TEST: GIGABYTE AORUS RTX 2080 Ti XTREME – Skvělá grafická karta zatížena daní za NV logo
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Úterý, 28 květen 2019
alt

 

 

 

 

 

  • TEST: GIGABYTE AORUS RTX 2080 Ti XTREME

                                     – Skvělá grafická karta zatížena daní za NV logo

NVIDIA RTX 2080Ti je aktuálně nejvýkonnější herní grafikou na trhu. Má jen jednu vadu na kráse. Původně jsme měli mít test RTX 2080Ti už krátce po jejím uvedení na trh, ale jak víte, objevily se problémy, kdy prakticky všechny karty z první série dříve či poději odcházely, což bylo komplikované i jejich nedostatkem a potížemi s jejich výrobou. To se stalo i našim kusům. První kus, co jsme měli mít při uvedení na recenzi, k nám ani nedošel, šel totiž ihned na reklamaci. Další kus se „rozbil“ během našeho testování o pár týdnů později a prostě nešly na něm testy dokončit, protože karta nebyla stabilní. No a třetí kus následoval o několik týdnů později ten předchozí. Asi se nemůže nikdo divit, že mě tohle přestalo bavit řešit. Nemluvě o tom, že karty jako 2080 Ti nerostou zrovna na stromech a ani velcí nadšenci se do nákupu tohoto modelu zrovna nehrnuli, takže přístup k těmto kartám byl dost limitovaný. Vrátili jsme se k pokusům otestovat RTX 2080 Ti až před cca dvěma měsíci, kdy se k nám dostaly další dva kusy. Jeden bohužel má opět nějaké problémy, druhý naštěstí už funguje OK, a tak vám můžeme konečně nabídnout recenzi této karty, která aktuálně tvoří špičku nabídky herních grafik současné generace. Bohužel není určena ani pro těch obvyklých horních 10% nadšenců, ale spíše 10% z horního 1%. Pokud totiž berete v úvahu ceny produktů, a musíte se ptát, co kolik stojí, tohle je další produkt, který opravdu není pro vás ;). 

Na rovinu, za současné situace je NVIDIA a její RTX grafická generace TURING objektivně bohužel jednou z nejhorších generací grafik, která kdy byla uvedena na trh. Ale není to proto, že by sama o sobě byla technologicky a výkonem nějak špatná. Není. Potíž je, že jako nová generace, na kterou jsme navíc čekali rekordně dlouhou dobu proti předchozí generaci, nedokázala přinést to, co nové generace grafik vždy přinášely. Tedy podstatně více výkonu, technologických inovací, za stejné peníze jako předchůdci. Zkrátka nebýt těch obludných nehorázných cen nových NVIDIA RTX grafik, bylo by vše v pořádku a v souladu s tím, co nejen NVIDIA v minulosti nabízela. Tedy více výkonu a nové technologie za ceny předchozích modelů. Jenže RTX 2060 má za podobnou cenu podobný výkon jako GTX 1070, RTX 2070 má za podobnou cenu výkon jako GTX 1080, to samé platí o RTX 2080 ve vztahu ke GTX 1080 Ti a jedinou kartou, která nabízí znatelný posun, je tak RTX 2080 Ti. Přímý nástupce populárního modelu GTX 1080 Ti. Bohužel, i ta má však jeden háček. A pořádný. Daň za NVIDIA logo na kartě je opravdu extrémní.

  • NVIDIA RTX 2080 Ti 11GB – nástupce GTX 1080 Ti v akci

Nástupce populární GTX 1080 Ti z března roku 2017, přináší při podobných parametrech výrazný nárůst výkonu, jak se ovšem na novou generaci, po tak dlouhé době, sluší a patří a je zcela normální. Nic extra, nic nečekaného, nic za co bychom měli extra připlácet. Prostě normální vývoj, jaký dosud vždy byl. Obě karty sice mají 352-bit sběrnici a 11GB paměti, ale starší GTX byla vybavena GDDR5X na taktu 11GHz, což dávalo propustnost 484GB/s. Nová RTX má 352-bit má 11GB, ale nových GDDR6 na taktu 14GHz. Propustnost tak stoupla na 616GB/s.

GTX 1080 Ti je vybavena 16nm jádrem GP102 architektury PASCAL s velikostí 471mm2 a 12 miliardami tranzistorů. Má 3584 výpočetních jednotek a takt 1582MHz (boost) při celkovém výkonu 11,34TFLOPS. Nová RTX 2080 Ti má obří (754mm2) 12nm jádro TU102 architektury TURING se 4352 jednotkami a 18,6 miliardami tranzistorů. Takty jsou 1545MHz (boost) a celkový výkon karty je 13,5 TFLOPS. Samozřejmě kromě toho, že TURING architektura je výrazně vylepšená VOLTA (tedy nástupce PASCALu) a hlavní novinkou je podstatně lepší optimalizace pro DX12/VULKAN proti PASCAL, tak jsou tady i speciální TENSOR AI jednotky a také hardwarové akcelerační jednotky pro RayTracing, což výrazně zvyšuje výkon v určité klíčové části RayTracingu.

Co na RTX kartách už nenajdete, je klasické SLI. Místo toho mají zcela nový můstek pro propojení více grafik, který se jmenuje NVLink. Musíte si ten můstek samozřejmě dokoupit zvlášť a není levný. Starší SLI můstky (také ne zrovna levné v některých případech), už jsou k ničemu. Karta má také jako ostatní RTX modely USB type C pro připojení VR setů, co by nový standard.  

  • GIGABYTE AORUS RTX 2080 Ti XTREME – to nejlepší na vzduchu

Pro dnešní test tu máme kromě reference, hlavně jednu z rychlejších nereferenčních karet. Vzhledem k tomu, že NVIDIA prodává svou lehkou OC referenční edici za stejnou cenu jako výrobci své ještě rychlejší nereferenční ceny, není moc co řešit. K těm zmatečným cenám se ještě dostaneme. Každopádně zatímco referenční NVIDIA karta je kvalitativně za ty peníze nepříliš zajímavá, nereferenční verze jsou na tom podstatně lépe.

AORUS RTX 2080 Ti XTREME je jedna z několika edic 2080 Ti, které Gigabyte má v nabídce. Tohle je asi nejrychlejší klasicky vzduchem chlazená, nad ní už jsou jen vodou chlazené edici. Tento model má obrovský tříslotový chladič, pod kterým se ukrývá masivní pasiv s heatpipe a trojice RGB podsvícených ventilátorů.

Gigabyte posunul samozřejmě takty. Zatímco OC referenční varianta FE od NVIDIA má 1635MHz v boostu (maxima kolem 1935MHz) tak Gigabyte má 1770MHz v boostu (maxima někde kolem 2040MHz). Díky posunutému TDP na 300W a masivnímu chlazení také dokáže takty přes 2000MHz držet stabilně na rozdíl od „referenční“ FE OC edice.

Samozřejmě karta má i propracované RGB podsvícení s různými efekty ... vše pochopitelně kompletně nastavitelní.

  • Ceny a konkurence

Pokud jde o konkurenci, je to jednoduché. Žádná neexistuje. NVIDIA stále těží ze situace u AMD, kde jeho bývalé vedení prakticky grafickou divizi v roce 2014 zlikvidovalo. Nové stávající vedení AMD vývoj a vše zase odstartovalo, ale samozřejmě ve skromných podmínkách a prioritou tak pochopitelně nebyl vývoj TOP high end herních grafik. Situace se zejména v posledních 2 letech u AMD stabilizovala, ale samozřejmě na trhu nebyly produkty, které za normálních okolností být měly atd. Zkrátka to nejlepší, co AMD nyní má, je VEGA, což ale není řešení orientované primárně na hráče. Aktuálně dokonce už 7nm VEGA 20 na Radeon VII, což je úžasná karta, potíž je, že jde o produkt udělaný hlavně pro výpočetní oblast, čemuž odpovídá nadstandardní výbava, výpočetní výkon a provedení karty. Pro hráče je tam spousta věcí nevyužitelná (ale stojí peníze) a karta exceluje ve výpočetním výkonu, kde dokáže RTX 2080 Ti v mnoha případech porážet (zejména drahý DP výkon je násobně vyšší), ale pro herní nasazení prostě není zaměřena a primárně designována, a tak její výkon ve hrách je „jen“ v úrovni RTX 2080.

