TEST: Patriot Viper Black 2x8GB 3600 MHz Blackout – Kvalitní paměti bez otravných RGB světýlek
Napsal Jan Belka   
Wednesday, 05 February 2020
alt

 

 

 

 

 

  • TEST: Patriot Viper Black 2x8GB 3600 MHz Blackout

                                         – Kvalitní paměti bez otravných RGB světýlek

V dnešní recenzi se společně podíváme na paměti od společnosti Patriot, s kterou jsem již měl možnost testovat pár jiných produktů hlavně z oblasti herních periferiích. Dneska se ale podívám na paměti Viper Black na frekvenci 3 600 MHz s kapacitou 16GB (2x8GB). Zajímavé jsou tím, že nemají žádné RGB podsvícení, jen jednoduchý celo-černý design.

V recenzi se pak hodlám zaměřit na kompatibilitu pamětí se základní deskou ASUS Z370 Maximus X Apex, kterou dodala na test společnost ASUS. Ovšem podívám se na zoubek i tomu, jak si paměti povedou i na konkurenční platformě od AMD, kde bude sekundovat základní deska Gigabyte X570 Aorus Master. Samozřejmě nebude chybět ani testování maximálního přetaktování, snížení časování, nebo vlivu frekvence pamětí na herní a pracovní výkon procesorů Intel i AMD.

Sám výrobce charakterizuje model těmito hlavními body:

  • Podpora XMP 2.0
  • Dostupné až do frekvence 4 000 MHz
  • Testovaná kompatibilita se soketem AM4 od AMD i 1151 od Intelu
  • Doživotní záruka (10 let u prodejců obvykle)

Design chladičů není žádná divočina, ani RGB podsvícení zde nehledejte. Pokud se podíváme na cenu těchto pamětí, tak testovaný 3600MHz CL17 kit 2x 8GB stojí jen 2400 korun. V nabídce je mimo jiné také atraktivní model s 3200MHz CL16, který ve verzi 2x 8GB vychází na 1950 korun. Zatím nejrychlejší nabízený 2x 8GB kit má 4000MHz CL19 a stojí 3400 korun vč. DPH

  • Testovaný Kit

Paměti dorazily v klasické papírové krabičce s plastovým oknem, skrze které je vidět jedna z pamětí.

Uvnitř se samotné moduly nacházející v plastovém výlisku.

Paměti mají jednoduchý, ale elegantní design. Černé PCB a černé pasivy s pěkným žebrováním, které není zbytečně vysoké. Žádné podsvícení nemají, což mnohé jistě potěší.

Používají překvapivě čipy B-Die SAMSUNG, běžný mainstream, nejsou vyloženě určeny pro nějaké vysoké taktování a extrémní ladění. Prostě je vybalíte, osadíte, v BIOSu zapnete XMP profil a jede to. Na to jsou dělané. 3600MHz je dnes ideální k AMD RYZEN 3000 procesorům. Ale samozřejmě se podíváme, zda se z nich nedá vytáhnout více, zejména když výrobce přímo nabízí i 4000MHz verzi.

A jaké jsou tedy v praxi?

 

 

  • Paměti v praxi

Pro test pamětí jsem si připravil hned dvě sestavy. Jednu postavenou na základní desce ASUS Z270 Maximus X Apex s procesorem i5 8600K, přetaktovaný na 4800 MHz a druhou postavenou na základní desce Gigabyte X570 Aorus Master s procesorem Ryzen 7 2700X. Nejdřív tedy změřím, jak si paměti vedou na přednastavením XMP profilu od výrobce, a pak otestuji až na jak frekvenci budou paměti stabilně pracovat. Měření rychlosti čtení a zápisu, respektive ještě latence budu provádět v programu AIDA 64.

Paměti Viper se prodávají již od frekvence 3 000 MHz, až po druhý nejvyšší model, který v dnešní recenzi otestuji. Ohledně kapacit, výrobce nabízí 8GB nebo 16GB balení.

