TEST: XFX Radeon RX 5700 XT THICC II - dobrá výkonná grafika za dobrou cenu s pěkným designem
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pátek, 06 září 2019
alt

 

 

 

 

 

  • TEST: XFX Radeon RX 5700 XT THICC II

                -  dobrá výkonná grafika za dobrou cenu s pěkným designem

Tohle je jeden z cenově nejdostupnějších nereferenčních Radeon RX 5700 XT modelů na trhu. Ačkoliv je poměrně velký a vypadá velmi okázale, není žádnou extrémní edicí v žádném směru. Tedy až na vzhled, kdy podle mého názoru jde o jednu z nejlépe vypadajících grafik na trhu vůbec a nemá ani RGB osvětlení. Nejpodstatnější je, že je mnohem tišší než referenční Radeon RX 5700 XT, a přitom není o moc dražší. Tedy přesně to, co jsme chtěli?

XFX jako výrobce určitě netřeba představovat. Dlouholetý producent zejména RADEON grafik vždy vynikal určitě originálním designem svých karet. Dnes se tato značka oficiálně prodává i v ČR a dnes se podíváme na jejich nejnovější model.

  • XFX Radeon RX 5700 XT THICC II

Ačkoliv karta je poměrně mohutná, není to žádná extrémní OC edice. Popravdě není vůbec OC edicí, protože má stejné takty, jako referenční RX 5700XT. Tedy 1605MHz pro základ a 1905MHz jako maximum. Díky přeci jen výkonnějšímu chlazení se ale běžný takt při hraní her pohybuje u této karty 1850MHz stabilně a bez potíží. Takt 8GB GDDR6 pamětí je také zachován, tedy 14GHz. Samozřejmě sběrnice je 256-bit.

XFX tedy drží kartu poměrně nízko, tak aby byla současně výkonná i efektivní. Proti referenci vybavené blower chladičem, je zde použit klasický velký pasiv s heatpipe a ten chladí dvojice téměř 100 mm ventilátorů. Karta má funkci 0dBA v nízké zátěži, tedy ventilátory se v klidových stavech karty ani neroztočí.

Ač chladič vypadá celkem masivně, není zdaleka tak velký, jako na extrémních edicích jako ASUS STRIX nebo PowerColor Red Devil. Ty mají hmotnost téměř 1,5kg, zatímco XFX váží jen 1,15kg, což je jen o trochu více než reference s 1,1kg. Opravdu tedy nejde o žádný extrém.

Jinak jste o kartu s nereferenčním upraveným PCB se 7 fázemi a 8+6pin konektorem. Karta má přepínací duální BIOS ale je trochu schovaný. Jádro je samozřejmě 7nm AMD NAVI 10 a karta disponuje všemi náležitostmi a výbavou, která aktuální sérii AMD Radeon RX 5700 přísluší. Tedy FreeSync 2, RayTracing, VR atd.

  • Ceny a konkurence

Pokud jde o ceny, bohužel kurz koruny se zhoršuje. Ještě v srpnu byl dolar za 22,6 koruny, nyní je 23,5 koruny. To bohužel znamená, že karty jsou tak dražší, než byly. Třeba oficiální cena referenčního RX 5700XT je 399 dolarů, tedy zhruba 11 490 korun vč. DPH (už se dá koupit běžně i za 10 990,-). Bohužel obchodní válka mezi USA a Čínou a různé zvyšování cel ovlivňuje cenovou politiku na celém světě a rozhodně to není ku prospěchu nás, koncových uživatelů. Každopádně oficiálně by měl být XFX THICC II model asi o 10-20 dolarů dražší než reference.

V ČR pak máme docela štěstí, protože na rozdíl od některých dalších částí světa, je tahle karta u nás už dostupná, a to v mnoha obchodech za 12 290 korun vč. DPH, což z ní dělá i jednu z nejdostupnějších nereferenčních RX 5700XT vůbec. Je tedy dražší než reference, které stojí 10 990 korun vč. DPH. Nicméně nereferenční RX 5700 XT jsou stále novinka na trhu a jejich ceny jsou tak trochu přifouknuté. Nicméně stojí prakticky to samé, co konkurenční RTX 2060 SUPER edice (přejmenovaná RTX 2070 s o pár % nižším výkonem). Problém je, že ty jsou prostě znatelně slabší.

Podívejme se tedy na vše podrobněji …

 

 

 

 

  • XFX Radeon RX 5700 XT THICC II – grafická karta

Balení karty je jednoduché, funkční a přehledné. Uvnitř je bezpečně uložena grafická karta, chráněná několika prvky. Spousta zbytečného plastu bohužel.

Samotná karta je opravdu velmi pěkná a má osobitý desing. PCB je výrazně obložené a to jak vlastním krytem chladiče, tak zadním kovovým plátem, který je i v tomto případě na rozdíl od reference funkční a přenáší teplo.

Rozměry karty jsou 29,5cm na délku a 13 cm tloušťky, čímž zabírá tedy efektivně 2,5 slotu. Hmotnost karty je jen 1,15kg, takže i když patří k větším modelům, není tak přerostlá ani těžká.

Čím potěší, je absence jakýchkoliv LED RGB blikátek. Má jen stavové napájecí modré indikační diody. Pasiv je částečně vidět, má měděnou základnu, od které vedou 4 heatpipe a hliníkové pláty jsou naskládány na tom. Přes něj je kryt s dvojicí 95mm ventilátorů.

