NVIDIA GTX 1650 4GB – TEST grafických karet od 3 do 5 tisíc korun. Špatné karty existují.
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 06 květen 2019
alt

 

 

 

 

 

  • NVIDIA GTX 1650 4GB – TEST grafických karet

                                               od 3 do 5 tisíc korun. Špatné karty existují.

Obecně vzato je celá nová generace grafik NVIDIA TURING právem kritizována za inflaci cen a s výjimkou RTX 2080 Ti téměř žádným výkonovým přínosem proti tomu, co ve stejných cenových hladinách už bylo (dokonce v některých případech i o NVIDIA samotné). Nicméně alespoň sem tam něco pozitivního se najít dá. Nicméně fakt, že musíme hledat u zbrusu nové generace, na kterou jsme téměř 3 roky čekali, to mluví o hodně věcech. NVIDIA ale stále pokračuje ve vydávání dalších nových grafik nové generace, tentokrát GTX 1600 řady bez RTX jednotek atd. a po celkem slušných i když zdaleka ne tak revolučních modelech, jak jsme po tak dlouhé době čekali, tedy GTX 1660 a GTX 1660 Ti, nyní přichází i nová generace low endu v podobě modelu GTX 1650, která nahrazuje co do prodejů velmi populární kartu GTX 1050 Ti.

Ne každý má zkrátka 10 tisíc na rozhazování. Pro mnohé je i 5 tisíc za grafickou kartu hodně a spousta uživatelů tak shání solidní kartu i v nejnižší cenové hladině. Od nové generace samozřejmě obvykle získáváme slušný nárůst výkonu, efektivity a lepší poměr cena/výkon, než od předchozí generace. A velká očekávání jsou na místě. Zejména od NVIDIA, protože na novou generaci grafik čekáme skoro 3 roky a NVIDIA za tu dobu vydělala mnoho miliard dolarů, takže nová generace grafik tomu určitě musí odpovídat. Nebo ne?

 

  • NVIDIA GTX 1650 alias low endová grafika s cenou mainstreamu?

Společnost NVIDIA ani nechtěla, aby se tahle karta recenzovala a mluvilo se o ní na veřejnosti. Dokonce záměrně neposkytla ovladače pro novináře a testery předem, ačkoliv to tak dělá u všech ostatních karet. Ovladače pro všechny vyšly až v den vydání samotné karty, takže první recenze se objevily až později. A ukázaly důvod, proč NVIDIA chtěla vydání této karty přejít poněkud v tichosti.

GTX 1650 je low endová grafika, samozřejmě nástupce GTX 1050 řady, cenově konkrétně přímo modelu GTX 1050 Ti. Má stále jen 128-bit sběrnici, 4GB GDDR5 paměti a poměrně malé jádro. Tedy pozor, malé jádro měla GTX 1050 série, konkrétně 14nm (Samsung) PASCAL GP107 s pouhými 132mm2. Nová GTX 1650 už úplně malé jádro nemá. Nové 12nm TU117 totiž měří značných 200mm2! 51% nárůst velikosti je hodně překvapivý, když uvážíme, že GTX 1050 byla 14nm (vyráběna u SAMSUNG), zatímco nová GTX 1650 má být 12nm (TSMC). Rozměry ale spíše ukazují na fakt, že žádná 12nm výroba to není, a to co NVIDIA vydává za 12nm je ve skutečnosti stále 16nm výroba.

Nový low endový čip je tedy o 51% větší, má o 42% více tranzistorů (4,7 miliardy tranzistorů proti 3,3 miliardám). TU107 má 896 výpočetních jednotek proti 768 jednotkám (16% nárůst) samozřejmě TURING architektura má samozřejmě některá vylepšení proti PASCALa rozdíl je zejména ve velikosti cache. Bohužel ne všechna vylepšení náležící nové architektuře GTX 1650 má.

Velkým překvapením je fakt, že nová karta nemá multimediální výbavu, pokud jde o zpracování videa (encodování přes NVENC bloky apod.) z TURING generace, ale jen mix staršího PASCAL s VOLTA. Je tak v mnoha věcech slabší a kvalitativně horší než ostatní TURING grafiky a není o moc lepší než předchozí PASCAL, kde však absence pokročilé multimediální výbavy u low endových karet (GT1030 apod.), byla kvůli velikosti jádra. To mělo jen kolem 100mm2, ovšem nové TU117 má 200mm2! Opravdu nevíme, proč NVIDIA do této TURING karty TURING výbavu nezařadila. Samozřejmě absence RT a TENSOR jednotek je už pochopitelná. Nemají je ani GTX 1660/1660Ti modely.

Výhodou GTX 1650 by stejně jako u GTX 1050 série, měla být nízká spotřeba, kdy karta je tak úsporná, že základní edice nemají přídavné napájení, a tedy měly by si vystačit s maximálně 75W z PCIe slotu základní desky. Jenže tak snadné to není, řada GTX 1650 edic přídavné napájení má a vyžaduje. Tak pozor na to.

 

  • Konkurence a cena

Potíž GTX 1650 je ale v ceně. Tedy to, co rozhoduje o tom, zda je to dobrý nebo špatný produkt. Tahle low endová grafika totiž stojí jako mainstream. Ona sice začíná na 149 dolarech (4200 korun vč. DPH) což je cena kde se stále pohybuje i GTX 1050 Ti, ale to už je dnes horní hranice low endu. Drtivá většina modelů je navíc znatelně dražších, kdy atakují ceny až 5200 korun vč. DPH naprosto běžně. A to už jsou jasně mainstreamové vody. Aby situace byla ještě zajímavější, konkurenční AMD už delší dobu prodává mainstreamový Radeon RX 570 za low endovou cenu, kdy tyhle karty koupíte běžně kolem 3500 korun a nejlevnější začínají dokonce jen kolem 3300 korun a jsou běžně dostupné. Za 5 tisíc pak bez potíží koupíte Radeon RX 580 ve 4GB verzi a od 5200 korun seženete bez potíží i 8GB edice. Obě karty ale používají 3 roky starou architekturu POLARIS, 2 roky stará 14nm jádra POLARIS 20 jádro a širší 256-bit paměťovou sběrnici. Jako nová generace má GTX 1650 samozřejmě výhodu výrazně mladší novinky, otázkou je, zda to z hlediska výkonu a ceny bude stačit. Na to se dnes podíváme …

Do srovnání jsme získali GTX 1650 v základní edici bez přídavného napájení za těch dostupnějších 4500 korun v podobě GIGABYTE GeForce GTX 1650 MINI ITX OC 4G. A také jednu z těch rychlejších OC edic s přídavným napájením, konkrétně MSI GeForce GTX 1650 GAMING X 4G s větším chladičem, ale také za vyšší cenu už 5100 korun, a to zdaleka není nejdražší edice na trhu. Proti nim postavíme Sapphire RX 570 v ITX variantě se 6-pin přídavným napájením, která stojí jen 3300 korun vč. DPH a samozřejmě běžnou RX 580 8GB edici, která dnes stojí už jen 5000 korun, například MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G OC. Samozřejmě ve srovnání nebudou chybět ani ostatní modely, starší GTX 1050 Ti, kterou GTX 1650 nahrazuje, stejně tak GTX 1060 3GB atd.

Podívejme se tedy, jak to dnes vypadá v cenové hladině od 3 do 5 tisíc korun na poli grafických karet.  

