TEST: Thermalright True Spirit 120M rev. B - Malý ale výkonný chladič pro váš procesor
Napsal Jan Belka   
Pondělí, 13 leden 2020
alt

 

 

 

 

 

  • TEST: Thermalright True Spirit 120M rev. B

                                          – Malý, ale výkonný chladič pro váš procesor

V dnešní recenzi se podívám na zoubek chladiči od společnosti Thermalright. Ovšem vůči minule testovanému modelu Macho 120 rev.B přináší výhody mnohem menšího pasivu s přesto stále velikým chladícím výkonem 160W. Výrobce toho dosáhl díky čtveřici heatpipe teplo vodivých trubiček a vyleštěné poniklované základně.

K tomu přidal výrobce ultra tichý 120mm ventilátor s hlučností maximálně 25 decibelů. Výrobce se viditelně při konstrukci tohoto modelu zaměřil hlavně na chladící výkon a tichý chod. Však je zde úplná absence jakéhokoliv RGB podsvícení, tento chladič jde tak proti dnešnímu trendu, a to se mě osobně hodně líbím protože už velmi málo výrobců má na toto odvahu. Však díky tomu se taky cena mohla vejit na částku 1150,- s DPH, což za takto tichý a kvalitně zpracovaný chladič není moc.

Hlavní body udávané výrobcem:

  • Chladící výkon dosahující na 160W TDP
  • Velmi tichý 12cm ventilátor s hlučností maximálně 25dBA
  • 5x6mm heatpipe
  • Vyleštěná poniklovaná dosedací plocha pasivu
  • Kvalitní teplo vodivá pasta TF4 v základním balení

Chladič není příliš velkých rozměrů, ale je celkem široký, jeho rozměry jsou: 58 x 132 x 145 mm. Spoléhá se na hliníkovou konstrukci těla chladiče a měděnou základnou se čtyřmi měděnými heatpipe trubičkami o průměru 6mm. Ty sice nemají přímý styk s procesorem, ale základna je kvalitně vyleštěna a poniklována. Konečná váha se zastavila na 450g, je tedy o celých 150g lehčí než minule testovaný model Macho. 

Já se samozřejmě zaměřím v dnešní recenzi hlavně na to, jak si tento model poradí s uchlazením procesoru Ryzen 1700X, jak v základním nastavení, tak i v přetaktovaným stavu na 4GHz. Šetřit ho tedy rozhodně nebudu.

Podívejme se na něj tedy podrobněji …

 

 

  • Thermalright True Spirit 120M rev. B

Balení je velmi dobře vyvedeno. Zákazník se ihned dozví všechny parametry i celkový vzhled.

Chladič je velmi dobře chráněn vůči poškození. Samozřejmě kvalita balení nemá třeba na NOCTUA, ale tomu odpovídá i přístupnější cena :).

Celý chladič je vyveden ve stříbrné barvě, akorát horní kryt je černý.

Základna chladiče je velmi kvalitně vyleštěna a poniklovaná.

V balení najdete jeden ventilátor TY-121 120mm s otáčkami: 600 - 1800 RPM.

Instalační sada obsahuje i praktický šroubovák.

Jako obvykle tedy patří Thermalright chladiče k těm nejlépe zpracovaným na trhu, je zde jistý kvalitativní odstup od modelů výrobců, kterým jde hlavně o cenu. Je to znát hlavně na zpracování detailů a celkovém opracování materiálu. A to se počítá.

Jaký je tedy v praxi?

 

 

  • Chlazení v praxi

Testovací sestava se skládá s procesoru Ryzen 7 1700X s 95W TDP, procesor je díky použití pájce mezi čipem a IHS velmi vhodný k otestování potenciálu každého chlazení. Základní desku poskytla společnost Asus s modelem X570 Crosshair VIII Hero, taktéž i grafickou kartu GeForce RTX 2080 8GB Strix. Paměti dodala společnost Patriot s modelem Viper Black 2x8GB 3600 MHz, stejně jako NVMe SSD disk VPN100 o kapacitě 1TB, na který jsem nainstaloval Windows 10 Pro. Celou sestavu napájí kvalitní zdroj Cougar 650W s bronzovou certifikací.

