TEST: Noctua NF-A12x25 „Sterrox“ – nejlepší ventilátory pro PC na trhu?
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Monday, 28 January 2019
alt

 

 

 

 

 

  • TEST: Noctua NF-A12x25 „Sterrox“

                                                    – nejlepší ventilátory pro PC na trhu?

Mnozí si řeknou, co je na ventilátorech pro PC tak složitého. Máte motor, pár lopatek a konstrukci ve které to všechno je a prostě se to točí a fouká. Někteří další ale vědí, jaká věda se za tím vším skrývá a kdo tuhle vědu nejlépe aplikuje do praxe v posledních mnoha letech. A tím někým je Rakouská společnost NOCTUA. Pokud jde o zpracování a konstrukci CPU chladičů a ventilátorů, tak její produkty kopou vlastní ligu nad všemi ostatními. Vývoj svých produktů bere neuvěřitelně vážně, spolupracuje s leteckými inženýry a konstrukci svých chladičů a ventilátorů propracovává do nejmenších funkčních detailů. Řada věcí, která je dnes u špičkových ventilátorů běžná, tak s tím začala právě NOCTUA. Před ní byly ventilátory opravdu jen plastová vrtule, co honily vzduch.

V roce 2018 NOCTUA představila po mnoha letech vývoje svůj nový mistrovský kousek. 120mm ventilátor nové generace NF-A12x25. Samozřejmě kromě nových prvků a detailů je hlavní inovací zcela nový materiál, který pro jeho výrobu NOCTUA vyvinula. Nazvala ho STERROX (a patentovala).

 

Jedná se o polymer tekutých krystalů (LCP), který vyniká stálostí, pevností a minimální deformací působením odstředivých sil či teplot, které na normální lopatky z plastů u ventilátorů působí. Díky stálosti tohoto nového speciálního materiálu NOCTUA dokázala zmenšit mezeru mezi rámečkem a lopatkou ventilátoru na pouhých 0,5mm, což je proti běžným klidně 3mm mezerám u větráků velký rozdíl. A na těchto detailech opravdu záleží. V praxi se totiž znamená větší průtok vzduchu, nižší hlučnost atd.

 

 

Kromě nového materiálu a konstrukce lopatek, má NF-A12x25 také upravený střed s ložiskem SSO2, které prakticky eliminuje jakékoliv vibrace a zajišťuje mnohaletou výdrž. Aktuálně společnost NOCTUA nabízí tuto novou konstrukci a design ventilátorů pouze v provedení NF-A12x25, tedy v podob klasického 120mm ventilátoru. V nabídce má ale hned tři provedení:

FLX, PWM a ULN, které se liší maximálními otáčky, a tedy výkonem i hlučností. Všechny mají společnou univerzálnost použití, tedy jsou stejně dobré na klasickém chladiči CPU, jako na výměníku vodního chlazení či jako běžný ventilátor do skříně. Tradičně je zde i záruka dlouhé výdrže, kdy NOCTUA dává na ventilátory svých 6 let záruky, což je o mnoho déle, než reálně vydrží mnoho běžných ventilátorů vůbec fungovat. 

Ale tohle nejsou jediné novinky, které NOCTUA představila. Spolu s nimi uvedla na trh i novou verzi klasických REDUX NF-P12 ventilátorů v šedé verzi v různých provedeních dle maximálních otáček.

Mají ale jinak klasickou konstrukci, nejsou vyrobeny ze STERROXu a nejde tedy bohužel o šedé verze odvozené od A12x25 ale o verze odvozené od starší a osvědčené řady NF-P12. tyto klasické ale šedé verze jdou na trh v méně okázalém balení než jejich hnědé varianty. NOCTUA nabízí NF-P12 Redux 120mm ventilátory ve verzích 900, 1300, 1300 PWM a 1700PWM, kdy čísla udávají maximální otáčky. 

No a poslední zajímavostí je nástavec NA-SFMA1, který umožňuje přimontovat 120mm ventilátory na pozici pro 140mm ventilátor. Použitelné jako do skříní tak na výměníky vodního chlazení. Všechny tyto produkty máme už delší čas na vyzkoušení a dnes vám tedy můžeme nabídnout kompletní recenzi …

 

 

  • NOCTUA NF-A12x25 "STERROX"

Jako obvykle své špičkové modely ventilátorů NOCTUA ladí do béžovo-hnědé kombinace, která je zcela unikátní pro NOCTUA produkty. Stejně tak jsou špičkově zabalené, kdy stěží najdete na trhu jiného výrobce ventilátorů, který by balení věnoval takovou pozornost.

