TEST: AMD RYZEN 9 3950X a RYZEN 5 3600 – Dva nejlepší procesory roku válcují Intel
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pondělí, 23 prosinec 2019
alt

 

 

 

 

 

 

  • TEST: AMD RYZEN 9 3950X a RYZEN 5 3600

                                               – Dva nejlepší procesory roku válcují Intel

Zázrak je dokonán. AMD dokázalo něco, o čem už si nikdo nikdy nemyslel, že bude vůbec možné. Ale stalo se. A dnes se speciálně podíváme na dva konkrétní procesory, které jsme u nás ještě netestovali, ale které jsou těmi nejzajímavějšími na současném trhu a porážejí Intel ve všech ohledech.

Začněme u toho výkonnějšího. Nový RYZEN 9 3950X je něco, o čemž mnozí pochybovali, že je vůbec možné udělat. 16jádrový/32vláknový mainstreamový procesor! Lze jej bez potíží osadit do jakékoliv běžné AM4 desky, stačí, pokud výrobce dodá aktualizaci BIOSu. Klidně jej tak můžete dát i do desky za 2 tisíce korun. Je to skutečně mainstreamový procesor. Ovšem jeho výkon k šoku všech, stačí na překonání toho nejlepšího, co je Intel vůbec schopen nabídnout, včetně high endového nového a do prodeje ještě nedodaného 18jádrového Core i9-10980XE pro X299 platformu! Jaká kouzla a čáry AMD použilo, aby porazilo o 25% dražší TOP high endový procesor Intelu s jeho více jádry a téměř dvojnásobnou spotřebou?

Žádná kouzla. AMD má sice ve srovnání s Intelem velice malý team, ale ten kromě krásných prezentačních grafů slibující hodně velké věci (které následně splní), dokáže vyvíjet i velmi dobré procesory bez bezpečnostních děr, které následně dodá i na trh. To je dnes největší rozdíl mezi AMD a Intelem. AMD má přitom k dispozici sice drahý, ale nejlepší a nejdražší výrobní proces, který dnes vůbec existuje. A neplýtvá s ním. Vyrábí jen to nejpodstatnější s největším přínosem, zbytek přesunulo do čipů na mnohem levnějších na starší výrobě, takže AMD AM4 procesory jsou dnes tvořeny jedním až dvěma 7nm čipy po 8 jádrech a jedním 14/12nm I/O čipem. Tahle efektivní konstrukce je naprosto geniální pro současné možnosti výroby křemíkových čipů.

U AMD zjevně před lety někdo zapojil hlavu a skvěle odhadl situaci. Tedy několik věcí, které u konkurenčního Intelu už nějakou dobu evidentně nezvládají, přestože na to mají mnohonásobně více lidí i peněz. No a právě procesor RYZEN 9 3950X je demonstrací toho, kam AMD v generaci RYZEN 3000 a ZEN 2 pro mainstream zatím došlo. Nejlepší procesor z celé série s nejlepšími čipy a perfektním bezkonkurenčním výkonem pro každou situaci a nasazení.

  • AMD RYZEN 9 3950X – 16 jader a 32 vláken pro mainstream

Samozřejmě technicky AMD tenhle procesor už vyrábí delší čas. Na trhu máme od léta 12jádrový / 24 vláknový RYZEN 9 3900X. Fyzicky jde o stejný procesor s dvěma 7nm čipy po 8jádrech a jedním I/O s výbavou vedle nich. Rozdíl je jednoduše ve výběru těch čipů, kdy 3950X má nejen plně aktivní oba 8jádrové čipy, ale jsou také speciálně vybírány (zvládají vysoké takty s nízkým napětím atd.). To nejkvalitnější, co TSMC dokáže pro AMD dnes vyrobit. A tyhle čipy jsou samozřejmě velmi cenné.

Vše zabaleno ve stejném kompaktním pouzdře pro AM4 patici, kdy 3950X má nejen nejvyšší počet jader/vláken ze všech mainstreamových RYZEN procesorů, ale i nejvyšší boost takt, který dosahuje až 4,7GHz! Základní takt je přitom pořád velice slušných 3,5GHz, o poznání výše, než mají procesory s tolika jádry od konkurenčního Intelu. V čem se pak binování a výběr čipů projevuje nejvíce, je efektivita. Ačkoliv má tenhle procesor 16jader/32vláken a vysoké takty, má stejných 105W TDP, jako 12jádrový 3900X nebo jen 8jádrový 3800X!

  • AMD RYZEN 5 3600 – 6 jádrový mainstreamový král pro masy

Zatímco 3950X je nejvýkonnější, a hlavně dorazil do obchodů teprve teď, na konci roku, RYZEN 5 3600 je na trhu od samého uvedení celé řady. Jen jsme na něj trochu zapomněli, tak se k jeho testu dostáváme až nyní. Nicméně za tu dobu se už stihl opravdu předvést.

V současnosti je totiž v mnoha obchodech tím nejprodávanějším procesorem vůbec! Dokonce se ho dnes v maloobchodě prodává tolik, jako všech Intel modelů procesorů dohromady:

Důvod je asi všem jasný. Jeho 6jader/12vláken v 7nm ZEN 2 čipů je úžasnou kombinací skvělého univerzálního výkonu, extrémní efektivity a velmi dostupné ceny. Na rozdíl od námi již dříve testované 95W výkonnější 3600X verze, je 3600 s nižšími takty úspornější (65W), což ale jen znamená, že má i zajímavější OC potenciál (zapnutí PBO přinese vyšší přínos) a stojí také méně.

  • Konkurence? Intel dnes není ani alternativou …

Podle mého názoru jsou RYZEN 9 3950X a RYZEN 5 3600, spolu s RYZEN 7 3700X, nejzajímavější procesory pro běžné uživatele PC na současném trhu. Speciálně 3950X a 3600 jasně vládnou. RYZEN 5 3600 celkovým objemem prodejů a poměrem cena/výkon (těsně následovaný 8jádrovým RYZEN 7 3700X), RYZEN 9 3950X pak výkonem a technologicky. Samozřejmě cena obou modelů je výrazně odlišná.

Zatímco 16jádrový RYZEN stojí 22 tisíc korun, 6jádrový RYZEN stojí jen 5400 korun. Dostanete k němu i chladič, menší, ale použitelný. K RYZEN 9 3950X si na rozdíl od 3900X budete muset chladič dokoupit vždy, je to jediný model z celé RYZEN 3000 AM4 série, který v balení žádný Wraith chladič nemá. Ale to je asi dobře, většina lidí při koupi procesoru za 20 tisíc by stejně použila nějaký výkonnější a přikládat k tomuto procesoru BOX chladič, by tak bylo jen plýtvání.

Otázkou je, co proti tomu může postavit konkurenční Intel. Realisticky? Vůbec nic. Tím nejlepším, co dnes má proti RYZEN 5 3600 je Core i5-9600KF/9600K za prakticky stejnou cenu. Ale to je jen 6jádrový/6vláknový procesor s vysokým TDP 95W a ještě bez chladiče. Alespoň jde taktovat, což podobně drahý pomalejší Core i5-9400 nejde. Problém je, že LGA 1151 platforma je technicky mrtvá a AM4 platforma je mnohem variabilnější a lepší, včetně PCIe 4.0 podpory u nejnovějších čipsetů atd.

