ASUS ROG Strix GL704GW SCAR Edition II – TEST herního notebooku, který mohl být velmi dobrý.
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 13 květen 2019
alt

 

 

 

 

 

  • ASUS ROG Strix GL704GW SCAR Edition II

                          – TEST herního notebooku, který mohl být velmi dobrý.

Společnost ASUS si dávala vždy hodně záležet na herních mobilních PC. Ovšem nějak na to rezignovala. Na rovinu, ASUS ROG Strix GL704GW SCAR Edition II by mohl být jeden z nejlepších herních notebooků, který jsem kdy testoval a mohl by být prakticky perfektním solidně výkonným mobilním počítačem pro hráče. Jenže má minimálně dvě větší chyby a spoustu menších, které však nevytváří dobrý dojem. Tím spíše, že se bavíme o počítači za 60 tisíc korun ,a především o herním mobilním PC z dílny společnosti ASUS, která si zakládala na detailech, zpracování vyvážení, vývoji vlastních konstrukcí a tak dále. U tohoto modelu však jakoby ho ani ASUS nevyrobil … na první pohled přitom vše vypadá dobře.

Některé věci nejsou problémem jen tohoto modelu a tohoto výrobce, další ale jsou. A je to už podruhé v krátké době, kdy si ASUS některými rozhodnutími kazí vlastní produkt. A kazí ho znatelně a prostě to nechápu. Každý, kdo o počítačích něco ví, tak by některé ty chyby neudělal. Je to opravdu škoda, protože jinak se mě tenhle notebook prakticky po mnoha stránkách líbí. A to moc. A líbil by se určitě mnoha uživatelům.

 

  • ASUS ROG Strix GL704GW SCAR Edition II (GL704GW-EV022T)

Na test nám tedy před časem dorazil tento aktuální herní 17,3“ model od společnosti ASUS. Testovali jsme již jeho menšího 15,6“ příbuzného, takže tohle je takové doplnění, zda je na tom větší kousek lépe. Což určitě je, protože zatímco GL504GM má GTX 1060, dnešní novinka má podstatně výkonnější grafickou kartu. Jde o opravdu výrazně herně zpracovaný model s označením GL704GW-EV022T. To znamená notebook vybavený 6jádrovým/12vláknovým procesorem Intel Core i7-8750H (2,2GHz s TB na 4,1GHz) a RTX 2070 8GB (mobilní) grafikou. K tomu má 16GB operační pamětí a 512GB M.2 NVMe SSD disk.

Hráče pak potěší display, který má 17,3“ a FullHD rozlišení, hlavně ale je to IPS panel se 144Hz, tedy pro hraní her ideální a mobilní RTX 2070 v kombinaci s 1080p rozlišením dokáže v řadě her těch 144FPS poskytnout. Bohužel, nemá GSYNC ani FreeSync. Z nějakého důvodu. To je určitě chyba. Ale ne jediná ani největší tohoto modelu.

Co určitě potěší, že tenhle notebook je sice osazený výkonnými komponenty, ale jeho velikost je stále mobilní. Není to DTR, tělo má jen 26,4mm tloušťku a hmotnost je solidních 2,9kg. Disponuje také rozumnou baterií. Na hraní her na cestách to sice není, ale jako notebook to chvíli vydrží. I ostatní výbava je rozumná.

No a pro příznivce blikátek, je tu nový design RGB podsvícení, samozřejmě plně konfigurovatelné, a to jak klávesnice, tak další podsvícené plochy. Sama klávesnice potěší i numerickou částí, což je ale u 17,3“ notebooků celkem běžné.

Že to zatím zní všechno super, na papíře to vypadá opravdu pěkně? To ano, ono to vypadá pěkně i v praxi, až narazíte na pár věcí, které by se prostě u notebooku, navíc herního, za 59 990 korun vč. DPH, prostě v roce 2019 neměly vůbec objevit. Bohužel začínám mít pocit, že u společnosti ASUS mají sabotéra, jelikož některé ty věci si jinak neumím vysvětlit …

Podívejme se tedy na notebook podrobněji …

 

 

  • Notebook

Novinka přijde ve standardním balení ASUSu, žádné zvláštnosti. Uvnitř kromě notebooku je také velký (a 620g těžký) adaptér.

Samotný notebook ale překvapí poměrně kompaktním tělem. Víko má krásnou hliníkovou úpravu, spodek NB je ale normálně plastový se zajímavým 3D designovým prvkem kolem klávesnice uvnitř. Ve víku NB je také RGB podsvícené logo ROG. Celkové rozměry jsou 399,8 x 273,5 x 26,4 mm a hmotnost je 2,9kg.