Ohledně nastavení pamětí, stačí pouze v Biosu zapnout XMP profil a dát restart. Ovšem doporučuji nainstalovat na desku poslední BIOS, protože u pamětí s frekvencí nad 3466 MHz už má spousta desek problém a aktuální BIOS může hodně udělat.

Ohledně taktování pamětí na platformě Intel, zde jsem byl nakonec celkem velmi spokojen. Maximální frekvence, na které mi paměti bez problému najely s napětím 1.45V byla 4 100 MHz, což je vůči základnímu taktu 3 600 MHz dobrý výsledek. Další úkol byl zjistit, jaké zvládnou paměti co nejlepší časování s 1T. Zde jsem se nakonec zastavil na 3 900 MHz při časování 17.17.17.32.320 1T, což mělo velmi pozitivní vliv jak na rychlost pamětí, tak jejich odezvu. Z hlediska taktování jde tedy o velmi povedený model, zvlášť za tak nízkou cenu.

U AM4 platformy jsem neočekával, že pokořím hranici 4 000 MHz, zvlášť s procesorem Ryzen 7 2700X, přece jenom limity řadiče procesorů AMD druhé řady jsou níže než u Intelu. Maximální frekvenci jsem nakonec dosáhl na 3 733 MHz ovšem nutno dodat, že při lepším nastavení 1T. Ovšem další časování jsem musel zvednout na konečných 19.20.20.42 1T s napětím 1.55V. Takže honba za maximální frekvencí s procesorem Ryzen 7 2700X nemá moc smysl, osobně doporučuju spíše najít kompromis mezi frekvencí a opravdu co nejnižším časování, které má u AMD celkem velký dopad na výkon. V tomto světle paměti opravdu excelovaly, protože mi dovolily nastavit na frekvenci 3 600 MHz s luxusním nastavením 14.14.14.28 1T při napětí 1.45V. Nutno ovšem podoktnout, že s procesorem Ryzen 7 3700X jsem se na oněch 4 000 MHz dostal bez problémů taky, toť jenom pro zajímavost.

  • Test rychlosti – Aida64  

Jako první jsem tedy otestoval paměti na základním XMP profilu a postupně navyšoval frekvenci pamětí s napětím 1.5 V. U pamětí Patriot se vysokého napětí nemusíte bát, paměti B-die od společnosti Samsung, kterými jsou paměti osazené, jsou na to stavěné. Z grafu je krásně patrné, že propustnost narostla i na základní frekvenci, pouze úpravou časování. Další velký skok se konal na frekvenci 4 000 MHz, kde paměti téměř pokořily hranici 58 GB/s během zápisu.

U platformy AMD jsem musel sice ještě trošku navýšit napětí, ale stálo to za to. Také stojí za povšimnutí fakt, že na AM4 desce mají paměti mnohem lepší rychlost čtení při stejné frekvenci, než u Intelu. Největší rozdíl je určitě v kopírování, které u AMD funguje zhruba o 10-15% lépe, zřejmě to jde na vrub modernějšímu paměťovému řadiči, který se nachází v procesorech Ryzen 2. generace.

Ohledně latencí, zde má stále Intel velký náskok. Jako nejlepší nastavení pamětí z hlediska odezvy je určitě 3 900 MHz s časováním CL17/1T.

Odezva je dlouhodobě na AM4 horší než u Intelu, ovšem rozdíly jsou velmi malé.

Herní výkon jsem měřil s grafickou kartou RTX 2080 8GB STRIX od Asus v rozlišení 1080p napříč několika aktuálními hrami jako je CS-GO, Battefield V, Zaklínač 3 a další a naměřil celkem malé rozdíly. Ono základní frekvence pamětí je už tak velmi vysoko a vyšší frekvence už tolik výkonu navíc nepřinášejí. Obzvlášť na Intelu mají paměti velmi malý vliv na výkon.