Přepínač BIOSu je ukrytý u napájecích konektorů a obtížně přístupný, nicméně mezi oběma BIOSy není žádný výkonový rozdíl ani rozdíl v TDP či taktech. Jen s jedním je karta o něco tišší v zátěži, zdá se tedy že pouští teploty o něco výše výměnou za tišších chod karty.

Výstupy tvoří trojice DisplayPort 1.4a a jeden HDMI 2.0b. Karta umí 8K 60Hz i 4K 144Hz v plné kvalitě barev. CrossFire oficiálně není podporováno, ale multiGPU přes DX12/vulkan je nadále podporováno. Karta má také PCIe 4.0 rozhraní, které můžete využít a je plně podporováno na nové AMD X570 platformě. Jinde zatím ne. Ve hrách by to zatím nemělo udělat rozdíl větší než kolem 1%, velký rozdíl to ale udělá ve výpočetním nasazení, kdy mezi PCIe 3.0 a PCIe 4.0 můžou být i desítky % rozdílu.

  • Testy a testovací sestava

Dnes jsme použili naší standardní testovací sestavu. (na přetestování na X570 a RYZEN 3000 bude čas později). Takže AMD RYZEN 2700X přetaktovaný na všech jádrech na 4,25GHz stabilně s chlazením NZXT Kraken X72 (360mm AiO). K tomu máme 16GB G.SKILL FLARE X AMD paměti na 3200MHz s CL14. Základní deskou je ASUS ROG CROSSHAIR X470. V sestavě je také pořádná zvuková karta ASUS ESSENCE STX II, vše napájí platinový 1200W zdroj. A je to osazeno v plně chlazení Fractal Design DEFINE R6 skříni.

Samozřejmě používáme Windows 10 Professional x64 s aktualizací 1809. S nejnovější jsme zatím netestovali, nebyl čas všechno přetestovat znovu a stejně chceme změnit celou sestavu brzy. Nainstalovali jsme nejnovější verze testovaných her a samozřejmě nejnovější verze ovladačů AMD Radeon Software a NVIDIA GF. Jako obvykle testujeme s každou grafickou kartu každé měření 3x a výsledkem je průměr tří měření (v grafu zaokrouhlený na celé číslo). Testujeme 5 her, každou ve 3 rozlišeních, což znamená že pro každou kartu děláme 45 jednotlivých měření. Testujeme obvykle na nejvyšší detaily včetně vyhlazování. A snažíme se vybrat hry tak, aby byly zastoupeny nejběžněji se vyskytující herní engine, na kterých běží i řada jiných her s podobnými výkonovými a technologickými požadavky. Netestujeme technicky zastaralé hry, ačkoliv jde o velmi hrané tituly jako CS GO, DOTA apod. protože tyto hry dokáží současné karty rozjet na stovky FPS a tak je opravdu jedno jestli máme 280 nebo 300FPS. Zajímají nás nové hry, protože novou grafiku si kupujeme hlavně pro ně a pro to, co v následujících několika letech vyjde.

Tak se na to podívejme …

 

 

 

  • Battlefield V (DirectX 12)

Aktuální multiplayerová hra, která má skvělou optimalizaci a umí využít i pokročilejší technologie DirectX12, má dokonce jako první i DirectX Raytracing, které však můžete využít jen u RTX karet. Aktuálně je BF V určitě jednou z nejlépe vypadajících her současnosti, kdy vizuální kvalita a detailnost je úžasná. O to více překvapí, že hra je velmi dobře optimalizovaná a běhá v plných nádherných detailech i na mainstreamových kartách, klidně i ve vyšším než 1080p rozlišení. Navíc použitý herní engine (Frostbite), používá celá řada her od EA, jde v podstatě o jejich hlavní technický základ, a používat jej bude i nadále, a výkony grafik jsou tak podobné v mnoha dalších hrách:

Všechny karty testujeme v režimu DirectX12 a hra běží na plné detaily (ultra+AA). Žádné úlevy pro testované modely a všechny mají identické podmínky. Hra je také aktualizovaná na nejnovější verzi.

 

 

  • Shadow of the Tomb Raider (DirectX 12)

Nejnovější herní pokračování Lary Croft je vizuálně velmi působivé, hra také primárně staví na DirectX12 a optimalizace je solidní. I tento herní engine používá řada dalších her a bude na něj spoléhat i řada chystaných titulů, takže rozhodně zajímavé pro otestování grafických karet.

Samozřejmě testováno je v plných detailech včetně AA a také nejlepší kvality vlasů Lary ;).

 

 

  • Metro Exodus (DirectX 12)

A nejnovější přírůstek do našich testů. Graficky vizuálně velmi působivá hra a také velmi náročná v maximálních nastaveních.

Testováno v Ultra nastavení s vypnutým RTX. Hra je v něm velmi velmi náročná.

 

 

  • Far Cry New Dawn (DirectX 11)

Opět jedna hra, která používá herní engine, jež byl a bude k vidění v mnoha dalších titulech. Z nějakého důvodu však aktuální Far Cry nepoužívá Direct12 ale jen DirectX 11, což není úplně ideální a je zde tedy prostor pro vylepšení u dalších her. Každopádně hra vypadá graficky velmi dobře a běhá dnes také výborně.