Ovšem na rozdíl od RTX 2080 za podobnou cenu kolem 20 tisíc korun, je Radeon VII více než dobře a odpovídajícím způsobem vybavena. A nemusíme se ptát, co na té kartě stojí těch 20 tisíc. RTX 2080 Ti tedy nemá generační herní high endovou konkurenci od AMD. To se sice už mění, ale skutečně high endová 7nm herní karta na nové herní architektuře NAVI nedorazí dříve, jak začátkem příštího roku. NVIDIA samozřejmě této situace plně využívá (zneužívá).

Na rovinu, cena RTX 2080 Ti je prostě problém z mnoha důvodů. High endové karty byly vždy drahé, což je v pořádku. Zejména špičkové NVIDIA „Ti“ série, ale prostě cena odpovídala tomu, co nám bylo nabízeno. Aktuální RTX 2080 Ti je se vším všudy nástupcem GTX 1080 Ti (699 dolarů / 19,5 tisíce korun), která byla nástupcem GTX 980 Ti (649 dolarů / 18 tisíc korun), která byla nástupcem GTX 780 Ti (699 dolarů / 19,5 tisíce korun). Jenže najednou z ničeho nic nestojí RTX 2080 Ti těch obvyklých, a už tak hodně vysokých 649-699 dolarů, ale neskutečných, obludných, neopodstatněných a naprosto nehorázných 1200 dolarů (33 tisíc korun)!!! NVIDIA sice uvádí základní cenu 1000 dolarů, ale za tyhle peníze se nikde neprodává, i NVIDIA nabízí FE edice za 1200 dolarů, a nereference stojí podobně nebo i víc. Potíž je, že prostě nic, co RTX 2080Ti nabízí, neodpovídá této ohromné cenovce a už vůbec nevysvětluje tu obrovskou inflaci, kdy z obvyklé hladiny 649 – 699 dolarů najednou skáčeme na 1200 dolarů, tedy na dvojnásobek.

Ale o tom až později. Teď se podívejme na to, co skutečně RTX 2080 Ti v praxi dokáže …

 

 

  • RTX 2080 Ti – grafická karta

Díky našim příznivcům z řad distributorů a stavitelů PC v ČR, máme na otestování jak „referenční“ NVIDIA RTX 2080 Ti FE edici za 1200 dolarů, tak i Gigabyte nereferenční TOP verzi, která je jen o malinko dražší, ale kvalitativně úplně z jiné planety. Na tu se dnes tedy zaměříme, protože kdo by kupoval referenční kartu za 33 tisíc která zpracováním vůbec ani vzdáleně této ceně neodpovídá. Nicméně otestovat FE musíme z důvodu výkonového srovnání, kdy sama FE edice je už přetaktovaná, ale Gigabyte varianta je přetaktovaná ještě více, má vyšší TDP limit a mnohem silnější chlazení, což vše v praxi hraje roli.

Balení karty je větší, protože uvnitř se nachází opravdu velká karta a také fyzická vzpěra (podpora do skříně), pro ty, kterým by se zdála příliš těžká na běžné uchycení (není). Tohle je velká karta má 290mm na délku, 134mm je široká a 60mm vysoká (zabírá 3 sloty). Napájena je 2x 8-pin, výrobce doporučuje 750W zdroj, karta má TDP 300W v základu. Tedy opravdu nic pro spořivé, kterým záleží na každém Wattu.

Zpracování karty je špičkové, PCB má kompletně předělanou napájecí kaskádu a další věci, kvalitativně je o třídu jiné než lacině zpracovaná reference od NVIDIA. Samozřejmě Gigabyte má i podstatně masivnější chlazení. Jen pasiv s heatpipe zabírá 2,5 slotu. Nad tím jsou pak tři ventilátory které se překrývají, kdy polovina lopatek krajních ventilátorů je dole uříznuta a polovina lopatek nahoře u prostředního ventilátoru je také uříznuta a tak se ty fany překrývají. Chlazena je tak vlastně celá plocha pasivu pod tím bez „hluchých“ prostorů.

Co se mě také na kartě líbí, je osazení mnohem více výstupů. Karta má kromě USB Type-C hned 3x HDMI a 3x DP v plných velikostech. Ideální! Karta má i NVLink můstek, ale „SLI“ zkoušet nebudeme, nemám ten superdrahý propojovací můstek. Navíc NVIDIA na SLI v poslední době hodně kašle a ovladače pro to prakticky už přestala dělat, takže to funguje opravdu jen sporadicky a nikdy to nefungovalo tak dobře, jako CrossFire u AMD, kdy ale ani u poslední Radeon VII CrossFire nenajdeme. Výrobci grafik evidentně vzdávají své vlastní multi-GPU řešení a buď to pojede automaticky přes API (DX12/VULKAN) a nebude nutné na to ladit ovladače apod., nebo to prostě nepojede vůbec.

No a samozřejmě je tu také design karty, nechybí masivní RGB podsvícení, kdy ventilátory mají LED zabudované v lopatkách. Podsvícena je také zadní strana karty, která je tvořena silným kusem kovu. Tohle je prostě opravdu zpracováním HIGH end grafika. Otázka je, zda to přeci jen odpovídá ceně, protože podobné zpracování měly GTX 1080 Ti také a zdaleka tolik nestály.

  • Testy a testovací sestava

Dnes jsme použili naší standardní testovací sestavu. Takže AMD RYZEN 2700X přetaktovaný na všech jádrech na 4,25GHz stabilně s chlazením NZXT Kraken X72 (360mm AiO). K tomu máme 16GB G.SKILL FLARE X AMD paměti na 3200MHz s CL14. Základní deskou je ASUS ROG CROSSHAIR X470. V sestavě je také pořádná zvuková karta ASUS ESSENCE STX II, vše napájí platinový 1200W zdroj. A je to osazeno v plně chlazení FractalDesign DEFINE R6 skříni.

Samozřejmě používáme Windows 10 Professional x64 s nejnovější aktualizací (1809). Nainstalovali jsme nejnovější verze testovaných her a samozřejmě nejnovější verze ovladačů AMD Radeon Software a NVIDIA GF. Jako obvykle testujeme s každou grafickou kartu každé měření 3x a výsledkem je průměr tří měření (v grafu zaokrouhlený na celé číslo). Testujeme 5 her, každou ve 3 rozlišeních, což znamená že pro každou kartu děláme 45 jednotlivých měření. Testujeme obvykle na nejvyšší detaily včetně vyhlazování. A snažíme se vybrat hry tak, aby byly zastoupeny nejběžněji se vyskytující herní engine, na kterých běží i řada jiných her s podobnými výkonovými a technologickými požadavky. Netestujeme technicky zastaralé hry, ačkoliv jde o velmi hrané tituly jako CS GO, DOTA apod. protože tyto hry dokáží současné karty rozjet na stovky FPS a tak je opravdu jedno jestli máme 280 nebo 300FPS. Zajímají nás nové hry, protože novou grafiku si kupujeme hlavně pro ně a pro to, co v následujících několika letech vyjde.

Bohužel vás musíme upozornit na jednu skutečnost:

Společnost NVIDIA nechce objektivní testy a vyhrožuje a brání výrobcům půjčovat jejich grafik pro testy a recenze na DDWorld.cz.

Vzhledem k trvajícímu a pokračujícímu zneužívání dominantní pozice ze strany společnosti NVIDIA, která tlačí a vyhrožuje jednotlivým výrobcům karet, kteří jsou partnery našeho magazínu, přičemž neustále otravuje jejich zástupce svým kňouráním a vyhrožováním, aby s námi nespolupracovali, jsme se rozhodli tuto skutečnost zveřejnit.

DDWorld.cz je nezávislý objektivní magazín, nezajímají nás značky a loga, zajímá nás pouze realita produktů v souvislostech, a to jaké prostě jsou pro nás, jako uživatele. Naši partneři z řady výrobců počítačového hardware, kdy spolupracujeme úzce prakticky s každým, kdo něco zajímavého tvoří a nabízí, nám jsou velmi nápomocní. Za 13 let, kdy magazín DDWorld.cz dělám, jsem se nesetkal s žádným, který by měl něco proti našim testům, recenzím a hodnocením. Až na jednu výjimku. Naopak řada výrobců nás podporovala od skromných začátků a podporuje nás i nadále a to tak, že já už si prakticky nemusím o produkty říkat. Drtivá většina toho, co v recenzích, testech a aktualitách vidíte, přichází automaticky a mám toho i mnohem více než vůbec zvládám. To se týká i výrobců grafických karet s čipy NVIDIA. Nesetkal jsem se s tím, že by některý z nich měl jakýkoliv problém s naším hodnocením, který jeho produkt s čipem NVIDIA dostal. Vždy jsme fér, objektivní a nestranní a výrobci si váží i našich postřehů a návrhů.

