NVIDIA GTX 1660 6GB - TEST nového cenově dostupného mainstreamu. Odpověď na RX 580
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pátek, 15 březen 2019
alt

 

 

 

 

 

 

  • NVIDIA GTX 1660 6GB - TEST nového

                          cenově dostupného mainstreamu. Odpověď na RX 580

Lehce ořezaná, slabší, ale také levnější 12nm NVIDIA TURING GTX 1660 přichází. Co nabízí proti starším generacím RX 580/590 a GTX 1060? Společnost NVIDIA pokračuje v uvádění nové generace grafických karet postavených na novém 12nm procesu a architektuře TURING. V těchto dnech přichází ke slovu další z mainstreamových modelů bez RTX, nejen o výkon odlehčená verze nedávno uvedené dražší GTX 1660 Ti. Po více než 2,5 roce tak NVIDIA uvádí skutečně novou generaci a nové modely grafických karet pro vůbec nejprodávanější segment grafických karet na trhu, tedy skutečný mainstream.

O tom, co je TURING zač a co znamená, jsme si nedávno povídali v recenzi GTX 1660 Ti, takže odkáži tam:

NVIDIA GTX 1660 Ti 6GB – TEST nové generace grafického mainstreamu a nástupce GTX 1060

Dnes tu totiž máme GTX 1660, která má však s GTX 1660 Ti hodně společného. Obě karty mají stejné 12nm grafické jádro TU116, které neobsahuje RT ani TENSOR jádra, jaké mají RTX modely. V případě GTX 1660 Ti má ale jádro plnou konfiguraci 1536 jednotek u aktuálně uváděné GTX 1660 je ale aktivních jen 1408 jednotek. Původně jich mělo být dokonce ještě méně, ale jak uvidíte v dnešní recenzi, NVIDIA se nakonec rozhodla ponechat těch jednotek aktivních více, protože výkonově by pak stěží porazila konkurenční AMD Radeon RX 580 8GB, který je za podobnou cenu na trhu už delší čas.

GTX 1660 Ti a GTX 1660 mají tedy stejné jádro, s lehce rozdílným počtem jednotek, podobné takty, mají také stejných 192-bit sběrnici, a dokonce i 6GB paměti. Tak se asi ptáte, kde je rozdíl, proč GTX 1660 Ti stojí 7500 korun a nová GTX 1660 je za 6000 korun? No rozdíl je v těch pamětech.

Obě karty mají sice 192-bit a 6GB, ovšem GTX 1660 Ti má novější a draží GDDR6, které mají takt 1200MHz. Aktuálně uváděná GTX 1660 má ale starší GDDR5 na 8GHz, tedy to samé, co měla GTX 1060 6GB série. Výsledkem tak je velký rozdíl v paměťovém výkonu, kdy GTX 1660Ti má propustnost 288GB/s, GTX 1660 má stejně jako 1060 jen 192GB/s. A to je velký rozdíl a uvidíte v testech, že to má opravdu zásadní vliv.

  • Ceny a konkurence

GTX 1660 6GB přichází na trh výhradně v nereferenčních edicích. Samozřejmě referenční takty stanovené jsou, ale většina edic je mírně přetaktovaná. Základní cena je stanovena na 220 dolarů, tedy 6000 korun vč. DPH. To je cena, za kterou se prodává starší Radeon RX 580 a také 3GB verze „GTX 1060“. Proti nim by tedy o 2,5 roku mladší novinka měla být výrazně výkonnější … tak tomu alespoň bývalo v minulosti. Nicméně …  

NVIDIA říká, že GTX 1660 je o 30% výkonnější než GTX 1060 3GB a o 15% lepší než GTX 1060 6GB. Ovšem pokud tomu tak je, tak bude velmi podobá výkonu Radeon RX 580 8GB. Je tomu tak? Na to se dnes podíváme. Samozřejmě jsme do testu zařadili i konkurenční atraktivní modely Radeon RX 590, RX 580 a RX 570 modely. Vše na aktuálních ovladačích v aktuálních testech.

Poznámka: Někteří se diví, že mezi recenzemi jsou poměrně velké rozdíly ve výsledcích karet. Je to samozřejmě normální, že recenze, pokud je nedělá stejný člověk na stejných sestavách a hrách, vychází trochu jinak. Nicméně v některých recenzích jsou zarážející rozdíly. Důvod je prostý. V první řadě je rozdíl, pokud testujete OC a ne OC grafiku, několik % to udělat může, bohužel jsou recenze, kde testují OC verzi, ale cenu uvádějí za základní edici a výkon té OC edice vydávají za referenční výkon. Pak jsou tu pochopitelné rozdíly v testovacích sestavách, kdy je rozdíl kromě jiného i v tom, pokud testujete na AMD, Intelu nebo přetaktovaném CPU (což můžou být výrazná rozdílu, problém je, že většina recenzí je udělaná na sestavách, které typický uživatel té karty nikdy mít nebude. A také jsou zde rozdíly ve výběru her a zejména nastaveních her. Pokud nastavíte nižší detaily, ulehčíte tak práci slabším kartám s méně pamětí atd. Pokud nastavíte vyšší detaily náročnější na paměť, výkonnější karty s více pamětí vyniknou.

Kromě toho řada recenzentů používá starší výsledky, klidně i ty původní z úvodních měřeních staré mnoho měsíců. A pak když to náhodou někdo přeměří nově, zjistíte zajímavé posuny. Pro mnohé tak bude možná překvapením, jak moc dnes třeba GTX 1060 zaostává za RX 580 atd. Bohužel mnohé recenze tak předkládají směs výsledků, kdy v grafech jsou karty různě měřené v různých dobách na různých ovladačích, či dokonce v různých verzích testované hry. I na tom hodně záleží, některé UPDATE u řady her dokáží zásadně pohnout s výkonem některých karet. A řešením není otestovat vše ve starší verzi hry, protože to samozřejmě nebude odpovídat skutečnému výkonu těch grafik v současné verzi té hry. Spousta magazínů si samozřejmě výše uvedeným usnadňuje práci, a kromě toho drtivá většina redaktorů nemá u sebe všechny grafické karty, aby je mohla opětovně přeměřovat.

Z těchto důvodů tak bohužel není možné recenze vůči sebou vůbec srovnávat, v mnohých jsou díky výše uvedeným věcem značné nepřesnosti, a proto někdy vyjdou rozdíly, které vlastně ani nejsou možné, pokud by měly odpovídat parametrům karet v referencích apod. DDWorld.cz je ale díky našim partnerům dobře zásobený, prakticky jako jediní v ČR máme stále k dispozici drtivou většinu modelů (v referenčních i nereferenčních verzích) stále a držíme dobře vybavený TESLAB, také jako prakticky jediní vám nabízíme pravidelné testy nových her atd. A tak dnes tu máme pro vás opět aktuální testy, tentokrát s novou GTX 1660. Podívejme se na ni podrobněji … 

 

 

  • GTX 1660 6GB – grafická karta

Díky našim příznivcům z distribuce máme na otestování dva zajímavé modely GTX 1660. Pro dnešní recenzi jsme se snažili vybrat takový, který reprezentuje víceméně „referenční“ výkon, i když referenční verze GTX 1660 na trhu není. Nicméně pokud jde o takty a chlazení a také cenu, je kromě jiných asi nejbližším modelem například PALIT GeForce GTX 1660 StormX. Je to vlastně prakticky stejná karta jako minule testovaná 1660 Ti verze, jen s GDDR5 místo GDDR6.

Tahle navíc jen 168mm dlouhá karta, má právě +/- referenční taktování a normální chladič i napájení. To je 8-pin a oficiálně karta vyžaduje 450W zdroj minimálně.

Je to velice jednoduchá karta, má jen 3 konektory, HDMI, DVI a DP. Neumí SLI ani nic podobného. Umí AdaptiveSync i G-SYNC. Celkově prostě jednoduchá malá karta a stojí těch 6000 korun vč. DPH, což je přesně oficiálně cena, za kterou 1660 byla oficiálně uvedena na trh a je tedy jedním z nejdostupnějších modelů této řady na trhu.

Dnes se tedy podíváme, jak si tahle karta vede ve srovnání s mnoha ostatními. Kdy na trhu kolem 5 – 10 tisíc korun je pořádně husto. 1660 a 1660Ti ¨jsou po téměř 3 letech první skutečně nová grafická generace, využívající nového výrobního procesu i nové generace pamětí. Vše, co je dnes na trhu je technologicky minimálně 2 roky a víc staré.  