Testováno je opět v nejvyšších detailech včetně vyhlazování. Far Cry New Dawn je vlastně přeskinované Far Cry 5 (doslova), používající stejný základ hry.

 

 

  • Forza Horizon 4 (DirectX 12)

Pro milovníky rychlých kol tu máme novou FORZA, která přináší nejen obrovské množství zábavy a aut, ale také úžasný grafický kabátek, kdy jde o nejlépe vypadající závodní hru současnosti. Herní engine opět byl a bude využíván i u dalších her. Staví primárně na DirectX12 a na to jak výborně hra vypadá, tak je opravdu excelentně optimalizovaná:

U závodních her je plynulých alespoň 60FPS docela důležité, a FORZA to dokáže v té parádní vizuální kvalitě nabídnout i s mainstreamovou grafikou. Tohle je jedna z nejlépe vypadajících a současně výborně optimalizovaných her současnosti a jedna z nejlepších her roku 2018 vůbec. Škoda že běží pod otřesným Windows Store, ale to se má brzy změnit, hry mají vyjít i na STEAM.

 

 

  • Kingdom Come DELIVERANCE (DirectX 11)

Jedním z nejrozšířenějších herních engine je CryENGINE. Ten používá velká spousta her, a to jak ve starší DX11 verzi, tak se objeví i v DX12 a VULKAN. Letos vyšla jedna velká česká hra, která používá CryEngine v jeho starší DirectX11 verzi a tak jsem ji otestovali:

Máme aktuální verzi s nejnovějšími update, takže hra je už trochu lépe optimalizovaná, pořád jí ale chybí řada věcí, nemá DX12, a je tedy docela náročná. Nicméně ve FullHD si ji bez potíží zahrajete i s mainstreamovou kartou, ale dobře optimalizovaná není. Přesto jde rozhodně o jednu z nejlepších her roku a doufejme, že se dočkáme pokračování. Nicméně doufáme v modernější a optimalizovanější verzi Cryengine apod. No a právě zastaralost hry nesvědčí vždy novějším kartám.

 

 

 

  • Provozní vlastnosti – spotřeba, chlazení, taktování

Začněme u spotřeby. Měříme jak v klidu, tak v herní zátěži, a to v průměru všech testovaných her. Spotřeba současných grafik není konstantní a stálá, ale dynamicky se mění díky řízení spotřeby, které dnes grafické karty mají. A tak se hra od hry může spotřeba stejné karty lišit i o několik desítek W. Pokud navíc kartu zatížíte výpočetně, či na úplně maximum například s FureMark, dostanete ještě o desítky W vyšší spotřebu u některých modelů. Tak pozor na to. Samozřejmě naši spotřebu ovlivňuje i zbytek sestavy, kdy máme silně přetaktovaný RYZEN 7 2700X na 4,25GHz apod. Nicméně všechny karty mají stejné podmínky:

XFX THICC II není OC edicí. Má jen referenční takty a to na obou BIOSech, kterými karta disponuje. Takt se drží stabilně vysoko a překvapivě i když má o trochu lepší výkon než reference (dáno chlazením), tak žere o něco méně. Velmi dobrý výsledek, protože konkurenční RTX 2060 SUPER žere o něco víc a RX 5700 XT tak má malou výhodou v efektivitě.  

  • Chlazení

To zásadní, proč jsme na kartu jako XFX THIC II čekali, je samozřejmě chlazení. Konkrétně jeho větší výkon a tišší provoz proti blower stylu, které mají reference.

THIC II RX 5700 XT od XFX působí velkým dojmem, ale není zdaleka tak masivní, jako edice ASUS STRIX nebo PowerColor Red Devil, které jsou o téměř polovinu těžší. Teplota se drží kolem 73°C v maximální zátěži i s taktem lehce pod 1900MHz stabilně na jádře. V klidu má kolem 40°C, ale to proto, že v tomto režimu se ventilátory vůbec netočí, karta je tak chlazena pasivně. A to znamená že nevydává žádný hluk.

Karta přesto není úplně tichá, řekl bych že patří mezi průměr, je samozřejmě o poznání tišší než reference. Má ale i druhý BIOS. V tom má stejný výkon, stejnou spotřebu, ale teploty pouští výše, až k 80°C, výměnou za nižší otáčky ventilátorů a tedy hlučnost, kdy se pak pohybuje kolem 38-39dBa, což je docela znát. Každopádně je to dobrá karta, zejména když sice vypadá jako extrém, ale není to extrém vzhledem k ceně.

  • Taktování

Řekl bych, že taktování prakticky nikoho nezajímá. Zejména u této edice, která není pro nějaké maximální taktování a pro příznivce OC stavěna. Jde taktovat. Stabilně jsme se dostali na 2050MHz pro jádro a 15 400MHz na pamětech, což zvýšilo výkon o 10%. Nicméně chlazení karty pak už není tak tiché, protože to přidá nějakých 40W na spotřebě. Na trhu navíc budou karty, které s OC počítají a jsou na něj stavěné. Tahle je dobrá, tak jak je, což vlastně všem cílovým zákazníkům plně vyhovuje. Pro OC nadšence jsou zde jiné a příplatkové modely ;).  