U AMD měly paměti citelně větší vliv na celkový výkon, ale stále se jedná o jednotky procent. Pokud bych například porovnal paměti na frekvenci 2 400 MHz a 3 600 MHz, naměřil jsem rozdíl kolem 6-16 %. U Intelu to nebylo po většinu času ani 2 %.

Vliv výkonu u aplikací byl o něco lepší než u her, stále ale v řádu jednoho až dvou procent. Intel opravdu netěží z frekvence pamětí tolik co současná generace procesorů od AMD.

U AMD jsem naměřil skoro 5% při nastavení pamětí na frekvenci 3 733 MHz.

 

 

 

  • Závěr a hodnocení

To že si paměti Viper Black od společnosti Patriot povedou tak moc dobře jsem opravdu nečekal. Největším překvapením bylo, že paměti jsou osazeny čipy Samsung B-die, které se dávají do těch nejdražších paměťových modulů na trhu. Tím se paměti od Patriotu řadí mezi opravdu zajímavé paměti, hlavně z pohledu snižování napětí na základní frekvenci, nebo na platformě Intel k maximálnímu možnému přetaktování. Ono dosáhnout na frekvenci 4000 až 4100 MHz, není totiž žádný velký problém.

Paměti se nyní prodávají v České republice za cenu kolem 2400,- s DPH za 3600MHz kit a 3200MHz už jsou za méně jak 2 tisíce. To je vzhledem k parametrům, použitým čipům a použitému chlazení a OC potenciálu moc pěkná cena a nemám s tím problém. Zejména ve srovnání s některými konkurenčními kity, to staví tyto paměti do skvělého světla i v poměru cena/výkon.

Patriot Viper Black 2x8GB 3600 MHz Blackout není vlastně moc co vytknout. Standardní specifikace, solidní možnosti ladění, ale primární je podle mě to, že prostě šlapou bez potíží v základu po nastavení XMP a vzhledem k ceně jde tak o atraktivní až ideální kit k RYZEN 3000 platformě pro drtivou většinu uživatelů. A potěší i tím, že nemají RGB podsvícení. Pokud by mohl PATRIOT něco nabídnout, tak třeba naopak celo-bílou verzi s bílým PCB i pasivy. To by mohlo být zajímavé. Rozhodně by také bylo zajímavé, pokud by vedle 2x 8GB kitů byly už i 2x 16GB varianty. Přeci jen, doba pokročila ;).

Za poskytnutí ostatního HW děkujeme naším partnerům

  

 

 

 

 

AUTOR: Jan Belka
https://www.facebook.com/HWrecenze/

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Ten co čte [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Potěší i tím, že nemají RGB? 2020-02-06 08:11:54

Tak to mi spadla brada. Retard Get Blinking :-) Já to rád nemám, ale jiný může. Pro mě byl extrém v tom, jak se stále zdůrazňovalo, že to či ono je in s RGB. Že bez RGB, jakoby člověk nebyl. Tohle je druhý extrém. A já nemám rád extrémy, ale volbu bez vnucování. Zní to možná až hnidopišsky, ale nepotěší. Ty paměti jsou super. Kdyby byly v době, kdy jsem stavěl komp, asi bych je vzal. Dnešní doba je divná.
shiro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-06 15:16:11

RGB je zbytocna kolotocarina, ktora len predrazuje a nic neprinasa. Naco je cloveku RGB, ked sa 99.8% casu pri PC diva do monitora a nie do case? Na tie 0.2%? Zbytocne vyhodene $$, vrchol neefektivity a zbytocnosti.

Inac, mam tieto RAM vo svojom PC (R7 3700X, Asrock X570M Pro4) a netusim, ako v tomto teste dosiahol DD tak vysoke hodnoty zapisu RAM. Robil som ten Aida64 cachemem test tiez, vyslo mi 50861 read, 28700 write a 48300 copy.