Proti RYZEN 9 3950X nemá Intel vůbec nic. Nejvýkonnějším mainstreamovým Intelem je Core i9-9900K (9900KS) za 14 – 15 tisíc korun. Jenže ten má jen 8jader/16vláken s TDP 130W+ a reálně stejný výkon ale s 65W TDP nabízí o poznání levnější RYZEN 7 3700X. Za 14 tisíc má AMD 12jádrový RYZEN 9 3900X a za 22 tisíc nově tedy 16jádrový RYZEN 9 3950X. Neexistuje mainstreamový procesor Intelu, který by tomu mohl v čemkoliv konkurovat. Intel má už dvě generace technologicky a výkonově zpoždění.

K nepříjemnému zjištění Intelu ale nestačí ani jeho TOP high end. Intel radši ani neuvedl na trh 16jádrovou variantu refreshovaných Core i9-10000X procesorů pro X299 platformu. Má jen 14jádrový (10940X alias 9940XE) a pak hned 18jádrový model Core i9-10980XE (přeznačený 9980XE). Tedy to nejlepší, co Intel vůbec nabízí, a to do mnohem dražší 4kanálové X299 platformy. Jenže ani výkon 18jádrového TOP procesoru s TDP reálně 200W+ s cenou 30 tisíc korun, nestačí na výkon mainstreamového RYZEN 9 3950X! Navíc za jeho cenu Intel nedokáže dnes v tuto chvíli nabídnout více, než 10jádrový Core i9-10900X (9900X) nebo maximálně 12jádrový Core i9-10920X (alias přeznačený 9920X)!

Já mám k dispozici na otestování 18jádrový Intel (10980XE), ale i 10jádrový 9900X což je výkonem stejný procesor jako nový 10900X. Jak ale víte, tyhle procesory pro X299 platformu jsou high end (HEDT), tedy konkurence ThreadRipper 3000 a TRX40 platformě. A nový 24jádrový procesor 3960X v redakci také máme a v testu jej najdete. To, pokud by někdo pochyboval, že přes svůj výkon je 3950X opravdu jen mainstream (cenou i výkonem) ;). A jak se tedy dnes věci mají? Podívejme se na vše v nejlepším českém praktickém testu a srovnání …

 

  • Procesory RYZEN 9 3950X a RYZEN 5 3600 a testování

Nový 7nm procesor AMD RYZEN 5 3600 je přímý nástupce 6jádrových RYZEN 5 modelů obou generací (2600 a 1600). Opět je na něm velmi dobře vidět, jaký obrovský posun AMD udělalo za poslední 2 roky, kdy se nebavíme o posunu o malé jednotky %, který předvádí Intel v rámci „generací“ procesorů z posledních let při stejném počtu jader/vláken. Proti RYZEN 9 modelům s 12/16jádry a 8jádrovým RYZEN 7 se liší tím, že má jen jeden ten 8jádrový/16vláknový 7nm čip, zamčený na 6jader/12vláken. Jsou tedy i levnější a AMD pravděpodobně vybírá ty horší čipy, které by na plno jet nemohly. RYZEN 5 jsou v tuto chvíli vůbec nejlevnější 7nm procesory v nabídce.

RYZEN 5 3600 má jen 65W TDP. Výkonnější 3600X má 95W TDP, což znamená o něco vyšší takty než u 65W verze a tudíž i nižší výchozí OC potenciál. Konkrétně u RYZEN 5 3600 v základu se bavíme o taktu 3,6GHz. Boost takt je 4,2GHz. To je značný mezigenerační skok vpřed. Předchozí 12nm RYZEN 5 2600 má při 65W jen 3,4 – 3,9GHz a původní 14nm RYZEN 5 1600 dokonce jen 3,2 – 3,6GHz. Je opravdu zajímavé, že se AMD podařilo znatelně zvýšit takty při přechodu ze 14/12nm na mnohem komplikovanější 7nm proces. Intel má totiž problém, že jeho 10nm proces dosahuje mnohem nižších taktů než 14nm. V případě AMD se ale kromě prostého zvýšení taktů podařilo zejména značně zvýšit IPC a vůbec výkon na jádro. ZEN2 architektura je proti ZEN/ZEN+ velkým pokrokem a nechce se věřit, že jsou to jen dva roky, co se první RYZEN 5 1600 na trhu objevil. Jak moc velký pokrok AMD udělalo, se dnes podíváme.

Na samotném procesoru fyzicky nenajdete žádné velké rozdíly proti jiným AM4 procesorům. Ostatně je to stále procesor pro AM4 platformu. Můžete jej po aktualizaci BIOSů osadit kromě nových X570 i do X470/B450 nebo X370/B350 desek. Samozřejmě podpora záleží na tom, zda výrobci konkrétní desky vydají update BIOSu. Fyzicky je patice stejná, ale AMD vylepšilo výrobu, odolnost, PCB nového čipu je silnější a kvalitnější. Výška CPU s heatspreaderem je ale stejná a samozřejmě jsou s ním kompatibilní všechny AM4 chladiče, co doposud. Jak jsem už napsal, je škoda, že ten WRAITH PRISM RGB chladič, který je u RYZEN 7 a RYZEN 9 3900X, už u RYZEN 5 série nenajdeme. Řekl bych, že zrovna u těchto CPU by ho většina uživatelů velmi ráda používala, protože je prostě výborný, zejména kdyby byl v ceně. Menší a jednoduší WRAITH Silent, který u RYZEN 5 3600 najdeme, je jen OK pro použití na základních taktech bez OC (pořád lepší než co má Intel v základu, tedy většinou nic :) ). 

Pokud jde o RYZEN 9 3950X, AMD nám poslalo na otestování jen samotný procesor bez retail balení. Procesor se jinak prodává bez chladiče, takže má menší krabičku než 3900X. Ale design je jinak stejný. Samotný čip má tedy výběrové nejlepší čipy plně aktivní 2x 8jádra, dohromady 16jader/32vláken a to na 3,5 – 4,7GHz. Samozřejmě procesor je plně odemčený pro taktování, jako všechny ostatní 7nm RYZEN modely. Je také kvalitně pájený, a tak není ani moc náročný na chlazení, obzvlášť s velmi nízkou spotřebou a TDP jen 105W TDP. A jaký je tedy v praxi?

  • Jak a co budeme testovat?

Pro otestování nových 7nm RYZEN jsme samozřejmě použili novou platformu. A to konkrétně X570 desku ASUS ROG Crosshair VIII Hero (Wi-Fi). K tomu jsme osadili naše osvědčené G.SKILL FLARE X paměti 2x 8GB DDR4 3200MHz CL14, abychom zatím věci nekomplikovali a mohli srovnávat i s předchůdci.

Pro srovnání jsme vybrali samozřejmě oba předchozí TOP modely RYZEN procesorů pro AM4 platformu. Tedy 12nm RYZEN 5 2600 a 14nm RYZEN 5 1600. Oba jsou otestované na ASUS CrossHair VII HERO X470 spolu s DDR4 3200MHz CL14 paměťmi. Nový RYZEN 3000 je testován na X570 platformě, konkrétně ASUS CrossHair HERO X570. Samozřejmě jsme pro srovnání zařadili i Intel Core i5 a i7 procesory na Z390 platformě a také Core i9 procesory na X299.