  • Testy a testovací sestava

Dnes jsme použili naší standardní testovací sestavu. Takže AMD RYZEN 2700X přetaktovaný na všech jádrech na 4,25GHz stabilně s chlazením NZXT Kraken X72 (360mm AiO). K tomu máme 16GB G.SKILL FLARE X AMD paměti na 3200MHz s CL14. Základní deskou je ASUS ROG CROSSHAIR X470. V sestavě je také pořádná zvuková karta ASUS ESSENCE STX II, vše napájí platinový 1200W zdroj. A je to osazeno v plně chlazení FractalDesign DEFINE R6 skříni.

Samozřejmě používáme Windows 10 Professional x64 s nejnovější aktualizací (1809). Nainstalovali jsme nejnovější verze testovaných her a samozřejmě nejnovější verze ovladačů AMD Radeon Software a NVIDIA GF. Jako obvykle testujeme s každou grafickou kartu každé měření 3x a výsledkem je průměr tří měření (v grafu zaokrouhlený na celé číslo). Testujeme 5 her, každou ve 3 rozlišeních, což znamená že pro každou kartu děláme 45 jednotlivých měření. Testujeme obvykle na nejvyšší detaily včetně vyhlazování. A snažíme se vybrat hry tak, aby byly zastoupeny nejběžněji se vyskytující herní engine, na kterých běží i řada jiných her s podobnými výkonovými a technologickými požadavky. Netestujeme technicky zastaralé hry, ačkoliv jde o velmi hrané tituly jako CS GO, DOTA apod. protože tyto hry dokáží současné karty rozjet na stovky FPS a tak je opravdu jedno jestli máme 280 nebo 300FPS. Zajímají nás nové hry, protože novou grafiku si kupujeme hlavně pro ně a pro to, co v následujících několika letech vyjde.

Bohužel vás musíme upozornit na jednu skutečnost:

Společnost NVIDIA nechce objektivní testy a vyhrožuje a brání výrobcům půjčovat jejich grafik pro testy a recenze na DDWorld.cz.

Vzhledem k trvajícímu a pokračujícímu zneužívání dominantní pozice ze strany společnosti NVIDIA, která tlačí a vyhrožuje jednotlivým výrobcům karet, kteří jsou partnery našeho magazínu, přičemž neustále otravuje jejich zástupce svým kňouráním a vyhrožováním, aby s námi nespolupracovali, jsme se rozhodli tuto skutečnost zveřejnit.

DDWorld.cz je nezávislý objektivní magazín, nezajímají nás značky a loga, zajímá nás pouze realita produktů v souvislostech, a to jaké prostě jsou pro nás, jako uživatele. Naši partneři z řady výrobců počítačového hardware, kdy spolupracujeme úzce prakticky s každým, kdo něco zajímavého tvoří a nabízí, nám jsou velmi nápomocní. Za 13 let, kdy magazín DDWorld.cz dělám, jsem se nesetkal s žádným, který by měl něco proti našim testům, recenzím a hodnocením. Až na jednu výjimku. Naopak řada výrobců nás podporovala od skromných začátků a podporuje nás i nadále a to tak, že já už si prakticky nemusím o produkty říkat. Drtivá většina toho, co v recenzích, testech a aktualitách vidíte, přichází automaticky a mám toho i mnohem více než vůbec zvládám. To se týká i výrobců grafických karet s čipy NVIDIA. Nesetkal jsem se s tím, že by některý z nich měl jakýkoliv problém s naším hodnocením, který jeho produkt s čipem NVIDIA dostal. Vždy jsme fér, objektivní a nestranní a výrobci si váží i našich postřehů a návrhů.

Bohužel, společnost NVIDIA to vidí jinak. V poslední době bohužel podobně jako situace na grafickém trhu jako takovém, umožnila NVIDIA vyvinout větší tlak. České zastoupení této společnosti tlačí na naše partnery, aby nám grafické karty NVIIDA neposkytovaly na testování, a to pod hrozbou problémů včetně možných určitých finančních sankcí (pravděpodobně snížení podpory apod). Někteří zástupci společnosti NVIDIA trvale pomlouvají DDWorld.cz u různých firem, výrobců, prodejců apod. Je ale pravdou, že to mělo vždy přesně opačný efekt, než v jaký NVIDIA doufala. Díky pomluvám společnosti NVIDIA i některých jejich placených i neplacených diskusních trollů, DDWorld.cz získal řadu nových čtenářů a také spoustu nových partnerů a výborných kontaktů. Já musím objektivně přiznat, že NVIDIA vděčíme za to, že máme možnosti a spolupráce, jaké dnes máme i vekou část našich pravidelných čtenářů. DDWorld.cz patří mezi vůbec největší české IT weby. Úpadek návštěvnosti velkých českých IT magazínů snížila jejich návštěvnost a pomohla DDWorld.cz, který si zachovává velmi stabilní čtenářskou základnu. Jednoduše si totiž všichni šli ověřit, co NVIDIA o DDWorld.cz tvrdí a zjistili, že věci jsou zcela jinak, než jim říká a začali s námi spolupracovat, číst nás a podporovat nás různými způsoby. Děkujeme všem.

Pokud si pamatujete na GPP, kdy se NVIDIA snažila loni zneužít svého dominantního postavení na trhu a začít diktovat výrobcům, jak se mají chovat a zacházet z produkty konkurence, tak GPP nadále funguje v rámci PR-Marketingových vztahů. NVIDIA má naprosto dominantní pozici, pokud jde o PR a marketing na trhu, například v tuto chvíli nemá konkurenční AMD ani české zastoupení, takže o konkurenci se nedá dnes v oblasti PR a marketingu vůbec hovořit. Tato disproporce tak NVIDIA umožňuje vyvíjet větší tlak na naše partnery, na výrobce karet atd. kterým jednoduše vyhrožuje a znepříjemňuje jim život, ve snaze zabránit jim posílat jejich produkty s čipy NVIDIA na DDWorld.cz. Kňourání zástupců společnosti NVIDIA nás však opravdu přestalo všechny bavit. Pokud vám je divné, že výrobci NVIDIA grafik chtějí DDworld.cz zásobovat NVIDIA grafikami a chtějí od nás recenze a testy jejich produktů a NVIDIA jim v tom brání, pak to máte v hlavě v pořádku. Je to divné. Bohužel někteří zástupci společnosti NVIDIA to nemají v hlavě v pořádku, nechápou že svým jednáním škodí jen sami sobě. Fakt, že vůbec diktují, jak mají či nemají výrobci grafik zacházet se svými produkty, mluví sám za sebe. DDWorld.cz se ale vydírat nenechá a nenechá ani vydírat naše partnery. Nebudeme akceptovat PR žvásty a nepokryté lhaní za realitu, jakou máme prezentovat čtenářům a zákazníkům a budeme vždy nezávislí a objektivní. Důvod proč s námi prakticky všichni hlavní výrobci spolupracují je, že PR a marketing nás prostě nezajímá a od nás dostanou skutečné férové hodnocení produktu. A drtivá většina firem si je jistá kvalitou svých produktů, které posílá na trh a nám na recenzi.

Já osobně (ani další) na tohle kňourání zástupců jedné společnosti nemám čas ani náladu. Já píši o PC a technologiích proto, že mě to baví, rád píši o zajímavých přínosných a dobrých věcech. Nechci se zabývat hloupostmi. Samozřejmě fakt, že tak významný výrobce nespolupracuje, je nepříjemností, nicméně nehodlám prostě lhát čtenářům a řídit se tzv. „agresivním“ marketingem. Za těch pár karet do testlabu a pár desítek tisíc korun na podpoře, mě to prostě nestojí. Mám hromady jiných partnerů, kteří mají zájem o naše recenze a testy, posílají hromady jiných produktů, kterým se mohu věnovat a nemusím řešit žádné blbosti kolem toho. Dokonce si o ty produkty nemusím ani říkat. Na DDWord.cz chodí většina věcí automaticky. A pokud někdo chce poctivou uživatelskou recenzi v ČR/SK, ví že DDWorld.cz je prakticky jediný magazín, na který se může pravidelně a spolehlivě obracet. A tak většina komunikace s partnery neprobíhá stylem, že já prosím o nějaké produkty, ale stylem „posíláme ti to a to a to“. Ke své lítosti musím dokonce řadu firem a nabídek odmítat (proto se mnozí radši ani neptají a radši všechno rovnou posílají, protože pak je mě blbé to neotestovat, když už to dorazí ;) ), protože prostě není v mých silách zvládnout to množství a přiznám se, že aktuálně máme tolik rozdělaných věcí a tolik produktů, že bych mohl vydávat 3 recenze denně (což se nedá stíhat) a stejně bych nestihl všechno co se tu válí kolem :). Produktová podpora od partnerů je skvělá, přiznám se, že je to jedna z nejpříjemnějších věcí na celém tomhle finančně jinak nepříliš výdělečném podniku. Prakticky každý týden mám několikrát Vánoce, protože prostě chodí balíky s produkty, které jsem si ani neobjednal, a pořád si mám tak s čím hrát, co zkoušet a co zkoumat. Jak se říká, „kdo si hraje, nezlobí“ a já jsem asi opravdu extrémně hodný :). Tak proč si kazit náladu jednou společností, která si myslí, že si může diktovat co mám o ní psát?