 

 

  • GTX 1650 4GB – grafická karta

Díky našim příznivcům z distribuce máme na otestování dva zajímavé modely GTX 1650. Pro dnešní recenzi jsme se snažili vybrat takový, který reprezentuje víceméně „referenční“ výkon, i když referenční verze GTX 1650 na trhu není. Nicméně pokud jde o takty a chlazení a také cenu, je kromě jiných asi nejbližším modelem například GIGABYTE GeForce GTX 1650 MINI ITX OC 4G. Nemá přídavné napájení, takže tovární přetaktování je opravdu hodně malé, protože karta s 75W omezením jede prostě na limitu. Jedná se také o jeden z těch základních modelů.

Tahle navíc jen 169mm dlouhá karta, má právě +/- referenční taktování (lehké OC o 30MHz) a malý jednoduchý chladič a bez přídavného napájení. Karta má tedy 75W maximálně, což poskytne slot základní desky, ale pozor, ne u všech desek to musí fungovat, zejména u starších modelů mohou být limity.  

Je to velice jednoduchá karta, má jen 3 konektory v podobě 2x HDMI a 1x DP. Neumí SLI ani nic podobného. Umí AdaptiveSync i G-SYNC. Celkově prostě jednoduchá malá karta a stojí těch 4500 korun vč. DPH, což je přesně oficiálně cena, za kterou 1650 byla zhruba uvedena na trh a je tedy jedním z nejdostupnějších modelů této řady na trhu.

Dnes jsme také do srovnání zařadili ještě jeden z těch „luxusnějších“ modelů s přídavným napájením. Ten reprezentuje v dnešním testu MSI GeForce GTX 1650 GAMING X. Ta je větší, má 245mm na délku a také mohutnější chladič.

Disponuje také 6-pin přídavným napájením, které umožňuje tedy zvednout výše takty (při taktování) a karta tedy není 75W, MSI v základu uvádí 85W, ale samozřejmě je zde ještě rezerva jít výše.

Karta má také 3 konektory a to 1x HDMI a 2x DP. Nemá SLI konektory a podporu, má G-SYNC atd. Její cena ale atakuje 5100 korun vč. DPH a to stále nepatří k nejdražším modelům. Stojí však podobné peníze, za jaké třeba i MSI samo prodává Radeon RX 580 8GB (ARMOR edici), což zní dost „odvážně“.

Dnes se tedy podíváme, jak si tahle karta vede ve srovnání s mnoha ostatními. Kdy na trhu kolem 3 až 5 tisíc korun je pořádně husto. 1650 je po téměř 3 letech první skutečně nová grafická generace, využívající nového výrobního procesu i nové generace pamětí. Vše, co je dnes na trhu je technologicky minimálně 2 roky a víc staré. Výhoda by tedy měla být na straně GTX 1650 …. 

 

  • Testy a testovací sestava

Dnes jsme použili naší standardní testovací sestavu. Takže AMD RYZEN 2700X přetaktovaný na všech jádrech na 4,25GHz stabilně s chlazením NZXT Kraken X72 (360mm AiO). K tomu máme 16GB G.SKILL FLARE X AMD paměti na 3200MHz s CL14. Základní deskou je ASUS ROG CROSSHAIR X470. V sestavě je také pořádná zvuková karta ASUS ESSENCE STX II, vše napájí platinový 1200W zdroj. A je to osazeno v plně chlazení FractalDesign DEFINE R6 skříni.

Samozřejmě používáme Windows 10 Professional x64 s nejnovější aktualizací (1809). Nainstalovali jsme nejnovější verze testovaných her a samozřejmě nejnovější verze ovladačů AMD Radeon Software a NVIDIA GF. Jako obvykle testujeme s každou grafickou kartu každé měření 3x a výsledkem je průměr tří měření (v grafu zaokrouhlený na celé číslo). Testujeme 5 her, každou ve 3 rozlišeních, což znamená že pro každou kartu děláme 45 jednotlivých měření. Testujeme obvykle na nejvyšší detaily včetně vyhlazování. A snažíme se vybrat hry tak, aby byly zastoupeny nejběžněji se vyskytující herní engine, na kterých běží i řada jiných her s podobnými výkonovými a technologickými požadavky. Netestujeme technicky zastaralé hry, ačkoliv jde o velmi hrané tituly jako CS GO, DOTA apod. protože tyto hry dokáží současné karty rozjet na stovky FPS a tak je opravdu jedno jestli máme 280 nebo 300FPS. Zajímají nás nové hry, protože novou grafiku si kupujeme hlavně pro ně a pro to, co v následujících několika letech vyjde.

 

  • Bohužel vás musíme upozornit na jednu skutečnost:

Společnost NVIDIA nechce objektivní testy a vyhrožuje a brání výrobcům půjčovat jejich grafik pro testy a recenze na DDWorld.cz.

Vzhledem k trvajícímu a pokračujícímu zneužívání dominantní pozice ze strany společnosti NVIDIA, která tlačí a vyhrožuje jednotlivým výrobcům karet, kteří jsou partnery našeho magazínu, přičemž neustále otravuje jejich zástupce svým kňouráním a vyhrožováním, aby s námi nespolupracovali, jsme se rozhodli tuto skutečnost zveřejnit.

DDWorld.cz je nezávislý objektivní magazín, nezajímají nás značky a loga, zajímá nás pouze realita produktů v souvislostech, a to jaké prostě jsou pro nás, jako uživatele. Naši partneři z řady výrobců počítačového hardware, kdy spolupracujeme úzce prakticky s každým, kdo něco zajímavého tvoří a nabízí, nám jsou velmi nápomocní. Za 13 let, kdy magazín DDWorld.cz dělám, jsem se nesetkal s žádným, který by měl něco proti našim testům, recenzím a hodnocením. Až na jednu výjimku. Naopak řada výrobců nás podporovala od skromných začátků a podporuje nás i nadále a to tak, že já už si prakticky nemusím o produkty říkat. Drtivá většina toho, co v recenzích, testech a aktualitách vidíte, přichází automaticky a mám toho i mnohem více než vůbec zvládám. To se týká i výrobců grafických karet s čipy NVIDIA. Nesetkal jsem se s tím, že by některý z nich měl jakýkoliv problém s naším hodnocením, který jeho produkt s čipem NVIDIA dostal. Vždy jsme fér, objektivní a nestranní a výrobci si váží i našich postřehů a návrhů.

Bohužel, společnost NVIDIA to vidí jinak. V poslední době bohužel podobně jako situace na grafickém trhu jako takovém, umožnila NVIDIA vyvinout větší tlak. České zastoupení této společnosti tlačí na naše partnery, aby nám grafické karty NVIIDA neposkytovaly na testování, a to pod hrozbou problémů včetně možných určitých finančních sankcí (pravděpodobně snížení podpory apod). Někteří zástupci společnosti NVIDIA trvale pomlouvají DDWorld.cz u různých firem, výrobců, prodejců apod. Je ale pravdou, že to mělo vždy přesně opačný efekt, než v jaký NVIDIA doufala. Díky pomluvám společnosti NVIDIA i některých jejich placených i neplacených diskusních trollů, DDWorld.cz získal řadu nových čtenářů a také spoustu nových partnerů a výborných kontaktů. Já musím objektivně přiznat, že NVIDIA vděčíme za to, že máme možnosti a spolupráce, jaké dnes máme i vekou část našich pravidelných čtenářů. DDWorld.cz patří mezi vůbec největší české IT weby. Úpadek návštěvnosti velkých českých IT magazínů snížila jejich návštěvnost a pomohla DDWorld.cz, který si zachovává velmi stabilní čtenářskou základnu. Jednoduše si totiž všichni šli ověřit, co NVIDIA o DDWorld.cz tvrdí a zjistili, že věci jsou zcela jinak, než jim říká a začali s námi spolupracovat, číst nás a podporovat nás různými způsoby. Děkujeme všem.