Pocul som uz davnejsie, ze u Ryzenov je normalna takato cca polovicna rychlost zapisu. Je treba nieco niekde specialne nastavovat? Nezda sa mi, ze by nejake nastavenie spravilo az takyto rozdiel. Pamate prevadzkujem na default XMP profile 3600MHz CL17.
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-06 21:03:57
avatar
Ryzen 7 3700X ma pomalejsi zapis (defakto 1/2) nez 1700X nebo 2700X je to dano konstrukci procesoru.. Vysoky zapis ma az pak zas 3900X. Proto stale testuju na Ryzenu 2700X, protoze 3900X je na me moc drahej a od AMD jsem ho nedostal
shiro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-07 14:37:29

aha, tak to potom dava zmysel. som myslel ze sa testovalo na 3700X
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-07 17:52:58

A není problém v té děličce u zen2? Jestli v některých aplikacích náročných na paměť není lepší držet paměti na těch 3400mhz kde by měl být poměr ještě 1:1?
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-07 18:09:06
avatar
ne neni nejde to nejak obejti proste pod cipem musi bejt dva kremiky jako ma 3900X nebo 3950X tam problem s rychlosti zapisu neni..
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-07 19:57:47

Díky za objasnění, ty dva křemílci mě vůbec nenapadli. Mě naštěstí zatím omezovala spíš velikost než rychlost paměti a hlavně "neprofi" gpu takže se nikam hnát nemusím a vystačím s 2666 co brzdí starší moduly.
JaM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-07 19:21:01

tak to som rad ze som presne tieto pamate k mojmu Ryzen 3600 kupil
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-08 11:47:59
avatar
Ty výsledky jsou nějaké podivné. Je to poprvé co vidím, že 3733 CL19 porazili 3600 CL14 :-O
A tomu odpovídá i velmi nízký rozdíl v odezvě...
S takhle velkým rozdílem v časování pamětí by měl být mnohem větší rozdíl v odezvě a v syntetických testech, to nemá šanci dohnat pouhých 133MHz frekvence navíc.
Obecně platí, že stejný výkon podávají 3200 CL14 a 3600 CL16 -> na dorovnání ztráty dvou bodů CAS latency je potřeba 400MHz. Takže na dorovnání ztráty pěti bodů CL ani náhodou nemůže stačit 133MHz. To prostě nedává absolutně žádný smysl.

Jste si jistí, že těch CL14 bylo stabilní? Jediné vysvětlení, které mě napadá je, že už to vůbec nedával řadič pamětí v Zen+ a docházelo tam k tolika chybám v komunikaci, že to hrozně degradovalo výkon.
Ono když tak nad tím přemýšlím, tak 3600 je na Zen+ hodně vysoká frekvence RAM. Takový test by bylo lepší dělat se Zen 2, kde řadič stíhá v podstatě až dokud stíhá Infinity Fabric a výš už nemá smysl testovat...
Hanzi1976 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-09 11:17:49

Máš pravdu, je to nesmysl, on se spletl.
3600 17-19-19-39 A-XMP
3900 17-17-17-32 1,45V - možná
3600 14-14-14-28 1,45V - to je nesmysl, paměti s průpalovim časováním dostane na tuhle hodnotu ??
Věřil bych 3200 14-14-14-28, 3600 ani náhodou.
Hanzi1976 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-09 16:15:01

Aha mám to špatně
3733 19-20-20-42
na 3600 - 3733 se dostane při podvoltování SOC
--
Ani nenapíše jak se dostal na 3600-3733, prostě napíše že dal 1,45V Ram, to je blbost protože napětí ram ho nezachrání.
-------------------------------------
https://ctrlv.cz/YNmS
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-memory-tweaking-overclocking-guide/9.html
https://www.hardwareluxx.de/community/threads/ryzen-ram-oc-thread-m%C3%B6gliche-limitierungen.1216557/
Hanzi1976 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-09 21:53:12