Máme ale pár dalších věcí na zhodnocení …

 

 

 

  • Závěr a hodnocení

Další ze zajímavých základních nereferenčních edic. Problém, který dnes bohužel výrobci HW řeší, kdy samozřejmě prakticky všichni vyrábí všechno v Číně a okolí, je obchodní válka, americká cla a to, že to ovlivňuje ceny a politiku po celém světě. Koruna navíc vůči dolaru oslabila, což bohužel má za následek, že ceny jsou trochu na vodě. Kromě toho vše nasvědčuje tomu, že AMD se s Radeon RX 5700/5700XT modely trefilo do černého, zájem stále převyšuje nabídku, na řadu modelů se čeká, dodávky nepokrývají zcela poptávku, a to pochopitelně znamená vyšší ceny, než jaké by normálně byly. Takže všechno si ještě musí sednout a současné ceny určitě nejsou těmi běžnými a konečnými.

V ČR máme v tomto případě trochu štěstí, protože na rozdíl od jiných částí světa, se u nás dají Radeon RX 5700/5700XT karty celkem bez potíží pořídit a to včetně nereferenčních edic, které pravidelně chodí. A to je i případ dnes testované XFX Radeon RX 5700 XT THICC II, která se dá u nás i skladem najít a pořídit.

Přestože tak nevypadá, je vlastně základní referenční edicí XFX v nabídce. Je tak jednou z cenově nejdostupnějších modelů se solidním chlazením a přímí konkurent Sapphire PULSE modelu, který jsme testovali nedávno. Ten je kompaktnější, ale celkově chováním a kvalitou chlazení podobný. XFX THICC II vypadá luxusněji, a musím říci, že designově jde podle mě o jednu z nejhezčích grafik na trhu. A nemá ani žádné RGB podsvícení.

Karta má o zhruba 1% lepší výkon, než reference, ale to není až tak podstatné. Podstatné je, že přitom rozumně tichá (na to tišší nastavení BIOSu určitě)! Přiznám, že jsme čekali možná trochu více vzhledem k rozměrům, ale po převážení a bližším prozkoumání je jasné, že karta klame tělem. Ty rozměry jsou hlavně designové než funkční. Karta je prakticky stejně těžká jako reference a výrazně lehčí než ASUS STRIX nebo PowerColor Red Devil. A to se prostě ve výkonu a vlastnostech chlazení musí projevit.

Samozřejmě ve srovnání s konkurencí záleží, kolik starších her nasadíte do testů. RX 5700 XT a Radeon karty obecně mají lepší výkon v novějších hrách. Pokud bychom nasadili do testů více starých her, NVIDIA by měla lehce navrch. Ale co je podstatnější? 150 vs 170 FPS v nějaké staré hře, co šlape na všem, nebo 60 vs 55FPS v nové hře s novým engine, který se navíc bude používat i v chystaných hrách?

Zkrátka po stránce výkonu dokáže k překvapení moha nový Radeon RX 5700 XT prohánět, a dokonce v řadě novějších hrách překonat RTX 2070 SUPER! Rozdíl je jen několik málo % výkonu. Jenže RTX 2070 SUPER stojí 499 dolarů a více. Tedy kolem 15 tisíc korun běžně v podobném nereferenčním provedení. Jenže RX 5700XT v podání XFX THICC II edice, stojí jako RTX 2060 SUPER v podobné edici, tedy kolem 12 000 korun vč. DPH. A tohle není žádný souboj. AMD jasně převálcuje slabou a a vlastně předraženou NVIDIA RTX 2060 SUPER, která si prostě tuhle cenovku nedokáže v žádném případě ničím obhájit. Tím spíše, že nemá ani výrazně nižší spotřebu, ani lepší chlazení, prostě nic. Je jen znatelně slabší.

  • Závěr

Celkově je to tedy jasné, pokud máte kolem 12 tisíc korun a budete se tak rozhodovat mezi NVIDIA RTX 2060 SUPER a AMD Radeon RX 5700 XT, je Radeon jasná volba. Ty karty jsou si velice podobné, cenou, provozními vlastnostmi, ale výkon je znatelně rozdílný. Radeon je prostě rychlejší a nedává žádný smysl, že jasně slabší RTX 2060 SUPER stojí stejné peníze. Výhodou AMD je navíc fakt, že je o rok mladší, takže už jen proto bude stárnou pomaleji než o rok starší RTX 2000 řada.

Především se AMD bude opírat o dlouholetou podporu herních vývojářů, kdy NAVI RDNA architektura bude součástí nových konzolí Xbox/Playstation od příštího roku dalších 5 let minimálně. Radeon RX 5000 série tedy budou spoustu let podporovány a optimalizováno na ně. Bude to podobná situace, jako byla mezi dnes už 3 roky starými RX 580 a GTX 1060. Kdysi vyrovnané karty, dnes je NVIDIA GTX výrazně slabší, a to jen proto, že nové hry jsou stále dělané na současné konzole s GCN architekturou, tedy i pro RX 500 karty. To samé se bude opakovat v následujících letech mezi RX 5700 XT a RX 2060 SUPER. Pokud si tedy plánujete ponechat grafiku několik let, je Radeon RX 5700 série jasně lepší volbou, je mladší a pro její architekturu budou optimalizovány prakticky všechny hry, protože kromě konzolí, bude pohánět i streamovací platformy Goole Stadia a telefony/tablety Samsung atd.