Co se týče samotné instalace, je velmi jednoduchá. Celá instalace zabere zhruba 4 minuty, což je takový lehký nadprůměr. V tomto směru odvedl Thermalright velký kus práce.

  • Výkon

Samotné testování jsem se rozhodl provádět v zátěžovém testu OCCT, který opravdu dokáže z procesoru vyždímat maximum a otestovat chladič na hranici jeho možností.  Dále jsem použil méně náročný Unigine Valey 1.0, jakož to simulací herní zátěže, kde ve většině her není využito všech 8 jader procesoru. Nakonec jsem otestoval chladič v režimu, kdy na PC neděláte nic náročného, například brouzdání na internetu apod.  U všech měření jsem vždy počkal 30 minut, aby se teploty ustálily.

Jak je vidět z grafu maximální teploty v programu OCCT nepřekročily hranici 50°C při maximálních otáčkách ventilátoru. To je velmi slušný výsledek, přece jenom se jedná o pouze malý pasiv se 4 heaptipe a váhou pouze 450g. Špatné teploty neměl chladič i na nižších otáčkách a věřím tomu, že většina jeho majitelů ho bude provozovat někde kolem 600-1000 RPM. Co také velmi potěší je hlučnosti ventilátoru při maximálních otáčkách, v zavřené skříní o něm opravdu nevíte.

V Unigine Valey, kdy procesor neklade tak obrovské nároky na chladič, jsou výsledky napříč všemi vzduchovými modely velmi podobné. Pokud Vás zajímá teplota v nečinnosti, zde se nakonec ustálila na 33°C při pokojové teplotě 23,5°C.

Jako bonus jsem ještě proměřil procesor v přetaktovaném stavu s velmi vysokým napětím 1.45V i když tento konkrétní kus zvládá tuto frekvenci i s 1.37-1.4V. Chci tím nasimulovat opravdu vysokou spotřebu třeba i horších kusů procesorů Ryzen, které pro chod na 4GHz vyžadují větší napětí a tím se pak i více hřejí.

Při taktu 4GHz a opravdu vysokém napětí 1.45V dokázal True Spirit 120M uchladit procesor v OCCT na 72°C. Teplota je to už celkem hraniční. Tady se už bohužel ukazuje zaměření tohoto chladiče, a to je kompaktní rozměr, a hlavně tichý chod. Není to tedy vzduchový chladič určený pro nějaké větší taktování. Avšak na chladič s cenou lehce přesahující 1000,- s DPH je to stále velmi dobrý výsledek a stále je tu možnost výkon navýšit přidáním druhého ventilátoru z druhé strany pasivu.

Pojďme k závěru.

 

 

 

  • Závěr a hodnocení

Podle mého názoru je True Spirit 120M rev.B velmi povedený chladič. Začíná na ceně kolem 1150,- s DPH, sice neláme rekordy ohledně chladícího výkonu, ale exceluje svým extrémně tichým chodem. Také není moc velký a se svojí výškou 145 mm se vejde do většiny dnešních skříní na trhu. Díky menšímu rozměru pasivu se tedy nemusíte bát koupit paměti do všech slotů na desce i s vyšším profilem, než je obvyklé, tomuto chladiči to nevadí. Zpracování těla pasivu je velmi kvalitní, to už je ale u tohoto výrobce roky zvykem. Však jenom základna chladiče je vyleštěna doslova jako zrcadlo s poniklováním. V této cenové hladině se rozhodně nejedná o běžný jev.