Víko nemá žádný zámek, otevírá se normálně, panty mají rozumný odpor. Úhle otevření je omezený a méně než plných 180°. Rámečky jsou tenké. Panel je jednou z věcí, která celkem potěší. IPS panel s rozlišením 1920x1080 se 144Hz, což je pro hráče skvělá věc. Je matný, maximální jas je ale poněkud omezený, jen 291cd/m3 v praxi, podsvícení je jinak rovnoměrné. Odezva panelu je také nízká. Celkově pěkný panel, s pěknými barvami, ale trochu tmavý, osobně bych uvítal větší světlost. Ani na maximální jas to není úplně ideální. A kupodivu nemá G-SYNC ani FreeSync, což vzhledem ke 144Hz a grafice schopné nabídnout 144FPS ve FullHD v mnoha hrách, a hlavně u herního NB, je prostě chyba.

Ostatní výbava notebooku je po pravé a levé straně. Mezi běžnými prvky potěší i plnohodnotný LAN konektor. Nepotěší jen jeden 3,5“ zvukový jack, který je kombinovaný a vůbec zvuk notebooku je horší, má jen 2x 3,5W reproduktor, nemá subwoofer, hraje tedy velmi průměrně na drahý multimediální notebook. Ač je postavený na Intelu nemá Thunderbolt 3. Nejhorší je ovšem webkamera. Opět mizerná co do kvality, kdy na herní notebook v roce 2019 je to ostuda, ale ASUS to dokázal ještě zhoršit jejím umístěním. Není nad displayem, je pod ním, takže úhel, kterým vás snímá je špatný vtip a vypadá to neskutečně hloupě. Prakticky nepoužitelné.

Klávesnice je ale zase jeden z lepších prvků. Opravdu pěkná, poměrně příjemná na mobilní klávesnici. Samozřejmě má velmi pěkné RGB podsvícení a numerickou část. Stejně tak touchpad je prostorný a umístění tak, aby nepřekážel, když oběma rukama píšete. Notebook má také hodně prostoru pro opření rukou při psaní na klávesnici. Notebook také disponuje několika speciálními tlačítky, pro ovládání zvuku a zapínání profilové aplikace.

 A jaký je tedy tento notebook v praxi po stránce výkonu?

 

 

  • V praxi – výkon a provoz

Tenký profil tohoto 17,3“ notebooku ukrývá poměrně výkonný hardware. Bohužel značně limitovaný výkonem chlazení, na které není v tomto tenkém těle moc prostoru. To ale není jediná věc, která tenhle notebook omezuje.

Jak vidíte z vnitřního uspořádání, notebook má jen jednu 16GB operační paměť! Tedy nevyužívá dvoukanálový řadič, což je jako byste jezdili autem se zataženou ruční brzdou. V naší konfiguraci je navíc jen jeden 512GB SSD M.2 disk, 2,5“ pozice je prázdná.

 

  • Výkon v praxi

Osazený procesor vypadá na papíře dobře. 6jádrový 12vláknový Intel Core i7-8750H má určitě dost výkonu, ovšem to platí jen pokud jede na patřičných frekvencích. A to je problém. Samozřejmě jeho TDP je omezeno proti desktopovým variantám na maximálně 45W, a tak udávaný turbo boost tak 4,1GHz je daleko od běžné reality. Tento procesory se pohybuje běžně na taktu běhajícím všude možně kolem 3GHz. A hodně záleží na chlazení a tom, jestli máte NB zrovna zahřátý, nebo ne. Když testujete notebook studený, tak v CineBench R15 dokáže dát 1206 bodů. To není špatné.

(turbo režim chlazení vs silent režim chlazení)

Bohužel jakmile se NB trochu zahřeje, výkon začne rapidně klesat. Běžně se dostane ke 1100 bodům a při opravdu vyšším zahřátí a snaze udržet NB i tišší, tedy v „silent“ režimu se jeho výkon propadne na hodnotu 938 bodů.

(silent režim chlazení vs turbo režim chlazení)

A podobné je to samozřejmě i u všech ostatních aplikací. Je zde tedy téměř 30% rozptyl výkonu, a to je hodně. Samozřejmě na mobilní poměry CPU ten procesor určitě pomalý není, ale vzhledem k počtu jader a vláken zůstává rozhodně daleko za svým potenciálem, protože 14nm Intel není dnes už příliš efektivní a dnes už ani technologicky pokročilé řešení, nemluvě o spoustě bezpečnostních dírách, které dnes Intel procesory mají.

Zatím ale představuje špičku, tedy do doby, než AMD vydá 7nm mobilní čipy. Problém také je, když přijde na přetřes cena tohoto procesoru. Intel prodává 8750H za 395 dolarů (11 tisíc korun s DPH), jeho výkon je ale v závislosti na chlazení mírně pod úrovní, maximálně na úrovni 65W desktopového RYZEN 5 2600, který stojí 4200 korun, pokud chcete tedy srovnání v rámci aktuálních CPU.