Pokud si pamatujete na GPP, kdy se NVIDIA snažila loni zneužít svého dominantního postavení na trhu a začít diktovat výrobcům, jak se mají chovat a zacházet z produkty konkurence, tak GPP nadále funguje v rámci PR-Marketingových vztahů. NVIDIA má naprosto dominantní pozici, pokud jde o PR a marketing na trhu, například v tuto chvíli nemá konkurenční AMD ani české zastoupení, takže o konkurenci se nedá dnes v oblasti PR a marketingu vůbec hovořit. Tato disproporce tak NVIDIA umožňuje vyvíjet větší tlak na naše partnery, na výrobce karet atd. kterým jednoduše vyhrožuje a znepříjemňuje jim život, ve snaze zabránit jim posílat jejich produkty s čipy NVIDIA na DDWorld.cz. Kňourání zástupců společnosti NVIDIA nás však opravdu přestalo všechny bavit. Pokud vám je divné, že výrobci NVIDIA grafik chtějí DDworld.cz zásobovat NVIDIA grafikami a chtějí od nás recenze a testy jejich produktů a NVIDIA jim v tom brání, pak to máte v hlavě v pořádku. Je to divné. Bohužel někteří zástupci společnosti NVIDIA to nemají v hlavě v pořádku, nechápou že svým jednáním škodí jen sami sobě. Fakt, že vůbec diktují, jak mají či nemají výrobci grafik zacházet se svými produkty, mluví sám za sebe. DDWorld.cz se ale vydírat nenechá a nenechá ani vydírat naše partnery. Nebudeme akceptovat PR žvásty a nepokryté lhaní za realitu, jakou máme prezentovat čtenářům a zákazníkům a budeme vždy nezávislí a objektivní. Důvod proč s námi prakticky všichni hlavní výrobci spolupracují je, že PR a marketing nás prostě nezajímá a od nás dostanou skutečné férové hodnocení produktu. A drtivá většina firem si je jistá kvalitou svých produktů, které posílá na trh a nám na recenzi.

Já osobně (ani další) na tohle kňourání zástupců jedné společnosti nemám čas ani náladu. Já píši o PC a technologiích proto, že mě to baví, rád píši o zajímavých přínosných a dobrých věcech. Nechci se zabývat hloupostmi. Samozřejmě fakt, že tak významný výrobce nespolupracuje, je nepříjemností, nicméně nehodlám prostě lhát čtenářům a řídit se tzv. „agresivním“ marketingem. Za těch pár karet do testlabu a pár desítek tisíc korun na podpoře, mě to prostě nestojí. Mám hromady jiných partnerů, kteří mají zájem o naše recenze a testy, posílají hromady jiných produktů, kterým se mohu věnovat a nemusím řešit žádné blbosti kolem toho. Dokonce si o ty produkty nemusím ani říkat. Na DDWord.cz chodí většina věcí automaticky. A pokud někdo chce poctivou uživatelskou recenzi v ČR/SK, ví že DDWorld.cz je prakticky jediný magazín, na který se může pravidelně a spolehlivě obracet. A tak většina komunikace s partnery neprobíhá stylem, že já prosím o nějaké produkty, ale stylem „posíláme ti to a to a to“. Ke své lítosti musím dokonce řadu firem a nabídek odmítat (proto se mnozí radši ani neptají a radši všechno rovnou posílají, protože pak je mě blbé to neotestovat, když už to dorazí ;) ), protože prostě není v mých silách zvládnout to množství a přiznám se, že aktuálně máme tolik rozdělaných věcí a tolik produktů, že bych mohl vydávat 3 recenze denně (což se nedá stíhat) a stejně bych nestihl všechno co se tu válí kolem :). Produktová podpora od partnerů je skvělá, přiznám se, že je to jedna z nejpříjemnějších věcí na celém tomhle finančně jinak nepříliš výdělečném podniku. Prakticky každý týden mám několikrát Vánoce, protože prostě chodí balíky s produkty, které jsem si ani neobjednal, a pořád si mám tak s čím hrát, co zkoušet a co zkoumat. Jak se říká, „kdo si hraje, nezlobí“ a já jsem asi opravdu extrémně hodný :). Tak proč si kazit náladu jednou společností, která si myslí, že si může diktovat co mám o ní psát?

DDworld.cz je postavený na objektivních uživatelských recenzích v souvislostech, samozřejmě s testováním a recenzováním grafik s čipy NVIDIA rozhodně nekončíme. Vlastně se nemění vůbec nic. Jen teď víte, co se děje. To že nám své grafiky na nátlak společnosti NVIDIA nesmí naši partneři poskytovat, nám vlastně nijak nevadí. Vadí to ale našim partnerům, kteří nemohou své vlastní karty s NVIDIA čipy prezentovat v testech a recenzích, jak by si zasloužily. NVIDIA aktivně jde po každém, kdo nám karty poskytuje, a tak z důvodu, ochrany našich vedlejších zdrojů karet, provádíme některá opatření. Dobrou zprávou je, že díky chování společnosti NVIDIA jsme získali v posledních letech mnoho příznivců z řad lidí u dobře postavených distributorů. Na ně NVIDIA nemůže, není schopna monitorovat, kdo nám ty karty posílá, takže ke kartám nadále máme přístup přímo z distribuce. RTX 2060/2070/2080/2080Ti i novou GTX 1060Ti tedy máme běžně k dispozici, hned v několika provedeních, ale pokud nemá NV zájem o jejich prezentování, nebudeme je tedy prezentovat. To však neznamená, že je nebudeme testovat a recenzovat a psát o nich. Nadále prostě budeme mít recenze na jednotlivé modely (možná se omezíme jen na ty zajímavé). Budeme se zabývat zajímavějšími verzemi a samozřejmě všechny karty budou nadále přítomny v našich srovnávacích testech všeho druhu. A díky našim příznivcům z distribuce máme přísun karet zajištěný a bohatě vybavený teslab jako v ČR prakticky nikdo jiný nemá.

Nátlak NVIDIA tak neznamená nic jiného, než že prostě její karty budou méně vidět, partnerské karty budou méně vidět, protože partneři nám nesmí své produkty půjčovat (i když mají zájem a je zájem i z naší strany), ale nic z toho neznamená, že na DDWorld.cz nebudou recenze a testy a informace o NVIDIA kartách ve stejném objektivním stylu v souvislostech jako doposud. Nám je totiž úplně jedno, jaké zájmy mají NVIDIA, AMD a ostatní partneři, naším zájmem je v první řadě náš vlastní zájem jako uživatelů vědět, jak na tom ty produkty skutečně jsou. A o tom budeme objektivně informovat jako doposud. Nemusíme se spoléhat na profesionálně úplatné novináře, kteří v řadě případů na PR marketing společnosti NVIDIA slyší. Musím říci, že za 13 let, co DDWorld.cz dělám, jsem se nesetkal s takovým chováním, jako předvádí někteří zástupci společnosti NVIDIA. Ubohost chování těchto lidí je neuvěřitelná. Spolupracuji, mluvím a setkávám se s desítkami lidí z různých společností a nikdy jsem neviděl nic ani zdánlivě podobného. U nikoho.