Nechybí tedy průhledy, detailní technologické grafy a parametry a uvnitř skvěle naskládaný ventilátor s množstvím příslušenství.

V případě PWM verze jsou zde různé kabely a redukce a také gumové antivibrační úchytky i výměnný rámeček kolem celého ventilátoru, kterým nahradíte ty jednotlivé antivibrační podložky, které už jsou na rámu ventilátoru. Balení ostatní verzí je velmi podobné.

Stejně tak zpracování ventilátorů, kdy se verze PWM, FLX a ULN liší tím, že PWM má 4žilový kabel pro kompletní automatické řízení otáček v největším rozsahu (450 – 2000). Ostatní dvě verze mají jen 3žilový kabel. Rozsah otáček je nižší.  

Fyzicky jsou ale jinak ventilátory shodné a na trhu nenajdete nic, co by se jim podobalo. Jsou masivní, prostor mezi lopatkou a rámečkem prakticky žádný není, což je naprosto unikátní konstrukce. Samozřejmě nechybí obrovské množství detailů, vše prověřeno a vyvinuto v leteckém aerodynamickém tunelu a spolu s vývojem STERROX materiálu si tyto ventilátory vyžádaly kolem 4 let práce.

Výsledek ale určitě stojí za to. Parametry zejména PWM verze jsou fantastické, zejména v oblasti toho, že při maximálních otáčkách, a tedy výkonu dosahuje velmi nízké hlučnosti. 

A jak si vedou ventilátory v praxi?

 

 

  • Ventilátory v praxi

Nebudu lhát, otestovat tyhle ventilátory není tak jednoduché. Hlavně proto, že jsou extrémně tiché, kdy v běžné místnosti v běžném PC budou prakticky nejtišším ventilátorem za všech okolností.

Otestovali jsme je tedy nejpraktičtějším možným způsobem za podmínek, jak je uživatelé budou používat. Prostě tak jak jsou.

Samozřejmě nechybí srovnání s předchozím rozšířeným modelem NF-F12. A jak si novinka NF-A12x25 tedy vede?

  • Výkon na klasickém chladiči NOCTUA NH-U12S (1x 120mm)

Nejdříve tu máme srovnání s dalšími 120mm ventilátory a verzemi, které máme k dispozici. Použijeme naši testovací platformu s AMD RYZEN 7 2700X procesorem, a to v kombinaci s chladičem NOCTUA NH-U12S, která má v základu 1x 120mm ventilátor, a tak je ideální na tohle srovnání.

Otestovali jsme tedy všechny tři verze nového A12 chladiče, stejně tak starší F12 model a jeden z novější P12 REDUX ventilátorů (PWM verzi s 1300ot). Právě otáčky, na kterých se redukují ventilátory, hrají hlavní roli ve výkonu chlazení (tedy průtoku vzduchu). Záměrně jsme si s tím ručně nehráli, ani nic nenastavovali, vše jede tak, jak je to nastaveno v základu s automatikou.

Jak vidíte, tak rozdíly jsou. Nejvíce procesor topí v extrémní AVX zátěži, jako je třeba v BLENDER aplikaci. Při běžném hraní her je procesor mnohem méně zatěžovaný a teploty tomu odpovídají. Nové A12x25 modely jsou výkonově nejlepší, a to jak FLX verze (2000ot) tak řízená PWM verze, která může mít také až 2000ot, ale automatika to řídí na méně, když to není třeba. Z hlediska výkonu je na tom „nejhůře“ verze ULN, která má ovšem právě kvůli co nejnižší hlučnosti maximální otáčky omezené jen na 1200 ot/min, což je tedy podstatně méně než FLX a PWM edice a výkon tak tomu musí odpovídat. Starší konstrukce v podobě modelu F12 PWM s podobnými parametry je na tom výkonově přeci jen o kousek hůře a podobně si vede i nový P12 REDUX s PWM omezený ale na 1300ot (v nabídce jsou ale i další modely včetně až 2000 otáčkového).

