TEST: AMD Radeon RX 5500 XT 4GB vs GTX 1650 SUPER 4GB – souboj nové generace levných grafik
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Thursday, 12 December 2019
alt

 

 

 

 

 

  • TEST: AMD Radeon RX 5500 XT 4GB

         vs GTX 1650 SUPER 4GB  – souboj nové generace levných grafik

Po mnoha letech jsme se dočkali zbrusu nové generace grafických karet i v nejlevnějším segmentu. Pravda, NVIDIA už v první polovině roku 2019 uvedla na trh nový GTX 1650 model za 150 dolarů (4200 korun vč. DPH), ale to je vážně otřesná karta, jeden z nejhorších nově uvedených produktů v historii grafických karet. Má velmi nízký, vzhledem k ceně vyloženě mizerný výkon, který brutálně zaostává za staršími modely ve stejné cenové hladině. Na trhu tak v cenové hladině kolem a do 5000 korun vládly i v letošním roce zejména 3 roky staré AMD „POLARIS“ Radeon RX 570/580 grafiky.

Ty sice když vyšly na trh v roce 2017, tak nebyly zdaleka tak cenově dostupné, ale protože používají starší 14/12nm výrobní proces, starší GDDR5 paměti a jsou u nich dávno zaplaceny veškeré vývojové i marketingové náklady, jejich výroba je dnes extrémně levná a tomu odpovídají i ceny karet v obchodech. Pro jakoukoliv novinku využívající podstatně dražší a komplikovanější nové výrobní procesy a dražší nové paměti, tak bude velmi obtížné soupeřit s nimi z pohledu poměru cena/výkon. Ale zkrátka vývoj se nesmí zastavit, a tak bez ohledu na cenu přichází nová generace grafických karet i do nižšího cenového segmentu. Ke konci letošního roku tak AMD i NVIDIA a uvádějí na trh konečně něco nového a technicky pokročilejšího.

  • AMD „NAVI“ Radeon RX 5500 XT – 7nm a GDDR6 pro low end

Začněme tím technicky nejvíce inovativním a pokročilým novým řešením pro cenově dostupnější segment grafik. Nová grafická architektura AMD RDNA „NAVI“, přichází i do nižšího segmentu. Konkrétně jde o malý čip NAVI 14, který má pouhých 158mm2 s 6,4miliardou tranzistorů, a jde tak o nejmenší aktuální GPU na trhu. Ač je malé, má v sobě hodně výkonu, dokonce tolik, jako podstatně větší 14/12nm POLARIS 10 s 5,7 miliardami tranzistorů na RX 570/580 sérii, který má ale velikost 221mm2. Podobný je i 12nm NVIDIA TU116 (GTX 1650S, 1660 série), které má 284mm2 při 6,6 miliardách tranzistorů.  

Výhoda 7nm je tak evidentní a zejména proti POLARIS sérii je zde ohromný skok v provozní efektivitě, kdy AMD v tomto ohledu dotáhlo NVIDIA. Radeon RX 5500 XT přichází na trh s TDP pouze 130W. Nevýhoda je ovšem v tom, že 7nm výrobní proces samotný je mnohem dražší než 14/12nm, navíc je o tuhle výrobu velký zájem, což znamená další tlak na vyšší cenu. Navíc desktopové grafiky jsou asi nejméně zajímavou a nejmenší oblastí, kam nové NAVI 14 řešení směřuje. Je to zejména nová zbraň pro OEM trh a mobilní PC, kde s ne moc efektivními POLARIS nemělo AMD v posledních letech moc šancí.

Do běžného prodeje směřuje jen Radeon RX 5500 XT, který má buď 4GB GDDR6 nebo 8GB GDDR6 pamětí. Žádný RX 5500 pro desktop standardně nebude. Ten je jako RX 5500 4GB verze je určena jen pro OEM, ale kromě o něco málo nižšího taktu je prakticky stejná. Obě verze, tedy RX 5500 XT i RX 5500 OEM mají 1408 výpočetních jednotek v jádru. Plná verze NAVI 14 čipu má ve skutečnosti 1536 jednotek. Ta je však dostupná exkluzivně jen pro Apple a jeho počítače.

Novinkou je také použití dražších GDDR6 pamětí, které jsou mnohem rychlejší než starší GDDR5. Bohužel ale také stále výrazně dražší. Nový RX 5500 XT má „jen“ 128-bit sběrnici, proti 256-bit u RX 570/580. Jenže protože GDDR6 jsou o mnoho rychlejší, výsledná propustnost pamětí je podobná. 256-bit Radeon RX 570 se 4GB GDDR5 na 7GHz má 224GB/s, nový RX 5500 XT 4GB se 14GHz GDDR6 a 128-bit sběrnicí má úplně stejnou propustnost, tedy také 224GB/s. AMD nabízí opět 4GB a 8GB variantu, kdy je to jediná z nových levnějších grafik s 8GB kapacitou na trhu.

  • NVIDIA GTX 1650 SUPER

                     – osekaná GTX 1660 jako náhrada za mizernou GTX 1650

NVIDIA a její letošní GTX 1650 4GB je žhavý kandidát na nejhorší grafickou kartu roku. Mizerná ve všech ohledech, opravdu otřesná karta za téměř 5 tisíc korun, za což se stále běžně prodává. Opravdu past na zákazníka. GTX 1650 je o desítky % slabší, než mnohem levnější Radeon RX 570 natož RX 580, který se za její cenu dá běžně také koupit. Nicméně trvalo to půl roku, než s tím NVIDIA konečně něco udělala. A „shodou náhod“ se tak stalo v době, kdy AMD oznámilo Radeon RX 5500 sérii. Opravdu zajímavá náhoda ;).

A tak místo 149 dolarové GTX 1650, která ale z nějakého perverzního důvodu na trhu za tyhle peníze stále zůstává, přichází 159 dolarová GTX 1650 SUPER. Jenže ona to vlastně není GTX 1650 s tím malým TU114 jádrem. To prostě není dostatečně výkonné. Takže NVIDIA vzala GTX 1660 s větším 12nm TU 116 jádrem, ořezalo jej a vznikla GTX 1650 SUPER. Rozdíl je dost velký. Obě karty sice mají 128bit sběrnici a 4GB paměti, jenže 1650 má jen 8GHz GDDR5, 1650 Super verze má ale GDDR6 na 12GHz. Propustnost je tak velmi rozdílná a to 128 vs 192 GB/s. Navrch GTX 1650 má jen 896 jednotek v GPU, GTX 1650 SUPER ale přichází s 1280 jednotkami. V GTX 1660(S) pro zajímavost má to stejné jádro aktivních 1408 jednotek. Samozřejmě s vyšším výkonem přichází i vyšší TPD, které je přes 100W proti 75W u slabší GTX 1650.

Jednoznačně nejen na papíře je GTX 1650 SUPER velké zlepšení a konečně něco, co dokáže vyzvat jak Radeon RX 570/580, tak možná i novou RX 5500 sérii, která právě také dorazila na trh. Ostatně uvedení GTX 1650 SUPER proběhlo kvůli RX 5500 sérii. Jak si obě stojí, na to se dnes podíváme.

  • Situace na trhu, a ne moc velký skok proti starší generaci?

Nutno říci, že do prodeje obou novinek se výrobci ani prodejci a distribuce moc nehrnou. Platí to i o GTX 1650 SUPER, která je oficiálně na trhu už nějaký ten týden a nabídka karet je stále velmi omezena. Stejně tak nové RX 5500 budou určitě složitěji dostupné. Vlastnosti novinek jsou možná výhodnější pro zákazníky, ale ne pro výrobce i prodejce, kteří stále mají na skladech starší modely.