Bohužel, společnost NVIDIA to vidí jinak. V poslední době bohužel podobně jako situace na grafickém trhu jako takovém, umožnila NVIDIA vyvinout větší tlak. České zastoupení této společnosti tlačí na naše partnery, aby nám grafické karty NVIIDA neposkytovaly na testování, a to pod hrozbou problémů včetně možných určitých finančních sankcí (pravděpodobně snížení podpory apod). Někteří zástupci společnosti NVIDIA trvale pomlouvají DDWorld.cz u různých firem, výrobců, prodejců apod. Je ale pravdou, že to mělo vždy přesně opačný efekt, než v jaký NVIDIA doufala. Díky pomluvám společnosti NVIDIA i některých jejich placených i neplacených diskusních trollů, DDWorld.cz získal řadu nových čtenářů a také spoustu nových partnerů a výborných kontaktů. Já musím objektivně přiznat, že NVIDIA vděčíme za to, že máme možnosti a spolupráce, jaké dnes máme i vekou část našich pravidelných čtenářů. DDWorld.cz patří mezi vůbec největší české IT weby. Úpadek návštěvnosti velkých českých IT magazínů snížila jejich návštěvnost a pomohla DDWorld.cz, který si zachovává velmi stabilní čtenářskou základnu. Jednoduše si totiž všichni šli ověřit, co NVIDIA o DDWorld.cz tvrdí a zjistili, že věci jsou zcela jinak, než jim říká a začali s námi spolupracovat, číst nás a podporovat nás různými způsoby. Děkujeme všem.

Pokud si pamatujete na GPP, kdy se NVIDIA snažila loni zneužít svého dominantního postavení na trhu a začít diktovat výrobcům, jak se mají chovat a zacházet z produkty konkurence, tak GPP nadále funguje v rámci PR-Marketingových vztahů. NVIDIA má naprosto dominantní pozici, pokud jde o PR a marketing na trhu, například v tuto chvíli nemá konkurenční AMD ani české zastoupení, takže o konkurenci se nedá dnes v oblasti PR a marketingu vůbec hovořit. Tato disproporce tak NVIDIA umožňuje vyvíjet větší tlak na naše partnery, na výrobce karet atd. kterým jednoduše vyhrožuje a znepříjemňuje jim život, ve snaze zabránit jim posílat jejich produkty s čipy NVIDIA na DDWorld.cz. Kňourání zástupců společnosti NVIDIA nás však opravdu přestalo všechny bavit. Pokud vám je divné, že výrobci NVIDIA grafik chtějí DDworld.cz zásobovat NVIDIA grafikami a chtějí od nás recenze a testy jejich produktů a NVIDIA jim v tom brání, pak to máte v hlavě v pořádku. Je to divné. Bohužel někteří zástupci společnosti NVIDIA to nemají v hlavě v pořádku, nechápou že svým jednáním škodí jen sami sobě. Fakt, že vůbec diktují, jak mají či nemají výrobci grafik zacházet se svými produkty, mluví sám za sebe. DDWorld.cz se ale vydírat nenechá a nenechá ani vydírat naše partnery. Nebudeme akceptovat PR žvásty a nepokryté lhaní za realitu, jakou máme prezentovat čtenářům a zákazníkům a budeme vždy nezávislí a objektivní. Důvod proč s námi prakticky všichni hlavní výrobci spolupracují je, že PR a marketing nás prostě nezajímá a od nás dostanou skutečné férové hodnocení produktu. A drtivá většina firem si je jistá kvalitou svých produktů, které posílá na trh a nám na recenzi.

Já osobně (ani další) na tohle kňourání zástupců jedné společnosti nemám čas ani náladu. Já píši o PC a technologiích proto, že mě to baví, rád píši o zajímavých přínosných a dobrých věcech. Nechci se zabývat hloupostmi. Samozřejmě fakt, že tak významný výrobce nespolupracuje, je nepříjemností, nicméně nehodlám prostě lhát čtenářům a řídit se tzv. „agresivním“ marketingem. Za těch pár karet do testlabu a pár desítek tisíc korun na podpoře, mě to prostě nestojí. Mám hromady jiných partnerů, kteří mají zájem o naše recenze a testy, posílají hromady jiných produktů, kterým se mohu věnovat a nemusím řešit žádné blbosti kolem toho. Dokonce si o ty produkty nemusím ani říkat. Na DDWord.cz chodí většina věcí automaticky. A pokud někdo chce poctivou uživatelskou recenzi v ČR/SK, ví že DDWorld.cz je prakticky jediný magazín, na který se může pravidelně a spolehlivě obracet. A tak většina komunikace s partnery neprobíhá stylem, že já prosím o nějaké produkty, ale stylem „posíláme ti to a to a to“. Ke své lítosti musím dokonce řadu firem a nabídek odmítat (proto se mnozí radši ani neptají a radši všechno rovnou posílají, protože pak je mě blbé to neotestovat, když už to dorazí ;) ), protože prostě není v mých silách zvládnout to množství a přiznám se, že aktuálně máme tolik rozdělaných věcí a tolik produktů, že bych mohl vydávat 3 recenze denně (což se nedá stíhat) a stejně bych nestihl všechno co se tu válí kolem :). Produktová podpora od partnerů je skvělá, přiznám se, že je to jedna z nejpříjemnějších věcí na celém tomhle finančně jinak nepříliš výdělečném podniku. Prakticky každý týden mám několikrát Vánoce, protože prostě chodí balíky s produkty, které jsem si ani neobjednal, a pořád si mám tak s čím hrát, co zkoušet a co zkoumat. Jak se říká, „kdo si hraje, nezlobí“ a já jsem asi opravdu extrémně hodný :). Tak proč si kazit náladu jednou společností, která si myslí, že si může diktovat co mám o ní psát?

DDworld.cz je postavený na objektivních uživatelských recenzích v souvislostech, samozřejmě s testováním a recenzováním grafik s čipy NVIDIA rozhodně nekončíme. Vlastně se nemění vůbec nic. Jen teď víte, co se děje. To že nám své grafiky na nátlak společnosti NVIDIA nesmí naši partneři poskytovat, nám vlastně nijak nevadí. Vadí to ale našim partnerům, kteří nemohou své vlastní karty s NVIDIA čipy prezentovat v testech a recenzích, jak by si zasloužily. NVIDIA aktivně jde po každém, kdo nám karty poskytuje, a tak z důvodu, ochrany našich vedlejších zdrojů karet, provádíme některá opatření. Dobrou zprávou je, že díky chování společnosti NVIDIA jsme získali v posledních letech mnoho příznivců z řad lidí u dobře postavených distributorů. Na ně NVIDIA nemůže, není schopna monitorovat, kdo nám ty karty posílá, takže ke kartám nadále máme přístup přímo z distribuce. RTX 2060/2070/2080/2080Ti i nové GTX 1660/1650 tedy máme běžně k dispozici, hned v několika provedeních, ale pokud nemá NV zájem o jejich prezentování, nebudeme je tedy prezentovat. To však neznamená, že je nebudeme testovat a recenzovat a psát o nich. Nadále prostě budeme mít recenze na jednotlivé modely (možná se omezíme jen na ty zajímavé). Budeme se zabývat zajímavějšími verzemi a samozřejmě všechny karty budou nadále přítomny v našich srovnávacích testech všeho druhu. A díky našim příznivcům z distribuce máme přísun karet zajištěný a bohatě vybavený teslab jako v ČR prakticky nikdo jiný nemá.

Nátlak NVIDIA tak neznamená nic jiného, než že prostě její karty budou méně vidět, partnerské karty budou méně vidět, protože partneři nám nesmí své produkty půjčovat (i když mají zájem a je zájem i z naší strany), ale nic z toho neznamená, že na DDWorld.cz nebudou recenze a testy a informace o NVIDIA kartách ve stejném objektivním stylu v souvislostech jako doposud. Nám je totiž úplně jedno, jaké zájmy mají NVIDIA, AMD a ostatní partneři, naším zájmem je v první řadě náš vlastní zájem jako uživatelů vědět, jak na tom ty produkty skutečně jsou. A o tom budeme objektivně informovat jako doposud. Nemusíme se spoléhat na profesionálně úplatné novináře, kteří v řadě případů na PR marketing společnosti NVIDIA slyší. Musím říci, že za 13 let, co DDWorld.cz dělám, jsem se nesetkal s takovým chováním, jako předvádí někteří zástupci společnosti NVIDIA. Ubohost chování těchto lidí je neuvěřitelná. Spolupracuji, mluvím a setkávám se s desítkami lidí z různých společností a nikdy jsem neviděl nic ani zdánlivě podobného. U nikoho.