Já už to ale vlastně dávno přestal řešit, toxické chování zástupců NVIDIA a jejich fanklubu prostě ignoruji. V diskusích na našem webu nepodporuji a díky tomu má DDWorld.cz skvělou pověst u partnerů i čtenářů na kterých záleží, kteří nás skutečně čtou a nepřekrucují fakta a ví, co opravdu píšeme a nedají na ty pomluvy a nemusejí se s nimi u nás zabývat. Ač finančně by se mě spolupráce s NVIDIA vyplatila mnohem více než současný stav, kdy samozřejmě z pohledu finančních možností nemá NVIDIA na grafickém trhu konkurenci, já prostě nikdy nebudu psát, jak marketing nějaké společnosti píská. A pokud si někdo myslí, že existuje nějaká finanční podpora ze strany třeba AMD, tak ta je jak paní Colombová. Také o ní všichni mluví, ale nikdo ji nikdy neviděl :). Tohle prostě nemá co dělat s tím, jestli máte nějaké logo radši než jiné. Tohle je čistě o slušnosti. Mě prostě nezajímá, co si kdo o jaké značce myslí. O tom, co společnosti dělají, jaké jsou jejich technologie a produkty vypovídají samotné technologie i produkty. Loga značek na tom nic neznění. Já vždy budu stranit nám uživatelům, požadovat od výrobců co nejvíce za co nejméně našich peněz, skutečné novinky přístupné pro co nejvíce uživatelů atd. Žádný z desítek partnerů DDWorld.cz z řad výrobců HW s tím nemá problém. Naše recenze se jim líbí, naše výtky berou a každý produkt vždy dostal přesně takové hodnocení jaké si zaslouží. Výrobce NVIDIA grafik velmi mrzí, že vám své produkty nemohou v našich recenzích ukazovat, ačkoliv často dostávaly zasloužená ocenění a naše doporučení. Nám je prostě jedno, že ten a ten čip má logo NVIDIA a hnusné chování této společnosti a jejich zástupců nijak neovlivňuje samotný produkt. Dobrý produkt a dobrá věc od nás vždy dostane dobré hodnocení. A klidně doporučím NVIDIA grafiku všem, pokud to prostě bude dobrý a výhodný produkt. Rozhodnutím NVIDIA vyhrůžkami a kňouráním zakazovat výrobcům karet poskytovat jejich produkty pro naše recenze, utrpí jen NVIDIA. Čtenáři DDWorld.cz dostanou své recenze a produkty NVIDIA a dostanou hodnocení a doporučení podle toho, jaké skutečně jsou, a co a za kolik nám nabízí. Nehodnotíme podle toho, co si vykňourá a vylže marketingové oddělení. Na to musíte jinam.

Co tedy dodat? Snad jen že celá situace je až směšná. Problém ale evidentně není na straně DDWorld.cz. Pro nás se vlastně nic moc nemění. Ano, budu o pár karet a několik desítek tisíc chudší, než bych byl s jinak vítanou podporou NV, ale pokud si mám vybrat mezi tím a psaním podle toho co říká marketingové oddělení NV, že mám čtenářům říkat, tak si vždy vyberu upřímnost, pravdu a objektivitu. Já radši budu spolupracovat se všemi a mít přístup ke všemu díky tomu že všichni mají důvěru v rovnocenném přístupu z naší strany, než abych se spoléhal na jednu sice bohatou ale prostě jednu značku. Sice to nemusí být nejvýhodnější finančně, a také často není, ale zato mám přístup ke všem zajímavým produktům. A to platí i o NV kartám, které by nám samozřejmě nikdo nepůjčoval, pokud by nevěřil že dostane objektivní hodnocení. Karty samozřejmě nadále máme k dispozici, jen prostě nepochází od našich partnerů, kteří nesmí karty poskytovat pod různými hrozbami a kňouráním ze strany zástupců NVIDIA. Nevadí, pro čtenáře DDWorld.cz se nic nemění. NVIDIA karty nadále budou součástí recenzí, testů i srovnání. Jen prostě ubyde jejich samostatných a vizuálních prezentací, protože vám je prostě na žádost NVIDIA nesmíme ukazovat. Děkuji našim přátelům z české i zahraniční distribuce, kteří nás zásobují. Omlouvám se současně našim partnerům, budu se snažit prezentovat jejich modely alespoň občas pro objektivní informování našich čtenářů, ale všichni vědí, že problém není na naší straně. Měl jsem několik příležitostí v minulém roce pohovořit a setkat se se zástupci velkých světových médií i velkých youtuberů a ač bych rád řekl, že chování NV vůči nám je výjimečné, není tomu tak. Stejný problém má řada jiných, a to prakticky jako přes kopírák.

Osobně si myslím, že s návratem konkurenčního prostředí se věci zase brzy změní. Chování společnosti NVIDIA je dlouhodobě neudržitelné, firma nyní jen využívá svého postavení v pozici diktátora, její chování a přístup nejsou přívětivé k zákazníkům (což vidíme na cenách karet) ani k partnerům, ale není dnes na výběr a vím, jak se věci mají. To se však velmi pravděpodobně změní v dohledné době. Problém NVIDIA není ani tak AMD, to marketingově nikdy NV konkurovat nedokáže, což je spíše dobře, další firmu s tak „agresivním“ marketingem bychom asi nevydrželi. Problém NVIDIA se jmenuje Intel. Tomu stačí, když po roce 2020 nabídne alespoň použitelná herní GPU a udělá následně na grafickém trhu to, co dělá na CPU trhu dnes. Využije svého dominantního postavení a je úplně jedno, že konkurence má pro zákazníky lepší a výhodnější produkty. Intel ovládne většinu OEM trhu (tedy většinu trhu jako takového), a to bude znamenat velký úpadek pro NVIDIA, která má nejvíce co ztratit. Grafický trh se samostatnými GPU má jasně danou a omezenou velikost. Nyní se o něj dělí jen AMD s NV, ale příchod Intelu bude znamenat hlavně ztrátu pro NV a to velikou (nedivil bych se ztrátě ½ a ¾ současné podílu). AMD se může opřít o svou CPU platformu, NV žádnou nemá. Intel nepotřebuje AMD a NV překonávat výkonem nebo cenou, stačí mu mít použitelné produkty na velkou změnu poměrů na trhu a v OEM trhu se postará o to, aby byla nabízena a prodávána hlavně jeho kombinace CPU+GPU řešení. A tak pokud vše dopadne. jak to dnes vypadá, NVIDIA bude muset v dohledné době změnit své chování. Teď se tváří že nikoho nepotřebuje a může nám diktovat, jak máme o jejích kartách psát, kolem 2020/2021 může být a pravděpodobně bude, všechno jinak. Jsem si jistý, že v té době najednou bude mít NVIDIA velký zájem o naší spolupráci a co nejširší prezentování svých produktů. Takže vydržme to, věci se vyvíjí dobrým směrem. Současná situace je jen přechodná, taková tragikomedie, ale však to všichni dotčení známe.