 

Musím ale dodat, že výkon tohoto konkrétního NB a konfigurace GL704GW-EV022T, je negativně poznamenán osazením jen jednoho 16GB RAM modulu na 2666MHz. Konfigurace tedy nevyužívá dvoukanálového paměťového řadiče, což v některých aplikacích má dvouciferný % výkonový dopad. A to zejména ve hrách. Tohle rozhodnutí společnosti ASUS prostě absolutně nechápu. A není to poprvé, co tohle ASUS udělal, jako by o PC nic nevěděl. Ano, existuje výrazně dražší verze s 2x 16GB, ale z hlediska výkonu nemá samotná kapacit 32GB paměti prakticky žádný vliv na výkon, určitě ne ve hrách. Vtipné je, že některé recenze si toho podstatného detailu ani nevšimli, nezdá se jim divné, že ten výkon je tak rozdílný a zejména „recenze“ na prodejních portálech tak opomíjí podstatné detaily.

Stejně tak dnes neohromí výkon a kapacita osazeného jediného SSD disku u této konfigurace. A tím je Intel 660p NVMe PCIe M.2 512GB. Jeho výkon je určitě dostatečný, ale výrazně zaostává za většinou současných M.2 NVMe řešení a určitě mohl ASUS sáhnout po výkonnějším modelu. Navíc jen 512GB diskového prostoru v konfiguraci za ohromných 60 tisíc (alternativa za stejné peníze nabízí 256GB M.2 SSD + 1TB SSHDD)? Není to trochu málo?

 

  • Výkon grafické karty – herní výkon

Samozřejmě to zásadní je výkon grafické karty, a tedy herní výkon, protože tohle je herní notebook. Bohužel ten je silně a výrazně negativně ovlivněn osazením jen jednoho kanálu RAM (klidně 10-20% ve hrách běžně proti dvoukanálu) a také taktem procesoru, který značně klesne při zahřátí NB. Některé hry jsou samozřejmě na výkonu CPU závislé více, některé méně. Tohle šasi ale není schopné utáhnout plný potenciál osazených komponent, protože se odpovídající chlazení dovnitř prostě nevejde. A nejvíce to platí hlavně o grafické kartě.

Nová NVIDIA RTX 2070 TURING je mnohem méně vhodná pro mobilní použití, než předchozí PASCAL. Problém je velikost jádra, které výrazně narostlo. Nicméně v notebooku a zejména tenkém, jako je tento, je chlazení větších čipů s vyšším TDP prostě problém. A tak i když se osazená grafika jmenuje RTX 2070, neočekávejte výkon odpovídající desktopové RTX 2070, což je nepříjemná změna, protože předchozí GTX 1070 měla i v mobilních PC výkon desktopové verzi poměrně blízký. Každopádně nárůst výkonu tu rozhodně je. Opět samozřejmě výkon záleží na zahřátí NB a teplota ho dost ovlivňuje. Samozřejmě ve snaze vytáhnout co nejvíce, ASUS žene otáčky ventilátorů chlazení hodně vysoko, a NB je až nepříjemně hlučný. Pokud ale otáčky snížíte, výkon spadne klidně o 10-15%. Prostě je to něco za něco. Pokud tedy ignorujeme hluk, je výkon vážně hodně dobrý, klidně na úrovni mobilní verze předchozí GTX 1080. Ale mohl by být i lepší. Já mám k dispozici ještě dva 8GB mobilní moduly na 2666MHz, tak jsem schválně osadil je a porovnal výkon:

Jak vidíte, někdy je rozdíl dost znatelný, a to se bavíme o průměrných FPS. Ještě mnohem hůře jsou na tom minimální FPS a 99procentil. Zatímco v průměrných FPS je pokles výkonu přes 10%, u minimálních FPS je to 20% i více. Jednokanálový řadič je prostě o mnoho pomalejší. Přesto tu grafiku živíte a platíte za její plný výkon. Méně náročné tituly, klidně zvládne na těch 144FPS a více ale jen v tom dvoukanálu, tedy pro plné využití 144Hz panelu, kterým je tento NB vybaven, ASUS nevybavil dostatečně rychlou pamětí. Bohužel navíc chybí technologie synchronizace snímkové frekvence (FreeSync/Gsync), což je neomluvitelné.

 

  • Provozní vlastnosti – chlazení a výdrž na baterie

O chlazení už několikrát řeč byla. Samozřejmě fyzikální zákony jsou neúprosné. Výkonný HW v tak tenkém těle s tak malými ventilátory neuchladíte tiše. Zejména když po tom chcete výkon. Zatímco v klidovém stavu to není ještě tak hrozné, a chlazení ujde, v jakékoliv zátěži, tedy hlavně herní je to opravdu hodně hlučné. Kolem 50dBA úplně normálně, což je prostě hodně. Je to na sluchátka.