DDworld.cz je postavený na objektivních uživatelských recenzích v souvislostech, samozřejmě s testováním a recenzováním grafik s čipy NVIDIA rozhodně nekončíme. Vlastně se nemění vůbec nic. Jen teď víte, co se děje. To že nám své grafiky na nátlak společnosti NVIDIA nesmí naši partneři poskytovat, nám vlastně nijak nevadí. Vadí to ale našim partnerům, kteří nemohou své vlastní karty s NVIDIA čipy prezentovat v testech a recenzích, jak by si zasloužily. NVIDIA aktivně jde po každém, kdo nám karty poskytuje, a tak z důvodu, ochrany našich vedlejších zdrojů karet, provádíme některá opatření. Dobrou zprávou je, že díky chování společnosti NVIDIA jsme získali v posledních letech mnoho příznivců z řad lidí u dobře postavených distributorů. Na ně NVIDIA nemůže, není schopna monitorovat, kdo nám ty karty posílá, takže ke kartám nadále máme přístup přímo z distribuce. RTX 2060/2070/2080/2080Ti i novou GTX 1060Ti tedy máme běžně k dispozici, hned v několika provedeních, ale pokud nemá NV zájem o jejich prezentování, nebudeme je tedy prezentovat. To však neznamená, že je nebudeme testovat a recenzovat a psát o nich. Nadále prostě budeme mít recenze na jednotlivé modely (možná se omezíme jen na ty zajímavé). Budeme se zabývat zajímavějšími verzemi a samozřejmě všechny karty budou nadále přítomny v našich srovnávacích testech všeho druhu. A díky našim příznivcům z distribuce máme přísun karet zajištěný a bohatě vybavený teslab jako v ČR prakticky nikdo jiný nemá.

Nátlak NVIDIA tak neznamená nic jiného, než že prostě její karty budou méně vidět, partnerské karty budou méně vidět, protože partneři nám nesmí své produkty půjčovat (i když mají zájem a je zájem i z naší strany), ale nic z toho neznamená, že na DDWorld.cz nebudou recenze a testy a informace o NVIDIA kartách ve stejném objektivním stylu v souvislostech jako doposud. Nám je totiž úplně jedno, jaké zájmy mají NVIDIA, AMD a ostatní partneři, naším zájmem je v první řadě náš vlastní zájem jako uživatelů vědět, jak na tom ty produkty skutečně jsou. A o tom budeme objektivně informovat jako doposud. Nemusíme se spoléhat na profesionálně úplatné novináře, kteří v řadě případů na PR marketing společnosti NVIDIA slyší. Musím říci, že za 13 let, co DDWorld.cz dělám, jsem se nesetkal s takovým chováním, jako předvádí někteří zástupci společnosti NVIDIA. Ubohost chování těchto lidí je neuvěřitelná. Spolupracuji, mluvím a setkávám se s desítkami lidí z různých společností a nikdy jsem neviděl nic ani zdánlivě podobného. U nikoho.

Já už to ale vlastně dávno přestal řešit, toxické chování zástupců NVIDIA a jejich fanklubu prostě ignoruji. V diskusích na našem webu nepodporuji a díky tomu má DDWorld.cz skvělou pověst u partnerů i čtenářů na kterých záleží, kteří nás skutečně čtou a nepřekrucují fakta a ví, co opravdu píšeme a nedají na ty pomluvy a nemusejí se s nimi u nás zabývat. Ač finančně by se mě spolupráce s NVIDIA vyplatila mnohem více než současný stav, kdy samozřejmě z pohledu finančních možností nemá NVIDIA na grafickém trhu konkurenci, já prostě nikdy nebudu psát, jak marketing nějaké společnosti píská. A pokud si někdo myslí, že existuje nějaká finanční podpora ze strany třeba AMD, tak ta je jak paní Colombová. Také o ní všichni mluví, ale nikdo ji nikdy neviděl :). Tohle prostě nemá co dělat s tím, jestli máte nějaké logo radši než jiné. Tohle je čistě o slušnosti. Mě prostě nezajímá, co si kdo o jaké značce myslí. O tom, co společnosti dělají, jaké jsou jejich technologie a produkty vypovídají samotné technologie i produkty. Loga značek na tom nic neznění. Já vždy budu stranit nám uživatelům, požadovat od výrobců co nejvíce za co nejméně našich peněz, skutečné novinky přístupné pro co nejvíce uživatelů atd. Žádný z desítek partnerů DDWorld.cz z řad výrobců HW s tím nemá problém. Naše recenze se jim líbí, naše výtky berou a každý produkt vždy dostal přesně takové hodnocení jaké si zaslouží. Výrobce NVIDIA grafik velmi mrzí, že vám své produkty nemohou v našich recenzích ukazovat, ačkoliv často dostávaly zasloužená ocenění a naše doporučení. Nám je prostě jedno, že ten a ten čip má logo NVIDIA a hnusné chování této společnosti a jejich zástupců nijak neovlivňuje samotný produkt. Dobrý produkt a dobrá věc od nás vždy dostane dobré hodnocení. A klidně doporučím NVIDIA grafiku všem, pokud to prostě bude dobrý a výhodný produkt. Rozhodnutím NVIDIA vyhrůžkami a kňouráním zakazovat výrobcům karet poskytovat jejich produkty pro naše recenze, utrpí jen NVIDIA. Čtenáři DDWorld.cz dostanou své recenze a produkty NVIDIA a dostanou hodnocení a doporučení podle toho, jaké skutečně jsou, a co a za kolik nám nabízí. Nehodnotíme podle toho, co si vykňourá a vylže marketingové oddělení. Na to musíte jinam.

Co tedy dodat? Snad jen že celá situace je až směšná. Problém ale evidentně není na straně DDWorld.cz. Pro nás se vlastně nic moc nemění. Ano, budu o pár karet a několik desítek tisíc chudší, než bych byl s jinak vítanou podporou NV, ale pokud si mám vybrat mezi tím a psaním podle toho co říká marketingové oddělení NV, že mám čtenářům říkat, tak si vždy vyberu upřímnost, pravdu a objektivitu. Já radši budu spolupracovat se všemi a mít přístup ke všemu díky tomu že všichni mají důvěru v rovnocenném přístupu z naší strany, než abych se spoléhal na jednu sice bohatou ale prostě jednu značku. Sice to nemusí být nejvýhodnější finančně, a také často není, ale zato mám přístup ke všem zajímavým produktům. A to platí i o NV kartám, které by nám samozřejmě nikdo nepůjčoval, pokud by nevěřil že dostane objektivní hodnocení. Karty samozřejmě nadále máme k dispozici, jen prostě nepochází od našich partnerů, kteří nesmí karty poskytovat pod různými hrozbami a kňouráním ze strany zástupců NVIDIA. Nevadí, pro čtenáře DDWorld.cz se nic nemění. NVIDIA karty nadále budou součástí recenzí, testů i srovnání. Jen prostě ubyde jejich samostatných a vizuálních prezentací, protože vám je prostě na žádost NVIDIA nesmíme ukazovat. Děkuji našim přátelům z české i zahraniční distribuce, kteří nás zásobují. Omlouvám se současně našim partnerům, budu se snažit prezentovat jejich modely alespoň občas pro objektivní informování našich čtenářů, ale všichni vědí, že problém není na naší straně. Měl jsem několik příležitostí v minulém roce pohovořit a setkat se se zástupci velkých světových médií i velkých youtuberů a ač bych rád řekl, že chování NV vůči nám je výjimečné, není tomu tak. Stejný problém má řada jiných, a to prakticky jako přes kopírák.