Pokud bych měl chladič porovnat z již otestovanými modely konkurence ve stejné cenové třídě, vychází z toho tento model velmi dobře, sice se nestane vítězem, ale na předních příčkách si své místo rozhodně najde. Poměr chladícího výkonu a ceny je proto velmi slušný a jako bonus přidává velmi tichý chod ventilátorů, kde se maximální hladina hlučnosti zastaví na velmi příjemných 25 dBA. A to není problém provozovat ventilátor na mnohem nižších otáčkách, protože u většiny procesorů na trhu nebude problém je uchladit na otáčkách kolem 600 až 1000 RPM.

K chladiči bohužel nedostanete druhou sponu pro uchycení druhého ventilátoru, ale s troškou šikovnosti to jistě nebude pro většinu lidí představovat zas tak velký problém, pokud tam ty dva ventilátory budete opravdu chtít. Ovšem vůči modelu Macho je zde o něco horší pasta, proto doporučuju při instalaci tohoto chladiče použít pastu svoji kvalitní, pokud máte. Například Grizzly Kryonaut je asi ideální kandidát na kvalitní teplo vodivou pastu, díky které dosáhnete ještě na lepší teploty a tišší chod ventilátoru.

Celkově kvalitní velmi dobře zpracovaný klasický chladič s kompaktními rozměry s dobrým výkonem a tichým chodem. Určitě jej můžeme doporučit.

Za poskytnutí chladiče děkuji společnosti Thermalright

 

Za poskytnutí dalšího hardwaru děkuji našim partnerům:

 

 

 

 

 

AUTOR: Jan Belka
https://www.facebook.com/HWrecenze/

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
janekjankovatej [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - tak který? 2020-01-14 05:47:32

Tak který chladič v této třídě je vítězem v ceně kolem 1000,- ?
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-14 10:12:09
avatar
otazka jak velky musi bejt? nebo to nehraje roli?
Iperitas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-14 07:26:53
avatar
Neviem ci som si to nevsimol, ale uz som to prechadzal 2x a ak niesom slepy, tak ake boli teploty so zakladnym chladicom co je pri tomto procesore?
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-14 10:13:00
avatar
bohuzel ja BOX chladic k tomu procesoru ani nedostal, je to Sample primo od AMD.. A ty chodi bez chladice.
PET5 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Tohle se moc nepovedlo 2020-01-14 08:11:20
avatar
Jak můžete doporučovat chladič, který dle naměřených výsledků dopadl tak špatně? Tenhle předražený produkt si reklamu rozhodně nezaslouží a naopak měl sklidit oprávněnou kritiku.

Vždyť podal slabší výkon než levný Arctic Freezer 33 eSport, takže je logicky horší než ještě levnější Arctic Freezer 34 s obdobnou konstrukcí, jenž stojí cca polovinu tohoto testovaného!

Navíc již ze srovnání otáček ventilátorů je zřejmé, že ten Arctic bude patrně tišší, neboť v klidu dokáže běžet na absolutně neslyšných 200 ot./min.
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-14 10:18:26
avatar
Esport ale potrebuje ke stejnemu vykonu 2 vetraky a je mnohem hlucnejsi.. Thermalright ma ty ventilatory opravdu velmi tiché. Nehlede na to ze u toho Esport uz je celkem problem narvat ramky do slotu blize k procesoru prave díky tomu ze je chladic s 2 vetrakama uz celkem siroky.

Thermalright ma taky poniklovanou a dost vylestenou zakladnu, je defakto jak zrcadlo coz jsou dalsi naklady navic, tohle Freezer nema...

A celkove zpracovani onoho pasivu je u Thermalrightu mnohem financne narocnejsi

Ty proste nevidis tyhle detajly za ktery proste musi nekdo zaplatit.. Ukaz mi kolik chladicu na trhu ma v tyhle cene trba onu poniklovanou a vylestenou zakladnu chladice.. vetsina z nich je pouze frezovana a poniklovani nema vetsina z nich vubec
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-14 11:42:05
avatar
Trošku odbočím, páč jsem to nikdy nijak neštudoval...vždy byl pro hlavně důležitý poměr cena/výkon a abych to namontoval, pak hlučnost a pak to ostatní.