Všechny sestavy byly testovány s Kingston Black 1TB NVMe SSD PCIe 3.0 a AMD TRX40/X570 mají výhodu Gigabyte NVMe SSD gen 4 s PCIe 4.0 rozhraním. Systémy jsou vybaveny grafickou kartou AMD Radeon RX 5700 XT 8GB. Všechny výsledky všechno je testováno kompletně znovu. Na aktualizovaném WINDOWS 10 v1903 se všemi záplatami pro Intel i AMD. Současně jsou všechny aplikace a hry na nejnovějších verzích a také ovladače a BIOS pro desky jsou použity ty nejaktuálnější k datu vypracování recenze. Výsledky tedy nejsou srovnatelné se staršími, či jinými, které jsou dělané za jiných podmínek.

Všechny procesory jsou testované na základních nastaveních, tedy na odpovídajícím TDP (týká se hlavně Intel procesorů, kdy můžete narazit na recenze, kde testují 9900K (ale i jiné Intel „K“ procesory) s TDP 200W a MCE funkcí na deskách (kdy maximální turbo takt se aplikuje automaticky na všechna jádra) ačkoliv se tváří, jako by to bylo na těch 95-115W, se kterými je CPU prodáván a oficiálně by se na těchto hodnotách měl pohybovat). V našem případě je vše bez aktivního taktování jakéhokoliv druhu, ale pro srovnání je tam i 9900K bez toho limitovaného TDP (označeno). Tak se na to pojďme podívat …

 

  • CineBench R20 – Renderování

Jako první tady máme oblíbený Cinebench v aktuální verzi R20, která je více vypovídající a lépe testuje skutečný potenciál procesorů. Opravdu dokáže každý současný procesor pořádně provětrat a ukázat jeho reálný maximální výkon. Využít dokáže zatím až 256 vláken.

Na četné žádosti jsme zařadili i dílčí test výkonu jen jednoho jádra, ačkoliv je pochopitelně pro současné aplikační použití mnohem více klíčový ten vícejádrový test.

AMD dnes jasně dominuje ve výkonu na celek i na jedno jádro.

 

  • 7-Zip – komprimace dat (AES)

Jako další tady máme v praxi hojně využívanou komprimaci/dekomprimaci dat. A jaký tady mají potenciál testované procesory?

7-Zip je moderní aplikace využívají i pokročilých speciálních instrukčních sad, v tomto případě třeba AES, využívá také výhod vícejádrových CPU. AMD má velkou výhodu v dekomprimaci, ale v komprimaci ztrácí, výsledky v praxi tak opět nejsou vždy takové, jak by člověk očekával a další optimalizace aplikací budou nutné a probíhají. Aktuálně využíváme nejnovější verzi a ta již architekturu a vylepšení nových generací CPU zohledňuje. Novinka od AMD má díky tomu ohromující výkon a předchozí generaci nechává daleko za sebou.

 

  • POV-Ray 3.7 - RayTracing

Velmi náročný a velmi populární program využívající náročnou metodu RayTracing, se kterou se hodně počítá do dalších let.

A i v tomto náročném renderingu naprosto drtí vícejádrové procesory všechno.

 

  • Blender – Rendering

Další z populárních testů a aplikací, která rozhodně dokáže těžit a vytěžit maximum z každého procesoru, je Bleder.

Více jader a vláken zde prostě jasně vede a levné procesory opravdu zásadně zaostávají. Novinka od AMD opět naprosto drtí vše v dohledu.

 

  • Video Encoding

Převody videa jsou dnes stále populárnější mezi uživateli. Možností, jak je dělat, je celá řada. Dnes se dá využívat i síly GPU, které to dokáže převést podstatně rychleji, než CPU, ovšem stále jsou problémy s výslednou kvalitou, takže na procesor mnozí nedají dopustit. A převod videa výkonný CPU rozhodně výrazně urychlí. Můžeme se u HD a hlavně 4K videa bavit o rozdílech v řádu desítek minut i hodin u velkých projektů.

Bohužel tato oblast je jednou z těch, která není dobře optimalizovaná na více jader. ADOBE, Premire, Las Vegas a mnoho dalších aplikací pro úpravu a vytváření videí je značně zaostalá, pokud jde o optimalizace na více jader, ale u některých verzí se v poslední době situace zlepšuje a AMD je i zde již výkonnější než Intel, díky lepšímu IPC a optimalizacím. U levných CPU ale důvodem nízkého výkonu je absence více jader, nižší takty či dokonce chybějící instrukční sady (v případě některých Intel procesorů).

 

  • Výkon ve hrách

Výkon ve hrách je silně sledované téma, ačkoliv není příliš důvod, protože pokud jste hráč, tak vám jakýkoliv současný 14/12nm a lepší procesor s více jak 6jádry nebo 8vlákny na taktu alespoň 3,2GHz+, udělá prakticky stejnou službu. Současné hry málokdy skutečně výkon CPU využívají, pokud by tomu tak bylo, tak by samozřejmě 16 jádrové nebo dokonce až 32 jádrové desktopové procesory byly ve hrách násobně výkonnější než 8jádra. A to se samozřejmě neděje. Je tedy důležité připomenout, že to, co ve hrách testujeme, není výkon procesoru, ale to, jak hra výkon CPU skutečně používá. Pokud dobře, tedy využívá více jader/vláken, tak s takovým CPU bude mít hra výrazně více FPS. Pokud špatně, tak mezi 6, 8 a více jádrovými modely nebude prakticky žádný rozdíl. Úplně nejhorší je pak scénář, kdy výše taktovaný procesor s méně jádry vykazuje více FPS než o něco méně taktovaný procesor s mnohem více jádry.

Mnozí mají tendenci říkat, že ten výše taktovaný je výkonnější, což opět není pravda. Hra s ním vykazuje více FPS ale to proto, že hra třeba používá aktivně jen 4 až 6 vláken a pak tedy záleží na tom, že 6jádro má třeba 4,8GHz a výrazně výkonnější CPU s více jádry má na těch 4-6 využívaných vláknech třeba jen 4,3GHz. Je to proto, že hry dnes prostě neumí skutečný výkon procesorů využívat. Pro nás je ale důležité si říci, že současné procesory od mainstreamu výše jsou tak výkonné, že pro herní PC nehraje výběr CPU prakticky žádnou roli. Cokoliv z posledních 2 let se 6jádry výše a 3GHz+, je více než dostatečné i pro ultra high end hraní i pro vysoká FPS.

  • Realistické testy „herního výkonu“

Módou procesorových testů je dnes testování naprosto nerealistické nepraktické konfigurace, kdy použijeme ultra silnou grafiku, pro ultra nízké rozlišení někdy ještě se staženými detaily. Výmluvou je, že pak se ukáže prý procesorový výkon. Neukáže! Ukáže se, jak daná hra neumí výkon procesorů využívat a na těch několika málo jádrech/vláknech, co sama využívá, a tak záleží jen na výši taktu na nich, nikoliv na výkonu CPU jako celku. Skutečný výkon CPU ale využit u her není, tudíž test nízkého rozlišení s výkonnou GPU ve hrách neřekne to nic o tom, jaký výkon procesory skutečně mají.

Každopádně abych potěšili všechny, máme také otestováno nízké rozlišení (1920x1080) s výkonnou grafikou (Radeon RX 5700 XT 8GB), což sice prakticky nikdo v reálu používat nebude, ale máme to změřeno.

Jak vidíte v nízkém rozlišení 1920x1080 je mezi procesory měřitelný rozdíl na výkonnějších kartách, ovšem na nich se pohybujeme na takové hladině FPS, že je opravdu z hlediska hratelnosti jedno, jestli máte 140 nebo 130FPS, protože rozdíl mezi tím stejně nepoznáte. U slabších grafik pak výkon současných CPU není omezením nikdy a rozdíly jsou stěží měřitelné. Nicméně nové 7nm AMD RYZEN udělalo zřetelný pokrok a srovnává krok s tím nejlepší, co dokáže nabídnout Intel a vymazalo tu ztrátu, kterou v extrémních podmínkách měly předchůdci.