Nic z toho však logicky nijak neovlivňuje výkon grafik v jednotlivých hrách, a tudíž ani neovlivňuje naše testování. Naopak, když NVIDIA nechce objektivní testy, jsme o to zvědavější je udělat, naše partnery ale nenecháme otravovat a nebudeme se v žádném případě u NVIDIA ničeho doprošovat. Pokud se tam najde někdy někdo slušný, rádi si promluvíme, ale v tuto chvíli budeme chránit naše zdroje, kteří nám karty poskytují. A tak se podívejme, jaká GTX 1660 v porovnání s ostatními skutečně je …

 

 

  • Battlefield V (DirectX 12)

Aktuální multiplayerová hra, která má skvělou optimalizaci a umí využít i pokročilejší technologie DirectX12, má dokonce jako první i DirectX Raytracing, které však můžete využít jen u RTX karet, což bude tématem budoucího testu. Aktuálně je BF V určitě zdaleka nejlépe vypadající hrou současnosti, kdy vizuální kvalita a detailnost je úžasná. O to více překvapí, že hra je velmi dobře optimalizovaná a běhá v plných nádherných detailech i na mainstreamových kartách, klidně i ve vyšším než 1080p rozlišení. Navíc použitý herní engine (Frostbite), používá celá řada her od EA, jde v podstatě o jejich hlavní technický základ, a používat jej bude i nadále, a výkony grafik jsou tak podobné v mnoha dalších hrách:

Všechny karty testujeme v režimu DirectX12 a hra běží na plné detaily (ultra+AA). Žádné úlevy pro testované modely a všechny mají identické podmínky. Hra je také aktualizovaná na nejnovější verzi. Bohužel GTX 1650 nedokáží poskytnout takový výkon, aby hra byla hratelná a nedokáží jít přes 60FPS, což konkurenční modely RX 570/580 dokáží …

 

 

  • Shadow of the Tomb Raider (DirectX 12)

Nejnovější herní pokračování Lary Croft je vizuálně velmi působivé, hra také primárně staví na DirectX12 a optimalizace je solidní. I tento herní engine používá řada dalších her a bude na něj spoléhat i řada chystaných titulů, takže rozhodně zajímavé pro otestování grafických karet.

Samozřejmě testováno je v plných detailech včetně AA a také nejlepší kvality vlasů Lary ;). Bohužel, zatímco RX 570/580 se blíží 60FPS, GTX 1050 zůstávají jen u 40 FPS, takže opět nehratelné.

 

 

 

  • Metro Exodus (DirectX 12)

A nejnovější přírůstek do našich testů. Graficky vizuálně velmi působivá hra a také velmi náročná v maximálních nastaveních.

Testováno v Ultra nastavení s vypnutým RTX. Hra je v něm velmi velmi náročná. Omezení detailů nemine v této cenové hladině žádnou kartu. Nicméně RX 570/580 jsou opravdu výrazně výkonnější než GTX 1650.

 

 

  • Far Cry 5 (DirectX 11)

Opět jedna hra, která používá herní engine, jež byl a bude k vidění v mnoha dalších titulech. Z nějakého důvodu však letošní Far Cry nepoužívá Direct12 ale jen DirectX 11, což není úplně ideální a je zde tedy prostor pro vylepšení u dalších her. Každopádně hra vypadá graficky velmi dobře a běhá dnes také výborně.

Testováno je opět v nejvyšších detailech včetně vyhlazování. Aktuálně vyšlo přímé pokračování, vlastně DLC, používající stejný základ hry. A opět mají GTX 1650 problém. Nedokáží překonat ani 50FPS zatímco RX 570/580 se pohybují kolem 70FPS. To je velmi podstatný rozdíl.

 

 

  • Forza Horizon 4 (DirectX 12)

Pro milovníky rychlých kol tu máme novou FORZA, která přináší nejen obrovské množství zábavy a aut, ale také úžasný grafický kabátek, kdy jde o nejlépe vypadající závodní hru současnosti. Herní engine opět byl a bude využíván i u dalších her. Staví primárně na DirectX12 a na to jak výborně hra vypadá, tak je opravdu excelentně optimalizovaná:

U závodních her je plynulých alespoň 60FPS docela důležité, a FORZA to dokáže v té parádní vizuální kvalitě nabídnout i s mainstreamovou grafikou. Tohle je jedna z nejlépe vypadajících a současně výborně optimalizovaných her současnosti a jedna z nejlepších her roku 2018 vůbec. Škoda že běží pod otřesným Windows Store. GTX 1650 opět nedokáží poskytnout ani 60FPS, což pro RX 570/580 není problém.

 

 

  • Kingdom Come DELIVERANCE (DirectX 11)

Jedním z nejrozšířenějších herních engine je CryENGINE. Ten používá velká spousta her, a to jak ve starší DX11 verzi, tak se objeví i v DX12 a VULKAN. Letos vyšla jedna velká česká hra, která používá CryEngine v jeho starší DirectX11 verzi a tak jsem ji otestovali:

Máme aktuální verzi s nejnovějšími update, takže hra je už trochu lépe optimalizovaná, pořád jí ale chybí řada věcí, nemá DX12, a je tedy docela náročná. Nicméně ve FullHD si ji bez potíží zahrajete i s mainstreamovou kartou, ale dobře optimalizovaná není. Přesto jde rozhodně o jednu z nejlepších her roku a doufejme, že se dočkáme pokračování. Nicméně doufáme v modernější a optimalizovanější verzi Cryengine apod. No a právě zastaralost hry nesvědčí novějším kartám. 60FPS dokáže RX 580, RX 570 je trochu zpět, ale pořád o mnoho lepší než GTX 1650 s jejich 40FPS.

 

 

  • Provozní vlastnosti – spotřeba, chlazení, taktování

Začněme u spotřeby. Měříme jak v klidu, tak v herní zátěži, a to v průměru všech testovaných her. Spotřeba současných grafik není konstantní a stálá, ale dynamicky se mění díky řízení spotřeby, které dnes grafické karty mají. A tak se hra od hry může spotřeba stejné karty lišit i o několik desítek W. Pokud navíc kartu zatížíte výpočetně, či na úplně maximum například s FureMark, dostanete ještě o desítky W vyšší spotřebu u některých modelů. Tak pozor na to. Samozřejmě naši spotřebu ovlivňuje i zbytek sestavy, kdy máme silně přetaktovaný RYZEN 7 2700X na 4,25GHz apod. Nicméně všechny karty mají stejné podmínky:

Spotřeba GTX 1650 je dle očekávání opravdu velmi nízká, nicméně je vyšší než GTX 1050 Ti. A to ne o málo zejména u verze s přídavným konektorem. Efektivita je ale díky vyššímu výkonu přeci jen o něco lepší, i když zázrak to není. Výkon je prostě nízký. RX 570 sice žere nezanedbatelně více, ale v této cenové hladině má pořád nízkou spotřebu a ten výkon je výrazně vyšší. Navíc není problém spotřebu RX 570 snížit, stačí snížit power limit nebo zapnout iChill a rázem jste klidně o 40W níže, a výkon klesne třeba jen o 10-15%, tedy stále bude lepší než u GTX 1650. Efektivita je prostě hraní s čísly.

 

  • Chlazení

GTX 1650 přichází na trh rovnou v nereferenčních modelech, takže variabilita chladičů na trhu je značná. Existují modely s výkonnějšími chladiči, ale oni jen vypadají, jinak má většina prostě jednoduchý hliníkový pasiv a buď jeden nebo 2 až 3 ventilátory podle délky karty.  

V našem případě testujeme jedno z nejskromnějších řešení, což je dáno i jen 168mm délkou karty. přesto vzhledem k poměrně nízké spotřebě nemá s chlazením žádný potíž a je i rozumně tiché. Krátká Gigabyte rozhodně netopí, není sice úplně tichá, ale tichá je dost. Na ticho je tady právě ten větší chladič u druhé testované MSI.  

 

  • Taktování

Pokud jde o taktování, nedá se říci, že by TURING znamenal nějaké zásadní zlepšení proti PASCAL sérii. V případě malé Gigabyte GTX 1650, která nemá přídavné napájení, tak taktování prakticky neexistuje, protože karta prostě jede na limitu a napájení více neumožňuje. Je tam zhruba 1% rezerva, což nestojí za snahu.