Já už to ale vlastně dávno přestal řešit, toxické chování zástupců NVIDIA a jejich fanklubu prostě ignoruji. V diskusích na našem webu nepodporuji a díky tomu má DDWorld.cz skvělou pověst u partnerů i čtenářů na kterých záleží, kteří nás skutečně čtou a nepřekrucují fakta a ví, co opravdu píšeme a nedají na ty pomluvy a nemusejí se s nimi u nás zabývat. Ač finančně by se mě spolupráce s NVIDIA vyplatila mnohem více než současný stav, kdy samozřejmě z pohledu finančních možností nemá NVIDIA na grafickém trhu konkurenci, já prostě nikdy nebudu psát, jak marketing nějaké společnosti píská. A pokud si někdo myslí, že existuje nějaká finanční podpora ze strany třeba AMD, tak ta je jak paní Colombová. Také o ní všichni mluví, ale nikdo ji nikdy neviděl :). Tohle prostě nemá co dělat s tím, jestli máte nějaké logo radši než jiné. Tohle je čistě o slušnosti. Mě prostě nezajímá, co si kdo o jaké značce myslí. O tom, co společnosti dělají, jaké jsou jejich technologie a produkty vypovídají samotné technologie i produkty. Loga značek na tom nic neznění. Já vždy budu stranit nám uživatelům, požadovat od výrobců co nejvíce za co nejméně našich peněz, skutečné novinky přístupné pro co nejvíce uživatelů atd. Žádný z desítek partnerů DDWorld.cz z řad výrobců HW s tím nemá problém. Naše recenze se jim líbí, naše výtky berou a každý produkt vždy dostal přesně takové hodnocení jaké si zaslouží. Výrobce NVIDIA grafik velmi mrzí, že vám své produkty nemohou v našich recenzích ukazovat, ačkoliv často dostávaly zasloužená ocenění a naše doporučení. Nám je prostě jedno, že ten a ten čip má logo NVIDIA a hnusné chování této společnosti a jejich zástupců nijak neovlivňuje samotný produkt. Dobrý produkt a dobrá věc od nás vždy dostane dobré hodnocení. A klidně doporučím NVIDIA grafiku všem, pokud to prostě bude dobrý a výhodný produkt. Rozhodnutím NVIDIA vyhrůžkami a kňouráním zakazovat výrobcům karet poskytovat jejich produkty pro naše recenze, utrpí jen NVIDIA. Čtenáři DDWorld.cz dostanou své recenze a produkty NVIDIA a dostanou hodnocení a doporučení podle toho, jaké skutečně jsou, a co a za kolik nám nabízí. Nehodnotíme podle toho, co si vykňourá a vylže marketingové oddělení. Na to musíte jinam.

Co tedy dodat? Snad jen že celá situace je až směšná. Problém ale evidentně není na straně DDWorld.cz. Pro nás se vlastně nic moc nemění. Ano, budu o pár karet a několik desítek tisíc chudší, než bych byl s jinak vítanou podporou NV, ale pokud si mám vybrat mezi tím a psaním podle toho co říká marketingové oddělení NV, že mám čtenářům říkat, tak si vždy vyberu upřímnost, pravdu a objektivitu. Já radši budu spolupracovat se všemi a mít přístup ke všemu díky tomu že všichni mají důvěru v rovnocenném přístupu z naší strany, než abych se spoléhal na jednu sice bohatou ale prostě jednu značku. Sice to nemusí být nejvýhodnější finančně, a také často není, ale zato mám přístup ke všem zajímavým produktům. A to platí i o NV kartám, které by nám samozřejmě nikdo nepůjčoval, pokud by nevěřil že dostane objektivní hodnocení. Karty samozřejmě nadále máme k dispozici, jen prostě nepochází od našich partnerů, kteří nesmí karty poskytovat pod různými hrozbami a kňouráním ze strany zástupců NVIDIA. Nevadí, pro čtenáře DDWorld.cz se nic nemění. NVIDIA karty nadále budou součástí recenzí, testů i srovnání. Jen prostě ubyde jejich samostatných a vizuálních prezentací, protože vám je prostě na žádost NVIDIA nesmíme ukazovat. Děkuji našim přátelům z české i zahraniční distribuce, kteří nás zásobují. Omlouvám se současně našim partnerům, budu se snažit prezentovat jejich modely alespoň občas pro objektivní informování našich čtenářů, ale všichni vědí, že problém není na naší straně. Měl jsem několik příležitostí v minulém roce pohovořit a setkat se se zástupci velkých světových médií i velkých youtuberů a ač bych rád řekl, že chování NV vůči nám je výjimečné, není tomu tak. Stejný problém má řada jiných, a to prakticky jako přes kopírák.

Osobně si myslím, že s návratem konkurenčního prostředí se věci zase brzy změní. Chování společnosti NVIDIA je dlouhodobě neudržitelné, firma nyní jen využívá svého postavení v pozici diktátora, její chování a přístup nejsou přívětivé k zákazníkům (což vidíme na cenách karet) ani k partnerům, ale není dnes na výběr a vím, jak se věci mají. To se však velmi pravděpodobně změní v dohledné době. Problém NVIDIA není ani tak AMD, to marketingově nikdy NV konkurovat nedokáže, což je spíše dobře, další firmu s tak „agresivním“ marketingem bychom asi nevydrželi. Problém NVIDIA se jmenuje Intel. Tomu stačí, když po roce 2020 nabídne alespoň použitelná herní GPU a udělá následně na grafickém trhu to, co dělá na CPU trhu dnes. Využije svého dominantního postavení a je úplně jedno, že konkurence má pro zákazníky lepší a výhodnější produkty. Intel ovládne většinu OEM trhu (tedy většinu trhu jako takového), a to bude znamenat velký úpadek pro NVIDIA, která má nejvíce co ztratit. Grafický trh se samostatnými GPU má jasně danou a omezenou velikost. Nyní se o něj dělí jen AMD s NV, ale příchod Intelu bude znamenat hlavně ztrátu pro NV a to velikou (nedivil bych se ztrátě ½ a ¾ současné podílu). AMD se může opřít o svou CPU platformu, NV žádnou nemá. Intel nepotřebuje AMD a NV překonávat výkonem nebo cenou, stačí mu mít použitelné produkty na velkou změnu poměrů na trhu a v OEM trhu se postará o to, aby byla nabízena a prodávána hlavně jeho kombinace CPU+GPU řešení. A tak pokud vše dopadne. jak to dnes vypadá, NVIDIA bude muset v dohledné době změnit své chování. Teď se tváří že nikoho nepotřebuje a může nám diktovat, jak máme o jejích kartách psát, kolem 2020/2021 může být a pravděpodobně bude, všechno jinak. Jsem si jistý, že v té době najednou bude mít NVIDIA velký zájem o naší spolupráci a co nejširší prezentování svých produktů. Takže vydržme to, věci se vyvíjí dobrým směrem. Současná situace je jen přechodná, taková tragikomedie, ale však to všichni dotčení známe.

Nic z toho však logicky nijak neovlivňuje výkon grafik v jednotlivých hrách, a tudíž ani neovlivňuje naše testování. Naopak, když NVIDIA nechce objektivní testy, jsme o to zvědavější je udělat, naše partnery ale nenecháme otravovat a nebudeme se v žádném případě u NVIDIA ničeho doprošovat. Pokud se tam najde někdy někdo slušný, rádi si promluvíme, ale v tuto chvíli budeme chránit naše zdroje, kteří nám karty poskytují. A tak se podívejme, jaká RXT 2080 Ti v porovnání s ostatními skutečně je …

 

 

  • Battlefield V (DirectX 12)

Aktuální multiplayerová hra, která má skvělou optimalizaci a umí využít i pokročilejší technologie DirectX12, má dokonce jako první i DirectX Raytracing, které však můžete využít jen u RTX karet. Aktuálně je BF V určitě jednou z nejlépe vypadajících her současnosti, kdy vizuální kvalita a detailnost je úžasná. O to více překvapí, že hra je velmi dobře optimalizovaná a běhá v plných nádherných detailech i na mainstreamových kartách, klidně i ve vyšším než 1080p rozlišení. Navíc použitý herní engine (Frostbite), používá celá řada her od EA, jde v podstatě o jejich hlavní technický základ, a používat jej bude i nadále, a výkony grafik jsou tak podobné v mnoha dalších hrách:

Všechny karty testujeme v režimu DirectX12 a hra běží na plné detaily (ultra+AA). Žádné úlevy pro testované modely a všechny mají identické podmínky. Hra je také aktualizovaná na nejnovější verzi.