Osobně si myslím, že s návratem konkurenčního prostředí se věci zase brzy změní. Chování společnosti NVIDIA je dlouhodobě neudržitelné, firma nyní jen využívá svého postavení v pozici diktátora, její chování a přístup nejsou přívětivé k zákazníkům (což vidíme na cenách karet) ani k partnerům, ale není dnes na výběr a vím, jak se věci mají. To se však velmi pravděpodobně změní v dohledné době. Problém NVIDIA není ani tak AMD, to marketingově nikdy NV konkurovat nedokáže, což je spíše dobře, další firmu s tak „agresivním“ marketingem bychom asi nevydrželi. Problém NVIDIA se jmenuje Intel. Tomu stačí, když po roce 2020 nabídne alespoň použitelná herní GPU a udělá následně na grafickém trhu to, co dělá na CPU trhu dnes. Využije svého dominantního postavení a je úplně jedno, že konkurence má pro zákazníky lepší a výhodnější produkty. Intel ovládne většinu OEM trhu (tedy většinu trhu jako takového), a to bude znamenat velký úpadek pro NVIDIA, která má nejvíce co ztratit. Grafický trh se samostatnými GPU má jasně danou a omezenou velikost. Nyní se o něj dělí jen AMD s NV, ale příchod Intelu bude znamenat hlavně ztrátu pro NV a to velikou (nedivil bych se ztrátě ½ a ¾ současné podílu). AMD se může opřít o svou CPU platformu, NV žádnou nemá. Intel nepotřebuje AMD a NV překonávat výkonem nebo cenou, stačí mu mít použitelné produkty na velkou změnu poměrů na trhu a v OEM trhu se postará o to, aby byla nabízena a prodávána hlavně jeho kombinace CPU+GPU řešení. A tak pokud vše dopadne. jak to dnes vypadá, NVIDIA bude muset v dohledné době změnit své chování. Teď se tváří že nikoho nepotřebuje a může nám diktovat, jak máme o jejích kartách psát, kolem 2020/2021 může být a pravděpodobně bude, všechno jinak. Jsem si jistý, že v té době najednou bude mít NVIDIA velký zájem o naší spolupráci a co nejširší prezentování svých produktů. Takže vydržme to, věci se vyvíjí dobrým směrem. Současná situace je jen přechodná, taková tragikomedie, ale však to všichni dotčení známe.

Nic z toho však logicky nijak neovlivňuje výkon grafik v jednotlivých hrách, a tudíž ani neovlivňuje naše testování. Naopak, když NVIDIA nechce objektivní testy, jsme o to zvědavější je udělat, naše partnery ale nenecháme otravovat a nebudeme se v žádném případě u NVIDIA ničeho doprošovat. Pokud se tam najde někdy někdo slušný, rádi si promluvíme, ale v tuto chvíli budeme chránit naše zdroje, kteří nám karty poskytují. A tak se podívejme, jaká GTX 1660 v porovnání s ostatními skutečně je …

 

 

  • Battlefield V (DirectX 12)

Aktuální multiplayerová hra, která má skvělou optimalizaci a umí využít i pokročilejší technologie DirectX12, má dokonce jako první i DirectX Raytracing, které však můžete využít jen u RTX karet, což bude tématem budoucího testu. Aktuálně je BF V určitě zdaleka nejlépe vypadající hrou současnosti, kdy vizuální kvalita a detailnost je úžasná. O to více překvapí, že hra je velmi dobře optimalizovaná a běhá v plných nádherných detailech i na mainstreamových kartách, klidně i ve vyšším než 1080p rozlišení. Navíc použitý herní engine (Frostbite), používá celá řada her od EA, jde v podstatě o jejich hlavní technický základ, a používat jej bude i nadále, a výkony grafik jsou tak podobné v mnoha dalších hrách:

Všechny karty testujeme v režimu DirectX12 a hra běží na plné detaily (ultra+AA). Žádné úlevy pro testované modely a všechny mají identické podmínky. Hra je také aktualizovaná na nejnovější verzi.

 

 

  • Shadow of the Tomb Raider (DirectX 12)

Nejnovější herní pokračování Lary Croft je vizuálně velmi působivé, hra také primárně staví na DirectX12 a optimalizace je solidní. I tento herní engine používá řada dalších her a bude na něj spoléhat i řada chystaných titulů, takže rozhodně zajímavé pro otestování grafických karet.

Samozřejmě testováno je v plných detailech včetně AA a také nejlepší kvality vlasů Lary ;).

 

 

 

  • Metro Exodus (DirectX 12)

A nejnovější přírůstek do našich testů. Graficky vizuálně velmi působivá hra a také velmi náročná v maximálních nastaveních.

Testováno v Ultra nastavení s vypnutým RTX. Hra je v něm velmi velmi náročná.

 

 

  • Far Cry 5 (DirectX 11)

Opět jedna hra, která používá herní engine, jež byl a bude k vidění v mnoha dalších titulech. Z nějakého důvodu však letošní Far Cry nepoužívá Direct12 ale jen DirectX 11, což není úplně ideální a je zde tedy prostor pro vylepšení u dalších her. Každopádně hra vypadá graficky velmi dobře a běhá dnes také výborně.

Testováno je opět v nejvyšších detailech včetně vyhlazování. Aktuálně vyšlo přímé pokračování, vlastně DLC, používající stejný základ hry.

 

 

  • Forza Horizon 4 (DirectX 12)

Pro milovníky rychlých kol tu máme novou FORZA, která přináší nejen obrovské množství zábavy a aut, ale také úžasný grafický kabátek, kdy jde o nejlépe vypadající závodní hru současnosti. Herní engine opět byl a bude využíván i u dalších her. Staví primárně na DirectX12 a na to jak výborně hra vypadá, tak je opravdu excelentně optimalizovaná:

U závodních her je plynulých alespoň 60FPS docela důležité, a FORZA to dokáže v té parádní vizuální kvalitě nabídnout i s mainstreamovou grafikou. Tohle je jedna z nejlépe vypadajících a současně výborně optimalizovaných her současnosti a jedna z nejlepších her roku 2018 vůbec. Škoda že běží pod otřesným Windows Store.

 

 

  • Kingdom Come DELIVERANCE (DirectX 11)

Jedním z nejrozšířenějších herních engine je CryENGINE. Ten používá velká spousta her, a to jak ve starší DX11 verzi, tak se objeví i v DX12 a VULKAN. Letos vyšla jedna velká česká hra, která používá CryEngine v jeho starší DirectX11 verzi a tak jsem ji otestovali:

Máme aktuální verzi s nejnovějšími update, takže hra je už trochu lépe optimalizovaná, pořád jí ale chybí řada věcí, nemá DX12, a je tedy docela náročná. Nicméně ve FullHD si ji bez potíží zahrajete i s mainstreamovou kartou, ale dobře optimalizovaná není. Přesto jde rozhodně o jednu z nejlepších her roku a doufejme, že se dočkáme pokračování. Nicméně doufáme v modernější a optimalizovanější verzi Cryengine apod. No a právě zastaralost hry nesvědčí novějším kartám.

 

 

  • Provozní vlastnosti – spotřeba, chlazení, taktování

Začněme u spotřeby. Měříme jak v klidu, tak v herní zátěži, a to v průměru všech testovaných her. Spotřeba současných grafik není konstantní a stálá, ale dynamicky se mění díky řízení spotřeby, které dnes grafické karty mají. A tak se hra od hry může spotřeba stejné karty lišit i o několik desítek W. Pokud navíc kartu zatížíte výpočetně, či na úplně maximum například s FureMark, dostanete ještě o desítky W vyšší spotřebu u některých modelů. Tak pozor na to. Samozřejmě naši spotřebu ovlivňuje i zbytek sestavy, kdy máme silně přetaktovaný RYZEN 7 2700X na 4,25GHz apod. Nicméně všechny karty mají stejné podmínky:

Spotřeba GTX 1660 je velmi nízká, nicméně je o malinko vyšší než spotřeba GTX 1060. Také není o moc úspornější než GTX 1660Ti, což se vzhledem k prakticky stejnému základu dalo čekat.

  • Chlazení

GTX 1660 přichází na trh rovnou v nereferenčních modelech, takže variabilita chladičů na trhu je značná. Existují modely s výkonnějšími chladiči, které známé z high end grafik, což je vážně overkill řešení na tomto modelu.

V našem případě testujeme jedno z nejskromnějších řešení, což je dáno i jen 168mm délkou karty. přesto vzhledem k poměrně nízké spotřebě nemá s chlazením žádný potíž a je i rozumně tiché.

PALIT ve stejném provedení nabízí 1660 i 1660Ti a až na použité paměti je to vlastně stejná karta, takže nepřekvapí podobné vlastnosti.

