:22
avatar
spočítej si kolik ti žere varná konvice nebo mikrovlnka a pak se zasměješ tomu, jak někdo může několik Wattů na grafice co jede ve vysoké zátěži méně, jak 10% svého života průměrně, vůbec řešit ...
Kate$ka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-19 07:09:13

Tak ještě jednou.
Jednoduše pokud mám výrobek, který mohu udělat uspornější tak proč to neudělat.

To platí i na konvice, mikrovlnky, pračky, vysavače a všechny ostatní výrobky, ale i grafický karty a pokud jedna žere X a druhá né zrovna opodstatnitelných x*2 tak to není určitě důvod k oslavě i kdyby to mělo být 10 vs 20w.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-19 10:29:26
avatar
kdyby to šlo udělat úspornější, tak to jistě výrobce udělal ....

navíc ono to má opodstatnění ... RX 590 je proti 1060 lépe vybavená, má více paměti širší sběrnici, několikanásobně vyšší výkon v DP režimu a vyšší výkon v SP režimu, ve výbavě má FreeSync což zvládá bez přídavného modulu v monitoru atd.

RX 590 dokáže být úsporná, pokud ji trochu omezíte na výkonu, třeba při stejném výkonu jako 1060 žere o desítky Wattů méně než ve výchozím stavu a pořád má některé ty výhody extra.

Spotřebu RX 590 tu nikdo neoslavuje a vaše příspěvky mě čím dál více uráží ...
Kate$ka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-19 10:50:16

A kde jsem napsala ze ji někdo oslavuje. Achjo ty jsi tak sebestředný, že ani nečteš to co píši.

Nereagovala jsem na tvůj post. To ty jsi reagoval na můj a mimochodem se vůbec netýkal grafických karet a ty jsi reagoval vůbec ne na to co jsem popisovala.

Nevím co tě na mém psaní může urážet. Můžeš mi to vysvětlit ?
RonNikolaTesla [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-19 11:21:10

Úspornější RX 590 by bylo něco jako RX 570, tam by byl nějaký posun ještě méně znatelný (a když vydám srovnatelnou kartu s o 20W menší spotřebou, tak si ji prakticky nikdo ani nevšimne). Pokud v tento okamžik něco vydat, tak byla jediná, racionální možnost tu kartu posunout nově dostupným vyšším taktem kousek nad tu RX 580, byť za cenu těch pár W navíc. Nic jiného by nemělo smysl, jediná alternativa by byla nevydat toho příštího 3/4 roku vůbec nic. Tohle je pořád lepší než to nic. Pro nadšence do úspory těch pár W je tady pořád ta možnost použití Radeon Chill. Kdo si i tak raději připlatí 10000 navíc za nejlevnější G-sync monitor v kombinaci s GTX 1060, ať tak udělá. Ale potom ho tahle karta taky nemusí vůbec zajímat..
Igor010 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-19 19:16:24

Má zmysel ku core i5 760, 2,8ghz kupovat rx590? Momentalne ficim na amd 7950.
Kate$ka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-19 21:36:40

Noo asi to už nebude ono asi bych t doporucila porid si nejakou jetu 1150 i s CPU a ramky pouzijes co mas bude to levne a zaroven si dosti polepsis a 590 uz pojede slusne.
Igor010 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-20 12:16:00

Tak to už asi siahnem po novej doske a novom CPU. Bud Rysen 2700, alebo 2600(X).
Igor010 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-30 20:16:06

Tak rx590 uz mam doma. ak budem mat cas skusim to s i5 760 ako to pojde.
ala77 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 590vs580 2018-11-21 17:57:12

Čekal jsem asi rok(umřela mi moje RX 270) než opadne těžební mánie a když jsem se dozvěděl že bude RX 590 byl jsem nadšen po přečtení recenzí mě nadšení opadlo a koupil jsem za 4800kč na nejmenovaném eshopu SAPPHIRE NITRO+ Radeon RX 580 OC 4G mám to s I5 4570 a myslím, že na dlouho si vystačím celkem mě mile překvapila spotřeba hlavně klidový stav jsem koukal jak puk
Bady29 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-22 00:48:18

Ahoj, prosím Vás zkušené borce o radu. Aktuálně mám monitor DELL E2210, je to kancelářské TN. Rád bych si pořídil nový, vzhledem k tomu že to bude opět na delší dobu, nemyslím si že má smysl kupovat Full HD rozlišení. 2k je vhodný na velikost 27", Full HD na 24" což je ovšem jen o trochu větší než to co mám teď.