  • Výkon na AiO chlazení NZXT KRAKEN X72 (3x 120mm)

Nové ventilátory A12x25 jsou ale dobře použitelné i na výměníky vodního chlazení. Pro srovnání jsme tedy použili 360mm verzi NZXT KRAKEN X72.

Otestovali jsme mezi sebou osazení trojicí nových A12x25 PWM„STERROX“ a starší 3x NF-F12 PWM. Novější edice při automatickém nastavení a řízení mají překvapivě měřitelně o něco lepší výkon, i když rozdíl není zásadní.

Otázkou je, jak si ventilátory vedou z hlediska hlučnosti. Protože obvykle platí, že výkonnější ventilátor s vyššími otáčky je také hlučnější.

  • Hlučnost

NOCTUA si dala hodně práce s tím, aby zvýšila výkon, ale také udržela nebo snížila hlučnost ventilátorů. STERROX modely tak mají řadu úprav a výsledek je i v praxi prokazatelný. Ano, na běžných otáčkách ve středních hodnotách není rozdíl zase tak propastný. STERROX opravdu vynikne až na vysokých otáčkách, kdy i pokud má 2000ot/min s tomu odpovídajícím velkým výkonem, zůstává extrémně tichý a nemá prakticky konkurenci.

V běžných režimech není ale rozdíl zase tak znatelný v praxi, ale měřitelný je. A to jak na klasickém chladiči NH-U12S,

tak na AiO chlazení NZXT Kraken X72.

Nové STERROX A12x25 ventilátory jsou opravdu velmi tiché, samozřejmě nejlépe je na tom verze ULN (nebo i ULN redukcí osazené vyšší verze) se sníženými otáčkami. Pro milovníky extrémního ticha jsou prakticky dokonalé. Pro nás ostatní, kteří máme rádi tiché PC, ale zase neřešíme jemné ševelení, jsou klasické PWM verze ideální hlavně díky současně i skvělému výkonu, který poskytují.

Takže k závěrům …

 

 

  • Závěr a hodnocení

Začněme nejdříve u ventilátorů NF-P12 REDUX, které NOCTUA nabízí ve verzích s 900 a 1300 otáčkami, nebo 1300 PWM a 1700 PWM. Mají starší konstrukci lopatek i materiálů, ale to neznamená nic špatného. K dispozici jsou v tom pro mnohé atraktivnějším šedo-šedém barevném zpracování a nemají ani žádné extra okázalé balení. Jejich cena je tak i docela přístupných 300 korun vč. DPH.

Mají přitom všechny kvality NOCTUA včetně 6let záruky. Proti příbuzné luxusnější hnědo-hnědé variantě F12 či P12 jsou tak znatelně dostupnější, protože jejich ceny se pohybují kolem 430 korun. A pro řadu lidí je to šedé zpracování i pohlednější. Mohu tedy jen a jen doporučit, pokud hledáte špičkový výkon, kvalitu a 6let záruky NOCTUA za rozumnější cenu. Osobně bych volil jako nejatraktivnější tu 1700 PWM edici  

Zajímavou věcí je také NA-SFMA1 redukce, kdy můžete na 140mm pozici ve skříni nebo na radiátoru použít 120mm ventilátor. Montáž je jednoduchá a opravdu to funguje. Osobně si ale myslím, že NOCTUA představila tohle řešení současně s A12x25 STERROX ventilátory jen kvůli tomu, že má prostě jen ty 120mm STERROX verze. Zatím. Takže tohle je takové kompromisní řešení pro ty, kteří potřebují 140mm a chtějí ty nové ventilátory využít. Samozřejmě že by 140mm ventilátor byl optimální, ale i tohle řešení funguje.

V balení najdete hned dva, takže pro 280mm výměníky nebo dvě 140mm pozice jedno balení stačí. Cena činí 269 korun a obsahuje i gumové tlumiče na jednorázové přidělání.     