  • Taktování

Pokud jde o taktování, nedá se říci, že by TURING znamenal nějaké zásadní zlepšení proti PASCAL sérii. Pokud jde o maximální takty, pohybujeme se pořád na podobných hodnotách. V případě testované PALIT GeForce GTX 1660 StormX jsme se dostali až na 1200MHz na jádře. Paměti šly z 8000 na 9200MHz. Nicméně protože karta už v základu jede běžně na taktech kolem až 1930MHz v maximech, nedá se říci, že by taktování této karty na 200MHz nabídlo nějaký zajímavý nárůst výkonu. Reálně přináší cca 9-10%, výkonu, což je běžný průměr, ale nestačí to ani na dotažení základní GTX 1660 Ti.

Takže k závěrům …

 

 

  • Závěr a hodnocení

GTX 1660 a 1660 Ti jsou první skutečně nová grafické karty nové generace od roku 2016, nepočítáme-li samozřejmě RX 570/580 z roku 2017, což je vítaný a viditelný refresh-update stejné POLARIS architektury na RX 470/480 z roku 2016. A Radeon RX 590 což je 12nm refresh původně 14nm RX 580, kde kromě vyšších taktů je to jinak pořád stejné GPU. GTX 1660/1660 Ti jsou podle NV přímí nástupci GTX 1060 3GB/6GB, která je na trhu zhruba 2 a třičtvrtě roku. Takže jsou na místě velká očekávání, i protože GTX 1060 měla proti předchůdci GTX 960 až o 70% vyšší výkon.

Přeci jen NVIDIA utratila za vývoj TURING generace několik miliard dolarů, sama za poslední tři roky měla rekordní miliardové čisté zisky, pro GTX 1660/1660 Ti použila nejen novou generaci architektury, ale také novou generaci výrobního procesu (12nm místo 16nm) a novou generaci GDDR6 pamětí (1660 Ti), které jsou velkým výkonovým posunem proti GDDR5 (což dokazuje GTX 1660 s GDDR5). A jaký je výsledek?

GTX 1660 Ti 6GB je zhruba cca o 40% výkonnější než GTX 1060 6GB. Ale aktuální GTX 1660, která už má vlastně stejnou „slabinu“ v konfiguraci paměti jako 1060, tedy 192-bit s GDDR5 a jen 192GB/s propustnost vůči 288,1GB/s u GTX 1660 TI, je dle našeho testování zhruba o 20% lepší než GTX 1060 6GB. „Porazili jsme“ tedy PR NVIDIA, která říká, že GTX 1660 je o 15% lepší než GTX 1060 6GB. To je tedy v pořádku, horší by bylo, kdybychom naměřili menší rozdíl.    

  • Zbrusu nová GTX 1660 6GB nabízí

                                   prakticky to samé, co staré Radeon RX 580/590?!

Před dvěma roky, když vyšel Radeon RX 580 za 6800 korun vč. DPH, tak GTX 1060 6GB byla podobně výkonná, ovšem stála 7500 korun. Už tehdy ale mnozí říkali, že GTX 1060 bude stárnout hůře (jak je tomu obvyklé u NVIDIA karet), protože je prostě hůře vybavená, má zastaralejší architekturu pro DX12/VULKAN a jen 192-bit se 6GB znamená prostě nevýhodu pro modernější univerzálnější POLARIS a 256-bit v kombinaci s 8GB. Dnes je tedy AMD Radeon RX 580 zhruba o 13-14% v průměru výkonnější a karta stojí 5500 korun.

Nově tedy vychází GTX 1660 6GB, která za 6000 korun nabízí jasně lepší výkon než GTX 1060 6GB a je také od začátku za lepší cenu. Nicméně nabízí prakticky stejnou úroveň výkonu, jakou má právě Radeon RX 580 8GB už dva roky a za podobnou cenu. A to je tady ještě Radeon RX 590, což je jen RX 580 s 12nm jádrem s vyšším výkonem, který je o trochu výkonnější než GTX 1660, ale také dnes o něco dražší, což by být nemusel, protože výrobně je to to samé, co RX 580.

Ano, GTX 1660 má výhodu v nižší spotřebě, ale rozdíl není zase tak obrovský (a pokud někdo tvrdí že je tu přes 100W rozdílu, tak je to blbost, není ti ani parametrově fyzicky možné). Rozdíl je také daný tím, že srovnáváme hůře vybavenou 192-bit 6GB grafiku s lépe vybavenou 256-bit a 8GB! A krom toho RX 580/590 mají podstatně vyšší výpočetní výkon než GTX 1660/1660Ti což samozřejmě také „něco stojí“. Potíž je, že Radeon RX 580 tedy POLARIS architektura, je stará 3 roky (RX 480) nabízí podobnou úroveň výkonu, stejné technologie (plnou podporu DX12 atd.) už dlouho, a zbrusu nová GTX 1660 má být karta zcela nové generace, a přitom nabídne to samé za podobnou cenu jen s nižší spotřebou. A to má být ta novinka na kterou jsme tak dlouho čekali a máme ve stoje tleskat?!   

Podle mnohých asi ano. Opakuji, že GTX 1660 je lepší karta než GTX 1060, jednoznačně a je i malinko lepší než RX 580, ale ne diametrálně a třeba RX 590 v průměru nepřekoná (jak by mohla při podobně velkých GPU na 12nm a 192-bit 6GB vs 256-bit 8GB GDDR5). Bavíme se tedy o stejné úrovni výkonu a podobné ceně. Od nové generace grafik ale čekáme přeci mnohem více. Někteří se definitivně zbláznili a oslavují několika % vítězství zbrusu nové GTX 1660 nad 2 roky starou RX 580, jako něco neuvěřitelného. Je to, jako když oslavujete vítězství 20-ti letého sprintera, který „slavně“ zvítězil v závodě na 100m o 1s proti 60ti letému sprinterovi. 2 roky je ve světě IT obrovský rozdíl, navíc POLARIS (RX 400/500) je fakticky starý téměř 4 roky, což ve světě IT znamená rozdíl asi jako mezi starověkem a středověkem. Takže to, co předvádí zbrusu nový TURING na GTX 1660 na žádnou velkou oslavu není, ba naopak …

  • GTX 1660 ukazuje zmar grafického trhu a realitu zákazníků

Nejen GTX 1660, ale vidíme to vlastně u celé NVIDIA TURING grafické generace, která předvádí něco, co by si na funkčním trhu ve funkčním konkurenčním prostředí nemohla NVIDIA dříve dovolit. Tedy nabídnout prakticky stejnou úroveň výkonu novou generací za tu samou cenu, která už na trhu je. Dnes si to dovolit může. A není to proto, že by NVIDIA zlikvidovala konkurenční AMD, je to proto, že zákazníci zlikvidovali konkurenční prostředí. Nakupují tak, že to rozumově nedává smysl a tak, že konkurence prostě fungovat nemůže.

Tohle je problém táhnoucí se spoustu let a mnoho generací současná situace je jen logickým vyústěním. Radeon R9 285 byl výrazně lepší než GTX 960 a přesto se prodávala GTX 960 mnohonásobně líp. Radeon RX 580 byl a je zjevně mnohem lepší než GTX 1060 a přesto se dražší GTX 1060 prodalo několikanásobně víc. Nejkřiklavější je pak situace Radeon RX 570 vs GTX 1050 Ti. Už delší čas ty karty stojí podobně, dokonce RX 570 i méně, ale rozdíl výkonu je 40-50%, tedy rozdíl třídy ve prospěch RX 570. Přesto se mnohem horší GTX 1050Ti prodává cca 10x lépe! A to je problém. Není to problém AMD ani NVIDIA, je to problém samotných zákazníků. Ti prostě zjevně nestojí o lepší produkt za lepší cenu. A tak proč se snažit jim ho nabízet?

Proč by se tedy NVIDIA měla snažit a dělat novou generaci nějak výrazně lepší a výhodnější? Nástupce GTX 1060 má být přeci RTX 2060, nejen GTX 1660 nabízející stejnou úroveň výkonu za podobnou cenu, jakou tu máme už 2 roky. Ano, GTX 1660 je sice lepší než GTX 1060, ale po téměř 3 letech není prostě dostatečně lepší. Připomínám, že GTX 1060 byla o 70% výkonnější než předchozí GTX 960 a byly mezi nimi ani ne 2 roky odstup. NVIDIA nám po téměř 3 letech servíruje prakticky stejný výkon, který má Radeon RX 580/590 s 8GB paměti. Jediný rozdíl je ve spotřebě, který ale není propastný a zcela odpovídá výbavě karet (velikosti paměti, sběrnice atd.) a rozdílu v univerzálním dostupném výpočetnímu výkonu jednotlivých karet. Jenže za podobnou cenu by GTX 1660 jako o několik let mladší generace, měla být přeci o poznání výkonnější a lépe vybavená, než 2-3 roky stará řada konkurence. Nebo ne?!