 

 

  • Shadow of the Tomb Raider (DirectX 12)

Nejnovější herní pokračování Lary Croft je vizuálně velmi působivé, hra také primárně staví na DirectX12 a optimalizace je solidní. I tento herní engine používá řada dalších her a bude na něj spoléhat i řada chystaných titulů, takže rozhodně zajímavé pro otestování grafických karet.

 

Samozřejmě testováno je v plných detailech včetně AA a také nejlepší kvality vlasů Lary ;).

 

 

 

  • Metro Exodus (DirectX 12)

A nejnovější přírůstek do našich testů. Graficky vizuálně velmi působivá hra a také velmi náročná v maximálních nastaveních.

Testováno v Ultra nastavení s vypnutým RTX. Hra je v něm velmi velmi náročná.

 

 

  • Far Cry 5 (DirectX 11)

Opět jedna hra, která používá herní engine, jež byl a bude k vidění v mnoha dalších titulech. Z nějakého důvodu však letošní Far Cry nepoužívá Direct12 ale jen DirectX 11, což není úplně ideální a je zde tedy prostor pro vylepšení u dalších her. Každopádně hra vypadá graficky velmi dobře a běhá dnes také výborně.

Testováno je opět v nejvyšších detailech včetně vyhlazování. Aktuálně vyšlo přímé pokračování, vlastně DLC, používající stejný základ hry.

 

 

  • Forza Horizon 4 (DirectX 12)

Pro milovníky rychlých kol tu máme novou FORZA, která přináší nejen obrovské množství zábavy a aut, ale také úžasný grafický kabátek, kdy jde o nejlépe vypadající závodní hru současnosti. Herní engine opět byl a bude využíván i u dalších her. Staví primárně na DirectX12 a na to jak výborně hra vypadá, tak je opravdu excelentně optimalizovaná:

U závodních her je plynulých alespoň 60FPS docela důležité, a FORZA to dokáže v té parádní vizuální kvalitě nabídnout i s mainstreamovou grafikou. Tohle je jedna z nejlépe vypadajících a současně výborně optimalizovaných her současnosti a jedna z nejlepších her roku 2018 vůbec. Škoda že běží pod otřesným Windows Store.

 

 

  • Kingdom Come DELIVERANCE (DirectX 11)

Jedním z nejrozšířenějších herních engine je CryENGINE. Ten používá velká spousta her, a to jak ve starší DX11 verzi, tak se objeví i v DX12 a VULKAN. Letos vyšla jedna velká česká hra, která používá CryEngine v jeho starší DirectX11 verzi a tak jsem ji otestovali:

Máme aktuální verzi s nejnovějšími update, takže hra je už trochu lépe optimalizovaná, pořád jí ale chybí řada věcí, nemá DX12, a je tedy docela náročná. Nicméně ve FullHD si ji bez potíží zahrajete i s mainstreamovou kartou, ale dobře optimalizovaná není. Přesto jde rozhodně o jednu z nejlepších her roku a doufejme, že se dočkáme pokračování. Nicméně doufáme v modernější a optimalizovanější verzi Cryengine apod. No a právě zastaralost hry nesvědčí vždy novějším kartám.

 

 

  • Provozní vlastnosti – spotřeba, chlazení, taktování

Začněme u spotřeby. Měříme jak v klidu, tak v herní zátěži, a to v průměru všech testovaných her. Spotřeba současných grafik není konstantní a stálá, ale dynamicky se mění díky řízení spotřeby, které dnes grafické karty mají. A tak se hra od hry může spotřeba stejné karty lišit i o několik desítek W. Pokud navíc kartu zatížíte výpočetně, či na úplně maximum například s FureMark, dostanete ještě o desítky W vyšší spotřebu u některých modelů. Tak pozor na to. Samozřejmě naši spotřebu ovlivňuje i zbytek sestavy, kdy máme silně přetaktovaný RYZEN 7 2700X na 4,25GHz apod. Nicméně všechny karty mají stejné podmínky:

Spotřeba RTX 2080 Ti je vysoká. Což není žádné překvapení. Karta samotná žere těch 300W běžně, takže ve hrách je zejména přetaktovaná Gigabyte edice opravdu náročná. Mnohem náročnější než jiné karty, ale také je nejvýkonnější. Efektivita tak není špatná, i když samozřejmě nejefektivnější kartou není. Ale také na to není stavěna. Tohle je TOP model co do herního výkonu a výbavy.

  • Chlazení

NVIDIA a její referenční FE edice stojí za *****. Jednoduše za 33 tisíc korun je to zpracováním a kvalitou špatný vtip (za 20 tis by byla použitelná) a nikomu vřele nedoporučuji to používat. Je hlučná a topí jak blázen. Je dobrá tak akorát na nahrazení vodním blokem, kdy samozřejmě pro referenční edice existují na míru dělaná řešení. Nicméně nereference mají tyto možnosti také a kvalita zpracování PCB a komponent je o třídu až dvě jinde.

Gigabyte AORUS Xtreme je prostě jiné zvíře. PCB je špičkově zpracované, napájecí kaskáda silná a skvělá a hlavně chladič je úplně jiná extra třída. Jeden z nejlepších chladičů na grafických kartách vůbec (na velikosti zjevně záleží). Tohle 300W+ monstrum uchladí na teploty 74-76°C v zátěži a je stále přijatelně tichá!

  • Taktování

Pokud jde o taktování, nedá se říci, že by TURING znamenal nějaké zásadní zlepšení proti PASCAL sérii. V případě RTX 2080 Ti pak záleží na tom, zda si koupíte níže taktované karty, nebo edici jakou je Gigabyte AORUS Xtreme, protože ta je nataktovaná tak vysoko, že další zvýšení výkonu dalším taktováním už prakticky nejde.  

Ať jsem posouval limity TDP a napájení kam se v aplikacích dalo, na víc jako 1850MHz na jádru (boost) to nešlo. Reálně tak takt vystoupal na 2100MHz a držel se tam bez potíží, nicméně vzhledem k tomu, že karta už v „základu“ má kolem 2020 - 2040MHz, není těch 60-80MHz zásadní. Více jde na pamětech, ze 14GHz na 15GHz bez problémů ovšem to už také moc neřeší, propustnost této karty není omezením. Ve finále tedy další OC proti už přetaktovanému základu nabízí v praxi zhruba kolem 5% dalšího výkonu, což už moc nevytrhne. Nicméně karta sice žere o dalších 20-25W více, ale chlazení to pořád zvládá bez velké hlučnosti. Vyšší OC by tedy vyžadovalo prolomení TDP limitu a tedy nějakou úpravu BIOSu apod.

Takže k závěrům …

 

 

 

  • Závěr a hodnocení

NVIDIA RTX 2080 ti bezkonkurenčně nejvýkonnější herní grafika na trhu (tedy s výjimkou sesterské TITAN RTX edice, která má plnou specifikaci jádra a dvojnásobek paměti, ale výkon je jen o 10% lepší, ovšem stojí ještě nesmyslnější dvojnásobek). Výkon 2080 Ti odpovídá tomu, co očekáváme od nové generace a nástupce GTX 1080 Ti, odpovídá tomu, co přinášely generační skoky. Tedy zhruba +30% výkonu.

Ano RTX 2080Ti žere více než 1080Ti, ale má také větší jádro atd. Technologicky je také lépe vybavená, potěší plná podpory DX12/VULKAN, tedy věci, co GTX 1080 Ti neměla a trpí tak v novějších hrách s modernějšími API. Samozřejmě jako TOP model má RTX 2080 Ti i extra výbavu v podobě AI TENSOR jednotek a RT akcelerátorů pro Raytracing. V případě této karty a této edice dávají obě věci smysl a nelze jejich přítomnost kritizovat.