No a když rozlišení ještě zvýšíme na 3840x2160, které většina uživatelů ultra high end grafik bude používat, tak tady je vždy omezením výkon grafické karty, ne současných procesorů. Rozdíly tedy prakticky neexistují. Můžete je vytvořit, když do hraní hry budete dělat ještě něco jiného. Pak už na celkovém výkonu CPU záleží. Takže když třeba streamujete, tak je velký rozdíl mezi 4 jádrem a 8 jádrem. Když do toho ještě třeba upravujete video nebo necháváte procesor počítat něco jiného, pak na počtu jader opravdu záleží a více jádrové čipy s 12, 16 i více jádry naprosto vládnou, protože prostě dokáží bez zaváhání splnit obě úlohy.  

Podívejme se tedy na provozní vlastnosti …

 

 

  • Spotřeba, teploty a taktování

Jednou z ostře sledovaných kategorií je dnes provoz, a hlavně spotřeba systémů. V našem případě testujeme spotřebu celé sestavy. Spotřeba procesorů je dnes ale značně dynamickou a neustále se měnící veličinou. Jak Intel, tak AMD procesory mají značně propracované systémy řízení taktů a spotřeby v závislosti na aplikaci, vytížení a chlazení. V některých případech mohou dokonce překračovat svá TDP a tak dále. Řekl bych dokonce, že AMD je dnes v tom propracování řízení výkonu a spotřeby už výrazně dál, než Intel.

Testujeme všechny CPU v základu s nastavením TDP tak jak uvádí výrobce. Nemáme aktivní žádné taktování a překračování TDP nad rámec specifikací. Aktivní jsou pouze běžné/výchozí boost/turbo technologie, ne MCE apod.

RYZEN 9 3950X je absolutní technický zázrak. Díky výběrovým čipům, které dokáží jen na nižším napětí je spotřeba 16jádrového procesoru stejná jako 12jádrového modelu! To znamená je o mnoho nižší než u staršího TR 2950X či Intel Core i9-9900X, ale 3950X od AMD má mnohem vyšší výkon. Dokonce vyšší, než jaký nabízí žhavý a žravý Intel Core i9-10980XE s jeho 18jádry a prakticky dvojnásobnou spotřebou!

Pokud jde o teploty, překvapivě není 3950X žádný problém chladit. S NOCTUA U12S se v maximální zátěži pohybujeme kolem 80°C při nasazení AiO jsme do 70°C běžně. A to velmi tiše. To je velký rozdíl proti konkurenčním Intel procesorům, které aby dosáhly alespoň na dohled podobného výkonu, tak doslova vaří vodu v nejvýkonnější AiO chladičích.

  • Taktování

Ohledně taktování. U AMD osobně vřele nedoporučuji ruční taktování RYZEN 3000 modelů vůbec! Pokud chcete lepší výkon, osaďte lepší chladič a procesor dejte na lepší desku. Obojí zvedne boost takty, kdy se slušným chlazením (AiO) se můžete pohybovat kolem 4,0GHz na všech jádrech. AMD pak nabízí propracované automatické zvýšení výkonu přes technologii „PBO“, kdy stačí aktivovat tuhle funkci v RYZEN Master aplikaci a procesor pojede na vyšší limit TDP. Ovšem stále bude fungovat boost na méně jádrech, takže nebudete nikdy přicházet o výkon. Nově pak AMD umožňuje aktivovat PBO a do toho ještě automatické přetaktování, což dokáže vytáhnout vůbec nejvyšší výkon, ale je to samozřejmě za cenu ještě vyšší spotřeby atd.

Osobně doporučuji osadit procesory na co nejlepší desku a hlavní je osadit co nejlepší a nejvýkonnější chlazení. To většině bude stačit k nejlepšímu využití potenciálu CPU. Pokud chcete, zapněte PBO, kdy budete mít všechny výhody vyššího výkonu, které přináší obvykle taktování, ovšem bez nevýhod v podobě nižšího výkonu na jádro, vyšší spotřeby v situacích, kdy to není třeba atd. Takže ano, 3950X dokáže být ještě výkonnější. Při ručním OC má omezení jako ostatní RYZEN 3000 modely, já se dostal na 4,3GHz na všech 16jádrech stabilně, což znamená nižší výkon všude v nižších zátěžích, protože v základu nebo při PBO, jde takt na méně zatížených jádrech běžně přes 4,5GHz. Takže nepoužívejte ruční taktování, používejte PBO, pokud chcete vyšší výkon! Tradičně hodně těží RYZEN platforma z pamětí. 3600MHz s co nejnižším časováním je ideální, 3200MHz je také dobré, ale doporučuji osadit DDR4 3600 a pohrát si s časováním CL16/14 dokáže zázraky (hlavně u „herního výkonu“).

RYZEN 5 3600 je na taktování velmi zajímavý, ale doporučuji osadit lepší než ten základní chladič. Každopádně díky nízkým výchozím taktům dokáže se zapnutým PBO znatelně zrychlit. Samozřejmě nedává moc smysl kupovat dražší 3600X, když po zapnutí PBO bude výkon obou čipů vlastně stejný.

Podívejme se tedy na závěry a hodnocení

 

  • Celkový výkon, ceny a výhodnost nákupu

Ještě než se podíváme na závěr, udělejme si celkové hodnocení testů procesorů a srovnání konkurentů v praxi.

  • Výkon

Jak vidíte, i když má RYZEN 9 3950X extrémně vysoký výkon, je to vedle ThreadRipper modelů skutečně jen mainstream. Ale pořádný. Vždyť naprosto decimuje TOP high end minulé generace a v případě Intelu i ten nejvýkonnější a nejlepší mnohem dražší procesor, co Intel vůbec má.

Pokud je o RYZEN 5 3600, jeho výkon je mnohem nižší, ale to i cena. Procesor má efektivně skvělý výkon na celek i jedno jádro, čímž odstranil slabiny předchozí generace. Konkurenční Intel nabízí jen 6vláknový Core i5, který samozřejmě vůbec nestačí.

  • Ceny

AMD je lepší i cenově. Intel sice oficiálně ceny svých CPU nesnížil, obchodníci ale ano, takže aktuálně se zejména Core i5 modely prodávají a nabízejí za výrazně nižší ceny, než jsou ty oficiální. I tak nestojí za nákup. AMD je prostě výhodnější.

Nutno říci, že 3950X je hodně drahý, ale dává to smysl. Obsahuje hned dvojici těch nejlepších a nejkvalitnějších speciálně vybíraných 7nm 8jádrových čipů, které TSMC pro AMD vůbec dovede vyrobit. A ty jsou samozřejmě cennější než všechny ostatní. Pořád je to ale velmi atraktivní CPU, protože jeho výchozí cena je o poznání nižší, než byla u 16jádrových ThreadRipperů minulé generace nemluvě o konkurenčních Intelech.

  • Výhodnost nákupu – poměr cena/výkon

No a můžeme tedy jednoduše spočítat výhodnost. RYZEN 5 3600 je na tom skvěle, samozřejmě ne tak dobře, jako RYZEN 5 2600, který je dnes ve slevě a je super levný. Nicméně z aktuálních 7nm procesorů je RYZEN 5 3600 extrémně výhodný.