Obě novinky jsou rovněž poněkud malým výkonovým skokem, vůči starší generaci grafik za podobné ceny. NVIDIA a její nová GTX 1650 SUPER 4GB má jen o malinko vyšší výkon, než GTX 1060 6GB. To samé bude v případě RX 5500 XT 4GB vs RX 570 4GB. Jednoduše starší generace v obou případech byla na trhu velmi dlouho, výrobní náklady velmi klesly a nová generace s vyššími náklady s tím má potíž. GTX 1060 6GB stála při uvedení 249 dolarů, RX 570 4GB a RX 580 8GB pak 179 a 229 dolarů, jenže během let zlevnily až na úroveň, za kterou se dnes prodávají právě nové GTX 1650 SUPER 4GB a RX 5500 4GB. Ty jsou sice efektivnější, mají lepší technologie, ale po stránce herního výkonu jsou velmi podobné, což nejspíše mnoho uživatelů zklame. Jenže to je současná výrobní realita a NV ani AMD s tím nemohou nic dělat. Všechno je dnes dražší, zejména výroba menších a levnějších grafik, kterých se celkově prodává stále méně, protože mnoha lidem dnes stačí i výkon integrovaných grafik v procesorech, herní konzole, nebo chtějí prostě něco lepšího, když už samostatnou grafiku do PC. Náklady na vývoj a všeho ale stoupají a výroba levných řešení je tak skutečně problémem, protože levné to dnes není.

Ale na trhu být prostě musí a v současnosti se nám tak nabídka grafik na trhu podstatně zamotává, ale zase je z čeho vybírat. Konkurence je skutečně ostrá. Jak to vypadá z hlediska výkonu a vlastností karet, na to se dnes podíváme. Konkrétně v tomto článku se podíváme na souboj 4GB edic RX 5500 XT s NVIDIA GTX 1650/1650 SUPER. Tak pojďme na to …

 

 

  • Sapphire PULSE Radeon RX 5500 XT 4GB – grafická karta

Úplnou novinkou a snad poslední v roce 2019, je dnes uvedený Radeon RX 5500 XT v nejlevnější 4GB edici. Na rozdíl od RX 5500 „neXT“ karet, které jsou výhradně pro OEM a jsou v referenčních verzích, RX 5500 XT jdou na trh výhradně jako nereferenční edice. Tohle je tedy PULSE model od Sapphire.

Karta má jen 23cm na délku a 12cm na šířku. Standardně zabírá 2 sloty. Chladič je jednoduchý, ale má měděné jádro s heatpipe a hliníkové pláty. Chladí jak GPU, tak 4 paměťové čipy kolem a VRM napájení. Nad tím jsou dva95mm ventilátory. PCB karty má jen ITX velikost, ale chladič jej přerůstá.

Chlazení může zůstávat zcela pasivní v klidových stavech. TPD karty je pouze lehce přes 100W, což je tedy méně než oficiálně specifikace. Ale může být zvýšeno o 20%. Tahle edice existuje i v 8GB verzi. GPU má referenční takty, tedy 1607MHz v základu a 1845MHz v boostu. Uváděný průměr je 1717MHz, ale v našem případě se karta držela stabilně kolem 1844MHz pořád, tedy kolem toho maximálního boostu.

Sapphire svou edici osadilo 3x DisplayPort konektory a 1x HDMI. Samozřejmě jako NAVI podporuje všechny nejnovější technologie, včetně FreeSync 2 ekosystémů a novinek v ovladačích ADRENALIN 19.2.2 ovladačích. Karta má 8-pi napájecí konektor, ne že by ho musela mít 8-pin s ohledem na nízkou spotřebu, ale zdroje se dnes dělají s 8+8pin pro GPU, takže aby tam ty 2pin jen tak nevyčnívaly.  

Dnes se tedy podíváme, jaká je v praxi. Srovnávat budeme s Gigabyte GTX 1650 SUPER WindoForce, která má velmi podobnou konstrukci, rozměry a ostatně i cenu snad do 5 tisíc korun.

  • Testy a testovací sestava

Dnes jsme použili naší novou testovací sestavu. Takže 12jádrový AMD RYZEN 9 3900 s aktivním automatickým taktováním PBO s chlazením NZXT Kraken X72 (360mm AiO). K tomu máme 16GB G.SKILL FLARE X AMD paměti na 3200MHz s CL14. Základní deskou je ASUS ROG CROSSHAIR HERO X570. V sestavě je také pořádná zvuková karta ASUS ESSENCE STX II, vše napájí platinový 1200W zdroj. A je to osazeno v plně chlazení Fractal Design DEFINE R6 skříni.

Samozřejmě používáme Windows 10 Professional x64 s nejnovější aktualizací v1909.  Nainstalovali jsme nejnovější verze testovaných her a samozřejmě nejnovější verze ovladačů AMD Radeon Software a NVIDIA GF. Jako obvykle testujeme s každou grafickou kartu každé měření 3x a výsledkem je průměr tří měření (v grafu zaokrouhlený na celé číslo). Testujeme 5 her, každou ve 3 rozlišeních, což znamená že pro každou kartu děláme 45 jednotlivých měření. Testujeme obvykle na nejvyšší detaily včetně vyhlazování. A snažíme se vybrat hry tak, aby byly zastoupeny nejběžněji se vyskytující herní engine, na kterých běží i řada jiných her s podobnými výkonovými a technologickými požadavky. Netestujeme technicky zastaralé hry, ačkoliv jde o velmi hrané tituly jako CS GO, DOTA apod. protože tyto hry dokáží současné karty rozjet na stovky FPS a tak je opravdu jedno jestli máme 280 nebo 300FPS. Zajímají nás nové hry, protože novou grafiku si kupujeme hlavně pro ně a pro to, co v následujících několika letech vyjde.

Tak se na to podívejme …

 

 

 

  • Battlefield V (DirectX 12)

Stále aktuální multiplayerová hra, která má skvělou optimalizaci a umí využít i pokročilejší technologie DirectX12, má dokonce jako první i DirectX Raytracing, které však můžete využít jen u RTX karet. Aktuálně je BF V určitě jednou z nejlépe vypadajících her současnosti, kdy vizuální kvalita a detailnost je úžasná. O to více překvapí, že hra je velmi dobře optimalizovaná a běhá v plných nádherných detailech i na mainstreamových kartách, klidně i ve vyšším než 1080p rozlišení. Navíc použitý herní engine (Frostbite), používá celá řada her od EA, jde v podstatě o jejich hlavní technický základ, a používat jej bude i nadále, a výkony grafik jsou tak podobné v mnoha dalších hrách:

Všechny karty testujeme v režimu DirectX12 a hra běží na plné detaily (ultra+AA). Žádné úlevy pro testované modely a všechny mají identické podmínky. Hra je také aktualizovaná na nejnovější verzi.

 

 

  • Shadow of the Tomb Raider (DirectX 12)

Nejnovější herní pokračování Lary Croft je vizuálně velmi působivé, hra také primárně staví na DirectX12 a optimalizace je solidní. I tento herní engine používá řada dalších her a bude na něj spoléhat i řada chystaných titulů, takže rozhodně zajímavé pro otestování grafických karet.

Samozřejmě testováno je v plných detailech včetně AA a také nejlepší kvality vlasů Lary ;).