RayTracing NVIDIA RTX technologie je však naprostý nesmysl na levnějších kartách jako RTX 2060/2070/2080, protože ty nemají a nikdy mít nebudou dost výkonu na to to zvládnout. Navíc u nich má jít hlavně o lepší cenu a tyhle nevyužitelné věci je jen prodražují. U RTX 2080 Ti je to jiné, tahle karta stojí hromadu peněz, má být TOP modelem a tyhle vlastně nevyužitelné věci má mít, protože je to prostě demonstrátor těch technologií. Ano, i v případě RTX 2080 Ti je také zapnutí Raytracingu v těch 4 hrách kde je, nesmysl, protože bohužel ve 4K rozlišení, které bude většina jejich majitelů minimálně používat, nemá ani tahle karta dost výkonu na to to vše zvládnout. S RTX s plnými detaily se ani ve slušně optimalizovaném Battlefield V na 60FPS s RTX on prostě nedostanu. Ale prostě beru to, že tam ta technologie je, ovšem připlácet za ní je nesmysl i tady.  

Potíž je prostě ta cena karty samotné.

  • RTX 2080 Ti je skvělá grafická karta za přepálenou cenu

Neexistuje žádný dobrý, natož rozumný, důvod, proč RTX 2080 Ti stojí, to, co stojí. Není žádného sporu o tom, že NVIDIA má nejvýkonnější herní grafiku na trhu a RTX 2080 Ti je skvělá grafika, skvělý nástupce GTX 1080 Ti a jejich předchůdců. Nicméně cena, kterou si za to NVIDIA účtuje, je urážkou rozumných zákazníků, výrobců grafik i fandů této značky, kteří jí roky podporují. Neexistuje žádné rozumné akceptovatelné vysvětlení, proč by tahle karta měla stát 1200 dolarů (33 tisíc korun). Zejména referenční NVIDIA FE verze kvalitativně zpracováním rozhodně této částce neodpovídá. Zpracování a komponenty PCB i chladiče, jsou mnohem horší, než na řadě špičkových nereferenčních mainstreamových edicích karet, za zlomek ceny 2080 Ti. Takže kvalita rozhodně není to, co by NVIDIA RTX 2080 Ti vystihovalo, nemluvě o problémech s kvalitou a fungováním u mnoha kusů těchto karet, zejména z úvodních sérií.

Gigabyte a jeho AORUS XTREME je kvalitativně úplně jiná liga, ale nic, na co bychom už z GTX 1080 Ti v podobných luxusních edicích nebyli zvyklí. A ty stály těch cca 22-24 tisíc běžně, tedy kolem 799 dolarů, kdy základ byl 699 dolarů, tedy 20 tisíc. Ale RTX 2080 Ti za 1200 dolarů, kdy Gigabyte XTREME stojí 35 tisíc korun? Kde a v čem je těch 10 tisíc korun navíc? Ano, to je marže NVIDIA, která využívá situace na trhu, dokud může. Potřebuje totiž brzdit ten obrovský finanční propad, který zažívá, protože končí a skončila ta mimořádná situace, kdy NV neměla na trhu konkurenci a současně vypukla těžařská mánie. Za poslední kvartál šly příjmy NVIDIA o třetinu dolů a půjdou ještě níže. NVIDIA tohle brzdí právě cenami RTX série, kdy investory chlácholí, že prodeje jsou dobré, protože zisky z nových karet jsou prý na slušné úrovni a stejné jako u předchůdce. Co už se snaží schovat je fakt, že ve skutečnosti se RTX prodává mnohem hůře, ale výdělek je skoro stejný, protože se výrazně zvýšila cena karet, zejména u modelů, které jsou v nestandardní situaci, že nemají úplně konkurenci. To je celé. Proto je poměr cena výkon u RTX modelů od 2070 výše naprosto příšerný. To je jediný důvod, proč RTX 2080Ti stojí 33 - 35 tisíc a ne 20 - 24 tisíc, co by normálně měla, a co stála GTX 1080 Ti ve stejných cenově náročných provedeních.

Víme, že celá řada RTX je předražená třeba i díky AMD a jeho Radeon VII, což je grafika, která vlastně neměla ani vyjít. 7nm VEGA 20 není určena pro herní trh, přesto se jako slušná herní grafika může prodávat, protože RTX jsou tak drahé. Nicméně Radeon VII stojí těch 20 tisíc korun ale na rozdíl od RTX 2080 za stejnou cenu, u něj se nikdo neptá, proč stojí tolik. Z hlediska výrobních nákladů je Radeon VII mnohem dražší než RTX 2080 s její jen mainstreamovou 256-bit sběrnici a ušmudlanými 8GB GDDR6 paměťmi. Radeon VII bude zcela určitě minimálně z hlediska nákladů stejně drahý na výrobu (nebo i dražší) než RTX 2080Ti! Na RTX 2080 Ti totiž vlastně není nic až tak technicky zásadně nového a objevného. Jediné, co vybočuje, je monumentálně obří grafické jádro, to bude drahé v každém případě, ale Radeon VII a jeho 7nm VEGA 20? Bude stejně drahé, má sice poloviční velikost, ale 7nm výroba je mnohem dražší a jádro je mnohem pokročilejší (dvojnásobná hustota tranzistorů atd.). Jinak ovšem má RTX 2080 Ti klasickou konstrukci zbytku karty. 352-bit sběrnice a 11GB GDDR6 pamětí není nic extra. Radeon VII má ale mnohem dražší HBM2 paměti na bezkonkurenční 1TB/s propustnosti, a to hned v 16GB kapacitě! To je zhruba dvojnásobně dražší řešení, než co používá RTX 2080 Ti. A přesto Radeon VII grafika stojí ve výsledku 20 tisíc a RTX 2080 Ti máme kupovat za 33 tisíc?! Jediný rozdíl je prostě marže a přístup k zákazníkům u společností AMD a NVIDIA.

Ano, NVIDIA si ty vyšší ceny může „dovolit“, má prostě lepší herní výkon. Ale já jako zákazník mám prostě problém ty přepálené ceny platit, když vím, že mě někdo bere nepokrytě na hůl. A to nemám nic proti drahým produktům jako takovým. RTX 2080 Ti je skvělá karta, ale za 33 tisíc korun (i víc) prostě nestojí. A řada majitelů GTX 1080 Ti má stejný názor, dokonce i lidi, kteří ty peníze zase moc neřeší, to také říkají. Mnoho fandů prostě RTX 2080 Ti neplánuje za stávající ceny koupit, i když na ní má, protože prostě není hloupá a nehodlá být neskrývaně okrádána. Sponzorování NVIDIA má být dobrovolná věc, ne že jsme nuceni všichni podporovat NVIDIA a její proti-uživatelskou politiku, její snahy o monopolizaci trhu, horší výběr a horší podmínky na trhu pro nás zákazníky i výrobce (GPP apod.), její snahy omezit vývoj průmyslových standardů atd. Cena RTX 2080 Ti by byla v pořádku, pokud by jasně bylo uvedeno, že těch 10 tisíc korun, co tyhle karty stojí navíc proti tomu, co by skutečně měly ve skutečnosti stát, je sponzorský dar pro NVIDIA. Ale v tom případě bych očekával v balení karet alespoň tričko a v centrále společnosti NVIDIA plaketu :-/. Logo na čipech obvykle nic nepřináší, může ale nás stát velké peníze.

  • Závěr

RTX 2080 Ti v referenční FE verzi je za těch 33 tisíc korun opravdu mizerná karta a nikomu ji nedoporučuji. Kvalita zpracování na úrovni mainstreamu, chlazení hlučné a tak dále. Za 33 tisíc korun je to prakticky urážka.

Naproti tomu Gigabyte a jeho AORUS XTREME je přesně ta karta, kterou v high endu očekáváme. Fantastické zpracování, kvalita v každém ohledu, vynikající chlazení. Jedna z nejlepších klasických karet, kterou jsem kdy držel v ruce. S výjimkou vodou chlazených edic, které má Gigabyte také na trhu, jde to nejlepší, co vůbec je k mání. Samozřejmě je ještě o něco dražší, stojí obrovských 35 tisíc korun.

Problémem je prostě cenová politika NVIDIA, která zneužívá situace na trhu, což je snad doufejme dočasné a jako zákazníci bychom k tomu neměli dál přispívat pro vlastní dobro. Není pochyb o tom, že RTX 2080 Ti karty mají stát správně tak o 10 tisíc méně, tedy to, co stály GTX 1080 Ti. Neexistuje žádný ospravedlnitelný důvod, proč by měly stát to, co teď stojí. Musíte opravdu nenávidět fungující konkurenční prostředí, nebo vám musí být peníze úplně ukradené, abyste tu cenu v tomto případě neřešili.

Jinak samozřejmě ano, pokud chcete to nejlepší na poli herních grafik, pak je RTX 2080 Ti jasná volba a v podobně GIGABYTE a jeho skvělé AUORUS Xtreme edice i solidně tiše chlazená karta s parádním designem i slušným výkonem pro 4K či VR hraní (ale bez RayTracingu RTX, na ten opravdu nemá dost výkonu, je to jen demonstrátor této technologie budoucích generací karet a her).