Neumí taktovat paměti, on tam napalí napětí a čeká co se stane a když mu to nejde tak sníží časovaní.
---
On tam má desku za 10000,- tak je asi jasný že to nebude brzdit deska, deska do 4400MHz
Gigabyte X570 Aorus Master + Ryzen 7 2700X
https://www.czc.cz/gigabyte-x570-aorus-master-amd-x570/264556/produkt? gclid=EAIaIQobChMI7tfW9ZvF5wIViLTtCh0bhAsPEAQYASAB EgL4A_D_BwE
------
Na Intelu se dostal 3900 17-17-17-32 1,5V.
-
Na Ryzen 7 2700X dá 3733 19.20.20.42 1T s napětím 1.55V, kdyby podvoltoval SOC(aby ulevil řadiči RAM v CPU) a 3733 17-17-17-32 napětí(1,360-1,370V).
Tam rve silově napětí a nejdemu to.
---
Příklad:
Tyhle ramky 3600 cl17 bych na mé desce b350 za 2000,-Kč s R5 2600, provozoval 3466 nebo 3333 při napětím 1,376V časováním kam by mě to pustilo cca cl15-14
-
3733 cl 19 - 10,18 ns ,,,,,,,,, 3466 cl 17 - 9,8 ns
3600 cl 17 - 9,44 ns ,,,,,,,,, 3466 cl 16 - 9,23 ns
3600 cl 16 - 8,88 ns ,,,,,,,,, 3466 cl 15 - 8,65 ns
3600 cl 15 - 8,33 ns ,,,,,,,,, 3466 cl 14 - 8,08 ns
3600 cl 14 - 7,77 ns ,,,,,,,,, 3333 cl 15 - 9 ns
3333 cl 14 - 8,4 ns
3200 cl 14 - 8,75 ns
3200 cl 16 - 10 ns
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-10 14:46:09
avatar
Já se v tom až takhle nevyznám, ale po přečtení spousty recenzí a sledování spousty RAM OC videí mě to prostě praštilo do očí jako nesmysl.
Přesně jak píšeš, srovnatelné jsou 3200CL14 a 3600CL16 s 8,8ns.
Pokud by mu jeli stabilně 3600CL14 se 7,77ns, tak nemůžou podávat stejný výkon jako 3733CL19 s 10,18ns, to prostě není technicky možné...

Já nakonec koupil Crucial Ballistix Sport LT Grey (BLS2K16G4D32AESB) a uvidím jestli jsem vyhrál v křemíkové loterii a dostanu z nich těch 3600CL14. Na netu je spousta lidí, kterým se to podařilo, jen ty Rev-E čipy jsou dost hladové po napětí.
Hanzi1976 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-10 15:25:35

počítá se to takle.
3733 cl 19
(časování / frekvence) x 2000 = ...ns
(19 / 3733) x 2000 = 10,179 ns
---------------------------------------------------
Tvoje ramky, taky bude záležet na zakl.desce
BLS2K16G4D32AESB .. 2x16 3200 16-18-18-36-72
-
Nejlíp se taktuje 3900 na 3600 a utáhnout časování.
Ty se snažíš zvedat frekvenci a utáhnout časování.
Taky záleží na plošnáku Ramky, aby snesl větší napětí 1,45V
Některý ramky nad 1,4V mají chybovost, dobrý čipy na mizerným plošnáku.
Hanzi1976 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-10 21:51:22

BLS2K16G4D32AESB .. 2x16 3200 16-18-18-36-72
--
Tvoje ramky 3600 MHz 14-20-14-28-56
---
Tak na tohle časování bych nepřišel, protože první zkusíš 3600 14-18-18-36.
základ je se dostat do Windows, pak už to nějak doladíš.
Nevim, já sem taktoval na mizerný desce, nevim jak se taktuje na dobrý desce.
Moje Predator 3333 16-18-18-36
https://ctrlv.cz/8YtG
Hanzi1976 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-10 23:01:49