 

  • Metro Exodus (DirectX 12)

Graficky vizuálně velmi působivá hra a také velmi náročná v maximálních nastaveních.

Testováno v Ultra nastavení s vypnutým RTX. Hra je v něm velmi velmi náročná.

 

 

  • Far Cry New Dawn (DirectX 11)

Opět jedna hra, která používá herní engine, jež byl a bude k vidění v mnoha dalších titulech. Z nějakého důvodu však aktuální Far Cry nepoužívá Direct12 ale jen DirectX 11, což není úplně ideální a je zde tedy prostor pro vylepšení u dalších her. Každopádně hra vypadá graficky velmi dobře a běhá dnes také výborně.

Testováno je opět v nejvyšších detailech včetně vyhlazování. Far Cry New Dawn je vlastně přeskinované Far Cry 5 (doslova), používající stejný základ hry.

 

 

  • GEARS 5 (DirectX 12)

Jedna z nejlepších her roku 2019. zajímavá je ale i po technologické stránce, kdy používá nejnovější verzi Unreal 4 engine a má nativně DirectX 12. Vizuálně představuje ohromný pokrok proti Unreal 3 hrám a můžeme se těšit na mnoho podobných.

Vzhledem k velmi působivé grafické stránce běží hra překvapivě slušně i na slabších kartách. Samozřejmě není problém detaily snížit, ale nás zajímá, výkon grafik jako takových, takže nebude snižovat laťku a dáme kartám pořádně zabrat.

 

 

  • Provozní vlastnosti – spotřeba, chlazení, taktování

Začněme u spotřeby. Měříme jak v klidu, tak v herní zátěži, a to v průměru všech testovaných her. Spotřeba současných grafik není konstantní a stálá, ale dynamicky se mění díky řízení spotřeby, které dnes grafické karty mají. A tak se hra od hry může spotřeba stejné karty lišit i o několik desítek W. Pokud navíc kartu zatížíte výpočetně, či na úplně maximum například s FureMark, dostanete ještě o desítky W vyšší spotřebu u některých modelů. Tak pozor na to. Samozřejmě naši spotřebu ovlivňuje i zbytek sestavy, kdy máme v sestavě RYZEN 9 3900X v X570 desce s aktivním PBO. Nicméně všechny karty mají stejné podmínky a jedná se tedy o průměr z měření v 5ti testovaných hrách:

RX 5500 XT představuje velký skok a zlepšení v efektivitě, zejména v praxi. Sapphire PULSE RX 5500 XT je o desítky W úspornější než podobně výkonná RX 580 i relativně úsporná RX 570 4GB. GTX 1650 SUPER 4GB je stále sice o několik W úspornější, ale je také slabší. Každopádně rozdíl mezi NVIDIA a AMD klesl na zanedbatelné hodnoty, takže NV jednoznačně přišla o svou velkou a mnohaletou výhodu, která mnoha lidem nedala spát. Už mohou být v klidu. I AMD jsou velmi úsporné a efektivní dnes, a to i ve hrách.  

  • Chlazení

Díky podstatně snížené spotřebě, kleslo samozřejmě TDP i zahřívání. RX 5500 XT edice jsou tak o poznání méně robustní než některé RX 570/580 či dokonce RX 590. SAPPHIRE PULSE RX 5500 XT je jednou z nejjednodušších a menších edic, a přesto má v plné zátěži na GPU teplotu sotva 65°C! Prakticky to samé mají konkurenční GTX 1650 SUPER edice.

Na tyhle teploty navíc nemusí jet chlazení a ventilátory nějak hlučně. Speciálně SAPPHIRE PULSE je extrémně tichá! V zavřené skříni není šance ji slyšet, v otevřené skříni musíte dávat ucho dost blízko. Je to mnohem tišší karta než prakticky všechny RX 570/580 edice. V klidových stavech je karta chlazena pasivně, tedy naprosto bezhlučně.

Je dokonce tišší než GTX 1650 SUPER verze, což je dost co říci, a to není GTX 1650 S od GB nijak hlučnou kartou. Takový běžný průměr v rámci série. Sapphire a nová PULSE se tedy bude mnoha uživatelům hodně líbit, i když někteří mohou být zmateni a pátrat, jestli se ty ventilátory vůbec točí jak je to tichý.

  • Taktování

Nemyslím si, že by tyhle karty byly určeny pro fandy do taktování. Ale budiž. Samozřejmě SAPPHIRE PULSE RX 5500 XT 4GB jde taktovat. V základu tedy běhá klem 1845MHz stabilně, paměti mají 14GHz. Dostupný SW pro přetaktování nás pustí na 1950MHz pro jádro a 14,9GHz pro paměti. Nárůst výkonu je zhruba 5-6% maximálně, tedy nic, co by za to moc stálo a bylo nějak zásadně poznat v praxi, spotřebu to zvedne o 20W, ale chladič s tím nemá žádný problém.  

Máme ale pár dalších věcí na zhodnocení …

 

 

 

  • Celkový výkon, cena a výhodnost

Z hlediska výkonu je na tom RX 5500 XT dobře, zejména s ohledem na v pravdě miniaturní GPU, které jej pohání. Modernější hry, aktualizace ovladačů (včetně těch nejnovějších ADRENALIN 19.12.2) i Windows samotných, pomáhají hlavně nejnovějším Radeon NAVI kartám, které jsou zhruba o rok mladší než TURING architektura od NVIDIA (GTX 1600 série). Aktuálně se tak věci mají tak, že referenční taktovaná Radeon RX 5500 XT 4GB v průměru má zhruba 8% náskok v 1920x1080 a 7% v 2560x1440. Není to mnoho, ale v této cenové hladině, kde se urputně bojuje o každý FPS je to dost. Zejména když prostě toho výkonu není na rozdávání. Obě karty rozhodně trpí na fakt, že mají jen 4GB paměti.

Cenové srovnání je obtížně. GTX 1650 SUPER 4GB je na trhu už pár týdnů, ale moc dostupných edic v obchodech není. Námi testovaná Gigabyte Windforce GTX 1650 SUPER stojí kolem 5 tisíc korun vč. DPH. Sapphire PULSE RX 5500 XT 4GB se do obchodů teprve dostane. Některé nástřely cen jinak fyzicky nedostupných karet v některých obchodech jsou absurdní, oficiálně má stát 169 dolarů dle AMD a 179 dolarů dle Sapphire, tedy zhruba 5000 korun vč. DPH a tradičně by mělo jít o jednu z nejlevnějších edic, jak to u SAPPHIRE Pulse bývá.

Obě konkurenční karty tedy stojí velice podobné peníze, a RX 5500 XT 4GB je o něco výkonnější, je také jednoznačně výhodnější a není moc důvodu se na GTX 1650 SUPER dívat. Ale ta je obrovským zlepšením proti tragické GTX 1650 „nesuper“, která se, věřte tomu nebo ne, stále prodává za téměř 5 tisíc korun.

Nicméně bohužel ani jedna z novinek, díky výrazně vyšším výrobním nákladům současných technologií, nemůže rovnat výhodnosti starších modelů, speciálně 4GB Radeon RX 570, které jsou prostě jiná liga. Pokud bychom ale počítali s původními oficiálními cenami, přeci jen by RX 5500 XT byly znatelným zlepšením:

(Graf počítá s původními cenami, za které byly jednotlivé karty uvedeny na trh, tedy 4800 korun pro RX 570 4GB a RX 5500 XT 4GB, 6400 korun pro RX 580 8GB a 7800 korun pro RX 590 8GB).