Za zapůjčení karet děkujeme příznivcům objektivních testů z řad nejen českých distributorů IT ...

Za zapůjčení ostatní výbavy pro testování děkujeme našim stálým partnerům.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
besh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-29 18:33:19

Nejde o daň za NV logo, ale o daň za neschopnost konkurence dodat konkurenceschopný produkt na trh.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-29 19:10:14
avatar
neschopnost by to byla, kdyby konkurence dělala jen grafiky, měla stejně nebo více peněz než NVIDIA a pořád nic neměla ... ale pokud máš konkurenci, která prakticky z ničeho s polovičním rozpočtem proti NV dokáže vytřít podlahu s Intelem na poli CPU a současně mít na většině trhu s grafikami nejvýhodnějšího a nekvýkonnější karty a ještě dodávat řešení pro celý konzolový trh, pak absenci v jedné cenové hladině, která na trhu znamená nula nula nic podílu, opravdu nelze nazvat neschopností. To spíše se můžeš divit, proč NV když má několikrát větší rozpočet na vývoj GPU stále nemá 100% trhu a nenabízí všude lepší a nejvýhodnější grafiky a současně nemá lepší procesory, když konkurence s mnohem menším rozpočtem dokáže mít slušné CPU i slušné GPU ....


Samozřejmě je to daň za NV logo v tomto případě, za nic jiného ty peníze neplatíš ... konkurence z nich nemá ani korunu, takže to nemůže být její daň ;).
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-29 19:22:33

Souhlasím. Zjednodušeně se dá říct, že AMD chybí jen jeden TOP produkt proti nejvýkonější 1 grafice NV. Jinak konkurenceschopnost je velmi vyvážená v GPU oblasti.
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-29 20:09:43
avatar
to čo píšeš sú validné argumenty, minca má ale dve strany a niekto by mohol argumentovať že: 1. na začiatku majú všetky firmy rovnaké podmienky 2. AMD technológie potrebné na vývoj grafických kariet získala kúpou ATI bez tohoto by možno žiadne AMD grafické karty neboli.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-29 20:22:57
avatar
neměli, AMD pořád dělá dvě věci na špičkové úrovni NV jednu ...
MTB.Petr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-29 22:22:47

A to má být co za logiku? POkud na to nemají, tak se toho měli zbavit. U Samsungu taky nikoho kdo kupuje SSD nezajímá že dělá milión různých výrobků. A mimochodem to není zas tak dlouho, kdy byla NVIDIA menší než AMD.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-29 22:38:33

Jakože kvůli 20% výkonu, co chybí na jednu nejvyšší kartu NV, tak AMD by mělo odpískat celou grafickou divizi? Twl kde to sme ...
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-29 23:00:58
avatar
Taky se obcas pozastavuji nad logikou nekterych radoby uzivatelu, kteri by si zjevne prali, aby na tom trhu s gk zustala jenom ta samotna nvidia. To bychom se vsichni meli tak dobre, vyvoj by zrychlil do nebeskych vysin a ceny hw by urcite vyklesaly az na samotne dno
Pak si ale vzdycky uvedomim, ze tihle urcite nehaji zajmy obycejnych uzivatelu, ale asi nekoho jineho. Jake k tomu maji duvody uz je vlastne vedlejsi..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-30 01:26:54
avatar
hele jestli neumíš stovku sprint pod 10 sekund, tak tě taky utratíme, jsi evidentně k ničemu


NVIDIA nebyla o moc menší než AMD a pořád dělal jen jednu věc, AMD dělá dvě a pořádně .... a už je to dlouho, co je NV větší, takže je fakt nefér očekávat od AMD stejné výsldky jako od NV a současně aby poráželo Intel a to všechno při polovičním rozpočtu NV ... také bych tě chtěl vidět, jak hraješ sám proti celému fotbalovému teamu a pokud nevyhraješ tak jsi prostě looser ....
Richi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-30 02:30:23

Pokusím se ti vysvětlit o co některým čtenářům jde a výjdu ze stejné myšlenky o AMD a NV i z vtipu o 10 sekundách.

- Neměly/nemají stejné podmínky? OK. - To lidé také ne.
- Držíš prst v pr.eli AMD? OK. - Jednoho běžce máš raději, toho druhého máš rád méně.
- Dělá AMD dvě veci a NV jen jednu? OK. - Jeden běžec má dvě práce a druhý má bohatého tatínka.
- Je AMD ta "hodná" a NV ta "zlá" firma? OK. Ten první běžec dává krev a sbírá starý papír, ten druhý je arogantní hajzl.

No a najednou jsme na Olympijských hrách ve finále běhu na 100m.
Co bude nakonec rozhodovat? Bez velkého překvapení, pouze pořadí v cíli. Všechno ostatní budou jen zbytečné kecy.
Nesměřuji to tak, že nemáš pravdu a souhlasím s tím, že NV si z lidí dělá srandu. Souhlasím s tím, že snad AMD zase nakopne výrobu solidních GPU a souhlasím s tím, že to jediné snad přiměje NV ty nehorázné ceny upravit.
Jednání ohledně NV a tvého webu považuji za sprosté a držím ti palec.
Nicméně, jde o pořadí v cíli a všechno ostatní ... ale to už jsem psal.
MTB.Petr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-30 09:15:11

Proboha, co pořád řešíte? AMD bylo větší firmou už v době kdy dělalo jen CPU. Rozhodli se koupit ATI. Ok, v tu chvíli rozšířili svoje portfolio a logicky měli být o to ATI větší a úspěšnější. To je jen selský rozum.
Pokud ale od té doby jdou opačným směrem a zmenšují se, tak je to jen a jen jejich chyba a žádné nesmyslné obhajoby to nezmění. Můžou si za to jen a jen sami a ne NVIDIA nebo nedejbože zákazníci.
A že najdeme stovky a tisíce firem na světě, které jsou stejně úspěšné nebo dokonce technicky lepší než jejich velká konkurence, je prostě realita. A opět logická.
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-30 09:27:18
avatar
pokud Intel hazel AMD klacky pod nohy a roky a roky protizakone loboval za to aby je nikdo nekupoval neni divu ze se zmensovali.. taky za to byl Intel odsouzen ale ty roky a roky "bidy" nikdo uz AMD nezaplati.. DNeska mohlo bejt AMD na urovni Intelu, mohli sme tu mit vyrovnavy konkurencni prostredi a mnohem lepsi grafiky, protoze by na to AMD melo lidi a prachy..
Caveman0305 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-30 06:45:43
avatar
Nynější situace dopadne zase stejně jako v dobe příchodu Core 2 Duo. Prostě AMD ma teď super technologii a a tím uvedla na trh parádní hardware. No... Intel se opět otřepe a přijde s něčím co opět bude zlomova technologie. Je to furt dokola Jinak nefandim Intelu.. Vždy jsem jel AMD(mimo Pentia II 350mhz)
janpsar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - RT 2019-05-29 19:11:01

Proč by nebyla vhodná na RT? V průměru má u BF5 ve 4K na Ultra včetně RT na max 42FPS.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-29 19:46:35
avatar
Si děláš srandu ne? 42FPS je nehratelných .... a nezlob se na mě, ale 33 tisíc za grafiku a 42 FPS ve 4K v roce 2019 ... ?! Děkuji, RayTracing vynechám .... nemluvě o tom, že BF5 je jediná hra, kde je to trochu optimalizované a stejně si toho při hraní té hry nevšimneš, pokud přesně nevíš, na jaký konkrétní efekt v těch několika málo lokacích kde to vidět můžeš, máš vůbec koukat ...


nemluvě o tom, že je to NV, která nám letos cpe ty obří 4K 120Hz monitory, takže se 42FPS to má do použitelnosti daleko ... jako demonstrace technologie prosím, ale použitelné do současných her se současnými grafikami to není a nechápu, jak někdo může tvrdit něco jiného ....
janpsar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-29 21:01:18

Podle takové teorie je vlastně hraní na jakékoliv grafice k hounu, když žádná nedá těch 120FPS na 4K
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-30 09:24:45
avatar
sem magor abych daval za grafiku 35tis a pak hral hru ve 40fps? neni lepsi si RTX vypnout kopupit RX 570 4GB za 3000,- a mit lepsi FPS?
janpsar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-30 10:34:21

Děkujeme stratosi za hodnotný příspěvek...jako vždy
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-30 10:50:34
avatar
neni zac
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-29 20:26:43

No, je nejvykonnejsi. Je jedna z nejchladnejsich novinek. Je jednou z nejvybavenejsich. Je pravem take nejdrazsi. Sere me to, fakt me to taky sere, ale ma na to plne pravo. Na trhu jsou vyrobky, ktere jsou necim extra. Mohou byt pro obyc.uzivatele horší nez jine levnejsi produkty, ale nekdo si najde důvod,proc to koupit. Takový je holt trh,takova je demokracie, takovy je kapitalismus.