Vymyslel jsem tři varianty.
1. Koupit si RX 590/580 + 2k 27" freesync, non TN monitor, který má obdobné frekvence jako g-sync monitory do 10k. Nevýhodou je, že rx 590 podražila z 7500 na 8000 a RX 580 z 6700 na 7300 (sapphire, CZC), taky je problém že mám v plánu hrát hry ke kterým jsem se zatím nedostal, GTA 5 a Zaklínače 2 a 3 a v těchto hrách má ve 2k RX 590 i 580 nic moc výkon.
2. Koupit si RX 590/580 + Full HD non TN monitor 24" s vyšší frekvencí, s monitorem si moc nepomůžu, polovičce jsem koupil 27" 2k (na fotky) a trochu jí závidím .
3. Oželet synchronizaci a koupit nějaký non TN 2k 75Hz monitor a bazarovou GTX1070/ti v záruce za cca 7500 (třeba po vánocích), možná už to bude brzdit obstarožní CPU ale to se nedá nic dělat, navíc ve 2k rozlišení to snad nebude tak hrozné.

Mimo ceny a slabšího výkonu v direct X 11 mi na RX 590 ještě vadí spotřeba. Už teď je moje RX 570 docela hlasitá a když si představím že budu muset ze skříně dostat odpadní teplo z 225W tak to musí být rachot, nemluvě o tom že to bude oteplovat i ostatní komponenty. Chlazení nemám úplně nejlepší.
Za GK jsem ochotný dát max 7500 a za monitor max 10000, ale radši méně samozřejmě

Velmi děkuji za rady.
ala77 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-22 08:47:18

No tohle jsem taky defacto řešil akorát jsem měl tak o 5 tis míň zatím jsem to pořešil nákupem 580 https://www.alza.cz/sapphire-nitro-radeon-rx-580-oc-4g-samsung-memory-d5263470.htm?o=1
Sice má jen 4 GB v nějakých hrách by to nemuselo stačit, ale prostě cena rozhodla a po pravdě monitor jsem zatím vzdal pač mi přijdou ceny 27 palcových 2k monitorů dost vysoké a počkám co na to jaro
Bady29 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-22 09:16:13

Tak ono to není že bych neměl, spíš kolik jsem ochoten do toho dát (zima na krku, auto na odpis a příští rok výlet do USA). Mě se líbí iiyama ProLite XUB2792QSU-B1, akorát že ten má za tu cenu mizerných 48-70. Ovšem nevim ani o full hd monitoru který by začínal na 30Hz.G sync je sice dražší ale zase začíná fungovat u všech monitorů nejhůře na 30Hz.
Kate$ka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-22 09:39:53

Koupila bych bazarovou 1080 a monitor proste nejakej 2K ips na "prechodnou dobu. prodat se to da vzdy. Na hraní sibgleplayerovek mě osobně vystací Vsync na 60 fps a s tím by 1080 neměla mít problém ve 2K rozlišení.

O freesync a Gsync tu kolují skoro epické legendy, ale výsledek sice znát je, ale pokud máš výkonu dostatek tak není co řešit.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-23 11:49:36
avatar
Nejaky duvod k prehistorickemu tn? Ja jednoznacne preferuji ips, za lehce pres 5k se da sehnat AOC Q3279VWFD8. Je to sice 31,5 palcovka, ale ips povazuji za velikou vyhodu, freesync ma defaultne v rozsahu 48-75Hz (prip. se da dale doladit pomoci utilitky cru). Prijde mi jako velice zajimavy za svou cenu, mam s nim i osobni zkusenost, funguje spolehlive. Potom ti v rozpoctu zbude i na vegu 56 a myslim ze tohle bude za svou cenu nejzajimavejsi reseni.
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-23 13:05:35

Neříkej kancelářské TN ... tuhle parodii na LCD v podobě TN panelů k nám do kanceláře nepustím už řadu let. Kancelářský monitor s IPS nebo VA panelem dnes stojí do 3 tisíc bez daně v rozměru 24 palců. Proč by někdo bral do kanceláře TN panel, aby si na něm lidi každý den 8 hodin ničili své oči?
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-23 20:59:58

Vem si dříve CRTéčka v kancelářích a lidi to přežili.
Sice řada z nich skončila na operacích , ale TN je už daleko šetrnější - i bez operace
Bady29 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-24 15:57:37

Nemluvím o nových monitorech, to co jsem napsal je staré. Ve spoustě firmách se nechávají monitory dožít, občas můžeš být rád že dostaneš k notebooku monitor. Jak ospravedlníš plošnou výměnu starších funkčních 19" tn monitorů. Při větším počtu zaměstnanců je výměna i za levné monitory ranec a nepřinese to naprosto žádné příjmy. Určitě nepracuje zaměstnanec efektivněji s ips oproti tn aby se ti to vyplatilo a na nic jiného management neslyší. Výměna za nefunkční monitor je něco jiného, můžeš ale dostat ze skladu opět staré tn.
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-11-23 08:12:02

Takže když to shrneme, tak je to jenom další OC edice RX 480. Bohužel karta má stále stejné paměti, jako původní RX 480, na stejné pracovní frekvenci. Navyšování frekvence jádra proto nepřináší takový efekt. Architektura AMD je bohužel stále velmi výrazně závislá na paměťové propustnosti a ke stejnému výkonu potřebuje větší propustnost pamětí.