K hodnocení a závěr …

 

 

  • Závěr

Nová generace grafik od AMD a NVIDIA je konečně na trhu. A asi se shodneme, že z nich máme smíšené pocity. Zejména ti, kteří se v situaci moc neorientují, možná tápou, v čem jsou vlastně GTX 1650 SUPER a RX 5500 XT lepší než starší generace, hlavně modely Radeon RX 570/580 které dnes stojí podobné peníze, či vlastně i méně.

„Problém“ je prostě v tom, že starší generace je na trhu strašně dlouho. A za ty 3 - 4 poslední roky se však změnilo hrozně moc věcí a ne vše k lepšímu. V první řadě skončily časy levné výroby čehokoliv. Křemík zdražil, energie, materiály atd. Nové výrobní procesy jsou o mnoho dražší, speciálně 7nm proces je téměř 2x dražší než 14/12nm, přičemž je dnes i nejvíce žádaný. A víte dobře, že prostě produkce nestačí zájmu (NAVI je vyráběno u TSMC stejně jako RYZEN), což cenu výsledných produktů žene také výše a výrobci grafik ani AMD a NV s tím nemohou vůbec nic dělat.

NVIDIA má možná trochu „výhodu“, že používá starší proces u TSMC, o který už není takový zájem a není u něj tedy takový tlak na cenu. Jenže výroba nebude o moc levnější, když potřebuje na stejně výkonný čip více křemíku než AMD. Obě firmy použily konečně i nástupce GDDR5 pamětí, tedy GDDR6, ale v tomto případě pouze 4GB kapacity? To je na přelomu roku 2020 problém hned ze dvou důvodů. V první řadě zase cena. GDDR6 jsou pořád o několik desítek % dražší než GDDR5, takže za cenu 4GB GDDR6 můžete mít 8GB GDDR5. A pak ta kapacita. 4GB paměti začíná být zoufale málo. I ve FullHD si u některých her všimnete, že grafiky s 8GB mají prostě více FPS a lepší průběh a některé nastavení detailů si nemůžete dovolit. Výrazně znát je to u vyšších rozlišení, nastavení lepších textur atd. V případě RX 5500 XT ale naštěstí existují 8GB verze, na které se podíváme v další recenzi. GTX 1650 Super je ale jen v té 4GB edici a NVIDIA vůbec nenabízí žádnou 8GB levnou grafiku, maximem je 6GB a to je pořád stejně málo jako 4GB, protože hry bez problémů dnes využijí 8GB a víc paměti. A bude to samozřejmě horší, zejména když nová generace konzolí dostane mnohem více paměti než ta současná. Hry toho prostě budou využívat.

Z hlediska výkonu za danou cenu tak ani GTX 1650 SUPER ani RX 5500 XT nepřestavují téměř žádný pokrok, ne když srovnáváme se starší generací karet dnes dostupná za podobné ceny, ačkoliv samozřejmě dříve stály více a technicky není RX 5500 nástupce RX 570/580 a GTX 1650 Super není nástupce GTX 1060. Samozřejmě pokud bychom srovnávali oficiální původní ceny, pokrok by byl jasně vidět. RX 5500 XT 4GB za 4800 korun má dnes výkon srovnatelný s RX 580 8GB, která vycházela na trh za 6400 korun. Jenže dnes se dá prostě už dlouho pořídit za podobnou cenu. V případě GTX 1650 SUPER je to podobné ve vztahu s GTX 1060 6GB. Hlavní rozdíl je tak v efektivitě, která je u novinek mnohem lepší a v technologické pokročilosti, což u některých her bude a je znát (zejména lepším využití a optimalizacích pro DX12). Na druhou stranu nikdy jsme nečekali, že by RX 5500 série speciálně, nabídla něco více než výkon RX 580 s výrazně nižší spotřebou. Nic jiného nám nikdo ani nesliboval. A RX 5500 XT je přesně taková, jaká by měla být.

Ale dost lamentování nad tím, že dnes je prostě všechno dražší a staré zlaté časy levných komponent jsou pryč :).

  • AMD Radeon RX 5500 XT 4GB vs NVIDIA GTX 1650 SUPER 4GB

Přímý souboj dvou aktuálních novinek ze stejné cenové hladiny vyhrává nakonec AMD, ale je to hodně těsné. Zatímco v souboji modelů Radeon RX 5700/5700XT vs NV RTX 2060/2060 Super, AMD se svou provokační strategií uspělo a NVIDIA se nechala vycukat a zmást a nastavila ceny RTX příliš vysoko, podruhé to AMD už nevyšlo. S předstihem oznámená RX 5500 série byla pro NVIDIA takovým strašákem, že u narychlo vydané GTX 1650 SUPER nastavila cenu hodně nízko (na poměry NVIDIA), kdy tak má překvapivě slušný poměr cena/výkon. Tedy něco, co u NVIDIA je skoro sprosté slovo obvykle. Jenže nakonec to úplně nestačí.

AMD Radeon RX 5500 XT 4GB je výkonnější a tedy pokud vybíráte mezi ní a GTX 1650 SUPER, bude RX 5500 XT za podobné ceny vždy lepší volba. Navíc v úvahu musíme brát i fakt, že TURING architektura je o něco starší než NAVI a zejména fakt, že NAVI bude v nové generaci konzolí, což bude obrovská výhoda ze strany optimalizace budoucích her. Troufám si tedy tvrdit, že za 2-3 roky bude RX 5500 XT výrazně výkonnější a použitelnější než GTX 1650 Super. AMD také silně překvapilo vylepšenou efektivitou, která je v praxi mnohem lepší, než jsem čekal a NVIDIA přišla o svou velkou výhodu. Nižší spotřeba se podepsala také na mnohem tišším chlazení nových grafik.

  • Sapphire PULSE Radeon RX 5500 XT 4GB

Speciálně pokud jde o model Sapphire, tak tahle PULSE edice je jednou z nejlevnějších RX 5500 XT na trhu, přesto je její chladič fantasticky tichý. Možná je škoda, že karta nemá jen 17cm mini-ITX velikost (PCB na to má), ale pořád má jen 23cm na délku a chladič je extrémně tichý i v plné zátěži. Karta je chladná a velice příjemná. Obešla se i bez RGB podsvícení. Nemám vlastně nic, co bych jí mohl vytknout. Až tedy na cenu, kdy je otázkou, jak moc bude dostupná. To bude ovlivňovat cenu nejvíce. Stát má 169 - 179 dolarů tedy 4800 – 5000 korun vč. DPH.

Úplně stejná bude 8GB PULSE edice, která je ale výrazně dražší. RX 5500 XT 8GB stojí 199 dolarů, tedy 5600 korun vč. DPH. Překvapivě těch 8GB ale dokáže nahnat výkon v mnoha hrách a ne úplně málo. Na srovnání výkonu 8GB verzí se podíváme hned v dalším článku.