Naproti tomu 3950X je nejméně výhodný aktuální 7nm RYZEN procesor pro AM4 platformu. Cena je vysoká, ale odpovídá tomu, co dostanete, a především ve srovnání s tím, co za stejnou cenu nabízí Intel, je vlastně velmi levný. Intel navíc nedokáže nabídnout stejný výkon, a to ani výrazně dražším 10980XE modelem. 3950X je tedy vlastně super výhodný, zejména když na rozdíl od ThreadRipper pro TRX40 a Core i9 pro X299 platformu, jsou AM4 desky výrazně výrazně levnější a nepotřebuje ani extrémní chlazení nebo napájení.

Takže k závěru …

 

 

  • Závěr a hodnocení

Věci se ale hodně změnily a pokud někdo pár let nesledoval situaci na procesorovém trhu, tak teď si při pohledu na naší recenzi a grafy musí myslet, že se ocitnul někde v alternativní realitě. Intel prohrává …. všude a ve všem?! Jak je tohle vůbec možné?

Právě dnes testované dva procesory AMD, ukazují naplno všechny slabiny současné Intel nabídky. Intel nestačí ani výkonem 1 jádra, natož celku, AMD je chladné a efektivní efektivita a cenově je AMD stále o parník výhodnější. Navíc má AMD lepší, variabilnější a technicky pokročilejší platformy. A to vůbec nemluvíme o bezpečnostních dírách a záplatách na ně, které negativně ovlivňují fungování i výkon Intel platforem, na rozdíl od AMD, které na tyhle problémy a zranitelnosti vůbec netrpí.

  • AMD RYZEN 5 3600 – perfektní pro většinu

Tohle je nejprodávanější desktopový procesor současnosti. Z dobrého důvodu. Za velmi přijatelnou a dostupnou cenu, dostanete výkon, který ještě nedávno nabízely mnohonásobně dražší high end procesory. Ale tenhle CPU je současně velmi úsporný a chladný. Proti RYZEN 5 1600/2600 modelům předchozí generace, je výrazně silnější a lepší ve všech směrech. Zejména ve hrách a všude tam, kde byly problémy s nižším IPC, horšími latencemi a výkonem RAM.

U Ryzen 5 3600 se 7nm ZEN2 architekturou je vše vyřešeno a procesor je vynikající na hry, kde má konkurenční Core i5-9000 problémy. U ní sice průměrná FPS vypadají dobře, ale hry jsou trhanější atd. protože Core i5 má jen 6vláken, zatímco AMD RYZEN 5 má 12 vláken a hry běžně využívají 8vláken. Nemluvě o tom, pokud toho pustíte více najednou. 6vláken je dnes prostě málo. Všude jinde je pak RYZEN 5 3600 prostě výrazně lepší, navíc jde velmi slušně taktovat + když k tomu přidáte i zajímavé možnosti ladění pamětí a zisk výkonu z toho, tak Core i5 není zajímavé ani po nataktování na 5GHz, nemluvě o tom, že AM4 platforma je po všech stránkách lepší se zajímavými možnostmi upgradování.

Prostě pokud chcete cenově dostupný, ale po všech stránkách univerzálně výkonný, efektivní a nenáročný CPU, je RYZEN 5 3600 jasná volba. Není se co divit, že je nejprodávanějším aktuálním desktopovým procesorem, kdy se ho prodá tolik, jako všech Intel procesorů dohromady. Core i5 není konkurenceschopný a už ani dobrý procesor, a radím vyhnout se nákupu Core i5 za každou cenu.

Největší konkurencí 7nm RYZEN 5 3600 je ve skutečnosti starší 12nm RYZEN 5 2600, který výrazně zlevnil, je prakticky o 2 tisíce korun levnější, což je opravdu hodně. Pokud vám jde tak hlavně o cenu, je RYZEN 5 2600 stále extrémně atraktivní, tím spíše, že prakticky všechny současné AM4 desky podporují RYZEN 2000 i RYZEN 3000 procesory, takže možnost upgradu máte pořád. Za cenu RYZEN 5 3600 se dnes dá běžně sehnat i RYZEN 7 2700X! Tedy 8jádro/16vláken, ale pro většinu uživatelů bych spíše doporučoval ten 3600, kdy ta zlepšení ZEN2 architektury jsou zásadní a znatelná. Ale pokud spíše využijete více jader/vláken a budete ještě zapínat PBO, pak je 2700X také stále atraktivní. Pro většinu běžných uživatelů je nicméně RYZEN 5 3600 řekl bych lepší volbou, je to po všech stránkách vyvážený, extrémně efektivní a nenáročný moderní CPU pro moderní PC, kdy RYZEN 3000 má lepší podporu a vyladění RAM a podporu PCIe 4.0 atd.

 

"AMD RYZEN 5 3600 - skvělý univerzální a dostupný CPU"

  • AMD RYZEN 9 3950X – jeden z nejlepších procesorů všech dob!

Pokud bych tenhle CPU neměl v ruce, tak bych se hádal, že to, co nabízí, není ani možný. Tohle sice není nejvýkonnější procesor letošního roku, ale protože je určený pro masy a hlavně běžně dostupnou mainstreamovou platformu, je podle mě jasně nejlepším procesorem nejen roku 2019. Tohle je rovnou zápis do historie a jeden z nejlepších x86 procesorů, který se kdy objevil. Je naprosto úžasný ve všech ohledech a nemá jedinou slabinu či negativum.

Někteří namítnou, že je drahý. Není. 22 tisíc korun sice není málo, ale vzhledem k tomu, co nabízí a co jsme za podobné peníze měli k dispozici dosud, je to velmi nízká a výhodná cena. Extrémně výhodná, zvážíme-li, že tenhle aktuálně třetí nejvýkonnější procesor na běžném trhu, můžete dát klidně na základní desku za 2 tisíce korun (Ověřeno v kombinaci s ASUS A320I-K) a bude to normálně fungovat. RYZEN 9 3950X je přitom o několik % výkonnější než TOP Ultra high endový Intel Core i9-10980XE s 18jádry pro drahou X299 platformu. A Intel na ten výkon potřebuje téměř 2x více energie a extrémně výkonné chlazení, drahé desky atd. AMD prostě udělalo obrovský mezigenerační pokrok, stačí se podívat na výkon 16jádrových ThreadRipper 1950X a 2950X. První je starý 2 roky, druhý 1 rok. Oba považované ve své době za to nejlepší, co vůbec bylo na trhu. A teď oba zaostávají o 17 – 25% výkonem! Nemluvě o mnohem vyšší spotřebě a dražší TR4 platformě.

RYZEN 9 3950X navíc nemá žádné slabiny, je aktuálně nejvýkonnějším procesorem na trhu na 1 jádro, kdy díky nejlepšímu IPC je výkonnější než jakýkoliv Intel. A dokáže udržet vysoký takt na všech 16jádrech/32vláknech, takže má skvělý výkon všude. A především to dokáže s neskutečně nízkou spotřebou a nízkým zahříváním. Intel naproti tomu nedokáže nabídnout nic ani zdánlivě podobného, má prakticky už 2 generace ztráty. RYZEN 9 3950X je ve všech ohledech výrazně lepší než jakýkoliv současný běžně nabízený desktopový Intel procesor. Jak celek je dnes prostě perfektní. Ano, není to nejvýkonnější procesor na trhu, kdy se prostě bavíme jen o mainstreamu. A chápu, že mnozí stále nemohou pochopit, jak může být procesor za 22 tisíc s výkonem vyšším než TOP ultra high end Intelu, mainstream. No stačí se podívat na RYZEN ThreadRipper 3960X/3970X ;).