  • NOCTUA NF-A12x25 STERROX

Hlavní hvězdou dnešního článku jsou ale nové ventilátory NF-A12x25 vyrobené z nového materiálu STERROX s novou konstrukcí prakticky každého detailu. Je měřitelně lepší výkonem i hlučností ale rozdíl není zase v praxi tak propastný, a tak může v někom vyvolat dojem, že nejde o nic tak zásadního. Ale každý, kdo se o věci trochu zajímá tak ví, jak obrovský posun a obrovský kus práce pro něj musela NOCTUA udělat.

Ano, většina běžných uživatelů tento posun asi úplně nedocení, zejména až vám prozradím cenu toho ventilátoru. Ale pokud jde o technologii ventilátorů a jejich konstrukci, je NF-A12x25 kategorií sama pro sebe a NOCTUA v praxi ukazuje, jak to vypadá, když chcete dělat věci opravdu pořádně. Pokud by se takhle pořádně, zaníceně a se smyslem pro detaily dělala většina věcí, na světě by to vypadalo úplně jinak. Nicméně už jsem to nakousl.

Ačkoliv jsou nové 120mm ventilátory NF-A12x25 opravdu vynikající a neuvěřitelně propracované a v praxi jsou sice o málo, ale měřitelně lepší prakticky ve všem proti všem ostatním, není to zadarmo. 4letý vývoj toho nového STERROX materiálu, konstrukce atd. nebyl zrovna levný, navíc NOCTUA vše vyvíjí v domovském Rakousku v letecké laboratoři za pomocí větrného tunelu a bandy inženýrů a výsledek tomu odpovídá. Bohužel i cenově. Zatímco předchozí generace větráků, jakou je S12, F12 či P12 stály kolem 450 korun, nová generace v podobě A12x25 STERROX stojí 699 korun vč. DPH! Tedy podobně jako stojí speciální průmyslové vysokootáčkové modely NOCTUA NF-F12 iPPC s IP67 certifikací apod. A12x25 je ale opravdu nástupce běžného S/F/P12 modelu a 7 stovek za ventilátor je vážně dost.

Upřímně si ale myslím, že ta vysoká cena není až takový problém pro ty, kteří vědí, že za NOCTUA ventilátory se prostě vyplatí si připlatit. I za těch 6 let budou fungovat stále stejně dobře a tiše jako nové, což se stěží dá říci o drtivé většině ventilátorové produkce. Takže dlouhodobě se vyplatí. Za největší problém NF-A12x25 považuji barvu. Ano, typická hnědo-hnědá je originální a s ničím jiným na trhu si NOCTUA ventilátor nesplete. Bohužel tahle barevná kombinace je natolik „zvláštní“ že se vizuálně nehodí prakticky k ničemu, co do PC osazujeme. Základní desky, chladiče, grafiky, výměníky i samotné PC skříně. Problém to je o to větší, že dnes mají skoro všechny skříně průhledné skleněné boky i předky a k tomu často RGB podsvícení a sladit tyhle ventilátory se zbytkem komponent je prakticky nemožné.

Osobně si myslím, že NOCTUA by měla opravdu vážně přemýšlet o změně přístupu. Pokud někdo barvu neřeší, pak to není problém, ale většina uživatelů dnes barvu řeší a ta hnědo-hnědá kombinace se kterou jedinou je dnes A12x25 dostupný, bude pro mnohé nepřekonatelná překážka. A říkám na rovinu, že NOCTUA se připravuje o zákazníky. Myslím si, že NOCTUA měla rovnou nabídnout i šedé a černé verze tohoto modelu. Uvítali bychom také rychlejší uvedení 140/150mm STERROX verzí, které ani po několika měsících od uvedení 120mm modelů stále nejsou ohlášeny.

  • Závěr

Pokud hledáte špičkové ventilátory a překousnete tu velmi originální a neobvyklou hnědou barevnou kombinaci, říkám na rovinu, že NOCTUA NF-A12x25 jsou nejlepší 120mm ventilátory na trhu. A to s velkým náskokem, pokud jde o technologie a konstrukci ventilátorů jako takových.

Praktický rozdíl sice už tak ohromující a znatelný proti jiným kvalitním ventilátorům už není, ale z hlediska poměru výkonu/hlučnosti a jistotě mnohaletého bezproblémového provozu, jsou absolutně nejlepší. Na ventilátorech je vidět všechna ta práce, ten zájem o co nejlepší výsledek a technologii, a to se musí ocenit. Žádné kompromisy v žádném ohledu. Můžeme tedy jen a jen doporučit. Uvítal bych ale černou či šedou variantu, 140/150mm modely a NOCTUA by mohla začít uvažovat o nějaké RGB variantě, protože trh si to prostě žádá.