Navíc ono to není tiché ani v minimální zátěži. Nejen tento notebook, ale i mnoho dalších s podobnými komponenty trpí na pískání a kvílení napájecích cívek. A to i v klidovém stavu jsou slyšet. Je to dost otravné :(. Mám ale podezření, že je to kvůli přepínání celé napájecí kaskády díky velmi žravým komponentám Intelu a NVIDIA.

Pokud jde o teploty, ta změť heatpipe a teplo, které v zátěži musí odvádět, se v tak tenkém těle prostě neschová. V zátěži jde teplota na spodu i přes 53°C, což je vážně hodně, nad klávesnicí na druhé straně může být až k 60°C, naštěstí tam s NB v kontaktu nejste. V místech, kde máte ruce, tedy pod klávesnici je teplota příjemná. Každopádně přes ten kravál, který dělá chlazení, je těch 53°C na spodku NB hodně a na klíně ho tedy v žádném případě v zátěži neprovozujte.

Pokud jde o baterii, tak pochopitelně opět v tak tenkém těle zase moc místa není. Navíc v kombinaci s výkonným HW to nemůže být žádný přeborník ve výdrži. Osazená 66Wh baterie se 4 články je pravdu minimum. Co mě trochu vyděsilo, je spotřeba tohoto stroje v zátěži, která dosahuje přes 220W, přitom napájecí adaptér je na 230W a sám o sobě dost topí.

Výdrž na baterii při hraní her je tak maximálně kolem 50 minut. V nízké zátěži s internetem apod. vydrží kolem 4 – 5 hodin. Na video apod. počítejte s výdrží kolem 2,5 – 3 hodin maximálně. Zkrátka je to mobilní PC, ale prioritou je zde opravdu výkon, ne úspornost.

K závěrům a hodnocení …

 

 

  • Závěr a hodnocení

Musím říci, že jsem z testovaného ASUS ROG Strix GL704GW SCAR Edition II, poněkud rozmrzelý. Přitom tenhle notebook má spousta věcí a možností, které by ho pasovaly na jeden z nejlepších téměř ideální herní NB vůbec. Mohl by být perfektním herním pořád mobilním PC. Ale je tu obrovská spousta věcí, která není dotažená, domyšlená, dodělaná a tak podobně. Osobně mě na celé věci zaráží fakt, že tohle je notebook od ASUSu. Ten prakticky začal s herními NB a testoval jsem každou jeho novou generaci. Vím, jak byl ASUS zaměřený na detaily, na zlepšování. Pamatuji si původní herní NB s tím gumovým stylem ala stealth bombardér, vybaveným Radeon 7900 Mobility apod. Stejně tak řadu jeho následovníků, u kterých ASUS ladil detaily a byl skutečně špičkou mezi výrobci herních NB. Testovaný ASUS ROG Strix GL704GW SCAR Edition II mě však přijde v řadě ohledech jako produkt, který snad ASUS ani nedělal. Spousta detailů ale i podstatných věcí je vyloženě odfláknutých.  

Ano, ASUS je jedním z našich dobrých partnerů, a nebude mít z této recenze moc radost, ale já to prostě napsat musím. Jednak kvůli objektivitě a jednak prostě jako zpětnou vazbu, že takhle to prostě není dobře, a dříve to ASUS dělal lépe. Přístup ASUSu v případě nejen tohoto stroje, ale i pár dalších, je v poslední době podle mého viditelně horší. Já mám dlouhodobé zkušenosti s notebooky ASUS a přijde mi, že současná generace není prostě dotažená, domyšlená a detaily jsou zpracovány hluboko pod úroveň kvality a stylu ASUSu, který si na detailech přitom dával dost záležet.

 

  • Příliš žravé komponenty v příliš tenkém těle?

Já chápu, že zázraky v tak tenkém těle nejsou možné, zejména s tak výkonným HW, ale i to je problém. Ten potenciální výkon osazených komponent je sice hezký, ale musíme se nutně ptát, zda 14nm 6jádrový Intel procesor a „12nm“ ne rovna optimální RTX NVIDIA 2070 grafika, jsou vhodný základ pro takhle tenký mobilní PC?! To chlazení na ně prostě a jednoduše nestačí, značně to omezuje výkon. Ovšem jako zákazníci platíme za ten plný výkon obou produktů, který prostě nedostáváme, protože chlazení jej není schopno poskytnout. Alespoň ne při přijatelné hlučnosti. U tohoto NB je používání sluchátek při hraní naprosto nezbytné, 50dBA je vážně moc. Ano, ten výkon je i tak pěkný a příjemný, ale já bych klidně nějaký oželel, kdyby to bylo tišší! Pak je ale otázka, i ceny těch komponent. Nicméně ASUS není zdaleka sám, který podobné komponenty do tak tenkého těla cpe, i když je to podle mého prostě nad síly a možnosti chlazení, aby bylo i rozumně tiché.