Radeon RX 5500 XT 4GB je celkově příjemná a dobrá grafika, která dostála očekáváním. Problém je současná realita cen a nákladů na výrobu. Pokud bychom ignorovali předchozí generace a bazarovou nabídku, byla by RX 5500 XT 4GB skvělá. Současně je lepší než konkurenční NVIDIA GTX 1650 SUPER 4GB, kterou ovšem musíme výrazně ocenit za fakt, že je opravdu mnohem lepší než mizerný odpad jménem GTX 1650, která stále stojí podobné peníze! Ale AMD tohle kolo souboje vyhrálo už teď, a s další optimalizací NAVI a zaváděním do nových konzolí a tomu odpovídající optimalizaci her, bude náskok narůstat. Radeon RX 5500 XT je z nové generace grafických karet do 5 tisíc korun jasně nejlepší. AMD k ní dodává výborný software a inovované ovladače s řadou zajímavých a užitečných technologií a díky NAVI architektuře, která míří i do nové generace konzolí, se dá očekávat technická použitelnost této karty mnoho dalších let, což je a bude velká výhoda proti NVIDIA. AMD navíc dává k RX 5500 série také bonus v podobě 3měsíčního předplatné Xbox Gaming pass, takže 3 měsíce přístupu k mnoha hrám včetně nejnovějších titulů zcela zdarma. To konkurence dnes nepřebije. Jenže je v obchodech i mnoha PC dnes ta starší generace grafik (RX 570/580), která dnes stojí někdy i podstatně méně, a ještě je zde široký výběr i výkonnější bazarových karet. Dá se prostě dnes koupit i více výkonu, než kolik jej nabízí nová generace karet od obou výrobců v cenové hladině do 5 tisíc korun. Jen to není tak efektivní jako tyhle novinky atd.

Ale stále AMD Radeon RX 5500 XT 4GB je dobrá grafika speciálně Sapphire PULSE, škoda že za ty peníze nemůžeme mít rovnou 8GB, což nabízí dražší edice. Bohužel ceny GDDR6 pamětí jsou stále vysoko. To je ale vlastně má jediná praktická výtka směrem ke kartě. Hned v dalším článku se tedy podíváme, jak na tom jsou 8GB varianty RX 5500 XT karet. Mají totiž o něco vyšší výkon …

 

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:

 

 

 

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
JirHor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Doplneni informaci z ostatnich 2019-12-12 22:18:03

Dobry vecer, 
Dekuji za recenzi. Doplnim informace z ostatnich webu, ktere tuto kartu testovali (SAPPHIRE PULSE 4GB). Celkem jsem prosel 18 webu, kde bylo testovano 15 her ve full hd a QHD a dal do tabulky. Vsechny weby krome jednoho (nezjistil jsem) testovany na verzi 19.2.2.
Prumer ze vsech webu a her:
FullHD DX11: 1650S je presne stejne vykonna jako RX5500 XT
FullHD DX12: RX 5500 XT je o 1% rychlejsi
QHD: DX11: RX 5500 XT je o 2% rychlejsi
QHD: DX12  RX 5500 XT je o 3% rychlejsi
Spotreba: 10% lepsi pro 1650S. Zalezi na konkretnim modelu.
Hlucnost: 8% lepsi pro RX5500. Zalezi na konkretnim modelu. Vyhodnost za predpokladu 1650S za 159 USD a RX 5500XT 169 USD, Je 2% procenta pro 1650S. 
Hodnoceni: RX5500 XT 79% ze 100% (pouze z webu, kde hodnoti systemem hvezd (1-5) nebo procentami)
1650S  83% ze 100% (pouze z webu, kde hodnoti systemem hvezd (1-5) nebo procentami)

Celkove dojmy recenzentu z RX 5500 XT: Bohuzel zklamani. Zbytecna karta, ktera jiz neprinasi nic noveho. Vykon a spotreba na urovni Nvidie (kladne hodnoceno), bohuzel cena je min o 15$ vyssi nez by mela byt. Jinak karta Sapphire Pulse RX 5500 XT ma velice dobre provozni vlastnosti.
Osobni pocit: Cekal jsem bohuzel cenu o min 10$ nizsi. Osobne si myslim ze tuhle bitku vyhrala Nvidia, ktera hlavne dokazala vydat 1650S drive a tak ziskat nesmirnou vyhodu. Protoze jinak by stala RX 5500XT proti 1650 no super a tu by rozdrtila a recenze by vypadaly uplne jinak. Co mne osobne nejvic mrzi je celkovy posun grafickeho trhu za posledni roky. Bohuzel naklady jsou asi vyssi a vyssi. A take si myslim ze 5600 nebude tak vyhodne jak jsem doufal. Ackoliv bych si pral opak. Preji AMD a Nvidii hodne uspechu a poradny konkurencni boj.
Pekny vecer
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-12 22:21:52
avatar
nemyslím si, že je někdo zklamaný, pokud ano, tak nerozumí nebo nechápe ....

RX 5500 XT je přesně taková jaká měla být, splnila očekávání je velkým zlepšením proti POLARIS, bohužel AMD neovlivní cenu a situaci s výrobními procesy ani GDDR6 ... pokud bychom ale brali v úvahu ceny za které RX 570/580/590 přišly na trh, je RX 5500 XT velkým posunem ve všech směrech a tak ji musíme brát ...

je nefér srovnávat technologickou novinku na nejdražší a nejnovější výrobě s kartami na starých technologií, které jsou dnes laciné na výrobu protože už o ně nikdo nestojí ...
JirHor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-12 22:37:01

Osobne si myslim, ze zklamani vyplyva se srovnanim s 1650s (ne s 570/580/590), ktera jiz ma pekne edice a ceny. Ocekava se, ze pokud vydate kartu pozdeji tak nabidnete neco lepsiho. Bud cenu nebo zajimave technologie nebo spotrebu. Jinak Sapphire PULSE Radeon RX 5500 XT 4GB povauji za vydareny model, az mam strach jak dopadne cena v CR .
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-12 23:36:30
avatar
no nevím, GTX 1650S také zdaleka není v obchodech ve velkých množství a mnoho karet je dražších než MSRP. A ano RX 5500 XT je lepší už teď ... za tím si stojím.

Potíž je prostě ta cena, ale za to AMD nemůže. 7nm výroba je drahá, je o ní zájem, kapacity nejsou dostatečné a levnější to prostě být nemůže ... doby levné výroby jsou pryč. I tak je to velký pokrok pro AMD, POLARIS RX 570/580/590 neměly šanci bojovat s NVIDIA v OEM a mobilní oblasti, ale RX 5500 série je vynikající, zcela konkurenceschopná a to je velká změna. O nic víc AMD nešlo .... a reálně ani více jít nemohlo, realita cen výroby je prostě taková, že levné karty dělat nelze, pokud to nepostavíte na starých technologiích ....

hlavní je, že RX 5500 XT je vynikající karta pro 1080p hraní a o to jde mnoha potenciálním zákazníkům především .... a jsem si dost jistý, že pokud by AMD nevydalo RX 5500, tak NV nevydala GTX 1650S ;) ta karta je na NVIDIA netypicky výhodná, ostatně za podobné peníze se prodává výrazně početně dostupnější GTX 1650, která je výkonem prakticky nepoužitelná .... ;) Takže AMD můžeme děkovat hned 2x, za efektivnější RX 5500 a za GTX 1650S, která by bez toho, aby AMD oznámilo RX 5500 sérii nedonutilo NV vydat 1650S ;)
JirHor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-12 23:59:16