XFX a jeho THICC II Radeon RX 5700 XT je pak jednou z nejdostupnějších nereferenčních edic. Chlazení je dobré, ne zcela tiché, ale rozhodně dostatečné a běžný průměr, na který jsme u nereferenčních grafik běžně zvyklí. Potěší absencí RGB blikátek a velmi pěkným designem karty, který se opravdu povedl. Je to jedna z nejhezčích současných karet. Rozměrově možná trochu klame, kdy chladič prostě není tak masivní, jak by rozměry karty napovídaly, ale zase to zohledňuje dostupná cena, kdy poměrem cena/výkon je to slušná nabídka. Celkově nemám tedy vlastně žádné výhrady, je do dobrá základní nereferenční grafická karta, s velmi dobrým výkonem za dobrou cenu s akceptovatelnými provozními vlastnostmi, špičkovou technologií a pěkným designem navrch, což je jednoznačně hlavní věc, kterou se snaží upoutat a odlišit.  A docela se jí to daří, pěkná karta, ale přál bych si, aby když tak ten pasiv udělalo XFX přeci jen masivnější.

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:

 

 

 

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-08 15:47:38
avatar
Ta přední mřížka, která vypadá jako předek americkýho bouráku je super. Tak a teď bych prosil recenzi SAPPHIRE RX 5700 XT NITRO+ OC! "DD" Máš o ní už nějaký informace nebo je na cestě do redakce?

p.s. Nešlo by dělat testy i ve Full HD rozlišení, třeba místo 4k? Pochybuju, že by ji někdo používal v tak vysokým rozlišení. Já ji budu používat hlavně na hraní v 1080p se 144hz monitorem.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-08 00:34:28
avatar
mám výsledky ve FHD nedávám je, jsou to zbytečně drahé karty pro FHD .... ale budou v souhrném článku ...

NITRO vychází brzy, ale zatím nemám potvrzeno že se k nám dostane ...
Scionius [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-08 01:02:28
avatar
O zbytečně dráhé karty na FHD se jedná pouze v tom případě, jsouli karty provozovány na low frekvenčních monitorech.

Mřížka jako maska cadillacu mě také na kartě zaujala asi nejvíce.
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-08 01:22:38
avatar
Přesně tak, na 144hz fullhd monitor je RX 5700 XT tak akorát karta a to ještě nevyužiješ u všech her kvůli optimalizaci.
Scionius [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-09 01:15:00
avatar
120-144Hz ideal. 160-165-180-185Hz jen něco. 200-240Hz téměř nic.

"World's First 300Hz GAMING Display"
Odkaz (YTB Linus)
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-09 13:37:06

Bez uražky ak niesi ptak čo mu zrak snimkuje 120FPS, ale si človek ktory snimkuje 10FPS, tak fakt netušim čo riešiš.
Môj monitor zvlada 144Hz som si robil test s presnim nastavenim FPS (10-20-30---144) a všetko nad 30FPS sa mi zdalo plynule. Blikajuci monitor nema nič spoločne s FPS ale s kvalitou vyroby.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-09 15:47:39
avatar
Rozdíl mezi 30 a 60fps je viditelný. Pokud to tak nemáš, tak to buď nestíha oko a nebo mozek.
Na porovnání fps je super testufo Odkaz
chimera [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-09 21:20:04
avatar
Úplně nevím k čemu ten test jako má být a co má dokazovat ;-? Řečeno očima pozorovatele: při zmenšení čili větším odstupu se 15FPS jeví trhaně což přestane při přiblížení a jde jasně vidět detaily rakety a planetek, 30FPS se jeví jako plynulé v podstatě u obou vzdáleností a detaily jsou ještě celkem pozorovatelné, při 60FPS je vše rychlé a plynulé u obou vzdáleností a detaily nejsou vidět ani při jedné... Co z toho vyplývá No pro mě minimálně to, že cokoliv nad 60FPS je zbytečný
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-09 21:46:09

Záleží na enginu her. Někde stačí 40 fps, někde je 60 málo.
Už se to tu řešilo a jde také o input lag mezi myší a monitorem, tedy nestačí jen vizuální stránka ve fps, ale odezva je také důležitá.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-09 23:07:08
avatar
Je to hlavne pro testovani synchronizace monitoru, ale taky zde vidis vedle sebe ruzna fps (do max frekvence monitoru). Jasne, u rychle pohybujicich se objektu je problem pri vyssim fps s detaily ale to i kdyz koukas primo ocima napr. na rychle a pomalu jedouci auta ze jo? Pri 15 fps sice vidis detaily ale zase nevidis co se deje v case mezi snimky. Vse ma sve pro a proti. Souhlasim ze jako plynule se jevi obraz od 60-70fps. Vyssi fps na plynulosti uz pridat nemusi (kazdy to vnima jinak) ale taky bych rekl ze u monitoru nad 60-75Hz o to nejde. Pujde o inputlag jak pise Varin.
Scionius [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-09 23:58:21
avatar
O blikajícím monitoru zde nepadla jediná zmínka, tedy netuším, co tím myslíte. Pokud tomu ovšem rozumím dobře, řeší to technologie např. Flicker-Free.