Co už je ale problém ASUSu, je ta konfigurace. Osazení 1 paměťového modulu v základu, je prostě věc, kterou přejít nemůžu. Určitě ne u herního NB za 60 tisíc korun!!! Dvoukanálový řadič má měřitelný a znatelný přínos. 16GB RAM dnes s rezervou stačí a NB má mít 2x 8GB ne 1x 16GB. A není to poprvé, kdy tohle ASUS v poslední době udělal a moc by mě zajímalo, kdo tohle navrhl a schválil. Nějaký sabotér? Přitom ta paměť je jediná věc, která nevyžaduje chlazení, a tak není výkonem chlazení ovlivněna. Ano, existuje výrazně dražší varianta s 2x 16GB, ale 32GB RAM do herního NB jsou prostě vyhozené peníze. 32GB paměti nemá žádný výkonový přínos pro hry. 16GB (2x 8GB) je více než dostatečné a s rezervou.

 

  • ASUS se zhoršuje v přístupu k detailům. Jsou zanedbané …

Bohužel je toho více … nevyužitím dvoukanálového řadiče, tedy zbytečným ochuzením uživatelů o znatelný výkon, to jen začíná. Problém mám i s osazeným SSD. Za 60 tisíc korun je tam jen jedno 512GB M.2 SSD, navíc docela pomalý Intel 660p? To není dobrá nabídka. A alternativní konfigurace za stejnou cenu v podobě 256GB SSD + 1TB SSHDD to také není žádné terno. Hodně vadí i kvílející napájející cívky notebooku, i v klidovém stavu jsou otravné, a to je dost nehezký detail. 230W adaptér na NB s reálnou spotřebou přes 220W? To rozhodně není dobré, ten adaptér přímo žhne. A nemohou ty pískající cívky souviset i s tím, že celé napájení toho NB je prostě přetížené?

Pak je tu ten „detail“ ohledně 144Hz IPS monitoru. Je sice pěkný, ale ten jeho jas je dost nízký, což u herního monitoru moc nepotěší. Za zásadní a neomluvitelný detail považuji ale absenci synchronizace snímkové frekvence (FreeSync/GSYNC). Její přítomnost bych považoval za samozřejmost, zejména u 60tisícového herního NB se 144Hz panelem. Kde jinde by měla tahle technologie mít větší smysl?! Nadšený nejsem ani ze zvuku, přijde mě dost průměrný na multimediální NB za 60tisíc, navíc jen 1 kombinovaný zvukový 3,5mm jack? No a pak je tady webkamera. Když pominu opět extrémně mizernou kvalitu obrazu, která jakoby vypadla z minulého desetiletí, tak její umístění, to je snad vtip? Vážně by mě zajímalo, kdo si u ASUSu řekl: „jo tohle umístění webkamery je dobrý nápad, to se bude líbit“. ASUS vyrábí mobilní telefony se solidními kamerami, neexistuje výmluva, proč je ASUS neosazuje do počítačů, zejména do herních NB, kde by pro streamování apod měly smysl!

 

  • Cena je taky problém …

No a pak je tu samotná cena. S tou mám problém taky. Ale pravda, není to jen problém ASUSu. Intel Core i7-8750H vypadá na papíře dobře, ale tenhle 6jádrový procesor má stejný, nebo spíše nižší výkon (kvůli omezenému chlazení) než desktopový AMD RYZEN 5 2600 za 4200 korun vč. DPH. Ovšem víte, kolik stojí Core i7-8750H? Ohromných 395 dolarů, tedy 11 tisíc korun vč. DPH, tedy 2,5 násobek! NVIDIA RTX 2070 grafika je také hodně předražená, a platíme za výkon, který navíc ASUS nedokáže v tomto případě v tenkém NB ani plně využít. Omezuje jej jak chlazení, a zejména osazení jednoho modulu RAM. Takže proč vlastně platíme za RTX 2070? Ale dobře, 15 tisíc jako v desktopu za ní počítám. Pomalá 2666MHz paměť 16GB je za 2150 korun (v mobilní verzi). Intel 660p M.2 512GB stojí dnes 1950 korun. Samozřejmě je tu monitor, ale je to FullHD IPS 144Hz, což ve větší úhlopříčce samostatně stojí mezi 7 – 10tis běžně, a pár dalších věcí k tomu (klávesnice, šasi apod.). jsme ně nějakých 30+35 tisíc vč. DPH za vše. Ať počítám, jak počítám, nechápu, co na tomhle notebooku stojí těch 60 tisíc. Tedy já to vím, použitý mobilní Intel procesor a mobilní NVIDIA grafika jsou tak šíleně předražené, že to je už skoro krádež. Potíž je, že nemáme na výběr. ASUS ani další výrobci nenabízí podobný počítač v alternativní verzi s 12nm mobilním RYZEN 3000 procesorem a mobilní Radeon RX VEGA grafikou za odpovídající cenu. I když ty komponenty existují.