Bohužel TDP u RX 590 vyrostlo na celkem obludných 225W pro mainstream kartu. Když se podívám, která karta konkurence má TDP 225W, tak se dostanu k OC edicím GTX 1080. To je dost jiná liga. A vzhledem k tomu, že tato karta nemá výkonem ani na GTX 1070 s 16nm GPU, která má TDP 150W, tak to je prostě problém.

Když už si pořizuji kartu s takovou spotřebou, tak od ní očekávám výkon a to rozhodně ne výkon mainstreamu. Ta karta prostě musí ve hrách ve vysokých rozlišení něco předvést. Od mainstream karty na hraní ve 1080p nebo občasné hraní v 1440p pak prostě očekávám kompaktní kartu s nízkou spotřebou, ne cihlu s těžkým chladičem.

Čili pro mne je to pouze potvrzení obrovské propasti mezi AMD a Nvidia, kdy jeden výrobce zkouší prosadit nové technologie a už se objevují i informace o výkonu RTX 2060 a druhý výrobce mezitím oprašuje 2,5 roku starou kartu.

AMD tak dává najevo, že náhrada Polarisu prostě není, Navi je otázka spíše roku 2020 a Vega v mainstream provedení nejspíše buď nedává smysl ve srovnání s Polaris jádry nebo na ni nejsou peníze. Když se ale podívám na výkony Vegy v provedení pro NTB, tak mi přijde, že by smysl dávala. Teď jsem někde viděl test, kdy v konfiguraci s prakticky s polovinou stream procesorů Polarisu to mělo 80% výkonu RX 570. Takže s více jednotkami, by to mohlo mít zajímavý výkon pro mainstream. Takže očividně na to prostě AMD nemá prostředky, aby předvedli náhradu Polarisu v podobě Vegy.
Kate$ka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Linus 2018-11-23 08:16:38

Tak Linus se vyjádřil, že nebude dělat review na už 2x recenzovanou kartu a co o tom napsal dál, už ani zmiňovat nebudu.
Igor010 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-02 17:34:09

Dajú sa niekde na AMD Radeon RX 590 XFX výpnúť tie modré diódy?
0REON0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Freesync na 75hz cez hdmi 1.4? 2018-12-02 20:50:38

Xdravim ludia uz sa stracam v tych nejasnych informaciach nikto mi nevie presne povedat z povolanych ako to je, vsade dostavam rozdielne informacie
V Auguste som predal moju GTX 970 z dovodu poistenia padu ceny pred cakanim na novu generaciu Nvidia ale kedze RTX dopadla ako dopadla a z hladiska ceny mi to nevyhovuje rozmyslam nad prechodom na AMD a Freesync monitorom
Karta by pravdepodobne mala byt RX 580 kedze nic lepsie v mainstreame pred cakanim na Navi nie je s tym problem nemam
A tu sa dostavame k dovodu pisania mojho prispevku.
Pred nedavnom som nasiel zaujimavu ponuku na monitor Dell S2419HM ktory je aj HDR ready a vacsie pokrytie farieb ako monitory v tejto cene Odkaz
Myslel som ze to je ten pravy ale odradilo ma ze sa informacie ktore som chcel rozchadzali.
Islo mi o to napr. oficialna stranka pre podporu freesync monitorov Odkaz uvadza ze tento monitor ma u nich podporu a na alze aj dell stranke v spec. to uvedene nie je ale zaujime ze na zahranicnych rezenziach je uvedena podpora freesync, islo mi aj o 75hz ked uz viac Hz za podobnu cenu nedostanem tak nech je to maximum a aj od vela ludi som pocul ze je rozdiel hrat na 60hz a 75h ale opat sa tu objavil ten isty problem v oficialnych spec. je uvedenych 60hz a v zahranici uvadzaju 75hz na alze v komente je ze funguje 75hz pod full hd volal som do lazy slecna mi povedala ze ak je to na oficialnych strankach tak by to tak malo byt a potom ze ide sa opytat technikov a povedali jej ze nema podboru fresync ani 75hz, potom som volal do dellu prepojili ma na technika a ten povedal ze vsetko co je v zahranici je zle a ze aj ked na amd je pisane ze ma freesync nemusi to tak byt pretoze amd nemusela zaplatit za freesync do dellu aj ked ju uz amd uviedla ze ma a hovorim mu ze v oficialnej prirucke je pisane ze zas tam je freesync podopra a on ze prirucky su pisane pre viac produktov a nemusia byt predne konkretizovane na jeden produkt, ale zaujimave ze na prirucke bol napisany len tento typ monitora. No nieco som sa ale predsa od pana technika dozvedel v prirucke bolo pisane ze podoboruje 75hz ale len pri rozlizenie 1280x1024 a pri FHD to je 60hz tak som sa rozhodol neriskovat .