Otázka:
je ten nikl na základně lepší než měď příp. přímý kontakt s heatpipe?
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-14 17:41:51
avatar
je to lepsi treba z hlediska pouziti tekuteho kovu, nelepta to pak zakladnu chladice apod.. taky jak je to vylesteny je vrstva pasty tenci a o neco lepe to vede teplo.. Proto vsechny highendove chladice toto maji.. je to proste ta nejlepsi uprava stycne plochy chladice, vsak to pouzivaji treba i vodni bloky na grafiky apod.
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-14 12:25:11

K cemu jsou ty vysperkovane detaily, kdyz jsou lepsi chladice? Ja mam freezer za polovičku ceny a nemam problem ani s hlukem ani s teplotama. Ale nemam OC.
shiro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-14 08:25:13

RGB ze je trend? Smiesna kolotocarina to je, nic ineho.
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-14 10:19:04
avatar
ano je to trend, to je proste realita.
Dráček [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-14 10:07:59

Nekdo dostal zaplaceno... Omg, to je novinarina.

Jajo chladic to vypada dobre, funguje. Ok. Niklovana zakladna co se leskne jak psi koule. Ok.

Cena 1200 a pomer cena vykon?
Jasny, chladilo by ti lip, je si skocim koupitvetrak Noctua za 500 a sponu na uchyceni bezim vyrobit do dilny

Neke, jako vazne?

Neni Aprila?
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-14 10:20:31
avatar
ukaz mi jiny chladic v teto cene co je takto maly (pouze 145mm na vysku) a ma takovy chladici vykon s urovni ticha a takovymto zpracovanim,..


Pokud vsechny tyhle veci nepotrebujes tak si proste des koupit FERA 2 za 1/2.. to je jasne.. Ale nekdo proste ma tyto pozadavky a pro toho je tento model urceny, tohle neni zadny "masovy" chadic co si koupi kazdej druhej to prece nikdo netvrdi..
Dráček [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-14 11:46:50

Jako ok, ale cena nic moc a to ze chybi upniti pro druhy vetrak mame brat jako plus???
Mam nejakou podobnou Noctuu a stala me asi 1300, dva, vetraky a uplne jiny level.

Edit:tak sem ti dohkedal
Noctua NH-L12 vaha vyssi 680gramu, vyska jen 93mm a ostatni rozmery 130x150mm. A to podstatny Noctua.
Koupeni v roce 2013 a stale fachci, ted ba AM4 Ryzen 5 3600
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-14 12:46:55
avatar
tos mel nakou super cenu protoze
Noctua NH-U9S
stoji na CZC.cz 1399,-

a to je mensi chladic s mensim vykonem, srovnatelna noctua je az Noctua NH-U12S a ta stoji pres 1500,- a to uz ses cenove o 30% vejs a rozhodne nebudes mit o 30% vykonnejsi chlazeni.. Takze asi tak..
bandolier.wz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-15 20:12:09
avatar
SCYTHE SCNJ-5000 Ninja 5 za 1 257 Kč, 155mm na výšku
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-15 21:26:53
avatar
stoji celkem vic..
https://www.czc.cz/scythe-scnj-5000-ninja-5/232527/produkt

+ je uz celkem obri na sirku a ma dva vetraky. uplne jiny segment trhu rekl bych.. tento chladic je mnohem kompaktnejsi a ma jenom jeden ventilator
bandolier.wz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-15 22:11:55
avatar
https://www.mironet.cz/scythe-scnj5000-ninja-5-chladic-cpu-pwm-300800-rpm-pro-procesory-intel-amd+dp367123/? gclid=EAIaIQobChMI4q7toMGG5wIVyrTtCh0yZgnhEAAYASAA EgLHEPD_BwE
staci provozovat s 1 fanem
ale mas pravdu je o 1cm vyšší
Kert [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-14 11:04:34