Ano, bylo by to určitě o něco slabší, ale ne výrazně, zejména když chlazení výkonnějších i7+2070 omezuje jejich výkon. Ale je tu otázka ceny. Procesor i grafiky by byly zcela reálně 2x levnější proti tomu, co si účtuje Intel a NV. Ale prostě to nevíme. Výrobci nám žádnou alternativu nenabídnou, a tak se všichni tváří, že 60 tisíc za podobné kombo Intel+NV je skvělá cena, protože ji mají všichni. A jako zákazníci nemáme žádné srovnání s alternativní konfigurací na komponentách jiných značek, abychom to mohli posoudit.

Já prostě jen mohu říci, že za 60 tisíc korun, se mě to, jak je tenhle NB poskládán, zdá nedostatečné. Smířil bych se s tím, pokud by tam prostě byly dotažené všechny ty detaily, co jsem vypsal výše. Za 60 tisíc korun, prostě očekávám dokonalý herní notebook. A tenhle má spousta věcí a předpokladů jím být. Ale prostě není.  

 

  • Závěr a hodnocení

Líbí se mě výkon tohoto NB (i když není plně využit), líbí se mě i ten formát, zpracování některých detailů, klávesnice a pár dalších věcí. Ovšem když si začnu všímat detailů, kdy některé se prostě samy maximálně připomínají, tak je to špatný. Se vší úctou ke společnosti ASUS, tohle je odfláknutý komplet, zaostávající za obvyklou kvalitou designu a detailů společnosti ASUS. A vím, že to ASUS dokáže mnohem lépe, protože to dokázal v minulosti. Ale mě přijde, že snad v poslední době ASUS zadává výrobu a design podobných herních modelů nějakému OEM partnerovi a víc se toho nevšímá. Za 60 tisíc korun tohle má být perfektní v každém detailu a ohledu. Smutné je, že konkurenční modely jsou na tom v mnoha směrech podobně, takže ASUS vlastně nijak nevybočuje. Ale ASUS prostě měl svůj vlastní styl a kvalitu a standard návrhu designu detailů, a tenhle stroj jich nedosahuje.

Kdyby stál těch 40 tisíc v téhle konfiguraci, tak se dá spousta věcí přehlédnout, kvalitativně by to bylo OK, ale za 60 tisíc to je prostě moc. Pořád je to výkonný poměrně kompaktní notebook, zejména vzhledem 17,3“ velikosti a velmi dobrému výkonu, i ten design je velmi pěkný, takže rozhodně má co nabídnout. Bohužel prostě řada těch detailů to kazí, pro mě osobně je největší problém ta RAM a snížený výkon s tím spojený, to kvílení cívek, to jak jede prakticky za limitem chlazení, které je opravdu hodně hlučné (když po tom chci ten výkon), ta webkamera … tohle prostě mohl být tak dobrý notebook. Rád bych zase viděl, jak se ASUS opět snaží. Podobný stroje v podobné kvalitě má i konkurence, tak proč to neudělat líp. ASUS měl odvahu dříve dělat věci jinak, zkoušet i jiné komponenty jiný přístup, tady je tolik zřejmých věcí, které se daly udělat o mnoho lépe, že buď se na to ASUS vykašlal (což značí hlubší problémy), nebo má prostě ve svých řadách sabotéra apod.

S nějakým oceněním tohoto stroje mám tedy problém. Na jednu stranu vysoký výkon (i když mohl být ještě lepší), pěkný design i formát, ale ten zbytek, vyvážení, využití atd. … když tomuhle dám ocenění, tak srazím váhu dobrých ocenění mnoha těch dobrých zajímavých a inovativních předchozích herních notebooků společnosti ASUS, stejně tak těch, co možná ještě přijdou. ASUS ROG STRIX SCAR II GL704GW prostě není ta ASUS kvalita a přístup, na který jsme byli zvyklí. Opravdu ne. Ale pokud se vám líbí, chcete pořádný výkon v tenkém balení a budete mít pořád sluchátka, tak OK, proč ne, faktem je, že konkurence má prakticky stejné problémy a je nabízena ve stejných konfiguracích za podobné ceny a ASUS tak není ani horší ani výrazně jiný. Ale od ASUSu prostě čekám víc a lepší, protože vím, že dokázal nabídnout víc a lepší. Tak proč na ten svůj styl a kvalitu rezignoval?