Ohledně nemožnosti rozeznat frekvenci monitoru nad 30Hz je dle mého chyba ve špatném nastavení monitoru, GK nebo windows. Popřípadě nemáte plný rozsah zrakových schopností. Zkusil jsem ted porovnat rozdíl mezi 60Hz monitorem vs 144Hz monitorem, a rozdíl je zcela patrný. Bez zaváhání patrný. Ne jen při otáčení kamerou během hry, posunu kamery ve hře izometrické ale dokonce i v samotném prostředí windows při pohybu kurzoru je evidentní, který má jakou aktivovanou frekvenci. Připouštím, že rozeznat mezi frekvencemi nad 100Hz chce delší chvíli a špetku soustředění. U nižších jsou rozdíly zřejmé na první pohled.

Koneckonců, nejsem jediný. Stačí si pustit pár videi na YTB kde se zabývají touto problematikou.

Já výrobcům vyrábět vysokofrekvenčí monitory z mých osobních preferencí doopravdy nenařídil.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-10 01:04:38

Pokud mě pamět neklame, tak 144Hz bude znát na lepším zobrazením obrazu, stíny vydrží déle, paprsky slunce se budou po krajích tlumit jemněji. Obraz bude pestřejší, ale plynulost jako takovou, nebo odezvu to lepší mít nebude.
Opravdu nejsme schopni rozpoznat plynulost na víc jak 60 Hz/fps.
Jsou vyjímky jako CS:GO, ale to je jediný případ.

Třeba u televizí, tam je rozdíl mezi 50Hz a 100Hz hlavně v jemnějším obraze. Ale plynulost a tedy nároky mít vysoký framerate, díky našim lidským omezením není nutný a přesto je obraz "rychlý" i při 60 fps.
Scionius [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-10 13:20:21
avatar
Odezvu to mít lepší nebude, jednoduše proto, že odezva a snímková frekvence jsou jiné parametry. Není třeba se tím zabývat, jelikož zařízení s vysokými frekvencemi mají odezvu vyřešenou v nízké míře, jinak by nevyužili svůj potenciál a neměla v zásadě smysl.

"Opravdu nejsme schopni rozpoznat plynulost na víc jak 60 Hz/fps." Tohle prostě není pravda. Jsme schopni rozeznat i daleko víc. Dovedete si představit, jak by vypadaly závody formule F1, kdyby závodnící měli schopnost rozenaní 10fps při rychlostech up to 300km/h, jak zmiňuje kolega výše?

Plynulost je při frekvenci nad 60Hz jasně patrnější. Pochopitelně s vysokých frekvencí těží nejvíce competitivní hry typu CS,Dota,Lol,RL apod. Ale to především proto, že bez toho si tam vpoctatě moc neškrtnete, a budete jen lovná zvěř na nahonění fragu někomu jinému. Ne proto, že byjste byl špatný hráč ale sprostě proto, že svým pomalým zařizením/tech. zázemím nemůžete konkurovat rychlým reakcím soupeře.
To neznamená, že s vysokých frekvencí netěží i singel player hry. V takové bitevní vřavě, kdy kolem vás vše vybuchuje a mihají se tanky při 60Hz je vše zpomalené. těžko vnímám, co se kolem mě děje. Při 144Hz je vše plynulé a mám plný přehled o ději na monitoru. Je to takový rozdíl, že raději objetuji rozlišení snímkové frekvenci. I samotný pocit při jakékoliv hře je mnohem plynulejší, a to až tak, že ted u 60Hz her mívám lehký pocit nevolnosti, jak na tu „pomalost“ už nejsem zvyklý.

U televize je rozdil mezi 50Hz a 100Hz uplně stejný, jako na monitoru. Pokud tedy jde o hry a promítaní pc na Tv jako takévé. Pokud se koukáte na film, který beží na 24fps jsou rozdilý pochopitelně malé. Pokud jde o hry opět nemáte pravdu a obraz při 60fps prostě rychlý není, je pomalý. Osobně mám Tv se 120Hz je to je oproti 144Hz na monitoru stěží postřehnutelné, ale 50Hz obrazovku bych si nikdy nepořídil. Ne jen že nezvládnou ani těch zmíněnych 60 frame rate ale jen 50. Navíc mají k uzoufaní pomalou odezvu, která jejich použiti k Pc vpoctatě vylučuje.

YTB 120Hz TV
Odkaz 120hz vs 60hz BATTLEFIELD 1
Odkaz Black Ops 4
Odkaz
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-10 22:21:49

No ty videa mě moc nepřesvědčili.
První je na xboxu s gamepadem v ruce, na druhém je RX 570 a 120Hz Qled monitor, kde autor škube s myší asi jako že plynulost. A třetí je 120Hz TV opět s gamepadem.
Ale jo je to plynulejší

Edit: pardon, 2 video je také na TV.
Jen dodám, že při rychlosti kolem 300km/h se zužuje periferní vidění a nejsme schopni rozeznat detaily. Nejsme toho schopni.
Jel jsi někdy na mašině a co ti to dělalo při vysoké rychlosti? Samozřejmě jsi musel být omezený jen na bod před sebou kam jedeš, ale okolo je mazanice.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-11 08:38:44
avatar
Gratuluji právě jsi objěvil
https://cs.wikipedia.org/wiki/Teorie_relativity
Scionius [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-11 14:23:05
avatar
Jenom jsem se snažil příkladem přibližit, jaký nesmysl je domnívát se, že lidské oko rozlišuje pouze 60fps nebo snad pouhých 10fps. Kdyby to tak bylo, neviděl by jste při vysokých ryschlostech rozmazaní, ale trhaný obraz. To je nejednodužší způsob, jak demostrovat vyšší rozlišovací schopnosti lidského zraku.