Pro AMD to urcite pokrok je. Souhlasim, ze je tu konecne konkurence. Ale myslim si, ze zakaznici chteji vic nez jen dorovnat konkurenci. S tvrzenim, ze RX 5500 XT je lepsi uz ted byl bych opatrny. Spotrebe? Cena/vykon? Vykonostni rozdil je tak maly, ze bude rozhodovat kazda koruna a bohuzel v CR AMD grafiky jsou vzdy o par procent drazsi nez by mely byt (muj osobni nazor). Navic tentokrat ma AMD MSRP vyssi nez Nvidie. Necham se prekvapit.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-13 01:12:41
avatar
jenže to by podle toho zákazníci museli také nakupovat ... AMD vždy mělo lepší ceny než NV a zákazníci stejně nakupvali méně výhodné NV více ... takže je to chyba zákazníků a byly by chyba v této zjevně neúspěšné strategii výrazně lepších cen pokrčovat ;)

AMD by podle mě mělo ty ceny ještě zvýšit. prostě za kvalitu se platí a 7nm grafiky jsou pokročilejší, AMD navíc má skvělé ovladače a SW a snaží se poskytovat technologie zdarma, má lepší bonusy, má FreeSync i přes HDMI atd. takže její karty stojí za víc než ty od NV. Ale AMD i u RX 5500 XT série má lepší poměr cena výkon, ne o moc, ale o něco ano ...
jalav [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-13 11:00:30

Uvádíš opačné informace, nevěříme ti ani slovo
Obermaier už nemá sledovanost, tak sabotuje skutečně nezávislé recenzenty?
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-13 06:01:39
avatar
Tak amd vede o zanedbatelnych par procent ale proti GTX 1660 SUPER ted aktualne nic nemaji a nvidia po dlouhe dobe udelala zajimavou kartu jak vykonem, tak cenou.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-12 22:22:08
avatar
RX 5600 na cestě ;)
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-12 23:08:38
avatar
Oficiálně oznámená ale nebyla.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-12 23:30:38
avatar
brzy bude ;)
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-12 22:07:23
avatar
v grafech je rx 5500 docela to mate.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-12 22:22:32
avatar
tady to už neopravím, ale do další recenze bude šotek zastřelen
Dráček [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-12 23:40:54

Za 3500Kc by to byla pecka, vzhledem k provoznim vlastnosem.
Takhle je to jen nahrada predchozi generace za horsi cenu. Takze pro nekoho kdo ma rx570 je to nezajimavy upgrade a musi cekat na sveho nastuoce rx 5600.
nVidia ma lepsi zvuk/jmeno a pri stejne cene a vykonu je AMD v podstate krom skalnich fandu nezajimava. A to vubec nepochybuju, ze za dva roky a mozna i drive, bude mit AMD lepsi vykon.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-13 02:22:35
avatar
NVIDIA a lepší jméno a zvuk? jen pro hloupé lidi ... nevím na základě jakých objektivních faktů a v čem by měla mít lepší jméno a zvuk co to má co dělat s výběrem grafiky ...

nechápu jak někdo může vybírat na základě loga na něčem ... nebo tvrdit, že NV má lepší zvuk a jméno. nechápu jak někdo může vybírat HW na základě fandovství značce ...

pokud mám dvě karty, dejme tomu RX 5500 XT 4GB vs GTX 1650 SUPER 4GB, co stojí prakticky stejně a AMD má lepší výkon i výhodnost, tak si GTX přeci nekoupím ... to mě nikdo nerozmluví. Je to objektivně horší produkt a basta, změřeno, spočítáno objektivně srovnáno. Nevím proč bych měl platit stejně za méně ...
FabledWarrior [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-13 06:14:03

Řekl bych to asi takhle.

Já osobně znám spoustu lidí, kteří si dnes velice rádi koupí procesor od AMD, ale grafiku ne. Ti lidé si je koupili dříve a byli zklamaní, protože s tím furt byl nějaký problém. Pády ovladačů, nestabilita, nerovnoměrný výkon a podobně. Jásně teď se mi tu rozjede "flame", jak každý měl 100 grafik od AMD a nikdy nebyl problém a podobně. Jo tak máte štěstí nebo zkušenosti s řešením těhle problémů. JENŽE ti lidé, které znám já, jsou obyčejní hráči, kteří si třeba i zvládnou grafiku vyměnit, jenže diagnostikovat problém a řešit ho je už trochu mimo jejich vědomosti. Takže pokud se tihle lidé naštvali a koupili grafické karty od nVidie, které v drtivé většině případů fungovaly bez problému na první dobrou, tak je jasné, že se k AMD vracet nechtějí. A pokud uvidí dnes, že v cenové relaci, která jim vyhovuje je karta od AMD o 2% výkonnější než karta nVidia, koupí si tu nVidii, protože 2% jsou nic a případná 2% jim nestojí za řešení problémů, které by jim mohli nastat. Oni třeba nenastanou, ale tihle lidé mají zafixováno, že už se jim to stalo a nechtějí se tím obtěžovat.

Můžete říkat, že to je jen jejich neznalost, lenost a nevím co ještě. Jenže si uvědomte, že ne každý potřebuje znalosti konstrukce a diagnostiky výpočetní techniky a vůbec je to nezajímá. Oni si chtěli jen koupit počítač na práci a případně hraní nějakých her a prostě jim to nefungovalo.

Abych nezakládal další příspěvek, tak sem napíšu i svůj názor na tuhle kartu.

Jako musím souhlasit, že za tu cenu je ten výkon prostě málo. Chápu, že výroba je dražší než u Polarisu, ale sakra vždyť za stejnou cenu má RX590 o celkem dost vyšší výkon Já vím, že žere jak tank, jenže v takové zátěži ta karta není furt. Hodně bych se musel rozhodovat, jestli bych si koupil RX5500XT nebo RX590. Naštěstí já bych si nikdy takhle slabé karty dnes už nekoupil.
jalav [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-13 11:03:17

Já nikdy s AMD zklamaný nebyl, naopak nVidia nás okradla vědomým prodejem vadných čipů, notebook šel po chvíli do kopru. nVidia tuto swiňárnu nedávno zopakovala, tedy za blbost se platí
Dráček [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-14 18:42:09

Nemyslím si, že ten kdo si koupí nVidii je hloupej. A nemyslí si to přinejmenším 80% dalších lidí...
A za tím si stojím. Lidí příjdou do krámu a říkají, že chtějí nVidii nebo GeForce. Takže ano, nVidia má lepší jméno, je v povědomí lidí a když prodavač řekne, že je lepší než AMD, tak jí koupí.
Navíc mu nehrozí, že za ním za měsíc přijde kupující a řekne , že má AMD lepší poměr cena/výkon a že mu prodavač špatně poradil.., proč? Protože prodavač má další esa v rukávu, že má nV lepší technologie, nejlepší gk na světě, nejvýkonnější a stabilnější ovladače apod.
No a další v podstatě nesmysly se dají vymyslet.., co třeba, že na stejnej výkon AMD potřebuje 7nm výrobní proces a nV stačí x let starý 14/12nm proces a i stará grafická architektura?
A v diskuzích to jasně nV vyhrává.

Takže ano, nv je pojem a AMD je zase tam někde na konci.

Nikdo netvrdí, že má AMD spatný grafiky. Jen jsou v současnosti drahý a krom spotřeby vůbec nic nepřináší.
Sám jedu na nV GTX 1060 6Gb už tři roky a koupil jsem jí za necelých 7klacků. Jo panečku, to tenkrát byl kup, když to mělo výkon jako předchozí generace Hi-endu.