po case patrania som narazil na HP 24f alebo HP 24fw myslim rozdiely su len v farbe cierna a biela
Odkaz
Odkaz
freesync je tu jasne uvadzany aj na reklamnych nalepkach na krabici v vo videorecenziach a takisto aj 75hz tiez aj v manual guide som nasiel ze podporuje pri FHD takisto aj 300cd/m2 svietivost co je menej ako 600cd/m2 v predchadajucom monitore ale kedze vacsina za tuto cenu ma 250cd/m2 je to stale ok.
Zdalo sa ze je vsetko vyriesene no potom som narazil na par prispevkov ohladom fungovania freesync dostal som znova do slepej ulice
v niektorych prispevkoch som cital ze 75hz je len marketingovy tah od predajcov minitor to sice dokaze ale musel by mat HDMI 2.0 vstup ale kedze ma HDMI 1.4 tak to bude len 60hz tak som znova hladal aky typ sa uvadza a znova na alze a na nasich strankach je to hdmi 2.0 no na zahranicnych hdmi 1.4 a aj ze amd freesync technologia je povolena len cez displayport hoci na sk manule je hdmi/displayport.

Prepacte ze som to tak rozlial dufam ze sa najdu aj nato odpovede budem vdacny ;)
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-03 11:41:39
avatar
Od vyrobce, ktery se neobtezuje do manualu vypsat podporovana rozliseni a v jakych frekvencich bezi a co vsechno to jeho zarizeni umi, bych si nic nekoupil. Obecne u tech manualu je bohuzel celkem bezna praxe, ze se mnohe pasaze jenom prekopirovavaji - v mnohych pripadech to nemusi vadit, ale kdyz to dela nekdo, kdo tomu nerozumi a vlastne nevi co dela, tak z toho muze vzniknout pekna paseka..

Osobne mam zkusenosti s nekolika ruznymi freesync monitory a kde byla uvedena podpora, vzdy to fungovalo jak bylo prezentovano (a to i u tech uplne nejlevnejsich). Kdyby produkt nesplnoval neco z uvedenych parametru, okamzite bych ho bez pardonu vratil. Co se tyce freesyncu a kabelu, tak vec se ma tak, ze puvodne byl freesync jen na DisplayPortu. Postupne se rozsirila podpora i na novejsi HDMI, ale pokud vim neni to porad uplne 100%. Kdyz by mi to vyrobce/prodejce tvrdil, tak by to tak byt melo, jinak mas neoddiskutovatelnou zaminku produkt vratit. Jelikoz je DP snad na kazde relevantni GK, tak bych se dival jen vyhradne po monitorech s DP. Osobne hdmi pouzivam jen jinde a az kdyz to nejde vylozene jinak. Povazuji ho za podradny vuci displayportu, jen nerozumim ze je tak rozsireny. Freesync pres DP je defaultni a tudiz je na miste predpokladat, ze u nej jsou vzdy lepsi predpoklady pro lepsi rozsah funkcnosti, nez neco co bylo pridelano pozdeji navic.

Ten posledni odstavec se podle meho netyka FHD rozliseni, ale az QHD. Nemusi to byt vylozene dalsi ta marketacka lez. Monitor muze umet i hdmi 2.0, nebo primerenou verzi displayportu, u kterych se danych parametru dosahnout da. V tomhle by pak uz byla chyba uzivatele, ze pouziva starsi a pomalejsi kabel, ktery na tyto parametry uz nedosahne. Ale vyrobce by na to v manualu mel alespon upozornit.

Takze za me doporucuji freesync pouzivat v kombinaci s DisplayPortem 1.2, nebo novejsim. A monitoru bez DP se radeji vyhnout (kdyz uz, tak vzit s obema a pripadne vymenit kabel).
MIZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - frekvence paměti 2018-12-17 22:55:50
avatar
Dotaz: Proč má Sapphire NITRO+ RX590 8GB frekvenci paměti jen 2100 MHz? U ostatních karet vidím 8000 MHz.

Odkaz
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-17 23:14:44

Je u ní mírný OC na 8400MHz. 2100 x 4 = 8400MHz.
2100 je skutečně udávaná hodnota v 1 cyklu x 4.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!