Respektujeme to.
Dirtrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-30 07:28:43

Pokud vím, v tomhle modelu byl ovšem taky předpoklad konkurenčního prostředí, aby to fungovalo ke spokojenosti všech zúčastněných...
Caveman0305 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-30 06:16:00
avatar
Mam ji doma. Jen jinší od Zotacu... Není hra která by mi nešla na ULTRA nastavení. Všechny hry co hraju.. ANO opravdu vsechny, si nastavuji na MAX rozlišení+RTC.Dokonce neni problém to protahovat ještě Multisamplingem. FaR Cry 5+New Dawn = 1.6 v průměru. BATTLEFIELD V jedu na 1.5-1.6. Samozřejmě beru to ze me nastaveni je vzdy 21:9(3440x1440) to vlastně není 4K.Jak uz jsem psal,když jednou koupíte TOP grafiku tak vas ty další generace uz moc nestoji. Prodáte ve vhodný čas a přidáte nějaké menší penize na další TOP model. Jen nesmíte koupit ATI.. Ta je mezi lidma zavedena jako Looser Karta. Její cena vzdy padá rychleji. No a co se týče přechodu na další generaci Nvidia.. Není problém.. Jen to bude chtít lepší monitor. Můj uz bude vlastně novou kartu brzdit. Prostě jsou drahé monitory!!!
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-30 07:37:42

ATI už pár let nekoupíš;)
RX580 po roce stála více, než za kolik jsem ji koupil, její cena pak byla nižší až snad po 20ti měsících. Tak to čéče nějak nevím...
Caveman0305 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-30 08:07:49
avatar
Vždy to byla ATI(tedy pro mne) .. To ze ji AMD sežralo a podělalo.. To je uz věc druhá. Je krásný ze RX580 to ma s cenou tak jak říkáš... Ale realita je taková, ze je brána za Loosera.Mezi lidma je prostě zavedená značka Nvidia.HLAVNĚ lidi se vůbec nevyznaji v nějakých řadách karet. VEGA 56,64 RX 570,580...Vubec netuší vo čem je řeč. Většina lidi zná GTX..GeForce..Nvidia. To je zavedenej název zaručené kvality. Něco co koupí a slepě věří že to pojede tak jak má To by AMD mesela vydat TOP produkt.. A alespoň několikrát za sebou. To ze je RTX 2080TI za takové prachy... To lidé berou jako záruku ze maj něco EXTRA. Takové Ferrari mezi kartama
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-30 08:32:44

Marketing no. Viz borec co teď dělá HW v Replay 2.0, když koukáš na jeho vlogy. "V AMD se nevyznám. Co si mám koupit za kartu? J, 1060 je dobrá karta, kup.". Facepalm...
RX 570/580 jsou poslední dva roky jednoznačný TOP produkt mainstreamu a přesto jak tedy říkáš, nikdo nezná.
Caveman0305 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-30 08:49:28
avatar
Stejně si jako další kartu koupím Nvidia. Protože se pak prodá mnohem snadněji a za dobrou cenu.Kdyz AMD/ATI vyleze na trh s něčím jako je +- RTX 2070. Po takové době od prichodu RTX karet. Co se opět stane? NIC.. Bohužel
Je tady Radeon VII. Stejně si lidi raději koupí RTX 2080. Lépe vypadá, lépe svítí,má výkon..Je to prostě Nvidia. Snad Intel něco změní. Ma peníze a je zavedená mezi lidma. Ale nevěřím tomu ze nejak MOC překoná TOP karty od Nvidia. Spíš dorovná a zařadí se jako další výrobce. Výrobce který časem zlikviduje Grafickou divizi u AMD. Ta si pojede Graf.jadra v CPU. Na nějaké samostatné VGA karty které budou vládnout se casem vykašle.
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-30 09:33:08

Osobně očekávám pád cen RTX2070&spol.
TOP kartu (poněkud se tu míchá produkt a výrobek) AMD v podstatě nepotřebuje. High-end je sice královsky namaržovaný, nicméně v podstatě jen prestižní věc. Důležitý je mainstream a enterprise.
A v mainstreamu AMD prodává po desítkách milionů GPU jednotek, ať už v APU, tak dedikovaných a diktuje podobu herní scény.
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-30 09:26:01
avatar
no nevim ale prodavat starsi kartu od AMD je vzdy lepsi protoze casem tolik neztracej na vykonu tj za 1-2 roky na nich tratis mene taky nejsou tak predrazeny tj ceny u nich klesa pomaleji..
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-30 11:55:43

Také mě lehce překvapilo. Zrovna nVidiu vyzdvihovat, když občas sama přímo přispívá k devalvaci ceny (viz FE s příplatkem před kloudným uvedením na trh) tak hodnoty (srážení výkonu starších karet v ovladačích).
Rolko 75 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-30 15:18:07
avatar
Mne sa trochu nepozdáva OC ramky u tejto karty iba /15Ghz/. Síce mam verziu bez TI Gigabyte AORUS RTX 2080 ale ramky my bežia stabilne na 16,4 Ghz. Jadro +100 Mhz.
Wortex [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - No dobrej den preju 2019-06-13 18:44:21
avatar
"Skvělá grafická karta zatížena daní za NV logo"
?
Graficka karta zatizena dani za technologie, ktere konkurence nema by asi sedelo lip, ze jo?

Ray Tracingu se SAMOZREJME nevyhnes mile DD. Ray Tracing je budoucnost - at se ti to libi, nebo ne. Pokud s tim hodlas nesouhlasit - opet dokazes akorat to, ze i po tech letech vis akorat tak prd. To je strasliva skoda cece.
Ti co musi, pouzivaji RT uz dobrych 25 let. Ti vsimavejsi uz devet let vedi, ze Ray Tracing v realnem case je cesta, kterou si vyrobci grafickych karet uz davno (zatracene davno) sami zvolili a Nvidii to trvalo o rok dyl, nez slibila. Nejlepsi firma na planete - tedy AMD - dorazi se svym RT uz v pristi generaci - a narozdil od NV maji i tu moznost si odbyt betatesting v novych XBoxech. Bod pro AMD. Ale "Ray Tracing vynecham" je dalsi perla k vytisteni a poveseni na zed!
P.S. Mile DD. Pokud vis, jak RT funguje (o cemz nepochybuju) tak ti musi bejt jasny, ze kazdej vyvojar bude RT tlacit jak o zivot, protoze takovymu vyvojarovi RT usetri vic jak polovinu prace s pripravou sceny. O uspore proc. casu ani nemluve. Resterizace je ve stadiu kdy vyvojar stravi vetsinu casu na vyvoji, umistovani a nastavavovani neviditelnych objektu, ktere se staraji o to, aby scena byla nasvicena, obsahovala stiny, odrazy... vlastne "odrazy", volum. efekty a podobny "kravinky". Kazdej viditelnej objekt ma svuj neviditelnej, kterej se stara prave o efekty. U RT nic takoveho neni potreba. Objekt, definovany material, zdroj svetla. Tecka. Hotovo.
Ostatni zaridi RT... v realnem case. Takze ne. Ray Tracing se nam NASTESTI nikomu nevyhne. Slibuju. A zase mam pravdu (ne ... opet. Neslo to. Nemoh sem si to odpustit )
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-13 20:23:47
avatar
je vidět že nečteš mé články ... všude by ses dočetl, že RT podporuji, chápu a RTX 2080 Ti je jediná karta u které má RT vůbec smysl protože má šanci to alespoň teoreticky výkonem zvládnout ... nicméně rád bych dodal, že RT přeci nemůžeš omluvit nárůstem ceny ze 699 na 1200 dolarů mezigeneračně u GTX 1080 Ti vs 2080 Ti ... kromě toho AMD, Intel a mnoho dalších podporuje RT roky funguje tam a fungovat bude a všichni mu věnují pozornost, takže NV žádný RayTracing nevymyslela, přišla jen s jiným přístupem, který ale nemusí být nutně lepší ....
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!