 

Za výbavu na testy děkujeme našim partnerům:

 

 

 

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
dawo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-29 21:01:51
avatar
To už je prostě ujetý
Ale tleskám, že se pořád snaží inovovat na první pohled vyřešený obor, super!
Taky mě pobavila tato věta: "Jedná se o polymer tekutých krystalů (LCP)..." spolu s obrázkem k těm krystalům, jak se mění uspořádání při lisovaní atd.. až sem si vzpomněl na T-1000
free.dll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-29 22:04:13

Tu cenu si myslím obhájí, ale s tou barvou by něco dělat mohli.
Sterroxy asi moc na hráče mířit nebudou, nevidím tedy důvod na hloupé RGB.
Pravděpodobně si je i tak koupím, neplánuju stavět výstavní kousek, potřebuju co nejlepší provozní vlastnosti a tomu Sterroxy určitě dopomohou.
Díky za recenzi
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-29 23:37:47
avatar
Neb si z té barvy udělali v podstatě trademark, tak to tak asi nechaj. Bohužel se tenhle mix nehodí prakticky k ničemu v PC. Ještěže dělaj i šedé.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-30 08:52:18
avatar
S tou šedou trošku podlehli tlaku, že ta jejich hnědá/béžová k ničemu nejde. A udělali to mazácky, tedy že vydali větroně v šedé a nikoliv v černé. Pořád se liší od ostatních výrobců a vlastně kdo Noctuu zná, tak jí v PC pozná na první pohled.
n3v3r3k [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-30 18:55:45

me treba rgb naprosto vytaci (proto mam pevnou bocnici) hlavne to taky komponenty prodrazuje a celkem zbytecne, uvital bych dvoji verze.takze me celkem konzervativnost noctui vyhovuje
Česlo Česlič [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 1 faktická + názor 2019-01-30 08:08:23

1. 1 faktická poznámka : ty "sterroxy" se nevyrábí ve 3, ale v pěti variantách (existuje ještě 5V a 5V PWM) a SSO2 ložiska mají Noctuy (klasické řady) již několik let (onen kovový střed u "sterroxu" je pouze kvůli rozměrové stabilitě), jinak se nic nezměnilo.

Upřímně, ač používám téměř výhradně výrobky Noctuy, "sterroxy" bych (min. za stávající cenu) nekoupil. Není to totiž ani ryba ani rak (nedisponují ani vysokým průtokem (řada S) ani vysokým statickým tlakem (F) a jak již bylo uvedeno v článku, cena je (alespoň pro většinu uživatelů) absolutně mimo. Na 2. stranu osobně mi vůbec nevadí barva - jak zde již někdo psal - je to vlastně jistý trademark Noctuy a PC mám na práci/hry a ne abych se do něho díval, jak do výkladní skříně.

Co se týče funkčnosti po letech - některé Noctuy mi běhají téměř, jako nové již kolem 10 let...a to ne zrovna v nejjednodušších podmínkách - poměrně hodně prachu z textilií (vlákna) - a to je další věc, ve které bych si u "sterroxu" (právě kvůli jeho konstrukcí) nebyl zrovna jist.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-30 09:55:55
avatar
Citace:
NOCTUA by mohla začít uvažovat o nějaké RGB variantě, protože trh si to prostě žádá.


Osobně si tedy nemyslím, že si to trh žádá. Věci s RGB se dneska kupují hlavně proto, že si člověk bez RGB už moc věcí nekoupí. Myslím si, že RGB nám zákazníkům bylo spíše vnuceno. Někdo u výrobců přišel na to, jak investovat do výrobku pár centů ale celkovou cenu zvednout o pár dolarů...no a chytli se toho téměř všichni výrobci.

Noctua je vyjímkou co nejde s svítícím/blikacím "trendem" a je to dobře.
Kvalitní výrobek nepotřebuje RGB, které nezvyšuje výkon apod. tedy nezlepšuje funkci(e) výrobku.