 

"AMD RYZEN 9 3950X - Nejlepší mainstreamový procesor"

  • Závěr

Na závěr roku jsme si tedy nechali recenzi a test dvou nejlepších běžných procesorů roku 2019. Dvou procesorů, které na plno ukazují monumentální nepochopitelné a neomluvitelné selhání Intelu, který prostě nedokáže ani jednomu konkurovat. Ničím a v ničem. Intel téměř zabil PC platformu jako takovou v posledních letech a neexistuje žádný dobrý důvod, proč si dnes koupit jakýkoliv Intel. A právě RYZEN 5 3600 a RYZEN 9 3950X jsou nejpádnějším argumentem pro tohle smělé, ale dnes zcela objektivní tvrzení.

Ač je mezi oběma modely velká cenová mezera, troufám si říci, že pro cílové zákazníky jsou oba stejně atraktivní. Jak výkonem, tak výhodností, kdy AMD opět posunulo hranice, zlepšilo všechno ve všech ohledech a hlavně dodrželo, či dokonce překonalo vlastní plány a sliby, což je dnes dost vzácná věc. Oba procesory dělají současné AMD AM4 platformu ještě atraktivnější, protože ta variabilita, kdy do jedné desky můžete osadit 2jádrové nebo také 16 jádrové CPU s tak extrémně rozdílným výkonem, to tu snad ještě nebylo. Pokud pořizujete nový mainstreamový počítač, neexistuje důvod, proč si koupit něco jiného než AMD AM4 platformu a do ní RYZEN 3000 procesor. Nic lepšího na trhu není a nikdy nebylo. AMD navíc zdaleka nekončí a PC platforma díky němu jako celek nikdy nebyla zajímavější a v lepší kondici. Konečně máme všechny důvody k upgradování. Samozřejmě přál bych každému 16jádrový RYZEN 9 3950X, protože tenhle úžasný mainstreamový CPU posouvá hranice a dělá definitivní tečku za temnou dobou časů, kdy „4jádra musela stačit všem“. A vývoj i optimalizace aplikací včetně her na to už reagují. 16jader/32vláken je oficiálně mainstream …

Za výbavu pro testování děkuji našim partnerům

   

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
archecon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-24 15:43:41

Nu super výhodný pro výkonný počítač je podle mne Ryzen 9 3900X. Je o osmticíc levnější a má oproti 8 jádrovým Ryzenům dvakrát tak velkou cache stejně jako 3950X. Takže v segmentu horního mainstreamu a levnější HEDT je to sweetpoint. Jen se zkuste podívat na jeho poměry výkon cena a testy. K dobru redakce je, že toto psali už u uvedení Ryzenu 3900X na trh. Za 8 tisíc už je totiž slušná deska a škálování i u encodingu mezi 12 a 16 jádry opravdu neodpovídá nárůstu ceny. O hrách nemluvě. Jinak 3950X je samozřejmě skvělý procesor, ale pokud by se mě někdo ptal na radu nechal bych ho vzhledem k ceně 3900X zvážit zda se nespokojí s 12 jádrem. Navíc je běžně skladem.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-24 20:49:15
avatar
3900X je bohužel žravější, topivější a ve hrách pomalejší - ne kvůli počtu jader, ale kvůli vyladěnějšímu boostu a asi výbětovému křemíku je 3950X ve všech ohledech lepší. Ano, 3900X je pořád lepší než 8 jádro, které má vyšší latence přístupu do pamětí atd. ale kdo chce nejlepší procesor jak na práci, tak na hry, 3950X je král (téměř) bez kompromisů (threadripper má výhodu počtu pciex linek, ale přiznejme si, kolik z nás to potřebuje. 3950X, Asrock aqua a 4x16GB těch gskilll hynixů 3600Mhz a máte podvozek na 5 let, kdy budete měnit jen grafiky. Silně o tom uvažuji, stačí cca 55K - mainstream řekla.by redakce
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-24 21:09:08
avatar
no vedle 3960X a TRX40 tak 3950X mainstream je slušně výkonný, ale pořád 30% za 3960X a 50%+ za 3970X
archecon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-25 07:26:43

Ve hrách souhlas, ale spotřeba je nižší u 3950X pouze u multithreadu a to o puhých 7W. U 3950X je spotřeba v Idle o 1W vyšší a singlecore je vyšší o 2W. Aspoň podle GURU3D. Takže plus mínus plichta.
Zase z toho nedělejme zbytečnou urbanlegend o tom jak je 3950X úspornější.
https://www.guru3d.com/articles_pages/amd_ryzen_9_3950x_review,7.html
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-25 23:25:28
avatar
3950X je efektivnější ;)
reader1234 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-24 15:49:07

Ve všech grafech jsou chyby.
Jinak přeju všem Veselé vánoce.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-25 23:24:59
avatar
Díky za upozornění .... ... Copy-paste error

Všechny grafy opraveny, doplněn graf efektivity ....
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-24 16:09:34
avatar
Já vám nevím já jsem z 3jkové ještě nic nekoupil mě jednoduše ten 2700x nebo 2600 přijde jako lepší volba vzhledem k ceně.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-24 16:26:33
avatar
ano, poměr cena/výkon mají lepší, ale jako takové lepší nejsou ;) ... každopádně pokud ti jde o co nejnižší cenu, jsou samozřejmě extrémně dobré ....
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-24 17:08:48
avatar
Vím co myslíš, ale pokud tedy vynechám CS:go tak mě nenapadá případ ve kterém by bylo výhodnější koupit 3600 než 2700x vzhledem i k ceně kdy 2700x je za 4300 a 3600 je o litr dražší

Je to takové to "intelovské" joo ale 3600 je lepší herní processor. No v grafu jo ale je opravdu? To už asi tak jasné nebude
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-24 17:18:20
avatar
3600 má prostě lepší IPC, lepší výkon s RAM atd. prostě je to lepší CPU ... navíc je to novinka, je přirozeně dražší protože je mnohem technologicky vyspělejší než minulá generace na starém procesu, která je ve slevách .... rád bych ti připomněl, že 2700X stojí polovinu toho co stál, když byl aktuální generací ....