Mám malou místnost, kde hraju a nemám tam dobře řešené větrání. VLastně vůbec, je to kumbál bez oken a i teď mám problém s teplem v místnosti.
Co pak s RX480/580??? Takže výběr byl jasný, malá spotřeba a zahřívání oproti čemu? V té době rozdíl v ceně max 500Kč a výkon byl stejnej. Dnes už stejný není, ale netrápí mě to, protože ve wotku je GTX 1060 stále rychlejší než RX 580.
Hraji převážně wotko;)

Takže ceny nových gk AMD je nejen zklamání, ale drahý nesmysl. Ospravedlňování to tím, že když vycházela předchozí generace 580/470, že stála 199/239 a nyní to je 169dolarů, mě fakt nepřesvědčí.
V tomto pohledu přinášely gk 470/480 výrazně lepší posun výkonu za výrazně lepší cenu.
Co nabízí RX 5500? Efektivitu, nic víc a to je bohužel málo.
Navíc za cenu, která je přímo katastrofální. To že je nV stejně drahá neberu jako argument, že se nenechala nachytat taky ne.

AMD zase tahá za kratší provaz a vážně teď nevím, k čemu že ty karty vlastně jsou?
Stejný výkon tady máme už přes tři roky. Low-end to rozhodně není, i když by to vlastně low end měl být. Nejen vzhledem k paremetrům karty, ale dnes už i výkonem. Výkon sice není špatný, na lowend vlastně dobrý, dost dobrý. JEnže cena, bože ta cena...

Už jsem chtěl koupit něco nového, ale 10tis. za RX 5700nedám. Adekvátní cena by byla okolo 8tisíc.
No a RX 5600? To bude zase něco mezi. Takže 5500 je za 6-7tis, 5600 bude za 8-9? Takhle by vypadat nová generace rozhodně neměla.
Kde jsou ty doby HD 48xx

Ještě bych se vyjádřil k RX 5500 XT 4GB vs GTX 1650 SUPER 4GB.
Tady je to v podstatě plichta, takže argument, že nevíš, proč bys měl platit stejně za méně je mimo. GTX1650S je ve většině obchodech levnější, takže to padá. Nvíc, jak již jsem řekl, lepší zvuk nV a když to vezmu z dalšího pohledu, tak někdo má rád BMW a jiný zase Mercedes, a rozdíl pár tisíc u kupujícího nerozhoduje.
Já si taky nekoupím dres Slávie, jen proto, že bude o kilo levnější než dres Sparty, takže asi tak
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-14 19:28:14
avatar
no tyhle věci já nechápu, já prostě chci to nejlepší za své peníze a je mi jedno jaké je na tom logo ... a pokud někdo vybírá mezi Geforce nebo NVIDIA tak je prostě hloupej ...

Já vybírám na základě faktů ... logo je mě ukradené. Koukám na monitor ne na logo ;).
Dráček [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-14 20:33:13

Tak to mame my, co se o IT zajimame. Bohuzel ostatni se nechaji presvedcit k tomu, co ma obchodnik skladem nebo na cem ma vetsi marzi.
Pripadne reklamou a na tu ma nV vic penez.
Na druhou stranu, dobry produkt reklamu nepotrebuje viz Ryzen
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-14 21:48:11
avatar
proto RX 5500 si myslím takty nepotřebuje reklamu, jsou to skvělé karty, úsporné a používají sice dražší ale nejnovější technologie a stejnou architekturu budou používat i konzole příští rok, nic podobného na trhu není ....

navíc AMD obvykle stárnou pomaleji než NV karty, takže to je taky slušná reklama ...
Dráček [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-15 01:44:54

S tim souhlasim, jen ta cena...
Meli to dat o 20dolaru levnejsi, tak aby se to veslo do 4tisic.
To uz by neremcal nikdo.
Takhle je kolem karet zbytecne moc negativni pozornosti.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-17 13:11:43
avatar
není otázka jestli měli, ale jestli můžou .... nemůžeš chtít po AMD aby to dotovalo. Samozřejmě zákazníci to mohou a nemusí kupovat, ale to se teprve uvidí ...

AMD koneckonců ty grafiky nevyrábí, jen dodává GPU výrobcům karet .... ti ve finále spolu s prodejci určují ceny. já vím, že někteří čeští obchodníci mají i 500 korunové marže na RX 5500 XT kartách teď .... ;) nunto říci, že ceny si jako obvykle budou sedat pár týdnů, protože obchodníci se vždy snaží na novinkách vydělat ...
Oxbowww [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-17 12:56:54

Jasně, kdo si nekupuje AMD, je hned hloupej. A co takhle na základě zkušeností? Měl jsem v minulosti 2x radeona, hned zkraje odešel. Athlon XP byl ještě v poho procesor, ale poslední fx 6350 vykonove tragédie. Pak jsem přešel na Xeon a i7, grafiky NVidia a naprostá spokojenost (jsem jen běžný uživatel a rád si zahraju). Prostě jsem si zvyknul na tu pohodu s výrobky uvedených firem a prozatím nehodlám nic měnit. Až mě naserou, klidně se poohlednu u konkurence, ale zatím nemám tu potřebu a nějakej litr navíc mě nemůže rozhodit.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-17 13:04:45
avatar
nemůžeš brát ohled na minulé zkušenosti a vlastnosti produktů, když novinky s nimi nemají kromě loga na kartě, vůbec nic technicky společného ....


to je jako bys stále dnes kupoval Intel procesory, protože v minulosti byly nejvýkonnější a nejlepší. Dnes jsou jednoznačně nejhorší prakticky ve všem, nejdražší, slabé, žerou a topí a jsou děravé jak cedník a opravy věci ještě zhoršují.

takže abych tě opravil, kdo si nekupuje AMD tak není hned hloupej, kdo si kupuje nové produkty na základě zkušeností se starými a jejich vlastnostmi a myslí si, že to samé musí platit o nových a podle tohoto dogmatu nakupuje, ten je hloupej ;)
Oxbowww [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-17 15:39:08

Tak já jsem se svou i7 9700K a 2070super naprosto spokojen, mým potřebám dostačují až přespříliš. Kdyby mi zdechl procak, tak s Ryzenem nemám sebemenší problém, ale prostě grafiku bych od AMD ještě furt nechtěl, je to otázka preferencí.
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-17 18:18:59

To ale platí jen v okruhu informovaných osob. Běžný uživatel který nestuduje fóra tak si pamatuje že s určitou firmou měl předminule problém a ten výrobek od druhé co koupil posledně tak fungoval dobře. Co si takový člověk koupí?
MartinCZ80 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-13 06:19:46
avatar
Koukal jsem zatím jenom na ceny v Alze a ceny RX 5500XT 8GB je příšerná to raději za tu cenu GTX 1660 super ale dost se těším na RX 5600 po té se rozhodnu zatím mi RX 570 stačí a vydržím sní.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-14 19:25:53

RX 5600 je trochu nejistá a po uvedení ta cena bude také vyšší.
Ale taková RX 5700 non XT je jistá už pár měsíců na trhu a dokonce se na chvíli dostala v referenci na 7500kč.
Takže tudy pro mě vede cesta a tajně doufám, že cenově budou příští rok atraktivnější, ale to budou i tyto RX 5500 XT.
Za novinky se platí vždy více a ani tato nová řada není výjimkou. RX 570 mi také zatím stačí, ale co se mi líbí u NAVI karet, tak jsou dosažené frekvence. Pokud vemu Polarisky, které měly strop kolem 1400MHz, tak NAVI konečně atakují 2GHz hranici a se spotřebou jsou na tom lépe. Pěkně AMD dohnalo NV v efektivitě. Jediné, co není moc pěkné je cena, ale za novinky se vždy platí trochu víc a pokud AMD máklo a to je pravda, tak si tu vyšší cenu ty karty rozhodně zaslouží.
archecon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-13 07:01:53

Děcka, jestli mám stejný výkon AMD a NVIDIE za stejnou cenu, tak jasně vezmu NVIDII. A víte proč? Protože podpora v aplikacích je lepší. A jako uživatel, když mám problém tak je mi vážně u pr..le, kdo za to může víc jestli výrobce karty nebo dodavatel SW.