"dr: The human eye can physiologically detect up to 1000 frames per second. The average human, tasked with detecting what framerate he/she is looking at, can accurately guess up to around 150 fps. That is, they can see the difference in framerates all the way to 150 fps."

Tedy dokud se Hz u displeye nedostane na nějakych 500-1000Hz je pořád kám stoupát. Až nad tyto hodnoty postradá navyšovaní podstaty.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-08 11:11:34
avatar
DD, to se mýlíš. Přesně jak uvádějí ostatní. Jestli má někdo FullHD 60Hz, tak to drahé je. Ale jinak ne.
Někomu stačí FullHD 60Hz/fps, někdo už chce 144Hz/fps, dalšímu stačí 1440p 60Hz/fps, atd. atd.
Hlavní je, že si dneska můžeme vybrat, Navi se povedla.
A o tom, jestli je to předražené nebo ne by jsi neměl rozhodovat ty, ale uživatelé na základě svých preferencí.
V testech FullHD prostě chybí, to se na nás nezlob. Bude to zajímat slušnou skupinu lidí.

Navíc, hry jsou čím dál náročnější. Takže kdybych se dnes měl rozhodovat pro své FullHD 75Hz, tak jdu do silnější karty, která to dnes utáhne v pohodě, resp. s rezervou a vím že mám dostatek výkonu pro svůj monitor na dalších x let. Páč nejsem ten typ co mění grafiku jedou za rok.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-08 16:45:53
avatar
jo ale FHD je u některých her omezeno výkonem CPU apod. je to nízké rozlišení .... tohle je test grafiky takže vysoké rozlišení a max detaily ukáží výkon karet proto 2K a 4K ;)
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-09 08:17:06
avatar
To ano.. ale jak říkají ostatní.. já mám třeba taky fullHD monitor a z recenze tedy nevím, jaký má karta na fullHD výkon, tudíž pro mě je recenze poměrně na nic ... je to porovnávač karet mezi sebou na rozlišení, kterým já nedisponuji...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-09 09:38:12
avatar
ve FHD můžeš být omezený, pokud tě zajímá výkon karty koukáš na 2K či 4K kde ho vidíš bez omezení ...
Iperitas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-09 08:30:07
avatar
Tak by bolo lepsie pouzivat aktualne najvykonnejsi procesor na hry
A ked tie tie "zbytocne drahe" karty nezvladaju ani 60 fps v QHD ako napriklad v Metro Exodus, tak asi az by bolo fajn vidiet ako zvladaju aspon FHD.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-09 09:52:56
avatar
nebylo ne nutně, protože takový CPU většina lidí nemá ...

kromě toho žádné omezení není ve 2K a 4K takže pokud chcete vědět, jak si proti sobě karty stojí, díváš se tam a recenze obsahuje vše potřebné ...
Kajman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-09 14:23:52

Taky bych se přimlouval za nejrozšířenější rozlišení FullHD.
Jinak karta je to pěkná, ale cenou i výkonem přesně mezi nejlevnějšími RTX2060 Super a RTX2070 Super, takže při stávající ceně není XFX model o moc výhodnější, spíš záleží na preferenci značky a na tom, jaké kdo hraje hry.

PALiT RTX 2060 Super Dual, 8GB GDDR6 - 10999Kč
XFX Radeon RX 5700 XT THICC II 8GB - 12390Kč
MSI RTX 2070 SUPER VENTUS OC, 8GB GDDR6 - 13990 Kč
------------------------------------------
Palit RTX2060 Super - levnější o 1391Kč
XFX Radeon RX 5700 XT - 0
MSI RTX2070 SUPER - dražší o 1600Kč
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-09 15:54:11

Proč? 1080p@60 pokryje RX580 za 4k. Tady jsme u GPU pro 1440p. Jako že by u karet pro 1080p měly být tedy na 720p?
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-09 20:10:52

Nepokryje. Mam rx 580 a musim snizovat detaily typu MSSA, AF apod, abych se nedostaval s FPS moc hluboko pod 60.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-09 21:09:40

MSAA bych ještě pochopil, ale snižovat AF to opravdu nechápu.
AF dávám odjakživa na x16 a nikdy to rapidně nesnížilo výkon.
Ale hodně to vídám u lidí a jen kroutím hlavou
RX 580 na FHD stačí. Otázkou je jak dlouho, ale pokud máš dostatečně výkonné cpu, tak bezproblému.
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-09 21:52:40

Mam i7 6700K.A je pravda, ze nevím, nakolik AF snizuje vykon. Vzdycky jsem snizoval obe hodnoty zaroven.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-09 21:55:19

Snížení AF má za následek mizerné vzdálenosti zobrazování ostrosti textur. Pro mě je to přímo hnusné a dopad na výkon je minimální. Vyzkoušej to.
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-09 22:20:40