To je v prdeli, ono to funguje
ted sem zkusil 3333 cl 14, ještě utáhnout časování.
první nástřel funguje
https://ctrlv.cz/Nfbu
---
ale do stability to má ještě hodně daleko, snad se mi to podaří ukočírovat. Týden možná dva týdny, potom budu vědět jestli udržim 3333-14 1,392V.
-
moje deska má 1,345V 1,360V 1,376V 1,392V - to neni moc jemný ladění napětí ram(měřeno ve Windows, v biosu si můžete napsat co chcete)
lepší desky mají ladění po 0,05V.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-11 09:41:05
avatar
Jo, ty Rev-E čipy nejsou zrovna známé tím, že by zvládli utáhnout časování, obzvlášť TRFC, ale CAS dávají nízké když přitopíš pod kotlem:-D Na druhou stranu jsou levné, takže si člověk nemůže tak moc stěžovat;-) Za tu cenu prostě B-Die nekoupíš. A navíc B-Die ani neumí 16GB moduly a jít do 4x8GB se mi fakt nechtělo.

Viděl jsem spoustu lidí pumpovat do nich 1,5V. Souhlasím, že to hodně záleží i na plošňáku, proto mluvím o tomhle konkrétním kousku a ne obecně o jakýchkoliv Rev-E.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-11 10:49:42
avatar
Nedavno jsem mel prilezitost na skatulata a vymenil jsem misto 4x8GB 3000MHz cl15(starsi ballistixy, dva ruzne sety se stejnymi parametry) za 2x16GB 3200MHz cl16 g.skill ripjawsV - at s tim delam co s tim delam, tak jsem si podle vseho paradoxne lehce pohorsil Dlouho jsem mel za to, ze 4 osazene moduly me relativne omezuji, ale mozna to nemusi byt az tak stezejni, jako se na prvni pohled muze zdat. Deska crosshair vi spolu s 2700x.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-17 17:08:24
avatar
Jo, paměti jsou magie :-)
Obzvlášť záleží jakou máš topologii těch slotů na paměti. Je taky možné, že máš topologii určenou právě pro obsazení všech čtyř slotů, takže sis paradoxně mohl pohoršit, páč ty konfigurace se čtyřmi moduly většinou začínají narážet na frekvenci až někde kolem 3400-3600, kdežto dva moduly spíše o 200MHz výš. Je možné, že tě brzdí něco jiného a ty staré moduly byly maličko lepší...
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-18 11:44:27
avatar
Tak jsem hádal správně. Ty máš desku s T topologií RAM slotů, která nejlépe funguje právě se čtyřmi obsazenými moduly.
Bohužel dohledat jakou topologii deska používá není triviální, výrobci se tím většinou nikde nechlubí...
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-18 20:07:46
avatar
Teda tak to moc dekuji za informaci, o ktere jsem doposud nemel nejmensiho poneti. Neco takoveho bych cekal spise az u TR platformy. Tak aspon mam podnet si neco noveho dostudovat.
V prakticky vsech single/multi testech mam o trosku slabsi vysledky nez s tou predchozi konfiguraci. Neni to vlastne ani nic znatelneho, jenom takove to zklamani, kdyz si jeden v nadeji na drobne polepseni paradoxne pohorsi o.O

Tech 32GB se mi tedy zatim mnohokrat zasytit nepodarilo, ale vyhledove asi zvazim dalsi rozsireni.
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-02-16 11:51:51
avatar
ja mam crucial (micron) Rev-D a max z nich dostanu 3266, cokoli nad uz neni stabilni ... tehdy jeste nebyla Rev-E, ta by mela jit vys
majky14 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-26 19:26:58
avatar
CPU CPU Clock Motherboard Chipset Memory CL-RCD-RP-RAS Read Speed
6x Ryzen 5 3600 4200 MHz Gigabyte GA-AB350-Gaming 3 B350 Dual DDR4-3600 14-14-14-26 CR1 50582 MB/s
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!