OK drivery na Vegu Frontier nejedou. U karty, která má 2 roky a byla prodávaná jako karta pro tvůrce, aby si mohli vyzkoušet své projekty jak pod herními drivery tak enterprise. Dobrá.. už mi klesl tlak.

Jenže on nefunguje ani DVDFAB a to v plné licencované a aktuální verzi.
Na stejné sestavě s NVIDIA GTX 1060 vůbec žádný problém. Asi, že CUDA a ne VCE s OPENCL.
Takže Nvidia 1650 Super je win.
Navíc tohle jsou budget karty, které pokud jde o hry tak mohou jít klidně do 3 let do kopru nebo k sousedvým děckám. Takže nijak složité rozhodování o nějakých budoucích hrách optimalizovaných na konzole.

Ale jinak AMD fandím, to ne že ne. Fakt. Za ty CPU repekt.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-13 08:11:09
avatar
Mám to stejně. Co se týče tvorby je to s AMD takovej věčnej koloběh, koupit nový karty přijít na různé zadrhle a zapeklitosti ty odladit po dejme tomu půl roce, potom si cca 2 roky užívat dobrý výkon za lepší cenu cca 15-20% rozdíl no a potom zase nanovo protože karta je na konci svého produkčního procesu a ono to nový už na ní nejde.

U nvidie mi přes CUDA jede vše i u 780tky. Jednoduše AMD nabíde fajn karty, ale pro to produkční prostředí už je vše na nějakém vývojáři, který to udělá pokud se mu bude chtít.

Taky kupuju od AMD jen processory. A ještě teda RX570 4GB protože ta za cenu nemá konkurenci. Jak do toho co stavím tak co mám doma.
Oxbowww [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-17 12:58:57

Přesně.
hor410 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-13 08:22:48

Tak ti nevím... Já být AMD, tak to nacením aspoň o $20 níž. Prachy nahrabe z CPU, u GPU potřebuje spíš "získat ztracenou pozici". Takhle si každý koupí nV, bohužel... 4GB RX5500 stojí 5300,-. To si radši člověk buď připlatí litr za GTX1660 Super a nebo naopak 700,- ušetří a má 1650 Super se stejným výkonem ale nižší cenou a spotřebou. Třeba to AMD dojde a po vánocích ceny upraví...
Dráček [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-14 20:37:23

Presne. Takhe to AMD strasne zabilo
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-14 21:47:31
avatar
ale houby, AMD nic nezabilo ... ceny jsou v pohodě, obě karty jsou výhodnější než konkurence, tedy 1650S i 1660S, takže pokud vám přijdou AMD RX 5500 špatný, tak NV 1600S jsou ještě horší .... navíc obvykle NV karty rychle zastarávají a když je to vyrovnané už teď při vydání nových AMD, jak to bude vypadat za rok dva?

AMD ty ceny udělalo dobře a tak jak to podmínky 7nm a GDDR6 dovolují ... navíc ceny v obchodech neurčuje AMD, ale obchodníci ...
Oxbowww [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-17 13:02:23

Ale vy furt s tou výrobou, že je drahá, nejsou kapacity a kdesi cosi... Koho ze zákazníků to zajímá? Zákazníky zajímá cena a je jim u hnědky, jak a za kolik se to vyrábí. Nerd, co si chce za levno zahrát, tak tohle vůbec neřeší.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-17 13:19:19
avatar
1, kdo není ignorant toho to zajímá ...

2, tohle je technologický magazín takže nás to velmi zajímá

3, každého nerda zajímá jak věci fungují než že jsou ...

4, zákazníka zajímá cena a pokud se diví, proč je tak vysoko, tak hledá vysvětlení a tak mu jej poskytujeme ... říká se tomu fakta.


Lidi jako vy jsou podle mě tím, co stojí za 99% světovými problémy ... "fakta mě nezajímají, nic mě nezajímá, nežiji, konzumuji" .... a ještě máte tu drzost pohlížet na každého, kdo se zajímá, jako na toho hloupého .... vážně váš omezený smutný pohled na věci nesdílím a sdílet nechci. Mě prostě zajímá proč věci jsou ....
Oxbowww [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-17 15:33:16

Jasně, můžu za to já, potažmo všichni ti ostatní, kteri si kupujou to, co jim vyhovuje a s čím jsou spokojeni. Super logika. Mimochodem kde jsem nazval koho hloupým? Nebyl jste to spíš vy?
rookie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-27 15:08:21

kazdy si moze zvolit, ci bude patrit do pasivneho/ konzumujuceho/ nevedomeho/ manipulovaneho stada, alebo nie
mojzisl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-13 08:43:30

Ty ceny jsou zatím docela úlet, 8 GB verze jsou v cenové relaci levnějších 1660 SUPER.
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-15 20:28:24

Pokud bych měl dnes kupovat novou grafickou kartu se 4GB VRAM, tak bych šel do GTX 1650 Super.
Ano, RX 5500/4GB není špatná karta, je to dobrá karta, ale nijak výrazně v ničem nepřevyšuje GTXku. Za takové situace je pro většinu lidí jasnou volbou koupit GTX.
Ruku na srdce, RX 5500 by slušela ještě o pořádný chloupek nižší cena, aby se to převážilo na její stranu.
Jako výhodu bych u RX 5500 viděl, že umožňuje defacto volbu 4 nebo 8 GB VRAM a to za jasně daný příplatek cca 8 stovek Kč. To bohužel u GTX 1650 Super nelze.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-17 13:03:45
avatar
no já jsem si 100% jistý, že za rok touhle dobou bude GTX 1650S opět o něco slabší než dnes. Vždy tomu tak bylo, NV stárnou výrazně rychleji .... pamatuješ, jak GTX 1060 6GB byla stejně výkonná, nebo i výkonnější než RX 480/580 a teď je na úrovni RX 570?

je to proto, že jsou obvykle starší (AMD vydává soudobou architekturu později) a v tomto případě to bude i proto, že NAVI je hlavně herní grafická architektura, díky konzolím se na ní bude mnoho let optimalizovat.

takže pro většinu lidí je výhodnější koupit RX 5500 XT pokud chtějí kartu na delší dobu a i na hraní her ....
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-17 13:28:13
avatar
Můj názor na tyto karty je asi takovej: pokud někdo chce ušetřit a přitom si zahrát tak si koupí rx 570 4GB a pokud někdo chce hrát víc a má co připlatit tak 1660S potom 5700 a potom 2070S Ty ostatní karty okolo jsou jen protože jsou.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-17 13:32:44
avatar
2070S nemá smysl vedle RX 5700 XT ;)
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-17 14:04:47
avatar
Hmmmmm
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-23 19:25:35

Nejnovější vývoj je ten, že GTX 1650S lze koupit za 4,4k a RX 5500 za 5,2k.
Aby RX 5500 "dorovnala" po stránce výhodnosti poměru cena/výkon tu GTXku, musela by stát max. 4,8k - a za tu cenu nelze sehnat.

To jsou fakta.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!