Většina zákazníků je dnes slepá a hluchá. Nelze prostě nijak omluvit fakt, že Radeon RX 570/580 ačkoliv byly většinu doby jasně lepší a o parník výhodnější než GTX 1050 Ti/1060, tak NVIDIA prodala 10x víc těch karet. Ano, marketing funguje, ale nevšiml jsem si, že by NV držela někomu pistoli u hlavy, že tyhle horší karty prostě musí kupovat. Současná situace TURING grafik, které jsou za podobné ceny jen o málo lepší než několik let stará generace, tak vypadá, jak vypadá. GTX 1660 je na tom ještě dobře, ve srovnání s GTX 1060 je jasně lepší, jenže to je jako tvrdit, že facka zleva je lepší než facka zprava. GTX 1060 byly přeci rozumným lidem neprodejné a nevýhodné už dlouhou dobu. Jen to nikdo evidentně neřekl velké spoustě zákazníků, kteří je stále kupovali, i když RX 570/580 byly jasně objektivně lepší volbou. A proto si NVIDIA může dovolit uvést GTX 1660, která nabízí prakticky stejnou úroveň výkonu ale s méně pamětí jako výrazně starší Radeon RX 580/590 za podobnou cenu a říkat tomu posun. Protože mnozí zákazníci ani nevědí, co kupují.

  • Závěr

NVIDIA GTX 1660 6GB rozhodně není špatná karta, za 6000 korun je to skvělá karta, kdy konečně nabízí to, co má už dva roky skvělý AMD Radeon RX 580 a neměla rychle zastarávající GTX 1060 GB. Tedy skvělý poměr cena/výkon a optimalizaci pro DX12 technologie. Jedinou výhodou GTX 1660 je však jen o něco nižší spotřeba proti RX 580, což však snadno omluví 8GB paměti u Radeonu proti jen 6GB. GTX 1660 sama má ale stejnou slabinu, jakou měla GTX 1060. Tedy 6GB GDDR5 s jen 192-bit, což znamená pouze 192 GB/s propustnost. A na tom hodně záleží, jak vidíte na rozdílu proti GTX 1660 Ti, která má 192-bit ale se 6GB GDDR6 takže 288GB/s propustnost a výkon je jasně lepší. To je důvodem, proč se grafiky Radeon RX 580/590 stabilně tak dobře drží. Mají 256-bit s 8GB GDDR5, takže 256GB/s a větší paměť k tomu.

Vydání GTX 1660 6GB za 6000 korun tak jen naprosto a definitivně zařízlo GTX 1060 modely. Kupodivu ale nedokázala jednoznačně překonat soudobé konkurenční RX 580/590 modely, které výkonově nabízí prakticky to samé (+/- několik jednotek %), RX 580 stojí i méně, takže poměr cena/výkon je pořád velmi podobný (tedy skvělý). Stále je tu výhoda 8GB paměti, kdy pokud plánujete hraní ve vyšším než FullHD rozlišením, určitě bych 8GB radši než 6GB. Radeon RX 580 však už prostě není jednoznačnou objektivní volbou, jako doposud proti nevýhodným slabším GTX 1060 byl. Nová GTX 1660 nabízí za podobnou cenu podobný výkon (i o pár % lepší než RX 580) a má podobný poměr cena/výkon. Záležet tak může na maličkostech.   

Třeba že NVIDIA ke GTX 1660 6GB v tuto chvíli nenabízí žádné hry extra (ani ten balíček výběru mezi mizerným Battlefield 5, extrémně mizerným ANTHEM a nebo jasnou volbou METRO), zatímco k Radeon RX 580 a dokonce i RX 570 dostanete na výběr 2 hry z trojice extrémně povedených nových titulů Resident Evil 5, Devil May Cry 5 nebo Division 2. Zejména vzhledem k ceně RX 570 (3650 korun) a RX 580 (550) je nabídka dvou (k RX 590 a výše dostanete všechny 3) nových a dle recenzích vynikajících her, neuvěřitelně výhodná. A zatím trvá. Samozřejmě tyhle podmínky se mohou změnit, ale nyní roli určitě hrají.

Nicméně karta jako taková, tedy NVIDIA GTX 1660 6GB, si tedy odnáší naše doporučení a ocenění. Je to dobrá karta a konečně i lepší nabídka, než byla GTX 1060. Ovšem současně je bohužel důkazem nefunkčního konkurenčního prostředí a trhu, kdy zákazníci umožnili tuhle situaci, kdy nová generace podstatně mladší grafiky stěží překonává starou generaci za podobnou cenu. A mnozí tomu dokonce nadšeně tleskají, jako že tohle je v pořádku, a tohle jsme přesně chtěli. Pokud něco, tak GTX 1660 ale ukázala, jak velmi povedené jsou grafiky AMD Radeon RX 570/580 a jak smutný je fakt s vážnými důsledky, že se prodávaly mnohem hůře než horší a méně výhodné konkurenční GTX 1050Ti/1060 modely. Za to ale mohou jen a jen zákazníci. Nikdo jiný. Je tu samozřejmě menšina, kteří vědí, jak se věci mají a ti z toho nadšeni nejsou a nemohou být, protože jako zbrusu nová generace měly být přeci NVIDIA TURING GTX 1600/2000 karty o desítky % lepší, než cokoliv, co má za podobné peníze dnes na trhu AMD nebo NV. Zejména vzhledem k časovému odstupu a miliardám dolarů investic. Ale to prostě nejsou. Drtivá většina zákazníků však dnes nakupuje takovým stylem, že je úplně jedno, jestli konkurence má o 50% lepší karty za lepší cenu. A proto je nabídka NVIDIA v podobě nejen nové GTX 1660, jaká je. Zákazníci ji prostě nenutí nabídnout více. V nabídce konkurence problém určitě není. Pokud má GTX 1660 podobný výkon jako dva roky stará RX 580 za podobnou cenu a říkáme že GTX 1660 je tedy dobrá karta, pak logicky RX 580 musí být fantastická karta, když to samé dokázala nabídnout o 2 roky dříve.

Tragédií je, že mnoha lidem to přijde normální. V našem tedy upozorňujeme na objektivní skutečnosti, které prostě nelze ignorovat a přesto ignorovány mnohými jsou. DDWorld.cz oceňuje novou GTX 1660 6GB za dobrý výkon, skvělý poměr cena/výkon (i když na nejlepší stále nemá) a dobré provozní vlastnosti. Ale po téměř 3 letech vývoje a čekání na novou generaci, po tolika miliardách dolarů výdělků a investic, je výsledek zbrusu nové generace mainstreamu v podobě NVIDIA GTX 1660 těžko důvodem k nadšení pro toho, kdo má alespoň nějaký přehled, co na grafickém trhu je, a ví co kupuje.

 

"GTX 1660 6GB - úsporná grafika s dobrým výkonem a poměrem cena/výkon"

A myšlenka na závěr. Myslíte si, že AMD také nabídne s novou 7nm RX NAVI generací karet za těch 6 tisíc korun jen výkon stávající RX 580/590 série? Tedy to, proti čemu bude GTX 1600 série stát především, jako svou generační konkurencí … Otázkou je, zda na tom vlastně vůbec záleží za nepochopitelné situace, kdy se najde výrazně více lidí, kteří kupují GTX 1050 Ti, i když je tu o 40% výkonnější i levnější Radeon RX 570. Spousta lidí je najednou nadšena z výkonu a výhodnosti, jaký přináší nová GTX 1660 za 6 tisíc, i když stejný výkon a stejnou výhodnost má Radeon RX 580+ za velmi podobnou cenu starý už dva roky!!! Zamyslel se vůbec někdo nad tím?! Většina evidentně ne. To je situace, ve které se grafický trh a jeho zákazníci dnes nachází a proč jsou věci jaké jsou, kdyby se tomu někdo divil …