ASUS ROG STRIX SCAR II GL704GW mě přijde, že to prostě nevyrobil a nenavrhl ASUS, ale nechal to vyrobit nějakého OEM partnera v obvyklém referenčním designu a kvalitě OEM a jen si na to plácl ROG logo. Tohle není kvalita designu, kvalita zpracování detailů, kvalita volby a vyvážení konfigurace atd., na jakou jsem od společnosti ASUS a jejích herních ROG notebooků zvyklý a oceňoval v minulosti. Možná tohle stačí na to, co nabízí konkurence, ale ne na to, co nabízel a co tedy očekáváme od ASUSu, který by tohle dříve, v téhle nevhodné konfiguraci a s nedotaženými detaily, dost možná ani nepustil na trh. A jsem si jistý, že si toho všimli i někteří zaměstnanci uvnitř společnosti a očekávám tedy nápravu u budoucích modelů. Do té doby je tohle "normální", sice výkonný a tenký herní NB, ale se všemi negativy, které tyhle modely od všech výrobců dnes běžně mají. Pokud vám to nevadí, a chcete hodně výkonu v malém solidním balení, pak je GL704GW zajímavý, pěkný vzhled, příjemná klávesnice i velmi příjemný výkon ....

Za zapůjčení děkuji společnosti ASUS

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Dirtrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-14 16:50:03

Už informace zmíněná hned zkraje článku, že display notebooku je 144Hz bez Freesync/G-Sync je docela slušné varování, že s tímhle notebookem není něco v pořádku. Nedomyšlený produkt který v této podobě nemá vůbec co dělat v nabídce slušných prodejců.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-14 17:12:00
avatar
bohužel podobný produkt v podobném provedení a nedostatky mají prakticky i všichni ostatní ... není to prblém prostě jen tohoto jednoho modelu ...
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-14 17:21:17
avatar
"DD" Máš nějaký informace, kdy by mohly na trh přijít notebooky s CPU AMD Ryzen a jejich GPU? Ten procesor od Intelu za 11 tisíc je totiž špatnej vtip!
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-14 18:55:53
avatar
ASUS teď vydává TUF notebooky kolem 35 tisíc s RYZEN CPU a 1660Ti ... na nějaké radeon mobilní karty v noteboocích si evidentně budeme muset počkat až na NAVI, takže konec roku nejdříve .... spíše až příští rok, Intel i NV hodně na výrobce tlačí a samozřejmě nechtějí přicházet o podíl, protože nemají co dál získat, nástupem AMD mohou jen ztratit a AMD může nabídnout lepší i výhodnější komponenty, ale nemůže nabídnout marketingovou podporu a finanční bonusy jaké nabízí Intel a NV ...

platí tedy že co je výhodné pro nás zákazníky, nemusí být výhodné pro výrobce počítačů ....
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - TUF Gaming FX705DY 2019-05-14 21:36:00

Tento nb za lehce přes 20 má parádní p C/V.
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-15 14:48:56

co je vubec aktualne nejvykonejsi amd grafika pro ntb? jinak je taky mozny ze vetsinu gpu od amd, ktery je schopno dodat, vlastne vyzere apple na jeho macbooky
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-15 16:07:23
avatar
Radeon Vega mobility ... několik verzí ... ano, používá je hlavně Apple ...

důvod proč nejsou AMD Radeon grafiky v mobilních PC je aktuální situace na trhu, kdy grafiky jsou s prodeji dole, NVIDIA vydala novou řadu, tkerou když výrobci chtěli, tak museli současně odebrat určitá množství starších PASCALů a nových Turingů, takž emají plné ruce NVIDIA grafik a musí je cpát všude.
janpsar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-17 13:23:49

Podle mě bude spíše problém v tom, že je AMD ráda, že vůbec dodá možné množství Apple a na víc nemá výrobní kapacitu.
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-14 18:21:44
avatar
DD kritizuje Asus..

..svět končí očividně.

Samozřejmě souhlasím, protože tohle je tak nějak divně dané dohromady. Logiku to nemá, funkci zřejmě moc taky ne a stojí to fakt hodně.

ASUS se stává jen značkou na peníze? Doufam, že ne.. Netvrdim, že je mam zrovna rád (spíš jakože vůbec ne) ale bývali zárukou rozumné kvality (za občas nerozumnou cenu).

Zbytek trhu je víceméně na how, MSi se občas snaží, ale je to jen občas. GB, nejsem sebevrah. SuperMicro je niché, které má problémy s tím vůbec nějak fungovat. eVGA je Intel only.