Malá anketka nakonec:
Kdo ze zdejších požaduje RGB na PC komponentech?
Hemoglobin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-30 08:56:44

Mám rgb na desce protože prostě prime jej má. Ventilátory jsem měl Cooler master nějaký rgb na výměnících, ale byly tak hrozný, že tam po tejdnu šly zpět moje už 4 roky jetý Noctua a je to paráda. 4roky používaný noctua ventilátory jsou jednoduše tišší než ostatní nový.
Dr. evorubač [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-30 09:28:38
avatar
Absolútny súhlas, pre mňa by celé RGB vôbec nemuselo existovať. Mám nejaké to RGB na doske. Všetko vypnuté. Trh si síce asi žiada nejaké tie RGB cimprlátka, OK, nič proti vkusu, ja sa však pýtam, prečo to musí byť úplne na všetkom? Keď to takto pôjde ďalej, onedlho bude RGB aj hajzlpapír.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-30 09:55:00
avatar
Ale víš jaké výhody takový RGB hajzlpapír může mít?
Nebudeš potřebovat svítit na záchodě a pozor, to ho.no může mít barvu jakou si budeš přát. Akorát ani jedna nebude ta zdravá barva
alien5 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-30 23:03:54
avatar
Prosim ja ano, ale az se specialni skrini a vodnikem ne pri uzavrene skrini az budu mit neco takoveho : https://www.youtube.com/watch?v=Kqj1zu37bwM&t=551s
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-31 11:28:54

Já se přiznám že požaduju, protože u RGB provedení se dá barva nastavit...
Tedy i vypnout, ztlumit... Je voser, kdž každá komponenta svítí jinak.

Jinak mě se třeba tohle líbí, ale bez vodníka bych osvětlení vůbec neřešil.

Odkaz
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-30 23:40:25
avatar
nesouhlasím ... hezky udělaný RGB ventilátor kombinovaný s kvalitou NOCTUA větráků, sice by stál tak 1000 korun, ale konečně pořádný FAN co nejen svítí, ale i dobře funguje ;)
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-31 09:02:42
avatar
Koukám, že tě taky dostali
Světýlka a blikátka jsou dobrý tak maximálně na prezentaci (výstavy apod.), na oblbnutí lidí.
Proč myslíš, že hrací automaty blikají a svítí?

Ale jo, asi chápu...někdo se vytahuje, že má Porsche a někdo, že má kolotoč na stole nebo ještě lépe pod stolem
Svět je krásně povrchní
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-31 09:32:20

Nebo nezbývá, než se s RGB trendy nějak zžít a tolerovat to.
Na funkčnost to vliv nemá, takže to takové zlo v podstatě zase není
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-31 10:26:17
avatar
Ne "nebo nezbývá", ale prostě nezbývá...bohužel.
Je to tady a de facto to musíš koupit i když to nechceš.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-31 11:20:16

Takovej je život. Musíme se řídit tím, co je na trhu.
Mě to osobně moc nevadí a trocha světla v pc neuškodí. Aspoň je vidět ten krásný HW co je uvnitř

PS: pokud máš jen RGB desku, tak ta sama o sobě nedává pocit kolotoče. To dělají až ventilátory, paměti atd.
A paměti a ventíci se dají koupit i bez RGB. Takže to takový kolotoč ve finále ani být nemusí.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-31 11:42:10

Hmm, já třeba podle rgb podsvícení poznám, že je htpc vypnuté (jedna barva) nebo hybernované (druhá barva). V zaplém stavu se veškeré osvětlení vypne...

A jinak... světýlka nemusí být kolotoč a estetika je pro mnohé důležitější než funkční vlastnosti. Já mám třeba v obyváku htpc vzhledově sladěný s televizí (i když hliníkový kejs stál o litr víc než černá ocelovka stejných vlastností) a herní bedna je pro změnu s temperovaným sklem, protože se rád koukám na vír v expanzce a protože jsem si dal práci s kabeláží. A ten pohled mi pokaždý udělá radost, takže to za ty prachy stálo.