Jak říkám, osobně bych spíše doporučoval 3600 většině než 2700X v tuto chvíli už, jsou samozřejmě výjímky, pokud děláš s aplikacemi co využívají více jader/vláken, má 2700X stále velkou výhodu a je dnes i levnější ....
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-24 17:25:30
avatar
No ale pokud lepe dělá s Ram atd. je pravda, ale není to nic zásadního. V reálném herním nasazení ty cpu podají stejný výkon v aplikacích je to jasný pro 2700x a při součastné ceně...
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-24 21:22:22

Čistě z pohledu poměru cena/výkon je v současnosti nejvýhodnější koupit "Ryzen 5 1600". Ač se tento kousek názvem očekává jako 14nm/ZEN, tak ve skutečnosti už jde v současné době o procesor 12nm/ZEN+ (ano, AMD na tajňačku prodává 12nm/ZEN+ jako 14nm/ZEN) - je to vlastně jen trochu podtaktovaný Ryzen 5 2600!
Sfusama [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-24 23:25:40

Bych to uvedl na pravou míru, Ryzen 5 1600 YD1600BBAF mají toliko na Alfě/TSBohemia, jinde prodávají původní YD1600BBAE.
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-25 00:53:13

Už se prodávají nejspíše všude, jak v diskusích na czc tak na alze jsou příspěvky, že byly prodány 12nm kousky.
porab [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-24 18:42:55

přešel jsem z i4690k na 3950x(570) za mne super procák
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-25 02:18:30
avatar
Stavel jsem novej pocitac komplet na 7nm s Ryzenem 3600 a rx 5700xt a zatim spokojenost. To 16 jadro je ale kremik z lepsi spolecnosti, to se musi uznat.
Tokamak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-25 07:55:30
avatar
Dělal jsem upgrade cpu z 1700 na 3950 na nejstarší ryzen zakladni desce AX370 gaming 5, co se na ní dělaly první testy a i se starým chladičen noctua U12S mi cinebench hodil 9300 bodů , komatibilita paráda, výkon naprosto úžasný.
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-25 08:22:28
avatar
Jaky mas max teploty? Me dokazi skocit az na 96 stupnu v zatezi, prijde mi, ze muj chladic kdysi nepocital s tim, ze kremik neni malej kousek uprostred a tak ty bocni moc nedava ...
porab [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-25 11:11:37

Zatím chladím tímhle https://www.alza.cz/gelid-solutions-phantom-black-d5556098.htm?o=1 a když doma přihodím pod kotel a v místnosti je skoro třicítka tak jsem v plné zátěži s využitím všech 32 vláken(no avx) a použité přibalené pastě viděl max 83st. Dneska vyzkouším i něco náročnějšího. Mám ale objednaný vodní set pod který příjde tekutý kov tak pak uvidím jaký bude rozdíl.
Hanzi1976 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-26 11:29:28

GELID Solutions Phantom
Podpora TDP přes 200W
---
Oprav mě, to znamená 2x120mm 1600ot
Ty to máš nastavený jak ?
Protože to by znamenalo že 200W TDP chladič je málo.
porab [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-26 14:47:49

Ahoj,teploměr mám hned vedle bedny a je na něm 22st. a podle ryzenmastera mám v tomhle http://www.primegrid.com/ se zatížením všech 32t teplotu 62st. v occt je max. 77st. ale vjetšinu času je to na 65st. protože mám vyšší ram a nechtělo se mi s tím moc laborovat tak mám na chladiči jen jeden ventilátor uprostřed.Takže až mi příjde voda tak ten,si myslím solidní, chladič někomu za solidní cenu přenechám.Jo a v klidu to skáče +- o dva st. kolem 35st.A na závěr, to co píše Dexter1 na tom něco bude protože nad cirka 20st. v místnosti to vypadá že co + jeden st.místnost to +2-3st.procesor. Takže pozor na trenýrkovou teplotu doma.
Hanzi1976 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-26 16:47:07

Testovat chladič se musí v létě, když je venku 40C a doma pěknejch 33C a CPU musí být v zátěži pod 70C.
---
AMD Phenom II x4 955 125W si musel držet pod 60C i při OC. Můj starý FX 8150 125W OC 165W pod 70C.
Měl sem Coolermaster Hyper 212+ ,sice otáčky na plno, ale chladič to zvládnul. Kupoval sem ho v roce 2011 za 800,-Kč
-----
https://ctrlv.cz/QlKp
tady to mám, FX 8150 OC 4200MHz cca 160W max 56C.
taktoval sem na mizerný kaskádě 4+1, kaskádu sem chladil ventilatorem, jinak bych oddělal desku.
kaskáda neměla teplotní čidlo
Hanzi1976 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-28 18:42:54

Prosim tě, až ti přijde vodník, udělej testíky, udělej screeny.
Jenom OCCT 1min, OCCT 1min + PBO, bych chtěl vidět kolik si vezme W, abych mě představu - chlazení
----------------------------
Takle sem to myslel
Default
https://ctrlv.cz/CWHo
-
Taktování na desce za 2000,-, všechny jádra 3927MHz
PBO = game boost(myslim si, že nedostává tolik zabrat napájecí kaskáda)
násobič 38,5 x 102
https://ctrlv.cz/L5i9
https://ctrlv.cz/4XGy
Tokamak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-25 11:37:41
avatar
V klidu 45-55 skace a na plny vykon 77C a pomalu se plazi k 80C pri 24 C ambient. Takze chladi s rezervou.
Tento:
https://www.tsbohemia.cz/noctua-nh-u12s-se-am4_d266318.html
Hanzi1976 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-26 04:13:33

Ne, tobě to nechladí vůbec.
Máš srajdu Noctua NH-U12S (max 165 TDP při 1500ot) za 1550,-Kč.
---
Můj chladič za 500,-Kč, Spartan 3 PRO HE1024 max 150 TDP 2000ot
https://ctrlv.cz/2Bjz
Vidíš R5 2600 65W, si bere 88W, když dám 1000ot aby chladič byl tichej, mám to jentak tak.
---
chladiče pro tebe za 1000,-kč
220W
https://www.czc.cz/silentiumpc-fortis-3-he1425-v2/177528/produkt
--
250W
https://www.czc.cz/silentiumpc-grandis-2-xe1436/200201/produkt
---
CPU v zátěži nad 65C je špatně, dobře do 70C.
Nad 70C = nechladí ti to (neplatí pro Intel, pasta šedivka se chladit nedá)
Hanzi1976 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-26 04:19:04

OCCT netestuj, dokud nevyřešíš chlazení !!!
--
Vlastně můžeš, OCCT se nad 85C vypne = STOP temp
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-26 18:08:26

ten chladic zadna sracka neni, naopak jeden z nejlepsich...45-55 stupnu v klidu spis ukazuje na blbou instalaci, bud spatne upevnenej nebo spis spatne nanesena pasta, asi ji tam dal zbytecne moc...nejlip sundat chladic, poradne vycistit a odmastit isopropylalcoholem, nanyst hodne tenkou vrstvu pasty nebo koupit tekutej kov (ten fakt dela skoro zazraky) a chladic poradne pripevnit..pak musi mit v klidu max 35, spis jen o par stupnu vic nez pokojova teplota..
Hanzi1976 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-27 08:03:30

Má 165W, je slabej, a za 1550,- je drahej.
Nauč se číst mezi řádky
Tokamak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-27 14:45:39
avatar
Koukal jsem že i lidi s vodnikama hlasi idle 40-50C a asi to bude automatickou regulací napětí, preventivně jsem dal mikro vrstvu pasty a slezlo to o 7 stupnu v zatezi ale idle porad stejny, zmeril jsem v zatezi teplotu chladice a heatpipe sondou a je kolem 36C zatez a 30C idle takze limit chladice to nebude a teploty se od vodniku moc nelisi dle googlu, jiny chladic by tim padem nemel na vysledek moc vliv, jestli nema nekdo lepsi teplotni gradient na chlazeni nez 40C.
Hanzi1976 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-27 17:46:00

Přehodnotil sem to.
--
Co sem tak levým očkem koukal, je to na vodníka. Vzduchovej chladič bych tam nedával, dvouvetilátorové obludy, překáží to ramkám a ještě se modlit, aby to uchladilo.
---
Zkušenosti s vodníkem nemám, kámoš si koupil vodníka, ale CPU má R5 1600X 95W. Vodník s R5 1600X sou vyhozené peníze, tam by stačil na pohodičku SilentiumPC Fera 3 HE1224 v2 za 700,-Kč
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-25 12:13:09
avatar
pri teúplotach nad 85 už ten heatpipe chladic ztraci svou ucinost proto potom uz hrave leze defakto kamkoliv. Je to dané tím ze heatpipe uz potom nefungují.