Vyzkouseno,nena to zásadní vliv. Po x letech hraju Crysis3 a i s RX580 se pri maximalnim nastaveni dostanu pod 40FPS....Mozna je to spis enginem hry a ne vykonem grafiky...
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-09 22:33:08

S Crysis 3 máš pravdu. Ten je hodně náročný, ale pokud bys měl monitor s freesync od 35Hz, tak pohoda. Je to o kompromisech, ale dá se.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-09 23:19:00
avatar
Ne tak uplne. Freesync ti nedela plynuly pohyb, jen eliminuje zobrazeni necelych snimku (sakra nikdy si nezpomenu jak to v te aglictine nazyvaji). Pokud 35fps vnimam jako neplynule, freesync to nezachrani. Nicmene hratelne to je.
Nemusime chodit ke starsimu Crysis 3, staci novejsi hry Ghost Recon Wildland, Division, Rise of the Tomb Raider, Witcher 3,... RX 580 je na 1080p60 rozbeha jen kdyz stahnes nastaveni. Jak rikas, kompromisy. Ale trebas Dooma pod Vulkanem dava paradne, stabilne 75fps i pri 2560x1440p jestli si dobre pamatuji.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-09 23:35:35

Tak Crysis 3 je díky dx11 hůře optimalizovaný a navíc je už staršího data. Teď jsem koukal na yt na R5 1600 a RX 580 se nedostává moc pod 50 fps. Bude to také o cpu a pamětech.
Je vidět, že pod Vulkánem běhá vše snadněji, ale i pod DX 12.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-10 07:58:54
avatar
Jj, zrovna u toho Dooma je vidět, jak by hry mohly běhat, kdyby...
DX12 má křivku využití grafiky hladší než u DX11 (aspoň co jsem viděl na Division 2). Díky tomu sice průměrná fps nestoupnou o moc, za to ta minimální jsou na tom podstatně lépe.
A jak říkáš, není to jen no gpu. CPU, RAM, pak enginy hry, optimalizace,..
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-10 08:37:05

Tak rozhodne to neni o RAM, pokud teda nemas 8gb. Ja bych to svedl na horsi optimalizaci enginu v kombinaci s Dx11.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-10 12:33:14
avatar
U Ryzenu mezi 2400MHz a 3200Mhz DDR4 rozdíl bude...takže i o té RAM to je
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-09 16:08:34
avatar
proč nutně vybíráš ty nejlevnější karty u NV? co takhle vzít něco uprostřed za skutečně normální běžnou cenu, za kterou se prodává většina modelů aby to bylo férové? XFX není nejlevnější RX 5700 XT ani zdaleka,

můžeš mít 5700 XT, sice v referenci ale za 10 990,- a o žádný výkon nepřicházíš jen není tak tichá. Každopádně RX 5700 XT stojí prostě i pod 11 tisíc .... a většina nereferencí 2060S je kolem 12,5 a většina nereferencí 2070S je kolem 15tis


FHD není problém výsledky mám ale do testu je tedy nedávám nejsou tak podstatné protože mohou být omezeny výkonem CPU, ztímco 2K a 4K rozlišení ne a pokud tě zajímá výkon GPU koukáš se na ty vyšší rozlišení protože tam není omezen a rozdíly mezi GPU hrají roli ...

FHD budou v souhrném článku ...
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-10 07:13:13
avatar
Mě to srovnání přijde ok, karty s podobnou konstrukcí a
provozní vlastností chladiče. Blower nebere nikdo vážně, kromě vodníkářů a to je úplně jiná kategorie. Mě by spíše zajímala jiná otázka jinde je ta karta označována jako "Ultra" myslím tuhle ThicII. Jsou tedy 2 verze a nebo to je stejná karta, protože třeba OC a spotřeba jsou hódně jiný pohádky.
Kajman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-09 17:11:37

Na daném webu byl zrovna ten XFX model nejlevnější nereferencí, takže k němu jsem vypíchl nejlevnější konkurenční nereference. Referenční provedení bych nebral, ta hlučnost a teploty byly v recenzích docela hrozné.
Ale já stejně vždycky vybírám z karet tak do max. 8500Kč, takže zatím čekám, protože nahrazovat moji GTX1060 novou GTX1660ti je nesmysl, bude až další generace AMD/Nvidia
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-09 17:43:44
avatar
jenže ty reference mají ten výkon jaký mají a cenu super a ne každého zajímá jak je to hlučné ..... teploty žádný problém nejsou, křemíkové čipy snesou bez újmy o dost víc než 100°C a tady mnozí dělají z 70 - 80°C hrozné drama . Referenční chlazení je dokonce lepší, lépe chladí prostředí uvnitř skříně a kolem grafiky, protože všechny vzduch fouká hned ven .... nereference ho většinou foukají všude kolem karty ...

nemůžeš brát prostě nejlevnější modely, když 99% ostatních v nabídce stojí podstatně víc a takových karet se prodá většina ....
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-09 22:33:09
avatar
Co je to za verzi XFX Thicc, když máš na větrácích ty zlatý kruhy? V obchodech jsem viděl jenom stříbrnou verzi.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-10 01:23:59
avatar
sem možná nesundal nálepky z těch středů nevím, nebo je to lom světla
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!