Z obrázku to vypadá, že paměti jsou v A2 a B2. Do slotu B1 se pod chladič nevejdou?
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-14 12:21:18

Než tento chladič, raději bych za poloviční peníze koupil PC fera 3. ale potřebuji tip na menší chladič, který uchladí tiše procesor kolem 120W. (Tedy ideálně TDP kolem 200W) Potřebuji chladič s max výškou 138mm pro tuto skříň: https://www.czc.cz/silverstone-gd09b-grandia-cerna/215262/produkt . Zatím je favoritem Silentium PC Spartan 3 Pro : https://www.czc.cz/silentiumpc-spartan-3-pro-he1024/187661/produkt . Nemáte někdo další tip na hodně účinný chladič? Požadavek je na uchycení 2 větráků, pravděpodobně velikosti 92x92mm. Klidně nějaká Noctua. Na ceně nezáleží, na db ano. Socket AM4.
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-14 12:47:25
avatar
se silentiumPC chybu neudelas jejich chladice maj nejlepsi pomer cena/vykon na trhu
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-14 13:19:27

Jak píšu, v případě chladiče mi nejde o poměr cana/výkon, ale čistě o výkon. Ale máš pravdu, když budu mít 2 stejné chladiče, tak az apeníze co mi zbydou můžu dát na každou stranu jednu Noctuu, která při 5V prostě při minimálním hluku profoukne více vzduchu. Jak píšu, zatím je favorit Silentium Spartan, parametrově se mi líbí tenhle Arctic Cooling, ale má naprosto nesmyslný tvar, který neosadím 2ks vlastního větráku: https://www.czc.cz/arctic-cooling-freezer-13-continuous-operation/94270/produkt. Chtěl bych prostě nějaký 200W chladič, který můžu osadit 2x 92mm větrákem. Vysoké RAM mě nepálí.
Kert [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-14 15:49:23

To tam nevleze 2x120 mm AIO?
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-21 23:40:59

Dnes nemá význam jít pod 120 mm fan na chladiči.
shiro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-14 13:20:55

Mam Fera 3 na Ryzen 7 3700x. No pocul som nazory, ze to neni moc dobry chladic. Pri hrani mam 70-75C. Ryzeny 3xxx maju problem s odovzdavanim tepla, pretoze male ciplety. No ako potom mozu mat ine, lepsie chladice nizsie teploty? pasta je dobre aplikovana a pritlak tiez dostatocny.
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-14 17:43:19
avatar
pak uz jde o to jak dobre dokaze odvadet chladic teplo z IHS.. na tohle je idealni asi AIO.. S nim by ses pohyboval tak o 15-20°C nize, protoze voda dokaze to teplo odvadet z cipu daleko lepe
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-21 23:39:07

Já jsem koupil za stovku Scythe Mugen (na aukro) - to je aspoň pořádnej chlaďák (5 oboustranných heatpipes a 950 gramů poctivýho kovu). Bohužel jsem si až pozdě všiml, že je pořádnej i na výšku, takže to bude potřebovat kromě novýho fanu (Arctic Cooling 12 za 100-130 Kč), dodatečnýho backplate (1-2 USD) i novou bednu.
Tenhleten je taky pěknej, ale s poloviční váhou spíše hračka pro děti. Cena je jedním slovem strašná.
Ten co čte [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Tohle je opět spíš než recenze 2020-02-02 10:15:17

takové menší PR. Tu nejočekávanější "maličkost" obešli schválně. Protože já pořád jedu na boxu k Ryzenu (3600) a nemám absolutní potřebu vyhazovat litr za něco, co fakticky nemá smysl. A můj osobní názor? Pokud už kupuji něco opravdu vícejádrového, zcela jistě si můžu dovolit k té tisícovce ještě přidat a koupit vodníka. Jejich ceny jsou výrazně níž, než v dobách, kdy to rozpočet nedovolil.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!