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
JaM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-17 08:03:46

mam 1070, takze zatial niet za co menit.. bude aj 1670, ci nie?
QWERTY [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-17 10:23:03
avatar
pochybujem, ta by zabila rtx 2060 a pravdepodobne zmrzacila predaje rtx 2070
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-17 18:53:47
avatar
Pokud máš slušný kus i s trochou OC, nevidim moc důvod.
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-17 08:17:47
avatar
Bohužel, smutná pravda a realita ... ale to asi jeden člověk nezmění, ikdyž se snaha cení. Už, aby tu byla NAVI
Marcel19751 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - já taky 2019-03-17 12:46:43

prostě věřím, že Navi bude první rozdílová karta po letech tápání AMD. Budu se opakovat,ale kolik % výkonu přinesl Radeon 7 jen změnou na 7nm(a to ještě nebyl v plných specifikácích). Konečně někdo udělal OC na vodníkovi(už jsem to postoval k radeonu 560 XT)a najednou je to soupeř 2080 TI.viz:https://www.youtube.com/watch?v=-c2hbaQwjbc
nebo: https://www.tomshw.de/2019/03/17/the-wall-stabiles-uebertakten-der-amd-radeon-vii-mit-wasserblock-und-chiller-igorslab/

To ještě píše, že měl k dispozici jen průměrný kus na taktování.
harrym [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-17 08:34:34

Já jsem GTX 1050 Ti kupoval v době, kdy se ji ve srovnání s RX 470 (RX 570 tehdy ještě nebyla) zkrátka koupit vyplatilo.
Bylo to asi tak, že RX 470 byla sice o 30% výkonnější než GTX 1050 Ti, ale taky o 30% dražší. Nehledě na fakt, že i žravější (potřebuje 6pin).
Takže jsem šel zkrátka do GTX 1050 Ti.
Marthy5 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-17 08:55:56

Není to špatná karta,myslím celkově gtx 1660,stejně tak i její výkonější verze 1660ti.Ale...tahle by měla být prostě levnější,tak o cca 1000 Kč.Verze 1660 o které bych uvažoval stojí v současnosti zhruba 6700+ Kč,to je o víc než tisícovku více než AMD 580 8Gb,která je +- stejně výkonná.
Hádám že cena 1660 půjde časem dolů,jinak moc zajímavá nebude.
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-17 08:56:28
avatar
Budete mít k testům i jiné neref.edice, než jednovětrákové od Palitu? Díky.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-17 11:32:01
avatar
máme i jiné verze, zatím neplánujeme žádný další test, máme obrovské množství jiných produktů od společností, které mají zájem na jejich otestování, chovají se slušně, podporují nás a nehází nám klacky pod nohy ...

Do úvodních recenzí jsme zařadili PALIT verze proto, že jsou cenově nejníže, prakticky jako jediné stojí "doporučenou" cenu a nenechte se zmást malými rozměry, jsou stejně výkonné, jako jiné i větší modely ....
Marthy5 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-17 17:36:39

Tak právě tahle gk (a asi i jiné levné 1660 verze s jedním větráčkem) bude celkem atraktivní,pro celkem dobrý poměr cena/výkon a zejména pro majitelé menších pc skříní.1660 má nízkou spotřebu takže nepotřebuje nijak masivní chladič.
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-17 18:55:29
avatar
Zotac obvykle též je okolo doporučené ceny.

Akorát koukám, zatím není, tak nic. :/
JirHor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-17 09:38:11

Cilem firmy je zisk a udrzet vyvoj. Nvidia mela stesti, ze AMD nemelo na poradny vyvoj a marketing. Ono vsechno svadet na zakazniky je blbost. Zakaznika si musite vychovat. Staci se podivat na turnaje, kde je videt jen Intel a Nvidia. Takze je jasne, co si pujdou lidi koupit (kteri se nezajimaji o recenze). Ja vinim primarne AMD, ktera udelalo hodne spatnych marketingovych kroku v minulosti + vsemocny Intel, ktery AMD poskodil.
"Myslíte si, že AMD také nabídne s novou 7nm RX NAVI generací karet za těch 6 tisíc korun jen výkon stávající RX 580/590 série" Tomu se rika konkurence. Jestli cena vykon bude mnohem lepsi Nvidia bude muset cenu snizit. Nvidia dela veci spravne, nevim proc by mela snizovat cenu, kdyz neni poradne konkurence a karty se kupiji. Taky doufam ze prijde Navi co nejdrive.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-17 14:49:14
avatar
Vis proc si myslim, ze nepises jako "obycejny" zakaznik? Kazdy racionalni uzivatel - potencionalni zakaznik (a je uplne jedno, jestli nekomu "fandi", nebo ne) stoji o co nejvyhodnejsi nabidku a tedy nejnizsi moznou cenu. Zadny zakaznik si nepreje, aby nedostal lepsi cenu za produkt, ktery si chce poridit a uz vubec nema potrebu obhajovat mene vyhodnou cenu.
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-17 19:16:56
avatar
Tak tohle není ale vůbec žádná pravda, já bych se dokonce nebál tvrdit, že naopak většina lidí nehledá to nejvýhodnější, a je jedno, jestli se jedná o grafické karty, nebo obligátní auta, mobily, či třeba oblečení. Peníze ve skutečnosti řešíš jen pokud jsi chytrý a zároveň chudý, takže typicky třeba student. Když jsem byl mladší a studoval, tak jsem taky trávil hodiny výběrem toho nejlepší ve svém omezeném rozpočtu, ale teď už nějak nechápu proč bych to dělal? Peníze jsou a grafická karta od nVidie rozhodně není ta největší blbost, za co je utrácím.
Dirtrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-17 19:52:13

Nevím, do jaké míry je to pravda. Peníze taky úplně neřeším, ale je mi blbé utrácet víc, než musím, už jenom z principu, že nechci podporovat očividnou hamižnost některých výrobců. Což nemusí být jenom grafiky, myslím, že hodně to platí i třeba na monitory nebo výrobce různých RGB věciček...
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-17 20:19:07
avatar
Jinymi slovy, tobe nevadi za jakoukoliv vec platit vice, nez je nezbytne nutne? Takze si vlastne rad priplacis za neco, co by jinak mohlo stat mene? Vzdyt to je skoro jako si rovnou ke kazde cenovce pripsat nulu navic a nemit s tim problem.. Promin, ale to mi prijde jako az sebedestruktivni pristup a s nadsazkou cesta do pekla. A je uplne jedno jestli na to nekdo ma a nebo nema dostatecne mnozstvi financi.
Lawliet [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-17 11:36:37

Dovolím si nesúhlasiť s názoromi, že Nvidia karty budú "starnúť" horšie ako terajšie Amd karty. Turing jadro (bez rt a tensor jadier) disponuje možnosťou počítať FP32 a FP16 výpočty súčasne, čo v konečnom dôsledku môže znamenať až 2x vyšší výkon v porovnaní s čistým FP32 výkonom. Umožňuje radenie asynchronne radenie výpočtov bez straty výkonu (Pascal/maxwell), má vyššie ipc ako predchodcovia a lepšiu podporu dx12/vulkan API. Podľa mňa nemáte pravdu v otázke 192bit vs 256bit zbernice. Záleží totiž na celkovej priepustnosti a v konečnom dôsledku na špecifických vlastnostiach architektúry. Nemôžete porovnávať tento aspekt medzi rôznymi architekturami dokonca rôznych výrobcov. Napríklad NV ma k dispozícii kompresiu dát o ktorej môže GCN iba snívať a ktorá značne redukuje nároky na priepustnosť.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-17 11:44:18
avatar
o tom jestli budou v článku TURING stárnou rychleji nebo ne nic není ... v článku jsme se bavili hlavně o starších kartách a důkazy že 1050/1060 zestárly mnohem rychleji než RX 570/580 jsou neoddiskutovatelné ...

na to jak budou stárnou TURING si budeme muset počkat alespoň půl roku rok, než uvidíme jak na tom bude konkurence, nároky nových her atd. ... připomínám, že je zbytečné srovnávat nový TURING s 2-3 roky starou POLARIS/VEGA protože soudobou generační konkurencí TURING bude přeci blížící se NAVI ....

na propustnosti záleží, ostatně právě GTX 1060 vs RX 580 vs GTX 1660 vs GTX 1660 Ti to velmi jasně ukazuje .... zejména rozdíl mezi 1660 Ti a 1660 je prakticky daný hlavně tou propustností pamětí ...
Lawliet [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-17 12:45:36

Nemáte pravdu, polovicu rozdielu (20% podľa vášho tvrdenia) robí najskôr fakt, že gtx 1660 má o 10% menej výpočtových jednotiek. Následne navýšenie priepustnosti o skoro 50% pridá ďalších 10% percent výkonu. To svedčí o náročnosti Turing jadra na priepustnosť (naopak GCN od AMD, a to Polaris a aj Vega jadro, ktoré s taktom pamäti škáluje skoro lepšie ako s taktom jadra).