U Větší MSI, která má přídavné napájení, ale rezerva je. Dokázaly jsme získat zhruba 12% výkonu, ale při více než 20% nárůstu spotřeby. Což poněkud bere smysl GTX 1650. navíc ten nárůst výkonu stále nestačí na výrazné dotažení RX 570, která sice žere více, ale pokud byste omezili její power limit, zapnuli iChill apod. tak výkon sice klesne, ale spotřeba se hodně přiblíží GTX 1650, což prostě zásadně ovlivní efektivitu.

Takže k závěrům …

 

 

 

  • Závěr a hodnocení

GTX 1650 je špatný vtip, jedna z nejhorších grafik nové generace, jakou jsem kdy viděl. V současné situaci naprosto postrádá smysl. Problém není jen ta cena, která ale určuje u všech produktů to, jestli je dobrý nebo není, ale také technologicky je to poměrně mizerný produkt v některých ohledech se dá stěží mluvit o posunu proti téměř 3 roky staré GTX 1050 Ti.

Každopádně hlavní problém je prostě cena. NVIDIA se snaží low endovou grafiku prodávat za cenu mainstreamu. Naprosto ignoruje fakt, že konkurenční levnější a lépe vybavená Radeon RX 570 je už dávno levnější a běžně o 25% výkonnější, což je rozdíl třídy. Zejména když se bavíme o tom, poskytnout 60FPS vs 45FPS. Považuji za zásadní problém, když GTX 1650 prostě nedokáže nabídnout hratelný výkon v žádném z našich testů, zatímco RX 570/580 to dokáží prakticky ve všech případech. GTX 1650 dokonce stojí tolik, za co běžně pořídíte dnes Radeon RX 580 8GB a to je karta, která se hodně blíží nové ale znatelně dražší GTX 1660. Prostě to je mainstream.

Někteří budou argumentovat efektivitou GTX 1650, ale to je nesmysl. Nižší spotřeba a lepší efektivita GTX 1650 by hrála roli jen v případě, že by při stejně ceně jako RX 570/580 měla stejný výkon. Pak ano, byl by to plus. Ale za současné situace? Na co ta efektivita je, když ztrácí podstatné desítky % praktického výkonu (a žádná karta v této třídě nemá výkonu na rozdávání) a ještě si na tu nižší spotřebu musíme připlatit obrovské peníze, že pro běžného průměrného hráče se na účtu na elektrice vrátí až za několik let provozu (kdy se bavíme jen o vyrovnání pořizovacích nákladů + provoz mezi RX 570 s GTX 1650, ale pořád to nezohledňuje rozdíl výkonu). Ano GTX 1650 je sice úspornější než RX 570/580, klidně o 100W, ale bavíme se o tak úsporných kartách, že to není žádný problém.

Navíc když zapnete úsporné funkce u RX 570/580, například Radeon iChill, tak výkon sice klesne, ale spotřeba spadne o desítky W a efektivity se značně přiblíží, zejména když se budete snažit výkon GTX 1650 posunout taktováním výše! Celá efektivita je prostě hraní si s čísly a já vám říkám na rovinu, že za určitých podmínek při srovnání výkonu (tedy přetaktování GTX 1650 a podtaktování RX 570) dokáží ty karty nabídnout prakticky totožnou efektivitu! Což je šílené, vezmeme-li v potaz, 3 roky technologického rozdílu a pověst Radeonů jako neefektivních …

 

  • Pro koho GTX 1650 je? Pro nikoho …

A ne, GTX 1650 není dobrá ani pro HTPC. Za ty peníze jednoduše nestojí, Radeon RX 570 v ITX provedení Sapphire je dobrá karta pro HTPC. Navíc GTX 1650 nemá ani tu moderní multimediální výbavu ostatních TURING grafik, což vážně nechápeme vzhledem k velikosti čipu a téměř 3 letům odstupu. Navíc pokud někdo chce jen grafiku pro HTPC řešení, koupí si ji rovnou v procesoru, protože RYZEN 3 2200G a jeho integrovaná VEGA má vše, co je třeba. GTX 1650 prostě jako HTPC grafika nedává žádný smysl. A ani výhoda některých modelů, které nemají to přídavné napájení nemusí být výhoda, protože na některých deskách (zejména starších sestav) to nemusí fungovat bez aktualizace BIOSu, která nemusí ani existovat. Zejména u OEM sestav prostě spousta desek nebude GTX 1650 podporovat!

I z technologického hlediska je GTX 1650 velice divný produkt. Ano, proti GTX 1050 Ti má o 27% lepší výkon, ale současné má o 51% větší GPU (200mm2 vs 132mm2) a o 42% více tranzistorů (4,7 miliardy tranzistorů proti 3,3 miliardám) přitom má být 12nm proti 14nm u předchůdce. V některých ohledech je prostě skoro krokem vzad. A přitom je mezi těmi kartami téměř 3 roky a několik miliard dolarů rozdíl. Fakt, že nemá tu moderní multimediální TURING výbavu, je velmi zarážející, zejména při velikosti toho čipu. Je to vážně divná nová generace.

 

  • Závěr aneb GTX 1650 je jednou z nejhorších grafik nové generace?

Není absolutně nikdo, komu by se GTX 1650 dala doporučit a nikdo by jí neměl kupovat. Je to mizerná karta. Někteří namítnou, že za správnou cenu by byla dobrá, ale to je problém. Za správnou cenu by byla spousta mizerných produktů dobrých, cena je ale právě to, co rozhoduje. Aby GTX 1650 byla solidní karta, musela by stát méně než Radeon RX 570, který je výkonnější. A můžeme to klidně spočítat. Když o 25% výkonnější Radeon RX 570 4GB stojí 3300 korun, tak hůře vybavená jen 128-bit GTX 1650 by měla stát 2500 korun maximálně, aby měla stejný poměr cena/výkon. Pak by samozřejmě hrála roli i ta lepší efektivita! Za 2500 korun by to byla odpovídající karta tomu, čím je. prostě low end. Ale ta karta dnes stojí běžně dvojnásobek této částky, což je prostě nesmysl! Výrazně levnější Radeon RX 570 4GB nebo stejně stojící RX 580 8GB ji rozsekají na hadry. A rozdíl je zásadní, když se bavíme o 60FPS vs 45FPS, kdy žádná z testovaných her v testovaném nastavení v případě GTX 1650 není hratelná, zatímco na RX modelech jsou až na jednu výjimku všechny!

Fakt, že NVIDIA poslal karty do prodeje, aniž by poskytla možnost je standardně otestovat před uvedením, jako to dělá u všech karet, také není v pořádku. Politický důvod tohoto rozhodnutí je ale jasný, ovšem hloupý, protože NVIDIA tímhle rozhodnutím jen přitáhla negativní pozornost, i když se snažila o opak. A opět tak zaslouženě vypadá, že se snaží odrbat zákazníky. Na trhu je spousta nezajímavých produktů, ale GTX 1650 je opravdu špatná karta, špatný produkt, protože za ty peníze nenabízí nic ani trochu adekvátního. A NVIDIA to moc dobře ví. Ceny RX 570/580 série jsou tam kde jsou už řadu měsíců, není to žádná akce, žádný dočasný stav do vyprodání zásob, je to běžná cena. A přesto NVIDIA proti tomu postaví tohle? GTX 1650 už by se dal definovat jako pokus o krádež (podobně jako GTX 1050 Ti). Pokud cena klesne hluboko pod 3 tisíce, řeknu OK. Ale dobrá karta to nebude nikdy, je příliš slabá, technologicky po téměř třech letech v některých ohledech i krokem zpět. Za současnou cenu ale musíme důrazně varovat, že tahle karta je špatný nákup. Lituji výrobce grafik, že tohle musí vyrábět a prodávat, prakticky poškozují své zákazníky. A vím dobře, že z této karty nejsou výrobci ani trochu nadšeni a dokonce i někteří prodejci (kterým by to teoreticky mohlo být jedno) si klepou na čelo, protože někteří své zákazníci mají opravdu rádi a nabízet jim za stávajících podmínek NVIDIA GTX 1650 karty, je rozhodně poškozování zákazníků. A já bych se styděl podobný produkt za stávajících podmínek nabízet a prodávat.