Ale tak jo, jsme povrchní, dám na vzhled.
Ženskou jsme si taky vybral na základě vzhledu a velikosti koz, protože koukat na nějakou plochou šeredu bych dennodenně asi nedal. A takhle mě to každý den potěší i po těch letech. Takže když už jsme takhle povrchní u tak důležitých věcí, proč si něco nalhávat u hardwaru.
(Ono totiž že je něco hezký neznamená, že se šetřilo na funkční stránce)
Česlo Česlič [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-31 05:59:20

Naprosto souhlasím. Taky RGB nepotřebuji a nechci - jak jsem psal výše - když sedím u počítače hledím na monitor a ne do PC.
Česlo Česlič [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-30 09:34:52

Naprosto souhlasím. Taky RGB nepotřebuji a nechci - jak jsem psal výše - když sedím u počítače hledím na monitor a ne do PC.
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-30 13:22:10
avatar
NOCTUA NF-S12-800 - tento můj nejstarší Noctua kousek mám už v šestém počítači, provoz 24/7, stále zcela neslyšný a "netečný" - na konci února to bude 11 let nepřetržitého bezproblémového provozu!!!
SonGokussj4 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-30 14:46:16

Používám od 10.10.2018 :-D
https://i.imgur.com/SZ4i6pi.png

Musím uznat, mů tichý počítač (předtím 3 Noctua ventilátory a 1 jiný) je ještě tišší (4 noctua ventilátory, na procesoru vyměněn za nový).

Lidi ke mně chodí a komp poznají rožlý jen podle toho, zda zrovna svítí, nebo mám rožlou obrazovku. Nedělám si srandu :-)

HDD v Synology NASu

PC:
SSD - žádný zvuk
ZDROJ - pasivní větrák - vypíná se, když nepotřebuje dodávat moc power - žádný zvuk
Grafika - MX RX480, která se vypíná, když není v zátěži - žádný zvuk
Všechny ventilátory - Noctua... Prakticky neslyšitelné, pokud k tomu vyloženě nedáte ucho. Od 1 metru vůbec. :-)

Mám rád ticho.
Nelituju koupení těchto dvou ventilátorů za 700,-/kus. Jakmile je máte v ruce, pochopíte, že je to úplně něco jiného, než jste kdy v ruce měli.
Česlo Česlič [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-30 20:46:36

... jenže stejně neslyšné (a to i po letech - viz. výše) jsou i ostatní klasické Noctuy za 4 stovky...
Kert [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-31 09:58:48

Vůbec bych se nedivil kdyby ten slavnej Steerox byl obyčejný "lepší" plast založený na Aramidu a jen pro jelita z IT navoněnej a 6x dražší než PET/PEP.
A jelikož v testu není srovnání s konkurencí, nejsou jeho výhody prokázány. Nicméně na DDW to stačí na udělení ocenění a to to dokonce ani nepsal Bělka :-)
Nevím jestli si toho autor všiml ale ona zmiňovaná mezera 0,5 mm vyžaduje pevnější rám ventilátoru a vlastně celková plocha vrtule proti velikosti rámu je menší. Ale co, je to prémiové zboží tedy má dobře udělaný marketing který autor článku zhltnul.
Ganimoth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - - 2019-02-01 22:03:01
avatar
Mno... mam v PC sadu lacinych Arctic Cooler F12 PWM (a jeden F14 PWM), ale ze zvedavosti jsem na zkousku hodil do zadni pozice tenhle vetrak. Zkuste hadat, kterej po ani ne trech mesicich zacal blbnout a ktery jedou doted v pohode? Tolik k moji jedine zkusenosti s vetraky noctua
harrym [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-02-10 15:35:24

Odjakživa preferuji ventilátory od Arctic Cooling. Nabízí dle mého názoru skvělý poměr cena/výkon a jsou dostupné v celém spektru, jak po stránce jejich velikosti, tak i konstrukce. Dostupné jsou i verze TC (s teplotním čidlem - skvělá vychytávka) nebo CO (pro trvalý provoz).
Věřím, že Noctua ventilátory jsou lepší, ale nemyslím si že o tolik lepší, aby to zdůvodnilo tu jejich násobně vyšší cenu.
harrym [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-02-10 15:30:45

Test napůl o h-.
Proč tam není např. srovnání s ventilátory od Arctic Cooling či něčím běžným co se prodává jak švestky na krámě?
K čemu mi je vědět, jak si stojí Noctua proti Noctua?
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!