Nepovedal som, že na priepustnosti nezáleží, ale z vašej výpovedi vyplýva, že 192bit u NV je horších ako 256bit u Amd, čo nie je pravda (ani keby mali karty buď, rovnaké takty pamäti, alebo rovnakú celkovú priepustnosť), pretože vždy záleží na architektúre jadra.
Kajman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-17 20:23:32

No, ono jde taky o to, že přímým soupeřem pro GTX 1060 byla RX 480. Teprve za necelý rok vyšel upravený nástupce RX 580, který přinesl některá vylepšení a o trochu lepší výkon. Takže o rok novější karta je pochopitelně v průměru o pár procent výkonnější než GTX1060 a později i levnější, takže lepší v poměru cena/výkon. To je vykoupeno o něco horšími provozními vlastnostmi (spotřeba, hlučnost...).
No a druhá věc je, že i dnes pořád vycházejí některé velké herní tituly pouze v DX11, takže DX12 se prosazuje pomaleji, než to před skoro třemi roky vypadalo.
Kajman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-17 17:25:56

No, ono prodeje GTX 1060 6GB proti RX 480 8GB byly taky o něčem jiném, v čem AMD doslova pohořelo:
Obě GK vyšly v podobnou dobu, ale AMD nedokázalo včas na trh dodat nereferenční modely, které se objevily až v září/říjnu 2016, zatímco Nvidia měla nereferenční verze už v červenci. Druhá věc co k tomu přispěla byla, že i přes slíbenou nižší cenu RX 480 stály v Evropě v referenčním provedení víc než některé levnější nereference GTX 1060. Já taky kupoval hned v 7/2016 Gainward GTX 1060 za 7500Kč, zatímco v té době RX 480 stála cca 8100Kč a více. No a po vypuknutí těžařské horečky byly výpočetně výkonnější nové karty RX 570 a 580 v podstatě dlouhodobě nedostupné, takže znovu nezbylo než kupovat konkurenční GTX modely.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-17 17:51:40
avatar
Všechno co píšeš je pravda, nicméně v dobách, kdy cena RX580/570 nebyla vyšponovaná těžbou, se prodeje GTX1060 rozhodně nepropadali ani na úroveň AMD karet natož pod ně...
Dirtrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-17 19:46:59

Je pravda, že doporučená cena nehraje velkou roli a vždy je důležitější situace na trhu a skutečný poměr cena/výkon. To platilo o Polaris v době těžební horečky a totéž platí teď u drahých nereferencí RTX...
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-17 20:37:13
avatar
kdyt to je tezky, ja kdyz kupuju neco neIT tak taky koukam na cenu jako jeden z ukazatelu, ze nekupuju uplnej smejd, mnohdy u toho premyslim, abych nedopadl jako s nvidii
Oxbowww [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-19 08:22:23

To já měl kliku a těsně před těžařskou horečkou jsem kupoval GTX 1070 za 8.300,- Kč. AMD jsem taky míval, ale žádná hitparáda to nikdy nebyla, buď se srala, nebo to bylo topení, nebo v případě procáku to bylo topení a výkon žalostný. Od doby, co jsem přešel na dražší Intel a Nvidia tak si nemůžu stěžovat. Nicméně až mi současnej vercajk odejde, tak se nebránim progresu v podobě třeba AMD, pokud nějaký bude :-)
volfiste [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-19 12:49:59

Naprosto souhlasím, pamatuju si moc dobře dobu, kdy se prostě 570 a 580 nedali koupit, a když po fakt dlouhé době konečně ano, tak byly dražší o několik tisíc než v době uvedení. 1060 byly prakticky dostupné pořád a stály méně, takže sem je prostě kupoval, když někdo chtěl herní PC v této cenové třídě. To nám ale autor taktně zamlčel!
Patt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-18 11:18:44

"problém je, že většina recenzí je udělaná na sestavách, které typický uživatel té karty nikdy mít nebude"

"AMD RYZEN 2700X přetaktovaný na všech jádrech na 4,25GHz stabilně s chlazením NZXT Kraken X72 (360mm AiO). K tomu máme 16GB G.SKILL FLARE X AMD paměti na 3200MHz s CL14. Základní deskou je ASUS ROG CROSSHAIR X470. V sestavě je také pořádná zvuková karta ASUS ESSENCE STX II, vše napájí platinový 1200W zdroj. A je to osazeno v plně chlazení FractalDesign DEFINE R6 skříni."

Předpokládám, že tuto sestavu v hodnotě cca 30k bez zdroje, zvukovky a grafiky asi taky běžný uživatel doma nemá.
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-18 18:37:38

Ja nechapu, proc bych si mel kupovat tuhle kartu, kdyz existuje o 40% výkonnější Ti verze, jen o 1500'- drazsi.

A uz vubec nechapu, jak si DD muzes dovolit osocovat ostatni weby z toho, ze maji sestavy, ktere bezni uzivatele nemajo, kdyz sam mas sestavu nadupanou jako krava.
Naopak mi vychazi, ze vsichni ostatni jsou normalni, jenom ja jsem letadlo
Patt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-18 18:58:25

40%? o 40% je Ti verze výkonnější, než GTX1060. Oproti 1660 ne Ti verze výkonnější tak o 15-20%
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-18 19:06:05

Aha, ja uz se v tech sahodlouhych textech neorientuju. Ale aj tak - 20% u nizkovykonnych grafik je docela dost...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-18 19:45:50
avatar
já je neosočuji! já to jen říkám že je rozdíl když to někdo testuje 5GHZ i9-9900K nebo na 4GHz 2700X nebo na netaktovaných CPU apod. že to dělá velké rozdíly kromě mnoho jiného ... samozřejmě testujeme to na rozumnějším CPU i když přetaktovaném schválně ;) nikoho neosočuji, jen vysvětluji, proč mezi recenzemi jsou a být musí rozdíly ;)
Marthy5 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-19 10:02:45

Myslím že by mělo smysl otestovat tyhle karty i na HW který pravděpodobně mají majitelé GK nižší střední,max střední třídy.Tedy procesor např.AMD 2600 bez oc,běžná základní deska (např.MSI 450 B pro),levnější ramky,zdroj,disk...takový test by měl pro ty kteří se rozhodují jestli vyměnit svou stávající stárnoucí gk za novou větší vypovídací hodnotu.
Např.testovaná gk je o 20%výkonnější než minulá gtx 1060,bude to tak i na hw na kterém budou hráči tyto gk pravděpodobně používat?
Patt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-18 19:13:05

Tak je to cca 20% ceny za 20% výkonu v tompto případě..
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-18 19:47:45

To jo, ale jestli mas 35 fps nebo 42, to uz je na hratelnosti dost znat a rozhoduje to o tom, jestli si tu hru vubec zahraju. A s tim priskrcenym pametovym subsystémem je to vubec neperspektivní karta. Mozna pro dnesni a starsi hry to bude ok, ale uz na ty letos planovane to bude bida.
pcmaker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Partneři, kteří poskytují HW k 2019-03-19 09:43:01
avatar
Je mi smutno z toho, že se i dnes autor příspěvku musí obávat zveřejnit jména partnerů, kteří poskytují HW k objektivnímu testování. Nemám z toho radost. Jen kvůli jedné firmě, která má peníze a může zlikvidovat každého, kdo se jí nelíbí.
Oxbowww [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-19 08:23:29

Co to má co společnýho s rokem 1989?
Marthy5 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-19 11:17:11

Jinak teď jsem kdesi četl že Nvidia zapne raytracing i na kartaách GTX paskal a GTX 1600 turing.Asi to nebude fungovat jako na kartách rtx ale i tak zajímavá zpráva.
phv [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - zavádějí nadpis 2019-03-30 18:24:49

správně má být:
ODPOVĚĎ NA RX590
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-30 19:46:53
avatar
RX 580/590 je prakticky ta samá karta lišící se jen novější verzí jádra na 12nm s vyšším taktem, všechno ostatní je zcela stejné ...
phv [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-30 23:48:04

ano, ale titulek nabádá k falešnému dojmu, že 580 je přímou konkurencí k 1660, což samozřejmě výkonově není a ani cenově to žádná hitparáda není(spíše nebyla). A ani k té 590.

Ale jak jsem sledoval ceny, tak AMD již na kvalitu nových karet nvidie zareagovalo a po slevách a přidaných hrách nemusí jejich karty dožít na smetištích.
Škoda, že v našem nejen pro operátory specifickém trhu prodejci zkouší hloupost kupujících co to dá. proto si myslím, že slevy amd karet jsou skokové.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!