Na takové množství tepla už je prostě potřeba mít vetší hmotu celého chladiče, tam už jen promyšlený design a kvalita heatpipe a podobně nepomůže při dlouhodobé zátěži.
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-25 09:39:03

Primlouvam de za zarazeni nejake strategie nebo simulatoru do testu CPU. Je jasne, ze strilecky nemuzou poradne drtit CPU uz z pri cipu...
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-25 10:01:52

Ať koukám jak koukám, 6 jader je pro hry stejně jako jakýkoli vyšší počet, to je smutné. Výkon roste jen frekvencí.
A ob dvě generace mohu posunout svou 1600 3,9Ghz na 3600 4,2Ghz (all core OC). Slabota. Snad se dočkám u poslední generace nějakého smysluplného upgrade, něco ve smyslu 4,5Ghz 8c all core.
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-25 11:24:18

To je bohužel realita.
U her zkrátka pořád silně převažuje vliv singlethread výkonu a IPC.
No a ještě si k tomu přiber tu obecně známou věc, že SMT v zásadě hrám nepomáhá, jen výjimečně procesor s SMT podá větší fps než bez SMT.
Např. Ryzen 5 3500X (6c/6t) je o 100 MHz pomalejší a přesto podává ve hrách o chlup vyšší fps než plnotučný Ryzen 5 3600 (6c/12t). Viz. recenze na netech.
JaM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-26 07:08:09

Ale pomaha, no nie s max FPS ale s Min FPS... tam je rozdiel celkom velky.. a pre hraca je minFPS ovela zaujimavejsi ako max... hlavne ked nepouziva 144hz monitor ale len 60hz
Vinnie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - MB 2019-12-25 12:54:47

Caute, poradte mi B450 dosku ktora funguje bez problemov s CPU R5 3600. Zaujimaju ma niekoho osobne skusenosti s doskou ktoru ma doma. Mozu byt aj RAMky 2x8 GB ktore bezia na 3200 MHZ. dik
Oldis22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - MB 2019-12-25 14:12:03

Zdarec,
ja mam Ryzen 5 3600, Asrock B450M Steel Legend, 2x8GB Crucial Ballistix Sport LT White CL16
Udelal jsem update biosu na nejnovejsi + zapnut XMP profil a vse jede na max bez problemu !
Hanzi1976 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-26 14:34:10

Asrock desky nemám rád, tvoje deska už má 4fáze, tak to první vlaštovka B450, už to není ojeb 2x3fáze(tuhle kaskádu dával Asrock i na Intelovský 4jádra,Inteláci tomu říkali netaktovací desky), ale jenom 2roky záruku.

https://www.hardwareluxx.de/community/f12/pga-am4-mainboard-vrm-liste-1155146.html
----
Moje MSI B350 PRO-VHD za 2000,- má 3roky záruku.
Moje deska to neumí, ale MSI má Flashback+
--
https://www.czc.cz/geek/nove-ryzeny-bezi-i-na-starsich-zakladnich-deskach-jak-aktualizovat-bios/clanek
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-25 14:14:18
avatar
ASUS TUF B450-PRO GAMING , při nákupu desky je celkem běžné, že obchod/prodejce dokáže BIOS aktualizovat na nejnovější verzi .... určitě se na to zeptat.
Vinnie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-25 14:37:04

vdaka Oldis22, rad by som dosku co od vyroby uz ma novy bios aby som sa s tym nemusel hrat ja doma.

a aDDmin dik tiez popytam sa
JoxY [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - MSI B450 TOMAHAWK MAX 2019-12-27 12:33:38

Ahoj, ked prides do obchodu, skus popozerat po krabiciach tych B450. Musi tam byt napisane/nalepene/vytlacene, ze Ryzen 3000 Ready, ak nie je, znamena, ze musis im to tam nechat na flash. Doska, ktora je urcite kompatibilna od zaciatku je MSI B450 TOMAHAWK MAX. Sam som to riesil 2 mesiace dozadu.
Vinnie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-27 13:14:02

dik
ale ak objednam v eshope tam nevidim vopred ci je alebo nie kompatibilna
Oldis22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-27 14:26:35

Vsechny Asrock B450(m) Steel Legend co se u nas prodavaji uz maji BIOS pro Ryzen 3xxx v sobe, neboj se.
Ta deska se zacala vyrabet snad v kvetnu a nez k nam dorazila tak uz s novejsima biosama...takze zadny strach.
Ale 2 roky zaruky zamrzi, to uz je lepsi vzit treba tuto https://www.czc.cz/msi-b450-a-pro-max-amd-b450/269064/produkt
Tam mas 100% jistotu...
Vinnie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-27 14:23:50

dik tak pravdepodobne zoberiem MSI MAX dosku
maiob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-25 17:20:04

Pred necelym mesiacom skladal pc s Asrock B450M Pro4 a bios uz bol v3.60 s podporou novych ryzen cpu cize toho by som sa uz asi nebal ak sa nevala niekde nejaka stara skladova zasoba
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-26 17:52:48
avatar
Základní otázka je, jestli chceš v budoucnu upgradovat CPU na 8c+ nebo ne.
Pokud ano, tak Asus TUF B450-Pro Gaming ani Asrock B450M Steel Legend nebrat!
Asrock B450M Pro4 je na tom o trošku lépe.
Jde o napájecí kaskádu.
Osobně, pokud bych počítal i s upgradem, tak bych volil nějakou X470 se slušnou kaskádou.

Pokud s upgradem nepočítáš, je skoro jedno, kterou B450 vemeš.
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-26 18:02:02

za me msi b450 carbon..napajeci kaskada stejna jak x470 desky, podle hodne testu nejlepsi deska s b450 cipsetem..a celkove jsou msi desky dost mozna aktualne nejlepsi..i kdyz asus se s poslednima deskama taky zlepsil..
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-26 18:36:34
avatar
Jestli dobře koukám, tak MSI B450 Gaming Pro Carbon má napájení o trošku slabší než MSI X470 Gaming Pro Carbon...ta má 5 fází, B450 má 4 fáze.
Hanzi1976 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-27 00:36:21

Tě opravim, X470 Gaming Pro Carbon má 5 zdvojený fází 5x2, carbon B450 má 4x2 zdvojený fáze.
Moje MSI B350 PRO-VHD má 4fáze(to je o hodně slabší než 4x2, a je lepší než 3x2 fáze)
---
3x2 fáze desky nemají ani LLC
https://www.youtube.com/watch?v=wz4AgRqhHdw
https://www.youtube.com/watch?v=0E27SrCYXiI
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-27 09:58:35
avatar
Každopádně ta X470 má lepší kaskádu než ta B450, tedy nemají stejnou
Vinnie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-27 13:44:16

upgrade nie, menim vzdy cele pc. dik cemada
Oldis22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-27 14:29:02

Jinak kdo se neboji tak je zajimava volba pro hrani taky Ryzen 5 3500x - da se sehnat treba na Aliexpressu za cca 2800,- s dani
vykon ve hrach malinko nad R5 3600 kvuji chybejicimu SMT
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-28 17:00:33

Už nedá. AMD ty nabídky nechalo všechny smazat.
Když se podíváš na aliexpress teď, tak už tam prakticky nic nenajdeš.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!