Kéž by XFX začalo dělat desky. Případně Sapphire pokračovalo.
FabledWarrior [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Zklamání 2019-05-15 10:52:16

Z tohoto notebooku jsem tedy zklamán.

Co se týče toho 1x16GB RAM modulu, tak to dělají teď snad všichni výrobci, přijde mi, že to dělají kvůli dotazům zákazníků, jestli je možné přidat RAM. Protože takové dotazy jsou snad pod všemi notebooku této třídy. Takové lidi zřejmě nezajímá (nebo to neví) o výkonovém propadu při použití jednoho modulu.

Chtěl bych se zeptat, jestli by bylo možné otestovat MSI GE75 Raider ... má v podstatě stejnou konfiguraci, má 256 GB SSD + 1TB SSHD a vypadá tak nějak schopnější a přitom je o dost levnější. Vyhnul bych se verzi GS75 Stealth, ta je tenčí se stejnou konfigurací a je mi jasný, že ta se už neuchladí vůbec.
janpsar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Zasazení 2019-05-15 08:17:49

Nechci teď kritizovat nějaké věci, které tento notebook nemá a měl by mít, ale ty jsi Honzo nepochopil, že řada GL je takový mezistupeň mezi multimediálními a herními notebooky.

Opravdu herní řady nesou označení G.
Jako můj Asus G703, který je naprosto bezkompromisní (až na rozměry a váhu).

Takže kdyby GL měla vše, po čem želáš, tak poleze do zelí herním řadám a to určitě Asus nechce.

A k ceně. Jde o druhý nejlevnější notebook s RTX2070 a 17 displayem.
Levnější MSI o 4tis taky nemá G-Sync a TB3.

Absence G-Sync je zde kvůli přepínatelné grafice díky Optimus, takže není hlavní GPU s pevným výstupem, ale slouží jako akcelerace. Mají to všechny notebooky na světě s Optimus.

TB3 mám už v asi 5. notebooku a nikdy jsem to nepoužil a neumím si představit k čemu jo...stejně asi jako drtivá většina zákazníků o herní notebooky.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-15 14:27:07
avatar
pořád je to herní NB za 60 tisíc od ASUSu, takže by to mělo mít detaily vyřešené ;) ASUS měl podobně drahé NB v minulosti a vyřešené to měl ....

Tak že jsou všechny tyhle konfigurace předražené víme, může za to Intel a NVIDIA a jejich ceny.

Absence GSYNC/ADaptive Sync je prostě v tomto případě neomluvitelná a na Optimus se nemůžeš vymlouvat .... hráče Optimuis nezajímá. A tohle je herní NB

ano TB3 je k ničemu to souhlasím, jeho absence mě také nijak nevadí a přítomnost nezajímá ....
janpsar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-15 16:06:38

Když budeš mít v obyč Octávii, kde je bežně 1.5TSi, 2.0TSi + RS výbavu, za cenu té obyč verze, tak nikdo taky pak tu dražší RS kupovat nebude...to samé s touto řadou GL.
Je tam prostě dražší HW (nejlevnější GL704 s RTX2070 stál v Německu 1800Euro, což byla parádní cena).

GL řada byla vždy takový kompromis mezi herním a multimediálním notebookem, proto musí nabídnout multimediální výbavu, ke které patří i použitelná výdrž na baterii + nižší váha...takže větší baterii tam nedáš kvůli váze + přepracovávání šasi, takže zbyde Optimus, ale s ním nelze kombinovat G-Sync, když je výstup napojen na Intel GPU.

Jediným řešením jsou speciální můstky na přepínání grafik pomocí restartování nb jako to mají drahá MSI GT řady, ale jde o docela drahou vychytávku a zase bys byl už blízko řadě G, což nemá pro výrobce smysl.

Pro mě osobně tento notebook smysl má.
Nabízí perfektní výkon na hry ve FullHD a díky hodně vysokým FPS není absence G-Sync tak důležitá.

Co se minulosti týče, asi narážíš na řadu G73JH od Asus, ten jsem měl hned 3x v různých konfiguracích.

Levný byl proto, že samotná ATi HD5870 byla levná a ten notebook nenabízel nic navíc. měl akorát dobré chlazení jinak úplný průměr...taky stál původně přes 40tis. Ty levné konfigy kolem 25tis měly jen Core i3.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-15 16:19:36
avatar
to není dobré přirovnání v této situaci ... sorry. jsem toho názoru, že ASUS to umí líp, za 60tis to měl mít prostě líp vyřešený a očekávám za ty peníze prostě perfektní vyvážený NB .... je to v silách ASUSu nabídnout a nemít tam ty věci, které v recenzi vytýkám ;)
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Výrobce 2019-05-17 10:02:16
avatar
Odhaduji výrobce Tongfang. I když ten umí i kvalitní notebooky.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!