NVIDIA a její GTX 1650 si od nás odnáší zasloužené „ocenění“. Tak mizernou grafiku nové generace jsem už dlouho neviděl. Samozřejmě bychom mohli brát nějaké ty ohledy, pokud by šlo o firmu, která se v posledních letech potýkala s problémy předchozího vedení, které zlikvidovalo vývoj karet a ten musel nastartovat od znovu s velmi omezeným rozpočtem atd. Ale tohle není případ NVIDIA, že? Tahle firma je stabilní, vládne na trhu poslední 2 roky téměř dominantně, vydělala mnoho miliard dolarů čistého zisku s tohle je to nejlepší, co dokáže nabídnout za 5 tisíc a jako „dobrou“ grafiku pro velkou část svých zákazníků? Low endovou grafiku, s výkonem nižším než výrazně levnější 3 roky staré karty konkurenčního výrobce, který je udělal v podstatně složitějších a omezenějších podmínkách? Nemůžu si pomoci, ale grafická karta GTX 1650 je zdvižený prostředníček NVIDIA směrem k nám všem zákazníkům a snaha zjistit, zda jsou někteří vážně tak hloupí, že tohle budou taky kupovat. Bojím se, že budou.    

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-06 14:02:45
avatar
Existence téhle karty je fakt mystérium. To je vyrobené ve stylu "fakt doufáme, že si to někdo koupí, i když teda netušíme kdo".
hor410 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-06 14:31:04

Mi to spíš připadá jako vyrobené ve stylu "víme určitě, že si to někdo koupí, je na tom logo nVidia".
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-06 14:45:52
avatar
asi tak ...
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-06 17:49:54

Tak do oem sestav jasná volba, že.

Představuju si dva scénaře:
1) ten klasický silový, kdy nvidia vydíra oems: berte čipy (nebo rovnou karty) 1650 jinak vám nedodáme ty výkonnější

2) ten méně pravděpodobný, kdy by šla oems na ruku: tady jsou čipy/karty za půlku proti doporučené ceně, osazujte je, zákazník bude myslet, že tam je karta za bůra a vy vyděláte víc než s radeonem

Osobně tu kartu všem co si ji koupí přeji z celého srdce.
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-06 20:18:13

Tak za těch zmíněných 2,5 by to špatné nebylo... Takhle když Navi nenaplní očekávání tak holt koupím 570, nový zdroj a 120ku noctuu aby vyhnala to teplo ven a ještě možná něco zbude...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-06 20:22:51
avatar
no 2,5 tisíce je odpovídající cena tomu co karta nabízí, nebyla by to super karta, ale byla by OK po všech stránkách .... bohužel cena prostě hraje roli u všeho a zatím je minimem pro GTX 1650 asi 4 tisíce, věština karet stojí kolem 4500 až 5 ... strašný ...
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-06 23:57:52

K čemu nový zdroj a ty blbosti kolem odvětrání tepla
RX 570 má normální spotřebu jako mainstream grafiky. I v minulosti se tdp pohybovalo kolem 150 a vejš do 200W za OC edice. A normálně to šlo uchladit a žádné problémy s hlukem nebyly. Tak mi vysvětlete, jak dnešních 180W nejde rozumně uchladit, aniž byste upgradovaly zdroj, fany a pomalu i case.

Hrozný mýty co se šíří.
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-07 09:31:43

To je jen popis konkrétní aktuální situace...
Malá bedna, hodně stará nižší mainstream grafika která papá 55W a 300w zdroj.
Cílem je tichá sestava která si rozumně poradí i s novějšími tituly na FHD a za rozumnou cenu upgradu.
Chápu že moje požadavky jsou jiné než většiny lidí tady, ale určitě nejsem sám kdo to tak vidí...
AMD tak pro mě nabízí skvělé ceny a dobrý výkon, jen ty provozní vlastnosti jsou pro můj konkrétní případ horší.
Caveman0305 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-07 09:43:10
avatar
Kupovat nebo Upgradovat PC z důvodu hraní novejch HER ve Full HD je BLBOST To se vyplatí Console z Bazaru.. Taková PS4 PRO je mnohem lepší.
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-07 10:25:13
avatar
Máte malou představivost. Napadá mě hned několik situací, kdy není vhodné kupovat bazar PS4 namísto upgrade PC. Vás ne?
Caveman0305 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-07 17:18:50
avatar
Ne... Kupovat Hardware na hraní her ve Full HD je blbost. Full HD je prostě uz v koncích. V době levných 4K TV a Monitorů... Je Full HD uz k smíchu. To si fakt koupím XBOX nebo PS4..Zahraju si hry které na PC ani nebudou... A Full HD TV nebo monitor je za pár korun.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-08 13:32:00
avatar
Ty máš pořád stejný problém s vnímáním cen. 4K monitor s jiným než TN panelem stojí nejméně 9000Kč. Za tuto cenu většina lidí monitor nekupuje - koupí levnější. Mezi 10 nejprodávanějšími monitory není ani jeden nad 6000Kč. Docvaklo?
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-06 14:59:00

v desktopu to je spatnej vtip, hlavne ta cena. no asi chce mit nvidia nejakou alternativu k 1050, kterou uz nechce vyrabet. nekdo to teda koupi, spis hlavne v oem sestavach.

jinak ten cip je hlavne asi miren do notebooku, kde nejake hry utahne, nabidne i slusnou vydrz baterie a bude tam nejakou dobu bez jakekoli poradne konkurence.

krome toho je ale zajimave ze rx570 prekonava gtx 1060...to jsem jeste nikde nevidel.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-06 15:27:10
avatar
v aktuálních hrách a testech má RX 570 a GTX 1060 6GB srovnatelný výkon asi si to jen jinde nepostřehl ... samozřejmě záleží na výběru her. Starší hry, GTX bude výkonnější ... aktuální hry bude to vyrovnané nebo i lepší pro RX ...
VelDro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-06 17:53:40

Občas vypadla z grafu gtx 1080, ale srovnáváme kartu gtx 1650, tak to tolik nevadí. Nevím jak na tom bývala gtx 1080 a vega 56 při svých uvedení na trh, ale ten výkon grafiky vega 56 EDIT: vůči GTX 1080 je vskutku obdivuhodný. Taková vega 64 by potom mohla konkurovat gtx 1080Ti a vlastně i nové generaci v podobě RTX 2080/2080 Ti. Jak je na tom tedy vega 64 dnes vůči těmto grafickým kartám? Grafy netřeba, stačí napsat. Díky.

EDIT: Až teď jsem kousek přečetl o odstavcích o tom jak Nvidia reaguje na vaše nejspíše negativní recenze, jak jsme se bavili posledně. Velké díky za vysvětlenou v tomto článku nejen mě, ale i ostatním. Lézt lidově řečeno do ř..ě vám nepotřebuji, ale i tak vám přeji do budoucna pevné nervy.
VelDro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-06 18:29:35

Ty trumpetko co potřebuješ dávat palce dolů, ještě jsem napsal příspěvek u pana Belky úplně dole, tak tam můžeš taky dát palec dolů a jestli potřebuješ, tak sem mohu napsat dalších 50 příspěvků, aby sis mohl u každého dát palec dolů. Pochop, že mi jsou nějaké palce u...., tak něco napiš a vyjádři svou kritiku a neschovávej se za nějaké palce.... tamtadadááá
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-06 16:30:50

Dle zastaralosti technologie hry. Dává i 1060 6G.
Sfusama [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-06 15:35:57

Ještě že nemá RGB fan, to by byla ultimátní grafika
nenazranej [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Nooo 2019-05-06 15:59:59
avatar
Jedna věc by tu byla. Mou RX 470 kartu už jsem podtaktovával a výsledek je perfektní, ale mou GTX 1050 Ti jsem teda netestoval, protože spotřeba byla k výkonu perfektní. Nebylo by špatné zkusit, kam se daj GTX podvoltovat a s jakým výsledkem. Jinak GTX 1650 nemohla překvapit, to bylo jasné ; D.
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-06 17:47:01
avatar
u nvidie se s napetim moc hejbat neda.. maj to zamceny na urovni biosu.. AMD je v tomto smeru mnohem otevrenejsi a s grafikou si majitel muze delat mnohem vic veci dle sebe.. V tom byla vzdy vyhoda AMD grafik.. Nvidia to zene do extremu jako Apple, idealne aby zakaznik nemoho vubec nic, tj omezeny TDP limity, omezeny pocet teplotnich cidel, apod..
VelDro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-06 17:58:02

No a jaká je pravděpodobnost, že při neodporné manipulaci s OC zničím kartu té či oné společnosti... resp. u které grafické karty ta sitauce že ji zničím je pravděpodobnější a nastane dříve ?
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-06 18:32:40
avatar
taktoval sem ve svym zivote desitky karet nvidia i AMD a muzu ti rict ze mi mi umrela jedina za poslednich 20 let.. takze timto to urcite nebude..
nenazranej [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-06 18:59:35
avatar
Souhlas, taktuji od dob Asus GT 9800 Matrix a nikdy jsem kartu nezničil. Jednou jsem oddělal GB HD 7950, když jsem nahrál do karty špatný BIOS. Ale taky jsem spousty HD 7xxx flashnul na R 2xx. Tu špatně flashlou kartu jsem pak za pomoci GT 9800 skrze ATI BIOS flash (pro DOS) nahodil zpět k životu.
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-06 19:07:18
avatar
presne tak jedina karta co mi umrela byla HD 6950@6970 + brutalni OC.. cca po roce a pul provozu... tj uz celkem velkej zasah do karty jako takovy..

tj keci typu ze Nvidia vlastne mysli na nase dobro kdyz nam haze klacky pod nohy kde muze je peknej nesmysl
nenazranej [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-06 20:08:26
avatar
Ano máš pravdu, úplně jsem zapomněl na krásu 6950@6970, to byl TOP flash, měl jsem tenkrát tu 3 slotovou Asusku (už nevím název toho monstrózního chladiče, ale kartu jsem tenkrát koupil z krachujícího obchodu za super prachy.
VelDro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-06 20:13:25

Žádné takové kecy jsem vůči vám neřekl. Pokud OC funguje v obou případech bezproblémově tak OK, nemam problém. Ale pořád existují lidé které OC všeobecně nezajímá a takoví lidé si nekoupí procesor např. R1800 ale R1800X, který je již přetaktovaný, takový lidé si nekoupí kartu founders edition, nebudou sundávat ten chladič, nebudou kupovat k nim vodní blok a nebudou si dělat custom water cooling ve svých sestavách. Ale to vy dobře víte také stejně jako všichni co to tady čtou. Takoví lidé si prostě připlatí za lepší už přetaktovanou verzi a víc to řešit nebudou. To že i ta přetaktovaná verze jde dál přetaktovat už je diskutabilní o kolik a jak moc to další navýšení výkonu bude rentabilní co do spotřeby, ale to víte taky.
nenazranej [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-06 23:00:36
avatar
Však nikdo nerýpe, jen tu píšeme zkušenosti.
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-07 10:31:43
avatar
Pokud si odemčenou kartu (nebo CPU) koupí člověk, který je nebude taktovat, pak přeci nehrozí žádné riziko ne?
Dirtrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-06 22:30:24

Trochu opožděná recenze, i když všichni už dopředu věděli, že ono vlastně není proč spěchat. Tato karta nemusela nikdy vzniknout...
honcka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - lowprofile 2019-05-07 09:23:02
avatar
Kdyby ty karty byly aspoň lowprofile, tak by to možná mělo smysl do nějakých značkových desktopů.
Kert [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-07 12:28:44

No já se popravdě NVIDIA nedivím, že nechce podporovat tento web. Na začátku článku je uvedená doporučená cena 149 USD což je 3400 Kč resp. v EU je to 149 EUR což je 3800 Kč.
U této karty nemá NVIDIA vlastní návrh (rozuměj Founders Edition) tak koncové ceny určují jednotlivý výrobci. Tedy těžko za to kamenovat NVIDIA. Osobně si myslím že cena je nastavená správně.
Konkurence nabízí lepší poměr cena/výkon ale to v zásadě ve všech patrech trhu, kde má konkurenční produkt. NVIDIA nikdy neměla ráda low end protože se na něm nedá vydělat.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-07 12:53:30
avatar
Kertíku ;) .... doporučená cena 149 dolarů není 3400 ale 4200 korun musíš počítat s DPH ;) ... 149 x 23 + 21% = 4146,7 korun vč. DPH ... stejný výpočet používáme pro všechny doporučené ceny a dolarové ceny pro všechny produkty všech značek ... obvyklá česká ceny bývá ještě o něco vyšší (cla, marže apod.), ale obecně tento výpočet sedí pro většinu produktů jako základ.

Ceny určuje NVIDIA tím, za kolik dodává potřebné GPU pro daný model karty. Výrobci karet nejsou idioti, ví že tyhle karty jsou drahé, ale NV nedovává GPU za ceny, aby se ta karta dala prodávat levněji ....

Cena není nastavnea správně v žádném ohledu, karta je předražená neodpovídá pozici výbavě ani výkonu ...

Já/DDWorld.cz nepotřebuje podporu NVIDIA, co chceme je férový přístup, akceptaci kritiky, žádné lhaní apod. Nezajímá nás marketing, zajímá nás realita a výhodnost produktů pro zákazníky .... když tyhle podmínky plní a spolupracují s námi 2 desítky výrobců, vážně není divný že jeden s tím má problém?
Kert [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-07 13:57:16

Tak dobře no, na německém Amazonu je nejlevnější za 162 EUR což je teda opravdu dost.
Vtipné je, že v říjnu 2016 dostala od tebe GTX 1050 Ti kladné doporučení a tentokrát to druhé :-)
Nicméně já chápu GTX 1650 jako náhradu za GTX 1050 (3GB, 96bit bus) a v tom případě je to slušný mezigenerační posun byť třeba vykoupený děsivou cenou.
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-07 17:03:26
avatar
u nvidie doprovazi kazdou novou generaci desiva cena
Blowmire [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Smysl 1650 2019-09-25 13:29:43

Smysl techto grafik je v provedeni ITX a LP, kdy se vejdou i do malych beden, protoze v tomto segmentu je karet s 75W jako safranu
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!